Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 26 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:02
arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Ik meet nu 270W verbruik (op tussenmeter) maar Daikin/ESPAltherma rapporteert nog 2.5A primary current. Dus die laatste meting is onnauwkeurig bij lagere stromen (anderen gaven dat ook al aan), of er is veel blindvermogen; al blijft de helft van 900W nog veel.
Ik meet nu 700W, maar gelukkig nu wel zonder gebruik van gas. Het opwarmen gaat nu dus langzaam. Ik heb de stooklijn gezet op 45, 25, -10, 15.

Om het energieverbruik te verlagen wellicht toch de stooklijn verlagen? De AWT is nu 25,6.

Of het verlagen van de stooklijn voor ons gaat werken hangt denk ik af van het rendement van de afgifte: we zijn over gegaan van CV naar WP, en de vloerverwarming heeft nog een ouderwetse mengkraan. Ik heb geen idee of dat makkelijk is om te zetten en hoe duur een dergelijk grapje kost. Op de 1e verdieping JAGA convectoren (die ongetwijfeld beter werken op een hogere AWT)

[ Voor 4% gewijzigd door oltk op 29-10-2023 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:54
rokl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:09:
Weet iemand het minimale vermogen van de Daikin 8kW hybride EHYHBH08AAV32 voor een buitentemperatuur van 15 graden maar een aanvoertemperatuur van 35 graden? Zou ergens in de technische documentatie van Daikin moeten staan, maar kon het tot nu toe niet vinden. Deze waarde wordt regelmatig gebruikt om het volumen van een buffervat te berekenen.
Hier nu 302 watt bij een aanvoer van 30 graden en een buitentemperatuur van 14.5 volgens het systeem.
Met gewone radiatoren houd ik het hiermee momenteel goed op temperatuur. Het loopt zelfs een heel klein beetje op.

Ik meet trouwens alleen het verbruik van de warmtepomp (binnen en buiten unit) maar niet van de CV ketel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPhOjLMW44PPRTlHvBulKHe6oBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nm5x1LK5Z1PWp3YqNTKr0Vce.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Flappie op 29-10-2023 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-08 12:12
oltk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:23:
[...]

Ik meet nu 700W, maar gelukkig nu wel zonder gebruik van gas. Het opwarmen gaat nu dus langzaam. Ik heb de stooklijn gezet op 45, 25, -10, 15.

Om het energieverbruik te verlagen wellicht toch de stooklijn verlagen? De AWT is nu 25,6.

Of het verlagen van de stooklijn voor ons gaat werken hangt denk ik af van het rendement van de afgifte: we zijn over gegaan van CV naar WP, en de vloerverwarming heeft nog een ouderwetse mengkraan. Ik heb geen idee of dat makkelijk is om te zetten en hoe duur een dergelijk grapje kost. Op de 1e verdieping JAGA convectoren (die ongetwijfeld beter werken op een hogere AWT)
Ik denk niet dat nog verder verlagen per se een lager verbruik oplevert. Op lange stabiele runs zou hij wel verder moeten zakken dan 700W bij zo’n lage AWT, zie je dat heel continu? Of je woning vraagt echt heel veel warmte. Is het redelijk geïsoleerd?

Werkt je mengkraan overigens wel met zo’n lage AWT? Sommige mengkranen zijn heel stellig in een minimale temperatuur van het CV water, vaak rond de 45-50 graden. Misschien goed dat even te checken. Hier is een interessant topic voor overigens: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?.

De Jaga’s kunnen dat wel aan hoor, zolang het maar comfortabel blijft op de kamers. Zeker als je toch voor lange runs gaat. Kijk een naar je flow, retour en aanvoer temperatuur om een indicatie van je afgifte vermogen te krijgen. Met 700W op die AWT ben je volgens mij aardig wat warmte in je woning aan het pompen.
arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:27:
[...]

Conclusie: de geluidsarme niveaus zijn vooral een vermogensbeperking, waarbij zowel compressor als fan beperkt worden. Plausibel dat dat een oorzaak - te veel vermogen - vermindert en zo bijdraagt aan het vermijden van een overshoot.
Heel interessant! Dank voor je uitgebreide analyse. Ik ga dat hier ook eens testen.

[ Voor 20% gewijzigd door Martyn89 op 29-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024

rokl

test

Flappie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 11:46:
[...]

Hier nu 302 watt bij een aanvoer van 30 graden en een buitentemperatuur van 14.5 volgens het systeem.
Met gewone radiatoren houd ik het hiermee momenteel goed op temperatuur. Het loopt zelfs een heel klein beetje op.

Ik meet trouwens alleen het verbruik van de warmtepomp (binnen en buiten unit) maar niet van de CV ketel.

[Afbeelding]
Trouwens een hele mooie app, die je heeft. Welke is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
rokl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:47:
[...]

Trouwens een hele mooie app, die je heeft. Welke is dat?
Dit is uit Home Assistant. En ik gebruik een P1P2Mqtt bordje van @arnoldniessen :)
Weet niet of Arnold nog bordjes heeft liggen ter verkoop, moet je hem even een berichtje sturen.

Opgenomen vermogen meet ik trouwens met een Eastron SDM120

[ Voor 23% gewijzigd door Flappie op 29-10-2023 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 01:29:
[...]

En alle credits zijn natuurlijk voor @Daniel1993, dank voor je vondst!
Ik zie onder Gebruikersinstellingen - geprogrameerde waardes - geluidsarm niveau dat ik 3 niveaus heb: niveau 1, niveau 2, niveau 3. De installateur (of Daikin) heeft bij mij blijkbaar voor niveau 2 gekozen; geen idee waarom. Jij heeft echter een meting gedaan zonder niveau, zo te zeggen "niveau 0". Waar stel jij dat in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
rokl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 13:40:
[..] Ik zie onder Gebruikersinstellingen - geprogrameerde waardes - geluidsarm niveau dat ik 3 niveaus heb: niveau 1, niveau 2, niveau 3. De installateur (of Daikin) heeft bij mij blijkbaar voor niveau 2 gekozen; geen idee waarom. Jij heeft echter een meting gedaan zonder niveau, zo te zeggen "niveau 0". Waar stel jij dat in?
Jouw niveau 2 is alleen actief als menu 3 op "aan" staat.

Niveau 0 is inderdaad mijn aanduiding voor als geluidsbeperking uitstaat.

In menu 3 kun je kiezen tussen
-geluidsbeperking "altijd uit" ("niveau 0")
-geluidsbeperking "aan" (zie menu 7.4 voor niveau), dit geldt dan tot volgende klokprogramma actie
-geluidsbeperking "auto": zie klokprogramma

In menu 7.3 kun je een klokprogramma geluidsbeperking instellen. Per schakelmoment kies je UIT/niveau 1/niveau 2/niveau 3.

In menu 7.4 (je menu met voorgeprogrammeerde waardes) kun je kiezen welk niveau 1, 2, of 3 gekozen wordt als de geluidsbeperking handmatig actief gemaakt wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door arnoldniessen op 29-10-2023 14:40 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:54:
[...]
Dit is uit Home Assistant. En ik gebruik een P1P2Mqtt bordje van @arnoldniessen :)
Weet niet of Arnold nog bordjes heeft liggen ter verkoop, moet je hem even een berichtje sturen.

Opgenomen vermogen meet ik trouwens met een Eastron SDM120
Heb ik zeker nog, als je DM of mail stuurt (zie github) stuur ik info met startgids en docu.

De kWh/jaar en /maand heeft @Flappie zelf toegevoegd in HA scripts. Ik werk aan meer kWh/COP rapportages, ook met glijdende schalen, zodat je dat niet meer zelf hoeft te doen in HA.

Als je nog een meter moet kiezen: de hoogste resolutie die ik kon vinden is 10.000 pulsen/kWh (Inepro PRO1).

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:14:
[...]

Jouw niveau 2 is alleen actief als menu 3 op "aan" staat.

Niveau 0 is inderdaad mijn aanduiding voor als geluidsbeperking uitstaat.

In menu 3 kun je kiezen tussen
-geluidsbeperking "altijd uit" ("niveau 0")
-geluidsbeperking "aan" (zie menu 7.4 voor niveau), dit geldt dan tot volgende klokprogramma actie
-geluidsbeperking "auto": zie klokprogramma

In menu 7.3 kun je een klokprogramma geluidsbeperking instellen. Per schakelmoment kies je UIT/niveau 1/niveau 2/niveau 3.

In menu 7.4 (je menu met voorgeprogrammeerde waardes) kun je kiezen welk niveau 1, 2, of 3 gekozen wordt als de geluidsbeperking handmatig actief gemaakt wordt.
Super bedankt. Ik zie dat in menu 3 geluidarme stand op "uit" staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Heb ik zeker nog, als je DM of mail stuurt (zie github) stuur ik info met startgids en docu.

De kWh/jaar en /maand heeft @Flappie zelf toegevoegd in HA scripts. Ik werk aan meer kWh/COP rapportages, ook met glijdende schalen, zodat je dat niet meer zelf hoeft te doen in HA.

Als je nog een meter moet kiezen: de hoogste resolutie die ik kon vinden is 10.000 pulsen/kWh (Inepro PRO1).
Ik heb een energiemeter van HomeWizard (1-fase, 100 impulsen per kWh). Ik heb in de instellingen van de Daikin controller gezien dat ik een externe energiemeter kan instellen. Echter, wanneer ik dit doe zie ik het energieverbruik op de Daikin controller helemaal niet meer oplopen, dus deze instellingen lijkt uit mij niet duidelijke redenen niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

[...]

Ik heb wel interesse in je bordje, maar komt me nu niet goed uit ivm serieuse problemen met de werking van de warmtepomp en een installateur die het zelf niet meer overziet. Dat kost me op dit moment veel tijd en geduld. Als dat is opgelost wil ik graag met je bordje verder gaan omdat ik meer inzicht wil hebben in de werkwijze van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rokl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb een energiemeter van HomeWizard (1-fase, 100 impulsen per kWh). Ik heb in de instellingen van de Daikin controller gezien dat ik een externe energiemeter kan instellen. Echter, wanneer ik dit doe zie ik het energieverbruik op de Daikin controller helemaal niet meer oplopen, dus deze instellingen lijkt uit mij niet duidelijke redenen niet te werken.
Hoe heb je HomeWizard aangesloten op de indoor unit, 2-draads? Polariteit is waarschijnlijk belangrijk.

Ik heb een tijd een externe energiemeter gebruikt, die week niet veel af van Daikin's eigen verbruiksmeting.

Ik ben daarna weer teruggegaan naar Daikin's eigen meting, en ik weet niet of het daar mee samenhangt, maar Daikin's kWh teller voor verbruik voor verwarming is in 2018 blijven steken. Maar de teller voor totaal verbruik loopt wel door. Ik ben niet de enige die last heeft van deze bug dat de tellers blijven steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 15:11:
[...]

Hoe heb je HomeWizard aangesloten op de indoor unit, 2-draads? Polariteit is waarschijnlijk belangrijk.

Ik heb een tijd een externe energiemeter gebruikt, die week niet veel af van Daikin's eigen verbruiksmeting.

Ik ben daarna weer teruggegaan naar Daikin's eigen meting, en ik weet niet of het daar mee samenhangt, maar Daikin's kWh teller voor verbruik voor verwarming is in 2018 blijven steken. Maar de teller voor totaal verbruik loopt wel door. Ik ben niet de enige die last heeft van deze bug dat de tellers blijven steken.
Ik heb de energiemeter door mijn installateur laten aansluiten (heb te weinig verstand ervan). Geen idee wat hij deed. Maar ik zal aan hem vragen of die 2-draads is aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
Martyn89 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Ik denk niet dat nog verder verlagen per se een lager verbruik oplevert. Op lange stabiele runs zou hij wel verder moeten zakken dan 700W bij zo’n lage AWT, zie je dat heel continu? Of je woning vraagt echt heel veel warmte. Is het redelijk geïsoleerd?
De AWT is nu 27, en alleen de JAGA's worden bediend. De vloerverwarming staat uit (automation, bij een bepaalde vloertemperatuur gaat de pomp uit. Ik moet nog even kijken of dit efficient is)
Ik heb een vrijstaande woning, begane grond 100m2 vloerverwarming. Het huis is uit 2006, met HR+ glas. redelijk goed geïsoleerd denk ik.
Werkt je mengkraan overigens wel met zo’n lage AWT? Sommige mengkranen zijn heel stellig in een minimale temperatuur van het CV water, vaak rond de 45-50 graden. Misschien goed dat even te checken. Hier is een interessant topic voor overigens: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?.
Tja. Tot dusverre wel. Ik kan instellen op de vloerpomp wat de toelaatbare temp voor de vloer is, Ik heb m nu op 35 graden gezet. Afgelopen winter had ik vaak een AWT van 32 graden, en warmde de vloer binnen 6 uur op tot 22 graden (vanaf 20.5). Ik ga dat topic doorspitten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rokl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:00:
Ik heb de energiemeter door mijn installateur laten aansluiten (heb te weinig verstand ervan). Geen idee wat hij deed. Maar ik zal aan hem vragen of die 2-draads is aangesloten.
Dat is de Eastron SDM230? Die doet 1000 pulsen/kWh op output2 en instelbaar (default 1000) op output1; en (direct) aansluiten met 2 draden kan op 2 manieren qua polariteit, 1 daarvan werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
oltk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:41:
[...]

De AWT is nu 27, en alleen de JAGA's worden bediend. De vloerverwarming staat uit (automation, bij een bepaalde vloertemperatuur gaat de pomp uit. Ik moet nog even kijken of dit efficient is)
Ik heb een vrijstaande woning, begane grond 100m2 vloerverwarming. Het huis is uit 2006, met HR+ glas. redelijk goed geïsoleerd denk ik.
Klinkt zeker goed geïsoleerd, dus dat kan het probleem niet zijn. Als je echt 700 Watt trekt tijdens stabiel bedrijf met alleen de Jaga’s is dat wel redelijk fors. Of heb je vrij korte runs van je warmtepomp? Dan zou je met de AWT op dit soort dagen nog wat kunnen zakken. Probleem zonder vloerverwarming is dat je relatief weinig water in je systeem hebt waardoor je retourtemperatuur wat hoog kan worden en uiteindelijk de warmtepomp daarop laat afslaan waardoor hij nooit echt aan moduleren toekomt. Idealiter draait de warmtepomp runs van toch wel een uur of 2-3 minimaal waarbij hij redelijk de tijd krijgt te moduleren. Hier duurt dat ook altijd wel even voor hij echt onder de 300/400 Watt zakt.

Wellicht is vloerverwarming altijd open met een goed lage AWT zodat hij het gedurende de dag nét kan bijbenen wel interessant in jouw situatie, op zich is je afgiftesysteem en woning perfect voor een goed geoptimaliseerde weersafhankelijke regeling. Dat betekent dus zo optimaliseren dat je thermostaat eigenlijk geen rol meer heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door Martyn89 op 29-10-2023 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:03
[...]

Ik werk aan meer kWh/COP rapportages, ook met glijdende schalen, zodat je dat niet meer zelf hoeft te doen in HA.
Dag Arnold,

Nieuwsgierig, is het dan mogelijk om een externe kWh meter (ik heb een externe 1 Phase kWh meter van Homewizard (P1) waarmee de WP en CV ketel worden gemeten) via HW te koppelen aan de COP registratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:42:
[...]

Dat is de Eastron SDM230? Die doet 1000 pulsen/kWh op output2 en instelbaar (default 1000) op output1; en (direct) aansluiten met 2 draden kan op 2 manieren qua polariteit, 1 daarvan werkt niet.
Inderdaad een 230. Op vraag kreeg ik van Homewizard bericht dat deze 100 impulsen per kWh geeft. Maar ik zie nu op de Eastron website inderdaad 1000 impulsen staan.

[ Voor 8% gewijzigd door rokl op 29-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Robert Reinink schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:51:
Nieuwsgierig, is het dan mogelijk om een externe kWh meter (ik heb een externe 1 Phase kWh meter van Homewizard (P1) waarmee de WP en CV ketel worden gemeten) via HW te koppelen aan de COP registratie
Hoi Robert,
Bedoel je echt P1 (slimme meter protocol) of gewoon S0 (puls)?

Ik wil een externe meter zeker ondersteunen, maar mijn eerste plan is dat te doen met de meter output (als puls, of als sommatie) via MQTT. Zou je dat liever via hardware willen? Meestal zit de kWh meter in de meterkast of bij de buiten-unit, en zit P1P2MQTT bij de kamerthermostaat of bij de binnen-unit. Mijn eerste gedachte gaat daarom uit naar een generieke S0-naar-MQTT interface (simpel USB=5V gevoed ESP8266 bordje, met 2 weerstanden voor S0). Mijn elektronica zou met wat soldeermoeite wel rechtstreeks het S0 metersignaal aankunnen, maar dan kan dat S0 signaal niet ook aan de Daikin of iets anders aangeboden worden (al heeft HomeWizard wel een P1 splitter waarvan ik vermoed dat die ook als S0 splitter gebruikt kan worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Voor ieder die iets met een Eastron meter wil doen in Home Assistant kan ik de SDM120M adviseren.

@Aiolos verkoopt via https://enri.nl/pcb/?page=modbus ESP32 bordjes om ze via modbus uit te lezen en in Home Assistant te krijgen.

Via modbus krijg je veel meer informatie dan alleen via een pulsen teller. O.a. vermogen, voltage, ampere, teller stand.

Ik weet het niet zeker, maar @AUijtdehaag verkoopt ze volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Flappie
Ik verkoop ook esp32 modbus bordjes, maar met een andere rs485, die op 3V3 (MAX3485 ipv max485 ) werkt.
Esp32 omdat er meer code op kan.
2 versies.
Een simpele die een micro usb adapter nodig heeft
En een uitgebreidere met 230VAC / 12-24 VDC voeding aansluiting, een relais, 2x I2C (m5stack) en DHT22/DS18b20. Zie mijn V&A

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2023 19:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
@AUijtdehaag ik ben reeds voorzien maar tagte jouw even om mede tweakers op weg te helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Hier ook de SDM230. In de meterkast tussen de automaat en de warmtepomp gezet. Werkt perfect met Home Assistant. Ze worden ook verkocht door Home Wizard en werkt met hun software. Ik gebruik ook de Home Assistant integratie van hun.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9Tas_4TuKVXdkCS74APgG0tRHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyJoX8zxOHyaMFyRo0l2Jnnf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door FaceDown op 29-10-2023 20:13 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een SDM120C met een rs485 adaptor naar usb op Domoticz draaien
Installeren is ook super eenvoudig, een script runnen, systeem herstarten en hardware en device toevoegen.

Moet hem alleen nog tussen aan de WP hangen. Ik heb nu nog een shelly P1 er tussen hangen maar die wordt een beetje warm bij vol vermogen.

SDM630-Modbus 3P4W Multifunction Power Analyser WithRS485 Port modbus RTU for the domoticz plugin

Installation:
cd ~/domoticz/plugins
git clone https://github.com/MFxMF/SDM630-Modbus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrBmsdpWslbo-JogmWQKIf5FFTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVU7DLQ9LxTbiAvViRk0j6hN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Martyn89 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:50:
[...]

Klinkt zeker goed geïsoleerd, dus dat kan het probleem niet zijn. Als je echt 700 Watt trekt tijdens stabiel bedrijf met alleen de Jaga’s is dat wel redelijk fors. Of heb je vrij korte runs van je warmtepomp? Dan zou je met de AWT op dit soort dagen nog wat kunnen zakken. Probleem zonder vloerverwarming is dat je relatief weinig water in je systeem hebt waardoor je retourtemperatuur wat hoog kan worden en uiteindelijk de warmtepomp daarop laat afslaan waardoor hij nooit echt aan moduleren toekomt. Idealiter draait de warmtepomp runs van toch wel een uur of 2-3 minimaal waarbij hij redelijk de tijd krijgt te moduleren. Hier duurt dat ook altijd wel even voor hij echt onder de 300/400 Watt zakt.

Wellicht is vloerverwarming altijd open met een goed lage AWT zodat hij het gedurende de dag nét kan bijbenen wel interessant in jouw situatie, op zich is je afgiftesysteem en woning perfect voor een goed geoptimaliseerde weersafhankelijke regeling. Dat betekent dus zo optimaliseren dat je thermostaat eigenlijk geen rol meer heeft.
Op de vloerverwarming zat een klep die door een honeywell kamerthermostaat werd aangestuurd. Dat moduleren van de vloerverwarming naast het moduleren van de aanvoerwarmte die al standaard wordt gedaan door de WP leek me wat teveel van het goede. Ik heb daarom de kamerthermostaat eraf gehaald en de klep volledig open gezet. De flow is dus maximaal naar de vloerverwarming.

Hieronder de electriciteitsconsumptie volgens een externe meter (over WP, intergas unit en buitenunit). De tweede dip om 3 uur is HA die alles uitzette omdat de tijd werd teruggezet denk ik
offtopic:
anderen ook last van gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/roe9p5prS0fFjn30QGLJ8D5pvsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hPEV9h9cHJ4WlaPmx50XCx0H.png?f=fotoalbum_large

Hieronder de AWT gedurende dezelfde tijdsperiode
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7KC8ef0NlNKGVz55LWUCJMdstY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RuSi6KgsGgd3UEGMWUgteoqf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
oltk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Op de vloerverwarming zat een klep die door een honeywell kamerthermostaat werd aangestuurd. Dat moduleren van de vloerverwarming naast het moduleren van de aanvoerwarmte die al standaard wordt gedaan door de WP leek me wat teveel van het goede. Ik heb daarom de kamerthermostaat eraf gehaald en de klep volledig open gezet. De flow is dus maximaal naar de vloerverwarming.

Hieronder de electriciteitsconsumptie volgens een externe meter (over WP, intergas unit en buitenunit). De tweede dip om 3 uur is HA die alles uitzette omdat de tijd werd teruggezet denk ik
offtopic:
anderen ook last van gehad?

[Afbeelding]

Hieronder de AWT gedurende dezelfde tijdsperiode
[Afbeelding]
Wat een hoog verbruik inderdaad, dat zou toch echt wel een stuk lager moeten met zo’n AWT en buitentemperatuur. Of je moet echt massa’s water in je systeem hebben waardoor je retour maar heel langzaam stijgt. Ook je opstarts zijn zo rustig, bijna geen overshoot. Daar ben ik dan wel weer jaloers op. ;) Die start om 15u ziet er wel beter uit, een wat hogere piek waarna hij snel terugzakt tot lage vermogens.

Wat me opvalt en een oorzaak kan zijn is dat je AWT alle kanten uitgaat. Klopt het dat je geen gebruik maakt van de “gemiddelden timer” (1-0a)? Die is standaard 12u (setting 1), waarmee hij dus de AWT bepaalt op de buitentemperatuur van de laatste 12 uur. Daarmee wordt hij veel rustiger, misschien iets om eens te proberen. Sowieso nuttig die op 12 of zelfs 24 uur te zetten. Nu krijgt hij eigenlijk de kans niet te moduleren omdat hij soms zelfs tot meerdere keren per uur (die dik gekleurde blokjes) een andere AWT moet leveren.

Als hij daarna zo stabiel hoog blijft zou ik toch kijken of je eens wat dieper in je systeem data kunt ophalen in HA. De delta T over je warmtepomp (R1T na warmtepomp - R4T retour) is interessant, die gecombineerd met je flow (en soortelijke warmte water) geeft je het afgegeven vermogen aan je woning. Ik zie eigenlijk geen reden waarom je warmtepomp, als hij inderdaad geen enorme vermogens aan warmte moet leveren, niet verder terug in vermogen zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
Martyn89 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 22:09:
[...]

Wat een hoog verbruik inderdaad, dat zou toch echt wel een stuk lager moeten met zo’n AWT en buitentemperatuur. Of je moet echt massa’s water in je systeem hebben waardoor je retour maar heel langzaam stijgt. Ook je opstarts zijn zo rustig, bijna geen overshoot. Daar ben ik dan wel weer jaloers op. ;) Die start om 15u ziet er wel beter uit, een wat hogere piek waarna hij snel terugzakt tot lage vermogens.

Wat me opvalt en een oorzaak kan zijn is dat je AWT alle kanten uitgaat. Klopt het dat je geen gebruik maakt van de “gemiddelden timer” (1-0a)? Die is standaard 12u (setting 1), waarmee hij dus de AWT bepaalt op de buitentemperatuur van de laatste 12 uur. Daarmee wordt hij veel rustiger, misschien iets om eens te proberen. Sowieso nuttig die op 12 of zelfs 24 uur te zetten. Nu krijgt hij eigenlijk de kans niet te moduleren omdat hij soms zelfs tot meerdere keren per uur (die dik gekleurde blokjes) een andere AWT moet leveren.

Als hij daarna zo stabiel hoog blijft zou ik toch kijken of je eens wat dieper in je systeem data kunt ophalen in HA. De delta T over je warmtepomp (R1T na warmtepomp - R4T retour) is interessant, die gecombineerd met je flow (en soortelijke warmte water) geeft je het afgegeven vermogen aan je woning. Ik zie eigenlijk geen reden waarom je warmtepomp, als hij inderdaad geen enorme vermogens aan warmte moet leveren, niet verder terug in vermogen zakt.
Dank voor het meekijken! Ik begin een idee te krijgen waar ik naar moet kijken.
De gemiddelde timer staat (en stond) op 12 uur. Ik zag wel dat jouw code niet bij mij hetzelfde betekende, bij mij staat die instelling op A.6.4 (aan 1.0a kan ik allerlei willekeurige getallen geven)

Ik zag nog wel dat mijn WP op "ecologisch" stond. Ik heb 'm op economisch gezet. Veel scheelt het niet (100W) :? Ik zal morgen eens naar de delta retourwarmte kijken. Dat was een paar dagen geleden tussen 1 en 2 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 23:29:
Ik zag nog wel dat mijn WP op "ecologisch" stond. Ik heb 'm op economisch gezet. Veel scheelt het niet (100W) :?
Dat is dan toeval - die parameter bepaalt alleen de "optimale" verhouding gas/elektra als het kouder is en gas wel toegestaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 00:01:
[...]

Dat is dan toeval - die parameter bepaalt alleen de "optimale" verhouding gas/elektra als het kouder is en gas wel toegestaan is.
Inmiddels is het wattage weer hoger. Ik kan overigens niet 5.00 triggeren om het gebruik van gas te verbieden boven een bepaalde waarde.

Ik kan wel gaan kijken naar het debiet omdat de delta T nogal laag is. Misschien moet het debiet lager? Of juist hoger? Is er nog een geheim instellingen menu, een installateurs "extra" ofzo? Ik mis echt veel instellingen die wel in de referentiemanual staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 00:06:
Inmiddels is het wattage weer hoger. Ik kan overigens niet 5.00 triggeren om het gebruik van gas te verbieden boven een bepaalde waarde.

Ik kan wel gaan kijken naar het debiet omdat de delta T nogal laag is. Misschien moet het debiet lager? Of juist hoger? Is er nog een geheim instellingen menu, een installateurs "extra" ofzo? Ik mis echt veel instellingen die wel in de referentiemanual staan.
Kun je in A.8 in het grote overzicht, de schermen met 16 instellingen zonder toelichting? Je moet meer zijn dan "gevorderde gebruiker", je moet daarvoor "installateur" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
arnoldniessen schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 00:12:
[...]

Kun je in A.8 in het grote overzicht, de schermen met 16 instellingen zonder toelichting? Je moet meer zijn dan "gevorderde gebruiker", je moet daarvoor "installateur" zijn.
Ik kom in dat scherm. 4 sec op menu drukken in het scherm informatie/gebruikerstoegang

Ik krijg de indruk dat ik wel een heel oud beestje heb, of een update achterloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
oltk schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 00:17:
Ik kom in dat scherm. 4 sec op menu drukken in het scherm informatie/gebruikerstoegang

Ik krijg de indruk dat ik wel een heel oud beestje heb, of een update achterloop?
Waarom? Ik ken de verschillende firmware versies niet, weet dat ik zelf wel achterloop met 3904/3F94, maar weet niet wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:03
arnoldniessen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 18:28:
[...]

Bedoel je echt P1 (slimme meter protocol) of gewoon S0 (puls)?
Dag Arnold, ik doelde inderdaad de directe kWh meter info vanuit Home Wizard (SDM230 dezelfde zoals Facedown deze op de afbeelding heeft weergegeven met actueel vermogen en totaal afname) die ik dan weer terug zie in HA. Die waarde kan ik dan neem ik aan/hopelijk gebruiken binnen jou COP berekening. Dan is er geen andere/extra kWh meter nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

FaceDown schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:12:
Hier ook de SDM230. In de meterkast tussen de automaat en de warmtepomp gezet. Werkt perfect met Home Assistant. Ze worden ook verkocht door Home Wizard en werkt met hun software. Ik gebruik ook de Home Assistant integratie van hun.

[Afbeelding]
Bedoel je dat HomeWizard een Home Assistant integratie aanbiedt voor hun kWh meter???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 13:00
Goedemiddag.
Ik heb recent mijn warmte pomp weer opgestart.
Nu zie ik het volgende in mijn stroom verbruik.
Zijn deze pieken een defrost run? Ik twijfel omdat ik dit alleen ken van periodes vorige winter met koude tempraturen.
Hoor graag wat jullie denken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kPdfWtUHj7yjCExJCTP_oNZ1Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mNVnGfBZuoTr7Y3pko2Pn7Hi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

BobNoldus schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:50:
Goedemiddag.
Ik heb recent mijn warmte pomp weer opgestart.
Nu zie ik het volgende in mijn stroom verbruik.
Zijn deze pieken een defrost run? Ik twijfel omdat ik dit alleen ken van periodes vorige winter met koude tempraturen.
Hoor graag wat jullie denken.[Afbeelding]
Nee dat lijkt me niet. Ik heb althans nog geen enkele defrost gezien dit stookseizoen.

Heb je de na de stroommeter alleen maar de warmtepomp? Of zit er mogelijk nog een ander apparaat op?

Het kan ook een soort pendelgedrag zijn, dat de pomp opnieuw start, en even kort een hoge spanningspiek creeert. Of draait deze continu stabiel gedurende deze tijd?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rokl schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:36:
[...]

Bedoel je dat HomeWizard een Home Assistant integratie aanbiedt voor hun kWh meter???
Er is een actief onderhouden integratie. Of HomeWizard deze zelf onderhoudt of een derde partij weet ik niet. Overigens verwacht ik dat deze gewoon op elke Eastron meter van hetzelfde type werkt.
Maar dit werkt wel prima, gewoon via wifi, dus geen gedoe met modbus, usb adapters en weet ik wat allemaal.

Overigens raad ik iedereen af om een normale Shelly te gebruiken. Zoals iemand aangaf wordt deze veel te heet. En in mijn geval klapte deze er gewoon uit bij piekverbruik. Resultaat: Je wp zit zonder stroom. Lullig als dat gebeurt als je een paar dagen niet thuis bent. Even los van het feit dat de Shelly zou kunnen smelten met alle mogelijke gevolgen van dien.

[ Voor 37% gewijzigd door FaceDown op 30-10-2023 15:20 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:59
Volgens de documentatie schakelt de Shelly PM1 af bij 95 graden

The maximum ambient temperature is 40 degrees. With no load, PCB temperature is 55-60 degrees. Heating protection will switch off the device at 95 degrees.

https://support.shelly.cl...mperatures-what-can-i-do-

Dit is de huidige temperatuur van de shelly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIQr_tG7thPqQ5s1rbXgY7qY3y4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kfQrjIyLNBOimGSuFEj20FO4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door MijnCommentaar op 30-10-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

FaceDown schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:16:
[...]

Er is een actief onderhouden integratie. Of HomeWizard deze zelf onderhoudt of een derde partij weet ik niet. Overigens verwacht ik dat deze gewoon op elke Eastron meter van hetzelfde type werkt.
Maar dit werkt wel prima, gewoon via wifi, dus geen gedoe met modbus, usb adapters en weet ik wat allemaal.

Overigens raad ik iedereen af om een normale Shelly te gebruiken. Zoals iemand aangaf wordt deze veel te heet. En in mijn geval klapte deze er gewoon uit bij piekverbruik. Resultaat: Je wp zit zonder stroom. Lullig als dat gebeurt als je een paar dagen niet thuis bent. Even los van het feit dat de Shelly zou kunnen smelten met alle mogelijke gevolgen van dien.
Ik zie hier dat HomeWizard een Home Assistant integratie heeft:
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

Omdat ik helemaal niets afweet van Home Assistant (en de documentatie begrijp ik helemaal niet), hoe kan ik het best Home Assistant installeren (bijv. op mijn Mac of iPad of Android telefoon)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rokl schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

Ik zie hier dat HomeWizard een Home Assistant integratie heeft:
https://www.home-assistant.io/integrations/homewizard/

Omdat ik helemaal niets afweet van Home Assistant (en de documentatie begrijp ik helemaal niet), hoe kan ik het best Home Assistant installeren (bijv. op mijn Mac of iPad of Android telefoon)?
Ik heb 'm op een Intel NUC geïnstalleerd die in de meterkast draait. Als een servertje zeg maar. Vervolgens kun je je hele home automation gebeuren daarop zetten. Hartstikke mooi systeem. Maar kost wel tijd om eea uit te zoeken en te leren. Maar goed daar zijn we tweakers voor nietwaar? 😃

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MijnCommentaar schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:38:
Volgens de documentatie schakelt de Shelly PM1 af bij 95 graden

The maximum ambient temperature is 40 degrees. With no load, PCB temperature is 55-60 degrees. Heating protection will switch off the device at 95 degrees.

https://support.shelly.cl...mperatures-what-can-i-do-

Dit is de huidige temperatuur van de shelly
[Afbeelding]
Nu staat er ook geen vol vermogen op natuurlijk. Iedereen moet het voor zich weten maar bij mij klapte ie er er een aantal keer uit dus 100% veilig is het zeker niet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
FaceDown schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Nee dat lijkt me niet. Ik heb althans nog geen enkele defrost gezien dit stookseizoen.

Heb je de na de stroommeter alleen maar de warmtepomp? Of zit er mogelijk nog een ander apparaat op?

Het kan ook een soort pendelgedrag zijn, dat de pomp opnieuw start, en even kort een hoge spanningspiek creeert. Of draait deze continu stabiel gedurende deze tijd?
Ben erachter dat dit inderdaad niet de warmtepomp is.. Stom, was me niet eerder opgevallen. Is waarschijnlijk de Quooker. Nu er minder zon is vallen deze pieken me ineens op :P

Dan laat ik deze pieken nu maar links liggen, moet wel even spelen met de instellingen nu het systeem is uitgebreid met een deel vloerverwarming. Voor de mensen die het interessant vinden.. Dit zijn mijn instellingen nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no7CoMLJPymC5sLj5c9t_eCoFnc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8DXch8sCXD85BfYN84fEgNSI.png?f=fotoalbum_large

Tips of overdenkingen zijn welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

BobNoldus schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:52:
[...]

Ben erachter dat dit inderdaad niet de warmtepomp is.. Stom, was me niet eerder opgevallen. Is waarschijnlijk de Quooker. Nu er minder zon is vallen deze pieken me ineens op :P

Dan laat ik deze pieken nu maar links liggen, moet wel even spelen met de instellingen nu het systeem is uitgebreid met een deel vloerverwarming. Voor de mensen die het interessant vinden.. Dit zijn mijn instellingen nu.
[Afbeelding]

Tips of overdenkingen zijn welkom ;)
Ten eerste hoort de wp apart op een groep. Wanneer deze 16a trekt op vollast en je Quooker springt aan dan vliegen je automaat, warmtepomp en Quooker eruit. Heeft de installateur dat niet gezegd?

En wat voor warmteafgiftesysteem heb je? De meesten zullen hier juist voor "langzaam" gekozen hebben (vloerverwarming). Is je doet om alleen elektra te verwarmen of ook gas?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Robert Reinink schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:51:
FaceDown schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:12:
Ik zie dat er verschillende SDM230s zijn:
-met alleen pulse outputs S0
-met Mbus
-met Modbus
-met WiFi (alleen verkocht door homewizard, met een HTTP-get API interface)
In principe kunnen alle communicatie-methoden ondersteund worden, bij de 1e 3 is het wel de vraag welke hardware je (al) gebruikt om S0/Mbus/Modbus naar MQTT om te zetten.

Ik ben van plan zowel S0 (puls) als de HomeWizard SDM230 WiFi API (HTTP get) en Modbus (RS485) te ondersteunen. Ik betwijfel of Mbus (=P1) voor een tussenmeter veel gebruikt wordt.
FaceDown schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:16:
Er is een actief onderhouden integratie. Of HomeWizard deze zelf onderhoudt of een derde partij weet ik niet.
Zo te zien wel: github.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
FaceDown schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:57:
[...]

Ten eerste hoort de wp apart op een groep. Wanneer deze 16a trekt op vollast en je Quooker springt aan dan vliegen je automaat, warmtepomp en Quooker eruit. Heeft de installateur dat niet gezegd?

En wat voor warmteafgiftesysteem heb je? De meesten zullen hier juist voor "langzaam" gekozen hebben (vloerverwarming). Is je doet om alleen elektra te verwarmen of ook gas?
Warmtepomp zit op een aparte groep. Dit overzicht is het totaalverbruik via p1.
Ga tzt wel nog een meting op de groep van de WP zetten om het verbruikt te kunnen monitoren.

Ik heb merendeels traditionele radiatoren, in de woonkamer traditionele radiatoren met radiatorventilator.
Alleen de keuken heeft vloerverwarming met een pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Ik ben op zoek naar een kamerthermostaat dat goed gaat samenwerken met de Daikin controller. Die van mij (Honeywell Chronotherm Touch on/off) doet dat definitief niet. Voordat ik er eentje koop en weer naast grijp, zou ik graag willen weten welk kamerthermostaat jullie gebruiken (mits ueberhaupt eentje wordt gebruikt). Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rokl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:20:
Ik ben op zoek naar een kamerthermostaat dat goed gaat samenwerken met de Daikin controller. Die van mij (Honeywell Chronotherm Touch on/off) doet dat definitief niet. Voordat ik er eentje koop en weer naast grijp, zou ik graag willen weten welk kamerthermostaat jullie gebruiken (mits ueberhaupt eentje wordt gebruikt). Alvast bedankt.
Als je maar 1 thermostaat gebruik dan kun je toch gewoon de bijgeleverde Daikin gebruiken?
Ik gebruik hier Honeywell Evohome, wel in een setup met 7 zones.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

FaceDown schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:38:
[...]

Als je maar 1 thermostaat gebruik dan kun je toch gewoon de bijgeleverde Daikin gebruiken?
Ik gebruik hier Honeywell Evohome, wel in een setup met 7 zones.
Ik heb beneden vloerverwarming en op de 1e en 2e verdieping radiatoren. Sinds de bouw van het huis heb ik een kamerthermostaat in de woonkamer en een kamerthermostaat op de 1e verdieping. Met het laatste kan ik de radiatoren onafhankelijk van de vloerverwarming aansturen. Dat is handig omdat mijn werkkamer ook op de 1e verdieping zit en ik regelmatig laat 's-avonds werk en dan wel verwarming nodig heb, maar geen verwarming meer nodig in de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

rokl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb beneden vloerverwarming en op de 1e en 2e verdieping radiatoren. Sinds de bouw van het huis heb ik een kamerthermostaat in de woonkamer en een kamerthermostaat op de 1e verdieping. Met het laatste kan ik de radiatoren onafhankelijk van de vloerverwarming aansturen. Dat is handig omdat mijn werkkamer ook op de 1e verdieping zit en ik regelmatig laat 's-avonds werk en dan wel verwarming nodig heb, maar geen verwarming meer nodig in de woonkamer.
Dan zou ik zeker eens naar het Evohomesysteem kijken. Dan kun je een slimme knop per kamer installeren (dus in feite een thermostaat per kamer).
Zo verwarm ik alleen mijn werkkamer boven naar 20 graden tijdens kantooruren terwijl de rest van de kamers boven 24/7 op 18 staan. Beneden is het 21 continu (vloerverwarming).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:07

arnova

weet veel, maar niet alles

Vanmorgen hebben ze mijn Daikin-Intergas hybride hier geinstalleerd. Nu heb ik ze gevraagd om te zorgen dat de maximale cv water temperatuur 40 graden is (ivm. vloerverwarming + pvc). Nu zag ik de monteur dat doen door de bovenste waarde in de stooklijn aan te passen naar 40 graden. Mijn vraag is: is dit juiste plek of is er elders ook nog een soort "absolute maximum watertemperatuur" of iets dergelijks?

EDIT: En nog een 2e vraag: De monteur beweerde dat het (kleine) buffervat wat ze geplaatst hebben alleen nuttig is voor verwarmen maar niet voor koelen. Klopt dat? Het lijkt mij dat het met koelen toch ook kan zorgen dat de wp niet gaat pendelen?

[ Voor 23% gewijzigd door arnova op 31-10-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnova schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:03:
Vanmorgen hebben ze mijn Daikin-Intergas hybride hier geinstalleerd. Nu heb ik ze gevraagd om te zorgen dat de maximale cv water temperatuur 40 graden is (ivm. vloerverwarming + pvc). Nu zag ik de monteur dat doen door de bovenste waarde in de stooklijn aan te passen naar 40 graden. Mijn vraag is: is dit juiste plek of is er elders ook nog een soort "absolute maximum watertemperatuur" of iets dergelijks?

EDIT: En nog een 2e vraag: De monteur beweerde dat het (kleine) buffervat wat ze geplaatst hebben alleen nuttig is voor verwarmen maar niet voor koelen. Klopt dat? Het lijkt mij dat het met koelen toch ook kan zorgen dat de wp niet gaat pendelen?
1e vraag: is de juiste plek.
2e vraag: een klein buffervat (25-40 liter) is bedoeld om pendelen te voorkomen door warmte die het systeem anders niet kwijt kan toch op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

rokl schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:08:
[...]

1e vraag: is de juiste plek.
2e vraag: een klein buffervat (25-40 liter) is bedoeld om pendelen te voorkomen door warmte die het systeem anders niet kwijt kan toch op te nemen.
Ok, maar dat buffervat is dus nutteloos als je koelt? De reden dat ik dit vraag is, omdat ze dat vat (zonder overleg) in de leiding voor de radiatoren bij ons boven hebben geplaatst. En die kan/mag ik natuurlijk juist niet gebruiken in de zomer (om te koelen) omdat dat conventionele radiatoren zijn. En als die dus allemaal dicht staan is er dus op dat moment ook geen stroming door dat buffervat mogelijk.

Nog een aanvullende vraag: het is mij niet duidelijk in welke gevallen je juist wel of niet een buffervat nodig hebt en hoe groot deze dan moet zijn. Ik dacht wel eens ergens gelezen te hebben dat als je volledige vloerverwarming (groot oppervlak) hebt, dat je dan niet per se een vat nodig hebt. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:27
arnova schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:03:

Vraag 1: nee, dit is niet de juiste plek
Er is een aparte parameter [9-00] voor de maximale AWT (default 55)
De stooklijn gebruik je voor de regeling, niet voor beveiliging. Bij vloerverwarming is 35 vaak wel de Max. wat comfortabel is.
Met de stooklijn op 40 kan iemand nog steeds 10x op de plus drukken en gaat er 50 door je vloer.

Vraag 2: in dit forum is veel info over het nut/onzin van buffervaten te vinden

[ Voor 5% gewijzigd door Pim57 op 31-10-2023 16:06 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@arnova afhankelijk van de verdeler (pomploos?) wil je ook een onafhankelijke maximaalthermostaat die ingrijpt als de temperatuur te hoog wordt: dan beveilig je ook tegen storingen waarbij er heet water in het CV circuit terecht komt als je aan het douchen bent. De stooklijn beveiligt daar niet tegen, want de ketel denkt douchewater te maken. Het scheelt dat intergas geen driewegklep heeft, maar als er onverhoopt CV-stroming door de ketel is tijdens SWW bedrijf krijg je toch heet water. Misschien kan iemand toelichten of Daikin/Intergas dat al hydraulisch beveiligd heeft.

Een buffervat van 25 liter is zinloos tegen pendelen maar kan wel nodig zijn voor defrosts.

[ Voor 6% gewijzigd door Proton_ op 31-10-2023 16:20 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:17:
@arnova afhankelijk van de verdeler (pomploos?) wil je ook een onafhankelijke maximaalthermostaat die ingrijpt als de temperatuur te hoog wordt: dan beveilig je ook tegen storingen waarbij er heet water in het CV circuit terecht komt als je aan het douchen bent. De stooklijn beveiligt daar niet tegen, want de ketel denkt douchewater te maken. Het scheelt dat intergas geen driewegklep heeft, maar als er onverhoopt CV-stroming door de ketel is tijdens SWW bedrijf krijg je toch heet water.

Een buffervat van 25 liter is zinloos tegen pendelen maar kan wel nodig zijn voor defrosts.
Ik heb inderdaad een open verdeler zonder pomp. Sterker nog: ik heb ze de pompsectie laten verwijderen bij het installeren van de warmtepomp zodat ik efficienter kan verwarmen (op een lagere temperatuur). Vandaar ook die 40 graden, dat is zodat mijn conventionele radiatoren op de slaapkamers "nog wat" doen.

Bedoel jij met "onafhankelijke" maximaalthermostaat een regeling/ding volledig apart van je cv-ketel/wp? Kan je mij een voorbeeld geven cq. mij vertellen waar je zoiets kan krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door arnova op 31-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pim57 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:02:
De stooklijn gebruik je voor de regeling, niet voor beveiliging. Bij vloerverwarming is 35 vaak wel de Max. wat comfortabel is.
Met de stooklijn op 40 kan iemand nog steeds 10x op de plus drukken en gaat er 50 door je vloer.
Helemaal eens. Maar ook: bij gebruik warmtepomp kan de AWT langere tijd ca 1C, in theorie zelfs 1.9C, warmer zijn dan de gewenste AWT, dus ook 1.9C boven [9-00]. En bij gebruik gas maximaal (en langere tijd) zelfs 5C voordat de gasketel in storing gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Proton_ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:17:
@arnova afhankelijk van de verdeler (pomploos?) wil je ook een onafhankelijke maximaalthermostaat die ingrijpt als de temperatuur te hoog wordt: dan beveilig je ook tegen storingen waarbij er heet water in het CV circuit terecht komt als je aan het douchen bent. De stooklijn beveiligt daar niet tegen, want de ketel denkt douchewater te maken. Het scheelt dat intergas geen driewegklep heeft, maar als er onverhoopt CV-stroming door de ketel is tijdens SWW bedrijf krijg je toch heet water. Misschien kan iemand toelichten of Daikin/Intergas dat al hydraulisch beveiligd heeft.
De combi heeft wel een driewegklep, maar die zou goed moeten staan bij SWW. Kortstondig wat te warm water bij overschakelen van SWW naar CV lijkt me niet zo erg. Een storing kan natuurlijk - maar ik kan me niet voorstellen dat dit hydraulisch beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:19

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@arnova random google hit op maximaalthermostaat: https://www.bol.com/nl/nl...telbaar/9300000001038388/
Die knoop je op de buis en gaat op een brandervoorwaardecontact.

Misschien is het niet nodig als het al anders beveiligd is, ik ken deze combi niet goed. Volgens het hydraulisch schema zit er een driewegklep zonder eindschakelaars voor de ketel dus zou er gelijktijdig SWW en verwarmingsbedrijf mogelijk zijn en een storing die te hoge temperatuur oplevert. Maar R2T-WATER UIT zit daar naast dus die zou het ook kunnen bewaken.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnova schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Ok, maar dat buffervat is dus nutteloos als je koelt? De reden dat ik dit vraag is, omdat ze dat vat (zonder overleg) in de leiding voor de radiatoren bij ons boven hebben geplaatst. En die kan/mag ik natuurlijk juist niet gebruiken in de zomer (om te koelen) omdat dat conventionele radiatoren zijn. En als die dus allemaal dicht staan is er dus op dat moment ook geen stroming door dat buffervat mogelijk.

Nog een aanvullende vraag: het is mij niet duidelijk in welke gevallen je juist wel of niet een buffervat nodig hebt en hoe groot deze dan moet zijn. Ik dacht wel eens ergens gelezen te hebben dat als je volledige vloerverwarming (groot oppervlak) hebt, dat je dan niet per se een vat nodig hebt. Klopt dat?
Koelen kan ook gewoon met radiatoren. Je moet sowieso zorgen dat je niet onder de 18 graden koelt anders krijg je condens (op je leidingen, vloer etc). En dan kun je prima water van 18 graden rond laten gaan. Ventilatortjes op je radiatoren knutselen en lekker koelen. Het is niet te vergelijken met een airco, maar tijdens een hittegolf houd ik de temp wel prima op 22 a 23 graden op mijn zolderkamer, waar het anders richting de 28 zou gaan. Overigens wel met een grote Jaga met ventilatoren.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnova schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

ad 1: ja, nutteloss.
ad 2: er is een verschil in mening of wel of niet een buffervat om pendelen te voorkomen. Sommigen zeggen dat een buffervat alleen symptoombestrijding is en geen oplossing; de meeste warmtepompbedrijven adviseren echter de installatie van een buffervat. Dus, geen eenduidig antwoord op die vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Mijn installateur zal je mening niet delen O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Pim57 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:02:
[...]

Vraag 1: nee, dit is niet de juiste plek
Mijn vermoeden wordt dus bevestigd. Inmiddels heb ik de maximale AWT aangepast, stom dat die installateur dat niet wist. Enorm bedankt voor deze info. Ik moet wel zeggen dat die manual van Daikin niet overloopt van duidelijkheid dus daar kon ik het in 1e instantie niet 1-2-3 uithalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Met instelling op "installateur" heb ik geen toegang toe het menu A.3.2 kamerthermostaat. Ik weet dat sommige menus niet toegankelijk zijn afhankelijk van het type hybride warmtepomp. Maar A.3.2. vind ik wel belangrijk wanneer je een extern kamerthermostaat gebruikt. Weet iemand hoe ik alsnog toegang kan krijgen tot A.3.2?

Ik heb een 8kW hybride warmtepomp van Daikin-Intergas, geinstalleerd voorjaar 2023 (EHYHBH08AAV32). Heeft iemand met hetzelfde model wel toegang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
A.3.2 is hier ook niet toegankelijk.
Welke instellingen zoek je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

In eerste instantie was het de hysteresis instelling van de ext kamerthermostaat, maar die staat blijkbaar onder 09-0c, maar eigenlijk wilde ik graag toegang hebben tot alle 4 ondermenus van A.3.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ik had al iets gelezen over het feit dat de hysteresis van de Daikin thermostaat maar 1 graden is. Maar klopt het ook dat je de temperatuur sowieso alleen maar in hele graden kan kiezen (met de Daikin thermostaat) of valt dat nog ergens aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
arnova schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:49:
Ik had al iets gelezen over het feit dat de hysteresis van de Daikin thermostaat maar 1 graden is. Maar klopt het ook dat je de temperatuur sowieso alleen maar in hele graden kan kiezen (met de Daikin thermostaat) of valt dat nog ergens aan te passen?
Klopt. Je kunt de "afwijking" van de sensor wel in 0.5C stappen instellen en zo de temperatuur via een omweg toch op 0.5C regelen. Ik heb een oplossing om de gewenste temperatuur op 0.1C nauwkeurig te kiezen en aan een kleinere hysterese via P1/P2, komt later dit jaar beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
arnova schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:49:
Hysterisis is idd 1 graad maar volgens mij kan je tot op 0.5 nauwkeurig instellen.

Dus instellen op 20,5. Verwarmt dan tot 21, gat dan uit en gaatvweer aan bij 20.

Ik vond dat waardeloos en heb hem omgezet naar regeling op awt zodat hij constant draait. Op de Daikin controller regel je dan de watertemperatuur en niet meer de kamertemperatuur. Dat is veel comfortabeler en beter coor je warmtepomp omdat hij niet steeds aan/uit gaat. En het is ook nog zuiniger :)

[ Voor 22% gewijzigd door Flappie op 01-11-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:15:
[...]

Klopt. Je kunt de "afwijking" van de sensor wel in 0.5C stappen instellen en zo de temperatuur via een omweg toch op 0.5C regelen. Ik heb een oplossing om de gewenste temperatuur op 0.1C nauwkeurig te kiezen en aan een kleinere hysterese via P1/P2, komt later dit jaar beschikbaar.
Of een fatsoenlijke thermostaat die wel de temperatuur strak gelijk houdt, zoals Evohome.

Hier de temperaturen van de afgelopen 48 uur in de verschillende zones. Alles op constante temperatuur, alleen de blauwe stook ik tijdens kantooruren op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UFAt161mG734t4GMLffO0QbpBzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iya3S0jibl9NvkQSZXInk5j5.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

arnoldniessen schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:15:
[...]

Ik heb zitten zoeken in de manual, maar wederom kan ik het niet (direct) vinden. Waar kunnen je die afwijking instellen dan? Sowieso heb ik overigens het idee dat de temperatuur een graad teveel aangeeft van wat de temperatuur feitelijk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
arnova schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:47:
Ik heb zitten zoeken in de manual, maar wederom kan ik het niet (direct) vinden. Waar kunnen je die afwijking instellen dan? Sowieso heb ik overigens het idee dat de temperatuur een graad teveel aangeeft van wat de temperatuur feitelijk is...
Hij geeft bij mij ca 2C te veel aan, en nog 0.5C extra als het LCD display aangaat.

De correctie (-2.0 bv dus) zit in parameter [2-0A].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
FaceDown schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:27:
Of een fatsoenlijke thermostaat die wel de temperatuur strak gelijk houdt, zoals Evohome.

Hier de temperaturen van de afgelopen 48 uur in de verschillende zones. Alles op constante temperatuur, alleen de blauwe stook ik tijdens kantooruren op.
Dat is goed voor zones, maar als je geen zones hebt, kun je net zo goed via de Daikin thermostaat blijven werken, inclusief de mogelijkheden van de klokprogramma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:45:
[...]

Dat is goed voor zones, maar als je geen zones hebt, kun je net zo goed via de Daikin thermostaat blijven werken, inclusief de mogelijkheden van de klokprogramma's.
Maar dan heb je dus dat hysterese probleem. Overigens kun je Evohome natuurlijk ook als 1 zone gebruiken. Maar ik denk dat de meeste mensen wel een of meerdere ruimtes hebben die ze niet 24/7 op 20 graden hoeven te hebben.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
Flappie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:26:
[...]

Hysterisis is idd 1 graad maar volgens mij kan je tot op 0.5 nauwkeurig instellen.

Dus instellen op 20,5. Verwarmt dan tot 21, gat dan uit en gaatvweer aan bij 20.

Ik vond dat waardeloos en heb hem omgezet naar regeling op awt zodat hij constant draait. Op de Daikin controller regel je dan de watertemperatuur en niet meer de kamertemperatuur. Dat is veel comfortabeler en beter coor je warmtepomp omdat hij niet steeds aan/uit gaat. En het is ook nog zuiniger :)
Ik gebruik (nog) de regeling op kamertemperatuur en dat is idd niet ideaal. Ik laat de WP heel lange runs maken. Behalve als de kamer door zoninval in de middag op temperatuur komt, haalt de WP niet of pas na vele uren de bovenwaarde van de hysterese. In de praktijk is de WP dus alleen in de nachtelijke uren uit. Daar zie ik geen nadeel in? Geeft ook minder defrosts….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ik heb nog een vraag over de instellingen voor mijn situatie. Beneden hebben wij dus (lage temperatuur = korte groepen, 10cm hoh) vloerverwarming (inmiddels zonder circulatiepomp) en boven conventionele (dubbele/T22) radiatoren (die wij nu niet heel veel gebruiken). Ik heb geen 3-weg klep voor aparte zones omdat mij dat onhandig leek met een extra thermostaat boven (want waar hang je dat ding dan?).

Zijn er nog bepaalde instellingen waar ik op moet letten om de boel goed te laten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
FaceDown schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:50:
Maar dan heb je dus dat hysterese probleem. Overigens kun je Evohome natuurlijk ook als 1 zone gebruiken. Maar ik denk dat de meeste mensen wel een of meerdere ruimtes hebben die ze niet 24/7 op 20 graden hoeven te hebben.
Hier heb ik het hystereseprobleem niet meer, de hysterese is instelbaar op minder dan 0.1C als het moet (bij 19.6 uit, bij 19.5 aan). Hieronder gaat hij bij 19.7 uit, en bij 19.5 aan. Maar ik heb liever iets meer hysterese om de cycli iets langer te maken, dit voorbeeld hieronder doet 1 cyclus/1.5 uur en dat vind ik te snel. De eerste keer ging hij iets te vroeg uit door een overshoot, waarna de kamer toch 19.7 werd; de 2e en 3e keer ging hij uit bij het bereiken van 19.7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jSKX_LxwRbYi9AMnVsGNofZ9g8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XdwF3jNIKK6LQQVYRoNqVxln.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnoldniessen schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:16:
[...]

Hier heb ik het hystereseprobleem niet meer, de hysterese is instelbaar op minder dan 0.1C als het moet (bij 19.6 uit, bij 19.5 aan). Hieronder gaat hij bij 19.7 uit, en bij 19.5 aan. Maar ik heb liever iets meer hysterese om de cycli iets langer te maken, dit voorbeeld hieronder doet 1 cyclus/1.5 uur en dat vind ik te snel. De eerste keer ging hij iets te vroeg uit door een overshoot, waarna de kamer toch 19.7 werd; de 2e en 3e keer ging hij uit bij het bereiken van 19.7.

[Afbeelding]
Ja dat ziet er goed uit maar dat is bij gebruikt van jouw P1P2 oplossing toch? Voor een 'leek' is het wellicht handiger om een thermostaat aan te schaffen die het out-of-the-box (voor zover je daarvan kan spreken bij warmtepompen) goed doet ipv jouw DIY oplossing. Voor de echte tweaker is jouw oplossing natuurlijk weer leuker.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
[...]

[Afbeelding]
Wat voor afgifte systeem heb jij? Radiatoren? Of ook vloerverwarming?
Ik merk dat als mijn systeem opstart hij altijd een "probleem" heeft en 2 a 3 keer moet starten om daarna lekker door te kunnen lopen. Ik weet nog niet hoe ik dat eruit moet krijgen.
Hier een voorbeeldje van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rr98DaVE6vzjSLjQpPRJucuXUo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/biuiDcwedaCbWGkrajdnBQTk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

[...]

Interessant! Maar hoe doe je dat dan als het kouder wordt buiten? Ga je dan steeds handmatig de AWT aanpassen op de controller?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:55:
Wat voor afgifte systeem heb jij? Radiatoren? Of ook vloerverwarming?
Ik heb nu nog alleen radiatoren, die in een koude winter ruim 50C nodig hebben.
Flappie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:55:
Ik merk dat als mijn systeem opstart hij altijd een "probleem" heeft en 2 a 3 keer moet starten om daarna lekker door te kunnen lopen. Ik weet nog niet hoe ik dat eruit moet krijgen.
Heel herkenbaar, precies hetzelfde hier. Het geluidsarme niveau doet wel iets aan vermogensbegrenzing, maar niet genoeg. Waarom start hij met 1.8kW als 0.4kW genoeg is? Misschien is het nodig om druk op te bouwen, maar had dan de bijbehorende overshoot geaccepteerd. Maar het eerste half uur is de gastemperatuur heel hoog, 70-80 graden, is dat echt nodig?

En het systeem is ook in laag vermogen onvoorspelbaar, als ik AWT=30 kies lukt opstarten meestal wel, en dan is het de kunst de AWT stapsgewijs terug te brengen naar 25. Dat kan hij heel lang stabiel doen (op 0.3kW->1.8kW), maar soms vliegt hij er dan ineens weer uit en dat kan hij niet zelf herstellen. Dat regelen van de AWT om uitvallen te voorkomen ben ik aan het automatiseren. Ook hoop ik dat een smart-grid begrenzing een oplossing kan zijn.

De beruchte oscillaties van ca 1.5C op en neer is ook lastig, dan lukt het niet de AWT terug te duwen. En die oscillatie begint soms opnieuw en dan overshoot hij alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
FaceDown schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:54:
Ja dat ziet er goed uit maar dat is bij gebruikt van jouw P1P2 oplossing toch? Voor een 'leek' is het wellicht handiger om een thermostaat aan te schaffen die het out-of-the-box (voor zover je daarvan kan spreken bij warmtepompen) goed doet ipv jouw DIY oplossing. Voor de echte tweaker is jouw oplossing natuurlijk weer leuker.
Klopt, gebruikt mijn P1/P2 oplossing. Nu nog tweaker-ig, maar ik probeer ook zoveel mogelijk out-of-the box te worden: automatische herkenning in HA, automatisch volgen van klokprogramma, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
FaceDown schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:58:
[...]

Interessant! Maar hoe doe je dat dan als het kouder wordt buiten? Ga je dan steeds handmatig de AWT aanpassen op de controller?
Hij volgt wel je stooklijn en die kun je eventueel handmatig bijsturen. Dus als het kouder wordt gaat de AWT omhoog en kun je dan handmatig iets verhogen of verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Flappie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:41:
[...]

Hij volgt wel je stooklijn en die kun je eventueel handmatig bijsturen. Dus als het kouder wordt gaat de AWT omhoog en kun je dan handmatig iets verhogen of verlagen.
Ah het is dus nog steeds weersafhankelijk? Het enige verschil is dus dat je de AWT kan corrigeren ipv de doeltemperatuur? Dan begrijp ik niet goed wat dat voor invloed zou hebben op het stookgedrag. Ik pas overigens nooit de temperatuur aan op de Daikin. Als de stooklijn goed staat dan hoeft dat ook niet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
FaceDown schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:47:
[...]

Ah het is dus nog steeds weersafhankelijk? Het enige verschil is dus dat je de AWT kan corrigeren ipv de doeltemperatuur? Dan begrijp ik niet goed wat dat voor invloed zou hebben op het stookgedrag. Ik pas overigens nooit de temperatuur aan op de Daikin. Als de stooklijn goed staat dan hoeft dat ook niet.
Als je de temperatuur wilt verlagen dan zet je de AWT gewoon ietsjes naar beneden.
Dan blijft de warmtepomp gewoon draaien.

Als je dat doet op de "thermostaat" dan gaat deze wellicht uit en gaat dan weer aan als het nodig is.
Met de AWT sturing kun je hem langere runs laten maken.
Dat bevalt mij in iedergeval beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

[...]

[Afbeelding]
Heb jij de flow niet beperkt op bijv. 15 liter/minuut (standaard instelling voor zover ik weet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

[...]

Geldt dat wat jullie zeggen alleen maar wanneer je geen gebruik van een aan/uit extern kamerthermostaat maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-08 16:08
FaceDown schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]
Regelt deze niet aan/uit dan als je de ingestelde temperatuur hebt bereikt? Hoe doet de Evohome dat dan bij deze warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Vraag van deze kant; als je op water temp regelt, hou je er dan een aparte kamer/ruimte thermostaat naast? Of blijf je stoken tot het “lekker” in huis is ? Kan me voorstellen dat hier in huis “lekker of aangenaam” nogal verschillend geïnterpreteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

VincentVb schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:03:
[...]

Regelt deze niet aan/uit dan als je de ingestelde temperatuur hebt bereikt? Hoe doet de Evohome dat dan bij deze warmtepomp?
Jawel. In mijn geval stel ik de benedenverdieping (vloerverwarming) in op 22 graden. Dat haalt ie net niet met de stooklijn en dus blijft de wp constant draaien. De rest (zones bovenverdieping) draaien dan vraaggestuurd mee.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
rokl schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:33:
[...]

Geldt dat wat jullie zeggen alleen maar wanneer je geen gebruik van een aan/uit extern kamerthermostaat maakt?
Weet niet wat de hysterisis van een gemiddelde kamerthermostaat. Dacht ergens gelezen te hebben dat de hystersis van bijv. een Lyric T6 een instelbare hystersis heeft van 0,2 tot 3.0

Die van de Daikin controller is dus minimaal 1. Maar ik zou niet weten waarom je dat nog hoger zou willen. Ik denk dat iedereen dat liever lager zou willen.

Je kan die Daikin controller eventueel naast je warmtepomp hangen om daarop de configuratie van stooklijn e.d. te doen en een externe thermostaat in de woonkamer hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door Flappie op 01-11-2023 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
aanzee schreef op woensdag 1 november 2023 @ 21:08:
Vraag van deze kant; als je op water temp regelt, hou je er dan een aparte kamer/ruimte thermostaat naast? Of blijf je stoken tot het “lekker” in huis is ? Kan me voorstellen dat hier in huis “lekker of aangenaam” nogal verschillend geïnterpreteerd wordt.
Heb inderdaad een los temperatuur sensor erbij. Ik heb ook nog de P1P2MQTT van @arnoldniessen en heb in Home Assistant een schakeling gemaakt dat die de warmtepomp uitzet als de temperatuur onbedoeld boven de 21,9 graden komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rokl schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:30:
Heb jij de flow niet beperkt op bijv. 15 liter/minuut (standaard instelling voor zover ik weet)?
Ik heb een wat ouder systeem, die kent geen echte beperking (of variabele flow), en alleen vaste flow instellingen:
-bij start en stop: 23L/min (niet instelbaar)
-bij defrosts: 23L/min (niet instelbaar)
-in WP mode: 15L/min default, bij mij 12L/min (instelbaar 10-20)
-in hybride mode: 10L/min default
-in gas mode: 14L/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rokl schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:33:
Deels: wat @Flappie doet, [herschreven] de AWT beetje bijregelen indien nodig, kan niet handmatig in kamerthermostaat mode, wel in AWT mode. Al lijkt het er op dat het via mijn P1/P2 omweg soms wel kan ook in kamerthermostaat mode.

[ Voor 12% gewijzigd door arnoldniessen op 01-11-2023 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:09
FaceDown schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:47:
[...]

Flappie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:57:
[...]

Als je de temperatuur wilt verlagen dan zet je de AWT gewoon ietsjes naar beneden.
Dan blijft de warmtepomp gewoon draaien.

Als je dat doet op de "thermostaat" dan gaat deze wellicht uit en gaat dan weer aan als het nodig is.
Met de AWT sturing kun je hem langere runs laten maken.
Dat bevalt mij in iedergeval beter.
Je kunt dan toch ook ABS zetten om de AWT te regelen? Ipv weersafhankelijk?

Zo begreep ik ook uit de reacties in het topic van @arnoldniessen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Misschien kan iemand me helpen met het begrijpen van de samenwerking tussen de Daikin (Daikin interface zit in mijn huis op de 2e verdieping) en een extern kamerthermostaat (in de woonkamer). Het gaat om het aantal schakelingen per uur en de min aan tijd. Op de Evohome kan ik bijv. kiezen voor 2 schakelingen per uur en een min aan tijd van 30 minuten. Echter vraag ik me af wat dan daadwerkelijk gebeurd.

De thermostaat beschikt over een sensor die de huidige temperatuur kan meten. Is de temperatuur lager dan de target temperatuur, stuurt de thermostaat een signaal naar de Daikin en schakelt deze de warmtepomp aan. De thermostaat monitort constant de huidige temperatuur. Is de gekozen temperatuur behaald, dan stuurt de thermostaat weer een signaal naar de verbonden verwarming en schakelt deze uit. Het signaal wordt niet onmiddelijk gestuurd maar afhankelijk van het aantal schakelsignalen per uur.

Nu over het aantal schakelingen per uur en de min aan tijd. Mijn Chronotherm Touch on/off heeft alleen 3,6,9,12 schakelingen per uur en de min aan tijd is 1, 2, 3, 4 of 5 minuten. Installateur heeft 12 schakelingen per minuut en een min aan tijd van 5 minuten gekozen op advies van Daikin. Volgens hem moet deze instelling voorkomen dat de warmtepomp eens per enkele minuten begint te pendelen. Een instelling 12 schakelingen en 5 min min aan betekent toch dat de kamerthermostaat na 5 minuten geen signaal stuurt, maar wel naar 10 minuten, toch? Dus zal de warmtepomp toch eens in de 10 minuten (in de realiteit duurt dat wat langer omdat de compressor pas enkele minuten later reageert). In dat geval heb ik toch nog steeds last van pendelen of niet? In de Evohome kan ik bijv. 2 schakelingen per uur en een min aan tijd van 30 minuten kiezen. Dan stuurt de Evohome dus geen signaal naar 30 minuten, maar pas naar 60 minuten??? En klopt het dat pas wanneer een signal wordt gestuurd de timer gereset wordt?

Met de kamerthermostaat hysterese, die op de Daikin standaard op 1 graad staat, wordt het voor mij nog ingewikkelder (deze instelling, zo begrijp ik, is alleen relevant wanneer een extern kamerthermostaat wordt gebruikt). Het idee achter de hysterese is mijns inziens te voorkomen dat de warmtepomp te snel aan en dan weer uit gaat. Wanneer de target temperatuur 20 graden is gaat de Daikin blijkbaar nog door met verwarmen tot max 21 graden. Omgekeerd, wanneer de temperatuur onder de 20 graden zakt, blijft de Daikin uit totdat die op ca 19 graden zit. Dat is zoals ik de hysterese op de Daikin begrijp. Maar hoe werkt dat wanneer de Daikin niets weet over de temperatuur in de woonkamer?

Bijvoorbeeld: vannacht toen mijn woonkamer van 20.5 graden afkoelde naar 20 graden zag ik dat de warmtepomp toch al om 2:00 's nachts aan ging en vanaf dat moment continu aan het pendelen was. De target temperatuur stond op 19.5 graden en de kamertemperatuur was 20 graden. Voor mijn een raatsel waarom de warmtepomp ueberhaupt aan ging. Volgens mijn interpretatie van de hysterese had die pas aan moeten gaan bij een temperatuur van 19 graden. Is dat uit te leggen?

[ Voor 69% gewijzigd door rokl op 02-11-2023 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
rokl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 09:31:
Misschien kan iemand me helpen met het begrijpen van de samenwerking tussen de Daikin (Daikin interface zit in mijn huis op de 2e verdieping) en een extern kamerthermostaat (in de woonkamer). Het gaat om het aantal schakelingen per uur en de min aan tijd. Op de Evohome kan ik bijv. kiezen voor 2 schakelingen per uur en een min aan tijd van 30 minuten. Echter vraag ik me af wat dan daadwerkelijk gebeurd.
Hier een Tado en geen EvoHome, maar ik herken wel wat van de vraagstukken waar je mee zit.
Installateur heeft 12 schakelingen per minuut en een min aan tijd van 5 minuten gekozen op advies van Daikin. Volgens hem moet deze instelling voorkomen dat de warmtepomp eens per enkele minuten begint te pendelen. Een instelling 12 schakelingen en 5 min min aan betekent toch dat de kamerthermostaat na 5 minuten geen signaal stuurt, maar wel naar 10 minuten, toch? Dus zal de warmtepomp toch eens in de 10 minuten (in de realiteit duurt dat wat langer omdat de compressor pas enkele minuten later reageert). In dat geval heb ik toch nog steeds last van pendelen of niet?
Dat lijkt me inderdaad wel, ik vind het ook wel bijzonder dat Daikin dat heeft teruggekoppeld. Ik heb ze zelf hierover ook gecontacteerd, Tado heeft tegenwoordig een warmtepomp instelling die ze kunnen activeren. Ik moest hem op advies van Daikin naar 30 minuten aan-tijd en 10 minuten uit-tijd gezet. Dat kan in theorie tot max 2 starts per uur resulteren. Ik vind 5 minuten aan echt heel kort, je wilt immers juist dat de warmtepomp wat langere runs draait. Tado werkt hier nu wel mooi mee, als het wat kouder is in de kamer gaat hij direct aan maar als hij wat dichter op zijn setpoint zit wacht hij even hoe snel de kamer afkoelt. Ook laat hij wat overshoot toe als de aan-tijd anders niet wordt bereikt, maar in de praktijk komt dat eigenlijk niet voor doordat ik de stooklijn redelijk goed afgesteld heb en hij gewoon lange runs draait zonder al te veel aan/uit gedrag. De EvoHome is ook heel slim natuurlijk, dus ik kan me voorstellen dat die hier ook wel beter mee om kan gaan dan rond de gewenste kamertemperatuur je warmtepomp maar steeds aan/uit te sturen.
Met de kamerthermostaat hysterese, die op de Daikin standaard op 1 graad staat, wordt het voor mij nog ingewikkelder (deze instelling, zo begrijp ik, is alleen relevant wanneer een extern kamerthermostaat wordt gebruikt).
Andersom, hysterese is alleen als je de Daikin thermostaat gebruikt. Met externe thermostaat luistert Daikin maar naar 1 ding: een aan of uit signaal op de X2M. Hij weet immers helemaal niets meer over hoe warm of koud het in je woonkamer is en welke setpoint daar wordt gehanteerd. Je verliest daarmee dus wel modulatie van de warmtepomp op basis van het verschil tussen werkelijke en gewenste kamertemperatuur.
Bijvoorbeeld: vannacht toen mijn woonkamer van 20.5 graden afkoelde naar 20 graden zag ik dat de warmtepomp toch al om 2:00 's nachts aan ging en vanaf dat moment continu aan het pendelen was. De target temperatuur stond op 19.5 graden en de kamertemperatuur was 20 graden. Voor mijn een raatsel waarom de warmtepomp ueberhaupt aan ging. Volgens mijn interpretatie van de hysterese had die pas aan moeten gaan bij een temperatuur van 19 graden. Is dat uit te leggen?
Kun je zien wat je Evohome aan signaal geeft? Als je inderdaad alleen de externe thermostaat gebruikt moet het de Evohome zijn geweest die de Daikin al om warmte ging vragen. Sommige ketels, en mogelijk ook de Daikin (?) begrijpen het als een aan/uit signaal met enige regelmaat schakelt. Als een soort boodschap dat hij niet het volle vermogen moet leveren. Ik ervaar dat niet met mijn Daikin overigens, als Tado hem uitstuurt gaat hij ook echt snel uit.

Algemeen advies: zorgt voor een lange aan-tijd, waardoor hij na inschakelen niet te snel wordt afgekapt. Zeker niet in de opstartcyclus. 30 of zelfs 45 minuten is een goed vertrekpunt. Dit zorgt direct voor een minder aantal schakelingen per uur. Stel je stooklijn zo in dat hij niet te snel in zijn temperatuur klimt. Dat zorgt voor een beter rendement van de warmtepomp, langere runs en als hij dan overshoot krijgt doordat hij zijn aan-tijd wilt afmaken is het ook niet zo dat je woonkamer gelijk 2 graden te warm wordt. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Martyn89 op 02-11-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Andersom, hysterese is alleen als je de Daikin thermostaat gebruikt. Met externe thermostaat luistert Daikin maar naar 1 ding: een aan of uit signaal op de X2M. Hij weet immers helemaal niets meer over hoe warm of koud het in je woonkamer is en welke setpoint daar wordt gehanteerd. Je verliest daarmee dus wel modulatie van de warmtepomp op basis van het verschil tussen werkelijke en gewenste kamertemperatuur.
In de uitgebreide installateurshandleiding van Daikin staat onder "De kamertemperatuurhysteresis": "alleen van toepassing in het geval van een regeling via kamerthermostaat". Ik heb deze zin altijd zo geinterpreteerd dat ze daarmee een extern kamerthermostaat bedoelen en niet de Daikin thermostaat. Volgens jou zat ik dus helemaal mis. Klopt dat?

Verder zou het betekenen dat je bij gebruik van een extern kamerthermostaat de modulatie van je warmtepomp helemaal kwijt bent. Dan begrijp ik niet waarom men zegt dat je een modulerend kamerthermostaat niet kunt combineren met een hybride warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Martyn89 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:36:
Sommige ketels, en mogelijk ook de Daikin (?) begrijpen het als een aan/uit signaal met enige regelmaat schakelt. Als een soort boodschap dat hij niet het volle vermogen moet leveren. Ik ervaar dat niet met mijn Daikin overigens, als Tado hem uitstuurt gaat hij ook echt snel uit.
Daikin doet dit zeker niet. Dat is iets voor CV ketels. Aan is aan ("modulerend" op AWT) en uit is uit. Vandaar dat je aan/uit alleen moet gebruiken als laatste maatregel om te grote opwarming te voorkomen zoals jij al doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rokl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:13:
In de uitgebreide installateurshandleiding van Daikin staat onder "De kamertemperatuurhysteresis": "alleen van toepassing in het geval van een regeling via kamerthermostaat". Ik heb deze zin altijd zo geinterpreteerd dat ze daarmee een extern kamerthermostaat bedoelen en niet de Daikin thermostaat. Volgens jou zat ik dus helemaal mis. Klopt dat?
Ja, dat is wat @Martyn89 zegt. "de kamerthermostaat" is "de Daikin kamerthermostaat". De twee alternatieven voor de Daikin kamerthermostaat zijn:
-aan/uit via relais
-sturen op AWT en het afgiftesysteem de kamertemperatuur laten regelen (waarbij Daikin vanzelf gaat pendelen als retourtemperatuur te hoog wordt)
rokl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 13:13:
Verder zou het betekenen dat je bij gebruik van een extern kamerthermostaat de modulatie van je warmtepomp helemaal kwijt bent. Dan begrijp ik niet waarom men zegt dat je een modulerend kamerthermostaat niet kunt combineren met een hybride warmtepomp.
Nee, de warmtepomp moduleert zijn vermogen (d.w.z. past zijn vermogen aan) zodat de gewenste AWT bereikt wordt. Dat is de belangrijkste modulatie, en die AWT wensinstelling moet je eerst goed krijgen: werk eerst aan je stooklijn en instellingen. Pas daarna moet je met een relais of andere oplossing (klokprogramma/kamerthermostaat regeling/..) de WP uitzetten als het echt nodig is. De term "schakelingen per uur" is bedoeld voor CV, en is een gruwel voor WP.

Ik zou als ik jou was de Honeywell eerst plat leggen: alles maximaal open, geen relais regeling. Daarna regel je je stooklijn zo in dat de temperatuur in huis langzaam oploopt: bv 0.5C/dag opwarming. Daarna voeg je Honeywell toe om lokaal te knijpen en de WP af en toe uit te zetten. En als je maar 1 zone hebt, is kamerthermostaat met modulatie en als het buiten warmer is een klokprogramma erbij waarschijnlijk een zuinigere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Ik denk dat ik de stooklijn goed heb; mijn warmtepomp pendelt niet wanneer de 2 kamerthermostaten die ik thuis heb, buiten spel worden gezet. Maar omdat de Daikin Interface op de 2e verdieping bij de ketel/binnenunit zit, moet ik met iets de warmtevraag in de woonkamer (vloervervarming) en op de 1e/2e verdieping (radiatoren) kunnen regelen. Dat doe ik op dit moment met de Honeywell Chronotherm Touch (woonkamer) een Honeywell Round (1e/2e verdieping; hangt op de gang van de 1e verdieping). De radiatoren kan ik alleen via de Round verwarmen en de vloerverwarming alleen via de Chronotherm Touch (noemt men dat 2 zones??). Ik zou niet weten hoe ik de warmtevraag anders kan regelen. Tips zijn welkom, maar besef dat ik geen tweaker ben, maar een leek.

Feit is dat op het moment dat de gewenste temperatuur is bereikt de warmtepomp begint te pendelen omdat de Chronotherm zegt dat die aan/uit moet. Zet ik de gewenste temperatuur op de Chronotherm duidelijjk hoger dan de daadwerkelijkte temperatuur (bijv. 1-2 graden), loopt de warmtepomp zonder pendelen. Gebruik ik de Round, pendelt de warmtepomp altijd, los van het verschil tussen gewenste en daadwerkelijke temperatuur. De warmtepomp begint toch niet van alleen te pendelen, dat wordt toch getriggerd en voor zover ik het begrijp komt dat door de schakelingen van de 2 thermostaten (bijv. kent de Round alleen maar 3, 6, 9 of 12 schakelingen per uur en heeft geen mogelijkheid om een min aan tijd of min uit tijd te kiezen).

Dus wat is dan een oplossing?

[ Voor 27% gewijzigd door rokl op 02-11-2023 21:04 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 45 Laatste