Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 31 ... 44 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marc123
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:39
Ik zou graag eens weten wat de watertemperaturen zijn op de Daikin Display:
Aanvoerwater: is dit de temperatuur van het water naar de vloerverwarming? (37,1 C)
Aanvoerwater (pltnwis): ?? ( 37,6 C)
Waterinlaattemperatuur: ?? (28,3 C)
Koelmiddeltemperatuur (34,2 C)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:44
Ik heb inmiddels via een relais ook de mogelijkheid om alleen gas te stoken (met dank aan Arnold!). Ik heb nu echter het probleem dat de gasketel continue pendelt.
Ik draai op weersafhankelijke AWT met een vloerverwarming onder (alleen verdeler en geen pomp) en een paar oudere radiators boven. Ik heb geen buffervat en een ingesteld debiet van 13 en modulatie uit. De eerste grafiek is aanvoer en retour water en de tweede grafiek is power_gasboiler. De ketel gaat dus continue aan en uit. Ik heb geprobeerd de AWT te verhogen, maar zonder resultaat.

Kan iemand helpen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8W2zyf02qIH2T_G4OX9Kj68QCV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2AQP1g11i1Dne5Slad16dSX8.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcMlSnr3AezW_3AT29mxOrYCmRc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzhWhaJDtWhp6xmXEbJgtueu.png?f=fotoalbum_large

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:31
Vermogen van de ketel is te groot waardoor hij afslaat. Kijk even of je het ketel vermogen kunt verlagen. Kijk even een klein stukje terug in dit topic. Ik had de vraag ook al gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
Flappie schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:06:
Vermogen van de ketel is te groot waardoor hij afslaat. Kijk even of je het ketel vermogen kunt verlagen. Kijk even een klein stukje terug in dit topic. Ik had de vraag ook al gesteld.
Stond al op 60 heb ik nu op 50 gezet.

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-02 23:42
Je zou het min vermogen van de ketel kunnen verlagen. Al lijkt de ketel al op een laag pitje te draaien (8 kW).

Mogelijk kun je dit vermogen niet kwijt in je afgiftesysteem bij de ingestelde awt.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistash op 04-12-2023 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:44
artstam schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:36:
Stond al op 60 heb ik nu op 50 gezet.
Het gaat op parameter c, het minimale vermogen van de gasketel. Dat kan nog terug tot 20% of 23%, al wordt het afgeraden, maar hier werkt het prima. Ik zou parameter 3 op 70 laten staan.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024

rokl

test

Aanvoerwater (AWT): temperatuur van het water naar de vloerverwarming
Aanvoerwater (AWT pltnwis): temperatuur van het water uitgang platenwarmtewisselaar binnenunit
Waterinlaattemperatuur: retourtemperatuur van het water
Koelmiddeltemperatuur: temperatuur koelmiddel voor ingang platenwarmtewisselaar binnenunit

[ Voor 3% gewijzigd door rokl op 04-12-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artstam
arnoldniessen schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:37:
[...]

Het gaat op parameter c, het minimale vermogen van de gasketel. Dat kan nog terug tot 20% of 23%, al wordt het afgeraden, maar hier werkt het prima. Ik zou parameter 3 op 70 laten staan.
Vermogen (3) teruggezet van 60 naar 50, met geen effect. Minimaal toerental (c) verminderd van 25 naar 21 en debiet verhoogt van 13 naar 15. Systeem is nu stabiel met wel een wat hogere AWT dan nodig (38 ipv van 36). Ben benieuwd hoe het verder gaat vannacht.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRenken
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-03 16:09
artstam schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:28:
Ik heb inmiddels via een relais ook de mogelijkheid om alleen gas te stoken (met dank aan Arnold!). Ik heb nu echter het probleem dat de gasketel continue pendelt.
Ik draai op weersafhankelijke AWT met een vloerverwarming onder (alleen verdeler en geen pomp) en een paar oudere radiators boven. Ik heb geen buffervat en een ingesteld debiet van 13 en modulatie uit. De eerste grafiek is aanvoer en retour water en de tweede grafiek is power_gasboiler. De ketel gaat dus continue aan en uit. Ik heb geprobeerd de AWT te verhogen, maar zonder resultaat.

Kan iemand helpen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hi! Is er een reden dat je nu enkel op gas wilt stoken?
Wel gaaf dat je nu via een relais enkel op gas kunt gaan stoken, daar ben ik wel benieuwd naar! Hoe werkt zoiets?

Navigeer naar de toekomst, codeer het heden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-06 22:38
Oef. Ik zie schommelingen tot 8 kW! Nu ben ik niet zeker ervan dat ik mijn WP goed heb ingeregeld maar ik heb met een 5kW WP pieken tot 1kW. De WP draait nu al de hele dag (behalve vanochtend een dip) continue op 1 KW met wat geschommel hieromeen.

Ofwel staat het bij jou goed en moet ik kijken of ik de WP niet moet verhogen naar 5kW zodat er beduidend minder gas wordt gebruikt (hij stookt behoorlijk bij)
ofwel zit jij erg hoog :?

Ik heb daarentegen niet zoveel defrosts waarbij er echt een behoorlijke dip komt in warmteafgifte (ik meet over het gehele systeem, incl de buitenunit)..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GQ8gVL4FgQsZY63m8Zs_xVd5YP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bIKSfJJFIIxgyZeyw3Jtk9gd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
[quote]RRenken schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:00:
[...]

Hi! Is er een reden dat je nu enkel op gas wilt stoken?
Wel gaaf dat je nu via een relais enkel op gas kunt gaan stoken, daar ben ik wel benieuwd naar! Hoe werkt zoiets?
[/quote

De reden is dat de defrosts 's nachts teveel lawaai maken en ik door de vele defrosts het huis niet meer goed warm krijg. De schakeling voor voorkeurstarief is door Arnold al eerder uitgelegd. Ik heb de shelly 1 plus op de pinnen 3 en 4 aangesloten en via homeassistant kan ik manueel of automatisch bepalen of ik alleen gas wil stoken, waardoor er geen defrosts meer zijn. Bij iets hogere temperaturen gebruik ik natuurlijk alleen de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
oltk schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:22:
[...]

Oef. Ik zie schommelingen tot 8 kW! Nu ben ik niet zeker ervan dat ik mijn WP goed heb ingeregeld maar ik heb met een 5kW WP pieken tot 1kW. De WP draait nu al de hele dag (behalve vanochtend een dip) continue op 1 KW met wat geschommel hieromeen.

Ofwel staat het bij jou goed en moet ik kijken of ik de WP niet moet verhogen naar 5kW zodat er beduidend minder gas wordt gebruikt (hij stookt behoorlijk bij)
ofwel zit jij erg hoog :?

Ik heb daarentegen niet zoveel defrosts waarbij er echt een behoorlijke dip komt in warmteafgifte (ik meet over het gehele systeem, incl de buitenunit)..

[Afbeelding]
Door mijn aanpassingen zit ik nu constant iets hoger dan 5 kw bij alleen gas. Ik begrijp alleen niet waarom hij niet naar beneden gaat omdat de doel awt 35 graden is en de daadwerkelijke awt 38 is. Het lijkt wel of de gasboiler alleen op maximaal vermogen draait. Misschien heb ik een instelling fout staan? Ik zie wel dat mijn instelling op de ketel E (min awt bij open therm) 40 graden is ipv 30. Misschien is dat wel het probleem?

[ Voor 4% gewijzigd door artstam op 04-12-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
artstam schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:08:
Door mijn aanpassingen zit ik nu constant iets hoger dan 5 kw bij alleen gas. Ik begrijp alleen niet waarom hij niet naar beneden gaat omdat de doel awt 35 graden is en de daadwerkelijke awt 38 is. Het lijkt wel of de gasboiler alleen op maximaal vermogen draait. Misschien heb ik een instelling fout staan? Ik zie wel dat mijn instelling op de ketel E (min awt bij open therm) 40 graden is ipv 30. Misschien is dat wel het probleem?
Parameter E wordt genegeerd, omdat er geen opentherm aansluiting wordt gebruikt.

Ca 5kW is het minimumvermogen van de ketel, lager kan hij niet - voor een ca 26kW ketel is dat (20%) al best laag. Als je langzaam stromend warm water gebruikt zul je ook zien dat hij gaat pendelen. Omdat de gas-overregeling +5C toestaat, blijft hij dan toch bv awt=38 maken bij een setpoint van 35.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:44
Dag allen. Mijn WP deel gaat, zodra er gas wordt gestookt terug structureel naar zo’n 400watt. Betreft de 5kw versie. De ketel blijft dan zacht maar constant branden. Ik snap dat de WP dan meest efficiënt draait maar gasverbruik is daardoor veel hoger dan ik zou willen.

Is dit normaal gedrag? Ik zou liever zien dat de WP meer vermogen opneemt en de ketel juist minder / alleen bijspringt wanneer nodig.

Wat is jullie ervaring in dezen en kan ik iets ondernemen om dit te bereiken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwZO_h2DNx9XPxJDgoWlgvcRobA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WQCzU7Dxu2UtOytcJ4ScppRN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuQSZPJFkwLCXEbVGHTPTEX5Nc0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AVSOqcN6cwMBec1KeCaPscNN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Wil jij ueberhaupt gas bijstoken? Wat zijn je zettings 5-00 en 5-01? En heb je vorstbescherming kamer aan of uit staan? Ik vermoed dat je in hybride modus geen mogelijkheden hebt om de verdeling van het totaal vermogen over ketel en WP aan te passen.

[ Voor 12% gewijzigd door rokl op 05-12-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:47
Ketel heeft sowieso minimaal vernogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

MijnCommentaar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:36:
Ketel heeft sowieso minimaal vernogen
Bedoel je dat in hybride mode, de ketel altijd op minimaal vermogen draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Nee, maar wel minstens het minimale vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

MijnCommentaar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:56:
Nee, maar wel minstens het minimale vermogen
Ok, maar dat is toch juist de definitie van minimaal vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Maar dat was je vraag niet. Je vroeg of de ketel het altijd doet en ik anwoord minstens, dus nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:15
Ik had dit per ongeluk in het warmtepomp topic geplaatst, had niet gezien dat er 1 was voor hybrides. Ik hoopte dat iemand mij hier misschien kan helpen.

Ik zit momenteel zonder verwarming sinds we gister bij verbouwing een radiator hebben losgekoppeld. Dit betekent natuurlijk water uit het systeem en daarna opnieuw vullen etc. Volgens mij is de combi ketel aangesloten voor het water was bijgevuld. Dat is naderhand gedaan, net als ontluchten. Dat laatste heb ik volgens mij best netjes gedaan, al ging het niet heel erg vanzelf bij het ventiel dat bovenop het warmtepomp gedeelte zit.

Ik kreeg initieel de foutcode 7H-01, wat iets met debiet te maken heeft, wat volgens mij gewoon betekent dat er lucht in het systeem zit waardoor de pomp het niet doet.
We hebben geprobeerd hem aan de praat te krijgen door eerst enkele keren de machine te resetten (stroom eraf en na enkele seconden er weer op), daarna te wachten tot ie iets deed. Vanzelf kwam dan de debietmelding weer terug.
Via installateursmenu ontluchten hield ook elke keer op na 6-8 seconden oid, de debiet in het scherm bleef ook op 0 steken.

Dit was gisteren, sinds vanochtend geeft ie de melding 81-04. Deze vertrouw ik niet helemaal en ik gok dat het een rode haring is. De temperatuur in het hok is ondertussen +- 10 graden en ik denk dat het wellicht ook daardoor kan komen.

Heb tussendoor nog eens een uurtje de stroom eraf gehad maar hielp ook niets.

Mijn vermoeden is dat er gewoon te veel lucht in zit. Ik ben nu maar begonnen met beneden een tappuntje bij een radiator open te zetten, ten tegelijkertijd de vulslang aan te sluiten om wat circulatie te forceren. Ik merk dat hierdoor de pomp gok ik zo nu en dan aanslaat, er een hoop borrelt, wat lucht uit gaat en dan weer stil. Hoe lang zou ik zoiets moeten laten gaan, en helpt dit echt?

Mijn aanname is dat zolang de druk in het systeem hoger is dan 1 bar er geen lucht in kan, dus alles wat ik hoor is lucht die eruit gaat, toch?

Ben ik een beetje redelijk bezig of klinkt dit echt heel suf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
rokl schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:43:
Wil jij ueberhaupt gas bijstoken? Wat zijn je zettings 5-00 en 5-01? En heb je vorstbescherming kamer aan of uit staan? Ik vermoed dat je in hybride modus geen mogelijkheden hebt om de verdeling van het totaal vermogen over ketel en WP aan te passen.
Hij respecteert 5-00 en 5-01 gewoon netjes. Helaas wil ik inderdaad wel gas stoken op enig moment. (Minder opwek dan verbruik en de woning krijgt niet het gewenste comfort / temperatuur vanaf 0 graden buiten.

Balen dat het verdelen van vermogen tussen gas en electra verder niet is te sturen. Heb ook al getest op ecologisch met energiefactor aanpassing en economisch met electra prijs bijna gratis en gas op de hoofdprijs.

Wil vooral zeker weten dat het niet door technische beperkingen komt (leiding systeem, ouderwetse vloerverwarming, geen buffervat, etc). Of mogelijk dus door bepaalde instellingen.

Kan iemand bevestigen dat bij hem/haar ook het electra verbruik op zo’n 400 watt gat en gas zachtjes continu brand zodra hybride modus actief is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:37:
Ik had dit per ongeluk in het warmtepomp topic geplaatst, had niet gezien dat er 1 was voor hybrides. Ik hoopte dat iemand mij hier misschien kan helpen.

Ik zit momenteel zonder verwarming sinds we gister bij verbouwing een radiator hebben losgekoppeld. Dit betekent natuurlijk water uit het systeem en daarna opnieuw vullen etc. Volgens mij is de combi ketel aangesloten voor het water was bijgevuld. Dat is naderhand gedaan, net als ontluchten. Dat laatste heb ik volgens mij best netjes gedaan, al ging het niet heel erg vanzelf bij het ventiel dat bovenop het warmtepomp gedeelte zit.

Ik kreeg initieel de foutcode 7H-01, wat iets met debiet te maken heeft, wat volgens mij gewoon betekent dat er lucht in het systeem zit waardoor de pomp het niet doet.
We hebben geprobeerd hem aan de praat te krijgen door eerst enkele keren de machine te resetten (stroom eraf en na enkele seconden er weer op), daarna te wachten tot ie iets deed. Vanzelf kwam dan de debietmelding weer terug.
Via installateursmenu ontluchten hield ook elke keer op na 6-8 seconden oid, de debiet in het scherm bleef ook op 0 steken.

Dit was gisteren, sinds vanochtend geeft ie de melding 81-04. Deze vertrouw ik niet helemaal en ik gok dat het een rode haring is. De temperatuur in het hok is ondertussen +- 10 graden en ik denk dat het wellicht ook daardoor kan komen.

Heb tussendoor nog eens een uurtje de stroom eraf gehad maar hielp ook niets.

Mijn vermoeden is dat er gewoon te veel lucht in zit. Ik ben nu maar begonnen met beneden een tappuntje bij een radiator open te zetten, ten tegelijkertijd de vulslang aan te sluiten om wat circulatie te forceren. Ik merk dat hierdoor de pomp gok ik zo nu en dan aanslaat, er een hoop borrelt, wat lucht uit gaat en dan weer stil. Hoe lang zou ik zoiets moeten laten gaan, en helpt dit echt?

Mijn aanname is dat zolang de druk in het systeem hoger is dan 1 bar er geen lucht in kan, dus alles wat ik hoor is lucht die eruit gaat, toch?

Ben ik een beetje redelijk bezig of klinkt dit echt heel suf?
Normaal sluit je alle radiatoren af voordat je een radiator bijplaatst, dan gaat er geen lucht in de bestaande radiatoren. Dan draai je het ontluchtingventiel open van de nieuwe radiator en vul je bij tot er geen lucht meer uitkomt, dan kunnen alle radiatoren weer open en ontlucht je na een uurtje.

Ik denk voor nu: vullen tot 2 bar.
Alle radiatoren ontluchten.
Boven op de ketel zit ook een ontluchtingsventiel en vergeet ook het compressievat niet, daar zit ook een ontluchter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
MijnCommentaar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:50:
[...]

Normaal sluit je alle radiatoren af voordat je iets je een radiator bijplaatst, dan gaat er geen lucht in de bestaande radiatoren. Dan draai je het ontluchtingventiel open van de nieuwe radiator en vul je bij tot er geen lucht meer uitkomt, dan kunnen alle radiatoren weer open en ontlucht je na een uurtje.

Ik denk voor nu: vullen tot 2 bar.
Alle radiatoren ontluchten.
Boven op de ketel zit ook een ontluchtingsventiel en vergeet ook het compressievat niet, daar zit ook een ontluchter op.
Bedankt voor de tip, volgende week moet er een extra lus vloerverwarming bij komen en dan gaan we het wel wat netter doen denk ik....

Deze heb ik allemaal al meerdere keren langsgelopen. Heb hem nu dus een tijdje laten doorlopen en dat leek langzaam aan wel meer lucht eruit te krijgen. Tijdens dat doorstromen ging de pomp zo nu en dan ook aan, en borrelde ie best goed, dus ik denk dat dat wel eea aan lucht uit het systeem heeft gekregen.

Ik zit nu vooral met die melding over die sensor, daar kan ik gewoon niet zo veel mee, tenzij dat dus niet echt een fout is maar stiekem ergens anders door komt.

[ Voor 5% gewijzigd door DaVaMa op 05-12-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Ik heb zelf afsluitkranen in het systeem gezet, bij mij gaan er vanaf de ketel leidingen naar drie richtingen, zo kan ik elke richting afsluiten dmv een kraan

over de fout code, alles dus met de aanvoersensor, mogelijk meet deze dus niets door de aanwezigheid van lucht.

https://www.daikin.nl/con...ference%20guide_Dutch.pdf

10.4.7 De gasboiler laten proefdraaien
De gasboiler heeft een proefdraaifunctie. Activatie van deze functie
leidt tot het activeren van de pomp van de binnenunit en de
gasboiler (met een vast ventilatortoerental), zonder dat de
regelfuncties in werking worden gesteld. De veiligheidsfuncties
blijven actief. Het proefdraaien kan worden gestopt door gelijktijdig
en in te drukken of eindigt automatisch na 10 minuten. Om te
kunnen proefdraaien, schakelt u het systeem uit met behulp van de
gebruikersinterface.
Zorg ervoor dat de startpagina van de aanvoerwatertemperatuur, de
startpagina van de kamertemperatuur en de startpagina van het
warm tapwater UIT zijn.
Er mag geen storing op de gasboiler of de warmtepompmodule zijn.
Tijdens het laten proefdraaien van een gasboiler zal “in gebruik” op
de gebruikersinterface verschijnen.
Programma Toets combinaties Scherm
Brander AAN bij
minimumvermogen
en
Brander AAN,
instelling maximaal
vermogen voor
verwarming van
ruimten
en (1×)
Brander AAN,
maximale instelling
warm tapwater
en (2×)
Stop testprogramma en Werkelijke situatie
OPMERKING
Indien zich een 81‑04-storing voordoet, mag u de gasboiler
NIET proefdraaien

[ Voor 8% gewijzigd door MijnCommentaar op 05-12-2023 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dvb
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09-2024

Dvb

Luc Beek schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:36:
[...]

Hij respecteert 5-00 en 5-01 gewoon netjes. Helaas wil ik inderdaad wel gas stoken op enig moment. (Minder opwek dan verbruik en de woning krijgt niet het gewenste comfort / temperatuur vanaf 0 graden buiten.

Balen dat het verdelen van vermogen tussen gas en electra verder niet is te sturen. Heb ook al getest op ecologisch met energiefactor aanpassing en economisch met electra prijs bijna gratis en gas op de hoofdprijs.

Wil vooral zeker weten dat het niet door technische beperkingen komt (leiding systeem, ouderwetse vloerverwarming, geen buffervat, etc). Of mogelijk dus door bepaalde instellingen.

Kan iemand bevestigen dat bij hem/haar ook het electra verbruik op zo’n 400 watt gat en gas zachtjes continu brand zodra hybride modus actief is?
Ik herken dit bij mij ook. In hybride modus draaien zowel de gasketel als de warmtepomp beide op relatief laag vermogen. De warmtepomp op ongeveer 500 watt en de gasboiler vergelijkbaar als bij jou. Als ik dan een extra kamer ga verwarmen verhoogt de warmtepomp het vermogen. Gas blijft gelijk. Ik denk dat dit inderdaad het minimumvermogen van de gasketel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
MijnCommentaar schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:00:

OPMERKING
Indien zich een 81‑04-storing voordoet, mag u de gasboiler
NIET proefdraaien
Die kranen zijn wel een goed idee, misschien dat ik daar een keer naar kan laten kijken, ben niet zo een held met loodgieterswerk.

Ik zou dat proefdraaien wel willen proberen, maar ik heb dus wel precies die 81-04 storingscode, dus dat durf ik dan toch niet aan....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 02-06 15:36
Dvb schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:42:
[...]
Ik herken dit bij mij ook. In hybride modus draaien zowel de gasketel als de warmtepomp beide op relatief laag vermogen. ...
Ik ben ontzettend blij met mijn GASschakelaar, zoals uitgelegd door @arnoldniessen
'sMorgens laat ik de CVketel even full blast werken, en op het moment dat het behaaglijk (niet warm) voelt, mag de warmtepomp het overnemen met AWT-sturing op 30 graden.
Dan doen CVketel en WP elk waar ze goed in zijn.

Noot; ik woon in een jaren dertig huis, en ik heb geen vloerverwarming, maar radiatoren.

[ Voor 12% gewijzigd door Leif op 06-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Ik heb sinds gisteren de Evohome even aan de kant gezet en de Daikin gebruikersinterface in de woonkamer gemonteerd als kamerthermostaat. Nu zie ik dat de kamertemperatuur alleen in hele graden wordt aangegeven, alhoewel de handleiding altijd decimaal achter de komma laat zien. Is er ergens een instelling zodat ik de kamertemperatuur (en de gewenste kamertemperatuur) op 1 decimaal achter de komma kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:21
Leif schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:29:
[...]

Ik ben ontzettend blij met mijn GASschakelaar, zoals uitgelegd door @arnoldniessen
'sMorgens laat ik de CVketel even full blast werken, en op het moment dat het behaaglijk (niet warm) voelt, mag de warmtepomp het overnemen met AWT-sturing op 30 graden.
Dan doen CVketel en WP beide waar ze goed in zijn.

Noot; ik woon in een jaren dertig huis, en ik heb geen vloerverwarming, maar radiatoren.
Met deze gedachte speel ik ook, heb een jaren 50 woning met (20jaar oude) vloerverwarming en convectorput.

Aan de andere kant zie ik ook dat de ketel in de ochtend sowieso al 0,3m3 gebruikt om op te starten, tenminste op koude ochtenden.
Het lijkt alsof het systeem dus op koude ochtenden uit zichzelf opstart op (een beetje) gas.

Zien anderen dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
marcdepark schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:10:
[...]

Met deze gedachte speel ik ook, heb een jaren 50 woning met (20jaar oude) vloerverwarming en convectorput.

Aan de andere kant zie ik ook dat de ketel in de ochtend sowieso al 0,3m3 gebruikt om op te starten, tenminste op koude ochtenden.
Het lijkt alsof het systeem dus op koude ochtenden uit zichzelf opstart op (een beetje) gas.

Zien anderen dit ook?
Ja dat klopt. Als het goed is gebeurt dat wanneer de waterinlaat temperatuur is of de temperatuur van de warmtewisselaar te laag is. Deze moet ronde de 17 graden liggen om op te starten zonder gas.

( Ik heb nog een iets ouder huis, ook alleen radiatoren. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
[...]

Heb je een direct linkje naar die uitleg? Ik vind dat zo 123 niet..

Hoe bedoel je full blast? De ketel volgt toch ook gewoon de AWT stooklijn? Of bedoel je met de parameter ‘snel verwarmen’ op aan of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
Luc Beek schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:42:
Heb je een direct linkje naar die uitleg? Ik vind dat zo 123 niet..
Relais of schakelaar (potentiaalvrij) op X5M-3,4, en [D-01] op 2. De aansluiting is laagspanning (16V indien niet kortgesloten door schakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Toch even een kleine peilingvraag :)

Ik heb een oud huis, 1900, maar redelijk na-geisoleerd in 2008. HR++ glas, dakisolatie en deels de wanden.

Er wordt amper gas bijgestookt door de instelling dat tot -4 er geen gas gestookt mag worden (behalve automatisch bij <17 water inlaat). verwarming middels LT radiatoren en boosters.

Tot aan de koudere periode gemiddeld 12KwH om huis op 19/20 graden te houden. Nu sinds de koudere periode 20-30Kwh/dag.

Is dat qua verbruik iets wat herkend wordt? Misschien interessant om wat verbruiken te delen?
(ik begrijp dat ieder een eigen woning met eigen karakterestieken heeft, maar ben wel benieuwd in welke ranges men zit.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
Ik denk dat je in een hele normale range zit. Zeker op vorstdagen zonder gebruik van gas is 30-35kWh hier gewoon. Ruim vrijstaand, origineel 1990.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Dit is mijn verbruik, bij 2 graden stook ik ook een beetje gas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkBB034BkdcSBEasbtlmd5XqDVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QEFM5yjKS1Yv2KPwofbcFUpr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:21
Ruime tweekapper (ca 180m2) uit '59.
Spouwmuurisolatie, HR++, dakisolatie benedenverdieping (platte daken aanbouw/garage), zolder wordt volgend jaar aangepakt.
Verbruik afgelopen week elektrisch totaal (maar grotendeels warmtepomp) ca 40-50kW per dag.

Totaal per jaar is ook interessant om te bekijken, kom nu dit jaar totaal rond 0kWH en 250m3 gas uit.
Die 0kWH dankzij 24 zonnepanelen

[ Voor 21% gewijzigd door marcdepark op 06-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Bungalow 1970, 36 kwh verbruikt op de koudste dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Stijn1981 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:55:
Toch even een kleine peilingvraag :).....
Tot aan de koudere periode gemiddeld 12KwH om huis op 19/20 graden te houden. Nu sinds de koudere periode 20-30Kwh/dag.

Is dat qua verbruik iets wat herkend wordt? ...
Ik heb nog de winter van 1963 beleefd.
De keuken heerlijk snikheet. Verder overal ijsbloemen.
Zo ben ik opgegroeid..
Zo leef ik niet meer.
Maar al die bijdrages op dit forum waarin mensen hun huis tot op de halve graad zomer en winter, dag en nacht, willen verwarmen, lees ik met verbazing en onbegrip.

Ik heb een groot jaren30huis, tussenwoning, HR++glas, vloer- en dakisolatie.
'sNachts gaat de kachel uit.
Bij de verwarming ligt de nadruk op verwarming van de ruimte waarin die dag geleefd wordt.
Vorige week varieerde het verbruik tussen 5.5 en 9.2 kwh per dag
(er werd in die week nog niet met gas gestookt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonmeek
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-06 10:36
Tussenwoning 1911 , 135 m². Label A+. WP 8kW
AWT is eerste dagen van december maximaal 32°C geweest. Nu 28°C. Kamer temperatuur 20°C.
Verbruik was de eerste 3 dagen 29kWh en vrijwel geen gas (<< 1m³).

Ik ben zeer tevreden over het verbruik. Helaas is het vermogen van de WP te groot voor het huis. De installateur heeft geen energie behoefte berekend. Gevolg is, risico op pendelen bij hogere buitentemperaturen.

[ Voor 3% gewijzigd door tonmeek op 06-12-2023 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
Interessant en leuk om te lezen allemaal.
Hier de eerste winter, dus lastig om te extrapoleren wat het op het totaal gaat doen.
Met invullen van mindergas.nl op KwH, dan extrapoleert de site op graaddagen en zegt rond de 2300Kwh uit te komen. Denk dat dat wat laag is, maar we gaan zien.

Vandaag met 5 graden buiten, kom ik alsnog boven de 30Kwh uit, terwijl dat voor de koudere dagen de helft was. Obv 24 uurs temperatuuur middeling van de temperatuur is de WP hier nog AWT 35 graden aan het aanmaken, dus weer een stukje van de puzzel. Toch maar op 12h zetten.
En ga proberen mijn weersgestuurde AWT toch iets te verlagen en wellicht modulatie wat te verhogen naar 8 graden, wanneer de WP moeite heeft met bijstoken.

Ik begrijp de opmerking van Leif wel mbt niet stoken wat je niet nodig hebt. Maar heb in mijn geval gemerkt dat sommige kamers direct boven de huiskamer mee verwarmen en voorzichtig zijn met nachtverlaging, uiteindelijk zorgt voor een rustiger beeld en zelfs minder verbruik dan uitzetten en aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ik heb ook volledige nachtverlaging. 's ochtends start de boel op en is het in de avond 20 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-07 06:21
sinds begin december circa 20-25kwh per dag; wel redelijk vaak defrosts maar goed da's niet echt iets wat je altijd kan voorkomen.(je merkt het wel qua cop uiteraard) Middeling van de temperatuur werkt redelijk okay en ik zie dat de laatste dagen de ingestelde temp (20,5) net niet gehaald wordt..zit redelijk qua stooklijn zo te zien :)

heb overigens de 8kwh versie (terwijl de 4kwh had gekund) echter wilde perse de koelen optie hebben

(vloerverwarming beneden; boven stoken we niet..als het nodig is electrisch bijverwarmen op werkkamer wanneer nodig )

[ Voor 25% gewijzigd door cv75 op 06-12-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19:32
[...]

Dapper om voor zo’n oplossing te gaan. Heb je al een idee hoe nu de energieverdeling gas-elektriciteit uitpakt in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Stijn1981 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:55:
Toch even een kleine peilingvraag :)

Ik heb een oud huis, 1900, maar redelijk na-geisoleerd in 2008. HR++ glas, dakisolatie en deels de wanden.

Er wordt amper gas bijgestookt door de instelling dat tot -4 er geen gas gestookt mag worden (behalve automatisch bij <17 water inlaat). verwarming middels LT radiatoren en boosters.

Is dat qua verbruik iets wat herkend wordt? Misschien interessant om wat verbruiken te delen?
(ik begrijp dat ieder een eigen woning met eigen karakterestieken heeft, maar ben wel benieuwd in welke ranges men zit.)
Heeft idd niet zoveel zin. Van 1 tm 5 december gebruikte mijn WP tussen de 45-55 kWh per etmaal ook op 19-20 graden. Huis is uit 1997 en dus redelijk goed geïsoleerd, ook met HR(++) glas e.d.
Beter is om te vergelijken met je gasverbruik in dezelfde periode in vorige jaren. Reken met 8-9 kWh per m3 gasverbruik om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
jdbiggelaa schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:28:
[...]

Dapper om voor zo’n oplossing te gaan. Heb je al een idee hoe nu de energieverdeling gas-elektriciteit uitpakt in de praktijk?
Vanochtend heb ik 0.8 m3 gas gebruikt om behaaglijkheid te creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Leif schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:14:
[...]

Dat valt idd best mee. Ongeveer zoveel als twee personen die niet al te zuinig douchen 😊 En als je niet thuis bent laat je dit achterwege?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 22:53

FaceDown

Storende factor.

Leif schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:14:
[...]

0,8 m3 gas is 6,4 kwh. Met een COP van 2.5 (bij deze koude temperaturen) zou je dit 2,5kwh aan stroom kosten. Dus de vraag is, zou je hetzelfde kunnen bereiken met 2,5kwh of minder aan stroom tegen lagere kosten? (voor mij zou 0,8m3 gas 1 euro kosten, en 2,5 kwh stroom 0,88 euro).
Ik heb zelf beneden vloerverwarming, boven jaga's en houdt alles constant op temperatuur 24/7. Ik gebruik helemaal geen gas (alleen voor douchen / wastafels badkamer).

[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 07-12-2023 09:43 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
FaceDown schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:42:
[...]

0,8 m3 gas is 6,4 kwh. Met een COP van 2.5 (bij deze koude temperaturen) zou je dit 2,5kwh aan stroom kosten. Dus de vraag is, zou je hetzelfde kunnen bereiken met 2,5kwh of minder aan stroom tegen lagere kosten? (voor mij zou 0,8m3 gas 1 euro kosten, en 2,5 kwh stroom 0,88 euro).
Ik heb zelf beneden vloerverwarming, boven jaga's en houdt alles constant op temperatuur 24/7. Ik gebruik helemaal geen gas (alleen voor douchen / wastafels badkamer).
Het grote verschil is snelheid. Het thermisch vermogen van je CV ketel is 36 kW en van je 8kW warmtepomp bij een COP van 2,5 nog zo’n 5 kW. De CV ketel warmt je huis in deze situatie 7 keer zo snel op.
Ik doe hetzelfde als jij: ik houd vanwege de traagheid van de warmtepomp het huis ook constant op dezelfde temperatuur. In mijn geval omdat ik zo min mogelijk fossiele brandstof wil gebruiken. In een behoorlijk goed geïsoleerd huis kan dat ook, maar als je een ouder huis hebt dat ‘s-nachts veel warmte verliest, is de aanpak van @Leif om met de warmtepomp’s-nachts uit en ‘s-ochtends even het huis met gas op basis temperatuur te brengen zo gek nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jcrs7
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:28
@FaceDown @Pim57 @arnoldniessen @Leif
Pim57 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 00:02:
Hieronder de relatie tussen de parameters. De temperatuur loopt van links naar rechts op van -15 tot +25.

-15°C | gas only : [8-0E] = -5°C | hybride : [C-03] = 0°C | hybride mogelijk : [5-01] = 1°C | hybride mogelijk : [C-03+C-04] = 0°C + 3°C | WP only : [4-02] : Off | +25°C

Waarbij [5‐01] minstens 1°C hoger moet zijn dan waarde [C‐03] default 0
Met [C-03] en [C-04] wordt voorkomen dat de CV-ketel meeflippert als de buitentemperatuur rond [5-01] flippert.
Met bovenstaande instellingen, heb ik bij een buitentemp van 1°C - 2,5°C dat de WP only niet hoger komt dan een AWT pltnwis van 28,5°C (afgelezen bij de sensor informatie). Mijn AWT vraag is 33°C geregeld op WAR en stooklijn.

Afgelopen 2 ochtenden is door de instellingen (vermoed ik) ook de installatie uitgegaan of niet over gesprongen op hybride, hierdoor had ik (afgelezen van de controller) aanvoerwater 21°C, aanvoerwater pltnwis 22°C en de waterinlaat is 20°C, met als gevolg een koude vloer en binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc Beek
jdbiggelaa schreef op donderdag 7 december 2023 @ 09:50:
[...]

Het grote verschil is snelheid. Het thermisch vermogen van je CV ketel is 36 kW en van je 8kW warmtepomp bij een COP van 2,5 nog zo’n 5 kW. De CV ketel warmt je huis in deze situatie 7 keer zo snel op.
Ik doe hetzelfde als jij: ik houd vanwege de traagheid van de warmtepomp het huis ook constant op dezelfde temperatuur. In mijn geval omdat ik zo min mogelijk fossiele brandstof wil gebruiken. In een behoorlijk goed geïsoleerd huis kan dat ook, maar als je een ouder huis hebt dat ‘s-nachts veel warmte verliest, is de aanpak van @Leif om met de warmtepomp’s-nachts uit en ‘s-ochtends even het huis met gas op basis temperatuur te brengen zo gek nog niet.
Maar wat is dan ‘heel even’ op gas. De stooklijn wordt toch gevolgd en dus zal de ketel minimaal branden? Of sturen jullie dit dan met de parameter snel verwarmen, gaat hij dan gewoon vol branden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
DaVaMa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:48:
[...]

Die kranen zijn wel een goed idee, misschien dat ik daar een keer naar kan laten kijken, ben niet zo een held met loodgieterswerk.

Ik zou dat proefdraaien wel willen proberen, maar ik heb dus wel precies die 81-04 storingscode, dus dat durf ik dan toch niet aan....
Zit nu al 3 dagen zonder verwarming. Pomp blijft foutcode 81-04 geven. Met een elektrisch kacheltje opwarmen van de ruimte heeft effect op de sensor die de fout zou geven. Bij sensorinformatie was de temp gisteren 12 graden, nu >20, dus volgens mij doet die het gewoon.

Heb ondertussen wel 20 installateurs en techneuten etc gebeld, misschien begin januari dat er ergens een gaatje is, echt waanzin dit.

Ik vermoed dat de machine de fout in geheugen houdt oid, en dat een goeie reset wel zou moeten helpen, maar anders dan stroom eraf en erop kom ik zelf niet.

Zal dit wel updaten als ik een oplossing heb, maar kan nog even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-07 06:21
hmm de "daikin buddy app" voor installateurs geeft als opties: defecte sensors afvoerwater,defecte printplaat binnendeel of slecht contact/losse connector. Snelle support is het niet zo te horen :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:43
DaVaMa schreef op donderdag 7 december 2023 @ 13:14:
[...]

Zit nu al 3 dagen zonder verwarming. Pomp blijft foutcode 81-04 geven. Met een elektrisch kacheltje opwarmen van de ruimte heeft effect op de sensor die de fout zou geven. Bij sensorinformatie was de temp gisteren 12 graden, nu >20, dus volgens mij doet die het gewoon.

Heb ondertussen wel 20 installateurs en techneuten etc gebeld, misschien begin januari dat er ergens een gaatje is, echt waanzin dit.

Ik vermoed dat de machine de fout in geheugen houdt oid, en dat een goeie reset wel zou moeten helpen, maar anders dan stroom eraf en erop kom ik zelf niet.

Zal dit wel updaten als ik een oplossing heb, maar kan nog even duren.
Code 81 is defecte temp. sensor aanvoerwater. Kijk even in het sensor informatie menu wat deze aangeeft, daarna de sensor even vasthouden en kijk of de sensor reageert. Ik ben wel benieuwd naar je temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
de sensor werkt dus gewoon, daar ligt het probeem dus niet.
er is wel een reset mogelijk, mogelijk proberen.
ooit een keer uitgevoerd met een monteur, je moet het systeem spanningvrij maken en knoppen op de thermostaat ingedrukt houden en dan de spanning er weer opzetten met de knoppen ingedrukt.
dus je moet met zijn tweeen zijn.
ik weet echter de knoppen niet meer.

[ Voor 62% gewijzigd door MijnCommentaar op 07-12-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
Mij was verteld dat je de werkschakelaar (vaak bij de buitenunit) uit moet zetten en min 30sec moet wachten en dan weer aanzetten. dat zou een harde reset zijn. Ik weet niet of dat ook de foutcodes uit het geheugen wist...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Van mij wat data over Oktober / November[
Situatie: vrijstaande woning 1976 met gemiddelde isolatie. 200 m2, hybride 8kw unit.

Gas (ex warmwater)
Oktober
'22 - 80 m3
'23 - 19 m3

Electra WP
.'23 221 kWh

November
22 - 206 m3
'23 - 76.5 m3

Electra WP
'23 551 kWh

Nog deze maand door en dan hebben we het eerste jaar rond met de WP unit gedraaid. Tot op heden tevreden, nog een paar weken en dan hebben we alle data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Luc Beek schreef op donderdag 7 december 2023 @ 12:42:
[...]

Maar wat is dan ‘heel even’ op gas. De stooklijn wordt toch gevolgd en dus zal de ketel minimaal branden? Of sturen jullie dit dan met de parameter snel verwarmen, gaat hij dan gewoon vol branden?
@Leif Reageer jij op deze vraag svp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
jdbiggelaa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:42:
[...]
@Leif Reageer jij op deze vraag svp?
@Luc Beek, ik probeer de temperatuurregeling zo eenvoudig mogelijk te houden.
Geen protocollen en algoritmes voor mij, zo lang de Daikin zich niet duidelijk laat regelen.

Heel even is 30 minuten.
Dat is genoeg om het relevante water tot 55 graden te verhitten.
We beperken ons daarbij tot het water in enkele relevante ruimtes.
Wij hebben er geen probleem mee om radiatoren handmatig open en dicht te draaien al naar behoefte.

Ik regel de warmteproductie handmatig op basis van AWT.
Ik heb geen stooklijn.

Als ik op gas stook, stel ik de AWT handmatig in op 60 graden.
Als ik electrisch stook, zet ik de AWT handmatig op 30 graden.
Ik stel de AWT in op het hoofdscherm van de kamerthermostaat zoals meegeleverd met de Daikin hybride.

[ Voor 51% gewijzigd door Leif op 08-12-2023 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
MBgek schreef op donderdag 7 december 2023 @ 16:32:
[...]

Code 81 is defecte temp. sensor aanvoerwater. Kijk even in het sensor informatie menu wat deze aangeeft, daarna de sensor even vasthouden en kijk of de sensor reageert. Ik ben wel benieuwd naar je temperaturen.
Sorry duurde even maar, ik zie de temperatuur van de sensor wel veranderen. Ik weet niet precies welke het is en wat ik dan vast zou moeten houden, maar hij doet het volgens mij prima. dinsdag stond ie al op 12 graden, na donderdag een tijdje een elektrische kachel aan te hebben gezet kwam ie prim boven de 20 uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06 10:47
Stil hier is de temperatuur soms gestegen ? :?
Fijn weekend :w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_Zb5lUPstIHXk1zmUruwFUyIJ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FTm1XBddmv03jlyPBXFqUOF3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flappie
fohn5 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:32:
[Afbeelding]
Ah inderdaad. Ook geen geklaag meer over defrosts enzo :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

fohn5 schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:32:
[Afbeelding]
Het is lente! Tot volgend stookseizoen allemaal! :w

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-06 14:46
Ik heb het vermoeden dat mijn combinatie binnen/buitenunit niet klopt.
Binnenunit: EHYHBH08AAV32
Buitenunit: EVLQ05CAV3

Om uit te sluiten dat er een verkeerd typeplaatje op de buitenunit zit: is er iemand in de gelegenheid om te kijken naar de capaciteit van de buitenunit in het menu van de 8kW versie? Bij mij staat buitenunit capaciteit 045 met software ID3904.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSeNBkAv55b84ESCj-PQ-8rKFTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0v2cLlltsMnzVXakMk7WNNs.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ew4rzg8_MOGZ7_o5hY6AAsjzUTU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/je53iJhQiP8eEZ5MyaUwjjzy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door hanskuiper24 op 11-12-2023 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisjen75
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 23-03-2024
Capaciteit 075 ID3904

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
hanskuiper24 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:28:
Ik heb het vermoeden dat mijn combinatie binnen/buitenunit niet klopt.
Binnenunit: EHYHBH08AAV32
Buitenunit: EVLQ05CAV3

Om uit te sluiten dat er een verkeerd typeplaatje op de buitenunit zit: is er iemand in de gelegenheid om te kijken naar de capaciteit van de buitenunit in het menu van de 8kW versie? Bij mij staat buitenunit capaciteit 045 met software ID3904.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
EVLQ05CAV3 is 5 kW
EVLQ08CAV3 is 8 kW

Ik heb een 8kw versie.
Capaciteit staat op 075.
Software versie ID3904

[ Voor 3% gewijzigd door Flappie op 11-12-2023 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Flappie schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:57:
[...]

EVLQ05CAV3 is 5 kW
EVLQ08CAV3 is 8 kW

Ik heb een 8kw versie.
Capaciteit staat o 075.
Software versie ID39004
Dan heb ik inderdaad de verkeerde buitenunit. Ik heb de installateur al gebeld. Hij zou het uit gaan zoeken. Waarschijnlijk is er een andere klant met de 5kw binnenunit en een 8kW buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
hanskuiper24 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:01:
[...]

Dan heb ik inderdaad de verkeerde buitenunit. Ik heb de installateur al gebeld. Hij zou het uit gaan zoeken. Waarschijnlijk is er een andere klant met de 5kw binnenunit en een 8kW buitenunit.
Binnenunit is hetzelfde volgens mij. Het verschil zit in de buitenunit. Maar goed, die vervangen is ook wel een klusje aangezien het R410 gas er weer uit moet, nieuwe aansluiten, vacuüm maken e.d.

Staat het verkeerde modelnummer ook fysiek op de buiten unit? Of is dit wat je hebt uitgelezen in de controller? Want volgens mij kun je het typenummer instellen in het menu en wellicht is gewoon een verkeerd type tijdens de setup gekozen?

[ Voor 18% gewijzigd door Flappie op 11-12-2023 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericpaar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
Hier een Daikin-Interas van 4 kW.
Woning 90m2, 1930, volledig nageisoleerd, voorheen 1500m3/jr, nu ca 350m3/jr
overdag 19,5gr, avond 21gr, nacht tot 9u 20gr.
woning is goed warm te krijgen/houden.
Geen stille modus, stand economisch.
Evenwichtstemp. -2 / -7gr. (-2 CV mag inkomen; -7 wp uit)
Mijn vraag is vooral de zgn. hysteris van de temperatuur.
'sNachts zakt de temp weg tot ca 18gr.
Overdag ook soms 1gr verschil tussen werkelijke een ingestelde temp.
Vreemd.
Iemand een idee?
Dank, Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanskuiper24
Flappie schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:06:
[...]

Binnenunit is hetzelfde volgens mij. Het verschil zit in de buitenunit. Maar goed, die vervangen is ook wel een klusje aangezien het R410 gas er weer uit moet, nieuwe aansluiten, vacuüm maken e.d.

Staat het verkeerde modelnummer ook fysiek op de buiten unit? Of is dit wat je hebt uitgelezen in de controller? Want volgens mij kun je het typenummer instellen in het menu en wellicht is gewoon een verkeerd type tijdens de setup gekozen?
Ja, op de buitenunit staat ook 05. Zal inderdaad weer een hele klus zijn om het om te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
ericpaar schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:14:

Mijn vraag is vooral de zgn. hysteris van de temperatuur.
'sNachts zakt de temp weg tot ca 18gr.
Overdag ook soms 1gr verschil tussen werkelijke een ingestelde temp.
Vreemd.
Paar ideeën maar iets meer info zou welkom zijn
- hoe staat de hysterese op je thermostaat ingesteld ?
- modulatie instelling ?
- mogelijk te lange middeling van de buitentemperatuur ?
- radiatoren of vloerverwarming ?
- Wat heb je zelf al geprobeerd aan tips uit dit topic ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
fohn5 schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:55:
[...]

Paar ideeën maar iets meer info zou welkom zijn
- hoe staat de hysterese op je thermostaat ingesteld ?
- modulatie instelling ?
- mogelijk te lange middeling van de buitentemperatuur ?
- radiatoren of vloerverwarming ?
- Wat heb je zelf al geprobeerd aan tips uit dit topic ?
Dat is toch precies zoals de Daikin thermostaat werkt. Je stelt in: 19 graden. Dan zakt de temperatuur tot 18 graden en gat dan weer verwarmen tot 19 graden en gaat dan weer uit tot het 18 graden is enz.

Dat is hier al meerdere keren besproken en dat is helaas niet aan te passen. Dan moet je een andere kamerthermostaat kopen of gaan regelen op basis van AWT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericpaar
sorry mensen, ik heb niet alle topics doorgelezen...
thermostaat is Honeywel Home, via zender e.d. gekoppeld aan Daikin thermostaat bij wp.
½ opp. is vloerverwarming.
modulatie?
middeling?
Accepteren dus... oké.
Dank, Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
ericpaar schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:57:
thermostaat is Honeywel Home, via zender e.d. gekoppeld aan Daikin thermostaat bij wp.
modulatie?
middeling?
Accepteren dus... oké.
Dank, Eric
Eric, let goed op dat je de juiste aansluitingen op de daikin pakt, en dat je de juiste Evohome module hebt. Daar gaat het vaak fout. Volgens mij kan je 2 AWT temperaturen instellen, en zal wellicht ook nodig zijn, radiatoren hoger temp dan vloerverwarming is vrij normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

ericpaar schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:57:
modulatie?
middeling?
Accepteren dus... oké.
Dank, Eric
Dan begin eens met het topic door te lezen. Het is hier geen Daikin Helpdesk.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericpaar
Gezellig Facedown…🥴

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dvb
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 27-09-2024

Dvb

Flappie schreef op maandag 11 december 2023 @ 23:08:
[...]

Dat is toch precies zoals de Daikin thermostaat werkt. Je stelt in: 19 graden. Dan zakt de temperatuur tot 18 graden en gat dan weer verwarmen tot 19 graden en gaat dan weer uit tot het 18 graden is enz.

Dat is hier al meerdere keren besproken en dat is helaas niet aan te passen. Dan moet je een andere kamerthermostaat kopen of gaan regelen op basis van AWT.
Het is iets kleiner te zetten. Instelling heb ik ook ergens op dit forum gevonden. Mijn thermostaat staat op 20,5 en de temperatuur wordt niet lager dan 20 of hoger dan 21.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Dvb schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:49:
[...]

Het is iets kleiner te zetten. Instelling heb ik ook ergens op dit forum gevonden. Mijn thermostaat staat op 20,5 en de temperatuur wordt niet lager dan 20 of hoger dan 21.
Dat is de standaard instelling. Wie een manier vindt om, zonder een extra controller board, die hysterese van +- 0,5 graden te verkleinen roepen we uit tot Held van de maand :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

jdbiggelaa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:19:
[...]

Dat is de standaard instelling. Wie een manier vindt om, zonder een extra controller board, die hysterese van +- 0,5 graden te verkleinen roepen we uit tot Held van de maand :)
Je stooklijn zo instellen dat de temperatuur 24/7 op rond dezelfde waarde blijft hangen en dus de doeltemperatuur nooit bereikt. Ik heb de thermostaat op 22 staan maar door de stooklijn blijft de temperatuur altijd tussen de 20,5 en 21. De warmtepomp gaat nooit uit.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-02 23:42
Ik heb ook ‘last’ van deze hysterese. Echter, treed het bij mij pas op op het moment dat het minimum vermogen van de wp meer is dan het warmteverlies van de woning. Dat is vanaf 11 graden buitentemp hier. Daaronder kan de wp het redelijk strak op 19.5 houden.
Boven deze buitentemp los ik het op door een grotere (-1.5) nachtverlaging toe te passen. Dan loopt de pomp langzaam naar de bovenkant van de hysterese gedurende de dag. Dit gaat vaak goed maar niet altijd (bijvoorbeeld bij zoninstraling).

Dit lukt mijn inziens door een goed ingeregelde stooklijn en het toepassen van een beperkte modulatie om te kunnen compenseren voor externe (weers) invloeden.

Het zal niet voor elke woning geschikt zijn. Hier lijkt het goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobNoldus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 16:33
Pistash schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:51:
Ik heb ook ‘last’ van deze hysterese. Echter, treed het bij mij pas op op het moment dat het minimum vermogen van de wp meer is dan het warmteverlies van de woning. Dat is vanaf 11 graden buitentemp hier. Daaronder kan de wp het redelijk strak op 19.5 houden.
Boven deze buitentemp los ik het op door een grotere (-1.5) nachtverlaging toe te passen. Dan loopt de pomp langzaam naar de bovenkant van de hysterese gedurende de dag. Dit gaat vaak goed maar niet altijd (bijvoorbeeld bij zoninstraling).

Dit lukt mijn inziens door een goed ingeregelde stooklijn en het toepassen van een beperkte modulatie om te kunnen compenseren voor externe (weers) invloeden.

Het zal niet voor elke woning geschikt zijn. Hier lijkt het goed te werken.
Even nieuwsgierig. Hoe pas je de nachtverlaging toe? Heb dit al vaker voorbij zien komen maar kan deze instelling niet vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
BobNoldus schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:05:
[...]

Even nieuwsgierig. Hoe pas je de nachtverlaging toe? Heb dit al vaker voorbij zien komen maar kan deze instelling niet vinden
Bob dat is geen echte instelling . Betekent dat je s'nachts bijvoorbeeld de temperatuur op 18C zet en overdag op 19C. Kan handmatig maar dit kun je natuurlijk ook in het programma van de Daikin thermostaat zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVaMa
Ik ben echt helemaal klaar met dit systeem. Na de vorige perikelen van de week eindelijk iemand van een erkend bedrijf over de vloer gehad, heeft een uur nodig gehad om tot exact dezelfde conclusie te komen (Kon meneer weinig aan doen, hem was niet verteld). Monteur had zelf geen verstand van het warmtepomp gedeelte, zat nog te wachten op een cursus. Fijn, maar mag ik wel voor een uur dokken terwijl jij hier aan het leren bent. Is misschien meer de monteur/het bedrijf dan de pomp maar man man man.

Vandaag weer een nieuwe melding, na de stroom er weer een keer af te hebben gehaald vanwege werkzaamheden aan het huis krijg ik alleen nog de melding ''Systeem uit". Is verder niets veranderd, maarja, nu dus ook geen heet water.

Wat een rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaVaMa
DaVaMa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:33:
Ik ben echt helemaal klaar met dit systeem. Na de vorige perikelen van de week eindelijk iemand van een erkend bedrijf over de vloer gehad, heeft een uur nodig gehad om tot exact dezelfde conclusie te komen (Kon meneer weinig aan doen, hem was niet verteld). Monteur had zelf geen verstand van het warmtepomp gedeelte, zat nog te wachten op een cursus. Fijn, maar mag ik wel voor een uur dokken terwijl jij hier aan het leren bent. Is misschien meer de monteur/het bedrijf dan de pomp maar man man man.

Vandaag weer een nieuwe melding, na de stroom er weer een keer af te hebben gehaald vanwege werkzaamheden aan het huis krijg ik alleen nog de melding ''Systeem uit". Is verder niets veranderd, maarja, nu dus ook geen heet water.

Wat een rotzooi.
Ik voel me zo een enorme gebruiker momenteel.

Net via de display beneden alles uit en aan gezet. "Systeem uit" betekent gewoon dat iemand de aanknop +-5 seconden had ingedrukt, na aanzetten deed het warme water het gewoon weer.

Nog leuker, de foutmelding van de temperatuursensor was ook pleite. Ontluchtingsprogramma gedraaid en de verwarming doet het gewoon weer.......

Nog maar eens even met de monteur bellen waarom die dit niet had bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 07:38

arnova

weet veel, maar niet alles

arnova schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:01:
[...]

Zojuist gecheckt mijn minimum AWT temperatuur stond op 25 (dus niet mijn stooklijn, die staat hoger). Als je naar mijn grafieken kijkt zou je bijna zeggen dat dat geen toeval is. Ik heb deze nu verlaagd naar 20, eens kijken of dat het oplost. Maar uiteraard zou het wel fijn zijn om te weten of de firmware die ik nu draai uberhaupt die "koude douche"-fix erin heeft zitten....
Ter info: Het lijkt erop dat mijn "koude-douche" probleem niet met de minimum AWT temperatuur te maken heeft maar met defrosten. M.a.w. het warmte tapwater wordt lauw op het moment dat de wp een defrost aan het doen is. Dit zou uiteraard niet moeten mogen. Ik heb dit neergelegd bij de installateur, die het probleem niet kende en daarom een service-verzoek bij Daikin heeft gedaan. Ben benieuwd wat daar op terug komt... Mocht iemand anders nog een idee hebben, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
DaVaMa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:33:

Wat een rotzooi.
Dit is vanzelfsprekend een heel vervelende ervaring, maar wellicht wordt het tijd een andere en wél deskundige leverancier te zoeken? Ik heb nu in mijn omgeving na weken zoeken een partij gevonden die aan de lopende band Daikin/Intergas combi's installeren en ook onderhouden. Scheelt een hoop frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnova schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:02:
[...]

Ter info: Het lijkt erop dat mijn "koude-douche" probleem niet met de minimum AWT temperatuur te maken heeft maar met defrosten. M.a.w. het warmte tapwater wordt lauw op het moment dat de wp een defrost aan het doen is. Dit zou uiteraard niet moeten mogen. Ik heb dit neergelegd bij de installateur, die het probleem niet kende en daarom een service-verzoek bij Daikin heeft gedaan. Ben benieuwd wat daar op terug komt... Mocht iemand anders nog een idee hebben, dan hoor ik dat graag.
Meerdere mensen hebben dit, maar volgens mij wel alleen degenen die ook op gas verwarmen. Hier alleen op elektra en ik ken het probleem niet. Defrosts gaan puur elektrisch en sww op gas dus dat is waarschijnlijk de reden dat het bij mij geen issue is.

Groetjes, FaceDown.

• robbbosman75
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 09:46
@FaceDown Het klopt niet helemaal, wij verwarmen ook alleen elektrisch, maar defrosts gaan hier soms ook op gas en als je dan staat te douchen krijg je lauw water. Morgen komen ze een 100 liter buffervat installeren om dit (mogelijk) te verhelpen. Volgens de installateur heeft ons systeem (ondanks 70 m2 vvw die altijd open staat en 20 liter schakelvat) te weinig inhoud om te ontdooien.

[ Voor 3% gewijzigd door robbbosman75 op 14-12-2023 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

robbbosman75 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:16:
@FaceDown Het klopt niet helemaal, wij verwarmen ook alleen elektrisch, maar defrosts gaan hier soms ook op gas en als je dan staat te douchen krijg je lauw water. Morgen komen ze een 100 liter buffervat installeren om dit (mogelijk) te verhelpen. Volgens de installateur heeft ons systeem (ondanks 70 m2 vvw die altijd open staat en 20 liter schakelvat) te weinig inhoud om te ontdooien.
Wellicht een stomme vraag: maar hoe "verwarm je alleen elektrisch" ? Dat ding is toch hybride dus uiteindelijk zal ie afhankelijk van de parameters in bepaalde situaties toch alleen gas, alleen elektra of gas+elektra gebruiken? Je kan wel dingen als de evenwichtstemperatuur aanpassen maar uiteindelijk kan je daar niet mee afdwingen dat hij altijd alleen maar gas of juist elektra gebruikt, toch?

• robbbosman75
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 09:46
Strikt genomen heb je idd gelijk.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

robbbosman75 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:16:
Zou zomaar kunnen. Ik weet niet of er nog een relevante instelling is? Ik had 90m2 vloerverwarming + radiatoren boven en een 20L voorschakelvat. Ik heb zelf een oude 200L Nibe boiler als buffervat geinstalleerd. Defrosts zorgen nu voor nauwelijks verlaging van de temperatuur in het systeem. Maar ik kan me niet herinneren ooit gasverbruik voor defrosts te hebben gezien, ook niet voor het 200L vat ..

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnova schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:36:
[...]

Wellicht een stomme vraag: maar hoe "verwarm je alleen elektrisch" ? Dat ding is toch hybride dus uiteindelijk zal ie afhankelijk van de parameters in bepaalde situaties toch alleen gas, alleen elektra of gas+elektra gebruiken? Je kan wel dingen als de evenwichtstemperatuur aanpassen maar uiteindelijk kan je daar niet mee afdwingen dat hij altijd alleen maar gas of juist elektra gebruikt, toch?
Met de juiste instellingen kan dat. Die vind je in dit topic. Ik heb nooit gasverbruik voor verwarming. Zelfs bij -5 en defrosts om de 30 minuten is de COP nog altijd meer dan 2 wat betekent dat verwarmen op gas voor mij duurder is dan elektra. Ik gebruik gas dus alleen om te koken en badkamer (warmwater keuken is closeup boiler).
Overigens denk ik dat dit voor de meesten zal gelden. Uitzondering zijn degenen met alleen radiatoren, die aan nachtverlaging doen. Dan wil je snel opwarmen in de ochtend op gas en daarna op temp houden met elektra. En dan nog kun je je afvragen of 24/7 op temperatuur houden met elektra niet goedkoper zou zijn.
Vanaf 2024 wordt het kantelpunt richting alleen-elektra alleen maar sterker; Belastintlg op gas gaat omhoog, op elektra omlaag.

[ Voor 20% gewijzigd door FaceDown op 14-12-2023 10:08 ]

Groetjes, FaceDown.

• arnova

arnova

FaceDown schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:04:
[...]

Met de juiste instellingen kan dat. Die vind je in dit topic. Ik heb nooit gasverbruik voor verwarming. Zelfs bij -5 en defrosts om de 30 minuten is de COP nog altijd meer dan 2 wat betekent dat verwarmen op gas voor mij duurder is dan elektra. Ik gebruik gas dus alleen om te koken en badkamer (warmwater keuken is closeup boiler).
Overigens denk ik dat dit voor de meesten zal gelden. Uitzondering zijn degenen met alleen radiatoren, die aan nachtverlaging doen. Dan wil je snel opwarmen in de ochtend op gas en daarna op temp houden met elektra. En dan nog kun je je afvragen of 24/7 op temperatuur houden met elektra niet goedkoper zou zijn.
Vanaf 2024 wordt het kantelpunt richting alleen-elektra alleen maar sterker; Belastintlg op gas gaat omhoog, op elektra omlaag.
Dat is wel een interessant weetje.

Regel jij overigens "gewoon" op kamertemperatuur of op AWT?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

arnova schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:18:
[...]

Dat is wel een interessant weetje.

Regel jij overigens "gewoon" op kamertemperatuur of op AWT?
Stooklijn op AWT. Ik gebruik Honeywell Evohome. Beneden alleen vloerverwarming, Evohome op 22 graden. Dit haalt de Daikin nooit waardoor er 24/7 vraag is en de temperatuur altijd 20-21 blijft. Boven heb ik radiatoren (Jaga's) met Evohome knoppen die de temperatuur strak op 18 houden, en mijn werkkamer alleen tijdens werkuren verwarmen (20) en daarbuiten de temperatuur laten zakken (18, en 16 in het weekend).

Groetjes, FaceDown.

• WVP3
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 01-02-2024
FaceDown schreef op donderdag 14 december 2023 @ 10:36:
[...]

Stooklijn op AWT. Ik gebruik Honeywell Evohome. Beneden alleen vloerverwarming, Evohome op 22 graden. Dit haalt de Daikin nooit waardoor er 24/7 vraag is en de temperatuur altijd 20-21 blijft. Boven heb ik radiatoren (Jaga's) met Evohome knoppen die de temperatuur strak op 18 houden, en mijn werkkamer alleen tijdens werkuren verwarmen (20) en daarbuiten de temperatuur laten zakken (18, en 16 in het weekend).
Hallo allemaal, ben sindskort in het bezit van een Daikin Hybride 8kW en moet nog veel leren over de instellingen en hoe dat voor ons het beste gaat werken. Dus waarschijnlijk veel uitproberen. Als ik de documentatie erop na gaan slaan dan duizelt het soms van de instellingen, omdat het niet altijd duidelijk is wat de consequentie is, dus dat is de voornaamste leercurve voor mij ;-). Ik heb al wel een paar vragen waar jullie mij misschien al mee op weg kunnen helpen.

Ik zag bovenstaande quote en dat lijkt erg op onze situatie. Dat wil zeggen, ik gebruik nu de Daikin thermostaat, maar ik wil naar kamergestuurd en ik begreep van de installateur dat ze dat niet doen maar dat een van hun collega's thuis de EvoHome werkend had gekregen, net als FaceDown en anderen op dit forum blijkbaar.

1. Ik begrijp dat de EvoHome een aan/uit theromstaat is en niet modulerend, is dat een probleem voor een hybride wp in technische zin (slijtage) en/of in rendement van de wp?

2. @FaceDown Heb jij dan een pomp op de vvw die mengt? Welke aanvoertemp komt er uit het systeem bij jou?

3. Als ik bijvoorbeeld de aanvoertemp in wil stellen, dan kan ik dat op de Intergas ketel doen, maar ook op de Daikin module. Praten die met elkaar of moet ik altijd alles via het Daikin paneel instellen?

4. En misschien een hele stomme vraag, maar ik wil een HomeWizard energysocket plaatsen op het stopcontact van de WP buitenunit, daarvoor moet uiteraard de stekker eruit, maar ik kan nergens in de documentatie vinden óf en hoe ik de buitenunit uit kan zetten of dat ik gewoon de stekker eruit kan trekken voor een paar seconden. Hoe kan ik de buitenunit uitschakelen, gaat dat via het bedieningspaneel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

WVP3 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:27:
[...]

Hallo allemaal, ben sindskort in het bezit van een Daikin Hybride 8kW en moet nog veel leren over de instellingen en hoe dat voor ons het beste gaat werken. Dus waarschijnlijk veel uitproberen. Als ik de documentatie erop na gaan slaan dan duizelt het soms van de instellingen, omdat het niet altijd duidelijk is wat de consequentie is, dus dat is de voornaamste leercurve voor mij ;-). Ik heb al wel een paar vragen waar jullie mij misschien al mee op weg kunnen helpen.

Ik zag bovenstaande quote en dat lijkt erg op onze situatie. Dat wil zeggen, ik gebruik nu de Daikin thermostaat, maar ik wil naar kamergestuurd en ik begreep van de installateur dat ze dat niet doen maar dat een van hun collega's thuis de EvoHome werkend had gekregen, net als FaceDown en anderen op dit forum blijkbaar.

1. Ik begrijp dat de EvoHome een aan/uit theromstaat is en niet modulerend, is dat een probleem voor een hybride wp in technische zin (slijtage) en/of in rendement van de wp?
Geen probleem. Maar je moet wel zorgen dat je wp niet steeds aan en uit gaat. Probeer een situatie te creëren waar altijd vraag is. Zeker met vloerverwarming en een constante ruimtetemp is dat mogelijk.
2. @FaceDown Heb jij dan een pomp op de vvw die mengt? Welke aanvoertemp komt er uit het systeem bij jou?
Ik heb een apart circuit voor de vloerverwarming ivm "zwarte slangen". Door een warmtewisselaar is de warmteoverdracht wel bijna 1 op 1. De aanvoor is op basis van de stooklijn en tussen de 25 en 40 graden.
3. Als ik bijvoorbeeld de aanvoertemp in wil stellen, dan kan ik dat op de Intergas ketel doen, maar ook op de Daikin module. Praten die met elkaar of moet ik altijd alles via het Daikin paneel instellen?
Alles via Daikin paneel. Je moet de stooklijn instellen. Dwz bij een bepaalde buitentemp maakt de wp een bepaalde watertemp. Hoe kouder buiten des te hoger je watertemp.
4. En misschien een hele stomme vraag, maar ik wil een HomeWizard energysocket plaatsen op het stopcontact van de WP buitenunit, daarvoor moet uiteraard de stekker eruit, maar ik kan nergens in de documentatie vinden óf en hoe ik de buitenunit uit kan zetten of dat ik gewoon de stekker eruit kan trekken voor een paar seconden. Hoe kan ik de buitenunit uitschakelen, gaat dat via het bedieningspaneel?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
De buitenunit heeft normaliter geen stekker. Je kunt in de meterkast een DIN meter ertussen plaatsen van Home Wizard. Let wel op dat deze genoeg vermogen aan kan. Een simpele Shelly gaat mis.
Deze gebruiken meerdere hier met succes: https://www.homewizard.co...aPC5ruWiaZz8aAm_HEALw_wcB

[ Voor 6% gewijzigd door FaceDown op 14-12-2023 18:11 ]

Groetjes, FaceDown.

• BobNoldus
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-06 16:33
@FaceDown vraagje. Waarom zou het met een simpele Shelly fout gaan? Ik heb een Shelly pm mini tussen groep en de installatie zitten. Mijn groep is 16a gezekerd. Shelly kan tot 16a meten. Dat kan toch niet mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

BobNoldus schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:45:
@FaceDown vraagje. Waarom zou het met een simpele Shelly fout gaan? Ik heb een Shelly pm mini tussen groep en de installatie zitten. Mijn groep is 16a gezekerd. Shelly kan tot 16a meten. Dat kan toch niet mis gaan.
Als de warmtepomp op vol vermogen draait kan de Shelly eruit klappen (en dus je warmtepomp ook). Ik weet het uit ervaring. Hij wordt sowieso loeiheet met alle risico's van dien.

Wellicht gaat het bij sommigen goed maar dan zal het op het randje zijn. Moet je niet willen vind ik.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
@arnova ik stookte begin 2023 alleen op gas (energie plafond) (dus andersom dan jij wilt) maar ik denk dar het principe het zelfde is. Economisch stoken en gas/elec prijs invoeren. Dus als je alleen elec wilt stoken maar je elec heel goedkoop en gas heel duur. Volgens mij rekent het apparaat standaard met een cop van 2,5 icm de energie prijzen stookte de wp dan alleen op gas of alleen op elec. tenminste zo werkte het bij mij. Ik laat hem nu gewoon zijn ding doen en tot nu toe zie ik nog geen gas bijgestookt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
FaceDown schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:16:
[...]

Als de warmtepomp op vol vermogen draait kan de Shelly eruit klappen (en dus je warmtepomp ook). Ik weet het uit ervaring. Hij wordt sowieso loeiheet met alle risico's van dien.

Wellicht gaat het bij sommigen goed maar dan zal het op het randje zijn. Moet je niet willen vind ik.
klopt helemaal, de shelly kan het theoretisch aan maar de praktijk is weerbarstig. Zodra er 1500 watt doorheen gaat loopt de themperatuur van de shelly op naar 65 graden. Dat ding gaat een keer kapot. Ik ben zelf ook overgestapt naar een eastron. Deze heb ik verbonden via een rs485 usb adaptor met mijn domoticz. Zo zie ik wat de wp gebruikt.
Pagina: 1 ... 31 ... 44 Laatste