Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 36 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 10:27
Dat is positief nieuws 😀

Dus voor de goede orde, bij jou is het ook zonneboiler -> thermostaatklep -> ketel -> warmwaterleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:59

ThsAdrns

Be the change!

DaBit schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:30:
Dat is positief nieuws 😀

Dus voor de goede orde, bij jou is het ook zonneboiler -> thermostaatklep -> ketel -> warmwaterleiding?
Ik denk het; standaard installatie.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:50

arnova

weet veel, maar niet alles

DaBit schreef op maandag 22 april 2024 @ 20:30:
Dat is positief nieuws 😀

Waarom heb je een thermostaatklep nodig? Waarom kan het water uit de boiler niet direct de ketel in?

Of bedoel je dat het warme water uit de boiler en het warme water uit de cv ketel samen komen bij een mengventiel?

[ Voor 14% gewijzigd door arnova op 23-04-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
arnova schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 10:28:
Waarom heb je een thermostaatklep nodig? Waarom kan het water uit de boiler niet direct de ketel in?
Nou, waarschijnlijk zit-ie er straks voor piet snot in.

Ik heb 2 scenario's waarvoor ik die boiler in wil kunnen zetten:

1) Reduceren gasverbruik door een deel van de jaarlijkse overproduktie van de zonnepanelen om te zetten in warmwater. In dat geval pomp ik het beste dagelijks gemiddeld X kWh in de boiler waarbij 365 maal X minder is dan de overproduktie. Dat zal wel resulteren in een relatief lage watertemperatuur (afgezien van minstens eens per week >=60 graden tegen beestjes) en dan moet de gasketel de rest bijstoken. In dat geval heb ik die thermostaatklep niet perse nodig (maar zie noot a verderop)

2) Als salderen ooit stopt of het op een andere manier aantrekkelijker wordt om eigen verbruik van PV-vermogen te verhogen dan is zo'n 100-liter boiler eigenlijk ook een ~6kWh accu. Dan mag de watertemperatuur in dat ding best omhoog naar 75C ofzo als de energie er toch is.

In dat geval heb ik die thermostaatklep wel nodig, want ik denk niet dat het slim is om water >60C naar de 'koudwater-inlaat' van de ketel te voeren (de handleiding van de ketel zegt er niks over wat de grenzen zijn, of ik heb het nog niet gevonden), en je wil eigenlijk ook geen >60C water uit de warmwaterkraan hebben.

Noot a): Verder vraag ik me af hoe die ketel reageert als ik 60C warmwater vraag, zeg 55C water toevoer, en niet teveel debiet vraag. Die ketel kan terugmoduleren tot 20% vermogen ofzo, wat dan nog rijkelijk teveel is. Dat zou wel eens warm-koud-warm-koud-warm-koud op kunnen leveren als je onder de douche staat omdat die ketel gaat pendelen, of zelfs een foutcode. Als dat bij de rondborstige directie gebeurt dan kunnen jullie in de krant lezen dat er een arme kerel zwaar mishandeld is door zijn partner wegens ontoelaatbare aantasting van het douchegenot.

Mocht zich dat voordoen dan gebruik ik het regelventiel wel om de watertemperatuur richting ketel iets lager te begrenzen en wat gasverbruik voor lief te nemen. Of ik moet P1P2Serial eens inzetten voor sturen ipv enkel uitlezen en een if (watertemp uit boiler > 50C) then Daikin.DHW=off regeltje in HA. Of een diverter. Of..

Hoe dan ook, dat ding meteen maar monteren lijkt me geen slecht idee.

[ Voor 0% gewijzigd door DaBit op 23-04-2024 15:42 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

DaBit schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:40:
[...]

Nou, waarschijnlijk zit-ie er straks voor piet snot in.

Ik heb 2 scenario's waarvoor ik die boiler in wil kunnen zetten:

1) Reduceren gasverbruik door een deel van de jaarlijkse overproduktie van de zonnepanelen om te zetten in warmwater. In dat geval pomp ik het beste dagelijks gemiddeld X kWh in de boiler waarbij 365 maal X minder is dan de overprouduktie. Dat zal wel resulteren in een relatief lage watertemperatuur (afgezien van minstens eens per week >=60 graden tegen beestjes) en dan moet de gasketel de rest bijstoken. In dat geval heb ik die thermostaatklep niet perse nodig (maar zie noot a verderop)

2) Als salderen ooit stopt of het op een andere manier aantrekkelijker wordt om eigen verbruik van PV-vermogen te verhogen dan is zo'n 100-liter boiler eigenlijk ook een ~6kWh accu. Dan mag de watertemperatuur in dat ding best omhoog naar 75C ofzo als de energie er toch is.

In dat geval heb ik die thermostaatklep wel nodig, want ik denk niet dat het slim is om water >60C naar de 'koudwater-inlaat' van de ketel te voeren (de handleiding van de ketel zegt er niks over wat de grenzen zijn, of ik heb het nog niet gevonden), en je wil eigenlijk ook geen >60C water uit de warmwaterkraan hebben.

Noot a): Verder vraag ik me af hoe die ketel reageert als ik 60C warmwater vraag, zeg 55C water toevoer, en niet teveel debiet vraag. Die ketel kan terugmoduleren tot 20% vermogen ofzo, wat dan nog rijkelijk teveel is. Dat zou wel eens warm-koud-warm-koud-warm-koud op kunnen leveren als je onder de douche staat omdat die ketel gaat pendelen, of zelfs een foutcode. Als dat bij de rondborstige directie gebeurt dan kunnen jullie in de krant lezen dat er een arme kerel zwaar mishandeld is door zijn partner wegens ontoelaatbare aantasting van het douchegenot.

Mocht zich dat voordoen dan gebruik ik het regelventiel wel om de watertemperatuur richting ketel iets lager te begrenzen en wat gasverbruik voor lief te nemen. Of ik moet P1P2Serial eens inzetten voor sturen ipv enkel uitlezen en een if (watertemp uit boiler > 50C) then Daikin.DHW=off regeltje in HA. Of een diverter. Of..

Hoe dan ook, dat ding meteen maar monteren lijkt me geen slecht idee.
Op termijn ben ik ook iets dergelijks van plan (als het salderen stopt). Maar volgens mij kan je het dan het beste doen zoals bv. een Quooker combi het met een mengventiel doet. Die gebruiken nl. een ventiel waarbij je juist een minimale "uitgangs-temperatuur" wil hebben. In het geval van een Quooker Combi mengt het ventiel net zo lang Quooker/boiler water bij totdat het water vanaf de cv-ketel warm genoeg is. In jouw/ons geval wil je het precies andersom: Indien water uit de boiler te koud is, wordt er warm cv-water bijgemengd, is het boiler-water warm genoeg dan wordt er geen warm cv-water (meer) bijgemengd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 11-10 14:17
arnova schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:47:
[...]

Op termijn ben ik ook iets dergelijks van plan (als het salderen stopt). Maar volgens mij kan je het dan het beste doen zoals bv. een Quooker combi het met een mengventiel doet. Die gebruiken nl. een ventiel waarbij je juist een minimale "uitgangs-temperatuur" wil hebben. In het geval van een Quooker Combi mengt het ventiel net zo lang Quooker/boiler water bij totdat het water vanaf de cv-ketel warm genoeg is. In jouw/ons geval wil je het precies andersom: Indien water uit de boiler te koud is, wordt er cv warm water bijgemengd, is boiler warm genoeg wordt er geen cv warm water (meer) bijgemengd.
volg dit met interesse; kijk hier zelf ook naar maar dan omdat ik helaas terugleverproblemen heb. Een warmptepomp boiler o.i.d op dezelfde fase tijdens de probleemuren zou dan helpen ;) maar goed is ook weer een redelijke investering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
quote: arnova
Maar volgens mij kan je het dan het beste doen zoals bv. een Quooker combi het met een mengventiel doet.
Een diverter is wat je dan wil hebben, lijkt me (ik ben geen expert). Zoiets bijvoorbeeld.
Die stuurt warmwater uit de boiler direct door als het warm genoeg is, of langs de ketel voor naverwarming als het <50C is.

Als de boiler dan echter boven de 60C is (omdat je opslag overtollige stroom wil maximaliseren) heb je eigenlijk ook nog een mengventiel nodig om de temperatuur te reduceren.

Voorlopig hou ik het wel bij alleen het mengventiel. Wat ik precies aan overproductie ga hebben weet ik nog niet (afgelopen november 6 panelen extra geplaatst, afgelopen weekend weer 3 extra, en nog 2 te gaan), maar het is in ieder geval niet genoeg om al mijn warmwater mee te maken. De temperatuur in de boiler zal dus gemiddeld toch niet heel hoog uitvallen schat ik. En tegen de tijd dat dat wel zo is dan kan ik vast ook wel via HomeAssistant en P1P2Serial de ketel een beetje de goede richting op masseren. Dan ben ik ook een stuk flexibeler dan met een mechanisch ventiel.
quote: cv75
...Een warmptepomp boiler o.i.d op dezelfde fase...is ook weer een redelijke investering
Deze elektrische boiler is eigenlijk ook een generale repetitie. De simpele modelletjes zijn nieuw al niet heel duur, tweedehands al helemaal niet, en een ESPtje met ESPHome, een temperatuursensor en een solidstate-relais is er gauw genoeg bijgehobbied om het verwarmen van het water wat te sturen.

Mocht ik dan in een later stadium voor een warmtepompboiler of een oplossing om met de Daikin water te voorverwarmen gaan dan kan ik de installateur precies vertellen wat ik hebben wil.
Maar voorlopig wacht ik nog even af wat ze daar in Den Haag en de hoofdkantoren van de energieboeren allemaal gaan verzinnen. De winst is ook niet meer zo groot als bij verwarmen van het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim1225
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 28-08-2024
Allen wie wil en kan mij aub helpen. ik heb sinds vorige week zelf de daikin monoblock 4 kw geinstalleerd met de bijhorende cv ketel.

Ik heb van alles probeerd maar ik krijg geen warmte uit de warmtepomp. Voor de rest werkt alles na behoren. hij slaat aan etc etc. maar hij wordt niet veel warmer dan 30 graden.

als iemand mij kan helpen met de juiste instellingen of leidraad.. graag... de vrouw is niet meer zo blij met een kamer temperatuur van 17 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:24
tim1225 schreef op woensdag 24 april 2024 @ 03:40:
Allen wie wil en kan mij aub helpen. ik heb sinds vorige week zelf de daikin monoblock 4 kw geinstalleerd met de bijhorende cv ketel.

Ik heb van alles probeerd maar ik krijg geen warmte uit de warmtepomp. Voor de rest werkt alles na behoren. hij slaat aan etc etc. maar hij wordt niet veel warmer dan 30 graden.

als iemand mij kan helpen met de juiste instellingen of leidraad.. graag... de vrouw is niet meer zo blij met een kamer temperatuur van 17 graden
Beetje onsamenhangend verhaal met heel weinig informatie.
Er komt geen warmte uit mij warmtepomp.... maar wel 30 graden?

Wat zijn de waardes van je stooklijn?

Geeft je cv ketel wel warm water?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-10 14:54
Nauwkeurigheid opgenomen E-verbruik hybride is prima: (gemetenperiode 5 jaar)
-Separate kWh-meter 19247kWh (homewizzard)
-Hybride interne meting 19662kWh

afwijking 2%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
tingbrouwer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:12:
Nauwkeurigheid opgenomen E-verbruik hybride is prima: (gemetenperiode 5 jaar)
-Separate kWh-meter 19247kWh (homewizzard)
-Hybride interne meting 19662kWh

afwijking 2%
hmm ben nu sinds januari aan het meten(met een shelly - klem versie) maar zie wel grotere verschillen. Gemiddeld >10% per maand atm. Nu zie ik (zag al meer mensen die dit hadden) in de lagere vermogens dit verschil optreden. Aparte is dan dat de daikin zelf te hoog rapporteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaBit
Hier andersom. Toen de externe Eltako MID-toegelaten meter op 1630kWh stond gaf de Daikin 1502kWh aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ze zijn hier weer geweest van Daikin voor mijn "lauwe douche tijdens defrost"-probleem. Ze hebben nu toch de firmware van de binnenunit geupgrade (waarom ze dat de vorige keer niet gedaan hebben is mij een raadsel). Overigens snap ik niks van de versie nummers die ze hanteren. De unit is nl. geupgrade van ID9051 naar ID2281 (25-05-2023 v3). Tevens is de eeprom versie geupgrade van AS1706433-12A naar AS1706433-12B, al heb ik geen flauw idee waar die voor is (wist de monteur ook niet).

De monteur wist alleen niet of dit mijn probleem ook daadwerkelijk gaat oplossen aangezien ze geen changelogs voor hun firmwares hebben. Maar hij was in ieder geval met mij eens dat dit geen normaal gedrag is en dat dat hoe dan ook door Daikin opgelost moet worden. Het enige jammere is dat ik waarschijnlijk pas in het najaar weet of het probleem daadwerkelijk opgelost is hiermee.

Nog iets anders wat de monteur mij vertelde wat voor anderen ook interessant is: Schijnbaar hebben deze units toch een Delta-T regeling alleen staat deze nergens gedocumenteerd. Deze setting zit onder 9-09 en is in hele graden. Hoe dat precies werkt durf ik niet te zeggen want ik vraag mij af hoe je de delta-T kan regelen zonder de flow ook aan te passen. Misschien dat iemand anders dat weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
arnova schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:26:
Ze zijn hier weer geweest van Daikin voor mijn "lauwe douche tijdens defrost"-probleem. Ze hebben nu toch de firmware van de binnenunit geupgrade (waarom ze dat de vorige keer niet gedaan hebben is mij een raadsel). Overigens snap ik niks van de versie nummers die ze hanteren. De unit is nl. geupgrade van ID9051 naar ID2281 (25-05-2023 v3). Tevens is de eeprom versie geupgrade van AS1706433-12A naar AS1706433-12B, al heb ik geen flauw idee waar die voor is (wist de monteur ook niet).

De monteur wist alleen niet of dit mijn probleem ook daadwerkelijk gaat oplossen aangezien ze geen changelogs voor hun firmwares hebben. Maar hij was in ieder geval met mij eens dat dit geen normaal gedrag is en dat dat hoe dan ook door Daikin opgelost moet worden. Het enige jammere is dat ik waarschijnlijk pas in het najaar weet of het probleem daadwerkelijk opgelost is hiermee.

Nog iets anders wat de monteur mij vertelde wat voor anderen ook interessant is: Schijnbaar hebben deze units toch een Delta-T regeling alleen staat deze nergens gedocumenteerd. Deze setting zit onder 9-09 en is in hele graden. Hoe dat precies werkt durf ik niet te zeggen want ik vraag mij af hoe je de delta-T kan regelen zonder de flow ook aan te passen. Misschien dat iemand anders dat weet?
Ben ook benieuwd wat het brengen, qua updates en changelogs is er weinig tot niets te vinden :'(

[9-09] Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. (5°C)
Staat bij mij op 7°C, als ik deze op 5°C zet gaat de warmtepomp (soms) uit door een overshoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTB jeroentje
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17-05 11:01
Goedeavond allen,

Nu we weer een aantal warme dagen hebben gehad, staat de 8kw hybride weer in koel modus. Dit heeft vorig jaar ook best redelijk gewerkt en de temp wel een paar graden lager gehouden in de woning dan voor de hybride warmtepomp.

Maar waar ik mij wel aan stoor en kom er nog niet achter wat het is.

Hij stopt vaak ergens tussen 21:30 en 22:00 uur met koelen om vervolgens pas in de ochtend rond 11:00 te starten.

Er is geen timer actief, en ook weersafhankelijk+awt of op kamerthermostaat regeling. Bij beide is de "eis" dat hij omlaag moet maar doet dus niets in de avond/nacht. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mlTyU_1LhpqOeEzkLAqj6QghAyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDB5kbod31DM9KRx89ESxOHW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeCcqxpOBwpOEWG9-nxRN2HFgS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gFVxTtuxw8NBigAxhmr5106.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/78gsD_AGUHcftUjJNVKKbYdXRk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qa0Wo5j6DU9W94Jodrwtjrpx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
vraagje: zijn er hier ook mensen die in deze periode een wat lager standby verbruik hebben? Hier staat de daikin momenteel "uit" standby is dan iets van 18watt wat ik nu meet.
Vraag me dan af of een externe sensor daarin verschil maakt (dat ie er dan wat slimmer mee om kan gaan) tikt wel aan zo ;)

(edit: zonder ketel gemeten )

[ Voor 5% gewijzigd door cv75 op 18-05-2024 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
cv75 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:25:
vraagje: zijn er hier ook mensen die in deze periode een wat lager standby verbruik hebben? Hier staat de daikin momenteel "uit" standby is dan iets van 18watt wat ik nu meet.
Vraag me dan af of een externe sensor daarin verschil maakt (dat ie er dan wat slimmer mee om kan gaan) tikt wel aan zo ;)
Ik zit op 21 Watt (inclusief de ketel, zit op dezelfde groep)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:40
cv75 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:25:

(edit: zonder ketel gemeten )
Die 18W is minimum. Ik denk erover om de externe unit van mei tm september gewoon UIT te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

jdbiggelaa schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:41:
[...]

Die 18W is minimum. Ik denk erover om de externe unit van mei tm september gewoon UIT te schakelen.
Dat dat blijkbaar nog mag van de EU: 18W standby verbruik voor een wp. Belachelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
arnova schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:25:
[...]

Dat dat blijkbaar nog mag van de EU: 18W standby verbruik voor een wp. Belachelijk....
idd snap ook niet waarom het überhaupt "zo veel" moet zijn..(is al meer dan mijn pomp vloerverwarming op vol vermogen bijv)
het tikt in ieder geval lekker aan 24*7 in de warme maanden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
zijn er overigens meer mensen die de warmtepomp echt "hard" uitzetten? groep/werkschakelaar om in de zomermaanden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-10 15:41
@cv75 , ik ben verbaasd over je vraag.
Ik vind het heel normaal om apparatuur die je niet gebruikt, uit te schakelen.
Zonodig af te schakelen.
Vergelijk het licht op het toilet.

[ Voor 7% gewijzigd door Leif op 20-05-2024 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Leif schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:50:
@cv75 , ik ben verbaasd over je vraag.
Ik vind het heel normaal om apparatuur die je niet gebruikt, uit te schakelen.
Zonodig af te schakelen.
Vergelijk het licht op het toilet.
De mijne staat nu ook hard uit :) En nu weer aan. Het blijkt dat de kamerthermostaat is gekoppeld aan de buiten unit. De kamerthermostaat gaat dus meteen op blanco zodra de buiten unit wordt uitgeschakeld. Ik wil nu eerst zeker weten dat mijn CV warm water blijft geven als de buiten unit wordt uitgeschakeld. Wie weet hoe dit zit?

[ Voor 31% gewijzigd door jdbiggelaa op 20-05-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
jdbiggelaa schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:56:
[...]

De mijne staat nu ook hard uit :)
zal morgenvroeg even het dak op ;) sneller dan de meterkast vrijmaken met die hele ikea schoenenkast ervoor..Krijgt bij dit wattage qua standby spontaan een flashback naar de oude mediabox van ziggo..

@Leif fair point, vraag me alleen af hoeveel mensen dat bewust doen..mag tegenwoordig wel een iets lager wattage verwachtten qua standby...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

Denk er wel aan dat als je alles spanningsloos maakt voor een langere periode, dat de compressor/circulatiepomp(en) af en toe wel even moeten lopen om vastzitten tegen te gaan (en dat regelt de unit normaal zelf)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t3dd3k
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18-07 06:39
MTB jeroentje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 01:27:
Goedeavond allen,

Nu we weer een aantal warme dagen hebben gehad, staat de 8kw hybride weer in koel modus. Dit heeft vorig jaar ook best redelijk gewerkt en de temp wel een paar graden lager gehouden in de woning dan voor de hybride warmtepomp.

Maar waar ik mij wel aan stoor en kom er nog niet achter wat het is.

Hij stopt vaak ergens tussen 21:30 en 22:00 uur met koelen om vervolgens pas in de ochtend rond 11:00 te starten.

Er is geen timer actief, en ook weersafhankelijk+awt of op kamerthermostaat regeling. Bij beide is de "eis" dat hij omlaag moet maar doet dus niets in de avond/nacht. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Check F-01 is standaard 20gr. buiten temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
arnova schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:31:
Denk er wel aan dat als je alles spanningsloos maakt voor een langere periode, dat de compressor/circulatiepomp(en) af en toe wel even moeten lopen om vastzitten tegen te gaan (en dat regelt de unit normaal zelf)....
Ja. Dat is de wijsheid die alom wordt verkondigd.
Maar ik kan via Google geen onderbouwing voor deze volkswijsheid vinden.

Ik kan me wel voorstellen dat de compressor niet op gang wil komen als je hem, na een lange periode van stilstand, voor het eerst wil opstarten op het moment dat het vriest.

In de handleiding staat de volgende opmerking:
OPMERKING Vooraleer het systeem te starten MOET de unit minstens 2 uur onder spanning staan. De carterverwarming moet de olie van de compressor opwarmen om niet te weinig olie te hebben en de compressor te beschadigen tijdens het opstarten.

[ Voor 20% gewijzigd door Leif op 23-05-2024 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 23:54

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Elke 24 uur doet ie even een stootje! Ik maak de boel daarom ook zeker niet stroomloos.

[ Voor 40% gewijzigd door Japie.G op 21-05-2024 11:23 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Japie.G schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:23:
Elke 24 uur doet ie even een stootje! Ik maak de boel daarom ook zeker niet stroomloos.
Dankje! Ik heb besloten mijn WP toch maar niet spanningsloos te maken, tenzij Daikin aangeeft dat het geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leif
Japie.G schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:23:
Elke 24 uur doet ie even een stootje! ....
Wat is een "stootje" ?
sWinters wordt de compressor/het koelmiddel tot 17 graden opgewarmd voordat de compressor ook een bijdrage gaat leveren aan de warmtevoorziening in huis.
Op het ogenblik is de buitentemperatuur snachts meestal lager dan 17 graden.
Dat zou betekenen dat een "stootje" ook met gasgebruik gepaard zou moeten gaan.

Mijn vraag: Wat zie jij in je verbruiksgrafieken tijdens een "stootje" ?

Noot; ik zie in mijn verbruiksgrafieken geen "stootje".
Ik zie een verbruik van 20W continu zonder rimpels.

[ Voor 11% gewijzigd door Leif op 22-05-2024 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Leif schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:13:
[...]

Wat is een "stootje" ?
sWinters wordt de compressor/het koelmiddel tot 17 graden opgewarmd voordat de compressor ook een bijdrage gaat leveren aan de warmtevoorziening in huis.
Op het ogenblik is de buitentemperatuur snachts meestal lager dan 17 graden.
Dat zou betekenen dat een "stootje" ook met gasgebruik gepaard zou moeten gaan.

Mijn vraag: Wat zie jij in je verbruiksgrafieken tijdens een "stootje" ?

Noot; ik zie in mijn verbruiksgrafieken geen "stootje".
Ik zie een verbruik van 20W continu zonder rimpels.
Met een stootje bedoel ik dat hij echt helemaal niets doet, alleen de CV pomp even inschakelt. Tegen het vastlopen van de pomp en verstoppingen etc etc..

Zie hier een grafiekje van de Ta en Tr sensoren van de afgelopen 7 dagen. Temp loopt op, want water staat stil,en omgeving is warm (zolder) en dan hups, even gooit hij een stootje water in beweging en dat zie je direct terug in de temps. Waarna de boel weer opwarmt want water staat stil..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ8MoOUHq8zlUxLMgJxiMb2LPkE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JnEuBQ7UqihVLP7SHP1icdMr.png?f=fotoalbum_large

Tijdens zo'n stootje zie ik ook verbruik elektrisch (uiteraard, de pomp gaat even gassen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3WdkDNFpRDM4ghi303FMlw1PJwA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oNPaQQG5Cp96OevKbCI2Sb11.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Japie.G op 22-05-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:46
Japie.G schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:23:
Met een stootje bedoel ik dat hij echt helemaal niets doet, alleen de CV pomp even inschakelt.
Ik zie hier dat hij 1x/dag heel even de CV pomp laat draaien, maar ook 1x/dag de driewegklep even heen- en weerzet. Dat laatste ook tijdens bedrijf overigens, wat je terugziet in de flow.

Dat hij de compressor 1x/dag aanzet heb ik niet waargenomen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
arnoldniessen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 14:39:
[...]

Ik zie hier dat hij 1x/dag heel even de CV pomp laat draaien, maar ook 1x/dag de driewegklep even heen- en weerzet. Dat laatste ook tijdens bedrijf overigens, wat je terugziet in de flow.

Dat hij de compressor 1x/dag aanzet heb ik niet waargenomen.
Dat gebeurt ook zeker niet! De compressor blijft onaangeraakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 22-05-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roister
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 22:01
Een vraagje over de Daikin WLAN-adapter module BRP069A71.
Binnenkort wordt bij ons een Daikin Intergas Altherma Hybride Warmtepomp geïnstalleerd, inclusief de BRP069A71. De installateur meldt dat de 'WLAN-adapter module BRP069A71 met een ethernetkabel op de Wifi router wordt aangesloten'. En ik moet zelf voor de bekabelde aansluiting zorgen.
Is er echt een bekabelde aansluiting nodig? In de productbeschrijving van BRP069A71 zie ik geen ethernetaansluiting, bij andere (LAN) types zie ik dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:25
Roister schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:21:
Binnenkort wordt bij ons een Daikin Intergas Altherma Hybride Warmtepomp geïnstalleerd, inclusief de BRP069A71. De installateur meldt dat de 'WLAN-adapter module BRP069A71 met een ethernetkabel op de Wifi router wordt aangesloten'. En ik moet zelf voor de bekabelde aansluiting zorgen.
Is er echt een bekabelde aansluiting nodig? In de productbeschrijving van BRP069A71 zie ik geen ethernetaansluiting, bij andere (LAN) types zie ik dat wel.
Het is een WiFi adapter. Waarom zou je daar dan een netwerkkabel in moeten doen?
Denk dat je de installateur er even op moet wijzen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
Roister schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:21:
Is idd niet nodig. Zie installatie handleiding:
https://www.daikin.be/con...ference%20guide_Dutch.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHKROOK
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 21-06 12:53
Vraagje: is het mogelijk om alleen de gasketel te gebruiken? dus zonder de warmtepomp. Ik vraag dit omdat ik aan het uitzoeken ben dat als de elektro op het net compleet (in de wijk) wegvalt ik met een aggregaat de cv ketel dus alleen kan laten draaien (stekken cv ketel in de aggrregaat.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tingbrouwer
JHKROOK schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:06:
Vraagje: is het mogelijk om alleen de gasketel te gebruiken? dus zonder de warmtepomp. Ik vraag dit omdat ik aan het uitzoeken ben dat als de elektro op het net compleet (in de wijk) wegvalt ik met een aggregaat de cv ketel dus alleen kan laten draaien (stekken cv ketel in de aggrregaat.)
Zekers, zie de Daikin handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sD7iL2F2LQau3aPYmsA2h9gaFSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vULwYggCd56lxh5ovxYsHSxv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 10:41
Ik zie dat deze combo al ruime tijd bestaat. Is dit nog wel een moderne optie of is dit eigenlijk al verouderd? Of zijn er revisies geweest met belangrijke upgrades?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervisser81
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik weet dat het ergens beschreven staat (maar kan het helaas niet vinden). Ivm een verbouwing wordt de buitenunit tijdelijk losgekoppeld (door een f-gassen monteur). Wat moet er dan precies gebeuren om de ketel standalone te gebruiken voor alleen warmwater ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
sandervisser81 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:36:
Ik weet dat het ergens beschreven staat (maar kan het helaas niet vinden). Ivm een verbouwing wordt de buitenunit tijdelijk losgekoppeld (door een f-gassen monteur). Wat moet er dan precies gebeuren om de ketel standalone te gebruiken voor alleen warmwater ?
Zoek even in dit topic op "noodbedrijf".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jac53
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 23-05 21:59
Ik zet de hele zomer de buitenunit uit, gewoon de spanning eraf. De ketel levert gewoon warm water om te douchen. In de herfst weer aan. Ik wijzig geen instellingen.

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10 07:49
weet iemand of je intergas ketel kan laten draaien op cv als bv de printplaat van daikin de geest geeft ? en wat voor handeling daarvoor nodig is. Voor de werking van het warmwater zou een 4 pins steker x5 verwijderd moeten worden, maar over de werking van de cv als bv de printplaat van daikin stuk gaat, lees ik nergens.
zoek op google daikin intergas x5
pdf op blz 22 of zoek naar x5, niet x5m. vierkant stekkertje die je eruit trekt. dit is een communicatiesteker

ik lees hier inderdaad wel een noodbedrijf met wat mogelijkheden, goed om te weten. hoe sluit ik deze vraag eigenlijk

[ Voor 41% gewijzigd door saxzozie op 22-08-2024 14:30 ]

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-10 07:49
-

[ Voor 99% gewijzigd door saxzozie op 22-08-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyber.
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-09 16:54
Ik heb de 8kW versie alweer vijf jaar in gebruik en gebruik alleen nog gas (+/- 300m3 per jaar) voor SWW. Zit nu te kijken om volledig van gas te gaan. Is er iemand die het boilervat van daikin heeft geplaatst (EKHWS200D3V3) en volledig full electric is met deze installatie? Ik kan eigenlijk nergens vinden of deze installatie full electric kan of dat er altijd een bepaalde vorm van gasdruk aanwezig moet zijn om storingen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artstam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-06 18:44
Ik hoorde van een collega dat Daikin eindelijk een software update van de warmtepomp aan het uitrollen is. Hij is benaderd door Daikin zelf voor een update van zijn all electric.

Weet iemand of deze update ook beschikbaar komt/is voor de hybrid?

Daikin altherma hybride: EVLQ08CAV3 (J036339), EHYBH08AAV32 (3122556), Intergas NHYKOMB33AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_H
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-02 21:43

J_H

Ola. Ik heb een offerte liggen voor vervanging van mijn huidige cv voor een hybride Daikin altherma installatie; een altherma r 5kw. Mijn huidige verbruik zonder warmtepomp bedraagt 1300m3 gas voor een twee-onder-een-kap uit 1995, 95m2. (Radiatoren, type 21/22, hr++, radiator ventilatoren) Volgens de aanbieder volstaat 5kw dan, en zou het zelfs uiteindelijk all-electric moeten kunnen, als er dan nog een boiler bij wordt geplaatst.

Ik ben er eigenlijk naar op zoek of dat verhaal helemaal klopt. Zelf vind ik rekenformules die uitkomen op 6- tot zelfs 8kw. Volgens de adviseur is een zwaarder model kapitaalvernietiging. Wellicht klopt dit, maar dat hoor ik dan graag alsnog van een onafhankelijke partij.

Uiteraard willen we straks niet ineens in de kou zitten.

1200m3 voor verwarming -~1200m3 x 8 / 1650 = ~6kw

Of grove berekening op Daikin website; 60kw x woonoppervlakte= 60 x 95m2 = ~5.5,kw

Heeft iemand hier ervaring mee, of kennis van?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 15:54
J_H schreef op woensdag 4 september 2024 @ 13:19:
Ola. Ik heb een offerte liggen voor vervanging van mijn huidige cv voor een hybride Daikin altherma installatie; een altherma r 5kw. Mijn huidige verbruik zonder warmtepomp bedraagt 1300m3 gas voor een twee-onder-een-kap uit 1995, 95m2. (Radiatoren, type 21/22, hr++, radiator ventilatoren) Volgens de aanbieder volstaat 5kw dan, en zou het zelfs uiteindelijk all-electric moeten kunnen, als er dan nog een boiler bij wordt geplaatst.

Ik ben er eigenlijk naar op zoek of dat verhaal helemaal klopt. Zelf vind ik rekenformules die uitkomen op 6- tot zelfs 8kw. Volgens de adviseur is een zwaarder model kapitaalvernietiging. Wellicht klopt dit, maar dat hoor ik dan graag alsnog van een onafhankelijke partij.

Uiteraard willen we straks niet ineens in de kou zitten.

1200m3 voor verwarming -~1200m3 x 8 / 1650 = ~6kw

Of grove berekening op Daikin website; 60kw x woonoppervlakte= 60 x 95m2 = ~5.5,kw

Heeft iemand hier ervaring mee, of kennis van?
Destijds was het verschil in subsidie tussen de 8kW t.o.v. de 5kW bijna precies de meerprijs van de 8kW.
Dus qua prijs hoefde ik het destijds niet te laten. En ben voor de 8kW gegaan.
Uit mijn hoofd was het verschil onder de streep ca € 150,-.

Dus mijn advies, pak de 8kW.

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_H
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-02 21:43

J_H

Goed punt wat de subsidie betreft. Het was mij onbekend dat je voor het zwaardere model ook weer meer subsidie krijgt. Qua prijs lijkt het netto zo inderdaad weinig uit te maken.

Volgens mij is er ook geen tussenmodel beschikbaar? 6.5kw ofzo. Op google vind ik zo gauw iig niets. 60% extra klinkt ook al weer als veel extra, mogelijk heeft zoiets nog een keerzijde.

Hoe is jouw situatie precies qua huis, is die vergelijkbaar? Levert dit zwaardere model bij jou verder nog problemen op qua pendelen?

[ Voor 27% gewijzigd door J_H op 04-09-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcdepark
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 15:54
J_H schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:27:
Goed punt wat de subsidie betreft. Het was mij onbekend dat je voor het zwaardere model ook weer meer subsidie krijgt. Qua prijs lijkt het netto zo inderdaad weinig uit te maken.

Volgens mij is er ook geen tussenmodel beschikbaar? 6.5kw ofzo. Op google vind ik zo gauw iig niets. 60% extra klinkt ook al weer als veel extra, mogelijk heeft zoiets nog een keerzijde.

Hoe is jouw situatie precies qua huis, is die vergelijkbaar? Levert dit zwaardere model bij jou verder nog problemen op qua pendelen?
Oud huis (jaren 60)
Woonoppervlak ca 160-170m2
Vloerverwarming en radiatoren

Tot nu toe (ca 2 jaar) werkt het zonder problemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-09 15:40

FaceDown

Storende factor.

J_H schreef op woensdag 4 september 2024 @ 14:27:

Ook de 8kw moduleert terug naar zo'n 300 watt indien mogelijk. En past gewoon op een 230v groep. Dus zou ik ook gewoon voor 8kw gaan.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:27
Cyber. schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:17:
Ik heb de 8kW versie alweer vijf jaar in gebruik en gebruik alleen nog gas (+/- 300m3 per jaar) voor SWW. Zit nu te kijken om volledig van gas te gaan. Is er iemand die het boilervat van daikin heeft geplaatst (EKHWS200D3V3) en volledig full electric is met deze installatie? Ik kan eigenlijk nergens vinden of deze installatie full electric kan of dat er altijd een bepaalde vorm van gasdruk aanwezig moet zijn om storingen te voorkomen?
Ik gebruik de 4kW versie als full electric. Heb helemaal geen ketel en gas meer.

Voor SWW heb ik een aparte warmtepomp boiler (zie signature) genomen. Krijg je ook weer subsidie voor :P

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
Hier ook gekozen voor de 8kW versie; in principe kon ik met de 4kW ook wel uit de voeten maar vanwege koel-optie en kleine verschil qua prijs voor de 8kW versie gegaan. Overigens qua stoken wordt er hier geen gas gebruikt behalve bij af-en-toe een defrost ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Soms weet je niet waar te beginnen... We hebben sinds kort een stuk duurzamer huis;

1x EHYHBH08AV32 - Daikin Altherm (binnen unit)
1x NHYKOMB33AA - Intergas cv-ketel CW5 32kW Hybride R
1x EVLQ08CV3 - Daikin Altherma ( Buiten unit)
1x EKRUCBL1 - 0 (Daikin Wand Bediening)

En daarnaast een pak zonnepanelen met hoymiles-omvormers.

Nu willen we eea wat makkelijker toegankelijk / inzichtelijk maken:
- temperatuur op afstand, via mobiel, instellen
- output zonnecellen zien
- verbruik huis inzien
- en de functies die de daikin thermostaat geeft behouden, zoals instellen watertemperatuur en silent mode enzo.

Nu vind ik de wlan-adapter van daikin voor bediening, een P1 meter voor verbruik, en de hoymiles app voor opwek.

Maar dat in 1 unit aan de muur lijkt me veel prettiger. Maar vooral bij de daikin loop ik vast. Welke slimme thermostaat kan die aansturen en ook de complexere functies aan? Ik vind de goede zoektermen maar niet... Help :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
42erik schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:45:
Soms weet je niet waar te beginnen... We hebben sinds kort een stuk duurzamer huis;

1x EHYHBH08AV32 - Daikin Altherm (binnen unit)
1x NHYKOMB33AA - Intergas cv-ketel CW5 32kW Hybride R
1x EVLQ08CV3 - Daikin Altherma ( Buiten unit)
1x EKRUCBL1 - 0 (Daikin Wand Bediening)

En daarnaast een pak zonnepanelen met hoymiles-omvormers.

Nu willen we eea wat makkelijker toegankelijk / inzichtelijk maken:
- temperatuur op afstand, via mobiel, instellen
- output zonnecellen zien
- verbruik huis inzien
- en de functies die de daikin thermostaat geeft behouden, zoals instellen watertemperatuur en silent mode enzo.

Nu vind ik de wlan-adapter van daikin voor bediening, een P1 meter voor verbruik, en de hoymiles app voor opwek.

Maar dat in 1 unit aan de muur lijkt me veel prettiger. Maar vooral bij de daikin loop ik vast. Welke slimme thermostaat kan die aansturen en ook de complexere functies aan? Ik vind de goede zoektermen maar niet... Help :)
Home Assiatant met de P1P2 controller van @arnoldniessen . Stuur hem even een berichtje voor zo'n printje.
Kijk even hier voor zijn documentatie: https://github.com/Arnold-n/P1P2MQTT

Hoymiles kun je met OpenDTU ook in Home Assistant krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Flappie schreef op maandag 9 september 2024 @ 20:21:
[...]

Home Assiatant met de P1P2 controller van @arnoldniessen . Stuur hem even een berichtje voor zo'n printje.
Kijk even hier voor zijn documentatie: https://github.com/Arnold-n/P1P2MQTT

Hoymiles kun je met OpenDTU ook in Home Assistant krijgen :)
Is dat dan zo'n gekke combinatie, dat dat via een zelfmaakiets moet? Ik dacht dat dat veel vaker gedaan werd...

• Flappie
42erik schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 22:13:
[...]

Is dat dan zo'n gekke combinatie, dat dat via een zelfmaakiets moet? Ik dacht dat dat veel vaker gedaan werd...
Je kan ook wel enlen externe thermostaat aansluiten en die integreren in Home Assistant of de app erbij gebruiken die jij wilt.

Ook Daikin heeft wel en controller, volgens mij via Wifi maar die gaat via de cloud en ik weet niet wat je allemaal kunt instellen.
Ik gebruik zelf ook het printje van Anrold Niessen en dat werk erg goed en qua prijs is dat sowieso goedkoper dan een externe thermostaat of de Daikin controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Onze Daikin kan ook koelen en recent heb ik de secundaire zone aangezet (=2 AWT's). Wat mij echter opvalt is dat ik voor verwarming netjes de weersafhankelijk voor zowel de primaire als secundaire zone kan instellen, maar dat ik nu voor koeling alleen nog de optie zie om de koel-curve voor de secundaire zone in te stellen en niet de primaire. Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 24-08 22:49
Even voorstellen: Mijn naam is Ton.
Technische achtergrond (elektronica).
Sinds kort (eind augustus 2024) een hybride warmtepomp installatie.
NHYKOMB33AA + EHYHBX08AV3 + EVLQ08CV3 + EKRUCBL1.
Wordt alleen gebruikt voor ruimteverwarming. Niet voor warm water.

Na wat googlen op dit forum terecht gekomen.
Al heel wat wijzer geworden, maar moet nog een hoop leren.

Daikin helpt mij niet rechtstreeks (maar dat wisten jullie al), verwijst naar installateur.
Die kan uitstekend installeren. Maar daar blijft het ook bij.

Het probleem waar ik tegen aan loop: te veel gasgebruik. Nu al.
Met nachttemperaturen rond de 3 a 4 graden, zie ik teveel gasgebruik naar mijn zin. Laatst 5 kuub in een nacht.
Ik heb een overschot aan opbrengst van zonnepanelen, dus wil zo veel mogelijk gebruik maken van de warmtepomp.

Installatie ingesteld op kamerthermostaat. Permanent 19 graden.
Huis 1972. Redelijk geïsoleerd. Oppervlakte 120 m2. Vloerverwarming.

Dat is een makkelijke, dacht ik. Evenwichtstemperatuur verlaagd van 5 graden naar 2 graden.
Maar dat had geen effect op het gasverbruik. Blijft (veel) te hoog.

Mijn vraag is: Is er een "quick fix"?
Wat is er allemaal bepalend in de keuze voor gas en/of elektrisch?
Ik ga binnenkort ESPAltherma installeren, om wat meer inzicht te krijgen.

Bij voorbaat dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
GroteTon schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:20:

Daikin helpt mij niet rechtstreeks (maar dat wisten jullie al), verwijst naar installateur.

Met nachttemperaturen rond de 3 a 4 graden, zie ik teveel gasgebruik naar mijn zin. Laatst 5 kuub in een nacht.
Ik heb een overschot aan opbrengst van zonnepanelen, dus wil zo veel mogelijk gebruik maken van de warmtepomp.

Dat is een makkelijke, dacht ik. Evenwichtstemperatuur verlaagd van 5 graden naar 2 graden.

Ik zou eens beginnen met deze handleiding/instellingen:
https://heattransformers....-hybride-warmtepomp-2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
Flappie, bedankt.
Dit document kende ik nog niet en bij een snelle scan, zie ik al wat aanknopingspunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
GroteTon schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:20:

Als je gasverbruik wil minimaliseren, kun je verder omlaag met je evenwichtstemperatuur. Ik draai al jaren met -5 en daarboven gebruik ik 0 m3 gas voor verwarming. Het best kun je dat in stappen doen, tot je merkt dat je je huis niet meer op temperatuur krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
GroteTon schreef op maandag 30 september 2024 @ 12:41:
[...]

Flappie, bedankt.
Dit document kende ik nog niet en bij een snelle scan, zie ik al wat aanknopingspunten.
Als je een constant temperatuur wilt houden kun je eventueel omschakelen van kamerthermostaat naar aansturing op basis van AWT. Dan regel je met het daikin paneel de watertemperatuur in je systeem. Dan blijft je systeem constant draaien. Zo doe ik het ook (en vele anderen ook volgens mij).

De thermostaat heeft als nadeel dat deze bijv. bij een instelling van 19 graden opwarmte tot 19,5. Dan gaat het systeem uit. Tot de temperatuur gezakt is naar 18.5 en gaat dan weer aan. Je temperatuur wisselt dan constant 1 graad omhoog en 1 graad omlaag (18,5 naar 19,5 en weer terug).
Als je de stooklijn goed hebt is regeling op AWT fijner vind ik en je warmtepomp kan dan constanter lopen op een laag vermogen.
Edit: het zou ook een halve graad kunnen zijn, weet het zo even niet meer zeker :X

Maar ik zou idd eens beginnen met het document van HeatTransformers.
Oh ja, en zet je tapwater comfort stand uit als die wellicht aanstaat :)

[ Voor 4% gewijzigd door Flappie op 30-09-2024 14:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteTon
jdbiggelaa schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:29:
[...]

Als je gasverbruik wil minimaliseren, kun je verder omlaag met je evenwichtstemperatuur. Ik draai al jaren met -5 en daarboven gebruik ik 0 m3 gas voor verwarming. Het best kun je dat in stappen doen, tot je merkt dat je je huis niet meer op temperatuur krijgt.
Bedankt voor je reactie. Dat was ook mijn idee.
Waarschijnlijk is -5 iets te laag om mijn huis op temperatuur te houden.
Maar om al gas te gaan stoken bij +3/+4 vind ik absurd. Daarvoor heb ik geen warmtepomp aangeschaft.

Ik heb nu mijn evenwichtstemeratuur op +2 staan. Maar ik zag in het document waar Flappie mij naar verwees dat ik in ieder geval ook [5-00] op 1 moet zetten. Laat ik dat maar eens doen.Staat bij mij nu nog op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
Flappie schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:29:
[...]

Als je een constant temperatuur wilt houden kun je eventueel omschakelen van kamerthermostaat naar aansturing op basis van AWT. Dan regel je met het daikin paneel de watertemperatuur in je systeem. Dan blijft je systeem constant draaien. Zo doe ik het ook (en vele anderen ook volgens mij).

De thermostaat heeft als nadeel dat deze bijv. bij een instelling van 19 graden opwarmte tot 19,5. Dan gaat het systeem uit. Tot de temperatuur gezakt is naar 18.5 en gaat dan weer aan. Je temperatuur wisselt dan constant 1 graad omhoog en 1 graad omlaag (18,5 naar 19,5 en weer terug).
Als je de stooklijn goed hebt is regeling op AWT fijner vind ik en je warmtepomp kan dan constanter lopen op een laag vermogen.
Edit: het zou ook een halve graad kunnen zijn, weet het zo even niet meer zeker :X

Maar ik zou idd eens beginnen met het document van HeatTransformers.
Oh ja, en zet je tapwater comfort stand uit als die wellicht aanstaat :)
Aansturing op basis van AWT hou ik zeker in mijn achterhoofd.
Dat zal wel wat meer zoeken zijn naar de juiste instellingen (stooklijn) bij diverse temperaturen.

Inderdaad eerst maar eens beginnen met het HeatTransformers document.
Mijn systeem wordt niet gebruikt voor tapwater. Dus daar heb ik geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
de 5-00 setting gaat werken om geen gas meer te stoken tot omgevingstemperatuur bereikt is. echter zodra het onder de 5 graden wordt, krijg je met defrosts te maken. Dan pas kun je de evenwichtstemperatuur gaan bepalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22:27
Hier draait de warmtepomp 1 jaar (September 2023 - September 2024)
Ons verbruik:

Verwarming:
- aantal kWh in (elektrisch): 1747
- aantal kWh uit (warmte): 7686
- resulterende SCOP: 4.4

WPB op 53°C:
- aantal kWh in (elektrisch): 285
- aantal kWh uit (warmte): 1080
- resulterende SCOP: 3.8

Totaal: 2032 kWh (elektrisch)

Betreft hoekwoning uit 1984 met 107m2 woonoppervlakte. Verbruik is beter dan ik had verwacht. Wij hebben enkel radiatoren, dus geen vloerverwarming, en stoken 20°C 24/7. Historisch gasverbruik is ~1000m3 / jaar. (0,37 m3/graaddag)

De Daikin 4 kW hybride gebruik ik als full electric. Ben ook gasloos sinds 1 jaar.
Stooklijn -10 47 en 15 25
De Ferroli wpb van 90 liter heb ik al 2 jaar. (Zie signature)

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
MijnCommentaar schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:31:
de 5-00 setting gaat werken om geen gas meer te stoken tot omgevingstemperatuur bereikt is. echter zodra het onder de 5 graden wordt, krijg je met defrosts te maken. Dan pas kun je de evenwichtstemperatuur gaan bepalen.
Met een aparte setting kun je voor defrosts compenseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
MijnCommentaar schreef op maandag 30 september 2024 @ 17:31:
Dank je voor jouw commentaar, MijnCommentaar.
Het eerste deel snap ik. Het 2e deel niet helemaal.
Hoe kan ik mijn evenwichtstemperatuur bepalen?
Ik neem aan met "trial and error", in combinatie met een juiste stooklijn?

Wordt voor defrost gas gebruikt?
Hierover moet ik nog wat kennis bijschaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
GroteTon schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:27:
[...]

Dank je voor jouw commentaar, MijnCommentaar.
Het eerste deel snap ik. Het 2e deel niet helemaal.
Hoe kan ik mijn evenwichtstemperatuur bepalen?
Ik neem aan met "trial and error", in combinatie met een juiste stooklijn?

Wordt voor defrost gas gebruikt?
Hierover moet ik nog wat kennis bijschaven.
Zodra er defrosts optreden wordt er vaak een beetje gas gebruikt afhankelijk van de inhoudt van je systeem, op een gegeven moment merk je dat het huis niet warmer wordt maar begint af te koelen, dan zit je rond het evenwichtstemperatuur en zal je die dus iets hoger meoten zetten.
Ik ga niet in op de opmerking over aanpassingen op defrosts. Dat is voor de echte experts maar bij mij werken die niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
MijnCommentaar schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:20:
[...]

Zodra er defrosts optreden wordt er vaak een beetje gas gebruikt afhankelijk van de inhoudt van je systeem, op een gegeven moment merk je dat het huis niet warmer wordt maar begint af te koelen, dan zit je rond het evenwichtstemperatuur en zal je die dus iets hoger meoten zetten.
Ik ga niet in op de opmerking over aanpassingen op defrosts. Dat is voor de echte experts maar bij mij werken die niet.
Dat is voor mij dan weer nieuw.
Welke setting is dat, om te compenseren voor de defrosts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Flappie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:39:
[...]

Dat is voor mij dan weer nieuw.
Welke setting is dat, om te compenseren voor de defrosts ?
Dat was een opmerking van jdbag… ik weet er niks van😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-10 15:17
Denk dat de compensatie rond 0C bedoeld word . code [d-03]
Pim57 schreef op zondag 3 december 2023 @ 09:30:
[...]

Er is een instelling [D-03] waarmee je in een gebied van 2 of 4 graden Rond 0°C de AWT kunt Liften met 2 of 4 graden.
Hiermee kun je het warmteverlies veroorzaakt door de defrosts compenseren. Je stooklijn kun je dan verder intact laten.

Voor jou geldt dan plaatje b.

[Afbeelding]

[ Voor 84% gewijzigd door fohn5 op 01-10-2024 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

fohn5 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:59:
Denk dat de compensatie rond 0C bedoeld word . code [d-03]

[...]
Dat is niet bedoeld voor defrosts maar voor gebieden met bv. veel sneeuwval zodat je hiervoor kan compenseren (staat ook in de manual, dacht ik) als je dak vol ligt ivm. ontdooien. Heeft in Nederland niet zoveel nut volgens mij. Uiteraard zal gasverbruik met de huidige buitentemperaturen nog niet door defrosts komen. Staat je regeling op ecologisch ingesteld (en dus niet economisch)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:41

dbzfan

Nee.

arnova schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:47:
[...]

Dat is niet bedoeld voor defrosts maar voor gebieden met bv. veel sneeuwval zodat je hiervoor kan compenseren (staat ook in de manual, dacht ik) als je dak vol ligt ivm. ontdooien. Heeft in Nederland niet zoveel nut volgens mij. Uiteraard zal gasverbruik met de huidige buitentemperaturen nog niet door defrosts komen. Staat je regeling op ecologisch ingesteld (en dus niet economisch)?
Is wat gasverbruik betreft economisch zuiniger of ecologisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

dbzfan schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Is wat gasverbruik betreft economisch zuiniger of ecologisch?
Met ecologisch zal de unit over het algemeen zoveel mogelijk elektrisch proberen te stoken. Maar dat zou boven de evenwichtstemperatuur niets uit mogen maken. Weet je zeker dat setting 5-00 '1' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-02 17:40
Beste forumleden,
sinds afgelopen vrijdag hebben wij een Daikin EHYHBX08/EVLQ goed voor verwarmen en koelen, EHYHBH08AAV3. Het lijkt nog niet optimaal te werken :|. We hebben geen vloerverwarming, maar wel een paar gloednieuwe Jaga lage temperatuur radiatoren. Probleem is het volgende:
de temperatuur van het aanvoerwater, de radiatoren in, blijft onder de 30°C, ongeveer 26 - 29°C, ook als ik de gewenste temperatuur instel op 28°C.
De stooklijn staat nu op 40 -55°C aanvoer bij 15 tot -10°C buitentemperatuur. Buitentemperatuur is nu 12°C. De 40°C halen we dus bij lange na niet en de kamertemperatuur dus ook niet.

Heeft iemand enig idee wat er verkeerd zou kunnen staan in d regeling?

vriendelijke groeten,
Joop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
JoopBJoopB schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:43:
Beste forumleden,
sinds afgelopen vrijdag hebben wij een Daikin EHYHBX08/EVLQ goed voor verwarmen en koelen, EHYHBH08AAV3. Het lijkt nog niet optimaal te werken :|. We hebben geen vloerverwarming, maar wel een paar gloednieuwe Jaga lage temperatuur radiatoren. Probleem is het volgende:
de temperatuur van het aanvoerwater, de radiatoren in, blijft onder de 30°C, ongeveer 26 - 29°C, ook als ik de gewenste temperatuur instel op 28°C.
De stooklijn staat nu op 40 -55°C aanvoer bij 15 tot -10°C buitentemperatuur. Buitentemperatuur is nu 12°C. De 40°C halen we dus bij lange na niet en de kamertemperatuur dus ook niet.

vriendelijke groeten,
Joop
Ik zou dan als eerste eens omschakelen van Kamerthermostaat naar AWT regeling. Dan kun je zelf de water temperatuur regelen op de daikin controller en dat vergelijken met de temperaturen die je zelf meet en of je het daarmee dan wel warm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
Bedankt voor je reactie! Moet ik dat dan omzetten in de installateurs modes, C-07? Of kan dat ook via het gebruikers menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Beste forumleden,

vriendelijke groeten,
Joop
Heb je al contact gehad met je installateur hierover? Staat je maximum temperatuur (9-00) niet simpelweg op ca 30C ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
Die hebben het nog niet opgelost en zijn niet heel snel.
Max temperatuur staat op 80C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

JoopBJoopB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:05:
Die hebben het nog niet opgelost en zijn niet heel snel.
Max temperatuur staat op 80C.
Heb je in de thermostaat ook gekeken wat het opgewekte vermogen is tijdens een run? Silent/nacht mode staat ook uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Beste forumleden,

vriendelijke groeten,
Joop
Welke temperatuur stel je in op 28C? Kan het zijn dat je al in AWT mode werkt ([C-07]=0, installateursmenu A.2.1.7), en dat in je in absolute mode werkt? In absolute mode wordt de stookcurve niet gebruikt, en als je AWT=28C vraagt, is het niet raar dat je 26-29C krijgt: hij schakelt dan uit als hij door de 29.9C heenschiet en schakelt even later weer in. Afhankelijk van je afgiftesysteem heeft de hybride moeite om betrouwbaar op AWT<=30C te gaan draaien zonder te pendelen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
Dat moet ik op de unit checke, ik ben nu niet thuis, maar bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
0c 07 2, besturing kamerthermostaat, dus dat is ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
JoopBJoopB schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:54:
0c 07 2, besturing kamerthermostaat, dus dat is ok
Ook dan is de vraag of je in absolute modus of in weersafhankelijke modus werkt (installateur A.3.1.1.1). Op het hoofdscherm kun je in absolute modus de AWT in stellen, dat heet daar wel "gewenste temperatuur" maar dat gaat dan over de AWT temperatuur.

Wat zijn flow, aanvoertemperatuur en retourtemperatuur (in installateursinstelling onder sensoren)? Met 0.07*deltaT*flow kun je het geproduceerd vermogen in kW berekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoopBJoopB
Installateur is langs gekomen, het lijkt erop dat het gas circuit onvoldoende is gevuld, waardoor de temperatuur van het gas de warmtewisselaar in te laag is (40°C), hierdoor slaat de warmtepomp uit (beveiliging?) en wordt de gewenste aanvoertemperatuur niet bereikt.
Maandag wordt er bijgevuld, ik zal het resultaat nog melden. Toch wellicht interessant voor mensen die hetzelfde probleem ondervinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cv75
ik had begin dit jaar last van een tekort aan koelmiddel. Was daarbij wel sprake van foutmelding U0-00 bij het uitvallen en toen er echt niet meer genoeg aanwezig was had ik 'm ook in display(en niet alleen meer onder (Informatie->Storingsbehandeling).
Verklaarde wel mijn tegenvallende cijfers qua rendement warmtepomp(Vanaf installatiemoment werd het steeds minder)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jdbiggelaa
cv75 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 08:17:
ik had begin dit jaar last van een tekort aan koelmiddel. Was daarbij wel sprake van foutmelding U0-00 bij het uitvallen en toen er echt niet meer genoeg aanwezig was had ik 'm ook in display(en niet alleen meer onder (Informatie->Storingsbehandeling).
Verklaarde wel mijn tegenvallende cijfers qua rendement warmtepomp(Vanaf installatiemoment werd het steeds minder)
Ernstige fout van de installateur. Die hoort bij oplevering te testen of er voldoende koelmiddel in de leiding zit en of er geen enkele lekkage is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-10 07:15
Allen, ik probeer bij overschot van zonne-energie de kamertemperatuur te verhogen (WP ingesteld op kamerthermostaat met modulatie aan). Echter gaat de WP telkens gas gebruiken wanneer de kamertemperatuur hoger dan het programma setpunt ingesteld wordt. Ik heb in het verleden hier nog gelezen dat mensen dit probleem hadden bij het handmatig verhogen van de kamertemperatuur. Valt dit op 1 of andere manier te verhelpen? Alle settings met betrekking tot het verhinderen van gas gebruik staan normaal goed ingesteld. Bij het gewoon volgen van het weekprogramma gaat het ook gewoon goed en wordt er geen gas gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
VincentVb schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:04:
Allen, ik probeer bij overschot van zonne-energie de kamertemperatuur te verhogen (WP ingesteld op kamerthermostaat met modulatie aan). Echter gaat de WP telkens gas gebruiken wanneer de kamertemperatuur hoger dan het programma setpunt ingesteld wordt. Ik heb in het verleden hier nog gelezen dat mensen dit probleem hadden bij het handmatig verhogen van de kamertemperatuur. Valt dit op 1 of andere manier te verhelpen? Alle settings met betrekking tot het verhinderen van gas gebruik staan normaal goed ingesteld. Bij het gewoon volgen van het weekprogramma gaat het ook gewoon goed en wordt er geen gas gebruikt.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Heb je ook de "snel aanwarmen" uit staan? gaat bij (bepaald temperatuur verschil) met gas op de turbo stand aanwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-10 07:15
Ja, die functie staat idd uit. Ik verhoog de gewenste kamertemperatuur ook maar met 1,5 graden dus je zou sowieso niet verwachten dat die functie geactiveerd zou worden.. maar de Daikin verrast op wel meer vlakken qua regeling 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:05
Hij gaat ook gas stoken wanneer zijn water temp lager is dan 18 graden is mij ooit verteld. Of het waar is...

Ja dus zoek op waterinlaat in dit topic ;)

[ Voor 17% gewijzigd door hhoekstra op 07-10-2024 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Staat dat ding niet gewoon te defrosten? Gebeurt ook op gas als je watertemperatuur te laag is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
VincentVb schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:38:
Ja, die functie staat idd uit. Ik verhoog de gewenste kamertemperatuur ook maar met 1,5 graden dus je zou sowieso niet verwachten dat die functie geactiveerd zou worden.. maar de Daikin verrast op wel meer vlakken qua regeling 🙂
Inderdaad. De regeling die Daikin toepast verrast mij ook telkens weer.
Ik heb gemerkt dat zowel de warmtepomp aan staat als dat er gas wordt gestookt (onder evenwichtstemperatuur), als de kamer al op temperatuur is. Zelfs tot 0.5 graden boven de ingestelde temperatuur. Ik heb geen buffervat en gebruikt de installatie niet voor tapwater. En ook geen defrost.

Dat een systeem "overshoot" heeft, snap ik. Maar dat er dan ook energie wordt ingestopt, is toch wel heel apart. Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
cv75 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 06:52:
[...]

Heb je ook de "snel aanwarmen" uit staan? gaat bij (bepaald temperatuur verschil) met gas op de turbo stand aanwarmen.
Dat is setting [C-0A]. Is hierbij 1 aan of uit?
Ik heb 2 verschillende bronnen die beiden iets anders zeggen.

De "tabel lokale instelling" van Daikin zegt => 0:Uitschakelen 1:Inschakelen

Het document "Optimalisatie van de Daikin-Intergas hybride warmtepomp" van HeatTransformers zegt:
Deze functie kunt u uitzetten door parameter C-0a op 1 te zetten.

Ik heb de neiging om Daikin te geloven.
Want "1" is normaal gesproken ook "aan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:41

dbzfan

Nee.

GroteTon schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Dat is setting [C-0A]. Is hierbij 1 aan of uit?
Ik heb 2 verschillende bronnen die beiden iets anders zeggen.

De "tabel lokale instelling" van Daikin zegt => 0:Uitschakelen 1:Inschakelen

Het document "Optimalisatie van de Daikin-Intergas hybride warmtepomp" van HeatTransformers zegt:
Deze functie kunt u uitzetten door parameter C-0a op 1 te zetten.

Ik heb de neiging om Daikin te geloven.
Want "1" is normaal gesproken ook "aan".
Dat laatste is inderdaad verwarrend, moet C-0a op 1 of 0...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Ik weet vrij zeker dat 1 = Snel verwarmen aan, 0 = Snel verwarmen uit. Maar ik denk niet dat dat je probleem is. Volgens de manual van Daikin doet dat alleen iets wanneer het setpoint meer dan 3 graden hoger is dan de huidige kamer temperatuur. Of de manual klopt niet (meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteTon
arnova schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 14:38:
Ik weet vrij zeker dat 1 = Snel verwarmen aan, 0 = Snel verwarmen uit. Maar ik denk niet dat dat je probleem is. Volgens de manual van Daikin doet dat alleen iets wanneer het setpoint meer dan 3 graden hoger is dan de huidige kamer temperatuur. Of de manual klopt niet (meer)?
Ik denk het ook.
1 = Snel verwarmen aan
0 = Snel verwarmen uit
Staat zo ook in de Engelse installer reference guide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
hhoekstra schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:23:
Hij gaat ook gas stoken wanneer zijn water temp lager is dan 18 graden is mij ooit verteld. Of het waar is...

Ja dus zoek op waterinlaat in dit topic ;)
niet waar, wanneer de waterinlaat temperatuur onder de 16 graden komt wordt er gas gestookt totdat de inlaat temperattur weer rond de 18 graden is. het zal iets met de warmtewisselaar te maken hebben en efficientie. Ik neem aan dat een full electric de buh gaat gebruiken wanneer dit speelt.
Pagina: 1 ... 36 ... 45 Laatste