Over de modulatie (regeling op kamertemperatuur met automatische aanpassing op basis van de afwijking van de kamersensor t.o.v. de gewenste kamertemperatuur), zijn sommigen hier best tevreden, en anderen minder. Ik ben eens gaan kijken hoe dat werkt. Ik had gehoopt dat het een, liefst zelflerende, PI(D) regelaar zou zijn die de aanvoerwatertemperatuur (AWT) continue aanpast op basis van de (gewenste-werkelijke) kamertemperatuur. Dat blijkt niet zo te zijn. Modulatie is heel eenvoudig en blokkerig in gedrag: hij verhoogt of verlaagt de AWT met 1 of 2 vaste stappen.
De Daikin moduleert bij mij volgens het volgende algoritme:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de AWT na 20 minuten een stap omlaag (2:35 PM), en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag (2:55); maar als de kamer meer dan een halve graadte warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is (5:27 PM),
-te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verhoging onmiddellijk,
-meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond) (8:32 PM, de snelle daling kamertemperatuur komt dankzij een blokje ijs bij de thermostaat),
-meer dan een hele graad te koud? dan gaat de AWT na 10 minuten een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als hij nog steeds meer dan 1 graad te koud is) (deze situatie komt niet voor in onderstaande grafiek),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer met de 1e stap.
De stapgrootte daarbij is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad.
Omdat de maximale (niet instelbare) overshoot van de warmtepomp maar 2 graden is, en de AWT regelmatig aan de hoge kant is, leidt een verlaging van de AWT met een hele stapgrootte regelmatig tot een warmtepomp die tijdelijk uitgaat, maar na 4 minuten al weer aan (zichtbaar op 2:35). Bij een maximale modulatie van 10 graden komt dat dus heel snel voor.
Nadelen van modulatie zijn de onnodige korte pauzes bij de stapverlaging, en de lange pauzes als de kamertemperatuur toch buiten de bandbreedte gaat. En zo lang de kamertemperatuur niet meer dan een hele graad te laag is, wordt er ook helemaal niet bijgeregeld. Pas bij meer dan een hele graad afwijking wordt de AWT verhoogd. Dus moet je de stooklijn eigenlijk net iets te hoog instellen, waardoor je vaker door de bovengrens heenschiet.
Voor mij reden om te willen regelen op AWT zonder kamerthermostaat maar met een slimmere AWT aanpassing op basis van de kamertemperatuur en weersvoorspelling (en, om overshoot te voorkomen, daarbij rekening houdend met actuele AWT).
Dit is overigens wel een oudere hybride, mogelijk dan nieuwe systemen anders werken, ben benieuwd of jullie betere ervaringen hebben.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos