Ik kreeg al een paar berichten om de YAML codes te delen voor de AWT correctie die ik doorvoer, dus bij deze!
In de configuration.yaml twee sensoren om ruis te meten:
De dT sensor heeft de volgende code overigens:
De twee sensoren bovenaan kijken eigenlijk continu of er ruis is op een van beiden. De dT AWT telt die op, als hij zo gaan schommelen zie je ook dat de AWT gaat schommelen. Deze sensor is best duidelijk. Het warmtepomp vermogen ook wel, maar zeker rond opstarten is die sowieso wat onstuimig. Ik gebruik ze allebei.
Dan de automatisering:
Hier zit een hoop in, dus laat het me even toelichten.
Triggers:
- Ruis warmtepomp2 > 10 (dus ruis op het warmtepompvermogen)
- Ruis AWT2 > 5 (dus ruis op de AWT)
- Warmtepomp vermogen < 80 (als hij uitgaat terugzetten van AWT naar standaard)
- Ruis AWT2 < 1 voor meer dan 15 minuten (om terug te gaan in AWT naar standaard als hij rustig is)
Keuze uit 2 opties:
1) Voorwaarden:
- Ruis warmtepomp2 > 10
- Ruis AWT2 > 5
- dT AWT > 0.7 (dat is hij bijna altijd namelijk als hij zo staat te schommelen, hij komt niet meer in de buurt van zijn AWT).
- Als AWT cocrectie nog 0 is, dus nog standaard
Dan AWT correctie + 1
2) Voorwaarden:
- Warmtepompvermogen lager dan 80
OF
- Ruis AWT2 < 1
Dan AWT correctie terug naar 0
Ik heb heel lang lopen zoeken tot ik tot deze waarden kwam. Nu is hij snel genoeg, maar begint het niet al te doen tijdens opstart. Hij ziet het meestal na een schommeling of 3-4, dus een paar minuten en past hem pas weer terug aan naar 0 als hij echt even stabiel is. Hier geen uitval op gehad en sindsdien een mooi stabiele warmtepomp, dat onrustige karakter kon hij echt uren vertonen soms hier.
Succes ermee! Laat het weten als er iets onduidelijk is.
In de configuration.yaml twee sensoren om ruis te meten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| sensor: - platform: statistics name: Ruis warmtepomp2 entity_id: sensor.kwh_meter_warmtepomp_active_power //aanpassen met de sensor die het actuele vermogen warmtepomp weergeeft state_characteristic: noisiness max_age: minutes: 5 sampling_size: 120 - platform: statistics name: Ruis AWT2 entity_id: sensor.t_awt //ik heb een dT sensor die meet wat het verschil is tussen setpoint AWT en werkelijke AWT, zie later state_characteristic: sum_differences max_age: minutes: 10 sampling_size: 120 |
De dT sensor heeft de volgende code overigens:
code:
1
2
3
4
5
| - name: "∆T AWT" unit_of_measurement: "°C" state_class: measurement state: >- {{ (states('sensor.temp_uit_warmtepomp_r1t')|float - states('sensor.setpoint_awt_r1t') | float)|round(1) }} |
De twee sensoren bovenaan kijken eigenlijk continu of er ruis is op een van beiden. De dT AWT telt die op, als hij zo gaan schommelen zie je ook dat de AWT gaat schommelen. Deze sensor is best duidelijk. Het warmtepomp vermogen ook wel, maar zeker rond opstarten is die sowieso wat onstuimig. Ik gebruik ze allebei.
Dan de automatisering:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| alias: Warmtepomp - Optimalisatie regeling description: "" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.ruis_warmtepomp2 above: 10 - platform: numeric_state entity_id: sensor.ruis_awt2 above: 5 - platform: numeric_state entity_id: sensor.kwh_meter_warmtepomp_active_power below: 80 - platform: numeric_state entity_id: - sensor.ruis_awt2 for: hours: 0 minutes: 15 seconds: 0 below: 1 condition: [] action: - choose: - conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.ruis_warmtepomp2 above: 10 - condition: numeric_state entity_id: sensor.ruis_awt2 above: 5 - condition: numeric_state entity_id: sensor.t_awt above: 0.7 - condition: numeric_state entity_id: number.temperature_control below: 1 sequence: - device_id: 8fd89eddbae24acd5aeb477e234e7570 domain: number entity_id: 194bfd5a7e99040190c935b174af90cc //dit is mijn AWT correctie, uit de Daikin LAN adapter die ik kan aansturen type: set_value value: 1 - conditions: - condition: or conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.kwh_meter_warmtepomp_active_power below: 80 - condition: and conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.ruis_awt2 below: 1 sequence: - device_id: 8fd89eddbae24acd5aeb477e234e7570 domain: number entity_id: 194bfd5a7e99040190c935b174af90cc //dit is mijn AWT correctie, uit de Daikin LAN type: set_value value: 0 mode: parallel max: 10 |
Hier zit een hoop in, dus laat het me even toelichten.
Triggers:
- Ruis warmtepomp2 > 10 (dus ruis op het warmtepompvermogen)
- Ruis AWT2 > 5 (dus ruis op de AWT)
- Warmtepomp vermogen < 80 (als hij uitgaat terugzetten van AWT naar standaard)
- Ruis AWT2 < 1 voor meer dan 15 minuten (om terug te gaan in AWT naar standaard als hij rustig is)
Keuze uit 2 opties:
1) Voorwaarden:
- Ruis warmtepomp2 > 10
- Ruis AWT2 > 5
- dT AWT > 0.7 (dat is hij bijna altijd namelijk als hij zo staat te schommelen, hij komt niet meer in de buurt van zijn AWT).
- Als AWT cocrectie nog 0 is, dus nog standaard
Dan AWT correctie + 1
2) Voorwaarden:
- Warmtepompvermogen lager dan 80
OF
- Ruis AWT2 < 1
Dan AWT correctie terug naar 0
Ik heb heel lang lopen zoeken tot ik tot deze waarden kwam. Nu is hij snel genoeg, maar begint het niet al te doen tijdens opstart. Hij ziet het meestal na een schommeling of 3-4, dus een paar minuten en past hem pas weer terug aan naar 0 als hij echt even stabiel is. Hier geen uitval op gehad en sindsdien een mooi stabiele warmtepomp, dat onrustige karakter kon hij echt uren vertonen soms hier.
Succes ermee! Laat het weten als er iets onduidelijk is.