Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 18 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:50

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Arn0uDz schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:39:
[...]

Ik heb de vorige keer alleen op OK gedrukt maar niet van de stroom af gehaald. Heb dit keer de CV ketel stroomloos gemaakt, had jij toen ook de buitenunit stroomloos gemaakt?
Ik heb inderdaad gewoon 10 seconden de gehele groep afgeschakeld (het hele gebeuren zit bij mij op een eigen groep)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-06 17:39
FaceDown schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 22:46:
[...]

Is dat de totaalopbrengst gedeeld door totaalverbruik, zoals aangegeven door het Daikin systeem zelf? Of pas je nog bepaalde correcties toe?
Ik houd voor de warmte-opbrengst de cijfers van de WP aan en voor het kWh verbruik mijn kWh tussenmeter. Die is nauwkeuriger dan de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:22
Japie.G schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Ik heb inderdaad gewoon 10 seconden de gehele groep afgeschakeld (het hele gebeuren zit bij mij op een eigen groep)
Thanks, dan zal ik bij de volgende keer ook de buitenunit even uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddieW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:32
dubbel van EddieW in "Daikin Altherma warmtepomp ervaringen" , graag daar verder :)

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 14-01-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kielkiel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:39
kielkiel schreef op zondag 25 december 2022 @ 22:31:
[...]

Ik heb inmiddels een offerte en hierin zegt de installateur over ongeveer 15 meter het volgende: De afstand naar de achterzijde van de garage is dermate ver dat dit voor grote energie verliezen zal leiden.

Ik zit met deze afstand nog redelijk ruim binnen de maximale afstand. Aan wat voor grote verliezen moet ik dan denken?
Ik heb de installateur de vraag gesteld wat hij verstaat onder warmteverliezen. Hij gaf minimaal 30 procent. Maar volgens mij kan dat helemaal niet, aangezien het een split systeem is (8kw versie). Ik meende te hebben gelezen dat je bij koudemiddel geen warmteverlies hebt, omdat de warmte pas in de ketel eruit getrokken wordt. Klopt dat? Ik ben een leek op dit gebied... :*)

Op de vraag of de 8kw versie niet te groot is geeft het bedrijf het volgende antwoord: 8kW is het maximale vermogen. Dit betekent niet dat de warmtepomp altijd op deze kracht werkt. Afhankelijk naar de vraag naar warmte moduleert dit type hybride warmtepomp. Pendelen is dus niet mogelijk.

Datgene wat ik gelezen heb over pendelen is voornamelijk als je te veel vermogen hebt. Ik ken wel de modulerende CV ketel, maar moduleert de warmtepomp unit ook zoals het bedrijf schrijft?

[ Voor 3% gewijzigd door kielkiel op 14-01-2023 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daikin Intergas
  • Laatst online: 19-06-2023
Hoi, weet er iemand hoe je de Daikin Intergas thermostaat kunt resetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-04 21:32
kielkiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Ik heb de installateur de vraag gesteld wat hij verstaat onder warmteverliezen. Hij gaf minimaal 30 procent. Maar volgens mij kan dat helemaal niet, aangezien het een split systeem is (8kw versie). Ik meende te hebben gelezen dat je bij koudemiddel geen warmteverlies hebt, omdat de warmte pas in de ketel eruit getrokken wordt. Klopt dat? Ik ben een leek op dit gebied... :*)

Op de vraag of de 8kw versie niet te groot is geeft het bedrijf het volgende antwoord: 8kW is het maximale vermogen. Dit betekent niet dat de warmtepomp altijd op deze kracht werkt. Afhankelijk naar de vraag naar warmte moduleert dit type hybride warmtepomp. Pendelen is dus niet mogelijk.

Datgene wat ik gelezen heb over pendelen is voornamelijk als je te veel vermogen hebt. Ik ken wel de modulerende CV ketel, maar moduleert de warmtepomp unit ook zoals het bedrijf schrijft?
30% lijkt me echt heel erg veel. Een split unit heeft inderdaad relatief beperkte warmteverliezen maar ze zijn er wel, er loopt heet gas richting je binnenunit. De meeste warmte wordt echter in de faseovergang onttrokken. De leidingen zijn daarnaast ook nog eens van isolatie voorzien. Je zit ruim onder wat Daikin adviseert als maximale lengte, ik zou eens een second opinion doen bij een andere installateur. Maar natuurlijk; als het dichterbij kan dan zal dat altijd efficiënter zijn.

Hij moduleert inderdaad wel degelijk. Hier ook een 8kW en die zit echt zelden op zijn hoogste vermogen. Pendelen vooral bij laag vermogen / (zeer) lage temperatuur. Dat is een beetje zoeken in combinatie met je afgiftesysteem. Voordeel vind ik dat ik merk dat met de 8kW zelfs echt hele koude dagen er nog steeds genoeg vermogen is, woning uit 2002 en label A. Hier alleen nog gas voor warm water eigenlijk. Dat had met de 4kW hier niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
kielkiel schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 17:19:
[...]

Het ligt ook aan je afgifte systeem. Als het systeem zijn warmte niet kwijt kan krijg je ook pendelgedrag. Ook op laag vermogen. Ik heb daar met gewone radiatoren ook last van als de AWT bij mij lager is dan 30 graden. Dan komt het water retour met 29 graden en dat vind ie niet fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-06 00:25
Goedenavond,

Met veel interesse heb ik dit topic doorgelezen. Inmiddels heb ik zelf ook een hybride systeem geinstalleerd en zit ik in de fine tuning fase ( EJHA04AV3, 4KW en hybride ketel NHY2KOMB28A).

Ik zit echter met de volgende vraag die ik maar niet duidelijk krijg;
Momenteel heb ik de de Daikin thermostaat (EKRUCBL1) in de woonkamer hangen echter zou ik in de woonkamer liever een 'slimme thermostaat' hebben zodat ik deze ook remote kan aansturen. Idealiter hang ik de Daikin thermostaat op zolder om in alle settings te kunnen waar nodig en dat de Nefit Easy in de woonkamer hangt met de meting, programma en remote access.

Is dit mogelijk? Of is de enige optie om middels een Daikin lan adapter brp069a62 het geheel aan het netwerk te hangen?

Hopelijk heeft iemand het antwoord en uitleg hoe ik bijvoorbeeld de Nefit easy thermostaat kan gebruiken i.c.m. de Daiking thermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
xtern15 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 23:36:
Goedenavond,

Met veel interesse heb ik dit topic doorgelezen. Inmiddels heb ik zelf ook een hybride systeem geinstalleerd en zit ik in de fine tuning fase ( EJHA04AV3, 4KW en hybride ketel NHY2KOMB28A).

Momenteel heb ik de de Daikin thermostaat (EKRUCBL1) in de woonkamer hangen echter zou ik in de woonkamer liever een 'slimme thermostaat' hebben zodat ik deze ook remote kan aansturen. Idealiter hang ik de Daikin thermostaat op zolder om in alle settings te kunnen waar nodig en dat de Nefit Easy in de woonkamer hangt met de meting, programma en remote access.

Is dit mogelijk? Of is de enige optie om middels een Daikin lan adapter brp069a62 het geheel aan het netwerk te hangen?

Hopelijk heeft iemand het antwoord en uitleg hoe ik bijvoorbeeld de Nefit easy thermostaat kan gebruiken i.c.m. de Daiking thermostaat.
Dit is inderdaad prima mogelijk, wel moet het een thermostaat zijn die aan/uit stuurt (relais) en dat op een 230V circuit kan doen. Ik weet even niet of de Nefit dat kan. De Tado kan dat bijvoorbeeld wel, die draait hier ook. Voor meer tips en informatie over het aansluiten daarvan is dit topic je beste start.

Let wel, echt slim aansturen op de temperatuur na zit er niet bij. Want het is een blijft een aan/uit thermostaat. De Daikin Lan adapter geeft je dezelfde functies met de bestaande thermostaat. Wel heb je vaak de aanwezigheidsdetectie van zo’n slimme thermostaat die je nu mist. Ik ben voor de Tado oplossing gegaan vanwege koppeling met mijn radiatorknoppen die ook van Tado zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Martyn89 op 15-01-2023 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
Martyn89 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:10:
[...]

Dit is inderdaad prima mogelijk, wel moet het een thermostaat zijn die aan/uit stuurt (relais) en dat op een 230V circuit kan doen. Ik weet even niet of de Nefit dat kan. De Tado kan dat bijvoorbeeld wel, die draait hier ook. Voor meer tips en informatie over het aansluiten daarvan is dit topic je beste start.

Let wel, echt slim aansturen op de temperatuur na zit er niet bij. Want het is een blijft een aan/uit thermostaat. De Daikin Lan adapter geeft je dezelfde functies met de bestaande thermostaat. Wel heb je vaak de aanwezigheidsdetectie van zo’n slimme thermostaat die je nu mist. Ik ben voor de Tado oplossing gegaan vanwege koppeling met mijn radiatorknoppen die ook van Tado zijn.
Bedankt voor je snelle antwoord! Geen idee of dit inderdaad met de Nefit Easy ook zo is, anderen hier positieve ervaring mee? Een andere optie die ik overweeg is om het geheel in Home Assistant te zetten en te regelen. Ik ga naar Tibber voor elektra en zij hebben een integratie in Home Assistant. Hiermee zou ik dan bijvoorbeeld tijdens de goedkope uren de warmtepomp aan willen sturen (wij hebben enkel radiatoren en geen vloerverwarming dus continu verwarmen heeft weinig zin). Ik zou dan echter dus wel in Home Assistant een 'aan/uit' signaal naar de Daikin moeten sturen. Zover ik begrijp kan dit alleen met de Daikin Lan adapter brp069a62 kunnen realiseren. Iemand hier ervaring mee als alternatief op de Nefit Easy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-06 00:52

FaceDown

Storende factor.

xtern15 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord! Geen idee of dit inderdaad met de Nefit Easy ook zo is, anderen hier positieve ervaring mee? Een andere optie die ik overweeg is om het geheel in Home Assistant te zetten en te regelen. Ik ga naar Tibber voor elektra en zij hebben een integratie in Home Assistant. Hiermee zou ik dan bijvoorbeeld tijdens de goedkope uren de warmtepomp aan willen sturen (wij hebben enkel radiatoren en geen vloerverwarming dus continu verwarmen heeft weinig zin). Ik zou dan echter dus wel in Home Assistant een 'aan/uit' signaal naar de Daikin moeten sturen. Zover ik begrijp kan dit alleen met de Daikin Lan adapter brp069a62 kunnen realiseren. Iemand hier ervaring mee als alternatief op de Nefit Easy?
Nefit Easy heb je out of the box niks aan. Het enige wat je kunt doen is er een relais tussen zetten wat 220v kan schakelen. Dus Easy op aan-uit 12v laten schakelen en het relais vervolgens 220v schakelen op de Daikin. Ik zou het alleen niet aanraden want de Easy is niet bedoeld voor warmtepompen en zou zomaar 20 keer per uur of meer kunnen schakelen en dat wil je absoluut niet.
Als je via HA wil sturen heb je geen dure LAN adapter nodig. Een Shelly voldoet al. Dus eigenlijk een relais dat je op afstand kan besturen. Shelly PM1 is prima (even uit m'n hoofd).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
xtern15 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 15:37:
[...]

Ik heb toevallig ook Tibber en stuur via HA aan, zowel via Tado (als externe Theromstaat aan/uit) maar heb ook de LAN adapter waarmee ik (ook via HA) bijvoorbeeld een afwijking op de AWT kan doorzetten afhankelijk van de dT tussen wens- en werkelijke temperatuur. Een soort modulering light, niet nodig als je wel de Daikin thermostaat gebruikt. ;-) Wat Facedown zegt is denk ik de goedkoopste oplossing, de Shelly kun je op de aan/uit kwijt en via HA aansturen. Je geeft daarmee gewoon een signaal wel of niet verwarmen.

Mocht je toch ook de AWT via HA willen corrigeren en eigenlijk wel de Daikin thermostaat willen houden, dan zou de LAN adapter een prima oplossing zijn. Daarna kun je inderdaad ook gewoon via HA de warmtepomp aan/uit zetten en heb je dus nog wat meer mogelijkheden. De BRP069A62 (of A61) moet je dan inderdaad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:00
Idealiter hang ik de Daikin thermostaat op zolder om in alle settings te kunnen waar nodig en dat de Nefit Easy in de woonkamer hangt met de meting, programma en remote access.

Zoals anderen ook aangeven, is sturen op AWT beter dan regelmatig aan/uit: meer comfort, langere levensduur en een beter rendement. Dat kan met een "afwijking" op de stooklijn zoals Martyn89 noemt of met een absolute AWT instelling. Dat kan met de Daikin LAN adapter maar er zijn meer oplossingen (Zennio KLIC-DA (KNX)), en je kunt het ook zelf bouwen: P1P2Serial.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Goedenavond,

Wij draaien met een Evohome thermostaat en de slimme HR92 knoppen op de radiatoren. Moesten wel een RF unit vervangen om er voor te zorgen dat er 1 keer per uur geschakeld kan worden, deze schakeld met 220V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtern15
Er lijken inderdaad meerdere opties te zijn. Nu is mijn elektrotechnische kennis vrij beperkt dus neig ik naar de oplossing te gaan met de Daikin lan adapter. Helaas vind ik deze nergens onder de 150 euro zonder verzending.... Iemand nog een goedkoop adres?

In geval van de andere opties, is er nog een referentie waar het stap voor stap uitgelegd wordt om de warmtepomp in Homeassistant uit te kunnen lezen en regels t.b.v. aan/uit schaken en/of AWT sturing te realiseren?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet641
  • Laatst online: 03-05-2023
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een daikin hybride 4kw!

Nu heb ik hem laatst op een zaterdagmiddag aangezet via de snelle wizard! Nu had ik wat haast en toen de verwarming werkte volgens mij zelf! Aanvoer werd goed warm! Zondagmiddag ben ik er eens voor gaan zitten en kwam ik er achter dat hij nog op radiatoren stond dus dat op vloerverwarming gezet! Voor rest nog wat dingen veranderd wat mij op dat moment goed leek! Weet niet precies welke meer helaas!

Nu is het probleem dat als er warmte vraag is, de pomp een poosje gaat draaien! Dan lijkt de compressor wel aan te gaan en daarna variërend tussen de 2 en 12 min gaat hij automatisch over op m’n ketel! Die aan/uit aan gestuurd word door de buitenunit!

Dus nu is mijn vraag weet iemand wat het kan zijn?
Of heeft iemand foto’s van wat alle instellingen zijn in overzicht instellingen? Zodat ik hem soort van terug kan zetten naar fabrieksinstellingen! Want wat ik lees dat dat je de snelle wizard maar een keer kan doen!

Alvast bedankt,

Mvg, Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
@arnoldniessen
Heb jij al een HA integratie of voorbeeldcode voor een automation om via MQTT de warmtepomp aan of uit te zetten middels jouw P1P2Serial printje?

Ik gebruik deze nu al een tijdje om te monitoren, maar stuur er nog niks mee aan. Puur alleen monitoring wat hij nu doet.

Is dat met MQTT makkelijk te doen?
Ik snap nog niet hoe ik dat moet doen, maar ik doe het liever hiermee dan met een losse Shelly op de klemmen voor de externe thermostaat.

[ Voor 17% gewijzigd door Flappie op 16-01-2023 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:22:
@arnoldniessen
Heb jij al een HA integratie of voorbeeldcode voor een automation om via MQTT de warmtepomp aan of uit te zetten middels jouw P1P2Serial printje?

Ik gebruik deze nu al een tijdje om te monitoren, maar stuur er nog niks mee aan. Puur alleen monitoring wat hij nu doet.

Is dat met MQTT makkelijk te doen?
Ik snap nog niet hoe ik dat moet doen, maar ik doe het liever hiermee dan met een losse Shelly op de klemmen voor de externe thermostaat.
De integratie is nog niet af, dus ik heb nu alleen nog voorbeeldcode voor de wat cryptische commando's. Alle commando's kunnen als payload gegeven in het topic P1P2/W, of direct handmatig als input in een telnet-sessie.

Verwarmen aan/uit:
(edit: correctie omdat Z commando niet op hybride systemen werkt)
"E 35 2F 1" of "E35002F01" zet verwarmen aan
"E 35 2F 0" of "E35002F00" zet verwarmen uit

Als je in kamerthermostaat mode werkt, dan
"E36 0 C8" zet kamerthermostaat op (hex 0xC8 = 200 / 10 =) 20.0
"E36 0 BE" zet kamerthermostaat op (hex 0xBE = 190 / 10 =) 19.0

Als je in absolute-AWT mode werkt (zonder programmering), dan
"E36 6 015E" zet AWT absoluut op (0x015E = 350 / 10 =) 35.0
"E36 6 01C2" zet AWT absoluut op (0x01C2 = 450 / 10 =) 45.0

Als je in stooklijn-AWT verwarmingsmode werkt (zonder programmering), dan
"E36 8 0" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +0
"E36 8 A" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFA" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1

In HA automation scripts kun je dit blokje toepassen (hoop ik, zelf geen ervaring mee):
code:
1
2
3
4
5
action:
  - service: mqtt.publish
    data:
      topic: P1P2/W
      payload: Z1

Dit stukje komt van https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial/discussions/34 waar sa7lej meer voorbeelden heeft voor het aan/uitzetten op basis van dynamische Tibber tarieven.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
arnoldniessen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:55:
[...]

De integratie is nog niet af, dus ik heb nu alleen nog voorbeeldcode voor de wat cryptische commando's. Alle commando's kunnen als payload gegeven in het topic P1P2/W, of direct handmatig als input in een telnet-sessie.

Verwarmen aan/uit:
"Z1" zet verwarmen aan
"Z0" zet verwarmen uit

Als je in kamerthermostaat mode werkt, dan
"E36 0 C8" zet kamerthermostaat op (hex 0xC8 = 200 / 10 =) 20.0
"E36 0 BE" zet kamerthermostaat op (hex 0xBE = 190 / 10 =) 19.0

Als je in absolute-AWT mode werkt (zonder programmering), dan
"E36 6 015E" zet AWT absoluut op (0x015E = 350 / 10 =) 35.0
"E36 6 01C2" zet AWT absoluut op (0x01C2 = 450 / 10 =) 45.0

Als je in stooklijn-AWT verwarmingsmode werkt (zonder programmering), dan
"E36 8 0" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +0
"E36 8 1" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFF" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1

In HA automation scripts kun je dit blokje toepassen (hoop ik, zelf geen ervaring mee):
code:
1
2
3
4
5
action:
    data:
      payload: Z1

Dit stukje komt van https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial/discussions/34 waar sa7lej meer voorbeelden heeft voor het aan/uitzetten op basis van dynamische Tibber tarieven.
Als ik via Telnet een Z0 stuur zie ik wel deze output maar er gebeurt niks...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fbqvZaITwRhj49KWRo0Tvt25Vv8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9exERE6nKj8fHNZSWuDleCiV.png?f=user_large

Ik doe vast iets niet goed, maar help me even op weg als je wilt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasZ58
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 08:35
xtern15 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:41:
Er lijken inderdaad meerdere opties te zijn. Nu is mijn elektrotechnische kennis vrij beperkt dus neig ik naar de oplossing te gaan met de Daikin lan adapter. Helaas vind ik deze nergens onder de 150 euro zonder verzending.... Iemand nog een goedkoop adres?

In geval van de andere opties, is er nog een referentie waar het stap voor stap uitgelegd wordt om de warmtepomp in Homeassistant uit te kunnen lezen en regels t.b.v. aan/uit schaken en/of AWT sturing te realiseren?

Dank!
ik heb deze in Italie gekocht verleden maand, nergens gpedkoper kunnen vinden
https://www.elettronew.co...erma-brp069a62-29303.html
155 euro+ 23 verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 09:11
klaasZ58 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:45:
[...]

ik heb deze in Italie gekocht verleden maand, nergens gpedkoper kunnen vinden
https://www.elettronew.co...erma-brp069a62-29303.html
155 euro+ 23 verzendkosten
Shopclima is ietsje geodkoper;

https://www.shopclima.it/...er-controllo-via-app.html

€135,- + €27,- verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizzlar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-07-2023
arnoldniessen schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:03:
[...]

Wij hebben een huis met radiatoren en ouderwets dikke stalen buizen. Mijn vermoeden is dat het geluid via de buizen doorgegeven wordt, dat het geluid dus niet veroorzaakt wordt door de waterstroming zelf.
Wij hebben ook gewoon radiatoren en stalen bebuizing, maar geluid is nu nagenoeg weg (enorm veel zachter in ieder geval). Pomp zelf is - in ons geval - denk ik niet/nauwelijks hoorbaar. Tenzij je cavitatie hebt (lucht of veel te lage druk), maar dat is hier niet aan de orde.
Gijsteun schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:47:
Ik had kort na de installatie ook last van suizen van de leidingen bij een hoog debiet. Vooral in onze slaapkamer en de daaronder gelegen keuken.
Door de radiator in de slaapkamer een klein stukje open te draaien (thermostaatknop, iets verder dan *) verdween het geluid bijna volledig.
Toen maar de conclusie getrokken dat het of kwam door een te klein volume in het systeem, of doordat het water niet “vrij” langs het T-stuk naar de slaapkamerradiator kon stromen.

Hoe dan ook, ik heb er nu geen last meer van.
Dat dacht ik eerst ook te hebben; heb toen alle radiatorkranen vervangen voor afstelbare kranen (Heimeier V-exact II) zodat je beter waterzijdig kunt inregelen. Hielp iets, maar niet veel. Kwam toen tot de conclusie dat het debiet veel te hoog moest zijn. Typeplaatje op de pomp bevestigde dat...

In ieder geval top om hier al veel info te vinden; heeft me enorm geholpen met afstellen van de WP/ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rizzlar
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-07-2023
xtern15 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:41:

Dank!
Hey @xtern15 , ik heb gewoon een Google Nest aan de CV ketel gehangen (zelfde WP/CV set). WP pakt dit goed op en regelt daar nu op (die moet je wel nog instellen op zoiets als 'externe kamerthermostaat').

Voordeel van de Nest vind ik dat die na een paar keer de aanwarmtijd goed inschat. Ding moet namelijk soms al om 4:00 beginnen als het een paar graden boven 0 is (oud radiatoren huis).
Wordt het onder 0, dan verwarmt de CV vooral (gas), en is mijn huis al om 5:00 lekker warm, dat is het enige nadeel.
Nest kun je ook prima integreren met home assistant, maar dat blijft vrij basic.

WP zelf uitlezen doe ik met ESPAlterma > mqtt > home assistant > prometheus > grafana.
Daikin LAN adapter zou misschhien wat extra functionaliteit bieden mbt software updates (is dat idd zo?) en met home assistant configureren, maar voor mij werkt het al behoorlijk acceptabel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-06 16:49
Piet641 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:34:
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een daikin hybride 4kw!

Nu heb ik hem laatst op een zaterdagmiddag aangezet via de snelle wizard! Nu had ik wat haast en toen de verwarming werkte volgens mij zelf! Aanvoer werd goed warm! Zondagmiddag ben ik er eens voor gaan zitten en kwam ik er achter dat hij nog op radiatoren stond dus dat op vloerverwarming gezet! Voor rest nog wat dingen veranderd wat mij op dat moment goed leek! Weet niet precies welke meer helaas!

Nu is het probleem dat als er warmte vraag is, de pomp een poosje gaat draaien! Dan lijkt de compressor wel aan te gaan en daarna variërend tussen de 2 en 12 min gaat hij automatisch over op m’n ketel! Die aan/uit aan gestuurd word door de buitenunit!

Dus nu is mijn vraag weet iemand wat het kan zijn?
Of heeft iemand foto’s van wat alle instellingen zijn in overzicht instellingen? Zodat ik hem soort van terug kan zetten naar fabrieksinstellingen! Want wat ik lees dat dat je de snelle wizard maar een keer kan doen!

Alvast bedankt,

Mvg, Peter
Op wat staan de instellingen die warmtevraag kunnen beinvloeden (aanvoertemperatuur, evenwichtstemperatuur,). En ja, wat heb je precies anders ingesteld?? Kan vanalles zijn.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 08:34:
Als ik via Telnet een Z0 stuur zie ik wel deze output maar er gebeurt niks...

Ik doe vast iets niet goed, maar help me even op weg als je wilt :)
Draait de interface wel als "auxiliary controller"? Dat kun je met "L1" aanzetten, en is nodig om schrijfcommando's te kunnen geven. Ik zie dat het handiger was geweest daar op te controleren, ik zal een volgende versie een foutmelding laten geven dat "L1" mode aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
arnoldniessen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Draait de interface wel als "auxiliary controller"? Dat kun je met "L1" aanzetten, en is nodig om schrijfcommando's te kunnen geven. Ik zie dat het handiger was geweest daar op te controleren, ik zal een volgende versie een foutmelding laten geven dat "L1" mode aan moet staan.
Heb een L1 gestuurd en kreeg toen netjes dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgzjbLN1uu1tmrxToXYOimjYOSk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QKBiRflUh25SFWyl6Zqyq9qI.png?f=user_large

Ik heb nu een Z0 gestuurd en krijg dit maar er gebeurt verder niets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHayiYTFXhAIfohP5BKNuyTCGrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aWWkRcqkLo1OmR9ImOMftNYq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 17-01-2023 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:57:
Ik heb nu een Z0 gestuurd en krijg dit maar er gebeurt verder niets:
En als je
E35002F01
of
E35002F00
stuurt (voor resp verwarming aan/verwarming uit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
arnoldniessen schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:56:
[...]

En als je
E35002F01
of
E35002F00
stuurt (voor resp verwarming aan/verwarming uit)?
Ja, via Telnet werkt dat wel.
Moet ik dit dan ook via MQTT sturen?

Edit:
Inmiddels gelukt met een helper in Home Assistant om een schakelaar te maken om hem aan of uit te zetten.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
alias: Woonkamer - Warmtepomp aan/uit
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - input_boolean.warmtepomp
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.warmtepomp
            state: "on"
        sequence:
            data:
              payload: E35002F01
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: input_boolean.warmtepomp
            state: "off"
        sequence:
            data:
              payload: "E35002F00 "
mode: single

[ Voor 59% gewijzigd door Flappie op 18-01-2023 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:04:
Ja, via Telnet werkt dat wel.
Moet ik dit dan ook via MQTT sturen?
Mooi! Ik zie dat het via MQTT al gelukt is.

Ik heb de schrijfbare parameter documentatie opgeschoond. Je gebruikt nu parameter 2F in pakket 35, klopt het dat je in AWT control mode draait? Mogelijk dat in kamerthermostaat mode wel parameter nr 31 gebruikt moet worden (en dan zou het Z commando wel werken, die gebruikt nl default nr 31). Ik moet dat nog eens goed controleren voor de HA integratie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcov
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21-03 09:37
Wij hebben sinds vorig jaar april ook een hybride warmtepomp en wil mijn ervaringen delen met anderen die overwegen dit ook te doen.

Onze situatie:
• vrijstaand huis uit 2003 goed geïsoleerd met wtw systeem met veel ramen op zuiden
• te verwarmen inhoud (dus zonder zolder en garage): zo’n 900 m3
• radiatoren en op badkamers vloerverwarming. Totale afgifte capaciteit van 4kW op 30° AWT.
• klimaat: 3% van de tijd per jaar onder 0°

Installatie:
• Daikin 8kw hybride warmtepomp met intergas ketel (all electric durfden we niet aan ivm radiatoren)
• 5kw airco unit woonkamer (als extra boost)
• 3,5kw airco unit eetkamer
Totale kosten na subsidie: €9k

Wij gebruiken nu de warmtepomp voor basisverwarming en de airco als boost indien erg koud buiten (zo typisch onder 2 graden buiten).

Settings die ik nu gebruik:
• ecologisch
• AWT op 32°, geeft ongeveer een basis temperatuur van 18° en verbruikt bij rond 0° buiten 1,3 kW/uur en <0,1m3 gas/uur (tijdens defrosts)
• evenwicht temperatuur: -2°
• airco aan om woonkamer of eetkamer tot 22° te verwarmen indien gewenst kost 0,6kW tot 1kW/uur

Inregelen en modeleren kost wat tijd, maar uiteindelijk zeer rendabel

[ Voor 21% gewijzigd door Marcov op 27-01-2023 19:07 . Reden: Taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtakkie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14-08-2023
Ik heb een vraag over het instellen van de brandstofprijzen voor de economische stand. Is eerder op dit forum al wel een beetje over gesproken maar nog geen concreet antwoord op gekomen.

In de handleiding staat dat je voor zowel elektriciteit als gas de prijs per kWh (dus niet per m3) moet invoeren. Volgens mij haal je ongeveer 9a10 kwh uit 1 m3 gas.

Voor het prijsplafond zou dat dan inhouden dat je zou moeten instellen:
- elektriciteitsprijs 40/kwh
- brandstofprijs 14,5 /kwh. (uitgaande van 10kwh/m3)

Echter, mijn installateur zegt dat je brandstofprijs anders moet instellen, dat je daar de verhouding tussen elektriciteit en gas moet invullen, dus 1,45/0.40= 3,625

Kan een van jullie mij vertellen wat ik nou moet volgen (handleiding of installateur) dus wat nou de bedoeling is en wat ik dus moet instellen bij brandstofprijs. Moet ik daar 14,5 of 3,625 invullen?

Dank alvast!

[ Voor 5% gewijzigd door dtakkie op 22-01-2023 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
dtakkie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:42:
Ik heb een vraag over het instellen van de brandstofprijzen voor de economische stand. Is eerder op dit forum al wel een beetje over gesproken maar nog geen concreet antwoord op gekomen.

In de handleiding staat dat je voor zowel elektriciteit als gas de prijs per kWh (dus niet per m3) moet invoeren. Volgens mij haal je ongeveer 9a10 kwh uit 1 m3 gas.

Voor het prijsplafond zou dat dan inhouden dat je zou moeten instellen:
- elektriciteitsprijs 40/kwh
- brandstofprijs 14,5 /kwh. (uitgaande van 10kwh/m3)

Echter, mijn installateur zegt dat je brandstofprijs anders moet instellen, dat je daar de verhouding tussen elektriciteit en gas moet invullen, dus 1,45/0.40= 3,625

Kan een van jullie mij vertellen wat ik nou moet volgen (handleiding of installateur) dus wat nou de bedoeling is en wat ik dus moet instellen bij brandstofprijs. Moet ik daar 14,5 of 3,625 invullen?

Dank alvast!
De handleiding heeft er een hoofdstuk aan gewijd, het is geen verhouding maar de prijs in euro per kWh. Ik hou 10 kWh/m3 aan, 14,5 dus inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
dtakkie schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:42:
Echter, mijn installateur zegt dat je brandstofprijs anders moet instellen, dat je daar de verhouding tussen elektriciteit en gas moet invullen,
De verhouding tussen gas en electrisch is van belang als je ecologisch zou willen stoken.
Zie de handleiding paragraaf Primaire Energiefactor

[ Voor 47% gewijzigd door Leif op 22-01-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtakkie
  • Laatst online: 14-08-2023
Leif schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:53:
[...]

De verhouding tussen gas en electrisch is van belang als je ecologisch zou willen stoken.
Ja hij zei echt dat je dit zo voor economisch moest doen. Heeft het zelfs zo opgeschreven dat ik bij brandstofprijs 1,45/0,4=3,625 moest invullen maar dat klopt dus niet.

Welke paragraaf doel je precies op Leif? Het wordt energiefactor komt niet voor in de handleiding die ik heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 19:05
dtakkie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 05:00:
[...]

Ja hij zei echt dat je dit zo voor economisch moest doen. Heeft het zelfs zo opgeschreven dat ik bij brandstofprijs 1,45/0,4=3,625 moest invullen maar dat klopt dus niet.

Welke paragraaf doel je precies op Leif? Het wordt energiefactor komt niet voor in de handleiding die ik heb...
Zie deze handleiding, volgens mij moet het ook op economisch worden ingesteld. Zie pag.56 in deze PDF:
https://www.daikin.nl/con...rence%20guide_English.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
dtakkie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 05:00:
[...]
Welke paragraaf doel je precies op Leif?
Ik heb
evlq-cv3,ehyhbh-av32,ehyhbx-av3,ehykomb-aa_installerreference guide_4pnl355634-1f_dutch.pdf
geraadpleegd.

Code [7.03] vergelijkt het gebruik aan primaire energie van de warmtepomp met dat van de ketel.

https://www.google.nl/url...Vaw0CFQ0LJ785P4oB8SugXqDd

[ Voor 14% gewijzigd door Leif op 23-01-2023 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Iemand anders wel eens last gehad van een luid getik/geklop uit het gasdeel? Sinds dit weekend bij gasgebruik een ritmische tik te horen, elke 20-30 seconden een keer. Bij het aanvangen van gasvraag (bv warm water) gaat het even heel snel tekeer voor een korte tijd, idem bij eindigen gasvraag.

Hiervoor nooit een geluidje gehad en hij hangt er net, installateur morgen maar even bellen maar mogelijk bij een mede-tweaker bekend?

Update: lijkt door spanningen tussen voorplaat en warmtewisselaar te komen. Bouten worden ingevet. Wel bijzonder bij zo’n nieuwe ketel, maar weinig aan de hand dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Martyn89 op 24-01-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvb
  • Laatst online: 27-09-2024

Dvb

Mijn hybride systeem draait na enkele maanden bijsturing bijna naar tevredenheid. Het enige wat mij erg stoort is het feit dat de pomp bij temperaturen rond en onder het vriespunt ieder kwartier op volle snelheid enkele minuten draait. Het lijkt op een vorstbeveiliging, maar volgens mij is die overbodig aangezien alle waterdelen in huis zitten en er tussen binnen en buiten alleen gasleidingen lopen. Weet iemand wat deze functie doet? En of deze ook uit kan of anders ingesteld kan worden? En als het niet uit kan of mag of het debiet van die functie dan lager kan? In normaal gebruik hoor ik namelijk nauwelijks stromingsgeluiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Leif schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:53:
[...]

Daikin (servicedesk) geeft aan dat de brandstofprijs van invloed is op economisch.
Op ecologisch wilt hij zo lang mogelijk op de warmtepomp werken.
Dan spreken handleiding en servicedesk elkaar tegen…

Ook in hun inbedrijfstelling filmpje zeggen ze welke basis instellingen je moet toepassen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PmsY4cgjytiXgnIbmJsSQzPcDq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYLfRxJ8a0lx7Jq9lyBFZAbt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 26-01-2023 08:38 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
DutchWing schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:26:
[...]
Daikin (servicedesk) geeft aan dat de brandstofprijs van invloed is op economisch.
Op ecologisch wilt hij zo lang mogelijk op de warmtepomp werken.
Dan spreken handleiding en servicedesk elkaar tegen…....
Nee, er is geen sprake van tegenspraak.
Bij economisch stoken is de prijs van gas en elektriciteit van belang.
Bij ecologisch stoken is de efficientie van gas en electrisch van belang.

Ik citeer: de primaire energiefactor geeft aan hoeveel eenheden primaire energie (gas, olie, enz) er nodig zijn om 1 eenheid electriciteit te maken.
Het verbruik van primaire energie van de warmtepomp wordt vergeleken met het gasverbruik van de ketel.
De primaire energiefactor voor gas = 1.
Voor electriciteit uit een fabriek is dat 2,5
Voor electriciteit van zonnepanelen is dat 6 ???????

[ Voor 26% gewijzigd door Leif op 26-01-2023 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
  • Laatst online: 14-12-2023
@leif bij welke wijze van stoken, economisch of ecologisch hou je de meeste euro's in je portemonnee.

Gezien het prijsplafond stook ik nu voor verwarming en tapwater op gas.
Kook op inductie en in het begin van de maand stond de warmte pomp nog te draaien. Ben dus al over het elektra plafond heen en gas nog niet.

Vr groet Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Rugzak schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:10:
@leif bij welke wijze van stoken, economisch of ecologisch hou je de meeste euro's in je portemonnee.
Geen idee.
Eerder in dit topic hebben mensen daar stellige uitspraken over gedaan.
Maar elk huishouden is weer anders.
Vloerverwarming, radiatoren, zonnepanelen, isolatiegraad, huiskamer 7*24 uur op 22 graden, enzovoort

Ik stuur op AWT=35 graden constant.
Vanwege het prijsplafond heb ik de buitenunit uitgezet, en stook ik uitsluitend op gas.

[ Voor 28% gewijzigd door Leif op 26-01-2023 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Leif schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 20:12:
[...]

Geen idee.
Eerder in dit topic hebben mensen daar stellige uitspraken over gedaan.
Maar elk huishouden is weer anders.
Vloerverwarming, radiatoren, zonnepanelen, isolatiegraad, huiskamer 7*24 uur op 22 graden, enzovoort

Ik stuur op AWT=35 graden constant.
Vanwege het prijsplafond heb ik de buitenunit uitgezet, en stook ik uitsluitend op gas.
pendelt je ketel dan niet als een malle als je 35 graden tA gebruikt? De mijne gaat echt flippen als ik dat doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Dvb schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 08:19:
Mijn hybride systeem draait na enkele maanden bijsturing bijna naar tevredenheid. Het enige wat mij erg stoort is het feit dat de pomp bij temperaturen rond en onder het vriespunt ieder kwartier op volle snelheid enkele minuten draait. Het lijkt op een vorstbeveiliging, maar volgens mij is die overbodig aangezien alle waterdelen in huis zitten en er tussen binnen en buiten alleen gasleidingen lopen. Weet iemand wat deze functie doet? En of deze ook uit kan of anders ingesteld kan worden? En als het niet uit kan of mag of het debiet van die functie dan lager kan? In normaal gebruik hoor ik namelijk nauwelijks stromingsgeluiden.
Ijsvorming, op de compressor(?).
Net als dat je op een gasfles rijp ziet vormen koelt de buitenunit door het samendrukken van de lucht bovengemiddeld af en begint zich ijs vast te zetten.

Kan hier fout in zitten maar bottom line is dat het niet leidingbescherming is maar systeemonderdelen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Japie.G schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:34:
[...]
pendelt je ketel dan niet als een malle als je 35 graden tA gebruikt? De mijne gaat echt flippen als ik dat doe.
Je kan het vermogen van de ketel heel ver terugschroeven.
Parameter c op de ketel was 20%, is 20% gebleven
Parameter 3 op de ketel was 60%, is geworden 40%
Parameter 5 op de ketel was 25, is geworden 10

Die instellingen heb je ook nodig als je een watersparende douchekop (6 liter per minuut) zou willen monteren.

[ Voor 11% gewijzigd door Leif op 27-01-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Rugzak schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:10:

Gezien het prijsplafond stook ik nu voor verwarming en tapwater op gas.
Kook op inductie en in het begin van de maand stond de warmte pomp nog te draaien. Ben dus al over het elektra plafond heen en gas nog niet.

Vr groet Eric
Ik heb zonnepanelen en een KWh kost mij dus erg weinig. Ik had de unit op economisch staan met de correcte prijzen, maar ik heb niet het idee dat hij er iets zinnigs mee doet. Toen ik hem op ecologisch zette verbruikte hij veel minder gas en daalden mijn kosten ook. Ik laat hem dus op ecologisch staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Leif schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:45:
[...]

Je kan het vermogen van de ketel heel ver terugschroeven.
Parameter c op de ketel was 20%, is 20% gebleven
Parameter 3 op de ketel was 60%, is geworden 40%
Parameter 5 op de ketel was 25, is geworden 10

Die instellingen heb je ook nodig als je een watersparende douchekop (6 liter per minuut) zou willen monteren.
Heb hier geen gas nodig, maar heb er wel eens mee zitten experimenteren. Ketel op laagste vermogen gezet, maar dan was op het momentdat de ketel in kwam er toch sprake van een enorme overshoot op tA en daarmee werd de ketel direct weer uitgeschakeld. Heb jij dat niet? Je ketel loopt gewoon netjes op een tA van 35? Ik ging ervan uit dat in HR bereik de ketel ook een veel grotere deltaT nodig heeft en dat dat onhaalbaar is met die lage tA's..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dvb

Dvb

mk1992 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:59:
[...]

Ijsvorming, op de compressor(?).
Net als dat je op een gasfles rijp ziet vormen koelt de buitenunit door het samendrukken van de lucht bovengemiddeld af en begint zich ijs vast te zetten.

Kan hier fout in zitten maar bottom line is dat het niet leidingbescherming is maar systeemonderdelen.
Nee het is geen defrost ofzo. Hij doet dit alleen als de warmtepomp niet draait en het buiten kouder is dan 2/3 graden en precies iedere 15 minuten. Er is ook geen gasstroom tussen binnen en buiten. Hij pompt dan ook echt op maximaal vermogen het water een minuut rond.

De installateur gaf aan dat het een vorstbescherming is voor de radiatoren en leidingen. In oudere woningen kan ik me voorstellen dat het op echt koude dagen onder het dakbeschot ook kan vriezen, maar in onze goed geïsoleerde woning ligt geen enkele leiding die zou kunnen bevriezen.

Hij wist helaas niet of en hoe dit is uit te zetten. Hij bevestigde wel dat dit niet voor bescherming van de buitenmodule is. Maar herkent iemand dit van zijn eigen systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Dvb schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:02:
[...]

Nee het is geen defrost ofzo. Hij doet dit alleen als de warmtepomp niet draait en het buiten kouder is dan 2/3 graden en precies iedere 15 minuten. Er is ook geen gasstroom tussen binnen en buiten. Hij pompt dan ook echt op maximaal vermogen het water een minuut rond.

De installateur gaf aan dat het een vorstbescherming is voor de radiatoren en leidingen. In oudere woningen kan ik me voorstellen dat het op echt koude dagen onder het dakbeschot ook kan vriezen, maar in onze goed geïsoleerde woning ligt geen enkele leiding die zou kunnen bevriezen.

Hij wist helaas niet of en hoe dit is uit te zetten. Hij bevestigde wel dat dit niet voor bescherming van de buitenmodule is. Maar herkent iemand dit van zijn eigen systeem?
In de handleiding staat gewoon beschreven hoe je de vorstbescherming uit zet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvb

Dvb

FaceDown schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Die vorstbescherming (instelling 02-06) had ik al uitgezet, maar dat had geen effect. Blijkbaar is dat de vorstbescherming voor de kamer waar de thermostaat hangt. Dus die meet of er in de ruimte gevaar op bevriezing is en verwarmt dan een paar graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
FaceDown schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Toch deel ik wel dat het een beetje onduidelijk blijft. Je hebt de vorst bescherming die op 25 gr AWT gaat rondpompen. Die kon ik uitzetten en dat doet hij niet meer, maar ook bij mij merk ik op koude dagen dat hij de pomp voor het cv water elke 10-15 minuten even vol aangooit. Echt helemaal grip op die vorstbescherming lijk ik ook niet te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Wij kan mij advies geven voor mijn systeem.
Deze staat ingesteld op AWT met weersafhankelijke regeling.

Als ik mijn systeem uitzet zie ik dat deze constant nog zo'n 800 a 900 watt stroom verbruikt en de buitenunit blijft ook draaien.
Momenteel dus ook. Afgelopen vrijdag avond had ik het systeem ook uitgezet. Toen is deze ineens 's nachts om 2 uur weer aangegaan.

Iemand een idee?

Zie hier een voorbeeld van vrijdag op zaterdag. En nee, ik heb niet het systeem om 2 uur snachts weer aangezet :) Je ziet ook dat hij lijkt te pendelen. Ik heb echt geen idee waarom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i60cm9-OlN7ckmVBr9PmEvUU3IY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bnUWxaf7amkSMILLdXZq0qmj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Flappie schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:24:
....Afgelopen vrijdag avond had ik het systeem ook uitgezet....
Wat bedoel je met "uitzetten" ?
Alle stekkers er uit?
Voorkeur KWHtarief ?
Uit schakelaar op de kamerthermostaat ?
Parameterinstelling ?

[ Voor 3% gewijzigd door Leif op 29-01-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Leif schreef op zondag 29 januari 2023 @ 18:33:
[...]

Wat bedoel je met "uitzetten" ?
Alle stekkers er uit?
Voorkeur KWHtarief ?
Uit schakelaar op de kamerthermostaat ?
Parameterinstelling ?
De knop op de daikin controller.
Dus dat het groene lampje "uit" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:41
Flappie schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:23:
[...]

De knop op de daikin controller.
Dus dat het groene lampje "uit" is.
heb je een split unit of monoblock?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gielemans
  • Laatst online: 15-03-2023
Mbt de brandstofprijs. Ik heb van de week een monteur van Daikin langs gehad. De juiste berekening hiervoor is volgens hem: 1m3 gas is € 1,45 / 10 kw per m3 x 4 (cop) € 0,54 per kw. Blijf je binnen het prijsplafond dan is electrisch verwarmen voordeliger dan met gas. Overigens rekende hij met minder dan 10kw per m3 waardoor met gas stoken nog minder aantrekkelijk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
MijnCommentaar schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:40:
[...]

heb je een split unit of monoblock?
Split unit van 8kW. Daikin controller in de woonkamer maar die staat ingesteld op regeling middels AWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Het leek op hetzelfde probleem wat ik heb,wanneer het buiten onder de min 4 is en de watertemperatuur is beneden de 15 graden gezakt gaat het systeem vanzelf opwarmen, ook al zet je het systeem uit op de thermostaat maar je hebt een split unit en je water blijft in huis en kan niet bevriezen.
( Ik heb een monoblock )

[ Voor 5% gewijzigd door MijnCommentaar op 29-01-2023 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dvb

Dvb

Martyn89 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:57:
[...]

Toch deel ik wel dat het een beetje onduidelijk blijft. Je hebt de vorst bescherming die op 25 gr AWT gaat rondpompen. Die kon ik uitzetten en dat doet hij niet meer, maar ook bij mij merk ik op koude dagen dat hij de pomp voor het cv water elke 10-15 minuten even vol aangooit. Echt helemaal grip op die vorstbescherming lijk ik ook niet te krijgen.
Precies dat dus. Aangezien de installateur het ook niet weet heb ik nu de vraag maar aan Daikin voorgelegd. Hopelijk verwijzen zij deze keer niet weer terug naar de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Lijkt er dan toch op dat de aanvoer temperatuur van het water te laag wordt en dat het systeem gewoon opstart, ondanks je hem hebt uitgezet.

Ik kan hem ook uitzetten maar de cv ketel gaat gewoon aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
Zo, de eerste volle maand met de Hybride WP installatie. Geen 'rare' aanpassingen gedaan aan de setting, enkel weersafhankelijk laten schakelen,

Jan '22 : 347 m3 gas
gemiddelde temp: 5.1 graden

Jan '23 : 130 m3 gas .
gemiddelde temp 5.2 graden
Jan '23 : 623 kWh

Besparing 217 m3 gas, hier haal ik 20 m3 gas af voor SWW dus 200 m3 ,minder verbruik

kWh naar M3 zet ik op 10 = 65 m3 gas = COP ruim boven de drie, en dat is voor mij niet slecht. We draaien met max 55 graden door de radiatoren.

Kan het zuiniger, zeker en vast, zou het ook wel willen, want de 2000 kWh over van de zonnepanelen zijn dan zo op:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GertS1968 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:45:
Zo, de eerste volle maand met de Hybride WP installatie. Geen 'rare' aanpassingen gedaan aan de setting, enkel weersafhankelijk laten schakelen,

Jan '22 : 347 m3 gas
gemiddelde temp: 5.1 graden

Jan '23 : 130 m3 gas .
gemiddelde temp 5.2 graden
Jan '23 : 623 kWh

Besparing 217 m3 gas, hier haal ik 20 m3 gas af voor SWW dus 200 m3 ,minder verbruik

kWh naar M3 zet ik op 10 = 65 m3 gas = COP ruim boven de drie, en dat is voor mij niet slecht. We draaien met max 55 graden door de radiatoren.

Kan het zuiniger, zeker en vast, zou het ook wel willen, want de 2000 kWh over van de zonnepanelen zijn dan zo op:-)
Ter vergelijk: Ik had 362 m3 in januari 2022 (gas cv).

Nu met warmtepomp januari 2023: 832 kWh, geen gas.

Als ik met jou vergelijk lijkt 1 m3 over te komen met 2 kWh. Laten we 8 kWh per m3 nemen dan kom je op een cop van 4.

Mijn warmtepomp zelf geeft een cop van 3.6 aan voor januari dus dat komt allemaal aardig overeen.

(Alles exclusief sww)

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
FaceDown schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:09:
[...]

Mijn warmtepomp zelf geeft een cop van 3.6 aan voor januari dus dat komt allemaal aardig overeen.

(Alles exclusief sww)
Ook hier alles zonder SWW, ik ben nog niet zo slim om de WP zelf uit te lezen, kan dit via het scherm??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

GertS1968 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 12:35:
[...]

Ook hier alles zonder SWW, ik ben nog niet zo slim om de WP zelf uit te lezen, kan dit via het scherm??
De nieuwere modellen doen geen stroommeting meer heb ik begrepen. Mijn model houdt per maand de verbruikte en opgeleverde energie bij.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AASS
  • Laatst online: 07-05-2023

AASS

Ejha04

Vraag aan o.a. gerts1968

U schrijft aanvoer temp max 55 graden is dit de ingestelde max stooklijn ? Of is dit de max van de ketel.
Wanneer ik de stooklijn op max 55 zet en de ketel springt bij dan stookt de ketel 6 graden hoger, dus 61 graden. Dit resulteert bij mij op een storingsmelding van de hogedruk sensor.
Dit krijg ik niet wanneer de stooklijn op max 52 staat, met ketel word dit 58 graden. (Vervelende bijkomstigheid is dan ook dat bij bereiken keteltemperatuur de wp ook stopt ondanks dat de ruimteverwarming nog niet is bereikt en na 5 minuten de wp weer opstart om verder te gaan)
Wanneer de ketel bijspringt wat lezen jullie dan voor temp af op ketel? En bij wat voor max stooklijn is dat dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
AASS schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:49:
Vraag aan o.a. gerts1968

U schrijft aanvoer temp max 55 graden is dit de ingestelde max stooklijn ? Of is dit de max van de ketel.
Wanneer ik de stooklijn op max 55 zet en de ketel springt bij dan stookt de ketel 6 graden hoger, dus 61 graden. Dit resulteert bij mij op een storingsmelding van de hogedruk sensor.
Dit krijg ik niet wanneer de stooklijn op max 52 staat, met ketel word dit 58 graden. (Vervelende bijkomstigheid is dan ook dat bij bereiken keteltemperatuur de wp ook stopt ondanks dat de ruimteverwarming nog niet is bereikt en na 5 minuten de wp weer opstart om verder te gaan)
Wanneer de ketel bijspringt wat lezen jullie dan voor temp af op ketel? En bij wat voor max stooklijn is dat dan.
Goede vraag, de stooklijn is weersafhankelijk, vandaag 8 graden, en circulatie temp is 45graden, gisteren ook, gasverbruik 2.6 m3 / 18.4 kWh WP.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMWvf8kZsn6FAC76rwHFUNOunvM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tMdmJrhCRKLgAt4daB4uqjgq.jpg?f=user_large

Hier zie je het gasverbruik vs gemidddelde temp per dag, rood is hybride, blauw is CV zonder SWW.

Onze installateur heeft weinig aan de fabrieks instelllingen veranderd.

[ Voor 13% gewijzigd door GertS1968 op 05-02-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoPolet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 03-06 20:39
Dag allemaal,
Ik heb momenteel een Daikin thermostaat die zone 1 bedient, en de stooklijn weersafhankelijk. Zone 2 bedien ik met een aan/uit relais via Domoticz. Ik zou graag zone 1 ook handmatig aan willen laten gaan, maar lever ik dan veel functionaliteit (bv. moduleren?) in? Of doet de daikin thermostaat in feite ook weinig met het verschil tussen gevraagde en werkelijke kamertemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
GertS1968 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:44:
[...]

Goede vraag, de stooklijn is weersafhankelijk, vandaag 8 graden, en circulatie temp is 45graden, gisteren ook, gasverbruik 2.6 m3 / 18.4 kWh WP.

[Afbeelding]

Hier zie je het gasverbruik vs gemidddelde temp per dag, rood is hybride, blauw is CV zonder SWW.

Onze installateur heeft weinig aan de fabrieks instelllingen veranderd.
Ik vind je reductie in gasverbruik nog niet zo indrukwekkend. Ter vergelijking, ik heb in januari 47.7 kuub gas verbruikt (SWW van vier mensen die dagelijks douchen, dus dat is het grootste deel van het verbruik). Mijn referentie-gasverbruik (voordat ik WP had, gecorrigeerd voor graaddagen) is 298.4 kuub gas. Stroomverbruik is 629KWh. Vrijstaand huis, veel glas.

Mijn aanvoertemp is véél lager dan die van jou. Afgelopen dag stond ie op zo'n 31-33 graden (weersafhankelijk). Ik denk dus, tenzij je een heel slecht geïsoleerd huis hebt oid, dat je nog wel wat meer gas kan besparen door die stooklijn aan te passen.

Edit: in een post hierboven zeg je dat je radiatoren hebt, dan gaat dit verhaal wellicht niet op. Ik heb hoofdzakelijk vloerverwarming, en zet mijn radiatoren (secundair circuit) slechts incidenteel aan. Maar ook dan hanteer ik een lagere temperatuur, overigens.

[ Voor 9% gewijzigd door RoD op 05-02-2023 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
AASS schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:49:
.....Wanneer de ketel bijspringt wat lezen jullie dan voor temp af op ketel? ....
Ik denk dat je deze vraag niet kan beantwoorden zonder kennis van de ingestelde evenwichtstemperatuur.
De evenwichtstemperatuur bepaalt wanneer de CV wel/niet mag bijspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 15:09
Buitentemperatuur ?

Ik probeer een beetje zicht te krijgen op de buitentemperatuur rapportage.

Met de P1/P2 controller van Arnold makkelijk te volgen !!
Wat mij opvalt is dat deze in de meeste gevallen totaal niet klopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sEZGVSSyFrhyvROO3Ztt1LO4GwM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/T01f1xG5TISacMHQHtFd030x.png?f=user_large

Dit is absurd over de top. Het is op dit moment iets tussen 7,5 en 8,5 graden.
Waar die 13 vandaan komt , het was zelfs even 13,5 ???

Ik heb de buitenvoeler van mijn oude nefit ketel nog hangen en die heb ik aan een esp geknoopt.
De offset moet nog een beetje beter maar die geeft op hetzelfde moment 7,5 graden.

5 tot 6 graden verschil met mijn meting en met de waarden die van het knmi komen..

Iemand enig idee ?
Het is nogal relevant als je een weersafhankelijke regeling gebruikt lijkt mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
VolvoGek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:28:
Buitentemperatuur ?

Ik probeer een beetje zicht te krijgen op de buitentemperatuur rapportage.

Met de P1/P2 controller van Arnold makkelijk te volgen !!
Wat mij opvalt is dat deze in de meeste gevallen totaal niet klopt.
[Afbeelding]

Dit is absurd over de top. Het is op dit moment iets tussen 7,5 en 8,5 graden.
Waar die 13 vandaan komt , het was zelfs even 13,5 ???

Ik heb de buitenvoeler van mijn oude nefit ketel nog hangen en die heb ik aan een esp geknoopt.
De offset moet nog een beetje beter maar die geeft op hetzelfde moment 7,5 graden.

5 tot 6 graden verschil met mijn meting en met de waarden die van het knmi komen..

Iemand enig idee ?
Het is nogal relevant als je een weersafhankelijke regeling gebruikt lijkt mij :-)
Die van mij klopt anders behoorlijk. Maar heb mijn buitenunit dan ook aan de de zijkant van mijn woning hangen op het noorden. Daar komt geen zon.
Staat die van jouw in de zon toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
Die staat op een plat dak in de zon.
Als er zon is dan…

Maar mijn metingen zijn van toen er geen zon was.
De oude buitenvoeler hangt uit de zon aan de N-NO kant
Ik heb nu ook de metingen van De Bilt er bij en die is behoorlijk gelijk aan de oude Nefit.
In het donker is het goed afstellen. En dan zijn de waarden wel gelijk. Maarja…overdag is iets anders.

Weet iemand of het mogelijk is een externe sensor aan de Daikin is te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
VolvoGek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:04:

Weet iemand of het mogelijk is een externe sensor aan de Daikin is te koppelen?
zoek eens in dit topic naar externe sensor, zoekt en gij zult vinden, reeds meerdere keren benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
Ja klopt bijvoorbeeld EKRSCA1
Maar die is krankzinnig duur voor een plastic doosje met een NTC.
Ik zal de vraag anders stellen. Is er hier iemand die een aparte buitenvoeler heeft aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
Gevonden…
X5M: 5-6
Met de begeleidende tekst
Only for KRCS01-1 or EKRSCA1

Nu wil ik wel weten wat die sensoren aan spul bevatten.
Wat voor NTC bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

VolvoGek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:32:
Ja klopt bijvoorbeeld EKRSCA1
Maar die is krankzinnig duur voor een plastic doosje met een NTC.
Ik zal de vraag anders stellen. Is er hier iemand die een aparte buitenvoeler heeft aangesloten?
Dat wil ik ook wel weten. Ik zie namelijk bij defrosts ook veranderingen in de buitentemp. Dat klopt natuurlijk niet en kan zomaar van invloed zijn op AWT.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
175 euro voor dit lege doosje

https://www.climasense.nl...or-buitentemperatuur.html

Is dat doosje van goud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-06 10:54
VolvoGek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:55:
Gevonden…
X5M: 5-6
Met de begeleidende tekst
Only for KRCS01-1 or EKRSCA1

Nu wil ik wel weten wat die sensoren aan spul bevatten.
Wat voor NTC bijvoorbeeld
het was even spitten, weerstandstabel gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8TtyOUD5C7j3VwA0D_QywhXUQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nx4Z5bRq4klH8aVEVKgH4cZE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
weegt 100kg :)

€ 175,00
Inclusief belasting
100 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:01
Lijkt er gezien het gewicht wel op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XO3fAbyumeXMJz6SkoyTZezzwSE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jyQadceS1yDV5vwrW4Jnz4JF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05:14
MBgek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:03:
[...]

het was even spitten, weerstandstabel gevonden.

[Afbeelding]
Lijkt op type 3950 20k, door iemand al getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
40 cent bij Aliexpress
Dus die 170 euro….
Het is dat doosje van 100kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelis l
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 18-01 19:35
Mijn Daikin Hybride heeft de mogelijkheid om de werking op basis van ingevoerde stroom en gasprijzen te regelen.
Ik vroeg me af de onderstaande aanname correct is :
" Warmtepomp laten draaien met voorkeur op gas is goedkoper dan op stroom "
1M3 aardgas vertegenwoordigd 9,7 kWh. mijn COP is 3,7
1M3 gas kost me met het prijsplafond 1,45 euro.
Mijn daltarief bedraagt 0,66 euro en piektarief bedraagt 0,86 euro (ik zit boven het prijsplafond ivm elec. auto)

Als ik met gas 9,7 kwh opwek kost me dat dus 1,45 euro
Als ik het met stroom (gem. piek/dal) doe kost me dat toch 9,7 : cop (3,7) x 0,76 is 1,99 euro.

Of maak ik ergens een denkfout ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

cornelis l schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:18:
Mijn Daikin Hybride heeft de mogelijkheid om de werking op basis van ingevoerde stroom en gasprijzen te regelen.
Mijn daltarief bedraagt 0,66 euro en piektarief bedraagt 0,86 euro (ik zit boven het prijsplafond ivm elec. auto)

Als ik het met stroom (gem. piek/dal) doe kost me dat toch 9,7 : cop (3,7) x 0,76 is 1,99 euro.

1 m3 is ongeveer 8 kWh aan warmte vanwege inefficientie van de ketel. Je komt dus op 1.64 ipv 1.99. Overigens haal je op koude dagen geen cop van 3,7. Eerder 2,5 of iets dergelijks.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
VolvoGek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:55:
... Only for KRCS01-1 or EKRSCA1
Nu wil ik wel weten wat die sensoren aan spul bevatten.....
Dit onderwerp is al eerder aan de orde geweest.
Maar toen wist men niet wat het doosje deed.
Heeft het invloed op de defrosts?
Heeft het invloed op de buitentemperatuurafhankelijk stoken?
Is het alleen maar een informatieve waarde op de kamerthermostaat?

Weten we inmiddels meer?

RoelDijk in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

FaceDown schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:09:
[...]

Ter vergelijk: Ik had 362 m3 in januari 2022 (gas cv).

Nu met warmtepomp januari 2023: 832 kWh, geen gas.

Als ik met jou vergelijk lijkt 1 m3 over te komen met 2 kWh. Laten we 8 kWh per m3 nemen dan kom je op een cop van 4.

(Alles exclusief sww)
Je berekening lijkt interessant, maar ik snap hem even niet.

Mijn situtie na plaatsen warmtepomp is als volgt:

maandgasel
dec 2021294431
jan 2022245495
dec 2022751062
jan 202345951

pomp en ketel zijn geplaatst in maart 2022

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
cornelis l schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 18:18:

Wat Facedown al zegt moet je het rendement van het CV deel ook meenemen. Maar inderdaad, het prijsplafond is niet bepaald gunstig gekozen voor diegenen die de switch naar een warmtepomp hebben gemaakt. Terwijl dat wel zo zou moeten zijn, voor stroom zit de werkelijke prijs de laatste weken vrijwel continu onder het prijsplafond en voor gas hangt die er tegenaan. Met het prijsplafond in acht genomen heb je wel de beperking met een max kWh en max m3. Die laatste is echter ook vrij ruim, dus kan het prima lonen gewoon op gas te stoken als je aan prijsplafond tarieven zit.

Wellicht een tip; dynamische tarieven zijn best wel interessant (behalve als je volledig saldeert). Zeker ook met een auto als je die ‘s nachts kunt opladen. Ik laad gemiddeld op rond de 25 ct /kWh de laatste tijd, soms nog een stuk lager. Overdag zit ik zelden boven het prijsplafond. Zal daar niet te diep op ingaan want daar is een prachtig topic voor.

Wat me wel opvalt; ondanks dat ik economisch stook gaat hij bijna nooit over op gas hier. Heb verder geen instellingen aangepast. Ik vind het (nog) prima, maar vraag me wel af hoe goed de Daikin regeling nu echt is met de opgegeven prijzen. Voor mijn gevoel… niet zo goed. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
  • Laatst online: 14-12-2023
jdbiggelaa schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:46:
[...]

Handig om te weten. Mijn indruk is dat de sensor regelmatig graden naar beneden afwijking geeft van de werkelijke temperatuur. De oorzaak is, vermoed ik, dat de koude luchtstroom van de warmtepomp de luchttemperatuur achter de warmtepomp behoorlijk laat dalen. Gevolg: de evenwichtstemperatuur verschuift een paar graden en de warmtepomp schakelt bij een hogere dan ingestelde temperatuur de CV ketel in. Herkent iemand dit?
Zou de sensor iets afschermen met een plaatje, buisje oid de temperatuur registratie iets veranderen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuko
  • Laatst online: 05-06 08:47
Gasloos het hele huis verwarmen met monoblock van Daikin, wij doen het.

Mijn ervaring met een Daikin Monoblock 4KW warmtepomp, deze hebben we sinds november en draait als stand-alone, terwijl het een hybride oplossing zou zijn.
  • Hoekwoning
  • 2018 opgeleverd mét CV ketel
  • Vloerverwarming beneden
  • Radiatoren boven
  • +/- 150m2 woonoppervlakte
  • 12 zonnepanelen
  • Open trap vanuit woonkamer naar boven (helaas)
Ons gasverbruik zat rond de 800 tot 1.000m3 per jaar. We hebben de Daikin Monoblock gekocht om te kijken of we hiermee volledig gasloos konden verwarmen- dat lukt nu toe ook nog verbazingwekkend goed.

Oplossing stand-alone draaien Monoblock:

Wat we hebben gedaan is de CV ketel (Nefit) niet koppelen aan de Daikin warmtepomp. De warmtepomp en CV ketel communiceren niet met elkaar. We hebben de warmtepomp rechtstreeks aan de vloerverwarmingsverdeler gekoppeld en de losse bijgeleverde Daikin thermostaat opgehangen in de woonkamer. De thermostaat van de cv-ketel hangt nog steeds in de keuken, maar staat permanent op 12 graden ingesteld en die slaat dus niet aan.

In de meterkast is een groep aangemaakt voor de warmtepomp met een losse KWH meter (voor goed inzicht). De warmtepomp heeft sinds plaatsing eind november tot nu toe ongeveer 800 kwh verbruikt. Dat is dus een +- 400 KW per maand aan verbruik.

Nadelen huidige opstelling:

Met de huidige opstelling gaat de CV ketel nooit aan om bij te verwarmen terwijl deze (volgens de berekening van de warmtepomp zelf) efficiënter zou zijn dan de warmtepomp. Hierdoor daalt de temperatuur in de woonkamer wel als het erg koud is buiten (lager dan 4 graden). Dan schiet een monoblock 4KW tekort in vermogen/ capaciteit voor onze woning en warmtevraag. De temperatuur blijft dan op zijn best 17-19 graden. Zodra het buiten boven de 5 graden is buiten is het eenvoudig op te stoken naar 20 tot 22 graden in huis.

Voordeliger dan gas? Bijna nul op de meter!

Wij nemen het op de koop toe dat bij vrieskou, de woning niet veel warmer is dan 17-19 graden. Is het dan goedkoper dan op gas verwarmen?

Eneco mailde mij het overzicht (ruwe vergelijking van januari 2022 v.s. januari 2023)
2022 gas: 122m3
2022 elektra: 186KW

2023 gas: 13m3
2023 elektra: 483KW

Tegen de huidige tarieven die ik betaal bij Eneco (3,54 gas en 0,84 elektra) zou het nog steeds uit kunnen met het verbruik van vorig jaar. Gelukkig kunnen we voorlopig nog salderen en hebben we na de zomer dus nul op de meter! Bijna dan, we douchen nog steeds met warm water van de cv-ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfWeap99_vZaraGMNlCnM0hFbyY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/inqNMpYexIBmM2PlFbNLiMmz.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p59B0iy1JV_MvLjWzLKUQcWhsjs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uqqxWq7HoKSJ60W5qmC5XeN5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
@stuko heel gaaf!
Heb je nog bijzondere dingen gedaan qua instellingen van de monoblock?
Tegen de huidige tarieven die ik betaal bij Eneco (3,54 gas en 0,84 elektra) zou het nog steeds uit kunnen met het verbruik van vorig jaar. Gelukkig kunnen we voorlopig nog salderen en hebben we na de zomer dus nul op de meter! Bijna dan, we douchen nog steeds met warm water van de cv-ketel.
Dit is wel een beetje huilen, woekerprijzen. Ik zou snel weg gaan daar, ook voor de terugleververgoeding.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuko
mk1992 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:38:
@stuko heel gaaf!
Heb je nog bijzondere dingen gedaan qua instellingen van de monoblock?

[...]

Dit is wel een beetje huilen, woekerprijzen. Ik zou snel weg gaan daar, ook voor de terugleververgoeding.
Thanks :) We hebben het monoblock ingesteld op een aanvoertemperatuur van 40 graden. Daardoor is de COP lager dan bij 30 graden (ideale temp geloof ik), maar hiermee is de verwarming/ comfort in huis gunstiger. Daarnaast heb ik de pomp van de vloerverwarming sneller gezet, die draaide op 1 en nu op 3.

De meest ideale opzet zou zijn om het vloerverwarmings verdeelblok te vervangen voor een open verdeelblok. Dat zou nog gunstiger zijn, maar dit is de eerste pilot en die gaat goed. Wellicht een project voor komend jaar.

Pure en legale oplichting helaas.. Rond de zomer hebben we alle gebruikte energie weggesaldeerd, dan vertrekken we direct. Eneco zal nooit weer iets aan mij verdienen _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door stuko op 09-02-2023 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

Hallo Stuko

Mooi resultaat!

Je zegt dat je gasketel niet mee doet , maar is dat puur de aansturing of heb je ook niet gelinkt met het hydraulische gedeelte , cq aanvoer en retour cv waterleidingen.?

Krijg hier volgende week een Daikin hybride monobloc set , buitendeel plus gasketel , en wil eigenlijk het buitendeel ook gelijk bij de vloerverwarmingsverdeler aansluiten , met een laag temperatuur systeem telt elke graad, dus gelijk de vloer in wat mij betreft..

In bivalente opstelling zou ik dan keerkleppen nodig hebben onder de cv ketel.
Dus hoe heb jij dat opgelost?

En heb jij nog een pompschakelaar op je huidige verdeler?
Vraag mij af of deze kan blijven ? , als deze te laat inschakelt zou het kunnen dat het buitendeel in storing gaat ? , te weinig flow?

[ Voor 14% gewijzigd door Jan2023 op 09-02-2023 17:54 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuko
Jan2023 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 17:48:
Hallo Stuko

Mooi resultaat!

Je zegt dat je gasketel niet mee doet , maar is dat puur de aansturing of heb je ook niet gelinkt met het hydraulische gedeelte , cq aanvoer en retour cv waterleidingen.?

Krijg hier volgende week een Daikin hybride monobloc set , buitendeel plus gasketel , en wil eigenlijk het buitendeel ook gelijk bij de vloerverwarmingsverdeler aansluiten , met een laag temperatuur systeem telt elke graad, dus gelijk de vloer in wat mij betreft..

In bivalente opstelling zou ik dan keerkleppen nodig hebben onder de cv ketel.
Dus hoe heb jij dat opgelost?

En heb jij nog een pompschakelaar op je huidige verdeler?
Vraag mij af of deze kan blijven ? , als deze te laat inschakelt zou het kunnen dat het buitendeel in storing gaat ? , te weinig flow?
Yes, de CV ketel (gas inderdaad) doet niet mee omdat de thermostaat op 12 graden staat, dus die gaat niet aan. De warmtepomp zit echter gewoon op de 2 leidingen aangesloten die vloerverwarming verdeler in gaan, en inderdaad met keerkleppen en ontluchtingsventielen. Dus in feite zitten er twee warmtebronnen op mijn 'centrale verwarming' waarvan ik er maar eentje gebruik: de warmtepomp.

Ik heb geen keerkleppen aangesloten bij de cv-ketel, enkel bij de verdeler van de vloerverwarming. Het enige wat de installateur mij nog tipte als upgrade, was de open verdeler, die heb ik (nog) niet genomen.

Even de foto van de setup (let maar niet op de draden.. maar er gaat vanuit de locatie onder de trap nog heel wat domotica het huis in ;) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw_uXS-fSSEK40eqDGvbAivt1C8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qYMxCjZpj46VLKjYiaiPzgSZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06-06 11:05

Jan2023

KISS

Bedankt , je hebt dus de add-on monobloc met externe pomp in de retour.
De hybride monobloc schijnt niet zonder de pomp in de bijgeleverde gasketel te kunnen , systeem staat in serie.

Nog mijn vraag over de pomp op de verdeler ? , zit daar een pompschakelaar tussen of draait die continu?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 20:22
Oei, het is echt heel erg lang geleden dat ik Tweakers bezocht heb (2012 ergens?), dus laten we maar zeggen dat ik nieuw ben hier.

Ik heb inmiddels zo'n 2-3 weken een Daikin/Intergas hybride, EVLQ08CV3 / EHYHBX08AV3 + NHYKOMB33AA. Daar heb ik een P1P2Serial monitor van arnoldniessen aan hangen om het apparaat te monitoren en te temmen.

Dat lukt wel aardig, op een paar dingen na waar jullie misschien raad weten.

Systeemlayout: het spul stookt met een weersafhankelijke stooklijn, gestuurd door de userinterface die in de woonkamer hangt en als kamerthermostaat doubleert. Het afgiftesysteem is vloerverwarming, wel nog met een verdeler met pomp. Pompsnelheid van de Wilo pomp heb ik op 0,45 bar drukverschil gezet om de delta-T's laag te houden, en die pomp schakel ik mee samen met de circulatiepomp van de hybride via HomeAssistant om onnodig stoomverbruik te voorkomen. Geen buffervaten of andere fratsen in het verwarmingssysteem.

Het doel is om zoveel mogelijk elektrisch te verwarmen; ik heb afgelopen jaar met de zonnepanelen bijna 3000kWh meer opgewekt dan gebruikt, en zolang ik nog mag salderen... Kwa capaciteit is het ook geen probleem om volledig op de warmtepomp te draaien voor de huisverwarming.

Maar het apparaat zo ver krijgen dat-ie geen gas meer bijstookt is nog niet zo simpel.

Parameters zijn nu zo ingesteld:
5-00 staat op 1 (gasketel mag niet werken boven evenwichtstemperatuur),
5-01 (evenwichtstemperatuur) op -10C
C-03 (CV ketel aan) op -8C
C-04 (hysterese) op 3C
C-0A (snel aanwarmen) op 0.
9-00 (max verwarmingstemp) op 50C
9-01 (min verwarmingstemp) op 20C
8-05 AWT modulatie toegestaan op 1
8-06 max AWT modulatie 5C
Weersafhankelijke curve van 30C AWT bij -6C tot 22C AWT bij 16C
Economisch stoken, energieprijzen heb ik gevarieerd met hele hoge gasprijs tov elektra en ook allemaal op 0 gezet zonder al teveel resultaat.

Verder, om 14.00 gaat de klokthermostaat van 18.5C naar 19.5C want zo 14:00-15:00 hebben we de hoogste buitentemperaturen, en dan draait het spul met de hoogste COP (en de panelen wekken stroom op).
's avonds gaat de temperatuur weer terug naar 18.5C en dan zit er genoeg warmte in de VV om het grootste deel van het etmaal geen extra warmte meer te hoeven hebben. Met deze methode lijkt de elektriciteitsconsumptie over een etmaal gemeten lager uit te komen dan wanneer ik continu 19C vraag (beperkte dataset nog).

Maar toch zie ik dat gekke ding gas bijstoken. Hier bijvoorbeeld om 14.00-14:30:
Afbeeldingslocatie: https://www.icecoldcomputing.com/directlink/warmtepomp_9feb2023_1.png

Hoe krijg ik dat ding nou zo ver dat-ie van het gas afblijft behalve voor warm water? Gasketel heb ik nog niks aan veranderd; zou parameter 1 (installatietype) op de gasketel op 2 (Alleen warm tapwater, geen verwarmingssysteem nodig) zetten zinvol zijn?

Verder zie ik zo af en toe rare dingen. Hier zakt ineens de watertemperatuur, maar ik kan er geen reden voor verzinnen eigenlijk.
Afbeeldingslocatie: https://www.icecoldcomputing.com/directlink/warmtepomp_9feb2023_2.png

Wat gebeurt hier?

En nog een hele domme vraag misschien: waar zie ik de waterdruk in het CV-cysteem? De oude ketel had een manometertje, deze niet.

Verder best happy eigenlijk. Bij 5C buitentemperatuur is de COP nog 4.7 (externe meter voor consumptie / kW-geproduceerd uit de Daikin). Dat vind ik best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
De aanvoer temperatuur zakt onder de 17 graden, dan gaat er eerst gas doorheen om de temp boven de 17 graden uit te krijgen.
Dit is geen instelling die je kunt veranderen. Het is een eigenschap van de WP.
Ik heb een monoblock, zodra de buiten temperatuur onder de 4 graden zakt en de aanvoer temperatuur onder de 15 graden komt gaat de ketel aan en wordt er gas verstookt totdat de temperatuur weer op 17 graden is.
Je snapt het vast wel, de thermostaat staat dan buitenspel, je radiatoren worden warm en uiteindelijk stroomt het warme water weer de WP in. Dit stopt niet, dus vakantie mode op 15 graden zetten en twee weken in de zon als het hier vriest... je gas rekening gaat sky-high.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 20:22
Het is ook meteen 0,65 m3 aan gas. Niet erg weinig. En het enige wat er hoeft te gebeuren is dat de pomp even moet draaien en hop, watertemperatuur weer boven de 17. Dat zie je ook in de grafiek; de temperatuur schiet omhoog. Waarom moet er dan een halfuur lang gestookt worden op gas?

De vraag is waarom het apparaat dan heel de nacht braaf om de 15 minuten de pomp even laat lopen en dan vanaf 11.00 opeens niet meer. Omdat de buitentemperatuur dan boven de 4 graden zit?

Wat ik begrepen heb ik dat pompmode 'sample' (A.2.1.9/F-0D=1) niet beschikbaar is samen met de ruimtethermostaat en AWT-modulatie? Ik kan het bij A.2.1.9/pompbedrijf niet instellen in ieder geval.

Zou het in gasverbruik schelen als ik het CV-vermogen voor ruimteverwarming flink terugschroef? Parameter 3 van de gasketel naar 25 of 30 ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-05 22:22
MijnCommentaar schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:56:
De aanvoer temperatuur zakt onder de 17 graden, dan gaat er eerst gas doorheen om de temp boven de 17 graden uit te krijgen.
Dit is geen instelling die je kunt veranderen. Het is een eigenschap van de WP.
Ik heb een monoblock, zodra de buiten temperatuur onder de 4 graden zakt en de aanvoer temperatuur onder de 15 graden komt gaat de ketel aan en wordt er gas verstookt totdat de temperatuur weer op 17 graden is.
Je snapt het vast wel, de thermostaat staat dan buitenspel, je radiatoren worden warm en uiteindelijk stroomt het warme water weer de WP in. Dit stopt niet, dus vakantie mode op 15 graden zetten en twee weken in de zon als het hier vriest... je gas rekening gaat sky-high.
Kijk eens naar parameter [4-04] van de Daikin Altherma lage temperatuur monobloc* en de Daikin Altherma H Hybrid**

*[4-04] Waterl. tegen vorst beschermen
0: Pomp werkt continu
1: Pomp werkt intermitterend
2: Geen bescherming

**[4-04] Mag de pomp werken tijdens vorstbeveiliging leidingen?
0: Pomp werkt intermitterend
1: Pomp werkt continu
2: UIT

Ik heb een split en had activiteit onder de 4gr. buitentemperatuur zonder warmte vraag. Hier wordt niet op ingegaan in de handleiding. Heb in de catalogus gekeken naar toestellen met een gelijkwaardig bedien paneel. Bij setting 2 is er geen activiteit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
bij een monoblock kun je dit helaas niet aanpassen, staat op intermittend en gaat dan om de 15 minuten aan zodra de buitentemperatuur onder de 4 graden zakt.
En bij een monoblock wil je dat echt niet, als je de pomp uit zet bevriest het water in je monoblock, daar zit een beveiliging in en dan loopt al je cv water de straat op. Ik weet niet of je dan er zelf nog iets aan kunt doen.

Het is ook meteen 0,65 m3 aan gas. Niet erg weinig. En het enige wat er hoeft te gebeuren is dat de pomp even moet draaien en hop, watertemperatuur weer boven de 17. Dat zie je ook in de grafiek; de temperatuur schiet omhoog. Waarom moet er dan een halfuur lang gestookt worden op gas?

Klopt wel, het water gaat eerst je hele huis door, koelt flink af en komt dan pas terug in het monoblock welke in de kou staat, voordat die sensor opgewarmt is ben je wel een half uur verder, en dan moet het systeem ook nog ingrijpen om de om schakeling te maken. Dat zit denk ik hardcoded in de software.

ik wil van het monoblock af, ben helemaal klaar met dat ding.

[ Voor 23% gewijzigd door MijnCommentaar op 09-02-2023 23:03 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 44 Laatste