Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA
ad 1: Ik heb zowel de Evohome en de Daikin interface in de woonkamer getest en heb uiteindelijk voor de Daikin interface gekozen. De Evohome heeft voor mij geen voordelen omdat gewone thermostaatknoppen op de radiatoren op de 1e/2e verdieping voor mij voldoende zijn. De Daikin interface gebruik ik op dit moment als kamerthermostaat. De +- 0.5 C hysterese vind ik juist fijn; voorkomt dat de WP begint te pendelen op het moment dat de ingestelde kamertemperatuur is bereikt. Modulatie heb ik trouwens uit staan op advies van Daikin.WVP3 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:27:
[...]
Hallo allemaal, ben sindskort in het bezit van een Daikin Hybride 8kW en moet nog veel leren over de instellingen en hoe dat voor ons het beste gaat werken. Dus waarschijnlijk veel uitproberen. Als ik de documentatie erop na gaan slaan dan duizelt het soms van de instellingen, omdat het niet altijd duidelijk is wat de consequentie is, dus dat is de voornaamste leercurve voor mij ;-). Ik heb al wel een paar vragen waar jullie mij misschien al mee op weg kunnen helpen.
Ik zag bovenstaande quote en dat lijkt erg op onze situatie. Dat wil zeggen, ik gebruik nu de Daikin thermostaat, maar ik wil naar kamergestuurd en ik begreep van de installateur dat ze dat niet doen maar dat een van hun collega's thuis de EvoHome werkend had gekregen, net als FaceDown en anderen op dit forum blijkbaar.
1. Ik begrijp dat de EvoHome een aan/uit theromstaat is en niet modulerend, is dat een probleem voor een hybride wp in technische zin (slijtage) en/of in rendement van de wp?
2. @FaceDown Heb jij dan een pomp op de vvw die mengt? Welke aanvoertemp komt er uit het systeem bij jou?
3. Als ik bijvoorbeeld de aanvoertemp in wil stellen, dan kan ik dat op de Intergas ketel doen, maar ook op de Daikin module. Praten die met elkaar of moet ik altijd alles via het Daikin paneel instellen?
4. En misschien een hele stomme vraag, maar ik wil een HomeWizard energysocket plaatsen op het stopcontact van de WP buitenunit, daarvoor moet uiteraard de stekker eruit, maar ik kan nergens in de documentatie vinden óf en hoe ik de buitenunit uit kan zetten of dat ik gewoon de stekker eruit kan trekken voor een paar seconden. Hoe kan ik de buitenunit uitschakelen, gaat dat via het bedieningspaneel?
Alvast bedankt voor jullie hulp!
ad 2: ik heb door de installateur de vloerverwarmingspomp en de mengrelgaar later verwijderen. Het warm water gaat nu direkt de vloerverwarming in.
ad 4: ik heb de HomeWizzard kWh meter naast de gasketel laten plaatsen en niet in de meterkast (die zit al helemaal vol).
Dit is helaas ook ene bekend (hoewel niet vaak voorkomend) probleem. Heb ikzelf en andere gebruikers wel vaker aan de hand gehad.arnova schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:02:
[...]
Ter info: Het lijkt erop dat mijn "koude-douche" probleem niet met de minimum AWT temperatuur te maken heeft maar met defrosten. M.a.w. het warmte tapwater wordt lauw op het moment dat de wp een defrost aan het doen is. Dit zou uiteraard niet moeten mogen. Ik heb dit neergelegd bij de installateur, die het probleem niet kende en daarom een service-verzoek bij Daikin heeft gedaan. Ben benieuwd wat daar op terug komt... Mocht iemand anders nog een idee hebben, dan hoor ik dat graag.
Ik heb hier wel een theorie over: De standaard instelling voor de evenwichtstemperatuur is 5C en je buitenunit begint grofweg dicht te vriezen onder de ~5C. Zouden niet vooral mensen die hun evenwichtstemperatuur verlaagd hebben hier dan last van kunnen hebben?Stijn1981 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:36:
[...]
Dit is helaas ook ene bekend (hoewel niet vaak voorkomend) probleem. Heb ikzelf en andere gebruikers wel vaker aan de hand gehad.
Er zijn op dit forum vermoedens dat defrosts prioriteit hebben boven warm water en ruimteverwarming.
Met de standaardinstellingen zullen defrosts niet verdwijnen.
Omdat de WP actief blijft, en er onderkoelde vochtige lucht uit zal blijven stromen.
Er zullen minder defrosts zijn. Dat wel.
Daarmee wordt de kans op een koude douche kleiner.
Maar ik kan tzt ook het evenwicht wel eens hoger zetten.
Als je in stooklijn-AWT verwarmingsmode werkt (zonder programmering), dan
"E36 8 0" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +0
"E36 8 1" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFF" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1
Mijn systeem draait op AWT met een externe aan uit thermostaat, maar deze commando's doen niets met de AWT. Ik zie in telnet dat hij een commando krijgt om parameter 8 aan te passen, maar daarna geen reponse op de AWT
Sorry, mijn januari posting hier bevatte een (foute) versie van de commando's, de afwijkingstemperatuur wordt uitgedrukt in 0.1C, dus de commando's moeten zijnrobbbosman75 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:02:
Is hier iemand die toevallig succes heeft met de P1P2MQTT de aanvoer temperatuur aan te passen met:
Als je in stooklijn-AWT verwarmingsmode werkt (zonder programmering), dan
"E36 8 1" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFF" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1
Mijn systeem draait op AWT met een externe aan uit thermostaat, maar deze commando's doen niets met de AWT. Ik zie in telnet dat hij een commando krijgt om parameter 8 aan te passen, maar daarna geen reponse op de AWT
"E36 8 A" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFA" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1
Daarnaast heb je een "schrijfbudget" waar je misschien tegen aan loopt, om flash geheugen te beschermen; dat budget is initieel 10, stijgt 1/uur, en daalt met iedere schrijfactie. Met een Arduino reset ('A') koop je 10 nieuwe schrijfacties.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Kan iedereen de P1P2MQTT aanraden, echt een mooi stuk werk (en super ondersteuning!)
Ik wil de AWT mode uit proberen ik heb in de settings wel wat dingetjes veranderd maar hij blijft op de thermostaat stoken.arnoldniessen schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 22:02:
[...]
Je kunt het startscherm zo instellen dat deze de gewenste [=AWT] temperatuur laat zien, en dan is het knopje omlaag/omhoog.
Kan iemand mij vertellen welke instelling ik moet aanpassen om op AWT modus te stoken. Dus dat ik de water temp kan regelen?
A.2.1.7 of [C-07] op 0 ("AWT") zetten, en A.3.1.2 op 0=absoluut of 1=stooklijn/weersafhankelijk (als je 2 of 3 kiest, incl "geprogrammeerd', kun je niet meer zelf regelen).hhoekstra schreef op zondag 24 december 2023 @ 11:24:
Kan iemand mij vertellen welke instelling ik moet aanpassen om op AWT modus te stoken. Dus dat ik de water temp kan regelen?
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos
Top het is nu geluktarnoldniessen schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:04:
[...]
A.2.1.7 of [C-07] op 0 ("AWT") zetten, en A.3.1.2 op 0=absoluut of 1=stooklijn/weersafhankelijk (als je 2 of 3 kiest, incl "geprogrammeerd', kun je niet meer zelf regelen).
Compressor frequentie: 15 rps
Heat yield: 2200 watt
Power usage: 297 watt (externe MID homewizard meter).
Interne daikin meter zit er flink langs (zoals bekend) bij deze lage vermogens. Deze geeft 407 watt aan.
COP: 7.4
Aanvoertemperatuur setpoint: 26 graden
Aanvoertemperatuur: 26.2
Binnentemperatuur: 19.5 graden
Buitentemperatuur: 11.5 graden.
Stooklijn: -7 -30 / 10 27
Modulatie: 2 (+- 1).
Vrijstaand huis uit de jaren 80 waarvan het afgifte systeem voornamelijk bestaat uit convectoren voorzien van ventilatoren (geruisloos). Betreft een 8 kw versie.
Zoals eerder gemeld is het minimum ingaand vermogen dus zo’n 300 watt.
De berekende (verwachte) SCOP +- 5 op basis van gemiddelde temperaturen per maand van de afgelopen 10 jaar. Of we dat gaan halen valt nog te bezien. Ik ben benieuwd.
[ Voor 6% gewijzigd door Pistash op 26-12-2023 04:49 ]
Woon in zeeland.
Ik woon in een redelijk geisoleerde jaren dertig tussenwoning, en verwarm met radiatoren.
Mijn AWT=30. De temperatuur in de woonkamer is 19 grd.
Ik heb de 4 kw versie WP die de afgelopen dagen nog niet onder de 400W is geweest.
Zodra ik een radiator dichtdraai, gaat de WP pendelen.
Mijn vraag : je schrijft Modulatie: 2 (+- 1)
Over welke modulatie heb je het dan?
[ Voor 5% gewijzigd door Leif op 26-12-2023 11:29 ]
Parameter 08-05/08-06. Pagina 65 van de installateurshandleiding voor de 5/8 kw versie.Leif schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:27:
@Pistash
Ik woon in een redelijk geisoleerde jaren dertig tussenwoning, en verwarm met radiatoren.
Mijn AWT=30. De temperatuur in de woonkamer is 19 grd.
Ik heb de 4 kw versie WP die de afgelopen dagen nog niet onder de 400W is geweest.
Zodra ik een radiator dichtdraai, gaat de WP pendelen.
Mijn vraag : je schrijft Modulatie: 2 (+- 1)
Over welke modulatie heb je het dan?
@Pistash , ja.Pistash schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 12:48:
[...]Parameter 08-05/08-06. .....
Maar wat doen 6-00 en 6-01 dan ?
Het temperatuurverschil dat de AAN/UIT-temperatuur van de WP bepaalt
=====
Edit, de volgende morgen.
Ik heb 06-00 en 06-01 = 10 gemaakt
En ik heb 08-05 = 1, en 08-06 = 10 gemaakt.
Ik zie geen enkele verandering in het gedrag van mijn WP.
Behalve dat de WP nu 500W gebruikt ipv 400W
Maar dat kan zijn omdat het nu kouder is dan gisteren.
[ Voor 42% gewijzigd door Leif op 27-12-2023 09:00 ]
Dat zijn mooie waardes! En het lijkt alsof we enigzins zelfde set-up hebben. Wij verwarmen ook met LT radiatoren en geruisloze (jaga) ventilatoren.Pistash schreef op maandag 25 december 2023 @ 21:40:
Door de relatief hoge buitentemperaturen loopt de pomp hier de afgelopen 12 uur mooi constant op z’n absolute minimum. Daarom deel ik de data even als referentie.
Compressor frequentie: 15 rps
Heat yield: 2200 watt
Power usage: 297 watt (externe MID homewizard meter).
Interne daikin meter zit er flink langs (zoals bekend) bij deze lage vermogens. Deze geeft 407 watt aan.
COP: 7.4
Aanvoertemperatuur setpoint: 26 graden
Aanvoertemperatuur: 26.2
Binnentemperatuur: 19.5 graden
Buitentemperatuur: 11.5 graden.
Stooklijn: -7 -30 / 10 27
Modulatie: 2 (+- 1).
Vrijstaand huis uit de jaren 80 waarvan het afgifte systeem voornamelijk bestaat uit convectoren voorzien van ventilatoren (geruisloos). Betreft een 8 kw versie.
Zoals eerder gemeld is het minimum ingaand vermogen dus zo’n 300 watt.
De berekende (verwachte) SCOP +- 5 op basis van gemiddelde temperaturen per maand van de afgelopen 10 jaar. Of we dat gaan halen valt nog te bezien. Ik ben benieuwd.
Temp awt met buiten ~11 graden = 26.1C (wel 24 uurs buitentemp middeling aan staan, geen externe buiten thermostaat)
Verbruik ook mooi vlak met 431W (Homewizard meter)
Binnen temp op 19C
Mijn AWT instelling is wel wat anders, omdat ik hogere temperaturen nodig had toen het begin December rond het vriespunt was: +18/25 naar -15/45. Heb toen ook met de modulatie gespeeld en die zelfs op 8 gezet (anders zou nu volgens een lineaire lijn, de AWT met 11 graden buiten nog 29C moeten zijn).
Ben benieuwd hoe het gaat wanneer de temperaturen weer gaan dalen. Wil graag leren van mensen met eenzelfde opzet / isolatiewaarde, omdat ik nog wel struggle met een mooie vlakke AWT rond deze temperaturen, maar rond het vriespunt moet gaan aanpassen.
grt!
Maar nu lees ik hier en daar dat de bijpass voor de verdeler ook weg/dicht moet. Ik begrijp alleen niet waarom en kan ook geen uitleg/reden vinden. Wie weet waarom de bypass voor de verdeler er tussen uit moet?
Hij mag eruit. Ik heb zelf een Honeywell klep op de vloerverwarming, en heb dus wel een bypass nodig omdat er anders geen circulatie zou zijn als de klep dicht gaat. In de bypass zit een drukventiel.aanzee schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:31:
Beste mensen, ik ga binnenkort mn jk basic vloerverwarmingsverdeler aanpassen (pomp er tussen uit/ mengbalk dicht zetten) .
Maar nu lees ik hier en daar dat de bijpass voor de verdeler ook weg/dicht moet. Ik begrijp alleen niet waarom en kan ook geen uitleg/reden vinden. Wie weet waarom de bypass voor de verdeler er tussen uit moet?
Als je vloerverwarming altijd open staat dan is de bypass overbodig. Ik zou hem er overigens wel in laten zitten en gewoon het ventiel dichtzetten. Mocht je m ooit nog willen gebruiken..
Groetjes, FaceDown.
Ik zou niet weten waarom je die weg zou moeten halen. Onder normale omstandigheden doet ie nl. helemaal niks. Ik zou hem, zoals @FaceDown al zei, lekker laten zitten. Je weet maar nooit of je nog eens (electronische) afsluiters op je verdeler gaat monteren...aanzee schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:31:
Beste mensen, ik ga binnenkort mn jk basic vloerverwarmingsverdeler aanpassen (pomp er tussen uit/ mengbalk dicht zetten) .
Situatie: vrijstaande woning 1976 met gemiddelde isolatie. 200 m2, hybride 8kw unit.
Gas (ex warmwater)
'22 - 1578 m3
'23 - 606 m3
Besparling 60%, en gewoon met de standaard instellingen Daikin.
Electra WP Boiler (Vaillant Arostor - 200 ltr)
'22 - 918 kWh
'23 - 892 kWh
Electra WP
'23 - 3612 kWh
Zonnepanelen opbrengst:
'22 - 6.800 kWh
'23 - 6.075 kWh
Netto Electra verbruik
;22 - TLV - 2.300 kWh
'23 - 1.660 kWh
Voor komend jaar staat het volgende in de planning:
Beneden verdieping voorzien van vloerverwarming, hoop daarmee een verdere besparing op zowel gas als electra te doen van 25-35%, maar vooral een mooie upgrade en meer comfort.
De openhaard blijft lekker draaien, die blijft gewoon werken.
Alhoewel ik inmiddels veel lagere kosten heb voor het stoken, gas verbruik is gekelderd sinds ik 'm heb.
Ik stuur alles met tado knoppen, en op de vloerverwarming heb ik een honeywell klep in de aanvoer.
Mijn verdeler is geschikt voor hoge als lage temperatuur, en daar heb ik het mengventiel helemaal van dichtgedraaid. de verdeler heeft echter nog wel een pomp, en ik vraag mij nu af of dit nadelig is en zoja, kan (of moet) die pomp er vanaf ?
De verdeler is een robot standaard pro..
Meten is weten. Als de warmtepomp het water netjes door je vloer pompt en ook door de rest van het huis dan heb je geen extra pomp nodig lijkt me. Meet de aanvoer en retourtemperaturen van de vloer met en zonder pomp en je weet het.VolvoGek schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:27:
Ik ben nog steeds bezig met mijn installatie... en blijf vragen houden.
Alhoewel ik inmiddels veel lagere kosten heb voor het stoken, gas verbruik is gekelderd sinds ik 'm heb.
Ik stuur alles met tado knoppen, en op de vloerverwarming heb ik een honeywell klep in de aanvoer.
Mijn verdeler is geschikt voor hoge als lage temperatuur, en daar heb ik het mengventiel helemaal van dichtgedraaid. de verdeler heeft echter nog wel een pomp, en ik vraag mij nu af of dit nadelig is en zoja, kan (of moet) die pomp er vanaf ?
De verdeler is een robot standaard pro..
Zelf heb ik een ESP32 met 8 temperatuursensoren die alles van de vloerverwarming constant monitoren. Zo weet ik altijd mijn aanvoer en retourtemps maar belangrijker: ik kan de verschillende lussen op elkaar afstemmen zodat het water met dezelfde temperatuur terug komt.
Groetjes, FaceDown.
Inleiding:
Vanwege de hoge gasprijzen krijgen we momenteel vaak de vraag hoe de Hybride warmtepomp zolang mogelijk op de buitenunit kan werken zodat er geen gas wordt gebruikt.
In deze focussheet kunt u de instellingen vinden van beide Hybride modellen die wij voeren om dit te bereiken.
Disclaimer:
Het aanpassen van deze instellingen kan comfortklachten veroorzaken door een mogelijk tekort aan verwarmingsvermogen (bij lage buitentemperaturen) en zal ook zorgen voor een toename van het stroomverbruik. Het buitendeel zal namelijk ook bij lagere buitentemperaturen de verwarming verzorgen wat tot een ongunstige COP zal leiden. Het aanpassen van deze instellingen zal de Hybride werking nagenoeg ongedaan maken. Daikin Nederland is niet verantwoordelijk voor het ontstaan van klachten over het stroomverbruik en comfortklachten.
Instellingen aanpassen:
Inloggen als installateur in de bediening, dan naar installateursinstellingen gaan en daarin naar overzicht instellingen. Vervolgens onderstaande instellingen aanpassen.
0C-0A instellen op 0, functie binnen snel verwarmen uitschakelen.
05-00 instellen op 1, geeft GEEN toestemming om de ketel boven de evenwichtstemperatuur in te laten schakelen. Instelling op 0 geeft aan dat dit WEL mag.
05-01 evenwichtstemperatuur, onder deze instelde buitentemperatuur mag het systeem in Hybride modus werken. (cv-ketel + warmtepomp) 0C-03 Ketel aan buitentemperatuur van 0 naar bijvoorbeeld -8 zetten. Onder deze waarde mag het systeem alleen met de cv-ketel werken.
0C-04 Hysterese ketel op 3 zetten 08-05 Modulatie op 0 zetten (uitgeschakeld) 07-04 Spaarstand op 1 zetten (ecologisch) 08-0E (ALLEEN VOOR EJHA04 UNIT!) deze waarde op dezelfde temperatuur instellen als 0C-03.
Na het aanpassen van de instellingen en het verlaten van het menu zal de regelaar om een herstart vragen van de warmtepomp, hier OK selecteren zodat de unit gaat herstarten waarna de aangepaste instellingen van kracht zijn.
Ik ga de volgende dagen met de genoemde instellingen aan de slag. Voor 05-01 en 0C-03 kies ik
05-01: -3
0C-03 -8
Voor deze keuze werkt het systeem als ik het good heb begrepen zoals volgt: het systeem stookt alleen met gas wanneer de buitentemperatuur onder de -8C daalt; in dit geval blijft het systeem dan alleen met gas stoken totdat de buitentemperatuur weer hoger is dan -5C (CV-ketel hysterese 3C). Blijft het buiten warmer dan -8C werkt het systeem in de hybride modus bij temperaturen tussen -8C en -3C. Met buitentemperaturen boven -3C draait alleen de WP.
[ Voor 12% gewijzigd door rokl op 05-01-2024 18:15 ]
Mooie cijfers, die van mij dan ook maar even delenGertS1968 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 14:30:
Van mij wat data over heel '23
Situatie: vrijstaande woning 1976 met gemiddelde isolatie. 200 m2, hybride 8kw unit.
Gas (ex warmwater)
'22 - 1578 m3
'23 - 606 m3
Besparling 60%, en gewoon met de standaard instellingen Daikin.
Electra WP Boiler (Vaillant Arostor - 200 ltr)
'22 - 918 kWh
'23 - 892 kWh
Electra WP
'23 - 3612 kWh
Zonnepanelen opbrengst:
'22 - 6.800 kWh
'23 - 6.075 kWh
Netto Electra verbruik
;22 - TLV - 2.300 kWh
'23 - 1.660 kWh
Voor komend jaar staat het volgende in de planning:
Beneden verdieping voorzien van vloerverwarming, hoop daarmee een verdere besparing op zowel gas als electra te doen van 25-35%, maar vooral een mooie upgrade en meer comfort.
De openhaard blijft lekker draaien, die blijft gewoon werken.
/f/image/rgvvAexSoFAeiuWRP1o8QRzl.png?f=fotoalbum_large)
Bijna 1600 euro aan opbrengst dus. Dat maakt een terugverdientijd van 3 jaar.
Ter verduidelijking, het percentage KWhs die ik direct van de zon verbruik is gebaseerd op wat aannames, en dat is nu nog niet echt relevant omdat ik alles nog saldeer en de KWh's mij dus alleen de terugleververgoeding kosten. Het referentiegasverbruik waar ik mee vergelijk is gebaseerd op het verbruik in pre-warmtepomp-tijd, gecorrigeerd voor graaddagen.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Goede investering en de reductie in gasverbruik is in de maanden waar het om draait behoorlijk indrukwekkend.
Staat gewoon in de installateurshandleiding volgens mij? Al gekeken?EdgarDeBever schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:38:
De thermostaat/bedieningsunit van mijn Daikin-Intergas Hybrid geeft 0,8 graden Celcius hoger aan dan de werkelijke omgevingstemperatuur. Kan iemand mij vertellen of en hoe ik deze temperatuurinstelling kan bijstellen/ijken/kalibreren zodat hij de juiste waarde aangeeft?
Groetjes, FaceDown.
Zie installateurs handleiding:EdgarDeBever schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 18:38:
De thermostaat/bedieningsunit van mijn Daikin-Intergas Hybrid geeft 0,8 graden Celcius hoger aan dan de werkelijke omgevingstemperatuur. Kan iemand mij vertellen of en hoe ik deze temperatuurinstelling kan bijstellen/ijken/kalibreren zodat hij de juiste waarde aangeeft?
/f/image/VI3E1ECfgum3WqjPlsslpx6T.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VcA1rOdD8E8jDcw8WSm7qAaL.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Flappie op 05-01-2024 22:28 ]
Eerdere offerte was een Remeha Mercuria Ace toevoegen aan onze al hangende cv uit 2014.
Vandaag kwam de volgende langs die ons de Daikin 2in1 als aanbeveling gaf.
Voor ons zou de 5kW voldoende zijn. Maar heb nog wel wat twijfels.
De 5kW kan helaas niet koelen en deze hybride gebruikt nog het oude koudemiddel. Wat voor nadelen behalve milieu zitten hier aan?
Het verhaal was dat als we deze aanschaffen we voor 20 jaar klaar zijn. Onze Calenta CV is van 2014 en die gaat wellicht geen 10 jaar meer mee.
Beetje vervelend omslagpunt wellicht. Kunnen jullie mij adviseren vanuit jullie ervaringen met de Daikin? Huidige gasverbruik is momenteel 750m3 in een vrijstaand huis.
| PS5 PSN: Hitting-Apex89
Met zo’n laag gasverbruik lijkt mij all-electric binnen handbereik.Kuhr89 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:27:
Hier grote twijfel over de aanschaf van de hybride.
Eerdere offerte was een Remeha Mercuria Ace toevoegen aan onze al hangende cv uit 2014.
Vandaag kwam de volgende langs die ons de Daikin 2in1 als aanbeveling gaf.
Voor ons zou de 5kW voldoende zijn. Maar heb nog wel wat twijfels.
De 5kW kan helaas niet koelen en deze hybride gebruikt nog het oude koudemiddel. Wat voor nadelen behalve milieu zitten hier aan?
Het verhaal was dat als we deze aanschaffen we voor 20 jaar klaar zijn. Onze Calenta CV is van 2014 en die gaat wellicht geen 10 jaar meer mee.
Beetje vervelend omslagpunt wellicht. Kunnen jullie mij adviseren vanuit jullie ervaringen met de Daikin? Huidige gasverbruik is momenteel 750m3 in een vrijstaand huis.
De komende vorstdagen zijn prima om wat metingen te doen. Stook eens 72 uur op een constante binnentemperatuur van 20°. En meet dan de watertemperatuur van het cv water na 24, 48 en 72 uur. Meet de watertemperatuur dat uit de cv ketel komt en de temperatuur op het midden van de radiatoren en/of midden van je vloerverwarming.
Die constante binnentemperatuur is noodzakelijk, omdat je met een (all-electric) warmtepomp geen nachtverlaging meer doet. Je huis wordt een grote warmtebuffer. En noteer ook de bijbehorende buitentemperatuur.
Neem tevens de gasmeter op 0, 24, 48 en 72 uur.
Met al deze gegevens weet je goed wat het warmteverlies van de woning is. En of de watertemperatuur wp-vriendelijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 05-01-2024 23:51 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Nachtverlaging doen we al niet meer. Staat constant op 19 en boven verwarmen wij amper. Momenteel alleen de kamers van de baby en peuter op stand 1,5. Dat zorgt ook voor lagere gasverbruik.
Waar kan ik de watertemperatuur vinden? Heb geen infrarood meter helaas.
Ik zou de 10 jaar oude ketel vervangen en voor de Daikin gaan. Gasverbruik voor verwarming kan naar nul als je wilt en de instellingen uit dit topic toepast.Kuhr89 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:51:
Ja al wil ik nog niet volledig afhankelijk zijn van electra…
Nachtverlaging doen we al niet meer. Staat constant op 19 en boven verwarmen wij amper. Momenteel alleen de kamers van de baby en peuter op stand 1,5. Dat zorgt ook voor lagere gasverbruik.
Waar kan ik de watertemperatuur vinden? Heb geen infrarood meter helaas.
Groetjes, FaceDown.
Verder wel jammer dat de 5kW unit geen koeling kan, dat vind ik nog wel een nadeel.
December 2022 hebben wij een halfvrijstaande jaren 70 twee onder een kap woning gekocht en hebben begin 2023 flink geklust. Het dak, spouwmuur en kruipruimte was al geïsoleerd dus hebben wij verder verduurzaamd en zonnepanelen i.c.m. een Daikin/Intergas hybride WP geïnstalleerd. Ook heb ik een P1 meter om het e.e.a. te kunnen monitoren maar als ik eerlijk ben kom ik er niet wijs uit.
Ik heb al wat door deze forumpost gebladerd maar al die termen zeggen me dus 0. Heeft iemand wat meer praktische voorbeelden, tips en zaken waar ik op moet letten? En zijn er mensen bereid die me met een beetje sturing kunnen aangeven of onze WP efficiënt functioneert, wat een "normaal" stroomverbruik is, waar ik nog naar zou kunnen kijken?
Ik kan hier nu wel wat screenshots van de HomeWizard app bijvoegen en wat foto's van instellingen van de WP maar ik denk dat jullie daar niet onmiddellijk iets aan hebben? Ook heb ik helaas nog geen volledige jaar cijfers omdat de WP en zonnepanelen in April zijn geplaatst.
[ Voor 5% gewijzigd door itaalol op 06-01-2024 10:31 ]
Vraag jezelf het volgende even af : Als je zelf niet bereid bent je in de materie te verdiepen waarom zou ik dat dan voor jouw doen ?itaalol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:26:
Hoi allemaal,
Ik heb al wat door deze forumpost gebladerd maar al die termen zeggen me dus 0. Heeft iemand wat meer praktische voorbeelden, tips en zaken waar ik op moet letten? En zijn er mensen bereid die me met een beetje sturing kunnen aangeven of onze WP efficiënt functioneert, wat een "normaal" stroomverbruik is, waar ik nog naar zou kunnen kijken?

Dit forum staat vol met praktische voorbeelden . Als je geen idee hebt hoe een warmtepomp werkt zoek dat dan eerst eens op internet op dan worden een hoop van de termen snel duidelijk.
https://warmtepomp-tips.nl/hybride/
Meten is weten, maar bij twijfel zou ik het niet doen. Je hebt de tijd om de technische ontwikkelingen nog even aan te zien (hogere temperatuur wp?, propaan koelmiddel?). En hou er rekening mee dat, afhankelijk van de situatie, de kamers van de kinderen met een lage temperatuur wp wellicht moeilijk(er) te verwarmen zijn. Tenzij je kiest voor een hogere aanvoerwatertemperatuur, maar dat gaat ten koste van je rendement. Let ook op het geluid van de binnenunit, en het zoemen van de leiding van de buitenunit naar de binnenunit. Hou met de plaatsing ook rekening met het straaljagerachtig geluid in de leiding tussen binnen- en buitenunit bij een defrost (dat kan al vanaf 5 ̊C). Daar vertelt een installateur waarschijnlijk niets over. Bij mij lopen die leidingen door een studeer/slaapkamer. Zeker bij lager temperaturen zijn de geluiden storend. Daar slapen kan ik vergeten.
En de voordelen voor het milieu? Die zijn er. Maar je zult waarschijnlijk ook, zelfs met eigen milieuvriendelijke bronnen, toch in de koude maanden energie van niet milieuvriendelijk gestookte centrales afnemen. Op langere termijn zal dit bezwaar vervallen, hoop ik.
Er zijn veel tevreden gebruikers, maar let ook op de nadelen. Misschien zijn de in dit forum vermelde specifiek voor Daikin. Je kunt natuurlijk ook eens de fora van andere merken bekijken.
Bedankt! Ik kijk er al een tijdje naar. Zat voornamelijk richting de Remeha te kijken, maar werd gisteren op dit idee gebracht.vorster schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:49:
@Kuhr89
Meten is weten, maar bij twijfel zou ik het niet doen. Je hebt de tijd om de technische ontwikkelingen nog even aan te zien (hogere temperatuur wp?, propaan koelmiddel?). En hou er rekening mee dat, afhankelijk van de situatie, de kamers van de kinderen met een lage temperatuur wp wellicht moeilijk(er) te verwarmen zijn. Tenzij je kiest voor een hogere aanvoerwatertemperatuur, maar dat gaat ten koste van je rendement. Let ook op het geluid van de binnenunit, en het zoemen van de leiding van de buitenunit naar de binnenunit. Hou met de plaatsing ook rekening met het straaljagerachtig geluid in de leiding tussen binnen- en buitenunit bij een defrost (dat kan al vanaf 5 ̊C). Daar vertelt een installateur waarschijnlijk niets over. Bij mij lopen die leidingen door een studeer/slaapkamer. Zeker bij lager temperaturen zijn de geluiden storend. Daar slapen kan ik vergeten.
En de voordelen voor het milieu? Die zijn er. Maar je zult waarschijnlijk ook, zelfs met eigen milieuvriendelijke bronnen, toch in de koude maanden energie van niet milieuvriendelijk gestookte centrales afnemen. Op langere termijn zal dit bezwaar vervallen, hoop ik.
Er zijn veel tevreden gebruikers, maar let ook op de nadelen. Misschien zijn de in dit forum vermelde specifiek voor Daikin. Je kunt natuurlijk ook eens de fora van andere merken bekijken.
Leidingen geen punt, die gaan via de meterkast zo door naar onze ketelkast op de benedenvloer dat grenst aan de gang.
Onze cv staat nu ingesteld op 50 graden en daarmee krijgen we de vertrekken boven wel warm. Op termijn wat modernere radiatoren zou geen overbodige luxe zijn. Nu hangen er voornamelijk nog type 10… oude meuk, maar t werkt.
Het is ook geen moeten voor nu. Ons gasverbruik is goed te managen met 750m3. Zeker omdat we nog het idee om een verbouwing te doen, kunnen we dat geld wellicht beter even in onze zak te houden.
Bedankt Flappie. De temperatuurcorrectie op mijn gebruikersinterface werkt. Ik ben blij. En sowieso blij met mijn Daikin warmtepomp. Een goed weekendFlappie schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 22:26:
[...]
Zie installateurs handleiding:[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bedankt voor het delen van de Daikin informatie. Maar ik heb een vraag.
Ik zie dat de instelling Spaarstand op 1 moet worden gezet (ECOLOGISCH). Maar in de handleiding wordt, zoals ook elders in dit forum is opgemerkt, echter ook uitgelegd dat de instellingen alleen werken als de spaarstand op ECONOMISCH staat en de energieprijzen (instellen via menu, niet via overzichtsinstellingen) op NUL staan.
Wat moet het nu zijn? ecologisch of economisch?
En hoeven bij ecologisch de energieprijzen niet op 0? (ik had mijn instellingen bij economisch al eerder aangepast en de energieprijzen al op 0 gezet)
Ik weet niet welke rekenregels bij ecologisch en economisch horen, behalve dan wat er in de documentatie over staat. Ik weet niet welke informatie ik moet geloven, maar zal op ecologisch instellen (hoewel ik de temperatuur al voor beiden gelijk had ingesteld), en dan ook de voorgeprogrammeerde waarde >AWT primair> Eco (7.4.2) van standaard -2 op 0 zetten, de waarde die standaard bij Comfort staat ingesteld.
[ Voor 105% gewijzigd door rokl op 06-01-2024 17:16 ]
[ Voor 90% gewijzigd door vorster op 07-01-2024 11:02 ]
Waar geef ik aan me niet in de materie te willen verdiepen, beetje snelle conclusie dit.fohn5 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:40:
[...]
Vraag jezelf het volgende even af : Als je zelf niet bereid bent je in de materie te verdiepen waarom zou ik dat dan voor jouw doen ?![]()
Dit forum staat vol met praktische voorbeelden . Als je geen idee hebt hoe een warmtepomp werkt zoek dat dan eerst eens op internet op dan worden een hoop van de termen snel duidelijk.
https://warmtepomp-tips.nl/hybride/
Het principe van een WP begrijp ik maar daar houdt het op. Op de website die je gelinked heb staat in ieder geval veel informatie dus daar bedankt voor.
Verder heb ik ook wel wat vergelijkbare informatie gezien in een post her en der hier.
[ Voor 5% gewijzigd door itaalol op 06-01-2024 22:07 ]
Verkijk je niet op de koeling, in de praktijk heb je daar nauwelijks wat aan. Met daarbij risico op condenserende leidingen.Kuhr89 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:16:
Het feit dat het geen R32 gas is geen issue?
Verder wel jammer dat de 5kW unit geen koeling kan, dat vind ik nog wel een nadeel.
Het is geen airco inderdaad maar het werkt wel! Aanvoer houd ik op 18 graden, dan treedt er geen condens op. Daarmee krijg ik de temperatuur in huis enkele graden naar beneden. Voor mijn werkkamer boven is dat het verschil tussen plakken van het zweet en aangenaam kunnen werken. Wel moet je net als bij verwarmen continu koelen en niet het ding als een airco effe aanzetten en verwachten dat de temperatuur keldert.jdbiggelaa schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:01:
[...]
Verkijk je niet op de koeling, in de praktijk heb je daar nauwelijks wat aan. Met daarbij risico op condenserende leidingen.
Groetjes, FaceDown.
Tipje; Ik heb zelf voor zo'n 200 euro de hele bovenverdieping van Jaga's voorzien. Die dingen gaan voor een prikkie weg op marktplaats zeker in de zomer. Vaak zijn ze nog in topstaat, en je kunt ze zelf uitvoeren met fans. Op mijn werkkamer heb ik er een met 12 pwm fans, aangestuurd door een esp32 via Home Assistant. Bij warmtevraag zijn ze aan, en ze moduleren terug als de kamer op temperatuur is. Zo verwarm ik een grote zolderkamer met 1 Jaga en aanvoertemp tussen de 26 en 40 graden (40 bij vorst).Kuhr89 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:36:
[...]
Bedankt! Ik kijk er al een tijdje naar. Zat voornamelijk richting de Remeha te kijken, maar werd gisteren op dit idee gebracht.
Leidingen geen punt, die gaan via de meterkast zo door naar onze ketelkast op de benedenvloer dat grenst aan de gang.
Onze cv staat nu ingesteld op 50 graden en daarmee krijgen we de vertrekken boven wel warm. Op termijn wat modernere radiatoren zou geen overbodige luxe zijn. Nu hangen er voornamelijk nog type 10… oude meuk, maar t werkt.
Het is ook geen moeten voor nu. Ons gasverbruik is goed te managen met 750m3. Zeker omdat we nog het idee om een verbouwing te doen, kunnen we dat geld wellicht beter even in onze zak te houden.
Groetjes, FaceDown.
Je zit hier op een technisch forum voor mensen met affiniteit voor techniek, automatisering, computers etc. Als je zegt dat je 0 begrijpt van alle termen hier dan kun je je afvragen of je op de goede plek zit. Dit is namelijk niet de Daikin helpdesk.itaalol schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:32:
[...]
Waar geef ik aan me niet in de materie te willen verdiepen, beetje snelle conclusie dit.
Het principe van een WP begrijp ik maar daar houdt het op. Op de website die je gelinked heb staat in ieder geval veel informatie dus daar bedankt voor.
Verder heb ik ook wel wat vergelijkbare informatie gezien in een post her en der hier.
Overigens worden er weinig exotische termen gebruikt hier. Deze termen kun je zelf opzoeken en dan snap je vanzelf beter waar het hier allemaal over gaat. Begin dus eerst eens het hele topic door te lezen en zaken die je dan nog niet snapt kun je altijd gericht vragen. Dus niet a la "ik snap er niks van, please help me". Ten eerste kan daar niemand iets mee, en ten tweede verwachten we hier iets meer eigen inzet.
Groetjes, FaceDown.
Als ik het e.e.a. niet weet kan ik moeilijk met gerichte vragen komen of wel dan? Want ik weet dan niet wat ik moet vragen.FaceDown schreef op zondag 7 januari 2024 @ 00:06:
[...]
Je zit hier op een technisch forum voor mensen met affiniteit voor techniek, automatisering, computers etc. Als je zegt dat je 0 begrijpt van alle termen hier dan kun je je afvragen of je op de goede plek zit. Dit is namelijk niet de Daikin helpdesk.
Overigens worden er weinig exotische termen gebruikt hier. Deze termen kun je zelf opzoeken en dan snap je vanzelf beter waar het hier allemaal over gaat. Begin dus eerst eens het hele topic door te lezen en zaken die je dan nog niet snapt kun je altijd gericht vragen. Dus niet a la "ik snap er niks van, please help me". Ten eerste kan daar niemand iets mee, en ten tweede verwachten we hier iets meer eigen inzet.
Voor mij zijn dit toevallig allemaal wel heel exotische termen, shame on me hoor.
Maar goed ik ben inmiddels al op een geholpen zonder bij de "club" hoeven te horen.
Toch bedankt.
Idd, het is meer om de warmte er dan uit te halen. Beneden kunnen wij het, door slim alles dicht te houden, bij extreme hitte het op 25/26 graden houden. Dit was dan in de extreme week van 35+ graden. Zeker als vrijstaandhuis in het zuiden, zou dan vloerkoeling net een paar graden alles omlaag halen. Tenminste, dat is onze gedachten.FaceDown schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:19:
[...]
Het is geen airco inderdaad maar het werkt wel! Aanvoer houd ik op 18 graden, dan treedt er geen condens op. Daarmee krijg ik de temperatuur in huis enkele graden naar beneden. Voor mijn werkkamer boven is dat het verschil tussen plakken van het zweet en aangenaam kunnen werken. Wel moet je net als bij verwarmen continu koelen en niet het ding als een airco effe aanzetten en verwachten dat de temperatuur keldert.
Bij vrienden van ons werkt het best goed, maar dat is nieuwbouw. Vandaar dat we het bij ons al iets minder rooskleurig achten. Vervelende is dat wij geen idee hebben hoe onze vloerverwarming zit.
We hebben 4 groepen voor de beneden verdieping. Gang, eetgedeelte, zitgedeelte en keuken. That’s it. Dat is ongeveer 80m2.
De vijfde groep gaat naar de badkamer van ong 5m2. Die groep moet ik best knijpen, gezien de grootte. Vandaar dat we het advies kregen om bij een nieuwe vloer, meteen alles opnieuw te laten i frezen.
Vreemd advies.. Hier hebben we 4 lussen in de vloer voor de benedenverdieping (90m2) waarschijnlijk eind jaren 80 als bijverwarming aangelegd, er hangen namelijk ook radiatoren. Echter verwarmen we al zolang we er wonen (9 jaar) puur met vloerverwarming waarvan 2 jaar met de Daikin. Dit werkt allemaal prima ondanks dat de slangen waarschijnlijk ver uit elkaar liggen en ik niet eens zeker weet welke lus waar loopt.Kuhr89 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:57:
[...]
Idd, het is meer om de warmte er dan uit te halen. Beneden kunnen wij het, door slim alles dicht te houden, bij extreme hitte het op 25/26 graden houden. Dit was dan in de extreme week van 35+ graden. Zeker als vrijstaandhuis in het zuiden, zou dan vloerkoeling net een paar graden alles omlaag halen. Tenminste, dat is onze gedachten.
Bij vrienden van ons werkt het best goed, maar dat is nieuwbouw. Vandaar dat we het bij ons al iets minder rooskleurig achten. Vervelende is dat wij geen idee hebben hoe onze vloerverwarming zit.
We hebben 4 groepen voor de beneden verdieping. Gang, eetgedeelte, zitgedeelte en keuken. That’s it. Dat is ongeveer 80m2.
De vijfde groep gaat naar de badkamer van ong 5m2. Die groep moet ik best knijpen, gezien de grootte. Vandaar dat we het advies kregen om bij een nieuwe vloer, meteen alles opnieuw te laten i frezen.
Dat je een groep moet knijpen is geen enkel punt. Ik regel de 4 lussen nu op retourtemp, ik houd alle retouren gelijk waardoor de warmteafgifte optimaal is.
[ Voor 5% gewijzigd door FaceDown op 07-01-2024 10:48 ]
Groetjes, FaceDown.
Ik zie die gasboiler_active niet binnen ESPAltherma.. iemand enig idee? Mis ik een parameter?robbbosman75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:54:
Langzaam begin ik het niet meer te snappen. Na de vorige defrost reeks in december is er een buffervat van 100 liter bij geplaatst (wel in parallel) maar nog steeds defrosts op gas! [Afbeelding]
Weet je zeker dat er ook gasverbruik is? En heb je de gasketel "verboden" bij te springen met de instellingen vermeld in dit topic?
Groetjes, FaceDown.
Ik kan mij voorstellen dat de instellingen van de verdeelpomp impact kan hebben op de efficiëntie van de hybride warmtepomp. Hoe hard deze pompt heeft immers impact op hoe snel je het warme water in de vloer verdeelt.
Wie heeft hier ervaring mee en kan hier iets zinnigs over zeggen? Heeft dit inderdaad impact en hoe zouden jullie deze op elkaar afstemmen?
Er is idd gasverbruik 0.3 m3 per 7 uur ongeveer, het is minimaal, maar toch vreemd. Instelling zijn idd dat hij de ketel pas onder -5 mag gebruiken ingesteld door de installateur en ik heb het gecheckt. Ik gebruik p1p1mqtt/p1p2serial van Arnold ipv esptherma daar kan ik je dus niet mee helpen…FaceDown schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:55:
[...]
Ik zie die gasboiler_active niet binnen ESPAltherma.. iemand enig idee? Mis ik een parameter?
Weet je zeker dat er ook gasverbruik is? En heb je de gasketel "verboden" bij te springen met de instellingen vermeld in dit topic?
Probeer een delta T aan te houden tussen de 3 en 5 graden voor je vloer. Zo verdeel je de warmte optimaal over de vloer en dat zijn ook delta's waar de warmtepomp graag mee werkt.Belovedmonster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:31:
Ik heb sinds bijna een jaar een Daikin Intergas Hybrid. In een deel van mijn huis, de woonkamer, heb ik vloerverwarming; in de rest van het huis radiatoren. De vloerverwarming is van voor de installatie van de warmtepomp. Deze heeft dan ook nog een eigen verdeelpomp (Wilo para).
Ik kan mij voorstellen dat de instellingen van de verdeelpomp impact kan hebben op de efficiëntie van de hybride warmtepomp. Hoe hard deze pompt heeft immers impact op hoe snel je het warme water in de vloer verdeelt.
Wie heeft hier ervaring mee en kan hier iets zinnigs over zeggen? Heeft dit inderdaad impact en hoe zouden jullie deze op elkaar afstemmen?
Overigens zit ik zelf al boven de 5 nu, door de kou buiten en het constante defrosten. Maar mijn vv pomp draait al op volle toeren dus kan er verder weinig aan doen.
Groetjes, FaceDown.
Ik zou niet teveel op installateurs vertrouwen want de meesten hebben er de ballen verstand van zo leert dit topic (en mijn ervaring). Die -5 is niet de enige instelling. Enkele pagina's terug staat een mooi overzichtje.robbbosman75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Er is idd gasverbruik 0.3 m3 per 7 uur ongeveer, het is minimaal, maar toch vreemd. Instelling zijn idd dat hij de ketel pas onder -5 mag gebruiken ingesteld door de installateur en ik heb het gecheckt. Ik gebruik p1p1mqtt/p1p2serial van Arnold ipv esptherma daar kan ik je dus niet mee helpen…
Groetjes, FaceDown.
Dus kijk eens tijdens een defrost wat er met de temperatuur van het koelmiddel gebeurt.
(of is mijn gedachtegang niet goed? )
Je gedachte is inderdaad precies goed! Het koelmiddel duikt idd onder de 0 en dan gaat de ketel bij springen…MijnCommentaar schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:21:
ik neem aan dat het koelmiddel de warmtebron is voor de defrost. Dus als het koelmiddel een te lage temperatuur heeft zal gas bijspringen om het cv water op te warmen en via de warmtewisselaar het koelmiddel op te warmen.
Dus kijk eens tijdens een defrost wat er met de temperatuur van het koelmiddel gebeurt.
(of is mijn gedachtegang niet goed? )
Weet alleen niet of dit normaal is of een teken dat er toch wat weinig koel middel in het systeem zit. Afstand binnen buiten unit is ongeveer 7 meter.
/f/image/6Xzwvjp5zZqrCUoXKYBHzcEv.png?f=fotoalbum_large)
Zelfde gebeurt hier ook; soms defrost volledig electrisch lijkt het maar laatste dagen gebruikt ie er gas bij(ook lage temp koelmiddel dan)robbbosman75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:39:
[...]
Je gedachte is inderdaad precies goed! Het koelmiddel duikt idd onder de 0 en dan gaat de ketel bij springen…
Weet alleen niet of dit normaal is of een teken dat er toch wat weinig koel middel in het systeem zit. Afstand binnen buiten unit is ongeveer 7 meter.
[Afbeelding]
De buffer voor de defrost is het water in je systeem, dus of meer water of een hogere temperatuur van het water. Meer water kan met een buffervat of een grotere radiator. De temperatuur van het water is je stooklijn aanpassen maar als deze nu goed staat zou ik dat niet doen.
Dan is het gewoon accepteren dat het gebeurt en dat doe ik dus.
Mijn systeem houdt het huis goed warm bij een buitentemperatuur van > 5 graden. Door de defrosts die rond deze temperaturen ontstaan heb ik te weinig elektrische capaciteit en dan gaat er af toe gas bij. Om deze reden heb ik een hybride.
mijn gasverbruik is van 900 kuub naar 200 gedaald, dus ik ben tevreden met deze situatie.
Ik heb de pomp laten verwijderen; gebruikt alleen maar energie. Verder heb ik ook de mengkraan laten verwijderen; het warm water gaat nu meteen de vloerverwarming in. Zorgt voor een betere flow.Belovedmonster schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:31:
Ik heb sinds bijna een jaar een Daikin Intergas Hybrid. In een deel van mijn huis, de woonkamer, heb ik vloerverwarming; in de rest van het huis radiatoren. De vloerverwarming is van voor de installatie van de warmtepomp. Deze heeft dan ook nog een eigen verdeelpomp (Wilo para).
Het gaat erom hoe de defrost wordt opgelost. Dit kan elektrisch of hybride mede afhankelijk van je systeem inhoud en water temperatuur. In het geval van @MijnCommentaar is het duidelijk te weinig capaciteit om de defrost rond te krijgen.Wat mij echter verbaasd in het geval van @robbbosman75 dat dit ook nog gebeurd met een buffer van 100 liter. Ik zou voor de zekerheid toch eens [5-01] controleren. Heb hier een systeem inhoud zonder buffer van rond de 150 liter en alleen radiatoren en krijg de defrost alleen electrisch makkelijk voor elkaar wel met een 8KW unit en een wat hogere T aanvoer 38C .
Ik denk dat het hem juist in de hogere aanvoer zit bij jou. De hoeveelheid warmte die hij kan onttrekken aan de platenwisselaar is een functie van de verschil temperatuur in uit. Mijn systeem draait maar op 29 graden met een retour van 24-25 dus als ik er nog eens goed over nadenk heeft die buffer ook weinig nut hiervoor. De systeem temperatuur daalt wel minder, maar er is nog steeds te weinig temperatuur verschil tussen het koude middel en het retour water.fohn5 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:24:
Lage temperatuur koelmiddel is alleen een indicatie voor een defrost.
Het gaat erom hoe de defrost wordt opgelost. Dit kan elektrisch of hybride mede afhankelijk van je systeem inhoud en water temperatuur. In het geval van @MijnCommentaar is het duidelijk te weinig capaciteit om de defrost rond te krijgen.Wat mij echter verbaasd in het geval van @robbbosman75 dat dit ook nog gebeurd met een buffer van 100 liter. Ik zou voor de zekerheid toch eens [5-01] controleren. Heb hier een systeem inhoud zonder buffer van rond de 150 liter en alleen radiatoren en krijg de defrost alleen electrisch makkelijk voor elkaar wel met een 8KW unit en een wat hogere T aanvoer 38C .
Precies dat is de reden, er gebeurt niets elektrisch of hybride om een defrost op te lossen, het process draait alleen andersom. Ofwel er wordt nu warmte ontrokken uit het water wat omgezet wordt in warmte voor het koelmiddel. Dus wanneer je watertemperatuur maar 29 graden is zal het voor het systeem niet snel genoeg gaan. In jouw geval zou je dit proces dus iets langzamer willen laten lopen maar daar is voor zover ik weet geen instelling voor.robbbosman75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:57:
[...]
Ik denk dat het hem juist in de hogere aanvoer zit bij jou. De hoeveelheid warmte die hij kan onttrekken aan de platenwisselaar is een functie van de verschil temperatuur in uit. Mijn systeem draait maar op 29 graden met een retour van 24-25 dus als ik er nog eens goed over nadenk heeft die buffer ook weinig nut hiervoor. De systeem temperatuur daalt wel minder, maar er is nog steeds te weinig temperatuur verschil tussen het koude middel en het retour water.
Als hij op cv overspringt gaat hij pieken.. zie foto. nu hoorde ik dat dit aan de pomp snelheid ligt.. hoe en kan ik deze verlagen
Dit geldt zover ik weet alleen voor een monoblock!
( Ik heb in het verleden een monoblock gehad en weet er alles van. )
Wanneer de waterinlaat temperatuur onder de 15 graden komt, zal ongevraagd van de warmtevraag, de cv ketel het water gaan verwarmen totdat deze weer boven de 17 graden komt.
[ Voor 8% gewijzigd door MijnCommentaar op 07-01-2024 14:37 ]
Maar voor je van alles veranderd lees je eerst goed in en schrijf je oude waardes ook even op.
Contoleer dit ook maar eens onder installateursinstellingen:
evenwichttemperatuur parameter [5-01] , dit is de waarde waar vanaf de ketel mag bij springen in hybride modus . Deze staat volgens mij standaard op 5C . Als je deze lager zet mag de ketel pas aangaan vanaf die temperatuur .
[C-03] is de parameter vanaf welke temperatuur er alleen op gas wordt gestookt .
wanneer de omgevingstemperatuur de
ingestelde evenwichtstemperatuur
tijdens ruimteverwarming overtreft.
▪ 0: toegestaan (standaard).
▪ 1: NIET toegestaan.
C-03 heb ik ook op -15
[5‑01] Evenwichtstemp.
Wanneer de omgevingstemperatuur
hoger dan deze temperatuur is, mag de
gasboiler NIET werken. Alleen van
toepassing als [5‑00] op 1 is ingesteld.
Gebied: –15°C~35°C (standaard: 5°C)
C-03 op -5
Groetjes, FaceDown.
[ Voor 6% gewijzigd door cv75 op 07-01-2024 19:35 ]
Heb je niet ergens in huis een gashaard met een waakvlam die brandt? Die krengen gebruiken meer dan je zou verwachten.robbbosman75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:47:
[...]
Er is idd gasverbruik 0.3 m3 per 7 uur ongeveer, het is minimaal, maar toch vreemd. Instelling zijn idd dat hij de ketel pas onder -5 mag gebruiken ingesteld door de installateur en ik heb het gecheckt. Ik gebruik p1p1mqtt/p1p2serial van Arnold ipv esptherma daar kan ik je dus niet mee helpen…
Heb wel een gashaard idd, maar toen ik het verbruik van de waakvlam idd zag is die uit gegaan. Dan maar een keertje vaker onderhoud😋jdbiggelaa schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:23:
[...]
Heb je niet ergens in huis een gashaard met een waakvlam die brandt? Die krengen gebruiken meer dan je zou verwachten.
Heb het al eens gezegd hier.. maar zowel de comfort als eco stand verbruiken gas. Het betreffende lampje moet UIT zijn pas dan heb je geen gasverbruik bij geen tapwatervraag.
Groetjes, FaceDown.
wat bedoel je met in defrost draaien, een defrost duurt max 5 minuten.Benhybride schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:40:
waarom blijft daikin altherma monoblock in defrost draaien, bij 2gr, soms wel een halve dag, wat is hier aan te doen.. cv springt bij 0,5 gr aan en draaid dan op een dag 9,5m3 gas weg
Je kunt een defrost heel makkelijk herkennen op de buitenunit, deze is dan helemaal wit aangevroren en zal dan in een paar minuten ontdooit zijn. Dat is een defrost.
Heb je de settings aangepast, zodat de cv niet aangaat boven de ingestelde temperatuur (zoals hier in het forum ongeveer 50x gemeld is)
Dat zoemen van de leidingen herken ik ook, bij mij lopen deze leidingen door het thuiskantoor.vorster schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 10:49:
@Kuhr89
Heb dit opgelost door een houten koof te timmeren die ik heb geïsoleerd met vlokkenschuim (hebben ze gewoon bij de bouwmarkt.). Dat is een prima oplossing, je hoort werkelijk niets meer van zoemende leidingen.
Ik heb deze gebruikt:
https://www.praxis.nl/bou...50x100cm-4-stuks/10145166
ik zie hier je grafiek van het elektrisch verbruik met om het uur een defrost. Niks mis mee, maar wanneer je huis dan niet warm wordt moet je de evenwichtstemperatuur veranderen, dus gas stoken wanneer het 5 graden is.Benhybride schreef op zondag 7 januari 2024 @ 23:23:
Ja ik weet dat hij wit invriest, gaat erom dat hij dat soms een halve dag blijft doen en de kamer themp terug loopt en hij niet verwarmt[Afbeelding]
Er zijn meerdere oorzaken mogelijk waarom er toch wat gasverbruik is. Staat je instelling volledig op Ecologisch?robbbosman75 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:13:
Hier staat alles verder uit. Geen tapwater is geen gas verbruik, tenzij de daikin de lamellen aan het ontdooien is
En zoals MijnCommentaar ook al meldde kan het zijn dat je retourtemp < 15graden is. Dan stookt hij wat gas bij om die omhoog te brengen, ondanks dat je aangegeven hebt dat boven een bepaalde buiten temp er geen gas gestookt mag worden.
Heb je naast defrosts ook gekeken naar de buitentemp? Heb je een aparte sensor, of die op de buitenunit? De temp daalt dan hard wanneer de WP aan gaat. Dat is te zien in de buitentemp meting van de WP. Echter, als je middeling op 12 of 24 hebt aanstaan, kan de temp waar de WP mee rekent ook nog anders zijn dat de meting op dat moment. Ik heb middeling aan staan en na een koude nacht rekent de Daiking met een lagere temperatuur dan werkelijk op dat moment.
succes!
Nu was mijn gedachte dat bij een hogere circulatiesnelheid de delta T omlaag zou gaan, waardoor een hogere AWT bereikt zou kunnen worden, en dus meer warmteafgifte. Klopt dit?
Echter hoe krijg ik de pompsnelheid omhoog? Hij lijkt bij mij vast te staan op 15 l/min. Tijdens defrosts gaat deze naar 20 l/min. Ik heb geprobeerd 9-0D van 6 (standaard) naar 5 te zetten. Echter dit lijkt een 'maximale' waarde te zijn en de Daikin doet gewoon zijn eigen ding. De flow blijft 15 l/min. Heeft iemand ervaring met het verhogen van de flow?
Groetjes, FaceDown.
pompinstellingen zitten onder installateur instellingen .
parameter [8-0b] warmtepomp , [8-0c] hybride , [8-0d] gas standaard is 15liter
Verbaasd me wel dat je je vermogen niet kwijt raakt , maar je zal wel een goede isolatie hebben .
Hier met 8KW en alleen radiatoren huis uit 89 .Ta38C Tr33C T kamer 19.5C en een vemogen tussen de 4000-5000 wat WP only .
[ Voor 46% gewijzigd door fohn5 op 08-01-2024 17:19 . Reden: aanvulling ]
Hoe werkt die setting? In mijn installateurshandleiding staat REF#! bij 8-0B, C en D.fohn5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:01:
Groetjes, FaceDown.
er staan getallen die aantal liter weergeven gaat per halve liter dus 15 14.5 etc
Hoe bedoel je vermogen niet kwijt raakt? Ik heb juist een (te?) hoge deltaT, dus dan raak ik het juist wel kwijt toch? De wp zit nu op ruim 8kw continu.fohn5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:01:
@FaceDown
Verbaasd me wel dat je je vermogen niet kwijt raakt , maar je zal wel een goede isolatie hebben .
Hier met 8KW en alleen radiatoren huis uit 89 .Ta38C Tr33C T kamer 19.5C en een vemogen tussen de 4000-5000 wat WP only .
Even snel gegoogled.. en 15 l/min is al het maximum volgens mij? Dus kan ik 'm niet harder laten lopen? (Ook al gaat ie tijdens defrosts kennelijk op 20 l/min??).
Groetjes, FaceDown.
Ja, ik had het over de handleiding (pdf'je). Bij mij staan B, C en D op resp. 15,0 15,0 en 16,0. Kan dat hoger?fohn5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:21:
bij mij is deze vrij toegankelijk via het Installateurs menu
er staan getallen die aantal liter weergeven gaat per halve liter dus 15 14.5 etc
Groetjes, FaceDown.
Met die delta T heb je gelijk , betekent inderdaad dat het vermogen wordt afgegeven .
Of kakt de hele zaak in door continue defrosts?
Dus inderdaad of hogere flow of hogere aanvoer temperatuur of mogelijk tikje gas na defrosts als je temperaturen ver weg zakken na defrost
Nee dat is het probleem niet. Ik heb een 200L buffervat erin zitten voor de defrosts. Ik hoop alleen mijn delta T te verlagen door hogere snelheid. Leidinggeruis heb ik nu (nog) geen last van.fohn5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:35:
ja kan hoger weet niet hoeveel meer maar dacht tot 20 liter . geeft alleen eventueel meer ruis in je leidingen . Bij mij staat alles op 14 liter
Met die delta T heb je gelijk , betekent inderdaad dat het vermogen wordt afgegeven .
Of kakt de hele zaak in door continue defrosts?
Dus inderdaad of hogere flow of hogere aanvoer temperatuur of mogelijk tikje gas na defrosts als je temperaturen ver weg zakken na defrost
Edit: nu van 15 naar 16 gegaan. Flow is inderdaad hoger nu. Eens kijken wat het effect gaat zijn op de vermogens, delta T en de defrosts.
[ Voor 8% gewijzigd door FaceDown op 08-01-2024 19:00 ]
Groetjes, FaceDown.
Goed idee. Ik heb voor de leiding een hard plastieken omhulsel. Zal eerst proberen daar de isolosatie omheen te maken. Anders ook maar een koof timmeren.marcdepark schreef op maandag 8 januari 2024 @ 09:34:
[...]
Dat zoemen van de leidingen herken ik ook, bij mij lopen deze leidingen door het thuiskantoor.
Heb dit opgelost door een houten koof te timmeren die ik heb geïsoleerd met vlokkenschuim (hebben ze gewoon bij de bouwmarkt.). Dat is een prima oplossing, je hoort werkelijk niets meer van zoemende leidingen.
Ik heb deze gebruikt:
https://www.praxis.nl/bou...50x100cm-4-stuks/10145166
En is daarmee ook het geluid van de defrost verdwenen?
[ Voor 3% gewijzigd door vorster op 08-01-2024 19:15 ]
bij hogere flow neemt je delta T dus wel af , maar totale afgegeven energie blijft gelijk.
Als het je om energie zuinigheid gaat zou ik eerder proberen of je bij een lagere T aanvoer ook al je energie kunt afgeven aan je huis