Ola mede-tweakers!
Na jaren meelezen op Tweakers.net is het ook maar eens tijd om zelf iets te gaan posten!
Sinds Mei dit jaar hebben wij een hybride-warmtepomp laten plaatsen van Daikin/Intergas.
8kW buiten unit + Intergas HReco 36
We krijgen het huis redelijk op temperatuur, maar nu met de buitentemperaturen rond het vriespunt moet het buitendeel toch wel echt werken. Nu doet die dat zeker, maar ik heb het idee dat het efficiënter kan. Daarmee doel ik dan op de samenwerking tussen de ketel & het buitendeel.
Hieronder twee afbeeldingen van afgelopen nacht tot nu. Gevraagde temp. in huis is 21gr.
Probleem is dat de buitenunit nu om de haverklap in defrost-modus gaat waarbij de AWT ontzettend hard daalt. Als dit gebeurd zie je de ketel ook netjes bijspringen, maar kan dit efficiënter? Of valt hier weinig aan te tweaken? Heb het idee dat hierdoor het verwarmen van mijn woning niet lekker gaat.
Hieronder mijn huidige instellingen & woonsituatie.
Instellingen:
- Weersafhankelijke AWT (40gr bij -10gr en 35gr bij 15gr)
standaard instelling
-
05 01: Evenwichtstemperatuur aangepast naar -5
-
05 00: op 1 gezet (bepaalt dat de ketel mag bespreken wanneer de temperatuur zich onder de evenwichtstemperatuur bevind)
-
07 04: Op 1 gezet (Ecologisch i.p.v. Economisch)
- Gemiddelde buitentemp: 12uur
-
A3.1.1.2: Temperatuurbereik: Maximum temperatuur verwarmen 40gr & Minimumtemperatuur verwarmen 20gr
Woonsituatie:
Vrijstaand (Duitse bouw 2009) met +/- 190m2 woonoppervlakte. Goed geïsoleerd
en voorzien van kunststof kozijnen met HR++ glas.
Benedenverdieping:
Leefruimte (woonkamer & keuken) = 63,82m2
Vloerwarming met thermostaat
(hier hangt ook de Daikin thermostaat) (aangesloten
op verdeler)
Toilet = 1,19m2
Vloerwarming met thermostaat (aangesloten op verdeler)
Hal beneden = 11,80m2
Bijkeuken = 6,05m2
1e verdieping:
Hal boven = 6m2
Geen vloerverwarming/radiator aanwezig
Slaapkamer 1 = 11,53m2
1x radiator met thermostaatknop stand 1 t/m 5
Slaapkamer 2 = 13,17m2
Slaapkamer 3 = 15,66m2
Badkamer = 14,17m2
Vloerwarming met thermostaatknop stand 1 t/m 4 (NIET aangesloten op verdeler)
Dan heb ik nog een zolder van 36m2 waar ik binnenkort een Airco-unit wil laten plaatsen. Ik heb hier ook twee radiatoren met thermostaatknop, maar die doen het enkel als er in de leefruimte warmtevraag is.
Ben benieuwd of iemand op basis van hierboven met wat instellingen/tweaks kan komen om de boel efficiënter te laten draaien.
Alvast dank!