rokl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:00:
Voor zover ik weet (installateur zou meer hierover kunnen zeggen) zit er een schakelaar op de vloerverwarmingsverdeler, die een klep aanstuurt. Zolang de thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag aangeeft blijft de klep dicht. Omgekeerd, wanneer de thermostaat in de woonkamer warmtevraag aangeeft, maar niet de thermostaat op de 1e verdieping wordt de woonkamer verwarmt en de radiatoren op de 1e/2e verdieping blijven uit. Ik kan ook tegelijkertijd een warmtevraag genereren via beide thermostaten; dan worden vloerverwarming en de radiatoren warm. Kortom: via de twee thermostaten kan ik woonkamer en radiatoren separaat sturen.
Dit is wel relevant om te weten voor je gaat veranderen: stuurt de Chronotherm zelf die klep van de vloerverwarming beneden, of doet de Daikin dat, of gaat dat anders? Het klinkt ook of er 2 kleppen inzitten, niet een enkele driewegklep. Hoe wordt de klep voor boven gestuurd, want die Round stuurt eenpulserend signaal, gaat dat ook naar de klep voor boven?
Wat ik nu wil? Ik denk dat een separate aansturing van de radiatoren op de 1e/2e verdieping niet meer nodig is. Omdat de aanvoerwatertemperatuur nu veel lager is dan met CV ketel, worden mijn T22 radiatoren alleen maar een beetje warm. Dan is het misschien beter om ze samen met de vloerverwarming aan te zetten. Immers zitten er nog thermostaatkranen erop zodat ik voor de een of andere kamer deze kan dichtdraaien wanneer ik niet wil dat ze opwarmen.
Zo doe ik het ook, gewoon 1 kamerthermostaat, de rest van het huis doet mee, en blijft ietsje achter, en kan lokaal dichtgezet worden. Maar daarmee kun je niet boven verwarmen terwijl beneden uit blijft, daarvoor zou je een 2e chronotherm boven willen hebben ipv de Round.
Mijn vraag is of de beschreven problemen worden opgelost door bijv. een Evohome te plaatsen in de woonkamer of misschien beter het bedieningspaneel van de Daikin in de woonkamer te plaatsen. Misschien is het ook een alternatief het Daikin LAN/WIFI module te kopen en te combineren met een WiFi thermometer in de woonkamer. Dan kan ik via mijn mobiel telefoon en afhankelijk van de temperatuur in de woonkamer de Daikin aansturen. Ik weet alleen niet of ik via de Daikin Onecta app toegang heb tot stooklijn en andere installateursinstellingen of de compressor uit kan zetten wanneer de temperatuur in de woonkamer is bereikt. Dat zijn op dit moment de oplossingen die in mijn hoofd rondslingeren. Zeker zijn er betere oplossingen, maar die ken ik it (en mijn installateur zeker ook niet).
De Daikin ipv Chronotherm heeft alleen zin als die de klep beneden ook gaat aansturen. Die Chronotherm doet dat nu al. De LAN/WiFi adapter gaat je niet helpen, tenzij je zelf met Home Assistant aan de slag wilt. Dan ben je misschien nog beter af met mijn project over een maand of zo.
Evohome kan maar dan moet je wel alles ombouwen waarschijnlijk.
Als je kunt achterhalen hoe de kleppen nu gestuurd worden, kun je kijken of het mogelijk is de Round boven te vervangen door een simpelere aan/uit thermostaat die Daikin en klep boven aanstuurt. Dus:
-Round warmtevraag -> klep boven open en WP aan
-Chronotherm warmtevraag -> klep beneden open en WP aan
Enige nadeel is dat je minimum AWT nu wat hoger moet kiezen om pendelen te voorkomen als 1 van beiden maar warmtevraag heeft, terwijl de AWT wat lager mag zijn als beiden openstaan. En dat kun je via de Daikin controller regelen, ook als deze bij de WP hangt, maar alleen handmatig; daarvoor zou de LAN adapter wel handig kunnen zijn.
Toegang tot de installateursinstellingen via de app is niet per se nodig, kan gewoon via de controller: want je systeem moet na iedere wijziging herstarten dus dat doe je liever niet te vaak.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos