Zojuist een schouwer over de vloer gehad van de Firma Hoppenbrouwers. Deze adviseert de Intergas Xtend combi (Extreme 36 icm 5KW). Dat had ik niet echt verwacht moet ik eerlijk zeggen.tzeunis schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:40:
Hallo allen,
ik heb enkele pagina's gelezen in dit forum en wij zijn ook in de running voor een hybride warmtepomp. Onze CV ketel lekt momenteel en de reparatiekosten bedragen ongeveer 800 euro. Dat is mij voor een 14 jaar oude ketel wat teveel :-)
Dus in eerste instantie gedacht om de CV alleen te vervangen, maar na wat rondneuzen kwam ook de hybride WP in beeld. Ik zou graag jullie input willen ontvangen als gebruikers van de Daikin.
Reden voor de Daikin is dat er momenteel al 2 airco's hangen van Daikin. Een op de beneden verdieping (5,5KW) en een op de bovenverdieping (3,0KW). Ik ben erg tevreden met de bouwkwaliteit en ook de service van het bedrijf (ze kunnen ook Remeha leveren, maar ik vind het gemakt van "alles in 1 app" ook aantrekkelijk.
Situatie is al volgt:
- huis uit 1932 met:
- spouwmuren van 7-8 cm. Bewust géén spouwmuurisolatie omdat ik een goed binnenklimaat en ventilatie in de spouw prefereer.
- vloerisolatie
- dakisolatie
- 1 maand geleden alles kozijn op de benedenverdieping vervangen voor kunststof met houtlook in HR++
- oppervlak is 170m2 en hierbij hoort ongeveer 550m3
- gasverbruik is 1600m3 per jaar (CV en warm water (alles douche); in de keuken staat een Quooker van 7 ltr dus die is toereikend
- 18 panelen op dak; goed voor 4500kwh
- alleen conventiole radiatoren
Graag jullie input op bovenstaande. Spouwmuur isolatie is dus geen optie.
Middels verschillende regeltjes kom ik uit op een benodigd KW van 6-7 en dus dacht ik met 8KW goed te zitten :-)
Dank alvast voor jullie moeite!
Ik ben toch bang dat 5KW erg krap is in onze situatie. Aan de andere kant zegt hij ook dat teveel vermogen ongunstig gaat werken en je dan teveel warm water retour stuurt naar de warmtepomp.
Enige input?
PS: vloerverwarming zal de komende jaren niet gaan gebeuren; parketvloer, net gelegd, geschuurd etc.
| Losing my religion |