Toon posts:

Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
kijk eens naar de 1e post, daarin staat hoe je in het installateursmenu komt en daar vind je deze instellingen.

en deze staat ok al heel vaak vermeld in het forum
https://heattransformers.com/optimaliseer-jouw-warmtepomp

[Voor 33% gewijzigd door MijnCommentaar op 01-03-2023 09:36]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-05 15:33
Luc Beek schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 18:46:
.......
maar ik blijf me toch afvragen wat het systeem anders doet wanneer hij op snel systeem gezet zou worden. ...
Ik heb een hybride split systeem met radiatoren.
Als ik dat bestempel tot een snel systeem, gebruik ik meer gas.
Als ik mijn afgiftesysteem bestempel als langzaam, wordt de WP meer ingezet.

Hieronder wat er vorig jaar over dit onderwerp is gezegd.

Het systeem wil het water verwarmen tot de ingestelde AWT.
Tegelijkertijd zal de pomp het debiet zodanig regelen dat de ingestelde dT (code 9.0.9) tussen aan- en afvoer wordt behouden

Bij een snel systeem (veel warmteafgifte) zal het retourwater kouder zijn dan bij een langzaam systeem.
Bij een snel systeem zal de pomp harder draaien.
Zonodig zal de gasketel eerder worden ingezet om de ingestelde AWT te halen.

Bij een langzaam systeem zal de dT, ook bij een laag pompdebiet, niet erg groot zijn.
Als je bij een langzaam systeem desalniettemin kiest voor een grote dT , gaat de WP eerder moduleren.
Dat leidt tot minder pendelen van de compressor.

[Voor 7% gewijzigd door Leif op 01-03-2023 10:20]

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07-06 17:10
Janneman003 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 08:35:

Alle verdere opmerkingen zeker welkom
Heel goed gevonden, ik ga die instelling ook wijzigen. Bedankt!

Voor wat betreft je gas; met economisch en de prijzen die je op gaf zoals besproken niet vreemd dat hij op gas stookt. Hier economisch zonder aanpassingen aan evenwichts temperatuur, en toch gebruikt hij zelden gas. Gasprijs 14 ct (plafond) en stroomprijs 30 ct.

Let wel, zoals al aangegeven is je stooklijn vrij hoog. Los van de prijzen gaat de warmtepomp bijstoken of op gas draaien als hij hogere temperaturen (45+) moet gaan leveren. Zeker de 4.4 kW. Hier is de stooklijn 40 graden bij -10 en 30 graden bij 15. Radiatoren, maar wel een hoge isolatie graad waardoor hij het prima red. Nog lager en hij gaat pendelen door een te lage afgifte over de radiatoren.

[Voor 13% gewijzigd door Martyn89 op 01-03-2023 10:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janneman003
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 29-05 20:14
Bedankt voor alle info en de link naar heattransformers. Ben nu volop aan het experimenteren met temperaturen en mijn stookcurve aan het proberen verlagen.

• FerryV51
  • Laatst online: 01-03 15:32
Goede middag:
Betreft: pompsnelheden

Waar kan ik deze aanpassen ?

Groetjes

Ferry

• Janneman003
Vandaag geprobeerd om mijn warmtepomp in gang te krijgen omdat ik deze sinds in dienst name van mijn installatie enkele dagen geleden, nog niet heb zien draaien ?

Regeling op economisch
Elec.prijs op 1cent
Gasprijs op 56 cent (dus veel duurder)
Code 5-0 op 1 zodat gasboiler niet overneemt
Code 5-1 op 5°C (buiten 6,5°C)
Gevraagde keteltamp. was 55°C

Met al deze instellingen draait hij nog steeds enkel op gas ??

Hier klopt toch iets niet ?

• tonmeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 09:46
Janneman003 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:38:
........

En wat als je de gevraagde temperatuur op 35°C zet?

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:40
Wij hebben een hybride WP van Daikin in de garage klaar staan.
Nu heeft de partij waar we deze hebben ingekocht opeens besloten om 1800 euro extra te rekenen voor de installatie. Dat zou in eerste instantie te maken hebben met de gestegen inkoop prijzen maar na wat doorvragen blijkt dat hij bij de offerte is vergeten om bepaalde "appendages" toe te voegen (verlopen en een nieuw rookgas afvoer werden genoemd).

Nu is dit zijn fout, maar hij stelt simpelweg; ik moet t geld hebben en anders zoek je maar een ander.
Een ander vinden blijkt echter nagenoeg onmogelijk want elke installateur die ik bel zegt dat ze alleen eigen geleverd materiaal installeren.

De WP zelf is al betaald, voor de installatie vragen ze nu nog 4.250,- terwijl er eigenlijk nog 2.450,- open staat (totaal bedrag offerte - betaalde bedrag voor WP). Ze verdubbelen dus bijna de installatiekosten.

Heeft iemand tips?

• Martyn89
Janneman003 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:38:
Vandaag geprobeerd om mijn warmtepomp in gang te krijgen omdat ik deze sinds in dienst name van mijn installatie enkele dagen geleden, nog niet heb zien draaien ?

Regeling op economisch
Elec.prijs op 1cent
Gasprijs op 56 cent (dus veel duurder)
Code 5-0 op 1 zodat gasboiler niet overneemt
Code 5-1 op 5°C (buiten 6,5°C)

Probeer echt eens die ketel temp omlaag te krijgen. Al is het nog zo goedkoop, als je warmtepomp onmogelijk het vermogen heeft water naar 55 graden te verwarmen zal hij naar gas (bivalent of volledig) schakelen. Desnoods nu even als test, maar verlaag hem eens onder de 40 graden.
-Casper schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:58:
Wij hebben een hybride WP van Daikin in de garage klaar staan.
Nu heeft de partij waar we deze hebben ingekocht opeens besloten om 1800 euro extra te rekenen voor de installatie. Dat zou in eerste instantie te maken hebben met de gestegen inkoop prijzen maar na wat doorvragen blijkt dat hij bij de offerte is vergeten om bepaalde "appendages" toe te voegen (verlopen en een nieuw rookgas afvoer werden genoemd).

Nu is dit zijn fout, maar hij stelt simpelweg; ik moet t geld hebben en anders zoek je maar een ander.
Een ander vinden blijkt echter nagenoeg onmogelijk want elke installateur die ik bel zegt dat ze alleen eigen geleverd materiaal installeren.

De WP zelf is al betaald, voor de installatie vragen ze nu nog 4.250,- terwijl er eigenlijk nog 2.450,- open staat (totaal bedrag offerte - betaalde bedrag voor WP). Ze verdubbelen dus bijna de installatiekosten.

Heeft iemand tips?
Dat is een nare streek! Overigens veel te duur voor een rookgas afvoer en appendages. Klinkt als een onzin verhaal en wellicht gewoon prijsstijgingen waar hij aan vast zit en je die nu wilt aanrekenen. Anderzijds lijkt je totale prijs ook niet heel hoog als je kijkt naar de inkoopprijs. Meeste 4.4kW installaties met levering en plaatsing zitten rond de 8000 nu (5000-6000 voor het systeem en 2000 installatie). Nu gaf mijn installateur wel aan dat Daikin de prijzen had verhoogd en door de lange levertijd zat hij daar nu aan vast, rekende het mij gelukkig niet aan want bedrag in offerte stond vast.

En dat lijkt me ook voor jou de route: is de offerte getekend en staat daar levering en plaatsing gemeld? Zonder voorwaarden over prijsstijgingen? Dan zit je installateur gewoon vast aan zijn aanbod, wellicht je rechtsbijstand of het juridisch loket eens inschakelen. Wordt de relatie met de installateur echter niet beter op…

[Voor 53% gewijzigd door Martyn89 op 01-03-2023 16:30]

• MijnCommentaar
  • Nu online
Martyn89 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Probeer echt eens die ketel temp omlaag te krijgen. Al is het nog zo goedkoop, als je warmtepomp onmogelijk het vermogen heeft water naar 55 graden te verwarmen zal hij naar gas schakelen. Desnoods nu even als test, maar verlaag hem eens onder de 40 graden.
raar, draai je op een programma of handmatig? Ik heb dit ook ooit mee gemaakt toen deze handmatig stond, nooit meer uitgezocht waarom, draait nu altijd op een programma.
Is deze geinstalleerd voor jou? Heb je hem elektrisch zien draaien? Laat ander de installatuer maar eesn terug komen.

• -Casper
Martyn89 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:21:
[...]

Probeer echt eens die ketel temp omlaag te krijgen. Al is het nog zo goedkoop, als je warmtepomp onmogelijk het vermogen heeft water naar 55 graden te verwarmen zal hij naar gas (bivalent of volledig) schakelen. Desnoods nu even als test, maar verlaag hem eens onder de 40 graden.

[...]

Dat is een nare streek! Overigens veel te duur voor een rookgas afvoer en appendages. Klinkt als een onzin verhaal en wellicht gewoon prijsstijgingen waar hij aan vast zit en je die nu wilt aanrekenen. Anderzijds lijkt je totale prijs ook niet heel hoog als je kijkt naar de inkoopprijs. Meeste 4.4kW installaties met levering en plaatsing zitten rond de 8000 nu (5000-6000 voor het systeem en 2000 installatie). Nu gaf mijn installateur wel aan dat Daikin de prijzen had verhoogd en door de lange levertijd zat hij daar nu aan vast, rekende het mij gelukkig niet aan want bedrag in offerte stond vast.

En dat lijkt me ook voor jou de route: is de offerte getekend en staat daar levering en plaatsing gemeld? Zonder voorwaarden over prijsstijgingen? Dan zit je installateur gewoon vast aan zijn aanbod, wellicht je rechtsbijstand of het juridisch loket eens inschakelen. Wordt de relatie met de installateur echter niet beter op…
De prijs van de offerte was 9.400 (WP + installatie) en wordt nu totaal 11.200. (voor een 8KW WP)
Dus ik denk niet dat ik heel goedkoop zat.
De offerte heeft ruimte voor inkoopprijs wijzigingen door te berekenen maar zoals gezegd doet ie meer dan enkel dat.

Juridische stappen is inderdaad een optie. Maar dat is een lang traject op 1800 euro. De opties die ik op dit moment overweeg zijn:
1. WP proberen te retourneren en via andere partij nog iets te regelen. Maar ben ik dan daadwerkelijk goedkoper uit?
2. 1800 euro gewoon betalen en bedenken dat ik dan wel op gas het nodige ga besparen in vergelijking tot nog een jaar op de CV ketel stoken....

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 19:27
Ik heb ook alleen radiatoren. Ik gebruik door de dag met temperaturen zoals vandaag (-3 - +8 gr.C) ca. 7 m3 gas voor de rest alleen elektra. staat economisch, evenwicht temp op +5. De weersafhankelijke regeling staat op 30 - 45 gr.C tussen 20 en 0 gr.C buitentemp. Omdat ik met mijn zonnepanelen niet voldoende elektra opwek om 100% de elektra van de warmtepomp te voorzien, speel ik een beetje met de tarieven om toch nog gas te gebruiken ipv elektra. Elektra 70 cent/kWh, brandstof 15 cent/kWh.

• aard01
MijnCommentaar schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:28:
[...]

raar, draai je op een programma of handmatig? Ik heb dit ook ooit mee gemaakt toen deze handmatig stond, nooit meer uitgezocht waarom, draait nu altijd op een programma.
Is deze geinstalleerd voor jou? Heb je hem elektrisch zien draaien? Laat ander de installatuer maar eesn terug komen.
Is dit niet de functie 'Snel opwarmen' [C-0A] die ervoor zorgt dat de AWT temperatuur groter moet worden dan volgens de AWT regelgrafiek?

Uit de handleiding:
Functie snel opwarmen
Alleen van toepassing in het geval van een regeling via kamerthermostaat. De
functie start de gasboiler op wanneer de werkelijke kamertemperatuur 3°C lager is
dan de gewenste kamertemperatuur. De grote boilercapaciteit kan de
kamertemperatuur snel verhogen tot de gewenste temperatuur. Dit kan nuttig zijn
na lange periodes van afwezigheid of na een systeemuitval. Tijdens de functie snel
opwarmen is het instelpunt van de gasboiler het maximale instelpunt voor
verwarming: [9‑00].

• Martyn89
-Casper schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 16:57:
[...]

De prijs van de offerte was 9.400 (WP + installatie) en wordt nu totaal 11.200. (voor een 8KW WP)
Dus ik denk niet dat ik heel goedkoop zat.
De offerte heeft ruimte voor inkoopprijs wijzigingen door te berekenen maar zoals gezegd doet ie meer dan enkel dat.

Juridische stappen is inderdaad een optie. Maar dat is een lang traject op 1800 euro. De opties die ik op dit moment overweeg zijn:
1. WP proberen te retourneren en via andere partij nog iets te regelen. Maar ben ik dan daadwerkelijk goedkoper uit?
2. 1800 euro gewoon betalen en bedenken dat ik dan wel op gas het nodige ga besparen in vergelijking tot nog een jaar op de CV ketel stoken....
Dat is al aan de prijs inderdaad. Bij een Saman, die online de prijs laten calculeren, kom je bijvoorbeeld nu op 9400 inclusief installatie. Daar ga je dan al ver boven. Je kan eens wat installateurs bellen en optie 1 onderzoeken, is er echt geen die wel de installatie zou willen verzorgen? Desnoods met bericht dat garantie van het apparaat niet via hen verloopt (gaat toch via Daikin of de onderhoudende partij). Als mijn installateur met vage redenen ineens 2x zoveel voor installatie wilt zou ik me ook afvragen of ik daarmee verder wil.

[Voor 4% gewijzigd door Martyn89 op 01-03-2023 17:54]

• -Casper
Martyn89 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 17:53:
[...]

Dat is al aan de prijs inderdaad. Bij een Saman, die online de prijs laten calculeren, kom je bijvoorbeeld nu op 9400 inclusief installatie. Daar ga je dan al ver boven. Je kan eens wat installateurs bellen en optie 1 onderzoeken, is er echt geen die wel de installatie zou willen verzorgen? Desnoods met bericht dat garantie van het apparaat niet via hen verloopt (gaat toch via Daikin of de onderhoudende partij). Als mijn installateur met vage redenen ineens 2x zoveel voor installatie wilt zou ik me ook afvragen of ik daarmee verder wil.
Ja ik zou heel graag een andere installateur willen. Mijn vertrouwen is inmiddels ook wel weg. Maar ik heb inmiddels 6 installateurs gesproken die allemaal zeggen geen zelf geleverde apparatuur te installeren.

Denk dat ik maar eens ga kijken of ik de warmtepomp kan retour sturen en met een andere partij een poging kan wagen. Dan maar iets langer op gas stoken...

• Janneman003
tonmeek schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 15:42:
[...]

En wat als je de gevraagde temperatuur op 35°C zet?
Heb ik nog niet geprobeerd, maar ondanks dat zou hij nu toch moeten combineren. Gas en electriciteit ?
Ik heb al mail gestuurd naar mijn installateur .

• tonmeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 09:46
Janneman003 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:55:
[...]

Heb ik nog niet geprobeerd, maar ondanks dat zou hij nu toch moeten combineren. Gas en elektriciteit ?
Ik heb al mail gestuurd naar mijn installateur .
Ik vermoed dat het systeem op gas overgaat als de gevraagde temperatuur hoger is dan de temperatuur die de warmtepomp kan leveren. Ik gebruik een stooklijn die niet hoger dan 40 graden gaat en het gasverbruik is 0. Maar dat kan bij mij, omdat ik vloerverwarming heb.

• MijnCommentaar
  • Nu online
tonmeek schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:21:
[...]

Ik vermoed dat het systeem op gas overgaat als de gevraagde temperatuur hoger is dan de temperatuur die de warmtepomp kan leveren. Ik gebruik een stooklijn die niet hoger dan 40 graden gaat en het gasverbruik is 0. Maar dat kan bij mij, omdat ik vloerverwarming heb.
Nee, dat kan het niet zijn, de wp moet aangaan om het water voor te verwarmen, de ketel gaat het naar een hogere temperatuur brengen.

Ik heb een alternatief programma gemaakt, om mijn probleem met een te lage aanvoer temperatuur te omzeilen.
Start op 09:00 uur met 20 graden, om 09:30 naar 16 graden, om 09:40 naar 20 graden,
dan begint de ketel met gas, en gaat dan over op elektra.

[Voor 3% gewijzigd door MijnCommentaar op 01-03-2023 19:49]

• Janneman003
MijnCommentaar schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 19:46:
[...]

Nee, dat kan het niet zijn, de wp moet aangaan om het water voor te verwarmen, de ketel gaat het naar een hogere temperatuur brengen.

Ik heb een alternatief programma gemaakt, om mijn probleem met een te lage aanvoer temperatuur te omzeilen.
Start op 09:00 uur met 20 graden, om 09:30 naar 16 graden, om 09:40 naar 20 graden,

dan begint de ketel met gas, en gaat dan over op elektra.
Dat kan ik ook eens uittesten. Maar hoe verklaar je het ? Als ik ‘s morgens start om 7u warm ik op tot 20 graden en eens op zijn temp stipt hij natuurlijk met verwarmen om daarna op 19,5 opnieuw te starten. Bij het op temperatuur houden van de woning start hij dan toch op met een voldoende hoge temperatuur in vergelijking met de ochtend ? Of creër je een soort reset met je setpumt om 9u40 opnieuw automatisch in te stellen ?
Systeem zou dan toch hybride moeten werken gas en Wp samen. Op mijn display staat steeds enkel het vlammetje en nooit het blaadje of beiden ?

• MijnCommentaar
  • Nu online
Janneman003 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Dat kan ik ook eens uittesten. Maar hoe verklaar je het ? Als ik ‘s morgens start om 7u warm ik op tot 20 graden en eens op zijn temp stipt hij natuurlijk met verwarmen om daarna op 19,5 opnieuw te starten. Bij het op temperatuur houden van de woning start hij dan toch op met een voldoende hoge temperatuur in vergelijking met de ochtend ? Of creër je een soort reset met je setpumt om 9u40 opnieuw automatisch in te stellen ?
Systeem zou dan toch hybride moeten werken gas en Wp samen. Op mijn display staat steeds enkel het vlammetje en nooit het blaadje of beiden ?
een warmtepomp start niet op wanneer de inlaat temperatuur te laag is, bij een monoblock onder de 17 graden, dus ik verwarm eerst het water totdat die temperatuur hoger is, daarna stop ik het verwarmen en start het verwarmen opnieuw zodat de wp aan gaat,
Ik weet de temperaturen van een split-unit niet en ook niet welke temperaturen jij hebt.
Bij mij werkt dit heel goed.

• Janneman003
Ik kreeg dit o.a als uitleg

“ Hou er ook rekening mee dat de hyride 3 dagen niet op de WP zal draaien als je de koelfunctie van de airco’s gebruikt zou hebben. ”

Iemand die dit wist ?

Ik gebruik een split unit met 3 airco’s en 1 hybride gasketel

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:23
-Casper schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 18:23:
[...]

Ja ik zou heel graag een andere installateur willen. Mijn vertrouwen is inmiddels ook wel weg. Maar ik heb inmiddels 6 installateurs gesproken die allemaal zeggen geen zelf geleverde apparatuur te installeren.
Casper waar woon je , weet nog wel een daikin instalateur in groningen

• Martyn89
Janneman003 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:18:
Ik kreeg dit o.a als uitleg

“ Hou er ook rekening mee dat de hyride 3 dagen niet op de WP zal draaien als je de koelfunctie van de airco’s gebruikt zou hebben. ”

Iemand die dit wist ?

Ik gebruik een split unit met 3 airco’s en 1 hybride gasketel
Aha, dat is wel een bijzondere combi dan, ik denk dat het merendeel van de gebruikers hier er geen airco’s bij heeft op de buitenunit. Wel een mooie en slimme oplossing natuurlijk. Wel erg bijzonder die 3 dagen, waar komt dat dan weer vandaan.

Welke installatie is de “master” eigenlijk? Kan me voorstellen dat bij warmtepomp gebruik en plotse airco vraag die warmtevraag gelijk naar gas over moet.

• -Casper
fohn5 schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 20:27:
[...]

Casper waar woon je , weet nog wel een daikin instalateur in groningen
Die installeert ook warmtepompen die door een andere partij zijn geleverd? Als die ook klanten uit Friesland accepteert ben ik wel geïnteresseerd.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:11
Oplossing probleem van rondpompen ketelwater gedurende de nacht of wanneer installatie is uitgeschakeld
Ik heb alles nog eens goed uitgezocht en gebeld met de technische ondersteuning van Daikin en het is inderdaad zoals ik gevonden heb.
Ik gebruik enkel radiatoren en geen vloerverwarming.

Het systeem beschikt dus over 2 vorstbeveiligingen.

De eerste waarover hier veel sprake is, is de kamertemperatuurpreventie die ingesteld staat onder codes 2-05 (temperatuur waarbij deze activeert) en 2-06 (aan/uit dus 1 of 0). Standaard stonden deze bij mij op 8°C en op 0. Uitgeschakeld dus. Dit systeem bewaakt de kamertemperatuur in huis om bevriezing te voorkomen. Aangezien mijn verwarming dag en nacht voldoende hoog staat ingesteld is het geen probleem dat deze op 0 staat.

De tweede beveiliging is de zogenaamde bevriespreventie waterleiding dit systeem is bedoeld voor waterleidingen die op het systeem aangesloten zijn en zich buitenshuis bevinden. Aangezien bij mij alle leidingen het gewone klassieke radiatorsysteem zijn is deze beveiliging overbodig.
De activatie van deze functie staat onder code 04-04 en staat standaard op 1 (continu ingeschakeld) waardoor dit systeem op zeer regelmatige basis (om het kwartier/half uur) het water door uw radiatoren rondpompt. Dit is totaal overbodig en verbruikt enkel maar elektriciteit, wat niet de bedoeling kan zijn voor een zuinig verwarmingssysteem. Het is ook niet zo dat dit systeem eveneens het ketelwater deels opwarmt, het is enkel rondpompen. Gisteren heb is deze gedurende een halve nacht nog geactiveerd laten staan en toen was het ketelwater gezakt tot een temperatuur van 17°C, het wordt dus niet op temperatuur van 25°C gehouden zoals in vorige opmerkingen wel een werd gedacht.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS. Foto's komen uit een andere handleiding, want in de handleiding van de Altherma R hybride is hier geen verdere info over te vinden, enkel dat code 04-04 op 1 staat.

Ik heb als test mijn systeem gisteren weer aangepast.|
Optie 2-06 weer op 1 gezet. En 04-04 op 2 (uit dus).
Daarna mijn systeem uitgezet (dus met de knop op de control unit, lampje is dan UIT).
Dit was het verbruik afgelopen nacht:

8)7 8)7 8)7

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:23
-Casper schreef op woensdag 1 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Die installeert ook warmtepompen die door een andere partij zijn geleverd? Als die ook klanten uit Friesland accepteert ben ik wel geïnteresseerd.
Casper geen idee maar is een bedrijf dat specifiek Daikin doet dus mogelijk valt er iets te regelen voor je .
de Haan in Hoogezand

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-06 09:49
Beste mensen,
Ik had mijn 8kw systeem behoorlijk goed draaien de laatste paar maanden. Toen het buiten wat warmer werd bleek de stooklijn bij hogere buiten temperaturen wat te laag , maar kon dat oplossen door de stooklijn aan te passen maar wat ik nu zie is dat ie 2-3 m3 gas bij stookt met de huidige buiten temperaturen terwijl die dat in december bv niet deed. Mijn woonkamer heeft vloerverwarming en twee radiatoren. Ik heb een radiator ( meest dichtbij de kamer thermostaat) dicht gedraaid om te zien of ie daardoor langere periodes van “aan” creeert. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van gas bijstoken omdat het met alleen elec te lang duurt om de temperatuur weer omhoog te krijgen? (Set temp is 19,5, dus vanaf 19 springt ie weer bij). Overigens vind ik het niet erg dat ie een paar m3 gas verbruikt bij de huidige buitentemperaturen.

• MijnCommentaar
  • Nu online
aanzee schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 08:21:
Beste mensen,
Ik had mijn 8kw systeem behoorlijk goed draaien de laatste paar maanden. Toen het buiten wat warmer werd bleek de stooklijn bij hogere buiten temperaturen wat te laag , maar kon dat oplossen door de stooklijn aan te passen maar wat ik nu zie is dat ie 2-3 m3 gas bij stookt met de huidige buiten temperaturen terwijl die dat in december bv niet deed. Mijn woonkamer heeft vloerverwarming en twee radiatoren. Ik heb een radiator ( meest dichtbij de kamer thermostaat) dicht gedraaid om te zien of ie daardoor langere periodes van “aan” creeert. Zou dit de oorzaak kunnen zijn van gas bijstoken omdat het met alleen elec te lang duurt om de temperatuur weer omhoog te krijgen? (Set temp is 19,5, dus vanaf 19 springt ie weer bij). Overigens vind ik het niet erg dat ie een paar m3 gas verbruikt bij de huidige buitentemperaturen.
ik weet niet wat voor huis je hebt en hoe het ligt, maar een verschil met december is dat er nu een harde noorden/oosten wind staat, dat zou wel eens voor extra afkoeling kunnen zorgen.
(dat merk ik nu met fietsen :)

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 16:29

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:33:
[...]

Daarna mijn systeem uitgezet (dus met de knop op de control unit, lampje is dan UIT).
[Afbeelding]

8)7 8)7 8)7
Defrosts.

Groetjes, FaceDown.

• gerjanwol
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-06 15:19
Oplossing probleem van rondpompen ketelwater gedurende de nacht of wanneer installatie is uitgeschakeld
Ik heb alles nog eens goed uitgezocht en gebeld met de technische ondersteuning van Daikin en het is inderdaad zoals ik gevonden heb.
Ik gebruik enkel radiatoren en geen vloerverwarming.

Het systeem beschikt dus over 2 vorstbeveiligingen.

De eerste waarover hier veel sprake is, is de kamertemperatuurpreventie die ingesteld staat onder codes 2-05 (temperatuur waarbij deze activeert) en 2-06 (aan/uit dus 1 of 0). Standaard stonden deze bij mij op 8°C en op 0. Uitgeschakeld dus. Dit systeem bewaakt de kamertemperatuur in huis om bevriezing te voorkomen. Aangezien mijn verwarming dag en nacht voldoende hoog staat ingesteld is het geen probleem dat deze op 0 staat.

De tweede beveiliging is de zogenaamde bevriespreventie waterleiding dit systeem is bedoeld voor waterleidingen die op het systeem aangesloten zijn en zich buitenshuis bevinden. Aangezien bij mij alle leidingen het gewone klassieke radiatorsysteem zijn is deze beveiliging overbodig.
De activatie van deze functie staat onder code 04-04 en staat standaard op 1 (continu ingeschakeld) waardoor dit systeem op zeer regelmatige basis (om het kwartier/half uur) het water door uw radiatoren rondpompt. Dit is totaal overbodig en verbruikt enkel maar elektriciteit, wat niet de bedoeling kan zijn voor een zuinig verwarmingssysteem. Het is ook niet zo dat dit systeem eveneens het ketelwater deels opwarmt, het is enkel rondpompen. Gisteren heb is deze gedurende een halve nacht nog geactiveerd laten staan en toen was het ketelwater gezakt tot een temperatuur van 17°C, het wordt dus niet op temperatuur van 25°C gehouden zoals in vorige opmerkingen wel een werd gedacht.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

PS. Foto's komen uit een andere handleiding, want in de handleiding van de Altherma R hybride is hier geen verdere info over te vinden, enkel dat code 04-04 op 1 staat.

gerjanwol schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 09:27:
[...]

[Afbeelding]

Dan nog iets, ik zag vannacht veel start stops en een verlaagde aanvoer temperatuur, is dit een vorst beveiliging? Ik heb een spilt unit.
Daarnaast zie ik sinds vannacht dat de pomp vaak kort draait en dan de CV bijspringt met een veel te hoge aanvoer temperatuur als gevolg, hoe kan ik dit voorkomen? Een theorie die ik heb is omdat het kouder is en de WP het niet aan kan dus de ketel bijspringt (maar teveel vermogen heeft), kan dat?
Ik heb 2-06 op 0 en 4-04 op 2 gezet, dus alles uit. Het stond allebei aan bij mijn split unit. Ik heb vannacht voor het eerst het bovenstaande effect niet gezien bij lage temperaturen als er geen warmtevraag is. Bedankt voor het uitzoeken!

• Flappie
Ja, ook. maar het systeem stond UITGESCHAKELD.
En toch maar gewoon doorgaan..... 8)7

• Janneman003
Flappie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 07:33:
[...]

[Afbeelding]

8)7 8)7 8)7
Maw hij pomp nog rond gedurende de nacht.
Volgens mij mag je de controlunit, waarmee je de was de thermostaat bedoeld, niet afzetten want dan gaat hij in een soort noodmodus en wordt de binnenunit van uw hybrideketel toch nog aangestuurd door de warmtepomp.

• Flappie
Janneman003 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 13:28:
[...]

Maw hij pomp nog rond gedurende de nacht.
Volgens mij mag je de controlunit, waarmee je de was de thermostaat bedoeld, niet afzetten want dan gaat hij in een soort noodmodus en wordt de binnenunit van uw hybrideketel toch nog aangestuurd door de warmtepomp.
Nee hoor, daarmee moet je hem gewoon kunnen uitzetten door op de knop met het groene lampje te drukken.

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-06 12:29

KrL

Foto foto..

stuko schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:17:
Gasloos het hele huis verwarmen met monoblock van Daikin, wij doen het.

Mijn ervaring met een Daikin Monoblock 4KW warmtepomp, deze hebben we sinds november en draait als stand-alone, terwijl het een hybride oplossing zou zijn.
  • Hoekwoning
  • 2018 opgeleverd mét CV ketel
  • Vloerverwarming beneden
  • Radiatoren boven
  • +/- 150m2 woonoppervlakte
  • 12 zonnepanelen
  • Open trap vanuit woonkamer naar boven (helaas)
Ons gasverbruik zat rond de 800 tot 1.000m3 per jaar. We hebben de Daikin Monoblock gekocht om te kijken of we hiermee volledig gasloos konden verwarmen- dat lukt nu toe ook nog verbazingwekkend goed.

Oplossing stand-alone draaien Monoblock:

Wat we hebben gedaan is de CV ketel (Nefit) niet koppelen aan de Daikin warmtepomp. De warmtepomp en CV ketel communiceren niet met elkaar. We hebben de warmtepomp rechtstreeks aan de vloerverwarmingsverdeler gekoppeld en de losse bijgeleverde Daikin thermostaat opgehangen in de woonkamer. De thermostaat van de cv-ketel hangt nog steeds in de keuken, maar staat permanent op 12 graden ingesteld en die slaat dus niet aan.

In de meterkast is een groep aangemaakt voor de warmtepomp met een losse KWH meter (voor goed inzicht). De warmtepomp heeft sinds plaatsing eind november tot nu toe ongeveer 800 kwh verbruikt. Dat is dus een +- 400 KW per maand aan verbruik.

Nadelen huidige opstelling:

Met de huidige opstelling gaat de CV ketel nooit aan om bij te verwarmen terwijl deze (volgens de berekening van de warmtepomp zelf) efficiënter zou zijn dan de warmtepomp. Hierdoor daalt de temperatuur in de woonkamer wel als het erg koud is buiten (lager dan 4 graden). Dan schiet een monoblock 4KW tekort in vermogen/ capaciteit voor onze woning en warmtevraag. De temperatuur blijft dan op zijn best 17-19 graden. Zodra het buiten boven de 5 graden is buiten is het eenvoudig op te stoken naar 20 tot 22 graden in huis.
Leuk en mooi resultaat! Wij zijn met hetzelfde experiment bezig dus goed om te lezen dat anderen dit ook doen en zulke goede resultaten halen. Welke aanvoertemperatuur gebruik je en krijg je het hiermee in de kamers met radiatoren ook warm (genoeg)? Nog veel moeten tweaken met instellingen?

Wij hebben onze Nefit wel bivalent aangesloten maar door de juiste combinatie van instellingen is deze (na wat zoeken en trial&error) niet meer aan geweest voor verwarmen, zelfs niet toen het (volgens het weerbericht) -10 was 's nachts. Daarmee zakte de temperatuur binnen ook tot 18.5 maar met een blokje hout in de houtkachel was dit al snel weer 20+ :)

• Janneman003
Flappie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:23:
[...]

Nee hoor, daarmee moet je hem gewoon kunnen uitzetten door op de knop met het groene lampje te drukken.
Ik heb dit aanvankelijk ook getest toen het rondpompen nog actief was.
Gasketel ter plaats UIT + Thermostaat in woonkamer UIT en toch circuleerde het water nog een ganse nacht rond, door de voeding die het hybridestuk achter de gasketel kreeg van de warmtepomp.

• Flappie
Janneman003 schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:20:
[...]

Ik heb dit aanvankelijk ook getest toen het rondpompen nog actief was.
Gasketel ter plaats UIT + Thermostaat in woonkamer UIT en toch circuleerde het water nog een ganse nacht rond, door de voeding die het hybridestuk achter de gasketel kreeg van de warmtepomp.
Bij mij is het niet alleen rondpompen. Hij gebruikt constant veel stroom em verwarmt ook het CV water. Een nachtje het systeem uit en toch 7kw verbruikt!

• MijnCommentaar
  • Nu online
Flappie schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:37:
[...]

Bij mij is het niet alleen rondpompen. Hij gebruikt constant veel stroom em verwarmt ook het CV water. Een nachtje het systeem uit en toch 7kw verbruikt!
Heb je bij bedrijfsmodi in het menu gezien wat er actief is? of wel wat heeft getriggerd dat het systeem toch aan gaat.
volgens mij kan het alleen bevriezingspreventie zijn die dat doet. Maar jij hebt een split unit meen ik me te herinneren.

[Voor 4% gewijzigd door MijnCommentaar op 02-03-2023 17:18]

• Flappie
MijnCommentaar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 16:42:
[...]

Heb je bij bedrijfsmodi in het menu gezien wat er actief is? of wel wat heeft getriggerd dat het systeem toch aan gaat.
volgens mij kan het alleen bevriezingspreventie zijn die dat doet. Maar jij hebt een split unit meen ik me te herinneren.
Ja, ik heb de 8kW split unit.
Heb het systeem nu weer uitgezet en verbruikt nu rond de 450 watt en ik zie dan dit.
Zoals je ziet is het lampje op de control unit uit.

Ik ga nu testen met optie 2-06 op 0 en 4-04 op 2.

• MijnCommentaar
  • Nu online
Ja, dat zijn de stelmotoren maar dat is niet mijn vraag, wat zegt de bedrijfsmodi, die verteld welk process in gang wordt gezet.

• Flappie
MijnCommentaar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:43:
Ja, dat zijn de stelmotoren maar dat is niet mijn vraag, wat zegt de bedrijfsmodi, die verteld welk process in gang wordt gezet.
Daar staat alles op UIT. Maar hij is dus toch bezig.

• MijnCommentaar
  • Nu online
Maar dan is de warmtevraag vanuit je thermostaat,
Maar dan is het wel raar dat het systeem dan aan gaat wanneer je het hebt uitgezet, ik heb daar geen verklaring voor

• Flappie
MijnCommentaar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 21:58:
Maar dan is de warmtevraag vanuit je thermostaat,
Maar dan is het wel raar dat het systeem dan aan gaat wanneer je het hebt uitgezet, ik heb daar geen verklaring voor
Ik regel mijn temperatuur op basis van AWT. Dus op de control unit regel ik de aanvoertemperatuur.
Misschien zit daar dan nog verschil in.

• MijnCommentaar
  • Nu online
Dat moet het dan wel zijn, dan wil het systeem je water temperatuur op een bepaalde temperatuur houden en schakelt zich zelf aan, ongeacht of je hem uitzet.
Mijn suggestie, stel een programma in en kijk of het dan wel goed gaat

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
.

[Voor 103% gewijzigd door Marcov op 04-03-2023 12:05]

• Janneman003
Ik heb een hybridegasketel (Wp 8kw) in combinatie met airco's
Als ik op mijn thermostaat kijk onder informatie - versie zie ik bij binnenunit de volgende gegevens:

binnenunit CHYHBH08AAV3
software ID97#1
EEPROM AS1706976-11

bij buitenunit staat

buitenunit 080
Modelnaam "hier staat niks ingevuld"
Software IDFFFF

Kan iemand van jullie een nakijken wat er bij jullie staat ? Ik heb nl. mijn warmtepomp nog nooit zien draaien in combinatie met gas of volledig elektrisch. Het befaamde blaadje is dus nog nooit op mijn display verschenen, enkel het vlammetje ?
Ik vermoed dat het systeem precies geen weet heeft van de buitenunit ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flappie
MijnCommentaar schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 22:02:
Dat moet het dan wel zijn, dan wil het systeem je water temperatuur op een bepaalde temperatuur houden en schakelt zich zelf aan, ongeacht of je hem uitzet.
Mijn suggestie, stel een programma in en kijk of het dan wel goed gaat
Vannacht met optie 2-06 op 0 en optie 4-04 op 2 en nu geen verbruik meer als het systeem uit staat. Ja, 18 watt om precies te zijn, het standby verbruik van mijn buiten en binnenunit.

Mocht iemand interesse hebben, ik houd mijn verbruik bij in PV Output: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=70181&sid=62350

En dan even naar het laatste tabblad (vierkantje) voor extended data.
Gegevens komen uit mijn Eastron SDM120 kwh meter en uit de P1P2Serial van @arnoldniessen

• Flappie
Janneman003 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:18:
Ik heb een hybridegasketel (Wp 8kw) in combinatie met airco's
Als ik op mijn thermostaat kijk onder informatie - versie zie ik bij binnenunit de volgende gegevens:

binnenunit CHYHBH08AAV3
software ID97#1
EEPROM AS1706976-11

bij buitenunit staat

buitenunit 080
Modelnaam "hier staat niks ingevuld"
Software IDFFFF

Kan iemand van jullie een nakijken wat er bij jullie staat ? Ik heb nl. mijn warmtepomp nog nooit zien draaien in combinatie met gas of volledig elektrisch. Het befaamde blaadje is dus nog nooit op mijn display verschenen, enkel het vlammetje ?
Ik vermoed dat het systeem precies geen weet heeft van de buitenunit ?
Dus jouw systeem werkt alleen op gas?
Wat staat er dan als je kijkt onder informatie --> Energiemeting?

• Janneman003
Flappie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Dus jouw systeem werkt alleen op gas?
Wat staat er dan als je kijkt onder informatie --> Energiemeting?
Onder informatie heb ik geen tabblad "Energiemeting" ?

• MijnCommentaar
  • Nu online
Janneman003 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Laat de installateur komen, die heeft het systeem niet goed opgeleverd.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Janneman003 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:36:
[...]

Dat hebben nieuwere nieuwere types niet.

Groetjes, FaceDown.

• Flappie
FaceDown schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:38:
[...]

Dat hebben nieuwere nieuwere types niet.
Wat zijn dan "nieuwere types"? Die van mij is van mei 2022 en heeft gewoon die optie.

• Janneman003
En wat staat er dan bij jullie onder de rubriek
Informatie > versie > Binnenunit
Informatie > versie > buitenunit ??

• MijnCommentaar
  • Nu online
binnenuit ejha04aave software id75b2
buitenuinit capaciteit 040 modelnaam is leeg sofware idf6c2

• Janneman003
MijnCommentaar schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:34:
binnenuit ejha04aave software id75b2
buitenuinit capaciteit 040 modelnaam is leeg sofware idf6c2
Thx, dat lijkt dan toch te kloppen. Enige wat ik dan nog kan denken is dat door het gebruik van mijn airco's voor verwarmen er toch ergens een timer geactiveerd wordt die mijn hybridewerking voor 72uur blokkeert ??
De komende dagen mijn airco's even uit laten en zien water gebeurd. Volgende stap is de technieker van Daikin terug laten komen

• Flappie
Janneman003 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:49:
[...]

Thx, dat lijkt dan toch te kloppen. Enige wat ik dan nog kan denken is dat door het gebruik van mijn airco's voor verwarmen er toch ergens een timer geactiveerd wordt die mijn hybridewerking voor 72uur blokkeert ??
De komende dagen mijn airco's even uit laten en zien water gebeurd. Volgende stap is de technieker van Daikin terug laten komen
Kun je nog eens kijken onder Informatie en dan onder Bedrijfsuren? Daar zie je hoeveel uur de ketel heeft gedraaid en hoeveel uur de compressor van je buiten unit.

Ik heb trouwens ook een airco in de woonkamer en gebruik ik sochtends om snel even op te warmen. Maar dat heeft geen invloed op de hybride werking.

Wat is je stooklijn qua aanvoertemperatuur trouwens?

[Voor 14% gewijzigd door Flappie op 04-03-2023 10:00]

• Janneman003
Flappie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:58:
[...]

Kun je nog eens kijken onder Informatie en dan onder Bedrijfsuren? Daar zie je hoeveel uur de ketel heeft gedraaid en hoeveel uur de compressor van je buiten unit.

Ik heb trouwens ook een airco in de woonkamer en gebruik ik sochtends om snel even op te warmen. Maar dat heeft geen invloed op de hybride werking.

Wat is je stooklijn qua aanvoertemperatuur trouwens?
Onder informatie ook geen submenu bedrijfsuren. Dus op die manier kan ik het ook niet opvolgen. Blijkbaar is er toch veel verschil in software.

Aanvoertemperatuur is 53°C.

• MijnCommentaar
  • Nu online
wat staat er allemaal bij sensor informatie?
en wat is de ingestelde evenwichts temperatuur ?

• Janneman003

• Janneman003
Heb mijn installateur gebeld. Hij gaat contact opnemen met Daikin. Dit weekend nog even opvolgen en als de Wp nog steeds niet bijspringt om te verwarmen komt er een technieker van Daikin langs

• Flappie
Janneman003 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:43:
Heb mijn installateur gebeld. Hij gaat contact opnemen met Daikin. Dit weekend nog even opvolgen en als de Wp nog steeds niet bijspringt om te verwarmen komt er een technieker van Daikin langs
Vreemd dat jouw systeem de helft van de opties mist. Alsof de inbedrijfsname procedure niet is afgewerkt ofzo.

Laat Daikin maar eens komen. Ben benieuwd wat er mis is.

• MijnCommentaar
  • Nu online
Had de installateur wel ervaring met deze systemen, lijkt erop dat het een lokale beun is. Waarom moet daikin komen zonder dat hij zelf eerst gekeken heeft?

Ik vind het wel vreemd dat je zo weinig opties hebt in het menu, het lijkt erop dat de cv ketel geen communicatie heeft met het buitendeel, maar volgens mij zit de thermostaat ook bij een split unit aangesloten op het buitendeel
(bij een monoblock komen er vier draden uit het buitendeel, twee gaan naar de thermostaat en twee naar de ketel.)

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:47:
[...]

Wat zijn dan "nieuwere types"? Die van mij is van mei 2022 en heeft gewoon die optie.
Die van mij van april en heeft de optie ook. Ik weet alleen dat nieuwere modellen de energiemeting niet meer hebben.

Groetjes, FaceDown.

• Flappie
MijnCommentaar schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 19:51:
Had de installateur wel ervaring met deze systemen, lijkt erop dat het een lokale beun is. Waarom moet daikin komen zonder dat hij zelf eerst gekeken heeft?

Ik vind het wel vreemd dat je zo weinig opties hebt in het menu, het lijkt erop dat de cv ketel geen communicatie heeft met het buitendeel, maar volgens mij zit de thermostaat ook bij een split unit aangesloten op het buitendeel
(bij een monoblock komen er vier draden uit het buitendeel, twee gaan naar de thermostaat en twee naar de ketel.)
Bij de split is ook alles aangesloten op de binnenunit. Van daaruit loopt een communicatiekabel naar de gasketel zodat de binnenunit dus de gasketel aanstuurt.

@Janneman003 heb je jouw systeem al eens even helemaal stroomloos gemaakt? Dus stroom van de buitenunit (en dus binnenunit) en van de CV ketel.

[Voor 8% gewijzigd door Flappie op 04-03-2023 21:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Nu online
Flappie schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 21:12:
[...]

Bij de split is ook alles aangesloten op de binnenunit. Van daaruit loopt een communicatiekabel naar de gasketel zodat de binnenunit dus de gasketel aanstuurt.
bij een monoblock is dat dus anders, de thermostaat zit aan de buitenunit.
Staat er wel stroom op de buitenunit? zit er een werkschakelaar tussen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janneman003
Ja, allemaal al nagekeken. Er zit stroom op de binnen -en buitenunit. Airco's kunnen wel verwarmen dus WP werkt wel degelijk. Alles al eens uitgeschakeld en terug ingeschakeld .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Janneman003 schreef op zondag 5 maart 2023 @ 10:17:
Ja, allemaal al nagekeken. Er zit stroom op de binnen -en buitenunit. Airco's kunnen wel verwarmen dus WP werkt wel degelijk. Alles al eens uitgeschakeld en terug ingeschakeld .
Handleiding al gecheckt? Er zijn verschillende instellingen mbt de buitenunit, of en welke er is aangesloten etc. Deze vind je in de installateursinstellingen in het schema achter (handleiding voor installateurs dus niet de standaard gebruikershandleiding).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Leif
@Janneman003 , ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad.
Van de binnenunit is een nog een ander type in omloop.
Zelfde afmetingen, zelfde aansluitingen, enz
Alleen het typenummer wijkt op 1 cijfer af.

Mijn installateur had het op tijd in de gaten.
Dat wil zeggen vlak voor de overdracht.

Een strop voor de installateur.
Ik had het geluk dat het goede type binnen een paar weken weer leverbaar was.

[Voor 4% gewijzigd door Leif op 05-03-2023 19:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErnstvV
  • Laatst online: 09:41
Normaal lopen warmtepompen een zelftest programma af als ze op spanning gezet worden. Meestal wordt de EEV open en dicht gezet voor calibratie. Bij een aantal systemen is dit duidelijk hoorbaar in vorm van klikken. Je zou kunnen luisteren of je buitenunit dat geluid maakt na een power cycle, dan weet je in ieder geval dat die spanning krijgt en zijn zelf test uit voert.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Janneman003 schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:49:
[...]

In een ver verleden heb ik ooit eens een infodag gevolgd over de Altherma hybride, daar kwam dit ter sprake. Hoe ik het mij herrinner is/was het zo dat als je de wandmodel(len) op koelen hebben gestaan het warmtepomp gedeelte 72u geblokkeerd wordt.

Vraag mij niet wasrom dit zo is, weet nog wel dat er toen verbaasd op gereageerd werd.

Edit:

Ik zit al even te zoeken maar ik kan er niks meer over terug vinden, als je het echt wil weten kan je het beste even naar Daikin bellen.

[Voor 8% gewijzigd door MBgek op 05-03-2023 19:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janneman003
Leif schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:00:
@Janneman003 , ik heb iets vergelijkbaars aan de hand gehad.
Van de binnenunit is een nog een ander type in omloop.
Zelfde afmetingen, zelfde aansluitingen, enz
Alleen het typenummer wijkt op 1 cijfer af.

Mijn installateur had het op tijd in de gaten.
Dat wil zeggen vlak voor de overdracht.

Een strop voor de installateur.
Ik had het geluk dat het goede type binnen een paar weken weer leverbaar was.
Dus je bedoelt dat er 2 types hybride condensatieketels bestaan van Daikin ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Janneman003
FaceDown schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:10:
[...]

Handleiding al gecheckt? Er zijn verschillende instellingen mbt de buitenunit, of en welke er is aangesloten etc. Deze vind je in de installateursinstellingen in het schema achter (handleiding voor installateurs dus niet de standaard gebruikershandleiding).
Weet je toevallig in welke handleiding ? Link ? Heb al verschillende handleidingen doorgenomen maar daar heb ik niets over gevonden ?

• stuko
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-06 14:32
KrL schreef op donderdag 2 maart 2023 @ 14:28:
[...]

Leuk en mooi resultaat! Wij zijn met hetzelfde experiment bezig dus goed om te lezen dat anderen dit ook doen en zulke goede resultaten halen. Welke aanvoertemperatuur gebruik je en krijg je het hiermee in de kamers met radiatoren ook warm (genoeg)? Nog veel moeten tweaken met instellingen?

Wij hebben onze Nefit wel bivalent aangesloten maar door de juiste combinatie van instellingen is deze (na wat zoeken en trial&error) niet meer aan geweest voor verwarmen, zelfs niet toen het (volgens het weerbericht) -10 was 's nachts. Daarmee zakte de temperatuur binnen ook tot 18.5 maar met een blokje hout in de houtkachel was dit al snel weer 20+ :)
[/quote]

We zitten op dit moment op een aanvoertemperatuur van 40 graden. Dat de temperatuur zakt vinden wij ook geen issue. We hebben nog een bio-ethanol haard in de woonkamer staan met nog 50+ liter op voorraad, dus kunnen vrij snel bijstoken als het nodig is. Gezien wij beide werken en onze dochter naar school gaat, is het geen must dat het overdag 20+ graden is.

Op zich gaat het allemaal prima qua verwarming. We hebben nu nog wel een hele hoge zingende/ snerpende toon in huis als het apparaat aan het ontdooien is, dat probeer ik deze zomer op te lossen door flexibele leidingen te gebruiken, nog even uitzoeken hoe dit precies zit.

• Flappie
@Janneman003 is jouw installateur al geweest? Ben benieuwd naar de bevindingen.

Wat bedoel je trouwens met "Airco's kunnen wel verwarmen dus WP werkt wel degelijk" ?
Je airco's zijn toch een heel ander systeem dan je hybride warmtepomp?
Het klinkt alsof jouw installateur de binnenunit op een multisplit airco systeem heeft aangesloten ofzo :)

[Voor 9% gewijzigd door Flappie op 06-03-2023 15:15]

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Flappie schreef op maandag 6 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Wat bedoel je trouwens met "Airco's kunnen wel verwarmen dus WP werkt wel degelijk" ?
Het klinkt alsof jouw installateur de binnenunit op een multisplit airco systeem heeft aangesloten ofzo :)
Altherma hybride heeft ook een multisplit buitendeel waar ook wandmodellen op aangesloten kunnen worden.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

[...]

Ik dacht dat ik de enige was die het niet meer snapte 😂

Groetjes, FaceDown.

• Janneman003
[...]

Hybride gasketel is idd aangesloten op een multisplit airco-systeem

• Flappie
MBgek schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:09:
[...]

Altherma hybride heeft ook een multisplit buitendeel waar ook wandmodellen op aangesloten kunnen worden.
Ik wist helemaal niet dat dit bestond. Maar blijkbaar kan het inderdaad :)
Ben dan wel benieuwd welke combi qua units @Janneman003 dan heeft.
Hier staat meer info over compatible binnen en buiten units: https://www.daikin.be/con...%20Multi%20Hybride_nl.pdf

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-06 19:11

ThsAdrns

Be the change!

Ik heb dit ook. Beneden verwarming met JAGA convectoren op het CV-systeem. Boven (lucht)verwarming en airco op de slaapkamers via de inverters van het multi-split systeem. We hebben één buitenunit die zowel het hybride binnendeel als de inverters van energie voorziet.

• Octo69
  • Laatst online: 01-06 21:55
Ik verwonderde me ook al, hybride op multisplit? Zou mooi zijn om te weten welke multisplit. ik wil later ook nog een airco boven. handig als dit op 1 unit past. :)
Subsidie zal dan wel een probleem worden. Of de installateur moet iets voor je kunnen betekenen. Voor deze combi zal geen meldcode zijn.

Ons huis uit 1999 heeft nog de oude nefit ketel en moet een keer vervangen worden. We verwarmen nu met een Daikin airco in de woonkamer. Het huis heeft 50% vloerverwarming 50% radiatoren. Ik neig erg naar de daikin hybride omdat we onze gasaansluiting nog hebben voor tapwater (en een gashaard) en dit systeem ook stiekem als een all-electric kan werken als het moet. Daarbij kan onze zonneboiler er gewoon op, dus warm water is 7 maanden van het jaar gratis en wordt er ook geen gas gebruikt. Terugverdientijd moet een stuk lager zitten dan een all-electric (altherma 3) met tapwatersysteem. Maar de installateur moet nog langskomen voor advies/offerte.

Wil graag de kleinste (hybride)warmtepomp voor met name de vloeren en dan met airco's bijverwarmen.
Voor ons huis is all-electric best mogelijk (icm met airco's) maar de prijs staat dan niet in verhouding tot een simpele hybride met een bestaande zonneboiler.

• BobNoldus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-05 17:22
Vraagje..

We zijn aan het verbouwen.
In onze nieuwe keuken komt vloer verwarming.
Onze warmtepomp is ingesteld op war -> 50 bij - 10 / 30 bij +15
Heb ik dan voor de vloerverwarming een verdeler nodig met pomp?

Alvast bedankt voor jullie advies

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 02-06 20:06
Zo, de eerste volle maand met de Hybride WP installatie. Geen 'rare' aanpassingen gedaan aan de setting, enkel weersafhankelijk laten schakelen,

Feb '22 : 292 m3 gas
gemiddelde temp: 5.9 graden

Feb '23 : 106 m3 gas .
gemiddelde temp 5.1 graden
Feb '23 : 623 kWh

Besparing 186 m3 gas, zou ca. 1800 kWh zijn, COP van 3.

De rode puntjes zijn de de dagen met de WP unit.

Voor wat betreft gasverbruik zitten we over de eerste 2 maanden 9 dagen boven het plafond, echter het plafond van 410 m3 is bij ons 235m3.

Electra is een heel ander verhaal, het overschot van de zomer is hier misschien net voldoende. Als het salderen er volledig af is dan is het nog wel een dingetje.

We houden de cijfers in de gaten.

• Janneman003
Vandaag is om de één of andere reden dan toch de hybride werking geactiveerd. De afgelopen dagen niks meer veranderd ? Dan toch mss samenloop van parameters dat bepaald of het systeem hybride werkt of niet ? Spijtig dat er nergens een heel duidelijke uitleg te vinden is over de werking van het systeem.
Nog 1 vraag. Heeft iemand een idee hoeveel ampère de Wp (bij mij de split-unit 8kWh) trekt, enkel bij gebruik van de hybride ketel, dus zonder werking van de airco's ? Ik zou nl. enkele dagen mijn verbruik van mijn Wp willen opvolgen met een stekker van Eve, maar deze mag maar belast worden tot 2500W. Ik vermoed dat dat toch te weinig is ?

• MijnCommentaar
  • Nu online
een 4.4 trekt max 1550 watt, ik zou het niet proberen met een 2500watt plug

• Flappie
MijnCommentaar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:21:
Ik heb een 8kW versie, maar geen multisplit zoals jij hebt. Hoogste wat ik bij die van mij heb gezien is 2600 watt, gemeten met een Eastron SDM120M meter.

Ik houd online mijn vebruik bij. Kun je hier zien: https://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=70181&sid=62350
En dan even op het laatste grijze vierkantje klikken onder Prev day / Next Day, dan zie je het verbruik van de warmtepomp.

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 19:19
Janneman003 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 18:21:
Vandaag is om de één of andere reden dan toch de hybride werking geactiveerd. De afgelopen dagen niks meer veranderd ? Dan toch mss samenloop van parameters dat bepaald of het systeem hybride werkt of niet ? Spijtig dat er nergens een heel duidelijke uitleg te vinden is over de werking van het systeem.
Nog 1 vraag. Heeft iemand een idee hoeveel ampère de Wp (bij mij de split-unit 8kWh) trekt, enkel bij gebruik van de hybride ketel, dus zonder werking van de airco's ? Ik zou nl. enkele dagen mijn verbruik van mijn Wp willen opvolgen met een stekker van Eve, maar deze mag maar belast worden tot 2500W. Ik vermoed dat dat toch te weinig is ?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook 8kW split unit. Hoogste vermogen dat de WP continue trekt ligt rond 2.800 W.

• Janneman003
Ok bedankt voor de info, dan moet een 16A stekker wel volstaan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Janneman003
jdbiggelaa schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 21:49:
[...]

Hier ook 8kW split unit. Hoogste vermogen dat de WP continue trekt ligt rond 2.800 W.
Hoe volg jij het verbruik op ?

• Leif
Janneman003 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:06:
Ok bedankt voor de info, dan moet een 16A stekker wel volstaan
Deze konklusie begrijp ik niet.
Als je naast die 2800W, ook nog de wasmachine, enz aanzet, kom het totaalverbruik boven de 1×35A, cq 3×25A

• Janneman003
Leif schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Als je naast die 2800W, ook nog de wasmachine, enz aanzet, kom het totaalverbruik boven de 1×35A, cq 3×25A
Met stekker bedoel ik een smartstekker die ik in het stopcontact steek. Warmtepomp zit nl. met een stekker rechtstreeks in het stopcontact, dus dat stopcontact levert enkel stroom aan de Wp .
Hoofdzekering voor het ganse huis is 40A

• Martyn89
Janneman003 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:21:
[...]

Met stekker bedoel ik een smartstekker die ik in het stopcontact steek. Warmtepomp zit nl. met een stekker rechtstreeks in het stopcontact, dus dat stopcontact levert enkel stroom aan de Wp .
Hoofdzekering voor het ganse huis is 40A
Daar ga je volgens mij niets mee meten toch? De stekker bij de binnenunit is er puur tbv CV deel en de pomp. De voeding voor het warmtepomp deel (standaard aangesloten op de buitenunit, die ook de binnen unit van voeding voorziet) moet officieel achter een eigen groep met werkschakelaar en niet achter een wcd. Of is dat heel anders bij jouw opstelling inclusief alle airco’s?

Ik heb een homewizard (Eastron) 1-fase kWh meter tussen de groep en werkschakelaar gezet in een eigen miniverdeler. Werkt uitstekend, altijd uit te lezen en ook in te laden in bijvoorbeeld Home Assistant.

• jdbiggelaa
Janneman003 schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 22:07:
[...]

Hoe volg jij het verbruik op ?
Ik heb een kWh tussenmeter met wifi in mijn meterkast op de groep waar (als enige) de WP aan hangt. Met mijn Tuya smart app lees en registreer ik mijn actuele verbruik en verbruik over tijd. Werkt voor mij prima.

• jdbiggelaa
Leif schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:38:
[...]

Reken even mee: bij 3 fasen krachtstroom en 3x25 A zekeringen is het maximake vermogen 25*230V= 5.750 W per fase. Voor het huis x3 dus ruim 17 kW max vermogen.
In mijn situatie met de auto die laadt (11 kW) en de WP op max vermogen (2,8 kW) in totaal 13,8 kW. Dan heb ik nog 3,5 kW vermogen voor het huishouden.
Mocht mijn vrouw een oven aanzetten en de 3-fasen inductie kookplaat idem, plus nog een was draaien, dan kom ik tekort en schakelt de autolader terug in vermogen (‘load balancing’).
Kortom, niks aan de hand :)

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-06 18:52
MijnCommentaar schreef op woensdag 8 maart 2023 @ 19:21:
Ik haal zelfs met de 4.4 1799 watt bij de pieken tussen defrosten bij langdurige koude perioden. Gemeten met HomeWizard kWh meter (MID gecertificeerd). Dit is zonder de stekker van de CV ketel.

• aard01
jdbiggelaa schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb een kWh tussenmeter met wifi in mijn meterkast op de groep waar (als enige) de WP aan hangt. Met mijn Tuya smart app lees en registreer ik mijn actuele verbruik en verbruik over tijd. Werkt voor mij prima.
@jdbiggelaa Mag ik vragen welke kWh tussenmeter je gebruikt?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aard01 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Ik kan deze aanbevelen: https://www.homewizard.co...cfV36N8bFZUYaAqzREALw_wcB

Hele goede app en ook goede integratie met bijv Home Assistant. Kan de vollast van mijn 8kW model prima aan.

Groetjes, FaceDown.

• jdbiggelaa
aard01 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:44:
[...]

Dit is de kWh meter die ik gebruik, van Sinotek. Hij past in de DIN rail van je meterkast. Prima aansluitingen en doet het al drie jaar probleemloos.

• Janneman003
FaceDown schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 23:30:
[...]

Ik kan deze aanbevelen: https://www.homewizard.co...cfV36N8bFZUYaAqzREALw_wcB

Hele goede app en ook goede integratie met bijv Home Assistant. Kan de vollast van mijn 8kW model prima aan.
Ziet er goed uit. Is deze ook te monteren op 1 stopcontact ? Mijn Wp zit nl. gewoon in het stopcontact, op een kring met nog een aantal stopcontacten (met kleine verbruikers). Als ik de Kwh-meter dus in mijn schakelkast zou aansluiten meet ik het verbruik van meerdere toestellen en niet enkel mijn warmtepomp

• MijnCommentaar
  • Nu online
misschien met dit combineren?
Uitdrukkelijk vraagteken, ik weet niet of dit past/mag

https://www.elektramat.nl...O-6kxXaTm9lAaAoG6EALw_wcB

[Voor 8% gewijzigd door MijnCommentaar op 12-03-2023 18:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flappie
MijnCommentaar schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:42:
misschien met dit combineren?
Uitdrukkelijk vraagteken, ik weet niet of dit past/mag

https://www.elektramat.nl...O-6kxXaTm9lAaAoG6EALw_wcB
Dat kan prima en mag ook gewoon.
Ik zou echter voor een Spelsberg gaan en niet die Eaton kastjes. Die van Eaton is goedkope plastic rommel. Die Spelsberg zijn degelijk. Spreek uit ervaring :)

Ik heb het ook zo gedaan en er tevens een lastscheider ingezet aangezien ik geen werkschakekaar bij de buitenunit wil buiten. Mijn installateur en de Daikin installateur vonden het prima.

• MijnCommentaar
  • Nu online
ben gelijk om, ik heb nu een shelly pm1 hangen maar ik vind het wel tricky, deze wordt erg warm.
nog even kijken hoe ik deze aan mijn domoticz kan hangen maar ik las al dat het kan.
Pagina: 1 ... 20 21 22 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee