Wat gezegd wordt klopt helemaal, een optimaal afgestelde warmtepomp zou mooi binnen de bandbreedte moeten vallen. Wil (of moet) je toch met een thermostaatregeling werken, dan kun je ook een externe aan/uit thermostaat aansluiten. De bestaande thermostaat blijft dan de controller en kan ook naast de warmtepomp opgehangen kan worden.Stijn1981 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 18:24:
Super dank voor de antwoorden!
Ik blijf met de stooklijn spelen tot een optimum. En ben regelmatige bezoeker van het forum, dus benieuwd naar de nieuwe P1P2 versies
Ik kon in de installatie manual echter niet de hysterese instelling vinden. Iemand enig idee welke installateurs menu code dat is?
Nog een mooie waar in benieuwd ben naar de interpretatie van jullie.
Ik wil eigenlijk mijn programma waarden met een halve graad ophogen. Echter kan je het verwarmingsprogramma niet per 0,5 graad regelen. Wel op de thermostaat, maar niet in het verwarmingsprogramma.
Om dat te overkomen, dacht ik de afwijking van de thermostaat zo in te stellen dat de WP “denkt” dat de thermostaat standaard 0,5 te warm aangeeft. Dus dat het in werkelijkheid 0,5 graad kouder is dan op de thermostaat staat.
Dat kan met de instelling 2-0A. De vraag is: betekent dit instellen op+0,5 (thermostaat is 0,5 te warm) of -0,5 (kamer is 0,5 graad kouder). Ik kwam er met lezen niet eenduidig uit…
:strip_exif()/f/image/nEeO2PPmfM81abOhtLU0WaNi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ikzelf zou zeggen +0,5 (thermostaat geeft 0,5graad te warm aan). Maar weet niet of men nu bedoelt dat je dus met - 0,5 graad moet compenseren…
Ik wil eigenlijk mijn programma waarden met een halve graad ophogen. Echter kan je het verwarmingsprogramma niet per 0,5 graad regelen. Wel op de thermostaat, maar niet in het verwarmingsprogramma.
Om dat te overkomen, dacht ik de afwijking van de thermostaat zo in te stellen dat de WP “denkt” dat de thermostaat standaard 0,5 te warm aangeeft. Dus dat het in werkelijkheid 0,5 graad kouder is dan op de thermostaat staat.
Dat kan met de instelling 2-0A. De vraag is: betekent dit instellen op+0,5 (thermostaat is 0,5 te warm) of -0,5 (kamer is 0,5 graad kouder). Ik kwam er met lezen niet eenduidig uit…
:strip_exif()/f/image/nEeO2PPmfM81abOhtLU0WaNi.jpg?f=fotoalbum_large)
Ikzelf zou zeggen +0,5 (thermostaat geeft 0,5graad te warm aan). Maar weet niet of men nu bedoelt dat je dus met - 0,5 graad moet compenseren…
[ Voor 6% gewijzigd door Stijn1981 op 24-10-2023 21:55 ]
Andersom, je stelt de correctiefactor in, dus negatief want de sensor geeft te warm aan (want verwarmd door de elektronica zelf). Staat bij mij op -2.0C.Stijn1981 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:52:
[..]
Ikzelf zou zeggen +0,5 (thermostaat geeft 0,5graad te warm aan).
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Toch maar goed om even te checken bij jullie dus. Dank!arnoldniessen schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:58:
[...]
Andersom, je stelt de correctiefactor in, dus negatief want de sensor geeft te warm aan (want verwarmd door de elektronica zelf). Staat bij mij op -2.0C.
Hi Arnold. Het is koud en ik dacht: ik probeer jouw P1P2 apparaatje aan de praat te krijgen (jaja, kat uit de boom enzo, zeker als ik dingen niet begrijp).arnoldniessen schreef op maandag 16 januari 2023 @ 22:55:
[...]
De integratie is nog niet af, dus ik heb nu alleen nog voorbeeldcode voor de wat cryptische commando's. Alle commando's kunnen als payload gegeven in het topic P1P2/W, of direct handmatig als input in een telnet-sessie.
Verwarmen aan/uit:
(edit: correctie omdat Z commando niet op hybride systemen werkt)
"E 35 2F 1" of "E35002F01" zet verwarmen aan
"E 35 2F 0" of "E35002F00" zet verwarmen uit
Als je in kamerthermostaat mode werkt, dan
"E36 0 C8" zet kamerthermostaat op (hex 0xC8 = 200 / 10 =) 20.0
"E36 0 BE" zet kamerthermostaat op (hex 0xBE = 190 / 10 =) 19.0
Als je in absolute-AWT mode werkt (zonder programmering), dan
"E36 6 015E" zet AWT absoluut op (0x015E = 350 / 10 =) 35.0
"E36 6 01C2" zet AWT absoluut op (0x01C2 = 450 / 10 =) 45.0
Als je in stooklijn-AWT verwarmingsmode werkt (zonder programmering), dan
"E36 8 0" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +0
"E36 8 1" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFF" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1
In HA automation scripts kun je dit blokje toepassen (hoop ik, zelf geen ervaring mee):
code:
1 2 3 4 5 action: - service: mqtt.publish data: topic: P1P2/W payload: Z1
Dit stukje komt van https://github.com/Arnold-n/P1P2Serial/discussions/34 waar sa7lej meer voorbeelden heeft voor het aan/uitzetten op basis van dynamische Tibber tarieven.
De P1P2 laat veranderingen zien. Maar nu wil ik langzamerhand ook de warmtepomp kunnen schakelen als het warm is en het kreng toch 900 W verbruikt (zonder dat een radiator of vloerverwarming aan is).
Ik gebruik graag een automation in Node red. En ik dacht: ik subscribe me eerst op MQTT en dan lees ik het P1P2/R topic af.
maar ik krijg geen berichten. Ik ben wel connected. Dan verwacht ik ook geen wonderen van een P1P2/W Z1 of Z0 commando
Wat doe ik verkeerd??
Of is jouw integratie bijna af
Hoi oltk, controle vanuit HA komt hopelijk in november, ik werk eerst aan een goede COP weergave.oltk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 20:42:
Hi Arnold. Het is koud en ik dacht: ik probeer jouw P1P2 apparaatje aan de praat te krijgen (jaja, kat uit de boom enzo, zeker als ik dingen niet begrijp).
De P1P2 laat veranderingen zien. Maar nu wil ik langzamerhand ook de warmtepomp kunnen schakelen als het warm is en het kreng toch 900 W verbruikt (zonder dat een radiator of vloerverwarming aan is).
Ik gebruik graag een automation in Node red. En ik dacht: ik subscribe me eerst op MQTT en dan lees ik het P1P2/R topic af.
maar ik krijg geen berichten. Ik ben wel connected. Dan verwacht ik ook geen wonderen van een P1P2/W Z1 of Z0 commando
Wat doe ik verkeerd??
Of is jouw integratie bijna af
Maar P1P2/R/# (niet P1P2/R) en P1P2/S/# zou wel al wat moeten laten zien. Wat zie je op P1P2/#, en als je niets ziet, wat zie je na een reset (via de reset button)?
Voor je Z commando's kunt geven zul je eerst in "auxiliary controller mode" moeten werken, met command "L1" op P1P2/W inderdaad.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Woehhh. Er komt een heleboel voorbij. Dat deed de trickarnoldniessen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:31:
[...]
Hoi oltk, controle vanuit HA komt hopelijk in november, ik werk eerst aan een goede COP weergave.
Maar P1P2/R/# (niet P1P2/R) en P1P2/S/# zou wel al wat moeten laten zien. Wat zie je op P1P2/#, en als je niets ziet, wat zie je na een reset (via de reset button)?
Voor je Z commando's kunt geven zul je eerst in "auxiliary controller mode" moeten werken, met command "L1" op P1P2/W inderdaad.
Ok. Wie of wat is Auxiliary controller mode?
Default monitort hij alleen de bus, dus ziet wat de kamerthermostaat en de WP communiceren. Om de WP aan te sturen, zul je de kamerthermostaat moeten vragen de WP aan te zetten. Dus moet je de kamerthermostaat vertellen dat je er bent, en het hele communicatieprotocol van de kamerthermostaat meespelen: dat is "auxiliary control mode", hetzelfde als de Daikin LAN adapter of WiFi adapter op P1/P2 ook doet, en dat stel je in met "L1". Daarmee krijg je extra informatie te zien, en de mogelijkheid commando's als aan/uit ("Z1" / "Z0") te geven.oltk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 21:59:
Woehhh. Er komt een heleboel voorbij. Dat deed de trick![]()
Ok. Wie of wat is Auxiliary controller mode?
Met "C2" zet je de mogelijkheid aan tellers continue op te vragen. Dat is buiten het eigenlijke protocol, maar dat zou goed moeten gaan.
Ahaarnoldniessen schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 22:28:
[...]
Default monitort hij alleen de bus, dus ziet wat de kamerthermostaat en de WP communiceren. Om de WP aan te sturen, zul je de kamerthermostaat moeten vragen de WP aan te zetten. Dus moet je de kamerthermostaat vertellen dat je er bent, en het hele communicatieprotocol van de kamerthermostaat meespelen: dat is "auxiliary control mode", hetzelfde als de Daikin LAN adapter of WiFi adapter op P1/P2 ook doet, en dat stel je in met "L1". Daarmee krijg je extra informatie te zien, en de mogelijkheid commando's als aan/uit ("Z1" / "Z0") te geven.
Met "C2" zet je de mogelijkheid aan tellers continue op te vragen. Dat is buiten het eigenlijke protocol, maar dat zou goed moeten gaan.
Ik begrijp het niet vrees ik. Althans, ik begrijp het principe, maar niet de syntax.
Ik zie een automation van as7lej die het volgende doet (na een check op de prijs van energie)
YAML:
1
2
3
4
| - service: mqtt.publish data: topic: P1P2/W payload: Z0 |
Dat werkt neem ik aan, maar er zit geen "L1" toevoeging in
edit:
Ergens anders in dit topic (januari) zeg je:
Dus ik neem aan dat hier het topic P1P2/W is en de payload E35002F01 is als de WP aan moetDe integratie is nog niet af, dus ik heb nu alleen nog voorbeeldcode voor de wat cryptische commando's. Alle commando's kunnen als payload gegeven in het topic P1P2/W, of direct handmatig als input in een telnet-sessie.
Verwarmen aan/uit:
(edit: correctie omdat Z commando niet op hybride systemen werkt)
"E 35 2F 1" of "E35002F01" zet verwarmen aan
"E 35 2F 0" of "E35002F00" zet verwarmen uit
[ Voor 19% gewijzigd door oltk op 25-10-2023 23:26 ]
Klopt helemaal.oltk schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 23:21:
Aha.
Ik begrijp het niet vrees ik. Althans, ik begrijp het principe, maar niet de syntax.
Ik zie een automation van as7lej die het volgende doet (na een check op de prijs van energie)
YAML:
1 2 3 4 - service: mqtt.publish data: topic: P1P2/W payload: Z0
Dat werkt neem ik aan, maar er zit geen "L1" toevoeging in
edit:
Ergens anders in dit topic (januari) zeg je:
[...]
Dus ik neem aan dat hier het topic P1P2/W is en de payload E35002F01 is als de WP aan moet
Je hoeft "L1" maar eenmaal actief te maken, dus dat kan handmatig. Dat de aux-controller functie actief is (of niet) wordt in EEPROM opgeslagen. "C2" blijft ook actief als je die aangezet hebt, dat hoef je maar 1x te doen.
Op de hybride gebruik ik twee commando's:
E35002F01
E35003101
voor aan en
E35002F00
E35003100
voor uit. Met een korte pauze van 2 s ertussen omdat er geen buffering plaatsvindt. Ik ben er niet helemaal uit wat het verschil is tussen die 2 maar de kamerthermostaat zelf doet deze dubbele schakeling ook. Heeft iets te maken met de verschillende control-modi.
Ik zal je de nieuwe startgids even mailen, die is sinds jouw versie wel wat verbeterd.
Ik heb een wat meer warmtepomp technisch gerelateerde vraag. Zoals hier al vaker is besproken staat de Daikin nogal kritisch afgesteld wat betreft zijn overshoot. In stabiele situatie gaat hij tot 1 graad boven de AWT waarna hij verlaagd in vermogen en dan weer opnieuw begint, dat werkt prima. Soms blijft hij boven de +1 graad zitten, dan gaat hij wat pendelen (+- 200 W heen en weer) wat te verhelpen is door de AWT even 1 graad hoger te zetten en dan weer terug. Moet slimmer kunnen in de Daikin software, maar in ieder geval op te lossen.
Waar ik zelf echter tegenaan loop, en opvallend vaak de laatste tijd (wellicht nog niet echt koud, relatief hoog startvermogen), is dat de warmtepomp afslaat omdat hij bij opstarten het niet onder controle krijgt. Hij krijgt een forse overshoot, tot ongeveer 2 graden waarop hij hard ingrijpt maar nog niet afslaat. Ik noem dit dT AWT (dus AWT minus setpoint AWT). De dT over de warmtepomp zelf (AWT - retour temperatuur) meet ik ook en die stuurt hij actief naar 5 graden (vaste setpoint, vaste flow).
De hypothese die ik nu heb is dat als hij overshoot heeft maar de dT over de warmtepomp onder de 5 graden is, hij er wel uitkomt. Hij gaat dan afbouwen, misschien even pendelen, maar hij stabiliseert en gaat door. Zeker op momenten dat hij de dT over de warmtepomp nog niet onder de 5 graden heeft gekregen en er overshoot is, kan hij bij het opstarten ineens uitvallen. Na een paar minuten probeert hij het dan opnieuw. Meestal 1x, soms 2x, mede omdat de dT over de warmtepomp dan ondertussen wat stabieler is (immers: reeds warm water in je leidingen).
:strip_exif()/f/image/TmlDi365o9AeXzjipdW8CAjx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven zie je terug wat ik beschrijf, met dT AWT als het verschil tussen de setpoint en de daadwerkelijke AWT (dus overshoot bij opstarten) en dT warmtepomp als de temperatuursprong tussen AWT en retour CV water. 7:50 is opstart 1 waarna hij er rond 8:17 mee kapt. 8:25 is opstart 2 waarna hij er rond 8:45 mee kapt. De derde opstart om 8:55 gaat goed. Wat me opvalt is dat de dT over de warmtepomp onder de 5 blijft, hij inderdaad wat overshoot heeft maar daar dan wel op kan reageren. Hij begon wat te pendelen, dus om 8:30 de AWT kort verhoogd met 1 graad waarna hij helemaal stabiel draait en de AWT weer terug kan naar de stooklijn.
Lang verhaal kort; ik ben benieuwd of jullie dit ook zien en wat hier een oplossing voor zou zijn? Ik kan de dT over de warmtepomp wat lager krijgen door de flow te verhogen, maar dat is eenmaal stabiel in bedrijf weer geen ideale situatie want dan is de flow eigenlijk weer te hoog. Het verhogen van de AWT helpt hier nog niet, dat werkt pas als hij wat stabieler draait en niet tijdens opstart. Een idee zou kunnen zijn de retour vanuit de CV wat sneller omhoog te krijgen door de radiatoren boven af te knijpen bij opstart (kan de thermostaatknoppen aansturen via HA). Ik blijf erbij dat het een té kritische regeling is die Daikin hier toepast bij opstart, hij zou best wat overshoot mogen toelaten als hij daarna maar mooi kan stabiliseren maar daar geeft hij de kans niet eens voor. En daar hebben we het al meer over gehad, die setting staat hard in de software gebakken en lijkt niet aanpasbaar te zijn.
Edit: was nu die dT van 5 graden tussen retour en AWT instelbaar? In de praktijk gaat hij zeker onder de 5 in bedrijf, maar als deze waarde omhoog kan zal hij daar mogelijk bij het opstarten minder op letten?
Edit 2: in het forum gevonden dat dat setting 9-09 is. Iemand daar ervaring mee? Ik ga hem eens op 8 zetten, kijken of hij dan rustiger opstart..
Waar ik zelf echter tegenaan loop, en opvallend vaak de laatste tijd (wellicht nog niet echt koud, relatief hoog startvermogen), is dat de warmtepomp afslaat omdat hij bij opstarten het niet onder controle krijgt. Hij krijgt een forse overshoot, tot ongeveer 2 graden waarop hij hard ingrijpt maar nog niet afslaat. Ik noem dit dT AWT (dus AWT minus setpoint AWT). De dT over de warmtepomp zelf (AWT - retour temperatuur) meet ik ook en die stuurt hij actief naar 5 graden (vaste setpoint, vaste flow).
De hypothese die ik nu heb is dat als hij overshoot heeft maar de dT over de warmtepomp onder de 5 graden is, hij er wel uitkomt. Hij gaat dan afbouwen, misschien even pendelen, maar hij stabiliseert en gaat door. Zeker op momenten dat hij de dT over de warmtepomp nog niet onder de 5 graden heeft gekregen en er overshoot is, kan hij bij het opstarten ineens uitvallen. Na een paar minuten probeert hij het dan opnieuw. Meestal 1x, soms 2x, mede omdat de dT over de warmtepomp dan ondertussen wat stabieler is (immers: reeds warm water in je leidingen).
:strip_exif()/f/image/TmlDi365o9AeXzjipdW8CAjx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierboven zie je terug wat ik beschrijf, met dT AWT als het verschil tussen de setpoint en de daadwerkelijke AWT (dus overshoot bij opstarten) en dT warmtepomp als de temperatuursprong tussen AWT en retour CV water. 7:50 is opstart 1 waarna hij er rond 8:17 mee kapt. 8:25 is opstart 2 waarna hij er rond 8:45 mee kapt. De derde opstart om 8:55 gaat goed. Wat me opvalt is dat de dT over de warmtepomp onder de 5 blijft, hij inderdaad wat overshoot heeft maar daar dan wel op kan reageren. Hij begon wat te pendelen, dus om 8:30 de AWT kort verhoogd met 1 graad waarna hij helemaal stabiel draait en de AWT weer terug kan naar de stooklijn.
Lang verhaal kort; ik ben benieuwd of jullie dit ook zien en wat hier een oplossing voor zou zijn? Ik kan de dT over de warmtepomp wat lager krijgen door de flow te verhogen, maar dat is eenmaal stabiel in bedrijf weer geen ideale situatie want dan is de flow eigenlijk weer te hoog. Het verhogen van de AWT helpt hier nog niet, dat werkt pas als hij wat stabieler draait en niet tijdens opstart. Een idee zou kunnen zijn de retour vanuit de CV wat sneller omhoog te krijgen door de radiatoren boven af te knijpen bij opstart (kan de thermostaatknoppen aansturen via HA). Ik blijf erbij dat het een té kritische regeling is die Daikin hier toepast bij opstart, hij zou best wat overshoot mogen toelaten als hij daarna maar mooi kan stabiliseren maar daar geeft hij de kans niet eens voor. En daar hebben we het al meer over gehad, die setting staat hard in de software gebakken en lijkt niet aanpasbaar te zijn.
Edit: was nu die dT van 5 graden tussen retour en AWT instelbaar? In de praktijk gaat hij zeker onder de 5 in bedrijf, maar als deze waarde omhoog kan zal hij daar mogelijk bij het opstarten minder op letten?
Edit 2: in het forum gevonden dat dat setting 9-09 is. Iemand daar ervaring mee? Ik ga hem eens op 8 zetten, kijken of hij dan rustiger opstart..
[ Voor 14% gewijzigd door Martyn89 op 26-10-2023 15:50 ]
Ik heb hem nu een aantal dagen de waarde op '1' staan, maar helaas geen verschil. Af en toe slaat de ketel nog aan bij het opstarten van de WP. Echter afgelopen nacht/ochtend om half 4 en half 8 is hij weer opgestart zonder de ketel, zoals het zou moeten dus. Erg vreemd en random gedrag van de Daikin.thecure schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:16:
[...]
Eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Ik moest deze tekst wel 3x lezen om te begrijpen wat ze nou precies bedoelen. Dus jij zegt dat ik deze lager moet zetten? Dus bijvoorbeeld, als de efficientie dus 80% zou zijn, dan moet je dus 1/0,8 = 1,25 instellen?
Maar hoe kom je erachter wat nu de juiste instelling is. Of is dit gewoon proefondervindelijk?
:strip_exif()/f/image/dy9JRdK2L8NeC2hN22kgitaa.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch wel heel vreemd inderdaad. Misschien is het interessant eens te bekijken of een P1P2MQTT van Arnold of een ESPAltherma iets voor je is, daarmee kun je de warmtepomp heel nauwkeurig uitlezen en echt zien wat hij doet bij een opstart. Hier heb ik dat wel nodig gehad om hem echt goed in te kunnen stellen (en zoals je in mijn post van vandaag ziet is dat ook nog niet helemaal geluktthecure schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:19:
[...]
Ik heb hem nu een aantal dagen de waarde op '1' staan, maar helaas geen verschil. Af en toe slaat de ketel nog aan bij het opstarten van de WP. Echter afgelopen nacht/ochtend om half 4 en half 8 is hij weer opgestart zonder de ketel, zoals het zou moeten dus. Erg vreemd en random gedrag van de Daikin.
[Afbeelding]

Hier heb ik na installatie Daikin over de vloer gehad, dat had mijn installateur geregeld met ze omdat hij het inregelen zelf nog niet vaak had gedaan. Volgens mij bieden ze dat installateurs ook aan bij de eerste x warmtepompen die ze plaatsen. Ik weet niet hoe groot je installateur was, maar anders misschien een route om eens te proberen?
[ Voor 13% gewijzigd door Martyn89 op 26-10-2023 09:56 ]
@the cure, ik zag je curve en dacht go die start wel met een hoog vermogen en stopt abrupt. Wat op mij over komt als een (bij deze buiten temp) een te hoge stooklijn, maar wat weet ik er van 😃.
Overdag merk ik dat mijn wp net z’n ingestelde kamertemp niet haalt, dus mijnsinsziens prima, maar als ik mn grafiekje van afgelopen nacht er bij haal hunt het verbruikte vermogen ook behoorlijk maar haalt niet het max wat jij ziet. Het patroon ziet er nog al verschillend uit. Dit is ook niet wat ik gehoopt had. Ik weet niet hoe ik dit vermogen beter kan afvlakken. Iemand?
Overdag merk ik dat mijn wp net z’n ingestelde kamertemp niet haalt, dus mijnsinsziens prima, maar als ik mn grafiekje van afgelopen nacht er bij haal hunt het verbruikte vermogen ook behoorlijk maar haalt niet het max wat jij ziet. Het patroon ziet er nog al verschillend uit. Dit is ook niet wat ik gehoopt had. Ik weet niet hoe ik dit vermogen beter kan afvlakken. Iemand?
/f/image/mIPsiULbUWkCXCwj5XeEHWUj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door aanzee op 26-10-2023 11:10 ]
Als ik dan toch bezig ben; waarom zie ik een aantal keren per dag een blok van steeds een uur dat er gas verbruikt wordt? Het stelt in m3 weinig voor, maar toch. De voorverwarming vd platenwisselaar staat voor zover ik weet af (lampjes op de ketel staan uit) en mn kinderen douchen (hopelijk) niet zo lang en niet op die tijdstippen.
:strip_exif()/f/image/1RDumSDVqaijETV43p4COK90.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb geen vloerverwarming, maar stook met radiatoren (wel type 33).aanzee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:08:
@the cure, ik zag je curve en dacht go die start wel met een hoog vermogen en stopt abrupt. Wat op mij over komt als een (bij deze buiten temp) een te hoge stooklijn, maar wat weet ik er van 😃.
Mijn stooklijn is op 50 graden awt bij 0 graden buiten, tot 30 graden bij 20 graden buiten.
Bij de huidige buitentemperatuur wordt het water dus zo'n 40 graden. Dat heb ik wel nodig om mijn huis op 20 graden te krijgen/houden.
Maar wellicht kan hier nog wat aan gefinetuned worden.
Pak als voorbeeld dat blok om 17.00 van 0,025 m3. Dat is 0,25 kWh in een uur, dus 250W gemiddeld. Zo'n laag vermogen kan de gasketel niet leveren. Ik denk dat jouw gasmeter alleen uurlijks wordt uitgelezen. De piek (die binnen dat uur valt) op zich is dan aanzienlijk korter en hoger. Maar waarom, geen idee.aanzee schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:22:
Als ik dan toch bezig ben; waarom zie ik een aantal keren per dag een blok van steeds een uur dat er gas verbruikt wordt? Het stelt in m3 weinig voor, maar toch. [Afbeelding]
Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh
[quote]Stijn1981 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:30:
[...]
Voorlopig nog niet kunnen achterhalen waarom installatie enkel gas gebruikt?
Wp-verbruik vertoont ook soms raar sluimerverbruik. Normaal in stand-by modus ongeveer 25W, maar sommige dagen/nachten zitten daar perioden in van 68W ?? Zonder dat de Wp draait. Iemand daar een mening over ?
[...]
Wp-verbruik vertoont ook soms raar sluimerverbruik. Normaal in stand-by modus ongeveer 25W, maar sommige dagen/nachten zitten daar perioden in van 68W ?? Zonder dat de Wp draait. Iemand daar een mening over ?
/f/image/ooLkzZRe500RsL1mV2AYVdvH.png?f=fotoalbum_large)
Dag allen,
Ik heb een vraag, mij retour leiding word steeds te warm waardoor mijn systeem begint te pendelen kan ik dit beperken om mijn debiet van 13l/min te verhogen of verlagen?
Ik heb een daikin intergas hybride 5kw
Groetjes
Ik heb een vraag, mij retour leiding word steeds te warm waardoor mijn systeem begint te pendelen kan ik dit beperken om mijn debiet van 13l/min te verhogen of verlagen?
Groetjes
Dat klinkt als de pomp die om de zoveel tijd aanslaat. Hier 55W, stand-by 18W. Er zit een soort vorstbeschermingsstand in, die zou normaal niet zomaar mogen aanslaan bij deze buitentemperaturen maar toen ik die hier heb uitgezet was het probleem wel weg.Janneman003 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:44:
[quote]Stijn1981 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:30:
[...]
[Afbeelding]
Hij gaat aan onder de 5 graden buiten temperatuur indien er geen warmtevraag is. Alles afhankelijk van je thermostaat. Zet 2-06 op 0 om dit uit te schakelen, 2-05 is de temperatuur (die 5 graden) waarbij hij actief wordt. Bij een externe thermostaat (als je dus niet de Daikin thermostaat gebruikt) is de truc de automatische noodstop op 0 te zetten.
Wat is je delta T tussen retourtemperatuur en je afgiftetemperatuur? En heb je vloerverwarming of overal radiatoren? Verhogen van je debiet zal je retourtemperatuur verder verhogen. Probeer hem eens in stapjes omhoog te brengen. Idealiter heb je ongeveer 3 tot 5 graden verschil tussen retour en aanvoertemperatuur. Pendelen kan ook komen doordat je aanvoertemperatuur te hoog zit ten opzichte van zijn stooklijn, zie mijn eerdere post van vandaag. Dat is een beetje een naar trekje van de warmtepomp die op te lossen is door even je aanvoertemperatuur te verhogen met 1 graden als hij even aan het pendelen is en na een half uur weer terug te zetten (of laten staan).Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:19:
Dag allen,
Groetjes
[ Voor 28% gewijzigd door Martyn89 op 26-10-2023 13:51 ]
Delta is 5 en ik verwarm alleen met radiatoren
Ja dan wordt hij inderdaad wel onrustig, maar dat klinkt niet alsof je retour te warm wordt maar eerder te koud. De warmtepomp heeft immers liefst een dT van 3 tot 5 graden verschil. Probeer het debiet eens te verhogen in stapjes van 1. Een hoger debiet zorgt voor een hogere retour en daarmee lagere dT. Je kan ook je aanvoertemperatuur wat verlagen, daardoor neemt het vermogen van de radiatoren en daarmee ook de dT af. En bij een hoger rendement van de warmtepomp. Voor zover dat kan uiteraard, want te laag en je krijgt het niet meer warm.Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:49:
Delta is 5 en ik verwarm alleen met radiatoren
[ Voor 11% gewijzigd door Martyn89 op 26-10-2023 13:54 ]
En wat is de setting van je stooklijn? Met zo’n delta T tot je retour temp denk ik niet dat hij daardoor gaat pendelen. Hier is de retourtemperatuur een stuk hoger bij stabiel bedrijf als mijn aanvoertemperatuur 35 graden is, en ook die loopt langzaam op. Deels doordat je woning warmer wordt en deels doordat de radiatoren wat meer tijd nodig hebben om tot een stabiele situatie te komen. Als je delta T onder de 3 komt zou ik me daar eerder druk om maken maar daar zit je nog niet aan.Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 14:00:
[Afbeelding] dit is situatie van nu alleen retour temp loopt op dus denk wel dat het te warm word ipv te koud
Als je aanvoertemperatuur inderdaad hoger is dan de stooklijn, dan kun je de stooklijn eens even +1 geven en kijken of hij dan stopt met pendelen. Als dat zo is dan zit het probleem daar.
[ Voor 7% gewijzigd door Martyn89 op 26-10-2023 14:50 ]
Ik ga er mee aan de slag mijn stooklijn is 30/15 45/-5
Eerste stookseizoen hier met warmtepomp (daikin 8kwh hybride; vanwege koel optie)
De "standaard" settings aangepast (snel aanwarmen uit; geen gas boven de -5;traag systeem; vorstbeveiliging uit) Installateur had niet alles goed ingesteld voor mijn situatie helaas(nog even los van dat er niet onlucht was. qua cv circuit..)
Stooklijn zit nu op 35/-10 en 25/15 lijkt te resulteren in lange runs nu afwachten op de wat koudere dagen om te zien of ik 'goed' zit. (wel mooi dat ie redelijk ver terug gaat..zo rond de 300W dacht ik)
De "standaard" settings aangepast (snel aanwarmen uit; geen gas boven de -5;traag systeem; vorstbeveiliging uit) Installateur had niet alles goed ingesteld voor mijn situatie helaas(nog even los van dat er niet onlucht was. qua cv circuit..)
Stooklijn zit nu op 35/-10 en 25/15 lijkt te resulteren in lange runs nu afwachten op de wat koudere dagen om te zien of ik 'goed' zit. (wel mooi dat ie redelijk ver terug gaat..zo rond de 300W dacht ik)
[ Voor 12% gewijzigd door cv75 op 26-10-2023 17:36 ]
Dan kun je inderdaad langzaam je debiet verlagen en/of je stooklijn verhogen, zo wordt je dT iets hoger in stabiele stand.Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:02:
Toch komt mijn delta onder de 3 en slaat de pomp af
Mooie analyse! Herkenbaar, al zie ik hem soms ook langdurig net onder de gewenste AWT, langzaam wegzakkend, tot hij besluit "een tandje bij" te zetten. Jammer dat de modulatie alleen in discrete stappen gebeurt.Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:13:
In stabiele situatie gaat hij tot 1 graad boven de AWT waarna hij verlaagd in vermogen en dan weer opnieuw begint, dat werkt prima. Soms blijft hij boven de +1 graad zitten, dan gaat hij wat pendelen (+- 200 W heen en weer) wat te verhelpen is door de AWT even 1 graad hoger te zetten en dan weer terug. Moet slimmer kunnen in de Daikin software, maar in ieder geval op te lossen.
Dit herken ik niet, met name dat laatste. Jij hebt toch ook een systeem waar je de flow vast instelt? Want bij vaste flow kan hij dT niet sturen, wel kan hij de AWT zelf sturen. En (voor zover het vermogen dat mogelijk maakt) probeert hij zo snel mogelijk de AWT te halen (en schiet door).Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:13:
Ik heb een wat meer warmtepomp technisch gerelateerde vraag. Zoals hier al vaker is besproken staat de Waar ik zelf echter tegenaan loop, en opvallend vaak de laatste tijd (wellicht nog niet echt koud, relatief hoog startvermogen), is dat de warmtepomp afslaat omdat hij bij opstarten het niet onder controle krijgt. Hij krijgt een forse overshoot, tot ongeveer 2 graden waarop hij hard ingrijpt maar nog niet afslaat. Ik noem dit dT AWT (dus AWT minus setpoint AWT). De dT over de warmtepomp zelf (AWT - retour temperatuur) meet ik ook en die stuurt hij actief naar 5 graden (vaste setpoint, vaste flow).
Ik vrees dat het doorschieten komt door 2 oorzaken:
-langzaam stijgende retour
-tijdsvertraging tussen compressor en warmtewisselaar
Je zegt dat hij hard ingrijpt maar niet afslaat. Wat bedoel je daarmee? Bij mij gaat de compressor uit, flow gedurende 2 minuten naar 23L/min, dan 1minuut uit, dan flow 2 minuten 23L/min, waarna compressor weer aangaat.
Ik weet niet of ik dit herken. Bij een te koude retour is opstarten lastig, maar bij een te warme retour speelt het minimumvermogen je ook parten. En als de retour > target-AWT -2.5, dan weigert hij op te starten en blijft de pomp lekker op 23L/min doorwerken.Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:13:
Bij vaste flow bepaalt je afgifte systeem de dT uiteindelijk, toch? [9-09] is bij mij "unspecified", wel instelbaar volgens handleiding, met default 5, range 3-10. Maar uit andere handleidingen blijkt dat [9-09] de "vereiste" (=gewenste?) dT is die hij dan door Flow-variatie realiseert, en dat kun de (althans mijn) hybride juist niet.Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:13:
Voor de mensen met onverklaarbaar gasverbruik: Zorg dat je het warm tapwater op de juiste stand hebt staan. Dus niet op "eco" (=het klokje) of comfort (=het vertikale streepje). De BEIDE lampjes bij het kraantje moeten uit staan. De eco stand probeert namelijk "slim" te bepalen wanneer de warmtewisselaar opgewarmd moet worden, en comfort houdt deze altijd warm. Alle lampjes uit betekent alleen verbruik bij vraag.
Groetjes, FaceDown.
Hier loopt de wp al bijna 48 uur non-stop stabiel op zo'n 320 watt, soms wat hoger. Delta t rond de 1.5 a 2. Dus weet je zeker dat hij afslaat omdat de delta t onder de 3 komt? Hier gebeurt dat namelijk niet.Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 17:02:
Toch komt mijn delta onder de 3 en slaat de pomp af
Debiet zit constant op 15 l/min hier. Stond standaard zo geloof ik, niets aan ingesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 26-10-2023 19:54 ]
Groetjes, FaceDown.
Geen idee wat zou het dan kunnen zijn?FaceDown schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:54:
[...]
Hier loopt de wp al bijna 48 uur non-stop stabiel op zo'n 320 watt, soms wat hoger. Delta t rond de 1.5 a 2. Dus weet je zeker dat hij afslaat omdat de delta t onder de 3 komt? Hier gebeurt dat namelijk niet.
Debiet zit constant op 15 l/min hier. Stond standaard zo geloof ik, niets aan ingesteld.
Welke thermostaat gebruik je? Weet je zeker dat je continu vraag hebt?Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:00:
[...]
Geen idee wat zou het dan kunnen zijn?
Groetjes, FaceDown.
De standaard mee geleverd thermostaat, deze heb ik een graat hoger staan dan de werkelijke tempFaceDown schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:06:
[...]
Welke thermostaat gebruik je? Weet je zeker dat je continu vraag hebt?
Zet hem eens flink hoger?Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:11:
[...]
De standaard mee geleverd thermostaat, deze heb ik een graat hoger staan dan de werkelijke temp
Wat mij opvalt aan jouw temps: De waterinlaattemp en koelmiddeltemp verschillen best veel. Bij mij zijn deze gelijk. Misschien kunnen anderen hier dat ook eens vergelijken? Dat zou erop kunnen duiden dat jouw koelmiddel te warm wordt (?).
Mijn situatie nu;
:strip_exif()/f/image/l5UUpuOtzq8MA3d0dfMcMjxp.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door FaceDown op 26-10-2023 20:20 ]
Groetjes, FaceDown.
Nu bij mij,FaceDown schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:19:
[...]
Zet hem eens flink hoger?
Wat mij opvalt aan jouw temps: De waterinlaattemp en koelmiddeltemp verschillen best veel. Bij mij zijn deze gelijk. Misschien kunnen anderen hier dat ook eens vergelijken? Dat zou erop kunnen duiden dat jouw koelmiddel te warm wordt (?).
Mijn situatie nu;
[Afbeelding]
Waterinlaat 33.3
Koelmiddel 33.1
Kun je eens een foto maken van alle temperaturen op het moment dat de wp goed draait. En van het moment dat deze afslaat?Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:16:
Heb het in de gaten gehouden en als die onder de delta 3 komt slaat die gelijk af
Groetjes, FaceDown.
@Daniel1993 Mogelijk raken je radiatoren het vermogen niet kwijt bij de huidige temperaturen.
Ik draai hier ook met alleen radiatoren meeste T22 en bij een aanvoer temperatuur< 29C raakt de warmtepomp zijn vermogen slecht kwijt aan de radiatoren (sommige zijn uitgerust met extra fans) met als resultaat veel pendelen , temperatuur in huis rond de 20.5C .Zet je AWT naar 30C veel langere runs maar dan loopt de temperatuur in huis zeer snel op tot een voor mij onaangename > 21C.
Ik draai puur op weerafhankelijke AWT zonder gebruik van de kamer thermostaat.
Ik heb een 8KW in een vrijstaande woning op het platteland deze draait sinds maart2023 . Bij veel wind ( meer afkoeling ) red hij het met die 29C dan weer net wel bij de huidige temperaturen. Wanneer de temperaturen nog verder zakken zijn de pendelproblemen bij mij wel over .
Ben nog wat aan het hobbyen om de 29C te verlagen maar radiatorafgifte lijkt dan kleiner te zijn als het minimum afgiftevermogen van de warmtepomp.
Ik draai hier ook met alleen radiatoren meeste T22 en bij een aanvoer temperatuur< 29C raakt de warmtepomp zijn vermogen slecht kwijt aan de radiatoren (sommige zijn uitgerust met extra fans) met als resultaat veel pendelen , temperatuur in huis rond de 20.5C .Zet je AWT naar 30C veel langere runs maar dan loopt de temperatuur in huis zeer snel op tot een voor mij onaangename > 21C.
Ik draai puur op weerafhankelijke AWT zonder gebruik van de kamer thermostaat.
Ik heb een 8KW in een vrijstaande woning op het platteland deze draait sinds maart2023 . Bij veel wind ( meer afkoeling ) red hij het met die 29C dan weer net wel bij de huidige temperaturen. Wanneer de temperaturen nog verder zakken zijn de pendelproblemen bij mij wel over .
Ben nog wat aan het hobbyen om de 29C te verlagen maar radiatorafgifte lijkt dan kleiner te zijn als het minimum afgiftevermogen van de warmtepomp.
Dat lijkt me in orde. Bij mij verschillen die waardes tussen de 0 en 0.3. Maar als er ruim 2.5 graden verschil tussen zit dan is dat voor mij een teken dat de overdracht tussen de koelleiding en het circuit (via de platenwisselaar) dus niet goed werkt. Dat zou kunnen duiden op een tekort aan koelmiddel (even beredeneerd als leek). Misschien dat iemand anders er meer van weet hier?MijnCommentaar schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 20:49:
[...]
Nu bij mij,
Waterinlaat 33.3
Koelmiddel 33.1
Groetjes, FaceDown.
Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling!arnoldniessen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:37:
[...]
Mooie analyse! Herkenbaar, al zie ik hem soms ook langdurig net onder de gewenste AWT, langzaam wegzakkend, tot hij besluit "een tandje bij" te zetten. Jammer dat de modulatie alleen in discrete stappen gebeurt.
Ja, dat lijkt hij echt te doen met stappen van 1 graden. Op zich pakt hij zich daarna goed op, maar het is inderdaad jammer dat hij niet wat beter weet te moduleren op de daadwerkelijke afwijking.
Nee, je hebt inderdaad gelijk. De flow staat vast, dus hij stuurt niet op de dT. Maar mij valt wel op dat hij die 5 graden wel lijkt te gebruiken in de regeling, dus als hij hem niet haalt (de dT te hoog blijft) tijdens het opstarten en hij ook nog eens overshoot in de AWT dan valt hij bij mij gewoon uit. Dan volgt hij inderdaad precies het proces wat jij beschrijft, om daarna weer op te starten. Tot het moment dat de dT binnen de 5 graden ligt, waarna hij wel doorstart en gewoon stabiliseert. Kan komen doordat ik vooral radiatoren heb met niet bepaald een grote inhoud van het heel systeem, wat hem hier gevoeliger voor maakt.arnoldniessen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:37:
Dit herken ik niet, met name dat laatste. Jij hebt toch ook een systeem waar je de flow vast instelt? Want bij vaste flow kan hij dT niet sturen, wel kan hij de AWT zelf sturen. En (voor zover het vermogen dat mogelijk maakt) probeert hij zo snel mogelijk de AWT te halen (en schiet door).
Ik vrees dat het doorschieten komt door 2 oorzaken:
-langzaam stijgende retour
-tijdsvertraging tussen compressor en warmtewisselaar
Je zegt dat hij hard ingrijpt maar niet afslaat. Wat bedoel je daarmee? Bij mij gaat de compressor uit, flow gedurende 2 minuten naar 23L/min, dan 1minuut uit, dan flow 2 minuten 23L/min, waarna compressor weer aangaat.
Met het harde ingrijpen bedoel ik vooral dat de AWT flink gaat schommelen. Soms komt die bij mij tot net geen 2 graden boven setpoint bij het opstarten, waarna hij ineens flink ingrijpt om de AWT in enkele seconden naar 1 graad boven setpoint te krijgen. Een soort pendelen van de AWT ontstaat er dan.
Ja, het leek mij vanochtend na lang zoeken en proberen in ieder geval dat mijn opstartproblemen wel eens in de dT kunnen zitten. Goed wat je zegt over de te hoge retour, dat wist ik ook niet. Dat komt gelukkig niet zo vaak voor hier. Eens dat de dT niet te regelen is door deze settings, dat bepaalt je AWT, flow en afgiftesysteem vooral. Ik heb de waarde nu van 5 naar 8 gezet, systeem uitgezet voor de nacht en morgenochtend maar eens kijken of hij dan wel in 1 keer opstart. Dan zou hij 9-09 misschien niet gebruiken om op te sturen, maar wellicht wel als extra controle voor de regeling waardoor ik de foute opstarts krijg.. Wordt vervolgd!arnoldniessen schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:37:
Ik weet niet of ik dit herken. Bij een te koude retour is opstarten lastig, maar bij een te warme retour speelt het minimumvermogen je ook parten. En als de retour > target-AWT -2.5, dan weigert hij op te starten en blijft de pomp lekker op 23L/min doorwerken.
[...]
Bij vaste flow bepaalt je afgifte systeem de dT uiteindelijk, toch? [9-09] is bij mij "unspecified", wel instelbaar volgens handleiding, met default 5, range 3-10. Maar uit andere handleidingen blijkt dat [9-09] de "vereiste" (=gewenste?) dT is die hij dan door Flow-variatie realiseert, en dat kun de (althans mijn) hybride juist niet.
Ik denk dat de AWT stapgrootte afhangt van COP/Flow, want ik denk dat de stappen aan de compressorzijde gemaakt worden; daar worden in de inverter-frequentie grote stappen gemaakt.Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:48:
Ja, dat lijkt hij echt te doen met stappen van 1 graden. Op zich pakt hij zich daarna goed op, maar het is inderdaad jammer dat hij niet wat beter weet te moduleren op de daadwerkelijke afwijking.
Jij ook voor de discussie!Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:48:
Bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling!
Interessant, dit herken ik niet. Wel dat hij precies uitgaat bij 2.0C boven setpoint; 1.9C is OK maar 2.0C niet meer. Maar of hij schiet snel door die 2.0C overshoot doorheen, of hij schuurt er net langs en daalt langzaam, maar dat hij snel terugzakt herken ik niet. Misschien heeft Daikin zo geprobeerd het probleem toch wat op te lossen.Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:48:
Met het harde ingrijpen bedoel ik vooral dat de AWT flink gaat schommelen. Soms komt die bij mij tot net geen 2 graden boven setpoint bij het opstarten, waarna hij ineens flink ingrijpt om de AWT in enkele seconden naar 1 graad boven setpoint te krijgen. Een soort pendelen van de AWT ontstaat er dan.
[0-09] stond bij mij op 10, weet niet meer of ik dat zelf ooit gedaan heb, of dat Daikin of de installateur dat gedaan heeft. Heb hem net op 3 gezet om te kijken of ik enig verschil merk.Martyn89 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:48:
Ik heb de waarde nu van 5 naar 8 gezet, systeem uitgezet voor de nacht en morgenochtend maar eens kijken of hij dan wel in 1 keer opstart. Dan zou hij 9-09 misschien niet gebruiken om op te sturen, maar wellicht wel als extra controle voor de regeling waardoor ik de foute opstarts krijg.. Wordt vervolgd!
Dit doe ik morgen ff ben er vandaag ff klaar mee 🤣FaceDown schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:27:
[...]
Kun je eens een foto maken van alle temperaturen op het moment dat de wp goed draait. En van het moment dat deze afslaat?
Heb nu de geluids arme stand aan gezet op 2 en nu loopt die wel doorDaniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:06:
[...]
Dit doe ik morgen ff ben er vandaag ff klaar mee 🤣
:strip_exif()/f/image/j5pYMTeNOqOvcJNUP2kcplP5.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch liggen de laatste 2 temperaturen ver uit elkaar. Nu weer ik niet zeker waar die koelleidingtemp sensor zit. Hoe lang zijn jouw koelleidingen?Daniel1993 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 22:51:
[...]
Heb nu de geluids arme stand aan gezet op 2 en nu loopt die wel door [Afbeelding]
Groetjes, FaceDown.
Een meter of 5FaceDown schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:07:
[...]
Toch liggen de laatste 2 temperaturen ver uit elkaar. Nu weer ik niet zeker waar die koelleidingtemp sensor zit. Hoe lang zijn jouw koelleidingen?
Zelfde als bij mij dus. Ik zou eens informeren bij de installateur of deze temperaturen wel kloppen.
Groetjes, FaceDown.
Ik heb ook zoiets qua lengte koelleidingen temperaturen lijken vergelijkbaar:
buitentemp : 9
Aanvoer: 26,4
Aanvoer plaatwiss:26,5
Waterinlaat:24,1
Koelmiddeltemp: 25,6
Debiet 11l/min
(Sinds 2 uur vannacht vloer weer aan het opwarmen) zijn normale temperaturen in deze situatie; zodra de target temp is bereikt wordt het verschil kleiner(<1g) en wordt er teruggegaan in vermogen ..mocht ie dan 0,5 boven de doeltemp in de kamer komen dan wordt er uitgeschakeld(vnl als de zon erbij komt in mijn geval)
Debiet 11l/min
(Sinds 2 uur vannacht vloer weer aan het opwarmen) zijn normale temperaturen in deze situatie; zodra de target temp is bereikt wordt het verschil kleiner(<1g) en wordt er teruggegaan in vermogen ..mocht ie dan 0,5 boven de doeltemp in de kamer komen dan wordt er uitgeschakeld(vnl als de zon erbij komt in mijn geval)
[ Voor 45% gewijzigd door cv75 op 27-10-2023 08:50 ]
Trouwens verwarm jij met vloerverwarming of alleen radiatorenFaceDown schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 23:07:
[...]
Toch liggen de laatste 2 temperaturen ver uit elkaar. Nu weer ik niet zeker waar die koelleidingtemp sensor zit. Hoe lang zijn jouw koelleidingen?
Beneden vloerverwarming boven jaga's (convectoren).Daniel1993 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
Trouwens verwarm jij met vloerverwarming of alleen radiatoren
Groetjes, FaceDown.
Kijk dat maakt ook een verschil ik doe het alleen met radiatoren…FaceDown schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:04:
[...]
Beneden vloerverwarming boven jaga's (convectoren).
:strip_exif()/f/image/h3pIXfuBaZYuvjeLLvHpDTdm.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat lijkt mij ook een groot verschil. Maar ik ben geen airco of warmtepompmonteur.cv75 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:43:
Ik heb ook zoiets qua lengte koelleidingen temperaturen lijken vergelijkbaar:
Debiet 11l/min
In het algemeen is het zo bij warmtewisselaars dat je aan beide zijden een aanvoer en afvoer hebt. Aan de ene zijde is de aanvoer warm (van buitenunit naar binnen) en de afvoer koud (van binnen naar buitenunit), andere andere zijde de aanvoer koud (van CV systeem naar warmtewisselaar), en afvoer warm (van warmtewisselaar naar CV systeem). Deze stromen gaan in tegengestelde richting door de platenwisselaar en proberen zoveel mogelijk warmte uit te wisselen. In een superefficiente wisselaar zouden de warme stromen aan elkaar gelijk worden, en de koude stromen ook. In de praktijk is de wisselaar natuurlijk beperkt hierin en zal de warmte nooit volledig overgedragen kunnen worden van de ene naar de andere kant. Dus blijven er (kleine) verschillen bestaan. Echter deze mogen naar mijn mening nooit meer dan 1 graad bedragen. Dan is er volgens mij iets mis met de warmteoverdracht. De platenwisselaar is een metalen ding met een groot oppervlak waar weinig mee mis kan zijn, imho. Echter de koelleidingen moeten wel goed gevuld zijn. En in theorie zou er ook nog een afwijking of defect in de sensoren kunnen zitten.
Disclaimer: Bovenstaande is gebaseerd op boerenverstand en ervaring met warmtewisselaars, IANAHPM (I Am Not A Heat Pump Mechanic).
Groetjes, FaceDown.
Weet zelf ook niet zo 1-2-3 waar de meetpunten zitten; die waterinlaattemperatuur is de retour van het cv systeem toch? (ben me aan het inlezen ..meten = weten
)
[ Voor 15% gewijzigd door cv75 op 27-10-2023 13:39 ]
Goedemiddag allen,
Ik heb vandaag toch iets vreemds ontdekt,
Als ik de pomp op geluidsarmestand zet blijft die rustig doorlopen zet ik deze stand uit slaat de pomp gelijk af. Enig idee hoe dit kan?
Als ik de pomp op geluidsarmestand zet blijft die rustig doorlopen zet ik deze stand uit slaat de pomp gelijk af. Enig idee hoe dit kan?
Ik zie bij mij dat er ook een verschil zit, maar soms wel, soms niet. Maar (zie hieronder) dat hoeft niet fout te zijn. Maar waarom hij schakelt tussen wel/geen verschil modus, snap ik niet echt (want ook IANAHPM).FaceDown schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:28:
Dat lijkt mij ook een groot verschil. Maar ik ben geen airco of warmtepompmonteur.
/f/image/wFJangWsgVzxZwdIOypVEePw.png?f=fotoalbum_large)
Dat de koelmiddel en inlaatwater temperaturen altijd gelijk zijn hoeft niet, dat hangt ook af van de flow/warmtecapaciteit, zelfs als de warmtewisselaar ideaal is.FaceDown schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:28:
[..] In een superefficiente wisselaar zouden de warme stromen aan elkaar gelijk worden, en de koude stromen ook. [..]
Disclaimer: Bovenstaande is gebaseerd op boerenverstand en ervaring met warmtewisselaars, IANAHPM (I Am Not A Heat Pump Mechanic).
Ik neem voor het gemak even water-water, om het verschil in warmtecapaciteit tussen water en koelmiddel niet mee te hoeven nemen. Als beide kanten met 10L/min stromen, met 10C verschil aan aanbodzijde, krijg je dat aanvoeren en afvoeren gelijk zijn:
code:
1
2
3
| COLD 30 <---<--- 40 HOT vvvvvvvv RWT 30 --->---> 40 AWT |
maar als de "koelmiddelkant" 10L/min stroomt, en de CV kant 20L/min, krijg je dat de koude kant gelijk blijft, maar de warme kant niet:
code:
1
2
3
| COLD 30 <---<--- 40 HOT vvvvvvvv RWT 30 --->---> 35 AWT |
en als de koelmiddelkant 20L/min stroomt, en de de CV kant 10L/min, krijg je dat de warme kant gelijk is, maar de inlaatwater en koelmiddel temperatuur afwijken, wat je in de grafiek hierboven ook terugziet:
code:
1
2
3
| COLD 35 <---<--- 40 HOT vvvvvvvv RWT 30 --->---> 40 AWT |
Klopt, de meetpunten zijn in de binnenunit (zichtbaar via P1/P2 of ESPAltherma):cv75 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:38:
Weet zelf ook niet zo 1-2-3 waar de meetpunten zitten; die waterinlaattemperatuur is de retour van het cv systeem toch? (ben me aan het inlezen ..meten = weten)
-R4T retour water = waterinlaat
-R1T aanvoer water / platenwisselaar
-R3T koelmiddel ("COLD")
en in de buitenunit:
-("HOT") afvoerleidingthermistor na compressor (alleen zichtbaar mbv ESPAltherma)
Weet iemand hoe zich de instellingen 1-02 en 1-03 (parameters van de stooklijn) verhouden met 9-00 en 9-01 (min/max gewenste AWT bij verwarmen)? En welke rol speelt daarbij 8-05 (modulatie AWT). Is het zo dat
9-00 >= 1-02 + 8-05 en 9-01 <= 1-03 - 8-05?
9-00 >= 1-02 + 8-05 en 9-01 <= 1-03 - 8-05?
zie : https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdfrokl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:20:
Ik zie hier op het forum soms instellingen langskomen, die ik niet vind in de installateurshandleiding, bijv. 9-00, 9-01 enz. Waar vind ik een uitleg over deze instellingen?
Verschil tussen de stooklijn (waar dan via algoritme naar boven en beneden stappen kunnen worden gedaan. die 9 serie lijkt mij meer de absolute limiet waarden(maar goed dit is voor mij ook nieuwe materie dus vul a.u.b. aan of correctie indien nodig)
Dit zijn de instellingen die ik gebruik, daar tussen zitten 9-00 en 9-01 met verklaring;rokl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:20:
Ik zie hier op het forum soms instellingen langskomen, die ik niet vind in de installateurshandleiding, bijv. 9-00, 9-01 enz. Waar vind ik een uitleg over deze instellingen?
ps: Daikin default zit tussen ()
[F-0D] Pompbedrijfsmodus (0: Continu 1: Monster 2: Verzoek) (2)
[1-0A] Wat is de gemid. tijd voor de buitentemp? (1) 12 uur; 2-24; 3-48;4-72
[1-4] Weersafhankelijke koeling van de primaire aanvoerwatertemperatuurzone. (1)
[2-0B] correctie buitentemperatuur
[3-09] Kamerthermostaat Minimumtemp (koelen)
[4-02] Onder welke buitentemperatuur is verwarmen toegestaan?
[4-08] Besturing energieverbruik 0=uit; 1=continu; 2 digitaal input (0)
[4-09] type 0=stroom; 1 vermogen
[5-05] Amp.waarde stap 1 ampere 230V*6Amp= 1380 Watt (1Amp=145W) koeling = 3
[5-09] kw-waarde (stap 0,5kw)
[F-01] Boven welke buitentemperatuur is koelen toegestaan? (23°C)
[7-03] Vergelijkt het verbruik aan primaire energie van de wp met dat van de ketel. ( 2,5)
[7-04] Spaarstand (0=economisch, 1=ecologisch)
[8-05] Aanpassen AWT toestaan voor kamerregeling? (1=ja)
[8-06] Maximale aanpassing van de aanvoerwatertemperatuur. (modulatie) (5° C)
[8‑0B] Streefdebiet tijdens werking warmtepomp. (standaard= 15 l/m; Verw.=12 l/m)
[8‑0C] Streefdebiet tijdens werking hybrid. (10 l/m)
[8‑0D] Streefdebiet tijdens werking boiler delta T 20°C. (14 l/m)
[9-00] Temperatuurbereik Maximumtemp AWT (verwarm)
[9-01] Temperatuurbereik Minimumtemp AWT (verwarm; 25°C)
[9-02] Temperatuurbereik Maximumtemp AWT (koelen)
[9-03] Temperatuurbereik Minimumtemp AWT (koelen)
[9-04] stooklijn + temp. Uitschakelen ?? Overshoot standaard 1°C alleen verwarming WP
(werkt niet bij hybrid)
[9-09] Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. (5°C)
[9-0A] Koeling: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. (5°C)
[9-0B] Welk afgiftesysteem is aangesloten op de primaire AWT? 0=snel 1 = langzaam
[9-0C] Kamertemperatuurhysteresis (1°C)(1=0,5°C +/-)
[9-0D] Pomp snelheidbegrenzer (6)
Instellingen AWT secundair
[0-00] Waarde aanvoerwater voor hoge omgevingstemp
[0-01] Waarde aanvoerwater voor lage omgevingstemp
[0-02] Hoge omgevingstemp
[0-03] Lage omgevingstemp
[7-02] Hoeveel zones Temperatuur Aanvoerwater zijn er? 0=1AWT; 1=2 AWT
[9-05] Wat is de gewenste minimum AWT secundair bij verwarmen?
[9-06] Wat is de gewenste maximum AWT secundair bij verwarmen?
[C-05] Wat is het vraagcontact voor de primaire zone? (1+2) 1: Thermo AAN/UIT 2: verw/koel (2)
[C-06] Wat is het vraagcontact voor de secundaire zone? (1a+2a) 1: Thermo AAN/UIT 2: verw/koel (2)
[C-07] Wat is de unitbesturings- methode voor bedrijf? 0: Besturing AWT 1: Bst xt kmrthrms 2: Best. Kmrthrmst (2)
[C-0A] Functie voor snel opwarmen binnenshuis▪ 0 (standaard): UIT.▪ 1: AAN.
[C-03] temperatuur waarop de ketel standaard aan gaat (overneemt) 0=standaard
[C-04] bivalente hysteresis bepaald het temp verschil bivalent AAN en Bivalent UIT temperatuur (3)
[5-00] gasboiler (ketel) 0: toegestaan (standaard); 1: NIET toegestaan
[5-01] Evenwichtstemp. Ketel mag aan onder (5 °C)
[9-00] en [9-01] zijn begrenzingen van het temperatuurbereik bij verwarmen, en de installateurshandleiding geeft aan dat deze gebruikt worden als instel-grenzen voor [1-02/3] (stooklijn) en voor [8-09/A] (AWT comfort/eco).
De handleiding geeft niet aan dat ze ook gebruikt worden om het temperatuurbereik te begrenzen bij het gebruik van modulatie of van een afwijkingstemperatuur (die anders buiten dat bereik kunnen komen), maar dat lijkt me wel logisch.
De handleiding geeft niet aan dat ze ook gebruikt worden om het temperatuurbereik te begrenzen bij het gebruik van modulatie of van een afwijkingstemperatuur (die anders buiten dat bereik kunnen komen), maar dat lijkt me wel logisch.
Hallo,
[9-09] Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. (5°C) Mag je deze instelling aanpassen na beneden of is dit geen goed idee?
Groetjes
[9-09] Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. (5°C) Mag je deze instelling aanpassen na beneden of is dit geen goed idee?
Groetjes
De meeste hybrides werken met vaste flow, en daar is deze instelling niet beschreven in de handleiding. Ik heb nog niet gemerkt dat wijziging van deze instelling ook maar iets doet. Misschien werkt dit wel in de hybride configuraties (omgebouwde hybrides) die de flow wel op dT regelen ipv op vaste flow.
Hallo, wij hebben de daikin warmtepomp sinds vorig jaar naar grote tevredenheid op 1 punt na. De warmtepomp hangt bij ons aan de zijmuur, maar regelmatig is binnen (binnen een afstand van enkele meters) een laag brommend geluid hoorbaar. Zie screenshot van opgenomen frequentie via telefoon rond de 43hz. Waar de bobbeltjes dunner werden hoorde ik het geluid niet meer.
We hebben al andere dempers op de muurbeugel gezet (vibratiekit geel zoals ook vaker in dit topic genoemd) maar dat heeft niet geholpen.
Wat kan nu de oorzaak zijn en hoe is dit te verhelpen?
We hebben al andere dempers op de muurbeugel gezet (vibratiekit geel zoals ook vaker in dit topic genoemd) maar dat heeft niet geholpen.
/f/image/tVmXimhjGwN9tLXB4PpsmCLe.png?f=fotoalbum_large)
Ps4/switch gamer
Stel 1-02 = 45, 1-03 = 25 en 8-05 = 5.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:50:
[9-00] en [9-01] zijn begrenzingen van het temperatuurbereik bij verwarmen, en de installateurshandleiding geeft aan dat deze gebruikt worden als instel-grenzen voor [1-02/3] (stooklijn) en voor [8-09/A] (AWT comfort/eco).
Moet ik nu 9-00 niet op minimaal 45+5 = 50 zetten en 9-01 op maximaal 25-5 = 20 om modulatie volledig te kunnen benutten?
En wat wanneer ik 9-00 = 1-02 = 45 en 9-01 = 1-03 = 25 zet. Dan is toch geen ruimte meer voor modulatie via 8-05???
Bij mij is het temperatuurverschil tussen 1 en 2 graden, en de verwarming gaat zeker aan. De instelling staat op 5. Ik krijg de indruk dat heel veel instellingen erin staan voor Piet Snot.Daniel1993 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:16:
Hallo,
Groetjes
Ik ben ook gaan kijken naar mijn instellingen. In de instellingen krijg je op 7.7.1.1 de stooklijn grafiek.
:fill(white):strip_exif()/f/image/R2cCHsFQ3xNfvzhHWMXTaapv.png?f=user_medium)
Die kan je aanpassen met 1:00 tot 1:03. Welke instellingen hebben mensen hier staan? Ik heb nu (in volgorde van de codes: 60, 15, 0, 0) ik heb hierin nog niets aangepast, Het lijkt me dat deze waarden niet correct zijn?? zo krijg ik geen logische grafiek. edit: of is dit een vlakke stooklijn? is dat handig?
Verder lees ik dat je de gas en elektriciteitsprijzen moet kunnen invoeren (in voorgeprogrammeerde waarden) maar ik zie daar alleen de optie "geluidsarm niveau". (ik heb de hybride EHYHBH-AV32, de Daikin is als "ecologisch" ingesteld)
Ik lees ook veel dat er mensen zijn die de Daikin verbieden gas te gebruiken onder een bepaalde buitentemp (de evenwichtstemp, in te stellen met 5.01). Dat zou instelling 5.00 zijn. De evenwichtstemp kan ik instellen. 5.00 heb ik niet
Tenslotte: Er zou een "CV ketel aan temperatuur" ergens moeten zijn (C.03). Maar die instellingscode heb ik niet
Klopt, maar waarom zou je [9-00] en [9-01] dan willen aanpassen? Een hogere minimumwaarde heeft alleen zin als je daarmee bewust pendelen wilt voorkomen (en modulatie zinloos wordt); maar als je wel onder de 25 stabiel kunt stoken kun je deze verlagen. Een lagere maximumwaarde heeft alleen zin om je afgiftesysteem te beschermen (bv pomploze vvw). Hier staan ze nog op default 25/80, niets mis mee.rokl schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:08:
Moet ik nu 9-00 niet op minimaal 45+5 = 50 zetten en 9-01 op maximaal 25-5 = 20 om modulatie volledig te kunnen benutten?
En wat wanneer ik 9-00 = 1-02 = 45 en 9-01 = 1-03 = 25 zet. Dan is toch geen ruimte meer voor modulatie via 8-05???
[ Voor 5% gewijzigd door arnoldniessen op 28-10-2023 12:23 ]
Dit lijkt me fout. Default staat deze (vrij hoog) op -10, +15, +60, +35. Maar is alleen van belang als je de weersafhankelijke stooklijn gebruikt.oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:13:
Die kan je aanpassen met 1:00 tot 1:03. Welke instellingen hebben mensen hier staan? Ik heb nu (in volgorde van de codes: 60, 15, 0, 0) ik heb hierin nog niets aangepast, Het lijkt me dat deze waarden niet correct zijn?? zo krijg ik geen logische grafiek. edit: of is dit een vlakke stooklijn? is dat handig?
Met 60, 15, 0, 0 vraag ik me wel af in welke mode je werkt en wat de gewenste AWT-setting wordt.
Prijzen werken alleen in economische mode; maar ik heb nooit gemerkt dat de prijzen invloed hebben op het stookgedrag.oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:13:
Verder lees ik dat je de gas en elektriciteitsprijzen moet kunnen invoeren (in voorgeprogrammeerde waarden) maar ik zie daar alleen de optie "geluidsarm niveau". (ik heb de hybride EHYHBH-AV32, de Daikin is als "ecologisch" ingesteld)
Deze is bij oudere modellen niet gedocumenteerd maar kan via A.8 setting-overzichten wel op 1 gezet worden.oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:13:
Ik lees ook veel dat er mensen zijn die de Daikin verbieden gas te gebruiken onder een bepaalde buitentemp (de evenwichtstemp, in te stellen met 5.01). Dat zou instelling 5.00 zijn. De evenwichtstemp kan ik instellen. 5.00 heb ik niet
Die is ook ongedocumenteerd bij oudere modellen maar wel in te stellen via A.8. Ik weet niet of die iets doet dan, staat default op 0.oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:13:
Tenslotte: Er zou een "CV ketel aan temperatuur" ergens moeten zijn (C.03). Maar die instellingscode heb ik niet
Zover ik weet staat het ding weersafhankelijk. Waar kan ik dat controleren? Ik heb Daikin en de installateur wel meerdere malen langs gehad om mijn WP te configureren en nog steeds is het drama.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Dit lijkt me fout. Default staat deze (vrij hoog) op -10, +15, +60, +35. Maar is alleen van belang als je de weersafhankelijke stooklijn gebruikt.
Met 60, 15, 0, 0 vraag ik me wel af in welke mode je werkt en hoe de gewenste AWT-setting wordt.
[...]
Ik ga deze waarden maar invoeren. Kijken wat dit oplevert.
edit: kan ik deze waarden ook nog ergens in een menu invullen? Want ik vind dat overzichtmenu maar onduidelijk en foutgevoelig. Ik verander een parameter terwijl ik geen idee heb wat ik precies verander. Ik ben maar aan het hopen dat de (bv) 1.00 ook de 1.00 is uit de voorbeelden hier op tweakers. Waar ik nu niet meer van overtuigd ben....
ter illustratie: afgelopen 4 dagen heb ik m gewoon aangezet. het was niet heel erg koud (7 - 13 graden buiten) en de WP verstookte 15 kuub gas en 115 kWh. In 4 dagen dus!. Dus ik zit met smart te wachten op jouw P1P2 integratie
[ Voor 14% gewijzigd door oltk op 28-10-2023 13:13 ]
De A8 is dat overzichtsmenu met al die cijfers? pijltje omhoog is het 00, 01, 02 etc van de items instellen en dan naar het item gaan om de waarde aan te passen?arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:42:
[...]
Deze is bij oudere modellen niet gedocumenteerd maar kan via A.8 setting-overzichten wel op 1 gezet worden.
5.00 is er wel, maar ik kan alleen maar een waarde tussen 5 en 12 invoeren

De C.03 bestaat niet in het overzichtsmenu.[...]
Die is ook ongedocumenteerd bij oudere modellen maar wel in te stellen via A.8. Ik weet niet of die iets doet dan, staat default op 0.
Goedemiddag,
Heeft iemand een idee waarom mijn pomp wel draaid bij geluidsarme stand en sneller afslaat en gaat pendelen bij de normale stand?
Heeft iemand een idee waarom mijn pomp wel draaid bij geluidsarme stand en sneller afslaat en gaat pendelen bij de normale stand?
In menu A.3.1.1.1 (abs of weersafhankelijk, beiden evt "+prog" en als je dat niet selecteert werken ze met handmatige afwijking). Als de curve niet deugt is "ABS" de veiligere optie. In P1P2Serial zie je dit terug als P1P2/P/+/S/0/Heating_Modus (waarbij 0=abs, 1=weersafhankelijk, 2=abs+prog, 3=weersafhankelijk+prog).oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:57:
Zover ik weet staat het ding weersafhankelijk. Waar kan ik dat controleren? Ik heb Daikin en de installateur wel meerdere malen langs gehad om mijn WP te configureren en nog steeds is het drama.
De target-AWT kun je terugzien via P1P2Serial in topic P1P2/P/+/T/1/Target_LWT_Zone_Main.
De stooklijn (en alle andere systeem instellingen [x-xx]) kun je zien in P1P2/P/+/F/1/#, handig om te loggen wat je wanneer verandert.
Dat is veel, en gas zou nu zeker niet nodig moeten zijn, als je [5-00]=1 en [5-01]=-5..+4 (afh van je huis) instelt.oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:57:
ter illustratie: afgelopen 4 dagen heb ik m gewoon aangezet. het was niet heel erg koud (7 - 13 graden buiten) en de WP verstookte 15 kuub gas en 115 kWh. In 4 dagen dus!. Dus ik zit met smart te wachten op jouw P1P2 integratiezodat ik het kreng uit kan zetten zodra mijn thermostaat beneden aangeeft dat het warm genoeg is.
Maar 115kWH -> ca 400kWh warmte, 4kW continu, die moet wel ergens blijven. Plus 15m3 gas, nog eens ca 135kWh warmte. Samen ruim 5kW continu. Dat zou passen bij een gasverbruik vroeger van 4000m3/jaar, dat zou veel zijn.
Ik voel de integratiedruk
De kamertemperatuur kun je loggen/bijhouden via P1P2/P/+/T/0/Temperature_Room; HA doet dat nu al voor je (monitoring werkt wel, controle nog niet).
/f/image/WXVF8qTjRSUapA2WrNmnee1y.png?f=fotoalbum_large)
Ik vond het een super ontdekking, maar moet het nog uitproberen hier. Klinkt alsof hij het vermogen beperkt, en daardoor niet doorschiet.Daniel1993 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:37:
Dus met andere woorden met deze temperaturen daar op laten staan om het pendelen te beperken en zodra het koude word uit zetten?arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:45:
[...]
Ik vond het een super ontdekking, maar moet het nog uitproberen hier. Klinkt alsof hij het vermogen beperkt, en daardoor niet doorschiet.
Misschien. Ik weet niet hoe geluidsarm werkt - als geluidsarm betekent dat de fan langzamer draait en de compressor even hard werkt, daalt je COP ook (en je opbrengst). Dat zou het minder snel doorschieten ook kunnen verklaren maar dan zou ik daar dus niet voor kiezen. Er zijn ook andere oplossingen mogelijk.Daniel1993 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:48:
Dus met andere woorden met deze temperaturen daar op laten staan om het pendelen te beperken en zodra het kouder wordt uit zetten?
Wat zou ik dan nog meer kunnen doen tegen het pendelen?arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:59:
[...]
Misschien. Ik weet niet hoe geluidsarm werkt - als geluidsarm betekent dat de fan langzamer draait en de compressor even hard werkt, daalt je COP ook (en je opbrengst). Dat zou het minder snel doorschieten ook kunnen verklaren maar dan zou ik daar dus niet voor kiezen. Er zijn ook andere oplossingen mogelijk.
Stooklijn/AWT hoog genoeg zetten, en met klokprogramma aantal stook-uren beperken. Ik werk aan een slimmere oplossing om eea automatisch en nog iets beter te doen - hopelijk.Daniel1993 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:05:
Wat zou ik dan nog meer kunnen doen tegen het pendelen?
Even een update over de aanpassing van 9-09 “vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater”. Na aanpassing eigenlijk een hele mooie opstart gehad zonder uitvallen, ondanks vergelijkbare condities. DT over de warmtepomp was bij opstarten een tijd boven de 5, maar in tegenstelling tot eerder deze week resulteerde dat niet in herstarts tot hij hem onder controle had. Misschien een gelukje, maar als dit klopt lijkt het er op dat deze setting geen parameter is waar hij naar stuurt (immers, flow is vast), maar een parameter die een soort maximaal toelaatbare dT aangeeft waar hij het niet toestaat dat de dT er te lang boven is.
:strip_exif()/f/image/7OCf9VNdUm94aB7JTLVlZwng.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, hij begon weer wat te pendelen wat eenvoudig te verhelpen was met het AWT trucje. Blijft een beetje apart dat je het zo onder controle krijgt terwijl de Daikin zelf blijft sukkelen.
Hier gebruik ik een slimme thermostaat, mijn runs zijn lang genoeg (6 uur+, als het echt koud wordt draait hij runs van 12 - 16 uur). Maar de AWT is net wat hoger waardoor ik hem wel met een thermostaat aanstuur.
:strip_exif()/f/image/7OCf9VNdUm94aB7JTLVlZwng.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja, hij begon weer wat te pendelen wat eenvoudig te verhelpen was met het AWT trucje. Blijft een beetje apart dat je het zo onder controle krijgt terwijl de Daikin zelf blijft sukkelen.
Ik vind deze ook heel interessant en ga het ook eens uitproberen. Het kan inderdaad zijn dat hij hierdoor wat minder snel in de hoge vermogens (en geluidsniveaus) schiet wat een langdurige maar stabielere opstartcyclus geeft. Misschien ook hier wel een oplossing hem iets rustiger te krijgen. Ik zal de COP een tijdje bijhouden om te zien of daar een effect te zien is want ik weet ook niet heel goed wat geluidsarm doet.Daniel1993 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:37:
Goedemiddag,
@Daniel1993 ik denk dat dit inderdaad wel een goede tip is. Ook hier alleen radiatoren, en je moet gewoon accepteren dat je dan niet naar AWT’s kan vergelijkbaar met vloerverwarming. Als je radiatoren amper warmte kwijt kunnen door de lage temperatuur, dus er heel weinig vermogen door de warmtepomp geleverd kan worden en het buiten ook nog eens niet heel koud is gaat hij gewoon pendelen omdat hij heel veel moeite heeft de lage temperatuur aan te houden. Probeer je flow eens iets terug te brengen naar beneden, dat geeft een lagere retourtemperatuur en pas de AWT dan iets omhoog aan. Hou je dT tussen de 3 (relatief warm buiten, lage AWT) en de 5 (relatief koud buiten, hoge AWT). Wellicht kun je met een vlakkere lijn prima af.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Stooklijn/AWT hoog genoeg zetten, en met klokprogramma aantal stook-uren beperken. Ik werk aan een slimmere oplossing om eea automatisch en nog iets beter te doen - hopelijk.
Hier gebruik ik een slimme thermostaat, mijn runs zijn lang genoeg (6 uur+, als het echt koud wordt draait hij runs van 12 - 16 uur). Maar de AWT is net wat hoger waardoor ik hem wel met een thermostaat aanstuur.
[ Voor 26% gewijzigd door Martyn89 op 28-10-2023 15:00 ]
Dat AWT trucje heb ik intussen geautomatiseerd, en wordt onderdeel van mijn regeling.Martyn89 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:53:
Ik denk dat het toeval is, ik ben er vrij zeker van dat (hier) de overshoot alleen reageert op het moment dat de overshoot de 2.0C aantikt.
Mijn eerste experiment is niet hoopvol: ik zie niet direct verschil in gedrag. De tekst in de handleiding spreekt over een lager rendement wat suggereert dat de fan gewoon langzamer draait, vooral bij lagere temperaturen, maar die hebben we nu nog niet. Langzamere fan betekent lager rendement, kouder rooster, dus ook eerder dichtvriezen. Maar eerst nog wat meer proberen.Martyn89 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:53:
Ik vind deze ook heel interessant en ga het ook eens uitproberen. Het kan inderdaad zijn dat hij hierdoor wat minder snel in de hoge vermogens (en geluidsniveaus) schiet wat een langdurige maar stabielere opstartcyclus geeft. Misschien ook hier wel een oplossing hem iets rustiger te krijgen.
Ja hier ook geautomatiseerd ondertussen, ik herken het nu met een noisiness (statistics) afgeleide in HA van de AWT en met de voorwaarde dat dT over de warmtepomp < 5 is (dus al even opgestart). Dat lijkt goed te werken. Hij gaat er weer af zodra de ruis voor 30 minuten stabiel is.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:01:
[...]
Dat AWT trucje heb ik intussen geautomatiseerd, en wordt onderdeel van mijn regeling.
Ik denk dat het toeval is, ik ben er vrij zeker van dat (hier) de overshoot alleen reageert op het moment dat de overshoot de 2.0C aantikt.
En ik denk dat je tweede punt helemaal klopt, want hij hikt tegen die 2 graden aan en als hij hem bereikt is het gelijk klaar. Het blijft zo knullig dat er niets te doen is om dat te voorkomen, van mij mag hij prima wat langer over het opstarten doen als hij maar niet zo hoog in de overshoot gaat zitten. Die 2 graden is echt heel krap zoals hier al vaker is gesteld. Het verhogen van de AWT setpoint tijdens het opstarten is ook geen oplossing, want dan gaat hij doodleuk de AWT nog verder verhogen ook al zat hij reeds boven de verhoogde setpoint. Hogere flows geven wel een rustiger opstart patroon (kan meer warmte kwijt bij opstarten) maar resulteren na stabiel draaien weer in een te lage dT. Zucht…
Dat klinkt logisch inderdaad en zou niet echt een oplossing bieden. Jammer!arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:01:
[...]
Mijn eerste experiment is niet hoopvol: ik zie niet direct verschil in gedrag. De tekst in de handleiding spreekt over een lager rendement wat suggereert dat de fan gewoon langzamer draait, vooral bij lagere temperaturen, maar die hebben we nu nog niet. Langzamere fan betekent lager rendement, kouder rooster, dus ook eerder dichtvriezen. Maar eerst nog wat meer proberen.
[ Voor 5% gewijzigd door Martyn89 op 28-10-2023 15:09 ]
tip: begin met 9-05 minimum AWT, van hoog naar laag in te stellen. (zet anders de stooklijn plat)arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:08:
[...]
Stooklijn/AWT hoog genoeg zetten, en met klokprogramma aantal stook-uren beperken. Ik werk aan een slimmere oplossing om eea automatisch en nog iets beter te doen - hopelijk.
Eventuele oplossing, werkt hier tot volle tevredenheid: (8kW hybride, bg. vloerverwarming)
9-05 minimum AWT op 26°C. E vermogen kan niet lager dan minimaal (ca. 260-285 Watt) bij te geringe afgifte gaat dan de aanvoer R1T omhoog, (WP schakelt uit bij 1,8K verschil tussen setpoint en AWT (R1T)). Ik schakel ter voorkoming dat de WP uitschakelt de vloerverwarming van de slaapkamer (extra afgifte) bij,
in met een verschil van 1,2K en uit 0,8K (AWT-R1T)
Trouwens is sporadisch bij buitentemp >15°C, en dan zo'n 5 minuten per uur.
Want 9-05 gebruik je dan om de AWT conform stooklijn tijdelijk te overrulen? En wat is dan het verschil met het tijdelijk verhogen/verlagen van de stooklijn zelf? 9-05 is alleen voor het secundaire circuit toch?tingbrouwer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:15:
[...]
tip: begin met 9-05 minimum AWT, van hoog naar laag in te stellen. (zet anders de stooklijn plat)
Eventuele oplossing, werkt hier tot volle tevredenheid: (8kW hybride, bg. vloerverwarming)
9-05 minimum AWT op 26°C. E vermogen kan niet lager dan minimaal (ca. 260-285 Watt) bij te geringe afgifte gaat dan de aanvoer R1T omhoog, (WP schakelt uit bij 1,8K verschil tussen setpoint en AWT (R1T)). Ik schakel ter voorkoming dat de WP uitschakelt de vloerverwarming van de slaapkamer (extra afgifte) bij,
Goede tip voor bijschakelen afgifte, dat kan ik hier ook nog proberen als de dT tussen AWT en setpoint te hoog wordt. Hier lijkt het er echter echt op dat hij pas bij 2k afschakelt.
Het is wel wat je zegt, al deze problemen zie ik ook alleen bij dit soort buitentemperaturen. Als het onder de 10 zakt, draait hij altijd als een zonnetje.
[ Voor 8% gewijzigd door Martyn89 op 28-10-2023 15:20 ]
Martyn89 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:19:
[...]
Want 9-05 gebruik je dan om de AWT conform stooklijn tijdelijk te overrulen? En wat is dan het verschil met het tijdelijk verhogen/verlagen van de stooklijn zelf? 9-05 is alleen voor het secundaire circuit toch?
foutje ik bedoel 9-01 (ipv 9-05)
Goede tip voor bijschakelen afgifte, dat kan ik hier ook nog proberen als de dT tussen AWT en setpoint te hoog wordt. Hier lijkt het er echter echt op dat hij pas bij 2k afschakelt.
Kan een afwijking zijn in voeler R1T
(R2T-R1T verschil is hier altijd zo'n 0,2K)
Hier is het nu 13 graden buiten. De wp verbruikt op dit moment 270 watt. Blijft mooi om te zien dat hij zo ver terug kan moduleren.tingbrouwer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:15:
[...]
tip: begin met 9-05 minimum AWT, van hoog naar laag in te stellen. (zet anders de stooklijn plat)
Ik heb de thermostaat van de benedenverdieping op 22 staan. Dit haalt ie niet (het is nu 21.3) waardoor de wp lekker de hele dag en nacht door blijft pruttelen (AWT ook 26 graden hier).
Groetjes, FaceDown.
Er mag geen water boven 50 graden mijn vloerverwarming binnen. Dus de standaard 80 graden vind ik te hoog.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 12:16:
[...]
Klopt, maar waarom zou je [9-00] en [9-01] dan willen aanpassen? Een hogere minimumwaarde heeft alleen zin als je daarmee bewust pendelen wilt voorkomen (en modulatie zinloos wordt); maar als je wel onder de 25 stabiel kunt stoken kun je deze verlagen. Een lagere maximumwaarde heeft alleen zin om je afgiftesysteem te beschermen (bv pomploze vvw). Hier staan ze nog op default 25/80, niets mis mee.
Wat is "dT over warmtepomp"?Martyn89 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:53:
Even een update over de aanpassing van 9-09 “vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater”. Na aanpassing eigenlijk een hele mooie opstart gehad zonder uitvallen, ondanks vergelijkbare condities. DT over de warmtepomp was bij opstarten een tijd boven de 5, maar in tegenstelling tot eerder deze week resulteerde dat niet in herstarts tot hij hem onder controle had. Misschien een gelukje, maar als dit klopt lijkt het er op dat deze setting geen parameter is waar hij naar stuurt (immers, flow is vast), maar een parameter die een soort maximaal toelaatbare dT aangeeft waar hij het niet toestaat dat de dT er te lang boven is.
[Afbeelding]
[...]
Ik vind deze ook heel interessant en ga het ook eens uitproberen. Het kan inderdaad zijn dat hij hierdoor wat minder snel in de hoge vermogens (en geluidsniveaus) schiet wat een langdurige maar stabielere opstartcyclus geeft. Misschien ook hier wel een oplossing hem iets rustiger te krijgen. Ik zal de COP een tijdje bijhouden om te zien of daar een effect te zien is want ik weet ook niet heel goed wat geluidsarm doet.
[...]
@Daniel1993 ik denk dat dit inderdaad wel een goede tip is. Ook hier alleen radiatoren, en je moet gewoon accepteren dat je dan niet naar AWT’s kan vergelijkbaar met vloerverwarming. Als je radiatoren amper warmte kwijt kunnen door de lage temperatuur, dus er heel weinig vermogen door de warmtepomp geleverd kan worden en het buiten ook nog eens niet heel koud is gaat hij gewoon pendelen omdat hij heel veel moeite heeft de lage temperatuur aan te houden. Probeer je flow eens iets terug te brengen naar beneden, dat geeft een lagere retourtemperatuur en pas de AWT dan iets omhoog aan. Hou je dT tussen de 3 (relatief warm buiten, lage AWT) en de 5 (relatief koud buiten, hoge AWT). Wellicht kun je met een vlakkere lijn prima af.
Precies wat ik ook vind. Als er geen enkele radiator of vloerverwarming warmte vraagt (mijn vloerpomp gaat zelfs uit als er geen wamtevraag is) staat de WP toch 900W volcontinue te verstoken, En ik zou ook niet weten waar deze omgezette warmte dan naartoe gaat. De enige radiator die nog warmte ontvangt is in de badkamer, en die is niet groot en wordt ook niet significant warm onder deze omstandigheden.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 13:44:
[...]
Dat is veel, en gas zou nu zeker niet nodig moeten zijn, als je [5-00]=1 en [5-01]=-5..+4 (afh van je huis) instelt.
Maar 115kWH -> ca 400kWh warmte, 4kW continu, die moet wel ergens blijven. Plus 15m3 gas, nog eens ca 135kWh warmte. Samen ruim 5kW continu. Dat zou passen bij een gasverbruik vroeger van 4000m3/jaar, dat zou veel zijn.
Ik heb de getallen ingevuld in de grafiek in gebruikersinstellingen. Dan weet ik tenminste wat ik doe
Mjah. De kamerthermostaat hangt dus niet in de kamer, maar in het WP Hok.Ik voel de integratiedruk. Voor nu is het misschien het makkelijkst om gevoel te krijgen voor je benodigde AWT door de thermostaat niet op weersafhankelijk maar op "ABS" te zetten (A3.1.1.1) en op AWT (A2.1.7/[C-07] op 0) en de AWT handmatig te regelen op de kamerthermostaat (kan alleen als hij aan staat), bv op 28C nu, en dan bv 2x/dag te kijken wat de kamertemperatuur doet en wat aanpassen. Dan krijg je wat gevoel en dat praat makkelijker met de installateur, of je kiest daarna zelf je stooklijn.
Ok. De WP staat op weersafhankelijk. De readings van P1P2 zijn:
/f/image/bgz1cCQs8wDnrVH0VfcKTgxm.png?f=fotoalbum_large)
en
:fill(white):strip_exif()/f/image/MLvJPyXlw4xV4pn81t8Kaf8C.png?f=user_large)
De "F" geeft teveel info
De warmte kan toch moeilijk verdwijnen. Wat zijn je AWT, retour/inlaat, en Flow bij 900W verbruik? Klopt die 900W ook met de oplopende kWh tellers voor verbruik?oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:52:
Precies wat ik ook vind. Als er geen enkele radiator of vloerverwarming warmte vraagt (mijn vloerpomp gaat zelfs uit als er geen wamtevraag is) staat de WP toch 900W volcontinue te verstoken, En ik zou ook niet weten waar deze omgezette warmte dan naartoe gaat. De enige radiator die nog warmte ontvangt is in de badkamer, en die is niet groot en wordt ook niet significant warm onder deze omstandigheden.
Iets lastiger maar daarmee kun je nog steeds de AWT makkelijk bijstellen (up/down). Alleen heb je dan een andere kamerthermometer nodig.oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:52:
Mjah. De kamerthermostaat hangt dus niet in de kamer, maar in het WP Hok.
Je kunt de Absolute AWT ook via P1P2Serial instellen anders, als je in "L1" mode werkt, al is het nu nog wat cryptisch via topic P1/P2/W:
mosquitto_pub -h 192.168.4.12 -p 1883 -u P1P2 -P P1P2 -t P1P2/W -m E360006012C
voor een AWT setpoint van 0x012C = 300 = 30.0C.
De WP staat nu uit (warm genoeg). De 900 W meet ik met een stroommeter over het geheel.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:16:
[...]
De warmte kan toch moeilijk verdwijnen. Wat zijn je AWT, retour/inlaat, en Flow bij 900W verbruik? Klopt die 900W ook met de oplopende kWh tellers voor verbruik?
edit: ik heb mijn vloerpomp nu zo ingeregeld dat die automatisch aangaat als de WP > 200 W gaat gebruiken. Ongeacht of het warm genoeg is, Liever als wamte naar het huis, dan warmte voor de mussen.
Maar nu staat 'ie uit
edit: ik heb 'm 5 min geleden aangezet. Vanochtend ging 'ie gelijk als een Starship naar 900W. Vooralsnog blijft 'ie een hele lage waarde (27W) gebruiken. Dat is 3 W meer dan de ruststand van de WP. De AWT stond bij aanzetten op 25
zo uit mijn hoofd was de flow van de WP iets van 14 l/min
edit 2: volgens het youtube filmpje van Daikin (wat klikken ze extreem snel door de menu's heen, zonder uitleg wat je doet) is hun stooklijn: 35 bij -15 en 25 bij 15
:fill(white):strip_exif()/f/image/oSTaW17a8jfKkGUpcHq6dDoI.png?f=user_large)
[ Voor 60% gewijzigd door oltk op 28-10-2023 17:10 ]
Vandaag voor het eerst wat nauwkeuriger het pendelen van mijn warmtepomp (8kW) in kaart gebracht. Een cyclus van pomp aan - compressor aan - compressor uit - pomp uit duurt 11 min, bijv:
pomp aan: 16:33
compressor aan: 16:36
compressor uit: 16:40
pomp uit: 16:42
pomp aan: 16:44
Dat duurt ca 2 uur. Daarna begint de warmtepomp continu te draaien. Nu mijn vraag: ik zie een delta T van 7 graden en een debiet van 13.8 liter/min. Het maximale debiet staat standaard op 15 liter/min en het advies van Daikin is om dat niet te veranderen. Wanneer ik delta T terug wil brengen naar waardes tussen de 3-5 graden (dat lees ik hier op het forum), dan zou ik het debiet moeten verhogen, maar van 13.8 liter/min naar de maximale waarde van 15 liter/min zal delta T niet noemenswaardig verlagen.
Zijn er nog andere mogelijkheden of is een delta T van 7 graden geen reden om zich zorgen te maken. Trouwens geldt wat ik heb gezegd voor vloerverwarming als hoofdverwarming.
pomp aan: 16:33
compressor aan: 16:36
compressor uit: 16:40
pomp uit: 16:42
pomp aan: 16:44
Dat duurt ca 2 uur. Daarna begint de warmtepomp continu te draaien. Nu mijn vraag: ik zie een delta T van 7 graden en een debiet van 13.8 liter/min. Het maximale debiet staat standaard op 15 liter/min en het advies van Daikin is om dat niet te veranderen. Wanneer ik delta T terug wil brengen naar waardes tussen de 3-5 graden (dat lees ik hier op het forum), dan zou ik het debiet moeten verhogen, maar van 13.8 liter/min naar de maximale waarde van 15 liter/min zal delta T niet noemenswaardig verlagen.
Zijn er nog andere mogelijkheden of is een delta T van 7 graden geen reden om zich zorgen te maken. Trouwens geldt wat ik heb gezegd voor vloerverwarming als hoofdverwarming.
Bij mij hangt de WP ook met beugels en op dempers aan de buitenmuur en hij is binnen niet hoorbaar, ook niet bij vollast in de winter. Geluid is een complex fenomeen en de oorzaak van de brom die u ervaart is vermoedelijk resonantie in de bouwconstructie van uw huis. Gewoon pech dus. Kunt u de WP ook plaatsen op rubber blokken op de ondergrond, zonder vaste verbinding met de buitenmuur?NinTeNdO_FrEaK schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:55:
Hallo, wij hebben de daikin warmtepomp sinds vorig jaar naar grote tevredenheid op 1 punt na. De warmtepomp hangt bij ons aan de zijmuur, maar regelmatig is binnen (binnen een afstand van enkele meters) een laag brommend geluid hoorbaar. Zie screenshot van opgenomen frequentie via telefoon rond de 43hz. Waar de bobbeltjes dunner werden hoorde ik het geluid niet meer.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/9z08kmU88dhCfMHKfJylZBPC.jpg?f=fotoalbum_large)
Update: ik dacht (op basis van een handleiding voor een ander systeem) dat niveau 1 het zachtst (meeste demping), en niveau 3 het mildste geluidsarme niveau was. Dat is niet zo. Bij de hybride staat in de handleiding helemaal niet welk niveau wat doet. Wel wordt gesuggereerd dat niveau 1 "het stilst" is. Maar dat is juist niet zo: niveau 3 grijpt veel harder in dan dan niveau 1. Niveau 1 (van experiment eerder vandaag) doet erg weinig.arnoldniessen schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:01:
Mijn eerste experiment [met geluidsarm] is niet hoopvol: ik zie niet direct verschil in gedrag.
Ik heb mijn systeem op maximaal vermogen laten draaien (AWT instelling 52, hij haalt dan 46). Geluidsarm niveau 1 doet heel weinig, maar niveau 2 en 3 doen wel veel: het geproduceerd vermogen daalt dan van (het maximum vandaag van) 9.7kW, met 5% in stand 1 naar 9.3kW, met 30% in stand 2 naar 6.9kW, en met 40% in stand 3 naar 5.8kW. Compressor en fan worden beiden begrenst. Het stroomverbruik daalt ongeveer evenredig, maar de Daikin/ESPAltherma stroommeting is te onnauwkeurig om te zeggen of de COP verandert; dat is een meting voor later.
Bij opstarten in de verschillende geluidsniveaus is de vermogensregulatie veel schokkeriger, maar worden compressor en fan ook begrenst (al zijn de metingen in de grafiek daarvoor eigenlijk te snel gestopt, maar te zien is dat de fan en soms de compressor tegen hun begrenzing aan zitten).
In ESPAltherma zie je de begrenzingen ook terugkomen als "plafond" voor de volgende parameters:
-"Fan 2 (step)" (=fan rpm?) is voor de 4 geluidsstanden begrenst op ongeveer 84/80/70/56
-"INV frequency 2 (rps)" (=compressor rpm?) varieert maar lijkt begrenst op 84/80/68/58
Conclusie: de geluidsarme niveaus zijn vooral een vermogensbeperking, waarbij zowel compressor als fan beperkt worden. Plausibel dat dat een oorzaak - te veel vermogen - vermindert en zo bijdraagt aan het vermijden van een overshoot.
Voor P1P2Serial gebruikers (in afwachting van integratie in HA), commando's voor MQTT topic P1P2/W:
code:
1
2
3
4
5
| Geluidsarm aan: E35000301 Geluidsarm uit: E35000300 Geluidsniveau 1: E35000101 Geluidsniveau 2: E35000102 Geluidsniveau 3: E35000103 |
/f/image/wFxoSe6bXHAIScySr9qQJxiX.png?f=fotoalbum_large)
En alle credits zijn natuurlijk voor @Daniel1993, dank voor je vondst!Daniel1993 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 13:55:
Weet iemand het minimale vermogen van de Daikin 8kW hybride EHYHBH08AAV32 voor een buitentemperatuur van 15 graden maar een aanvoertemperatuur van 35 graden? Zou ergens in de technische documentatie van Daikin moeten staan, maar kon het tot nu toe niet vinden. Deze waarde wordt regelmatig gebruikt om het volumen van een buffervat te berekenen.
Ik meet nu 270W verbruik (op tussenmeter) maar Daikin/ESPAltherma rapporteert nog 2.5A primary current. Dus die laatste meting is onnauwkeurig bij lagere stromen (anderen gaven dat ook al aan), of er is veel blindvermogen; al blijft de helft van 900W nog veel.oltk schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:18:
De WP staat nu uit (warm genoeg). De 900 W meet ik met een stroommeter over het geheel.
Precies hetzelfde hier.. 2A primary current. Tussenmeter 280W (=1.2A).arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:29:
[...]
Ik meet nu 270W verbruik (op tussenmeter) maar Daikin/ESPAltherma rapporteert nog 2.5A primary current. Dus die laatste meting is onnauwkeurig bij lagere stromen (anderen gaven dat ook al aan), of er is veel blindvermogen; al blijft de helft van 900W nog veel.
Groetjes, FaceDown.
Overigens leuk weetje: Ik heb afgelopen zomer succesvol een aantal keer ons (nieuwe) zwembad weten te verwarmen met de Daikin. Ik heb een warmtewisselaar waardoor aan de ene kant het zwembadwater vanuit de filter door kan stromen (bypass) en aan de andere kant een CV leiding loopt. Zo kon ik door de stooklijn strak naar 45 graden te brengen mooi water van 40+ maken. Op deze manier was het mogelijk om 65M3 water met zo'n 2 graden per 24u op te warmen in het naseizoen en op die manier nog iets langer gebruik te maken van het bad. Kosten zo'n 50 kwh per dag. Niet goedkoop maar wel leuk (en het scheelt 3000 euro tov de aanschaf van een aparte zwembadwp die hetzelfde doet. Heb je een kleiner bad dan zijn de kosten vanzelfsprekend een stuk lager.
Groetjes, FaceDown.