Het grote Volkswagen ID.3/4/5/Buzz topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 109 ... 391 Laatste
Acties:

• MJMaverick
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50
eitje84 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:29:
Hopelijk niet al te ver off topic deze vraag.

Rij met veel plezier sinds oktober 2020 (20.000km, zonder problemen!) een ID3 1st. lease (bedrijfsauto = eigendom van mijn werkgever) met privé gebruik.

Nu staat de vakantie voor de deur, en het plan is om met de daktent een rondje Noorwegen te doen.
Los van het feit dat we dan op de heen weg 3 uur aan het laden zijn kan er geen daktent op de ID3... bummer :(

Dus de fleet manager gevraagdt of ik een pool auto mee kan krijgen. Is lastig allemaal blijkbaar, antwoord duurt al 4 weken...

Een collega heeft een diesel die ze sinds Corona nauwelijks gebruikt en het prima vindt om voor de tijd te ruilen.

Nu voor de snack: Ik betaal 8% over mijn auto, mijn collega betaald 0 (geen prive gebruik)
Hoe zou de fiscus dat zien?

NB: bij auto's zijn eigendom van mijn werkgever, dus contact opnemen met de lease maatschappij gaat weinig opleveren ;)
Ik heb onderling ook wel eens voor een paar weken van leaseauto geruild ivm vakantie, twee verschillende bijtellingsklassen, en daar is nooit enig rumoer over geweest. De fiscus zal hier ook niet moeilijk over doen want per saldo krijgen ze net zoveel geld als wanneer jullie niet ruilen. Strikt gezien zou jouw auto ipv 8% die weken 0% moeten kosten (want geen privé kms) en die van jouw collega ipv 0% dan 8% dus (cataloguswaarde negerend) is dat gelijk.

Fijne vakantie ;)

Oh, nabrander... Jouw collega zou wel een dingetje kunnen hebben wanneer het aantal gereden privé kilometers (die jij dus gaat rijden in jouw vakantie) boven de grens uitkomen. Dat had ik me in eerste instantie niet gerealiseerd...

Nawakker vlammetje: het sommetje moet denk ik zijn: jouw vakantie kms - zijn woon-werk kms in die perdiode < limiet

[ Voor 10% gewijzigd door MJMaverick op 02-07-2021 09:57 ]

• oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:59

oZy

Rij met veel plezier sinds oktober 2020 (20.000km, zonder problemen!) een ID3 1st. lease (bedrijfsauto = eigendom van mijn werkgever) met privé gebruik.

Nu staat de vakantie voor de deur, en het plan is om met de daktent een rondje Noorwegen te doen.
Los van het feit dat we dan op de heen weg 3 uur aan het laden zijn kan er geen daktent op de ID3... bummer :(

Dus de fleet manager gevraagdt of ik een pool auto mee kan krijgen. Is lastig allemaal blijkbaar, antwoord duurt al 4 weken...

Een collega heeft een diesel die ze sinds Corona nauwelijks gebruikt en het prima vindt om voor de tijd te ruilen.

Nu voor de snack: Ik betaal 8% over mijn auto, mijn collega betaald 0 (geen prive gebruik)

NB: bij auto's zijn eigendom van mijn werkgever, dus contact opnemen met de lease maatschappij gaat weinig opleveren ;)
Best wel beetje offtopic deze vraag maar het is vrijdag en Google is blijkbaar niet jouw vriend maar die van mij: https://www.vzr.nl/forum/...en-auto-buiten-bijtelling

Het mag wel, je moet iets van een verklaring op laten stellen door werkgever dat jouw collega geen beschikking heeft over de auto in die periode, vakantiefoto's maken met de auto van je collega erop 8) dat zou het moeten doen.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:23

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Als jij de vakantie in de auto van de collega binnen de 500 privé kilometers per jaar kunt houden, zal dit geen probleem opleveren!

Dit is 1 keer laden met jou ID.3, dus ik vermoed dat dat het probleem niet is.

Jouw collega moet een record bijhouden van de trips die hij maakt en of deze voor een zakelijk doel zijn. Als dat niet zo is en de auto voor meer dan 500km per jaar privé is gebruikt krijgt hij met terugwerkende kracht een boete.

.

• Stan-ID4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik ga over 4 weken met mijn ID4+vouwwagen naar het zuiden van Frankrijk. Heb de abrp ook al gebruikt om de route een beetje uit te stippelen. rijbereik lijkt aardig mee te vallen, ik gok nu na een testritje op een km of 300. Heb je abrp zichtbaar op je android auto? zou moeten werken, bij mij alleen niet zichtbaar al meld mijn telefoon wel dat er verbinding is??

• Stan-ID4
Ik rij de ID4 max 1st, nu ga ik binnenkort naar het zuiden van Frankrijk proberen te komen. Daarvoor heb ik de abrp geraadpleegd. Hoe maken jullie deze zichtbaar op het scherm? Mijn telefoon (S21) zegt dat abrp verbonden is met android auto, maar in het overzicht in de auto vind ik hem niet terug?

wel een stuk handiger als deze op het scherm getoond kan worden.
hoor het graag!

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54
Stan-ID4 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:37:
Ik rij de ID4 max 1st, nu ga ik binnenkort naar het zuiden van Frankrijk proberen te komen. Daarvoor heb ik de abrp geraadpleegd. Hoe maken jullie deze zichtbaar op het scherm? Mijn telefoon (S21) zegt dat abrp verbonden is met android auto, maar in het overzicht in de auto vind ik hem niet terug?

wel een stuk handiger als deze op het scherm getoond kan worden.
hoor het graag!
Volgens mij moet je je dan via Google Play aanmelden voor de beta van ABRP, alleen dan krijg je ook de Android Auto functionaliteit nu al.

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

• Stan-ID4
Ok thanks, dan ga ik dat eens proberen!

• Stan-ID4
Heb me aangemeld bij de bèta versie. De app geeft dat nu ook aan. Echter zie ik hem in Android auto nog steeds niet. Mis ik iets?

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Stan-ID4 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:50:
Heb me aangemeld bij de bèta versie. De app geeft dat nu ook aan. Echter zie ik hem in Android auto nog steeds niet. Mis ik iets?
Misschien de app updaten?

• MJMaverick
Heb je ABRP bij de Android Auto instellingen op jouw telefoon toegevoegd aan de apps die op de auto 'getoond' moeten worden?

• theobe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:07
Stan-ID4 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 13:21:
Ik ga over 4 weken met mijn ID4+vouwwagen naar het zuiden van Frankrijk. Heb de abrp ook al gebruikt om de route een beetje uit te stippelen. rijbereik lijkt aardig mee te vallen, ik gok nu na een testritje op een km of 300. Heb je abrp zichtbaar op je android auto? zou moeten werken, bij mij alleen niet zichtbaar al meld mijn telefoon wel dat er verbinding is??
Ik ga ook met de ID4.1 en vouwwagen naar Zuid-Frankrijk. Ik heb zelf de app Plugshare gebruikt om een route met laadpalen uit te stippelen. Ik ga zelf zo veel mogelijk bij Ionity laden met de We Charge pas.
Ik gok ook op een bereik van 275-300km op een volle lading bij 100km/u.

Het enige waar ik een beetje tegenop zie het is het steeds het loskoppelen van de vouwwagen bij het laden, daar bij de meeste laadstations eerst achteruit moet inparkeren om te laden.

• RandomNick
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:30
theobe schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:34:
[...]

Ik ga ook met de ID4.1 en vouwwagen naar Zuid-Frankrijk. Ik heb zelf de app Plugshare gebruikt om een route met laadpalen uit te stippelen. Ik ga zelf zo veel mogelijk bij Ionity laden met de We Charge pas.
Ik gok ook op een bereik van 275-300km op een volle lading bij 100km/u.

Het enige waar ik een beetje tegenop zie het is het steeds het loskoppelen van de vouwwagen bij het laden, daar bij de meeste laadstations eerst achteruit moet inparkeren om te laden.
Hoe kom je aan die 275-300 km?

Bij mijn Enyaq iV80 kan ik realistisch denk ik 450 km rijden als ik rustig aan doe met 100% soc bij vertrek.
Maar op vakantie rij je steeds leeg tot aan 10% en laad je snel vol tot 80%. Je hebt dan maar 70% tot je beschikking, en dan lijkt ~300 km met aanhanger (vouwwagen) me best optimistisch.

Overigens ga ik ook naar FR, doe de route uitzetten met ABRP en Chargemap maar maak vervolgens de verschillende laders gewoon aan als favoriet in Waze. Vervolgens rij ik van lader naar lader met Waze, en zorg dat ik meerdere opties heb voor verschillende scenario's.

• theobe
RandomNick schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:07:
[...]

Hoe kom je aan die 275-300 km?

Bij mijn Enyaq iV80 kan ik realistisch denk ik 450 km rijden als ik rustig aan doe met 100% soc bij vertrek.
Maar op vakantie rij je steeds leeg tot aan 10% en laad je snel vol tot 80%. Je hebt dan maar 70% tot je beschikking, en dan lijkt ~300 km met aanhanger (vouwwagen) me best optimistisch.

Overigens ga ik ook naar FR, doe de route uitzetten met ABRP en Chargemap maar maak vervolgens de verschillende laders gewoon aan als favoriet in Waze. Vervolgens rij ik van lader naar lader met Waze, en zorg dat ik meerdere opties heb voor verschillende scenario's.
Met pinksteren ben ik met de vouwwagen weggeweest en had toen met 100 km/u, wind tegen, matige temperatuur een verbruik gemeten van 25kwh/100km. Dat zou betekenen dat ik iets meer dan 300km op een volle lading haal.

Ik snap overigens niet hoe je 450km op een volle lading haalt. Met de gunstige temperaturen van paar weken terug haalde ik dat ook niet. Kwam toen hooguit op op 18.5kwh/100km met 110-120km/u op de snelweg.

• RandomNick
theobe schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Met pinksteren ben ik met de vouwwagen weggeweest en had toen met 100 km/u, wind tegen, matige temperatuur een verbruik gemeten van 25kwh/100km. Dat zou betekenen dat ik iets meer dan 300km op een volle lading haal.

Ik snap overigens niet hoe je 450km op een volle lading haalt. Met de gunstige temperaturen van paar weken terug haalde ik dat ook niet. Kwam toen hooguit op op 18.5kwh/100km met 110-120km/u op de snelweg.
Hoe kom je aan die 300 km dan?

Die 300 haal je misschien alleen de eerste ruk, als je van 100% naar 10% rijdt, maar daarna ga je steeds van 80% naar 10%.

Bij snelladers laad je van 10-80%, anders is het erg inefficiënt (duurt erg lang).
Dus je hebt maar 70% van de accu tot je beschikking.
70% van 78kW is 54,6 kW.
Dit rijd je met een verbruik van 25kWH dus in ruim 2 uur, of 220 km leeg.

Die 450 heb ik in praktijk niet echt gereden hoor, ik denk met rustig rijden dat het wel kan.
Heb voor mijn werk regelmatig een trip van 220 km en als ik dat op 110 km/u doe zit ik op 48~50% als ik aankom, verbruik zit dan rond 17kWh. Ik kan daar bijladen en doe dat ook, terug ga ik meestal harder 🙂.

Ik wil je er voor behoeden je niet rijk te rekenen of vergissen.

[ Voor 26% gewijzigd door RandomNick op 02-07-2021 23:04 ]

• GoeiedagEem
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01-01 10:03
Ik lees / hoor hier en daar dat het audiosysteem van de ID3 matig is, hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

[ Voor 3% gewijzigd door GoeiedagEem op 02-07-2021 23:10 ]

• RandomNick
Foutje

[ Voor 99% gewijzigd door RandomNick op 02-07-2021 23:04 ]

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Buitenland heeft bergen :+

Kan gunstig uitvallen qua consumptie (helling af) ... Of juist niet (helling op). Naar mijn weten rijd je bijna alleen maar omhoog vanaf Nederland.

En voor de caravan trekkers.. Kijk gewoon hoe bepaalde laders zijn geïnstalleerd. En af en toe gewoon je auto op de stoep en half op de gras parkeren d:)b. 9/10 laders heeft palen staan om juist deze aso manouvre tegen te gana dus veel bereik je niet van m'n tip -O-

[ Voor 14% gewijzigd door Simply1337 op 02-07-2021 23:13 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:58
GoeiedagEem schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:02:
Ik lees / hoor hier en daar dat het audiosysteem van de ID3 matig is, hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
Sa, referentiekader. Als je van een auto met degelijk systeem komt (B&O, Dynaudio of zelfs Burmester of Naim) is het zeker een tegenvaller. Maar - je hebt geen keus, dus het went vast wel :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
theobe schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Snelheid doet echt heel veel met het verbruik. Als ik overdag door Nederland onderweg ben met de Travel assist op 105 km/h op de snelweg haal ik nu in de zomer makkelijk 17,5 - 18 kWh/100km, met wat meer binnendoor wegen erbij gemiddeld zelfs rond of net onder de 17.

Vandaag echter 180km vanuit Zeeland terug gereden na 19.00 uur, overal de TA ingesteld op de toegestane snelheid + 5km/h. Dan heb dus het grootste deel van de route 135 op de teller (gemiddelde snelheid was 110). Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 22kWh/100km.

Snelheid doet dus echt heel veel, uiteraard gecombineerd met temperatuur, wind en eventuele natte wegen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:44
Soeski schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:24:
[...]

Sa, referentiekader. Als je van een auto met degelijk systeem komt (B&O, Dynaudio of zelfs Burmester of Naim) is het zeker een tegenvaller. Maar - je hebt geen keus, dus het went vast wel :)
Keuze is er altijd..
https://www.focal-inside..../en/vw-id-3-compact-2020/

Mijn huidige lease heeft Dynaudio, mijn vorige had Bose en die daarvoor was privé zelfbouw audio.
Over een paar weken mag ik mijn ID3 ophalen, de audio is één van de weinige punten waar ik wel een beetje tegenop zie..

*sowieso

• DonJunior
ik222 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:48:
[...]

Snelheid doet echt heel veel met het verbruik. Als ik overdag door Nederland onderweg ben met de Travel assist op 105 km/h op de snelweg haal ik nu in de zomer makkelijk 17,5 - 18 kWh/100km, met wat meer binnendoor wegen erbij gemiddeld zelfs rond of net onder de 17.

Vandaag echter 180km vanuit Zeeland terug gereden na 19.00 uur, overal de TA ingesteld op de toegestane snelheid + 5km/h. Dan heb dus het grootste deel van de route 135 op de teller (gemiddelde snelheid was 110). Dit resulteerde in een gemiddeld verbruik van 22kWh/100km.

Snelheid doet dus echt heel veel, uiteraard gecombineerd met temperatuur, wind en eventuele natte wegen.
En hoe is dit anders dan met een verbrandingsmotor?
Zie dit zoveel voorbij komen in dit topic.. 'Verbruik hier, verbruik daar'
Maar een reguliere auto met verbrandingsmotor doet toch precies hetzelfde? Als je harder rijdt, airco aan doet, ramen open.. tja dan verbruikt ie mee.

*sowieso

• Soeski
DonJunior schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:52:
[...]

Keuze is er altijd..
https://www.focal-inside..../en/vw-id-3-compact-2020/

Mijn huidige lease heeft Dynaudio, mijn vorige had Bose en die daarvoor was privé zelfbouw audio.
Over een paar weken mag ik mijn ID3 ophalen, de audio is één van de weinige punten waar ik wel een beetje tegenop zie..
Op die pagina staat bij elke optie het sterretje "als je al premium audio hebt, is deze kit niet geschikt". Dus als je al de 6+1 hebt zal het niet kunnen? Alleen voor de 4+1 configs dus?

• FlowDesign
Heb je de update geïnstalleerd nadat je tot de bèta bent toegelaten?

• ik222
  • Niet online
DonJunior schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:55:
[...]

Maar een reguliere auto met verbrandingsmotor doet toch precies hetzelfde? Als je harder rijdt, airco aan doet, ramen open.. tja dan verbruikt ie mee.
Klopt natuurlijk maar bij een EV hangt het verbruik wel nauwer samen met de gemiddelde snelheid, een auto met traditionele verbrandingsmotor is namelijk vooral in de stad / binnendoor heel onzuinig. Immers je moet daar steeds optrekken en weer afremmen waarbij het afremmen 100% verlies van energie is. Een EV doet dat door de regeneratie veel beter.

Op de snelweg is dat verlies van energie door remmen er veel minder (je remt en accelereert daar als je door kunt rijden immers veel minder). Dat betekent dus dat het effect van meer luchtweerstand door de hogere snelheid gecompenseerd wordt door minder remverlies. Vaak is een ICE zelfs zuiniger op de snelweg dan in de stad.

Voor een EV geldt dat die door regeneratie al veel en veel minder remverlies heeft in de stad / binnendoor. Hier speelt dus vrijwel alleen het effect van de hogere luchtweerstand bij hogere snelheden op de snelweg, een EV verbruikt dus op de snelweg fors meer dan bij binnendoor rijden.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:27
Ik heb sinds vandaag een 31P. Superblij mee, fijne auto. Kom vanaf een e-Golf, dus was al bekend met de We Connect app. In de app voor de e-Golf kon je mooi je verbruik statistieken bekijken. Maar in de We Connect ID. app kan dat niet. Is dat elders nog in te zien, of is deze functionaliteit er gewoon niet?

• MJMaverick
GoeiedagEem schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:02:
Het is zeker geen Dynaudio, maar matig vind ik het ook zeker niet. Met 6+1 vind ik het goed klinken, 'vult' het de auto en zowel laag als hoog klinken prima. Zoals gezegd, hangt af van referentiekader en kwaliteit van je gehoor. Met mijn 49 jaar is dat laatste waarschijnlijk niet meer optimaal :'( . Waar ik wel meer rekening mee moet houden is de spullen in de vakken van de deuren. Omdat het materiaal wat harder is dan in de.vorige VWs die ik had heb ik sneller last van 'meetrillen'.

• MJMaverick
tiguan schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 00:33:
Ik heb sinds vandaag een 31P. Superblij mee, fijne auto. Kom vanaf een e-Golf, dus was al bekend met de We Connect app. In de app voor de e-Golf kon je mooi je verbruik statistieken bekijken. Maar in de We Connect ID. app kan dat niet. Is dat elders nog in te zien, of is deze functionaliteit er gewoon niet?
De ID versie van de app is qua functionaliteit nog erg beperkt, en statistieken houdt ie nog niet bij helaas. Mijn hoop is erop gevestigd dat dit in een nieuwe versie beter wordt maar het zal denk ik nog wel ff duren voordat het zover is.

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:56
dfader schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 08:19:
[...]

Oude post, maar zoeken werkt in ieder geval >:) Ik heb sinds gisteren dit probleem en ik ga, zodra de auto weer hier is, zekering 19 eruit halen en terug stoppen en dan laat ik even weten of dit heeft geholpen.
Probleem heeft zichzelf opgelost. 's Ochtends was het er nog en 's avonds toen de auto weer op de oprit stond was het probleem ineens verdwenen. Geen idee wat er aan de hand is geweest.

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Soeski schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 00:01:
[...]

Op die pagina staat bij elke optie het sterretje "als je al premium audio hebt, is deze kit niet geschikt". Dus als je al de 6+1 hebt zal het niet kunnen? Alleen voor de 4+1 configs dus?
Ik heb erg veel last het “clippen” van de versterker. Als het wat harder gaat schiet de versterker in de beperking en gaat het volume omlaag. Erg irritant.

.

• Soeski
AkroBatik schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 09:53:
[...]

Ik heb erg veel last het “clippen” van de versterker. Als het wat harder gaat schiet de versterker in de beperking en gaat het volume omlaag. Erg irritant.
Dat heb ik nog niet meegemaakt. Mijn zwager vond het leuk om de boel even flink hard te zetten met trance muziek (volume 20 of zelfs 30?) en de boel bleef verbazingwekkend goed - zij het veel te hard.
Normaal tijdens rijden ga ik al niet verder dan 10-12, dat is al hard zat.

[ Voor 7% gewijzigd door Soeski op 03-07-2021 11:29 ]

Verwijderd

Die WeConnect app doet inderdaad niet veel voor mijn ID4, eigenlijk gebruik ik die niet eens.
Het enige wat ik kan zien is de status van de batterij en het instellen van voorklimatiseren, wat ik nooit doe.

Op zijn minst verwacht ik toch een notificatie dat het laden compleet is.
Ontgrendelen met de app zou ook leuk zijn als back-up van je sleutel.

Verder zou ik graag hebben dat mijn radio speelt bij het vertrekken, nu is dit altijd een manuele handeling of spraakopdracht omdat AppleCarplay ook automatisch start.
Nu heb ik eens bewust door heel het infotainment systeem gegaan en het is inderdaad bagger qua werking :) Ongelooflijk dat ze zoiets durven afleveren 8)7 Gelukkig kan ik terugvallen op Carplay.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2021 14:47 ]

• Soeski
Verwijderd schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 14:43:
Die WeConnect app doet inderdaad niet veel voor mijn ID4, eigenlijk gebruik ik die niet eens.
Het enige wat ik kan zien is de status van de batterij en het instellen van voorklimatiseren, wat ik nooit doe.

Verder zou ik graag hebben dat mijn radio speelt bij het vertrekken, nu is dit altijd een manuele handeling of spraakopdracht omdat AppleCarplay ook automatisch start.
Ondanks Android Auto die automatisch verbindt speelt bij mij altijd automatisch na starten de laatst gekozen mediabron, dus Bluetooth, USB-C of Radio (DAB+). Is dat met Apple Carplay dus niet?

• FlowDesign

Nu heb ik eens bewust door heel het infotainment systeem gegaan en het is inderdaad bagger qua werking :) Ongelooflijk dat ze zoiets durven afleveren 8)7 Gelukkig kan ik terugvallen op Carplay.
Jaja, we weten nu wel dat je niet tevreden bent.

Ik heb m'n ID3 ook gewoon zelf gekocht en ja het kan nog beter, maar ik zit ook niet zo te huilon.

• DonJunior
FlowDesign schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 17:17:
[...]

Jaja, we weten nu wel dat je niet tevreden bent.

Ik heb m'n ID3 ook gewoon zelf gekocht en ja het kan nog beter, maar ik zit ook niet zo te huilon.
Zullen we het gewoon vriendelijk houden? :|

*sowieso

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

En het aanpassen van het maximale laadniveau als je een dagje verder weg moet.

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-01 23:05
DonJunior schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:55:
[...]

Een verbrandingsmotor op hogere snelheid is ook onzuinig maar zie minder terug in een verandering in actieradius dan een EV. Omdat op lagere snelheid de verbrandingsmotor net zo of nog onzuiniger is.

• FlowDesign
DonJunior schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:43:
[...]

Zullen we het gewoon vriendelijk houden? :|
Ik weet niet of je z'n andere berichten ook had gelezen, maar een beetje doelloos (en IMHO overdreven) alleen maar komen klagen vind ik niet thuishoren in dit topic. Maar goed, dat is mijn mening. We zitten allemaal in hetzelfde bootje.

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-01 14:33
RandomNick schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:00:
[...]

Hoe kom je aan die 300 km dan?

Die 300 haal je misschien alleen de eerste ruk, als je van 100% naar 10% rijdt, maar daarna ga je steeds van 80% naar 10%.

Bij snelladers laad je van 10-80%, anders is het erg inefficiënt (duurt erg lang).
Dus je hebt maar 70% van de accu tot je beschikking.
70% van 78kW is 54,6 kW.
Dit rijd je met een verbruik van 25kWH dus in ruim 2 uur, of 220 km leeg.

Die 450 heb ik in praktijk niet echt gereden hoor, ik denk met rustig rijden dat het wel kan.
Heb voor mijn werk regelmatig een trip van 220 km en als ik dat op 110 km/u doe zit ik op 48~50% als ik aankom, verbruik zit dan rond 17kWh. Ik kan daar bijladen en doe dat ook, terug ga ik meestal harder 🙂.

Ik wil je er voor behoeden je niet rijk te rekenen of vergissen.
Dit kan ik beamen na mijn rit met motortrailer naar zuid Duitsland. Ik gok dat je moet rekenen op een laadstop van minstens 20-30 minuten om de 220-250 km. En dan heb je nog de factor dat laden in Frankrijk sowieso soms wat lastig is en dat je door de zomerdrukte soms moet wachten tot een paal beschikbaar is.

Niet dat het niet kan maar je zal geduld moeten hebben.
Simply1337 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:12:
Buitenland heeft bergen :+

Kan gunstig uitvallen qua consumptie (helling af) ... Of juist niet (helling op). Naar mijn weten rijd je bijna alleen maar omhoog vanaf Nederland.

En voor de caravan trekkers.. Kijk gewoon hoe bepaalde laders zijn geïnstalleerd. En af en toe gewoon je auto op de stoep en half op de gras parkeren d:)b. 9/10 laders heeft palen staan om juist deze aso manouvre tegen te gana dus veel bereik je niet van m'n tip -O-
Dat vond ik het voordeel van Fastned laders. Die hebben daar rekening mee gehouden en kun je de aanhanger aangekoppeld laten. Toen ik onderweg was in juni kwam je er vaak nog wel mee weg omdat het rustig was met laden maar in het hoogseizoen kan het wel eens lastig zijn.

Qua verbruik was het op de heenweg hoger dan op de terugweg terwijl ik gemiddeld harder heb gereden op de terugweg. Scheelt dus wel iets maar is te verwaarlozen (scheelde 1 kWh/100km).

• ik222
  • Niet online
Ik heb nu de eerste 1500km ruim erop zitten met mijn ID.4 Tech (vorige week zaterdag opgehaald en had deze week vakantie in Nederland met veel dagtrips).

Tot op heden geen enkel issue met de auto, alles werkt tot op heden feilloos zonder foutmeldingen of andere gekkigheid en de elektrische aandrijflijn is echt fenomenaal. Het is zo enorm soepel en comfortabel allemaal, echt een heerlijke grote reisauto.

Ook het media systeem (in mijn geval de 12" versie) werkt allemaal prima en is erg makkelijk te bedienen. Ja het kan vast nog iets vlotter allemaal in vergelijking met een Tesla maar het is echt zeker niet traag.

Alle kleine verbeterpunten zijn software dingetjes die waarschijnlijk voor een groot deel wel opgelost worden in komende updates, bijvoorbeeld:

- We Connect ID app is nog enorm beperkt in functionaliteit t.o.v. de normale We Connect app en bijvoorbeeld climatisering starten duurt ook wel heel erg lang al werkt het verder wel gewoon goed.
- Laadvermogen kun je nergens in kW weergeven, alleen in km/h wat veel minder duidelijk is.

Maar ik ben dus voorlopig echt heel erg tevreden met de auto :)

[ Voor 3% gewijzigd door ik222 op 04-07-2021 00:11 ]

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:42

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

theHoff schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 19:53:
[...]

En het aanpassen van het maximale laadniveau als je een dagje verder weg moet.
Dit doet het toch in de App?

• FlowDesign
niki_lauda schreef op zondag 4 juli 2021 @ 10:28:
[...]

Bij mij iig wel.

• DonJunior
FlowDesign schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Ik weet niet of je z'n andere berichten ook had gelezen, maar een beetje doelloos (en IMHO overdreven) alleen maar komen klagen vind ik niet thuishoren in dit topic. Maar goed, dat is mijn mening. We zitten allemaal in hetzelfde bootje.
Heb ook voldoende posts gezien van de persoon in kwestie die wél iets bijdragen en anderen helpen.
En soms zit iets je gewoon dwars.. dan lijkt een forum mij een prima plaats om even je hart te spuien.

En ja, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje.. daarin heb je helemaal gelijk en dus is dat juist fijn als je gelijkgestemden hebt die met je mee voelen. Mensen het zwijgen opleggen omdat jij de mening niet deelt gaat een beetje ver en gaat de sfeer niet beter maken.
Ergo, laten we het gezellig houden en waar nodig elkaar gewoon steunen in plaats van afkatten.
*daar is het reguliere VW topic al voor :+

*sowieso

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
Weet hier eigenlijk iemand wat het laadvermogen van de valse bodem is in de ID4?
zit door de handleiding te bladeren, maar kan het niet echt vinden.

• koifim
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
sl1000 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 14:49:
Weet hier eigenlijk iemand wat het laadvermogen van de valse bodem is in de ID4?
zit door de handleiding te bladeren, maar kan het niet echt vinden.
50 kW :+?

• Sandrioni
  • Laatst online: 20:30
Valt mij trouwens op dat ik sinds een poosje de melding van de Webradio niet (meer) krijg. Zou VW dan server-side iets gefixed hebben? Want een update heb ik niet gehad. Ook niet de "voorbereidende")

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=49325&sid=44923

• leinenga
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:27
[...]

Dit werkt alleen als je geen laadlocatie hebt ingesteld. Als je je lader thuis als laadlocatie hebt ingesteld, dan doet hij niets meer met het percentage in je app en je kunt het laden ook niet meer met de slider aan of uit zetten. Dan krijg je 'er is een technische fout opgetreden'.

En de laadlocatie is ook niet betrouwbaar. Als ik instel dat hij tot 100% moet opladen tussen 23.00 en 6.00 dan mag ik blij zijn als er 80% in zit 's ochtends.Via slimmemeterportal.nl kan ik ook zien dat hij dan pas om bijvoorbeeld 4.00 begint met laden en dan gewoon stopt om 6.00. Ik wil dat hij gewoon hem vanaf 23.00 probeert vol te jassen, maar geen idee wat voor gedachtenkronkel ze bij deze functionaliteit bedacht hebben.

Voor mij is de laadlocatie dus nutteloos en gebruik ik die niet momenteel. Als ik hem wil laden dan koppel ik hem aan en zet het laden via de app uit met de slider en zet het laden tegen 23.00 zelf weer met de app aan. (als ik het niet vergeet ;) )

• Simply1337
kleine 3000km gereden afgelopen 10 dagen naar oostenrijk en terug. was prima te doen, zeker geen straf de id.4.

wat me echt keer op keer verrast is de stilt van de auto.. 130.. 140..150..160..165.. oorverdovend still soms [indien wegdek het toelaat]. hoor je de muziek ook nog wel op stande 1 a 2.. echt onrealisitsch.

daarnaast.. abrp nodig? nee. laadpercentage op 70 a 80% zetten, VW navigatie aan zetten en gassen.
VW Nav zet het wel op "zeer veilig" meestal tussen 15 a 20%. dus je hebt altijd wel wat marge over.
Nadeel is dat het wel relatief ionity georienteerd is als het lekker op de route ligt. en anders pakt het een random enbw, e-on, fastned of wat dan ook op de route. Dat betekend ook dat je de laadkaarten nodig hebt.. of alleen 1.. enbw [mobility+] was voldoende voor zo n beetje alles. ook ionity, maar dan betaal je ook 79 cent. de app is ook prima om laders te vinden elders.

Daarnaast... ik heb me niet echt gehouden aan de abrp routebegeleiding. stops om de 125-175 km. Vol gas of 140-155 cruise snelheid met wat baustelle's.

na een tijdje laat de GOM goed zien wat je ongeveer kan rijden, maar blijft wel te postiief omdat het meer verwacht dat je langer 130 rijdt dan 150 :P

anyhow richting het zuiden a spanje zou ik wel abrp wellicht nog heilig volgen, maar daar zijn dan ook snelheidlimieten van toepassing. wat helpt met je verbruik :P

• ik222
  • Niet online
Stilte is wel echt heel fijn inderdaad, verschillen in wegdek vallen zo ook wel erg goed op inderdaad omdat de afrolgeluiden eigenlijk het enige is wat je hoort :)

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Vandaag uit Flensburg gekomen, 680 km waarvan 90% via de autobahn. Zo rond de 110-130 km/u gereden uitgezonderd bij baustelle. Uiteindelijk bij thuiskomst stond er 15,4 kWh/uur gemiddeld. Sluit me aan bij simply, wat een heerlijke rust in de ID.3P, lekker muziekje op en zoeven maar. Totaal 2x geladen onderweg resp. €0,49 via Allego en €0,49 voor Fastned.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

• Mrloki
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-01 14:33
Simply1337 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 22:57:
kleine 3000km gereden afgelopen 10 dagen naar oostenrijk en terug. was prima te doen, zeker geen straf de id.4.

wat me echt keer op keer verrast is de stilt van de auto.. 130.. 140..150..160..165.. oorverdovend still soms [indien wegdek het toelaat]. hoor je de muziek ook nog wel op stande 1 a 2.. echt onrealisitsch.

daarnaast.. abrp nodig? nee. laadpercentage op 70 a 80% zetten, VW navigatie aan zetten en gassen.
VW Nav zet het wel op "zeer veilig" meestal tussen 15 a 20%. dus je hebt altijd wel wat marge over.
Nadeel is dat het wel relatief ionity georienteerd is als het lekker op de route ligt. en anders pakt het een random enbw, e-on, fastned of wat dan ook op de route. Dat betekend ook dat je de laadkaarten nodig hebt.. of alleen 1.. enbw [mobility+] was voldoende voor zo n beetje alles. ook ionity, maar dan betaal je ook 79 cent. de app is ook prima om laders te vinden elders.

Daarnaast... ik heb me niet echt gehouden aan de abrp routebegeleiding. stops om de 125-175 km. Vol gas of 140-155 cruise snelheid met wat baustelle's.

na een tijdje laat de GOM goed zien wat je ongeveer kan rijden, maar blijft wel te postiief omdat het meer verwacht dat je langer 130 rijdt dan 150 :P

anyhow richting het zuiden a spanje zou ik wel abrp wellicht nog heilig volgen, maar daar zijn dan ook snelheidlimieten van toepassing. wat helpt met je verbruik :P
Heb je vanuit Oostenrijk in één ruk terug gereden? Ik ga over twee weken ook en ga onderweg overnachten zodat we lekker rustig aan kunnen doen.

Hoe was het laden in Oostenrijk zelf? Kon je daar bij je accomodatie laden of in de buurt?

Thanks voor je info!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-01 12:40

• Mraze
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-12-2025
Gaaf! Hij noemt hier ook andere aanpassingen die ik eerder nog niet was tegengekomen. Nog even afwachten tot begin augustus dus voor de meesten.

• dfader
  • Laatst online: 14:56
Ja echt goed nieuws! Hij geeft aan dat het per se via 4G moet. Dat is wel jammer, ik denk dat de meeste id's toch wel met WiFi connected zijn als ze op de oprit staan. Ik kan ook geen reden bedenken waarom ze daar voor hebben gekozen :?

• Tijsbeer
  • Laatst online: 07:03
Sandrioni schreef op zondag 4 juli 2021 @ 21:08:
Valt mij trouwens op dat ik sinds een poosje de melding van de Webradio niet (meer) krijg. Zou VW dan server-side iets gefixed hebben? Want een update heb ik niet gehad. Ook niet de "voorbereidende")
Afgelopen zaterdag heb ik de Simply1337 WeCharge aanvraagprocedure gevolgd (veel te laat uiteraard, dus ik hoop dat mijn pas al binnen is voordat ik volgende week maandag vertrek naar Normandië).

Toen heb ik, omdat ik de auto niet meer in de app gekoppeld kreeg, het infotainment gereset naar fabrieksinstellingen. Vervolgens kreeg ik direct de voorbereidende OTA update aangeboden. En nu heb ik ook geen webradio foutmeldingen meer.

Dus of dat nou komt door een instelling die nu op standaardwaarde staat, de reset of de update; ik weet het niet :?

Wél blij dat 'ie weg is. Ik haat foutmeldingen. En ik klikte hem dan ook elke rit weg |:(

https://youtu.be/dechvhb0Meo

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:19
Heeft iemand een opsomming van wat er in 2.3 gaat veranderen? Ik krijg ontzettend de kriebels van die man altijd.

• Simply1337
Tijsbeer schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:10:
[...]

Afgelopen zaterdag heb ik de Simply1337 WeCharge aanvraagprocedure gevolgd (veel te laat uiteraard, dus ik hoop dat mijn pas al binnen is voordat ik volgende week maandag vertrek naar Normandië).

Toen heb ik, omdat ik de auto niet meer in de app gekoppeld kreeg, het infotainment gereset naar fabrieksinstellingen. Vervolgens kreeg ik direct de voorbereidende OTA update aangeboden. En nu heb ik ook geen webradio foutmeldingen meer.

Dus of dat nou komt door een instelling die nu op standaardwaarde staat, de reset of de update; ik weet het niet :?

Wél blij dat 'ie weg is. Ik haat foutmeldingen. En ik klikte hem dan ook elke rit weg |:(
Je kunt de app gebruiken, kaart ipc niet nodig als je data hebt ;)

fabrieksinstellingen is de oplossing als je nog niet de mini update hebt ontvangen.. zelf heb ik het nog niet gereset. Wordt de lange afstand gegevens ook gereset? overige opties maakt mij wat minder uit :+

• Simply1337
Mrloki schreef op zondag 4 juli 2021 @ 23:56:
[...]

Heb je vanuit Oostenrijk in één ruk terug gereden? Ik ga over twee weken ook en ga onderweg overnachten zodat we lekker rustig aan kunnen doen.

Hoe was het laden in Oostenrijk zelf? Kon je daar bij je accomodatie laden of in de buurt?

Thanks voor je info!
in 2 ettapes omdat ik beide keren niet in de ochtend ben vertrokken maar zeer laat in de middag. Menselijke batterij raakt op :)
B&B hotel in duitsland (self check-in als je laat arriveert). prima plekken. hotel in stuttgart zit naast HQ ENBW.. dus je hebt op 5 min lopen een snellader/22kw lader

Toevallig 2x in de buurt van een snellader een hotel gepakt, maar 30 min ergens stoppen om te laden is ook geen straf in oostenrijk }:O

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 05-07-2021 09:12 ]

• Tijsbeer
Simply1337 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:08:
[...]

Je kunt de app gebruiken, kaart ipc niet nodig als je data hebt ;)

fabrieksinstellingen is de oplossing als je nog niet de mini update hebt ontvangen.. zelf heb ik het nog niet gereset. Wordt de lange afstand gegevens ook gereset? overige opties maakt mij wat minder uit :+
Laden via de app is wel rlx! Maar hoe werkt dat dan? Gewoon net als thuis "laden starten" kiezen zodra de auto aan een ionity lader hangt en de rest gaat vanzelf?

Net even nagekeken; de lange afstand gegevens worden ook gereset ja. Da's inderdaad wel jammer.

• N0EL
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 12-01 22:41
Hier nog meer info over de 2.3
/!\ LET OP. Is in het Duits!

YouTube: Großes VW ID Software Update 2.3 - Exklusive Einblicke

• kisik
  • Laatst online: 08-01 09:58
[...]

Ik heb gisteren ook met de Simply1337-procedure (THNX!) de Wecharge kaart aangevraagd. Vertrek naar Oostenrijk 16/7. Wellicht dat de kaart niet op tijd gaat komen (14dg), in de app lijkt het goed geactiveerd. Ik ga vanmiddag hier in de buurt even een test laadsessie doen bij Ionity.

In de app is mijn auto wel gekoppeld onder het nieuwe account, althans ik zie hem staan met de VIN op het tweede tabblad, maar ik krijg geen data uit de auto op het opstartscherm..... Hetzelfde heb ik met mijn oude account...... Een reset lijkt bij mij dus ook nodig :/

• kisik
Tijsbeer schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:38:
[...]

Laden via de app is wel rlx! Maar hoe werkt dat dan? Gewoon net als thuis "laden starten" kiezen zodra de auto aan een ionity lader hangt en de rest gaat vanzelf?
Check Simply zijn Youtube.......

• MJMaverick
AMARONE schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:48:
Heeft iemand een opsomming van wat er in 2.3 gaat veranderen? Ik krijg ontzettend de kriebels van die man altijd.
Op basis van wat er door hem verteld wordt:

2 'campaigns' (2 updates):
Campaign 1
(30 minuten update wanneer gedownload)
  • Camera update - assist system & auto high-beam (Dynamic Headlight)
  • HUD update - augmented reality
Campaign 2
(6GB download, 3 - 3.5 uur installatietijd)
  • ID.light meer functies
    • ACC kleuren wanneer afstand te klein volgens auto
    • Travel assist kleuren
    • Efficiency assist
    • Turtle mode - SOC erug laag
  • Infotainment redesign
    • Layout iets aangepast (lijn verwijderd)
    • Home button
    • aanpasbaar (VW logo of langvlag (maar niet Zwitserland))
    • wanneer Home terug naar de tiles betekent dan ziet de button er ook zo uit (4x2 dots)
Als jouw auto in week 25 of daarna geproduceerd wordt dan staat 2.3 er al op

Na deze regelmatiger kleine updates en eens per 6 maanden een grotere.

Disclaimer: dit maak ik op uit het filmpje, er kan sprake zijn van vertaal- en begripsfouten :9

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:12

Freakie1NL

Grote Baas

AMARONE schreef op maandag 5 juli 2021 @ 07:48:
Te weinig.
2 containers qua update
1 voor de onboard camera systemen, dit zal bijvoorbeeld invloed hebben op de LED Matrix lampen en automatische grootlicht.
2de container voor infotainment systeem. Die krijgt een hele build over. Of dit betekent dat de snelheid eindelijk in het jaar 2021 is beland is niet duidelijk. Of dit betekent dat de bugs met het laden verholpen zijn is niet duidelijk.

Geen berichten over sneller laden. Of überhaupt bug fixxen.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• AMARONE
Bedankt, ik kwam hier nog meer info tegen:

Gedurende deze tijd informeert het centrale display over de update. Als alles volgens plan is verlopen, ontvang je uiteraard de bijbehorende bevestiging. ID-klanten zouden ze voortaan vaker moeten zien. VW belooft gemiddeld elke 12 weken een update . Zeker eind 2021 zullen er volop innovaties zijn. Naast versie 2.3, die vanaf het 3e kwartaal wordt geïntroduceerd, zal vanaf oktober waarschijnlijk ook " IDSoftware 3.0 " beschikbaar zijn . Het debuteert met de VW ID.5 en zal dan niet alleen cosmetische veranderingen, bugfixes en prestatieverbeteringen brengen, maar ook diepgaande uitbreidingen van het dienstenaanbod: verbeterde laadsnelheden, bereikupdates en aanvullende diensten.

https://www.auto-motor-un...XUqz5DJNhT3Z4gC04wssPEONU

• andreasvdwal
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik ben nog in afwachting van mijn ID3 tech levering was planning week 28 maar wordt naar verwachting week 32 hopelijk heb ik de update er al opzitten dat scheelt weer installatie tijd ;-).

Het zou toch handig zijn als je dat gewoon kan updaten als je auto geparkeerd staat bijvoorbeeld 's nachts.

• MJMaverick
Freakie1NL schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Te weinig.
2 containers qua update
1 voor de onboard camera systemen, dit zal bijvoorbeeld invloed hebben op de LED Matrix lampen en automatische grootlicht.
2de container voor infotainment systeem. Die krijgt een hele build over. Of dit betekent dat de snelheid eindelijk in het jaar 2021 is beland is niet duidelijk. Of dit betekent dat de bugs met het laden verholpen zijn is niet duidelijk.

Geen berichten over sneller laden. Of überhaupt bug fixxen.
Eens, al geeft het tweede filmpje wel veeeel meer info omdat ie daar het systeem bedient. Ik heb niet veel zin om daar alle highlights uit te halen (sorry....) maar op basis van die beelden concludeer ik wel dat er veel beter werkt. Bijvoorbeeld het plannen van een route wat veel sneller is, laadstop die (redelijk) goed ingepland wordt en makkelijk aangepast kunnen worden, etc.

• MJMaverick
andreasvdwal schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:05:
Ik ben nog in afwachting van mijn ID3 tech levering was planning week 28 maar wordt naar verwachting week 32 hopelijk heb ik de update er al opzitten dat scheelt weer installatie tijd ;-).

Het zou toch handig zijn als je dat gewoon kan updaten als je auto geparkeerd staat bijvoorbeeld 's nachts.
Update installeren gaat ook zeker 's nachts mogelijk zijn. Downloaden gebeurt alleen wanneer je rijdt. Als ik het goed heb begrepen kun je namelijk niet rijden terwijl de update geïnstalleerd wordt...

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
[...]

Klopt. Ik gaf aan dat ik de app daar ook voor gebruik, verder is de app redelijk nutteloos.

• Simply1337
[...]

Bij mij was de webradio melding ook weg sinds gisteren. was apart om na 6 maanden geen 1 meer te zien.. ;w

• Simply1337
Persbericht VW met betrekking tot de update (procedure):

https://www.volkswagen-ne...es-for-the-id-family-7285

VW NL Pers
https://www.volkswagen.nl...r-volkswagen-id-modellen/

en wat persfotos:

Afbeeldingslocatie: https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/media/36817/images_file_en/f0e81758497801abeb79e465cbfbaf059824a3a0/DB2021AL00766_overfull.jpg?1625245184

Afbeeldingslocatie: https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/media/36816/images_file_en/7a4353a14ee78962306d38e72e688cbcd6f22beb/DB2021AL00768_overfull.jpg?1625245330

Afbeeldingslocatie: https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/media/36815/images_file_en/489e144c95fa87f5499e7ca15e0e19349fd7303f/DB2021AL00770_overfull.jpg?1625245391

Afbeeldingslocatie: https://uploads.volkswagen-newsroom.com/system/production/media/36566/images/d5458b300a9c8557190c6aa638a53b903e20de82/DB2021AL00642_overfull.jpg?1625469182

[ Voor 69% gewijzigd door Simply1337 op 05-07-2021 10:42 ]

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Mooi dat het van start gaat! In het persbericht staat dat eerst de leden van de First Movers Club aan de beurt zijn. Ik lees daar dat de uitrol vanaf woensdag gaat beginnen. Eens kijken of ik het aan ga durven om op die update knop te drukken 8).

• edkreuk
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-06-2023
https://www.volkswagen.nl...r-volkswagen-id-modellen/

Nu ook op de website van Volkswagen bekend gemaakt. ID.4 is schijnbaar begin augustus aan de beurt.

Zag iets te laat dat deze link al gepost was, maar weet niet preceis hoe ik de post kan verwijderen

[ Voor 21% gewijzigd door edkreuk op 05-07-2021 10:40 ]

• AMARONE
Alfred66 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:26:
Mooi dat het van start gaat! In het persbericht staat dat eerst de leden van de First Movers Club aan de beurt zijn. Ik lees daar dat de uitrol vanaf woensdag gaat beginnen. Eens kijken of ik het aan ga durven om op die update knop te drukken 8).
Behalve in Nederland waarschijnlijk waar 1st movers 0 voordeel hebben.

• Tijsbeer
kisik schreef op maandag 5 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Check Simply zijn Youtube.......
Done. Duidelijk nu, thnx voor de tip kisik, en uiteraard thnx voor de video Simply1337!

Linkje voor degenen die het ook willen weten: YouTube: WeCharge Card + Ionity

• kisik
Tijsbeer schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:48:
[...]

Done. Duidelijk nu, thnx voor de tip kisik, en uiteraard thnx voor de video Simply1337!

Linkje voor degenen die het ook willen weten: YouTube: WeCharge Card + Ionity
Ik kom nu net terug van een testrun bij Ionity en die ging helaas bij meerdere palen niet goed. Ik heb de laadpaal geselecteerd, maar kreeg overal een onduidelijke foutmelding.

@Simply1337 Werkt aanmelden via de app pas nadat je de laadpas hebt opgevoerd in het wecharge overzicht in mijn gebruikersprofiel op de app? Ik zie onder "Tariefoverzicht" wel het abonnement en de 0,30 pkwh, onder "betalingsgegevens" zie ik mijn cc gegevens. Onder laadkaart staat nog niks........ Is dat het probleem mogelijk?

{edit}: In de bevestigingsmail van gisteren zie ik:"Ihr aktueller Tarif hat eine monatliche Grundgebühr von 9,99 € und ist ab dem 4. Juli 2021 nutzbar. Für eine bessere Übersicht Ihrer Ladevorgänge erhalten Sie bis zum 5. des jeweiligen Folgemonats eine Rechnung per E-Mail." De suggestie was hier bij mij wel gewekt dat ik gelijk kon laden in eerste instantie via de app.

[ Voor 18% gewijzigd door kisik op 05-07-2021 12:11 ]

• Simply1337
kisik schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:59:
[...]

Ik kom nu net terug van een testrun bij Ionity en die ging helaas bij meerdere palen niet goed. Ik heb de laadpaal geselecteerd, maar kreeg overal een onduidelijke foutmelding.

@Simply1337 Werkt aanmelden via de app pas nadat je de laadpas hebt opgevoerd in het wecharge overzicht in mijn gebruikersprofiel op de app? Ik zie onder "Tariefoverzicht" wel het abonnement en de 0,30 pkwh, onder "betalingsgegevens" zie ik mijn cc gegevens. Onder laadkaart staat nog niks........ Is dat het probleem mogelijk?
Ik heb zelf gewacht voor mijn kaar voordat ik het had geprobeerd. Moest nog door een manuele verificatie.
Dus als je geen slider hebt bij de lader zoals bij de afbeelding dan werkt het wss nog niet en zonder een gekoppelde kaart werkt het sowieso niet.

Simply1337 in "Het grote Volkswagen ID.X topic - Deel 1"

en puur testen kun je gewoon langs een 11kw lader zichtbaar via de APP [wecharge]. als je lader werkt/start via de app zou ionity ook moeten werken en anders niet. ritje naar ionity is niet verplicht, maar fijn om te weten of het werkt

[ Voor 10% gewijzigd door Simply1337 op 05-07-2021 12:23 ]

• kwabbernootje
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
De ID3 maakt tijdens het laden erg veel lawaai omdat de airco continue vol staat te draaien. Is dit een bekend probleem en is hier een oplossing voor? Ik kan hier nergens informatie over vinden.

xda Recognized Developer ,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸,.-~*´¨¯¨`*·~-.¸,.-~

• kisik
Simply1337 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:21:
[...]

Ik heb zelf gewacht voor mijn kaar voordat ik het had geprobeerd. Moest nog door een manuele verificatie.
Dus als je geen slider hebt bij de lader zoals bij de afbeelding dan werkt het wss nog niet en zonder een gekoppelde kaart werkt het sowieso niet.

Die slider was er dus wel: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNhACRl5IYCwmP-IOQ-LPQ77B9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJTTOkW4fxqvhq3LYmonXPzL.jpg?f=fotoalbum_large

Hopen dat de pas er is, voor we met vakantie gaan......

• Simply1337
kisik schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Die slider was er dus wel: [Afbeelding]

Hopen dat de pas er is, voor we met vakantie gaan......
lader met het juiste nummer geselecteerd?

• sl1000
AMARONE schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:25:
[...]

Behalve in Nederland waarschijnlijk waar 1st movers 0 voordeel hebben.
je moet blijkbaar lid zijn van een besloten facebook groep, zodat ze je VIN hebben.
daarnaast moet je daar nog actief aangeven dat je mee wil doen met de roll-out.

• nietnormaal
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-01 23:53
kwabbernootje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:30:
De ID3 maakt tijdens het laden erg veel lawaai omdat de airco continue vol staat te draaien. Is dit een bekend probleem en is hier een oplossing voor? Ik kan hier nergens informatie over vinden.
Is dit niet de batterij koeling ipv de airco?

• kisik
Simply1337 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:36:
[...]

lader met het juiste nummer geselecteerd?
Yep. Meerdere geprobeerd ook.

• pietermx
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:51
kwabbernootje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:30:
Koeling van de accu, is normaal. Wellicht wordt het minder als je trager laadt, maar erg veel herrie maakt het hier niet (ID.4)

1 cm = 10 mm = 10000 µm

• AkroBatik

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

pietermx schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Koeling van de accu, is normaal. Wellicht wordt het minder als je trager laadt, maar erg veel herrie maakt het hier niet (ID.4)
Hier een id.4 met warmte pomp, maar die staat aardig te loeien als de verwarming/airco aanslaat.

.

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:02
ID.4 ,
Hoe snel rijd je best wanneer je bvb 1000km op vakantie wil naar frankrijk. Rijd je dan best 120 en laden wanneer op of is je totale tijd korter bij bvb 110 of 130?

• MJMaverick
blinded schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:44:
ID.4 ,
Hoe snel rijd je best wanneer je bvb 1000km op vakantie wil naar frankrijk. Rijd je dan best 120 en laden wanneer op of is je totale tijd korter bij bvb 110 of 130?
Om dit te bepalen heb je een formule nodig die rekening houdt met een aantal factoren. Om er een aantal te noemen:

Totale af te leggen afstand
Die is niet zo moeilijk te bepalen ;-).

kWh gebruik van de auto per snelheid
Dat bepalen is best een uitdaging blijkt. Dus hier zullen er aannames gemaakt moeten worden, hopelijk zoveel mogelijk gebaseerd op gedane metingen. Maar snelheid, temperatuur, hoogteverschil, snelheid van accelereren, mate van regenereren, wind, om maar een aantal te noemen spelen allemaal een rol

Percentage tot waar de auto per laadbeurt wordt opgeladen
Minder ver opladen scheelt tijd, maar kost afstand per tussenetappe. Meestal hoor/lees je dat tot 80% opladen handiger is dan 100% omdat de laatste 20% relatief veel tijd kosten om te laden en het aantal kms dat het extra oplevert daar niet tegenop wegen. Maar dit aspect is ook iets dat je mee moet nemen in de formule.

Kortom, een eenduidig antwoord is er niet, en ik bezit niet de gave om deze formule goed op te stellen. Maar het klinkt als een mooie uitdaging voor iemand anders :+

• blinded
MJMaverick schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:05:
[...]

Om dit te bepalen heb je een formule nodig die rekening houdt met een aantal factoren. Om er een aantal te noemen:

Totale af te leggen afstand
Die is niet zo moeilijk te bepalen ;-).

kWh gebruik van de auto per snelheid
Dat bepalen is best een uitdaging blijkt. Dus hier zullen er aannames gemaakt moeten worden, hopelijk zoveel mogelijk gebaseerd op gedane metingen. Maar snelheid, temperatuur, hoogteverschil, snelheid van accelereren, mate van regenereren, wind, om maar een aantal te noemen spelen allemaal een rol

Percentage tot waar de auto per laadbeurt wordt opgeladen
Minder ver opladen scheelt tijd, maar kost afstand per tussenetappe. Meestal hoor/lees je dat tot 80% opladen handiger is dan 100% omdat de laatste 20% relatief veel tijd kosten om te laden en het aantal kms dat het extra oplevert daar niet tegenop wegen. Maar die aspect is ook iets dat je mee moet nemen in de formule.

Kortom, een eenduidig antwoord is er niet, en ik bezit niet de gave om deze formule goed op te stellen. Maar het klinkt als een mooie uitdaging voor iemand anders :+
na wat spelen met routeplanner lijkt het mij dat het bvb voordelig kan zijn om 120 te rijden als je zo WEL tot bij een zeer snelle lader geraakt ipv een 50Kwh.

Ik veronderstel dat je in de praktijk ook liever een paar langere stops doet en even iets eet ipv 8 keer 8 minuten laden want je bent toch iedere keer tijd kwijt met op/af rijden/ inpluggen etc.

• MJMaverick
blinded schreef op maandag 5 juli 2021 @ 14:11:
[...]

na wat spelen met routeplanner lijkt het mij dat het bvb voordelig kan zijn om 120 te rijden als je zo WEL tot bij een zeer snelle lader geraakt ipv een 50Kwh.

Ik veronderstel dat je in de praktijk ook liever een paar langere stops doet en even iets eet ipv 8 keer 8 minuten laden want je bent toch iedere keer tijd kwijt met op/af rijden/ inpluggen etc.
Die factor had ik inderdaad nog niet genoemd: laadsnelheid per laadstop ;). En behoefte aan eten, plassen, etc. tijdens een stop is er waarschijnlijk ook eentje, want die heeft weer invloed of je tot 80% of toch tot 100% laadt.

Lastig, lastig, lastig...

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:12

Freakie1NL

Grote Baas

sl1000 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:41:
[...]

je moet blijkbaar lid zijn van een besloten facebook groep, zodat ze je VIN hebben.
daarnaast moet je daar nog actief aangeven dat je mee wil doen met de roll-out.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

• Tijsbeer
kisik schreef op maandag 5 juli 2021 @ 11:59:
[...]

{edit}: In de bevestigingsmail van gisteren zie ik:"Ihr aktueller Tarif hat eine monatliche Grundgebühr von 9,99 € und ist ab dem 4. Juli 2021 nutzbar. Für eine bessere Übersicht Ihrer Ladevorgänge erhalten Sie bis zum 5. des jeweiligen Folgemonats eine Rechnung per E-Mail." De suggestie was hier bij mij wel gewekt dat ik gelijk kon laden in eerste instantie via de app.
Net ook even geprobeerd bij een Shell snellader langs de rijksweg, maar inderdaad, een onduidelijke foutmelding. Wachten op de kaart dan maar :z

• kwabbernootje
  • Niet online
AkroBatik schreef op maandag 5 juli 2021 @ 13:07:
[...]

Hier een id.4 met warmte pomp, maar die staat aardig te loeien als de verwarming/airco aanslaat.
Het koelen in maximale stand is bij alle opladers met veel lawaai

• Tijsbeer
[...]

en puur testen kun je gewoon langs een 11kw lader zichtbaar via de APP [wecharge]. als je lader werkt/start via de app zou ionity ook moeten werken en anders niet. ritje naar ionity is niet verplicht, maar fijn om te weten of het werkt
Aangezien ik er tóch langs reed heb ik 'm maar even op de ionity lader bij Stroe aangesloten. Maar met dezelfde foutmelding tot gevolg. Toch écht op de pas wachten dus.

• Alfred66
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-01-2023
Ik begrijp inmiddels dat het twee separate updates zijn (campaign 1 & 2) . De eerste update duurt 40 minuten, de tweede update (van de infotainment) 3,5 uur(!). Dit is een 6 GB download via de ingebouwde 4G dus dat wordt heel wat rondrijden voordat die update gestart kan worden :D De auto checkt blijkbaar max 1x per week of er een update klaar staat, het is dus afwachten wanneer de download plaats gaat vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Alfred66 op 05-07-2021 15:14 ]

• kwabbernootje
  • Niet online
nietnormaal schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:46:
[...]

Is dit niet de batterij koeling ipv de airco?
Dat zou heel goed kunnen zijn. Maar waarom staat deze koeling vol continue aan tijdens het laden. Om het even welke laadpaal

• sl1000
kwabbernootje schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Dat zou heel goed kunnen zijn. Maar waarom staat deze koeling vol continue aan tijdens het laden. Om het even welke laadpaal
om te voorkomen dat de accu te warm wordt tijdens het laden, en zo de levenduur van je accu te waarborgen.

• sl1000
Alfred66 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:12:
[...]

Ik begrijp inmiddels dat het twee separate updates zijn (campaign 1 & 2) . De eerste update duurt 40 minuten, de tweede update (van de infotainment) 3,5 uur(!). Dit is een 6 GB download via de ingebouwde 4G dus dat wordt heel wat rondrijden voordat die update gestart kan worden :D De auto checkt blijkbaar max 1x per week of er een update klaar staat, het is dus afwachten wanneer de download plaats gaat vinden.
4G is vrij vlot in Nederland. Half uurtje downloaden vermoed ik?
verder gewoon geduld hebben. we gaat snel genoeg video's op internet zien met alle fixes en verbeteringen.

• blinded
Iemand die weet of de dakrails altijd zilver zijn?

• sl1000
blinded schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:25:
Iemand die weet of de dakrails altijd zilver zijn?
ID4? standaard zwart, of je moet een exterieur pakket hebben gekozen (krijg je ook een zwart dak).
First editions hebben het exterieur pakket standaard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhxhefH_teQB0o57dnvjZMY7JoA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hJJ7fvNEKsajuQfgKVgjg7Ak.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door sl1000 op 05-07-2021 15:31 ]

• blinded
sl1000 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:31:
[...]

ID4? standaard zwart, of je moet een exterieur pakket hebben gekozen (krijg je ook een zwart dak).
First editions hebben het exterieur packket standaard.
ID4 inderdaad, ik zie enkel de optie om zilver aan te tikken. Maar als ik die dus niet kies heb ik ook rails?
Heb liever zwart

• theobe
[...]

In 'Tariefoverzicht' zie ik het juiste tarief van 0,55 euro. Bij laadkaarten zie ik mijn pas staan (heb alleen de optie om 'm te deactiveren). Bij Betalingsgegevens zie ik mijn CC info staan, maar ik krijg geen slider staan bij een willekeurige laadpaal of een Ionity laadpaal.

Hoe moet je je pas dan nog verder activeren/verifiëren?
Pagina: 1 ... 109 ... 391 Laatste

Let op:
Dit topic is voor het bespreken van alle VW ID.X modellen, behalve de ID.7, die is hier te vinden:

Het grote Volkswagen ID.7 topic

Voor algemene info zie eerste posts van dit topic!

Voor toekomstige ID.X rijders die niet kunnen wachten op een auto:
Order- en levertijdensheet van mede-tweakers

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.