Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 24 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-04 12:58

FaceDown

Storende factor.

xanlan schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:12:
[...]

Thanks voor de uitgebreide reactie en goed om te lezen dat er bij de voorgestelde aanpak niet meteen duizend alarmbellen afgaan. ;) Het stelt me tevens gerust dat ik Evohome kan blijven gebruiken, zij het door de WP goed in te regelen.

Ik heb nog wel een tweetal vragen over de verdeler:

1. Momenteel heb ik inderdaad een mengverdeler met pomp. Ik kan deze vervangen voor een pomploze verdeler zonder mengsysteem, maar krijg ik dan geen problemen als de CV op de WP bijspringt als het buiten echt fris wordt?

De CV staat natuurlijk laag ingesteld, maar kan deze in bepaalde gevallen niet de 40-45 graden celsius overstijgen die maximaal wordt aangeraden voor vloerverwarming? Of is dat softwarematig echt goed onder controle te houden?

2. Wordt een WP-systeem echt veel efficienter als ik naar een verdeler zonder mengsysteem ga als alles LT is? Ik kon zo 123 geen goed vergelijkingsmateriaal vinden van mensen die dit hebben gemeten.

Beetje suffe vragen wellicht, maar better safe than sorry. ;) Mocht je een YouTube kanaal of forumdraadje kennen dat dieper ingaat op de verdeler materie, graag!

Ik heb je tip over de relais in elk geval goed in het geheugen geprent! Zodra de installatie hier draait zal ik het gaten houden. =D Nogmaals hartstikke bedankt!
1. Je moet altijd een beveiliging op je vloerverwarming hebben al is het maar in het geval dat je per ongeluk eens water van 80 graden de vloer in pompt. Dit heet een maximaalbeveiliging en lijkt op een gewone radiatorknop met een sensor. Dan kan er eigenlijk al niks meer mis gaan. Overigens zul je die nu ook al hebben dus die kun je gewoon overzetten. Normaal zit er een draadje met sensor aan die in de verdeler hangt. Meet de sensor een te hoge temp dan gaat de knop direct dicht.

2. Met een mengverdeler krijg je je vloer gewoon niet warm (spreek uit ervaring). Die dingen zijn echt gemaakt om water van 70 a 80 graden te krijgen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

hhoekstra schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:45:
Ik heb iets geks, Mijn buitentemperatuur zegt nu 3.5 graden.

Wat voor temperaturen hebben jullie ? Is mijn sensor een beetje stuk?

[Afbeelding]
9 graden. 3 lijkt me niet te kloppen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

artstam schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:38:
Ik heb de Daikin hybride/intergas inmiddels een jaar, maar ondanks de hulp van het forum krijg ik de instelling niet goed en heb ik last van pendelen en dat de CV af en toe aanspringt ondanks de instellingen van de evenwichtstemperatuur. Ik regel op constante temperatuur met een stooklijn van 27-37.

Ik heb twee vragen:
- Wat is de instelling van 8-05 (modulatie) in relatie tot pendelen?
- Hoe zorg ik ervoor dat boven 0 graden de CV ketel nooit aanspringt? Ik gebruik 5-00: 1, 5-01: -5, 7-04: 0 en kosten op 0 gezet in gebruikersmenu.

Alvast bedankt!
Thomas
Check ook C-03. Zo laag mogelijk evenals 5-01. 5.00 moet op 1.

Overigens ga je pendelen niet voorkomen met dit weer. Je kan het minimaliseren door te zorgen dat je een buffer in je systeem hebt, eventueel een vat of radiatoren die altijd open staan. Verder zorgen dat er altijd vraag is en geen vloerverwarmingsklep die om de haverklap dicht gaat (=wp meteen uit).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-04 09:52
Bij ons is dit voorjaar (halverwege Mei) de Daikin hybride geinstalleerd. Nu is de tijd aangebroken om de woning te verwarmen, en gelukkig werkt alles naar behoren.

Vandaag zag ik dat de vv-pomp iets geknepen moest worden omdat er iets te warm water de vloer in ging en dat deed me nadenken over het volgende:

Als ik nou kan zorgen dat de max aanvoer temp vanaf de Daikin zo'n 35 graden is, hoeft er beneden bij de vv-verdeler niet verder 'teruggekoeld' te worden. Dat voelt als dubbel stoken, eerst moet de Daikin stoken voor warm water en vervolgens wordt er beneden bijgemengd om koeler water de vloer in te laten stromen.

Ik ben op zoek gegaan in de instellingen op de kamerthermostaat en zie bij A.3.1.1.2. staan dat de AWT op max 80 graden staat.
Het warm tapwater staat op max 50 graden.

Situatie is hier als volgt; Daikin hybride voor verwarmen (middels vloerverwarming beneden, normale radiotoren boven). We koken op inductie, douchen op gas. Warm tapwater in de keuken middels boiler(tje).

Is het logisch om de AWT max temperatuur op 35/40/iets anders graden te zetten voor een zuinigere productie?

En is er een (makkelijke :+ ) manier om zo continue mogelijk de verwarmen zonder dat het een sauna wordt? Ons huis warmt nu ontzettend snel op. Als ik de thermostaat nu op bijv. 25 graden zet, is de vloer over 10 minuten warm en het huis vanavond op temperatuur. Ik zou liever een situatie willen waarin altijd continue op een zo laag mogelijke temperatuur verwarmd wordt, zodat de vloer niet het ene moment koud is en het volgende moment weer warm. Wellicht wat veel gevraagd, want verstand hiervan heb ik nog niet gevonden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Vanaf midden mei geen gas meer verbruikt, erg prettig, echter met het koude weer toch maar eens gaan kijken naar de WP bedieningsscherm. Foutmelding: U6-36,boilerstand by-abnormaliteit. Geen idee wat dit is, dus google zijn werk laten doen.

Waterdruk was laag 0.9 bar, systeem opgevuld, en foutmelding is nu weg, alles werkt weer.

Nog 2 maanden en dan draait de unit 1 jaar. De balans van comfort / verbruik dan eens opmaken, tot nu vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Moon. schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 13:53:
Vandaag zag ik dat de vv-pomp iets geknepen moest worden omdat er iets te warm water de vloer in ging en dat deed me nadenken over het volgende:

Als ik nou kan zorgen dat de max aanvoer temp vanaf de Daikin zo'n 35 graden is, hoeft er beneden bij de vv-verdeler niet verder 'teruggekoeld' te worden. Dat voelt als dubbel stoken, eerst moet de Daikin stoken voor warm water en vervolgens wordt er beneden bijgemengd om koeler water de vloer in te laten stromen.

Ik ben op zoek gegaan in de instellingen op de kamerthermostaat en zie bij A.3.1.1.2. staan dat de AWT op max 80 graden staat.
A.3.1.1.2 is niet belangrijk. Dat is de maximaal instelbare AWT. Maar de werkelijk gewenste AWT is afhankelijk van je stooklijn of andere instellingen. Bij dit weer al meer dan 40 graden suggereert dat die stooklijn te hoog staat. Of als je in Absolute mode stookt, dat je absolute AWT te hoog staat.

Terugmengen is niet "dubbel" stoken maar wel inefficient.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
hhoekstra schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 10:45:
Ik heb iets geks, Mijn buitentemperatuur zegt nu 3.5 graden.

Wat voor temperaturen hebben jullie ? Is mijn sensor een beetje stuk?

[Afbeelding]
Misschien zit de buitentemperatuur sensor te dicht tegen de lamellen aan?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

A.3.1.1.2 is niet belangrijk. Dat is de maximaal instelbare AWT. Maar de werkelijk gewenste AWT is afhankelijk van je stooklijn of andere instellingen. Bij dit weer al meer dan 40 graden suggereert dat die stooklijn te hoog staat. Of als je in Absolute mode stookt, dat je absolute AWT te hoog staat.

Terugmengen is niet "dubbel" stoken maar wel inefficient.
Inefficient is een veel mooier woord dan dubbel stoken! >:)

Is er een Jip en Janneke beschrijving van het instellen van een stooklijn? Alle instellingen staan nu zoals de installateur het achtergelaten heeft, ik heb de kamertemperatuur gewoon standaard, dag en nacht, op 23 graden staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Moon. schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:34:
Inefficient is een veel mooier woord dan dubbel stoken! >:)

Is er een Jip en Janneke beschrijving van het instellen van een stooklijn? Alle instellingen staan nu zoals de installateur het achtergelaten heeft, ik heb de kamertemperatuur gewoon standaard, dag en nacht, op 23 graden staan.
Stooklijn: niet hoger dan nodig. Als je huis snel opwarmt dan staat hij veel te hoog. Er staan veel adviezen hier in het forum. Vooral: langzaam stoken, niet of nauwelijks nachtverlaging, en observeren of je systeem pendelt.

Een combi van radiatoren boven en VV beneden is altijd een uitdaging. Wil je >40C boven kunnen hebben, dan moet je of VV-mengen of 2 zones gebruiken. Liefst zou je de VV-pomp afdanken en niet mengen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moon.
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Stooklijn: niet hoger dan nodig. Als je huis snel opwarmt dan staat hij veel te hoog. Er staan veel adviezen hier in het forum. Vooral: langzaam stoken, niet of nauwelijks nachtverlaging, en observeren of je systeem pendelt.

Een combi van radiatoren boven en VV beneden is altijd een uitdaging. Wil je >40C boven kunnen hebben, dan moet je of VV-mengen of 2 zones gebruiken. Liefst zou je de VV-pomp afdanken en niet mengen.
Dankje, ik ga me verdiepen in het instellen van stooklijnen. Wat betreft de verwarming boven; wij zijn liefhebbers van koud slapen en een boel dekens, dus alleen op echt hele koude dagen zetten we de radiatoren open, de uitdaging zal zich beperken tot die paar koude dagen per jaar, gelukkig (en hopelijk).

Observeren of het systeem pendelt.. uitdaging. Ik zie hier mooie screenshotjes voorbij komen, maar ik heb niks van dat alles. Geen idee hoe ik kan zien wat de wp doet. Ik las net dat er een app is, die zal ik eens downloaden. Verder geen hippe apparatuur hier, we hebben niet eens een digitale kwh-teller. Onze teller loopt lekker ouderwets achteruit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Moon. schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:21:
Dankje, ik ga me verdiepen in het instellen van stooklijnen. Wat betreft de verwarming boven; wij zijn liefhebbers van koud slapen en een boel dekens, dus alleen op echt hele koude dagen zetten we de radiatoren open, de uitdaging zal zich beperken tot die paar koude dagen per jaar, gelukkig (en hopelijk).
Dan kom je met 40C waarschijnlijk een heel eind; als dat deze winter lukt, kun je de VV waarschijnlijk wel ombouwen zodat je geen menging meer hebt.
Moon. schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 17:21:
Observeren of het systeem pendelt.. uitdaging. Ik zie hier mooie screenshotjes voorbij komen, maar ik heb niks van dat alles. Geen idee hoe ik kan zien wat de wp doet. Ik las net dat er een app is, die zal ik eens downloaden.
Voor die app heb je wel een interface nodig van Daikin om te communiceren met de binnenunit. Dat kan met de Daikin BRP069A62 (LAN adapter) of de Daikin BRP069B62 (WiFi adapter). Maar ESPALtherma (ESP32, WiFi, wel aansluiten op een connector X10A van het moederbord van de binnenunit) of P1P2Serial (mijn project, aansluiten op kamerthermostaat (P1/P2)) kunnen het ook en zijn goedkoper, beiden integreren ook met Home Assistant of geven gewoon hun output over MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:49
arnoldniessen schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:54:
[...]

Hebben zelf het geluk dat de radiatoren overbemeten zijn boven. VV-pomp afdanken is niet te doen ivm hybride functie. Wilt niet ineens 50-55-60c direct de vloer in kieperen omdat de gasketel is aangesprongen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
mk1992 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 09:27:
Hebben zelf het geluk dat de radiatoren overbemeten zijn boven. VV-pomp afdanken is niet te doen ivm hybride functie. Wilt niet ineens 50-55-60c direct de vloer in kieperen omdat de gasketel is aangesprongen.
Als je de AWT begrenst (op 40C of iets lager) dan zou de watertemperatuur in hybride stand nooit meer dan AWT+5 moeten kunnen worden, want de maximale overshoot van de gasketel is 5C, daarna schiet hij in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
arnoldniessen schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Als je de AWT begrenst (op 40C of iets lager) dan zou de watertemperatuur in hybride stand nooit meer dan AWT+5 moeten kunnen worden, want de maximale overshoot van de gasketel is 5C, daarna schiet hij in storing.
Gezien het hoge minimumvermogen van mijn Nefit (6.9 KW) vermoed ik dat ik dan problemen ga creëren.

Cash is king.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
mk1992 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:04:
Gezien het hoge minimumvermogen van mijn Nefit (6.9 KW) vermoed ik dat ik dan problemen ga creëren.
Ok, ik had niet begrepen dat je geen Daikin hybride ketel had. Maar de Daikin/Intergas ketel heeft ook 20%=ca 6kW minimum vermogen (default instelling is zelfs 30%), bij voldoende flow en bij lage retourtemperatuur zou het wel kunnen (15L/min: dT=7).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-04 20:16
Goedemiddag mede hybridetweakers,

Sinds maart dit jaar draait in ons huis de Daikin 4kw monoblock met bijbehorende intergas ketel.
Het systeem draait naar tevredenheid, behalve het probleem wat ik hieronder beschrijf.
Situatie:
Huis van begin jaren 80, inmiddels overal hr++ glas en beneden type 33 radiatoren.
Stooklijn heb ik van 50 graden bij 0 gr buiten tot 30 graden bij 20 graden buiten.
05-01 op -1 graden (evenwicht), 0C-03 op -8 graden (ketel aan)
05-00 op 1 (geen toestemming ketel aan boven evenwichtstemp.)
0C-0A op 0 (snel verwarmen uit)
instelling ecologisch

De temperatuur houden we dag en nacht op 20 graden.

Nu het na een lange periode van warmte weer kouder wordt, begint het systeem 's nachts weer aan te slaan als de temperatuur zakt.

Logisch natuurlijk. Wat ik niet logisch vind, is dat bij het opstarten gedurende korte tijd de ketel meedraait, en dan een aantal tienden kuubs gas gaat gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yU1aph0MPeI0ld5JUbJKBSmLrc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qCZaEO7xH7QTw5RFSnpPUaQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dit terwijl volgens de instellingen dit niet zou mogen. De temperatuur vannacht kwam niet onder de 7 graden.

Hebben jullie een idee welke instelling dit gedrag veroorzaakt? ik heb alle instellingen voor zover ik weet al doorgenomen uit de Daikin Focus sheet en het heattransformers document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:36
Dit komt volgens mij omdat de waterinlaat temperatuur te laag is, deze moet een minimum waarde hebben voordat de wp op gaat starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
MijnCommentaar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:32:
Dit komt volgens mij omdat de waterinlaat temperatuur te laag is, deze moet een minimum waarde hebben voordat de wp op gaat starten
Lijkt me sterk. Het was A: niet bijster koud en B: ik heb dit bij mijn identieke monoblock nog nooit gezien (zou dus ook niet weten aan welke setting dit ligt).

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
mk1992 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:35:
[...]

Lijkt me sterk. Het was A: niet bijster koud en B: ik heb dit bij mijn identieke monoblock nog nooit gezien (zou dus ook niet weten aan welke setting dit ligt).
Niet echt sterk hoor, wanneer de inlaat temperatuur onder de 17 graden is heb je dit nu eenmaal en met een monoblock heb je dit eerder dan met een split-unit

[ Voor 7% gewijzigd door MijnCommentaar op 18-10-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024

rokl

test

Ik heb sinds het voorjaar een Daikin 8kW hybride warmtepomp. Vanochtend ging deze voor het eerst draaien. Ik laat het stroomverbruik met HomeWizard monitoren net zoals het gasverbruik en het stroomverbruik van de vloerverwarmingspomp. Wat met opvalt is dat het stroomverbruik van de warmtepomp op een neer gaat alhoewel de gevraagde kamertemperatuur niet is bereikt (Honeywell Chronotherm Touch in de woonkamer) (zie screenshot). Verder zie ik dat daaraan gekoppeld de CV ketel gas verbruikt (zie rode grafiek in de bijlage). Tenslotte zie ik ook dat de vloerverwarmingspomp, getriggerd door het gedrag van de warmtepomp ook harder en minder hard draait (zie screenshot). Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik dat (evt d.m.v. aanpassingen van de instellingen) kan oplossen? Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qXBEszBZjvaJXdQ8hBJuMBgjjWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwiGwNOTc1DxeM3iAciNCq1Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6sHCj36cFYON26ngFeyWNSeXs7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1qPgmwJmWYwhfdHxisECJnQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XpyywXYVa-DPlCWqc3P8l5eZrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmJgfMSrst7Edc9ZOW7iQo5E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rokl schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:10:
Ik heb sinds het voorjaar een Daikin 8kW hybride warmtepomp. Vanochtend ging deze voor het eerst draaien. Ik laat het stroomverbruik met HomeWizard monitoren net zoals het gasverbruik en het stroomverbruik van de vloerverwarmingspomp. Wat met opvalt is dat het stroomverbruik van de warmtepomp op een neer gaat alhoewel de gevraagde kamertemperatuur niet is bereikt (Honeywell Chronotherm Touch in de woonkamer) (zie screenshot). Verder zie ik dat daaraan gekoppeld de CV ketel gas verbruikt (zie rode grafiek in de bijlage). Tenslotte zie ik ook dat de vloerverwarmingspomp, getriggerd door het gedrag van de warmtepomp ook harder en minder hard draait (zie screenshot). Weet iemand wat hier aan de hand is en hoe ik dat (evt d.m.v. aanpassingen van de instellingen) kan oplossen? Alvast bedankt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik had met Honeywell hetzelfde probleem. Bleek dat ik (door resetten instellingen) het zo had ingesteld dat de wp 9x per uur mocht starten (op het Evohome kastje). Dit nu gewijzigd naar 2x per uur, minimale aan tijd 30 min, min uit tijd 10 min.
De pomp van mijn vloerverwarming heb ik op constante snelheid 24/7 draaien. Maar ik heb wel een gescheiden systeem (warmtewisselaar ertussen).

Gasverbruik zou je niet moeten hebben. Check de instellingen elder in dit topic.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
MijnCommentaar schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 14:32:
Heeft dat met de werking van een monoblock te maken, dat deze niet kan opstarten bij een lage temperatuur?

Zijn hier meer monoblock bezitters die dit herkennen? Heb het idee dat het merendeel van de gebruikers op dit forum een split unit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
thecure schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 18:36:
[...]

Heeft dat met de werking van een monoblock te maken, dat deze niet kan opstarten bij een lage temperatuur?

Zijn hier meer monoblock bezitters die dit herkennen? Heb het idee dat het merendeel van de gebruikers op dit forum een split unit hebben.
Nee, ook een split unit doet dit. Ik heb eerst een monoblock gehad ( met alle eigenschappen van het apparaat ) en nu een split unit, ik kwam maandag thuis en toen ging de kachel voor het eerst aan, het was 16 graden in huis geworden, ook toen werd er gas gestookt. De dagen erna niet meer. Dus kijk de volgende keer voordat het systeem opstart wat de waterinlaat temperatuur is, dan weet je of er gas gestookt wordt bij opstarten of niet.
Ik heb dus wel nachtverlaging en dat bevalt mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDxrv
  • Laatst online: 07-07-2024
EDxrv schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:27:
[...]

Niemand een idee? Ik heb geen kWh registratie
Ik heb nu al meer dan een jaar geen registratie van Verbruikte elektr kWh . Iemand een idee? Daikin reageert niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
EDxrv schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 22:45:
Ik heb nu al meer dan een jaar geen registratie van Verbruikte elektr kWh . Iemand een idee? Daikin reageert niet
Dit lijkt me een hardnekkige bug van Daikin. Bij mij loopt de "totaal verbruikte energie" nog wel op, maar de "verbruikte elektriciteit verwarming" is 5 jaar geleden blijven steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-04 21:32
thecure schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:58:

Sinds maart dit jaar draait in ons huis de Daikin 4kw monoblock met bijbehorende intergas ketel.
Het systeem draait naar tevredenheid, behalve het probleem wat ik hieronder beschrijf.
Situatie:
Huis van begin jaren 80, inmiddels overal hr++ glas en beneden type 33 radiatoren.
Stooklijn heb ik van 50 graden bij 0 gr buiten tot 30 graden bij 20 graden buiten.
instelling ecologisch

Nu het na een lange periode van warmte weer kouder wordt, begint het systeem 's nachts weer aan te slaan als de temperatuur zakt.

Logisch natuurlijk. Wat ik niet logisch vind, is dat bij het opstarten gedurende korte tijd de ketel meedraait, en dan een aantal tienden kuubs gas gaat gebruiken:

[Afbeelding]

Dit terwijl volgens de instellingen dit niet zou mogen. De temperatuur vannacht kwam niet onder de 7 graden.

Hebben jullie een idee welke instelling dit gedrag veroorzaakt? ik heb alle instellingen voor zover ik weet al doorgenomen uit de Daikin Focus sheet en het heattransformers document.
Hoe middel je je buitentemperatuur voor de stooklijn? Als je stooklijn 50 is bij 0, zonder middeling, zal de AWT rond de 45 zijn geweest toen hij warmte vroeg? Ik heb het idee dat als de stap iets te hoog is, hij een beetje gas gebruikt. Ik kan me voorstellen dat het anders gewoon iets te lang duurt voor hij het water op temperatuur heeft of hij zo een te grote dT voorkomt met lage COP. Zeker bij de 4kW.

Natuurlijk lijkt dat heel onlogisch met je settings, maar de Daikin blijft soms verrassen. Wat je nog wel kunt proberen is de primaire energiefactor (7-03). Die bepaalt bij ecologisch namelijk wanneer hij gas nodig heeft. Die staat standaard op 2.5, maak je hem hoger dan zeg je hem eigenlijk dat het langer “efficiënter” is om de warmtepomp te gebruiken. Extreem hoog betekent in theorie dat hij de gasketel weinig zal aanspreken, behalve als hij op technische limitaties zit (max vermogen, awt > 55).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Controleer bij ongewenst gasverbruik de waterinlaat temperatuur voordat de ketel aan gaat. Ik heb dit allemaal meegemaakt en ben tot deze conclusie gekomen. De waterinlaat temperatuur is dan onder de 17 graden, zodra deze er boven komt neemt het monoblock het weer over.
Je kunt ook alles teruglezen wat ik heb gemeld in 2022 hierover in dit topic. Het gaat namelijk nog veeel verder dan dit als het echt koud gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Rainbow71 schreef op donderdag 27 april 2023 @ 13:56:
Wij hebben sinds 2 maanden de Daikin Atherma (8 kW) in gebruik. De stooklijn hebben we zodanig laag ingesteld dat het heel lang duurt voordat een graad verhoging is bereikt, dus de pomp doet langdurig zijn werk. De besparing op gas is echt aanzienlijk.

Het systeem doet zijn werk dus prima, maar ik ondervind de onderstaande 2 problemen die in dit forum vaker aan de orde zijn geweest. Ik heb hiervoor echter nog geen voor mij afdoende oplossingen gevonden.

1. Het irritante geluid van de binnen unit.
Volgens insiders is dat het geluid van de cv pomp. We hebben de instelling van de pompsnelheid aangepast van 6 naar 4 (in installateursmenu A.8 - 09 - 0d). Hierdoor is het geluid een stuk rustiger, maar voor mij nog niet voldoende.

De binnen-unit hangt bij ons in een kast beneden in de hal. Het irritante hoge geluid is in de aangrenzende ruimtes en zelfs op de bovenverdieping duidelijker hoorbaar dan in de kast zelf. Zou het geluid via de muren dan versterkt worden doorgegeven ? Heeft iemand van jullie datzelfde probleem en zo ja is dat inmiddels opgelost ?

Daarbij komt dat als de temperatuur rond de 0 graden of lager is, de cv pomp elk half uur een paar minuten lang draait met het harde en zeer hinderlijke hoge geluid. Dat zouden blijkbaar ‘defrost’ acties zijn (voor de buitenunit ?), waarbij de cv pomp op de hoogste stand (6) gaat draaien.

2. De hysteresis van 1 graad.
Zoals velen in dit forum al hebben aangegeven vind ik het ook heel oncomfortabel als de kamertemperatuur een hele graad daalt, voordat het systeem weer gaat verwarmen. Kan een dergelijk modern systeem dan niet zodanig worden ingeregeld dat de buitenunit voortdurend tegen die ingestelde kamertemperatuur aan blijft zitten en naar behoefte sneller-langzamer werkt en niet gaat pendelen (aan-uit). Let wel, dit laatste is de gedachte van een leek zoals ik.

Alvast dank voor jullie eventuele reacties !
Mag ik vragen hoe je stooklijn nu eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-04 20:05
KrL schreef op donderdag 10 november 2022 @ 22:19:
[...]

Ik kan het inderdaad wel eens proberen maar het voelt tegenstrijdig: [8-0E] staat op -5°C (en mag ook niet lager ivm bevriezen, we hebben (nog) geen element voor bodemverwarming) dus als ik [5-01] op -15°C zet dan zou er vanaf -5°C tot -15°C helemaal geen verwarming zijn. Niet dat dat in NL zo vaak gebeurt maar er zullen een paar nachten zijn.. En het was op het moment van bivalent werken zo'n 12°C buiten dus alsnog ruim boven de ingestelde 5°C..
Ik herken op onze nieuwe EJHA04AAV3 hetzelfde gedrag. Ondanks instellingen voor de evenwichtstemperatuur schakelt het bivalent signaal aan vlak na het afronden van een run. Op dat moment is het setpoint bereikt en de buitentemperatuur ruim boven de ingestelde evenwichtstemperatuur. Is hier een oplossing voor in de instellingen of moet dit met een extra verbreek contact aansluiten dat ik met Home Assistant geforceerd kan aansturen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xYtJLyeLzT1zKGjYkIILy5VE2jA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfeldzSpMHVLoHkx7IxYY70a.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDIJ-
  • Laatst online: 06-04 20:05
-edit- dit was al eerder geopperd :+

Heeft dit wellicht te maken met de economisch vs ecologisch instelling? Bij ecologisch maakt de warmtepomp een afweging tussen de gebruikte energie. Aan het begin van de run heb je wel een vrij hoge gewenste aanvoer temperatuur en kan de warmtepomp dat niet efficiënt leveren.

Je zou kunnen kijken of de ‘economisch’ stand een ander effect heeft, of anders 7-03 lager instellen.
thecure schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 13:58:

Situatie:
instelling ecologisch

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Martyn89 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 08:32:

Hoe middel je je buitentemperatuur voor de stooklijn? Als je stooklijn 50 is bij 0, zonder middeling, zal de AWT rond de 45 zijn geweest toen hij warmte vroeg?
Wat bedoel je hier precies mee? Op dit moment is het 8 graden buiten, en de AWT staat op 42.
Natuurlijk lijkt dat heel onlogisch met je settings, maar de Daikin blijft soms verrassen. Wat je nog wel kunt proberen is de primaire energiefactor (7-03). Die bepaalt bij ecologisch namelijk wanneer hij gas nodig heeft. Die staat standaard op 2.5, maak je hem hoger dan zeg je hem eigenlijk dat het langer “efficiënter” is om de warmtepomp te gebruiken. Extreem hoog betekent in theorie dat hij de gasketel weinig zal aanspreken, behalve als hij op technische limitaties zit (max vermogen, awt > 55).
Bedankt voor de tip, dit ga ik proberen.

Het vreemde is juist dat vannacht om ongeveer 3:00 de WP dit gedrag niet vertoonde bij het opstarten, maar om 9:00 weer wél.
Terwijl het vannacht nog een paar graden kouder was dan overdag. Er is dus geen pijl op te trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2_G8rR38dNULVXoLGUzUysY76E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TqBIClqEhhqVkOf6Td5OZKGG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
thecure schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 22:00:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Op dit moment is het 8 graden buiten, en de AWT staat op 42.

[...]

Bedankt voor de tip, dit ga ik proberen.

Het vreemde is juist dat vannacht om ongeveer 3:00 de WP dit gedrag niet vertoonde bij het opstarten, maar om 9:00 weer wél.
Terwijl het vannacht nog een paar graden kouder was dan overdag. Er is dus geen pijl op te trekken.

[Afbeelding]
Nee soms is de Daikin ook heel vaag, bepaalde instellingen lijkt hij totaal niet te honoreren of er zijn uitzonderingen die moeilijk te herleiden zijn.

Met het middelen bedoel ik instelling 1-0A, als hij op iedere temperatuur schommeling buiten moet reageren wordt hij onstabiel. Dan zou hij je AWT de hele dag door best fors aanpassen. Daarom middelt hij de buitentemperatuur, standaard over 12 uur. Je hebt radiatoren lees ik, dus 12 uur is denk ik een prima setting hoor.

Edit: en nog even voor de zekerheid, je ziet het alleen bij warmtevraag toch? Het kan geen warm tapwater vraag zijn (handen wassen, kortstondig) of de comfortfunctie van de ketel zelf? Druk op de knop met het kraantje op de ketel zelf tot beide leds uit zijn. Anders houdt hij zijn warmtewisselaar warm, dat doet hij slim; hij kan bv verwachten dat je rond 9 uur warm water ging vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmeb7_Jn0FcyK382D87cBmSsLjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nY3A8QihHYVKrStM2YHZrdtQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Martyn89 op 20-10-2023 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Ik heb wel het forum (94 paginas) doorgelezen. Toch is het me niet duidelijk waarom onze Daikin hybride 8kW zo sterk pendelt (zie screenshot). We hebben een buffervat en ik het een aantal radiatoren op de 1e verdieping open staan. Vloerverwarming op de begane grond. Iemand een idee wat de oorzaak van het pendelen kan zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TOpQgQ9wRF7Tq8-XZpPwCr_OMkE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iwKDD56IQxTC0BJ2G5KBO9nJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
rokl schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:12:
Ik heb wel het forum (94 paginas) doorgelezen. Toch is het me niet duidelijk waarom onze Daikin hybride 8kW zo sterk pendelt (zie screenshot). We hebben een buffervat en ik het een aantal radiatoren op de 1e verdieping open staan. Vloerverwarming op de begane grond. Iemand een idee wat de oorzaak van het pendelen kan zijn?
[Afbeelding]
Hoe gaat staat je aanvoerwatertemperatuur? Lijkt me een overshoot. Als het zo snel gaat kun je op de gebruikersinterface waarschijnlijk al de overshoot waarnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:53
[Afbeelding]
Heeft wellicht iets met het weer te maken? Ik heb het vandaag ook. Rest van de week had ik hier eigenlijk geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

[Afbeelding]
Het is buiten nog relatief warm. Waarschijnlijk kunnen je afgiftesystemen niet genoeg warmte kwijt en is je retourtemp te hoog. Hoe hoog is deze? En hoe hoog is de aanvoertemp?
Weet je zeker dat de vloer ook open staat en niet een klep die dicht gaat of iets dergelijks?
Welke thermostaat gebruik je? Zorg dat deze ook constant vraagt en niet zelf pendelgedrag vertoont (zoals ik met Evohome had - verkeerde instelling).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tRdQ8nJxz5gFKPoPdyRtqUlgVI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jugW7Dtm3Z2GXXVplyBeb1MM.png?f=fotoalbum_large

Thermostaat gebruik ik niet. Regel alleen op AWT met de Daikin controller in de woonkamer.

Aanvoer +/- 38, retour +/- 33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBScH2KK389Vd-aPLET99XWEJ1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dMP7tbXtyU9p6l2rAVpGnaRj.png?f=fotoalbum_large

Even een voorbeeldje: 18 oktober had ik nergens last van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAdULOjsXkwnipuARCY8tdC2Ji8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GejMnGUoSHmng5x62RM3BhMI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door Flappie op 20-10-2023 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:37:
[Afbeelding]

Thermostaat gebruik ik niet. Regel alleen op AWT met de Daikin controller in de woonkamer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
38? Waarom zo hoog? Ik zat vandaag overdag op 27 (vloerverwarming onder, jaga's boven). Retour 25. Geen pendelgedrag overdag. Vannacht overigens wel even.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
FaceDown schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:07:
[...]

38? Waarom zo hoog? Ik zat vandaag overdag op 27 (vloerverwarming onder, jaga's boven). Retour 25. Geen pendelgedrag overdag. Vannacht overigens wel even.
Geen vloerverwarming hier. Alleen radiatoren + 1 hele grote Jaga met DBE.
En aangezien het systeem nu alleen maar pendelt krijgt ie het moelijk op temperatuur.

Met mijn systeem gaat het normaliter pendelen als de aanvoer onder de 30 komt. Maar heb een beetje getest over de loop van de dag maar hij pendelt de hele dag al :|

[ Voor 21% gewijzigd door Flappie op 20-10-2023 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ik heb ook dit gedrag, heel normaal met dit weertype buiten, ook alleen radiatoren en jaga’s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAbOQBxCJd3eSWHFNqyN_NmDdpw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V71kkOqj6mwvkE6QvEFXW3Tt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door MijnCommentaar op 20-10-2023 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Zou het misschien met de buitentemperatuur te maken kunnen hebben?
Ik zie dit als ik naar het temperatuur verloopt van de buitensensor kijk. Dat is vandaag ook "heel wisselend".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DCEHYmU_lZDubec22plZgMuAjmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GZvpMCO75Twi970ukhWirIDM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Flappie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:22:
Zou het misschien met de buitentemperatuur te maken kunnen hebben?
Ik zie dit als ik naar het temperatuur verloopt van de buitensensor kijk. Dat is vandaag ook "heel wisselend".

[Afbeelding]
Als de warmtepomp aangaat, wordt het rooster koud, en daardoor daalt de waarde van de buitensensor, en zal de gewenste AWT juist iets toenemen door je stooklijn instelling. En toch schiet hij door, omdat het startvermogen te hoog is. Wat is je Flow instelling? bij 10L/min en dT=5 heb je bv maar 3.5kW warmteafgifte/"nodig", en hij start vaak met meer vermogen.

Alle radiatoren staan wel open?

De AWT even iets hoger zetten (met de afwijkingsmogelijkheid op de kamerthermostaat) kan helpen om de opstartfase door te komen, maar terugzetten kan alleen op een moment dat AWT < target-AWT+1, anders veroorzaak je zelf een overshoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-04 17:39
Die overshoot is bij mij trouwens wel in te stellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-rDnV26nSy5bKLF5m9WcQChJok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QSYZZEpdkIoED4NT1bDl2oI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze op 4C gezet, dat scheelt behoorlijk in awt regeling op kamerthermostaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
VincentVb schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:54:
Ik heb deze op 4C gezet, dat scheelt behoorlijk in awt regeling op kamerthermostaat!
Dat is de betere instelling, maar welk systeem heb je dan? Bij (de meeste) hybride systemen is de overshoot niet instelbaar en slechts 1C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
Ik heb de EHYHBH08AAV3 Daikin hybride warmtepomp sinds eind september. Mijn screenshot komt uit de algemene installatie handleiding, ik zou verwachten dat deze dus voor alle daikins zo in te stellen zou zijn ..

Ik heb de meeste aanpassingen trouwens kunnen uitvoeren met dank aan dit forum 🙂.
En hierna voorlopig tevreden maar de echte koude moet uiteraard nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
arnoldniessen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:48:
[...]

Dat is de betere instelling, maar welk systeem heb je dan? Bij (de meeste) hybride systemen is de overshoot niet instelbaar en slechts 1C.
Bij mij even gecheckt. Ik kan die optie inderdaad op 1 t/mb4 instellen maar als ik het op 4 zet en dan terug ga naar de instellingen staat het daarna weer op 1. Niet aanpasbaar lijkt het....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:27:
[...]

Bij mij even gecheckt. Ik kan die optie inderdaad op 1 t/mb4 instellen maar als ik het op 4 zet en dan terug ga naar de instellingen staat het daarna weer op 1. Niet aanpasbaar lijkt het....
Zelfde hier inderdaad helaas. EHYHBH08AV32 van maart 2022.
Zou er inmiddels een software update zijn? Iemand geluk om deze zelf te installeren?

[ Voor 14% gewijzigd door FaceDown op 20-10-2023 22:34 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
Nu breekt men klomp, staat hier ook terug op 1 :(

Ik had tezelfdertijd de modulatie op 4 gezet, dan gaat hij hierdoor net binnen de 1C overshoot gebleven zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
VincentVb schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:41:
Ik was al verbaasd!
Ik had tezelfdertijd de modulatie op 4 gezet, dan gaat hij hierdoor net binnen de 1C overshoot gebleven zijn...
Ik denk dat dat toeval is, modulatie draagt niet bij aan het voorkomen van overshoot, integendeel. Modulatie is heel eenvoudig en blokkerig in gedrag: hij verhoogt of verlaagt de gewenste AWT met 1 of 2 vaste stappen.

De Daikin moduleert bij mij volgens het volgende algoritme:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graadte te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verhoging onmiddellijk,
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond),
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als hij nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad (en bij jou nu 1 graad).

Omdat de maximale (niet instelbare) overshoot van de warmtepomp maar 1.9 graden is (1 graad + 0.9 afrondingsmarge), en de AWT regelmatig aan de hoge kant is, leidt een verlaging van de gewenste AWT met een hele modulatie-stapgrootte regelmatig tot een warmtepomp die tijdelijk uitgaat, maar na 4 minuten al weer aan. Hoe groter de modulatie, hoe sneller dit effect optreedt. Maar hoe kleiner de modulatie, hoe groter het risico dat je de hysteresegrenzen aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
@arnoldniessen klopt, de regeling lijkt hier ook zo te werken. Initieel stond de modulatie op 5C waarbij de warmtepomp telkens bij een stap even uit ging. Ik dacht toen de overshoot aangepast te hebben, maar tegelijk ook de modulatie op 4C gezet, waarna de warmtepomp mooi bleef doorlopen bij een modulatie stap. Blijkt dus echt dat ik geluk heb gehad. Blijft een zeer vreemde regeling.. begin november komt iemand van Daikin de warmtepomp inregelen, ik denk hem hierover enkele kritische vragen te stellen 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Nu online

Sommige instellingen werken alleen (zijn instelbaar) bij kamerthermostaat en andere weer alleen bij weersafhankelijke regeling.
Wellicht heeft het daarmee te maken?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 17:24:
[...]

Hoe gaat staat je aanvoerwatertemperatuur? Lijkt me een overshoot. Als het zo snel gaat kun je op de gebruikersinterface waarschijnlijk al de overshoot waarnemen.
Stooklijn is -10 15 50 35 (dus standaard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

FaceDown schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:15:
[...]

Het is buiten nog relatief warm. Waarschijnlijk kunnen je afgiftesystemen niet genoeg warmte kwijt en is je retourtemp te hoog. Hoe hoog is deze? En hoe hoog is de aanvoertemp?
Weet je zeker dat de vloer ook open staat en niet een klep die dicht gaat of iets dergelijks?
Welke thermostaat gebruik je? Zorg dat deze ook constant vraagt en niet zelf pendelgedrag vertoont (zoals ik met Evohome had - verkeerde instelling).
Omdat de radiatoren open staan moet het systeem de warmte kwijt kunnen. De stooklijn is -10 15 50 35 (standaard). De daadwerkelijke aanvoertemperatuur (volgens sensorinformatie) ligt duidelijk lager, ca 23. Vloer staat definitief open, het mengventiel had ik laten verwijderen. Thermostaat in de woonkamer is een Honeywell Chronoterm touch; deze staat op een continue temperatuur van 20 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Flappie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:13:
[...]

Heeft wellicht iets met het weer te maken? Ik heb het vandaag ook. Rest van de week had ik hier eigenlijk geen last van.
Op de 1e verdieping hangt nog een 2e thermostaat waarmee ik de radiatoren op de 1e/2e verdieping kan aansturen zonder dat de vloerverwarming aan gaat. Wanneer ik warmte vraag via deze 2e thermostaat voor de radiatoren gaat de warmtepomp niet meer pendelen; alleen op het moment dat ik alleen de vloerverwarming wil aanzetten toont de warmtepomp het genoemde pendelgedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Flappie schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 18:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar vind ik de informatie over aanvoer- en met name retourtemperatuur op de Daikin controler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
VincentVb schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 08:37:
@arnoldniessen klopt, de regeling lijkt hier ook zo te werken. Initieel stond de modulatie op 5C waarbij de warmtepomp telkens bij een stap even uit ging. Ik dacht toen de overshoot aangepast te hebben, maar tegelijk ook de modulatie op 4C gezet, waarna de warmtepomp mooi bleef doorlopen bij een modulatie stap. Blijkt dus echt dat ik geluk heb gehad. Blijft een zeer vreemde regeling.. begin november komt iemand van Daikin de warmtepomp inregelen, ik denk hem hierover enkele kritische vragen te stellen 🙂
Ben benieuwd. Bij mij zijn ze ook langsgeweest, maar dat heeft niets geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Pim57 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 09:37:
[...max overshoot...]

Sommige instellingen werken alleen (zijn instelbaar) bij kamerthermostaat en andere weer alleen bij weersafhankelijke regeling.
Wellicht heeft het daarmee te maken?
Nee, bij mijn weten en volgens de handleiding is deze instelling bij de hybride altijd read-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
rokl schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:32:
Op de 1e verdieping hangt nog een 2e thermostaat waarmee ik de radiatoren op de 1e/2e verdieping kan aansturen zonder dat de vloerverwarming aan gaat. Wanneer ik warmte vraag via deze 2e thermostaat voor de radiatoren gaat de warmtepomp niet meer pendelen; alleen op het moment dat ik alleen de vloerverwarming wil aanzetten toont de warmtepomp het genoemde pendelgedrag.
Die 23C aanvoer is waarschijnlijk als de WP even uit staat. Kijk eens naar AWT en RWT in samenhang op het moment dat de WP afslaat. Die zie je in het sensoren-menu als je installeursettings aan hebt gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 00:40:
[...]

Ik was al verbaasd!

[...]

Ik denk dat dat toeval is, modulatie draagt niet bij aan het voorkomen van overshoot, integendeel. Modulatie is heel eenvoudig en blokkerig in gedrag: hij verhoogt of verlaagt de gewenste AWT met 1 of 2 vaste stappen.

De Daikin moduleert bij mij volgens het volgende algoritme:
-te warm (kamersensor > gewenst)? Dan gaat de gewenste AWT na 20 minuten een stap omlaag, en na nog eens 20 minuten nog een tweede stap omlaag; maar als de kamer meer dan een halve graadte te warm is (zoninstraling vanmiddag), gaat de verwarming helemaal uit totdat het een halve graad te koud is,
-kamer te koud? Dan vervalt de eventuele AWT verhoging onmiddellijk,
-kamer meer dan een halve graad te koud? Dan gaat de warmtepomp aan (als hij nog uitstond),
-kamer na 10 minuten nog steeds meer dan een hele graad te koud? dan gaat de gewenste AWT een stap omhoog, en na nog eens 30 minuten nog een tweede stap omhoog (als hij nog steeds meer dan 1 graad te koud is),
-stijgt de kamertemperatuur tot boven de gewenste temperatuur min een halve graad, dan vervalt de 2e stap onmiddellijk,
-stijgt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur, dan vervalt de 1e stap ook, en begint de cyclus weer vooraan.

De stapgrootte is een kwart van de ingestelde maximale modulatie ([9-06], default 5 graden, maximaal 10 graden). Dus de default stapgrootte is 1.25 graad (en bij jou nu 1 graad).

Omdat de maximale (niet instelbare) overshoot van de warmtepomp maar 1.9 graden is (1 graad + 0.9 afrondingsmarge), en de AWT regelmatig aan de hoge kant is, leidt een verlaging van de gewenste AWT met een hele modulatie-stapgrootte regelmatig tot een warmtepomp die tijdelijk uitgaat, maar na 4 minuten al weer aan. Hoe groter de modulatie, hoe sneller dit effect optreedt. Maar hoe kleiner de modulatie, hoe groter het risico dat je de hysteresegrenzen aantikt.
09-06 staat standaard op 80, niet op 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:35:
[...]

Die 23C aanvoer is waarschijnlijk als de WP even uit staat. Kijk eens naar AWT en RWT in samenhang op het moment dat de WP afslaat. Die zie je in het sensoren-menu als je installeursettings aan hebt gezet.
Hmm, in de sensorinformatie (installateursmodus) zie ik geen retourwatertemperatuur staan. Of verschijnt die informatie alleen tijdens de WP draait?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0k3O8o4e6yr-3bOKS2qBnfBnPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrXEvsFrKhhqgrff3geRUY3i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
rokl schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 13:00:
Hmm, in de sensorinformatie (installateursmodus) zie ik geen retourwatertemperatuur staan. Of verschijnt die informatie alleen tijdens de WP draait?[Afbeelding]
Daikin noemt de retourwatertemperatuur hier "inlaattemperatuur". Deze waardes zijn alleen niet zo zinvol als de pomp stilstaat: je ziet nu andere waarden voor "aanvoerwater (pltwisselaar)" na het warmtepomp deel/voor de gasketel, en "aanvoerwater" na de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
rokl schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:52:
09-06 staat standaard op 80, niet op 5.
Sorry, typefout, moet [8-06] zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Voor degenen, die meer willen weten over wat pendelen is, wat je moet doen in het geval van pendelen enz heb ik een mooie website gevonden, die dat op een uitstekende manier uitlegt.

1. Wat is pendelen en hoe onstaat het?
https://klimaatproductenkiezen.eu/verwarming/pendelen

2. Hoe kan je pendelen voorkomen of tegengaan?
https://klimaatproductenk...arming/pendelen-voorkomen

Verder staan op deze website nog een aantal andere bijdragen omtrent warmtepompen. Voor mij de tot nu toe meest complete en duidelijke beschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomtidom71
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15-08-2024
Martyn89 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:46:
[...]

Hoi Tom,

Daar is een heel topic aan gewijd, neem die zeker even door: Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?. TLDR: X2M1 en X2M4 moet je hebben op de Daikin/Intergas module. Niet de poorten die jij noemt.

[...]
Dank.. andere topic had ik inderdaad ook al doorgeploegd. Uiteindelijk bleek de monteur vergeten te zijn om de installatie op de tado thermostaat te zetten. Die stond nog op de Daikin thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Eens even een ander vraagje :)

Op mijn CV leiding zit in de retour aan vuilafscheider. Deze laat ik eens per maand leeglopen en vul dan de CV weer bij tot +/- 1,6 bar.

Hoe doen jullie dat? En hoe doen jullie dan het ontluchten? Zet je het systeem in ontluchtstand? Op de warmtepomp zit een automatische ontluchter volgens mij en in het menu is er een ontluchten optie.

Echter de CV ketel van Intergas heeft een ouderwets ontluchtingsventiel die je handmatig moet opendraaien. John Visser heeft daar destijds dit filmpje over gemaakt:
https://www.google.com/ur...Vaw2WVuJDwItdMn4F5zeKgZov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-04 17:35
Ik neem aan dat dit ontluchten of automatisch ontluchten op de cv ketel alleen maar werkt als de de ketel het hoogste punt vd installatie is? Of heb ik dat mis? Dit wordt niet benoemd in het filmpje. Mijn ketel hangt in de kelder, kan me niet voorstellen dat daar de lucht verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:45:

Op mijn CV leiding zit in de retour aan vuilafscheider. Deze laat ik eens per maand leeglopen en vul dan de CV weer bij tot +/- 1,6 bar.

Hoe doen jullie dat? En hoe doen jullie dan het ontluchten? Zet je het systeem in ontluchtstand? Op de warmtepomp zit een automatische ontluchter volgens mij en in het menu is er een ontluchten optie.

Echter de CV ketel van Intergas heeft een ouderwets ontluchtingsventiel die je handmatig moet opendraaien. John Visser heeft daar destijds dit filmpje over gemaakt:
Na bijvullen hoef je niet steeds te ontluchten. Ik neem aan dat je water bijvult en geen lucht.
Onluchten doe ik alleen als er iets veranderd is, radiator toegevoegd of juist weggehaald en daarbij hele systeem leeg laten lopen bijv.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rokl schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:28:
[...]

Omdat de radiatoren open staan moet het systeem de warmte kwijt kunnen. De stooklijn is -10 15 50 35 (standaard). De daadwerkelijke aanvoertemperatuur (volgens sensorinformatie) ligt duidelijk lager, ca 23. Vloer staat definitief open, het mengventiel had ik laten verwijderen. Thermostaat in de woonkamer is een Honeywell Chronoterm touch; deze staat op een continue temperatuur van 20 graden.
Het feit dat radiatoren open staan wil niet zeggen dat ze warmte kwijt kunnen. Als het buiten behoorlijk warm is, en de ruimte dus weinig warmte verliest en goed op temperatuur is, dan zal water in zo'n radiator nauwelijks afkoelen. Dan kan hij de warmte dus niet kwijt. Bij gewone radiatoren gebeurt dat al vrij snel. Die kunnen nauwelijks iets met water van 23 graden. Dan moet je toch al gaan denken aan jaga's met ventilatoren bijvoorbeeld.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Flappie schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 18:45:

Volgens mij is die automatische ontluchter in de warmtepomp de ontluchter in de CV ketel - bij de standaard CV ketel is die handmatig, bij de combi is die wel automatisch.

Lucht is hier eigenlijk geen probleem. Heel af en toe ontlucht ik de hoge verzamel-locaties handmatig.

Onze vroegere CV installateur adviseerde maar 1.3 bar - minder risico op lekkages vond hij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04 13:24

ThsAdrns

Be the change!

Hoe lager de maximale temperatuur, hoe minder waterdruk nodig.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
arnoldniessen schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Volgens mij is die automatische ontluchter in de warmtepomp de ontluchter in de CV ketel - bij de standaard CV ketel is die handmatig, bij de combi is die wel automatisch.

Lucht is hier eigenlijk geen probleem. Heel af en toe ontlucht ik de hoge verzamel-locaties handmatig.

Onze vroegere CV installateur adviseerde maar 1.3 bar - minder risico op lekkages vond hij.
Mijn Intergas heeft gewoon een handmatige ontluchtiger. De eerste weken na installatie heb ik het systeem regelmatig ontlucht en bij de ketel kwam er altijd aardig wat lucht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

FaceDown schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:06:
[...]

Het feit dat radiatoren open staan wil niet zeggen dat ze warmte kwijt kunnen. Als het buiten behoorlijk warm is, en de ruimte dus weinig warmte verliest en goed op temperatuur is, dan zal water in zo'n radiator nauwelijks afkoelen. Dan kan hij de warmte dus niet kwijt. Bij gewone radiatoren gebeurt dat al vrij snel. Die kunnen nauwelijks iets met water van 23 graden. Dan moet je toch al gaan denken aan jaga's met ventilatoren bijvoorbeeld.
Ik kom hier op het forum vaker het woor "jaga" tegen. Ik vraag me wel af of daarmee een lage temperatuur radiator wordt bedoeld of inderdaad een product van het merk "jaga" (die trouwens tal van verschillende lage temperatuur radiatoren en convectoren aanbieden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Vandaag enkele uren de warmtepomp laten draaien. Heb een foto van de sensordata gemaakt. Zijn er dingen die iemand hier op het forum opvallen of zien de data er prima uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtS_3P40hkTulXy9qHAtPmt3bb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krb3QLgyoSS2Tf1LzFWCeBiq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Martyn89 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 07:45:
[...]

Nee soms is de Daikin ook heel vaag, bepaalde instellingen lijkt hij totaal niet te honoreren of er zijn uitzonderingen die moeilijk te herleiden zijn.

Met het middelen bedoel ik instelling 1-0A, als hij op iedere temperatuur schommeling buiten moet reageren wordt hij onstabiel. Dan zou hij je AWT de hele dag door best fors aanpassen. Daarom middelt hij de buitentemperatuur, standaard over 12 uur. Je hebt radiatoren lees ik, dus 12 uur is denk ik een prima setting hoor.

Edit: en nog even voor de zekerheid, je ziet het alleen bij warmtevraag toch? Het kan geen warm tapwater vraag zijn (handen wassen, kortstondig) of de comfortfunctie van de ketel zelf? Druk op de knop met het kraantje op de ketel zelf tot beide leds uit zijn. Anders houdt hij zijn warmtewisselaar warm, dat doet hij slim; hij kan bv verwachten dat je rond 9 uur warm water ging vragen.
Bedankt voor de tip, maar comfortfunctie staat inderdaad al uit vanaf het begin.
Het is echt bij warmtevraag als de WP opstart. De tijden van de homewizard kloppen precies en ik neem aan dat 's nachts niemand aan het douchen is :P

Bij instelling 1-0a heb ik 0 staan. Dit is de standaardinstelling volgens de handleiding. Zou ik deze moeten veranderen naar 12 uur? Heeft dat voordelen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
rokl schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 18:28:
Vandaag enkele uren de warmtepomp laten draaien. Heb een foto van de sensordata gemaakt. Zijn er dingen die iemand hier op het forum opvallen of zien de data er prima uit?
[Afbeelding]
Ziet er prima uit. Warmteproduktie en afgifte is (35,8-27,8)*12,0*0,0697 = 6,7kW. Is waarschijnlijk wel veel voor een buitentemperatuur van 13,5C: vermoedelijk warmt je huis hier mee op.

Bij mij geldt ook dat bij deze snelheid de retour van mijn radiatoren ongeveer de "helft" is van de aanvoer: 28 zit halverwege 20 (kamer) en 36 (aanvoer).

Je ziet 2x 35,8 staan. Als die waarden erg verschillen, gaat het water door je gasketel (of staat de pomp uit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
thecure schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Bedankt voor de tip, maar comfortfunctie staat inderdaad al uit vanaf het begin.
Het is echt bij warmtevraag als de WP opstart. De tijden van de homewizard kloppen precies en ik neem aan dat 's nachts niemand aan het douchen is :P

Bij instelling 1-0a heb ik 0 staan. Dit is de standaardinstelling volgens de handleiding. Zou ik deze moeten veranderen naar 12 uur? Heeft dat voordelen?
Een rustigere warmtepomp, die niet bij iedere verandering van de buiten temperatuur de AWT gaat aanpassen. En daarmee dus ook weer wat efficiënter. 12 (setting 1) is volgens mijn handleiding overigens de standaard en een goed vertrekpunt als je met radiatoren stookt (hier ook). Al denk ik niet dat het je probleem oplost voor wat betreft het gasgebruik wat toch wel vreemd is!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSokEiIyMEouhwCfaj3dvrzthPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtL6CK9pGsTw0zzLPc6c0Wqs.jpg?f=fotoalbum_large

Had 7-03 geen effect? Ik zag dat ik hem wel verkeerd had uitgelegd, want een lagere setting daar betekent langer warmtepomp gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcYtp4KQwxmaSVXxBJJmZvGRpdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONpDT9ai454A9N3J0M7ZQgCS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door Martyn89 op 22-10-2023 20:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
thecure schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 19:20:
Als je huis traag genoeg is zou ik hem zelfs op 24 uur zetten. Dan verwarm je 's nachts niet harder dan overdag, wat goed is voor je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:36:
[...]

Als je huis traag genoeg is zou ik hem zelfs op 24 uur zetten. Dan verwarm je 's nachts niet harder dan overdag, wat goed is voor je COP.
Bij mij stond deze op 1. Toch lijkt het alsof de aanvoertemp direct reageert ipv middelt. Nu heb ik hem op 2 gezet (24u). Is er nog een andere instelling die nodig is om dit middelen te laten werken?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13:49
FaceDown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Bij mij stond deze op 1. Toch lijkt het alsof de aanvoertemp direct reageert ipv middelt. Nu heb ik hem op 2 gezet (24u). Is er nog een andere instelling die nodig is om dit middelen te laten werken?
Volgens mij lijkt erop dat na accepteren van nieuwe instellingen de gemiddelde berekeningen opnieuw starten.
(maw geduld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:35:
[...]

Volgens mij lijkt erop dat na accepteren van nieuwe instellingen de gemiddelde berekeningen opnieuw starten.
(maw geduld)
Dat heb ik :) Maar het punt is dat hij al op '12u' stond, maar het setpoint (uitgelezen via ESPAltherma) toch gewoon steile pieken en dalen liet zien op het moment dat de buitentemp flink fluctueerde.
Maar ik zal eens kijken of het gedrag nu verandert, anders post ik een plaatje.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
FaceDown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:59:
Dat heb ik :) Maar het punt is dat hij al op '12u' stond, maar het setpoint (uitgelezen via ESPAltherma) toch gewoon steile pieken en dalen liet zien op het moment dat de buitentemp flink fluctueerde.
Maar ik zal eens kijken of het gedrag nu verandert, anders post ik een plaatje.
Volgens mij is het probleem dat jij en ik een wat ouder systeem hebben (die van mij is uit 2014), terwijl @tingbrouwer en anderen een wat nieuwer systeem hebben. In mijn systeem werkt middeling gewoon helemaal niet, wat ik ook instel. De firmware was waarschijnlijk nog niet helemaal af toen hij verkocht werd. Ik draai nu nog buiten 3904/binnen 3F94. Ik weet niet of een firmware update dit zou oplossen, die moet ik nog steeds uitvoeren. Maar ik ga middeling toch zelf implementeren in P1P2Serial, om beter te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Martyn89 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 20:32:
[...]

Had 7-03 geen effect? Ik zag dat ik hem wel verkeerd had uitgelegd, want een lagere setting daar betekent langer warmtepomp gebruik.

[Afbeelding]
Eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik moest deze tekst wel 3x lezen om te begrijpen wat ze nou precies bedoelen. Dus jij zegt dat ik deze lager moet zetten? Dus bijvoorbeeld, als de efficientie dus 80% zou zijn, dan moet je dus 1/0,8 = 1,25 instellen?
Maar hoe kom je erachter wat nu de juiste instelling is. Of is dit gewoon proefondervindelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Staat al een paar jaar op 24 uur, tot volle tevredenheid.
-vloerverwarming beg.gr; boven radiatoren (staan echter nooit open)

Onderstaand de afwijking (vertraging) en setpoint LW van afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YR7_mrrnS0NghM0bP0RefkactuM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p3L2E7wfTExO9bCktUSzIjh2.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/464GD-igAjxXgMfMtYL2lmQqOkU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/X47agQJj9wNahYgHlG5Eivav.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door tingbrouwer op 23-10-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Volgens mij is het probleem dat jij en ik een wat ouder systeem hebben (die van mij is uit 2014), terwijl @tingbrouwer en anderen een wat nieuwer systeem hebben. In mijn systeem werkt middeling gewoon helemaal niet, wat ik ook instel. De firmware was waarschijnlijk nog niet helemaal af toen hij verkocht werd. Ik draai nu nog buiten 3904/binnen 3F94. Ik weet niet of een firmware update dit zou oplossen, die moet ik nog steeds uitvoeren. Maar ik ga middeling toch zelf implementeren in P1P2Serial, om beter te kunnen regelen.
Jii laat ook geen kans onbenut om jouw P1P2Serial te pitchen he? ;)
Mijn systeem is net 2 jaar oud dus ben benieuwd of dat "te oud" is..? Misschien kunnen we hier eens inventariseren welke firmwareversies we zoal hebben? Ik ben even niet thuis maar zal het posten zodra ik terug ben. Ben jij van plan die update zelf uit te voeren?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:38:
[...]

Staat al een paar jaar op 24 uur, tot volle tevredenheid.
-vloerverwarming beg.gr; boven radiatoren (staan echter nooit open)

Onderstaand de afwijking (vertraging) en setpoint LW van afgelopen nacht:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo zou het eruit moeten zien ja. Maar bij mij vooralsnog niet dus. Wanneer zie jij daarwerkelijk een aanpassing in de aanvoertemp, eens per 24 uur? En van wanneer is jouw systeem?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
FaceDown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:21:
Jii laat ook geen kans onbenut om jouw P1P2Serial te pitchen he? ;)
Vergeef me mijn enthousiasme...
FaceDown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:21:
Mijn systeem is net 2 jaar oud dus ben benieuwd of dat "te oud" is..? Misschien kunnen we hier eens inventariseren welke firmwareversies we zoal hebben? Ik ben even niet thuis maar zal het posten zodra ik terug ben. Ben jij van plan die update zelf uit te voeren?
Ik geloof niet dat er veel verschillende firmware versies zijn, maar heb geen details.

Ik zou zelf kunnen (of laten) updaten via X10A, maar ben ook erg benieuwd hoe de BRP069A61 dat doet, want die moet het via P1/P2 doen, en dat heeft mijn belangstelling :) , dus ik wil dat gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
FaceDown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:26:
Zo zou het eruit moeten zien ja. Maar bij mij vooralsnog niet dus. Wanneer zie jij daarwerkelijk een aanpassing in de aanvoertemp, eens per 24 uur? En van wanneer is jouw systeem?
Had je deze grafiek gezien? Weliswaar is dit de gemiddelde buitentemperatuur en niet de bijbehorende target AWT, maar geeft toch een goede indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
thecure schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:16:
[...]

Eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik moest deze tekst wel 3x lezen om te begrijpen wat ze nou precies bedoelen. Dus jij zegt dat ik deze lager moet zetten? Dus bijvoorbeeld, als de efficientie dus 80% zou zijn, dan moet je dus 1/0,8 = 1,25 instellen?
Maar hoe kom je erachter wat nu de juiste instelling is. Of is dit gewoon proefondervindelijk?
Het is ook enorm omslachtig omschreven inderdaad. Maar inderdaad, lager betekent langer de warmtepomp aan.

Wat de tekst eigenlijk zegt is dat ze aardgas vergelijken op emissies met de (fossiele) bron waarmee elektriciteit wordt gemaakt. Aardgas is daarbij altijd 1 en de referentie. Stroomproductie geven ze 2,5 mee. Want volgens hen bij een gemiddeld rendement van 0,4 (1/0,4 = 2.5). Simpel gezegd: aardgas is 1 ‘uitstoot’/kWh en stroom 2.5 ‘uitstoot’/kWh. Staat hij dus ecologisch, dan zal hij op basis van de COP gaan rekenen met hoeveel “eenheden” uitstoot elke bron zal geven en maakt daarmee een keuze.

Zet je deze waarde op 1, dan zeg je dus eigenlijk dat de productie van elektriciteit per kWh net zoveel uitstoot heeft als aardgas waardoor hij vaker elektriciteit zal gebruiken. In theorie volgens mij altijd, gezien je COP ook altijd hoger is dan 1. Alleen technische limitaties zouden hem dan nog gas moeten laten gebruiken (denk max AWT etc.). Vraag is natuurlijk of dat je doel is, het voordeel van hybride is ook weer dat je hem hiermee zo kunt instellen dat hij daadwerkelijk een lagere totale uitstoot heeft of lagere kosten heeft op basis van de keuze gas/elektrisch. Wil je hem heel realistisch instellen: in 2022 was de gemiddelde uitstoot per kWh elektrisch 0,272 gram. Per m3 aardgas is dat ongeveer 0,180 gram. Als 0,18 = 1, dan zou elektrisch 1.5 zijn. Met als kanttekening dat op koude wintermaanden de mix waarschijnlijk wat minder gunstig is en de waarde voor elektriciteit dus nog ietsje hoger zal liggen. Maar volgens mij is het hoofddoel van de meesten, zeker als je voldoende zonnepanelen hebt (saldering) om zoveel mogelijk met de warmtepomp te verwarmen. Dan zou 1 optimaal moeten zijn. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Martyn89 op 23-10-2023 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
Martyn89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:16:
[...]

Het is ook enorm omslachtig omschreven inderdaad. Maar inderdaad, lager betekent langer de warmtepomp aan.
Bedankt voor de heldere uitleg! Zo zie je maar, een daikin WP instellen vergt nog een hele studie 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:26:
[...]

Geen idee wanneer de daadwerkelijke aanpassing exact plaats vindt, vandaag is de buitentemp grotendeels boven de 10°, geen enkele verandering, constant een setpoint LW van 26° (stooklijn is: 10_26; -10_36)
Levering systeem december 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janneman003
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 24-04 10:14
Hallo, mijn hybride installatie is sinds enkele weken terug opgestart. Alles werkt vlotjes. Iedere dag starte de hybride-werking op- eerst via WP en dan gecombineerd met gas.
Nu zie ik dat mijn installatie de laatste 2 dagen enkel op gas aan het verwarmen is ? Iemand een idee hoe dit kan af bij wie dit ook is ? Vanwaar de keuze om nu de WP niet te gebruiken ?
Ik volg het verder op en kijk of hij binnenkort terug beide bronnen gebruikt.
Installatie staat ingesteld op economisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 27-04 13:24

ThsAdrns

Be the change!

Martyn89 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:16:
[...]
Wil je hem heel realistisch instellen: in 2022 was de gemiddelde uitstoot per kWh elektrisch 0,272 gram. Per m3 aardgas is dat ongeveer 0,180 gram.
Kleine aanvulling/correctie: 272 gram per kWh oftewel 0,272 kg/kWh en voor aardgas 180 gram oftewel 0,18 kg per m3. Een factor 1000 meer dus.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na Nissan Leaf (24 en 40 kWh) nu Citroën ë-C4 Feel Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
  • Laatst online: 02-12-2024
Janneman003 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 07:17:
Hallo, mijn hybride installatie is sinds enkele weken terug opgestart. Alles werkt vlotjes. Iedere dag starte de hybride-werking op- eerst via WP en dan gecombineerd met gas.
Nu zie ik dat mijn installatie de laatste 2 dagen enkel op gas aan het verwarmen is ? Iemand een idee hoe dit kan af bij wie dit ook is ? Vanwaar de keuze om nu de WP niet te gebruiken ?
Ik volg het verder op en kijk of hij binnenkort terug beide bronnen gebruikt.
Installatie staat ingesteld op economisch
- Staat je instelling op economisch of ecologisch? code 07-04, op 1: ecologisch geeft minder gasverbruik)
Het kan ook zijn dat het bij jou op economisch staat en je per ongeluk een verkeerde prijs voor gas en stroom er in hebt staan, zodat de warmtepomp denkt met gas veel economischer te zijn.

- Staat je snel aanwarmen uit? Code C-0A op 0 (uit) zetten zorgt voor minder aanlsana gasketel
- Op hoeveel graden staat je evenwichtstemperatuur, code 05-01 en dan de waarde ernaast? Pas onder deze waarde zou gas moeten bijverwarmen
- Je kan dan ook code 05-00 of "1" zetten wat aangeeft dat de cv niet meer mag verwarmen boven deze evenwichtstemperatuur.

Tenslotte kwamen we er in dit forum nog achter dat ondanks bovenstaande instellingen, er wat gas bijgestookt kan worden wanneer de warmtepomp aanslaat en het aanvoerwater nog onder de 17 graden is.

succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Stijn1981 op 24-10-2023 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
Ik had zelf nog wel een vraag voor dit forum, hopelijk kan iemand zijn of hara ervaringen delen.

Nu de eerste koudere dagen in aantocht zijn, zie ik dat mijn WP aanslaat bij ~1 graad onder de gevraagde temperatuur. Dan stookt hij door naar bijna +1 graad boven de gevraagde temperatuur.
Ik heb begrepen dat dit de ingebouwde 1 graad hysterese is en dat deze niet is aan te passen? Het is namelijk best vervelend dat de temperatuur ongeveer 2 graden moet zakken vanaf het hoogtepunt, tot de WP weer aanslaat.

Wat zouden goede manieren zijn om dit te beperken? Enige ervaringen?
de temperatuur hoger zetten doe ik liever niet, omdat 1 graad boven de gewenste temperatuur al best warm is.

Ik ben al wel aan het spelen met de weersafhankelijke AWT, om zo laag te gaan dat de WP langzaam gaat pruttelen, maar nét niet de +1 graad hysterese haalt. Dus eigenlijk evenveel verwarmd als dat het huis verliest. Dat dan de modulering van +5 graden de initiële opwarming voor zn rekening neemt en daarna de gezette AWT precies balanceert met het verlies aan warmte van het huis.

Echter, lijkt me dat een bijna onmogelijke taak om precies uit te zoeken voor alle temperaturen, om perfect te gaan balanceren bij elke buitentemperatuur.

Zijn er anderen die een goede manier gevonden hebben hier mee om te gaan?

dank,

[ Voor 3% gewijzigd door Stijn1981 op 24-10-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Nu online
@Stijn1981 Het loont de moeite om jouw stooklijn (=weersafhankelijke AWT) goed te krijgen.

Zodra die goed staat, kun je zonder de thermostaat je temperatuur in huis goed houden. En heb je een rustiger gelijkmatiger regel gedrag van de wp.

Daarna kun je met de +/- toets de AWT wijzigen indien nodig. Bijvoorbeeld bij zon instraling, veel visite of felle oostenwind van -10° C.

[ Voor 12% gewijzigd door Pim57 op 24-10-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Stijn1981 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:29:
Nu de eerste koudere dagen in aantocht zijn, zie ik dat mijn WP aanslaat bij ~1 graad onder de gevraagde temperatuur. Dan stookt hij door naar bijna +1 graad boven de gevraagde temperatuur.
Ik heb begrepen dat dit de ingebouwde 1 graad hysterese is en dat deze niet is aan te passen?
Hij is nog aan te passen naar 0.5 graad, nog steeds (te) veel.
Ik ben al wel aan het spelen met de weersafhankelijke AWT, om zo laag te gaan dat de WP langzaam gaat pruttelen, maar nét niet de +1 graad hysterese haalt. Dus eigenlijk evenveel verwarmd als dat het huis verliest. Dat dan de modulering van +5 graden de initiële opwarming voor zn rekening neemt en daarna de gezette AWT precies balanceert met het verlies aan warmte van het huis.
Dit is precies de juiste aanpak: eerst stooklijn optimaliseren, daarna pas modulatie toevoegen, en vaak lukt het dan om meestal binnen de hysterese-grenzen te blijven.

En voor als het niet te koud is, aanvullend klokprogramma gebruiken ivm het minimumvermogen.
Zijn er anderen die een goede manier gevonden hebben hier mee om te gaan?
Ik werk aan mijn eigen oplossing hiervoor, met een slimmere regeling en een kleinere hysterese, via P1/P2. Later meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
Super dank voor de antwoorden!

Ik blijf met de stooklijn spelen tot een optimum. En ben regelmatige bezoeker van het forum, dus benieuwd naar de nieuwe P1P2 versies :)

Ik kon in de installatie manual echter niet de hysterese instelling vinden. Iemand enig idee welke installateurs menu code dat is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Nu online
Stijn1981 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:24:
Ik kon in de installatie manual echter niet de hysterese instelling vinden. Iemand enig idee welke installateurs menu code dat is?
Hier is het [9-0C], instelbaar van 1.0C-6.0C in stappen van 0.5C. Maar default staat hij al op het minimum van 1.0C, dus zou hij bij +0.5C al uit, en bij -0.5C al aan moeten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
ThsAdrns schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:11:
[...]

Kleine aanvulling/correctie: 272 gram per kWh oftewel 0,272 kg/kWh en voor aardgas 180 gram oftewel 0,18 kg per m3. Een factor 1000 meer dus.
Woops, dat moest inderdaad geen gram maar kg zijn in mijn post. Te snel willen typen. :) Maar ik denk dat jij juist weer 0,18 kg per kWh (en niet m3) aardgas bedoeld (+- 1,8 kg per m3 en per m3 aardgas +- 10 kWh (onderwaarde)).

Dus compleet en nu driemaal gecheckt: 0,272 kg/kWh elektrisch en 0,180 kg/kWh aardgas. ;-) Blijft de verhouding voor de realistische instelling “primaire energiefactor” wel gelijk met 1.5.

[ Voor 9% gewijzigd door Martyn89 op 24-10-2023 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn1981
arnoldniessen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:53:
[...]

Hier is het [9-0C], instelbaar van 1.0C-6.0C in stappen van 0.5C. Maar default staat hij al op het minimum van 1.0C, dus zou hij bij +0.5C al uit, en bij -0.5C al aan moeten gaan.
Ahja, gevonden. Ik nam aan als dat -1 en +1 was,

Dank,
Pagina: 1 ... 24 ... 44 Laatste