Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 33 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 09:46
En dat gaat weer niet lukken, omdat bij lagere aanvoer je temperatuur verschil met de kamer ook lager wordt. Betekent dus minder afgifte ( het idee achter de stooklijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-09 12:50
@marcdepark in verband met pomp / leidinggeluid voornamelijk tijdens defrosts heb ik na overleg met mijn installateur bezoek van daikin gehad . Installatie van begin 2023 Na inspectie zijn hier de 3 weg klep en de circulatiepomp vervangen . Moet zeggen dat heeft gezorgd dat geluid iets minder is, maar nog steeds aanwezig

Echter kan Daikin ook de pompsnelheid tijdens defrosts met maximaal 10% verlagen . Maximale pompsnelheid tijdens defrosts is nu nog 19 liter ipv de ruim 20 liter standaard.

Verder kwamen de heren van Daikin nog met wat installatie punten die niet geheel volgens "spec "waren
- het schijnt dat vanaf medio 2023 Daikin tegenwoordig standaard een 20 liter buffervat laat installeren , ongeacht systeem volume.
-koelleidingen bleken te kort Daikin schrijft een minimale lengte van 3 meter voor ivm defrosts en maximale compressordrukken.

Ik moet zeggen dat mijn installateur tot nu toe meer dan bereidwillig is geweest, hij heeft bezoek Daikin geregeld en de openstaande punten worden door installateur gewijzigd . Ik begreep van hem dat hij bij meerdere installaties nu als nog een 20ltr buffer gaat naleveren.

Ik weet niet hoe oud je installatie is maar mogelijk kun je hier wat mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
robbbosman75 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:08:
En dat gaat weer niet lukken, omdat bij lagere aanvoer je temperatuur verschil met de kamer ook lager wordt. Betekent dus minder afgifte ( het idee achter de stooklijn)
Dat hoeft dus niet , het gaat niet om temperatuur verschil tussen radiator en kamer , maar over delta T x flow over je radiatoren/ vloerverwarming . De kans dat je delta T gaat afnemen bij een lagere aanvoer temperatuur is zeker aanwezig maar kun je opvangen door de flow te verhogen .

Theoretisch gezien geeft T aanvoer 60C T retour 40C net zoveel warmte af als T aanvoer 40C T retour 20C. Beide hebben een delta T van 20C.

Het gaat om het temperatuurverschil tussen aanvoer en afvoer dit bepaald uiteindelijk hoeveel energie er overgedragen wordt. Ik ben het met je eens dat een grote delta T makkelijker te bereiken is bij een hogere aanvoer temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
Uhm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zoek voor de gein maar eens op wat de afgifte van je vloer verwarming is als functie van aanvoer temperatuur. Flow bepaalt wel hoe uniform warm je vloer wordt, waardoor je inderdaad uiteindelijk een zelfde gemiddelde delta T krijgt bij een lagere aanvoer, maar verwacht daar geen wonderen als je vloer verwarming goed aangelegd is (slakkenhuis patroon). De afgifte is temperatuur verschil maal je warmte overdrachts coëfficiënt 😋. Je krijgt het namelijk nooit voor elkaar om een delta T van 20 graden over een radiator te krijgen met 40 aanvoer. Hij gaat dan gewoon minder warmte aan de kamer afgeven. (De delta tussen aanvoer en retour wordt bepaald door je afgifte systeem, flow, kamertemperatuur)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
Daarom zei ik ook theoretisch ;) , want inderdaad bij 20C kamer temperatuur ga je geen delta T van 20C krijgen met 40C aanvoer temperatuur . Ben al blij met een Delta T van 6 a 7 C over de radiator. Onder de 30C aanvoer doet die sowieso bar weinig . Wonderen verwacht ik zeker niet maar een marginale verlaging van je T aanvoer kan positief effect hebben op je cop zelfs als je stooklijn al redelijk geoptimaliseerd is , maar de rek raakt er wel steeds meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Vanmorgen was het wel een beetje koud in huis. Awt stoken, temperatuur display 37 graden maar t aanvoer (sensor info was maar 33 graden. Waarom was T aanvoer geen 37graden als dit blijkbaar volgens de stooklijn nodig was?
Woonkamer ( vloerverwarming plus 2 radiatoren) waarvan 1 radiator steenkoud was. Dat help natuurlijk niet voor de woonkamer temperatuur). Knop van de radiator afgedraaid, klieren met het pinnetje en nu wordt de radiator weer warm. Maar omdat volgens Awt het water inmiddels 38graden moet zijn en ik maar iets van 33 krijg, springt nu de cv aan. Taanvoer is nu 45 graden (door de cv?) retour loopt langzaam op , inmiddels 35 graden. dT is nu wel 10 graden. Neem aan dat de cv straks wel weer stopt. Is dit allemaal te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:18
fohn5 schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:14:
@marcdepark in verband met pomp / leidinggeluid voornamelijk tijdens defrosts heb ik na overleg met mijn installateur bezoek van daikin gehad . Installatie van begin 2023 Na inspectie zijn hier de 3 weg klep en de circulatiepomp vervangen . Moet zeggen dat heeft gezorgd dat geluid iets minder is, maar nog steeds aanwezig

Echter kan Daikin ook de pompsnelheid tijdens defrosts met maximaal 10% verlagen . Maximale pompsnelheid tijdens defrosts is nu nog 19 liter ipv de ruim 20 liter standaard.

Verder kwamen de heren van Daikin nog met wat installatie punten die niet geheel volgens "spec "waren
- het schijnt dat vanaf medio 2023 Daikin tegenwoordig standaard een 20 liter buffervat laat installeren , ongeacht systeem volume.
-koelleidingen bleken te kort Daikin schrijft een minimale lengte van 3 meter voor ivm defrosts en maximale compressordrukken.

Ik moet zeggen dat mijn installateur tot nu toe meer dan bereidwillig is geweest, hij heeft bezoek Daikin geregeld en de openstaande punten worden door installateur gewijzigd . Ik begreep van hem dat hij bij meerdere installaties nu als nog een 20ltr buffer gaat naleveren.

Ik weet niet hoe oud je installatie is maar mogelijk kun je hier wat mee
Mijn installatie is van juli 2022.
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:18
vorster schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:10:
[...]

Goed idee. Ik heb voor de leiding een hard plastieken omhulsel. Zal eerst proberen daar de isolosatie omheen te maken. Anders ook maar een koof timmeren.
En is daarmee ook het geluid van de defrost verdwenen?
Bij mij hangt de ketel op zolder en komen de leidingen door het plafond de kamer binnen en verdwijnen dan net boven de vloer naar de buitenunit.
De koof was sowieso nodig om de leiding netjes weg te werken, door deze iets groter te maken en te isoleren met vlokkenschuim-platen ben ik al het geluid kwijt, je hoort werkelijk helemaal niets meer van de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:02
aanzee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:39:
Vanmorgen was het wel een beetje koud in huis. Awt stoken, temperatuur display 37 graden maar t aanvoer (sensor info was maar 33 graden. Waarom was T aanvoer geen 37graden als dit blijkbaar volgens de stooklijn nodig was?
Woonkamer ( vloerverwarming plus 2 radiatoren) waarvan 1 radiator steenkoud was. Dat help natuurlijk niet voor de woonkamer temperatuur). Knop van de radiator afgedraaid, klieren met het pinnetje en nu wordt de radiator weer warm. Maar omdat volgens Awt het water inmiddels 38graden moet zijn en ik maar iets van 33 krijg, springt nu de cv aan. Taanvoer is nu 45 graden (door de cv?) retour loopt langzaam op , inmiddels 35 graden. dT is nu wel 10 graden. Neem aan dat de cv straks wel weer stopt. Is dit allemaal te verklaren?
De meest logische verklaring is dat de WP de aanvoertemperatuur niet haalt. Kun je zien hoeveel vermogen de WP gebruikt ?
Als de CV aangaat wordt de aanvoertemperatuur met ongeveer 10 graden verhoogt, waarom weet ik niet maar zie dat bij mij ook

[ Voor 5% gewijzigd door MijnCommentaar op 09-01-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Aanpassen pompsnelheid deed eigenlijk niets dus maar weer teruggezet.

Omdat ik met deze temperaturen toch vermogen tekort kom, wil ik gas bijstoken (nog nooit eerder gedaan).

Ik heb 5-01 op -1 gezet (gemeten buitentemp is nu -3.5) maar hij blijft in H/P only mode, en gaat dus geen gas bijstoken. De AWT zit rond de 30 dus bij lange na niet op de gevraagde 40. Mis ik nog een instelling? 5-00 staat op 1. C-03 op -15.
Wanneer zou de gasketel bij moeten springen, ben ik te ongeduldig? Snel aanwarmen heb ik uit staan overigens.

[ Voor 11% gewijzigd door FaceDown op 09-01-2024 10:57 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
FaceDown schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:45:

Omdat ik met deze temperaturen toch vermogen tekort kom, wil ik gas bijstoken (nog nooit eerder gedaan).

Ik heb 5-01 op -1 gezet (gemeten buitentemp is nu -3.5) maar hij blijft in H/P only mode, en gaat dus geen gas bijstoken. De AWT zit rond de 30 dus bij lange na niet op de gevraagde 40. Mis ik nog een instelling? 5-00 staat op 1. C-03 op -15.
Wanneer zou de gasketel bij moeten springen, ben ik te ongeduldig? Snel aanwarmen heb ik uit staan overigens.
instellingen staan goed. Bij mij duurde het de 1e keer ook een paar uur voordat de ketel aanging.
ik heb de evenwichtstemperatuur nu op +2 gezet en het werkt nu volledig hybride.
Het kantelpunt ligt hier bij ongeveer 2 graden zonder wind, als het hard waait moet ik bij +6 gaan bijstoken met gas. ( Maar ja, een oud vrijstaand huis in de polder )

[ Voor 9% gewijzigd door MijnCommentaar op 09-01-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MijnCommentaar schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:01:
[...]

instellingen staan goed. Bij mij duurde het de 1e keer ook een paar uur voordat de ketel aanging.
ik heb de evenwichtstemperatuur nu op +2 gezet en het werkt nu volledig hybride.
Het kantelpunt ligt hier bij ongeveer 2 graden zonder wind, als het hard waait moet ik bij +6 gaan bijstoken met gas. ( Maar ja, een oud vrijstaand huis in de polder )
Thanks! Hij doet het al want ik zie al wat gasverbruik en de temp komt ook hoger dan WP only.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@MijnCommentaar ik heb alleen een p1 meter voor het hele huis verbruik, maar de schommelde afgelopen nacht net boven de 2kW, het lijkt me dus niet dat ie qua vermogen het niet zou kunnen trekken. (8kW installatie).
Zou mn oude vloerverwarming menger roet in het eten gooien? Mn jk opti control geeft bijna nooit meer dan 33 graden aan . Dit is volgens mij de aanvoer temperatuur na mengen. Als het water er dan met zeg 27 graden uit komt en de hybride pomp probeert dt op 5 graden te houden dan kom ik nooit verder dan een graad of 32 aan water temperatuur, of heb ik het nu helemaal mis? Als het goed is krijg ik van de week de spullen om mn vloerverwarming om te bouwen naar een pomp loze unit. Misschien biedt dat soulaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
aanzee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:17:
@MijnCommentaar ik heb alleen een p1 meter voor het hele huis verbruik, maar de schommelde afgelopen nacht net boven de 2kW, het lijkt me dus niet dat ie qua vermogen het niet zou kunnen trekken. (8kW installatie).
Zou mn oude vloerverwarming menger roet in het eten gooien? Mn jk opti control geeft bijna nooit meer dan 33 graden aan . Dit is volgens mij de aanvoer temperatuur na mengen. Als het water er dan met zeg 27 graden uit komt en de hybride pomp probeert dt op 5 graden te houden dan kom ik nooit verder dan een graad of 32 aan water temperatuur, of heb ik het nu helemaal mis? Als het goed is krijg ik van de week de spullen om mn vloerverwarming om te bouwen naar een pomp loze unit. Misschien biedt dat soulaas
Lijkt mij ook niet het max vermogen, ik heb een 4KW unit en heb als piek 2300Watt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
Ik heb een 4kw installatie.
Evenwichtstemperatuur = 5 grd
AWT gewenst =50 grd
Maar de echte watertemperatuur blijft op 40 grd hangen.
DeltaT = 6 grd
Electriciteitsverbruik = 2 kw continu, met elke 2 uur een defrost
Er mag gas worden gebruikt, maar dat gebeurt niet.
Mogelijk omdat 0C-0a = 0 (functie binnen snel verwarmen), en C0-04 = 3 (hysterese ketel);

Gisteren was de AWT gewenst = 35 grd
En werd de AWT werkelijk = 35 grd, bij een electriciteitsverbruik van 1 kw
Elke 2 uur een defrost
Delta T was 5 grd

Vorige week (relatief warme dagen) was de AWT=30,
bij een electriciteitsverbruik = 400 W,
en werd de delta T = 2 grd
‐-------------
Edit per 10 januari:
Excuses. Ik dacht de evenwichtstemperatuur te hebben ingesteld op 5 grd. Maar die bleek nog op -8 grd te zijn ingesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door Leif op 10-01-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Leif schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:53:

Mogelijk omdat 0C-0a = 0 (functie binnen snel verwarmen), en C0-04 = 3 (hysterese ketel);
0c-oa = 0 krachtig verwarmen, ketel gaat aan wanneer je op de thermostaat de temperatuur meer dan 3 graden verhoogt. Dus die is het niet
C0-04 =3 staat bij mij ook op 3 dus is het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 04-12-2024

rokl

test

aanzee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:39:
Ik had net ook zo'n situatie dat de AWT volgens stooklijn 33C was, maar de behaalde AWT slechts 30C. Maar een half uur later was de behaalde AWT 33.4C, dus prima. Ik denk dat het systeem net een defrost achter de rug had waardoor de AWT onder het instelpunt zat.

Voor wat betreft hybride modus of alleen CV-ketel heeft Daikin mij verteld dat de AWT conform de stooklijn wordt bepaald los van in welke modus het systeen draaut. Dus snap ik niet hoezo je AWT naar 45C is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

FaceDown schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:45:

Als 5-01 op -1C staat en de buitentemperatuur -3.5 zou de WP nu in hybride modus staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rokl

rokl

test

Leif schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:53:
Ik heb een 4kw installatie.
Evenwichtstemperatuur = 5 grd
AWT gewenst =50 grd
Maar de echte watertemperatuur blijft op 40 grd hangen.
DeltaT = 6 grd
Electriciteitsverbruik = 2 kw continu, met elke 2 uur een defrost
Er mag gas worden gebruikt, maar dat gebeurt niet.

Gisteren was de AWT gewenst = 35 grd
En werd de AWT werkelijk = 35 grd, bij een electriciteitsverbruik van 1 kw
Elke 2 uur een defrost
Delta T was 5 grd

Vorige week (relatief warme dagen) was de AWT=30,
bij een electriciteitsverbruik = 400 W,
en werd de delta T = 2 grd
Hoe staat 0C-03 ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 13:20
aanzee schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:17:
Heb je nog een aparte thermostaatknop op de verdeler van je vloerverwarming? Als die op 32o staat, wordt de aanvoer van je vloerverwarming niet hoger, ook al levert de WP water dat warmer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
@jdbiggelaa , er zit inderdaad nog een thermostaat knop op de verdeler maar deze staat helemaal open. Maar al zou de vloer max 30 graden toestaan, dan nog verklaart het niet waarom de hybride ketel niet de ingestelde Awt haalt. Tenzij de ketel een vaste dT probeert vast te houden (door met de flow te spelen) maar ik weet niet of dat wel zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Leif , blijkbaar ben ik niet de enige waarbij de ketel de gevraagde awt niet haalt. Zou wel willen weten waarom dat is. Dit zou betekenen indien de stooklijn goed gekozen is, je het huis niet warm krijgt bij lagere temperaturen ondanks dat ketel niet op max vermogen draait.
Blijf het raar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas449
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:05
Ik krijg sterk de indruk dat een lineaire stooklijn voor mijn woning niet werkt. Ik zit met:
  • een onbetrouwbare buitensensor, met name door invloed van de zon. Daarnaast heb ik het idee dat de temperatuurmiddelingsfunctie (12, 24, 48 uur) op mijn systeem niet naar behoren werkt.
  • een vrijstaande woning in het buitengebied waar de wind vrij spel heeft.
  • bij de huidige temperaturen een vrij groot warmteverlies tussen warmtepomp en vloerverwarmingsverdeler.
  • een (niet-optimaal geplaatste?) thermostaat met af en toe rare afwijkingen (bijvoorbeeld tijdens koken).
  • de regelmatige defrosts (3 keer per uur) helpen ook niet mee.
Dit alles zorgt in veel gevallen voor een verkeerde AWT en/of onnodig afslaan van de warmtepomp. Bij de huidige omstandigheden (koude noordoostenwind) krijg ik het in de woonkamer niet warmer dan 17 graden, bij een stooklijn die tot voor kort voldeed. Constant de AWT handmatig aanpassen is voor mij geen bevredigende optie en al helemaal niet voor huisgenoten die terecht geen zin hebben zich hiermee bezig te houden.

Daarom zou ik graag de aanvoertemperatuur wat dynamischer regelen aan de hand van sensoren in Home Assistant (betrouwbaardere buiten- en binnentemperatuur, windrichting en -snelheid, weersverwachting, etc.). Is dit een logische en haalbare wens en is P1P2MQTT hier een goede optie voor? Je zit dan wel met het "schrijfbudget", maar daar valt volgens mij omheen te werken door de AWT alleen te wijzigen als deze te significant afwijkt van de op dat moment door HA berekende gewenste AWT. En zó veranderlijk is het weer nu ook weer niet.

Een andere optie is de officiële Daikin LAN-adapter, maar ik neem aan dat "memory wear" daarbij ook gewoon aan de orde is, aangezien die ook op de P1/P2 aangesloten wordt (@arnoldniessen enig idee?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
@Bas449 ik volg je draadje. Ik dacht namelijk precies het zelfde. De stooklijn reageert op
een verandering van de buitentemperatuur en is dus altijd te laat. Bij een super geisoleerd huis zal dit geen probleem zijn maar bij mijn jaren 70 bungalow wel. Meer input/data om de awt te sturen zou een stuk schelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 08:14
Bas449 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:21:
Ik krijg sterk de indruk dat een lineaire stooklijn voor mijn woning niet werkt. Ik zit met:
  • een onbetrouwbare buitensensor, met name door invloed van de zon. Daarnaast heb ik het idee dat de temperatuurmiddelingsfunctie (12, 24, 48 uur) op mijn systeem niet naar behoren werkt.
  • bij de huidige temperaturen een vrij groot warmteverlies tussen warmtepomp en vloerverwarmingsverdeler.
  • een (niet-optimaal geplaatste?) thermostaat met af en toe rare afwijkingen (bijvoorbeeld tijdens koken).
Dit alles zorgt in veel gevallen voor een verkeerde AWT en/of onnodig afslaan van de warmtepomp. Bij de huidige omstandigheden (koude noordoostenwind) krijg ik het in de woonkamer niet warmer dan 17 graden, bij een stooklijn die tot voor kort voldeed. Constant de AWT handmatig aanpassen is voor mij geen bevredigende optie en al helemaal niet voor huisgenoten die terecht geen zin hebben zich hiermee bezig te houden.

Daarom zou ik graag de aanvoertemperatuur wat dynamischer regelen aan de hand van sensoren in Home Assistant (betrouwbaardere buiten- en binnentemperatuur, windrichting en -snelheid, weersverwachting, etc.). Is dit een logische en haalbare wens en is P1P2MQTT hier een goede optie voor? Je zit dan wel met het "schrijfbudget", maar daar valt volgens mij omheen te werken door de AWT alleen te wijzigen als deze te significant afwijkt van de op dat moment door HA berekende gewenste AWT. En zó veranderlijk is het weer nu ook weer niet.

Een andere optie is de officiële Daikin LAN-adapter, maar ik neem aan dat "memory wear" daarbij ook gewoon aan de orde is, aangezien die ook op de P1/P2 aangesloten wordt (@arnoldniessen enig idee?).
Heb je de energiespaarfunctie uitgezet? Deze staat standaard aan en dan werkt de gemiddelde timer niet.

Onderstaande heb ik eerder in dit topic geplaatst.

————————
Let op: als je de gemiddelde timer wil gebruiken zonder dat je een externe buitentemperatuur sensor hebt moet je de energiebespaarfunctie E-08 uitzetten. Deze staat standaard aan. Ook al staat de gemiddelde timer op 12 uur standaard, hier wordt niets mee gedaan zolang E-08 aanstaat.

Zie pagina 68 (linksonder) van de installateurshandleiding.
————————

Door gebruik te maken van de modulatie functie van Daikin heb je een meer dynamische AWT regeling. Ik heb deze aanstaan (+- 1) en voor mij werkt het goed (icm een goede stooklijn). Ik regel op kamerthermostaat en mbv de modulatie blijft de temperatuur tussen de 19.3-19.7. Setpoint is 19.5.
De pomp loopt hier de laatste 7 dagen non stop (los van defrosts) en de temperatuur blijft netjes binnen de genoemde bandbreedte en loopt dus ook niet tegen de hysterese grenzen aan (19, 20).

Ref. Vrijstand huis jaren 80. Beperkte isolatie (2-4 cm), wel HR++ glas. Verwarming dmv (grote) convectoren. Stooklijn -7, 30 — 10, 27.

Wellicht zou je hier eens naar kunnen kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door Pistash op 09-01-2024 23:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
Is dit een logische en haalbare wens en is P1P2MQTT hier een goede optie voor? Je zit dan wel met het "schrijfbudget", maar daar valt volgens mij omheen te werken door de AWT alleen te wijzigen als deze te significant afwijkt van de op dat moment door HA berekende gewenste AWT. En zó veranderlijk is het weer nu ook weer niet.

Ik denk dat de flash memory wear eigenlijk geen probleem is. Alleen bij de goedkopere airco units wordt er voor gewaarschuwd, bij de Daikin LAN adapter wordt er ook niet voor gewaarschuwd. En die doet eigenlijk hetzelfde als P1P2MQTT. Ik zal een optie inbouwen om het schrijfbudget instelbaar te maken. En met een beperkt aantal wijzigingen per dag denk ik dat je ook al een goede regeling kunt bouwen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:19

Ik gebruik P1P2MQTT en Home Assistant om een correctie op mijn stooklijn uit te voeren en mijn systeem draait nu veel rustiger. Ik had al een stooklijn die goed werkte in de meeste gevallen. Maar bij sommige weer situaties was het niet genoeg en soms was het teveel.

Ik gebruik een Tado thermostaat, heb altijd de badkamer en de woonkamer groep open, maar kan op deze manier de verwarming in het kantoor en hobbyruimte uit laten. Deze ruimtes hebben een beter afgifte systeem dus worden altijd warm. De Tado is ook geïntegreerd in Home Assistant en geeft daar een warmtevraag tussen 0 en 100% aan. De Tado hangt als aan uit aan de Daikin (zie grjn in "Slimme thermostaat voor een Daikin hybride warmtepomp?").
Omdat Tado pas bij een bepaalde drempel inschakelt hebt ik in parallel nu een extra relais aangesloten op de X2M1 en X2M4 pinnen die ik via Home Assistant schakel so snel ik warmtevraag zie. Op deze manier regel ik via HA maar is de Tado nog een backup mocht het falen.

Ik had een aardig goed getunede stooklijn. Deze heb ik 3 graden verlaagd. HA zet de Daikin aan zo snel Tado al 1% warmtevraag heeft. Als deze naar 60% gaat komt er 3 graden bij de stooklijn op, bij 100% 6 graden. Daarnaast heb ik nog een booster knop in HA die er 10 graden bij op zet om de boel wat sneller op te warmen als het nodig is.

Uiteraard zitten er nog wat vertragingen/checks in dat hij niet teveel schrijft en heen en weer pendelt.

En als je geen Tado hebt kun je natuurlijk een temperatuur sensor gebruiken en je eigen controller maken ;)

Ik zou het alleen mooi vinden om kleinere stappen in temperatuur te kunnen maken, maar dan ga ik helaas over het schrijf budget. Dus @arnoldniessen als dat vaker (veilig) zou kunnen zal dat heel mooi zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
@Bas449 ik ga je punten maar af

- buitensensor doen , had hier zelfde probleem sensor op de noordkant geeft veel stabielere temperatuur. De mijne komt uit duitsland maar op het forum staan goedkopere oplossingen
- middeling ben teruggegaan van 24 naar 12 uur, systeem werd te traag bij snelle temperatuur daling /stijging
- thermostaat herken ik , nu geen echt probleem aangezien temperatuur snel zakt , anders zet ik na het eten thermostaat 0.5 graad hoger en bij naar bed weer 0.5 lager ik heb geen zin om deze te verhangen
- stooklijn , ik weet niet hoe lang je hem al hebt , maar voor mij is dit de eerste echt koude periode , stooklijn aangepast en met 2 C verhoogd aan de lage kant en probleem opgelost .
P1P2 gebruik ik puur om te monitoren niet om automatisch te sturen , maar waardevolle aanvulling in mijn ogen.

Voor je beeld vrijstaande woning uit 89 op groninger platteland alleen radiatoren T22
op dit moment10/0600 6KW elektrisch , Ta 40C , binnentemperatuur 19C . stooklijn 29/15 44/-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Lang gedacht dat ik die buitensensor niet nodig had maar maar nu het even wat kouder is merk ik op een dag als gisteren koud maar zonnig, dat de daikin denkt dat het +5 terwijl het buiten -5 is. Op deze manier wordt het natuurlijk nooit wat en kan ik de awt wel handmatig blijven bijstellen. De vraag is welke buitensensor gebruiken jullie? Ik kom alleen deze tegen: outdoor sensor EKRSCA1. Is dit de juiste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aanzee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:11:
Lang gedacht dat ik die buitensensor niet nodig had maar maar nu het even wat kouder is merk ik op een dag als gisteren koud maar zonnig, dat de daikin denkt dat het +5 terwijl het buiten -5 is. Op deze manier wordt het natuurlijk nooit wat en kan ik de awt wel handmatig blijven bijstellen. De vraag is welke buitensensor gebruiken jullie? Ik kom alleen deze tegen: outdoor sensor EKRSCA1. Is dit de juiste?
Ik heb deze gekocht, maar nog niet aangesloten. Aangeraden door iemand hier in het topic:

https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
de "officiele "uit duitsland , maar stuk duurder , wel mooi plastic ;)

https://www.ersatzteilfac...brid-5011099--500869.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
FaceDown schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:22:
[...]

Ik heb deze gekocht, maar nog niet aangesloten. Aangeraden door iemand hier in het topic:

https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1
Deze doet het bij mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@tingbrouwer , zou je de sensor zelf nog in een half open box doen of zo ter bescherming tegen de elementen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
aanzee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:11:
Middeling aanzetten op 12 uur of 24 uur lost dit grotendeels op. Externe sensor bleek daardoor hier nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash ik weet niet of in een “redelijk” geïsoleerde jaren 70 bungalow middelen een goed idee is maar het is het proberen waard. Het zou in ieder geval het probleem van de zon die een paar uur op de buitenunit schijnt oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
RoD schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 12:03:
[...]

Mooie cijfers, die van mij dan ook maar even delen :)

Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Goede investering en de reductie in gasverbruik is in de maanden waar het om draait behoorlijk indrukwekkend.
Reuze besparing, mooi werk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericpaar
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik heb kamerthermostaat aangesloten op de hybride DaikinIntergas. Honeywell Home. Hysterese blijkt hierop niet instelbaar en overrulet de Daikin thermostaat (08/09 0c?) en ik ervaar een hinderlijk verschil van ruim meer dan 1 graad. Iemand een suggestie voor oplossing hiervan?
Dank!
Eric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpeltco
  • Laatst online: 19:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p9qMd_As14gBrMfY4taO1JVk04M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eHHToKXBmEd8vV5xOyDhasE8.jpg?f=user_large

Ik hoop dat de afbeelding duidelijk is. Bij de lage temperatuur krijg ik ongebruikelijke water temperaturen: hoge aanvoerwater, en bijna 10C lagere andere temperaturen.
De unit wordt geregeld op AWT. Welke instelling is niet optimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
Stook je hybride?
Wat is de evenwichtstemperatuur?
Is het plaatje representatief voor de dag?
Wanneer was de laatste defrost?
Is het huis warm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

hpeltco schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 14:39:
[Afbeelding]

Ik hoop dat de afbeelding duidelijk is. Bij de lage temperatuur krijg ik ongebruikelijke water temperaturen: hoge aanvoerwater, en bijna 10C lagere andere temperaturen.
De unit wordt geregeld op AWT. Welke instelling is niet optimaal?
Lijkt mij niet vreemd. Wat ik eruit opmaak is dat je momenteel op gas stookt (de hoge temp). Je retour ligt rond de 33 en dat kan prima met de huidige buitentemperaturen.

Bij mij momenteel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Outlet Water Heat Exch. Temp. (R1T)
36,6
Outlet Water BUH Temp. (R2T)
46,1
Refrig. Temp. liquid side (R3T)
33
Inlet water temp.(R4T)
34,3

[ Voor 15% gewijzigd door FaceDown op 10-01-2024 14:49 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:17
aanzee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:38:
@tingbrouwer , zou je de sensor zelf nog in een half open box doen of zo ter bescherming tegen de elementen?
Ik heb hem gemonteerd in een hostalitbuisje rond 16mm middels 2x OBO drukzadels aan de gevel.
buis met kit aan de bovenzijde afgedicht, kabeltje aan de onderzijde eruit laten komen.
(al denk ik dat de kabelaansluiting op het voelerdeel zelf ook waterdicht zal zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

tingbrouwer schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:04:
[...]

Ik heb hem gemonteerd in een hostalitbuisje rond 16mm middels 2x OBO drukzadels aan de gevel.
buis met kit aan de bovenzijde afgedicht, kabeltje aan de onderzijde eruit laten komen.
(al denk ik dat de kabelaansluiting op het voelerdeel zelf ook waterdicht zal zijn)
Ik kwam deze nog tegen, voor de mensen met een 3D printer :)

https://www.thingiverse.com/thing:1610663

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ik word niet vrolijk van het hele 'hybride' gebeuren. Ik ben voor het eerst met gas bij aan het stoken sinds gisteren. Op zich werkt dit goed. Maar het warmtepomp-gedeelte zit al zo'n 24 uur om de 20 minuten te defrosten. En dit terwijl dat maar om de 2 uur was voordat ik het gas gedeelte inschakelde. Het zou dus waarschijnlijk veel efficienter zijn om puur op gas te stoken, maar kennelijk wil het systeem daar niet aan, omdat de evenwichtstemperatuur te hoog is? Het is lastig te bepalen waar deze nu precies op staat aangezien ik nu met een 24-uurs gemiddelde werk. Heeft er iemand nog tips om van dat constante gedefrost af te komen?
Moet ik C-03 soms gelijk zetten aan 5-01?

Verder vind ik het gasverbruik ook behoorlijk fors: 13 kuub in 15 uur. Dat is 21 kuub per etmaal. En dan slurpt de warmtepomp ook nog eenzelfde waarde aan kwh op. Lijkt mij veel te hoog, in elk geval is dat geen verbruik dat ik me herinner van mijn 15-jaar oude Nefit ketel.

[ Voor 16% gewijzigd door FaceDown op 10-01-2024 15:30 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hpeltco
  • Laatst online: 19:00
woensdag 10 januari 2024 14:47

Leif

Stook je hybride?
Wat is de evenwichtstemperatuur?
Is het plaatje representatief voor de dag?
Wanneer was de laatste defrost?
Is het huis warm?

Ja, ik stook hybride. Ik zie duidelijk vermogen van de wp en gas
Ik weet niet hoe representatief dit is, ik zag dit vanochtend bij de unit. Bij temperatuur net boven nul is de aanvoerwater net iets hoger in temperatuur (<0.5C) dan de aanvoerwater (pltnwis).

De defrosts zijn ca elke 20 minuten, dan zakt de WP power van 1000 W naar (bijna) nul.

Nu de buitentemperatuur rond de nul komt schiet de WP power van 1000W naar 1500W en gasverbruik gaat naar praktisch nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@facedown je zou eens kunnen kijken wat hij doet als je hem puur op gas laat stoken , aangezien je gister al aangaf dat warmtepomp op max vermogen draaide. Scheelt het steeds weer oprakelen van de temperatuur na defrost en geeft waarschijnlijk daardoor ook veel minder verbruik.
Kort gezegd die min 15C even tijdelijk op -2C zetten en dan eens kijken wat er gebeurd .
Dan heb je een basis referentie van waaruit je verder kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:20
FaceDown schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:26:
Ik word niet vrolijk van het hele 'hybride' gebeuren. Ik ben voor het eerst met gas bij aan het stoken sinds gisteren. Op zich werkt dit goed. Maar het warmtepomp-gedeelte zit al zo'n 24 uur om de 20 minuten te defrosten. En dit terwijl dat maar om de 2 uur was voordat ik het gas gedeelte inschakelde. Het zou dus waarschijnlijk veel efficienter zijn om puur op gas te stoken, maar kennelijk wil het systeem daar niet aan, omdat de evenwichtstemperatuur te hoog is? Het is lastig te bepalen waar deze nu precies op staat aangezien ik nu met een 24-uurs gemiddelde werk. Heeft er iemand nog tips om van dat constante gedefrost af te komen?
Moet ik C-03 soms gelijk zetten aan 5-01?

Verder vind ik het gasverbruik ook behoorlijk fors: 13 kuub in 15 uur. Dat is 21 kuub per etmaal. En dan slurpt de warmtepomp ook nog eenzelfde waarde aan kwh op. Lijkt mij veel te hoog, in elk geval is dat geen verbruik dat ik me herinner van mijn 15-jaar oude Nefit ketel.
als ik me niet vergis zou tussen c-03 en 5-01 1 i.i.g. 1 graad verschil moeten zitten; wel een manier om 'm op alleen gas te forceren bij bepaalde temperatuur. proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

fohn5 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:50:
@facedown je zou eens kunnen kijken wat hij doet als je hem puur op gas laat stoken , aangezien je gister al aangaf dat warmtepomp op max vermogen draaide. Scheelt het steeds weer oprakelen van de temperatuur na defrost en geeft waarschijnlijk daardoor ook veel minder verbruik.
Kort gezegd die min 15C even tijdelijk op -2C zetten en dan eens kijken wat er gebeurd .
Dan heb je een basis referentie van waaruit je verder kunt.
Ik heb 5-01 op 5 gezet en C-03 op 4. En wat gebeurt er? Hij gaat gewoon op de warmtepomp en sinds een half uur heb ik zelfs geen gasverbruik. En dat terwijl de outdoor temp onder de 0 zit. Ik snap er niks meer van..

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30

arnova

weet veel, maar niet alles

FaceDown schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:51:
[...]

Ik heb 5-01 op 5 gezet en C-03 op 4. En wat gebeurt er? Hij gaat gewoon op de warmtepomp en sinds een half uur heb ik zelfs geen gasverbruik. En dat terwijl de outdoor temp onder de 0 zit. Ik snap er niks meer van..
Misschien heb je middeling aan staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
Heb om te testen even C-03 op 2 gezet 5-01 staat op 5..echter ook hier geen gasgebruik..nu denk ikdat het in mijn geval door de lage aanvoer temperaturen komt..rond 30 graden bij 0graden buiten temp..delta t zit dan op 3.(gezien het minimaal cv vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
arnova schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:09:
[...]

Misschien heb je middeling aan staan?
na een herstart (gezien de gewijzigde settings) zou ie dan niet opnieuw beginnen qua middeling? just asking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

cv75 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:12:
[...]

na een herstart (gezien de gewijzigde settings) zou ie dan niet opnieuw beginnen qua middeling? just asking
Volgens mij wel.. en ook al deed ie dat niet, het 24-uurs gemiddelde zit niet boven 0 want het vriest al meer dan 24 uur.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
stand ecologisch of economisch doet ook nog wel wat met gas verbruik .
Ik weet niet of je meer instellingen "extreem "hebt gezet om apparaat te dwingen tot elektra ?

ander optie die 100% werkt is om tijdelijk en schakelaar te monteren ,
Is niet heel veel werk ik heb hier permanent zitten als de nachtelijke defrosts me teveel worden.

instelling [D-00] op 2 ("voorkeurstarief / preferential kWh") en een schakelaar (of relais) tussen X5M-3 en X5M-4 kun je met deze schakelaar de WP verplichten alleen gas te gebruiken ,( lichtschakelaar voldoet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
Hier ook voor het eerst eens hybride aangezet. Hij redde het best goed elektrisch maar gas is op het moment relatief goedkoop en ook wel handig om te kijken als echt koud is hoe hybride gaat. Wat schetste mij verbazing de aanvoer temperatuur ging omlaag. Niet gek als je kijkt naar de buiten temperatuur sensor. Lijkt toch een ontwerp foutje van daikin….

Elke dip in buiten temperatuur komt mooi overeen met een tijdje vol elektrisch, dan gaat hij de aanvoer temperatuur omhoog gooien. Dan gaat de ketel erbij. Tot die weer daalt omdat de buiten temperatuur stijgt en weer overgaat op vol elektrisch… toch maar eens contact met de installateur of daikin dit zelf niet hoort op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nznx23eWNopt-poVlpuQ0xJTXWw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2lfrvYQ0GvXh0apztDKsewgN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
robbbosman75 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 18:53:
Hier ook voor het eerst eens hybride aangezet. Hij redde het best goed elektrisch maar gas is op het moment relatief goedkoop en ook wel handig om te kijken als echt koud is hoe hybride gaat. Wat schetste mij verbazing de aanvoer temperatuur ging omlaag. Niet gek als je kijkt naar de buiten temperatuur sensor. Lijkt toch een ontwerp foutje van daikin….

Elke dip in buiten temperatuur komt mooi overeen met een tijdje vol elektrisch, dan gaat hij de aanvoer temperatuur omhoog gooien. Dan gaat de ketel erbij. Tot die weer daalt omdat de buiten temperatuur stijgt en weer overgaat op vol elektrisch… toch maar eens contact met de installateur of daikin dit zelf niet hoort op te lossen.

[Afbeelding]
Middeling aanzetten op 12 uur lost dit grotendeels op waarschijnlijk. Sensor koelt af als de buitenunit loopt daardoor daalt de temperatuur. Hierdoor krijg je onrustig gedrag.

Energiespaarstand moet uit staan anders werkt middeling niet. Staat beschreven in een eerdere post in dit topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistash op 10-01-2024 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
Middeling staat al aan, echter heeft een paar uur offset van 5 graden toch een wijziging in aanvoer temperatuur. Plus als de warmtepomp zichzelf verder afkoelt naar mate hij meer vermogen levert krijg je geen lineaire stooklijn….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:31
robbbosman75 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:13:
Middeling staat al aan, echter heeft een paar uur offset van 5 graden toch een wijziging in aanvoer temperatuur. Plus als de warmtepomp zichzelf verder afkoelt naar mate hij meer vermogen levert krijg je geen lineaire stooklijn….
Dit effect heb ik ook maar vind ik niet heel erg. Want op gas-only mag de aanvoerwatertemperatuur best wat lager zijn, want de gemiddelde aanvoerwatertemperatuur bij WP gebruik is namelijk ook fors lager dan de gewenste temperatuur door de vele defrosts. Althans bij mij, de gasketel gaat hier uit tijdens defrosts, ik denk dat nieuwere systemen dat niet meer hebben?

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
Wij hebben juist het omgekeerde, ketel aan bij defrosts. Er zijn wel meer dingen die ik niet helemaal snap en of verwacht. Zo hebben wij ook het lauwe douche probleem. Ik wacht deze periode van vorst even af en kijk wat er allemaal naar voren komt. Anders blijf je de installateur bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Die ketel aan, na defrost zie ik meer als feature zakt je water temperatuur ook niet zo in . Hij doet het hier soms ook al zijn water temperaturen nog ruim boven de 18 C . Zorgt er wel voor dat je niet in een defrost loop van 20 minuten komt . Ik denk er zelfs over T hybride weer te verhogen naar +2C ipv de -3C die het nu is. Dan maar iets gasverbruik maar geen defrost loop.
voorbeeld van vannacht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WUwA-dto_BAK7snFUIY-FcqECc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yxpvTuGng0oqNtmrTTiygjuO.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PJhSG6gH9D-A09dYsdsyBb-p40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FUDEhqzZWUUnJDlUZLgK0wTF.png?f=fotoalbum_large

Hij gooit altijd 3x achter elkaar het gas aan laat dan warmtepomp ook mee opkomen in vermogen. Maar dat warmtepomp vermogen wordt op dat moment begrensd . Bij rode streep zie je goed de 3 x gas .
Maximaal geleverd vermogen van de warmtepomp was vannacht rond de 6kW .
Ik heb het idee dat T refrigerant 2 omhoog wordt gedrukt wanneer deze langere tijd rond -10 C is geweest ( dus niet alleen direct na een defrost) Dit alles om te zorgen dat Ta en Tr niet te veel inzakken en je in een neerwaartse spiraal terecht komt .

[ Voor 65% gewijzigd door fohn5 op 11-01-2024 06:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

robbbosman75 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:00:
Wij hebben juist het omgekeerde, ketel aan bij defrosts. Er zijn wel meer dingen die ik niet helemaal snap en of verwacht. Zo hebben wij ook het lauwe douche probleem. Ik wacht deze periode van vorst even af en kijk wat er allemaal naar voren komt. Anders blijf je de installateur bellen.
Ik vind het wel onbegrijpelijk dat er zoveel mensen zijn met dat lauwe douche probleem maar dat er geen algemeen bekende oplossing voor is. En deze warmtepompen zijn al een tijdje op de markt dus hoe kan het dan dat Daikin nog steeds systemen uitlevert met dit probleem? Ik vind het in ieder geval onacceptabel voor een systeem van >10K en ik verwacht (en als het moet:eis) dat de installateur dan wel Daikin dit oplost. Ik ben niet van plan om de komende 15-20 jaar elke keer als het 's ochtends koud is onder een lauwe douche te gaan staan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Het probleem heb ik niet , had wel veel last van geluidoverlast . Installateur heeft in deze een goede rol gespeeld , zaakje aangekaart bij Daikin en deze zijn langs geweest voor inspectie en hebben onderdelen vervangen en wat settings gewijzigd. De aanhouder wint volgens mij uiteindelijk wel, maar het heeft 8 maanden gekost . Direct via Daikin helpdesk gaf geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
fohn5 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:55:
Direct via Daikin helpdesk gaf geen resultaat.
Qua helpdesk is er veel te winnen i.i.g. mijn ervaring is dat het a) traag en onduidelijk is en b) er wel erg snel naar de installateur wordt verwezen. In die zin ben ik ook zeer blij met alle info op dit forum want anders had de boel hier een stuk slechter gedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Sluit ik mij geheel bij aan en vooral zelf blijven nadenken wat past in jouw situatie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 08:42
Pistash schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:09:
[...]

Middeling aanzetten op 12 uur lost dit grotendeels op waarschijnlijk. Sensor koelt af als de buitenunit loopt daardoor daalt de temperatuur. Hierdoor krijg je onrustig gedrag.

Energiespaarstand moet uit staan anders werkt middeling niet. Staat beschreven in een eerdere post in dit topic.
Waar zit middeling ergens? Want hier is het nog nooit hybride geweest, altijd óf gas óf elektra.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
even zoeken op middeling in dit forum en je weet het , maar bij deze
gepost op op 11-10-2023 22:26

De gemiddelde temperatuur is instelling [1-0A]
0 geen
1 12 uur
2 24 uur
3 48 hr
4 72 hr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 15:04

T-8one

take it easy, take a sisi

Hoeveel zijn jullie kwijt aan een onderhoudscontract voor de hybride ketel?
mijn installateur vraag 300,- p/j, dat vind ik eigenlijk best fors.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stijn1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
T-8one schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:48:
Hoeveel zijn jullie kwijt aan een onderhoudscontract voor de hybride ketel?
mijn installateur vraag 300,- p/j, dat vind ik eigenlijk best fors.
Hier (Utrecht) voor 189€ per jaar voor hybride warmtepomp met 1 binnen en 1 buitendeel:
Garantie- en onderhoudspakket met daarin voor 5 jaar met 24/7 storingsdienst:

Compleet onderhoud aan de installatie (1x per jaar)
Geen voorrijkosten in geval van een storing
Geen arbeidskosten in geval van een storing
Geen materiaalkosten in geval van een storing
5 jaar all-in garantie op materiaal en installatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbbosman75
Hier 325 euro per 18 maanden voor:
Hybride (binnen buiten unit)
2 airco (1 buiten unit 2 binnen units)

24/7 storings dienst zonder arbeidskosten en eerste 5 jaar inclusief materiaal.

Regio Veldhoven

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Heb mn onderhoudscontract voornamelijk zodat ik in geval van storing, snel iemand aan huis heb (tenminste dat hoop ik dan maar) plus vanwege. Garantie voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
Moet hier ook nog even induiken dit jaar. Installateur heeft nog niet zoiets qua onderhoud en er zijn er al weer redelijk wat die alleen zelf geplaatste warmtepompen in onderhoud nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Is het iemand gelukt om softwarematig het ding op GAS ONLY te laten draaien (dus zonder aparte relais / schakelaar)? Ik heb de afgelopen dagen op HYBRIDE kunnen draaien, maar het ding loopt tientallen keren per dag te defrosten. Spelen met C-03 en 5-01 hebben niets uitgehaald (alleen schakelen op HYBRIDE dan).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
FaceDown schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:03:
Is het iemand gelukt om softwarematig het ding op GAS ONLY te laten draaien (dus zonder aparte relais / schakelaar)? Ik heb de afgelopen dagen op HYBRIDE kunnen draaien, maar het ding loopt tientallen keren per dag te defrosten. Spelen met C-03 en 5-01 hebben niets uitgehaald (alleen schakelen op HYBRIDE dan).
zover ik het heb begrepen kan dat niet. Alleen met de schakelaar is een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Heb inmiddels mijn circulatiepomp uit mn vloerverwarmingsverdeler gehaald en de mengklep dichtgezet met een ombouwsetje van jk. Alleen….nu is mn vloer kouder dan voorheen. Ik vermoed dat het debiet van de warmtepomp omhoog moet. Heb twee bbq thermometers op de slangen van eenzelfde groep geplakt. T aanvoer 30 graden T retour 20 graden, ja zo wordt de vloer natuurlijk niet warm. AWT staat op 38 graden….waar blijft het temperatuur verschil tussen awt en t aanvoer vv lus als de mengklep dicht staat?

Heb nu het bediet verhoogt (8-0b en 8-0c) van 15 l/min naar max 20 l/min omdat ik denk dat de vv misschien niet genoeg water krijgt nu de circulatipomp er tussen uit is gehaald, maar ik zie op de pagina “sensor informatie” dat het debiet toch op 12,6 l /mij blijft hangen.
Wat gaat hier fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:56:
Heb inmiddels mijn circulatiepomp uit mn vloerverwarmingsverdeler gehaald en de mengklep dichtgezet met een ombouwsetje van jk. Alleen….nu is mn vloer kouder dan voorheen. Ik vermoed dat het debiet van de warmtepomp omhoog moet. Heb twee bbq thermometers op de slangen van eenzelfde groep geplakt. T aanvoer 30 graden T retour 20 graden, ja zo wordt de vloer natuurlijk niet warm. AWT staat op 38 graden….waar blijft het temperatuur verschil tussen awt en t aanvoer vv lus als de mengklep dicht staat?

Heb nu het bediet verhoogt (8-0b en 8-0c) van 15 l/min naar max 20 l/min omdat ik denk dat de vv misschien niet genoeg water krijgt nu de circulatipomp er tussen uit is gehaald, maar ik zie op de pagina “sensor informatie” dat het debiet toch op 12,6 l /mij blijft hangen.
Wat gaat hier fout?
heb je nog wel een bypass zitten? (gezien de situatie vooraf) ken jouw situatie niet maar bij mij zal ik daar wel wel moeten verstellen als ik de pomp er tussenuit haal (vrij snel water door de bypass) (Zou je dan wel aan de waterinlaat temp moeten kunnen zien als dat het geval is overigens)

[ Voor 3% gewijzigd door cv75 op 12-01-2024 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16-09 08:42
fohn5 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:49:
even zoeken op middeling in dit forum en je weet het , maar bij deze
gepost op op 11-10-2023 22:26

De gemiddelde temperatuur is instelling [1-0A]
0 geen
1 12 uur
2 24 uur
3 48 hr
4 72 hr
Oh die middeling, ik dacht een middeling tussen elektra en gas o.i.d.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@cv75 De bypass zit er nog tussen. Er zit een stel knop op de voor 3/4 dicht staat ( zo stond ie) , ik kan hem wel eens helemaal dicht draaien, misschien levert dat wat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Vast een gecalibreerde thermometer >:) . Zou voor de zekerheid die barbecue thermometer ook even op je aanvoer bij de ketel plakken om te zien of er een afwijking is in de thermometer en je ingevoerde AWT . Als ik naar je pompsnelheid kijk kun je ook instelling [9-0D] even controleren pompsnelheidsbegrenzing . Staat normaal op 6 . Als je deze naar 5 zet krijgt de pomp als het goed is meer vrijheid en iets meer snelheid. In de manual zit ook wel een pomp grafiek behorende bij de instelling.

Vloerverwarming heb ik verder geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@fohn5 ik zie dat 9-0d al op standje 4 staat, dus daar blijven we even van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Interessant, zodra ik een paar radiatoren open draai gaat het debiet wel omhoog richting de 15. Met mn boeren verstand denk ik dan dat de wp zijn debiet niet kwijt kan in de vloer.

Of wel de vloerverwarmingspomp is toch nodig om een redelijk flow te halen over de vloerverwarming. Of de restrictie van de thermostaatknop is toch nog de boosdoener.
Kan ik het binnenwerk van de thermostaatknop eruit draaien en afdoppen? Of moet ik het hele ding er tussen uit halen?

Ik zie dat de aanvoer/afvoer van de vloerverwarming ook maar 15mm leidingen zijn, dat helpt natuurlijk ook niet erg met de flow.

Nog een andere ding? Mocht ik de vloerverwarming curculatiepomp er toch weer tussen moeten zetten om dat er te weinig flow is, kan ik dan toch de mengverdeler dicht zetten zodat er niet meer wordt bijgemengt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Als [09-D] op 4 staat betekent dit dat die op de laagste stand staat
je hebt 0 1t/m4 en 5t/m 8 aangezien die van jouw op 4 staat kijk eens wat er gebeurt als je naar 3 gaat . Verder zelfde parameters alleen pomp mag meer opvoerdruk geven.

Ter referentie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u-v1AUF1MtOAibiiDx01ibpRoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ej2Qpb7AKs1Fl9pPgNqam1mZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Tijdelijk de radiatoren maar weer even open gezet, het werd een beetje koud in huis. Vloer doet het nog steeds niet. Het debied inmidels op 20l/min gezet maar op het display komt ie niet verder dan 12/min , pas als ik een paar radiatoren open draai gaat het bedied omhoog. Dat heeft mij het idee dat de wp zijn water (bebiet) niet kwijt kan in de vloer. Dus of de leidingen zijn te klein(15mm), of the thermostaatknop houd nog te veel tegen. Of iets wat ik niet snap.

Als ik de circulatiepomp weer terug zet, moet de mengverdeler dan ook weer open of zou ik deze dicht kunnen laten zitten? Staat nu dicht met ombouwsetje van Jk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@fohn5 , staat nu op 3, we gaan het even aanzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
hij zal waarschijnlijk iets meer geven maar geen 20 liter trouwens . Is die 15mm naar je verdeelblok vloerverwarming , want dat is wel een hele kleine diameter , althans neem aan dat er meerdere lussen op zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@fohn5 , ja die 15mm zijn de koperen/staal aanvoer en afvoerleidingen van de vloerverwarming. Er zitten 5 groepen op de verdeler , vv oppervlak is ongeveer 100m2, ik weet niet of ze gelijk verdeeld zijn, de verwarming lag er al in toen ik hier kwam wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
is wel heel mager denk ik . Hoofdleidingen zijn hier 22mm aangezien die er al lagen maar zou ze het liefst nog groter hebben. Denk dat die 15 mm ook een beperking is. Maar hopelijk kan iemand met vloerverwarming hier iets meer over zeggen hoe het daar is aangesloten.
Heb je iets meer flow nu ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:56:

Wat gaat hier fout?
Is je aanvoertemperatuur wel 38 graden? Mijn wp haalt die 38 graden namelijk niet met de huidige buitentemperaturen. Ook al is mijn gevraagde temp 40.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:03:
@fohn5 , ja die 15mm zijn de koperen/staal aanvoer en afvoerleidingen van de vloerverwarming. Er zitten 5 groepen op de verdeler , vv oppervlak is ongeveer 100m2, ik weet niet of ze gelijk verdeeld zijn, de verwarming lag er al in toen ik hier kwam wonen.
Je kan de retourtemp per slang meten (bijv met een IR meter). In principe moeten deze ongeveer gelijk zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
Hier hebben we 200m2 vloer verwarming over 2 verdelers, verste verdeler zit 6 meter van de pomp aanvoer via 26 mm henco (binnen diameter 20 mm) en 1 meter 22mm staal. Als hier 7 groepen open stonden haalde de pomp nog geen 14 liter/min. We hebben (mede) daarom een buffervat met een extra pomp parallel die iets meer opvoerhoogte heeft (en een stuk stiller is) geplaatst. Nu met gemak 20 liter/min over beide pompen. Ik denk dat in jouw situatie de circulatie pomp in de daikin het gewoon niet trekt. Weet niet wat de afstand is tot je verdeler, maar rond 15 geeft serieus weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@fohn5 , inderdaad meer flow nu, 17l/m heb het nog niet eerder zo hoog gezien. Dank je wel.
Awt 38 graden, meet nog steeds 32 graden aanvoerslang en 22 graden de retourslang, zowel met bbq thermometer als ir thermmeter. Ga nu kijken of ik het binnenwerk van de termostaatknop eruit kan krijgen en kan afdoppen, even zoeken naar de juiste maat schroefdraad. Kan ook het hele ventiel er uithalen maar dan moet ik even uitzoeken wat voor verloopnipples ik moet kopen om hem in de (1” ) femaile schroefdraad van de verdeler te schroeven (waar nu het ventiel van de thermostaatknop in zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@robbbosman75 , dank je wel, dat zijn serieus dikkere leidingen. 15 meter leiding zal het niet zijn denk ik, maar toch zeker een meter of 10-12. Ik ga even uitzoeken of ik de thermostaat of voetventielmer tussen uit kan halen en dan nog eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@aanzee je kan nog hoger door naar 1 of 2 te gaan , je kan kijken of je installatie op stand 2 rond de 19-20 liter uitkomt dan weet je dat dat de max is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ook interessant: Momenteel stookt de wp gas en elektra. Toch blijft de "Hybrid Op Mode" (via ESPAtherma) op H/P only staan. Terwijl daar gisteren wel "hybrid" kwam te staan. :?

Edit: 45 min later is hij dan toch op 'hybrid' gesprongen.. waarom dat zo lang duurt..... geeeen idee.

[ Voor 23% gewijzigd door FaceDown op 12-01-2024 13:56 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Geen ervaring met espaherma, die meldingen zeggen me niets alleen P1P2.

Ben hier ondertussen al weer terug naar normaal +4 C buiten . Ondervind alleen nu wat naweeën van de middeling van 12 uur waardoor Ta wat hoog blijft in verhouding tot de buiten temperatuur . Installatie heeft nog 1x gas ,0.2 m3, gegeven tussen 7-8 uur toen de buiten temperatuur even inzakte . T target ondertussen al gezakt van 40.2 naar 37.5. Hier werkt het hybrid gedeelte op zich goed al vind ik dat hij vlot is met gas toevoegen al voorkomt dat wel het wegzakken van Ta .Aan de andere kant is het een hybride en geen full electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:51:
Tijdelijk de radiatoren maar weer even open gezet, het werd een beetje koud in huis. Vloer doet het nog steeds niet. Het debied inmidels op 20l/min gezet maar op het display komt ie niet verder dan 12/min , pas als ik een paar radiatoren open draai gaat het bedied omhoog. Dat heeft mij het idee dat de wp zijn water (bebiet) niet kwijt kan in de vloer. Dus of de leidingen zijn te klein(15mm), of the thermostaatknop houd nog te veel tegen. Of iets wat ik niet snap.

Als ik de circulatiepomp weer terug zet, moet de mengverdeler dan ook weer open of zou ik deze dicht kunnen laten zitten? Staat nu dicht met ombouwsetje van Jk
Heb mij laten vertellen dat de circulatiepomp van de Daikin juist best wel krachtig is, zodat je geen aparte vvw-pomp meer nodig hebt ook bij grotere oppervlakten. Heb hier ca. 90m2 vvw verdeeld over 11 groepen zonder pomp/mengverdeler aangesloten met 22mm koperen leidingen. Huis is vrijstaand uit '89 en ik hou het prima warm. Overigens zit mijn wp/ketel vrijwel naast mijn vvw-verdeler dus ik heb slechts 3 meter leiding er tussen. Die 15mm is wel mager, maar de lengte is ook een behoorlijk bepalende factor. En de meeste vvw thermostaat afsluiters hebben een vrij kleine doorgang dus daar kan je best wat weerstand van ondervinden.

[ Voor 3% gewijzigd door arnova op 12-01-2024 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Heb inmiddels de thermostaat er tussen uit geknutseld. Die 15mm leiding is al mager, maar de doorstroom opening van dat ventiel waar de thermostaatknop op zit, was iets van 10mm of zo (beetje moeilijk opmeten).
Nu start de boel weer op dus ik vanavond eens kijken of ik meer flow door mn vloer krijg en anders gaat de pomp er weer tussen en hou ik de menverdeler dicht. Het debiet is nu iets van 17l/min dat is in iedergeval al meer dan de 12,5l/min welke ik voorheen had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:03:
Heb inmiddels de thermostaat er tussen uit geknutseld. Die 15mm leiding is al mager, maar de doorstroom opening van dat ventiel waar de thermostaatknop op zit, was iets van 10mm of zo (beetje moeilijk opmeten).
Nu start de boel weer op dus ik vanavond eens kijken of ik meer flow door mn vloer krijg en anders gaat de pomp er weer tussen en hou ik de menverdeler dicht. Het debiet is nu iets van 17l/min dat is in iedergeval al meer dan de 12,5l/min welke ik voorheen had
Ik ben benieuwd naar je bevindingen zonder de weerstand van de thermostaatkraan. Weerstand van zo’n thermostaatkraan is vaak aanzienlijk.

Heb je alleen de vloerverdeler open staan nu en alle radiatoren dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash ik moet eerst het huis weer een beetje opwarmen, anders krijg ik problemen met mn vrouw😁. Straks draai ik de radiatoren weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:26:
@Pistash ik moet eerst het huis weer een beetje opwarmen, anders krijg ik problemen met mn vrouw😁. Straks draai ik de radiatoren weer dicht.
Bedenk je dat als je 12 l/min haalt met alleen de vloerverdeler open (en je bypass is echt dicht) dat je bij een dT van 5 graden al 4,2 kW per uur de vloer in pompt.

Ik heb eerder zo’n verdeler omgebouwd. Wat ik gedaan heb is de bypass afgedopt en de aanvoer en afvoer rechtstreeks op de verdeler aangesloten. Op die manier hoef je je ook geen zorgen te maken dat de bypass nog iets doorlaat.

Hier was de aanvoer ook 15 mm. Dt was na de aanpassing ook te groot over de verdeler (te lage flow). Opgelost door radiatoren te knijpen (waterzijdig ingeregeld) waardoor de dt over de verdeler afnam en vergelijkbaar was met die over radiatoren. Verdeler was kleiner (3 groepen, bijverwarming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash , grappig dat je over de bypass begint, ik heb hem er nog niet tussenuit gehaald, maar hem even met een tywrap tegen de veerdruk in vast gezet, maar zie nog niet veel verschil. Ik ga morgen de de bypass er tussen uit halen. Als daar water wordt rond gepompt dan krijgt de vloer natuurlijk nooit genoeg flow.
De temperatuur van de afvoerbuis, dus na de verdeler meet 35 graden. Dat klinkt leuk maar dit kan niet kloppen omdat aan de retour slangen nauwelijks 22 graden wordt gemeten, volgens mij betekend dit dat of de klep welke de mengverdeler dicht had moeten zetten water door laat ( heel goed mogelijk, het is staal op staal) of de by-pass laat water door. In beide gevallen hoeft dit natuurlijk niet veel te zijn om de retour buis op te laten warmen. Misschien is dit geen goeie plaats om de retour temp te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash zou de by-pass zoveel water kunnen rondpompen dat er niet genoeg debiet overblijft voor de vloerverwarming?
Pagina: 1 ... 33 ... 45 Laatste