Nou, waarschijnlijk zit-ie er straks voor piet snot in.
Ik heb 2 scenario's waarvoor ik die boiler in wil kunnen zetten:
1) Reduceren gasverbruik door een deel van de jaarlijkse overproduktie van de zonnepanelen om te zetten in warmwater. In dat geval pomp ik het beste dagelijks gemiddeld X kWh in de boiler waarbij 365 maal X minder is dan de overproduktie. Dat zal wel resulteren in een relatief lage watertemperatuur (afgezien van minstens eens per week >=60 graden tegen beestjes) en dan moet de gasketel de rest bijstoken. In dat geval heb ik die thermostaatklep niet perse nodig (maar zie noot a verderop)
2) Als salderen ooit stopt of het op een andere manier aantrekkelijker wordt om eigen verbruik van PV-vermogen te verhogen dan is zo'n 100-liter boiler eigenlijk ook een ~6kWh accu. Dan mag de watertemperatuur in dat ding best omhoog naar 75C ofzo als de energie er toch is.
In dat geval heb ik die thermostaatklep wel nodig, want ik denk niet dat het slim is om water >60C naar de 'koudwater-inlaat' van de ketel te voeren (de handleiding van de ketel zegt er niks over wat de grenzen zijn, of ik heb het nog niet gevonden), en je wil eigenlijk ook geen >60C water uit de warmwaterkraan hebben.
Noot a): Verder vraag ik me af hoe die ketel reageert als ik 60C warmwater vraag, zeg 55C water toevoer, en niet teveel debiet vraag. Die ketel kan terugmoduleren tot 20% vermogen ofzo, wat dan nog rijkelijk teveel is. Dat zou wel eens warm-koud-warm-koud-warm-koud op kunnen leveren als je onder de douche staat omdat die ketel gaat pendelen, of zelfs een foutcode. Als dat bij de rondborstige directie gebeurt dan kunnen jullie in de krant lezen dat er een arme kerel zwaar mishandeld is door zijn partner wegens ontoelaatbare aantasting van het douchegenot.
Mocht zich dat voordoen dan gebruik ik het regelventiel wel om de watertemperatuur richting ketel iets lager te begrenzen en wat gasverbruik voor lief te nemen. Of ik moet P1P2Serial eens inzetten voor sturen ipv enkel uitlezen en een if (watertemp uit boiler > 50C) then Daikin.DHW=off regeltje in HA. Of een diverter. Of..
Hoe dan ook, dat ding meteen maar monteren lijkt me geen slecht idee.
[
Voor 0% gewijzigd door
DaBit op 23-04-2024 15:42
. Reden: typos ]