Ik hoor de CV ketel wel degelijk terugregelen. Ik hoor achtereenvolgens:
-eerst de CV ketel op laag vermogen (warmwater verbruik),
-dan de circulatiepomp optoeren van 12L/min naar 23L/min,
-dan de 3-wegklep verdraaien, waarna het warmwater voelbaar fors inzakt,
-(het valt me niet hoorbaar op dat de circulatiepomp naar 19.5L/min zakt),
-dan de CV ketel optoeren omdat laag vermogen te weinig is, maar vermoedelijk maximaal vermogen,
-dan de CV ketel bijregelen (vermoedelijk regelend op 40C),
-en uiteindelijk de 3-wegklep terugdraaien,
-waarna de CV ketel terug regelt als het wamwater weer 60C bereikt,
-(het valt me door de CV niet hoorbaar op dat de circulatiepomp naar 23L/min gaat).
Ik neem aan dat je dat wel weet, maar de Intergas ketel is geen gewone CV ketel. Bij de meeste gewone ketels bepaalt de 3-wegklep of het opgewarmde water gebruikt wordt voor hetzij CV hetzij warmtapwater (boiler of 2e warmtewisselaar). Bij de Intergas ketel stroomt het CV water en warmtapwater beiden door de direct gestookte wisselaar.
Mooi dat jij en anderen het probleem niet hebben. Ik heb het 8 jaar geleden wel 1x gehad, en vind het wel fijn achteraf te begrijpen waarom mijn douche toen koud werd. En @
arnova en @
Stijn1981 hebben het probleem wel, en een goede oplossing zou wenselijk zijn. Ik ervaar het als een "storing", de handleiding vermeldt het probleem niet eens.
robbbosman75 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:31:
De platen wisselaar kan gewoon te weinig warmte onttrekken aan de cv kant om snel de warmtewisselaar buiten te ontdooien. De flow omhoog kan en heeft hier ook wel geholpen, maar het vermogen dat je kunt onttrekken is gewoon beperkt door je delta T tussen koelmiddel en cv water.
[..]
Het is gewoon efficiënter om dan even wat meer vermogen er in te stoppen om zsm te ontdooien. Het heeft weinig zin om 20 min lang een alu blok buiten verwarmen met een langzame defrost.
Zonder gasverbruik kun je prima ontdooien, en gasverbruik verbetert de defrost ook (meestal) niet, want er zit genoeg warmte in je CV water retour (in 23, uit 18, bij 20L/min, is 7kW), en het gas-verwarmde CV water komt pas veel later retour (tenzij je een bypass hebt). Het koelmiddel gaat met ongeveer 20C naar buiten en gaat gecomprimeerd nog veel warmer (ca 45C) het rooster in. Het met gas verwarmde CV water gaat je huis in en komt (vaak, tenzij je een bypass hebt) pas retour als de defrost al klaar is. Dus ik vermoed dat het alleen gaat om het oplossen van een comfort-probleem: te koud aanvoerwater.
Een defrost afbreken lukt me hier ook niet.
robbbosman75 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:31:
Denk de beste oplossing is voorrang geven aan tap water, maar dat kan denk ik alleen Daikin doen door een firmware aanpassing. En als de defrost eenmaal ingezet is en je dan tapwater pakt is het denk ik ook niet verstandig hem halverwege af te breken.
Eens, de beste oplossing is dat Daikin de firmware aanpast zodat deze de defrost uitstelt of zo mogelijk zonder gasverbruik gaat doen. En dat kan prima in de meeste gevallen. Een by-pass, AWT tijdelijk omhoog, of defrost vervroegen zijn nood-oplossingen. Maar die firmware aanpassing gaat er vermoedelijk niet komen.
Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos