Misschien kan iemand me helpen met het begrijpen van de samenwerking tussen de Daikin (Daikin interface zit in mijn huis op de 2e verdieping) en een extern kamerthermostaat (in de woonkamer). Het gaat om het aantal schakelingen per uur en de min aan tijd. Op de Evohome kan ik bijv. kiezen voor 2 schakelingen per uur en een min aan tijd van 30 minuten. Echter vraag ik me af wat dan daadwerkelijk gebeurd.
De thermostaat beschikt over een sensor die de huidige temperatuur kan meten. Is de temperatuur lager dan de target temperatuur, stuurt de thermostaat een signaal naar de Daikin en schakelt deze de warmtepomp aan. De thermostaat monitort constant de huidige temperatuur. Is de gekozen temperatuur behaald, dan stuurt de thermostaat weer een signaal naar de verbonden verwarming en schakelt deze uit. Het signaal wordt niet onmiddelijk gestuurd maar afhankelijk van het aantal schakelsignalen per uur.
Nu over het aantal schakelingen per uur en de min aan tijd. Mijn Chronotherm Touch on/off heeft alleen 3,6,9,12 schakelingen per uur en de min aan tijd is 1, 2, 3, 4 of 5 minuten. Installateur heeft 12 schakelingen per minuut en een min aan tijd van 5 minuten gekozen op advies van Daikin. Volgens hem moet deze instelling voorkomen dat de warmtepomp eens per enkele minuten begint te pendelen. Een instelling 12 schakelingen en 5 min min aan betekent toch dat de kamerthermostaat na 5 minuten geen signaal stuurt, maar wel naar 10 minuten, toch? Dus zal de warmtepomp toch eens in de 10 minuten (in de realiteit duurt dat wat langer omdat de compressor pas enkele minuten later reageert). In dat geval heb ik toch nog steeds last van pendelen of niet? In de Evohome kan ik bijv. 2 schakelingen per uur en een min aan tijd van 30 minuten kiezen. Dan stuurt de Evohome dus geen signaal naar 30 minuten, maar pas naar 60 minuten??? En klopt het dat pas wanneer een signal wordt gestuurd de timer gereset wordt?
Met de kamerthermostaat hysterese, die op de Daikin standaard op 1 graad staat, wordt het voor mij nog ingewikkelder (deze instelling, zo begrijp ik, is alleen relevant wanneer een extern kamerthermostaat wordt gebruikt). Het idee achter de hysterese is mijns inziens te voorkomen dat de warmtepomp te snel aan en dan weer uit gaat. Wanneer de target temperatuur 20 graden is gaat de Daikin blijkbaar nog door met verwarmen tot max 21 graden. Omgekeerd, wanneer de temperatuur onder de 20 graden zakt, blijft de Daikin uit totdat die op ca 19 graden zit. Dat is zoals ik de hysterese op de Daikin begrijp. Maar hoe werkt dat wanneer de Daikin niets weet over de temperatuur in de woonkamer?
Bijvoorbeeld: vannacht toen mijn woonkamer van 20.5 graden afkoelde naar 20 graden zag ik dat de warmtepomp toch al om 2:00 's nachts aan ging en vanaf dat moment continu aan het pendelen was. De target temperatuur stond op 19.5 graden en de kamertemperatuur was 20 graden. Voor mijn een raatsel waarom de warmtepomp ueberhaupt aan ging. Volgens mijn interpretatie van de hysterese had die pas aan moeten gaan bij een temperatuur van 19 graden. Is dat uit te leggen?
[
Voor 69% gewijzigd door
rokl op 02-11-2023 10:10
]