Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robjuhhh
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 23-08-2019
Momenteel ben ik werkzaam in de financiële administratie. De werkzaamheden zijn (financiële) boekingen maken in een ERP pakket (Microsoft NAV), en een deel projectadministratie.
Wegens ergernis en verminderde werkvreugde (laten we het hier maar op houden) en de daarbij horende automatisering in de administratie wil ik graag overstappen naar de IT. Ik heb in het verleden altijd affiniteit gevoeld met de IT wereld.

Ik ben de afgelopen periode bezig geweest om te onderzoeken wat mij trekt in de IT wereld.
Heb via Pluralsight, gratis account Codeacedemy, TeamTreehouse, youtube. de nodige informatie gekregen.
Mede hierdoor lijkt het mij erg gaaf om te werken als Front end Developer.

Daarom heb ik de volgende vraag.

Ik twijfel wat nu de beste weg is om een baan kans te krijgen in de IT. Een opleiding, certificaten, cursussen? of via sites ( Codeacedemy Pro en/of teamtreehouse techdegree Front End Web Development) om een portfolio site te bouwen ?

Verder achtergrond informatie
- Leeftijd 33 jaar
- Opleiding, MBO 4 Bedrijfsadministratie
- Cursussen/Certificaten: MBA en PDL (MBO+)
- Urenwens: Full-time

Ik hoor graag van jullie :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-05 12:13
De 'beste' weg blijft gewoon een (minimaal HBO) opleiding. Is dat een optie?

https://niels.nu

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

In mijn beleving kan de stap direct naar development wel eens lastiger zijn dan de stap naar beheer, maar in beide gevallen denk ik dat een opstap via de servicedesk de juiste eerste stap is.

Op een servicedesk leer je de uitdagingen van een organisatie goed kennen en bij het juiste bedrijf, vanaf daar verder groeien naar andere functies.

Andere optie is een goede opleiding volgen, zoals een volledige HBO of WO ICT studie, maar voordat je die hebt afgerond ben je jaren verder. De stap naar servicedesk kun je direct maken.

Wat misschien een zachte stap richting is, is gaan werken bij de ontwikkelaars van het ERP pakket waar je mee bekend bent. Je kent het pakket immers al vanuit de praktijk en dat geeft je denk ik een wat makkelijker instap dan als je nu al je huidige kennis in de prullenbak gooit en helemaal overnieuw begint.

Kun je een (flinke) salarisval hebben?

Als je echt compleet overnieuw begint, is de kans groot dat je in het begin flink moet inleveren. Je hebt immers kennis niet, die andere 33-jarigen die al wat jaren werkzaam zijn in de ICT wel hebben.

Kun of wil je die salarisval niet, zul je echt moeten gaan zoeken naar een bedrijf waar je huidige kennis een + is en je die kunt inzetten op een meer ICT gerelateerde functie en vanaf daar verder groeien.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:37:
Op een servicedesk leer je de uitdagingen van een organisatie goed kennen en bij het juiste bedrijf, vanaf daar verder groeien naar andere functies.
Hou eens op overal die service desk bij te slepen. Je bent een beheerder. Een servicedesk functie heeft ongeveer nul overlap met software development. Als hij een software dev functie ambieert, is het complete tijdsverspilling.

[Voor 8% gewijzigd door Hydra op 20-07-2019 16:20]

• unezra

unezra

Hydra schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:20:
[...]
Hou eens op overal die service desk bij te slepen. Je bent een beheerder. Een servicedesk functie heeft ongeveer nul overlap met software development. Als hij een software dev functie ambieert, is het complete tijdsverspilling.
Daar ben ik het dus niet mee eens.

Mijn indruk is dat je met developers zonder enige beheerkennis en ervaring met eindgebruikers, een stuk sneller kans hebt dat je software krijgt die misschien technisch best mooi is, maar die onwerkbaar is voor eindgebruikers en onbeheerbaar voor beheerders.

Zie eerder gegeven PM.

[Voor 41% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 17:19]

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:59:

Mijn indruk is dat je met developers zonder enige beheerkennis en ervaring met eindgebruikers, een stuk sneller kans hebt dat je software krijgt die misschien technisch best mooi is, maar die onwerkbaar is voor eindgebruikers en onbeheerbaar voor beheerders.
Het vertalen van gebruikerswensen naar een implementatie die daarbij aansluit is gewoon een onderdeel van je werk als software engineer. Het is ook iets waar aandacht aan besteed wordt in een informatica opleiding over het algemeen, ook omdat daar meestal een stage een verplicht onderdeel van is. Dit vertalen van gebruikerswensen naar software leer je door het daadwerkelijk te doen. Een beetje passwords resetten bij een helpdesk, of in iemands desktop een disk verwisselen, doet dat niet. Als iemand automonteur wil worden raad je hem hopelijk ook niet aan eerst als receptionist bij een auto-dealer te gaan werken hoop ik.

Dien svp een TR in ipv op de man te gaan.

[Voor 30% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 16:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:15

3DDude

I void warranty's

unezra schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 16:59:
[...]

Helaas is een van mijn taken, de troep van zulke developers toch werkend krijgen.

Ik denk echt dat de wereld er heel wat beter uit ziet, als developers op zijn minst moeite hebben gedaan zich te verplaatsen in de belevingswereld van gebruikers en beheerders en dáár is wel degelijk servicedesk en een stukje beheerervaring heel erg nuttig.
Op de man doen we hier niet.

De TS doet er wat mij betreft wijs aan wat Unezra zegt met een pak zout te nemen over de mogelijkheden die een fatsoenlijke IT opleiding bied. - Ik denk dat, dat hetgeen is wat Hydra probeerde te zeggen.

[Voor 18% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 16:17]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:23

Grvy

Bot

@unezra heeft zeker een punt dat SD ervaring bij welke (IT) beroep dan ook een voordeel kan hebben in de hogere functies. Dat jij het daar niet mee eens bent is leuk maar geeft je geen enkel recht om zo triest te reageren.

En inderdaad; heel wat software devs zouden zeker wat kunnen leren van wat jaartjes op de servicedesk. :9 Prutsers soms. Ook die hoog afgestudeerd zijn. ;)

Onvriendelijk en op de man. Laat dat.

[Voor 51% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 16:18]

Dit is een account.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Volgens mi is front-end dev niet heel moeilijk om mee te beginnen.

Zorg dat je goed wordt in;
HTML5
PHP
CSS
(iets van Photoshop of ander creatief iets)
Door middel van een cursus of zelfstudie met certificaat en je hebt binnen korte tijd wel de kwalificaties om ergens aan het werk te komen.
Daarna kan je de moeilijkere talen leren en jezelf opwerken.

Beheer en servicedesk moet je ver vandaan blijven als je front-end dev wilt worden. Je hebt er praktisch niks aan en je kan je tijd beter besteden aan vakgerichte dingen leren.

Hier onder een mooie lijst van Youtube filmpjes die een hoop informatie bevatten.
YouTube: self taught front end developer

Een voltijdse HBO is wel de betere optie, maar dat moet maar net in je leven passen als je al 33 bent.

Maar misschien dat onderstaande cursus iets voor je zijn?
https://cmm.nl/opleidingen/front-end-developer/

[Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 20-07-2019 17:35]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
Grvy schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:28:
@unezra heeft zeker een punt dat SD ervaring bij welke (IT) beroep dan ook een voordeel kan hebben in de hogere functies. Dat jij het daar niet mee eens bent is leuk maar geeft je geen enkel recht om zo triest te reageren.
Sorry maar dat is larie. Een service desk functie is, ten opzichte van een junior dev functie of een developer stage, complete tijdverspilling. Op de man, laat dat.

[Voor 26% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 16:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Het punt blijft gewoon of je nou Sysadmin bent, software dev of IT manager.

Je moet de (eind)gebruikers helpen en daarbij is (soft)kennis van die kant gewoon erg handig om te hebben.
Daarnaast is het zo dat ik 100x liever een software engineer aanneem die ook snapt wat een systeembeheerder en omgekeerd doet dan mensen die in eigen bubbles knip.

Daar heb je als bedrijf niks aan en dat laat zich zien in output.

Op de man. Laat dat.

[Voor 77% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 16:23]

Dit is een account.

• Hydra
Ja. Als jij in een compleet ander carrierepad zit weet jij te weinig hiervan om mij te corrigeren. Net zoals ik het niet in mijn hoofd zou halen jou te corrigeren als het om een systeembeheerders rol zou gaan. Da's gewoon een kwestie van weten wat je wel en wat je niet weet.

Ik vind het bizar arrogant dat mensen denken dat ze, zonder ervaring in een carriere te hebben, kunnen denken dat ze het hierin beter weten.

[Voor 13% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 16:25]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

"Compleet ander carriepad" alsof ik nog nooit een stukje code, met software devs of wat dan ook te maken heb gehad.

We hebben het hier niet over een vuilnisman die zich met IT bemoeit maar met IT'ers onderling.
Ik heb dagelijks met software devs te maken en help ze dagelijks met hun code/project etc etc.

Bij zowel MKB als enterprise maar serieus compleet ander carriepad? Waar heb je het over.

Wat betreft de originele discussie:

Natuurlijk zou het in een ideale wereld helemaal goed zijn als TS meteen kan beginnen als dev. Helaas leven we niet in die wereld en is een werkgever eerder geneigd iemand aan te nemen die al iets in de IT gedaan heeft.

Een SD functie is daarvoor ideaal en heeft een lagere instap waarbij TS ook nog eens waardevolle soft skills opdoet die hij later met dev functies kan bekrachtigen.

In iedergeval als ik moet kiezen tussen iemand die meerdere kanten van de IT begrijpt en kent of iemand die meteen als dev en alleen dev gewerkt heeft.. tjah.. ik kies wel de werknemer die wat meer kanten kent van IT dan alleen zijn straatje. :P

Op de man.

[Voor 45% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 16:26]

Dit is een account.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:03
Ik ben het ermee eens dat servicedesk mij een betere ingang lijkt om door te stromen naar een systeembeheerders functie dan een developer functie.

Wat ik alleen mis is het alternatief voor TS. Het simpele antwoord is natuurlijk een IT HBO studie gaan volgen. De vraag is 1. of hij het aan kan, en 2. of hij nu 4 jaar zonder werk wil zitten. Een avondopleiding kan ook, maar kost heel veel jaren heel veel tijd.

Want om iemand te quoten:
Hydra schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:21:
[...]
Je hebt zelf voornamelijk gewerkt bij een bedrijf met een enorm lage maturity. Naast dat deze een beheerder zonder enige relevante vooropleiding aangenomen hebben, zullen deze ook developers zonder enige relevante vooropleiding aannemen. Dat deze slecht werk opleveren zal vooral daar mee te maken hebben.
Dit is namelijk exact de situatie van TS. Geen kennis, geen relevante vooropleiding, geen ervaring. Voor traineeships willen ze meestal minstens een HBO vooropleiding, en een paar code academy cursussen maken je geen developer.

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:35

Don Quijote

El Magnifico

Is een bedrijf/opleider als Calco geen optie voor je? Het zal mogelijk wel leiden tot een terugval in inkomsten maar heb de afgelopen jaren meerdere mensen daar vandaan over de vloer gehad en in de regel was ik erg positief op wat de mensen daar op korte termijn aan IT kennis opdeden zonder relevante achtergrond.

• Hydra
Sissors schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:41:
Ik ben het ermee eens dat servicedesk mij een betere ingang lijkt om door te stromen naar een systeembeheerders functie dan een developer functie.

Wat ik alleen mis is het alternatief voor TS. Het simpele antwoord is natuurlijk een IT HBO studie gaan volgen. De vraag is 1. of hij het aan kan
Dat vooral:
Hydra schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:29:
De 'beste' weg blijft gewoon een (minimaal HBO) opleiding. Is dat een optie?
Voordat de TS daar wat meer info over geeft lijkt het me ook niet nuttig een topic vol te lullen :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:11

t_captain

Moderator General Chat
Sinds de mainstream media regelmatig berichten over de grote aantallen vacatures (waarbij steevast de ICT sector wordt genoemd), is het weer net de gold rush van 1998-2000.

Iedereen die is uitgekeken op zijn baan of meer geld wil verdienen wil “iets in de ICT” doen.

Stap 1: zoek uit wát je precies wil doen. Niet waar de meeste vraag naar is, niet wat je denkt te kunnen aansluiten op je CV. Maar waar ligt je passie?

Indien je een helder antwoord hebt gevonden, ga naar stap 2. Indien niet, ga naar stap 3.

Stap 2: maak een plan. Onderzoek de benodigde skills voor je gewensde functie, vergelijk met je huidige CV, inventariseer de tekortkomingen en maak een plan qua studie en werk. Gerichte vragen op dit gebied kunnen goed op dit forum beantwoord worden.

Stap 3: zin om nog even na te denken over wat je wil doen in de ICT? Ga terug naar stap 1. Geen zin? Dan is ICT wellicht toch niet jouw toekomst.

• unezra

unezra

t_captain schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 18:02:
Sinds de mainstream media regelmatig berichten over de grote aantallen vacatures (waarbij steevast de ICT sector wordt genoemd), is het weer net de gold rush van 1998-2000.

Iedereen die is uitgekeken op zijn baan of meer geld wil verdienen wil “iets in de ICT” doen.
Yep en wat totaal gemist word, is dat "iets in de ICT" ook gewoon een baan is.
Zeker leuk, zeker iets dat je met passie *kunt* doen, maar in the end is het ook een baan met zijn eigen mores, nukken en andere ellende.

Afhankelijk van de tak van sport, heb je toch in de regel meer dan eens te maken met onmogelijke deadlines, lange dagen en avond- nacht en weekendwerk. Niet altijd, niet overal, niet in iedere ICT gerelateerde baan, maar er zijn er genoeg waarbij een combinatie van die geen uitzondering is.

Sommige mensen vinden dat leuk, anderen moeten er niet aan denken.

Ook lijken sommigen te denken dat de salarisbomen voor iedere ICTer tot voorbij de hemel groeien. Reality check: Dat is niet zo. Je kúnt in de ICT goed verdienen, maar dat is geen wet van meden en perzen en niet zelden komt dat betere salaris ook door de uren, verantwoordelijkheden, etc.

De salarissen in de ICT zijn allang, uitzonderingen daargelaten, genivelleerd.
Gelukkig, want de idiotie van 1996/1998 was werkelijk nergens goed voor.
Stap 1: zoek uit wát je precies wil doen. Niet waar de meeste vraag naar is, niet wat je denkt te kunnen aansluiten op je CV. Maar waar ligt je passie?

Indien je een helder antwoord hebt gevonden, ga naar stap 2. Indien niet, ga naar stap 3.

Stap 2: maak een plan. Onderzoek de benodigde skills voor je gewensde functie, vergelijk met je huidige CV, inventariseer de tekortkomingen en maak een plan qua studie en werk. Gerichte vragen op dit gebied kunnen goed op dit forum beantwoord worden.

Stap 3: zin om nog even na te denken over wat je wil doen in de ICT? Ga terug naar stap 1. Geen zin? Dan is ICT wellicht toch niet jouw toekomst.
Misschien zouden er voor overstappers stageplaatsen gemaakt moeten worden.
Loop maar eens een week of maand mee met een ICTer uit de discipline die je aan spreekt, bij voorkeur in een wat drukkere periode. Vind je het dan nog steeds leuk? Kijk dán hoe je een baan in de ICT kunt bemachtigen.

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Bij veel bedrijven kom je al in DevOps (of DevSecOps) teams te werken als developer, dus dat compleet onbekend zijn met de beheerwereld en hun uitdagingen wordt langzamerhand meer uitzondering dan regel.

En als front-end developer zou je eerder met een cloud engineer of ops engineer moeten schakelen dan een servicedesk medewerker, wat ook weer prima kan vanuit je toekomstige functie als front-end developer.

Dus ja, ik zie de noodzaak ook niet om dit in geval bij de servicedesk te beginnen.

Servicedesk kan prima als opstap naar een security / sysops achtige rol, maar ook dan blijft het een keuze en geen noodzaak

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +6Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43

JvS

Ik heb hem zelf ook

Om even in te haken op het servicedesk verhaal. Het gaat er voor @Robjuhhh natuurlijk vooral om, om de gemiste vaardigheden in te lopen. De basisvaardigheid lijkt mij te zijn om daadwerkelijk te kunnen ontwikkelen. Dat er daarnaast additionele vaardigheden handig zijn die je in een servicedesk kunt leren, is natuurlijk mooi meegenomen van zo'n functie. Maar dat is meer van toepassing op iemand die net in een opleiding de basis heeft geleerd en nu eens moet leren "hoe ben je nu een normale werknemer en communiceer je met klanten".

Ik zou me in zijn geval richten op het ontwikkelen van vaardigheden om te kunnen ontwikkelen. En dat leer je volgens mij niet op een servicedesk. Ik ben verder geen IT'er, dus hoe je dat wel moet verkrijgen weet ik niet, maar daar zou de focus op moeten liggen.

De SD is een beetje als iemand die graag dokter wil worden adviseren om een krantenwijk te nemen, want dan leer je alvast vroeg opstaan. Leuk en inderdaad een handige vaardigheid om te hebben, maar je zou vooral geneeskunde moeten gaan studeren om de echte basis te leren :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robjuhhh
Dank voor jullie antwoorden!

Helaas is een vierjarige opleiding erg lastig. Ik heb namelijk een hypotheek. En daarbij nog 4 jaar werken in een omgeving wat ik nu, ga ik echt niet meer volhouden.
Dat ik , en vooral in de begin periode, er financieel er op achter uit is niet zo erg. Dat realiseer ik mij zeker.
Een paar stappen terug zetten heb ik er zeker voor over!

Welke ervaringen hebben jullie met deze opleiding ? https://cmm.nl/opleidingen/front-end-developer/
@Ernemmer dank voor je tip!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Volgens mij moet je dan kijken naar https://cmm.nl/opleidingen/web-engineer/, anders mis je benodigde voorkennis.

Zelf geen ervaring mee, maar kijk vooral goed naar accreditatie.
Heb je ook al gezocht naar deeltijd hbo associate degrees?

Of naar LOI, NCOI of andere partijen die zelfstudie aanbieden?

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Robjuhhh schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 15:25:

Daarom heb ik de volgende vraag.

Ik twijfel wat nu de beste weg is om een baan kans te krijgen in de IT. Een opleiding, certificaten, cursussen? of via sites ( Codeacedemy Pro en/of teamtreehouse techdegree Front End Web Development) om een portfolio site te bouwen ?

Verder achtergrond informatie
- Leeftijd 33 jaar
- Opleiding, MBO 4 Bedrijfsadministratie
- Cursussen/Certificaten: MBA en PDL (MBO+)
Eerlijk gezegd snap ik de tip om op een servicedesk te gaan werken maar ten dele. En ik ben iemand met een servicedesk achtergrond die naar applicatiebeheer is doorgestroomd.
Op een servicedesk kun je, als het bedrijf je de kans geeft, best wat leren van beheer maar (meestal) heel weinig van development. En zelfs om door te stromen naar beheer moet je het geluk hebben dat het een skilled servicedesk betreft die veel techniek doet. Dat is zeker niet altijd het geval.

TS heeft een dubbele handicap als hij wil ontwikkelen: Geen HBO en geen IT-achtergrond. Zonder minstens één van die twee wordt het lastig aangezien ontwikkelwerk op MBO-niveau uitsterft.

De beste manier zou zijn om een HBO-studie te gaan doen. Maar in de avonduren een HBO-diploma halen is niet voor iedereen weggelegd. De tweede manier is door cursussen en zelfstudie een portfolio opbouwen. Maar ook dat vereist veel werk in z'n vrije tijd en het is maar de vraag hoe overtuigend werkgevers zo'n portfolio vinden. De servicedesk route is misschien minder geschikt voor een developer maar gezien ervaringen in mijn omgeving wil ik toch een voorbeeld geven.

Een vriend van mij heeft wel de servicedeskroute richting development genomen. Die deed een niet-technische studie en belandde daarna op de servicedesk van een softwarebedrijf wat ontwikkelde voor de bedrijfstak waarvoor die vriend een relevante studie had gedaan. Hij begreep dus echt iets van de problemen waar hun klanten voor stonden en de technische aspecten van de software heeft hij daar geleerd. Via die servicedesk is hij de technical support ingegaan en uiteindelijk de stap richting development genomen.

Analoog daaraan zou TS op zoek kunnen gaan naar een bedrijf wat administratiesoftware maakt en die personeel zoeken die snappen wat hun klanten doen. Als hij afspraken kan maken over doorstromen (bij gebleken geschiktheid) naar een developmentfunctie dan kan een servicedesk toch een goede start van een IT-loopbaan zijn. Maar dan moet die werkgever wel in hem willen investeren.

Anyway, ik zal niet zomaar het advies geven om op een servicedesk aan te slag te gaan, aangezien de doorstroom naar development verre van vanzelfsprekend is. Daarvoor zijn de skills van een developer te specifiek. Maar binnen het juiste bedrijf kan een servicedeskfunctie toch een goede start zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HolyPanther
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik kan alleen mijn eigen ervaring delen. Wat (financieel) de beste route is, zou ik niet durven zeggen.
Mijn succesvolle overstap naar webdeveloper is inmiddels zo'n 9 jaar geleden, en ik begin binnenkort bij mijn 3e it-werkgever.

De bedrijven waar ik afgelopen periode heb gesolliciteerd willen allen geen junior hebben. Ook het kleine bedrijf waar ik nu werk heeft een sterke voorkeur voor iemand met een HBO-achtergrond, of je moet toch echt wel iets goeds kunnen laten zien dat geen schoolopdracht of tutorial is.
Er zijn vast ook template-fabrieken waar je zo kan instromen, maar dan is het wel de vraag of je gelukkiger wordt dan waar je nu zit.

Voordat ik (semi-noodgedwongen) switchte, had ik veel kleine eigen projecten gemaakt, en ook het geluk gehad dat ik mee kon werken bij de ontwikkeling van een online community(interactieve site + forum) waar ik actief in was. Om te beginnen kun je bijvoorbeeld denken aan een site voor jezelf of vrienden en familie.

Wat daadwerkelijk de beste route voor je is, kan denk ik ook wel afhangen van hoeveel je bereid bent in te leveren? Ik begon met net iets meer dan minimumloon... Als het daarna goed gaat moet je uiteraard gewoon om meer vragen. Voor mij was dat altijd nog beter dan de bijstand ingaan. Inmiddels is mijn salaris bovengemiddeld voor een MBO'er.

Via een andere afdeling instromen heb ik dus geen ervaring mee. Hierin ga ik mee met de post van downtime. Het klinkt wel als een goede manier om niet veel in te hoeven leveren qua salaris, maar als je echt als developer wil werken verwacht ik dat er te weinig overlap zal zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:44

Yucon

*broem*

Probeer ertussen te komen als softwaretester. Dat kun je combineren met je NAV skills en vervolgens kun je meer richting iets als scripts om automatisch tests op te zetten gaan. Selenium is bijvoorbeeld een zoekterm daarvoor.

Het frontend deel van je idee zou ik even laten voor wat het is. Het klinkt een beetje als een geromantiseerd idee. Haalbaarheid van een it functie is toch al een dingetje in deze situatie dus dan zou ik vooral focussen op de best haalbare opties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

downtime schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:33:
[...]

Eerlijk gezegd snap ik de tip om op een servicedesk te gaan werken maar ten dele. En ik ben iemand met een servicedesk achtergrond die naar applicatiebeheer is doorgestroomd.
Op een servicedesk kun je, als het bedrijf je de kans geeft, best wat leren van beheer maar (meestal) heel weinig van development. En zelfs om door te stromen naar beheer moet je het geluk hebben dat het een skilled servicedesk betreft die veel techniek doet. Dat is zeker niet altijd het geval.

TS heeft een dubbele handicap als hij wil ontwikkelen: Geen HBO en geen IT-achtergrond. Zonder minstens één van die twee wordt het lastig aangezien ontwikkelwerk op MBO-niveau uitsterft.

De beste manier zou zijn om een HBO-studie te gaan doen. Maar in de avonduren een HBO-diploma halen is niet voor iedereen weggelegd. De tweede manier is door cursussen en zelfstudie een portfolio opbouwen. Maar ook dat vereist veel werk in z'n vrije tijd en het is maar de vraag hoe overtuigend werkgevers zo'n portfolio vinden. De servicedesk route is misschien minder geschikt voor een developer maar gezien ervaringen in mijn omgeving wil ik toch een voorbeeld geven.

Een vriend van mij heeft wel de servicedeskroute richting development genomen. Die deed een niet-technische studie en belandde daarna op de servicedesk van een softwarebedrijf wat ontwikkelde voor de bedrijfstak waarvoor die vriend een relevante studie had gedaan. Hij begreep dus echt iets van de problemen waar hun klanten voor stonden en de technische aspecten van de software heeft hij daar geleerd. Via die servicedesk is hij de technical support ingegaan en uiteindelijk de stap richting development genomen.

Analoog daaraan zou TS op zoek kunnen gaan naar een bedrijf wat administratiesoftware maakt en die personeel zoeken die snappen wat hun klanten doen. Als hij afspraken kan maken over doorstromen (bij gebleken geschiktheid) naar een developmentfunctie dan kan een servicedesk toch een goede start van een IT-loopbaan zijn. Maar dan moet die werkgever wel in hem willen investeren.

Anyway, ik zal niet zomaar het advies geven om op een servicedesk aan te slag te gaan, aangezien de doorstroom naar development verre van vanzelfsprekend is. Daarvoor zijn de skills van een developer te specifiek. Maar binnen het juiste bedrijf kan een servicedeskfunctie toch een goede start zijn.
Je onderschrijft, met iets meer worden en nuance, precies mijn punt. :)

Je moet inderdaad niet *zomaar* op een servicedesk aan de slag gaan, maar heel gericht een specifieke en logische ingang zoeken.

Als eindgebruiker, heeft TS specifieke kennis die juist mensen met een zuivere ICT achtergrond niet hebben. Die kennis is heel nuttig. Juist door vanuit die kennis te beginnen, is een overstap naar de ICT denk ik makkelijker en de salarisval kleiner.

Op vrijdag als medewerker financiële administratie naar huis gaan en op maandag als developer aan de slag gaan is redelijk onrealistisch. TS heeft een hypotheek, nu weet ik niet wat TS nu verdient maar ik kan me voorstellen dat terugval naar rond de €2000 bruto niet haalbaar is. Om veel hoger uit te komen, zal hij dus moeten zoeken naar iets waarbij hij zijn huidige skillset nuttig kan gebruiken en vanaf daar doorstromen.

Lijkt me ook heel goed heel specifiek naar bedrijven te zoeken die dát groeipad aanbieden en daar volkomen open over zijn. Door tijdens het sollicitatiegesprek al ambitie uit te spreken, weet je of het realistisch is én kun je vanaf dag 1 daar heen werken.

Natuurlijk kan TS een HBO/WO studie gericht op development gaan doen, maar de vraag is of dat voor TS haalbaar en wenselijk is. (Dan moet TS namelijk nog wel een jaar of 4 geduld hebben en in die tijd flink aan de bak. Ellende is, dan is TS 37 en heeft 'ie dezelfde opleiding als iemand van pak 'm beet 24 en moet 'ie daar mee concurreren.

Kortom, het kan, maar vraag me af hoe aantrekkeljk dat traject voor TS is.

Dus moet TS op zoek naar alternatieven.

Een van de meest logische alternatieven is in mijn beleving wat ik wat kernachtig en jij wat specifieker omschrijft. :)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hydra
Robjuhhh schreef op zondag 21 juli 2019 @ 13:23:
Dank voor jullie antwoorden!

Helaas is een vierjarige opleiding erg lastig. Ik heb namelijk een hypotheek. En daarbij nog 4 jaar werken in een omgeving wat ik nu, ga ik echt niet meer volhouden.
Dat ik , en vooral in de begin periode, er financieel er op achter uit is niet zo erg. Dat realiseer ik mij zeker.
Een paar stappen terug zetten heb ik er zeker voor over!
Dan denk ik dat het handiger is om je huidige baan te houden, eventueel iets minder te gaan werken, en dan deeltijd/online onderwijs te gaan volgen. Bijvoorbeeld via de OU.

Een ander alternatief zijn bedrijven die mensen met een alternatief carrierpad richting software developer trainen. https://www.calco.nl/onze-aanpak/ is een voorbeeld, maar er zijn er wel meer.

Die training, tja. Ik vrees dat dat soort opleidingen vooral goed zijn voor het bedrijf dat ze geeft. Je mist meestal compleet de theoretisch achtergrond.
downtime schreef op zondag 21 juli 2019 @ 14:33:
Ben je zelf software engineer?

De vraag is namelijk niet of jouw vriend die route doorlopen heeft. Niemand bestrijd dat die route niet kan. Het is alleen extreem inefficient. In tegenstelling tot de standaard stereotypen zijn de meeste developers geen dichtgeslagen autisten die niet met mensen kunnen praten, maar gewoon relatief normale mensen die prima met een klant of product owner kunnen praten. Het lastige is niet het praten, het lastige is de vertaling te doen van dit gesprek naar een technische implementatie. En dat deel leer je niet op een helpdesk.

TS zou als hij aan een helpdeskfunctie zou beginnen waarschijnlijk een enorme stap terug doen in salaris. En voor wat? De kans dat hij in een bedrijf terecht komt waar hij door kan stromen is extreem klein; over het algemeen is die route er gewoon niet. Dan kan hij beter blijven werken waar hij nu werkt en via de OU (bijvoorbeeld) in de avonduren, eventueel door minder te gaan werken, een opleiding te maken.

[Voor 24% gewijzigd door Hydra op 21-07-2019 17:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hydra schreef op zondag 21 juli 2019 @ 17:38:
[...]

Ben je zelf software engineer?
Dat staat gewoon in mijn post.
De vraag is namelijk niet of jouw vriend die route doorlopen heeft. Niemand bestrijd dat die route niet kan. Het is alleen extreem inefficient. In tegenstelling tot de standaard stereotypen zijn de meeste developers geen dichtgeslagen autisten die niet met mensen kunnen praten, maar gewoon relatief normale mensen die prima met een klant of product owner kunnen praten. Het lastige is niet het praten, het lastige is de vertaling te doen van dit gesprek naar een technische implementatie. En dat deel leer je niet op een helpdesk.
Heb je mijn post gelezen? Het ging mij om een manier om de expertise die hij al heeft (in bedrijfsadministratie) in te zetten in een IT-functie die daar gebruik van maakt. Daar kan hij dan de technische skills aanleren die kunnen helpen met doorgroeien naar een development functie mits de werkgever meewerkt. Bij veel bedrijven kan dat nu ook omdat de vraag naar developers zo groot is dat bedrijven vaak zelf developers opleiden.

En nee, dan moet je niet bij de helpdesk van Ziggo of Essent solliciteren, maar bij een skilled helpdesk waar je je technische skills kunt ontwikkelen.

Ik heb overigens niet beweerd dat die route efficient is. Ik heb gezegd dat het een optie is als jaren investeren in een avondopleiding geen haalbare kaart is. Niet iedereen heeft de discipline om naast een volledige werkweek nog een HBO- of WO-opleiding in de avonduren te doen. Zeker niet iemand die nu al geen plezier mee heeft in zijn huidige baan.
TS zou als hij aan een helpdeskfunctie zou beginnen waarschijnlijk een enorme stap terug doen in salaris.
Hij heeft een MBO-diploma en waarschijnlijk een baan op MBO-niveau. Wat geeft jou de indruk dat hij nu zo'n fantastisch salaris heeft?
En voor wat? De kans dat hij in een bedrijf terecht komt waar hij door kan stromen is extreem klein; over het algemeen is die route er gewoon niet.
Kwestie van zoeken en niet volledig op het toeval vertrouwen. Als jij developers zoekt en geen ervaren mensen kunt vinden (of kunt betalen) wat doe je dan? Ik zie om me heen meerdere bedrijven, waaronder mijn eigen werkgever, die onder hun huidige personeel mensen zoeken die gemotiveerd zijn om bij te leren en door te stromen. De meerwaarde voor de werkgever is dat ze die mensen al kennen en dat die mensen het bedrijf kennen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unezra

unezra

Zie mijn vorige modbreak.

[Voor 98% gewijzigd door Ardana op 21-07-2019 19:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Is het iets om naar een Detavast constructie te kijken bij een detacheerder? Dan krijg je trainingen, ondertussen ook een salaris en zij zoeken een werkgever voor je. Bijv. bij Youngcapital Next.

Wij hebben onlangs ook iemand op basis hiervan in dienst genomen. Verder kan ik je aanraden om gewoon op zoek te gaan naar een bedrijf dat op zoek is naar een frontender en dan te spelen met je salaris. Laag instappen, bewijzen dat je het kan en gaandeweg doorgroeien.

Ik zou geen 4 jarige opleiding of iets dergelijks meer gaan volgen op deze leeftijd.

Ik weet niet of iedere werkgever het zo ziet, maar, zo zou ik het zelf doen en zo zou je bij ons mogelijk ook aan de bak komen.

Replace fear of the unknown with curiosity | Tesla Model Y LR | 6340 Wp zonnepanelen | Zappi V2 laadpaal | Dynamische energietarieven

Acties:
  • +6Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Dit komt ZO VAAK langs, je had op z'n minst de dikke verzameltopics moeten kunnen vinden (en dat is op zichzelf ook al een intrinsieke skill die je moet hebben), copypasta uit een ander topic van vorige maand:

Twee van de kernkwaliteiten van iemand in de IT zijn:

- weten welke informatie je nodig hebt
- weten hoe je het moet vinden

Neem bijvoorbeeld je vraag die je hier stelt, je had die vraag in de zoekmachine kunnen pleuren en dan deze topics kunnen vinden:

Omscholing, vanuit zorg naar IT
Omscholen naar ICT-er.
Omscholen naar programmeur

Die topics hebben misschien niet 1-op-1 de naam van jouw topic, maar hebben wel 99% overeenkomende wensen, suggesties en richtingen die je op kan. Je kan ook complete lijstjes terugvinden, bijvoorbeeld meer richting het maken van software:
Edit: zie dit niet als een 'aanval', maar als een handreiking. Het kan heel snel lijken als 10 mensen komen posten dat je het wel even zelf had kunnen vinden, maar de meeste mensen hier bedoelen het goed en wijzen je vooral op andere opties en bestaande vragen en antwoorden om dat ze geen helpdesk willen spelen op dit forum. Klik een beetje rond, kijk wat de andere vragers als opties en antwoorden hebben en ga dan pas kijken wat er voor jou echt anders is.

[Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 21-07-2019 19:17]

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-05 16:43

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Front-end webdeveloper hier. Geen idee waar het advies voor een servicedesk functie op slaat, maar ik heb nog nooit een front-ender gesproken die hier begonnen is. De meeste supporttaken die je als front-ender doet zijn op z'n minst tweedelijns. Dus dat advies zou ik lekker naast je neerleggen.

Ik heb zelf het traditionele pad bewandeld, dus een HBO-opleiding gevolgd. Echter heb ik de meeste vakkennis toch opgedaan door ervaring en internetcursussen. De meeste front-end webdevelopers die ik ken zijn ook in meer of mindere mate autodidact. Veel front-enders die een carriéreswitch hebben gedaan, hebben in hun vrije tijd ervaring op gedaan. Een cursus gevolgd, en daarnaast veel (hobby)projecten gedaan. Aldoende leert men, zeg maar. Een mooie eerste stap is een webpagina bouwen voor je huisdier, een spelletje boter-kaas-eieren of een rekenmachine maken.

Er zijn genoeg goedkope cursussen die je op weg kunnen helpen. Zelf ben ik fan en dankbaar gebruiker van Udemy, waar je de meeste cursussen voor een euro of 12 kunt aanschaffen.

Deze cursus van Andrei Neagoie is een mooi begin waarbij je alle basics leert. Optioneel zou ik ook de cursus Computer Science 101 volgen, die wat meer ingaat op de theorie van hoe computers werken en hoe programmeertalen onder water werken.

Als vervolg zou je deze cursus kunnen volgen, die dieper in gaat op verschillende development-aspecten als ook DevOps taken.

Ik zou nadat je de basiscursussen gevolgd hebt al beginnen met solliciteren op medior functies. Je hebt sowieso al werkervaring dus dat is altijd +1.

Daarnaast raad ik je aan om eens te kijken naar Fronteers, de Nederlandse vakvereniging voor front-end webdevelopers. Ik ben hier zelf ook actief en ik leer hier heel erg veel. Er is ook een Slackkanaal waar erg veel front-enders actief zijn en je kunnen helpen met allerlei vragen.

Mocht je nog vragen hebben, kun je altijd DM'en.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:57
Zelf een kleine 20 jaar werkzaam binnen de IT wereld (getting old....)
Ooit begonnen op de servicedesk, en NEE dit is niet de stap die je wilt maken als je richting software development wilt.

Het is een mooie beginplek voor als je richting syteembeheer wilt, maar development? Absoluut niet, dus verspil niet je tijd op een servicedesk als je developer wilt worden.

Denk dat er al veel goede adviezen zijn gegeven.
Van het volgen van trainingen tot het volgen van een HBO opleiding.
Een HBO opleiding is een lange route en daarna moet je alsnog doorleren om je te verdiepen in bijvoorbeeld Frontend development.

HBO is voor de lange termijn misschien een verstandige keuze, maar na 4 jaar HBO moet je alsnog je verder verdiepen in software ontwikkeling.

Voor Frontend zou ik eerst beginnen met HTML, CSS, JavaScript (wat basis)....
Als dat je bevalt, dan zit je op de goede weg. Bevalt het niet.. dan heb je weliswaar wat tijd weggegooit, maar niet heel veel.

wijze woorden

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
downtime schreef op zondag 21 juli 2019 @ 18:34:
Dat staat gewoon in mijn post.
Ja, maar ik wou het graag helder / duidelijk hebben. Er is gewoon een enorm verschil tussen een carrierepad van een beheerder en die van een developer. Een metselaar maakt ook regelmatig gebruik van een hamer, maar dat maakt 'em geen meulbelmaker.
Heb je mijn post gelezen? Het ging mij om een manier om de expertise die hij al heeft (in bedrijfsadministratie) in te zetten in een IT-functie die daar gebruik van maakt. Daar kan hij dan de technische skills aanleren die kunnen helpen met doorgroeien naar een development functie mits de werkgever meewerkt.
Ja dat heb ik. Je leert van geen enkele helpdesk technische skills die echt nut hebben die je niet heel veel sneller oppakt in een junior dev job / stage. Dat je iemand kent die dat pad gevolgd heeft; heel fijn voor 'em. Maar dat maakt het nog geen goed advies.

Ik blijf het dus nogal een apart topic vinden. Met aan de ene kant een zooi software engineers die zeggen dat je voor software engineering niet op een helpdesk moet beginnen, en aan de andere kant een paar beheerders die zeggen dat dat voor een software engineer een prima keuze is.

Iedereen heeft recht op een mening natuurlijk, maar de TS heeft bijzonder weinig aan meningen. Het gaat hier om ervaringen. Niet om meningen. En de TS de verkeerde kant opsturen heeft voor de persoon met de mening weinig gevolgen, maar voor de TS zijn die gevolgen immens.

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:13
Je zou ook een code bootcamp kunnen overwegen. Die zijn vaak meer gericht op front-end (ook al claimen ze vaak je als 'full-stack' op te leiden).

Misschien is HBO duaal een optie? Dus dat je meteen start met werken in je nieuwe vakgebied.

Via zelfstudie moet het ook wel lukken in deze markt. Houd er dan wel rekening mee dat je langer bezig zal zijn door het ontbreken van structuur en ondersteuning. Verder heb je het risico dat je de verkeerde dingen kiest om te leren (PHP bijvoorbeeld).
- Zorg dat je vanaf het begin een portfolio op bouwt via github en live demos. Een werkgever gaat je niet - uitnodigen voor een gesprek omdat je een Udemy cursus hebt afgerond, je moet iets goeds kunnen laten zien.

- Zoek een front-ender of front-end community die wat feedback kan geven tijdens je voortgang.

Het voordeel van zelfstudie is dat je zal ontdekken of je het echt leuk vindt zonder commitment. Als je jezelf moet dwingen om te 'studeren' dan gaat het erg lastig worden. Als je met plezier weer verder gaat met code schrijven en bijleren dan zit het wel ok.
Geef jezelf wat tijd om door de basis te komen. Het kijken van tutorial video's geeft een stuk minder voldoending dan zelf iets bouwen, een bug fixen etc.
Ernemmer schreef op zaterdag 20 juli 2019 @ 17:31:
Volgens mi is front-end dev niet heel moeilijk om mee te beginnen.

Zorg dat je goed wordt in;
HTML5
PHP
CSS
Huh PHP? Ik moest even checken hoe lang geleden dit geschreven was maar er staat toch echt 2019. ;)

• unezra

unezra

Valandil schreef op maandag 22 juli 2019 @ 10:35:
Zelf een kleine 20 jaar werkzaam binnen de IT wereld (getting old....)
Ooit begonnen op de servicedesk, en NEE dit is niet de stap die je wilt maken als je richting software development wilt.

Het is een mooie beginplek voor als je richting syteembeheer wilt, maar development? Absoluut niet, dus verspil niet je tijd op een servicedesk als je developer wilt worden.
Ik denk dat veel developers gebaat zouden zijn bij enige basiskennis van systeem- en netwerkbeheer én hoe software gebruikt word door eindgebruikers. Developers denken dat het niet nuttig is, maar misschien is dat omdat zij zelf de gevolgen niet of minder merken van het eindresultaat van hun inspanningen.
Denk dat er al veel goede adviezen zijn gegeven.
Van het volgen van trainingen tot het volgen van een HBO opleiding.
Een HBO opleiding is een lange route en daarna moet je alsnog doorleren om je te verdiepen in bijvoorbeeld Frontend development.

HBO is voor de lange termijn misschien een verstandige keuze, maar na 4 jaar HBO moet je alsnog je verder verdiepen in software ontwikkeling.

Voor Frontend zou ik eerst beginnen met HTML, CSS, JavaScript (wat basis)....
Als dat je bevalt, dan zit je op de goede weg. Bevalt het niet.. dan heb je weliswaar wat tijd weggegooit, maar niet heel veel.
De crux is hier dat met zo'n pad, zo'n beetje alle kennis die 'ie nu heeft weg gooit, terwijl het denk ik voor TS meer loont door te zoeken naar een ingang waar hij zijn huidige kennis nuttig kan inzetten.

Zoals anderen ook zeiden, op een willekeurige helpdesk beginnen is inderdaad niet nuttig. Heel specifiek beginnen op een plek waar hij zijn huidige kennis kan inzetten én kan doorgroeien naar een ICT functie wel. Daarom is in mijn beleving helpdesk een logische en mogelijk enig haalbaare 1e stap.

Ook vraag ik me af of we niet te veel focussen op "TS wil developer worden", terwijl TS vooral zijn huidige baan zat is, eens heeft gesnuffeld aan development, de ICT interessant vind en misschien wel meer weg wil uit zijn huidige baan, de ICT als leuk alternatief ziet, dan dat hij per-sé developer wil worden.

Kortom, misschien moeten we het breder trekken én doet TS er goed aan na te denken over waarom hij weg wil uit zijn huidige functie en waarom de ICT en specifiek development hem trekt.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
retoohs schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:00:
[...]

Huh PHP? Ik moest even checken hoe lang geleden dit geschreven was maar er staat toch echt 2019. ;)
Zolang elke WordPress pagina het nog gebruikt is het echt wel handig om te kennen.
Bijna 80% van alle websites gebruikt nog PHP.

YouTube: PHP in 2019 - Is It Worth Learning or Is PHP Dead?

[Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 22-07-2019 12:24]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:18:
Ik denk dat veel developers gebaat zouden zijn bij enige basiskennis van systeem- en netwerkbeheer én hoe software gebruikt word door eindgebruikers.
Die doe je buiten een servicedesk ook wel op, ook omdat tegenwoordig je vaak in muti-disciplinaire teams zit. Da's het hele idee achter de DevOps trend van tegenwoordig.

Daarnaast blijf je maar hameren op die helpdesk alsof dat de enige manier, of de makkelijkste manier, is om aan dat soort dingen te komen. En dat is gewoon niet zo. Ten eerste zijn dit soort dingen gewoon een onderdeel van je opleiding. Het lijkt alsof je denkt dat een informatica opleiding vooral betekent dat je een beetje simpel programmeersels te maken hebt ofzo, maar dat is niet het geval. Operating Systems en Networking zijn vaste onderwerpen en daar wordt behoorlijk diep ingegaan in hoe een operating system bijvoorbeeld werkt.

Ik vind je "developers denken dat het niet nuttig is" opmerking ronduit beledigend. Ik weet niet of je het expres doet om mensen te triggeren om zo maar je gelijk te halen (kan je weer reacties reporten), maar dit soort vooroordelen zijn op z'n zachts gezegd niet bevorderlijk voor een discussie.

Jij hebt je hele carriere gewerkt bij bedrijven waar IT vooral een randzaak is. Dat soort bedrijven trekt niet bepaald de beste developers aan. Ik ken het type devs waar je het over hebt ook wel, maar dat is een groep onderaan de markt. Alleen denk jij, omdat dit de enige zijn waar jij ervaring mee hebt, dat alle developers zo zijn. Je hebt door dat vertekende beeld van de markt ook een vertekend beeld van die developers.

Een ander voorbeeldje dat ik even uit wil lichten:
Developers denken dat het niet nuttig is, maar misschien is dat omdat zij zelf de gevolgen niet of minder merken van het eindresultaat van hun inspanningen.
Dit is niet hoe het in de echte wereld werkt. Als software engineer bouw je software voor een gebruiker. Deze gebruiker is, in een agile bedrijf, onderdeel van je team. Dit is de product owner. Soms een power user, soms een vertegenwoordiger daarvan. Daarnaast heb je in je team customer journey experts die alles weten over wat de gebruiker precies nodig heeft. Dit is hoe het er bij een gemiddeld bedrijf aan toe gaat.

Alles wat jij beweert past bij een hele andere categorie bedrijven. Bedrijf die niet of nauwelijks IT bedrijf zijn, waar IT er een beetje bijhangt omdat je nu eenmaal computers nodig hebt, en waar met frisse tegenzin af en toe wat software gebouwd wordt. En dat is het soort bedrijven waar je als software engineer met ambitie niet wil beginnen, laat staan blijven hangen.
Ernemmer schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:20:
Zolang elke WordPress pagina het nog gebruikt is het echt wel handig om te kennen.
Bijna 80% van alle websites gebruikt nog PHP.
Het is maar net wat voor'n werk je wil. Wordpress development is wel een 'niche' waarin je makkelijk kunt blijven hangen/steken. Als dat je ding is; prima natuurlijk.

Het is relatief simpel werk, en dus 'makkelijk' om mee te beginnen, maar daarin juist heb je het probleem dat er relatief veel competitie is aan de onderkant van die markt. Komt ook nog eens bij dat dat nu net het werk is dat steeds verder weggeautomatiseerd wordt via website builders e.d.

[Voor 4% gewijzigd door Hydra op 22-07-2019 12:54]

• unezra

unezra

Hydra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:52:
[...]
Die doe je buiten een servicedesk ook wel op, ook omdat tegenwoordig je vaak in muti-disciplinaire teams zit. Da's het hele idee achter de DevOps trend van tegenwoordig.

Daarnaast blijf je maar hameren op die helpdesk alsof dat de enige manier, of de makkelijkste manier, is om aan dat soort dingen te komen. En dat is gewoon niet zo. Ten eerste zijn dit soort dingen gewoon een onderdeel van je opleiding. Het lijkt alsof je denkt dat een informatica opleiding vooral betekent dat je een beetje simpel programmeersels te maken hebt ofzo, maar dat is niet het geval. Operating Systems en Networking zijn vaste onderwerpen en daar wordt behoorlijk diep ingegaan in hoe een operating system bijvoorbeeld werkt.

Ik vind je "developers denken dat het niet nuttig is" opmerking ronduit beledigend. Ik weet niet of je het expres doet om mensen te triggeren om zo maar je gelijk te halen (kan je weer reacties reporten), maar dit soort vooroordelen zijn op z'n zachts gezegd niet bevorderlijk voor een discussie.

Jij hebt je hele carriere gewerkt bij bedrijven waar IT vooral een randzaak is. Dat soort bedrijven trekt niet bepaald de beste developers aan. Ik ken het type devs waar je het over hebt ook wel, maar dat is een groep onderaan de markt. Alleen denk jij, omdat dit de enige zijn waar jij ervaring mee hebt, dat alle developers zo zijn. Je hebt door dat vertekende beeld van de markt ook een vertekend beeld van die developers.
Het lastige is dat ik hier logischerwijs geen namen kan en mag noemen, plus op een aantal punten relatief vaag moet blijven. Het laatste wat ik wil, is dusdanig herleidbare informatie geven dat het bedrijf dat dit leest zich er in herkent en hier wat uit te leggen heb.

De grap is hier alleen dat wij zelf helemaal geen software in-house ontwikkelen. De software waar ik het over heb, word meerendeels door bedrijven geschreven wiens core business het schrijven en verkopen van software is. Deels is dat maatwerk software die wij gebruiken, deels reguliere commerciële producten.

Wat ik beschrijf, is daarop gebaseerd.

Ook is bij veel bedrijven waar ik heb gewerkt ICT geen randzaak. Het was niet altijd core-business maar een randzaak is weer het andere uiterste. Gelukkig niet. Het belang van een goede, professionele ICT organisatie is vaak wel gezien en bij mijn huidige en voorgaande werkgever is er nooit discussie geweest over het belang van ICT.

Mijn opmerking over dat developers lang niet altijd lijken te begrijpen waarom basis ICT kennis nuttig is, is niet beledigend bedoeld. Het is wat ik helaas ervaar en ik zou verdomd graag willen dat ik over 10 jaar kan zeggen dat ik dat niet meer ervaar. Niemand word er beter van. Ook ik niet. Soms een beetje ranten is echt best leuk, maar ik ga toch blijer naar huis als ik gewoon fijn heb samengewerkt met developers in plaats van dat ik weer moet mopperen op de ellende die ze me in de maag splitsen.
Een ander voorbeeldje dat ik even uit wil lichten:

[...]
Dit is niet hoe het in de echte wereld werkt. Als software engineer bouw je software voor een gebruiker. Deze gebruiker is, in een agile bedrijf, onderdeel van je team. Dit is de product owner. Soms een power user, soms een vertegenwoordiger daarvan. Daarnaast heb je in je team customer journey experts die alles weten over wat de gebruiker precies nodig heeft. Dit is hoe het er bij een gemiddeld bedrijf aan toe gaat.

Alles wat jij beweert past bij een hele andere categorie bedrijven. Bedrijf die niet of nauwelijks IT bedrijf zijn, waar IT er een beetje bijhangt omdat je nu eenmaal computers nodig hebt, en waar met frisse tegenzin af en toe wat software gebouwd wordt. En dat is het soort bedrijven waar je als software engineer met ambitie niet wil beginnen, laat staan blijven hangen.
Ok.
Hierin verschilt onze ervaring.

Ik hoop echt van ganse harte dat jij vooral bedrijven kent waar het zo werkt en zeker maak ik ook gebruik van software die wél gewoon werkt. Helaas ken ik ook de andere kant en die is zoals ik beschrijf. Ook bij bedrijven die *leven* van software development.

Sidenote: De discussie op deze manier aan gaan vind ik prettig. :)
Ik wil best meer vertellen over mijn ervaring en waarom ik bepaalde uitspraken doe. Je mag me altijd een PM sturen om eens van gedachten te wisselen. Daar kan ik wellicht meer vertellen dan publiek en heel eerlijk, wellicht komen we er achter dat we het redelijk eens zijn. Hoe dan ook zou ik het fijn vinden als we elkaar niet iedere keer in de haren zouden vliegen, maar gewoon een fijne felle inhoudelijke discussie kunnen voeren hier op Tweakers.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:04:
De grap is hier alleen dat wij zelf helemaal geen software in-house ontwikkelen. De software waar ik het over heb, word meerendeels door bedrijven geschreven wiens core business het schrijven en verkopen van software is. Deels is dat maatwerk software die wij gebruiken, deels reguliere commerciële producten.

Wat ik beschrijf, is daarop gebaseerd.
Ja, en dat heeft dus echt extreem weinig te maken met carriereadvies wat betreft software engineers. Dat jij slechte ervaringen hebt ligt aan dat bedrijf, en dan wel primair dat het gewoon een goedkope-meuk bedrijf is daar niet zo veel geeft om wat jij nu precies wil.

Het heeft echt nul weerslag op je ontwikkeling als software engineer. Eentje die ik zelf doorgegaan ben, waar ik veel anderen bij help, en eentje waar jij gewoon echt simpelweg helemaal niks van weet.

En het is niet alleen ik zelf; volgens mij reageren andere devs hier in ongeveer dezelfde strekking. Waarom kom je dan niet gewoon tot de conclusie dat je er waarschijnlijk gewoon naast zit? Geen schande hoor; ik maak dagelijks grotere en kleinere fouten. Dat hoort erbij.
Ik niet. Absoluut niet zelfs. Dit is geen discussie. Dit is iemand die koppig vol blijft houden te denken dat hij ook maar iets weet over een onderwerp waar hij niks van weet, en iemand anders die hem probeert in te laten zien dat 'ie er beter gewoon niks over kan zeggen.

Ik ben over het algemeen vriendelijk, zowel in het echt als op fora, en gebruik juist wat hardere taal om, zoals in face to face communicatie, aan te geven dat iemand te ver gaat. En dan wordt dat meteen gerapporteerd en krijg je weer een mod die niet naar de inhoud maar alleen naar de vorm kijkt die in gaat grijpen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:04:
Dan ben je volgens mij de enige.

Ik snap ook niet zo goed wat OT heeft aan dit soort discussies? Hij vraagt om advies, maar dat advies wordt nu ondergesneeuwd door een beheer vs. development discussie.

• unezra

unezra

Hydra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 13:53:
[...]
Ja, en dat heeft dus echt extreem weinig te maken met carriereadvies wat betreft software engineers. Dat jij slechte ervaringen hebt ligt aan dat bedrijf, en dan wel primair dat het gewoon een goedkope-meuk bedrijf is daar niet zo veel geeft om wat jij nu precies wil.
Je doet aannames.
Zoals gezegd, ik kan en ga zoals je begrijpt publiek geen details geven.
Het heeft echt nul weerslag op je ontwikkeling als software engineer. Eentje die ik zelf doorgegaan ben, waar ik veel anderen bij help, en eentje waar jij gewoon echt simpelweg helemaal niks van weet.

En het is niet alleen ik zelf; volgens mij reageren andere devs hier in ongeveer dezelfde strekking. Waarom kom je dan niet gewoon tot de conclusie dat je er waarschijnlijk gewoon naast zit? Geen schande hoor; ik maak dagelijks grotere en kleinere fouten. Dat hoort erbij.
Ik heb geen enkel probleem mijn fouten toe te geven, maar ik zie ook in dit topic dat ik niet de enige ben met de mening die ik vertolk. Alleen heb ik misschien mijn mening té kernachtig en zonder nuance neergezet.
[...]
Ik niet. Absoluut niet zelfs. Dit is geen discussie. Dit is iemand die koppig vol blijft houden te denken dat hij ook maar iets weet over een onderwerp waar hij niks van weet, en iemand anders die hem probeert in te laten zien dat 'ie er beter gewoon niks over kan zeggen.

Ik ben over het algemeen vriendelijk, zowel in het echt als op fora, en gebruik juist wat hardere taal om, zoals in face to face communicatie, aan te geven dat iemand te ver gaat. En dan wordt dat meteen gerapporteerd en krijg je weer een mod die niet naar de inhoud maar alleen naar de vorm kijkt die in gaat grijpen.
Mijn uitnodiging blijft staan. Aan jou er al dan niet gebruik van te maken. :)

Verder stel ik voor (om het topic niet nóg verder te vervuilen en om moderatief ingrijpen te voorkomen), publiek deze discussie tussen ons voor nu te staken.
hyptonize schreef op maandag 22 juli 2019 @ 14:02:
[...]
Dan ben je volgens mij de enige.

Ik snap ook niet zo goed wat OT heeft aan dit soort discussies? Hij vraagt om advies, maar dat advies wordt nu ondergesneeuwd door een beheer vs. development discussie.
Wat OT heeft aan de discussie, is dat er ook andere (en mogelijk betere / mogelijker / logischer) manieren zijn dan "ga een HBO ICT studie doen".

Het gaat niet om de discussie as-such, die is weinig relevant voor TS maar ik vind het belangrijk een gemotiveerd tegengeluid te laten horen. (Fin, dat tegengeluid komt gelukkig niet alleen van mij.)

Daarbij vind ik het belangrijk dat TS breed durft te denken en ik vraag me nog steeds af wat de beweegredenen zijn. In the end lijken wij met zijn allen vooral te luisteren naar "ik wil developer worden", terwijl misschien de vraag die we moeten stellen is "waarom ben je niet gelukkig in je huidige baan en waarom denk je dat de ICT je gelukkiger gaat maken".

Misschien dat het antwoord op die vraag, een beter en gerichter antwoord voor TS mogelijk maakt.

Het antwoord op die vraag is voor zover ik weet nog niet gegeven.

[Voor 46% gewijzigd door unezra op 22-07-2019 14:14]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:12
Je geeft aan dat je frond-end development wil gaan doen. Misschien is het handiger om te kijken hoe je je huidige kennis kan meenemen in je nieuwe carrièrepad. Omdat je nu al veel in NAV werkt neem ik aan dat je best weet hoe menig ERP pakket werkt. Je zou kunnen kijken of bijvoorbeeld Ax developer iets voor je kan zijn. Dan kun je je huidige kennis van de processen vertalen naar functionaliteit. Je technische collega's (i.c.m. bijv. een cursus van de baas) kunnen je daarbij helpen, terwijl jij een toevoeging kan zijn in het functionele aspect (dat missen ze nog wel eens).

Moet je uiteraard wel een plek vinden waar men in je durft te investeren.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:57
unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat veel developers gebaat zouden zijn bij enige basiskennis van systeem- en netwerkbeheer én hoe software gebruikt word door eindgebruikers. Developers denken dat het niet nuttig is, maar misschien is dat omdat zij zelf de gevolgen niet of minder merken van het eindresultaat van hun inspanningen.
Ik ben helemaal eens dat het voor een developer heel goed is om te enige kennis te hebben van systemen en netwerken. 100% eens. Alleen om te starten op een servicedesk terwijl je developer wilt worden is gewoon een hele onlogische stap. Duurt lang, inefficient, je leert dingen die je later nagenoeg niet meer nodig hebt. Kan je dit tijd veel beter gebruiken in het leren wat je daadwerkelijk wilt gaan doen: software ontwikkelen.
De crux is hier dat met zo'n pad, zo'n beetje alle kennis die 'ie nu heeft weg gooit, terwijl het denk ik voor TS meer loont door te zoeken naar een ingang waar hij zijn huidige kennis nuttig kan inzetten.

Zoals anderen ook zeiden, op een willekeurige helpdesk beginnen is inderdaad niet nuttig. Heel specifiek beginnen op een plek waar hij zijn huidige kennis kan inzetten én kan doorgroeien naar een ICT functie wel. Daarom is in mijn beleving helpdesk een logische en mogelijk enig haalbaare 1e stap.
Dat is zoeken naar een spel in een hooiberg.
Mijn beste tip is: START.... er is zoveel online te vinden. Trainingen, tutorials, youtube filmpjes.
Begin gewoon met leren, want dat is wat TS het meeste moet gaan doen: leren.
Bouw alvast een hobbyproject.
Ook vraag ik me af of we niet te veel focussen op "TS wil developer worden", terwijl TS vooral zijn huidige baan zat is, eens heeft gesnuffeld aan development, de ICT interessant vind en misschien wel meer weg wil uit zijn huidige baan, de ICT als leuk alternatief ziet, dan dat hij per-sé developer wil worden.

Kortom, misschien moeten we het breder trekken én doet TS er goed aan na te denken over waarom hij weg wil uit zijn huidige functie en waarom de ICT en specifiek development hem trekt.
Eens dat IT wereld veel meer bevat dan developer fucnties. Zeker niet onverstandig om je te oriënteren.
Denk wel dat hij nu in een fase zit waarin hij nog een carriere switch kan veroorloven.
MIjn advies is juist om dan NIET te blijven hangen met 1 been in je oude werk en kennis, maar dan ook volledig er voor te gaan en opnieuw blanco beginnen. Nu kan het nog....

wijze woorden

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:03
hyptonize schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:34:
Ik zou nadat je de basiscursussen gevolgd hebt al beginnen met solliciteren op medior functies. Je hebt sowieso al werkervaring dus dat is altijd +1.
Paar online cursusjes doen en dan ben je een medior developer? 8)7
Dat verklaard weer gemiddelde kwaliteit van software.
Valandil schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:08:
[...]

Ik ben helemaal eens dat het voor een developer heel goed is om te enige kennis te hebben van systemen en netwerken. 100% eens. Alleen om te starten op een servicedesk terwijl je developer wilt worden is gewoon een hele onlogische stap. Duurt lang, inefficient, je leert dingen die je later nagenoeg niet meer nodig hebt. Kan je dit tijd veel beter gebruiken in het leren wat je daadwerkelijk wilt gaan doen: software ontwikkelen.
In principe ben ik het er niet mee oneens hoor. Maar ik vraag me af of er wel een efficiente stap is voor een 33 jarige MBO-4'er zonder technische achtergrond met een hypotheek. Nu heb ik ook geen hele hoge pet op van een significante groep in de IT, maar je moet toch wel iets vaardigheden leren, en hopelijk iets meer dan alleen een paar online cursussen. En natuurlijk, er zijn autodidacten die het geweldig doen in de IT zonder ooit een IT opleiding te hebben gehad, maar dat is niet de mediaan.

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Sissors schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Ik plaatste niet voor niets een linkje voor context. Maar aan je reactie gezien heb je die duidelijk niet gelezen. ;)

• unezra

unezra

Valandil schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:08:
[...]
Punt is, TS is 33, heeft een fulltime vooral administratieve baan en is het NU zat.

Hij wil op korte termijn iets anders gaan doen en denkt aan een overstap richting ICT, meer specifiek development. Tegelijkertijd heeft hij, als ik het goed begrijp, geen relevante professionele ICT kennis.

Ik ga er voor het gemak vanuit dat TS meer wil kunnen dan een beetje WordPress sites in PHP in elkaar rammelen. (Maar misschien zie ik dat verkeerd.)

Ook heeft TS een hypotheek en daarmee de nodige financiële verplichtingen.

Daarmee worden in mijn beleving een aantal trajecten lastiger. Een daarvan is een fulltime HBO of WO opleiding doen. Deeltijd ook, want dan is 'ie 4 jaar verder en ik krijg de indruk dat hij daar niet op wil wachten.

Stel dat hij toch die route kiest, is 'ie 37 en moet 'ie concurreren met een nieuwe generatie developers van 12-15 jaar jonger die net van school komen, meerendeels niet de financiële verplichtingen hebben die TS wel heeft, etc.

Als TS net aan zijn carrière zou beginnen, is het verhaal totaal anders. Dan nóg denk ik het in gevallen nuttig kan zijn in ieder geval mee te lopen op een servicedesk, maar ik begrijp heel goed dat je dan begint als developer. In dit geval is dat niet aan de orde en ik vraag me af of TS kan of wil rondkomen van €2200. (Maar goed, misschien wel en is het voor TS geen enkel probleem 4 jaar te studeren en dán, op zijn 37e, te gaan werken voor €2200 per maand.)
[...]
Eens dat IT wereld veel meer bevat dan developer fucnties. Zeker niet onverstandig om je te oriënteren.
Denk wel dat hij nu in een fase zit waarin hij nog een carriere switch kan veroorloven.
MIjn advies is juist om dan NIET te blijven hangen met 1 been in je oude werk en kennis, maar dan ook volledig er voor te gaan en opnieuw blanco beginnen. Nu kan het nog....
Dat vraag ik me af. TS is 33, niet 23.

Daarbij denk ik dat juist door het inzetten van zijn huidige kennis en ervaring, hij sneller en tegen een hoger salaris van start kan dan als hij zijn complete carrière de prullenbak in gooit en compleet overnieuw begint.

Het is juist die kennis die 'm een voorsprong kan geven op collega's waardoor hij sneller de switch kan maken én een betere uitgangspositie heeft, ook qua salaris.
Sissors schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:43:
[...]
*grinnik*
[...]
In principe ben ik het er niet mee oneens hoor. Maar ik vraag me af of er wel een efficiente stap is voor een 33 jarige MBO-4'er zonder technische achtergrond met een hypotheek. Nu heb ik ook geen hele hoge pet op van een significante groep in de IT, maar je moet toch wel iets vaardigheden leren, en hopelijk iets meer dan alleen een paar online cursussen. En natuurlijk, er zijn autodidacten die het geweldig doen in de IT zonder ooit een IT opleiding te hebben gehad, maar dat is niet de mediaan.
Juist.
hyptonize schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:44:
[...]
Ik plaatste niet voor niets een linkje voor context. Maar aan je reactie gezien heb je die duidelijk niet gelezen. ;)
Ik heb de linkjes even gevolgt, maar je linkt naar 3 online cursussen van minder dan €15,- per stuk.
(Ok, van €200, €200 en €50 per stuk als je de korting niet mee telt.)

Een beetje ICT cursus kost normaliter €500 - €800 per dag.
https://www.atcomputing.n..._sft_tags=programmeren_23

Ik vraag me echt af hoe goed je skills zijn na het volgen van die cursussen en of je dan in staat bent zinvolle software te programmeren die bruikbaar en beheersbaar is.

• Hydra
Dat zijn cursussen die over het algemeen door bedrijven betaald worden.. Vooral bedoeld om ervaren developers in een paar dagen een andere taal te leren. Daar heeft de TS helemaal niks aan, de beginnerscursussen die @hyptonize linkt zijn wel betaalbaar voor individuen en beginnen wel gewoon bij de basis.

Neemt niet weg dat zelf-studie gewoon enorm moeilijk is; TS heeft meer aan een gestructureerde opleiding in de avonduren. Tuurlijk is dat moeilijk, maar als 't makkelijk was, werden we er ook niet zo goed voor betaald. Als je alle theorie overslaat en maar een beetje gaat programmeren komt de TS waarschijnlijk niet voorbij het 'wordpress' niveau.

• unezra

unezra

Hydra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:21:
[...]
Dat zijn cursussen die over het algemeen door bedrijven betaald worden.. Vooral bedoeld om ervaren developers in een paar dagen een andere taal te leren. Daar heeft de TS helemaal niks aan, de beginnerscursussen die @hyptonize linkt zijn wel betaalbaar voor individuen en beginnen wel gewoon bij de basis.

Neemt niet weg dat zelf-studie gewoon enorm moeilijk is; TS heeft meer aan een gestructureerde opleiding in de avonduren. Tuurlijk is dat moeilijk, maar als 't makkelijk was, werden we er ook niet zo goed voor betaald. Als je alle theorie overslaat en maar een beetje gaat programmeren komt de TS waarschijnlijk niet voorbij het 'wordpress' niveau.
Helemaal mee eens. :)

Ik vraag me alleen wel af of die cursussen die door @hyptonize, voldoende zijn om ergens als developer aan de slag te gaan. Misschien onderschat ik die cursussen, maar gezien het prijskaartje en het aantal cursusuren heb ik mijn twijfels.

Maar goed, daar kun jij misschien meer over vertellen.

Het lastige is dat ik denk dat TS domweg niet de tijd kan of wil wachten tot hij klaar is met de noodzakelijke cursussen, maar wél liefst morgen zijn baan zou verlaten om overmorgen als ICTer aan de slag te gaan.

Ik vraag me serieus af wat de alternatieven voor TS zijn als hij op korte termijn de overstap wil maken, anders dan de (onder andere door mij) gesuggereerde zachte, relatief laagdrempelige overstap.

• Hydra
unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:30:
Ik vraag me alleen wel af of die cursussen die door @hyptonize, voldoende zijn om ergens als developer aan de slag te gaan. Misschien onderschat ik die cursussen, maar gezien het prijskaartje en het aantal cursusuren heb ik mijn twijfels.
Nee, het is een begin. Dan is het heel heel erg hard werken aan een portfolio e.d. en dan veel solliciteren. En dan nog gaat z'n succesrate laag zijn. Vandaar dat ik er op blijf hameren dat een opleiding, eventueel part-time/in de avonduren/leer-werk bij een bedrijf de beste oplossing gaat zijn. En waarschijnlijk ook de snelste.
Het lastige is dat ik denk dat TS domweg niet de tijd kan of wil wachten tot hij klaar is met de noodzakelijke cursussen, maar wél liefst morgen zijn baan zou verlaten om overmorgen als ICTer aan de slag te gaan.
Dat gaat gewoon niet gebeuren. Veruit 't grootste deel van de software engineering banen is op HBO of hoger niveau, de TS heeft op dat vlak geen opleiding die er bij in de buurt komt. Nu willen bedrijven nog wel eens een switcher nemen die bijbvoorbeeld een master in de natuurkunde heeft, maar iemand met een niet-technische MBO opleiding gaan ze niet snel aannemen.

• unezra

unezra

Hydra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 17:34:
[...]
Nee, het is een begin. Dan is het heel heel erg hard werken aan een portfolio e.d. en dan veel solliciteren. En dan nog gaat z'n succesrate laag zijn. Vandaar dat ik er op blijf hameren dat een opleiding, eventueel part-time/in de avonduren/leer-werk bij een bedrijf de beste oplossing gaat zijn. En waarschijnlijk ook de snelste.

[...]
Dat gaat gewoon niet gebeuren. Veruit 't grootste deel van de software engineering banen is op HBO of hoger niveau, de TS heeft op dat vlak geen opleiding die er bij in de buurt komt. Nu willen bedrijven nog wel eens een switcher nemen die bijbvoorbeeld een master in de natuurkunde heeft, maar iemand met een niet-technische MBO opleiding gaan ze niet snel aannemen.
Fair enough.

Wat zie jij als mogelijk scenario om, als jij TS was, tóch bij wijze van spreke per 1 september de overstap naar de ICT te maken? (Even rekening houdend met een opzegtermijn, etc.)

(Voor de goede orde, dit is absoluut niet bedoeld als vervelende opmerking. Ik denk werkelijk dat TS er iets aan heeft als jij, met jouw kennis en kunde, vanuit jouw rol als onder andere developer, vertelt wat in jouw beleving een logische en snelle weg is daar tenminste een meer ICT gerelateerde baan, al dan niet met als eindresultaat development.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op maandag 22 juli 2019 @ 18:29:
Wat zie jij als mogelijk scenario om, als jij TS was, tóch bij wijze van spreke per 1 september de overstap naar de ICT te maken? (Even rekening houdend met een opzegtermijn, etc.)
Dat is een veel te brede vraag. Hij moet eerst bedenken wat 'ie wil gaan doen en dan daar een pad naartoe uit gaan stippelen. Iets dat "per 1 Sept" perse moet, dan kom je hoe dan ook op ongeschoolde arbeid uit, en daar schiet de TS gewoon heel weinig mee op. Hij geeft zelf aan dat wat hem leuk lijkt front-end development is. Juist omdat hij gewoon een hypotheek te betalen heeft; is een concreet uitvoerbaar pad belangrijk.

Maargoed. Krijg een beetje het idee dat de TS het idee al weer heeft laten varen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• drooger
  • Nu online

drooger

Falen is ook een kunst.

Beginnen met een basis opbouwen en dan, evt. via open sollicitatie, solliciteren bij werkgevers waarbij je het gevoel hebt dat ze open staan voor mensen die niet de ideale achtergrond hebben.

Er was al gehint naar fronteers, hierbij nog een aardig linkje met nogmaals een uiteenzetting van opties om die basis te leren:
https://fronteers.nl/blog...den-zonder-dure-opleiding

Verder wel erg typisch dat:

• iemand zich net heeft aangemeld
• roept dat hij een nieuwe richting op wil
• een functie in de IT zegt te ambiëren
• zijn vraag niet weet te beantwoorden met een zoektocht op internet of in dit forum met honderden soortgelijke topics
• niet/amper reageert op de vele suggesties
• discussies lichtelijk ontsporen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Robjuhhh
Dank voor jullie adviezen..

Echter al aangegeven door @hyptonize raak ik wat ondergesneeuwd met de beheer vs. development discussie. Ik moet het een en andere laten inwerken. En nee @Hydra en @drooger ik heb het idee nog zeker niet laten varen! Voor verdere vragen zal ik hier weer reageren of diegene, waarin ik dit nuttig acht, DM'en.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 28-05 12:38
Als frontender schuif ik nog ff aan, als sluit ik mij grotendeels aan bij @hyptonize in hyptonize in "Omscholing IT"

Frontender is een softwareontwikkelaar met een browserachtige omgevingen als platform. Het is vooral belangrijk om de basis daarvan onder de knie te hebben, al het anders is toegevoegde waarde of bijzaak.

De basis is in essentie HTML voor het structureren van informatie, CSS voor het vormgeven ervan, en JavaScript voor de interactie ervan. De eerste twee zijn vereist wil je voor iets in aanmerking kunnen komen. Voor een een junior functie (waar ik initieel op zal richten) kan je wegkomen met beperkte JavaScript kennis al is dat wel iets waar je aan zult moeten werken.

Ga dus vooral met online tutorials aan de gang, je kan er online goedkoop meer doen voor minder geld (en dus meer kennis/ervaring vergaren) dan ergens voor een dik bedrag in een klaslokaal wat uitgelegd krijgen. Ga dus vooraal naar de online leeromgevingen op zoek.

Kijk verder vooral wat de eisen zijn voor een junior functie, en zorg dat je in ieder geval wat basis kennis van de meestgenoemde tools weet. Speel/hobby vooral met die tools want 9/10 zijn ze gewoon gratis.

Veelal zul je zien dat er gevraagd wordt.

HTML(5)
CSS
JS
Responsive Design (CSS kunnen schrijven die zich aanpast aan schermformaat)
Scss/Sass (uitbreiding op CSS)
ES2015/6/7 (Moden JavaScript)

Je hoeft echt niet overaal expert in te zijn maar een beetje mee kunnen praten is prettig.

De markt is momenteel in je voordeel, er is veel vraag naar frontenters en als je bereid bent om veel te leren, hard te werken (en er initieel qua salaris op achteruit te gaan) moeten er zeker mogelijkheden zijn. Wel zal ik bij een sollicitatie aangeven dat je van een andere functie komt en dat je dus nog veel zal moeten leren.

Voor nu: zorg ervoor dat je een website voor jezelf, je kat, je vriend(in), de vereniging of whatever kan maken om wat ervaring en gevoel op te doen, helpt ook als je tijdens een sollicitatie wat kan laten zien.

Wat betreft de hele discussie over over wel of niet op een servicedesk beginnen, dat vindt ik nogal topicvervuiling, kan ik wellicht over mee praten maar dan wel in apart topic.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr. Awesome

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

drooger schreef op maandag 22 juli 2019 @ 20:14:
Er was al gehint naar fronteers, hierbij nog een aardig linkje met nogmaals een uiteenzetting van opties om die basis te leren:
https://fronteers.nl/blog...den-zonder-dure-opleiding
Hey, mijn blogpost! Leuk om te zien dat 'ie gelezen en gedeeld wordt. :D

@unezra Een hoge prijs staat niet altijd gelijk aan kwaliteit, en vice versa. ;) Hoewel ik zelf gewoon een HBO-opleiding heb gevolgd, heb ik - wat ik in de praktijk kan toepassen - het meest geleerd van zulke cursussen en het hobbymatig projecten doen. Zoals @Hydra al zei, is het vooral een begin. Bij front-end webdevelopment heb je meer aan praktijk en ervaring dan aan theorie (die is ook belangrijk, maar die theorie leer je gaandeweg vaak ook). Let wel, het is ondertussen 2019, dus conservatieve leermethodes zijn niet meer altijd de beste.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• unezra

unezra

hyptonize schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 12:37:
[...]
@unezra Een hoge prijs staat niet altijd gelijk aan kwaliteit, en vice versa. ;) Hoewel ik zelf gewoon een HBO-opleiding heb gevolgd, heb ik - wat ik in de praktijk kan toepassen - het meest geleerd van zulke cursussen en het hobbymatig projecten doen. Zoals @Hydra al zei, is het vooral een begin. Bij front-end webdevelopment heb je meer aan praktijk en ervaring dan aan theorie (die is ook belangrijk, maar die theorie leer je gaandeweg vaak ook). Let wel, het is ondertussen 2019, dus conservatieve leermethodes zijn niet meer altijd de beste.
Helemaal mee eens. :)

ICT is voor mij ook iets waar ik per ongeluk ben ingerold en waarbij ik belangrijk deel van mijn kennis en kunde heb kunnen opbouwen door dingen gewoon te doen. (En af en toe heel erg hard op mijn snavel te gaan. Iets met schade, schande en wijs worden.)

Mijn punt wat betreft TS is vooral dat ik denk dat we verder moeten durven kijken dan de zuivere vraag die TS stelt én in oplossingen moeten kunnen denken. Bij wijze van spreke per 1 september als developer aan de slag lijkt me niet realistisch voor TS, per 1 september een ICT baan die in ieder geval dichter bij development staat dan zijn huidige werk is nog steeds lastig, maar al wat realistischer.

After all is TS ongelukkig in zijn huidige baan en vind ik dat we vooral dáár op moeten focussen en moeten kijken of we TS handreikingen kunnen geven dat op de eoa te doorbreken.

Ik ben heel benieuwd naar TS' visie daarover.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee