Ik heb onderling ook wel eens voor een paar weken van leaseauto geruild ivm vakantie, twee verschillende bijtellingsklassen, en daar is nooit enig rumoer over geweest. De fiscus zal hier ook niet moeilijk over doen want per saldo krijgen ze net zoveel geld als wanneer jullie niet ruilen. Strikt gezien zou jouw auto ipv 8% die weken 0% moeten kosten (want geen privé kms) en die van jouw collega ipv 0% dan 8% dus (cataloguswaarde negerend) is dat gelijk.eitje84 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:29:
Hopelijk niet al te ver off topic deze vraag.
Rij met veel plezier sinds oktober 2020 (20.000km, zonder problemen!) een ID3 1st. lease (bedrijfsauto = eigendom van mijn werkgever) met privé gebruik.
Nu staat de vakantie voor de deur, en het plan is om met de daktent een rondje Noorwegen te doen.
Los van het feit dat we dan op de heen weg 3 uur aan het laden zijn kan er geen daktent op de ID3... bummer
Dus de fleet manager gevraagdt of ik een pool auto mee kan krijgen. Is lastig allemaal blijkbaar, antwoord duurt al 4 weken...
Een collega heeft een diesel die ze sinds Corona nauwelijks gebruikt en het prima vindt om voor de tijd te ruilen.
Nu voor de snack: Ik betaal 8% over mijn auto, mijn collega betaald 0 (geen prive gebruik)
Hoe zou de fiscus dat zien?
NB: bij auto's zijn eigendom van mijn werkgever, dus contact opnemen met de lease maatschappij gaat weinig opleveren
Fijne vakantie
Oh, nabrander... Jouw collega zou wel een dingetje kunnen hebben wanneer het aantal gereden privé kilometers (die jij dus gaat rijden in jouw vakantie) boven de grens uitkomen. Dat had ik me in eerste instantie niet gerealiseerd...
Nawakker vlammetje: het sommetje moet denk ik zijn: jouw vakantie kms - zijn woon-werk kms in die perdiode < limiet
[ Voor 10% gewijzigd door MJMaverick op 02-07-2021 09:57 ]

:strip_exif()/f/image/NJTTOkW4fxqvhq3LYmonXPzL.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/hJJ7fvNEKsajuQfgKVgjg7Ak.png?f=fotoalbum_large)