Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 27 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024

rokl

test

Ja, dat is wat @Martyn89 zegt. "de kamerthermostaat" is "de Daikin kamerthermostaat". De twee alternatieven voor de Daikin kamerthermostaat zijn:
-aan/uit via relais
-sturen op AWT en het afgiftesysteem de kamertemperatuur laten regelen (waarbij Daikin vanzelf gaat pendelen als retourtemperatuur te hoog wordt)
Over de tweede optie: hiervoor moet ik dan de Daikin interface in mijn woonkamer plaatsen of ???

[ Voor 5% gewijzigd door rokl op 02-11-2023 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57
rokl schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:42:
Ik denk dat ik de stooklijn goed heb; mijn warmtepomp pendelt niet wanneer de 2 kamerthermostaten die ik thuis heb, buiten spel worden gezet. Maar omdat de Daikin Interface op de 2e verdieping bij de ketel/binnenunit zit, moet ik met iets de warmtevraag in de woonkamer (vloervervarming) en op de 1e/2e verdieping (radiatoren) kunnen regelen. Dat doe ik op dit moment met de Honeywell Chronotherm Touch (woonkamer) een Honeywell Round (1e/2e verdieping; hangt op de gang van de 1e verdieping). De radiatoren kan ik alleen via de Round verwarmen en de vloerverwarming alleen via de Chronotherm Touch (noemt men dat 2 zones??). Ik zou niet weten hoe ik de warmtevraag anders kan regelen. Tips zijn welkom, maar besef dat ik geen tweaker ben, maar een leek.

Feit is dat op het moment dat de gewenste temperatuur is bereikt de warmtepomp begint te pendelen omdat de Chronotherm zegt dat die aan/uit moet. Zet ik de gewenste temperatuur op de Chronotherm duidelijjk hoger dan de daadwerkelijkte temperatuur (bijv. 1-2 graden), loopt de warmtepomp zonder pendelen. Gebruik ik de Round, pendelt de warmtepomp altijd, los van het verschil tussen gewenste en daadwerkelijke temperatuur. De warmtepomp begint toch niet van alleen te pendelen, dat wordt toch getriggerd en voor zover ik het begrijp komt dat door de schakelingen van de 2 thermostaten (bijv. kent de Round alleen maar 3, 6, 9 of 12 schakelingen per uur en heeft geen mogelijkheid om een min aan tijd of min uit tijd te kiezen).

Dus wat is dan een oplossing?
De Chronotherm is aan/uit, die doet hetzelfde als de Daikin kamerthermostaat zou doen, maar met een (kleinere) hysterese.

[edited] De Round pulseert max 3x/uur in de laagste stand, en is niet langzamer te krijgen en heeft geen minimale tijd. Hij moduleert (hoop ik) niet door te pulseren, maar gaat (hoop ik) aan/uit op hysterese. Als je stooklijn goed staat, zal hij toch lange runs kunnen maken. Als hij echt pulseert omdat hij al terugregelt bij het naderen van de gewenste temperatuur, dan is deze thermostaat gewoon niet geschikt voor een WP.

En 2 thermostaten op 1 systeem, hoe doe je dat? wil je dat de WP aan gaat als tenminste 1 van beiden warmte vraagt, ook als de andere ruimte daardoor te warm wordt? Zoja, prima, maar waarschijnlijk wil je dat niet, en moet je tenminste 1 van beide zones naregelen. Hoe zit dat nu of wil je dat regelen?

[ Voor 8% gewijzigd door arnoldniessen op 02-11-2023 23:38 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:52:
[...]

De Chronotherm is aan/uit, die doet hetzelfde als de Daikin kamerthermostaat zou doen, maar met een (kleinere) hysterese.

[edited] De Round pulseert max 3x/uur in de laagste stand, en is niet langzamer te krijgen en heeft geen minimale tijd. Hij moduleert (hoop ik) niet door te pulseren, maar gaat (hoop ik) aan/uit op hysterese. Als je stooklijn goed staat, zal hij toch lange runs kunnen maken. Als hij echt pulseert omdat hij al terugregelt bij het naderen van de gewenste temperatuur, dan is deze thermostaat gewoon niet geschikt voor een WP.

En 2 thermostaten op 1 systeem, hoe doe je dat? wil je dat de WP aan gaat als tenminste 1 van beiden warmte vraagt, ook als de andere ruimte daardoor te warm wordt? Zoja, prima, maar waarschijnlijk wil je dat niet, en moet je tenminste 1 van beide zones naregelen. Hoe zit dat nu of wil je dat regelen?
Voor zover ik weet (installateur zou meer hierover kunnen zeggen) zit er een schakelaar op de vloerverwarmingsverdeler, die een klep aanstuurt. Zolang de thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag aangeeft blijft de klep dicht. Omgekeerd, wanneer de thermostaat in de woonkamer warmtevraag aangeeft, maar niet de thermostaat op de 1e verdieping wordt de woonkamer verwarmt en de radiatoren op de 1e/2e verdieping blijven uit. Ik kan ook tegelijkertijd een warmtevraag genereren via beide thermostaten; dan worden vloerverwarming en de radiatoren warm. Kortom: via de twee thermostaten kan ik woonkamer en radiatoren separaat sturen.

Wat ik nu wil? Ik denk dat een separate aansturing van de radiatoren op de 1e/2e verdieping niet meer nodig is. Omdat de aanvoerwatertemperatuur nu veel lager is dan met CV ketel, worden mijn T22 radiatoren alleen maar een beetje warm. Dan is het misschien beter om ze samen met de vloerverwarming aan te zetten. Immers zitten er nog thermostaatkranen erop zodat ik voor de een of andere kamer deze kan dichtdraaien wanneer ik niet wil dat ze opwarmen.

Mijn vraag is of de beschreven problemen worden opgelost door bijv. een Evohome te plaatsen in de woonkamer of misschien beter het bedieningspaneel van de Daikin in de woonkamer te plaatsen. Misschien is het ook een alternatief het Daikin LAN/WIFI module te kopen en te combineren met een WiFi thermometer in de woonkamer. Dan kan ik via mijn mobiel telefoon en afhankelijk van de temperatuur in de woonkamer de Daikin aansturen. Ik weet alleen niet of ik via de Daikin Onecta app toegang heb tot stooklijn en andere installateursinstellingen of de compressor uit kan zetten wanneer de temperatuur in de woonkamer is bereikt. Dat zijn op dit moment de oplossingen die in mijn hoofd rondslingeren. Zeker zijn er betere oplossingen, maar die ken ik it (en mijn installateur zeker ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Heb vandaag mn thermostaat om gezet van ruimte thermostaat naar weersafhankelijke regeling. Ik denk dat ik de stooklijn na een jaar spelen redelijk goed heb staan. Als de zon niet in de woonkamer schijnt dan wordt de ingestelde temp net niet of pas na een paar uur gehaald. Toch wil ik weersafhankelijk stoken om te zien of ik nog langer en tegen een lager opgenomen vermogen de installatie kan laten draaien om zodoende de vloerverwarming langer te laten draaien waardoor de vloer aangenamer aanvoelt. Ik heb ook nog radiatoren in huis. Nu dacht ik eigenlijk dat de installatie continue zou blijven draaien , alleen met minder vermogen, maar ik zie toch nog dat ie afslaat. Waat zit mn denkfout? Op mn display van de dainkin thermostaat staat nu 33graden en ik heb de afwijking op -3 staan. Het is nog te vroeg om wat van temp in de kamer te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:55
Heb die van mij vanochtend weer aangeslingerd en heb weer dit pendel gedrag.
Iemand een idee hoe ik hier vanaf kan komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MemsagLX7T_OHPBmOFaXuwY2ekk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O7F7BU2WvoYhGASD9oHZnYVF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovYh6P1Q5GcCxOAhR4l8dGgEPqc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2CoyBQiMppETQzzVFwi6Tl4r.png?f=user_large

Ter vergelijking; gisteren was het zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5t-67rHesm2BP9MMJMng6AAL9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OK0GhvJgKNOsrgSYB2DJQfh7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Flappie op 03-11-2023 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-08 12:12
Flappie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die momenten waar hij echt gaat pendelen (die kleine piekjes op en neer) kan je de AWT 1 graad verhogen. Dan trekt hij erdoor en na enige tijd kun je weer terug. Dat heb ik met HA geprogrammeerd en werkt perfect. Het is net een soort over control waar hij niet meer uitkomt maar wel blijft draaien, al kan hij uitvallen als een van die piekjes tot een te hoge AWT komt. Hier schommelt hij dan meestal 0.8 - 1.6 graden boven de setpoint van de AWT en pas na verhogen zakt die naar setpoint.

Wat je volgens mij vooral ziet in jouw overzicht is dat hij uitgaat om het opnieuw te proberen, ik vermoed dat je AWT 2 graden hoger is dan setpoint op die momenten, dat zie ik hier ook als het buiten wat warmer is en de warmtevraag laag is. Ik zoek nog een perfecte oplossing, maar laat hem nu bij opstart overal warmte kwijt kunnen (radiatoren volledig open) en heb de flow wat verhoogt zodat hij relatief gezien wat meer warmte kwijt kan bij opstart. Dat laatste denk ik niet dat jij moet doen gezien hij al op 15 staat én je retour al relatief warm is.

Ik baal daar ook wel van, het is een soort onvermogen door een veel te kritische maximale afwijking waar hij bij relatief weinig warmtevraag gewoon heel snel aankomt tijdens de opstart. Eenmaal opgestart stabiliseert hij en snort de hele dag rustig door.
aanzee schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:23:
Heb vandaag mn thermostaat om gezet van ruimte thermostaat naar weersafhankelijke regeling. Ik denk dat ik de stooklijn na een jaar spelen redelijk goed heb staan. Als de zon niet in de woonkamer schijnt dan wordt de ingestelde temp net niet of pas na een paar uur gehaald. Toch wil ik weersafhankelijk stoken om te zien of ik nog langer en tegen een lager opgenomen vermogen de installatie kan laten draaien om zodoende de vloerverwarming langer te laten draaien waardoor de vloer aangenamer aanvoelt. Ik heb ook nog radiatoren in huis. Nu dacht ik eigenlijk dat de installatie continue zou blijven draaien , alleen met minder vermogen, maar ik zie toch nog dat ie afslaat. Waat zit mn denkfout? Op mn display van de dainkin thermostaat staat nu 33graden en ik heb de afwijking op -3 staan. Het is nog te vroeg om wat van temp in de kamer te zeggen.
Daarvoor zou je eigenlijk moeten zien waardoor hij afslaat. Dat kan een te hoge retour zijn (dus afgifte vloer die te laag wordt) of een combinatie met te lage warmtevraag die de warmtepomp net niet kan leveren. Hoeft niet erg te zijn overigens. Je kan eens een tijdje in de gaten houden hoe hoog je aanvoer temperatuur en retour temperatuur zijn en wellicht wat met je flow spelen later. Ideaal is het verschil tussen retour en aanvoer zo’n 3-5 graden. Volgens mij valt hij tussen 2-2.5 uit.

Is het een open vloer verwarming of mengsysteem? In dat laatste geval kan de vloer de vraag mogelijk beperken waardoor je warmtepomp alleen de radiatoren voedt en de retour snel oploopt.

[ Voor 38% gewijzigd door Martyn89 op 03-11-2023 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Dank je wel Martyn,
Ik ga met je adviezen aan de slag.
Het zonnetje staat nu op de ramen dus ik krijg misschien een beetje een vertekend beeld. Ik zal hem zo eens een paar dagen laten staan. . De vloerverwarming is van het meng type. Had hier al wat over gelezen maar zal er eens wat dieper in duiken. Ik zie nu dat mn dT nu een kleine 2 graden is (32,4 om 30,6) en een debiet van 13,6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
rokl schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:00:
Voor zover ik weet (installateur zou meer hierover kunnen zeggen) zit er een schakelaar op de vloerverwarmingsverdeler, die een klep aanstuurt. Zolang de thermostaat in de woonkamer geen warmtevraag aangeeft blijft de klep dicht. Omgekeerd, wanneer de thermostaat in de woonkamer warmtevraag aangeeft, maar niet de thermostaat op de 1e verdieping wordt de woonkamer verwarmt en de radiatoren op de 1e/2e verdieping blijven uit. Ik kan ook tegelijkertijd een warmtevraag genereren via beide thermostaten; dan worden vloerverwarming en de radiatoren warm. Kortom: via de twee thermostaten kan ik woonkamer en radiatoren separaat sturen.
Dit is wel relevant om te weten voor je gaat veranderen: stuurt de Chronotherm zelf die klep van de vloerverwarming beneden, of doet de Daikin dat, of gaat dat anders? Het klinkt ook of er 2 kleppen inzitten, niet een enkele driewegklep. Hoe wordt de klep voor boven gestuurd, want die Round stuurt eenpulserend signaal, gaat dat ook naar de klep voor boven?
Wat ik nu wil? Ik denk dat een separate aansturing van de radiatoren op de 1e/2e verdieping niet meer nodig is. Omdat de aanvoerwatertemperatuur nu veel lager is dan met CV ketel, worden mijn T22 radiatoren alleen maar een beetje warm. Dan is het misschien beter om ze samen met de vloerverwarming aan te zetten. Immers zitten er nog thermostaatkranen erop zodat ik voor de een of andere kamer deze kan dichtdraaien wanneer ik niet wil dat ze opwarmen.
Zo doe ik het ook, gewoon 1 kamerthermostaat, de rest van het huis doet mee, en blijft ietsje achter, en kan lokaal dichtgezet worden. Maar daarmee kun je niet boven verwarmen terwijl beneden uit blijft, daarvoor zou je een 2e chronotherm boven willen hebben ipv de Round.
Mijn vraag is of de beschreven problemen worden opgelost door bijv. een Evohome te plaatsen in de woonkamer of misschien beter het bedieningspaneel van de Daikin in de woonkamer te plaatsen. Misschien is het ook een alternatief het Daikin LAN/WIFI module te kopen en te combineren met een WiFi thermometer in de woonkamer. Dan kan ik via mijn mobiel telefoon en afhankelijk van de temperatuur in de woonkamer de Daikin aansturen. Ik weet alleen niet of ik via de Daikin Onecta app toegang heb tot stooklijn en andere installateursinstellingen of de compressor uit kan zetten wanneer de temperatuur in de woonkamer is bereikt. Dat zijn op dit moment de oplossingen die in mijn hoofd rondslingeren. Zeker zijn er betere oplossingen, maar die ken ik it (en mijn installateur zeker ook niet).
De Daikin ipv Chronotherm heeft alleen zin als die de klep beneden ook gaat aansturen. Die Chronotherm doet dat nu al. De LAN/WiFi adapter gaat je niet helpen, tenzij je zelf met Home Assistant aan de slag wilt. Dan ben je misschien nog beter af met mijn project over een maand of zo.

Evohome kan maar dan moet je wel alles ombouwen waarschijnlijk.

Als je kunt achterhalen hoe de kleppen nu gestuurd worden, kun je kijken of het mogelijk is de Round boven te vervangen door een simpelere aan/uit thermostaat die Daikin en klep boven aanstuurt. Dus:
-Round warmtevraag -> klep boven open en WP aan
-Chronotherm warmtevraag -> klep beneden open en WP aan
Enige nadeel is dat je minimum AWT nu wat hoger moet kiezen om pendelen te voorkomen als 1 van beiden maar warmtevraag heeft, terwijl de AWT wat lager mag zijn als beiden openstaan. En dat kun je via de Daikin controller regelen, ook als deze bij de WP hangt, maar alleen handmatig; daarvoor zou de LAN adapter wel handig kunnen zijn.

Toegang tot de installateursinstellingen via de app is niet per se nodig, kan gewoon via de controller: want je systeem moet na iedere wijziging herstarten dus dat doe je liever niet te vaak.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

arnoldniessen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:07:
[...]

Dit is wel relevant om te weten voor je gaat veranderen: stuurt de Chronotherm zelf die klep van de vloerverwarming beneden, of doet de Daikin dat, of gaat dat anders? Het klinkt ook of er 2 kleppen inzitten, niet een enkele driewegklep. Hoe wordt de klep voor boven gestuurd, want die Round stuurt eenpulserend signaal, gaat dat ook naar de klep voor boven?

[...]

Zo doe ik het ook, gewoon 1 kamerthermostaat, de rest van het huis doet mee, en blijft ietsje achter, en kan lokaal dichtgezet worden. Maar daarmee kun je niet boven verwarmen terwijl beneden uit blijft, daarvoor zou je een 2e chronotherm boven willen hebben ipv de Round.

[...]

De Daikin ipv Chronotherm heeft alleen zin als die de klep beneden ook gaat aansturen. Die Chronotherm doet dat nu al. De LAN/WiFi adapter gaat je niet helpen, tenzij je zelf met Home Assistant aan de slag wilt. Dan ben je misschien nog beter af met mijn project over een maand of zo.

Evohome kan maar dan moet je wel alles ombouwen waarschijnlijk.

Als je kunt achterhalen hoe de kleppen nu gestuurd worden, kun je kijken of het mogelijk is de Round boven te vervangen door een simpelere aan/uit thermostaat die Daikin en klep boven aanstuurt. Dus:
-Round warmtevraag -> klep boven open en WP aan
-Chronotherm warmtevraag -> klep beneden open en WP aan
Enige nadeel is dat je minimum AWT nu wat hoger moet kiezen om pendelen te voorkomen als 1 van beiden maar warmtevraag heeft, terwijl de AWT wat lager mag zijn als beiden openstaan. En dat kun je via de Daikin controller regelen, ook als deze bij de WP hangt, maar alleen handmatig; daarvoor zou de LAN adapter wel handig kunnen zijn.

Toegang tot de installateursinstellingen via de app is niet per se nodig, kan gewoon via de controller: want je systeem moet na iedere wijziging herstarten dus dat doe je liever niet te vaak.
Super bedankt. Hier kan ik iets mee. Zal je vragen voorlegen aan de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Flappie schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:52:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Me valt op dat je delta T onder de 3 graden zit. Zou dat op wijzen dat de pomp de warmte niet kwijt kan? Trouwens gaat de pomp bij mij vandaag ook pendelen, alhoewel de dagen daarvoor dat niet het geval was en de buitentemperatuur ook niet veel anders was dan vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Mijn dT is rond de 2graden, kan ik straffeloos het debiet een beetje verlagen om de dT te verhogen? (Woonkamer/eetkamer/keuken) heeft vloerverwarming plus 2 radiatoren, slaapkamers alleen radiatoren. Of loop ik dan tegen (voor mij) onverwachte problemen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmrichard
  • Laatst online: 11-09 14:20
Ik ben benieuwd of iemand onderstaand probleem herkent met de Daikin Intergas warmtepomp combi 8 kw zonder koelen. Ik heb dit probleem sinds ik de combi heb (nu ongeveer 1 jaar).

1 op de 4 keer ongeveer krijg ik geen warm water (ik heb warm water niet in een comfort stand staan dus moet als het werkt altijd 30 seconden wachten). Ik moet er bij zeggen dat er soms 2 a 3 dagen geen warm water vraag is.

Wanneer het fout gaat, gaat de ketel gaat dan een paar keer tussen code 3 en 4 pendelen om vervolgens in storing te gaan in code 4. Soms werkt het weer naar een paar keer resetten en dan blijft hij het weer een week vaak doen. De leverancier heeft al de hele ketel doorgemeten en de ontsteker vernieuwd in de ketel. Tegelijkertijd is het voor hun lastig troubleshooten omdat het probleem er vaak niet is wanneer hun er zijn.

Mijn gevoel zegt dat het in de aansturing zit in de warmtepomp en wanneer de verwarming gas wil en de douche, dat er dan wat in een foutcode modus gaat. Tegelijkertijd valt op dat de verwarming dan ook volledig elektrisch gaat werken, en ook niet bij een hoge temperatuur aanvraag, niet het gas deel pakt.

Mijn vraag is tweeledig. Kent iemand dit probleem en weet iemand waar ik het in zou kunnen zoeken zodat ik de leverancier wat kan helpen in een richting. Of is het slimmer om zelf contact op te nemen met Daikin/Intergas.

Alvast bedankt voor jullie hulp en een goed weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
wmrichard schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 17:03:
1 op de 4 keer ongeveer krijg ik geen warm water (ik heb warm water niet in een comfort stand staan dus moet als het werkt altijd 30 seconden wachten). Ik moet er bij zeggen dat er soms 2 a 3 dagen geen warm water vraag is.

Wanneer het fout gaat, gaat de ketel gaat dan een paar keer tussen code 3 en 4 pendelen om vervolgens in storing te gaan in code 4. Soms werkt het weer naar een paar keer resetten en dan blijft hij het weer een week vaak doen. De leverancier heeft al de hele ketel doorgemeten en de ontsteker vernieuwd in de ketel. Tegelijkertijd is het voor hun lastig troubleshooten omdat het probleem er vaak niet is wanneer hun er zijn.

Mijn gevoel zegt dat het in de aansturing zit in de warmtepomp en wanneer de verwarming gas wil en de douche, dat er dan wat in een foutcode modus gaat. Tegelijkertijd valt op dat de verwarming dan ook volledig elektrisch gaat werken, en ook niet bij een hoge temperatuur aanvraag, niet het gas deel pakt.

Mijn vraag is tweeledig. Kent iemand dit probleem en weet iemand waar ik het in zou kunnen zoeken zodat ik de leverancier wat kan helpen in een richting. Of is het slimmer om zelf contact op te nemen met Daikin/Intergas.
Waarom denk je dat het in de warmtepomp zit? Ik denk dat het in de gasketel zit. Die levert geen warmte voor CV, en geen warmte voor warm water.

De warmtepomp unit zorgt er alleen voor (via een seriele verbinding met de gasketel) (1) dat bij warmwaterbereiding het CV water niet door de gasketel gestuurd wordt (2) hoe warm het water mag worden (3) of warm water functie aan of uit staat.

Bedrijfsmodus 4=ontsteking, 3=ventilatie, en na 4 mislukte ontstekingspogingen gaat hij in storing, zowel bij warm water als CV. Klinkt als ontstekingsprobleem: gasklep, bougie, bedrading, elektronica, of een defecte terugmelding of hij wel of niet goed brandt. Zou een installateur toch ervaring mee moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmrichard
  • Laatst online: 11-09 14:20
arnoldniessen schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 18:00:
[...]

Waarom denk je dat het in de warmtepomp zit? Ik denk dat het in de gasketel zit. Die levert geen warmte voor CV, en geen warmte voor warm water.

De warmtepomp unit zorgt er alleen voor (via een seriele verbinding met de gasketel) (1) dat bij warmwaterbereiding het CV water niet door de gasketel gestuurd wordt (2) hoe warm het water mag worden (3) of warm water functie aan of uit staat.

Bedrijfsmodus 4=ontsteking, 3=ventilatie, en na 4 mislukte ontstekingspogingen gaat hij in storing, zowel bij warm water als CV. Klinkt als ontstekingsprobleem: gasklep, bougie, bedrading, elektronica, of een defecte terugmelding of hij wel of niet goed brandt. Zou een installateur toch ervaring mee moeten hebben.
Bedankt voor je reactie. Ik ga weer bellen met mijn installateur, hopelijk kunnen ze nu naar de 3e keer het euvel wel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

tingbrouwer schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 15:15:
[...]

tip: begin met 9-05 minimum AWT, van hoog naar laag in te stellen. (zet anders de stooklijn plat)

Eventuele oplossing, werkt hier tot volle tevredenheid: (8kW hybride, bg. vloerverwarming)
9-05 minimum AWT op 26°C. E vermogen kan niet lager dan minimaal (ca. 260-285 Watt) bij te geringe afgifte gaat dan de aanvoer R1T omhoog, (WP schakelt uit bij 1,8K verschil tussen setpoint en AWT (R1T)). Ik schakel ter voorkoming dat de WP uitschakelt de vloerverwarming van de slaapkamer (extra afgifte) bij,
in met een verschil van 1,2K en uit 0,8K (AWT-R1T)
Trouwens is sporadisch bij buitentemp >15°C, en dan zo'n 5 minuten per uur.
Mag ik vragen wat diverse termen die jij gebruikt betekenen:
aanvoer R1T ?
setpoint ?
AWT (R1T)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:11
rokl schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:14:
[...]

Mag ik vragen wat diverse termen die jij gebruikt betekenen:
aanvoer R1T ?
setpoint ?
AWT (R1T)
Aanvoer R1T; zie schema (R1T-WATER UIT PLATENWISSELAAR)
Setpoint = de gevraagde watertemperatuur
AWT (R1T) ik bedoel AanvoerWaterTemperatuur (MINUS) R1T (WATER UIT PLATENWISSELAAR)
zie ook de uitgebreide handleiding voor de installateur https://www.daikin.eu/con...ference%20guide_Dutch.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/je7-zyKYekoaa_R7edGGjBl0_vI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1sAKQQvrSH5k6o5fjvGxuvex.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Weet niet of ik hier op de juiste plek mn vraag stel, maar probeer het toch maar even. Sinds een paar dagen heb ik mn warmtepomp (8kw) op weersafhankelijk staan, met een afwijking van -3 . Nu merkte ik vanmorgen dat mn vloer koud is. Dacht even dat mn vloerverwarmingpomp kapot was maar kwam er achter dat mn Jp opti control op de vloerverwarming, de circulatiepomp pas inschakelt bij 35 graden aanvoer. Nu wordt mn huis dus alleen opgewarmd dmv de radiatoren. Die 35 graden is eigenlijke te hoog voor een wp. Immers mn huis krijg ik ook warm met een lagere temp (bij de huidige buitentemperaturen) weet iemand of ik die 35 graden van de opti control kan verlagen tot zeg 30 of 32 graden? Op die manier doet mn vloerverwarming tenminste ook wat zonder dat ik het water van de wp hoger moet zetten, alleen maar om de vloer op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
aanzee schreef op zondag 5 november 2023 @ 12:26:
Weet niet of ik hier op de juiste plek mn vraag stel, maar probeer het toch maar even. Sinds een paar dagen heb ik mn warmtepomp (8kw) op weersafhankelijk staan, met een afwijking van -3 . Nu merkte ik vanmorgen dat mn vloer koud is. Dacht even dat mn vloerverwarmingpomp kapot was maar kwam er achter dat mn Jp opti control op de vloerverwarming, de circulatiepomp pas inschakelt bij 35 graden aanvoer. Nu wordt mn huis dus alleen opgewarmd dmv de radiatoren. Die 35 graden is eigenlijke te hoog voor een wp. Immers mn huis krijg ik ook warm met een lagere temp (bij de huidige buitentemperaturen) weet iemand of ik die 35 graden van de opti control kan verlagen tot zeg 30 of 32 graden? Op die manier doet mn vloerverwarming tenminste ook wat zonder dat ik het water van de wp hoger moet zetten, alleen maar om de vloer op te warmen.
Dat kan een reden zijn waarom je warmtepomp ook uitviel zoals je eerder aan hebt gekaart. Eigenlijk wil je bij een warmtepomp niet met een (traditionele) mengverdeler werken, soms wordt deze omgebouwd. Een mengverdeler dient vooral om het te warme water uit een gasketel niet direct je vloer in te sturen maar te mengen tot acceptabele temperaturen. Een warmtepomp levert liefst juist geen hoge temperaturen en kan zelfs prima de temperaturen leveren die je vloerverwarming graag zou zien. Ik zou dan ook oppassen teveel aan te passen of daar een goede installateur bij te betrekken, misschien dat op de lange termijn een ander soort verdeler de betere oplossing is. Bij dit soort lage temperaturen is de flow naar je vloerverwarming veel groter, hij moet immers in plaats van beetjes bijmengen grote hoeveelheden water toelaten. De meeste systemen zijn daar niet voor geschikt.

Zie ook dit topic, waar je waarschijnlijk ook wat beter antwoord kan krijgen op je vraag: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

[ Voor 5% gewijzigd door Martyn89 op 05-11-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Bedankt voor het extra leesvoer Martyn! Nu mis ik de helft van de f1….😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
aanzee schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:32:
Snel nog even het einde kijken dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:58
Iemand ooit bekeken wat het extra energieverbruik is bij een halve of hele graad extra?

Moet zeggen dat het bij 21 (20.3 werkelijk) erg lekker is, terwijl 20,5 (19.8) toch net te fris was.
Maarja, hoeveel stroom is dat extra?

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rugzak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-12-2023
Volgens dit artikel elke graad hoger zo'n 2.5% meer energie.
Ik heb het zelf nooit gemeten.
Hangt ook van het warmteverlies van het huis af.
https://id.nl/energie-en-...rmtepomp-zo-laag-mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Hallo beste forumleden,

Na een eerste paar weken spelen met de weersafhankelijke water temperatuur, denk ik dat ik voor de buitentemperatuur van 8-15 graden een aardige curve heb gevonden. Wanneer de warmtepomp eenmaal op stoom is, blijft deze redelijk constant "doorpruttelen" tot de nachtverlaging. Ik gebruik vooralsnog wel een nachtverlaging van 20 naar 18 graden, omdat de warmptepomp dan nu helemaal niet hoeft te werken en dat zuiniger is dan de opstart in de morgen, die ik stapsgewijs dde.

Echter, soms bij opstarten is er een milde vorm van pendelgedrag. Ik denk dat dit komt, omdat de temperatuursensor buiten flink lagere temperaturen aangeeft dan werkelijk. Dat zal komen door de koude lucht die van de ventilator af komt.

Zie onder de statistieken van gisteren met resp. het verbruik in watt, de buitentemperatuur en de weersafhankelijke, ingestelde watertemperatuur. de delta T is netjes 3-4 graden, debiet 15l, afgifte middels LT radiator met ventilatoren. Afgifte lijkt voldoende?. De binnentemperatuur loopt niet boven de hysterese van 0,5 boven de ingestelde temperatuur voor de Daikin besluit af te schakelen en kort daarna weer in te schakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAa-SJ-v6KsvlTnFRl9OtFXq2Ok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoJ6DeBsVKOtZBVMtk9IeGFb.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGR3tlpNRxeKMpM_2nw2PCNu2pg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m1ut7GiHhbjRsGtDLTFtb2S6.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sdaW1qzTWeikzzAFuUoUu1-I_co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eU5xqGvLjrvP0356dNnCTx61.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt verband te houden met de daling van de buitentmperatuur. Ik vraag me dus af of er een mogelijkheid een offset in de temperatursensor te zetten? Kon het niet vinden. Dan dus wellicht de vraag of iemand ervaring heeft met het instellen van een externe temperatuur sensor?
Of is dit ook met de AWT nog wat te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Stijn1981 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:28:
Hallo beste forumleden,

Na een eerste paar weken spelen met de weersafhankelijke water temperatuur, denk ik dat ik voor de buitentemperatuur van 8-15 graden een aardige curve heb gevonden. Wanneer de warmtepomp eenmaal op stoom is, blijft deze redelijk constant "doorpruttelen" tot de nachtverlaging. Ik gebruik vooralsnog wel een nachtverlaging van 20 naar 18 graden, omdat de warmptepomp dan nu helemaal niet hoeft te werken en dat zuiniger is dan de opstart in de morgen, die ik stapsgewijs dde.

Echter, soms bij opstarten is er een milde vorm van pendelgedrag. Ik denk dat dit komt, omdat de temperatuursensor buiten flink lagere temperaturen aangeeft dan werkelijk. Dat zal komen door de koude lucht die van de ventilator af komt.

Zie onder de statistieken van gisteren met resp. het verbruik in watt, de buitentemperatuur en de weersafhankelijke, ingestelde watertemperatuur. de delta T is netjes 3-4 graden, debiet 15l, afgifte middels LT radiator met ventilatoren. Afgifte lijkt voldoende?. De binnentemperatuur loopt niet boven de hysterese van 0,5 boven de ingestelde temperatuur voor de Daikin besluit af te schakelen en kort daarna weer in te schakelen.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het lijkt verband te houden met de daling van de buitentmperatuur. Ik vraag me dus af of er een mogelijkheid een offset in de temperatursensor te zetten? Kon het niet vinden. Dan dus wellicht de vraag of iemand ervaring heeft met het instellen van een externe temperatuur sensor?
Of is dit ook met de AWT nog wat te verbeteren?
Daar kom ik weer met mijn gemiddeldentimer; maar middel je de buitentemperatuur? Ik zie dat je AWT direct mee lijkt te gaan met de buitentemperatuur, dat is best een harde verandering voor de warmtepomp en op die momenten kan hij uitgaan tot de retour voldoende is gezakt om het dan weer opnieuw te proberen. De gemiddeldentimer dient juist voor wat je zegt; zorgen dat een buiten temperatuur wijziging niet gelijk hard je AWT aanpast. Geeft een rustigere warmtepomp en ook een meer traploze verlaging van de AWT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSokEiIyMEouhwCfaj3dvrzthPA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtL6CK9pGsTw0zzLPc6c0Wqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn1981
Ah top! Ik had in mijn hoofd dat die voor binnen temperatuur was. Geen idee waarom ik dat uberhaupt dacht, maar goed. Ik ga die eens checken, dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
mk1992 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:05:
Iemand ooit bekeken wat het extra energieverbruik is bij een halve of hele graad extra?

Moet zeggen dat het bij 21 (20.3 werkelijk) erg lekker is, terwijl 20,5 (19.8) toch net te fris was.
Maarja, hoeveel stroom is dat extra?
Het verschil is groot. Kijk maar om mindergas.nl naar het aantal graaddagen als je van 20.0C continu naar 21.0C continue gaat: het aantal graaddagen stijgt 10%, dus je verbruik stijgt ook ca 10%. Heb je radiatoren, dan moet je AWT ook iets omhoog, dat levert je nog een paar procenten extra verlies op je COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Rugzak schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:17:
Volgens dit artikel elke graad hoger zo'n 2.5% meer energie.
Ik begrijp niet hoe ze op die 2.5% komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
arnoldniessen schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:57:
[...]

Ik begrijp niet hoe ze op die 2.5% komen...
Volgens Mileucentraal daalt je energieverbruik per oC met 6%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

aanzee schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:32:
Ik heb recentelijk de mengverdeler en vloerverwarmingspomp laten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rugzak
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14-12-2023
jdbiggelaa schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:39:
[...]

Misschien een andere manier van rekenen? Elk huis is verschillend. Dus zou je het zelf moeten meten om achter je meer /minder energie verbruik te komen. Ook de afweging van comfort in warmte is van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Het blijft voor mij toch regelmatig een raadsel waarom de pomp uit gaat. Voorbeeld gisteren, 13:52. Buitentemperatuur was 11 graden, de streef AWT was 28 graden. Op het moment dat de compressor uit ging waren de sensordata:

AWT = 28.8 graden, delta T = 4.8 graden, flow = 13.1 liter/minuut (max is 15 liter/minuut), 750 W vermogen

6 minuten later ging de compressor weer aan. Trouwens is het uitgaan van de compressor niet echt te zien in de grafiek omdat deze een lopend gemiddelde over meerdere minuten toont (helaas, maar Homewizard levert geen hogere resolutie).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2acUZYwZOYaI1KQFQ_7wnVZf2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/um7IIbMTCeUNyDqYAzmTwvX6.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me wel opvalt is dat de AWT regelmatig boven de gewenste AWT zit met maximale afwijkingen tot 2 graden. Code 8-05 staat op 5 graden.

[ Voor 17% gewijzigd door rokl op 07-11-2023 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
jdbiggelaa schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:39:
Dat lijkt me al realistischer. Mogelijk uitgegaan van nachtverlaging wat het extra verbruik wat beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Rugzak schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:00:
Misschien een andere manier van rekenen? Elk huis is verschillend. Dus zou je het zelf moeten meten om achter je meer /minder energie verbruik te komen. Ook de afweging van comfort in warmte is van belang.
Deels, maar 2.5% is wel erg optimistisch - in de basis moet verwarming het warmteverlies compenseren, en dat zijn graaddagen. De verschillen die er zijn zijn vooral hoeveelheid zoninstraling, andere warmteproductie (#mensen, verbruik elektrisch apparaten), en verhouding tussen buiten (temperatuur variabel) en grond (temperatuur ~vast). En of je alleen de woonkamer extra verwarmt, of daarmee ook het hele huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
@rokl , heb contact gehad met JK (de leverancier van de verdeler en opti controller) kreeg direct antwoord van ze, super dus!
Afijn ze hebben een ombouwsetje voor hun verdelers, voor doe het zelf of anders komen ze zelf langs.
Materiaal is nog geen 50 euro. Afijn tot die tijd heb ik ook de instellingen van de opti controller gekregen zodat ik die instelling welke de circ pomp pas bij 35 graden inschakeld, uit kan zetten. Dan draait de vloerverwarming natuurlijk wel altijd mee, maar met de komende koude tijd zal het water toch nooit veel lager dan 30 graden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn1981
Martyn89 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:19:
[...]

Daar kom ik weer met mijn gemiddeldentimer; maar middel je de buitentemperatuur? Ik zie dat je AWT direct mee lijkt te gaan met de buitentemperatuur, dat is best een harde verandering voor de warmtepomp en op die momenten kan hij uitgaan tot de retour voldoende is gezakt om het dan weer opnieuw te proberen. De gemiddeldentimer dient juist voor wat je zegt; zorgen dat een buiten temperatuur wijziging niet gelijk hard je AWT aanpast. Geeft een rustigere warmtepomp en ook een meer traploze verlaging van de AWT.

[Afbeelding]
Hij stond al op 12 uur. Heb eens op 24 uur gezet om de impact van plotselingen wijzigingen op het gemiddelde toch wat te verkleinen.
Dank voor de tip

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 08:14
Let op: als je de gemiddelde timer wil gebruiken zonder dat je een externe buitentemperatuur sensor hebt moet je de energiebespaarfunctie E-08 uitzetten. Deze staat standaard aan. Ook al staat de gemiddelde timer op 12 uur standaard, hier wordt niets mee gedaan zolang E-08 aanstaat.

Zie pagina 68 (linksonder) van de installateurshandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pistash schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:32:
Let op: als je de gemiddelde timer wil gebruiken zonder dat je een externe buitentemperatuur sensor hebt moet je de energiebespaarfunctie E-08 uitzetten. Deze staat standaard aan. Ook al staat de gemiddelde timer op 12 uur standaard, hier wordt niets mee gedaan zolang E-08 aanstaat.

Bedankt voor de link tussen die twee, deze had ik gemist! Vroeg me al af waarom middeling niet werkte. Wel raar dat [E-08] default aanstaat terwijl dat nog niets doet als de energiespaarstekker niet ook verwijderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981

Dankje, stond inderdaad nog aan.
Ik krijg uit de text van de handleiding echter niet goed begrepen wat die functie nu precies doet? Stroomonderbreking op buitenunit toestaan wanneer je vanuit binnen instellingen aanpast? Ik begrijp even niet wat deze instelling dan behelst. En bovenal: of op “nee” zetten consequenties heeft die nadelig kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Goede tip inderdaad, dat was ik vergeten te melden. Die functie verlaagt het stand by verbruik, maar volgens mij is dat verwaarloosbaar. Zal het eens testen. Stand-By verbruik buiten-unit hier altijd 18-19 W.

De reden waarom het dan niet werkt is dat hij zijn buitentemperatuursensor dan uitschakelt om stroom te besparen, waardoor middelen dus niet werkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Martyn89 op 06-11-2023 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
Verwijderd

[ Voor 93% gewijzigd door Pistash op 07-11-2023 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
Heb het even getest en inderdaad, E-08 op uit zetten scheelt maar 1 watt wanneer de warmtepomp niet draait. Gaat van 18 naar 19 watt bij mij.

Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer

Oke, nu begrijp ik waarom na het plaatsen van een externe buitenvoeler er meer "rust" kwam.
(minder fluctueren van vermogen)

Ik heb deze NTC-voeler geplaatst.

iOVEO 036HS06205 - NTC 20KOHM temperatuursensor/kabelsensor/

https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FvT6quzaGWGXBjjLWggVjXe6AeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xszbnCRq3RrnvOy3G5psW6Cc.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-08 11:47

FaceDown

Storende factor.

Bij mij werkte de middeling ook niet. Nu deze instelling aangepast. Als dit werkt ben ik je zeer dankbaar!

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:02:
[...]

Oke, nu begrijp ik waarom na het plaatsen van een externe buitenvoeler er meer "rust" kwam.
(minder fluctueren van vermogen)

https://www.amazon.nl/dp/...87102941_TE_SCE_dp_1?th=1
[Afbeelding]
Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de sensor niet meer zo heftig reageert op de unit zelf. Hoewel je daar met een juist werkende middeling nauwelijks last van hebt kan ik me zo voorstellen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:11:
[...]

Bijkomend voordeel is natuurlijk dat de sensor niet meer zo heftig reageert op de unit zelf. Hoewel je daar met een juist werkende middeling nauwelijks last van hebt kan ik me zo voorstellen.
Geen idee, ik zal hem eens terugzetten op z'n "eigen" buitenvoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:30:
[...]

Geen idee, ik zal hem eens terugzetten op z'n "eigen" buitenvoeler.
Werkt die voeler verder goed? Bij mij hebben ze bij installatie al een extra kabel gelegd, mocht er ooit een externe voeler aangesloten moeten worden (kennelijk zagen ze de bui al hangen). Dus dan zou ik deze makkelijk kunnen installeren. Hoewel het wellicht niet nodig is als de middeling nu goed gaat werken.

Ik zie na de herstart van vanmorgen in elk geval dat tot nu toe de aanvoertemp gelijk blijft dus het ziet er tot dusver wel OK uit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
FaceDown schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:56:
[...]

Werkt die voeler verder goed? Bij mij hebben ze bij installatie al een extra kabel gelegd, mocht er ooit een externe voeler aangesloten moeten worden (kennelijk zagen ze de bui al hangen). Dus dan zou ik deze makkelijk kunnen installeren. Hoewel het wellicht niet nodig is als de middeling nu goed gaat werken.

Ik zie na de herstart van vanmorgen in elk geval dat tot nu toe de aanvoertemp gelijk blijft dus het ziet er tot dusver wel OK uit.
Werkt prima, temperaturen zijn, als de warmtepomp niet draait, nagenoeg gelijk.
(vooral bij een defrost is er een grote afwijking door "de warmte" en stilstand ventilator)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
Interessant, gebruik van een externe sensor.

Ik ben erg benieuwd of het gebruik van een externe sensor nog effect heeft op het defrost gedrag. De sensor in de buitenunit zal dan grote temperatuurschommelingen detecteren en de externe sensor niet. Mocht de buitentemperatuur een rol spelen in het triggeren van een defrost heeft dat mogelijk effect.

Het kan ook zomaar zijn dat de defrost regeling alleen kijkt naar de buitentemperatuur sensor van de buitenunit ongeacht of er een externe sensor is aangesloten. Of dat de buitentemperatuur geen rol speelt in de defrost regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Pistash schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:18:
Interessant, gebruik van een externe sensor.

Ik ben erg benieuwd of het gebruik van een externe sensor nog effect heeft op het defrost gedrag. De sensor in de buitenunit zal dan grote temperatuurschommelingen detecteren en de externe sensor niet. Mocht de buitentemperatuur een rol spelen in het triggeren van een defrost heeft dat mogelijk effect.

Het kan ook zomaar zijn dat de defrost regeling alleen kijkt naar de buitentemperatuur sensor van de buitenunit ongeacht of er een externe sensor is aangesloten. Of dat de buitentemperatuur geen rol speelt in de defrost regeling.
Denk niet dat er voor een defrost gekeken wordt naar één van de buitenvoelers.
(is waarschijnlijk de meting op voeler: Heat Exchanger Mid-temp. in samenwerking met opgenomen en afgegeven vermogen, en andere factoren ??)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stijn1981
Er staat in de installateurs handleiding dat voor sommige zaken de sensor in de buitenunit zelf nog gebruikt wordt. Kan me voorstellen dat dat wellicht voor de defrost geldt.

Verder zie ik bij mij nu ook een veel rustiger patroon in AWT sinds de middeling aan staat. Dank voor die tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkcent
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-09 21:50
Sinds 3 weken hebben wij onze 8kw hybride warmtepomp aanstaan.
Deze verwarmd alleen de begane grond (160m2) met vloerverwarming en open verdeler verdeeld over 18 groepen.
De vloerverwarming ligt op 55cm schuimbeton en is afgewerkt met een anhydriet afwerkvloer en tegels.

Momenteel wordt er nog altijd geklust door de bouwvakkers en staan de deuren overdag helaas nog veel open. De beneden verdieping wordt gelukkig wel goed warm (21garden) middels de AWT regeling op deze setting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXxUgqM0DRGpQj2VyzkAwkVL3Jo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kX8eX3hdMcUm43tiJIyQWH55.png?f=user_large
Er is verder nog niks aan de basis settings veranderd.
Het is mij wel duidelijk geworden dat mijn installateur niet de persoon is voor de verdere fine tuning. Hier wil ik mezelf de komende weken middels dit forum en betere analyse tools verder in verdiepen.
Wanneer ik naar menu 6.2 kijk zie de volgende waardes voor de afgelopen 21 dagen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li1Oa74gVCDAG0J4Q5foLAdPyG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6rvOgLeWgBfrLsfzyDUY3USC.png?f=user_large
Zijn dit reële waardes en is dit werkelijk cumulatief? Ik heb de indruk dat het werkelijk toegenomen stroomverbruik namelijk hoger ligt. Per dag gebruikt de gehele woning momenteel ongeveer 30kWh. Dit is ook inclusief Quooker, elektrische kookplaat, 2 airco's, om te verwarmen op de eerste etage, verlichting etc. Van welk stroomverbruik voor de 8 kWh warmtepomp moet je in deze condities per dag ongeveer uit kunnen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:56
Zou die middeling alleen met een externe buitenvoeler werken?

Ik heb vanmorgen om 9 uur parameter [E-08] van 1 naar 0 gezet, en de middeling op 24 uur.

Nu is vanmorgen de buitentemperatuur opgelopen van 10 naar 12 graden maar de AWT loopt net zo hard mee terug!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dO7Srabu3IpwKw5UH8okhHQKpBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDuzbFIgIdcCQ5SYAcdRXHGH.jpg?f=fotoalbum_large
PS: stooklijn is entiteit t1_target_lwt_zone_main in Home Assistent voor als je de p1p2mqtt oplossing gebruikt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rU_YisgzEzG2T7Bx7j67UWl8I7M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ndtrfcSpmgZff9xnaKL6cWHK.jpg?f=user_large

En hier de buitentemperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NR9giOqQ32B26_jvcAXVb1-KYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/h2o0PzdmUz22omwyeoI0ztRA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Pim57 op 07-11-2023 12:35 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pim57 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:20:

Ik heb vanmorgen om 9 uur parameter [E-08] van 1 naar 0 gezet, en de middeling op 24 uur.

Nu is vanmorgen de buitentemperatuur opgelopen van 10 naar 12 graden maar de AWT loopt net zo hard mee terug!
[edit/correctie] In het begin middelt hij over een kleinere periode, dat geeft meer variatie - hij heeft nu namelijk nog geen 24-uurs historie.

[ Voor 10% gewijzigd door arnoldniessen op 11-11-2023 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-09 22:03
tingbrouwer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:02:
[...]

Die ga ik een uit proberen en net besteld !!!

Ik neem aan dat de externe buiten sensor word aangesloten in de binnenunit, op X5M klem 5 & 6

Dan in het menu [C08] aangeven dat er een externe buiten sensor wordt gebruikt.
[C08] = 1

[E08] > wel weer op 1 (standaard setting)
Als de energiespaarfunctie ingeschakeld is (zie [E08]),
kan de gemiddelde buitentemperatuur alleen berekend worden als de externe buitentemperatuursensor gebruikt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stijn1981
Klinkcent schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:55:
Deze verwarmd alleen de begane grond (160m2) met vloerverwarming en open verdeler verdeeld over 18 groepen.
De vloerverwarming ligt op 55cm schuimbeton en is afgewerkt met een anhydriet afwerkvloer en tegels.

Momenteel wordt er nog altijd geklust door de bouwvakkers en staan de deuren overdag helaas nog veel open. De beneden verdieping wordt gelukkig wel goed warm (21garden) middels de AWT regeling op deze setting:
[Afbeelding]
Er is verder nog niks aan de basis settings veranderd.
Het is mij wel duidelijk geworden dat mijn installateur niet de persoon is voor de verdere fine tuning. Hier wil ik mezelf de komende weken middels dit forum en betere analyse tools verder in verdiepen.
Wanneer ik naar menu 6.2 kijk zie de volgende waardes voor de afgelopen 21 dagen:[Afbeelding]
Zijn dit reële waardes en is dit werkelijk cumulatief? Ik heb de indruk dat het werkelijk toegenomen stroomverbruik namelijk hoger ligt. Per dag gebruikt de gehele woning momenteel ongeveer 30kWh. Dit is ook inclusief Quooker, elektrische kookplaat, 2 airco's, om te verwarmen op de eerste etage, verlichting etc. Van welk stroomverbruik voor de 8 kWh warmtepomp moet je in deze condities per dag ongeveer uit kunnen gaan?
Deze waardes kan je niet gebruiken lijkt me. Een COP van 5 lijkt me aan de hoge kant…. Als dat zou kloppen: kudo’s! :)
Verder is het lastig om iets te zeggen wat het werkelijk moet zijn. Het beste installeer je toch een aparte verbruiksmeter op de groep van de warmtepomp, bijv de homewizard 1 fase din meter. Is er zo tussen geschroefd.

Anders is inderdaad wat je uitleest op de bediening hetgeen wat het meest dichtbij komt.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

[Afbeelding]
PS: stooklijn is entiteit t1_target_lwt_zone_main in Home Assistent voor als je de p1p2mqtt oplossing gebruikt.[Afbeelding]

[Afbeelding]
De vraag is hoe vaak de AWT wordt aangepast bij middeling. Middeling wil zeggen dat er gegeken wordt naar de gemiddelde temp van de afgelopen (bijvoorbeeld) 24 uur. Maar dit is een voortschrijdend gemiddelde. Dit zegt dus niets over hoe vaak de AWT wordt aangepast. Ik ben hier wel benieuwd naar. In principe kan dit zelfs elke seconde of minuut gebeuren. Echter;

Ik heb mijn aanpassing sinds vanmorgen gedaan. En ik zie sindsdien een aanpassing van de AWT om elke 90 a 100 minuten. Dit was eerst continu. Zie plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmUjqRgWcEEvce7tykcqAfajC-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hsF3wVmeNYJiZJAGFdopCpfM.jpg?f=fotoalbum_large

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Stijn1981 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:27:
[...]

Deze waardes kan je niet gebruiken lijkt me. Een COP van 5 lijkt me aan de hoge kant…. Als dat zou kloppen: kudo’s! :)
Verder is het lastig om iets te zeggen wat het werkelijk moet zijn. Het beste installeer je toch een aparte verbruiksmeter op de groep van de warmtepomp, bijv de homewizard 1 fase din meter. Is er zo tussen geschroefd.

Anders is inderdaad wat je uitleest op de bediening hetgeen wat het meest dichtbij komt.

Succes!
Ik zit over de afgelopen weken gemiddeld ook boven de 5 hoor (rond de 5.3). AWT momenteel rond de 26-27. Verbruik gemeten met een externe meter.

Edit: even gecheckt in de Daikin zelf: 5.5 in de laatste week (Nov).

[ Voor 4% gewijzigd door FaceDown op 07-11-2023 14:06 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

In oktober gaf de Daikin aan dat ik 77kW heb verbruikt, maar als het ware waren het 95 kW (volgens HomeWizard 1-fase kWh meter).
Voor november geeft de Daikin tot nu toe het juiste getal aan: 40 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
Maar hoe meet jij de buitentemperatuur?

Met een externe voeler of de voeler die bij het rooster aan de achterkant zit?

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Klinkcent schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:55:
[..]
Zijn dit reële waardes en is dit werkelijk cumulatief?
Klinkt realistisch, en dit zijn de cumulatieve standen sinds installatie. Elders in het menu zijn standen per maand te vinden. Mijn externe meter en de rapportage van Daikin komen goed overeen (<2% verschil, misschien nog beter maar dat vraagt een langere meting, de externe meter zit er pas 2 dagen in).

Een COP van 5 met deze stooklijn en dit weer is zeker haalbaar, misschien nog wel meer. Langdurig op laagste vermogen stoken is soms wel een uitdaging voor de Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Pim57 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 16:02:
[...]

Maar hoe meet jij de buitentemperatuur?

Met een externe voeler of de voeler die bij het rooster aan de achterkant zit?
De ingebouwde inderdaad. Ik heb wel de externe besteld via de link hierboven. Die gaat waarschijnlijk wel wat nauwkeuriger meten want die kan ik uit de buurt van de buitenunit hangen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Heb inmiddels mn aanvoer temp van de jk opti controller kunnen verlagen zodat mn vloer op een lagere temp mee draait met de wp. Maar nu wil ik de circulatiepomp en thermostaat etc er tussen uit knutselen en de ombouwset van JK er tussen prutsen, maar toen bedacht ik me…..; als de wp gas bij stookt, schiet de water temperatuur dan niet door/te hoog , wat een risico vormt voor de vloerverwarming? Ik meen op dit forum ergens in het verleden gelezen te hebben dat , zodra de wp gas bijstookt, de temperatuur door schiet. Dit mag natuurlijk niet gebeuren, als dat risico bestaat kan ik beter de thermostaat er tussen laten zitten, maar dat ding beperkt natuurlijk de flow. Graag jullie input in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aanzee schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:01:
Heb inmiddels mn aanvoer temp van de jk opti controller kunnen verlagen zodat mn vloer op een lagere temp mee draait met de wp. Maar nu wil ik de circulatiepomp en thermostaat etc er tussen uit knutselen en de ombouwset van JK er tussen prutsen, maar toen bedacht ik me…..; als de wp gas bij stookt, schiet de water temperatuur dan niet door/te hoog , wat een risico vormt voor de vloerverwarming? Ik meen op dit forum ergens in het verleden gelezen te hebben dat , zodra de wp gas bijstookt, de temperatuur door schiet. Dit mag natuurlijk niet gebeuren, als dat risico bestaat kan ik beter de thermostaat er tussen laten zitten, maar dat ding beperkt natuurlijk de flow. Graag jullie input in deze.
De "thermostaat" is de maximaalbeveiliging. Die zit normaal op een 22mm buis en heeft voldoende flow. Deze moet je inderdaad niet er tussenuit halen.
Zolang je de maximaal ingestelde temperatuur niet bereikt zal deze de flow niet beperken.

Wat is "de ombouwset van JK"?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
arnoldniessen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:43:
[...]

Mogelijk dat hij pas na 24 uur de middeling inschakelt - hij heeft nu namelijk nog geen 24-uurs historie.
Dat inderdaad. Als je hem opnieuw opstart (bv nieuwe instelling) dan reset die ook en begint het middelen pas weer echt nadat hij wat datapunten heeft.

[Afbeelding]
PS: stooklijn is entiteit t1_target_lwt_zone_main in Home Assistent voor als je de p1p2mqtt oplossing gebruikt.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik zou het even in de gaten houden, maar je hebt geen externe voeler nodig voor middeling. Kan het de resolutie zijn van je weergave? Misschien eens op de Daikin controller kijken of die dezelfde target opgeeft. Middeling levert namelijk een stooklijn op achter de komma, hier gaat hij echt met stapjes van 0,1 omhoog en omlaag door het middelen. Perfect voor de warmtepomp om er rustig op te reageren.

[ Voor 73% gewijzigd door Martyn89 op 07-11-2023 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Apart dat je die zo ziet, ik zie hem in dashboard zo terugkomen (met hoofdletter/zonder 4e IPv4 nr):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DsW-Z-e0E6-IY5rBGyoSzw-WXo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LbsWLfftLa1qNCBbyRB4z9yS.png?f=user_large
En ik zie dat HomeWizard (de kWh meter) W en niet kW gebruikt dus zal me daar maar aan aanpassen.

[ Voor 14% gewijzigd door arnoldniessen op 07-11-2023 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
arnoldniessen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 23:38:
[...]
Apart dat je die zo ziet, ik zie hem in dashboard zo terugkomen (met hoofdletter/zonder 4e IPv4 nr):
Die naamgeving met kleine letters is iets van HA. Als entiteit is de naam zoals in jouw plaatje.

Ik wilde nog in de source gaan zoeken, maar misschien weet jij dat zo.
Is de stooklijn in hele graden of wordt dat in de P1P2MQTT afgerond naar hele graden?

Als je naar een grafiek van een stooklijn kijkt heb je eigenlijk nooit hele graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pim57 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:00:
Die naamgeving met kleine letters is iets van HA. Als entiteit is de naam zoals in jouw plaatje.

Ik wilde nog in de source gaan zoeken, maar misschien weet jij dat zo.
Is de stooklijn in hele graden of wordt dat in de P1P2MQTT afgerond naar hele graden?

Als je naar een grafiek van een stooklijn kijkt heb je eigenlijk nooit hele graden.
De AWT op basis van stooklijn is in stappen van 0.1C, maar omdat de buitentemperatuur [toevoeging: met de buiten-unit-sensor] op 0.5C gemeten wordt, is de werkelijke stapgrootte (zonder middeling) de stooklijn helling * 0.5C. Bij mij is die helling -0.8, dus stapgrootte AWT is dan 0.4C.

Bij een externe buitensensor is de meetwaarde wel 0.1C nauwkeurig, en de AWT stapgrootte dus kleiner, ook 0.1C.

[ Voor 11% gewijzigd door arnoldniessen op 11-11-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@FaceDown volgens JK gaat het om een “stel klep” en een stukje pijp om ipv de pomp te plaatsen. Verder kreeg ik een stappenplan met foto’s hoe het eea weer aan te sluiten en (uit mn hoofd) hoe je het mengventiel dichtdraait.
De opti-control zou ook als hoge temp beveiliging moeten werken maar ik weet uit mn hoofd even niet of die in de nieuwe situatie zou blijven zitten. Hij stuurt nu namelijk hoofdzakelijk de pomp aan en die gaat natuurlijk weg.

[ Voor 32% gewijzigd door aanzee op 08-11-2023 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:12

arnova

weet veel, maar niet alles

FaceDown schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:47:
[...]

De "thermostaat" is de maximaalbeveiliging. Die zit normaal op een 22mm buis en heeft voldoende flow. Deze moet je inderdaad niet er tussenuit halen.
Zolang je de maximaal ingestelde temperatuur niet bereikt zal deze de flow niet beperken.

Wat is "de ombouwset van JK"?
Volgens mij is dat toch echt niet hoe dat normaal gedaan wordt: pompsectie verwijderen maar thermostaat laten zitten. Wat ik gezien heb is dat ze toch echt de hele pompsectie verwijderen inclusief thermostaat knop om er een open verdeler van te maken. En het lijkt mij dat als je een maximum AWT temperatuur instelt in de Daikin dat je ervanuit mag gaan dat ie zich daar ook aan houdt onder normale omstandigheden. Hier heb ik dezelfde configuratie en wat ik nog wel ga doen is een extra sensor toevoegen om mijn water temperatuur te meten zodat de boel via HA uitgeschakeld kan worden mocht er echt iets mis gaan (ook al is die kans heel klein).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
arnoldniessen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 00:22:
[...]

De AWT op basis van stooklijn is in stappen van 0.1C, maar omdat de buitentemperatuur op 0.5C berekend wordt, is de werkelijke stapgrootte de stooklijn helling * 0.5C. Bij mij is die helling -0.8, dus stapgrootte AWT is dan 0.4C.
Dat begrijp ik niet, bij mij is de stapgrootte AWT 0,1C zie onderstaand:
(HA plaatje, data uit espaltherma)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PXzlPcyo0Ob8BMCJablEJMMmIVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HzOOjUBRUv9BoKvIveb77to8.png?f=user_large

Of bedoel wanneer de WP naar een hoger of lager vermogen gaat ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
tingbrouwer schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:20:

Of bedoel wanneer de WP naar een hoger of lager vermogen gaat ??
Ik heb middeling nog niet actief, misschien is dat het verschil met jou? Bij mij is de buitentemperatuur (zonder middeling) altijd afgerond op 0.5C, en dat is de input van de stooklijn berekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

De middeling werkt! Dankzij de uitstekende tip van @Pistash :
Pistash in "Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GoSNk2eGlD3Xa5FlJsFQQs4YJwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2BMGKkCYIzTTZHAEbr5VFGTD.jpg?f=fotoalbum_large

24 uur zonder werkende middeling, 24 uur met (bovenste lijn is AWT). Ziet er stukken beter uit!

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnova schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:37:
[...]

Volgens mij is dat toch echt niet hoe dat normaal gedaan wordt: pompsectie verwijderen maar thermostaat laten zitten. Wat ik gezien heb is dat ze toch echt de hele pompsectie verwijderen inclusief thermostaat knop om er een open verdeler van te maken. En het lijkt mij dat als je een maximum AWT temperatuur instelt in de Daikin dat je ervanuit mag gaan dat ie zich daar ook aan houdt onder normale omstandigheden. Hier heb ik dezelfde configuratie en wat ik nog wel ga doen is een extra sensor toevoegen om mijn water temperatuur te meten zodat de boel via HA uitgeschakeld kan worden mocht er echt iets mis gaan (ook al is die kans heel klein).
Er kan vanalles mis gaan. Configuratiefoutje, onvoorzien gedrag door extreem koud weer etc. Zodra er op gas gestookt kan worden, kan de temperatuur flink omhoog gaan. En dat wil je waarschijnlijk niet in je vloer hebben. En imho wil je hierin ook niet afhankelijk zijn van HA.
Dus ik zou hem lekker laten zitten. Maar het is jouw vloer :)
Overigens naast de pomp verwijderen moet je ook zorgen dat je verdeler geen retourwater bijmengt. Bij sommige verdelers kan dat, en bij andere niet. Dan zul je de verdeler moeten vervangen. Heb ik ook gedaan destijds. Mijne heeft nog wel een pomp, maar dit is een gescheiden systeem (warmtewisselaar ertussen) vanwege de beruchte zwarte slangen in de vloer.

[ Voor 13% gewijzigd door FaceDown op 08-11-2023 11:42 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Stijn1981 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 07:28:
Heb het even getest en inderdaad, E-08 op uit zetten scheelt maar 1 watt wanneer de warmtepomp niet draait. Gaat van 18 naar 19 watt bij mij.

Thnx
Net de energiespaarstekker verwijderd uit de buitenunit, maar ik meet nog helemaal geen verschil, ik denk eigenlijk dat hij nu helemaal niet in spaarstand gaat. Misschien dat hij dat alleen doet als het warm genoeg is buiten? Dat verschil van 1 Watt kan dat ook je LCD zijn geweest? Ik zie hier het verbruik met 0.5W toenemen als LCD aan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Heeft iemand dit al eens gezien?
Heb dit nu ineens sinds een paar dagen regelmatig. Zet dan de aanvoerwater temperatuur 1 graadje hoger en dan zie je dat het zich normaliseert.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO6unb1JsJOeYVFm_YTp-NuP83w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9GY2OQDT6VF4JvesPSQMmJnk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 12-09 16:09
Ik vraag me af waar C-05 (Primair contact; 1: Thermo AAN/UIT of 2: Verw/koel vraag) op dient te staan?

In m'n eigen handleiding (EJHA-AV3,NHY2KOMB-A) staat deze op 1 ingesteld
In de (EVLQ05-08CAV3_EHYHBHX-AV3) staat deze op 2 ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Flappie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:38:
Heb dit nu ineens sinds een paar dagen regelmatig. Zet dan de aanvoerwater temperatuur 1 graadje hoger en dan zie je dat het zich normaliseert.

[Afbeelding]
Jep, heel regelmatig hier. Lijkt dan niet uit zijn regeling te komen. Graadje verhogen en verlagen eenmaal gestabiliseerd lost het op. Heb HA het leren herkennen en geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Martyn89 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 11:26:
[...]

Jep, heel regelmatig hier. Lijkt dan niet uit zijn regeling te komen. Graadje verhogen en verlagen eenmaal gestabiliseerd lost het op. Heb HA het leren herkennen en geautomatiseerd.
Kun je delen hoe je dat hebt gedaan?
Ik gebruik ook HA met de P1P2MQTT van Arnold. Weet niet of jij die ook gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
arnoldniessen schreef op woensdag 8 november 2023 @ 18:59:
[...]

Net de energiespaarstekker verwijderd uit de buitenunit, maar ik meet nog helemaal geen verschil, ik denk eigenlijk dat hij nu helemaal niet in spaarstand gaat. Misschien dat hij dat alleen doet als het warm genoeg is buiten? Dat verschil van 1 Watt kan dat ook je LCD zijn geweest? Ik zie hier het verbruik met 0.5W toenemen als LCD aan is.
Hi, nee is volgens mij echt de sensor ja of nee. Ik heb de code aan en uit gezet in standby stand en dan loopt verbruik bij aan naar 18watt en bij energiebespaarstand uit naar 19 watt. Scherm is in beide standen dan niet opgelicht. Ik denk, ook gezien de combinatie dat de middeling van buitentemepratuur niet werkt bij de energiebespaarstand, dat bij die stand de temperatuursensor uit gaat wanneer de warmtepomp in standby staat. Pas bij warmte(of koel)vraag gaat de sensor meten.
Dat zou mijn verklaring zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Voor degenen die de externe temp sensor hebben aangesloten? Op welke pinnen gaat deze? En is er nog een + en -?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Flappie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:29:
[...]

Kun je delen hoe je dat hebt gedaan?
Ik gebruik ook HA met de P1P2MQTT van Arnold. Weet niet of jij die ook gebruikt?
Tuurlijk! Ik gebruik ESPAltherma maar dat moet niet uitmaken.

Ik heb in HA een statistische sensor aangemaakt die de Sum_differences meet op de AWT. Die gaat namelijk ook deze piekjes vertonen op dat moment en dat is goed meetbaar omdat die normaal best strak is. Ook het warmtepomp vermogen (meting op de buitenunit) neem ik mee als check, daar gebruik ik noisiness:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qshhNitQar_jnipx-8mIiNvuXoU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aEFPipOauJUHVe3qQzVrvi4B.jpg?f=fotoalbum_large
(Sorry geen code, blijkbaar staat de iPhone kopieëren uit de web editor niet toe)

Deze sensoren geven aan hoe onrustig de meting is en vormen een goede trigger. Hier is de trigger als volgt:
- Ruis AWT > 5
- Ruis warmtepomp > 10

Dan moeten aan alle voorwaarden voldaan worden:
- Ruis AWT > 5
- Ruis warmtepomp > 10
- dT AWT > 0.7 (dat zie ik namelijk altijd dan, dus AWT hoger dan setpoint).

Actie is dan AWT +1. Zodra ruis AWT < 1 is voor 15 minuten zet hij hem terug op 0.

Na lang experimenten bleken dat hier de ideale triggers om dit snel te herkennen en ook snel weer terug te kunnen naar basis. Het is wel echt iets in de regeling wat niet klopt, want zodra hij naar 0 gaat is hij daarna snaarstrak én zit hij niet meer boven setpoint. Het is een soort overcontrol waar hij niet meer uitkomt.

Vandaag bij een opstart ook weer zijn werk gedaan zie ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1AuqnAxolA02ncqaQsHx44FBKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qkTNhCUeeFQTr7TcLf1VzsK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Martyn89 op 09-11-2023 17:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robert Reinink
  • Laatst online: 14-09 22:03
FaceDown schreef op donderdag 9 november 2023 @ 15:34:
Voor degenen die de externe temp sensor hebben aangesloten? Op welke pinnen gaat deze? En is er nog een + en -?
Volgens mij is dit de procedure voor een externe buitentemperatuur sensor.

Ik neem aan dat de externe buiten sensor word aangesloten in de binnenunit, op X5M klem 5 & 6
Er is geen + of -

Dan in het menu [C08] aangeven dat er een externe buiten sensor wordt gebruikt.
[C08] = 1

[E08] > wel weer op 1 (standaard setting)
Als de energiespaarfunctie ingeschakeld is (zie [E08]),
kan de gemiddelde buitentemperatuur alleen berekend worden als de externe buitentemperatuursensor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Stijn1981 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:31:
Hi, nee is volgens mij echt de sensor ja of nee. Ik heb de code aan en uit gezet in standby stand en dan loopt verbruik bij aan naar 18watt en bij energiebespaarstand uit naar 19 watt. Scherm is in beide standen dan niet opgelicht. Ik denk, ook gezien de combinatie dat de middeling van buitentemepratuur niet werkt bij de energiebespaarstand, dat bij die stand de temperatuursensor uit gaat wanneer de warmtepomp in standby staat. Pas bij warmte(of koel)vraag gaat de sensor meten.
Dat zou mijn verklaring zijn.
Ben wel teleurgesteld door hoe Daikin dit implementeert - de energiespaarstand bespaart bijna niets, en werkt ook alleen maar als de installateur (of de tweaker) de energiespaarstekker verwijdert, en de temp-middeling werkt bij veel mensen niet (zonder dat de UI daar voor waarschuwt) omdat de energiespaarstand default wel aan staat, ook als de energiespaarstekker nog gewoon in het systeem zit. Ik vind 17W veel, en ben benieuwd hoeveel er dan binnen en hoeveel er buiten wordt verbruikt. Wil dat wel eens gaan meten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 07:38:

[Afbeelding]
Zie ik regelmatig ook. Soms ontstaat het plotseling, ook als het AWT-setpoint helemaal niet verandert; soms stopt het vanzelf. Meestal is het dal van de golf al hoger dan de AWT-setpoint en zit de top van de golf dicht tegen de max-1.9C overshoot, dus dan kun je het AWT-setpoint niet verlagen zonder overshoot te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Martyn89 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:44:
[...]

Tuurlijk! Ik gebruik ESPAltherma maar dat moet niet uitmaken.

Ik heb in HA een statistische sensor aangemaakt die de Sum_differences meet op de AWT. Die gaat namelijk ook deze piekjes vertonen op dat moment en dat is goed meetbaar omdat die normaal best strak is. Ook het warmtepomp vermogen (meting op de buitenunit) neem ik mee als check, daar gebruik ik noisiness:

[Afbeelding]
(Sorry geen code, blijkbaar staat de iPhone kopieëren uit de web editor niet toe)

Deze sensoren geven aan hoe onrustig de meting is en vormen een goede trigger. Hier is de trigger als volgt:
- Ruis AWT > 5
- Ruis warmtepomp > 10

Dan moeten aan alle voorwaarden voldaan worden:
- Ruis AWT > 5
- Ruis warmtepomp > 10
- dT AWT > 0.7 (dat zie ik namelijk altijd dan, dus AWT hoger dan setpoint).

Actie is dan AWT +1. Zodra ruis AWT < 1 is voor 15 minuten zet hij hem terug op 0.

Na lang experimenten bleken dat hier de ideale triggers om dit snel te herkennen en ook snel weer terug te kunnen naar basis. Het is wel echt iets in de regeling wat niet klopt, want zodra hij naar 0 gaat is hij daarna snaarstrak én zit hij niet meer boven setpoint. Het is een soort overcontrol waar hij niet meer uitkomt.

Vandaag bij een opstart ook weer zijn werk gedaan zie ik:

[Afbeelding]
Kun je me de volledige code toesturen via een DM eventueel of hier posten?
En hoe verander je dan de AWT vanuit Home Assistant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
arnoldniessen schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:46:
[..] ben benieuwd hoeveel er dan binnen en hoeveel er buiten wordt verbruikt. Wil dat wel eens gaan meten...
Update: ik meet 8W stand-by voor de buiten-unit, 10W stand-by voor de binnen-unit (WP deel) en 2W stand-by voor de gasketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09:48

Bij mijn monoblock gaat deze waarde meteen weer naar 1 als ik hem wil veranderen. Ook al heb ik de gemiddelde timer aan staan. Erg vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Laatst online: 20-07 10:22
arnoldniessen schreef op donderdag 9 november 2023 @ 22:44:
[...]

Update: ik meet 8W stand-by voor de buiten-unit, 10W stand-by voor de binnen-unit (WP deel) en 2W stand-by voor de gasketel.
Wat zou er gebeuren als je het geheel van electriciteit gaat voorzien met een voorkeur KWH-tarief .
Volgens het aansluitschema voor de blauwe dagen op de Franse markt.
Je schakelt dan een potentiaal vrij kontakt op X5m

De 2W blijft.
Het lijkt me dat die 10W ook blijft
Maar die 8W zou moeten verdwijnen

[ Voor 9% gewijzigd door Leif op 10-11-2023 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Leif schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 08:57:
Wat zou er gebeuren als je het geheel van electriciteit gaat voorzien met een voorkeur KWH-tarief .
Volgens het aansluitschema voor de blauwe dagen op de Franse markt.
Je schakelt dan een potentiaal vrij kontakt op X5m

De 2W blijft.
Het lijkt me dat die 10W ook blijft
Maar die 8W zou moeten verdwijnen
Geniaal, had niet verwacht dat dat zou werken, maar buiten-unit zakt dan naar misschien 1.6W (verschil-meting van 2 meters die 12.4W/10.8W aangeven, dus niet heel nauwkeurig), de rest blijft inderdaad hetzelfde. Ik had dat kontakt al in gebruik om bij koude nachten WP gebruik te voorkomen in verband met leidinggeluiden defrosts. Maar dan verwacht ik dat de energiespaarfunctie dat ook moet kunnen bereiken, de vraag is hoe of onder welke omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martyn89
Flappie schreef op donderdag 9 november 2023 @ 21:24:
[...]

Kun je me de volledige code toesturen via een DM eventueel of hier posten?
En hoe verander je dan de AWT vanuit Home Assistant?
Zal ik doen! AWT doe ik via de Daikin Lan adapter, maar volgens mij kan de p1p2MQTT dat ook toch @arnoldniessen ? Was achteraf bij mij ook all-in-one oplossing geweest, maar nu draait het. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arnoldniessen
Martyn89 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:40:
Zal ik doen! AWT doe ik via de Daikin Lan adapter, maar volgens mij kan de p1p2MQTT dat ook toch @arnoldniessen ? Was achteraf bij mij ook all-in-one oplossing geweest, maar nu draait het. ;-)
Klopt, nu nog wat onhandig, maar binnenkort vol-automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:44
Martyn89 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 15:40:
[...]

Zou jij het mij ook kunnen sturen. Het zou mij heel erg helpen!

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
arnoldniessen schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:06:
[...]

Klopt, nu nog wat onhandig, maar binnenkort vol-automatisch.
@arnoldniessen kun jij aangeven wat de mqtt commando's zijn om de awt met 1 graad te verhogen en te verlagen? Ik heb van @Martyn89 zijn Home Assistant automation ontvangen maar nu moet ik nog iets hebben om via P1P2Mqtt de temperatuur aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05:51
is er ergens een goede uitleg hoe de daikin omgaat met temperatuurschommelingen in de ruimte waar de thermostaat hangt? Merk soms wat onvoorspelbaar gedrag na de dagelijkse warme maaltijd. Nadat er door de afzuigkap nogal wat (koude) lucht wordt aangezogen gaat de daikin soms 'gewoon' door..maar meestal gaat alleen de pomp draaien (lijkt dat de aanvoertemperatuur dan redelijk dicht of onder de retour komt)..na verloop van tijd pikt ie het soms weer op maar meestal blijft ie dan uit totdat we weer 0,5 graad onder de instelde temperatuur komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Flappie schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 18:16:
@arnoldniessen kun jij aangeven wat de mqtt commando's zijn om de awt met 1 graad te verhogen en te verlagen? Ik heb van @Martyn89 zijn Home Assistant automation ontvangen maar nu moet ik nog iets hebben om via P1P2Mqtt de temperatuur aan te passen.
Hangt van je regeling af.

In weersafhankelijke regeling (zonder programma, anders werkt het niet), geef je temperatuurafwijking op:
-E36000800 voor +0C afwijking
-E3600080A voor +1C afwijking (0x0A = 10 = 1.0C)
-E36000814 voor +2C afwijking
dus dan gebruik je E3600080A bij ruis-detectie en ga je terug met E36000800, alles via topic P1P2/W.

In absolute AWT modus kun je de AWT zelf direct aanpassen
-E36000612C voor AWT=30.0C (0x12C = 300 -> 30.0C)
-E360006118 voor AWT=28.0C (0x118 = 280 -> 28.0C)
dus dan zul je moeten teruglezen of bijhouden wat de gewenste AWT was.

In kamerthermostaat modus is het niet de bedoeling dat je de AWT kunt aanpassen, maar het lijkt toch te kunnen met bovenstaande commando's.

En ook al suggereert de codering dat je in 0.1C kunt instellen, dat kan niet, hij rondt toch af op hele AWT graden.

Het aantal toegestane schrijf-acties is in de code beperkt tot 1/uur, bij de ATmega reset krijg je er 10, dus evt kun je 10 schrijf-acties "bijkopen" met een ATmega reset ('A' commando). Of deze beperking echt nodig is, weet ik niet, de Daikin LAN adapter heeft deze beperking ook niet, maar in principe is iedere actie een flash schrijf actie.

De bedoeling is dat het een schuif-knop in een HA dashboard wordt die aangeeft of je ruis-detectie wilt onderdrukken met de AWT+1 oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
cv75 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 19:50:
is er ergens een goede uitleg hoe de daikin omgaat met temperatuurschommelingen in de ruimte waar de thermostaat hangt? Merk soms wat onvoorspelbaar gedrag na de dagelijkse warme maaltijd. Nadat er door de afzuigkap nogal wat (koude) lucht wordt aangezogen gaat de daikin soms 'gewoon' door..maar meestal gaat alleen de pomp draaien (lijkt dat de aanvoertemperatuur dan redelijk dicht of onder de retour komt)..na verloop van tijd pikt ie het soms weer op maar meestal blijft ie dan uit totdat we weer 0,5 graad onder de instelde temperatuur komen.
Als de retour te hoog is (ik dacht AWT-target - 2.5C), start hij nog niet op, maar circulatiepomp draait wel, en wacht tot de retour lager wordt.

Als de aanvoer te hoog is geworden (overshoot), gaat hij even uit en probeeert het snel opnieuw.

Als de kamer zelf te warm is (Twens+0.5), wacht hij tot de kamer Twens-0.5 is.

De Daikin doet niets met de schommelingen (stijging/daling) zelf, wel met de absoluut gemeten temperatuur en, als modulatie aan staat, hoe lang die al afwijkt: meer info hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Onze wp draait nu zo’n beetje een jaar. In dat jaar heb ik de stooklijn met veel proberen/verandern zo goed mogelijk ingesteld dat ie naar ons zin was. Tot twee weken geleden stookte ik op kamerthermostaat maar sinds dien ben ik overgestapt op war. Nu ik ook de vloerverwarming heb veranderd ( min temp voor de circ pomp van 35 naar 28gr stook ik awt met een afwijking van -8 gr. Betekend dit nu dat mn stooklijn eigenlijk een stuk omlaag kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
[middeling.. ] Nu is vanmorgen de buitentemperatuur opgelopen van 10 naar 12 graden maar de AWT loopt net zo hard mee terug!
Sinds gisteren eindelijk externe-sensor / 24 uurs middeling. Ook de eerste 24 uur middelt hij, en dan loopt de AWT nog (steeds langzamer) mee met de buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
FaceDown schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:33:
De vraag is hoe vaak de AWT wordt aangepast bij middeling. Middeling wil zeggen dat er gegeken wordt naar de gemiddelde temp van de afgelopen (bijvoorbeeld) 24 uur. Maar dit is een voortschrijdend gemiddelde. Dit zegt dus niets over hoe vaak de AWT wordt aangepast. Ik ben hier wel benieuwd naar. In principe kan dit zelfs elke seconde of minuut gebeuren.
De middeling zal weinig variatie geven: want na 24 uur gaat het over een daggemiddelde en dat verandert maar heel langzaam. Ik zie hier dat de aanpassingen van de AWT precies 6x/uur plaatsvinden, steeds op 10*x minuten na de Daikin herstart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
tingbrouwer schreef op woensdag 8 november 2023 @ 08:20:
Nu ik op externe sensor werk heb ik ook een stapgrootte AWT-target van 0.1C. Verschil zit hem dus echt in de gebruikte sensor: de externe sensor ingang (R6T) meet op 0.1C, logisch, want die kan ook gebruikt worden voor de externe kamersensor. De buiten-unit-sensor is minder nauwkeurig, 0.5C.

Pagina: 1 ... 27 ... 45 Laatste