Ik denk dat hier hogere buiten temperatuur wordt bedoeld. Ik doe hetzelfde, overdag warmte in de woning brengen, als het buiten relatief warm is. In de nacht de woning een graad laten afkoelen als het relatief koud is buiten. Op die manier wek je warmte op als de bron van de warmte pomp (buitenlucht) het warmst is en je dus het meest gunstig stookt.
Uiteindelijk wil ik wel kijken naar COP, maar dan overall, waarbij je dus het verlies van defrosts (fors!) meerekent. Afgelopen nacht heb ik defrosts weten te voorkomen door het vermogen terug te regelen, en met een COP van 5.2 is dat nog efficient ook, beter dan uit en beter dan gas. En doordat je overdag minder hoeft te stoken door de nachtelijke productie, win je daar ook weer.fohn5 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:38:
Ik denk dat je je niet blind moet staren op de COP alleen ,als je ruim van te voren een voorspelling wil doen over veel of weinig defrosts. Ik denk namelijk dat het langzaam of snel aanvriezen ook zeer afhankelijk is van de relatieve luchtvochtigheid / buitentemperatuur in combinatie met het te leveren vermogen.
Wanneer er weinig vocht in de lucht zit zal het veel langer duren voordat je aanvriezing krijgt bij een zelfde temperatuur refrigerant 2 / buitentemperatuur.
De COP daling is uiteindelijk een resultaat van de hoeveelheid aanvriezing. Wat je eigenlijk wil is de hoeveelheid /snelheid van de aanvriezing voorspellen want je krijgt eerst aanvriezing waardoor de COP daalt.
Als voorbeeld bij een buiten temperatuur van -6C zal je refrigerant 2 nog lager liggen dan -6C omdat er echter weinig vocht meer in de lucht zit bij die temperatuur zal de aanvriezing relatief ook veel langzamer zijn dan rond de 0C.
Vannacht bijvoorbeeld veel meer defrosts dan gisteren bij ongeveer gelijkwaardige temperaturen maar door een veel hogere luchtvochtigheid/ mist .
[ Voor 3% gewijzigd door arnoldniessen op 18-11-2023 10:37 ]
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Zie reactie @robbbosman75Flappie schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:41:
[...]
Hoezo heb je een hoger rendement bij hogere temperaturen?
Maar gebruik je dan de Daikin user interface als kamerthermostaat of werk je met een externe kamerthermostaat?jdbiggelaa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:50:
[...]
Dat is precies één van de redenen waarom ik er niet van overtuigd ben dat verwarmen met de WP beter kan op sturing van AWT dan op de kamerthermostaat. Bij mij gaat de warmtepomp in de loop van de avond uit omdat de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Die zakt in de loop van de nacht met een snelheid die afhangt van temperatuur en wind. Meestal in de vroege ochtend is de ondergrens van de hysterese bereikt en start de WP weer. Voordelen:
- de WP draait overdag (continue) bij hogere temperaturen en dus met een hoger rendement
- (een flink deel van) de nacht zonder lawaai
- minder last van defrosts
[Afbeelding]
Als je bovenstaande goed kan voorspellen is dat inderdaad nog mooier.arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:38:
[...]
Uiteindelijk wil ik wel kijken naar COP, maar dan overall, waarbij je dus het verlies van defrosts (fors!) meerekent. Afgelopen nacht heb ik defrosts weten te voorkomen door het vermogen terug te regelen, en met een COP van 5.2 is dat nog efficient ook, beter dan uit en beter dan gas. En doordat je overdag minder hoeft te stoken door de nachtelijke productie, win je daar ook weer.
Jouw idee gaat nog weer een stap verder maar kan je mogelijk finetunen door rekening te houden met luchtvochtigheid / buitentemperatuur / dauwpunt omdat deze veel impact hebben op de aanvriezing . ( al gebruik je maar de lokale KNMI API , geeft al een goede lokale indicatie )
Bovenstaande is meer een lange termijn voorspelling en COP is dan meer een directe uitkomst / resultaat van de diverse variablen . Het beperken van het nachtelijk vermogen is inderdaad zeer efficient en COP verhogend inderdaad .
[ Voor 6% gewijzigd door fohn5 op 18-11-2023 11:35 ]
Bij mij werkt de Evohome voor geen meter. Ingesteld op 1 keer schakelen per uur met min 30 minuten aan en min 10 minuten uit. Evohome programma met target T=20.5 van 7:00-22:00 en 19.5 van 22:00-7:00. Tot 22:00 was T=20.5 en stond de WP uit. Precies om 22:00 gaat de WP aan (ik vraag me af waarom de WP aan gaat, want T=20.5 en target T = 19.5) en pendelt met een periode van 60 min de hele nacht door. Om 7:00 in de ochtend was nog steeds T=20.5, dus helemaal geen nachtverlaging gerealiseerd.
Het werkt bij mij alleen wanneer ik 24/7 met een continue target T werk; dan draait de WP 24/7 continu. Op het moment dat ik gebruik wil maken van een programma, gaat het mis.
Iemand een idee wat ik nog kan proberen?
:strip_exif()/f/image/Cs8yFBx2EbZrrAJUacqCUwXO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2J16ddwL3mAv47enO9jYhPsa.jpg?f=fotoalbum_large)
Trouwens heb ik vanochtend om 8:00 de Evohome setting weer teruggezet op 2 schakelmomenten per uur met min 30 minuten aan en min 10 minuten uit. Dan pendelt de WP eens per 30 minuten.
Het werkt bij mij alleen wanneer ik 24/7 met een continue target T werk; dan draait de WP 24/7 continu. Op het moment dat ik gebruik wil maken van een programma, gaat het mis.
:strip_exif()/f/image/Cs8yFBx2EbZrrAJUacqCUwXO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2J16ddwL3mAv47enO9jYhPsa.jpg?f=fotoalbum_large)
Trouwens heb ik vanochtend om 8:00 de Evohome setting weer teruggezet op 2 schakelmomenten per uur met min 30 minuten aan en min 10 minuten uit. Dan pendelt de WP eens per 30 minuten.
[ Voor 12% gewijzigd door rokl op 18-11-2023 11:31 ]
Waarom evohome het niet goed doet, snap ik niet, zie je wanneer het relais aan is ?rokl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:25:
Bij mij werkt de Evohome voor geen meter. Ingesteld op 1 keer schakelen per uur met min 30 minuten aan en min 10 minuten uit. Evohome programma met target T=20.5 van 7:00-22:00 en 19.5 van 22:00-7:00. Tot 22:00 was T=20.5 en stond de WP uit. Precies om 22:00 gaat de WP aan (ik vraag me af waarom de WP aan gaat, want T=20.5 en target T = 19.5) en pendelt met een periode van 60 min de hele nacht door. Om 7:00 in de ochtend was nog steeds T=20.5, dus helemaal geen nachtverlaging gerealiseerd.
[..]
Maar ik zou eerst helemaal afstappen van het schakelen - je wilt eerst een goede stooklijn. Want met een te hoge stooklijn moet je schakelen, en dat wil je niet. Met een te lage stooklijn gaat je systeem pendelen en/of krijg je het niet warm. En met schakelen heb je altijd het probleem dat de WP het eerste half uur niet lekker stabiel draait. Uiteindelijk is schakelen alleen nodig als je de AWT niet op een of andere manier moduleert, en in het relatief warme voor/na seizoen. Met dit weer kun je waarschijnlijk al 24/7 draaien (afh van je huis).
Ik zou beginnen met 24-uurs middeling (dus energiespaarfunctie uit of nog beter een externe buitensensor), altijd-aan, en AWT-aanpassing doen op gevoel gedurende een week of meer. Liefst met monitoren van aanvoer, retour, en flow mbv de Daikin LAN adapter, espaltherma, of P1P2Serial.
Nadeel van 24-uurs middeling en 24/7 stoken is dat je huis 's middags wat warmer is dan 's ochtends. Maar het WP rendement is wel beter, dus dat is niet zo erg.
En ik zou die hele nachtverlaging voorlopig laten zitten. "Bijstoken" op de koude ochtend kost extra vermogen en dus rendement, dus je winst van de nachtverlaging is heel beperkt, en het maakt het afregelen veel lastiger. Dat komt later wel (of helemaal niet).
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Helmaal mee eens, was ook een hardnekkig leermomentje voor mij, resumerend:arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:43:
[...]
Waarom evohome het niet goed doet, snap ik niet, zie je wanneer het relais aan is ?
Maar ik zou eerst helemaal afstappen van het schakelen - je wilt eerst een goede stooklijn. Want met een te hoge stooklijn moet je schakelen, en dat wil je niet. Met een te lage stooklijn gaat je systeem pendelen en/of krijg je het niet warm. En met schakelen heb je altijd het probleem dat de WP het eerste half uur niet lekker stabiel draait. Uiteindelijk is schakelen alleen nodig als je de AWT niet op een of andere manier moduleert, en in het relatief warme voor/na seizoen. Met dit weer kun je waarschijnlijk al 24/7 draaien (afh van je huis).
Ik zou beginnen met 24-uurs middeling (dus energiespaarfunctie uit of nog beter een externe buitensensor), altijd-aan, en AWT-aanpassing doen op gevoel gedurende een week of meer. Liefst met monitoren van aanvoer, retour, en flow mbv de Daikin LAN adapter, espaltherma, of P1P2Serial.
Nadeel van 24-uurs middeling en 24/7 stoken is dat je huis 's middags wat warmer is dan 's ochtends. Maar het WP rendement is wel beter, dus dat is niet zo erg.
En ik zou die hele nachtverlaging voorlopig laten zitten. "Bijstoken" op de koude ochtend kost extra vermogen en dus rendement, dus je winst van de nachtverlaging is heel beperkt, en het maakt het afregelen veel lastiger. Dat komt later wel (of helemaal niet).
stap 1 stooklijn instellen bij een altijd vraag vanuit thermostaat, neem er een paar weken de tijd voor
(trouwens als de Daikin bediening wordt gebruikt geen modulatie instellen; [8-05] op 0
Stap 2 als je een "tevreden" stooklijn hebt verder optimaliseren met een verdere sturing:
-Daikin bediening
-Externe ruimtethermostaat
-Extrerne aansturing bijv. evohome oid
Wat ik gedaan heb: thermostaat in zone woonkamer (vloerverwarming) op 22. Met de ingestelde stooklijn haalt hij dat nooit. Het wordt max 20 a 21 in de woonkamer. Dus eigenlijk is er altiid vraag. De overige zones (boven) met Jaga's staan geregeld op de 'echte' vraagtemperaturen. Mochten deze even geen warmte nodig hebben blijft de wp toch lekker doordraaien.rokl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:25:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
In principe komt het neer op wat @tingbrouwer ook zegt. Zorg dat je stooklijn zo is ingesteld dat je warmtepomp nooit uit gaat.
Groetjes, FaceDown.
Dat is juist een voordeel. 'S morgens ben je actiever en heb je vaak minder behoefte aan warmte. 'S avonds op de bank zit je stil en dan wil je die extra warmte juist hebben. Vandaar dat ik nou ook erg blii ben dat die middeling werkt.arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:43:
[...]
Groetjes, FaceDown.
Het eerste, de Daikin user interface als thermostaat.rokl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:17:
[...]
Maar gebruik je dan de Daikin user interface als kamerthermostaat of werk je met een externe kamerthermostaat?
Wat ik wel zie is dat op de Daikin gebruikersinterface onder stelmotoren 'thermostaat primair AAN' staat ook tijdens de periode waar de compressor en/of pomp uit staan. Hoe moet ik dat interpreteren? Bijv. dat het niet aan de Evohome ligt?arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:43:
[...]
Waarom evohome het niet goed doet, snap ik niet, zie je wanneer het relais aan is ?
Ik dacht de stooklijn te hebben gevonden. Met de stooklijn -5 15 40 25 draaide de WP continu van maandag 13-11 12:00 t/m donderdag 16-11 21:00. Ik had toen T=20.5 continu ingesteld. Nadat dit goed werkte, wilde ik achterkomen of het ook goed gaat wanneer ik een dag programma op de Evohome draai. En dat is me tot op heden nooit gelukt. Het enig verschil met de periode maandag t/m donderdag is dat het vandaag duidelijk kouder was (buitentemperatuur 8 graden vergeleken met 12 graden).arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:43:
[...]
[ Voor 3% gewijzigd door rokl op 18-11-2023 19:51 ]
Begrijp ik. Maar wat is dan nog het voordeel van Evohome? Dan kan ik ook het Daikin gebruikerspaneel in de woonkamer ophangen, toch?FaceDown schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:26:
[...]
Wat ik gedaan heb: thermostaat in zone woonkamer (vloerverwarming) op 22. Met de ingestelde stooklijn haalt hij dat nooit. Het wordt max 20 a 21 in de woonkamer. Dus eigenlijk is er altiid vraag. De overige zones (boven) met Jaga's staan geregeld op de 'echte' vraagtemperaturen. Mochten deze even geen warmte nodig hebben blijft de wp toch lekker doordraaien.
In principe komt het neer op wat @tingbrouwer ook zegt. Zorg dat je stooklijn zo is ingesteld dat je warmtepomp nooit uit gaat.
Ik heb je trouwens een bericht gestuurd.jdbiggelaa schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:54:
[...]
Het eerste, de Daikin user interface als thermostaat.
Wat ik net zag is dat de WP blijkbaar op het moment uit gaat wanneer de flow duidelijk hoger is dan zijn maximaal ingestelde waarde van 15 liter/minuut (in dit geval was de flow 18 liter/minuut). Waarom de flow plotseling zo hoog was, is me niet duidelijk. Op dat moment was de AWT gelijk aan de target AWT (27 graden), de Delta T was 4.0 graden en de buitentemperatuur was 13 graden. Waarom de flow plotseling zo oploopt is me niet duidelijk.
Ik vraag me wel af of de hoge flow (altijd tegen de 15 liter/minuut aan) niet een indicatie is dat de 8kW warmtepomp te groot bemeten is voor mijn huis. Voor de vloerverwarming van 80 m2 is een 5kW unit voldoende. De reden dat de installateur voor 8kW heeft gekozen had volgens hem mee te maken dat ik op de 1e/2e verdieping nog radiatoren heb staan. Echter, vanwege de lage AWT geven de standaard Brugman kompakt-4 paneel radiatoren (type 20) op de 1e verdieping nauwelijks warmte af. De 2 type 22 radiatoren op de 2e verdieping staan altijd uit omdat die kamers niet worden gebruikt.
Ik vraag me wel af of de hoge flow (altijd tegen de 15 liter/minuut aan) niet een indicatie is dat de 8kW warmtepomp te groot bemeten is voor mijn huis. Voor de vloerverwarming van 80 m2 is een 5kW unit voldoende. De reden dat de installateur voor 8kW heeft gekozen had volgens hem mee te maken dat ik op de 1e/2e verdieping nog radiatoren heb staan. Echter, vanwege de lage AWT geven de standaard Brugman kompakt-4 paneel radiatoren (type 20) op de 1e verdieping nauwelijks warmte af. De 2 type 22 radiatoren op de 2e verdieping staan altijd uit omdat die kamers niet worden gebruikt.
[ Voor 39% gewijzigd door rokl op 18-11-2023 20:29 ]
Dat is ook wat de standaard manier is. Met Evohome kun je extra zones bedienen die je ook echt uit kan zetten. Dus hier heeft het wel degelijk meerwaarde. De woonkamer verwarm ik continu. De werkkamer tijdens kantooruren en de slaapkamers altijd op 18.rokl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:26:
[...]
Begrijp ik. Maar wat is dan nog het voordeel van Evohome? Dan kan ik ook het Daikin gebruikerspaneel in de woonkamer ophangen, toch?
De manier zoals jij het nu regelt is zoals je het met een gasketel zou doen. Een wp werkt fundamenteel anders.
Groetjes, FaceDown.
Ik weet niet wat deze stelmotor is, maar misschien is het inderdaad de externe input. Maar ik haal uit je vraag niet wanneer dat is, of je dan wel of niet verwacht dat evohome een warmtevraag geeft, dus kan je vraag niet beantwoorden.rokl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:20:
Wat ik wel zie is dat op de Daikin gebruikersinterface onder stelmotoren 'thermostaat primair AAN' staat ook tijdens de periode waar de compressor en/of pomp uit staan. Hoe moet ik dat interpreteren? Bijv. dat het niet aan de Evohome ligt?
Het belangrijkste voordeel van Evohome is dat je de WP aan kunt laten gaan bij een warmtevraag van een andere ruimte dan de woonkamer, als je naregeling hebt. Als je alleen op kamertemperatuur regelt zie ik er geen meerwaarde in om de Evohome ook de WP te laten schakelen.rokl schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:26:
Begrijp ik. Maar wat is dan nog het voordeel van Evohome? Dan kan ik ook het Daikin gebruikerspaneel in de woonkamer ophangen, toch?
Wat ik daarmee bedoel is het volgende: mijns inziens kunnen er twee redenen voor zijn dat de warmtepomp uit gaat: i) de Evohome geeft dat aan of ii) de warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt. Met wat ik boven zei bedoel ik dat i) niet het geval is.arnoldniessen schreef op zondag 19 november 2023 @ 00:00:
[...]
Ik weet niet wat deze stelmotor is, maar misschien is het inderdaad de externe input. Maar ik haal uit je vraag niet wanneer dat is, of je dan wel of niet verwacht dat evohome een warmtevraag geeft, dus kan je vraag niet beantwoorden.
Dank voor je verduidelijking. Ik weet dus niet of die stelmotor dat aangeeft. Dat hij zijn warmte niet kwijt kan zie je aan een overshoot: AWT > target-AWT + 1.9C. Vandaar dat het zo zinvol is om die te monitoren. De AWT zie je bij sensorinformatie. Target-AWT zie je niet direct maar kun je monitoren met LAN adapter, espAltherma, of P1P2Serial, of zelf uitrekenen op basis van stooklijn en buitentemperatuur, maar dan is het makkelijker om in AWT-absoluut mode te werken en zelf een AWT-target in te stellen op de kamerthermostaat.rokl schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:20:
Wat ik daarmee bedoel is het volgende: mijns inziens kunnen er twee redenen voor zijn dat de warmtepomp uit gaat: i) de Evohome geeft dat aan of ii) de warmtepomp kan zijn warmte niet kwijt. Met wat ik boven zei bedoel ik dat i) niet het geval is.
de stelmotoor geeft dat aan. De target AWT zie ik op het Daikin gebruikersinterface. De AWT zit vaak boven de target AWT. Ik moet even monitoren hoeveel boven. In elk geval bedankt voor je feedback; geldt ook voor de anderen.
Hallo,
Sinds kort de BRP069A62 LAN Adapter geïnstalleerd. Ben home assistant nog aan het ontdekken en gebruik nu de onecta app.
Nu is het zo dat met de thermostaat ik de temperatuur op een halve graad kon instellen. In de app zie ik alleen mogelijkheden om dit per hele graad te doen..
Wieowie weet of en hoe dit in te stellen is?
Sinds kort de BRP069A62 LAN Adapter geïnstalleerd. Ben home assistant nog aan het ontdekken en gebruik nu de onecta app.
Nu is het zo dat met de thermostaat ik de temperatuur op een halve graad kon instellen. In de app zie ik alleen mogelijkheden om dit per hele graad te doen..
Wieowie weet of en hoe dit in te stellen is?
:strip_exif()/f/image/9BPTVRPfddZdUIacXBSNy6lx.jpg?f=fotoalbum_large)
En hoe regel je het vermogen terug?arnoldniessen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:38:
[...]
Uiteindelijk wil ik wel kijken naar COP, maar dan overall, waarbij je dus het verlies van defrosts (fors!) meerekent. Afgelopen nacht heb ik defrosts weten te voorkomen door het vermogen terug te regelen, en met een COP van 5.2 is dat nog efficient ook, beter dan uit en beter dan gas. En doordat je overdag minder hoeft te stoken door de nachtelijke productie, win je daar ook weer.
Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA
Door de AWT-target te verlagen (in AWT mode).artstam schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:44:
En hoe regel je het vermogen terug?
Zou je het ook kunnen doen via de stille modus?arnoldniessen schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:31:
[...]
Door de AWT-target te verlagen (in AWT mode).
Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA
Ja, afhankelijk van het vermogen, want het aantal stille standen is nogal beperkt en de efficientie neemt mogelijk af omdat de fan meer beperkt wordt dan. Met AWT is het nauwkeuriger instelbaar. Ik hoop dat het met de smart-grid functie ook kan.artstam schreef op zondag 19 november 2023 @ 20:25:
Zou je het ook kunnen doen via de stille modus?
Sinds een aantal dagen is het systeem overgeschakeld op gas. Het is mij onduidelijk waarom. Op de Gasboiler staat een '1' (CV Pomp aan, geen warmtevraag, dus gasbrander uit).
Iemand een idee? Zie ook bijgevoegde foto’s.:strip_exif()/f/image/C3mqsOmJh2kwYwTEZKsNJGvC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z6Wj6hYMqvUvIhAHsVJPgEaj.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee? Zie ook bijgevoegde foto’s.
:strip_exif()/f/image/C3mqsOmJh2kwYwTEZKsNJGvC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z6Wj6hYMqvUvIhAHsVJPgEaj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/a0xcqO3k0EX6oYa8nL0LfoMT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 82% gewijzigd door sandervisser81 op 20-11-2023 09:07 ]
Ben geen expert, maar ik heb bij mij de evenwichtstemperatuur naar beneden bijgesteld.sandervisser81 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:04:
Sinds een aantal dagen is het systeem overgeschakeld op gas. Het is mij onduidelijk waarom. Op de Gasboiler staat een '1' (CV Pomp aan, geen warmtevraag, dus gasbrander uit).
Iemand een idee? Zie ook bijgevoegde foto’s.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb afgelopen winter (proefondervindelijk) vastgesteld tot hoe laag ik kon gaan hiermee, staat nu volgens mij op -4. Dus geen gasverbruik tot een temperatuur van -4, wordt het kouder dan mag gas gebruikt worden.
Daarnaast zo ingesteld dat de pomp op het minst koude gedeelte van de dag draait, dus overdag flink laten draaien zodat in de avond de warmte in het huis zit.
Stroomverbruik wordt wel relatief hoog dan, maar dat mag geen verassing zijn.
Je AWT staat op 24 en stooklijn eindigt op 23? Zet deze weer op 25 en je probleem is opgelost. Bij AWT<25 weigert de WP dienst en legt het probleem maar bij de gasketel neer, die zoals je ziet ook geen AWT=24 kan maken (1 = overshoot storing gasketel).sandervisser81 schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:04:
Sinds een aantal dagen is het systeem overgeschakeld op gas.
Iemand een idee?
Hoe zit het nu precies? Volgens de handleiding gaat de compressor uit wanneer AWT > target-AWT + [09-04]. [09-04] staat op 1 C. Volgens handleiding kun je dit aanpassen tussen 1-4 C, maar zoals op dit forum al opgemerkt worden alle aanpassingen weer teniet gedaan door het systeem en de standaard waarde van 1 C gekozen. Hoe kom je op 1.9 C? Bovendien zie ik dat voor een bepaalde tijd de AWT wel behoorlijk boven de target-AWT mag zitten voordat de compressor uit gaat. Echter weet ik niet hoe lang dat mag duren. Weet iemand meer hierover?arnoldniessen schreef op zondag 19 november 2023 @ 07:41:
[...]
Dank voor je verduidelijking. Ik weet dus niet of die stelmotor dat aangeeft. Dat hij zijn warmte niet kwijt kan zie je aan een overshoot: AWT > target-AWT + 1.9C. Vandaar dat het zo zinvol is om die te monitoren. De AWT zie je bij sensorinformatie. Target-AWT zie je niet direct maar kun je monitoren met LAN adapter, espAltherma, of P1P2Serial, of zelf uitrekenen op basis van stooklijn en buitentemperatuur, maar dan is het makkelijker om in AWT-absoluut mode te werken en zelf een AWT-target in te stellen op de kamerthermostaat.
Ik heb een vraag over de instellcode 08-0b: volgens de installateurshandleiding moet de flow (streefdebiet) worden verlaagt, als de kamertemperatuur constant hoger is dan de gewenste kamertemperatuur. Moet het niet juist andersom zijn? Hoe hoger de flow, hoe kleiner Delta T, dus hoe minder warmte wordt afgegeven. Of zit ik fout?
Ik ben bezig met de hele post te lezen om een idee te krijgen, maar ik denk dat het makkelijker is om gewoon een vraag te stellen als startpunt van mijn onderzoek naar deze hybride warmtepomp
Hoe beoordelen jullie deze hybride WP, is het een goed product/zijn jullie tevreden?
Hoe is het geluid dat de WP produceert, vooral tijdens de ontdooicyclus?
Ik wil hem vlakbij de slaapkamer installeren (en de splitter op de dakkapel) en ik zou graag willen weten of het geluidsniveau te hoog is.
Hoe beoordelen jullie deze hybride WP, is het een goed product/zijn jullie tevreden?
Hoe is het geluid dat de WP produceert, vooral tijdens de ontdooicyclus?
Ik wil hem vlakbij de slaapkamer installeren (en de splitter op de dakkapel) en ik zou graag willen weten of het geluidsniveau te hoog is.
Ik zou een andere plek zoeken voor je buitenunit. Kan me niet voorstellen dat je dakkapel constructie zwaar genoeg is om resonantie tegen te gaan.
Dakkapel is gemaakt met balken van 60 *156 m HoH 50 cm , ik denk dat het best stevig is maar heb zelf geen ervaring ervaring met resonantieaanzee schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:01:
Ik zou een andere plek zoeken voor je buitenunit. Kan me niet voorstellen dat je dakkapel constructie zwaar genoeg is om resonantie tegen te gaan.
Je moet hier naar het hele systeem kijken. Warmtevraag (vermogen) is flow x soortelijke warmte x dT. Flow verhogen verlaagt dus de dT bij gelijk warmtepomp vermogen. Echter neemt bij een hogere flow ook de afgifte in je systemen toe: deels door de hogere snelheden en deels doordat je retour hoger is omdat het water minder tijd krijgt af te koelen. En zo zorgt een hogere flow voor meer warmte afgifte in de woning en dat is waar Daikin op doelt, dat resulteert uiteraard weer in een iets hoger warmtepomp vermogen. Algemeen: stel de flow vooral in op basis van de dT over de warmtepomp (dus awt - retour). Die is op het laagste punt van je stooklijn zo rond de 2.5-3 graden in een ideale situatie.rokl schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:39:
Ik heb een vraag over de instellcode 08-0b: volgens de installateurshandleiding moet de flow (streefdebiet) worden verlaagt, als de kamertemperatuur constant hoger is dan de gewenste kamertemperatuur. Moet het niet juist andersom zijn? Hoe hoger de flow, hoe kleiner Delta T, dus hoe minder warmte wordt afgegeven. Of zit ik fout?
[ Voor 3% gewijzigd door Martyn89 op 20-11-2023 14:03 ]
@ramzero
Ik vind de circulatiepomp gedurende defrosts 19-20 liter luidruchtig.
Buitenunit vind ik redelijk stil . Mogelijk bij een dakkapel last van trillingen / resonantie ?
Buitenunit vind ik redelijk stil . Mogelijk bij een dakkapel last van trillingen / resonantie ?
Ik begrijp niet of u denkt dat de buitenunit trillingen kan veroorzaken. Ik kan hem ook in de tuin plaatsen, de afstand moet ongeveer 11 meter zijn.fohn5 schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:51:
@ramzero
een lawaaierige curculatiepomp kan vervelend zijn
Die buitenunit trilt, dat is een gegeven bij elke warmtepomp. De Daikin/Altherma is relatief stil, maar als ik in uw schoenen stond, zou ik kiezen voor plaatsing in de tuin. Bij mij hangt hij op trillingdempers aan de buitenmuur op één hoog boven de garage en is zo nauwelijks hoorbaar.ramzero schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:30:
[...]
Ik begrijp niet of u denkt dat de buitenunit trillingen kan veroorzaken. Ik kan hem ook in de tuin plaatsen, de afstand moet ongeveer 11 meter zijn.
De circulatiepomp in de warmtewisselaar (binnenunit) heeft een wat irritante fluittoon, maar ik hoor hem alleen als ik er naast sta. Hier hangt dit onderdeel in de afgesloten CV ruimte en we hebben er verder geen hinder van.
Ik heb hem ook in mijn tuin geplaatst uit twee redenen: i) optisch mooier en ii) eenvoudiger toegankelijk en geen noodzaak om bijv. een stijger neer te zetten voor onderhoud. Mijn aanvoerleiding is ca 15 m lang.ramzero schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:30:
[...]
Ik begrijp niet of u denkt dat de buitenunit trillingen kan veroorzaken. Ik kan hem ook in de tuin plaatsen, de afstand moet ongeveer 11 meter zijn.
Dan zou ik gaan voor de tuin ,ivm onderhoud en trillingen.ramzero schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:30:
[...]
Geluid is persoonlijk zoals je al kunt lezen.
Over de regeling zijn ook nog wel wat opmerkingen maar daarvoor zal je echt in dit forum moeten duiken .
Welke handleiding bedoel je? Tot nu toe hebben alle hybrides [9-04] read-only op 1 staan, en de handleiding vermeldt ook niet dat dit de overregeling is.rokl schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:25:
Hoe zit het nu precies? Volgens de handleiding gaat de compressor uit wanneer AWT > target-AWT + [09-04]. [09-04] staat op 1 C. Volgens handleiding kun je dit aanpassen tussen 1-4 C, maar zoals op dit forum al opgemerkt worden alle aanpassingen weer teniet gedaan door het systeem en de standaard waarde van 1 C gekozen. Hoe kom je op 1.9 C? Bovendien zie ik dat voor een bepaalde tijd de AWT wel behoorlijk boven de target-AWT mag zitten voordat de compressor uit gaat. Echter weet ik niet hoe lang dat mag duren. Weet iemand meer hierover?
Er is geen limiet hoe lang de AWT boven target-AWT mag zitten. Blijkbaar rondt de WP het verschil (AWT - target-AWT) naar beneden af, want bij 1.9C te hoog werkt de WP gewoon door, en bij 2.0C te hoog gaat hij onmiddellijk uit. Althans, in WP mode dan, want de gasketel heeft een ongedocumenteerde overregeling van ca 5C.
Opvallend hier is dat de 7.5kW WP dus gewoon 6.6kW produceert en niet op tijd kan terug regelen, terwijl het in principe wel mogelijk is terug te regelen tot < 2kW productie (voor de eenheden-politie: er staat "W" maar er had nog "kW" moeten staan ivm een recente wijziging in rapportage van kW naar W).
/f/image/64WJC5FYjZ9oniBfvymCf3hM.png?f=fotoalbum_large)
inderdaad ook de onderhoud moet makkelijk zijn.rokl schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:56:
[...]
Ik heb hem ook in mijn tuin geplaatst uit twee redenen: i) optisch mooier en ii) eenvoudiger toegankelijk en geen noodzaak om bijv. een stijger neer te zetten voor onderhoud. Mijn aanvoerleiding is ca 15 m lang.
Bedankt voor de snelle antwoorden, ik duik het forum in voor de rest van de info.
Uitgebreide handleiding voor de installateur versie 2022 voor o.a. de EHYHBH08AAV32 / EVLQ08CAV3, zie screenshot.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lwsdEWhrRh6oq1LYY4cdWmaR.jpg?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door rokl op 20-11-2023 21:19 ]
Nog een vraag, wat voor soort buizen zijn er nodig om de wp van de zolder naar de tuin aan te sluiten?rokl schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:56:
[...]
Ik heb hem ook in mijn tuin geplaatst uit twee redenen: i) optisch mooier en ii) eenvoudiger toegankelijk en geen noodzaak om bijv. een stijger neer te zetten voor onderhoud. Mijn aanvoerleiding is ca 15 m lang.
Ik ben mijn huis aan het renoveren en wil de leidingen zo aanleggen (of de mogelijkheid van) dat ik in de komende maanden een wp kan aansluiten zonder mooite
Interessant! Dit stukje tekst ontbrak in de 2013 en 2015 versies. Maar in alle versies die ik vind (ik kan de AAV32 versie niet vinden, staat die ook online?), staat er nog steeds geen toelichting bij [9-04] in de "Tabel lokale instellingen" achterin die handleiding, en staat er geen bereik, alleen de default waarde 1. Kun je de waarde dan wel wijzigen?rokl schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:18:
Uitgebreide handleiding voor de installateur versie 2022 voor o.a. de EHYHBH08AAV32 / EVLQ08CAV3, zie screenshot.
Zou het dan ook een andere hardware versie zijn? Of bevat de nieuwere unit gewoon nieuwe firmware?arnoldniessen schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:19:
[...]
Interessant! Dit stukje tekst ontbrak in de 2013 en 2015 versies. Maar in alle versies die ik vind (ik kan de AAV32 versie niet vinden, staat die ook online?), staat er nog steeds geen toelichting bij [9-04] in de "Tabel lokale instellingen" achterin die handleiding, en staat er geen bereik, alleen de default waarde 1. Kun je de waarde dan wel wijzigen?
Geen idee. Heeft in mijn geval de installateur bepaald. Ik denk dat de buizen standaard door Daikin worden aangegeven. Omdat de leiding bij me thuis deels onder de grond loopt, heb ik nog een extra buis omheen laten plaatsen. De leidingen lopen dan aan de buitenmuur oomhoog, over het dak en gaan schuin van boven naar de CV installatie ruimte. Ik kan je wat fotos sturen, mocht je interesse hebben.ramzero schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:29:
[...]
Nog een vraag, wat voor soort buizen zijn er nodig om de wp van de zolder naar de tuin aan te sluiten?
Ik ben mijn huis aan het renoveren en wil de leidingen zo aanleggen (of de mogelijkheid van) dat ik in de komende maanden een wp kan aansluiten zonder mooite
arnoldniessen schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:19:
[...]
Interessant! Dit stukje tekst ontbrak in de 2013 en 2015 versies. Maar in alle versies die ik vind (ik kan de AAV32 versie niet vinden, staat die ook online?), staat er nog steeds geen toelichting bij [9-04] in de "Tabel lokale instellingen" achterin die handleiding, en staat er geen bereik, alleen de default waarde 1. Kun je de waarde dan wel wijzigen?
Ik kan de de installateurshandleiding 2022 toesturen of een link waar je die kunt downloaden. Laat het me even weten. Nogmaals, ik kan de waarde veranderen tussen 1C en 4C. Maar bij het verlaten van het menu wordt de waarde niet opgeslagen en blijft dus staan op de standaard waarde van 1C. Ik heb nu een vraag aan Daikin gestuurd. Zodra ik meer weet laat ik het weten.arnoldniessen schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:19:
[...]
Ik denk niet dat de hardware is veranderd, wel de software.Flappie schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:41:
[...]
Zou het dan ook een andere hardware versie zijn? Of bevat de nieuwere unit gewoon nieuwe firmware?
Roki, kan je hier de link geven van deze recente handleiding.
En de versie van je firmware. Interessant om eens te vergelijken. Heeft iemand hier wel eens een upgrade gedaan of laten doen? Lijkt me dat de firmware in de loop der jaren ook wel verbeterd wordt?
Groetjes, FaceDown.
https://www.daikin.nl/nl_...uide-documents-b7f056ea11hpeltco schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:16:
Roki, kan je hier de link geven van deze recente handleiding.
Ik gebruik de bovenste van de drie (versie 2022).
[ Voor 32% gewijzigd door rokl op 21-11-2023 09:00 ]
Nee nooit een update gedaan of gehad bij onderhoud.FaceDown schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:22:
En de versie van je firmware. Interessant om eens te vergelijken. Heeft iemand hier wel eens een upgrade gedaan of laten doen? Lijkt me dat de firmware in de loop der jaren ook wel verbeterd wordt?
Staat hier al sinds 2019.
Wie zou dat moeten faciliteren?
Daikin, installateur of zelf?
Kan alle drie denk ik, maar vandaar de vraag of iemand er ervaring mee heeft.Rugzak schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:56:
[...]
Nee nooit een update gedaan of gehad bij onderhoud.
Staat hier al sinds 2019.
Wie zou dat moeten faciliteren?
Daikin, installateur of zelf?
Groetjes, FaceDown.
Ik denk dat je toch tenminste een LAN/WiFi aansluiting moet hebben, toch? Of kun je rechtstreeks van je computer via een kabel de unit binnen?FaceDown schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:40:
[...]
Kan alle drie denk ik, maar vandaar de vraag of iemand er ervaring mee heeft.
Bedankt, deze kende ik al wel, maar ik kan de link met AAV32 niet leggen, die code staat er niet bij op de eerste bladzijde. Al verschillen die modellen niet zo veel.rokl schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:59:
https://www.daikin.nl/nl_...uide-documents-b7f056ea11
Ik gebruik de bovenste van de drie (versie 2022).
Heb geen lan/WiFi aansluiting en kan geen usb aansluiting vinden.rokl schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 15:07:
[...]
Ik denk dat je toch tenminste een LAN/WiFi aansluiting moet hebben, toch? Of kun je rechtstreeks van je computer via een kabel de unit binnen?
Daikin een mailtje gestuurd of er nieuwe firmware is en hoe het op de apparatuur geïnstalleerd kan worden.
Wachten maar af.
Handleiding geldt voor alle EHYHBH08Axxxx modellen. In mijn geval is xxxx = AV32.arnoldniessen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:32:
[...]
Bedankt, deze kende ik al wel, maar ik kan de link met AAV32 niet leggen, die code staat er niet bij op de eerste bladzijde. Al verschillen die modellen niet zo veel.
Vannacht bij temperaturen iets boven het vriespunt, voor het eerst weer vanaf 02:00 elke 45 minuten een defrost gehad. Met als resultaat een onrustige nacht door het pomplawaai. De evenwichtstemperatuur staat op -5 en de ketel mag niet aan boven deze temperatuur.
Zijn de volgende alternatieven haalbaar:
1) zijn er instellingen die ik nog aan kan passen voor minder defrosts?
2) klimaatregeling 's nachts uitzetten en 's morgens wat harder aanzetten (niet zo energiezuinig)?
3) een buffervat installeren zodat de defrost het warme water van het buffervat gebruikt?
4) via de instellingen de cv ketel 's nachts laten draaien en niet de warmtepomp? Eventueel via het voorkeur kWh-tarief (spanningsvrij contact)?
5) of iets anders?
2) klimaatregeling 's nachts uitzetten en 's morgens wat harder aanzetten (niet zo energiezuinig)?
3) een buffervat installeren zodat de defrost het warme water van het buffervat gebruikt?
4) via de instellingen de cv ketel 's nachts laten draaien en niet de warmtepomp? Eventueel via het voorkeur kWh-tarief (spanningsvrij contact)?
5) of iets anders?
Zit met exact dezelfde vraag, deze volg ik evenartstam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:30:
Vannacht bij temperaturen iets boven het vriespunt, voor het eerst weer vanaf 02:00 elke 45 minuten een defrost gehad. Met als resultaat een onrustige nacht door het pomplawaai. De evenwichtstemperatuur staat op -5 en de ketel mag niet aan boven deze temperatuur.
5) of iets anders?
Vermogen verminderen (evt stille modus), maar het is een wankel evenwicht, en na een defrost levert een lagere AWT weer risico op pendelen bij opstarten. Werkt wel bij 4C buiten maar niet bij 1C buiten.artstam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:30:
Vannacht bij temperaturen iets boven het vriespunt, voor het eerst weer vanaf 02:00 elke 45 minuten een defrost gehad. Met als resultaat een onrustige nacht door het pomplawaai.
Ik denk dat het niet eens veel scheelt. Ik moet nog steeds eens goed meten wat COP is inclusief defrosts. Je kunt ook 's middags/'s avonds vast extra opwarmen, dat is zuiniger dan in de koude ochtend.artstam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:30:
Ik ben er nog niet achter of het geluid komt door circulatiepomp-trillingen, of door leidinggeruis. Indien het 1e, zou akoestische ontkoppeling werken. Indien leidinggeruis, zou een buffervat werken, maar wel een complexe oplossing. Of hardwarematig pompsnelheid beperken.artstam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:30:
5) of iets anders?
Dit werkt prima, doe ik ook.artstam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:30:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Nog even over 4): doe je het via instellingen (zo ja welke) of via kWh-tarief contact?
In het verleden is hier al regelmatig discussie geweest over de werking van de voeler in de buitenunit, en de effecten die de WP (mogelijk) heeft op het microklimaat rondom die voeler.
Meer recentelijk hebben we het hier gehad over het gebruik van externe buitensensors.
Bij de installatie van mijn WP heeft de installateur de buitensensor van de oude CV-ketel laten hangen en ook de bedrading laten zitten (zo'n uitgezakt zeshoekig wit Nefit kastje).
Mijn WP hangt op de achtergevel (richting ZO) op ooghoogte, maar de voeler zit op de voorgevel (richting NW) onder de dakgoot (ca. 5 m hoog).
Zou ik die sensor kunnen gebruiken voor de Daikin?
Meer recentelijk hebben we het hier gehad over het gebruik van externe buitensensors.
Bij de installatie van mijn WP heeft de installateur de buitensensor van de oude CV-ketel laten hangen en ook de bedrading laten zitten (zo'n uitgezakt zeshoekig wit Nefit kastje).
Mijn WP hangt op de achtergevel (richting ZO) op ooghoogte, maar de voeler zit op de voorgevel (richting NW) onder de dakgoot (ca. 5 m hoog).
4290 Wp 45 graden ZO, Daikin-Intergas hybride 05AV32+05CV3
Beiden: ik schakel via het contact, dat moet nog een slim relais worden, maar is nu een gewone schakelaar (met als risico dat je die 's ochtends vergeet uit te zetten of 's avonds te vroeg aanzet). Maar vereist wel eenmalig instelling A2.1.6/[D-01]=2. Ik kan gas helaas niet via P1/P2 afdwingen.artstam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:22:
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Nog even over 4): doe je het via instellingen (zo ja welke) of via kWh-tarief contact?
Bij mij hetzelfde. De ondergrens van de hysterese is nog niet bereitk geweest aan het einde van de nacht, voor de WP weer begon te draaien in de vroege ochtend. Hij moet dan even wat harder werken tot eea wee op temp is, maar dat is een kleinigheidje vergeleken bij het doordraaien in de nacht.jdbiggelaa schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 22:50:
[...]
Dat is precies één van de redenen waarom ik er niet van overtuigd ben dat verwarmen met de WP beter kan op sturing van AWT dan op de kamerthermostaat. Bij mij gaat de warmtepomp in de loop van de avond uit omdat de ingestelde temperatuur wordt bereikt. Die zakt in de loop van de nacht met een snelheid die afhangt van temperatuur en wind. Meestal in de vroege ochtend is de ondergrens van de hysterese bereikt en start de WP weer. Voordelen:
- de WP draait overdag (continue) bij hogere temperaturen en dus met een hoger rendement
- (een flink deel van) de nacht zonder lawaai
- minder last van defrosts
[Afbeelding]
Inderdaad draait de WP niet, dus geen defrosts.
Als je de middeling van de buitentemp gebruikt dan maken die schommelingen in temp niets meer uit. Bij mij is dat nu opgelost.Gijsteun schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:27:
In het verleden is hier al regelmatig discussie geweest over de werking van de voeler in de buitenunit, en de effecten die de WP (mogelijk) heeft op het microklimaat rondom die voeler.
Groetjes, FaceDown.
Ik had een stuk of 3 defrosts om de 2 uur. Ik gebruik middeling. Setpoint lag tussen 29 en 30 graden. Ik heb een 200l buffervat (zelf geinstalleerde oude Nibe boiler). Deze zorgt er in elk geval voor dat een defrost niet alle warmte uit het systeem trekt.artstam schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:30:
5) of iets anders?
De middeling gaat je helpen als je die nog niet gebruikt, want die zorgt dat het setpoint minder zakt als 's nacht de temperatuur flink omlaag gaat.
Groetjes, FaceDown.
Buitensensor kan ik aanbevelen mits geplaatst op de N -zijde geeft rustiger en reëel temperatuur verloop dan de WP sensor . ( ook afhankelijk van de opstelling van je WP) Staat los van middeling deze corrigeert bijvoorbeeld directe zoninval op je buitenunit bij lage temperaturen.
Het kan bij middeling twee kanten uit bij sterke temperatuur daling wordt deze teveel afgevlakt waardoor gemiddelde temperatuur te hoog blijft en set point te laag hierdoor wel heel traag systeem.
Heb middeling bij mij , met alleen radiatoren daarom weer van 24 op 12 uur gezet anders werd het systeem te traag .
Het kan bij middeling twee kanten uit bij sterke temperatuur daling wordt deze teveel afgevlakt waardoor gemiddelde temperatuur te hoog blijft en set point te laag hierdoor wel heel traag systeem.
Heb middeling bij mij , met alleen radiatoren daarom weer van 24 op 12 uur gezet anders werd het systeem te traag .
Het kastje en de bedrading kun je hergebruiken. Echter de NTC die in het kastje zit moet worden vervangen.Gijsteun schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:27:
Die Ntc van Nefit is 10k en Daikin heeft een Ntc van 20k. Typenummer is TS-NTC-203
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Hoi allemaal,
Ik heb een paar vragen over de aanvoerwater temperatuur van onze 8kw hybride warmtepomp.
I.v.m. mijn vloerverwarming wil ik de temperatuur van het water niet hoger hebben dan 40 graden. Mijn stooklijn staat op 40 (-10) en 35 (15). Verder staat weersafhankelijk ingeschakeld als ik naar AWT kijk. Ik regel de temperatuur met de kamer thermostaat. Ik zag dat de gewenste AWT 36 graden is. Bij de sensor informatie zie ik dan de volgende info staan:
:strip_exif()/f/image/KaeYmmc5dWvGctyvWw5GL1gc.jpg?f=fotoalbum_large)
Met welke temperatuur gaat het water dan de vloerverwarming in? Voor zover ik begrepen heb van is forum is pltnwis te temperatuur voor het cv gedeelte en aanvoerwater de temperatuur er na. Dat zou dan betekenen dat er een overshoot is van ca. 7 graden op de gewenste temperatuur. Is dat dan ook de temperatuur die mijn vloerverwarming in gaat (er zit verder geen beveiliging tussen de cv en de verdeler)?
Ik heb een paar vragen over de aanvoerwater temperatuur van onze 8kw hybride warmtepomp.
I.v.m. mijn vloerverwarming wil ik de temperatuur van het water niet hoger hebben dan 40 graden. Mijn stooklijn staat op 40 (-10) en 35 (15). Verder staat weersafhankelijk ingeschakeld als ik naar AWT kijk. Ik regel de temperatuur met de kamer thermostaat. Ik zag dat de gewenste AWT 36 graden is. Bij de sensor informatie zie ik dan de volgende info staan:
:strip_exif()/f/image/KaeYmmc5dWvGctyvWw5GL1gc.jpg?f=fotoalbum_large)
Met welke temperatuur gaat het water dan de vloerverwarming in? Voor zover ik begrepen heb van is forum is pltnwis te temperatuur voor het cv gedeelte en aanvoerwater de temperatuur er na. Dat zou dan betekenen dat er een overshoot is van ca. 7 graden op de gewenste temperatuur. Is dat dan ook de temperatuur die mijn vloerverwarming in gaat (er zit verder geen beveiliging tussen de cv en de verdeler)?
Klopt, althans, een overshoot van 5.9C, en dat gaat je vloer in. De reden is dat de gasketel een overshoot van 5C mag hebben voor hij uitgaat: je warmtepomp verwarmt hier van 32C naar 34C en vraagt de gasketel verder naar 36C te verwarmen. Maar je gasketel heeft daarvoor een te hoog minimumvermogen. Voor max 40C in je vloer zal de stookcurve op max 35C moeten staan. Als dat te laag is, kun je evt zoeken naar een andere oplossing om >40 te voorkomen (bv hogere flow instellen, zorgen dat je warmtepomp niet aan is als de gasketel aangaat (evenwichtstemperatuur op -15 en zelf schakelen naar gas met voorkeurs-kWh tarief).Petrus85 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:11:
Kan de gewenste AWT beneden de ingestelde stooklijn liggen? Ik heb n.a.v. van mijn bericht gisteren de stooklijn verlaagd naar 35 (-10) 30 (15), maar de gewenste AWT is nu 28 graden.
Als je modulatie (ruimtecompensatie) ingesteld wel !Petrus85 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:11:
Kan de gewenste AWT beneden de ingestelde stooklijn liggen? Ik heb n.a.v. van mijn bericht gisteren de stooklijn verlaagd naar 35 (-10) 30 (15), maar de gewenste AWT is nu 28 graden.
[ Voor 41% gewijzigd door tingbrouwer op 24-11-2023 09:15 ]
Ok, dank. De stooklijn kan dus overruled worden als de gemete temperatuur in de ruimte al dicht bij de gewenste temperatuur ligt?
Overigens werd de AWT zojuist 37.8 graden voor ca. een halve minuut. Dit bij een gewenste AWT van 31 graden toen de ketel even bijstookte. Dus lijkt echt op flinke overcapaciteit van de ketel.
Overigens werd de AWT zojuist 37.8 graden voor ca. een halve minuut. Dit bij een gewenste AWT van 31 graden toen de ketel even bijstookte. Dus lijkt echt op flinke overcapaciteit van de ketel.
[ Voor 48% gewijzigd door Petrus85 op 24-11-2023 09:36 ]
Ja kan ook nog een maximale aanvoer water temperatuur instellen, wellicht dat dat nog helpt?Petrus85 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:29:
Ok, dank. De stooklijn kan dus overruled worden als de gemete temperatuur in de ruimte al dicht bij de gewenste temperatuur ligt?
Hey hey! Iemand hier ervaring met een bedieningspaneel wat wel op de knoppen lijkt te reageren (aan/uit en ik toets die de vergrendeling erop zet) maar niet meer de menu's wil openen?
Wat to do? Zijn er toetsencombinaties of reset mogelijkheden? Systeem staat opzich goed ingeregeld, dus zou bij voorkeur niet alles opnieuw willen hoeven instellen;)
Veel dank!
Wat to do? Zijn er toetsencombinaties of reset mogelijkheden? Systeem staat opzich goed ingeregeld, dus zou bij voorkeur niet alles opnieuw willen hoeven instellen;)
Veel dank!
Alleen als je die voldoende naar beneden zet, de toegestane overshoot van 5 (+overshoot daarna) kun je er niet meer voorkomen.arnova schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:04:
Ja kan ook nog een maximale aanvoer water temperatuur instellen, wellicht dat dat nog helpt?
Juist andersom: de stooklijn wordt een beetje verhoogd of verlaagd als de kamertemperatuur te lang afwijkt van de gewenste temperatuur: hoe werkt modulatie?Petrus85 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:29:
De gasketel heeft nu eenmaal een minimumvermogen van ca 7kW. Dat is snel te veel. Je kunt het iets lager (20%) maken met parameter c op de gasketel, al wordt dat door de fabrikant afgeraden. Maar voorkom vooral dat je gas gebruikt als je dat minimumvermogen niet nodig hebt: evenwichtstemperatuur A5.2.2/[5-01] omlaag en zo nodig activeren [5-00]=1.Petrus85 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:29:
Geen ervaring, maar stroom eraf? Is het niet gewoon de vergrendeling die actief is?Toinie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 16:51:
Hey hey! Iemand hier ervaring met een bedieningspaneel wat wel op de knoppen lijkt te reageren (aan/uit en ik toets die de vergrendeling erop zet) maar niet meer de menu's wil openen?
Veel dank!
Bij stroom eraf en erop blijven je instellingen gewoon bewaard.
Groetjes, FaceDown.
Afgelopen nacht zo'n 8 defrosts gezien die 4.5 minuut duurden (zuiden des lands). Awt rond de 30-31 nu. Hoe was dat bij jullie? Ben benieuwd naar de frequentie en duur om te zien of mijn huge buffervat enig effect heeft.
Groetjes, FaceDown.
Hier ook drama.FaceDown schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:08:
Afgelopen nacht zo'n 8 defrosts gezien die 4.5 minuut duurden (zuiden des lands). Awt rond de 30-31 nu. Hoe was dat bij jullie? Ben benieuwd naar de frequentie en duur om te zien of mijn huge buffervat enig effect heeft.
Volgens P1P2MQTT sinds gisteren avond 8 defrosts gehad.
Echter omdat de water temperatuur dan sterk daalt blijft het systeem maar pendelen. Echt heel irritant.
/f/image/mPOW89fNmrXog3QTUsGQy8ss.png?f=fotoalbum_large)
Dit is dezelfde periode bij mij:Flappie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:12:
[...]
Hier ook drama.
Echter omdat de water temperatuur dan sterk daalt blijft het systeem maar pendelen. Echt heel irritant.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/y1uoWs0E2BeyOZ6HNARoM88B.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik zo denk te zien: Een sneller herstel van aanvoertemperatuur en daardoor geen pendelen / minder en kortere defrosts. Mijn buffervat (een 200l oude Nibe boiler, in serie aangesloten) zorgt ervoor dat er voldoende warmte in het systeem aanwezig is om een defrost uit te voeren en daarna nog genoeg over heeft om weer in verwarmingsmodus te gaan.
[ Voor 22% gewijzigd door FaceDown op 25-11-2023 08:57 ]
Groetjes, FaceDown.
Dan bedoel je van de hele unit toch? Zeg maar de hoofdschakelaar en is er nog een vergrendeling (buiten OK vasthouden, want die staat uit)FaceDown schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:05:
[...]
Geen ervaring, maar stroom eraf? Is het niet gewoon de vergrendeling die actief is?
Bij stroom eraf en erop blijven je instellingen gewoon bewaard.
[ Voor 9% gewijzigd door Toinie op 25-11-2023 10:05 ]
Exact wat ik hier ook zie: ongeveer 2.5 defrost per uur vannacht....Flappie schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:12:
[...]
Hier ook drama.
[Afbeelding]
1 defrost vannacht , bij opstarten na nachtverlaging rond 0200 . Buiten temp tussen de 3C en 4 C.
Mijn aanvoer temperatuur licht wat hoger ivm radiatorafgifte , bij te lage aanvoer / retour temperatuur raak ik het vermogen in mijn radiatoren niet kwijt . Aanvoer rond de 34C retour 29.5-30.5C.
Mijn aanvoer temperatuur licht wat hoger ivm radiatorafgifte , bij te lage aanvoer / retour temperatuur raak ik het vermogen in mijn radiatoren niet kwijt . Aanvoer rond de 34C retour 29.5-30.5C.
Dat zou dan betekenen dat iedereen met vloerverwarming de stooklijn max. 35 graden kan hebben staan (als je de 5 C overshoot mee neemt)?arnoldniessen schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:22:
[...]
Alleen als je die voldoende naar beneden zet, de toegestane overshoot van 5 (+overshoot daarna) kun je er niet meer voorkomen.
Ok, dus als ik het goed begrijp is de stooklijn dan de max temperatuur waar de AWT naar toe werkt afhankelijk van het verschil tussen gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur?arnoldniessen schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 18:23:
[...]
Juist andersom: de stooklijn wordt een beetje verhoogd of verlaagd als de kamertemperatuur te lang afwijkt van de gewenste temperatuur: hoe werkt modulatie?
[...]
De gasketel heeft nu eenmaal een minimumvermogen van ca 7kW. Dat is snel te veel. Je kunt het iets lager (20%) maken met parameter c op de gasketel, al wordt dat door de fabrikant afgeraden. Maar voorkom vooral dat je gas gebruikt als je dat minimumvermogen niet nodig hebt: evenwichtstemperatuur A5.2.2/[5-01] omlaag en zo nodig activeren [5-00]=1.
Duidelijk. Van die instelling blijf ik voorlopig af.
Mijn huidige stooklijn is 35 C (-10) en 30 C (+15). De warmte pomp draait nu de hele dag bij een kamer temperatuur van 19 graden. Begon deze ochtend bij 18 graden en heeft 8 uur geduurd voordat deze bereikt werd. Lijkt er op dat dat net wel net niet voldoende is.
[ Voor 17% gewijzigd door Petrus85 op 25-11-2023 20:14 ]
Volgens mij zit je met een watertemperatuur van 45 graden voor vloerverwarming (40 max + 5 overshoot) nog redelijk veilig hoor, mocht dat je zorg zijn. En die 45 graden is natuurlijk niet constant maar tijdelijk...Petrus85 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:07:
[...]
Dat zou dan betekenen dat iedereen met vloerverwarming de stooklijn max. 35 graden kan hebben staan (als je de 5 C overshoot mee neemt)?
[...]
Klopt, al weet ik niet hoe erg het is als er >40C je vloer in gaat. Het wordt afgeraden, maar hoe erg is het?Petrus85 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:07:
Dat zou dan betekenen dat iedereen met vloerverwarming de stooklijn max. 35 graden kan hebben staan (als je de 5 C overshoot mee neemt)?
Modulatie werkt wel goed, dus is (als stooklijn goed staat) wel de moeite waard. Je kunt de modulatie-aanpassing naar boven begrenzen met A.3.1.1.2.2/[9-00] door die op minimaal, 37C, te zetten, dan zal target-AWT (denk ik, niet geprobeerd) niet boven de 37C komen. Met 5 overshoot zit je dan op 42C.Petrus85 schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 20:07:
Ok, dus als ik het goed begrijp is de stooklijn dan de max temperatuur waar de AWT naar toe werkt afhankelijk van het verschil tussen gevraagde temperatuur en werkelijke temperatuur?
Duidelijk. Van die instelling blijf ik voorlopig af.
[/quote]
De overshoot kan in de praktijk wel aanhouden, als je toevallig een retourtemp/flow/minimumvermogen situatie hebt waarbij het minimumvermogen van de gasketel leidt tot een onvermijdelijke overshoot die nog onder de <5C blijft.arnova schreef op zondag 26 november 2023 @ 08:34:
Volgens mij zit je met een watertemperatuur van 45 graden voor vloerverwarming (40 max + 5 overshoot) nog redelijk veilig hoor, mocht dat je zorg zijn. En die 45 graden is natuurlijk niet constant maar tijdelijk...
Een korte vraag: wanneer ik op mijn thermostaat twee keer op het huisje druk verschijnt de gewenste AWT temperatuur. Wanneer ik vervolgens op OK druk verschijnt de afwijking. Deze is bij mij altijd 0.
Wat betekent deze afwijking? Is dit het moduleren?
@aard01 volgens mij is die afwijking, de afwijking van de stooklijn. Dus het awt een graadje (of meer dan een) hoger of lager dan je ingestelde stooklijn. Als je stooklijn goed staat voor zeg 5gr buiten temp maar er staat een straffe wind oid dan kan je goed ingestelde stooklijn bij de heersende omstandigheden buiten wel eens een graadje te laag of hoog blijken. Die afwijking kan je dan instellen
Dat dacht ik in eerste instantie ook, maar welk knopje ik ook indruk, ik kan deze niet wijzigen...aanzee schreef op zondag 26 november 2023 @ 11:49:
@aard01 volgens mij is die afwijking, de afwijking van de stooklijn. Dus het awt een graadje (of meer dan een) hoger of lager dan je ingestelde stooklijn. Als je stooklijn goed staat voor zeg 5gr buiten temp maar er staat een straffe wind oid dan kan je goed ingestelde stooklijn bij de heersende omstandigheden buiten wel eens een graadje te laag of hoog blijken. Die afwijking kan je dan instellen
Oh dat is bijzonder, ik kan de afwijking gewoon met de pijltjes naar boven/beneden instellen.
Aannemende dat je al op AWT (dus niet op kamertemperatuur) regelt, hoe staat A.3.1.1.1 dan? Als je "+geprogrammeerd" hebt staan, dan doet het klokprogramma de aanpassing, en kun je het niet meer zelf doen.aard01 schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:57:
Een korte vraag: wanneer ik op mijn thermostaat twee keer op het huisje druk verschijnt de gewenste AWT temperatuur. Wanneer ik vervolgens op OK druk verschijnt de afwijking. Deze is bij mij altijd 0.
Dat zal het zijn. Ik dacht dat aard ook op AWT stookt, maar geloof dat ie alleen de awt display tevoorschijn heeft getoverd. Ik stook inderdaad op awt ( dezer dagen zo’n 29 graden dus ik ben wel tevreden)