Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 23 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 12:58

FaceDown

Storende factor.

Het is gelukt: De Daikin hybrid verwarmt nu ons nieuwe (65 kuub) zwembad. Hij maakt water van 43 graden (alleen elektra geen gas) dat gaat door de warmtewisselaar en komt terug als 32 graden. Berekend bijna 12 kW vermogen! Niet gek voor een 8kW model :)
Misschien nog eens als 2e zone instellen zodat ik een eigen weersafhankelijke regeling (vlak) kan instellen en dan aansturen met een Shelly als "thermostaat". Iemand tips hiervoor?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 18:50

arnova

weet veel, maar niet alles

Bij ons gaan ze ook een daikin-intergas hybride installeren. Echter zit ik met het volgende: wij hebben op de volledige begane grond nieuwe vloerverwarming laten aanleggen geschikt voor lage temperatuur(LT) maar op de slaapkamers hebben wij nog gewone radiatoren, die wij overigens weinig gebruiken. Nu zegt de installateur dat ze normaliter een 3-weg klep installeren om een laag- en een hoog-temperatuur circuit te realiseren. Het probleem hiermee lijkt mij dat je voor het hoge temperatuur circuit dan dus "ergens" een 2e thermostaat moet ophangen, maar dat is lastig met meerdere (slaap)-kamers (en badkamers). Als alternatief zou ik kunnen kiezen voor 1 circuit waarbij ik de circulatiepomp van de vloerverwarming behoud zodat deze van de iets hogere cv-temperatuur een lagere temperatuur kan maken voor de vloer. Maar ja, dat maakt wel de WP weer minder efficient natuurlijk.

Iemand ervaring hiermee cq. advies wat handig is om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:53
arnova schreef op maandag 10 juli 2023 @ 16:38:
Bij ons gaan ze ook een daikin-intergas hybride installeren. Echter zit ik met het volgende: wij hebben op de volledige begane grond nieuwe vloerverwarming laten aanleggen geschikt voor lage temperatuur(LT) maar op de slaapkamers hebben wij nog gewone radiatoren, die wij overigens weinig gebruiken. Nu zegt de installateur dat ze normaliter een 3-weg klep installeren om een laag- en een hoog-temperatuur circuit te realiseren. Het probleem hiermee lijkt mij dat je voor het hoge temperatuur circuit dan dus "ergens" een 2e thermostaat moet ophangen, maar dat is lastig met meerdere (slaap)-kamers (en badkamers). Als alternatief zou ik kunnen kiezen voor 1 circuit waarbij ik de circulatiepomp van de vloerverwarming behoud zodat deze van de iets hogere cv-temperatuur een lagere temperatuur kan maken voor de vloer. Maar ja, dat maakt wel de WP weer minder efficient natuurlijk.

Een hoog-laag regeling werkt niet met een warmtepomp, omdat je eigenlijk alleen maar lage temperaturen hebt. Mijn aanvoertemperatuur komt zelden boven de 35 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-04 21:32

Zeker als je ze weinig gebruikt boven zou ik het gewoon proberen zoals het is en het op 1 circuit houden. Meestal zijn de radiatoren aardig overbemeten en geven ze met een lage aanvoerwater temperatuur nog voldoende warmte af als je ze nu al weinig gebruikt. Hier werkt dat ook prima en is het altijd comfortabel, alleen in de werkkamer heb ik een radiatorventilator toegepast zodat het iets sneller warm wordt met de lage aanvoertemperatuur. Dat werkt uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04 13:24

ThsAdrns

Be the change!

Wat @Martyn89 zegt, zou ik ook gezegd hebben.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Martyn89 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:46:
[...]

Zeker als je ze weinig gebruikt boven zou ik het gewoon proberen zoals het is en het op 1 circuit houden. Meestal zijn de radiatoren aardig overbemeten en geven ze met een lage aanvoerwater temperatuur nog voldoende warmte af als je ze nu al weinig gebruikt. Hier werkt dat ook prima en is het altijd comfortabel, alleen in de werkkamer heb ik een radiatorventilator toegepast zodat het iets sneller warm wordt met de lage aanvoertemperatuur. Dat werkt uitstekend.
Ok: Lijkt mij duidelijk. Toch nog een vraag. Mijn vvw verdeler heeft 12 groepen, nu nog met een circulatiepomp. Weet iemand of die Daikin-Intergas voldoende pomp-vermogen heeft zodat ik de circulatiepomp kan weghalen en/of is er nog een andere reden om die circulatiepomp wel te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024

Volgens daikin:
Het is mogelijk om de CV-installatie op te delen in 2 groepen
met verschillende stooktemperaturen, bijvoorbeeld een
hoog temperatuur zone (HT) met radiatoren en een laag
temperatuur zone (LT) met vloerverwarmingssysteem,
zowel met als zonder eigen circulatiepomp.

Beide zones kunnen onafhankelijk van elkaar werken en
zullen, indien beide zones warmte vragen, afwisselend worden
verwarmd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
Zo, de maand Juni met de Hybride WP installatie. Geen 'rare' aanpassingen gedaan aan de setting, enkel weersafhankelijk laten schakelen,

Jun '22 : 1.0 m3 gas
gemiddelde temp: 16.1 graden

Jun '23 : 0.1m3 gas .(zeer waarschijnlijk door een stroomstoring)
gemiddelde temp 18.1 graden
Jun '23 : 12.7 kWh - verbruik in stilstand: 18W/hr - als we de unit stilzetten vanaf medio Mei tot September dan is dat een besparing van ca. 60 kWh, tja is dat nodig?

Besparing 0.9 m3 gas,

Netto verbruik stroom deze maand -760kWh, dat dekt het verbruik van de WP in Februari en deels Maart

Daikin/Intergas 8kW / WP Boiler / Convectoren / 200 m2 / 1977 / vrijstaand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-04 23:46
Ben bezig met de installatie van mijn 4kW model en ben verbaasd dat de koelleidingen niet geïsoleerd zijn.
En ook de bovenverdieping met de warmtewisselaar is niet geïsoleerd.

Ga zelf wel wat isolatie aanbrengen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GHeJ2PD02SVV5nR7ElFFPuFENa0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26HU8TjYA0q4jGiHV9miNlLY.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Vandaag de koel leidingen geïsoleerd met steenwol.
En de bovenverdieping ook opgevuld met steenwol.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoVLIw7W8qB1RquqwsLS44x-l9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MT0SFtK3BTim6XKPBfgSQk2l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxqCtYSKToZF29iMvVRffE9abKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1yCsROy2B6qGpjWYrwq3Lrv2.jpg?f=fotoalbum_large

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:12
Pim57 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gaat daar niet allemaal rommel en ongedierte inzitten? En tevens houd het vocht vast?
Ik neem aan dat de interne koelleiding zo kort is dat isoleren geen mega rendement gaat opleveren en misschien alleen maar ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
@Flappie Dat is inderdaad een zorg van mij. Rommel… wat voor? Ongedierte? Op zich is de ruimte afgesloten. Enkel spinnetjes of zo kunnen er in. Vocht en regen zouden buiten moeten blijven.
Maar ik ga dat zeker tussentijds bekijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pim57 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:50:
@Flappie Dat is inderdaad een zorg van mij. Rommel… wat voor? Ongedierte? Op zich is de ruimte afgesloten. Enkel spinnetjes of zo kunnen er in. Vocht en regen zouden buiten moeten blijven.
Maar ik ga dat zeker tussentijds bekijken!
Condens op de koelleidingen? Als dat in de glaswol komt krijg je zeker schimmel, en andere ellende zoals corrosie.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
FaceDown schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:53:
[...]

Condens op de koelleidingen? Als dat in de glaswol komt krijg je zeker schimmel, en andere ellende zoals corrosie.
Deze Daikin gaat enkel verwarmen. Dus condens op de koel leidingen zal niet gebeuren.

Hooguit tijdens een defrost, maar dan verdampt alles even later weer.

[ Voor 10% gewijzigd door Pim57 op 20-08-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pim57 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:59:
[...]

Deze Daikin gaat enkel verwarmen. Dus condens op de koel leidingen zal niet gebeuren.

Hooguit tijdens een defrost, maar dan verdampt alles even later weer.
Heb je eens gezien wat er aan condens uit zo'n unit komt in de winter? Dat gaat om vele liters, en dat verdampt echt niet zomaar en zeker niet als het in glaswol gaat zitten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flappie
Ik denk zelf dat als het echt zinvol was geweest, dat Daikin dit wel direct had gedaan. Ik vermoed dat er echt wel een reden is dat ze het dus niet hebben gedaan. Ik denk dat je hier alleen maar problemen mee gaat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 17:29
Pim57 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 17:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed idee dat overspuiten! ga ik ook doen.

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pim57
Midget1234 schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:49:
[...]

Goed idee dat overspuiten! ga ik ook doen.
Hier nog het hele plaatje. Waren wel 4 spuitbussen voor nodig. Plus demontage en opschuren van alle delen.
En goed voor de WAF!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_s6CvURNr13zfkzQngZi2pJ5PHc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CYJr4ChxutQCC9ib39Uu36uD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 01-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-01 15:45
Anderhalf week geleden hebben wij onze Daikin integas 8kW hybride warmtepomp gedeeltelijk voor het sww aangesloten. Het Daikin / warmtepomp gedeelte is nog helemaal niet aangesloten.
Buitenom dat wij prima warmwater krijgen zie ik door de dag heen continue een minimaal gasverbruik. Omdat de gastoevoerleiding ook nieuw is had ik twijfels of er ergens een micro lekkage is maar dit is na 3x dubbel checken gelukkig niet het geval.
Wij horen ook regelmatig dat de ketel even aanslaat. Ik heb veel ervaringen met alleen HR-ketels maar heb dit nog niet eerder gehad. Wat kan de oorzaak zijn dat de ketel alleen voor het sww af en toe even aanslaat? Hebben andere mensen dit ook in de zomer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zn1kXEA6POeMmT5qRZI-zDU6w2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Htym2lPwNkRcjLGCgWvYBEQi.jpg?f=fotoalbum_large

Er is momenteel nog geen verwarming aangesloten en er wordt zeer beperkt SWW gebruikt dat zijn ook gelijk de pieken. De gasleiding loopt rechtstreeks vanaf de meter naar de ketel en er zit verder niks op

[ Voor 12% gewijzigd door Klinkcent op 02-09-2023 21:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Klinkcent schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:40:
Anderhalf week geleden hebben wij onze Daikin integas 8kW hybride warmtepomp gedeeltelijk voor het sww aangesloten. Het Daikin / warmtepomp gedeelte is nog helemaal niet aangesloten.
Buitenom dat wij prima warmwater krijgen zie ik door de dag heen continue een minimaal gasverbruik. Omdat de gastoevoerleiding ook nieuw is had ik twijfels of er ergens een micro lekkage is maar dit is na 3x dubbel checken gelukkig niet het geval.
Wij horen ook regelmatig dat de ketel even aanslaat. Ik heb veel ervaringen met alleen HR-ketels maar heb dit nog niet eerder gehad. Wat kan de oorzaak zijn dat de ketel alleen voor het sww af en toe even aanslaat? Hebben andere mensen dit ook in de zomer?

[Afbeelding]

Er is momenteel nog geen verwarming aangesloten en er wordt zeer beperkt SWW gebruikt dat zijn ook gelijk de pieken. De gasleiding loopt rechtstreeks vanaf de meter naar de ketel en er zit verder niks op
Ik denk dat de comfort stand voor warm water aanstaat. Dan blijft de ketel warm om snel warm water te kunnen leveren. Dat moet je even uitzetten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-04 15:21
Ik vermoed de comfort stand van het tapwater .

8.2 Gasketel

8.2.2 Basisconfiguratie

Comfortfunctie warm tapwater
Deze functie kan worden geactiveerd met de comfort warm
tapwater-toets ( ). De volgende functies zijn beschikbaar:
▪ Aan: de -LED gaat branden. De comfortfunctie warm tapwater
wordt ingeschakeld. De warmtewisselaar wordt op temperatuur
gehouden om ogenblikkelijke aanvoer van warm water te
verzekeren.
▪ Eco: de -LED gaat branden. De comfortfunctie warm tapwater is
zelflerend. Het apparaat leert zich aan te passen aan het
gebruikspatroon van warm tapwater. Bijvoorbeeld: de temperatuur
van de warmtewisselaar wordt NIET aangehouden tijdens de
nacht of in geval van lange afwezigheid.
▪ Uit: beide LEDs zijn UIT. De temperatuur van de warmtewisselaar
wordt NIET aangehouden. Bijvoorbeeld: het duurt een tijdje om
warm water naar de warmwaterkranen aan te voeren. Als er geen
ogenblikkelijke aanvoer van warm water nodig is, kan de
comfortfunctie warm tapwater worden uitgeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
Bedankt voor de heldere terugkoppeling! Ik zal dit nagaan.
Het SWW wordt alleen gebruikt om te douchen dan kan het volgens mij prima op de "eco" stand staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Klinkcent schreef op zondag 3 september 2023 @ 06:34:
Het SWW wordt alleen gebruikt om te douchen dan kan het volgens mij prima op de "eco" stand staan.
Is prima inderdaad. Ik heb het eens gemeten; de comfort stand zou mij extra 50 kuub per jaar kosten. Op een verbruikt van 250 per jaar belachelijk natuurlijk. Dan maar 10 tellen langer wachten op warm water.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Klinkcent schreef op zondag 3 september 2023 @ 06:34:
Voor alleen douchen kun je hen beter gewoon uitzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
Flappie schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:45:
[...]

Voor alleen douchen kun je hen beter gewoon uitzetten :)
Ik zal het doorgeven aan mijn gezin ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Klinkcent schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:47:
[...]

Ik zal het doorgeven aan mijn gezin ;)
Je gezin merkt er niks van. Het duurt een paar seconden langer voordat je warm water hebt omdat de warmtewisselaar niet continu heet wordt gestookt. Daarna heb je dezelfde hoeveelheid en temperatuur warm water als zonder eco.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-04 20:30
Wat is het handigste / beste om eerst te doen;

Vloerverwarming en radiatoren waterzijdig inregelen of de Daikin hybride WP inregelen, stooklijn Delta T etc.

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04 13:24

ThsAdrns

Be the change!

Ik zou zeggen eerst het afgiftesysteem, anders blijf je bezig.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Warmtepomp volle bak laten draaien, bijv op 45-50 graden. Dan waterzijdig inregelen. Dan je stooklijn instellen / later aanpassen en finetunen.

Groetjes, FaceDown.

• Jcrs7
Welke instellingen kun je het beste doorvoeren om het gasverbruik te verlagen? Ik heb nog een redelijk hoog gasverbruik (1200-1300M3) met 2 volwassen en 2 kinderen. Koken is elektrisch. Begane grond is vloerverwarming (110M2) en bovenverdieping zijn 5 radiatoren op de slaapkamers en badkamer.

Het is dus puur gas voor douche en bad.
Vandaar dat ik ook denk dat ik nog een inhaalslag kan halen m.b.t. de Hybride WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Jcrs7 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 08:42:
Welke instellingen kun je het beste doorvoeren om het gasverbruik te verlagen? Ik heb nog een redelijk hoog gasverbruik (1200-1300M3) met 2 volwassen en 2 kinderen. Koken is elektrisch. Begane grond is vloerverwarming (110M2) en bovenverdieping zijn 5 radiatoren op de slaapkamers en badkamer.

Het is dus puur gas voor douche en bad.
Vandaar dat ik ook denk dat ik nog een inhaalslag kan halen m.b.t. de Hybride WP
1200-1300 zonder WP neem ik aan? Hier zitten we met de Daikin op 250 per jaar met 4 personen (alleen douche en warm water badkamer). In dit topic staan instellingen om nooit op gas over te gaan met verwarmen, mits je warmteafgiftesysteem en je huis (isolatie) daarvoor geschikt is.

Groetjes, FaceDown.

• Hybride Gedoe
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 02-11-2023
Sinds april bezitter van een Daikin/Intergas hybride van 8 kwh. Ik heb een probleem met de SCOP waarde, die volgens mij te laag is. Inmiddels is er een verschil van mening met de installateur.. Verschil van mening is dat ik denk dat ik de SCOP vast kan stellen door (zie foto) de geproduceerde energie kan delen door de verbruikte energie om aan de SCOP te komen. Dus in mijn geval 726:284= 2,5. SCOP vanaf datum ingebruikstelling dus 2,5.

Mijn installateur zegt dit niets. Die stelt zich op het standpunt dat ze "nog geen goede SCOP meting kunnen doen omdat het nog niet koud is geweest".

Dit begrijp ik dan weer niet. Ik geloof ook dat je over een periode van een dag of twee (als je bijv. een instelling wijzigt) best een COP kan vaststellen door beide waardes over die dagen even op elkaar te delen.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4yLxWKA5lsIABKh-lLqJUi5co0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bflbA8wnS8K2PCI2M46ChW3H.jpg?f=fotoalbum_large

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:31
Hybride Gedoe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 11:07:
Sinds april bezitter van een Daikin/Intergas hybride van 8 kwh. Ik heb een probleem met de SCOP waarde, die volgens mij te laag is [.. ] SCOP vanaf datum ingebruikstelling dus 2,5.

Mijn installateur zegt dit niets. Die stelt zich op het standpunt dat ze "nog geen goede SCOP meting kunnen doen omdat het nog niet koud is geweest".

Dit begrijp ik dan weer niet. Ik geloof ook dat je over een periode van een dag of twee (als je bijv. een instelling wijzigt) best een COP kan vaststellen door beide waardes over die dagen even op elkaar te delen.
Een gemiddelde COP 2.5 in de zomer is wel erg laag. Ik haal (zelfs met een relatief hoge stooklijn ivm radiatoren) 3.7 gemiddeld. Sinds 5 april hier gemiddeld 4.0. Als het niet zo koud is haal je soms 5 tot 7, maar dat telt nauwelijks mee in het gemiddelde.

Wat is je stooklijn instelling, en koel je ook?

[ Voor 8% gewijzigd door arnoldniessen op 21-09-2023 11:55 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Waarschijnlijk heb je het systeem tot nu toe nauwelijks gebruikt. Houdber rekening mee dat het systeem wel standby staat en er elke maand op deze manier ongeveer 12kw doorheen jaagt zonder effectieve opwekking van energie. Zo trekt de scop wel een beetje scheef.

Ik denk dat je even de koudere maanden moet afwachten inderdaad:)

• Hybride Gedoe
De stooklijn is na heel wat geëxperimenteer en mede op advies ingewonnen in dit forum 30 /15 en 40 /-5. Thermostaat uitgeschakeld en loopt als een zonnetje alleen op WAR. Begint te verwarmen bij buitentemperaturen lager dan 18 graden. Ik meen gelezen te hebben dat ie bij temperaturen hoger dan 18 graden op WAR geen standby kosten maakt. Slaat in elk geval nooit aan wanneer het warmer is dan 18 graden. Waar het mij dus om gaat: is mijn berekening van de COP op deze manier juist? Een simpel deelsommetje. Mijn verwachting is ook dat het bij koudere buitentemperaturen leidt tot een nog lagere COP. Mee eens? Wat voor nut heeft dan afwachten op de koude maanden nog. Ben benieuwd of ik dit goed zie.

• Jcrs7
FaceDown schreef op donderdag 21 september 2023 @ 09:32:
[...]

1200-1300 zonder WP neem ik aan? Hier zitten we met de Daikin op 250 per jaar met 4 personen (alleen douche en warm water badkamer). In dit topic staan instellingen om nooit op gas over te gaan met verwarmen, mits je warmteafgiftesysteem en je huis (isolatie) daarvoor geschikt is.
1-2-2022 uitgelezen meterstand 570M3 en 17-2-2023 1825M3 met de WP. Vandaar dat ik wil gaan bekijken hoe of wat dit hoge gasverbruik is.

Vloerisolatie, spouwisolatie aanwezig en dubbel glas wordt dit jaar vervangen door HR++

[ Voor 6% gewijzigd door Jcrs7 op 21-09-2023 13:22 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Hybride Gedoe mijn ervaring met dit soort door het apparaat getoonde cijfers is dat het geen metingen maar schattingen zijn. Een afwijking van 50% met een echte kWh- of warmtemeter is helaas niet raar. Het is wel bruikbaar om een trend aan te geven; een hogere of lagere schatting betekent ook dat de werkelijke waarde hoger of lager is :) De deelsom klopt in principe wel.

Zonder standbyverbruik zit je op pakweg 3.5, nog niet heel veel maar minder dramatisch. Op WAR-only blijft de circulatiepomp wellicht ook doordraaien, wat zeker in het tussenseizoen wat onnodig verbruik oplevert. Ook dat trekt recht als er meer draaiuren gemaakt worden.
Het is in ieder geval geen volslagen onzin wat je installateur zegt, maar er is genoeg aanwijzing om kritisch te blijven kijken. (Mening: een losse kWh- en warmtemeter voorkomt veel aannames en is de ~€400 zeker waard. Dan weet je tenminste wat je meet).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hybride Gedoe
Proton_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:34:
@Hybride Gedoe mijn ervaring met dit soort door het apparaat getoonde cijfers is dat het geen metingen maar schattingen zijn. Een afwijking van 50% met een echte kWh- of warmtemeter is helaas niet raar. Het is wel bruikbaar om een trend aan te geven; een hogere of lagere schatting betekent ook dat de werkelijke waarde hoger of lager is :) De deelsom klopt in principe wel.

Zonder standbyverbruik zit je op pakweg 3.5, nog niet heel veel maar minder dramatisch. Op WAR-only blijft de circulatiepomp wellicht ook doordraaien, wat zeker in het tussenseizoen wat onnodig verbruik oplevert. Ook dat trekt recht als er meer draaiuren gemaakt worden.
Het is in ieder geval geen volslagen onzin wat je installateur zegt, maar er is genoeg aanwijzing om kritisch te blijven kijken. (Mening: een losse kWh- en warmtemeter voorkomt veel aannames en is de ~€400 zeker waard. Dan weet je tenminste wat je meet).
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. De pomp draait bij mij niet door, anders had ik het zeker deze zomer gehoord. Het lijkt mij geen rare veronderstelling dat met koud weer de waardes (schatting) nog verder teruglopen. Ik krijg de installateur nog op bezoek en heb contact met Daikin, ik weet niet wat die van plan zijn, maar om nou zelf 400 eurie uit te geven.... daar moet ik nog even een nachtje over slapen. De zaak is door slechte communicatie van de installateur redelijk hoog opgelopen en het is voor mij de vraag of reparatie/vervanging te claimen mogelijk is met de waardes die ik nu zie. Een hele winter afwachten en dan eventueel nogal wat extra stroomkosten te maken, vind ik ook niet aantrekkelijk. Enig idee wat onder garantie nu gedaan zou kunnen worden?

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Hybride Gedoe om je een idee te geven; vaak wordt de warmteopbrengst geschat door een debietmeting te vermenigvuldigen met het temperatuurverschil tussen invoer- en uitvoer. Zo werkt een warmtemeter ook, dus het principe klopt, maar het grote verschil zit in de temperatuurmeting die in een warmtemeter met een geijkt matched pair thermometers gebeurt en in een warmtepomp gewoon 2x de goedkoopste NTC is.
Als beide NTCs een afwijking van 0,4 graad hebben kan het temperatuursverschil er dus makkelijk 0,8 graden naast zitten, wat best veel is op een dT van 3 die je in deellast gaat zien.
In vollast (koud weer) wordt de dT hoger, die meetfout dus relatief kleiner en de berekende COP nauwkeuriger (mogelijk hoger).
Ook de debietmeting heeft, afhankelijk van het meetprincipe, +/- 10% of meer afwijking.

Wellicht dat het bespaarde gasverbruik je ook iets vertelt, maar met slechts 700 kWh warmte, ongeveer 70 kuub gas-equivalent (50-100 m³ ;) ) zal je dat niet snel terugzien in je rekening. Dagen zonder gasverbruik, waar je voorheen wel gestookt zou hebben, geven je misschien wel wat houvast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Hybride Gedoe
Proton_ schreef op donderdag 21 september 2023 @ 14:58:
@Hybride Gedoe om je een idee te geven; vaak wordt de warmteopbrengst geschat door een debietmeting te vermenigvuldigen met het temperatuurverschil tussen invoer- en uitvoer. Zo werkt een warmtemeter ook, dus het principe klopt, maar het grote verschil zit in de temperatuurmeting die in een warmtemeter met een geijkt matched pair thermometers gebeurt en in een warmtepomp gewoon 2x de goedkoopste NTC is.
Als beide NTCs een afwijking van 0,4 graad hebben kan het temperatuursverschil er dus makkelijk 0,8 graden naast zitten, wat best veel is op een dT van 3 die je in deellast gaat zien.
In vollast (koud weer) wordt de dT hoger, die meetfout dus relatief kleiner en de berekende COP nauwkeuriger (mogelijk hoger).
Ook de debietmeting heeft, afhankelijk van het meetprincipe, +/- 10% of meer afwijking.

Wellicht dat het bespaarde gasverbruik je ook iets vertelt, maar met slechts 700 kWh warmte, ongeveer 70 kuub gas-equivalent (50-100 m³ ;) ) zal je dat niet snel terugzien in je rekening. Dagen zonder gasverbruik, waar je voorheen wel gestookt zou hebben, geven je misschien wel wat houvast.
Ik probeer het te begrijpen 8)7 . Het wordt langzamerhand wat duidelijker. Maar even afwachten denk ik waar Daikin/installateur mee komt. Ik ben nu ook weer wat beter geïnformeerd.

• jdbiggelaa
Sinds april bezitter van een Daikin/Intergas hybride van 8 kwh. Ik heb een probleem met de SCOP waarde, die volgens mij te laag is. Inmiddels is er een verschil van mening met de installateur.. Verschil van mening is dat ik denk dat ik de SCOP vast kan stellen door (zie foto) de geproduceerde energie kan delen door de verbruikte energie om aan de SCOP te komen. Dus in mijn geval 726:284= 2,5. SCOP vanaf datum ingebruikstelling dus 2,5.

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.[Afbeelding]
Uw installateur heeft gelijk. Kijk hier eind van de komende winter nog eens naar, dan heeft u een betrouwbaar cijfer. Ik heb nu drie volledige seizoenen achter de rug en haal 4.0 overall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Zit er verschil qua benamingen in het menu? Enkele welke ik verschillend tegenkom;

Afgiftesysteem; snel of langzaam. Ik heb VVW radiator of convectie
Energiemeting; verbruikte elektr. en geprod. energie. Ik hen verbruikte elektr. en verbruikt gas
Zullen vast nog wat verschillen zijn.

Ik heb gebruikersinterface; software V04.01.00A Binnenunit modelnaam EJHA04AAV3 Sofware ID75B2 en buitenunit IDF6C1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-04 17:35
Mijn 8kw (alleen verwarmen) heeft op jaarbasis een scop van 3.7 gehaald. Bedenk me nu wel dat ik in februari op gas gedraaid heb dus dat vertekend de boel wel een beetje. Het zal dus iets minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
jdbiggelaa schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:45:
[...]

Uw installateur heeft gelijk. Kijk hier eind van de komende winter nog eens naar, dan heeft u een betrouwbaar cijfer. Ik heb nu drie volledige seizoenen achter de rug en haal 4.0 overall.
Bedankt voor de reactie. Mijn probleem is toch dat wanneer de COP nu 1.9 is (blijft dalen) ik bij koudere temperaturen een hogere COP kan verwachten. Ik zou dat niet kunnen verklaren. Bij mijn instelling draait de pomp niet wanneer ie geen warmte hoeft te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Hybride Gedoe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 09:49:
[...]

Bedankt voor de reactie. Mijn probleem is toch dat wanneer de COP nu 1.9 is (blijft dalen) ik bij koudere temperaturen een hogere COP kan verwachten. Ik zou dat niet kunnen verklaren. Bij mijn instelling draait de pomp niet wanneer ie geen warmte hoeft te leveren.
Bij mij staat de WP de hele zomer uit. Van begin mei tot eind september heb ik die niet nodig, het huis blijft dan passief op temperatuur. Ik kan dus niet vergelijken met uw gegevens gedurende de zomer.
Mijn gasverbruik voor verwarmen is vrijwel nihil. Afgelopen winter 20 m3. Mijn WP houdt het huis voldoende op temperatuur tot -5 graden. Lagere temperaturen komen hier afgelopen winters nauwelijks nog voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
[...] Mijn probleem is toch dat wanneer de COP nu 1.9 is (blijft dalen) ik bij koudere temperaturen een hogere COP kan verwachten. Ik zou dat niet kunnen verklaren. Bij mijn instelling draait de pomp niet wanneer ie geen warmte hoeft te leveren.
Als je systeem niet pendelt, en bij je (mooi lage) stooklijn, is 1.9 wel erg laag. De theorie van @Proton_ dat de temperatuursensoren kunnen afwijken zou je nog kunnen controleren door te kijken of de temp-sensoren hetzelfde aangeven in de eerste minuut dat je systeem al wel pompt maar nog geen warmte produceert: dan moeten Taanvoer en Tretour hetzelfde zijn. Een andere verklaring zou te weinig koelmiddel kunnen zijn; zijn je koelleidingen bv erg lang?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

[...]

Ik weet niet waar jij woont, maar hier hebben we de verwarming nog niet aan gehad. Als jij 'm wel een keer als test aan gehad hebt, en voor de rest heeft het ding alleen standby gestaan dan snap ik wel dat de COP laag is, omdat je relatief heel veel standbyverbruik hebt.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

[...]
Natuurlijk blijft hij dalen, want er komt 's zomers wel standbyverbruik bij maar geen warmteopwek, dat is het punt. Ik lees in FaceDown in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies" dat het standbyverbruik 20 watt is, wat meer is dan ik aannam, dus als ik van jouw 284 kWh elektriciteit 20 watt * 6 maanden = 90 kWh eraf haal kom je bij een warmtepomp in werking op 726/194=3.7.

Context:
De COP bij mij is afgelopen maand 0,33 geweest en dat is alleen omdat het buiten warmer was dan binnen en de warmtemeter ook wat warmte registreert als de pomp even loopt om niet vast te lopen, anders was het 0 geweest.
In mei had mijn WP een maand-COP van 7.3, in juni 1.8. Over mei-augustus is dat 3.7 geworden. De sCOP van mei 2022 tot mei 2023 is 4.5.

Als je echt een hoge COP wil, dan moet je met deze buitentemperaturen de thermostaat op 23 zetten met de ramen open ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Voor de berekening van de SCOP wil ik een andere methode gebruiken dan simpelweg die twee getallen delen die de Daikin aangeeft voor elektrische- en thermische kWh.

Ik weet mijn historisch gas verbruik per graaddag en dat is 0,37 m3/graaddag. En dat is al jaren lang redelijk constant.
Verder ga ik het stroomverbruik van de WP bijhouden met een kWh meter.

Als de komende winter bijvoorbeeld 2000 graaddagen telt, dan zou mijn gasverbuik 2000 x 0,37 = 740 m3 zijn geweest. Vervolgens is 740 m3 x 9 kWh/m3 = 6.660 kWh thermische energie.

Stel dat de WP 1.700 kWh verbruikt, dan is de SCOP 6660/1700=3,9

Enige voorwaarde is dat er geen grote wijzigingen zijn in je gedrag of woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
arnoldniessen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 10:37:
[...]

Als je systeem niet pendelt, en bij je (mooi lage) stooklijn, is 1.9 wel erg laag. De theorie van @Proton_ dat de temperatuursensoren kunnen afwijken zou je nog kunnen controleren door te kijken of de temp-sensoren hetzelfde aangeven in de eerste minuut dat je systeem al wel pompt maar nog geen warmte produceert: dan moeten Taanvoer en Tretour hetzelfde zijn. Een andere verklaring zou te weinig koelmiddel kunnen zijn; zijn je koelleidingen bv erg lang?
Het systeem pendelt niet. De koelleiding heeft een lengte van 17 meter. Omdat mijn COP daalt, zou het ook kunnen zijn dat er vloeistof weglekt? Ik stuur even een foto mee, genomen direct als de pomp opstart, dus nog voor het stoken. Ik weet echter niet goed hoe ik hier een T aanvoer en T uitvoer uit moet halen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cW123Uze4vddYiO1AxfJNTCi2PE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tm0A7yB5ayit1mCa1QqdRJFb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
Pim57 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 14:24:
Voor de berekening van de SCOP wil ik een andere methode gebruiken dan simpelweg die twee getallen delen die de Daikin aangeeft voor elektrische- en thermische kWh.

Ik weet mijn historisch gas verbruik per graaddag en dat is 0,37 m3/graaddag. En dat is al jaren lang redelijk constant.
Verder ga ik het stroomverbruik van de WP bijhouden met een kWh meter.

Als de komende winter bijvoorbeeld 2000 graaddagen telt, dan zou mijn gasverbuik 2000 x 0,37 = 740 m3 zijn geweest. Vervolgens is 740 m3 x 9 kWh/m3 = 6.660 kWh thermische energie.

Stel dat de WP 1.700 kWh verbruikt, dan is de SCOP 6660/1700=3,9

Enige voorwaarde is dat er geen grote wijzigingen zijn in je gedrag of woning.
Goeie tip, ik zal eens kijken of ik hier ook mee kan rekenen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
Proton_ schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 13:56:
[...]

Natuurlijk blijft hij dalen, want er komt 's zomers wel standbyverbruik bij maar geen warmteopwek, dat is het punt. Ik lees in FaceDown in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies" dat het standbyverbruik 20 watt is, wat meer is dan ik aannam, dus als ik van jouw 284 kWh elektriciteit 20 watt * 6 maanden = 90 kWh eraf haal kom je bij een warmtepomp in werking op 726/194=3.7.

Context:
De COP bij mij is afgelopen maand 0,33 geweest en dat is alleen omdat het buiten warmer was dan binnen en de warmtemeter ook wat warmte registreert als de pomp even loopt om niet vast te lopen, anders was het 0 geweest.
In mei had mijn WP een maand-COP van 7.3, in juni 1.8. Over mei-augustus is dat 3.7 geworden. De sCOP van mei 2022 tot mei 2023 is 4.5.

Als je echt een hoge COP wil, dan moet je met deze buitentemperaturen de thermostaat op 23 zetten met de ramen open ;)
In mei ( redelijk koude maand) had ik een COP van 2,8. Steekt wel een beetje zielig af tegen jouw 7.3. Het standby effect was in mei natuurlijk kleiner dan bij een hele warme maand. Overigens merk ik dat in de WAR-only stand de pomp nooit meer werkt, terwijl dat in de Thermostaat-stand wel het geval was. Vraag me af of je in beide situaties dan met 20 kWh zou moeten rekenen. Ik had de ramen dicht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Hybride Gedoe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 16:28:
Het systeem pendelt niet. De koelleiding heeft een lengte van 17 meter. Omdat mijn COP daalt, zou het ook kunnen zijn dat er vloeistof weglekt? Ik stuur even een foto mee, genomen direct als de pomp opstart, dus nog voor het stoken. Ik weet echter niet goed hoe ik hier een T aanvoer en T uitvoer uit moet halen.
Ik dacht dat er bij 17m leidinglengte eigenlijk koelmiddel toegevoegd moest worden, maar weet niet hoe erg het is.

De COP zou ook kunnen dalen omdat de buitentemperatuur langzaam daalt (en de benodigde watertemp dus stijgt). Maar als de COP ook daalt bij gelijkblijvende buitentemp/vraagtemp dan zou ik me zorgen maken.

Taanvoer is Aanvoerwater is 25, Tretour is Waterinlaattemperatuur is 24.7, en bij 14.4 L/min is dat 0.3*14.4*0.0697 = 0.3 kW warmteproduktie, dat is dan de optelsom van een eventuele meetfout en de restwarmte in je systeem. Bij een minimum-warmteproduktie in normaal bedrijf van ca 2kW is je meetfout dus niet groter dan 15%, en waarschjinlijk veel kleiner. Dus ik denk niet dat een meetfout aan de warmteproduktie kant je probleem verklaart. Je zou kunnen proberen te kijken of energieverbruik goed geschat wordt door de Daikin; maar bij mij heb ik daar wel vertrouwen in (aparte meter in meterkast wijkt weinig af van geschat verbruik Daikin zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

arnoldniessen schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 17:19:
[...]

Ik dacht dat er bij 17m leidinglengte eigenlijk koelmiddel toegevoegd moest worden, maar weet niet hoe erg het is.
best erg. je levert efficientie in, je buitendeel bevriest eerder en harder en je compressor word te heet. de leidingverliezen komen daar nog bovenop.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 22-09-2023 17:37 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@arnoldniessen eens, bovendien wordt met deze afwijking de warmteproductie overschat ipv onderschat, dus de werkelijke COP ligt dan eerder lager dan hoger :)
Hoe er ook gerekend wordt, de prestaties van de warmtepomp bij @Hybride Gedoe zijn zeker minder dan je mag verwachten, maar een dalende COP in de zomer blijft vrij nutteloos om je zorgen over te maken.
Ik zou in de discussie met de installateur daar dus ook niets over zeggen en het houden bij de prestaties in april (waar blijbaar ook cijfers van zijn) en navragen hoeveel koudemiddel is bijgevuld. Dat zou een verklaring en oplossingsrichting kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
Bedankt allemaal. Ik word er als leek echt wel wijzer van. Ik het het idee dat alles nu wel zo'n beetje belicht is. Mijn conclusies uit de discussie zijn nu:

- ik mag mij inderdaad wel een beetje zorgen maken
- het stand-by gebruik verklaart niet de lage COP (zeker in mei)
- de installateur kletst mij niet onder de tafel ;)
- ik zal aandringen op controle van het koelmiddel

Ik stel voor dat ik even afwacht wat de contacten begin oktober met installateur/Daikin opleveren en dan terug rapporten. Prettig weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Hybride Gedoe schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:14:
ik zal aandringen op controle van het koelmiddel
dat betekent installatie leeghalen met een afpompmachine en de tank wegen. let op dat het zo gebeurt.

met 17 meter moet er zeker worden bijgevuld. in de installatiehandleiding staat precies hoeveel.

de kouder het is de meer koudemiddel je nodig hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door flippy op 22-09-2023 19:28 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-04 13:47

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.[Afbeelding]
Het is goed om kritisch te blijven en te loggen. Maar ergens geef ik je installateur wel gelijk om te wachten op de eerste koude dagen omdat je "nummers nog klein zijn".

Ik weet dat mijn installatie in stand-by zo'n 22Wh verbruikt, dat komt neer op 16 kWh per maand. Mijn laatste maand dat ik stookte was in mijn geval in mei. Daar heb ik 111 kWh geproduceerd en volgens mijn energiemeter heeft de hele installatie 39 kWh verbruikt. Dat is dus een COP van 111/39 = 2.8. Maar haal ik daar het stand-by verbruik van af dan kom ik op een COP van 111/(39-16) = 4.8 !

In jou geval zal dit dus een COP van [geproduceerd/(verbruik-16*(september-april))], 726/(284-16*(9-4)=3.6 zijn. Dat is nog niet verkeerd en komt aardig bij mijn COP van april in de buurt uit.

Maar zoals je ziet, een paar kWh afwijking zorgt al voor grote verschillen. Dus als je aan het begin nog aan het inregelen was kan dit groot effect hebben. Of op het laatste heeft hij misschien wel veel gependeld omdat het eigenlijk als te warm was en hij de warmte niet kwijt kon. Kortom, in de gaten houden en niet te druk maken totdat je meetwaardes wat hoger zijn een een paar kWh geen invloed meer heeft op je COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jac53
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-04 22:44
Over de externe sensor:
Ik heb een NTC-sensor aangesloten en dacht: "laat ik dit ook eens delen".
Bij mij staat de buitenunit op het zuiden en daarom kan de temperatuur die door de interne sensor wordt gemeten er bij zonnig koud weer er behoorlijk naast zitten.
Ik verwacht dat de weersafhankelijke verwarming de externe sensor gebruikt. De defrost zou wel eens de interne sensor van de buitenunit kunnen gebruiken.

Ik heb deze sensor van Conrad gebruikt:
Temperatuursensor TS-NTC-203 -60/+150°C artnr 502362 ongeveer 10 euro per stuk.
Behoorlijk duur maar de nauwkeurigheid is +-0,5%.
Het moet in elk geval een type zijn van 20kOhm bij 25gr C.
Ik heb hem in een doosje gestopt, aan de noordkant van het huis op een droge plek gehangen en via een ethernetkabel van 20 meter aangesloten op X5M: 5-6. Een aantal aders van de kabel heb ik met de kast verbonden voor aarding. Ik had liever een twee-aderig afgeschermde kabel gehad maar deze had ik nog.
Vervolgens op het bedieningskastje register 0C08 op 1 gezet.
Óf installateursinstelling / systeemlayout / Opties / Externe sensor

Op het display is er nu de buitentemp te zien en de temp van de externe sensor. Verschil tussen beide in mijn geval 0,6 gr. Prima.
Nu afwachten hoe de verwarming zich gedraagt.

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Koelmiddel moet bijgevuld worden met die leidinglengte als dat niet gedaan is maar dat zal niet veel veranderen aan de waardes. Lage cop in die maanden is normaal als je standby meerekent. Ik heb dezelfde unit (5jaar oud). Zie hier lijstje van dit jaar inc standby.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIWUVdam_6rfFTzvNywph68IV-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cfg6F2pTpIMatzV6FekZUItk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIiYUqRwoo0Igbfdq8Rl-cL_RwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tpfGpKEBzwxSnG9U86RhJ5wq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou me niet te veel zorgen maken maar wel koudemiddel laten checken.

[ Voor 3% gewijzigd door Japie.G op 23-09-2023 06:21 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

• Hybride Gedoe
flippy schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:45:
[...]

dat betekent installatie leeghalen met een afpompmachine en de tank wegen. let op dat het zo gebeurt.

met 17 meter moet er zeker worden bijgevuld. in de installatiehandleiding staat precies hoeveel.

flippy schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 18:45:
[...]

Ik zal er op letten. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Om een juiste weergave te geven van het verbruik en de SCOP, kan je het beste zelf een meting doen.
Ik heb ook in April de Daikin 8KW hybride laten plaatsen en zelf meteen achter de groep van de warmtepomp een homewizard Kwh meter gezet.
Dan zie je ook dat, zelfs wanneer je de warmtepomp uit zet, er een standby verbruik is van 19watt. Dat zal de aansturing zijn die standby blijft staan. Pas wanneer je de volledige groep uitzet, dan is het verbruik er niet. Ik weet echter niet wat dat doet met je systeem, dus kies ik er voor die 19watt voor lief te nemen. Dat is wel bijna een 0.5Kwh/dag...

Om tot een beter beeld te komen, heb ik een account bij mindergas.nl. Ik had dat al een jaar voor de warmtepomp werd geinstalleerd, dus kan met het vergelijk op die site én mijn Kwh meter voor de warmtepomp een aardig beeld vormen hoeveel Kwh ik nodig hebt om een m3 gas te vervangen, afgezet tegen graaddagen. Maar ook wanneer je jouw historische jaarverbruik invoert, geeft deze site een behoorlijk goed beeld om te vergelijken.

Bij ons is tevens een oude, indirecte boiler vervangen dat het beeld (ten positieve) vertroebeld, dus vandaar ook goed om apart tegen graaddagen te bekijken.

succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Stijn1981 op 25-09-2023 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
Stijn1981 schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:59:
Om een juiste weergave te geven van het verbruik en de SCOP, kan je het beste zelf een meting doen.
Ik heb ook in April de Daikin 8KW hybride laten plaatsen en zelf meteen achter de groep van de warmtepomp een homewizard Kwh meter gezet.
Dan zie je ook dat, zelfs wanneer je de warmtepomp uit zet, er een standby verbruik is van 19watt. Dat zal de aansturing zijn die standby blijft staan. Pas wanneer je de volledige groep uitzet, dan is het verbruik er niet. Ik weet echter niet wat dat doet met je systeem, dus kies ik er voor die 19watt voor lief te nemen. Dat is wel bijna een 0.5Kwh/dag...

Om tot een beter beeld te komen, heb ik een account bij mindergas.nl. Ik had dat al een jaar voor de warmtepomp werd geinstalleerd, dus kan met het vergelijk op die site én mijn Kwh meter voor de warmtepomp een aardig beeld vormen hoeveel Kwh ik nodig hebt om een m3 gas te vervangen, afgezet tegen graaddagen. Maar ook wanneer je jouw historische jaarverbruik invoert, geeft deze site een behoorlijk goed beeld om te vergelijken.

Bij ons is tevens een oude, indirecte boiler vervangen dat het beeld (ten positieve) vertroebeld, dus vandaar ook goed om apart tegen graaddagen te bekijken.

succes!
Alle reacties wijzen erop, dat ik beter even kan wachten op de waardes bij wat kouder weer, zodat de stand-by invloed veel kleiner wordt, maar misschien wel het koelmiddel laten checken in overleg met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jac53
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 09-04 22:44
Ik heb een 5 kW Daikin hybride. Omdat ik niet koel heb ik de installatie in juni uitgezet en binnenkort gaat hij weer aan. Heeft iemand een idee of dat probleemloos kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Jac53 schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 11:17:
Ik heb een 5 kW Daikin hybride. Omdat ik niet koel heb ik de installatie in juni uitgezet en binnenkort gaat hij weer aan. Heeft iemand een idee of dat probleemloos kan?
Bij mij staat de WP elke zomer uit van mei tot eind september. Opstarten van de WP gaat al vier jaar probleemloos. Alleen de thermostaat kranen op mijn radiatoren gaan nog wel eens vastzitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjvisser
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-09-2023
[b]Burtus in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Heeft iemand ervaring met een aan-uit kamerthermostaat met de Daikin Altherma?
Ik vraag mij verder af met een aan-uit kamerthermostaat de correctie van de stooklijn (code 8-06) nog wel gebruikt wordt. Deze waarde is de maximum afwijking van de AWT. Hiermee voorkom je moduleren van de installatie. 8-06 staat nu op 10 graden.
Ik heb een Honeywel Evohome regeling (met 10 zones) aangesloten op de Daikin hybride warmtepomp. it is een slimme zelflerende aan/uit regeling waarmee de pomp wordt aangestuurd. Dit lijkt nu naar behoren te werken. Ook de omschakeling naar koelen kan hiermee geregeld worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/57_1cevvKxJubVbjNfn7-ipsAIk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TWW43tuFRLr69D38gRLnNTwu.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:20
Hoi allemaal,

Ik moet mijn CV ketel vervangen (is echt op) en ik wil graag dus overschakelen naar een hybride systeem. Volledig elektrisch gaan met ook een warmtepomp boiler er bij voor SWW is voor mij waarschijnlijk momenteel wat te duur in aanschaf. Het gaat mij ook niet om principes. Ik wil gewoon zsm gaan besparen.

Bij het zoeken naar CV ketels kwam ik deze complete set Daikin Intergas 8KW oplossing tegen die toch best wel aardig geprijsd lijkt te zijn. 5500 - 2800 subsidie = 2700 + alle installatie en andere benodigdheden. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat in deze combi de ketel en de warmtepomp beter op elkaar afgestemd zijn dan als ik ketel merk A koop en warmtepomp merk B. Zover ik zie is dit ook één van de weinige hybride oplossingen die ook kan koelen. Mogelijk interessante eigenschappen, dus even een paar vragen :)

Wat waren jullie ongeveer totaal kwijt voor de aanschaf plus installatie minus subsidie?

Heeft dit systeem volgens jullie voordelen t.o.v. bijvoorbeeld een losse Intergas Xtreme ketel icm met een warmtepomp van bijvoorbeeld Quatt?

Zouden jullie dit systeem op dit moment weer aanschaffen, of zijn er momenteel betere/voordeligere combinaties verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
Jcrs7 schreef op donderdag 21 september 2023 @ 13:21:
[...]

1-2-2022 uitgelezen meterstand 570M3 en 17-2-2023 1825M3 met de WP. Vandaar dat ik wil gaan bekijken hoe of wat dit hoge gasverbruik is.

Vloerisolatie, spouwisolatie aanwezig en dubbel glas wordt dit jaar vervangen door HR++
@FaceDown
Ik heb dus 1255M3 gas gebruikt en 6370kWh verbruikt van 1-2-'22 t/m 17-2-'23

Heb deze week mijn huidige instellingen bekeken waarbij deze instellingen al een jaar draai;

5-00 =1
5-01 =3
2-0C = vvw
C-03 = 0°C
C-04 =3
C-0a =1
C-07 =2
7-04 =1

A4-6 =0 Absoluut (nog even nakijken)
A.3.1.1.1 =0 Absoluut (nog even nakijken)

Stooklijn
-5 (1-00)
15 (1-01)
40 (1-02)
30 (1-03)

9-0B moet ik nogmaals checken deze wil ik op langzaam zetten
Zou ik de energieprijzen nog moeten aanpassen? Gas staat op 8,0 kWh en stroom op (even uit m'n hoofd) op 0,01 en 7.4.5 waar moet deze op staan? Laag, middel of hoog?

Zijn er instellingen die ik mis of kan aanpassen om het gasverbruik te verminderen?

Het liefste wil ik het zo instellen dat de WP constant draait (laag verbruik), zodat het 21°C gaat zijn. Nu schommelt het, de WP gaat verwarmen tot 21,5°C, afkoelen tot onder de 21°C en weer terug (hoog verbruik). Waardoor het vaker koel aanvoelt, vooral in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybride Gedoe
Jcrs7 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:37:
[...]

@FaceDown
Ik heb dus 1255M3 gas gebruikt en 6370kWh verbruikt van 1-2-'22 t/m 17-2-'23

Heb deze week mijn huidige instellingen bekeken waarbij deze instellingen al een jaar draai;

5-00 =1
5-01 =3
2-0C = vvw
C-03 = 0°C
C-04 =3
C-0a =1
C-07 =2
7-04 =1

A4-6 =0 Absoluut (nog even nakijken)
A.3.1.1.1 =0 Absoluut (nog even nakijken)

Stooklijn
-5 (1-00)
15 (1-01)
40 (1-02)
30 (1-03)

9-0B moet ik nogmaals checken deze wil ik op langzaam zetten
Zou ik de energieprijzen nog moeten aanpassen? Gas staat op 8,0 kWh en stroom op (even uit m'n hoofd) op 0,01 en 7.4.5 waar moet deze op staan? Laag, middel of hoog?

Zijn er instellingen die ik mis of kan aanpassen om het gasverbruik te verminderen?

Het liefste wil ik het zo instellen dat de WP constant draait (laag verbruik), zodat het 21°C gaat zijn. Nu schommelt het, de WP gaat verwarmen tot 21,5°C, afkoelen tot onder de 21°C en weer terug (hoog verbruik). Waardoor het vaker koel aanvoelt, vooral in de winter
Dat koud aanvoelen herken ik wel, omdat de thermostaat niet al te fijn werkt bij deze Daikin. Daarom heb ik gekozen voor alleen de weersafhankelijke instelling. Bevalt prima qua comfort zeker als je hem continue wil laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
Leuke discussie hierboven. Van mij wat data over de eerste 9 maanden.
Situatie: vrijstaande woning 1976 met gemiddelde isolatie. 200 m2, hybride 8kw unit.

Gas (ex warmwater)
'22 - 1030 m3
'23 - 383 m3

Electra WP
.'23 - 2150 kWh
Standby per maand - Juni - September : 50.1 kWh - ieder maand 12.5 kWh.

Als ik dan zeer simpel verschil in gasverbruik x 9.8 deel door netto kWh: SCOP 3.1.

Weet nog steeds niet hoe het scherm van daikin is uit te lezen, of zelfs te veranderen, zit niet met de handen aan de instellingen. Wellicht nog wat winst / besparing te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:21
GertS1968 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:13:

Weet nog steeds niet hoe het scherm van daikin is uit te lezen, of zelfs te veranderen, zit niet met de handen aan de instellingen. Wellicht nog wat winst / besparing te halen.
Er is echt veel te winnen qua instellingen. Info zat te vinden in deze thread ;) Ik moet zeggen dat hoe de installatie wordt gedaan door veel installateurs een hoog plug-and-pray gehalte lijkt te hebben.
Heb zelf m.b.v. de ervaringen een aantal van de settings gedaan (o.a. snel bijverwarmen uit en wat finetuning aan de stooklijn) Ons doel was zo min mogelijk gas gebruiken (en overschot van de zomer dus gebruiken qua zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:20
SuperKris schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 00:25:
Hoi allemaal,

Ik moet mijn CV ketel vervangen (is echt op) en ik wil graag dus overschakelen naar een hybride systeem. Volledig elektrisch gaan met ook een warmtepomp boiler er bij voor SWW is voor mij waarschijnlijk momenteel wat te duur in aanschaf. Het gaat mij ook niet om principes. Ik wil gewoon zsm gaan besparen.

Bij het zoeken naar CV ketels kwam ik deze complete set Daikin Intergas 8KW oplossing tegen die toch best wel aardig geprijsd lijkt te zijn. 5500 - 2800 subsidie = 2700 + alle installatie en andere benodigdheden. Daarnaast kan ik mij voorstellen dat in deze combi de ketel en de warmtepomp beter op elkaar afgestemd zijn dan als ik ketel merk A koop en warmtepomp merk B. Zover ik zie is dit ook één van de weinige hybride oplossingen die ook kan koelen. Mogelijk interessante eigenschappen, dus even een paar vragen :)

Wat waren jullie ongeveer totaal kwijt voor de aanschaf plus installatie minus subsidie?

Heeft dit systeem volgens jullie voordelen t.o.v. bijvoorbeeld een losse Intergas Xtreme ketel icm met een warmtepomp van bijvoorbeeld Quatt?

Zouden jullie dit systeem op dit moment weer aanschaffen, of zijn er momenteel betere/voordeligere combinaties verkrijgbaar?
Niemand? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
8kW gebruiker hier omdat mijn Nefit Ecomline alnweer 22 jaar oud was. Nog niet stuk, maar na 22 jaar vond ik het wel tijd voor vervanging.

Geen ervaring met andere systemen als Quatt maar ik ben wel tevreden hier. Na aftrek van subsidies was ik ongeveer 3500 kwijt voor mijn installatie. Zijn ze wel een dag mee bezig geweest en ik had zelf al de oude ketel verwijderd. Ze moesten wel een behoorlijk stuk koelleiding leggen.

Ik weet niet wat de installateurs nu vragen maar ik was destijds wel goedkoop uit.
Huis uit 1973. Extra spouwisolatie en in de woonkamer wel aardig overcapaciteit op de radiatoren. Ik heb afgelopen jaar alleen in december 10 kuub gas gebruikt voor verwarming. Voor de rest alles electrisch.

Ben wel tevreden met hhet systeem, alleen de thermostaat, indien ook gebruikt als kamerthermostaat is niet zo fijn. Die schakelt pas weer in als de temperatuur 1 graad is gedaald. Beter laat je de warmtepomp constant draaien op basis van weersafhankelijke regeling.

Ik zou het systeem wel weer aanschaffen metde kennis van nu, maar zou ook zeker even kijken bij Quatt en eventueel volledig electrisch met een Panasonic monoblock ofzo.

[ Voor 7% gewijzigd door Flappie op 01-10-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Hier ook een 8 kW Daikin/Intergas combi. Nu 3 jaar in gebruik. Aanschaf totale installatie na aftrek subsidie zo’n €5.500. Het andere merk dat je noemt ken ik niet, kwam bij mij destijds niet in beeld.
Zeer tevreden over deze combi. Gemeten SCOP over 3 seizoenen 4.0 gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ik denk niet dat die prijs klopt, anders meteen doen!

De unit zelf kost al een kleine 6K en daar komen nog materiaal en installatiekosten bij. Zeg 2 a 3K dus met aftrek subsidie zal je op 5 a 6K uitkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door FaceDown op 02-10-2023 18:38 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12:21
FaceDown schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

De unit zelf kost al een kleine 6K en daar komen nog materiaal en installatiekosten bij. Zeg 2 a 3K dus met aftrek subsidie zal je op 5 a 6K uitkomen.
FaceDown schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 18:35:
[...]

ja idd; heb het idee dat met de subsidie we eigenlijk alleen een gratis installatie hebben :P Als die kleine materialen en eventuele werkzaamheden meterkast(zeker bij de iets zwaardere varianten) tikken lekker aan. Let ook op de kleine lettertjes van de installateur qua doorberekenen prijsstijgingen e.d. Kwam bij ons een leuk telefoontje achteraan nl. (en dit stond helaas ook in de voorwaarden) Zie voor "mijn: set ook aantal prijzen die volgens mij niet meer actueel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
cv75 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:52:
[...]

Er is echt veel te winnen qua instellingen. Info zat te vinden in deze thread ;) Ik moet zeggen dat hoe de installatie wordt gedaan door veel installateurs een hoog plug-and-pray gehalte lijkt te hebben.
Heb zelf m.b.v. de ervaringen een aantal van de settings gedaan (o.a. snel bijverwarmen uit en wat finetuning aan de stooklijn) Ons doel was zo min mogelijk gas gebruiken (en overschot van de zomer dus gebruiken qua zonnepanelen)
Dank je wel voor de stimulatie om 91 pagina's door te lezen. Qua comfort hebben we niet veel te klagen. Daikin mensen zelf hebben de start-up gedaan, en zullen ook wel eea hebben veranderd. Alles draait bij ons wel vie de evohome unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
In de UK wordt deze Daikin set onder het label Alpha E-Tec Hybrid aangeboden. Het is een combinatie van dezelfde Daikin warmtepomp maar nu met een andere gasketel, een andere bediening en een andere app.

Kijk en vergelijk https://www.alpha-innovat...s/E-Tec+Hybrid/1162632440

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opUD2XpUN_KZvNaHuLud3JrUINM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsHy5ABo3pmYe9DMzFmhuu6b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Weet iemand wat de levertijden van de Daikin-Intergas hybrides momenteel zijn? Ik zit al een jaar te wachten op levering door mijn installateur en ik heb het idee dat ik een beetje aan het lijntje gehouden wordt met het verhaal dat ze nog steeds niet geleverd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-04 17:35
Ik had de mijne rond mei vorig jaar besteld en rond deze tijd vorig jaar werd ie geinstalleerd,
Vijf maanden dus en dat was dus gedurende de “2022 hype”. Denk dus dat er iets anders aan de hand is bij je installateur. Denk wel dat de ene installateur zijn handen aan meer unit kan leggen dan een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-08-2024
arnova schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:34:
Weet iemand wat de levertijden van de Daikin-Intergas hybrides momenteel zijn? Ik zit al een jaar te wachten op levering door mijn installateur en ik heb het idee dat ik een beetje aan het lijntje gehouden wordt met het verhaal dat ze nog steeds niet geleverd zijn.
Eind augustus besteld, 2 weken geleden is hij opgehangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvb
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09-2024

Dvb

aanzee schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:01:
Ik had de mijne rond mei vorig jaar besteld en rond deze tijd vorig jaar werd ie geinstalleerd,
Vijf maanden dus en dat was dus gedurende de “2022 hype”. Denk dus dat er iets anders aan de hand is bij je installateur. Denk wel dat de ene installateur zijn handen aan meer unit kan leggen dan een ander.
Ik denk dat je inderdaad aan het lijntje wordt gehouden. Ik heb er zelf vorig jaar september een besteld en die is twee weken later geplaatst. Mijn buren in november 2022 ook binnen een maandje geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

aanzee schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:01:
Zowel de monoblock add-on als hybride zijn gewoon goed leverbaar...

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 07-10-2023 20:10 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Hier in April van dit jaar een Daikin Hybride 8KW laten instaleren, inclusief vervanging van de ketel. Kortom:
- Verwijderen oude ketel
- Verwijderen indirecte boiler
- Plaatsen buitendeel
- Plaatsen binnendeel, met vuilafscheider, buffertank, LAN adapter
- Plaatsen nieuwe ketel (Intergas HR Ketel 32,7KW - CW5) met expansievat en bediending
- Dakdoorvoeren, nieuwe rookgasafvoer en +/- 14 meter aan leidingen naar buitendeel

Alles bij elkaar zo'n 12.000,- incl BTW en dan gaat er 3.000,- subsidie af, dus netto zo'n 9.000,-

De warmtepomp buiten en binnen was 3200 ex btw en de nieuwe ketel bijna 2000. Arbeid was ongeveer 2.000 incl voorrijdkosten, parkeren etc. De rest gaat hard met (klein)materiaal.

Alle bedragen afgerond naar ronde bedragen

[ Voor 3% gewijzigd door Stijn1981 op 09-10-2023 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online
Ik ben al enige tijd met interesse mee aan het lezen in dit topic. Veel is helder en duidelijk door de goede uitleg.
Toch is er nog iets wat ik mij afvraag. Misschien is het wel voorbij gekomen, maar heb ik het als zodanig over het hoofd gezien. Of is het zo logisch dat het niet benoemd wordt.

Het betreft een installatie waarbij de hybride WP parallel aangesloten is aan de bestaande CV ketel (add-on).
Middels twee terugslagkleppen in de aanvoer wordt voorkomen dat de WP water door de CV ketel pompt en andersom, afhankelijk van welke in bedrijf is.
De extra externe pomp in de retour van de WP zal ook nog als keerklep werken.

De WP wordt door de dakin interface aangestuurd en geregeld. Uit dit topic heb ik begrepen dat regelen op AWT en experimenteren met stooklijn de elegantste resultaten oplevert.

Nu zal er een moment komen dat de WP niet meer kan voldoen aan de warmtevraag.
In een add-on zou dat volgens mij betekenen dat de WP uit gaat en de CV de hele warmtevraag overneemt.

De daikin interface zal de CV dan inschakelen. Naar ik heb begrepen op basis van aan/uit en niet (meer) modulerend.

Nu is mijn vraag echter, welke temperatuur gaat bepalen wanneer de CV uit mag als de WP aangestuurd wordt op AWT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
Ehbrands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:31:
Ik ben al enige tijd met interesse mee aan het lezen in dit topic. Veel is helder en duidelijk door de goede uitleg.
Toch is er nog iets wat ik mij afvraag. Misschien is het wel voorbij gekomen, maar heb ik het als zodanig over het hoofd gezien. Of is het zo logisch dat het niet benoemd wordt.

Het betreft een installatie waarbij de hybride WP parallel aangesloten is aan de bestaande CV ketel (add-on).
Middels twee terugslagkleppen in de aanvoer wordt voorkomen dat de WP water door de CV ketel pompt en andersom, afhankelijk van welke in bedrijf is.
De extra externe pomp in de retour van de WP zal ook nog als keerklep werken.

De WP wordt door de dakin interface aangestuurd en geregeld. Uit dit topic heb ik begrepen dat regelen op AWT en experimenteren met stooklijn de elegantste resultaten oplevert.

Nu zal er een moment komen dat de WP niet meer kan voldoen aan de warmtevraag.
In een add-on zou dat volgens mij betekenen dat de WP uit gaat en de CV de hele warmtevraag overneemt.

De daikin interface zal de CV dan inschakelen. Naar ik heb begrepen op basis van aan/uit en niet (meer) modulerend.

Nu is mijn vraag echter, welke temperatuur gaat bepalen wanneer de CV uit mag als de WP aangestuurd wordt op AWT.
Ik zat met dezelfde vragen begin dit jaar. Mijn installatie is net als die van jouw. Dus een Daikin hybride warmtepomp parallel aan een in dit geval Remeha Tzerra M CV-KETEL.

Het werkt als volgt:
WP only - [5-01] - Hybride - [8-0E] - gas only

Bij mij heb ik de laagste temperatuur op -15° gezet, dus:
WP only - [-14°] - Hybride - [-15°] - gas only

De WP blijft dus tot -15° werken, daarna gaat hij uit en vertrouwd erop dat de cv-ketel overneemt.
Zowel bij [5-01] als [8-0E] schakelt hij een relais in. Dit (bivalent) relais gebruik je om de cv-ketel aan te doen. Hij kan bijvoorbeeld de thermostaat draadjes doorverbinden.

Ik wil dit stook seizoen de hybride als all-electric gebruiken. De buitentemperatuur laat ik door de Daikin middelen over 24 uur. Op die manier verwacht ik dat ik nooit onder de -15° kom. Als het al een keertje -15° wordt, is dat hooguit een paar uurtjes in de vroege ochtend.

Als komende winter dit expiriment lukt, zeg ik de gas aansluiting op. Warm water doe ik reeds met een warmtepomp boiler en koken op inductie.

Overigens werkt de extra pomp in de retour van de WP niet als terugslagklep!
Een pomp die uit staat, laat het water gewoon door in beide richtingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 11-10-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ehbrands
  • Nu online
Bedankt voor je antwoord.

Ik neem aan dat de CV ketel dan gewoon uitschakelt op de ingestelde ruimtetemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pim57 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:17:
[...]

Ik zat met dezelfde vragen begin dit jaar. Mijn installatie is net als die van jouw. Dus een Daikin hybride warmtepomp parallel aan een in dit geval Remeha Tzerra M CV-KETEL.

Het werkt als volgt:
WP only - [5-01] - Hybride - [8-0E] - gas only

Bij mij heb ik de laagste temperatuur op -15° gezet, dus:
WP only - [-14°] - Hybride - [-15°] - gas only

De WP blijft dus tot -15° werken, daarna gaat hij uit en vertrouwd erop dat de cv-ketel overneemt.
Zowel bij [5-01] als [8-0E] schakelt hij een relais in. Dit relais gebruik je om de cv-ketel aan te doen. Hij kan bijvoorbeeld de thermostaat draadjes doorverbinden.

Ik wil dit stook seizoen de hybride als all-electric gebruiken. De buitentemperatuur laat ik door de Daikin middelen over 24 uur. Op die manier verwacht ik dat ik nooit onder de -15° kom. Als het al een keertje -15° wordt, is dat hooguit een paar uurtjes in de vroege ochtend.

Als komende winter dit expiriment lukt, zeg ik de gas aansluiting op. Warm water doe ik met een warmtepomp boiler en koken op inductie.

Overigens werkt de extra pomp in de retour van de WP niet als terugslagklep!
Een pomp die uit staat, laat het water gewoon door in beide richtingen.
Waarom dat middelen? Je kan met een instelling verbieden dat de wp op gas overschakelt. De instelling is hier ergens in het topic te vinden. Met zo'n middeling zal je stooklijn ook niet lekker werken.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.W.C. Vriend
  • Laatst online: 11-10-2023
Japie.G schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:11:
Ik weet niet hoeveel mensen deze units bezitten of overwegen aan te schaffen, echter heb ik er nog geen specifiek topic over gevonden. Ik zet dit topic nu even op als algemeen discussietopic aangezien ik zelf wat vragen heb die in het algemene warmtepomp topic snel ondergesneeuwd raken. Aangezien deze hybride systemen toch wel degelijk wat anders zijn is het misschien een eigen topic wel waard.. Deze post eventueel uit te bouwen tot een goede OP

Daikin - Intergas hybride oplossingen voor verwarming woning en sanitair warm water.

Daikin levert momenteel 3 opties voor hybride systemen:

Set EHYHBH/EHYHBX+EVLQ
5kw Alleen verwarmen (05AV32 + 05CV3)
8kw Alleen verwarmen (08AV32 + 08CV3)
8kw Verwarmen en koelen (08AV3 + 08CV3)

Meer informatie is o.a. te vinden op de site van Daikin (klikkerdeklik)

Zelf spelen met de settings:
Er zijn in de bedieningsconsole/ruimtethermostaat verschillende toegangsniveaus waar je tussen kunt schakelen. Als je zelf wat wilt spelen met de settings moet je uiteraard een niveautje hoger gaan dan het standaard gebruikersniveau die af fabriek ingesteld staat.

Laagste niveau: Eindgebruiker
- Standaard niveau. Alleen gewenste en actuele kamertemperaturen zijn in te zien of te wijzigen

Midden niveau: Gevordere eindgebruiker
- Niveau welke iedereen eigenlijk standaard aan moet hebben staan. In dit niveau zijn ook alle interne sensoren uit te lezen (bv. aanvoertemperatuur Ta, retourtemperatuur Tr etc) en zijn zaken zoals weersafhankelijke regeling (WAR) in te stellen.
- Hoe bereik je dit toegansniveau? Ga vanuit het hoofdscherm naar het hoofdmenu. Druk nu langer dan 4 seconden op de knop met de grote letter i. Het gevorderde eindgebruikersmenu is nu geactiveerd

Hoogste niveau: Installateursmenu
- Niveau waar alles in principe te wijzigen is.
- Hoe bereik je dit toegangsniveau? Je moet eerst toegang hebben op 'Gevorderde Einggebruikersniveau' Ga naar het hoofdmenu en kies informatie. Kies vervolgens voor de optie 'Gebruikerstoegangsniveau. Druk dan nu langer dan 4 seconden op de MENU knop en je zult in het installateursniveau belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.W.C. Vriend
  • Laatst online: 11-10-2023
Beste Japie.G

Hoewel u dit al langer geleden heeft behandeld heb ik toch een opmerking en wat vragen.

Wij hebben een 5 kw installatie en de instalateur wilde niks zeggen maar de conclusie is dat de installatie geen ontdooi stand heeft en tijden lagere temperaturen de electrische installatie 1 kw per uur blijft gebruiken terwijl de buiten unit bevroren is en dus niks doet.

Dan staat hij binnen gewoon gas te verbranden om het huis te verwarmen.
Hierdoor gebruik ik dus dubbel zoveel energie als nodig.

Heeft u deze conclusie ook en wie of wat heeft u hier aan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Ehbrands schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:47:
Bedankt voor je antwoord.

Ik neem aan dat de CV ketel dan gewoon uitschakelt op de ingestelde ruimtetemperatuur.
Ja, de cv-ketel werkt gewoon met zijn eigen thermostaat. Deze heeft verder geen kennis van een wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
FaceDown schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 18:58:
[...]

Waarom dat middelen? Met zo'n middeling zal je stooklijn ook niet lekker werken.
Mijn huis heeft een aardige warmte buffer en hoeft niet ala minuut te reageren op de buitentemperatuur.
Ik wil de watertemperatuur ook niet zo snel laten fluctueren.

Voor februari 2023 heb ik de temperatuur per uur in een excel sheet gezet. En vervolgens de gemiddelde temperatuur van de voorgaande 24 en 48 uur uitgerekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/II_wtxXObo96hnwPOTvto2ZVvKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rcMovbM0SGkjGXpa5k59b4Yy.jpg?f=fotoalbum_large
Je kunt heel goed het dag- en nacht ritme zien. Met vooral bij vorst flinke dalen en pieken. Bv. 7, 8 en 9 feb.

Blauw = de actuele temperatuur
Rood = 24 uur gemiddeld
Wit = 48 uur gemiddeld

Als de stooklijn de rode lijn volgt, heb je een veel rustiger stook gedrag. De rode lijn loopt 24 uur achter op de actuele temperatuur.
De 48 uurs lijn is geschikt voor als je huis een nog grotere warmte buffer heeft.

Op 8 februari maakt de buitentemperatuur een deltaT van 8°. Of 14 februari een deltaT van bijna 12°. Als je stooklijn die direct volgt, maakt je aanvoer watertemperatuur ook een enorme zwaai. Prima voor een tochtig huis, maar anders lijkt mij dat een bijzondere beleving :?

Daikin biedt zelfs een 72 uurs gemiddelde aan, maar dat lijkt mij wel heel uitzonderlijk!

De gemiddelde temperatuur is instelling [1-0A]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kra66L_IJi5nivs0ZMzsWDBsQ8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JTKJrAm9BHXgF5bALXxNEo1r.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door Pim57 op 11-10-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pim57 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:50:
[...]

Mijn huis heeft een aardige warmte buffer en hoeft niet ala minuut te reageren op de buitentemperatuur.
Ik wil de watertemperatuur ook niet zo snel laten fluctueren.

Voor februari 2023 heb ik de temperatuur per uur in een excel sheet gezet. En vervolgens de gemiddelde temperatuur van de voorgaande 24 en 48 uur uitgerekend.

[Afbeelding]
Je kunt heel goed het dag- en nacht ritme zien. Met vooral bij vorst flinke dalen en pieken. Bv. 7, 8 en 9 feb.

Blauw = de actuele temperatuur
Rood = 24 uur gemiddeld
Wit = 48 uur gemiddeld

Als de stooklijn de rode lijn volgt, heb je een veel rustiger stook gedrag. De rode lijn loopt 24 uur achter op de actuele temperatuur.
De 48 uurs lijn is geschikt voor als je huis een nog grotere warmte buffer heeft.

Op 8 februari maakt de buitentemperatuur een deltaT van 8°. Of 14 februari een deltaT van bijna 12°. Als je stooklijn die direct volgt, maakt je aanvoer watertemperatuur ook een enorme zwaai. Prima voor een tochtig huis, maar anders lijkt mij dat een bijzondere beleving :?

Daikin biedt zelfs een 72 uurs gemiddelde aan, maar dat lijkt mij wel heel uitzonderlijk!

De gemiddelde temperatuur is instelling [1-0A]
[Afbeelding]
Daar heb je een punt, voor wat betreft een huis met een traag afgiftesysteem. Wij hebben echter beneden vloerverwarming, en boven Jaga's. En geen extreem goed geisoleerd huis (eind jaren 80 met wat upgrades). Dan wil je toch als het buiten koud is die watertemp laten stijgen. Echter in het algemeen hebben we het over max een paar graden verschil op de stooklijn (zelfs bij 12 graden delta buitentemp) dus het zal allemaal een beetje lood om oud ijzer zijn vermoed ik.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-08-2024
Heb hem met tado aangesloten op relais, maar wat ik ook probeer ik krijg geen warme verwarming.
Op de tado com en no aangesloten en de ketel op x4 6 en 7. Maximaal verwarmen aan.maar blijft koud. Kan iemand me vertellen of de bedrading klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-04 21:32
Tomtidom71 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 17:01:
Heb hem met tado aangesloten op relais, maar wat ik ook probeer ik krijg geen warme verwarming.
Op de tado com en no aangesloten en de ketel op x4 6 en 7. Maximaal verwarmen aan.maar blijft koud. Kan iemand me vertellen of de bedrading klopt?
Hoi Tom,

Daar is een heel topic aan gewijd, neem die zeker even door: Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?. TLDR: X2M1 en X2M4 moet je hebben op de Daikin/Intergas module. Niet de poorten die jij noemt.
G.W.C. Vriend schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 20:21:
Beste Japie.G

Hoewel u dit al langer geleden heeft behandeld heb ik toch een opmerking en wat vragen.

Wij hebben een 5 kw installatie en de instalateur wilde niks zeggen maar de conclusie is dat de installatie geen ontdooi stand heeft en tijden lagere temperaturen de electrische installatie 1 kw per uur blijft gebruiken terwijl de buiten unit bevroren is en dus niks doet.

Dan staat hij binnen gewoon gas te verbranden om het huis te verwarmen.
Hierdoor gebruik ik dus dubbel zoveel energie als nodig.

Heeft u deze conclusie ook en wie of wat heeft u hier aan gedaan?
Dit klinkt als een klus voor de installateur. Hij heeft wel degelijk een ontdooi stand en die hoort gewoon te werken. Hij pakt dan een redelijk vermogen maar voor vrij korte duur. Mogelijk staat hij niet goed afgesteld waardoor hij veel op hybride draait, maar met de vermogens die je noemt zou je aanvoerwater op standje snelkoker staan. Ik zou echt even de installateur terug vragen om er zeker van te zijn dat alles naar behoren werkt.

[ Voor 49% gewijzigd door Martyn89 op 12-10-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xanlan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-04 11:55
Wij hebben momenteel een (3 jaar jonge) Nefit HRC30/CW5 CV-ketel en overwegen de aanschaf van een hybride-warmtepomp (Daikin Altherma Hybride 8kW) om ons gasverbruik te verlagen. Onze situatie betreft een vrijstaande, goed nageisoleerde woning met vloerverwarming op de begane grond. Op de 1e etage bevinden zich twee kamers met HT-radiatoren. Het plan is om deze te vervangen voor LT-radiatoren zodra de warmtepomp is geplaatst met de gedachte om de aanvoertemperatuur voor het gehele huis laag te kunnen houden. Er liggen tevens een flink aantal zonnepanelen op het dak om de WP (zolang het salderen dit toelaat) extra aantrekkelijk te maken.

In verband met een aantal bijgebouwen op ons terrein kunnen we helaas niet volledig van het gas af zonder een enorme investering te doen. Dat gaat voorlopig niet lukken.

De vloerverwarming bestaat uit 7 groepen (waarvan 1 bypass) die zijn aangesloten op een gesloten verdeler met pomp. Zowel de VV-groepen als de radiatoren worden aangestuurd m.b.v. Evohome. De Evohome opstelling bestaat uit een HCE80 en een BDR91T (aan/uit) ketelrelais. De warmtevraag wordt voor de VV per ruimte afgehandeld door Honeywell rounds en voor de radiatoren d.m.v. Honeywell HR92 thermostaat knoppen.

Met de aanschaf van de hybride-warmtepomp in het achterhoofd probeer ik de materie zo goed mogelijk te doorgronden, het liefst doe je een ingrijpende verandering immers in één keer goed. Na veel over het onderwerp te hebben gelezen (en gekeken) blijf ik het echter lastig vinden om te bepalen hoe nu verder te gaan.

Momenteel heb ik het volgende scenario in gedachte:

Installeer de warmtepomp
Vervang de HT-radiatoren voor LT-radiatoren
Koppel de BDR91T aan/uit ketelrelais aan de warmtepomp
Klaar (met wellicht nog het tweaken/optimaliseren van de WP)

Dit is, zover ik de materie goed heb begrepen, gewoon mogelijk. Ik heb echter geen idee of het ook een goede oplossing is. Na het lezen van vele Tweakers posts heb ik het gevoel dat het beter kan, maar hoe dan? ;)

Er spoken verschillende vragen door mijn hoofd:
  • Is Evohome (i.v.m. pendelen door zone-vraag) niet aardig destructief voor het rendement van de WP?
  • Zijn er oplossingen om dit pendelen te mitigeren? (ik meen me iets te herinneren over shellys opnemen in het systeem)[/li]
  • Is aan-uit goed genoeg? Ik dacht dit dit voor VV (of mogelijk alle LT-verwarming) niet zo'n probleem was, maar weet dat niet 100% zeker.
  • Is een open verdeler niet beter als het hele systeem gebaseerd is op een lage aanvoerstemperatuur?
  • Is een all-electric oplossing, ondanks mijn jonge CV-ketel, toch een beter alternatief omdat alles LT is?
  • Etc.
Daarnaast heb ik gezien dat er aardig wat Tweakers zijn binnen dit topic die een enigszins vergelijkbare opstelling hebben als wat ik in gedachte heb. Wat zijn jullie ervaringen? Waar zijn jullie tegenaan gelopen? Wat kunnen jullie me aanraden?

[ Voor 4% gewijzigd door xanlan op 13-10-2023 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

xanlan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:39:
Wij hebben momenteel een (3 jaar jonge) Nefit HRC30/CW5 CV-ketel en overwegen de aanschaf van een hybride-warmtepomp (Daikin Altherma Hybride 8kW) om ons gasverbruik te verlagen. Onze situatie betreft een vrijstaande, goed nageisoleerde woning met vloerverwarming op de begane grond. Op de 1e etage bevinden zich twee kamers met HT-radiatoren. Het plan is om deze te vervangen voor LT-radiatoren zodra de warmtepomp is geplaatst met de gedachte om de aanvoertemperatuur voor het gehele huis laag te kunnen houden. Er liggen tevens een flink aantal zonnepanelen op het dak om de WP (zolang het salderen dit toelaat) extra aantrekkelijk te maken.

In verband met een aantal bijgebouwen op ons terrein kunnen we helaas niet volledig van het gas af zonder een enorme investering te doen. Dat gaat voorlopig niet lukken.

De vloerverwarming bestaat uit 7 groepen (waarvan 1 bypass) die zijn aangesloten op een gesloten verdeler met pomp. Zowel de VV-groepen als de radiatoren worden aangestuurd m.b.v. Evohome. De Evohome opstelling bestaat uit een HCE80 en een BDR91T (aan/uit) ketelrelais. De warmtevraag wordt voor de VV per ruimte afgehandeld door Honeywell rounds en voor de radiatoren d.m.v. Honeywell HR92 thermostaat knoppen.

Met de aanschaf van de hybride-warmtepomp in het achterhoofd probeer ik de materie zo goed mogelijk te doorgronden, het liefst doe je een ingrijpende verandering immers in één keer goed. Na veel over het onderwerp te hebben gelezen (en gekeken) blijf ik het echter lastig vinden om te bepalen hoe nu verder te gaan.

Momenteel heb ik het volgende scenario in gedachte:

Installeer de warmtepomp
Vervang de HT-radiatoren voor LT-radiatoren
Koppel de BDR91T aan/uit ketelrelais aan de warmtepomp
Klaar (met wellicht nog het tweaken/optimaliseren van de WP)

Dit is, zover ik de materie goed heb begrepen, gewoon mogelijk. Ik heb echter geen idee of het ook een goede oplossing is. Na het lezen van vele Tweakers posts heb ik het gevoel dat het beter kan, maar hoe dan? ;)

Er spoken verschillende vragen door mijn hoofd:
  • Is Evohome (i.v.m. pendelen door zone-vraag) niet aardig destructief voor het rendement van de WP?
  • Zijn er oplossingen om dit pendelen te mitigeren? (ik meen me iets te herinneren over shellys opnemen in het systeem)[/li]
  • Is aan-uit goed genoeg? Ik dacht dit dit voor VV (of mogelijk alle LT-verwarming) niet zo'n probleem was, maar weet dat niet 100% zeker.
  • Is een open verdeler niet beter als het hele systeem gebaseerd is op een lage aanvoerstemperatuur?
  • Is een all-electric oplossing, ondanks mijn jonge CV-ketel, toch een beter alternatief omdat alles LT is?
  • Etc.
Daarnaast heb ik gezien dat er aardig wat Tweakers zijn binnen dit topic die een enigszins vergelijkbare opstelling hebben als wat ik in gedachte heb. Wat zijn jullie ervaringen? Waar zijn jullie tegenaan gelopen? Wat kunnen jullie me aanraden?
Ten eerste; Waarom iedereen de obsessie heeft om "van het gas af te moeten", is me een raadsel. Gas zal alleen maar goedkoper worden, juist omdat iedereen er zogenaamd vanaf moet. Niets is fijner dan koken op gas. En het is altijd handig voor bijv een sfeerhaard op gas. Verder is gas helemaal niet duur, ook niet om te verwarmen. En sanitair warm water maken is zelf goedkoper op gas. Maar dit allemaal terzijde.

Je aanpak klinkt volstrekt logisch. Ik heb nagenoeg hetzelfde gedaan. Ik heb 5 Jaga's voor nog geen 200 euro bij elkaar van marktplaats gehaald om boven de radiatoren te vervangen. Op een tweetal heb ik fans geplaatst aangestuurd door een ESP32 om het rendement nog verder te verhogen, en te zorgen dat het op die kamers warm wordt zonder dat ik de aanvoertemp omhoog hoef te gooien (nu max 40 graden, bij -5 buitentemp). Ik verarm overigens alleen op electra, nooit op gas.

Je vragen:

Zijn er oplossingen om dit pendelen te mitigeren? (ik meen me iets te herinneren over shellys opnemen in het systeem)[/li]

Nee. Zorg gewoon dat je vloerverwarming altijd vraag heeft, dus dat je nooit helemaal de ingestelde temp bereikt. Dit doe je door je stooklijn op de WP goed in te regelen. Geklooi met Shelly's is niet nodig.

Aan-uit is perfect.

Mensen halen altijd gesloten en open door elkaar bij verdelers. Zorg dat je in elk geval geen mengverdeler hebt. Dus een verdeler die water van 80 graden verwacht en hierbij koud retourwater gaat mengen.
Of het water van de WP nu rechtstreeks de vloer in gaat, of gescheiden is met een warmtewisselaar, dat maakt niet uit.

All-electric is over het algemeen flink duurder. En omdat je toch niet van het gas af wilt / kunt, kun je ook gewoon sww blijven maken met gas. Dit is namelijk goedkoper, zeker als de saldering straks verdwijnt. In jouw geval zou ik voor de hybride oplossing gaan.

Een tip: Evohome liet de vloerverwarming pendelen als een malle hier, en dat kreeg ik niet goed ingesteld. De oplossing was een extra (goedkoop) relais ertussen. Dit staat hier beschreven in een topic van mij: Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast
Dit werkt nu al een hele tijd perfect.
Een alternatief hiervoor zou zijn om je vloerverwarming gewoon open te zetten, en de warmtepomp constant te laten draaien. Zorg er met de stooklijn voor dat je benedenruimte mooi op temperatuur blijft.

Als je alles goed inregelt dan is de wp eigenlijk 24/7 aan (in het stookseizoen uiteraard). Dat is nogal een mindset change tov verwarmen met CV :)

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 13-10-2023 17:00 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xanlan
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-04 11:55
FaceDown schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Ten eerste; Waarom iedereen de obsessie heeft om "van het gas af te moeten", is me een raadsel. Gas zal alleen maar goedkoper worden, juist omdat iedereen er zogenaamd vanaf moet. Niets is fijner dan koken op gas. En het is altijd handig voor bijv een sfeerhaard op gas. Verder is gas helemaal niet duur, ook niet om te verwarmen. En sanitair warm water maken is zelf goedkoper op gas. Maar dit allemaal terzijde.

Je aanpak klinkt volstrekt logisch. Ik heb nagenoeg hetzelfde gedaan. Ik heb 5 Jaga's voor nog geen 200 euro bij elkaar van marktplaats gehaald om boven de radiatoren te vervangen. Op een tweetal heb ik fans geplaatst aangestuurd door een ESP32 om het rendement nog verder te verhogen, en te zorgen dat het op die kamers warm wordt zonder dat ik de aanvoertemp omhoog hoef te gooien (nu max 40 graden, bij -5 buitentemp). Ik verarm overigens alleen op electra, nooit op gas.

Je vragen:

Zijn er oplossingen om dit pendelen te mitigeren? (ik meen me iets te herinneren over shellys opnemen in het systeem)[/li]

Nee. Zorg gewoon dat je vloerverwarming altijd vraag heeft, dus dat je nooit helemaal de ingestelde temp bereikt. Dit doe je door je stooklijn op de WP goed in te regelen. Geklooi met Shelly's is niet nodig.

Aan-uit is perfect.

Mensen halen altijd gesloten en open door elkaar bij verdelers. Zorg dat je in elk geval geen mengverdeler hebt. Dus een verdeler die water van 80 graden verwacht en hierbij koud retourwater gaat mengen.
Of het water van de WP nu rechtstreeks de vloer in gaat, of gescheiden is met een warmtewisselaar, dat maakt niet uit.

All-electric is over het algemeen flink duurder. En omdat je toch niet van het gas af wilt / kunt, kun je ook gewoon sww blijven maken met gas. Dit is namelijk goedkoper, zeker als de saldering straks verdwijnt. In jouw geval zou ik voor de hybride oplossing gaan.

Een tip: Evohome liet de vloerverwarming pendelen als een malle hier, en dat kreeg ik niet goed ingesteld. De oplossing was een extra (goedkoop) relais ertussen. Dit staat hier beschreven in een topic van mij: Honeywell Evohome: zoneklep is flipperkast
Dit werkt nu al een hele tijd perfect.
Een alternatief hiervoor zou zijn om je vloerverwarming gewoon open te zetten, en de warmtepomp constant te laten draaien. Zorg er met de stooklijn voor dat je benedenruimte mooi op temperatuur blijft.

Als je alles goed inregelt dan is de wp eigenlijk 24/7 aan (in het stookseizoen uiteraard). Dat is nogal een mindset change tov verwarmen met CV :)
Thanks voor de uitgebreide reactie en goed om te lezen dat er bij de voorgestelde aanpak niet meteen duizend alarmbellen afgaan. ;) Het stelt me tevens gerust dat ik Evohome kan blijven gebruiken, zij het door de WP goed in te regelen.

Ik heb nog wel een tweetal vragen over de verdeler:

1. Momenteel heb ik inderdaad een mengverdeler met pomp. Ik kan deze vervangen voor een pomploze verdeler zonder mengsysteem, maar krijg ik dan geen problemen als de CV op de WP bijspringt als het buiten echt fris wordt?

De CV staat natuurlijk laag ingesteld, maar kan deze in bepaalde gevallen niet de 40-45 graden celsius overstijgen die maximaal wordt aangeraden voor vloerverwarming? Of is dat softwarematig echt goed onder controle te houden?

2. Wordt een WP-systeem echt veel efficienter als ik naar een verdeler zonder mengsysteem ga als alles LT is? Ik kon zo 123 geen goed vergelijkingsmateriaal vinden van mensen die dit hebben gemeten.

Beetje suffe vragen wellicht, maar better safe than sorry. ;) Mocht je een YouTube kanaal of forumdraadje kennen dat dieper ingaat op de verdeler materie, graag!

Ik heb je tip over de relais in elk geval goed in het geheugen geprent! Zodra de installatie hier draait zal ik het gaten houden. =D Nogmaals hartstikke bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 13:54
Ik heb de Daikin hybride/intergas inmiddels een jaar, maar ondanks de hulp van het forum krijg ik de instelling niet goed en heb ik last van pendelen en dat de CV af en toe aanspringt ondanks de instellingen van de evenwichtstemperatuur. Ik regel op constante temperatuur met een stooklijn van 27-37.

Ik heb twee vragen:
- Wat is de instelling van 8-05 (modulatie) in relatie tot pendelen?
- Hoe zorg ik ervoor dat boven 0 graden de CV ketel nooit aanspringt? Ik gebruik 5-00: 1, 5-01: -5, 7-04: 0 en kosten op 0 gezet in gebruikersmenu.

Alvast bedankt!
Thomas

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:38
Ik heb iets geks, Mijn buitentemperatuur zegt nu 3.5 graden.

Wat voor temperaturen hebben jullie ? Is mijn sensor een beetje stuk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNFi0p4F46aheVpSPBGQkXumpKU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7wge7APZuL9wytNHqiAJZHC7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door hhoekstra op 15-10-2023 10:46 ]

Pagina: 1 ... 23 ... 44 Laatste