Toon posts:

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• tzeunis
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-06 14:24
tzeunis schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:40:
Hallo allen,

ik heb enkele pagina's gelezen in dit forum en wij zijn ook in de running voor een hybride warmtepomp. Onze CV ketel lekt momenteel en de reparatiekosten bedragen ongeveer 800 euro. Dat is mij voor een 14 jaar oude ketel wat teveel :-)

Dus in eerste instantie gedacht om de CV alleen te vervangen, maar na wat rondneuzen kwam ook de hybride WP in beeld. Ik zou graag jullie input willen ontvangen als gebruikers van de Daikin.

Reden voor de Daikin is dat er momenteel al 2 airco's hangen van Daikin. Een op de beneden verdieping (5,5KW) en een op de bovenverdieping (3,0KW). Ik ben erg tevreden met de bouwkwaliteit en ook de service van het bedrijf (ze kunnen ook Remeha leveren, maar ik vind het gemakt van "alles in 1 app" ook aantrekkelijk.

Situatie is al volgt:

- huis uit 1932 met:
- spouwmuren van 7-8 cm. Bewust géén spouwmuurisolatie omdat ik een goed binnenklimaat en ventilatie in de spouw prefereer.
- vloerisolatie
- dakisolatie
- 1 maand geleden alles kozijn op de benedenverdieping vervangen voor kunststof met houtlook in HR++
- oppervlak is 170m2 en hierbij hoort ongeveer 550m3
- gasverbruik is 1600m3 per jaar (CV en warm water (alles douche); in de keuken staat een Quooker van 7 ltr dus die is toereikend
- 18 panelen op dak; goed voor 4500kwh
- alleen conventiole radiatoren

Graag jullie input op bovenstaande. Spouwmuur isolatie is dus geen optie.

Middels verschillende regeltjes kom ik uit op een benodigd KW van 6-7 en dus dacht ik met 8KW goed te zitten :-)

Dank alvast voor jullie moeite!
Zojuist een schouwer over de vloer gehad van de Firma Hoppenbrouwers. Deze adviseert de Intergas Xtend combi (Extreme 36 icm 5KW). Dat had ik niet echt verwacht moet ik eerlijk zeggen.

Ik ben toch bang dat 5KW erg krap is in onze situatie. Aan de andere kant zegt hij ook dat teveel vermogen ongunstig gaat werken en je dan teveel warm water retour stuurt naar de warmtepomp.

Enige input?

PS: vloerverwarming zal de komende jaren niet gaan gebeuren; parketvloer, net gelegd, geschuurd etc.

| Losing my religion |

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:08
tzeunis schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:21:
[...]

Zojuist een schouwer over de vloer gehad van de Firma Hoppenbrouwers. Deze adviseert de Intergas Xtend combi (Extreme 36 icm 5KW). Dat had ik niet echt verwacht moet ik eerlijk zeggen.

Ik ben toch bang dat 5KW erg krap is in onze situatie. Aan de andere kant zegt hij ook dat teveel vermogen ongunstig gaat werken en je dan teveel warm water retour stuurd naar de warmtepomp.

Enige input?

PS: vloerverwarming zal de komende jaren niet gaan gebeuren; parketvloer, net gelegd, geschuurd etc.
Heeft ie ook voorgerekend waar die 5kW op gebaseerd is? Kan ook zomaar zijn dat ie gewoon een merk kiest, van Intergas hybrid is er alleen maar die 5kW voor zover ik weet, en die zijn zelfs nog niet te koop buiten project bouw.

• tzeunis
olafmol schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 17:24:
[...]

Heeft ie ook voorgerekend waar die 5kW op gebaseerd is? Kan ook zomaar zijn dat ie gewoon een merk kiest, van Intergas hybrid is er alleen maar die 5kW voor zover ik weet, en die zijn zelfs nog niet te koop buiten project bouw.
Hij is op voorraad; kan al vrijdag geinstalleerd worden. Dat is geen probleem.

Hij heeft gezegd dat ik 7 radiator groepen in mijn verdeler heb. Per groep staan er 2 radiatoren achter. Dus 14 in totaal. Geschatte opwarmvermorgen is 11,5kw, daarna zakt die vraag en zou 5kw voldonde moeten zijn.
Echter zijn er van die 14 maar 7 stuks op de benedenverdieping en de andere 7 op de eerste en zolder. Die staan alleen op de vorst stand.

Dat is de beredenatie.

[Voor 9% gewijzigd door tzeunis op 25-04-2023 17:29]

| Losing my religion |

• Stijn1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 11:51
arnoldniessen schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 00:14:
[...]

Bedoel je de kWh tellers voor verbruik en/of warmteproduktie, die wel op de kamerthermostaat te lezen zijn als je ze daar opvraagt?
Inderdaad. Had gedacht/gehoopt dat deze ook op de app te zien zouden zijn

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:14
Stijn1981 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 18:19:
Inderdaad. Had gedacht/gehoopt dat deze ook op de app te zien zouden zijn
Probleem is dat deze tellers in de LAN adapter alleen geupdate kunnen worden als de kamerthermostaat ze opvraagt. De LAN adapter kan zelf de tellerstanden niet opvragen, want daar is het P1/P2 protocol niet op voorbereid. En de kamerthermostaat vraagt de tellerstanden alleen op als je het betreffende menu in gaat. De kamerthermostaat vraagt de tellerstanden ook op bij het begin van een nieuwe maand.

De enige oplossing om tellers real-time te volgen is bij mijn weten mijn project P1P2Serial, die vraagt de tellerstanden wel elke minuut op, en geeft ze via MQTT door aan HA. Maar dat gaat niet helemaal zoals het protocol eigenlijk bedoeld is. Maar dan nog zul je merken dat de tellers een beperkte resolutie hebben: 1 kWh, en dat sommige tellers maar 1x/uur of 1x/2uu worden bijgewerkt door Daikin, anderen worden wel real-time bijgewerkt.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• Stijn1981
Ah dankje!

• tzeunis
Nog een vraagje voor de gebruikers hier: hoe ervaren jullie het geluid? Ik begreep van de Hoppenbrouwers man dat er vooral klachten zijn over het geluid en dan met name wanneer de CV erin knalt doordat de unit zicht op elkaar zitten. Ervaren jullie dit ook?

Bij ons komt de opstelling direct naar de woonkeuken in een aparte ruimte te hangen namelijk..

| Losing my religion |

• arnoldniessen
tzeunis schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:28:
Nog een vraagje voor de gebruikers hier: hoe ervaren jullie het geluid? Ik begreep van de Hoppenbrouwers man dat er vooral klachten zijn over het geluid en dan met name wanneer de CV erin knalt doordat de unit zicht op elkaar zitten. Ervaren jullie dit ook?

Bij ons komt de opstelling direct naar de woonkeuken in een aparte ruimte te hangen namelijk..
Als je de Daikin bedoelt: de geluidsoverlast komt meestal van de hoge CV-pompsnelheden (tijdens pendelen en defrosts) door het hele huis.

De CV unit is net zo stil als de gewone HR ketel, en draait veel minder vaak, of op lager vermogen. De warmtepomp is stiller dan de CV unit, maar fluit een beetje tijdens defrosts.

Daikin 8kW hybride EHYHBX08AAV3 - P1P2Serial (wordt P1P2MQTT) - HA / Zehnder Q600 - USBtin - HA

• tzeunis
arnoldniessen schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:56:
[...]

Als je de Daikin bedoelt: de geluidsoverlast komt meestal van de hoge CV-pompsnelheden (tijdens pendelen en defrosts) door het hele huis.

De CV unit is net zo stil als de gewone HR ketel, en draait veel minder vaak, of op lager vermogen. De warmtepomp is stiller dan de CV unit, maar fluit een beetje tijdens defrosts.
Ik denk dat dat inderdaad bedoeld werd door de persoon hier. Is daar iets aan te doen (systemisch), naast natuurlijk de indeale stooklijn bepalen?

| Losing my religion |

• arnoldniessen
tzeunis schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:07:
[...]

Ik denk dat dat inderdaad bedoeld werd door de persoon hier. Is daar iets aan te doen (systemisch), naast natuurlijk de indeale stooklijn bepalen?
De field setting voor maximale pompsnelheid (19.5, 20.0, en 23.0 L/min) voor defrosts en aan/uit is er niet of is niet gedocumenteerd en ik heb deze ook niet gevonden.

De enige oplossing die ik ken voor het CV pompgeluid is CV POMP PWM beperking van @rizzlar (aankondiging). Of aanpassingen van je afgiftesysteem.

[Voor 6% gewijzigd door arnoldniessen op 26-04-2023 10:26]

• gerjanwol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 15:19
tzeunis schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:28:

Hij hand bij ons op een open zolder overloop. Tijdens normaal bedrijf hoor ik hem eigenlijk alleen als ik er naast sta en is hij ook een stuk stiller dan dan onze oude Remeha ketel uit 2001. Ik denk zelf stiller dan onze vloerverwarming pomp. Bij het pakken van warm water maakt hij aan het begin even een paar seconden flink geluid, het klinkt of er een fan aanslaat, daarna is het stil. Bij een defrost hoor je vooral de leiding door het rondpompen. De buitenunit hoor ik eigenlijk niet, maar dat kan ook door de locatie komen. De unit staat op bigfoots op het carport dak (45 m2) . Er zit een dicht raam vlak bij, maar daar heb ik de unit niet kunnen horen.

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09:43
tzeunis schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:51:
[...]

Alles verloopt hier via conventionele radiatoren. Ik ben de laatste dagen een beetje gaan spelen en 50 graden lukt prima bij +7 graden zoals een paar dagen terug. Ik neem dat bij kouder weer de CV sowieso aanspringt.

Tweede keuze zou de Remeha zijn, maar die heeft "maar" 6KW en dat vind ik wel iets krap.
50° ga je met een warmtepomp niet halen, eerder 30° tot 35° wil je het betaalbaar houden.
Zou zeker voor een 8kw gaan gelet op je gasverbruik. Alleen radiatoren kan wel, maar dan is isolatie belangrijk en geen nachtverlaging omdat de afgiftecapaciteit op lage AWT veel minder is dan bij vloerverwarming en opwarmen dus veel langer duurt. In April is dit niet meer goed te testen omdat het overdag veel
warmer is en de nachten veel korter zijn.

Omdat je ook airco hebt, zal het toch wel lukken om de boel op te warmen met lage AWT + airco. En anders heb je altijd nog CV achter de hand.

Heb zelf goede ervaring met Daikin/Intergas, verwarm nu bijna alleen met warmtepomp en radiatoren, maar huis is extreem geïsoleerd dus niet te vergelijken.

• Rainbow71
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 04-06 09:02
Wij hebben sinds 2 maanden de Daikin Atherma (8 kW) in gebruik. De stooklijn hebben we zodanig laag ingesteld dat het heel lang duurt voordat een graad verhoging is bereikt, dus de pomp doet langdurig zijn werk. De besparing op gas is echt aanzienlijk.

Het systeem doet zijn werk dus prima, maar ik ondervind de onderstaande 2 problemen die in dit forum vaker aan de orde zijn geweest. Ik heb hiervoor echter nog geen voor mij afdoende oplossingen gevonden.

1. Het irritante geluid van de binnen unit.
Volgens insiders is dat het geluid van de cv pomp. We hebben de instelling van de pompsnelheid aangepast van 6 naar 4 (in installateursmenu A.8 - 09 - 0d). Hierdoor is het geluid een stuk rustiger, maar voor mij nog niet voldoende.

De binnen-unit hangt bij ons in een kast beneden in de hal. Het irritante hoge geluid is in de aangrenzende ruimtes en zelfs op de bovenverdieping duidelijker hoorbaar dan in de kast zelf. Zou het geluid via de muren dan versterkt worden doorgegeven ? Heeft iemand van jullie datzelfde probleem en zo ja is dat inmiddels opgelost ?

Daarbij komt dat als de temperatuur rond de 0 graden of lager is, de cv pomp elk half uur een paar minuten lang draait met het harde en zeer hinderlijke hoge geluid. Dat zouden blijkbaar ‘defrost’ acties zijn (voor de buitenunit ?), waarbij de cv pomp op de hoogste stand (6) gaat draaien.

2. De hysteresis van 1 graad.
Zoals velen in dit forum al hebben aangegeven vind ik het ook heel oncomfortabel als de kamertemperatuur een hele graad daalt, voordat het systeem weer gaat verwarmen. Kan een dergelijk modern systeem dan niet zodanig worden ingeregeld dat de buitenunit voortdurend tegen die ingestelde kamertemperatuur aan blijft zitten en naar behoefte sneller-langzamer werkt en niet gaat pendelen (aan-uit). Let wel, dit laatste is de gedachte van een leek zoals ik.

Alvast dank voor jullie eventuele reacties !

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:23
Heb mbt geluid dezelfde ervaringen helaas.
fohn5 schreef op donderdag 6 april 2023 @ 17:06:
pomp lawaai / geluid bij defrosts 8kW hybride enkel verwarmen.
Er staan in dit topic nog wel meer voorbeelden van anderen.

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 17:10
Rainbow71 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:56:
Wij hebben sinds 2 maanden de Daikin Atherma (8 kW) in gebruik. De stooklijn hebben we zodanig laag ingesteld dat het heel lang duurt voordat een graad verhoging is bereikt, dus de pomp doet langdurig zijn werk. De besparing op gas is echt aanzienlijk.

Het systeem doet zijn werk dus prima, maar ik ondervind de onderstaande 2 problemen die in dit forum vaker aan de orde zijn geweest. Ik heb hiervoor echter nog geen voor mij afdoende oplossingen gevonden.

Volgens insiders is dat het geluid van de cv pomp. We hebben de instelling van de pompsnelheid aangepast van 6 naar 4 (in installateursmenu A.8 - 09 - 0d). Hierdoor is het geluid een stuk rustiger, maar voor mij nog niet voldoende.

De binnen-unit hangt bij ons in een kast beneden in de hal. Het irritante hoge geluid is in de aangrenzende ruimtes en zelfs op de bovenverdieping duidelijker hoorbaar dan in de kast zelf. Zou het geluid via de muren dan versterkt worden doorgegeven ? Heeft iemand van jullie datzelfde probleem en zo ja is dat inmiddels opgelost ?

Daarbij komt dat als de temperatuur rond de 0 graden of lager is, de cv pomp elk half uur een paar minuten lang draait met het harde en zeer hinderlijke hoge geluid. Dat zouden blijkbaar ‘defrost’ acties zijn (voor de buitenunit ?), waarbij de cv pomp op de hoogste stand (6) gaat draaien.

Zoals velen in dit forum al hebben aangegeven vind ik het ook heel oncomfortabel als de kamertemperatuur een hele graad daalt, voordat het systeem weer gaat verwarmen. Kan een dergelijk modern systeem dan niet zodanig worden ingeregeld dat de buitenunit voortdurend tegen die ingestelde kamertemperatuur aan blijft zitten en naar behoefte sneller-langzamer werkt en niet gaat pendelen (aan-uit). Let wel, dit laatste is de gedachte van een leek zoals ik.

Als de binnenunit in de hal hangt kan ik me zeker voorstellen dat hij soms veel lawaai maakt. Heb je ook last van lawaai als er geen warmtevraag is? Hij kan de CV pomp aansturen om de leidingen te beschermen tegen bevriezingsgevaar, vaak helemaal overbodig. Dat is gelukkig uit te schakelen. Verder is daar helaas niet heel veel aan te doen, je kunt wat van de pompdebieten wijzigen maar zeker de defrosts maken gewoon veel geluid en zijn echt nodig.

Voor punt 2 is een oplossing, maar die moet je dan zoeken in een externe kamerthermostaat. Er zijn er een hoop die goed werken. Zelf gebruik ik de Tado die een stuk slimmer aanstuurt rond zijn ingestelde temperatuur. Een alternatieve oplossing is wellicht gewoon sturen op AWT, zeker als je toch geen nachtverlaging hebt. Je moet dan zoeken naar de juiste AWT range waarbij het comfortabel is binnen. Eigenlijk draait de warmtepomp dan bijna continu maar op een laag pitje. Sommigen op dit forum passen dat ook toe en met succes.

• Rainbow71
@ Martyn89
Dank voor je uitleg !

Ad 1. Als er geen warmtevraag is, heb ik geen last van het geluid.
De werking van de 'defrosts' is mij nog niet helemaal duidelijk. Zijn er dan 2 soorten ? Een defrost voor de buitenunit en een defrost om bevriezing van de leidingen tegen te gaan ? Zo ja, hoe kan ik dan bepalen of het de defrost voor de leidingen is en die dan uit te schakelen ?

Ad 2. Ik ga eens nadere informatie opvragen over de Tado.
Met alleen sturen op AWT bedoel je sturen alleen via de stooklijn zonder gebruik van de kamerthermostaat ? Of begrijp ik dat niet goed ?

• Martyn89
Rainbow71 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:28:
@ Martyn89
Dank voor je uitleg !

Ad 1. Als er geen warmtevraag is, heb ik geen last van het geluid.
De werking van de 'defrosts' is mij nog niet helemaal duidelijk. Zijn er dan 2 soorten ? Een defrost voor de buitenunit en een defrost om bevriezing van de leidingen tegen te gaan ? Zo ja, hoe kan ik dan bepalen of het de defrost voor de leidingen is en die dan uit te schakelen ?

Ad 2. Ik ga eens nadere informatie opvragen over de Tado.
Met alleen sturen op AWT bedoel je sturen alleen via de stooklijn zonder gebruik van de kamerthermostaat ? Of begrijp ik dat niet goed ?
Nee niet direct hoor, wat je op de binnenunit hoort is een gevolg van de defrosts. Hij draait min of meer de werking om zodat er ineens geen warmte wordt onttrokken maar warmte wordt afgegeven door de verdamper (buitenunit). Dit geeft inderdaad veel geluid, maar hoort helaas wel bij een (lucht)warmtepomp. Hier hangt hij boven maar ik hoor dit ook goed. Als je over een geluid twijfelt kun je op de Daikin controller bij status/bedrijfstoestand (ben de exacte naam even kwijt) altijd zien wat hij aan het doen is en waarom.

Over de Tado en andere externe thermostaten is er een goed topic op Tweakers met veel info: Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?. Ik ben er zelf erg tevreden mee, ook omdat ik met de Tado zo flexibeler kan programmeren en de app goed werkt. AWT klopt helemaal; de thermostaat doet dan niet veel meer en je buitenunit (buitentemperatuur) bepaalt de temperatuur van het CV-water. Dat kun je zo afstellen dat hij dan bijna continu draait en de temperatuur binnen minimaal schommelt. Zelf gebruik ik nog wel nachtverlaging omdat ik weinig warmte verlies (en die defrosts in nacht.. daar moet ik echt niet aan denken. ;-) ).

[Voor 6% gewijzigd door Martyn89 op 28-04-2023 00:21]

• arnoldniessen
Rainbow71 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:28:
De vorstbescherming van de leidingen is geen defrost, en is niet van toepassing bij een split unit.

Een defrost geeft 2 geluidsbronnen: de omgedraaide cyclus van het koelmiddel (dat is lokaal bij de indoor unit), en de veel te hard draaiende CV pomp (en dat hoor je door het hele huis).

Wat die 1 graad hysteris betreft: ik hoop voor de zomer daar een oplossing voor te hebben, waarbij de AWT wordt aangepast op basis van een PI(D) regelaar via P1/P2. HA kan dat ook via een LAN adapter, maar mijn eigen P1/P2 interface kan dat dan ook zelf doen.

• Rainbow71
@Martyn89 en arnoldniessen

Dank voor julie heldere uitleg, het is mij nu helemaal duidelijk.
Ik hoop dat Daikin de items in dit forum ook leest en daarop actie neemt :)

• tzeunis
Marcov schreef op donderdag 27 april 2023 @ 06:40:
[...]

50° ga je met een warmtepomp niet halen, eerder 30° tot 35° wil je het betaalbaar houden.
Zou zeker voor een 8kw gaan gelet op je gasverbruik. Alleen radiatoren kan wel, maar dan is isolatie belangrijk en geen nachtverlaging omdat de afgiftecapaciteit op lage AWT veel minder is dan bij vloerverwarming en opwarmen dus veel langer duurt. In April is dit niet meer goed te testen omdat het overdag veel
warmer is en de nachten veel korter zijn.

Omdat je ook airco hebt, zal het toch wel lukken om de boel op te warmen met lage AWT + airco. En anders heb je altijd nog CV achter de hand.

Heb zelf goede ervaring met Daikin/Intergas, verwarm nu bijna alleen met warmtepomp en radiatoren, maar huis is extreem geïsoleerd dus niet te vergelijken.
Dank voor je antwoord!

Bijkomstig is dat er nog een mooie Janus houtkachel in de woonkamer staat die kan meedoen. Die staat in de winter ook regelmatig aan natuurlijk.

Ik vind nergens een goed eenduidig advies mbt benodigd vermogen. Als ik met een beta factor reken voor hybride kom in uit op bij ons energie label D:

68 W/m2 * 170m2 * 0,4) / 1000 = 4,62 kW --> 5KW met beta factor 0,4
68 W/m2 * 170m2 * 0,5) / 1000 = 5,78 kW --> 6KW met beta factor 0,5

| Losing my religion |

• tzeunis
Rainbow71 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:56:

Dit is dus wat de installateur van Hoppenbouwers ook vertelde; de grootst gehoorde klacht van de Daikin combi. Het schijnt dat dit bij de Intergas Xtend combi niet aanwezig is doordat deze verder uit elkaar staan en beter ingeregeld zijn.

| Losing my religion |

• tzeunis
Martyn89 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 00:17:
[...]

Nee niet direct hoor, wat je op de binnenunit hoort is een gevolg van de defrosts. Hij draait min of meer de werking om zodat er ineens geen warmte wordt onttrokken maar warmte wordt afgegeven door de verdamper (buitenunit). Dit geeft inderdaad veel geluid, maar hoort helaas wel bij een (lucht)warmtepomp. Hier hangt hij boven maar ik hoor dit ook goed. Als je over een geluid twijfelt kun je op de Daikin controller bij status/bedrijfstoestand (ben de exacte naam even kwijt) altijd zien wat hij aan het doen is en waarom.

Over de Tado en andere externe thermostaten is er een goed topic op Tweakers met veel info: Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?. Ik ben er zelf erg tevreden mee, ook omdat ik met de Tado zo flexibeler kan programmeren en de app goed werkt. AWT klopt helemaal; de thermostaat doet dan niet veel meer en je buitenunit (buitentemperatuur) bepaalt de temperatuur van het CV-water. Dat kun je zo afstellen dat hij dan bijna continu draait en de temperatuur binnen minimaal schommelt. Zelf gebruik ik nog wel nachtverlaging omdat ik weinig warmte verlies (en die defrosts in nacht.. daar moet ik echt niet aan denken. ;-) ).
Hier hangt ook Tado naar dikke tevredenheid momenteel. Heb jij dan bij je WP de radiatorkranen van de Tado in gebruik of ben je terug naar de "conventionele" thermostatische kranen met 1-2-3-4-5? Lijkt me niet wenselijk dat de Tado kranen bepaalde radiatoren dicht zetten bij een WP, toch?

Zijn er verder aanpassingen nodig bij de Tado thermostaat? Ik las ergens dat er een telefoontje naar Tado moet met de vraag om deze aan te passen naar een WP setiing op afstand?

| Losing my religion |

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 18:37
Ik lees al een tijdje mee in dit forum en overweeg nu de Daikin Altherma 4 kW warmtepomp.

Hoekwoning 110 m2 met 10 cm spouwmuur isolatie, vloer- en dak isolatie. Alle ramen oud dubbel glas. Zonnepanelen goed voor 6000 kWh/jaar.
Alleen radiatoren type 22, geen vloerverwarming.
Gas verbruik enkel verwarming was 900 m3 voor een gemiddelde winter.
De SWW is vorig jaar vervangen met een warmtepomp boiler op zolder.

Deze winter alleen de benedenverdieping van 40 m2 24/7 verwarmd met een 3,5 kW airco (setpoint 20°C). De bovenverdieping blijft op zo’n 18 ° vanwege de betonnen verdiepingsvloer die de warmte van beneden doorgeeft.
Bij een buitentemperatuur onder de 2° C moet de CV een beetje helpen.
Deze hybride opstelling heeft deze winter (okt-apr) slechts 165 m3 verbruikt.

Het geluid van de airco binnenunit vinden we toch te storend. Dus nu wil ik de Daikin inzetten voor de verwarming met alleen de bestaande radiatoren. De radiatoren ga ik voorzien van speedcomfort ventilatoren.

En voor die paar vorstdagen dat de Daikin het niet trekt, kunnen we de airco voor extra warmte gebruiken. Ik heb nog wel een CV ketel, maar wil die uit laten en zo checken of ik helemaal van het gas af kan.

Mijn plan is om net als met de airco de Daikin 24/7 te laten draaien. Ons huis is gebouwd met ‘in het werk gestort beton’ en heeft dus veel massa. Nacht verlaging beneden de 10° buitentemperatuur resulteert in een lange opwarm tijd en is dus oncomfortabel.

Mijn vragen:
- kan de Daikin goed 24/7 draaien
- Werkt de WAR goed en is deze makkelijk in te stellen
- Hoe is het geluid buiten
- Als ie gaat pendelen wil ik meer radiatoren op de bovenverdieping open zetten om de Daikin zo meer water te geven. Is dat goed gedacht?
- Aan wat voor minimum vermogen moet ik denken, want dat haal ik niet uit de documentatie
- Is mijn redenatie correct dat een 4 kW Daikin een 3,5 kW airco kan vervangen. Of is dit zelfs beter/slechter?
- Hoeveel vermogen kan ik kwijt in een radiator type 22 van 40cm x 180cm met water van 40° in, 35° uit en ruimte temperatuur 20°C. En gebruik van speedcomfort ventilatoren. Ik kan geen rekentool hiervoor vinden.
- Nog tips en tricks?

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:47
tzeunis schreef op maandag 24 april 2023 @ 14:51:
[...]

Alles verloopt hier via conventionele radiatoren. Ik ben de laatste dagen een beetje gaan spelen en 50 graden lukt prima bij +7 graden zoals een paar dagen terug. Ik neem dat bij kouder weer de CV sowieso aanspringt.

Tweede keuze zou de Remeha zijn, maar die heeft "maar" 6KW en dat vind ik wel iets krap.
Die 50 graden test kun je niet uitvoeren deze periode van het jaar.
Daarnaast is het verstandig om op 35 graden te proberen.

De zon heeft inmiddels teveel invloed waardoor huizen opgewarmd worden.
Ga je van winter met 50 graden testen kom je ook van koude kermis thuis, die watertemperatuur moet echt lager.

[Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 28-04-2023 18:02]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2Henk 'm!

• arnoldniessen
Pim57 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:55:
- Als ie gaat pendelen wil ik meer radiatoren op de bovenverdieping open zetten om de Daikin zo meer water te geven. Is dat goed gedacht?
- Aan wat voor minimum vermogen moet ik denken, want dat haal ik niet uit de documentatie
- Nog tips en tricks?
-Ja, met uitzondering van
1. die momenten waarop het minimumvermogen (ca 0.45kW * COP) hoger is dan je warmtevraag, dan moet de WP gewoon een deel van de dag uit - dus liefst 's nachts uit, anders wordt het pendelen, net hoe je het instelt
2. als het buiten koud is, dan krijg je defrosts (= 2 compressor starts per defrost, en <4kW gemiddeld maximaal vermogen)

-Je kunt de WAR instellen of aanpassen via de P1/P2 interface: handmatig eenvoudig via de kamerthermostaat, of via de LAN adapter of soortgelijke apparaten (KLIC-DA, Coolmaster, P1P2Serial). Misschien ook via de wifi adapter als die in de indoor unit zit.

-Hangt af van je omgeving en afstanden, maar valt erg mee

-Een groter afgiftesysteem is altijd beter voor je rendement, maar als je het alleen doet om pendelen te voorkomen, is het niet zinvol, dan kost het alleen maar meer energie

- Mijn vuistregel is dat type 22 bij 75/65 2.6kW/m2 afgeeft. Bij 40/35 is dat ongeveer 1/3 daarvan, 0.9kW/m2. Voor 40x180cm dus ca 650Watt. Ik weet niet hoeveel speedcomfort daar aan toevoegt, factor 1.5-2.0 -> 1000-1300Watt?

- Probeer te achterhalen wat je maximaal benodigde CV temperatuur is (was) als functie van de buitentemperatuur, en gebruik die info om je stooklijn te bepalen.

• Marcov
Pim57 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 17:55:
Ik lees al een tijdje mee in dit forum en overweeg nu de Daikin Altherma 4 kW warmtepomp.

Hoekwoning 110 m2 met 10 cm spouwmuur isolatie, vloer- en dak isolatie. Alle ramen oud dubbel glas. Zonnepanelen goed voor 6000 kWh/jaar.
Alleen radiatoren type 22, geen vloerverwarming.
Gas verbruik enkel verwarming was 900 m3 voor een gemiddelde winter.
De SWW is vorig jaar vervangen met een warmtepomp boiler op zolder.

Deze winter alleen de benedenverdieping van 40 m2 24/7 verwarmd met een 3,5 kW airco (setpoint 20°C). De bovenverdieping blijft op zo’n 18 ° vanwege de betonnen verdiepingsvloer die de warmte van beneden doorgeeft.
Bij een buitentemperatuur onder de 2° C moet de CV een beetje helpen.
Deze hybride opstelling heeft deze winter (okt-apr) slechts 165 m3 verbruikt.

Het geluid van de airco binnenunit vinden we toch te storend. Dus nu wil ik de Daikin inzetten voor de verwarming met alleen de bestaande radiatoren. De radiatoren ga ik voorzien van speedcomfort ventilatoren.

En voor die paar vorstdagen dat de Daikin het niet trekt, kunnen we de airco voor extra warmte gebruiken. Ik heb nog wel een CV ketel, maar wil die uit laten en zo checken of ik helemaal van het gas af kan.

Mijn plan is om net als met de airco de Daikin 24/7 te laten draaien. Ons huis is gebouwd met ‘in het werk gestort beton’ en heeft dus veel massa. Nacht verlaging beneden de 10° buitentemperatuur resulteert in een lange opwarm tijd en is dus oncomfortabel.

Mijn vragen:
- Is mijn redenatie correct dat een 4 kW Daikin een 3,5 kW airco kan vervangen. Of is dit zelfs beter/slechter?
- Hoeveel vermogen kan ik kwijt in een radiator type 22 van 40cm x 180cm met water van 40° in, 35° uit en ruimte temperatuur 20°C. En gebruik van speedcomfort ventilatoren. Ik kan geen rekentool hiervoor vinden.
- Nog tips en tricks?
• Daikin kan prima 24/7 draaien, is zelfs beter voor rendement, je kunt met lage AWT werken.

• Geluid buiten is okay, vergelijkbaar met airco unit.

• Meen dat Daikin 5kW en 8kW heeft, maar 5kW moet voldoende zijn in jouw situatie

• T22 radiator met Ta = 40° en Tr = 35° en Troom =19° heeft capaciteit van 0,601 kW. Echter Ta= 40° haal je niet, eerder Ta=35°, en dan is de capaciteit 0,398 kW. Speedcomfort zal daar max 20% aan toevoegen.

• heb zelf goede resultaten met vaste lage AWT en goede isolatie

• Martyn89
tzeunis schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 10:57:
[...]

Hier hangt ook Tado naar dikke tevredenheid momenteel. Heb jij dan bij je WP de radiatorkranen van de Tado in gebruik of ben je terug naar de "conventionele" thermostatische kranen met 1-2-3-4-5? Lijkt me niet wenselijk dat de Tado kranen bepaalde radiatoren dicht zetten bij een WP, toch?

Zijn er verder aanpassingen nodig bij de Tado thermostaat? Ik las ergens dat er een telefoontje naar Tado moet met de vraag om deze aan te passen naar een WP setiing op afstand?
Ik heb boven inderdaad de Tado thermostaat kranen maar heb het uitgezet dat die de Tado zelf warmtevraag kunnen laten aansturen. Beneden geen thermostaatknoppen dus daar kan de WP altijd prima zijn warmte kwijt. Als je alles met thermostaatknoppen uitvoert moet je inderdaad maatregelen treffen.

Ja, je kan gewoon mailen naar Tado dan passen ze de regeling aan naar warmtepomp bedrijf. Daarnaast heb ik de aan-tijd op 45 minuten laten zetten en uit-tijd op 15 minuten. Zo voorkomt hij hele korte runs of overmatig pendelen. Gezien de stooklijn hier heel laag staat doet hij dat sowieso niet snel maar anders kan Tado wel eens wat te enthousiast gaan proberen de temperatuurschommelingen te beperken. Werkt uitstekend hier nu!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik worstel momenteel wat met de juiste berekening t.b.v. benodigde capaciteit van de hybride warmtepomp. Sommige berekeningen doen dat op basis van huidig gasverbruik, andere weer op basis van benodigde W per m2. Is er iets te zeggen over de meest accurate berekening om te bepalen of 5 of 8 kW de beste keus is? Met de genoemde berekeningen houd je namelijk geen rekening met type verwarming.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:05

FaceDown

Storende factor.

JBS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 16:34:
Ik worstel momenteel wat met de juiste berekening t.b.v. benodigde capaciteit van de hybride warmtepomp. Sommige berekeningen doen dat op basis van huidig gasverbruik, andere weer op basis van benodigde W per m2. Is er iets te zeggen over de meest accurate berekening om te bepalen of 5 of 8 kW de beste keus is? Met de genoemde berekeningen houd je namelijk geen rekening met type verwarming.
Huidige gasvebruik is het meest zinvolle. Bekijk hoeveel kwh je verbruikt aan gasverwarming (gasverbruik m3 × 8 ) en deel dat door een cop van 3.5 en je hebt je verbruik van je warmtepomp.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FaceDown schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 19:56:
[...]

Huidige gasvebruik is het meest zinvolle. Bekijk hoeveel kwh je verbruikt aan gasverwarming (gasverbruik m3 × 8 ) en deel dat door een cop van 3.5 en je hebt je verbruik van je warmtepomp.
Betekent dat je met een gasverbruik van 1200m3 een hybride warmtepomp van slechts 2.8kW nodig hebt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martyn89
JBS schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 20:00:
[...]
Betekent dat je met een gasverbruik van 1200m3 een hybride warmtepomp van slechts 2.8kW nodig hebt?
Nee, verbruik en vermogen zijn twee heel verschillende zaken. Het idee rond delen door de COP ligt anders; eerst gasverbruik maal 10 om er kWh van te maken; dan delen door de COP om (grofweg) je elektrisch verbruik te bepalen in kWh. 1200 m3 naar een all-E warmtepomp levert dan puur ter indicatie zo’n 3400 kWh op. Allemaal puur theoretisch, want ook je CV ketel heeft een rendement wat we hier niet meenemen.

Vermogen is iets heel anders, dat moet je warmtepomp leveren op piekmomenten: opwarmen, erg koude dagen, enzovoorts. Je zat goed met de methode van verwarming, die moet je zeker meenemen. Radiatoren vragen om een hogere aanvoer temperatuur, en dus meer vermogen. Ga je heel stabiel en laag draaien? Bijvoorbeeld bij vloer verwarming en zonder nachtverlaging? Dan kan de 4kW wellicht prima. Ga je elke ochtend even opwarmen en verwarm je op wat hogere aanvoer temperaturen met bijvoorbeeld klassieke radiatoren? Dan zou ik eerder de 8kW nemen. Het is en blijft een hybride dus je zit er altijd warm bij gelukkig, het vermogen bepaalt meer hoe lang de warmtepomp zijn ding kan blijven doen voor de CV ketel ingrijpt. De 4kW is vooral interessant bij laag temperatuur verwarming en/of een redelijk goed geïsoleerd huis, dan kan hij langdurig op relatief laag vermogen blijven draaien en zijn de piekvermogens wat minder van toepassing. Hier is de 8kW geplaatst maar achteraf had ik denk ik prima met de 4kW toe kunnen komen, anderzijds kan ik nu tot ver onder 0 zonder de CV blijven “stoken”.

Edit, als antwoord op je eerste vraag: ik vind de berekening van Nefit best goed onderbouwd, zie: https://www.nefit-bosch.n...armtepomp-voor-mijn-klant

[Voor 19% gewijzigd door Martyn89 op 02-05-2023 21:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 20:06
Ik ben nog niet de held geweest om op het bedieningspaneel van de unit eea in te zien. De documentatie die ik heb verteld ook niet al te veel hierover. Zou graag willen zien wat het verbruik is op de unit,

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martyn89
GertS1968 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 14:23:
Ik ben nog niet de held geweest om op het bedieningspaneel van de unit eea in te zien. De documentatie die ik heb verteld ook niet al te veel hierover. Zou graag willen zien wat het verbruik is op de unit,

Wie kan mij helpen?
Informatie > Energiemeting. Maar verwacht er niet teveel van, het is maar een inschatting want hij meet zelf niet. Ik meet met een eigen externe kWh meting en die wijkt sterk af. Als je informatie nog niet ziet moet je de i even ingedrukt houden tot de gebruikersinstellingen zichtbaar worden.

[Voor 12% gewijzigd door Martyn89 op 03-05-2023 19:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:44
ik weet niet hoe er gemeten wordt maar bij mij klopt het best aardig, hooguit een paar kw ernaast

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martyn89
MijnCommentaar schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:45:
ik weet niet hoe er gemeten wordt maar bij mij klopt het best aardig, hooguit een paar kw ernaast
Dat is netjes! Dan ligt het misschien aan mijn installatie, ik weet dat er verschillende (software?) versies van het scherm zijn (sommigen ook nog met gas). Ik meet over een half jaar in ieder geval zo’n 15% verschil, waarbij de energiemeting van de Daikin het iets te rooskleurig heeft ingeschat. Wel met een COP van 4 deze winter als ik hem mag geloven. ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stijn1981
Bij mij heb ik nu een maand een Homewizard Kwh meter er tussen zitten en die geeft 10% minder verbruik aan dan informatie op het paneel. Enige wat daar nog aan de hand kan zijn is dat de Homewizard op de aparte groep voor de buitenunit zit en er natuurlijk op de binnenunit ook wat verbruik zit, buiten de homewizard om (de ketel/binnenunit zit gewoon in cv hok in stopcontact en dus rekent ie de cv pomp niet mee).
All and all zou ik de afgelopen maand een COP van 3,2 gehaald moeten hebben, volgens de Daikin zelf.

Blijf me wel verbazen dat ik met een nieuwe unit dit niet in de app kan zien. “Verbruiksgegevens worden niet ondersteund” Ook vindt ie sinds kort het programma niet meer en kan ik verder, op de temperatuur na, niets instellen.

Ik heb het systeem nog even verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar niets helpt.
Is dit bij jullie ook zo? Of zou ik in de vaste bediening het toegangsniveau moeten aanpassen? Gekke is dat via de Homey die gekoppeld is, al meer informatie te zien is, zoals cv water aanvoertemperatuur.

Anders toch maar een keer de P1P2Serial van Arnold gaan proberen :)

[Voor 5% gewijzigd door Stijn1981 op 03-05-2023 20:35]

• BobNoldus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-05 17:22
Vraagje.

Zetten jullie de warmtepomp uit in de zomer? Hiermee bedoel ik via de knop op de thermostaat/ in de app?

Ik ben niet van plan te gaan koelen met de installatie.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 22:11
BobNoldus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 07:25:
Vraagje.

Zetten jullie de warmtepomp uit in de zomer? Hiermee bedoel ik via de knop op de thermostaat/ in de app?

Ik ben niet van plan te gaan koelen met de installatie.
Ja, die van mij staat reeds "uit" door op het knopje met het groene lampje te drukken.
Hoewel hij ui staat gebruikt het systeem dan nog steeds constant +/- 18 watt continu.
Dat is +/- 0,14 kW per dag.

Dit is dan alleen het verbruik van de buiten unit en binnen unit. Niet van de gasketel.

[Voor 8% gewijzigd door Flappie op 04-05-2023 08:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-05 15:33
Martyn89 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:32:
[...]
...Ik meet met een eigen externe kWh meting en die wijkt sterk af. ....
Daikin zelf meet mogelijk alleen het stroomverbruik van de condensor.
Met de externe meter meet je waarschijnlijk ook het stroomverbruik van de printplaat, de pomp, ...?

Ook in standby zonder warmtevraag verbruikt de unit redelijk veel stroom.
De printplaat verbruikt altijd 20W
Het water wordt ook af en toe rondgepompt zonder warmtevraag.

[Voor 19% gewijzigd door Leif op 04-05-2023 08:11]

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:44
dit is het standby gebruik van gisteren, dus ketel en buitenunit, piek is douche tijd. de pomp draait de hele dag niet.

[Voor 5% gewijzigd door MijnCommentaar op 04-05-2023 09:00]

• Stijn1981
Mijn Homewizard meet ook continu 18W op de buitenunit inderdaad.

Voedt de buitenunit ook het binnendeel? (Ex gasketel die inderdaad apart in cv hok in stopcontact zit)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GertS1968
Veel reacties, en ik heb de Homewizard en alles op een apparte groep. Die 18W is er bij ons ook. De unit nog niet uitgezet, wij koelen niet en hebben de SWW ook niet op de ketel.

Even de gegevens van April '23

Apr '22 : 133 m3 gas
gemiddelde temp: 8.4 graden

Apr '23 : 43 m3 gas .
gemiddelde temp.8.1 graden
Apr '23 : 254 kWh

Weer een lekkere besparing, maar de zomer is hard nodig om de extra kWh op te wekken om dit te compenseren.

• arnoldniessen
Stijn1981 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:32:
Blijf me wel verbazen dat ik met een nieuwe unit dit niet in de app kan zien. “Verbruiksgegevens worden niet ondersteund”

Probleem is dat de kamerthermostaat bepaalt welke settings opgevraagd worden bij de binnenunit, en die doet dat 1x/maand of op handmatig verzoek, en je kunt de kamerthermostaat niet via de LAN adapter oid dwingen de verbruiksgegevens vaker op te vragen.

Mijn interface stelt de vraag om verbruiksgegevens op een stil moment, eigenlijk mag dat niet, maar het levert wel de gevraagde gegegens op.
Stijn1981 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:48:
Voedt de buitenunit ook het binnendeel? (Ex gasketel die inderdaad apart in cv hok in stopcontact zit)
Ja!, en ik begrijp niet dat daar niet voor in grote letters voor gewaarschuwd wordt op de binnenunit, want de aansluitingen op de zijkant voeren gewoon 230V als je de stekker van de gasketel er uit hebt getrokken, en redelijkerwijs dus zou kunnen denken dat je spanningsvrij kunt werken. Maar je zult zien dat de spanning van het buitendeel bepaalt of je kamerthermostaat wel of niet werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stijn1981
arnoldniessen schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 21:20:
Ja!, en ik begrijp niet dat daar niet voor in grote letters voor gewaarschuwd wordt op de binnenunit, want de aansluitingen op de zijkant voeren gewoon 230V als je de stekker van de gasketel er uit hebt getrokken, en redelijkerwijs dus zou kunnen denken dat je spanningsvrij kunt werken. Maar je zult zien dat de spanning van het buitendeel bepaalt of je kamerthermostaat wel of niet werkt.
En wellicht ten overvloedde, maar ook goed te melden dat dat dus ook geldt voor de spanning op de p1p2 draden. De zekering van de buitenunit moet er af, voor aan je kamerthermostaat te werken of er een LAN / P1p2 serial tussen te zetten

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NinTeNdO_FrEaK
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 22:29
Stijn1981 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 20:32:
Bij mij heb ik nu een maand een Homewizard Kwh meter er tussen zitten en die geeft 10% minder verbruik aan dan informatie op het paneel. Enige wat daar nog aan de hand kan zijn is dat de Homewizard op de aparte groep voor de buitenunit zit en er natuurlijk op de binnenunit ook wat verbruik zit, buiten de homewizard om (de ketel/binnenunit zit gewoon in cv hok in stopcontact en dus rekent ie de cv pomp niet mee).
All and all zou ik de afgelopen maand een COP van 3,2 gehaald moeten hebben, volgens de Daikin zelf.

Blijf me wel verbazen dat ik met een nieuwe unit dit niet in de app kan zien. “Verbruiksgegevens worden niet ondersteund” Ook vindt ie sinds kort het programma niet meer en kan ik verder, op de temperatuur na, niets instellen.

Ik heb het systeem nog even verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar niets helpt.
Is dit bij jullie ook zo? Of zou ik in de vaste bediening het toegangsniveau moeten aanpassen? Gekke is dat via de Homey die gekoppeld is, al meer informatie te zien is, zoals cv water aanvoertemperatuur.

Aah lag het niet aan mij. Sinds kort kan ik het weekprogramma ook niet meer inzien met de lan adapter. Dus letterlijk alleen temperatuur omhoog/omlaag, irritant!

Ps4/switch gamer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-06 18:37
Heeft iemand ervaring met het in kleur spuiten van de buiten unit?

Die van mij komt naast een heg en vijver. In donkergroen valt deze dan minder op.

Zelf zit ik te denken aan demontage en dan spuiten, of kun je ook alles een beetje afplakken en dan spuiten.
Voor de verf wil ik zo’n kant-en-klare spuitbus kopen.

Kia e-niro feb/22, Panasonic airco, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/2 kW, Ferroli Egea wpb 90 lt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-06 13:06

mkrmr

Tesla Model Y, BMW K1600

Pim57 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 09:09:
Heeft iemand ervaring met het in kleur spuiten van de buiten unit?

Die van mij komt naast een heg en vijver. In donkergroen valt deze dan minder op.

Zelf zit ik te denken aan demontage en dan spuiten, of kun je ook alles een beetje afplakken en dan spuiten.
Voor de verf wil ik zo’n kant-en-klare spuitbus kopen.
Ik zou dan eerder een buitenunit omkasting plaatsen, keus genoeg in metaal of hout in allerlei kleuren.
Als je zelf de unit gaat spuiten kun je wellicht problemen krijgen als je ooit garantie wil claimen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyPh
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:49
Ik heb de Daikin Intergas hybride combi van 8kW. Dit is alleen voor verwarming (warm water is apart).

Nu wil ik het systeem uitschakelen in de zomer, aangezien ik het enerzijds zonde vind van de gebruikte energie (hij hoeft tijdens de zomer geen warmte te leveren, ook als er een koudere dag of nacht is, wil ik niet dat hij dan aan gaat), maar tevens denk ik dat hij gaat pendelen omdat als hij aanslaat maar heel weinig energie gevraagd wordt.

Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan doen. Via de stekker van het cv deel, of door de groep van de warmte pomp uit te schakelen. Het liefst wil ik dit automatiseren, maar een wifi of zigbee schakelaar voor de warmtepomp zie ik niet zitten. Vandaar dat ik hoop dat alleen de cv stekker eruit voldoende is.

Als het systeem de hele zomer uit staat, zijn er dan negatieve effecten (is het bijvoorbeeld geen probleem voor de pomp als die de gehele zomer periode uit staat)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08-06 10:42
Flappie schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 08:07:
[...]

Ja, die van mij staat reeds "uit" door op het knopje met het groene lampje te drukken.
Hoewel hij ui staat gebruikt het systeem dan nog steeds constant +/- 18 watt continu.
Dat is +/- 0,14 kW per dag.

Dit is dan alleen het verbruik van de buiten unit en binnen unit. Niet van de gasketel.
Dan vraag ik me af wat er uit staat, want hier verbruikt ie net boven de 1kWh per week, oftewel net boen de 0,14kWh per dag 8)7

Edit: een stevige sluipverbruiker kan het niet zijn, ik zit op max 40w 's nachts (koelkast, wekkerradio, telefoons aan lader)

[Voor 10% gewijzigd door mk1992 op 08-05-2023 14:23]

Cash is king.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-06 22:11
mk1992 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 14:22:
[...]

Dan vraag ik me af wat er uit staat, want hier verbruikt ie net boven de 1kWh per week, oftewel net boen de 0,14kWh per dag 8)7

Edit: een stevige sluipverbruiker kan het niet zijn, ik zit op max 40w 's nachts (koelkast, wekkerradio, telefoons aan lader)
Sorry, dat is een foutje. Ik zit zo rond de 0,41 (ipv 0,14) per dag.

Als je de warmtepomp uitzet dan gebruikt deze in standby +/- 18 watt voor buiten en binnenunit. CV ketel gedeelte zit hier niet bij in.

[Voor 8% gewijzigd door Flappie op 08-05-2023 14:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-05 15:33
RoyPh schreef op zondag 7 mei 2023 @ 20:17:
....Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan doen. Via de stekker van het cv deel, of door de groep van de warmte pomp uit te schakelen. Het liefst wil ik dit automatiseren, maar een wifi of zigbee schakelaar voor de warmtepomp zie ik niet zitten. .....
Je kan ook voorkeur kwh schakelen activeren met een potentiaal vrij kontakt op X5m
Deze methode wordt in Frankrijk toegepast door het energiebedrijf aldaar als het electriciteitsnet overbelast wordt.
Ik weet niet of de stroom volledig wordt uitgeschakeld.
Deze methode is rond de jaarwisseling op dit forum besproken.
Zie ook de handleiding.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martyn89
Een van de opties kan ook de instelling zijn dat hij niet mag verwarmen boven een bepaalde buitentemperatuur. Enige probleem daar is dat de buitentemperatuur sensor in de buitenunit zit en veel te hoge temperaturen aangeeft als de buitenunit in de zon staat zonder warmtevraag. Dan slaat hij helemaal niet meer aan tot hij weer in de schaduw staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyPh
Leif schreef op maandag 8 mei 2023 @ 15:33:
[...]

Je kan ook voorkeur kwh schakelen activeren met een potentiaal vrij kontakt op X5m
Deze methode wordt in Frankrijk toegepast door het energiebedrijf aldaar als het electriciteitsnet overbelast wordt.
Ik weet niet of de stroom volledig wordt uitgeschakeld.
Deze methode is rond de jaarwisseling op dit forum besproken.
Zie ook de handleiding.
Dank je voor de info. Als ik de voorkeur kWh gebruik, staat dat hij wel op gas mag werken. Ik heb echter ingesteld (met codes 5-00 en 5-01) dat hij bij temperaturen boven 0 geen gas mag gebruiken. Weet je of er dan ook geen gas gebruikt wordt als de voorkeur kWh actief is?

In de handleiding staat ook een optie energie gebruik te beperken op basis van een digitale input (A.6.3.1). Dit kun je opgeven in Ampère of in kW. Je kan hier ook 0 opgeven. Echter zie ik ook hier niet of hij dan alsnog gas kan gebruiken (wat ik niet wil).

Ik weet nog niet hoeveel stroom of hoe vaak de warmtepomp zal aanslaan in de zomer, maar ik wil graag weten wat de opties zijn om het verbruik te beperken mocht het nodig zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoyPh
Martyn89 schreef op maandag 8 mei 2023 @ 17:33:
Een van de opties kan ook de instelling zijn dat hij niet mag verwarmen boven een bepaalde buitentemperatuur. Enige probleem daar is dat de buitentemperatuur sensor in de buitenunit zit en veel te hoge temperaturen aangeeft als de buitenunit in de zon staat zonder warmtevraag. Dan slaat hij helemaal niet meer aan tot hij weer in de schaduw staat.
Het nadeel hier vind ik ook om een goede grenswaarde te vinden. Als ik hem bijvoorbeeld op 17 instel, wil ik niet dat hij in de winter meteen stopt met verwarmen, maar ook niet dat hij in de zomer 's nachts aangaat wanneer de temperatuur beneden de 17 graden komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martyn89
Ja helemaal eens, ik ben ook geen fan van die instelling.

Over het gas gebruik gesproken, 5-00 en 5-01 ook netjes ingevuld en tot mijn grote verbazing ging hij vorige week ineens op gas stoken. Het was precies zo’n moment waarbij de warmtepomp niet lekker draaide vanwege het lage gevraagde vermogen door een hoge buitentemperatuur dus ik denk dat dit zijn “back up” was, maar super irritant dat hij soms ineens compleet onverklaarbare dingen doet terwijl je alles toch zo moet kunnen instellen dat hij boven een bepaalde temperatuur ook écht geen gas meer gebruikt. Dan liever de warmtepomp op een iets hoger vermogen met een beetje overshoot in de AWT.

Nog even een alternatief idee op je wens; in alle gevallen heb je een redelijk stand-by verbruik, er zijn aanstuurbare schakelaars (bv Shelly pro) te koop die je prima kunt automatiseren. Daarmee kun je de voeding naar de buitenunit afschakelen. De voeding van de CV heeft volgens mij geen bijster hoog stand-by verbruik maar kan natuurlijk ook zo aangestuurd worden. Daar eerder met een hue smartplug o.i.d..

[Voor 25% gewijzigd door Martyn89 op 08-05-2023 21:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• constant14
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 05-06 10:45
Ik voel mezelf niet zeker genoeg om instellingen te wijzigen. Weet iemand een bedrijf wat daarbij kan ondersteunen in de buurt van Eindhoven?

Het liefst zou ik mijn Tado thermostaten willen gebruiken omdat ik dat al jaren gewend ben. Vorige week op vakantie gegaan en vergeten de thermostaat te verlagen. Het is vrij onhandig dat het op afstand niet kan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hybride Gedoe
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 07-06 12:44
Hallo allemaal! Ik ben nieuw op dit forum en ben blij dat dit er is. Ben sinds half april de nog niet helemaal gelukkige :'( eigenaar van een Intergas Daikin hybride installatie van 8 kw.
Het zal herkenbaar zijn dat ik al enige uurtjes voor de thermostaat, in de handleidingen en op internet bezig ben geweest om de juiste tuning voor elkaar te krijgen. De installateur weet hiervan teleurstellend weinig, zoals al vaker op dit forum is vermeld. We moeten het dus maar met zijn allen uitzoeken.

We hebben een redelijk geïsoleerd huis met radiatorverwarming. Nadat het systeem eindelijk een aantal dagen tot tevredenheid vanaf midden vorige week had gedraaid - alleen de WTP draaide, geen enkel gasverbruik - komen er sinds zondag toch weer problemen.
Probleem is nu, zonder dat er instellingen zijn gewijzigd, dat hij na maximaal een uurtje overschakelt op volledig gas en uren onafgebroken op een laag pitje gas blijft stoken en de WTP niet meer inschakelt. Hij verwarmt de aanvoertemp. op tot 26 graden, terwijl de WAR een temperatuur vraagt van 22. Ik zet hem dan maar uit en in de loop van de avond weer aan. Hij gaat dan weer gas stoken enz. Er wordt geen foutcode gegeven.
Inmiddels maar de thermostaat ingeschakeld, zodat hij tenminste uitschakelt als de kamertemperatuur bereikt is. Probleem blijft bestaan. Door de standaard toch wel grote hysteresis wil ik dat niet zo houden en wil graag werken met de WAR.
Mijn instellingen zijn als volgt:

-afgiftesysteem: snel
-Spaarstand: economisch.
-Stooklijn 20/35
-WAR of thermostaat

Tot dusver geprobeerd:
-gasprijs met een factor 5 verhoogd
-spaarstand ecologisch met evenwichtstemp. 2
-05 00 op 1 gezet, om gas stoken boven evenwichtstemp. te verbieden.

Dit alles zonder resultaat. Meneer (of mevrouw?) blijft mij plagen met het stoken van gas.
Iemand een idee wat ik nog zou kunnen proberen? Of moet ik aan een storing denken (zonder dat ie een foutcode geeft)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• arnoldniessen
Hybride Gedoe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 16:41:
terwijl de WAR een temperatuur vraagt van 22.
En als je de WAR op minstens 25 zet? Ik heb een ander systeem gezien waar de WP weigert met WAR<25 te werken, en dan vreemd genoeg maar wel gas gaat stoken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martyn89
Precies wat Arnold zegt, en mogelijk is 25 nog wel te laag. Mij valt op dat als de aanvoer temperatuur heel laag is en buitentemperatuur relatief hoog, hij het gewoon niet meer kan moduleren en op een super laag pitje gas gaat stoken. Waarschijnlijk (energetisch) zuiniger dan een steeds pendelende warmtepomp, en zeker beter voor de compressor. Ik moest naar 30 voor hij echt stabiel draait en nét niet gaat pendelen.

Update: zie nu pas radiator verwarming, zijn dat LT radiatoren? Anders zit daar het probleem, traditionele radiatoren geven op dit soort aanvoertemperaturen vrijwel geen warmte meer af. Daardoor is de retour hoog en stopt de warmtepomp (awt+1). De cv ketel heeft een hoger toegelaten hysterese, volgens mij 5 graden. Mijn advies is om met radiatoren (hier ook) de WAR zo in te stellen dat hij echt lange blokken kan draaien op een gemiddeld koude dag, maar niet proberen te ver te zakken vanaf 10/15 graden buiten want dan krijg je gek gedrag van je systeem door beperkte afgifte in de woning en een warmtepomp die zijn warmte niet kwijt kan. Het idee van een warmtepomp die bijna 24/7 op WAR draait kan zeker, maar daar is met dit soort aanvoertemperaturen een afgiftesysteem voor nodig dat die warmte ook kwijt kan. Dat zijn radiatoren niet.

Volg bij de instellingen anders eens de pagina op met de temperaturen, als je daar ziet dat de warmtepomp na opstarten inderdaad vrijwel direct boven zijn setpoint gaat draaien en daar blijft weet je genoeg. Dan moet je de WAR verhogen niet omdat je woning het niet aankan, maar omdat je radiatoren hun warmte wel kwijt moeten kunnen. Hier dus 30 graden en een relatief vlakke WAR want ook in de winter heeft hij niet veel meer nodig (35). Draair als een zonnetje! Wel herken ik je probleem met de thermostaat hysterese dus ben voor een externe thermostaat gegaan met specifiek warmtepomp profiel (langere aan tijden).

[Voor 87% gewijzigd door Martyn89 op 16-05-2023 21:26]

• Hybride Gedoe
Bedankt voor de beide reacties. Helder, ik ga ermee aan de slag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hybride Gedoe
Stooklijn is nu (ook na verder onderzoek in dit forum) ingesteld op 30 /15 en 40 /-5. Thermostaat uitgeschakeld en loopt als een zonnetje alleen op WAR. Nu kouder weer afwachten. Vraagje nog: het overzicht van de installateursinstellingen heb ik niet. Oudere links in dit forum werken niet meer. Misschien verplaatst door Daikin. Ik vind alleen field settings van andere types. Heeft iemand nog een actuele link?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Martyn89
Hybride Gedoe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 17:04:
Stooklijn is nu (ook na verder onderzoek in dit forum) ingesteld op 30 /15 en 40 /-5. Thermostaat uitgeschakeld en loopt als een zonnetje alleen op WAR. Nu kouder weer afwachten. Vraagje nog: het overzicht van de installateursinstellingen heb ik niet. Oudere links in dit forum werken niet meer. Misschien verplaatst door Daikin. Ik vind alleen field settings van andere types. Heeft iemand nog een actuele link?
Goed om te horen! Als het ook nu niet te warm wordt binnen met die instellingen dan perfect.

Ik heb niet echt een goed overzicht, maar mijn advies is van de standaard uit te gaan en aanpassingen stap voor stap te doen puur waar je dat nodig denkt te hebben.

[Voor 31% gewijzigd door Martyn89 op 23-05-2023 20:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rainbow71
Wij hebben sinds 3 maanden de Daikin Altherma (8 kW) in gebruik. Het systeem werkt weersafhankelijk. De afgelopen dagen valt mij op dat de cv om ca. 07:00 uur in de ochtend heel kort werkt, misschien 2 seconden. Ik hoor het geluid van de cv heel even en kan de piek van het minimale gasverbruik ook zien op mijn P1 meter. Er is geen warmtevraag, want op de Daikin kamerthermostaat staat de gewenste kamertemperatuur op 18 graden en de werkelijke kamertemperatuur is ruim19 graden. Wat zou de oorzaak van die korte cv-werking kunnen zijn ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefanvandel
  • Laatst online: 04-06 16:22
Al een aantal jaar heb ik problemen met mijn Daikin systeem. Helaas bieden ze zelf geen ondersteuning en de monteur belt Daikin voor uitleg.

Afgelopen winter leek het verwarmen redelijk te werken, maar ik heb het idee dat de Daikin niet koelt. Instellingen als minimale watertemperatuur heb ik al gewijzigd dat stond ook niet juist.

Hoe kan ik dit controleren dat het systeem koelt en wat zijn de optimale instellingen? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, het is al behoorlijk warm in huis en een paar graden minder zou al fijn zijn.

• GertS1968
Zo, de maand Mei met de Hybride WP installatie. Geen 'rare' aanpassingen gedaan aan de setting, enkel weersafhankelijk laten schakelen,

Mei '22 : 12.8 m3 gas
gemiddelde temp: 12.9 graden

Mei '23 : 4.2 m3 gas .
gemiddelde temp 12.3 graden
Mei '23 : 43.5 kWh

Besparing 8.6m3 gas, niet veel in m3, maar wel boven de 60%

Netto verbruik stroom deze maand -640kWh, dat dekt het verbruik van de WP in Januari.

Daikin/Intergas 8kW / WP Boiler / Convectoren / 200 m2 / 1977 / vrijstaand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hybride Gedoe
Ben sinds half april de eigenaar van een Intergas Daikin hybride installatie van 8 kw.
We hebben een redelijk goed geïsoleerd huis met radiatorverwarming.
Na raadpleging op dit forum loopt het nu gesmeerd, alleen valt het op dat volgens de energiemeting in de Daikin interface, een COP van 2,4 wordt bereikt. Verschillende instellingen getest, maar COP blijft dezelfde. Als ik ervan uit ga dat deze meting redelijk correct is, vind ik dat erg laag. Gemiddeld lees ik in het forum toch wel een waarde van 3,5 tot 4 terwijl daar ook koude maanden bij zitten.
Ik weet niet waar ik verder nog een oplossing moet zoeken.
Hij heeft zowel op de thermostaat als op de WAR gedraaid, met de pompsnelheid geëxperimenteerd,
Delta-T is max. 5, debiet is max. 13. Stooklijn nu ingesteld op 30 bij 15 en 35 bij -5. Temperatuurcorrectie is nu ingesteld op -4. Wat ik ook probeer, COP blijft gelijk. Maar zoals gezegd, allerlei instellingen zijn getest. Ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 19:19
Hybride Gedoe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:31:
Ben sinds half april de eigenaar van een Intergas Daikin hybride installatie van 8 kw.
We hebben een redelijk goed geïsoleerd huis met radiatorverwarming.
Na raadpleging op dit forum loopt het nu gesmeerd, alleen valt het op dat volgens de energiemeting in de Daikin interface, een COP van 2,4 wordt bereikt. Verschillende instellingen getest, maar COP blijft dezelfde. Als ik ervan uit ga dat deze meting redelijk correct is, vind ik dat erg laag. Gemiddeld lees ik in het forum toch wel een waarde van 3,5 tot 4 terwijl daar ook koude maanden bij zitten.
Ik weet niet waar ik verder nog een oplossing moet zoeken.
Hij heeft zowel op de thermostaat als op de WAR gedraaid, met de pompsnelheid geëxperimenteerd,
Delta-T is max. 5, debiet is max. 13. Stooklijn nu ingesteld op 30 bij 15 en 35 bij -5. Temperatuurcorrectie is nu ingesteld op -4. Wat ik ook probeer, COP blijft gelijk. Maar zoals gezegd, allerlei instellingen zijn getest. Ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn.
Mijn installatie is vergelijkbaar, alleen wel met vloerverwarming naast de radiatoren. Over het hele jaar gerekend haal ik een COP van 3.0
De belangrijkste factor is in mijn ervaring een lage watertemperatuur. Ik gebruik ook alleen gas bij buitentemperatuur van lager dan -5.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GertS1968
Hybride Gedoe schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 18:31:

Na raadpleging op dit forum loopt het nu gesmeerd, alleen valt het op dat volgens de energiemeting in de Daikin interface, een COP van 2,4 wordt bereikt.
Mooi, zou ik ook best willen uitlezen, maar hoe????? Die uitleg heb ik helaas niet gehad van de installateur. Wat is de interface?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hybride Gedoe
GertS1968 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 20:05:
[...]

Mooi, zou ik ook best willen uitlezen, maar hoe????? Die uitleg heb ik helaas niet gehad van de installateur. Wat is de interface?
Met de interface bedoel ik de thermostaat aan de muur. Interface omdat het kastje nog veel meer functies heeft. Als je bij informatie-energiemeting de geproduceerde energie deelt door de verbruikte energie, krijg je volgens mij de COP.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-06 09:49
Mijn 8kw daikin intergas draait hier sinds half oktober. Ik houd iedere week mn verbruik gas/elec en opbrengst panelen bij in een execl sheetje (ja ja ik weet het, ben een beetje ouderwets) afijn mijn cop is over deze maanden gem 3,7, op z’n slechts was het volgens mij iets van 2,4. We hebben vloerverwarming en radiatoren .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hybride Gedoe
aanzee schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:46:
Mijn 8kw daikin intergas draait hier sinds half oktober. Ik houd iedere week mn verbruik gas/elec en opbrengst panelen bij in een execl sheetje (ja ja ik weet het, ben een beetje ouderwets) afijn mijn cop is over deze maanden gem 3,7, op z’n slechts was het volgens mij iets van 2,4. We hebben vloerverwarming en radiatoren .
Goed om te horen dat je dezelfde COP had als ik nu sinds april (2,4). Misschien is het voor mij dan ook nog mogelijk op 3,7 te komen. Had je misschien die lage waarde in de winter en de hogere nu het weer wat warmer wordt? Heb je ook iets aangepast om op 3,7 te komen?

• Marcov
aanzee schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:46:
Hoe bereken je de COP in je Excel sheet? Op mijn thermostaat kan ik alleen de cumulatieve COP per maand/totaal zien (de SCOP), niet de COP per dag.

Mijn SCOP over de gehele herfst/winter is 4.1 en daarnaast heb ik nog zo’n 80m3 gas gebruikt op momenten dat de CV het overnam.
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee