Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 19 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 19:47
Maar ik heb een split, en als ik in de grafiek kijk die ik hierboven ook gepost heb is de retourtemperatuur binnen een minuut of 2-3 alweer boven de 17 graden.

Het lijkt erop dat het water ook voldoende circuleert als ik de pomp op de vv-verdeler laat draaien. Dat bied nog wel mogelijkheden.

Anders toch maar vaste AWT eens proberen en die door HA iets naar boven of beneden laten stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:46
of de pomp continue laten draaien, dat is ook ergens een instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 19:47
Klopt, maar die lust een Watt of 40 zo geschat, de pomp op de vv-verdeler 28. Geen absolute ramp om dat continu te laten draaien, maar ergens ook wel weer zonde van de kilowattuurtjes.

Alleen de vv-pomp lijkt ook genoeg te circuleren, dan is de schade 28W, dat is al beter. En met wat homeassistant slimmigheid is daar vast nog wel wat te winnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuko
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-06 16:21
Jan2023 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:59:
Bedankt , je hebt dus de add-on monobloc met externe pomp in de retour.
De hybride monobloc schijnt niet zonder de pomp in de bijgeleverde gasketel te kunnen , systeem staat in serie.

Nog mijn vraag over de pomp op de verdeler ? , zit daar een pompschakelaar tussen of draait die continu?
Die draait hier continu door. Succes, ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen als je er ook mee aan de slag gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusseb
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-10-2023
GertS1968 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:45:
Zo, de eerste volle maand met de Hybride WP installatie. Geen 'rare' aanpassingen gedaan aan de setting, enkel weersafhankelijk laten schakelen,

Jan '22 : 347 m3 gas
gemiddelde temp: 5.1 graden

Jan '23 : 130 m3 gas .
gemiddelde temp 5.2 graden
Jan '23 : 623 kWh

Besparing 217 m3 gas, hier haal ik 20 m3 gas af voor SWW dus 200 m3 ,minder verbruik

kWh naar M3 zet ik op 10 = 65 m3 gas = COP ruim boven de drie, en dat is voor mij niet slecht. We draaien met max 55 graden door de radiatoren.

Kan het zuiniger, zeker en vast, zou het ook wel willen, want de 2000 kWh over van de zonnepanelen zijn dan zo op:-)
Interessant. Ik zit op de volgende oude en nieuwe waarden de afgelopen maanden. Wij gebruiken wel nog gewoon gas voor SWW. Wat voor huis heb je?

Nov '21 - 346 m2 gas en 240 kwh stroom
Nov '22 - 70 m2 gas en 600 kwh stroom

Dec '21 - 320 m2 gas en 389 kwh stroom
Dec '22 - 160 m2 gas en 859 kwm stroom

Jan '22 - 310 m2 gas en 377 kwh stroom
Jan 23 - 119 m2 gas en 831 kwh stroom

Een monteur van Daikin heeft hem bij ons ingeregeld. Ik vind het stroomverbruik toch wel redelijk vors. We hebben wel wat koude dagen/nachten gehad natuurlijk. Volgens mij vind de WP dat toch niet zo lekker en is hij niet heel efficient op dat soort momenten. Als ik het een beetje volg komt er zodra het rond de 5 graden of kouder wordt het gas erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-06 14:11
Goedemiddag heren,

Even een vraag.

We hadden in 2021 een totaal gasverbruik van 1493m3. Huis 2 onder 1 kap, en 5 personen.

Gisteren jaaroverzicht van 2022 ontvangen en tot onze grote verbazing hebben we maar 975m3 gas verbruikt!

Super fijn natuurlijk maar we praten wel over een kleine 30% minder dan het jaar ervoor!

We zijn niet anders gaan stoken, gewoon vloerverwarming altijd op 19 en misschien iets korter gaan douchen. De koude winter was er ook niet echt maar dat mag geen verschil van 30% opleveren.

Nu komt ie: we krijgen volgende week onze daikin intergas hybride met 8kw. Deze was berekend op een verbruik van 1493m3… maar nu met ons verbruik van afgelopen jaar maar 975m3 is de 8kw wellicht aan de zware kant?!

Wat is jullie mening hierin? We kunnen wel voor de 5kw gaan maar als er wel een strenge winter komt is die 5kw dan nog voldoende?

En het verbruik ervan qua stroom is de 5kw minder stroom slurpend vermoed ik?! 🤭

http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-06 22:22

ThsAdrns

Be the change!

Jouw trefwoord heet graaddagen. Voer je gasverbruik eens in op www.mindergas.nl (hoe gedetailleerder, hoe beter) dan kun je zien waar de verschillen tussen de jaren zitten. Die site houdt namelijk rekening met de graaddagen (weersinvloed).

Ik denk dat het geen kwaad kan de 8 kW te installeren. Hij zou bij geringe warmtevraag wat meer kunnen gaan pendelen dan de 5 kW variant. Maar als je nu belt om de order te veranderen, is de vraag of de 5 kW op voorraad is.

Het verbruik zou m.i. niet mogen uitmaken. Hij maakt immers de gevraagde warmte en dat verklaart het verbruik. Ervan uitgaande dat de COP gelijk is, komt er onder de streep hetzelfde verbruik uit.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
jusseb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:24:
[...]

Interessant. Ik zit op de volgende oude en nieuwe waarden de afgelopen maanden. Wij gebruiken wel nog gewoon gas voor SWW. Wat voor huis heb je?

Nov '21 - 346 m2 gas en 240 kwh stroom
Nov '22 - 70 m2 gas en 600 kwh stroom

Dec '21 - 320 m2 gas en 389 kwh stroom
Dec '22 - 160 m2 gas en 859 kwm stroom

Jan '22 - 310 m2 gas en 377 kwh stroom
Jan 23 - 119 m2 gas en 831 kwh stroom

Een monteur van Daikin heeft hem bij ons ingeregeld. Ik vind het stroomverbruik toch wel redelijk vors. We hebben wel wat koude dagen/nachten gehad natuurlijk. Volgens mij vind de WP dat toch niet zo lekker en is hij niet heel efficient op dat soort momenten. Als ik het een beetje volg komt er zodra het rond de 5 graden of kouder wordt het gas erbij.
Wat zijn de specs van je huis? En vloerverwarming of radiatoren?

En heb je hem op economisch of ecologisch staan? Ik heb betere ervaringen met ecologisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
ThsAdrns schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:16:
Jouw trefwoord heet graaddagen. Voer je gasverbruik eens in op www.mindergas.nl (hoe gedetailleerder, hoe beter) dan kun je zien waar de verschillen tussen de jaren zitten. Die site houdt namelijk rekening met de graaddagen (weersinvloed).

Ik denk dat het geen kwaad kan de 8 kW te installeren. Hij zou bij geringe warmtevraag wat meer kunnen gaan pendelen dan de 5 kW variant. Maar als je nu belt om de order te veranderen, is de vraag of de 5 kW op voorraad is.

Het verbruik zou m.i. niet mogen uitmaken. Hij maakt immers de gevraagde warmte en dat verklaart het verbruik. Ervan uitgaande dat de COP gelijk is, komt er onder de streep hetzelfde verbruik uit.
Bedankt voor je antwoord! Ik heb inmiddels al contact gehad met de installateur en die zijn aan het overleggen. Ik vind het verschil alleen zo groot in verbruik in 2021 en 2022… terwijl we niet anders zijn gaan leven en dag en nacht de thermostaat op 19 graden hebben.

Het gaat om de 8kw variant en dan komt daar een 50lit buffervat bij.

[ Voor 3% gewijzigd door cypress3d op 10-02-2023 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Voor meer inzicht in de relatie tussen je gasverbruik en wat het voor weer was (= graaddagen), gebruik mindergas.nl

Waren beide (jaar)afrekeningen wel over een vergelijkbaar tijdvak, dus even lang en hetzelfde seizoen?

Toevoeging van een buffervat is goed om de waterinhoud van het systeem te vergroten en pendelen tegen te gaan.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusseb
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:46:
[...]

Wat zijn de specs van je huis? En vloerverwarming of radiatoren?

En heb je hem op economisch of ecologisch staan? Ik heb betere ervaringen met ecologisch.
Wij hebben een forse vrijstaande woning. Gebouwd in 1990. Afgelopen zomer verbouwd met vloerisolatie, vloerverwarming, hr++ glas, binnen nog wat isolatie upgrades en dus de warmtepomp. Dakisolatie zat er al op, maar is van de jaren 90. Geen spouwmuurisolatie, was mij te duur (4500 euro), maar er zit al een soort noppenfolie in de spouw. Boven hebben we gewoon radiatoren.

De warmtepomp draait op de ecologische stand in thermostaat modus. Dus geen AWT modus, dat kreeg ik (nog) niet goed afgesteld. Werd te warm in de woning. Thermostaat staat altijd op 21 (dag en nacht) dan is het +/- 20 graden in de woning (hij wijkt wat af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

jusseb schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 19:58:
[...]

Wij hebben een forse vrijstaande woning. Gebouwd in 1990. Afgelopen zomer verbouwd met vloerisolatie, vloerverwarming, hr++ glas, binnen nog wat isolatie upgrades en dus de warmtepomp. Dakisolatie zat er al op, maar is van de jaren 90. Geen spouwmuurisolatie, was mij te duur (4500 euro), maar er zit al een soort noppenfolie in de spouw. Boven hebben we gewoon radiatoren.

De warmtepomp draait op de ecologische stand in thermostaat modus. Dus geen AWT modus, dat kreeg ik (nog) niet goed afgesteld. Werd te warm in de woning. Thermostaat staat altijd op 21 (dag en nacht) dan is het +/- 20 graden in de woning (hij wijkt wat af).
Ik heb een vergelijkbaar huis, iets moderner met bouwjaar 2012. Gezien jouw cijfers hadden we een vergelijkbaar gasverbruik voor de warmtepomp, maar ik bespaar een hoop meer gas dan jij. In december had ik een verbruik van 80 en in januari 47.

Wellicht dat er nog eea te verbeteren valt in jouw situatie. Misschien als je AWT modus goed ingesteld krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:58

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Ik heb een vergelijkbaar huis, iets moderner met bouwjaar 2012. Gezien jouw cijfers hadden we een vergelijkbaar gasverbruik voor de warmtepomp, maar ik bespaar een hoop meer gas dan jij. In december had ik een verbruik van 80 en in januari 47.

Wellicht dat er nog eea te verbeteren valt in jouw situatie. Misschien als je AWT modus goed ingesteld krijgt?
1990 en 2012 scheelt ruim 20 jaar. Dat is meer dan 'iets'. Ik heb een huis van iets voor 1990 en de standaard isolatie stelt echt niets voor. Paar centimeter op het dak en in de spouw. En de vraag is of het na ruim 30 jaar nog allemaal netjes op z'n plek zit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

FaceDown schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:16:
[...]

1990 en 2012 scheelt ruim 20 jaar. Dat is meer dan 'iets'. Ik heb een huis van iets voor 1990 en de standaard isolatie stelt echt niets voor. Paar centimeter op het dak en in de spouw. En de vraag is of het na ruim 30 jaar nog allemaal netjes op z'n plek zit.
Gezien zijn verbouwing denk ik dat zijn isolatie redelijk vergelijkbaar is met die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ik heb een vrijstaand huis, 250m2 uit 1928, alleen radiatoren, hr++ glas muren en dak met 10cm glaswol geisoleerd, geen vloerisolatie.
verbruik in januari
gas 45m3
wp 410Kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:22:
[...]

Gezien zijn verbouwing denk ik dat zijn isolatie redelijk vergelijkbaar is met die van mij.
Oude dakisolatie en geen spouwisolatie, dus denk het niet. Dat zijn net de belangrijkste zaken (naast glas). Ik heb overigens wel een vergelijkbare situatie, geupgrade eind jaren 80 woning, maar wel spouwisolatie (origineel 5cm 'paars' schuim).

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 10-02-2023 23:24 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusseb
FaceDown schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 23:24:
[...]

Oude dakisolatie en geen spouwisolatie, dus denk het niet. Dat zijn net de belangrijkste zaken (naast glas). Ik heb overigens wel een vergelijkbare situatie, geupgrade eind jaren 80 woning, maar wel spouwisolatie (origineel 5cm 'paars' schuim).
Ik verwacht dat er inderdaad wel wat verschil inzit. Dakisolatie is standaard +/- 12 cm Unidek. Op de 4 slaapkamers boven hebben we alleen wel daar weer extra isolatie tegenaan gezet dus dat is nu +/- 25cm. Ik durf de spouw eigenlijk niet te isoleren omdat er al een noppenfolie inzit. Volgens de spouwmuur man geen probleem, maar wie garandeert mij dat die parels die ze erin blazen overal goed komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jusseb
MijnCommentaar schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:25:
ik heb een vrijstaand huis, 250m2 uit 1928, alleen radiatoren, hr++ glas muren en dak met 10cm glaswol geisoleerd, geen vloerisolatie.
verbruik in januari
gas 45m3
wp 410Kwh
Dat zijn wel mooie waarden. Je gebruikt geen gas voor SWW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jusseb
RoD schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:03:
[...]

Er valt vast nog wat te verbeteren. Dat zie ik wel aan gebruikers hier op het forum. AWT modus is zeker een optie, maar daar moet ik mij nog even in verdiepen. Ik verwacht dat ik vanaf maart dezelfde waarden als jij behaal. Dan gebruik ik hopelijk alleen gas voor SWW. Het wordt nog even spannend of mijn 16 panelen het verbruik van de warmtepomp compenseren. Ons vorige stroom verbruik zat rond de 3300 kwh per jaar. De zonnepanelen moeten +/- 5500 kwh per jaar opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
RoD schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:32:
[...]

Ik heb zonnepanelen en een kwh kost mij dus erg weinig. Ik had de unit op economisch staan met de correcte prijzen, maar ik heb niet het idee dat hij er iets zinnigs mee doet. Toen ik hem op ecologisch zette verbruikte hij veel minder gas en daalden mijn kosten ook. Ik laat hem dus op ecologisch staan.
Vorige jaren nam ik ca. 1000 kwh netto af na salderen. Dit blijft dus ruim onder het totaal limiet van de prijsplafonds. Nu zie ik dat het prijsplafond per maand is bepaald. Ik heb in januari ruim 950 kwh gebruikt, terwijl het plafond iets van 240 kwh is. Ik ging er vanuit dat ik dus de sjaak ben, en wil de buitenunit uit zetten. Gas zit ik dik onder het plafond.

Of klopt mijn aanname niet, en wordt mijn opbrengst van de panelen in de zomer weggestreept tegen mijn exorbitante verbruik in januari, waardoor ik toch onder de plafonddrempel uitkom? Ik heb wat bronnen bestudeerd maar ik begrijp er niet veel van.

Net als de levertarieven, die worden over een dikke maand gehalveerd zegt vattenfall, prachtig maar wordt die saldering dan onafhankelijk van de tarieven toegepast? Dus als in de zomer de tarieven slechts 1/4 zijn van wat ze nu zijn, worden ze dan alsnog volledig tegen elkaar weggestreept?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
dit zegt greenchoice

https://www.greenchoice.nl/klantenservice/prijsplafond/

Je jaarnota
We maken je nota op dezelfde manier als die je van ons gewend bent, en strepen je teruglevering van je verbruik af. Het enige dat verandert, is dat we het prijsplafond voor je toevoegen over kalenderjaar 2023.
Voorbeeld:
Je kunt hier een voorbeeld* zien hoe het prijsplafond berekend wordt op de jaarnota, met saldering. Het voorbeeld gebruikt de volgende punten:

De klant heeft een variabel contract
De klant krijgt een nota van 1 april 2022 tot 1 april 2023
Per 1 april 2022 heeft de klant een tarief voor stroom van €0,60 per kWh, inclusief energiebelastingen en btw.
Per 1 januari 2023 heeft de klant een totaaltarief voor stroom van €0,65 per kWh 
De verbruiksgrens van het prijsplafond voor de periode 1 januari 2023 tot 1 april 2023 is 887 kWh
Periode
1 april 2022 - 31 december 2022
1 januari 2023 - 1 april 2023 onder prijsplafond
1 januari 2023 - 1 april 2023 boven prijsplafond
Totaal
Tarieven
€0,60
€0,40
€0,65
Verbruik
2.000 kWh
1.500 kWh
"
3.500 kWh
Teruglevering
2.500 kWh
500 kWh
"
3.000 kWh
Netto verbruik
- 500 kWh
887 kWh
113 kWh
500 kWh
Kosten
- €300
€354,80
€73,45
€128,25
Het prijsplafond geldt alleen voor het verbruik in 2023 na salderen. In het bovenstaande rekenvoorbeeld heeft dat de volgende gevolgen:

Van 1 april 2022 tot 31 december 2022 heeft de klant 500 kWh teruglevering over na saldering. De klant heeft dus minder verbruikt dan teruglevering. Omdat we salderen over de gehele notaperiode, krijgt de klant het totale levertarief van €0,60 per kWh. Dat komt neer op €300 die de klant terug krijgt.

Van 1 januari 2023 tot 1 april 2023 heeft de klant 1.000 kWh meer verbruikt na saldering. Er blijft dus na verrekening van de teruglevering extra verbruik over. Dit verbruik wordt deels gedekt door het prijsplafond. De klant betaalt voor 887 kWh (de verbruiksgrens voor de periode tussen 1 januari 2023 tot 1 april 2023) het prijsplafond van €0,40 per kWh, wat neerkomt op €354,80. Voor de rest van het verbruik (113 kWh) betaalt de klant het levertarief van €0,65 per kWh. Dit kost €73,45.

In totaal betaalt de klant €128,25 voor zijn elektra. We komen op dat bedrag door €354,80 en €73,45 bij elkaar op te tellen en daar €300 van af te trekken.

*Aan dit voorbeeld kunnen geen rechten worden ontleend. Het is enkel bedoeld ter indicatie.

[ Voor 91% gewijzigd door MijnCommentaar op 12-02-2023 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rtenklooster
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-04 18:11
Thanx @MijnCommentaar
Dat stelt me al aardig gerust :) Bedankt dat je de moeite hebt genomen om zo uitgebreid te antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 10:47
@rtenklooster Dit is toch vrij makkelijk zelf na te zoeken bij je leverancier en zeker niet erg Daikin specifiek lijkt mij .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
ThsAdrns schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:16:

Contact gehad met de installateur en die zegt dat de 5kw beter is. De 8kw gaat teveel stroom verbruiken en kans op pendelen is groter.

Woensdag gaan ze een 5kw plaatsen. Met een verbruik van 975m3 gas van afgelopen jaar is dat de beste optie volgens hun. Dit is dus vloerverwarming 24/7 op 19 graden en warmwater/douche gebruiker 5 personen!

Kids (4/9/11 jaar) worden ouder en gaan dus vaker douchen straks maar dit lijkt mij geen probleem dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns

ThsAdrns

Be the change!

Dat douchen is warm tapwater. Dat komt bij hybride setup niet uit je warmtepomp, maar uit de gasketel.

Succes met de installatie en vooral met het inregelen van de Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
ThsAdrns schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:23:
Dat douchen is warm tapwater. Dat komt bij hybride setup niet uit je warmtepomp, maar uit de gasketel.

Succes met de installatie en vooral met het inregelen van de Daikin.
Inregelen laten we doen door de installateur die hier kennis van heeft. Dat moet dus goedkomen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
cypress3d schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:59:
[...]

Warmwater/douche gebruiker 5 personen!

Kids (4/9/11 jaar) worden ouder en gaan dus vaker douchen straks maar dit lijkt mij geen probleem dan.
SWW is al snel 70-100m3 gas per jaar per persoon........dus wat zal je besparing nog zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
GertS1968 schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:10:
[...]

SWW is al snel 70-100m3 gas per jaar per persoon........dus wat zal je besparing nog zijn?
Dat was (is) mijn vrees ook, maar tot nu toe valt het mee. Wij (De Baas, ik en kinderen 14/12/8) blijven dit seizoen onder de 200 m3 gas. En dat is voor SWW, koken en (bij)stoken samen.
Maar als iedereen een of twee keer per dag 10-15 min gaat douchen of een bad neemt, dan wordt het een ander verhaal…

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Gijsteun schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Dat was (is) mijn vrees ook, maar tot nu toe valt het mee. Wij (De Baas, ik en kinderen 14/12/8) blijven dit seizoen onder de 200 m3 gas. En dat is voor SWW, koken en (bij)stoken samen.
Maar als iedereen een of twee keer per dag 10-15 min gaat douchen of een bad neemt, dan wordt het een ander verhaal…
2 keer per dag douchen is natuurlijk overbodig. En douchen kan in 5 minuten. Anders ga je inderdaad dik over de 500 kuub per jaar.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
Gijsteun schreef op maandag 13 februari 2023 @ 19:44:
[...]

Hoe hoog was jullie gasverbruik voordat er een warmtepomp was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsteun
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-04-2024
cypress3d schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:30:
[...]

Hoe hoog was jullie gasverbruik voordat er een warmtepomp was?
Zo’n 1350 m3.
Ik verklaar de forse reductie vooral door het feit dat we dicht bij zee wonen. Daardoor hebben we bovengemiddeld veel dagen die qua temperatuur gunstig zijn voor elektrisch of hybride bedrijf (weinig vorstdagen of -nachten).

Qua instelling staat het allemaal best conservatief, maar ik kan nu niet bij de instellingen om te delen wat en hoe. Staat denk al wel in een vorige post.

4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3

• verburgmelvin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-09-2024
Goedenavond,

Afgelopen maand hebben wij onze eerste woning gekocht.
Deze week met de installateur door de woning een rondje gemaakt voor de hybride warmtepomp, de Daikin/Intergas 8kw (met koelen) heeft onze voorkeur.
Nu heb ik al veel dingen gelezen over de thermostaat en de aansturing hiervan hoe deze slim te maken, mijn oog viel onder andere op Plugwise en dit leek mij een mooi systeem maar ook dingen over Tado gelezen.

Kortom is mijn vraag wat gebruiken jullie en wat zouden jullie ons aanraden om deze aansturing slim te maken?
Voor de beeldvorming er komt vloerverwarming in de woning en er zijn ook radiatoren aanwezig.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

verburgmelvin schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:56:
Goedenavond,

Deze week met de installateur door de woning een rondje gemaakt voor de hybride warmtepomp, de Daikin/Intergas 8kw (met koelen) heeft onze voorkeur.
Nu heb ik al veel dingen gelezen over de thermostaat en de aansturing hiervan hoe deze slim te maken, mijn oog viel onder andere op Plugwise en dit leek mij een mooi systeem maar ook dingen over Tado gelezen.

Kortom is mijn vraag wat gebruiken jullie en wat zouden jullie ons aanraden om deze aansturing slim te maken?
Voor de beeldvorming er komt vloerverwarming in de woning en er zijn ook radiatoren aanwezig.
Honeywell Evohome als je ook wilt koelen. Tado ondersteunt geen koelmodus. Plugwise weet ik niet, maar ik denk het niet.

Groetjes, FaceDown.

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Goedenavond,

Ook deels afhankelijk van je installateur (als je het door hem wilt laten installeren), sommige willen niet aan Tado in combinatie met de Daikin.

• verburgmelvin
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20-09-2024
JBS schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 20:44:
[...]
Ook deels afhankelijk van je installateur (als je het door hem wilt laten installeren), sommige willen niet aan Tado in combinatie met de Daikin.
Duidelijk dit ga ik binnenkort met hem bespreken. Alleen las ik dat tado niet kan koelen en valt op die reden eigenlijk af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
Goedenavond,

Gefeliciteerd met de woning!, wij gebruiken de Evohome met de Hr92 knoppen (convector radiatoren en temp afhankelijk ingesteld. Draait nu 2 maanden en zijn tevreden. Je zou ook nog aan Watts Vision kunnen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13:42
cypress3d schreef op maandag 13 februari 2023 @ 10:57:
[...]

Inregelen laten we doen door de installateur die hier kennis van heeft. Dat moet dus goedkomen:)
Mmmm, ik weet niet of het terecht is dat je je installateur zoveel krediet geeft. In mijn ervaring (en anderen om mij heen), krijg je gewoon fabrieksinstellingen en mag je het verder zelf uitzoeken.
Ik heb veel tijd besteed met meten en inregelen tot ik tevreden was. Dat is ook een persoonlijke keuze realiseer ik mij. Zo wil ik nog minimaal fossiele energie gebruiken. Mijn gasverbruik lag afgelopen jaar op 160 m3 en dat was vrijwel alleen voor douchen. Mijn evenwichtstemperatuur ligt nu op -7 graden, daarboven ben ik voor de verwarming all-electric. Blijkt prima te kunnen met de Daikin-Intergas combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Goedenavond,

Niet teveel aandacht besteden aan je thermostaat. Wij hebben ook de 8 kW Daikin-Intergas combi, nu voor ons derde seizoen. En ook vloerverwarming én radiatoren. Conclusie na drie winters: kom niet teveel aan je thermostaat, dat doet toch niks. Houd je temperatuur zoveel mogelijk constant, dat werkt het best én meest efficiënt bij deze combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-03 22:36
Ik ben (of was..?) ook in de markt voor een hybride Daikin. Is deze hybride oplossing gezien de huidige marktontwikkeling nog steeds een logische keus? Mijn CV is pakweg 20 jaar oud, dus staat sowieso wel op de nominatie om vervangen te gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

jdbiggelaa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Niet teveel aandacht besteden aan je thermostaat. Wij hebben ook de 8 kW Daikin-Intergas combi, nu voor ons derde seizoen. En ook vloerverwarming én radiatoren. Conclusie na drie winters: kom niet teveel aan je thermostaat, dat doet toch niks. Houd je temperatuur zoveel mogelijk constant, dat werkt het best én meest efficiënt bij deze combinatie.
Voor vloerverwarming wel, voor radiatoren loont het wel degelijk om een slim systeem te hebben. Zo verwarm ik mijn werkkamer alleen tijdens kantooruren en blijft hij rest op 16 graden. De badkamer alleen een uurtje in de ochtend, slaapkamers op 16 etc.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Rugzak schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:19:
[...]

Zou de sensor iets afschermen met een plaatje, buisje oid de temperatuur registratie iets veranderen?
Intussen heb ik mijn evenwichtstemperatuur in stappen verlaagd tot -7 graden. Dat blijkt prima te kunnen en de efficiëntie van de warmtepomp neemt toe bij deze temperatuur. Waarschijnlijk komt dat omdat je beneden de -5 vrijwel geen defrosts meer hebt.
Verder heb ik ontdekt dat je ter compensatie de watertemperatuur iets kunt laten verhogen rond de 0 graden. De software biedt twee mogelijkheden, nl tussen -2 en +2 graden of tussen -4 en +4 graden buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
jantje888 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:20:
Ik ben (of was..?) ook in de markt voor een hybride Daikin. Is deze hybride oplossing gezien de huidige marktontwikkeling nog steeds een logische keus? Mijn CV is pakweg 20 jaar oud, dus staat sowieso wel op de nominatie om vervangen te gaan worden.
Op welke ‘marktontwikkeling’ doel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
jdbiggelaa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:35:
[...]

Op welke ‘marktontwikkeling’ doel je?
De weer dalende gasprijs (hoewel het koffie dik kijken blijft natuurlijk). De puur financiële motivatie voor een hybride systeem om zoveel mogelijk op gas te besparen is daardoor wat gekrompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
jantje888 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:38:
[...]

De weer dalende gasprijs (hoewel het koffie dik kijken blijft natuurlijk). De puur financiële motivatie voor een hybride systeem om zoveel mogelijk op gas te besparen is daardoor wat gekrompen.
Ik denk persoonlijk dat je de keuze voor een warmtepomp niet daarvan af moet laten hangen. Die keuze is voor de lange termijn, zeg de komende 15 jaar. In die periode heb je een paar zekerheden: 1) we gaan van het gas af, fossiele energie wordt rücksichtslos uitgefaseerd en 2) om reden 1) blijft de overheid de prijs van gas stap voor stap verhogen met de energiebelasting en idem voor stroom relatief verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
FaceDown schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Voor vloerverwarming wel, voor radiatoren loont het wel degelijk om een slim systeem te hebben. Zo verwarm ik mijn werkkamer alleen tijdens kantooruren en blijft hij rest op 16 graden. De badkamer alleen een uurtje in de ochtend, slaapkamers op 16 etc.
Daar is geen slim systeem voor nodig lijkt mij. Als ik in mijn werkkamer een hogere temperatuur wil, zet ik de radiatorthermostaat hoger.
Echter, door de lage watertemperatuur in een CV systeem met warmtepomp gebeurt er niet zoveel. Met de buitentemperatuur van vandaag is mijn aanvoertemperatuur Ta zo’n 27-28 graden. Daarmee duurt het uren voordat je badkamer of werkkamer op temperatuur komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 17:28
jantje888 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:38:
[...]

Is mede afhankelijk of je zonnepanelen hebt of niet. Wanneer je genoeg zonnepanelen hebt, is een besparing op gas altijd winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-06 17:28
jantje888 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 14:20:
Ik heb thuis radiatoren en ben niet tevreden over hoe de Daikin regelt. Ik heb een weersafhankelijke regeling die prima mijn radiatorwater verwarmt naar een bepaalde temperatuur die uit de weersafhankelijkheid volgt, maar de thermostaat zelf is een simpele aan/uit regeling. Ik had hiervoor een modulerende CV-ketel die ervoor zorgde dat de ketel steeds minder warmte leverde zodra de kamertemperatuur de gewenste temperatuur bereikte. Dit mis ik in dit systeem. De radiator temperatuur zou niet alleen afhankelijk moeten zijn van de buitentemperatuur maar ook van de afwijking die je hebt op de gewenste kamertemperatuur. Of het nu een warmtepomp betreft of niet en omdat ik radiatoren heb heeft het geen zin om het hele huis 24/7 op dezelfde temperatuur te houden.

De regeling met een aan/uit thermostaat die ik nu heb is mijns inziens een regeling die mij 20 jaar terug in de tijd zet. Reden voor mij om deze Daikin combinatie af te raden als je radiatoren hebt. Mocht ik dit op voorhand hebben geweten, dan had ik deze Daikin nooit aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje888
aard01 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:10:
[...]

Is mede afhankelijk of je zonnepanelen hebt of niet. Wanneer je genoeg zonnepanelen hebt, is een besparing op gas altijd winst.
Heb ik, maar dekt huidige verbruik af, aanvullend elektriciteitsverbruik van een hybride warmtepomp dus niet.

[ Voor 11% gewijzigd door jantje888 op 21-02-2023 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
aard01 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:18:
Ik heb een weersafhankelijke regeling die prima mijn radiatorwater verwarmt naar een bepaalde temperatuur die uit de weersafhankelijkheid volgt, maar de thermostaat zelf is een simpele aan/uit regeling. Ik had hiervoor een modulerende CV-ketel die ervoor zorgde dat de ketel steeds minder warmte leverde zodra de kamertemperatuur de gewenste temperatuur bereikte. Dit mis ik in dit systeem. De radiator temperatuur zou niet alleen afhankelijk moeten zijn van de buitentemperatuur maar ook van de afwijking die je hebt op de gewenste kamertemperatuur. Of het nu een warmtepomp betreft of niet en omdat ik radiatoren heb heeft het geen zin om het hele huis 24/7 op dezelfde temperatuur te houden.

De regeling met een aan/uit thermostaat die ik nu heb is mijns inziens een regeling die mij 20 jaar terug in de tijd zet.
Je kunt modulatie aanzetten als je regelt op kamertemperatuur, dan zou bij een goede stooklijn het aan/uit niet minimaal moeten worden.

En anders kun je altijd nog de AWT direct aansturen via de Daikin LAN adapter of met een van de alternatieven daarvoor - dat doe ik zelf ook.

Wat een nadeel blijft is de veel te kleine overshoot van de hybride. Je moet de AWT desnoods even hoger zetten om de overshoot-detectie om de tuin te leiden.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypress3d
jdbiggelaa schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 13:41:
[...]

Mmmm, ik weet niet of het terecht is dat je je installateur zoveel krediet geeft. In mijn ervaring (en anderen om mij heen), krijg je gewoon fabrieksinstellingen en mag je het verder zelf uitzoeken.
Ik heb veel tijd besteed met meten en inregelen tot ik tevreden was. Dat is ook een persoonlijke keuze realiseer ik mij. Zo wil ik nog minimaal fossiele energie gebruiken. Mijn gasverbruik lag afgelopen jaar op 160 m3 en dat was vrijwel alleen voor douchen. Mijn evenwichtstemperatuur ligt nu op -7 graden, daarboven ben ik voor de verwarming all-electric. Blijkt prima te kunnen met de Daikin-Intergas combi.
-7 voor hybride dus en voor volledig gasketel en geen warmte pomp? -9/-10?

dus boven de -7 werkt je warmptepomp volledig? Hier net zo… werkt prima alleen dan verbruik je wel veel stroom 😉

[ Voor 7% gewijzigd door cypress3d op 24-02-2023 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
aard01 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:18:
[...]

Ik heb thuis radiatoren en ben niet tevreden over hoe de Daikin regelt. Ik heb een weersafhankelijke regeling die prima mijn radiatorwater verwarmt naar een bepaalde temperatuur die uit de weersafhankelijkheid volgt, maar de thermostaat zelf is een simpele aan/uit regeling. Ik had hiervoor een modulerende CV-ketel die ervoor zorgde dat de ketel steeds minder warmte leverde zodra de kamertemperatuur de gewenste temperatuur bereikte. Dit mis ik in dit systeem. De radiator temperatuur zou niet alleen afhankelijk moeten zijn van de buitentemperatuur maar ook van de afwijking die je hebt op de gewenste kamertemperatuur. Of het nu een warmtepomp betreft of niet en omdat ik radiatoren heb heeft het geen zin om het hele huis 24/7 op dezelfde temperatuur te houden.

De regeling met een aan/uit thermostaat die ik nu heb is mijns inziens een regeling die mij 20 jaar terug in de tijd zet. Reden voor mij om deze Daikin combinatie af te raden als je radiatoren hebt. Mocht ik dit op voorhand hebben geweten, dan had ik deze Daikin nooit aangeschaft.
Dan kan je met Evohome en de HR92 knoppen gewoon doen. Werkt bij ons subliem. De HR92 knoppen kan je tegenwoordig aardig kopen op marktplaats.............veel mensen gaan over op vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 10:04
Wie maakt mij wegwijs, want ik twijfel nog over de combinatie hybride warmtepomp en pomploze vloerverwarming.

Ergens lijkt er mij iets niet te kloppen. Als de CV op koude dagen vrijelijk warmte mag leveren zou er zomaar 55c de vloer in gaan.

Hoe zorg ik voor een beetje (maar niet teveel) bijmenging als ik de mengverdeler uit mijn systeem sloop?

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-04 21:32
cypress3d schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:04:
[...]

dus boven de -7 werkt je warmptepomp volledig? Hier net zo… werkt prima alleen dan verbruik je wel veel stroom 😉
Toch vraag ik me soms echt af wat die instellingen doen. Hier staat die nog netjes op 5, en met een economische regeling gebruikt hij tot ver onder die 5 geen gas. Een dag als vandaag echter, zonnig, 11 graden, en hij begint vrolijk gas te gebruiken uit het niets. Of het ding zit bomvol AI, of hij doet soms ook maar wat. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Martyn89 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:03:
[...]

Toch vraag ik me soms echt af wat die instellingen doen. Hier staat die nog netjes op 5, en met een economische regeling gebruikt hij tot ver onder die 5 geen gas. Een dag als vandaag echter, zonnig, 11 graden, en hij begint vrolijk gas te gebruiken uit het niets. Of het ding zit bomvol AI, of hij doet soms ook maar wat. 😅
Ik had ook het idee dat hij maar wat deed en zich weinig aantrok van de instellingen. Maar sinds ik hem van economisch op ecologisch heb gezet, lijkt het gedrag iets logischer te zijn. Alsnog heb ik niet het idee dat hij zich strict aan de door mij ingestelde grenstemperaturen houdt, maar in ieder geval houdt hij zich qua gasverbruik meer in. En daar ging het mij om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
RoD schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 11:26:
[...]

Ik had ook het idee dat hij maar wat deed en zich weinig aantrok van de instellingen. Maar sinds ik hem van economisch op ecologisch heb gezet, lijkt het gedrag iets logischer te zijn. Alsnog heb ik niet het idee dat hij zich strict aan de door mij ingestelde grenstemperaturen houdt, maar in ieder geval houdt hij zich qua gasverbruik meer in. En daar ging het mij om.
Klopt het dat ecologisch een “all-e tot het echt niet anders kan” optie is? Dan is dat wellicht het proberen waard inderdaad, kan ik hem in ieder geval op gas zetten bij temperaturen waarvan ik zelf weet dat de COP niet tegen mijn gasprijs opweegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:05
Martyn89 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:13:
Klopt het dat ecologisch een “all-e tot het echt niet anders kan” optie is? Dan is dat wellicht het proberen waard inderdaad, kan ik hem in ieder geval op gas zetten bij temperaturen waarvan ik zelf weet dat de COP niet tegen mijn gasprijs opweegt.
Het is me niet duidelijk wat de Daikin optimaliseert: zoveel E gebruiken dat COP minimaal de target-COP is (2.5 a 3), of dat de "marginale COP" (hoeveel extra E mag je gebruiken en wat levert dat meerverbruik op?) minimaal 2.5-3 is.

En bij een hybride in cascade (op lage flow de koud retour een beetje E opwarmen, dan met G de rest) is dat niet zo'n eenvoudige rekensom om zelf te maken: de COP in een lage deellast bij de koudere retour kan nog best hoog zijn.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Martyn89 schreef op zaterdag 25 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Min of meer wel. Bij mij gaat ie bij temperaturen van een paar graden onder 0 een beetje bijstoken, en vanaf ongeveer 7-8 graden onder 0 doet ie puur gas.

Gek genoeg is mijn COP omhoog gegaan sinds ie op ecologisch staat. Wat voor mij nog maar eens aangeeft dat het economische programma nergens op slaat. Maar wellicht dat anderen betere ervaringen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
cypress3d schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Ja, boven -7 graden doet mijn warmtepomp 100% het werk. Over het gehele jaar gerekend haalde de warmtepomp afgelopen jaar een (S)COP van 4.0. Dat die rond de 0 graden zakt naar 2.3-2.5 boeit mij dan niet. Effectief hebben we in het hele jaar maar 166 m3 gas verbruikt, alleen voor douchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
Dat is een mooie COP.
Maar de werking van de hybride wordt niet alleen door de evenwichtstemperatuur bepaalt.
Je moet waardes toekennen aan C-03, C-04, 5-00, 5-01
C-03 zegt vanaf welke buitentemperatuur de gasboiler het voor 100% over moet nemen.
C-04 geeft het aantal graden waarmee de buitentemperatuur weer moet oplopen om terug naar hybridemodus te schakelen (hysterese - om pendelen te voorkomen).
De evenwichtstemperatuur geeft aan wanneer de gasketel aan mag, C-03 wanneer hij aan moet.

C-03 staat standaard op 0C, C-04 op 3C, wat wil zeggen dat de gasboiler het bij 0C overneemt en naar hybridemodus terugschakelt bij +3C. In de Altherma handleiding wordt echter ook uitgelegd dat dit instellingen alleen werken als de spaarstand op ECONOMISCH staat en de energieprijzen (instellen via menu, niet via overzichtsinstellingen) op NUL staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Leif op 26-02-2023 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Leif schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:01:
Dat is een mooie COP.
Maar de werking van de hybride wordt niet alleen door de evenwichtstemperatuur bepaalt.
Je moet waardes toekennen aan C-03, C-04, 5-00, 5-01
C-03 zegt vanaf welke buitentemperatuur de gasboiler het voor 100% over moet nemen.
C-04 geeft het aantal graden waarmee de buitentemperatuur weer moet oplopen om terug naar hybridemodus te schakelen (hysterese - om pendelen te voorkomen).
De evenwichtstemperatuur geeft aan wanneer de gasketel aan mag, C-03 wanneer hij aan moet.

C-03 staat standaard op 0C, C-04 op 3C, wat wil zeggen dat de gasboiler het bij 0C overneemt en naar hybridemodus terugschakelt bij +3C. In de Altherma handleiding wordt echter ook uitgelegd dat dit instellingen alleen werken als de spaarstand op ECONOMISCH staat en de energieprijzen (instellen via menu, niet via overzichtsinstellingen) op NUL staan.
Dat is een goede beschrijving, thanks! In welke handleiding vind je dit? Want in alle varianten die ik heb staat C-03 in de handleiding als niet gebruikt te boek. Wel bijzonder dat die alleen werkt met economisch en de prijzen op 0. Eigenlijk een derde modus zo, naast economisch (prijzen) en ecologisch (warmtepomp tenzij) creëer je zo een modus met zelf iets meer controle over de sturing.

[ Voor 4% gewijzigd door Martyn89 op 26-02-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
Martyn89 schreef op zondag 26 februari 2023 @ 21:12:
[...]
Dat is een goede beschrijving, thanks! In welke handleiding vind je dit?
https://heattransformers.com/optimaliseer-jouw-warmtepomp

In 2022 is deze link meerdere keren besproken op dit forum in dit topic.

[ Voor 13% gewijzigd door Leif op 27-02-2023 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Leif schreef op maandag 27 februari 2023 @ 08:59:
[...]

https://heattransformers.com/optimaliseer-jouw-warmtepomp

In 2022 is deze link meerdere keren besproken op dit forum in dit topic.
Thanks. Die herken ik inderdaad. Maar je sprak over de Altherma handleiding, vandaar mijn vraag.

Ik vraag me namelijk al een tijd af of die setting echt iets doet gezien er geen enkele Daikin handleiding voor de Daikin/Intergas combi is waar C-03/C-04 wel genoemd wordt. Die staat overal als leeg (-) in de overzichten achteraan. Ook daar is het in dit topic al vaker over gegaan en volgens mij nog steeds zonder bevestiging of die setting wel iets doet hij de Daikin-Intergas combi. Had even hoop dat je de Daikin handleiding had gevonden waar dit in stond, dat van die prijzen op nul was namelijk nieuw!

[ Voor 26% gewijzigd door Martyn89 op 27-02-2023 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-06 12:40
Ik heb sinds enkele dagen ook het hybride systeem van daikin. Een gascondensatieketel van Daikin in combinatie met warmtepomp. Nu is het mij gisteren opgevallen dat 's avonds wanneer mijn thermostaat van 20°C overdag naar nachttemperatuur gaat (16°C), het ketelwater nog zeer regelmatig wordt rondgepompt. Dit start al vrij snel en herhaalt zich om het uur/half uur. Gisteren heb ik 's avonds de thermostaat en de ketel uitgeschakeld en dan doet hij het nog steeds. Rondpomping komt dus volgens vanuit het hybride gedeelte vanachter de gasketel ? Iemand die weet wat dit is en waarom dit gebeurd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46
Volgens mij is dat voor vorstbeveiliging die het water op een bepaalde temperatuur blijft rondpompen.
Ik zie het ook bij mijn split unit. Ik gebruik de AWT regeling.
Als ik dan het systeem uitzet zie ik dat het systeem nog steeds 700 watt verbruikt en warmte produceert. Volgens mij is dan onder de 4 graden buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Dat is toch raar eigenlijk, aangezien het water zich binnenshuis bevind en niet buiten ? 700W is dan ook nog eens een hoog verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Janneman003 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 15:45:
Dat is toch raar eigenlijk, aangezien het water zich binnenshuis bevind en niet buiten ? 700W is dan ook nog eens een hoog verbruik
Ja mee eens. Monitor je jouw verbruik ook? Kijk eens wat jij verbruikt snachts als get koud is buiten.

Ik heb recent wel een instelling aangepast maar weet zo niet meer welke. Nu is het nagenoeg over. Ik zie hem nu steeds naar 50 watt schieten en dan weer terug naar 17. Alsof hij wil gaan starten maar dan ziet dat het niet mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Ik monitor mijn verbruik niet. Vraag blijft toch waarom hij begint rond te pompen terwijl het binnen nog +17°C is...? Kan idd mss iets te maken hebben met de buitentemperatuur maar ik volg de logica niet met ketelwater dat binnenshuis is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
Dit is inderdaad je vorst beveiliging, gaat aan onder de 5 graden buiten temperatuur en indien er geen warmtevraag is. Alles afhankelijk van je thermostaat. Zet 2-06 op 0 om dit uit te schakelen, 2-05 is de temperatuur (die 5 graden) waarbij hij actief wordt. Bij een externe thermostaat is de truc de automatische noodstop op 0 te zetten. Hier zie ik ook die 17W met soms kleine piekjes naar 50W als hij lang uitstaat op een koude nacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Externe thermostaat is dan de thermostaat in mijn living vermoed ik ? Kan ik daar dan noodstop op 0 zetten zonder probleem? Ik vermoed toch dat de vorstbeveiling in huis niet nodig is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Janneman003 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 17:32:
Externe thermostaat is dan de thermostaat in mijn living vermoed ik ? Kan ik daar dan noodstop op 0 zetten zonder probleem? Ik vermoed toch dat de vorstbeveiling in huis niet nodig is ?
Externe thermostaat is alleen van toepassing als je niet de Daikin thermostaat gebruikt maar een thermostaat aangesloten op de X2M poorten van de warmtepomp. Vorstbeveiliging garandeer ik door mijn thermostaat niet uit te zetten maar op 5 graden bij afwezigheid. Nog nooit meegemaakt overigens. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
kijk eens bij informatie - bedrijfsmodi op de thermostaat wanneer de pomp gaat lopen, daar staat wat de wp doet op dat moment
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx-j7BzhjLCHdjKLbISTBt8Rzsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FpEM6Sj2dFWxZSnABtnIycdu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Bij mij staat ook alles op UIT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
Je moet daar kijken op het moment dat je systeem uitstaat en je het geluid hoort. Dan kun je zien wat hij aan het doen is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Martyn89 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 16:00:
Dit is inderdaad je vorst beveiliging, gaat aan onder de 5 graden buiten temperatuur en indien er geen warmtevraag is. Alles afhankelijk van je thermostaat. Zet 2-06 op 0 om dit uit te schakelen, 2-05 is de temperatuur (die 5 graden) waarbij hij actief wordt. Bij een externe thermostaat is de truc de automatische noodstop op 0 te zetten. Hier zie ik ook die 17W met soms kleine piekjes naar 50W als hij lang uitstaat op een koude nacht.
Hoe raak ik op mijn thermostaat aan die instellingen ?
Ik begrijp niet goed waarom de installatie niet gewoon naar de temperatuur kijkt van de kamerthermostaat ?
Ik werk met de kamerthermostaat van Daikin zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
druk op menu toets (rechtsonder) daarna 4 secoden knop linksboven ingedrukt hoouden, dan kom je in een ander menu met meer opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Code 2-06 staat op 0 - zou dus uitgeschakeld staan.
Toch start de rondpomping ? Als ik dan kijk bij bedrijfsmodi staat BEVRIEZPREVENTIE WATERLEIDING toch op AAN ? raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Zou het code 4-04 kunnen zijn die op 0 moet staan ? Staat momenteel op 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Janneman003 schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:10:
Zou het code 4-04 kunnen zijn die op 0 moet staan ? Staat momenteel op 1
Heb jij een monoblock of een Spilt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Split. Warmtepomp met 3 airco's + 1 hybride gasketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ik dacht dat een split geen bevriezings preventie waterleiding had.
Ik heb een monoblock en heb hier problemen mee, zodra de buitemperatuur onder de 4 graden zakt en de waterinlaattemperatuur onder de 15 komt gaat de cv ketel altijd gas stoken om de inlaat temperatuur te verhogen naar 17 graden. Dit gebruikt heel veel gas elke keer dat dit gebeurt, het hele huis wordt warm gestookt -Zonder warmtevraag-

Ik wil graag een split unit maar als deze ook bevriezingspreventie waterleiding heeft gaat een WP helemaal
nooit goed werken zodra het onder de 4 graden komt.

[ Voor 4% gewijzigd door MijnCommentaar op 27-02-2023 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Ik heb mijn instelling nog even nagekeken.
Heb destijds deze setting op 0 (uit) gezet. Hierna geen verbruik meer. Ja, hij schiet soms even naar 50 watt. Maar hij blijft niet onnodig verwarmen als het systeem uit staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pmw3BjkUAdjgKcDDlA2G04g7094=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ytHMIi2guCIs9Bv1oMEKUevJ.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door Flappie op 27-02-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
er zijn geen settings om waterleiding bevriezingspreventie uit te zetten.
Bovenstaande is vorstbescherming kamer en heeft hier niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Maarvwat doet "vorstbescherming kamer" dan wel?

Mijn systeem staat in AWT regeling, dus ik bedien op de control unit de AWT, niet de kamertemperatuur. Als ik het systeem uitzet dus zodat het groene lampje uit gaat op de control unitz dan bleef mijn systeem actief en zag ik dat de watertemperatuur zo rond de 30 grasen was met een verbruik van zon 700 watt. Sinds ik dit heb uitgezet is het weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
vorstbescherming kamer is het verwarmen van je huis wanneer deze onder te ingestelde temperatuur komt, staat default op 8 graden, wanneer jij op awt stuurt zal de inlaat temperatuur nooit onder de 15 graden komen, want die heb je dus op 30 ingesteld en dus bevriezingspreventie waterleiding zal bij jou nooit actief worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
MijnCommentaar schreef op maandag 27 februari 2023 @ 22:44:
vorstbescherming kamer is het verwarmen van je huis wanneer deze onder te ingestelde temperatuur komt, staat default op 8 graden, wanneer jij op awt stuurt zal de inlaat temperatuur nooit onder de 15 graden komen, want die heb je dus op 30 ingesteld en dus bevriezingspreventie waterleiding zal bij jou nooit actief worden
Dan werkt dat niet zoals het bedoeld is.
Sinds ik dat uit heb staan heb ik geen vebruik meer. En als het aanstaat wel.
Maar goed, er zijn wel meer settings die niet echt duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d40--MkaGPspxVBH1VpT7X67SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlsBc0xYYies26cZKAgvLVXe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFHHvwvRT_pv2ak3VE_tIaDpS5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9CV1mJ0vtGNyezTWxBoETHOL.jpg?f=user_large
Dit heb ik nog gevonden in een handleiding van een Daikin Altherma Lage Temp split. De menu's voor Daikin lopen gelijkaardig op alle systemen vermoed ik.
Vandaag probeer ik code 04-04 aan te passen naar waarde 2 UIT.
Ik laat jullie nog weten of het hiermee opgelost is.

[ Voor 14% gewijzigd door Janneman003 op 28-02-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Janneman003 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit heb ik nog gevonden in een handleiding van een Daikin Altherma Lage Temp split. De menu's voor Daikin lopen gelijkaardig op alle systemen vermoed ik.
Die staat standaard op 0 en kan ik niet aanpassen, is Read-Only, het lijkt dat het gaat maar bij mij gaat deze altijd terug naar 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
MijnCommentaar schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Die staat standaard op 0 en kan ik niet aanpassen, is Read-Only, het lijkt dat het gaat maar bij mij gaat deze altijd terug naar 0
Bij mij staat deze op 1 CONTINU ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Janneman003 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:41:
[...]

Bij mij staat deze op 1 CONTINU ingesteld
kun je ook een doorgeven welke temperaturen je hebt staan als buitentemperatuur en waterinlaat zodra bevriezingspreventie inschakelt?
Het is nl een gedrag van de wp, door de pomp op continue te zetten wijzig je niet het gedrag, alleen dat de pomp continue blijft draaien om het water door te laten stromen.
Maar ik probleer ook nog steeds te leren van alle nukken van het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Het is niet de warmtepomp die draait, maar het pompje dat het water door mijn radiatoren laat circuleren.
Dat pompje draait niet continu maar start ongeveer ieder uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ca5ZESVX9IkwBpPrCwmuOOBjNSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ojo8mfKlAvu0UxDdR0QZVxNV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feJ0HN1DP3UexmkVkvH44lUTdAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAkOcOUuH689R6VMHELbrg6W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MYiiqnoMmwYXW3-O_jRwJwj2kZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ie4xnODmqIdGA204zRrRAKCE.jpg?f=fotoalbum_large

Dit was gisteren de toestand waarbij de pomp ongeveer voor de eerste maal draaide. ongeveer kwartier na overgang van gevraagde dagtemperatuur 20°C naar nachttemperatuur 16°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
MijnCommentaar schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:40:
[...]

Welk systeem heb jij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
alleen je pomp gaat even draaien wanneer het onder de 4 graden is, de aanvoertemperatuur is nog 25. Dat is toch geen ramp, om de 15 minuten wordt het water even rrondgepompt.
ik heb een 4.4 monoblock met intergas ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-06 22:53
Na bijna een volledig koude seizoen moet ik zeggen dat ik na het optimaliseren van de instellingen van de Daikin Ingergas hybride erg tevreden ben.

Ik heb nog 2 vragen voor de doorgewinterde ervaringsdeskundigen van dit systeem onder ons:

- waaarop gaat het systeem zijn werking aanpassen wanneer ik een traag versus snel afgiftesysteem instel. Ik heb een combinatie van beide, maar de woning is traag (vind ik). Pas ook geen nachtverlaging toe of zo. Daarom nooit aangepast, maar ik blijf me toch afvragen wat het systeem anders doet wanneer hij op snel systeem gezet zou worden.

- tijdens defrosten maar ook bij opstarten gaat hij enige tijd pompen met een debiet van net geen 18 liter per minuut. Dat maakt best kabaal vind ik. Vooral bij de binnenmodule achter de ketel, precies waar de pomp zit instaat er een soort resonantie met de muur en daarmee in grote delen van de woning hoorbaar. Via de (oude stalen) leidingen hoor ik weinig tot niets. De vraag is of dit pomp debiet in is te stellen, waar en wat een goed advies is welke snelheid dan wel te hanteren.

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Regelen jullie ook via de economische modus ? Bij mij staat hij zo ingesteld en ik heb de afgelopen 3 dagen (nog maar pas in dienst) enkel de gasketel in werking gezien ? Klopt dit ? Mijn keteltemperaturen staan in de grafiek op 45C bij 20C buiten en op 60C bij 0C buiten. Momenteel vraagt de ketel 56C. De gasprijs staat ingesteld op 10cent/kWh en de electr.prijs op 32cent/kWh. Ik gebruik een split systeem met warmtepomp 8kWh en de hybride condensatieketel. Alles van daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Janneman003 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 20:31:
Regelen jullie ook via de economische modus ? Bij mij staat hij ao ingesteld en ik heb de afgelopen 3 dagen (nog maar pas in dienst) enkel de gasketel in werking gezien ? Klopt dit ? Mijn keteltemperaturen staan in de grafiek op 45C bij 20C buiten en op 60C bij 0C buiten. Momenteel vraagt de ketel 56C. De gasprijs staat ingesteld op 10cent/kWh en de electr.prijs op 32cent/kWh. Ik gebruik een split systeem met warmtepomp 8kWh en de hybride condensatieketel. Alles dan daikin
Dat zijn aardig hoge temperaturen, dan zal hij (zeker op economisch) wel snel naar gas schakelen. Je gasprijs is daarnaast relatief laag (1 euro per m3, klopt dat?). Het systeem denkt dus veel goedkoper uit te zijn op gas en dus werkt de economische regeling.

Tip: neem zeker dit topic eens goed door want er staan echt nuttige tips in over het goed instellen van je systeem. Begin eerst eens je stooklijn te verlagen, maak het systeem goed traag (langzaam oplopende temperatuur bij warmtevraag) en hou die daarna zo constant mogelijk (geen of beperkte nacht verlaging). Pas daarna verder aan de warmtepomp sleutelen met instellingen die hem wat vaker naar all-E sturen. Alles staat of valt met een zo optimaal (lees laag) mogelijke aanvoerwater temperatuur.
Janneman003 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 08:25:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed gevonden! Ik ben benieuwd of dit het oplost. Is al eens vaker over die bevriezingspreventie gegaan in dit topic. Hier een 8 kw split, maar ook hier kan ik deze setting aanpassen, staat echter niets van in de handleiding dus benieuwd of deze setting inderdaad gelijk is aan wat jij gevonden hebt. Een echt probleem is het niet, maar het is gewoon niet nodig hier en maakt best even wat geluid een paar keer per uur.

[ Voor 43% gewijzigd door Martyn89 op 28-02-2023 22:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Janneman003
Oplossing probleem van rondpompen ketelwater gedurende de nacht of wanneer installatie is uitgeschakeld
Ik heb alles nog eens goed uitgezocht en gebeld met de technische ondersteuning van Daikin en het is inderdaad zoals ik gevonden heb.
Ik gebruik enkel radiatoren en geen vloerverwarming.

Het systeem beschikt dus over 2 vorstbeveiligingen.

De eerste waarover hier veel sprake is, is de kamertemperatuurpreventie die ingesteld staat onder codes 2-05 (temperatuur waarbij deze activeert) en 2-06 (aan/uit dus 1 of 0). Standaard stonden deze bij mij op 8°C en op 0. Uitgeschakeld dus. Dit systeem bewaakt de kamertemperatuur in huis om bevriezing te voorkomen. Aangezien mijn verwarming dag en nacht voldoende hoog staat ingesteld is het geen probleem dat deze op 0 staat.

De tweede beveiliging is de zogenaamde bevriespreventie waterleiding dit systeem is bedoeld voor waterleidingen die op het systeem aangesloten zijn en zich buitenshuis bevinden. Aangezien bij mij alle leidingen het gewone klassieke radiatorsysteem zijn is deze beveiliging overbodig.
De activatie van deze functie staat onder code 04-04 en staat standaard op 1 (continu ingeschakeld) waardoor dit systeem op zeer regelmatige basis (om het kwartier/half uur) het water door uw radiatoren rondpompt. Dit is totaal overbodig en verbruikt enkel maar elektriciteit, wat niet de bedoeling kan zijn voor een zuinig verwarmingssysteem. Het is ook niet zo dat dit systeem eveneens het ketelwater deels opwarmt, het is enkel rondpompen. Gisteren heb is deze gedurende een halve nacht nog geactiveerd laten staan en toen was het ketelwater gezakt tot een temperatuur van 17°C, het wordt dus niet op temperatuur van 25°C gehouden zoals in vorige opmerkingen wel een werd gedacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFHHvwvRT_pv2ak3VE_tIaDpS5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9CV1mJ0vtGNyezTWxBoETHOL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9d40--MkaGPspxVBH1VpT7X67SI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OlsBc0xYYies26cZKAgvLVXe.jpg?f=fotoalbum_large

PS. Foto's komen uit een andere handleiding, want in de handleiding van de Altherma R hybride is hier geen verdere info over te vinden, enkel dat code 04-04 op 1 staat.

Alle verdere opmerkingen zeker welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
Ik ben wel benieuwd hoe jullie instellingen zijn kwa gas/electriciteisprijzen.
Bij mij staat de installatie op economische regeling ingesteld. Ik heb echter de warmtepomp nog niet in werking gezien ? Alles gebeurd puur op gas. Is dit bij jullie ook het geval bij deze buitentemperaturen ?

PS. Ik gebruik radiatoren en geen vloerverwarming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ik heb ook alleen radiatoren. Ik gebruik ‘s ochtends een halve kuub gas voor de rest alleen elektra. staat economisch, evenwicht temp op 0 boiler alleen omgevingstemp ook op 0, elektra prijs 0,01 brandstof 20/kwh. dit omdat ik genoeg zonnepanelen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
wat zijn de instellingen van evenwicht temp op boiler en omgevingstemperatuur. ? En waar kan ik deze terugvinden ?
Pagina: 1 ... 19 ... 44 Laatste