Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 34 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08 08:14
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:46:
@Pistash zou de by-pass zoveel water kunnen rondpompen dat er niet genoeg debiet overblijft voor de vloerverwarming?
Dat kan ja. Dan gaat het meeste water rechtstreeks terug naar de warmtepomp/ketel. Dit kun je zien als het verschil tussen de aanvoer en retourwatertemperatuur van de warmtepomp erg klein is.

Heb je een foto van hoe je de verdeler nu hebt aangesloten? Je mag mij ook een pb sturen, gezien dit richting off-topic gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistash op 12-01-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
@Pistash , beetje donker…Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYouBHSnZ4chV5TcXncCEd-ejlI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x64wQ2kt4ius5KSLHMMW5M2T.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Heb het aangesloten zoal Jk het aangegeven heeft in de documentatie dat mee kwam met het pijpje om de pomp te verwijderen en een stelklep om de mengverdeler dicht te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:03:
Heb het aangesloten zoal Jk het aangegeven heeft in de documentatie dat mee kwam met het pijpje om de pomp te verwijderen en een stelklep om de mengverdeler dicht te zetten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aiDUd5-kkwG9gnEesHbjoMt4HJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Cn7UvIiESXSXx15SKBAvIrx.jpg?f=fotoalbum_large
Twee mogelijke kortsluitplekken volgens mij:

1) (Groen) mengverdeler is niet helemaal dicht.
2) (Blauw) by-pass laat het water door.

Nu je het thermostaatventiel ertussenuit hebt gehaald en de verdeler altijd open staat, wat is nog het nut van de by-pass? Volgens mij kan die weg.

Als je na het afdoppen of dichtzitten van de bypass geen verbetering ziet kun je het zoeken in de klep voor het afdichten van de verdeler.

Zorg wel dat er geen water > 45 graden langdurig de verdeler in gaat. Je hebt nu geen beveiliging meer nu het thermostaatventiel weg is.

Voor de duidelijkheid, ik heb een ander merk verdeler, zo aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIZUUL3IN8I007MYsOITLSExNAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5Q1W2E9wwMxnrz0G74RMCa7.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvoer rechtstreeks op de onderste balk. Aansluiting onderop bovenste balk afgedopt.

Ps. Je groepen staan open en zijn niet overdreven geknepen? Let op, als deze allemaal open zet dat je daarna de groepen weer even waterzijdig moet inregelen.

[ Voor 40% gewijzigd door Pistash op 12-01-2024 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Die verdeler zal ongetwijfeld niet helemaal dicht zitten. Die klep bestaat uit een metalen konisch kopje welke in het gat van het tussenschot van de verdeler wordt gedrukt. Metaal op metaal dat zal zeker lekken. De vraag is hoe erg.
Toen de circulatiepomp er nog tussen zat was de mengverdeler natuurlijk helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Duidelijk dat tweede plaatje. Dan hoef je je ook niet druk te maken over die verdeler wel of niet dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Alle groepen staan open, inregelen doe ik zodra ik een beetje temperatuur heb op de retourleiding

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash
Laatste poging van de avond; by-pass is er tussen uit, heb die afsluiter vd mengklep nog een keertje los gehad en weer terug gezet en stijf stijf aangedraaid , weer water bijgevuld ( er zitten geen afsluiters tussen om de mengverdeler te isoleren, da’s voor een volgende keer als dit weer werkt) zo goed mogelijk ontlucht via de ontluchters op de blokken en de radiatoren. En nu draait de wp weer, kijken of er nu wel wat gebeurt met de retour temp op de slangen vd vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash iemand van het “vloerverdeler ombouw” tweakers forum wees me nog op het voetventiel van de retour afsluiter. Die zal wel net zo’n kleine doorgang hebben als het ventiel in de aanvoer. Hebben we deze over het hoofd gezien en moet ie er ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash
De temp op de retourslangen is nog erg laag maar het is volgens mij nog te vroeg om wat te verwachten, maar de retourleiding na de retourafsluiter blijft nu wel koud, dus of de bypass lekte of de klep die de mengverdeler afsluit, zit nu beter dicht. Dat is alvast winst. Morgen kijken wat de retour temp van de slangen is en is het dan nog steeds niks dan krijg ik gewoon niet genoeg flow zonder circulatiepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:54:
@Pistash iemand van het “vloerverdeler ombouw” tweakers forum wees me nog op het voetventiel van de retour afsluiter. Die zal wel net zo’n kleine doorgang hebben als het ventiel in de aanvoer. Hebben we deze over het hoofd gezien en moet ie er ook uit?
Voetventielen hebben over het algemeen geen hoge weerstand. Zeker vergeleken met een thermostaatventiel. Dus verwacht niet dat daar de beperking zit. Gewoon vol open zetten voor nu.

Weerstand op die plek kan ook niet zorgen voor een korstsluitwerking. Heeft enkel effect op de totaal haalbare flow.

Als je kogelkranen plaatst om de verdeler te isoleren heeft het voetventiel geen functie meer mijn inziens. Dus dan kan het voetventiel weg. Haal dan ook meteen de twee knietjes weg (onnodige extra weerstand) en maak er flauwe bocht van.

Het lijkt mij verstandig als je dat pas doet als je eruit bent of je zonder pomp verder gaat.

@aanzee

Goed teken dat de retourleiding niet direct warm wordt.
Wat is de flow van de pomp nu? En staan de radiatoren dicht?
Er zit niet toevallig elders nog een by-pass in het systeem?

[ Voor 8% gewijzigd door Pistash op 12-01-2024 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Ik heb nog 2 radiatoren open staan ( kids thuis). Flow is iets meer dan 15l/min
Awt 36 graden return 32 graden maar dat zal dan toch vooral over de 2 radiatoren zijn.
Om een of andere reden blijft het retourwater koud. . Heb nu alleen een groep open staan, kijken of dat wat retour temp opleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Even een hulpvraag. Ik heb gisteren een BDR91T van Honeywell aangesloten op X2M 1&4. Daikin thermostaat ingesteld op externe kamer thermostaat. Even gecheckt en zag dat de warmtepomp wat later begon te draaien. mooi.

Nu lijkt hij de ruimtes alleen niet goed op temperatuur te houden. Zie onderstaand screenshots waarbij de ingestelde temperatuur van de woonkamer op 20,5 stond (nu op 21 gezet). De 2e ruimte staat al sinds gisteravond op 20,5, maar kennelijk is de temperatuur wel gedaald tot onder de 19 graden.

Nu zie ik op mijn thermostaat tot mijn verbazing ook geen indicatie meer dat ie warmte probeert te genereren.

Iemand enig idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_GBndu-o4FnCrGhYJVkPD-l4XE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSmQu7kFTne4ZWdejTrU1gtc.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCmGXy7xP3qyzNTmzFkTwBSI3Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vaVaz7RVRNqbO4G6penkZLkv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-09 05:53
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:39:
Ik heb nog 2 radiatoren open staan ( kids thuis). Flow is iets meer dan 15l/min
Awt 36 graden return 32 graden maar dat zal dan toch vooral over de 2 radiatoren zijn.
Om een of andere reden blijft het retourwater koud. . Heb nu alleen een groep open staan, kijken of dat wat retour temp opleverd
weet niet of je van die instelbare (thermostaat)knoppen op de radiatoren hebt. Bleek hier dat bij de bouw alles was opgeleverd op standje "vol open" . Kon het daarna wat beter inregelen zodat de flow naar de radiatoren op de slaapkamers en vnl de douche wat werd geknepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:04
@casper denk dat je die vraag beter in dit topic kunt stellen : slimme thermostaat voor daikin hybride
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1981918

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 21:52
Kom er net achter dat de module aan de binnenunit geen warmtevraag had. Zal inderdaad wat meer aan de kant van Honeywell gaan zoeken. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
De vloerverwarmings verdeler heeft gewonnen. De vloer wordt niet warm zonder de circulatiepomp. Thermostaat ventiel en bypass laat ik er tussen uit, de meng afsluiter laat ik dicht en de pomp gaat er zo weer tussen. Het debieT van de wp breng ik weer terug op max 16l/min. Iedereen bedankt voor al het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistash
aanzee schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 11:22:
De vloerverwarmings verdeler heeft gewonnen. De vloer wordt niet warm zonder de circulatiepomp. Thermostaat ventiel en bypass laat ik er tussen uit, de meng afsluiter laat ik dicht en de pomp gaat er zo weer tussen. Het debieT van de wp breng ik weer terug op max 16l/min. Iedereen bedankt voor al het meedenken!
Helaas.
Ik denk dat vooral de aan en afvoer van 15 mm hebben gewonnen.

Pas op met het dichtzitten van de verdeler als de pomp er weer tussen zit. De verdeler is dan niet meer hydraulisch neutraal waardoor de pomp van de verdeler en die van de warmtepomp elkaar beïnvloeden. Dat is niet wenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Pistash goed punt, had ik niet aan gedacht, ik
kijk even wat er gebeurt en anders moet die klep er toch tussen uit. Zou jammer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Alles weer teruggebouwd (behalve bypass) er staat altijd een ouderwetse stalen jaren70 radiator open voor een beetje flow.
Afijn, alles is dus terug gezet. Heb de radiatoren even dicht gezet om te kijken of de vloer weer mee wil komen: max debiet 9,5l/min….. en dan staat de vloerverwarming circulatiepomp op standje 3 mee te draaien, dus die zal de flow in iedergeval niet tegenhouden vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 09:46
Je zet twee pompen in serie, in theorie zou je de opvoer hoogte aan het vergroten zijn en dus de meer water door de verdeler moeten gaan.

https://www.grundfos.com/...-insights/pumps-in-series

Het kan alleen zijn dat de hybride in storing gaat als hij flow meet zonder zelf de pomp aan te hebben. Dat is 1 van de redenen dat er hier een buffer parallel er tussen is gezet met een extra pomp. Zodat het systeem hydraulisch is gescheiden en de na regeling kan doen en laten wat het wil zonder dat het de flow van de hybride beïnvloed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:43

ThsAdrns

Be the change!

Toevallig onderstaande Duitse artikeltje van Daikin zelf gevonden. De Altherma warmtepomp, die volgens mij vergelijkbaar is met ons hybride deel, is dus al vanaf 2006 op de markt. Goh, denk ik dan, dan heb je toch genoeg tijd gehad om een fatsoenlijke user interface te ontwerpen en een kamerthermostaat te kiezen die niet een volle graad hysterese nodig heeft... Verder al drie jaar prima tevreden met onze hybride...

https://www.daikin.de/de_...ahren-zuverlaessig--.html

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
Volgens mij heeft die man ook al 15 jaar het kozijn boven de warmtepomp niet geschilderd 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
robbbosman75 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:30:
Volgens mij heeft die man ook al 15 jaar het kozijn boven de warmtepomp niet geschilderd 😋
defrost effect >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:24

KRASH

Juist ja...

Ik heb een daikin intergas hybride met een eigen willetje lijkt het wel. Ik heb een combinatie hybride / evohome met een aan/uit thermostaat. De warmtevraag komt goed door en de warmtepomp gaat netjes pruttelen als daarom gevraagd word. Hij doet het alleen ook als er niet om gevraagd word en dat is niet echt de bedoeling volgens mij.

Iemand enig idee hoe het kan dat het ding de hele nacht door energie aan het gebruiken is terwijl er geen warmtevraag is? Ik heb verschillende soortgelijke problemen gezien in dit topic, maar geen van de genoemde mogelijke oplossingen werkt in mijn geval.

Momenteel staat de WP ingesteld op weersafhankelijk, maar op een continue awt deed hij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:36
KRASH schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:58:
Ik heb een daikin intergas hybride met een eigen willetje lijkt het wel. Ik heb een combinatie hybride / evohome met een aan/uit thermostaat. De warmtevraag komt goed door en de warmtepomp gaat netjes pruttelen als daarom gevraagd word. Hij doet het alleen ook als er niet om gevraagd word en dat is niet echt de bedoeling volgens mij.

Iemand enig idee hoe het kan dat het ding de hele nacht door energie aan het gebruiken is terwijl er geen warmtevraag is? Ik heb verschillende soortgelijke problemen gezien in dit topic, maar geen van de genoemde mogelijke oplossingen werkt in mijn geval.

Momenteel staat de WP ingesteld op weersafhankelijk, maar op een continue awt deed hij hetzelfde.
Heb je een monoblock of een split unit?
Pas je nachtverlaging toe en hoe hoog staat je thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
vorstpreventie aan staan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

MijnCommentaar schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Heb je een monoblock of een split unit?
Pas je nachtverlaging toe en hoe hoog staat je thermostaat?
Een split unit (EVLQ08CAV3/EHYHBH08AAV32) en ik pas inderdaad 1 graad (20 -> 19 graden) nachtverlaging toe op weekdagen. Daardoor is er ook de hele nacht geen warmtevraag, maar de unit staat dan alsnog ongeveer 70% van de tijd "iets" te doen.

Ik heb geen instelling in de interface of handleiding gezien qua vorstpreventie. Waar zou ik die kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
hoeveel vermogen vraagt de wp op dat moment?
Als het veel is voor lange tijd is er toch ergens warmte vraag. Als het weinig is
kan het zijn dat de pomp af en toe aangaat. Dat kun je in de instellingen uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Eventueel ook nog de instelling van je pomp staat deze toevallig op continue?
zie onderstaande post verder geen ervaring mee
t3dd3k schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 22:41:
[...]

Kijk eens naar parameter [4-04] van de Daikin Altherma lage temperatuur monobloc* en de Daikin Altherma H Hybrid**

*[4-04] Waterl. tegen vorst beschermen
0: Pomp werkt continu
1: Pomp werkt intermitterend
2: Geen bescherming

**[4-04] Mag de pomp werken tijdens vorstbeveiliging leidingen?
0: Pomp werkt intermitterend
1: Pomp werkt continu
2: UIT

Ik heb een split en had activiteit onder de 4gr. buitentemperatuur zonder warmte vraag. Hier wordt niet op ingegaan in de handleiding. Heb in de catalogus gekeken naar toestellen met een gelijkwaardig bedien paneel. Bij setting 2 is er geen activiteit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

MijnCommentaar schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:36:
hoeveel vermogen vraagt de wp op dat moment?
Als het veel is voor lange tijd is er toch ergens warmte vraag. Als het weinig is
kan het zijn dat de pomp af en toe aangaat. Dat kun je in de instellingen uitzetten.
Ik heb de status van het relais in home assistant staan, dus die kan ik vrij makkelijk naast het energieverbruik leggen. Er is vanuit evohome in ieder geval geen vraag op tijden dat de WP uit zichzelf aan slaat.Verbruik is 1200-1500 Watt op dat moment.
fohn5 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:23:
Eventueel ook nog de instelling van je pomp staat deze toevallig op continue?
zie onderstaande post verder geen ervaring mee

[...]
Deze stond inderdaad op 1, heb deze op 2 gezet en we gaan eens kijken wat het resultaat er van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
KRASH schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:05:
[...]

Ik heb de status van het relais in home assistant staan, dus die kan ik vrij makkelijk naast het energieverbruik leggen. Er is vanuit evohome in ieder geval geen vraag op tijden dat de WP uit zichzelf aan slaat.Verbruik is 1200-1500 Watt op dat moment.
Das een beetje veel voor een pomp alleen , zal dus wat anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

fohn5 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Das een beetje veel voor een pomp alleen , zal dus wat anders zijn.
Heeft inderdaad niet geholpen. De WP slaat gewoon weer aan na een half uurtje zonder warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Heb je toevallig warmwater op comfort stand / warmhouden of iets dergelijks want dat kost ook behoorlijk wat energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

KRASH schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:09:
[...]

Heeft inderdaad niet geholpen. De WP slaat gewoon weer aan na een half uurtje zonder warmtevraag.
Of de vorstbeveiliging? In het Daikin menu kun je de status opvragen via Informatie>bedrijfsmodi en stelmotoren. Zo kun je zien wat er actief is op het moment dat je energieverbruik ziet.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

fohn5 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:22:
Heb je toevallig warmwater op comfort stand / warmhouden of iets dergelijks want dat kost ook behoorlijk wat energie.
Warmwater zou de WP niet hoeven gebruiken voor zover ik weet? Dat gaat gewoon via de ketel.
FaceDown schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 13:40:
[...]

Of de vorstbeveiliging? In het Daikin menu kun je de status opvragen via Informatie>bedrijfsmodi en stelmotoren. Zo kun je zien wat er actief is op het moment dat je energieverbruik ziet.
Goeie om eens te checken. Ik heb nu de kamer vorst beveiliging op externe thermostaat gezet ipv op kamer thermostaat. Dat lijkt te helpen, maar dat weet ik pas zeker als er een paar uur geen warmtevraag is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQv4sxFoq4E8Sny7oP7_ccnRB-c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uMzZZNkaQVJgDMWFgDZMK8A3.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
Weet iemand wat de waarden zijn om met de P1P2MQTT de aanvoertemperatuur in AWT met 2 graden te verlagen ten opzichte van de stooklijn?
Misschien weet jij ze zo @arnoldniessen ?

Ik zag een eerdere post met:
"E36 8 0" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +0
"E36 8 A" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFA" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1

Maar wat is de waarde voor +2 en -2. En misschien ook +3 en -3 ? :)
Heb je ze zo bij de hand? Of hoe kan ik ze zelf vinden?

[ Voor 3% gewijzigd door Flappie op 19-01-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
Flappie schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:58:
Weet iemand wat de waarden zijn om met de P1P2MQTT de aanvoertemperatuur in AWT met 2 graden te verlagen ten opzichte van de stooklijn?
Misschien weet jij ze zo @arnoldniessen ?

Ik zag een eerdere post met:
"E36 8 0" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +0
"E36 8 A" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op +1
"E36 8 FFFA" zet stooklijn aanpassing (voor main zone) op -1

Maar wat is de waarde voor +2 en -2. En misschien ook +3 en -3 ? :)
Heb je ze zo bij de hand? Of hoe kan ik ze zelf vinden?
Je kan +3 verhogen met "E3600081E" hier staat "1E" voor 30 in hex, dus als je +2 wil verhogen dan vervang je 30 door 20, 20 in hex is 14. Dus stuur je het commando "E36000814" om +2 te verhogen.

Voor geen afwijking stuur ik "E36000800"

Negatieve correctie heb ik nog niet gedaan, ik snap daar de logica ook niet helemaal want bij FFFA zal ik -6 verwachten. Misschien eens proberen of FFF9 een afwijking van -2 geeft en FFF8 -3 ?

Ik denk ook dat je alles zonder spatie moet versturen zoals in mijn eerste regel (E3600081E).

Handig hulpmiddel: https://www.rapidtables.c...umber/hex-to-decimal.html

[ Voor 3% gewijzigd door grjn op 19-01-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:50
grjn schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:26:
Je kan +3 verhogen met "E3600081E" hier staat "1E" voor 30 in hex, dus als je +2 wil verhogen dan vervang je 30 door 20, 20 in hex is 14. Dus stuur je het commando "E36000814" om +2 te verhogen.

Voor geen afwijking stuur ik "E36000800"

Negatieve correctie heb ik nog niet gedaan, ik snap daar de logica ook niet helemaal want bij FFFA zal ik -6 verwachten. Misschien eens proberen of FFF9 een afwijking van -2 geeft en FFF8 -3 ?

Ik denk ook dat je alles zonder spatie moet versturen zoals in mijn eerste regel (E3600081E).
Klopt helemaal! FFFA is een typefout, het moet inderdaad FFF6 zijn. Het werkt wel want Daikin rondt het (helaas) af op hele graden.

Spaties mogen (soms) maar alleen op de juiste locaties: "E 36 0008 1E", eigenlijk zijn het 3 getallen van respectievelijk 8, 16, en 16 bit, en als je wel spaties gebruikt mag je van alle getallen (niet alleen de 3e) de leading zeros weglaten "E 36 8 1E".

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 14:12
Sinds 9 december heb ik een 5kw hybride warmtepomp laten installeren.

Standaard staat de temperatuur op 19.5 graden ingesteld maar tot mijn verbazing is het snachts (normaal slaap ik nu) een stuk warmer. Tot wel 21 graden.

Vroeger had ik een tado en kon ik vrij gemakkelijk bekijken hoe de temperatuur zich ontwikkelde maar helaas is de interface van deze thermostaat ergens begin 2000 blijven hangen en kan ik er niks wijzer van worden.

Kan het zijn dat er een fabrieksinstelling oid ingesteld staat waar ik naar zou kunnen kijken? De installateur gaf aan dat ik vooral niet moest gaan prutsen met de thermostaat, dat heb ik dus ook braaf gedaan. Vind het alleen wel verdacht (en vooral zonde) dat het snachts wel een 1.5 graden warmer is dan overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

whoopy_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 01:41:

Standaard staat de temperatuur op 19.5 graden ingesteld maar tot mijn verbazing is het snachts (normaal slaap ik nu) een stuk warmer. Tot wel 21 graden.

Vroeger had ik een tado en kon ik vrij gemakkelijk bekijken hoe de temperatuur zich ontwikkelde maar helaas is de interface van deze thermostaat ergens begin 2000 blijven hangen en kan ik er niks wijzer van worden.

Kan het zijn dat er een fabrieksinstelling oid ingesteld staat waar ik naar zou kunnen kijken? De installateur gaf aan dat ik vooral niet moest gaan prutsen met de thermostaat, dat heb ik dus ook braaf gedaan. Vind het alleen wel verdacht (en vooral zonde) dat het snachts wel een 1.5 graden warmer is dan overdag.
Je durft niet aan de thermostaat te komen? Enig idee op welk forum je nu zit?
Overigens kunnen we op basis van je verhaal helemaal niks. Een "fabrieksinstelling" die zorgt dat het 's nachts warmer wordt bestaat niet.
Als ik een tip mag geven; verdiep je in de werking van je apparaat, bijvoorbeeld door de installateurshandleiding door te lezen en alle pagina's van dit topic. Heb je dan nog vragen dan kun je ze in elk geval gericht stellen en dan helpt men je hier graag.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-07 10:22
In deze forumrubriek maken mensen regelmatig gewag van hun radiatorventilator.
Ik heb geen ventilatoren.

Maar op dit moment ben ik bezig met werkzaamheden aan het plafond van mijn woonkamer.
En nu pas valt het mij op hoe groot het temperatuurverschil is tussen plafond en vloer.
Wat mij deed afvragen of een radiatorventilator in staat is om warmte bij het plafond weg te halen, en naar de vloer te leiden.
Of ben ik dan aangewezen op een lelijke plafondventilator?

Heeft iemand daar wel eens onderzoek naar gedaan?

NB; Mijn plafond is 280 hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
even googelen en je weet het , maar off topic niet Daikin hybrid specifiek
https://www.duurzaambouwl...tregel/radiatorventilator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Leif schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 09:05:
In deze forumrubriek maken mensen regelmatig gewag van hun radiatorventilator.
Ik heb geen ventilatoren.

Maar op dit moment ben ik bezig met werkzaamheden aan het plafond van mijn woonkamer.
En nu pas valt het mij op hoe groot het temperatuurverschil is tussen plafond en vloer.
Wat mij deed afvragen of een radiatorventilator in staat is om warmte bij het plafond weg te halen, en naar de vloer te leiden.
Of ben ik dan aangewezen op een lelijke plafondventilator?

Heeft iemand daar wel eens onderzoek naar gedaan?

NB; Mijn plafond is 280 hoog.
Dat gaat zeker helpen. Ik heb een 3 meter lange Jaga vol ventilatoren op mijn werkkamer van ~6 x 5m. En de ventilatoren maken het verschil tussen koud en behaaglijk warm. De ventilatoren zorgen voor een luchtstroom door de kamer en vergroten het vermogen van de convector aanzienlijk.
Overigens merk je niets van die luchtstroom. Het enige nadeel van deze oplossing is het geluid van de fans. Je zou eventueel extra stille kunnen nemen. Ik heb PWM fans die ik 's morgens vroeg bij opwarmen op 100% laat draaien en zodra de kamer op temperatuur is terug laat schalen naar 30%. Dit dmw Home Assistant en gekoppeled aan de warmtevraag in de kamer (thermostaatknop van Honeywell).

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
weet iemand of de pomp van de cvketel ook mee wordt genomen in "daikin opgenomen verbruik"? Ben nu met een shelly (met 50A klem) aan het meten en vroeg me af wat ze daarin hebben meegenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

cv75 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:10:
weet iemand of de pomp van de cvketel ook mee wordt genomen in "daikin opgenomen verbruik"? Ben nu met een shelly (met 50A klem) aan het meten en vroeg me af wat ze daarin hebben meegenomen
Volgens mij niet want mijn externe meter klopt met het opgenomen verbruik wat de Daikin aangeeft en de CV ketel zit op een andere groep. Even er vanuitgaande dat de pomp in het CV gedeeltje zit en niet in de wp.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
FaceDown schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:16:
[...]

Volgens mij niet want mijn externe meter klopt met het opgenomen verbruik wat de Daikin aangeeft en de CV ketel zit op een andere groep. Even er vanuitgaande dat de pomp in het CV gedeeltje zit en niet in de wp.
Hmm ik had gedacht(eigenlijk meer gehoopt) van wel vanwege ook de draaiuren pomp in het lijstje. De shelly heeft potentieel een afwijking van 1% las ik. enfin volgende maand even over een grotere periode kijken. Aangezien ik hier redelijk vaak in de lagere vermogens zit wil ik ff checken of het een beetje klopt ;) meten=weten

Ook omdat ik niet zomaar gas kan forceren (behalve dan middels de eerder geboden oplossing qua schakelaar) en de cop berekening o.b.v. de daikin gegevens wil ik daar een wat gefundeerder gevoel bij hebben. wel mooi om te zien dat die 8kw versie van daikin het redt bij temperaturen onder de nul overigens

[ Voor 6% gewijzigd door cv75 op 20-01-2024 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
whoopy_ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 01:41:

weet niet hoe je nu stookt (thermostaat, weersafhankelijk). Draai zelf met thermostaat i.c.m. stooklijn (volgens mij is dat de default) Als de gordijnen 'savonds dichtgaan is het natuurlijk wel even een stuk warmer (omdat er minder warmte verloren gaat) maar goed dat is dan even een half graadje warmer maar niet zo extreem zoals jij beschrijft. Overigens wordt dan in mijn situatie wel automatisch o.b.v. 'het-is-warmer-dan-gevraagd" wel bijgesteld(niet volledig weersafhankelijk maar combi met thermostaat)

[ Voor 6% gewijzigd door cv75 op 20-01-2024 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

KRASH schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Warmwater zou de WP niet hoeven gebruiken voor zover ik weet? Dat gaat gewoon via de ketel.

[...]

Goeie om eens te checken. Ik heb nu de kamer vorst beveiliging op externe thermostaat gezet ipv op kamer thermostaat. Dat lijkt te helpen, maar dat weet ik pas zeker als er een paar uur geen warmtevraag is geweest.

[Afbeelding]
Heeft helaas nog niet geholpen. Nu wel een momentopname kunnen maken van wat er precies gebeurd op het moment dat er geen warmtevraag is. Inmiddels heb ik ook met Home Assistant een automation gemaakt die de WP uitzet via de LAN adapter na een uur zonder warmtevraag, maar ook dan pruttelt hij rustig door. Ik zie nu dat de gasketel aanslaat terwijl er geen warmtevraag is, zou dat voor defrosts zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34_urYgfLYUGmnyt9z-4E2saIbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKlYz1gbEFAk8XBLLsngdFmO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HAeUCEXxexYfH-MoALHICJRhNzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDnEoO7pqdGymR0E6LUGj8Ma.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJj3kj40ffzDVOc1zD3FS-k_iec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uB7nyF01AbxvrD4q9MwQRCLW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
KRASH schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:00:
[...]

Heeft helaas nog niet geholpen. Nu wel een momentopname kunnen maken van wat er precies gebeurd op het moment dat er geen warmtevraag is. Inmiddels heb ik ook met Home Assistant een automation gemaakt die de WP uitzet via de LAN adapter na een uur zonder warmtevraag, maar ook dan pruttelt hij rustig door. Ik zie nu dat de gasketel aanslaat terwijl er geen warmtevraag is, zou dat voor defrosts zijn?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
dat lijkt toch alleen maar dat de pomp draait? Zie daar niet compressor o.i.d. kan dan niet een hoog verbruik verklaren zo 1-2-3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Ketel staat op kamer verwarmen, dus er is warmte vraag.
Wanneer Evohome dat niet aangeeft moet je daar de fout zoeken.
Zonder warmtevraag is er ook geen defrost.

[ Voor 51% gewijzigd door MijnCommentaar op 20-01-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRASH

KRASH

Juist ja...

cv75 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:04:
[...]

dat lijkt toch alleen maar dat de pomp draait? Zie daar niet compressor o.i.d. kan dan niet een hoog verbruik verklaren zo 1-2-3
Ik zie dat ik net te laat ben geweest met de foto |:( Verbruik op de fase was net 30 seconden voor de foto weer weg.
MijnCommentaar schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:06:
Ketel staat op kamer verwarmen, dus er is warmte vraag.
Wanneer Evohome dat niet aangeeft moet je daar de fout zoeken.
Zonder warmtevraag is er ook geen defrost.
Ik monitor evohome via evohome_rf, dus ik weet 100% zeker dat er geen warmtevraag is op die momenten.Het relais staat op die momenten ook uit.

De warmtepomp is zelfs uitgeschakeld via de LAN adapter, dus zelfs bij warmtevraag via het relais zou die niets moeten gaan doen.

[ Voor 43% gewijzigd door KRASH op 20-01-2024 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
KRASH schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 18:09:
[...]

Ik zie dat ik net te laat ben geweest met de foto |:( Verbruik op de fase was net 30 seconden voor de foto weer weg.

[...]

Ik monitor evohome via evohome_rf, dus ik weet 100% zeker dat er geen warmtevraag is op die momenten.Het relais staat op die momenten ook uit.

De warmtepomp is zelfs uitgeschakeld via de LAN adapter, dus zelfs bij warmtevraag via het relais zou die niets moeten gaan doen.
timing is everything :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
ja de warmtepomp was uitgeschakeld maar de ketel niet…. dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-08 11:18
Sinds gisteren heb ik gasverbruik als er warmtevraag is.
Normaal komt dit eigenlijk nooit voor, tenminste als de buitentemperatuur boven de -3 is.
Het gaat om ca 0,3m3 bij opstarten. Vandaag al 2 keer gehad.

Heb niets veranderd in de instellingen.

Iemand een idee hoe dit kan?

[ Voor 5% gewijzigd door marcdepark op 25-01-2024 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
marcdepark schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:02:
Normaal komt dit eigenlijk nooit voor, tenminste als de buitentemperatuur boven de -3 is.

weet niet of je snel aanwarmen aan hebt staan..klinkt als bijstoken n.a.v. een defrost. Dat hebben wij hier soms ;waarom dit de ene keer wel en de andere keer niet komt? Vermoed iets met de temperatuur van het water (om dat niet te laag wordt) bij hogere temperaturen van het aanvoerwater heb ik dit gedrag dan weer niet en gaat het electrisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

marcdepark schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 12:02:

Eco / comfort stand warm water beide uit?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:39
Ik ben nog steeds blij met het apparaat, mijn stookkosten zijn dramatisch omlaag gegaan (daar zal de isolatie van de vloer en vervangen van alle oude dubbelglas ook wel wat mee te maken hebben natuurlijk.

Een aantal kamers in mijn huis waren aangesloten als 1-pijp systeem.. ofwel output van de eerste is de input van de 2e.. Daarvoor dan ook speciale onderblokken die 50% van het water direct doorvoeren..

Voor 2 aparte kamers heb ik de leidingen aangepast en het onderblok vervangen.
Maar op 2 plekken heb ik deze constructie nog.en is het aanpassen van de leidingen veel werk.

Deze situatie mocht blijven bestaan, maar bij beide situaties heb ik 1 onderblok vervangen zodat er geen constante stroming is.
Sinds deze actie is het buffer in mijn systeem natuurlijk een stuk kleiner wanneer de radiator uit staat,
Ik heb wel een veerbelaste bypass in het systeem.

Nu had ik 2 problemen,
1. stroomgeluiden wanneer veel radiatoren dicht staan
2, retour temp loopt op terwijl de retour van de vloerverwarming veel lager is.

Punt 2 heb ik iets kunnen beperken door de bypass wat strakker te zetten. maar die pomp is behoorlijk krachtig.

Nu staat de flow instelling 8-0b op de standaard: {
"val": 15,
"min": 10,
"max": 20,
"stepsize": 0.5
}

Kan ik de min in stappen verlagen, en zoja, is er een ondergrens?
Mijn vloerverwarming heeft (nog) een pomp, (mengen met retourwater is dichtgedraaid) daar verwacht ik niet snel een probleem.

Nog een aanvulling, de vloerverwarming heeft een zoneklep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdgarDeBever
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15-02-2024
Ervaringen met de warmtepomp Daikin Altherma Intergas hybride 8kw
Ik wil mijn ervaringen met deze warmtepomp na 2 jaar gebruik delen met ieder die hierin is geinteresseerd.

Algemeen:
Vanaf begin 2022 verwarmen wij onze woning met de Daikin Altherma Intergas hybride 8kw warmtepomp. We hebben gekozen voor het 8kw model vanwege de mogelijkheid om in de zomer ook te kunnen koelen met de warmtepomp. Deze optie hebben we nog niet gebruikt. Onze woning is gebouwd in 2009, een volledig begane grond zeer goed geisoleerde tussenwoning zonder opbouw met woonoppervlak 120 m2. De verwarming is vrijwel geheel vloerverwarming. Er is 1 handdoekradiator. Vanaf de start met de warmtepomp in april 2022 hebben wij ons huis prima kunnen verwarmen waarbij we de temperatuur overdag en ’s avonds vrij constant houden op ongeveer 21,5 - 22 graden. Na 19.00 uur loopt de temperatuur langzaam terug naar onder 21 graden maar het wordt door de goede isolatie van de woning vrijwel nooit minder dan 20,5 graden. Echter, heb ik me het eerste jaar zorgen gemaakt over het zeer vaak aan/uit schakelen van de warmtepomp en het energieverbruik. Tijdens de wintermaanden (oktober ’22 t/m maart ‘23) stelde ik vast dat de pomp gemiddeld zo’n 75 keer per dag aan- en uitschakelde. Het veel keren aanschakelen van de compressor kan een negatieve invloed hebben op de levensduur ervan. Het energieverbruik van de warmtepomp in deze eerste wintermaanden was 2415 kw wat neerkomt op gemiddeld 13,3 kw per dag. Onze comfortabele temperatuur in huis is best wel wat hoog maar dit verbruik werd ik niet vrolijk van. Aan het begin van de 2e winter 2023/2024 kwam ik er achter dat de vloerverwarming en met name de handdoekradiator in de badkamer een belangrijke oorzaak waren van het veelvuldig aan/uitschakelen van de warmtepomp. Wij waren met onze oude gas-installatie gewend om de temperatuur van de badkamer structureel iets hoger in te stellen dan de globale temperatuur in huis. Wanneer je dit gedrag doorzet bij het gebruik van een warmtepomp dan gaat het goed fout. De warmtepomp is het meest efficient wanneer hij primair een groot vloerverwarmingscircuit kan verwarmen. Wanneer dit grote circuit op temperatuur is en er blijft een thermostaat van een klein circuit om verwarming vragen dan moet de warmtepomp gaan werken voor het kleine circuit. Het kleine circuit koelt sneller terug waardoor de warmtepomp vaak gaat schakelen. Met deze wetenschap heb ik onze methodiek van verwarmen ingrijpend veranderd. We hebben de woning opgedeeld in 2 delen: 1) De ruimten die we overdag en ‘s avonds continu op onze comfortabele temperatuur willen hebben. Dit zijn: de woonkamer, keuken en badkamer met de handdoekradiator. 2) De ruimten die we niet of incidenteel willen verwarmen. Dit zijn de 2 slaapkamers. Naar deze verdeling hebben we de verdeler van de vloerverwarming aangepast. Op de vloerverwarming-verdeler zijn 10 circuits aangesloten. 7 Circuits zijn van de ruimten die we continu op temperatuur willen hebben. Van deze 7 circuits heb ik de stelmotoren op de verdeler losgehaald en verwijderd. Dit betekent dat deze 7 circuits continu open staan en niet meer worden geschakeld door de oorspronkelijke thermostaten in de woonkamer, keuken en badkamer. Bij onze Daikin warmtepomp is 1 bedieningsunit geleverd die tevens thermostaat is. Deze hebben we op een centrale plaats in de woonkamer bevestigd. Wanneer deze thermostaat om warmte gaat vragen worden door de aanpassingen van de vloerverwarming-verdeler automatisch de keuken en badkamer mee verwarmd. In de slaapkamers kan de temperatuur incidenteel worden ingesteld met de aanwezige thermostaten in die ruimten die schakelen met het circuit van de betreffende kamer op de vloerverwarming-verdeler. Deze thermostaten staan vrijwel continu op 15 graden.

Onze huidige situatie:
Met de instellingen zoals hierboven beschreven en de vrijwel ongewijzigde fabrieksinstellingen van de warmtepomp hebben wij de afgelopen 8 weken vanaf december 2023 tot nu 25 januari 2024 ons stookgedrag aangepast. Op de Daikin bedieningsunit hebben wij voor iedere dag van de week hetzelfde programma ingesteld waardoor de warmtepomp in de winter slechts 2 maal per etmaal aanslaat. 1 maal van ’s morgens 07.00 tot 10.00 uur en 1 maal van ’s middags 16.00 tot 19.00 uur. De pomp draait dan indien nodig 2 maal 3 uur achter elkaar. In de tussenliggende perioden hebben we de temperatuur zo laag ingesteld dat de pomp niet aanslaat. Wij ervaren dat er overdag en ’s avonds continu een comfortabele temperatuur is in de woonkamer, keuken en badkamer van zo’n 21,5 graden. De slaapkamers worden niet verwarmd daar is de temperatuur veelal zo’n 19 – 20 graden. We stellen vast dat na 3 uur stoken de gewenste temperatuur soms nog niet is bereikt maar dat ondanks dat de warmtepomp niet meer draait de ruimten dan meestal na een uurtje door de opgewarmde vloer op de gewenste temperatuur zijn. Met deze instellingen stellen wij vast dat in deze winterperiode de warmtepomp gemiddeld per dag 8 kw aan energie verbruikt. Dit is bijna de helft van wat wij een jaar eerder hebben gemeten. Hierbij dient te worden vermeld dat in de 2 vorstweken van 7 tot 21 januari de warmtepomp voor het eerst grondig is teruggevallen op de Intergas-unit waarbij in die weken per dag gemiddeld extra 3,5 m3 gas is gebruikt.
Wij zijn zeer tevreden met de Daikin warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
FaceDown schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Eco / comfort stand warm water beide uit?
goeie vraag (ben nog een beetje een leek) waar kan ik dat zien? _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

marcdepark schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 20:24:
[...]

goeie vraag (ben nog een beetje een leek) waar kan ik dat zien? _/-\o_
In je handleiding 😄

Beide lampjes bij het 'kraantje'-symbool op je gasketel moeten uit zijn.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Lijkt me sterk dat `dit het probleem is. Wanneer je dit voor het eerst ziet. 0,3 kuub gas is het opwarmen van het water wanneer het inlaat temperatuur te laag geworden is. Dit is een normaal iets, je zou net voordat de ketel aangaat moeten kijken wat de waterinlaat temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
FaceDown schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:14:
[...]

In je handleiding 😄

Beide lampjes bij het 'kraantje'-symbool op je gasketel moeten uit zijn.
Bedankt voor je reactie. De lampjes zijn uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

MijnCommentaar schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:52:
Lijkt me sterk dat `dit het probleem is. Wanneer je dit voor het eerst ziet. 0,3 kuub gas is het opwarmen van het water wanneer het inlaat temperatuur te laag geworden is. Dit is een normaal iets, je zou net voordat de ketel aangaat moeten kijken wat de waterinlaat temperatuur is.
Normaal? Ik heb nul gas verbruik bij deze buitentemperaturen.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
MijnCommentaar schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 21:52:
Dat zou het ook kunnen zijn inderdaad.
Maar wanneer is de waterinlaat temperatuur te laag en wat kan je daar aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Zorgenb dat het niet gebeurt of accepteren. Wanneer je een monoblock hebt gebeurt dit eerder dan een split unit, omdat je water bij een monoblock naar buiten gaat en dus eerder afkoelt.
Ofwel 24/7 stoken, dus een stooklijn die aan die behoefte voldoet. Of accepteren dat het gebeurt, dat laatste doe ik.
waterinlaat is rond de 16 graden te laag.

[ Voor 6% gewijzigd door MijnCommentaar op 25-01-2024 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
MijnCommentaar schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 22:45:
Zorgenb dat het niet gebeurt of accepteren. Wanneer je een monoblock hebt gebeurt dit eerder dan een split unit, omdat je water bij een monoblock naar buiten gaat en dus eerder afkoelt.
Ofwel 24/7 stoken, dus een stooklijn die aan die behoefte voldoet. Of accepteren dat het gebeurt, dat laatste doe ik.
Duidelijk, bedankt 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:50
VolvoGek schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 16:36:
Nu staat de flow instelling 8-0b op de standaard: {
"val": 15,
"min": 10,
"max": 20,
"stepsize": 0.5
}

Kan ik de min in stappen verlagen, en zoja, is er een ondergrens?
De min is vast, 10L/min, en je kunt alleen de Flow instelling zelf terug regelen van 15 naar 10. Maar iedere aanpassing vereist wel een systeem herstart. Lager dan 10 wil Daikin niet.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:39
Ik was er al bang voor,

Ik ben nu aan het kijken naar een optie zoals Edgardebever hiervoor beschrijft.
Stoppen met individuele start/stop vanuit elke ruiimte, maar een standaard temp waarbij de awt net iets te laag is om het doel te halen...Dan heb je veel minder starts en een veel constantere loop.
gisteravond tussen 19:30 en 22:00 een COP van meer dan 5.. daar heb je wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 10:28

arnova

weet veel, maar niet alles

robbbosman75 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:00:
Wij hebben juist het omgekeerde, ketel aan bij defrosts. Er zijn wel meer dingen die ik niet helemaal snap en of verwacht. Zo hebben wij ook het lauwe douche probleem. Ik wacht deze periode van vorst even af en kijk wat er allemaal naar voren komt. Anders blijf je de installateur bellen.
@robbbosman75 : Ben jij al iets wijzer aangaande je lauwe douche probleem? Inmiddels zijn ze hier geweest van Daikin maar daar ben ik eigenlijk niet heel veel wijzer van geworden. Volgens de monteur zou het komen doordat de aanvoer water temperatuur te laag (<25C) is tijdens een defrost en dat ie dan gas gaat bijstoken. Dat ben ik hier verder aan het onderzoeken geweest maar de temperatuur is telkens ruim boven de 25C dus dat lijkt de oorzaak niet te zijn.

De adviezen die ik kreeg waren met name om 24/7 te gaan stoken en anders in de ochtend later te gaan stoken maar ik betwijfel of dat het oplost aangezien de water temperatuur de oorzaak niet lijkt te zijn.

Kan iemand mij "iets" vertellen over waarom de Daikin gas (of elektra) gebruikt voor een defrost? En welke instellingen daar invloed op kunnen hebben? Ik denk nl. dat daar de sleutel van de oplossing ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
Wat ik mij weleens afvraag ; zijn er ook mensen van daikin die op dit soort fora meelezen? Er zijn echt legio voorbeelden voor een fabrikant om info op te halen en zaken te verbeteren. Bijvoorbeeld kunnen uitleggen hoe het zit met de werking van bepaalde onderdelen maar ook input(verbeteringen) ophalen; zoals gedrag bij opnieuw opstarten n.a.v defrost (vermogen waarmee gestart wordt is echt te hoog waardoor je binnen no time weer een overshoot hebt t.o.v. de gewenste awt. Die hele werkwijze met overal installateurs tussen zetten gaat m.i. ook niet helpen (Zeker gezien het kennis niveau daar af-en-toe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
arnova schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 08:45:
[...]

@robbbosman75 : Ben jij al iets wijzer aangaande je lauwe douche probleem? Inmiddels zijn ze hier geweest van Daikin maar daar ben ik eigenlijk niet heel veel wijzer van geworden. Volgens de monteur zou het komen doordat de aanvoer water temperatuur te laag (<25C) is tijdens een defrost en dat ie dan gas gaat bijstoken. Dat ben ik hier verder aan het onderzoeken geweest maar de temperatuur is telkens ruim boven de 25C dus dat lijkt de oorzaak niet te zijn.

De adviezen die ik kreeg waren met name om 24/7 te gaan stoken en anders in de ochtend later te gaan stoken maar ik betwijfel of dat het oplost aangezien de water temperatuur de oorzaak niet lijkt te zijn.

Kan iemand mij "iets" vertellen over waarom de Daikin gas (of elektra) gebruikt voor een defrost? En welke instellingen daar invloed op kunnen hebben? Ik denk nl. dat daar de sleutel van de oplossing ligt.
Wij stoken hier al 24/7. Ik heb de installateur al meermaals verzocht contact met daikin op te nemen hierover ,maar hoor niets terug. En ik moet zeggen, sinds wij een 100 liter vat ertussen hebben gaan de defrost nagenoeg helemaal elektrisch. De enkele keer dat het koelmiddel onder de 0 graden komt staat we vaak niet onder de douche. Dus het heeft ook niet echt mijn aandacht meer gehad. Ik zal er van de week weer eens achteraan, bedankt voor de reminder!

Wanneer het koelmiddel temperatuur onder de 0 duikelt pakt hij de ketel erbij. Hier heeft het buffer vat met name gezorgd voor een stuk hogere flow bij defrost. Van rond de 16 liter/min naar 22

[ Voor 5% gewijzigd door robbbosman75 op 29-01-2024 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 14:09
Welke settings hebben er nu te maken met uitschakelen en defrosten? (Altherma 4kW monoblock)

Lees al geruime tijd mee, maar defrostproblemen ken ik niet. Sterker nog, het lijkt haast wel of het ding zich nooit wil ontdooien.
Al heb ik het defrosticoontje een heel enkele keer gespot, meestal is het gewoon over en uit en gaat de gasketel aan het werk.

De unit heeft geen optionele voorverwarming, dus mogelijkheden zullen beperkt zijn, maar zou graag zien dat ie iets probeert. Desnoods geforceerd.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesl
  • Registratie: Februari 2024
Goedemiddag,
Sinds maart 2023 beschikken wij over een Daikin-Intergas hybride. Het betreft de 8kw versie (zonder koelen). Onze vrijstaande woning is uitgerust met in hoofdzaak t33 radiatoren; geen vloerverwarming. In het algemeen zijn wij tevreden over de werking en prestaties.
Met betrekking tot de werking een vraag. Omdat wij met regelmaat enige weken afwezig zijn zet ik de thermostaat gedurende die periodes op 16 graden. Om bij thuiskomst de woning weer snel op temperatuur te brengen heb ik snel aanwarmen (C-0A) geactiveerd. Als ik vervolgens de thermostaat 5 graden hoger zet gaat de pomp werken maar de ketel start niet op. Vervolgens duurt het erg lang voor alles weer op temperatuur is. Zijn er hier gebruikers die ervaring hebben met deze optie en zijn er wellicht nog andere instellingen die moeten plaatsvinden om dit te activeren. Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Ceesl schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 15:20:
Goedemiddag,
Sinds maart 2023 beschikken wij over een Daikin-Intergas hybride. Het betreft de 8kw versie (zonder koelen). Onze vrijstaande woning is uitgerust met in hoofdzaak t33 radiatoren; geen vloerverwarming. In het algemeen zijn wij tevreden over de werking en prestaties.
Met betrekking tot de werking een vraag. Omdat wij met regelmaat enige weken afwezig zijn zet ik de thermostaat gedurende die periodes op 16 graden. Om bij thuiskomst de woning weer snel op temperatuur te brengen heb ik snel aanwarmen (C-0A) geactiveerd. Als ik vervolgens de thermostaat 5 graden hoger zet gaat de pomp werken maar de ketel start niet op. Vervolgens duurt het erg lang voor alles weer op temperatuur is. Zijn er hier gebruikers die ervaring hebben met deze optie en zijn er wellicht nog andere instellingen die moeten plaatsvinden om dit te activeren. Alvast bedankt voor het meedenken.
Waarom niet "gewoon" de wp de boel laten opwarmen en wat eerder in laten schakelen? Bijv een dag voor thuiskomst?

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@Ceesl Ben onbekend met snel aanwarmen . Bovenstaande of als alternatief , zou je een schakelaar kunnen monteren waarmee je de WP verplicht allen op gas te stoken .

instelling [D-00] op 2 ("voorkeurstarief / preferential kWh") en een schakelaar (of relais) tussen X5M-3 en X5M-4 kun je met deze schakelaar de WP verplichten alleen gas te gebruiken ,( lichtschakelaar voldoet)
Dit zal zeker met radiatoren zorgen voor een snellere aanwarming en geen last van eventuele defrost bij lage buitentemperaturen tijdens de opwarmfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceesl
  • Registratie: Februari 2024
Bedankt voor jullie reactie.
Ik ben niet direct op zoek naar een technische oplossing. Ik ben bang dat dat mijn technische vaardigheden overstijgt.
De pomp een dag voor thuiskomst inschakelen is een optie. Maar omdat ik geen internetverbinding heb met de pomp, zal dat vermoedelijk via de "vakantie" optie moeten plaatsvinden. Hiermee heb ik echter nog geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NOFEAR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:54
Binnenkort ga ik de badkamer verbouwen. De radiator wordt hierbij ook vervangen en zal de hybride ketel opnieuw gevuld moeten worden. Echter zie ik bij mijn installatie geen meter voor de cv druk. Iemand een idee hoe je dit kan zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:59
NOFEAR schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:25:
Binnenkort ga ik de badkamer verbouwen. De radiator wordt hierbij ook vervangen en zal de hybride ketel opnieuw gevuld moeten worden. Echter zie ik bij mijn installatie geen meter voor de cv druk. Iemand een idee hoe je dit kan zien?
Gasketel uitzetten, dan verschijnt de druk op het displaytje op de ketel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Is toch frappant, al die ketels die zonder handleiding geleverd worden :+

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-12-2024
Even een snelle vraag tussendoor, of jullie dezelfde ervaring hebben:
Mijn thermostaat (EKRUCBL1) verloopt nogal snel in tijd. De tijd loopt per maand ongeveer 10 min achter. Dus wanneer ik de tijd weer goed instel, loopt de klok na een maand alweer bijna 10 min achter.

Het is jammer dat deze wel gekoppeld is via een LAN adapter aan de app, maar dat de tijd niet gesynchroniseerd wordt.

dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thecure
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:28
Stijn1981 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:26:
Even een snelle vraag tussendoor, of jullie dezelfde ervaring hebben:
Mijn thermostaat (EKRUCBL1) verloopt nogal snel in tijd. De tijd loopt per maand ongeveer 10 min achter. Dus wanneer ik de tijd weer goed instel, loopt de klok na een maand alweer bijna 10 min achter.

Het is jammer dat deze wel gekoppeld is via een LAN adapter aan de app, maar dat de tijd niet gesynchroniseerd wordt.

dank,
Klopt inderdaad, deze ervaring heb ik ook. Jammer dat er inderdaad geen ntp synchronisatie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vorster
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 17:03
Zelfde ervaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
thecure schreef op maandag 5 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Klopt inderdaad, deze ervaring heb ik ook. Jammer dat er inderdaad geen ntp synchronisatie is.
Ik herken dit probleem niet, hier loopt het precies op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:43

ThsAdrns

Be the change!

MijnCommentaar schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:15:
[...]

Ik herken dit probleem niet, hier loopt het precies op tijd.
Hier ook precies op tijd, ik heb de klok in drie jaar tijd nog nooit hoeven verzetten.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
Ah, sommigen wel en anderen geen probleem met de tijd. Misschien software versie issue.
Ik zal de installateur eens vragen, die komt volgende week voor jaarlijks onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 07:15
Is d'r een minimum delta T (aanvoer en retour) ? het lijkt erop dat bij een delta T van 1,4°C de warmtepomp niet verder terug wil dan een elektrisch opgenomen vermogen van ca. 350W. en vervolgens uitschakelt op een te hoge aanvoertemp > 1,9°C tov het setpoint.
Of wellicht is dit (ook) buitentemp afhankelijk +/- <10°C.
(ik heb weleens < 270W gezien)

[ Voor 14% gewijzigd door tingbrouwer op 07-02-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
De storm en het koude weer heeft januari een dure gasmaand gemaakt, 200m3..............130m3 een jaar eerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
GertS1968 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:08:
De storm en het koude weer heeft januari een dure gasmaand gemaakt, 200m3..............130m3 een jaar eerder.
Ik denk dat er iets anders aan de hand is.
Januari 2023 telde 408 graaddagen in Rdam
Januari 2024 telde 466 graaddagen

200 / 130 = 1.54
466 / 408 = 1.14

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation

[ Voor 4% gewijzigd door Leif op 08-02-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijn1981
Leif schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:19:
[...]

Dat komt op hetzelfde neer :) Storm en koude zorgen voor meer graaddagen en dus meer verbruik ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Stijn1981 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Dat komt op hetzelfde neer :) Storm en koude zorgen voor meer graaddagen en dus meer verbruik ;)
voor graaddagen telt storm niet mee, kou wel. :)
maar met storm koelt het huis wel sneller af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:44
MijnCommentaar schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 17:29:
[...]

voor graaddagen telt storm niet mee, kou wel. :)
maar met storm koelt het huis wel sneller af.
Wat ook opvalt is dat op bepaalde dagen met bepaalde temperatuur, bijv rond vriespunt en vochtig buiten, dat je dan meer defrosts hebt en die hebben ook niet echt een positief effect op het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:42
GertS1968 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:08:
Is afhankelijk van de instellingen van je WP. Bij mij 0 m3 gasverbruik dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
tingbrouwer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:41:
.......het lijkt erop dat bij een delta T van 1,4°C de warmtepomp niet verder terug wil dan een elektrisch opgenomen vermogen van ca. 350W. en vervolgens uitschakelt op een te hoge aanvoertemp > 1,9°C tov het setpoint.
Of wellicht is dit (ook) buitentemp afhankelijk +/- <10°C.
(ik heb weleens < 270W gezien)
Deze vraag heb ik mij ook gesteld.
Die 270W is haalbaar bij de huidige weersomstandigheden als je het water verwarmt tot 27 grd.
Als je het water bij de huidige weersomstandigheden verwarmt tot 30 grd, vraagt de WP al snel 400W. En water van 35 grd vraagt al snel 800 W.

Bij een watertemperatuur van 27 grd geven mijn ouderwetse radiatoren (afgestemd op water van 60 grd) nauwelijks nog warmte af.
Met als gevolg dat de delta T tot 1 grd zakt. Te weinig naar het oordeel van mijn WP.

Als je wilt stoken op 27 grd, moet je de warmteafgifte van je radiatoren/convectoren vergroten met ventilatoren.
Op onderstaand forum wordt een betaalbaar systeem besproken.

Het grote HeatBooster smart home radiatorbooster-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
Leif schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Die 270W is haalbaar bij de huidige weersomstandigheden als je het water verwarmt tot 27 grd.
Als je het water bij de huidige weersomstandigheden verwarmt tot 30 grd, vraagt de WP al snel 400W. En water van 35 grd vraagt al snel 800 W.

Bij een watertemperatuur van 27 grd geven mijn ouderwetse radiatoren (afgestemd op water van 60 grd) nauwelijks nog warmte af.
Met als gevolg dat de delta T tot 1 grd zakt. Te weinig naar het oordeel van mijn WP.

Als je wilt stoken op 27 grd, moet je de warmteafgifte van je radiatoren/convectoren vergroten met ventilatoren.

Waar specificaties exact liggen is helaas (nog) niet bekend

Als afgiftesysteem hoofdzakelijk vloerverwarming, momenteel:
-setpoint watertemp 31°C (buitentemp 10°)
-delta T 2,5°C
-opgenomen vermogen 500W

Liters verlaagd van 16-15l/min,ff aanzien wat strakjes bij een hogere buitentemp de reactie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Leif schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 10:02:
[...]

Je kan ook je ouderwetse radiatoren vervangen voor Jaga's. Marktplaats staat er vol mee, als je goed zoekt vaak voor een paar tientjes. Aansluiten kun je zelf als je een beetje handig bent.
Is een leuk projectje voor in het voorjaar/zomer. Veel mensen gaan dan verbouwen, en vervangen vaak (nog goede) Jaga's door vloerverwarming. De Jaga's gaan dan voor weinig weg want er is weinig vraag naar 2e hands convectoren. En Jaga's van enkele jaren oud werken gewoon net zo goed als nieuw.

Qua ventilatoren kun je ook zelf iets maken, met PC fans. Zelf stuur ik deze aan via Home Assistant en reageren ze zelfs op de warmtevraag.

[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 09-02-2024 10:32 ]

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
Even een vraag: zijn er hier ook mensen die de vloerverwarming qua verdeler hebben omgebouwd naar een pomploze variant? Was hiernaar aan het kijken maar twijfelde nog wat vanwege die overshoot bij gas (in mijn geval alleen bij defrosts voor de rest geen gas hier het afgelopen jaar ; behalve warmwater uiteraard). Gaat in mijn geval om 4 groepen: 1 van 30 m(die heb ik redelijk geknepen) en de andere 3 groepen 118,128 & 133 m)

Overigens is het plan dan wel gelijk om de verdeler ook te vervangen (ook om weerstand van thermostaatkraan e,d, uit te sluiten; aanbiedingen voor zo'n verdeler zijn er wel af-en-toe)
Ben benieuwd of iemand hier een vergelijkbare situatie heeft/kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
cv75 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:44:
Even een vraag: zijn er hier ook mensen die de vloerverwarming qua verdeler hebben omgebouwd naar een pomploze variant? Was hiernaar aan het kijken maar twijfelde nog wat vanwege die overshoot bij gas (in mijn geval alleen bij defrosts voor de rest geen gas hier het afgelopen jaar ; behalve warmwater uiteraard). Gaat in mijn geval om 4 groepen: 1 van 30 m(die heb ik redelijk geknepen) en de andere 3 groepen 118,128 & 133 m)

Overigens is het plan dan wel gelijk om de verdeler ook te vervangen (ook om weerstand van thermostaatkraan e,d, uit te sluiten; aanbiedingen voor zo'n verdeler zijn er wel af-en-toe)
Ben benieuwd of iemand hier een vergelijkbare situatie heeft/kent.
Heb een 8-groeps pompverdeler uitgewisseld voor een zonder pomp variant, de voeding vanaf de warmtepomp naar de verdeler is 28mm, kan de liters van de warmtepomp prima in de verdeler kwijt, als ik de pomp in de WP op maximaal zet ca.20 l/min, is trouwens ook bij defrost het geval. (normaliter 15l/min) heb alleen niet zo van de lange groepen (<100mtr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbbosman75
Hier ongeveer dezelfde situatie. 2 verdelers, 1 van 11 groepen naast de warmte pomp 1 van 7 groepen op ongeveer 6 meter. Aanvoer van de verste is met rond 26. Met de interne pomp ging dat prima, alleen veel geluid in verhouding tot de pomp die er nu tussen zit vanwege een parallel buffervat. Blijkbaar zijn DAB pompen duidelijk stiller dan de interne Wilo van daikin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertS1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21-10-2024
Leif schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:19:
[...]

200 / 130 = 1.54
466 / 408 = 1.14

Eeelde;
Januari 2023 telde 436 graaddagen / 5.2 graden
Januari 2024 telde 507 graaddagen / 3.7 graden

Factor 1.16

Eerste 10 dagen van Februari
2022 103m3 zonder wp
2023 46m3 met wp
2024 31m3 met wp

Denk dat er een klusje minder kieren en isoleren op de agenda komt te staan.
Pagina: 1 ... 34 ... 45 Laatste