Oei, het is echt heel erg lang geleden dat ik Tweakers bezocht heb (2012 ergens?), dus laten we maar zeggen dat ik nieuw ben hier.
Ik heb inmiddels zo'n 2-3 weken een Daikin/Intergas hybride, EVLQ08CV3 / EHYHBX08AV3 + NHYKOMB33AA. Daar heb ik een P1P2Serial monitor van arnoldniessen aan hangen om het apparaat te monitoren en te temmen.
Dat lukt wel aardig, op een paar dingen na waar jullie misschien raad weten.
Systeemlayout: het spul stookt met een weersafhankelijke stooklijn, gestuurd door de userinterface die in de woonkamer hangt en als kamerthermostaat doubleert. Het afgiftesysteem is vloerverwarming, wel nog met een verdeler met pomp. Pompsnelheid van de Wilo pomp heb ik op 0,45 bar drukverschil gezet om de delta-T's laag te houden, en die pomp schakel ik mee samen met de circulatiepomp van de hybride via HomeAssistant om onnodig stoomverbruik te voorkomen. Geen buffervaten of andere fratsen in het verwarmingssysteem.
Het doel is om zoveel mogelijk elektrisch te verwarmen; ik heb afgelopen jaar met de zonnepanelen bijna 3000kWh meer opgewekt dan gebruikt, en zolang ik nog mag salderen... Kwa capaciteit is het ook geen probleem om volledig op de warmtepomp te draaien voor de huisverwarming.
Maar het apparaat zo ver krijgen dat-ie geen gas meer bijstookt is nog niet zo simpel.
Parameters zijn nu zo ingesteld:
5-00 staat op 1 (gasketel mag niet werken boven evenwichtstemperatuur),
5-01 (evenwichtstemperatuur) op -10C
C-03 (CV ketel aan) op -8C
C-04 (hysterese) op 3C
C-0A (snel aanwarmen) op 0.
9-00 (max verwarmingstemp) op 50C
9-01 (min verwarmingstemp) op 20C
8-05 AWT modulatie toegestaan op 1
8-06 max AWT modulatie 5C
Weersafhankelijke curve van 30C AWT bij -6C tot 22C AWT bij 16C
Economisch stoken, energieprijzen heb ik gevarieerd met hele hoge gasprijs tov elektra en ook allemaal op 0 gezet zonder al teveel resultaat.
Verder, om 14.00 gaat de klokthermostaat van 18.5C naar 19.5C want zo 14:00-15:00 hebben we de hoogste buitentemperaturen, en dan draait het spul met de hoogste COP (en de panelen wekken stroom op).
's avonds gaat de temperatuur weer terug naar 18.5C en dan zit er genoeg warmte in de VV om het grootste deel van het etmaal geen extra warmte meer te hoeven hebben. Met deze methode lijkt de elektriciteitsconsumptie over een etmaal gemeten lager uit te komen dan wanneer ik continu 19C vraag (beperkte dataset nog).
Maar toch zie ik dat gekke ding gas bijstoken. Hier bijvoorbeeld om 14.00-14:30:
Hoe krijg ik dat ding nou zo ver dat-ie van het gas afblijft behalve voor warm water? Gasketel heb ik nog niks aan veranderd; zou parameter 1 (installatietype) op de gasketel op 2 (Alleen warm tapwater, geen verwarmingssysteem nodig) zetten zinvol zijn?
Verder zie ik zo af en toe rare dingen. Hier zakt ineens de watertemperatuur, maar ik kan er geen reden voor verzinnen eigenlijk.
Wat gebeurt hier?
En nog een hele domme vraag misschien: waar zie ik de waterdruk in het CV-cysteem? De oude ketel had een manometertje, deze niet.
Verder best happy eigenlijk. Bij 5C buitentemperatuur is de COP nog 4.7 (externe meter voor consumptie / kW-geproduceerd uit de Daikin). Dat vind ik best netjes.