Daikin-Intergas hybrid. Ervaringen en discussies

Pagina: 1 ... 37 ... 45 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VincentVb
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-08 16:08
De verhoging vindt ook plaats wanneer de wp aan het runnen is dus de awt is reeds rond de 32 graden. De target awt wordt dan met 1,25 graden verhoogd waarna de wp gas gaat bij gebruiken.. ik probeer nog wat extra testen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 14:57
Ik heb C-0A ook maar eens bekeken. Via de handleiding had ik hem 1 staan. Nu maar even op 0 gezet en hij verbruikt nu geen gas meer bij het opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:50

arnova

weet veel, maar niet alles

hhoekstra schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 08:46:
Ik heb C-0A ook maar eens bekeken. Via de handleiding had ik hem 1 staan. Nu maar even op 0 gezet en hij verbruikt nu geen gas meer bij het opstoken.
Als dat echt zo is, dan klopt de manual niet (meer?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:04
goed lezen is ook een vak
letterlijk uit de manual : [C-0A] Functie binnen snel verwarmen 0: Uitschakelen 1: Inschakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 14:57
fohn5 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:07:
letterlijk uit de manual : [C-0A] Functie binnen snel verwarmen 0: Uitschakelen 1: Inschakelen
Klopt maar er spookt hier een manual rond waarin het tegenovergestelde staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

fohn5 schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 10:07:
Ik weet niet of dat als reactie was op mijn post. Maar ik doel er specifiek op dat de optie snel verwarmen sowieso pas wat zou moeten doen bij een delta van 3 graden, volgens dus de manual...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_H
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-02 21:43

J_H

Hier is deze week een altherma hybrid geïnstalleerd, helaas werkt het nog niet. De warmtepomp gaat na een tijdje uit met een "e5 00 oververhitting inverter compressormotor".

Dit teruggekoppeld naar de installateur. Die heeft geen idee, en gaat met Daikin schakelen.

Eerder was er ook al een debietprobleem. Die is opgelost nadat ik de waterdruk heb bijgewerkt, en de radiatoren verder heb opengedraaid.

Er zou ook een buffervat worden geplaatst, maar de installateur had die niet meegekregen. Toen ik hem erop wees dat die ook zou worden geïnstalleerd, kwam hij met een verhaal dat dat toch niet nodig was omdat de radiatoren zelf ook als zodanig fungeren. Volgens mij niet helemaal waar, en daarom gezegd dat ik verwacht dat het ding alsnog geïnstalleerd wordt.

Al met al nog niet helemaal een succes dus, maar dat ligt niet aan de ketel/warmtepomp. Scheelt dat ik achteraf betaal. Ze mogen dit eerst oplossen voordat ik geld overmaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Met betrekking tot je buffervat
- Vanaf medio 2023 adviseert Daikin altijd een AVDO en 20 ltr buffervat te instaleren.

voor nog wat meer achtergrondinfo/ installatieproblemen / ervaringen hier de link naar het hele topic
Huis 1989 geen VV , hybride lijkt juiste keuze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooizooi2
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-02 21:59
Mijn moeder heeft sinds een jaartje een Daikin-Intergas, ze woont niet om de hoek, dus ik kan maar beperkt wat settings testen... Ik zie op de uitlezing van een P1 meter dat de warmtepomp tussen middernacht en 5 uur 'sochtends 3 keer per uur uit/aan gaat. Dat voelt wat veel maar enfin. Maar ik zie ook dat er in diezelfde tijd nog 2 cuub gas wordt verbruikt. Ik heb het over de laatste paar dagen, wanneer het 's nachts zo'n 10 graden C is.
Hoe kan dat? Staat de pomp nu al te de-icen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:48
mooizooi2 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:34:
Mijn moeder heeft sinds een jaartje een Daikin-Intergas, ze woont niet om de hoek, dus ik kan maar beperkt wat settings testen... Ik zie op de uitlezing van een P1 meter dat de warmtepomp tussen middernacht en 5 uur 'sochtends 3 keer per uur uit/aan gaat. Dat voelt wat veel maar enfin. Maar ik zie ook dat er in diezelfde tijd nog 2 cuub gas wordt verbruikt. Ik heb het over de laatste paar dagen, wanneer het 's nachts zo'n 10 graden C is.
Hoe kan dat? Staat de pomp nu al te de-icen?
nee, het is geen de-icen dat is 100% zeker, dat gebeurt echt niet rond de tien graden.
Is het een monoblock of een split unit? ofwel gaat het cv water naar buiten of blijft het binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooizooi2
MijnCommentaar schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:45:
[...]

nee, het is geen de-icen dat is 100% zeker, dat gebeurt echt niet rond de tien graden.
Is het een monoblock of een split unit? ofwel gaat het cv water naar buiten of blijft het binnen?
Eh,een EVLQ05CAV3 staat buiten, dan is het toch split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
twee weken geleden ook behandeld in dit forum, even teruglezen welke settings je kunt aanpassen.
( het lijkt me niet de bedoeling om alles te herkauwen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooizooi2
MijnCommentaar schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:25:
twee weken geleden ook behandeld in dit forum, even teruglezen welke settings je kunt aanpassen.
( het lijkt me niet de bedoeling om alles te herkauwen)
Ik had er op het forum en daarbuiten al wat leesuurtjes opzitten... De lijstjes en documenten heb ik zeker ook paraat. Maar met al die info snap ik niet hoe het kan dat de pomp blijft pendelen in de genoemde situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
de link van heattransformers moet je lezen al vaak vemeld.

[ Voor 65% gewijzigd door MijnCommentaar op 13-10-2024 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@mooizooi2 Zou maar eens kijken of het werkelijk 10 C was en niet rond de 4C s'morgens vroeg gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid. Heb hier van vrijdag op zaterdag morgen ook wat defrost gehad in het noorden. Wat betreft je gasverbruik zie evenwichtstemperatuur .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooizooi2
fohn5 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 09:39:
@mooizooi2 Zou maar eens kijken of het werkelijk 10 C was en niet rond de 4C s'morgens vroeg gecombineerd met een hoge luchtvochtigheid. Heb hier van vrijdag op zaterdag morgen ook wat defrost gehad in het noorden. Wat betreft je gasverbruik zie evenwichtstemperatuur .
Ik heb nog even opnieuw gekeken en vergeleken met het temperatuur verloop bij mij thuis (100 km verderop dan bij mijn moeder). Het zou inderdaad wel kunnen dat het 5 graden was (inderdaad kouder dan ik dacht).
Hoe dan ook is de pomp gisteren de volledige dag elk uur 3 keer uit geweest. Bij het verloop van afgelopen nacht zie ook dat er pas vanaf zo'n 5 C buitentemp met gas bijgestookt werd. Ik heb niet kunnen vinden in hoeveel stapjes deze pomp kan moduleren. En snap daarom nog steeds niet waarom de pomp altijd dezelfde aan/uit cyclus tijd lijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@mooizooi2 Een kleine tip een warmtepomp zal ook zijn vermogen / warmte kwijt moeten kunnen anders stopt / start deze ook continu. Je kan maar tot op zekere hoogte terug moduleren .
Ik zou me toch nog maar iets meer inlezen op dit forum, zie ook het advies van @MijnCommentaar en als je op zoek bent naar basisbegrippen is deze site mogelijk ook nog iets https://warmtepomp-weetjes.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:04
Ligt ook idd aan je afgifte systeem. Ik heb alleen radiatoren en 1 grote convector.
Als de aanvraag watertemperatuur 30 graden of minder is zie ik ook pendelgedrag. Kijk dus ook even wat je watertemperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooizooi2
fohn5 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:13:
@mooizooi2 Een kleine tip een warmtepomp zal ook zijn vermogen / warmte kwijt moeten kunnen anders stopt / start deze ook continu. Je kan maar tot op zekere hoogte terug moduleren .
Ik zou me toch nog maar iets meer inlezen op dit forum, zie ook het advies van @MijnCommentaar en als je op zoek bent naar basisbegrippen is deze site mogelijk ook nog iets https://warmtepomp-weetjes.nl/

Ik schrijf toch dat ik al meerdere uren heb zitten lezen en meerdere handleidingen heb doorgespit. Ik kan daar niet vinden wat het modulatiebereik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mooizooi2
Flappie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 12:59:
Ligt ook idd aan je afgifte systeem. Ik heb alleen radiatoren en 1 grote convector.
Als de aanvraag watertemperatuur 30 graden of minder is zie ik ook pendelgedrag. Kijk dus ook even wat je watertemperatuur is.
Ga ik doen. Tnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
wanneer er gas gebruikt wordt vanaf 5 graden, zal de evenwichtstemperatuur daar op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@mooizooi2 zou gewoon eens modulatie in dit topic intypen vind je exact een uitleg hoe het zit . Dus misschien iets effectiever zoeken.
https://gathering.tweaker...tie%20&data%5Bboolean%5D=

en in het bijzonder https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75013000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 03-09 18:10
Tweakers,

Wellicht kunnen jullie mij helpen met het volgende;
De cv pomp van mijn systeem (Intergas ketel) blijft 24/7 draaien.
Heb naar mijn idee alle instellingen al eens aangepast maar hij blijft maar weer aanslaan.
Onderstaand zijn m’n instellingen op dit moment;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7u4VetYVgBzT0SK0QVNR3JrVjSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0Lpj954LoB1q6R76sFugSfw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aL1JYrb5sFvvTOHFpM9fH8gTays=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jGeHWR8uc6aWP4yWPFaobQPE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W9D6kV7vzlsPJIo45VxlKWKFXXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJtU3ANczZeUfHMZauqwCi6P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0jdXBczhqCcObE9h_qFhSMqsJw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8EXevpVsh2hl6o2dk3jEzVd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXqE68bxCqCMizYaOuauXFGOXuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahaA6EAnsuxLTqoy07OXRtRy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnjVIxLQ1FaSN4Tc_JCY1jZnoqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnmaDEfZDNacc09FFaP3BUKc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZFA__TWWxfqgl7Gq10EvdnqnBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f4J8mx2fAUJy15PUMWn9rB8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjonSPq178lpt94QoYG7HqUv9EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oPipqZ4hLGZcJAbPyC6wtOdR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I9b0kTmOu7zU9Cs4NsFgpW6fVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VwIPWTnTknNHORvYWsXGfBGm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z56ZATBgy4oW_UFe1s3_bf-l6LQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tE79kCP0DZzESEcigixbrUhX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQRqeqmisWWz77TouwA3NZ9dCks=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxSDRh6NFUjDPStX2Vpxccbh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gyHRze0nKlR4Yc1_LqRGBbnK9ss=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1POxGFtBHt2Hr5TCTTumjqx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_K32u_IQHMZf4Xri94oa0EsRQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KSaoUQrRmFH3MrJoWqq5Ft3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCYlZvnGRAFEADOvBg9rF4OFefc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuVRdoGpGCLJCHmXZS5qjtf3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOvCP_Dzo6vSIfK0LGyQCO7DaaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzZeu8izlqh1wX9DI3tXKQZl.jpg?f=fotoalbum_large

Mochten jullie ideeën over de instellingen hebben laat of zie ik iets over het hoofd, ik ontvang graag jullie feedback!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
Pagina 0f, optie 0d staat op 2, dat is normaliter de instelling voor "Pompbedrijfsmodus"
0: Continu
1: Monster
2: Verzoek

Is er op 1 of andere manier geen warmtevraag?
Is het alleen de pomp die draait? Of wordt er ook warmte gegenereerd?
Volgens mij zit er ook een vorstbeveiliging in waardoor er onder bepaalde buiten temperaturen het systeem vanzelf begint te verwarmen, ook als deze uit staat.

Hoeveel energie vebruikt je systeem als de pomp draait?

Vorstbescherming is trouwens deze optie:
Pagina 2, optie 06 (2-06):
0: Uitgeschakeld
1: Geactiveerd

Ik heb deze ook uitgezet omdat het systeem soms zo ineens aan ging en de buitenunit ook warmte genereerde terwijl er helemaal geen vraag is.

Edit: Zie dat je die al uit hebt staan (de vorstbeveiliging)

[ Voor 25% gewijzigd door Flappie op 13-10-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
vorstbeveiliging gaat alleen aan op een monoblock bij een buitentemperatuur onder de 4 graden en een waterinlaattemperatuur onder de 16 graden. Dit is een beveiligingsinstelling en kun je dus niet uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
MijnCommentaar schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:49:
vorstbeveiliging gaat alleen aan op een monoblock bij een buitentemperatuur onder de 4 graden en een waterinlaattemperatuur onder de 16 graden. Dit is een beveiligingsinstelling en kun je dus niet uitzetten.
Nee hoor, had ik ook op mijn split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
Flappie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:42:
Pagina 0f, optie 0d staat op 2, dat is normaliter de instelling voor "Pompbedrijfsmodus"
0: Continu
1: Monster
2: Verzoek

Is er op 1 of andere manier geen warmtevraag?
Is het alleen de pomp die draait? Of wordt er ook warmte gegenereerd?
Volgens mij zit er ook een vorstbeveiliging in waardoor er onder bepaalde buiten temperaturen het systeem vanzelf begint te verwarmen, ook als deze uit staat.

Hoeveel energie vebruikt je systeem als de pomp draait?

Vorstbescherming is trouwens deze optie:
Pagina 2, optie 06 (2-06):
0: Uitgeschakeld
1: Geactiveerd

Ik heb deze ook uitgezet omdat het systeem soms zo ineens aan ging en de buitenunit ook warmte genereerde terwijl er helemaal geen vraag is.

Edit: Zie dat je die al uit hebt staan (de vorstbeveiliging)
Vorstbeveiliging heb ik inderdaad al even mee lopen proberen, haalt niks uit.
Warmtevraag is er niet en het is alleen de pomp die draait. WP slaat niet aan.
Heb een Nest gekoppeld aan m’n systeem, het verwarmen werkt daar uitstekend mee. Ook als ik de Nest op ‘verwarmen uit’ zet pompt ie ook door.
Met homewizard kan ik duidelijk zien dat er zo’n 50w alleen gebruikt wordt voor de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopBJoopB
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-02 17:40
JoopBJoopB schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 12:57:
Installateur is langs gekomen, het lijkt erop dat het gas circuit onvoldoende is gevuld, waardoor de temperatuur van het gas de warmtewisselaar in te laag is (40°C), hierdoor slaat de warmtepomp uit (beveiliging?) en wordt de gewenste aanvoertemperatuur niet bereikt.
Maandag wordt er bijgevuld, ik zal het resultaat nog melden. Toch wellicht interessant voor mensen die hetzelfde probleem ondervinden.
Er zat niet te weinig, maar te veel koelmiddel in het circuit. Dat is nu het hersteld en de installatie draait als een zonnetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
MarviinL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Vorstbeveiliging heb ik inderdaad al even mee lopen proberen, haalt niks uit.
Warmtevraag is er niet en het is alleen de pomp die draait. WP slaat niet aan.
Heb een Nest gekoppeld aan m’n systeem, het verwarmen werkt daar uitstekend mee. Ook als ik de Nest op ‘verwarmen uit’ zet pompt ie ook door.
Met homewizard kan ik duidelijk zien dat er zo’n 50w alleen gebruikt wordt voor de pomp.
Heb je al eens geprobeerd het hele systeem van de spanning te halen, zowel buiten unit als binnenunit (gasketel) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
Flappie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:10:
[...]

Heb je al eens geprobeerd het hele systeem van de spanning te halen, zowel buiten unit als binnenunit (gasketel) ?
Yes, ook meermaals geprobeerd.
Inmiddels kloot ik hier al een dik jaar mee, instellingen heb ik dus ook al een keer of 6 compleet opnieuw gedaan.

Weet iemand btw of er een terug naar fabrieksinstellingen mogelijkheid is?
Dit staat in geen enkele handleiding, ook bij Daikin kan ik dit niet achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
MarviinL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Yes, ook meermaals geprobeerd.
Inmiddels kloot ik hier al een dik jaar mee, instellingen heb ik dus ook al een keer of 6 compleet opnieuw gedaan.

Weet iemand btw of er een terug naar fabrieksinstellingen mogelijkheid is?
Dit staat in geen enkele handleiding, ook bij Daikin kan ik dit niet achterhalen.
Is er niet met de instellingen op de gasketel gerommeld en is daar iets ingesteld?
Wat staat er op het display van de CV ketel? Geeft deze nog een code op het display ?

Als je wilt kan ik wel eens foto's maken van mijn settings en kun je dat vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Flappie op 13-10-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarviinL
Flappie schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Is er niet met de instellingen op de gasketel gerommeld en is daar iets ingesteld?
Wat staat er op het display van de CV ketel? Geeft deze nog een code op het display ?

Als je wilt kan ik wel eens foto's maken van mijn settings en kun je dat vergelijken.
Settings op de ketel zijn ook allemaal teruggezet naar standaard, een deel word ook overruled door de wp.
Display van de ketel geeft stand 0 aan tijdens het rondpompen.

Foto’s van jou settings zouden tof zijn, heb ik in ieder geval wat vergelijkingsmateriaal😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambuxz
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-07 14:43
Ik hebt de Daikin Altherma R hybride op het oog, maar twijfel nog tussen de 5 en 8kw, de voornaamste reden dat ik de 8 Interessant vindt is omdat die ook kan koelen. Echter kan ik nergens het minimum vermogen van de Daikin buitenunits vinden. Heeft iemand hier al eens wat over kunnen vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fohn5
Het minimumvermogen van de 8 kW warmtepomp is volgens mij rond de 350- 400 W . Stby verbruik is bij mij 18W. Ik dacht dat het minimum vermogen voor de 5 en de 8kW gelijk zijn , maar ben hier niet zeker van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
@Sambuxz ligt ook aan je afgifte systeem.
Die van mij gaat met alleen radiatoren pendelen als de awt lager is dan 30 graden.
Maar met vloerverarming kun je wel lagere temperaturen halen zonder pendelen vermoed ik.
Bij awt 30 graden zie ik met de huidige temperaturen idd zo rond de 300 watt verbruik van binnen + buiten unit samen.

En inderdaad wat @fohn5 zegt, volgens mij is het minimum vermogen van zowel de 5kW als de 8kW nagenoeg gelijk. maar houd er ook rekening mee dat het wel even duurt voordat het minimum vermogen is bereikt. Hij begint op hoog vermogen en gaat dan langzaam afschalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

Flappie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:24:
Die van mij gaat met alleen radiatoren pendelen als de awt lager is dan 30 graden.
Maar met vloerverarming kun je wel lagere temperaturen halen zonder pendelen vermoed ik.
Bij awt 30 graden zie ik met de huidige temperaturen idd zo rond de 300 watt verbruik van binnen + buiten unit samen.

En inderdaad wat @fohn5 zegt, volgens mij is het minimum vermogen van zowel de 5kW als de 8kW nagenoeg gelijk. maar houd er ook rekening mee dat het wel even duurt voordat het minimum vermogen is bereikt. Hij begint op hoog vermogen en gaat dan langzaam afschalen.
Ventilatoren op je radiatoren kan ook enorm helpen voor je afgifte bij lage temperaturen. Bovendien verbetert het je rendement....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_H
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-02 21:43

J_H

Algemene vraag: ik zag dat mijn (horizontale ) rookafvoer richting buiten naar boven toe loopt. Mogelijk is dat ook nodig ivm afvoer gassen , die stijgen.

Naar binnen loopt het dus af. Ik zag dat hier ook regenwater in loopt. Is zoiets kwalijk? Ik kan me voorstellen dat regenwater die zo de ketel inloopt, niet de bedoeling is?

Het is niet veel water, maar er loopt nu wel water in. Zeker als de wind erop staat tijdens een bui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Installatie voorschrift Daikin :

7.13.8 Een horizontaal schoorsteensysteem
plaatsen
Het 60/100 mm horizontaal schoorsteensysteem kan worden
verlengd tot een maximumlengte zoals vermeld in de tabel met
maximale pijplengtes. Bereken de equivalente lengte volgens de
specificaties in deze handleiding.
VOORZICHTIG
Lees de installatiehandleidingen van de ter plaatse te
voorziene onderdelen.
De horizontale schoorsteen MOET geïnstalleerd worden onder een
gradiënt van 3° naar de ketel (50 mm per meter) en MOET worden
ondersteund met ten minste 1 steun op elke lengte van een meter.
De beste aanbevolen positie van de steun is net voor het
koppelstuk.
INFORMATIE
Flexibele schoorsteengasleidingen mogen NIET worden
gebruikt in horizontale aansluitgedeelten
[

Montage lijkt dus correct , uiteinde zou er, als voorbeeld , zo uit kunnen zien.
https://www.warmteservice...P-muurdoorvoer/p/52682505

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grjn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 18:09
J_H schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:57:
Algemene vraag: ik zag dat mijn (horizontale ) rookafvoer richting buiten naar boven toe loopt. Mogelijk is dat ook nodig ivm afvoer gassen , die stijgen.

Naar binnen loopt het dus af. Ik zag dat hier ook regenwater in loopt. Is zoiets kwalijk? Ik kan me voorstellen dat regenwater die zo de ketel inloopt, niet de bedoeling is?

Het is niet veel water, maar er loopt nu wel water in. Zeker als de wind erop staat tijdens een bui.
Afschot moet volgens Rogafa 3 graden naar de ketel toe zijn. Dit om zodat het (zure) condens water niet in de rookgasafvoer blijft staan.

De rookgasafvoer loop helemaal naar onderen in je ketel en zit daar met een tussenstuk (de condensafvoer) aangesloten op de warmtewisselaar (zie hier). Condens uit de warmtewisselaar en rookgasafvoer stromen zo de condensafvoerbak in en via een sifon naar je riool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambuxz
Flappie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:24:

Ik wil inderdaad voorkomen dat ie onnodig veel gaat pendelen, voor mij betreft het ca 72m2 vloerverwarming en ca 50m2 met radiatoren. De installateur raadt de 8kw af omdat minder capaciteit beter zou zijn dan overcapaciteit, echter zou ik het liefst ook kunnen koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Koevlaas formule geeft een goede inschatting van het benodigde vermogen.
Vermogen warmtepomp in kW (afgerond naar boven) = gasverbruik x 8 / 1650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sambuxz
@fohn5 ja, die is lastig inschatten omdat we het huis een paar maanden geleden hebben gekocht en compleet verbouwd, inclusief nieuwe kozijnen hr++, vloerisolatie, dakisolatie en spouwmuurisolatie. Als ik een grove inschatting van het gasgebruik maak kom ik op ca 6.4kw uit, en dat zit er precies tussen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:32

dbzfan

Nee.

Wij hebben recentelijk een huis gekocht met een daikin-intergas combinatie met buffervat.
Beneden ligt vloerverwarming en boven en op zolder zijn radiatoren.
Omdat de zolder gestuct moest worden moesten er tijdelijk 2 radiatoren verwijderd worden. We hebben het systeem uitgezet, via de aanvulslang de druk en wat water eruit laten lopen en vervolgens de 2 radiatoren eraf gehaald. Nu hebben we een week later de radiatoren weer aangesloten, het syssteem via de vulslang gevuld, radiatoren ontlucht, ketel ontlucht via handmatige ontluchter en bij het vullen kwam er ook lucht uit de automatische ontluchter. (Op het buffervat zit ook een rood dingetje? Ontlucht dat automatisch?) Tot 1.8 bar gevuld. Ketel aangezet, geeft op kleine display geen error. Warm tapwater werk. Echter op de daikin thermostaat verschijnt een "error 7h-01 debiet probleem". Hij gaat vervolgens niet over op verwarmen. Via het installateursmenu nog geprobeerd te ontluchten maar daar stopt ie gelijk mee als je op starten drukt en dan verschijnt de error weer. Iemand een oplossing?

[ Voor 3% gewijzigd door dbzfan op 18-10-2024 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
dbzfan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:07:
Wij hebben recentelijk een huis gekocht met een daikin-intergas combinatie met buffervat.
Beneden ligt vloerverwarming en boven en op zolder zijn radiatoren.
Omdat de zolder gestuct moest worden moesten er tijdelijk 2 radiatoren verwijderd worden. We hebben het systeem uitgezet, via de aanvulslang de druk en wat water eruit laten lopen en vervolgens de 2 radiatoren eraf gehaald. Nu hebben we een week later de radiatoren weer aangesloten, het syssteem via de vulslang gevuld, radiatoren ontlucht, ketel ontlucht via handmatige ontluchter en bij het vullen kwam er ook lucht uit de automatische ontluchter. (Op het buffervat zit ook een rood dingetje? Ontlucht dat automatisch?) Tot 1.8 bar gevuld. Ketel aangezet, geeft op kleine display geen error. Warm tapwater werk. Echter op de daikin thermostaat verschijnt een "error 7h-01 debiet probleem". Hij gaat vervolgens niet over op verwarmen. Via het installateursmenu nog geprobeerd te ontluchten maar daar stopt ie gelijk mee als je op starten drukt en dan verschijnt de error weer. Iemand een oplossing?
Heb je het systeem al herstart om de fout te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Flappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:12:
[...]

Heb je het systeem al herstart om de fout te resetten?
Ik heb de stekker 2 minuten uit de ketel gehad..
Thermostaat niet gereset, hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnn2
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-08 10:50
Hallo,
Tot welke buitentemperatuur kan deze wp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappie
dbzfan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:13:
[...]

Ik heb de stekker 2 minuten uit de ketel gehad..
Thermostaat niet gereset, hoe doe je dat?
Je moet de buiten unit van de stroom halen. Dan gaat ook de binnenunit en de thermostaat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
martijnn2 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:13:
Hallo,
Tot welke buitentemperatuur kan deze wp?
Hoe bedoel je dit?
Je kunt instellen tot welke temperatuur hij WP-only draait en je kunt instellen vanaf welke temperatuur de gasketel mag meedraaien. Wat jij wilt dus :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Flappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Je moet de buiten unit van de stroom halen. Dan gaat ook de binnenunit en de thermostaat uit.
Ik weet niet precies waar deze aangesloten zit want deze staat op het dak, maar ik kan de groep waar die op zit natuurlijk uitzetten en aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
dbzfan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Ik weet niet precies waar deze aangesloten zit want deze staat op het dak, maar ik kan de groep waar die op zit natuurlijk uitzetten en aanzetten.
Dat is inderdaad een optie. En anders zit er (officieel) een werkschakelaar naast de buitenunit.
Bij mij zit die binnen naast de binnenunit omdat ik dat perse zo wilde hebben.
Daikin is hier zelf geweest voor de inbedrijfstelling en heeft het goedgekeurd :)
Even afhankelijk dus van wat jouw installateur heeft gedaan :)

Maar ergens zou er officieel een werkschakelaar moeten zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door Flappie op 18-10-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Flappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Dat is inderdaad een optie. En anders zit er (officieel) een werkschakelaar naast de buitenunit.
Daikin is hier zelf geweest voor de inbedrijfstelling en heeft het goedgekeurd :)

Ik heb even gegoogled op werkschakelaar en deze zit volgens mij ook naast mijn binnenunit.. Zal deze morgen is even uitzetten dan en weer aanzetten..
Andere optie is verstopt filter, maar dit lijkt me sterk ineens.
Of de pomp kapot..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
dbzfan schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:07:
Via het installateursmenu nog geprobeerd te ontluchten maar daar stopt ie gelijk mee als je op starten drukt en dan verschijnt de error weer. Iemand een oplossing?
Heb je op de controller wel AWT en LWT uitgezet , dus geen groene lampjes meer op de controller voor je ging ontluchten anders werkt ontluchting niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

fohn5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 08:58:
[...]

Heb je op de controller wel AWT en LWT uitgezet , dus geen groene lampjes meer op de controller voor je ging ontluchten anders werkt ontluchting niet..
Groene lampje uitgezet alleen blijft tapwater wel aan als ik het check via het huisje..
Heb de buitenunit gereset maar probleem blijft bestaan 😭

Edit, ontluchting wel kunnen starten nu maar debiet in het ontluchting scherm blijft op 0l/min staan..

Ook als ik pomptest selecteer gebeurd er niks..

[ Voor 15% gewijzigd door dbzfan op 19-10-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
je moet beide uit zetten dus verwarming en tapwater .
dan pas kun je ontlucjten .
daarna keuze handmatig of automatisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 20:42
Flappie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:23:
[...]

Die werkschakelaar is een veiligheidsvoorziening voor monteurs die aan de buitenunit moeten werken. Die hoort dus binnen handbereik van de buitenunit te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
jdbiggelaa schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:12:
[...]

Die werkschakelaar is een veiligheidsvoorziening voor monteurs die aan de buitenunit moeten werken. Die hoort dus binnen handbereik van de buitenunit te zitten.
Ja dat weet ik.
Maar mijn monteur was het ermee eens en de inbedrijfstelling is door Daikin zelf gedaan en was ook akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

fohn5 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:56:
je moet beide uit zetten dus verwarming en tapwater .
dan pas kun je ontlucjten .
daarna keuze handmatig of automatisch
Ja gedaan.. maar de pomp doet niks bij het ontluchten.. 0 l/m..
Maandag maar is een monteur regelen vrees ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 13:18
Sambuxz schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 07:12:
Ik hebt de Daikin Altherma R hybride op het oog, maar twijfel nog tussen de 5 en 8kw, de voornaamste reden dat ik de 8 Interessant vindt is omdat die ook kan koelen. Echter kan ik nergens het minimum vermogen van de Daikin buitenunits vinden. Heeft iemand hier al eens wat over kunnen vinden?
Voor koelen kan je beter een single split van 1500 euro in je huis laten hangen.. Waarschijnlijk ben je uiteindelijk hetzlefde kwijt.

Wat hier in NL de zomers vervelend maakt is onze vochtige zeewind, de hoge RH% maakt het ontzettend drukkend, dat kan bij 25C in huis al heel vervelend zijn. Lucht ontvochtigen lukt met L/W niet. :)

Kan je in de datasheets van Daikin ook niks vinden over het minimumvermogen? Zou wel moeten lijkt me?

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 06:21
fohn5 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 09:20:
Het minimumvermogen van de 8 kW warmtepomp is volgens mij rond de 350- 400 W . Stby verbruik is bij mij 18W. Ik dacht dat het minimum vermogen voor de 5 en de 8kW gelijk zijn , maar ben hier niet zeker van .
buitenunit zit hier rond de 260 op het moment (wel met lage ta) ook de 8kw (gemeten met een shelly clamp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstvV
  • Niet online
J_H schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:57:

Dat is om het condenswater wat nog ontstaat in de afvoer terug te laten lopen naar de ketel waarna het het riool in kan lopen. Dat is gewoon voorschrift dat het een bepaald afschot heeft.

Edit: te laat zag ik net, iemand had dit al geschreven.

[ Voor 3% gewijzigd door ErnstvV op 20-10-2024 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
Mocht je volgende Storingscode 50 F op ketel zien .
Fase verkeerd , stekker omdraaien van de ketel en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Hi!

Vandaag heb ik de 8kw versie in ons huis laten installeren.
Echter zijn we tijdens de verbouwing een thermostaat kabel vergeten te installeren. De thermostaat zit nu dus naast de ketel.

We hebben flink huis (500m2) dus het is wel de bedoeling dat er uiteindelijk meer zone regeling komt, dus sommige kamers krijgen hun eigen thermostaat. Op welk systeem kan ik het beste overstappen? De monteur raadde Honeywell aan, maar geen idee of dat goed is.

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k.monsma
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 05-08 18:50
Denzis schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 22:10:
Hi!

Vandaag heb ik de 8kw versie in ons huis laten installeren.
Echter zijn we tijdens de verbouwing een thermostaat kabel vergeten te installeren. De thermostaat zit nu dus naast de ketel.

We hebben flink huis (500m2) dus het is wel de bedoeling dat er uiteindelijk meer zone regeling komt, dus sommige kamers krijgen hun eigen thermostaat. Op welk systeem kan ik het beste overstappen? De monteur raadde Honeywell aan, maar geen idee of dat goed is.
Ik zou op een temperatuursafhankelijke AWT gaan regelen en dan per ruimte een regelbare thermostaat op de radiator zetten. Dus geen centrale thermostaat. Je regelt per ruimte en afhankelijk van hoeveel ruimtes warmte nodig hebben regelt de warmtepomp dan wel het benodigde warme water. Je moet alleen een goed stooklijn bepalen zodat je zeker weet dat alle ruimtes met de ingestelde stooklijn ook warm genoeg worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

MarviinL schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:33:
Tweakers,

Wellicht kunnen jullie mij helpen met het volgende;
De cv pomp van mijn systeem (Intergas ketel) blijft 24/7 draaien.
Heb naar mijn idee alle instellingen al eens aangepast maar hij blijft maar weer aanslaan.
Onderstaand zijn m’n instellingen op dit moment;
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mochten jullie ideeën over de instellingen hebben laat of zie ik iets over het hoofd, ik ontvang graag jullie feedback!
Is er een lijst van wat al deze codes doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarviinL
dbzfan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Is er een lijst van wat al deze codes doen?
Deze vind je achter in de installateurshandleiding :)

Staat onderaan de onderstaande pagina;

https://www.daikin.nl/nl_...uide-documents-b7f056ea11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReGro
  • Laatst online: 01-11-2024
Beste mensen, dit is de eerste keer voor mij op dit forum.

Recentelijk is er Daikin Intergas installatie gemonteerd in mijn huis, hetgeen naar tevredenheid heeft plaatsgevonden.
Echter een ding stoort mij ontzettend, als ik naar de YouTube filmpjes kijk van Daikin dan zie ik een presentatie van kamer thermostaten waarbij je de kamertemperatuur in HELE en DECIMALE graden (bv 23,3) aangeeft. Mijn thermostaat geeft alleen HELE graden (bv 23) aan. In de handleiding van de thermostaat staat ook nergens hoe je dit kan omzetten. De installateur weet het ook niet en Daikin verwijst weer terug naar de installateur, maw ik kom er niet uit.
Ik zou het wel fijn vinden als iemand van jullie mij een advies zou kunnen verstrekken, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

ReGro schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:43:
Beste mensen, dit is de eerste keer voor mij op dit forum.

Recentelijk is er Daikin Intergas installatie gemonteerd in mijn huis, hetgeen naar tevredenheid heeft plaatsgevonden.
Echter een ding stoort mij ontzettend, als ik naar de YouTube filmpjes kijk van Daikin dan zie ik een presentatie van kamer thermostaten waarbij je de kamertemperatuur in HELE en DECIMALE graden (bv 23,3) aangeeft. Mijn thermostaat geeft alleen HELE graden (bv 23) aan. In de handleiding van de thermostaat staat ook nergens hoe je dit kan omzetten. De installateur weet het ook niet en Daikin verwijst weer terug naar de installateur, maw ik kom er niet uit.
Ik zou het wel fijn vinden als iemand van jullie mij een advies zou kunnen verstrekken, bedankt.
Dit staat in de installateursmanual aan het begin van hoofdstuk 8 ("Configuratie"). Het staat in het menu onder A.3.2.4 ("De kamertemperatuurstap"). Volgens mij moet je hiervoor wel de installateursmodus aan hebben staan.

Ik blijf mij er overigens over verbazen dat installateurs dit soort simpele dingen allemaal niet weten cq. weten te vinden in de manuals die zij ook gewoon zouden moeten hebben....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReGro
  • Laatst online: 01-11-2024
Beste Arnova, heel hartelijk bedankt voor het advies. Ik ben er direct mee aan de slag gegaan en het klopt dat dit bereikbaar is middels het installateurs niveau. Inmiddels geeft mijn kamerthermostaat de kamertemperatuur in decimale graden weer, Chapeau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Wij hebben boven radiatoren en beneden vv. Als de installatie aanstaat suizen de leidingen best wel, alsof hij heel hard pompt. Is dit aan te passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnova

arnova

dbzfan schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:31:
Wij hebben boven radiatoren en beneden vv. Als de installatie aanstaat suizen de leidingen best wel, alsof hij heel hard pompt. Is dit aan te passen?
Heb je niet gewoon lucht in je leidingen? Wat is de diameter van je (hoofd)leidingen? Standaard doet de installatie 15L/minuut, dat kan je verlagen maar dat raad ik je niet aan. Je loopt hierdoor de kans dat je installatie minder goed gaat werken (rendement, pendelen, niet goed meer warm kunnen krijgen etc.). En het is de vraag of dat het oplost natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@dbzfan mogelijk heb je hier wat aan .
fohn5 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:14:
Na bijna een jaar gebruik lijkt het me goed om een update te geven voor mensen die deze combi overwegen.

Eigenlijk al vanaf de installatie heb ik gevonden dat deze combinatie veel lawaai maakt. In mijn geval is dit extra storend omdat de unit zich in een kastenwand in de keuken bevind en wij direkt boven de ketel op de eerste etage slapen. Gedeeltelijk is dit terug te voeren op de hogere pompsnelheid tijdens defrost maar dit bleek niet het hele verhaal . Ook installatie technisch bleken er wat missers te zijn. Waarbij hulde voor mijn installateur die altijd behulpzaam is geweest en mede heeft bijgedragen aan het oplossen van de de problemen met het geluid. Ik ben begonnen om de hele ruimte te isoleren ivm geluid dit hielp al iets tegen het pompgeluid maar minder tegen de leidingruis.

- Pomp blijkt gevoelig voor lucht geluid dus blijven ontluchten is mijn advies
- Naar aanleiding van mijn geluidsklachten is Daikin in november 2023 langs geweest voor een inspectie.
  • Hierbij zijn de 3 weg klep en de circulatiepomp vervangen.
  • Verder blijkt DAIKIN de maximale pompsnelheid bij defrosts met 10 % te kunnen verlagen zonder dat dit afbreuk doet aan een verder goede werking van de installatie
  • Vanaf medio 2023 adviseert Daikin altijd een AVDO en 20 ltr buffervat te instaleren
  • Volgens Daikin was de koelleiding tussen compressor en binnenunit te kort deze zou minimaal 3 meter moeten zijn en was hier slechts 1 meter dit zou ook extra lawaai opleveren .
Uiteindelijk zijn alle hierboven genoemde punten door mijn installateur aangepast en geïnstalleerd . Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een behoorlijk stillere installatie. ook leidingruis tijdens defrost is behoorlijk afgenomen. Wel blijft de pomp na een defrost nu langer doordraaien op 19ltr maar omdat het lawaai is afgenomen is dat nu geen probleem meer .

Daikin zelf is slecht bereikbaar, ook voor installateurs, volhouden is mijn advies als je denkt dat er iets niet correct is.

Gas verbruik is enorm afgenomen, het enige gasverbruik wat ik voor verwarmen heb gebruikt is tijdens periodes dat de temperatuur overdag onder de -2C blijft dit is dan voornamelijk direct na een defrost.
Overig gasverbruik is koken en douchen.

Zorg voor een goede stooklijn als je weersafhankelijk stookt , dit kan best een jaar duren voor je deze echt goed hebt aangezien je tegenwoordig lang moet wachten voor het koud is.

Wees niet bang om met je instellingen te spelen er is best veel te halen op dat vlak maar lees je eerst goed in onder andere in dit topic https://gathering.tweaker...message/78102960#78102960
en zorg dat je begrijpt waar je mee bezig bent voordat je begint te rommelen.

P1P2 of Espalterma is een waardevolle aanvulling om je installatie beter te begrijpen en af te regelen.

Monteer een extra buitensensor zeker als je WP in de middag in de zon staat, dit zorgt voor een veel betere en gelijkmatiger buitentemperatuur als alleen met de WP sensor. Tevens gedraagt de installatie zich veel rustiger.

Ik ben tevreden met deze installatie het houdt mijn vrijstaand huis op het groninger platteland makkelijk warm rond de 19.5C met alleen radiatoren. Gasverbruik is enorm afgenomen en elektra verbruik is gestegen maar bedenk het is een vervanger van je gasketel . Een warmtepomp maakt je huis niet zuiniger isolatie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

fohn5 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:19:
@dbzfan mogelijk heb je hier wat aan .

[...]
Zitten automatische ontluchters op, dus verder ontluchten kan toch niet echt?
Het is niet tijdens defrosts lijkt me, maar gewoon tijdens het verwarmen hoor ik leidingen suizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@dbzfan als ze nu al suisen zal het bij defrost alleen maar meer worden dan pomp op vast 20 ltr / min .

Pompsnelheid kun je rustig wat verlagen , kost je wat effectiviteit maar stilte is ook wat waard . Denk dat je rond de 13.5 / 14 ltr in alle 3 standen al behoorlijk wat minder ruis hebt.
Automatisch ontluchten zegt niets zitten ze op het hoogste punt in je installatie, anders doen ze niet veel ?
Kan nooit kwaad om nog eens handmatig je radiatoren te ontluchten .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:53
Hier hetzelfde, zowel leidingsuizen als een toon.

We horen door het hele huis een zachte toon die vermoedelijk van de circulatiepomp is. Hoe sneller hij pompt, hoe hoger de toon. Ik laat binnenkort de CV-leidingen akoestisch ontkoppelen, kijken of dat helpt, en er komt een open verdeler met een 2e circulatiepomp zodat het water niet op hoge snelheid door het huis hoeft.

Boven de 12 L/min hoor je de leidingen, boven de 15 L/min wordt het vervelend. In normaal bedrijf kun je de snelheid wel regelen, maar bij aan/uit, bij pendelen, bij te hoge retour, en bij defrosts kiest de pomp regelmatig zelf voor een korte tijd 19.5-23 L/min. Dat is te veel hier. Door de WP zo te regelen dat hij niet pendelt, en door defrosts 's nachts te voorkomen (uitzetten of gas) is het geluid acceptabel geworden. Weet je hoe die 10% aanpassing gedaan kan worden? Al is het niet genoeg.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

fohn5 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:33:
@dbzfan als ze nu al suisen zal het bij defrost alleen maar meer worden dan pomp op vast 20 ltr / min .

Pompsnelheid kun je rustig wat verlagen , kost je wat effectiviteit maar stilte is ook wat waard . Denk dat je rond de 13.5 / 14 ltr in alle 3 standen al behoorlijk wat minder ruis hebt.
Automatisch ontluchten zegt niets zitten ze op het hoogste punt in je installatie, anders doen ze niet veel ?
Kan nooit kwaad om nog eens handmatig je radiatoren te ontluchten .
Hoe verlaag ik de pomp standen iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@arnoldniessen Is een Daikin special door hun geprogrammeerd tijdens garantieklus een jaar geleden.
Ze wilden geen codes etc delen. We hebben het al eens geprobeerd te achterhalen in de logs volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fohn5
@dbzfan via het installateursmenu en dan naar de volgende codes gaan [8-0B] [8-0C] [8-0D] . Getal is in liter /min
Staat standaard op 15liter /min

[ Voor 3% gewijzigd door fohn5 op 31-10-2024 06:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
fohn5 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 06:28:
Is een Daikin special door hun geprogrammeerd tijdens garantieklus een jaar geleden.
Ze wilden geen codes etc delen. We hebben het al eens geprobeerd te achterhalen in de logs volgens mij.
Ja, klopt, ik haalde wat door elkaar en dacht dat Daikin dit nu opnieuw gedaan had - en dat dat misschien nieuwe info gaf.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:16
Ik had hetzelfde probleem met leidingruis. Weliswaar was het slechts licht hoorbaar voor mij. Mijn vrouw hoorde niks. Ik heb aan de pompsnelheid gemeten. Zo had ik een idee in welke range ik het moest zoeken. Vervolgens het PWM signaal van de pomp losgekoppeld en op een PWM generator aangesloten.

Zo kon ik zelf de pompsnelheid op een vaste waarde zetten.
Na een paar dagen proberen bleek de Daikin het prima te doen bij 45% PWM signaal. De wp gaat dan de compressor snelheid variëren om de dT constant te houden. En dat deed ie beter dan als ie ook met de pompsnelheid gaat spelen.

Vervolgens parameter [9-0D] op 4 gezet. Dat is een vaste pompsnelheid van 50%.
Nu alleen nog ruis bij defrost. Bij normaal bedrijf geen ruis meer.

Parameter [9-0D]
1~4 is 80~50%

PS. Heb geen knietjes in de leidingen (staal 22mm) alleen bochten.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
Pim57 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 17:31:
Ik had hetzelfde probleem met leidingruis. Weliswaar was het slechts licht hoorbaar voor mij. Mijn vrouw hoorde niks. Ik heb aan de pompsnelheid gemeten. Zo had ik een idee in welke range ik het moest zoeken. Vervolgens het PWM signaal van de pomp losgekoppeld en op een PWM generator aangesloten.

Zo kon ik zelf de pompsnelheid op een vaste waarde zetten.
Na een paar dagen proberen bleek de Daikin het prima te doen bij 45% PWM signaal. De wp gaat dan de compressor snelheid variëren om de dT constant te houden. En dat deed ie beter dan als ie ook met de pompsnelheid gaat spelen.
Interessante aanpak! Maar dat is bij jouw model ook harder nodig (want dT regeling) en pakt anders uit dan bij de combi-hybride, want die draait al op constante instelbare snelheid, tenzij deforst/inschakelen/uitschakelen/hoge retour.

Maar wat ik me afvraag danwel niet goed begrijp: hoeveel flow-variatie heb je met een vast PWM signaal? Want bij een constante flow en een constante dT heb je een constante warmte-opbrengst, en is je enige overgebleven regel-parameter nog het aan/uit schakelen van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
arnoldniessen schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 18:43:
[...]

Interessante aanpak! Maar dat is bij jouw model ook harder nodig (want dT regeling) en pakt anders uit dan bij de combi-hybride, want die draait al op constante instelbare snelheid, tenzij deforst/inschakelen/uitschakelen/hoge retour.

Maar wat ik me afvraag danwel niet goed begrijp: hoeveel flow-variatie heb je met een vast PWM signaal? Want bij een constante flow en een constante dT heb je een constante warmte-opbrengst, en is je enige overgebleven regel-parameter nog het aan/uit schakelen van de compressor.
De compressor wordt niet aan/uit geschakeld maar gevarieerd in toerental.

Er wordt weersafhankelijk geregeld, dus de wp wil een bepaalde watertemperatuur en een dT. De wp kan alleen met de compressor regelen want de pompsnelheid ligt vast.

Ik heb zelfs even overwogen om de pomp op de PWM generator te laten zitten. Defrost en opstarten met 50% pompsnelheid ging ook prima.

Toch maar besloten om de pomp weer aan te sluiten en met [9-0D] de pompsnelheid te limiteren.
Nadeel is dat op die paar dagen dat er defrosts zijn, dit hoorbaar is in de slaapkamer. Maar dat neem ik dan maar voor lief.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Ik heb ook niet echt het gevoel alsof mijn warmtepomp goed moduleert. De thermostaat staat op 20,5. Als de temperatuur onder de 20.0 zakt dan begint hij met 2000w te stoken totdat de temperatuur op 21.0 is en dan gaat hij uit. Als de temperatuur weer gezakt is naar 20.0 begint het opnieuw. Het lijkt mij beter dat hij als de temperatuur is bereikt op een laag vermogen blijft stoken.. maar dit doet hij niet..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QppYfO1Vmf7H88tb9ALiP27YidE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bXtypgYBBqmnGt1JY461UdOD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door dbzfan op 01-11-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova

arnova

dbzfan schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:14:
Ik heb ook niet echt het gevoel alsof mijn warmtepomp goed moduleert. De thermostaat staat op 20,5. Als de temperatuur onder de 20.0 zakt dan begint hij met 2000w te stoken totdat de temperatuur op 21.0 is en dan gaat hij uit. Als de temperatuur weer gezakt is naar 20.0 begint het opnieuw. Het lijkt mij beter dat hij als de temperatuur is bereikt op een laag vermogen blijft stoken.. maar dit doet hij niet..

[Afbeelding]
Hier zie ik dan juist weer dat mijn hybride veel staat te pendelen met dit weer en een awt van 27 graden. Dit lijkt te komen doordat hij zijn vermogen niet kwijt kan. Dit ondanks ca 85m2 vloerverwarming en de toegestane overregeling ingesteld op maximaal. Iemand verder nog ideeën behalve de awt nog verder verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
arnova schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:43:
[...]

Hier zie ik dan juist weer dat mijn hybride veel staat te pendelen met dit weer en een awt van 27 graden. Dit lijkt te komen doordat hij zijn vermogen niet kwijt kan. Dit ondanks ca 85m2 vloerverwarming en de toegestane overregeling ingesteld op maximaal. Iemand verder nog ideeën behalve de awt nog verder verhogen?
Als het warmteverlies van je woning bv. 800 Watt is en je wp kan niet lager dan 1.000 Watt,
dan zit er niks anders op dan pendelen. :(

Met het verhogen van de AWT verhoog je de woning temperatuur en daarmee het warmteverlies.
En als warmteverlies >= minimaal vermogen dan blijft je wp rustig op laag vermogen doorgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
draai hier in het herfst seizoen met iets hogere min awt (28 graden); anders kan er niet snel genoeg worden terug gemoduleerd (het overshoot fenomeen). Zal binnenkort kijken of een (grote) badkamer radiator open draaien hierbij helpt(stook in de basis alleen de benedenverdieping)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75

[Afbeelding]
gezien dat vermogen..wat is je stooklijn? dit is wel fors en langdurig hoog vermogen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderwolf
  • Laatst online: 18-09 19:22
In onze woning hebben wij nu een Intergas CW6 ketel van 20 jaar oud. Huis is goed geïsoleerd, hr++ glas, laag temp radiatoren. 2 badkamers en circa 700 kuub inhoud (echter op de bovenverdieping verwarmen we nu alleen de badkamer met vloerverwarming).

De 8kw hybride versie is waar ik naar kijk met alleen verwarmen: https://www.technim.nl/ve...tepomp-set-verwarmen-8kw/

Omdat er veel ervaringsdeskundigen in dit topic zitten; zouden jullie de set (nog steeds) aanraden?

Omdat ik zelf niets met de instellingen wil doen; is/zijn er in de omgeving van Apeldoorn een installateur(s) die echt weet/weten hoe het geheel goed ingeregeld moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

cv75 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:42:
[...]

gezien dat vermogen..wat is je stooklijn? dit is wel fors en langdurig hoog vermogen..
Al mijn instellingen: (het betreft een benedenverdieping met ongeveer 85m2 aan vv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XH9Gl-klzd8xkhbN73EqFB8TvhY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLvUuMsyk2Kz4ldH9wtkinCx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vXoXu5cCae_nXfc5IIYOEcbmDwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbviU3OJqFqutWBocqMwThKc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaBsOmfAm54IxpVMlA_xDYoB6N0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNASH1m8hGn4mCCgYGyorAFW.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3MqrNVbRoH--_OgKWy5HmYh4Kc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5zpwAQdpfHobMGw8jW8BOygw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BKKl0lz-BSftOHXAd3AE98kgVWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeri4wQoLwl76YbtL0Y9jCcS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJJ0Zame1FqLz5Zqb_H4KduCyF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lQ1Nln7SicOHVLrLSaF1ZdKE.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RnycErMciIgfZ0SUtf7-VgEigbo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ai1qJ8rHiHFIum5tCINHicXh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KHmzf9sHAgu_3jO-mehuD69PHgE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUP68igv8RHMOrFFhOqJNUkM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT-lWuzU4oKU6oMigLBxDVmuMMY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9BZFfm3S5klFEHL03AxlLqvp.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgb2jIzhUEOD_Xc3a1b8hw3Ofro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VKfuYGnyQqOQgtw9PAShkV63.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf3ReZWm5w9ZlvZ33ctOS9gNqF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k5nrWCrZM0dE300v02UPOWDR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GgJ3y78j3T28ty8crsS6S06_h8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOrS7KlZDSZze6S6Thml6ixT.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iwLtGrqZQDb9Y10b3cIm6D5EihE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qh28duYwKqvkUgFRzKe0v09Q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INpDsGxRzeZxzTcvtmSLdAsE8mo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FR9ueScjryYHW1hKOZ0pA4VA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr8l-5aqIFCiAHcZM_mRanSaXg4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b4phA8sB1gLkffEnqhoFOX8J.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rzJo5Tr2oWBdKG4aqA1PPe_Gw5k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OBAXaFQlW0Zf6cuBuiCnDGE2.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 92% gewijzigd door dbzfan op 02-11-2024 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa

[Afbeelding]
Als je je stooklijn minder steil instelt, gaat het opwarmen heel traag en blijft de WP lange tijd draaien, voordat hij de ingestelde temperatuur haalt. Ik heb mijn instelling nu zo dat hij een volle dag doet om 1 graad op te warmen. Al die tijd voelt het comfortabel in huis omdat de vloer en de radiatoren ‘warm’ blijven. ‘s-Avonds laat zet ik de doeltemperatuur even een halve graad lager, zodat de WP stopt. Direct daarna zet ik de doeltemperatuur weer terug op de vaste waarde. Afhankelijk van hoe koud de nacht is en dus hoe snel de temperatuur in huis daalt, start de WP vanzelf weer op en herhaalt zich deze cyclus. Bij zonnig weer gaat de WP meestal in de loop van de middag uit, dan heb ik er geen omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

jdbiggelaa schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:35:
[...]

Als je je stooklijn minder steil instelt, gaat het opwarmen heel traag en blijft de WP lange tijd draaien, voordat hij de ingestelde temperatuur haalt. Ik heb mijn instelling nu zo dat hij een volle dag doet om 1 graad op te warmen. Al die tijd voelt het comfortabel in huis omdat de vloer en de radiatoren ‘warm’ blijven. ‘s-Avonds laat zet ik de doeltemperatuur even een halve graad lager, zodat de WP stopt. Direct daarna zet ik de doeltemperatuur weer terug op de vaste waarde. Afhankelijk van hoe koud de nacht is en dus hoe snel de temperatuur in huis daalt, start de WP vanzelf weer op en herhaalt zich deze cyclus. Bij zonnig weer gaat de WP meestal in de loop van de middag uit, dan heb ik er geen omkijken naar.
Welke waardes kan ik dan het beste veranderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
post je stooklijn eens, zoals dit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMYMdR3crp5IUXqN2th9tzMtyrs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBk0GKPkPIx7sbQxkbPoDUQi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
dbzfan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:05:
Al mijn instellingen: (het betreft een benedenverdieping met ongeveer 85m2 aan vv.
Dat hij zoveel gebruikt komt omdat je stooklijn zo hoog staat, waardoor je systeem te veel wamte produceert, en regelmatig stopt en weer start.

Stel dat na een stop de radiatoren afkoelen tot 25C, en je stooklijn vraagt 35C of meer (instelling [1-03] = 35C bij buitentemperatuur [1-01] = 15), dan mag de WP dT=10C * 14 L/min * 0.7 = 9.8kW produceren. Hij moduleert wel het compressorvermogen om het AWT-doel te halen, maar zodanig dat hij 35C maakt door 9.8kW warmte te produceren (wat bij dit weer ongeveer het max is als je de 8kW versie hebt). Geen wonder dat hij dan 2kW verbruikt. Hij moduleert de AWT temperatuur zelf niet omdat je dat nu (terecht) nog uit hebt staan ([8-05]=0).

Advies: stel [1-03] zo laag mogelijk in, maar niet lager dan het punt waar je systeem niet door de opstart heenkomt. Vaak is dat zo'n 28-30C. Pas [1-01] zo nodig aan, waarschijnlijk kan die iets lager. Als het goed is zal de kamertemperatuur dan niet of nauwelijks meer toenemen als de WP draait. Daarna (en niet eerder, anders zie je niet wat je doet) kun je kamermodulatie aanzetten, om te proberen niet tegen de hysterese-grenzen 20.0/21.0 aan te lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdbiggelaa
dbzfan schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:14:
[...]

Welke waardes kan ik dan het beste veranderen?
Dit is mijn stooklijn, maar die vraagt vast aanpassingen aan je huis en je persoonlijke voorkeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWO2bgwJJFiyd4l6_dO5WakAuPM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HQZ8B4iFREjGmraBojPF4qIP.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan

dbzfan

Nee.

arnoldniessen schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:28:
[...]

Dat hij zoveel gebruikt komt omdat je stooklijn zo hoog staat, waardoor je systeem te veel wamte produceert, en regelmatig stopt en weer start.

Stel dat na een stop de radiatoren afkoelen tot 25C, en je stooklijn vraagt 35C of meer (instelling [1-03] = 35C bij buitentemperatuur [1-01] = 15), dan mag de WP dT=10C * 14 L/min * 0.7 = 9.8kW produceren. Hij moduleert wel het compressorvermogen om het AWT-doel te halen, maar zodanig dat hij 35C maakt door 9.8kW warmte te produceren (wat bij dit weer ongeveer het max is als je de 8kW versie hebt). Geen wonder dat hij dan 2kW verbruikt. Hij moduleert de AWT temperatuur zelf niet omdat je dat nu (terecht) nog uit hebt staan ([8-05]=0).

Advies: stel [1-03] zo laag mogelijk in, maar niet lager dan het punt waar je systeem niet door de opstart heenkomt. Vaak is dat zo'n 28-30C. Pas [1-01] zo nodig aan, waarschijnlijk kan die iets lager. Als het goed is zal de kamertemperatuur dan niet of nauwelijks meer toenemen als de WP draait. Daarna (en niet eerder, anders zie je niet wat je doet) kun je kamermodulatie aanzetten, om te proberen niet tegen de hysterese-grenzen 20.0/21.0 aan te lopen.
Dankjewel allemaal! Ik ga ermee aan de slag en de temperaturen wat aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbbosman75
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-05 09:46
jdbiggelaa schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 19:32:
[...]

Dit is mijn stooklijn, maar die vraagt vast aanpassingen aan je huis en je persoonlijke voorkeuren.

[Afbeelding]
Werkt een aanvoer temperatuur onder de 26 bij jou? Ik heb hier 200m2 vloer verwarming een 100 liter buffervat en nog steeds wil hij bij een temperatuur onder de 26 de warmtepomp niet langdurig opstarten. Hij gaat water rond pompen en de ketel proberen aan te zetten. Die vervolgens niets doet…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Pim57 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 23:47:
[...]

Als het warmteverlies van je woning bv. 800 Watt is en je wp kan niet lager dan 1.000 Watt,
dan zit er niks anders op dan pendelen. :(

Met het verhogen van de AWT verhoog je de woning temperatuur en daarmee het warmteverlies.
En als warmteverlies >= minimaal vermogen dan blijft je wp rustig op laag vermogen doorgaan. :)
Klopt niet, pendelen kan ook worden veroorzaakt door een te lage delta T.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cv75
robbbosman75 schreef op zondag 3 november 2024 @ 07:24:
[...]

Werkt een aanvoer temperatuur onder de 26 bij jou? Ik heb hier 200m2 vloer verwarming een 100 liter buffervat en nog steeds wil hij bij een temperatuur onder de 26 de warmtepomp niet langdurig opstarten. Hij gaat water rond pompen en de ketel proberen aan te zetten. Die vervolgens niets doet…
Werkt hier niet i.i.g. absolute min is 25..lager en dan gaat ie het met gas proberen (wat natuurlijk ook redelijk kansloos is gezien het vermogen van de ketel)..Draai momenteel met 26 bij 15 en 34 bij min 15 als stooklijn..als het rond de 10 graden is heb ik so wie so 28 graden als minimum nodig om normaal te kunnen starten. Het zal per situatie verschillen uiteraard;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdbiggelaa
[...]

Ja, geen probleem. Ik heb zo’n 120 m2 vloerverwarming en geen buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tingbrouwer
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-09 07:15
[...]

Bij welke flow ? (ik denk als de flow te hoog is en daardoor de delta T te klein er niet voldoende terug gemoduleerd kan worden)

Hier is opstarten geen probleem op 26°C
40m2 vvw
12 l/min
9-09 Verwarming: vereist temperatuurverschil tussen retour- en aanvoerwater. op 4k (ivm opstartcyclus)
Pagina: 1 ... 37 ... 45 Laatste