Ik heb die adapter voor mijn 1110 en dat is allesbehalve fragiel (en al helemaal niet goedkoop voor wat het isTwijfels schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:52:
[...]
Toch wel? Als ik google op die RT0700 rails, dan vind ik helemaal geen afbeeldingen met rails afgezien van iemand die zijn eigen adapter met hout heeft gemaakt
Edit: je hebt gelijk, oogt wel lekker goedkoop en fragiel, maar voor de hobbyist prima bruikbaar
DeWalt heeft óók gewoon een adapter voor op de rails: https://producten.dewalt....uctdetails/catno/DWS5031/. Ook niet goedkoop noch fragiel.Twijfels schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:48:
Wat je met die Makita en DeWalt allebei mist, is dat je ze niet kan gebruiken met een rails. Lange sleuven in het midden van een plaat wordt daardoor wat lastiger en moet je doen met behulp van een lat vastklemmen bijvoorbeeld. Bosch doet dat bijvoorbeeld wel leuk met het FSN OFA 32 systeem, dan kan je o.a. makkelijk 32mm gatenrijen maken (wat vaak gedaan wordt in meubels) en de rails zijn handig om sleuven ergens in te frezen. Wordt het allemaal wel weer een stuk duurder van.
Ik zie 'm op Klium en dergelijke voor rond de €35, dat valt toch goed mee of niet? Ik heb de RT0700 en heb binnenkort een projectje waarin wat baantjes gefreesd moeten worden over redelijke lengtes, valt dat ding dan aan te raden?Matthis schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:57:
[...]
Ik heb die adapter voor mijn 1110 en dat is allesbehalve fragiel (en al helemaal niet goedkoop voor wat het is
Bedankt voor je uitgebreide reactie!Twijfels schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:48:
@stevens20 fair play![]()
[...]
Wat ben je precies van plan met de freesmachine? Ik heb zelf een 12v bosch kantenfrees, het is beperkt wat je daarmee kan doen. Komende week komt er wel een nieuwe bovenfrees binnen omdat ik wat kasten etc wil gaan bouwen. Voor alleen kanten en heel sporadisch wat ander freeswerk volstaat een accu apparaat wel, voor kantenfrezen vind ik het een geniaal apparaat, licht en handzaam. Wil je echt mooie meubels maken en allerlei sponningen en half-hout verbindingen maken dan is een zwaarder apparaat (dus bekabeld, en eigenlijk zwaarder dan je genoemde Makita) een beter idee. Zwaardere machine is dan wel weer vervelend voor kanten frezen etc.
Wat je met die Makita en DeWalt allebei mist, is dat je ze niet kan gebruiken met een rails. Lange sleuven in het midden van een plaat wordt daardoor wat lastiger en moet je doen met behulp van een lat vastklemmen bijvoorbeeld. Bosch doet dat bijvoorbeeld wel leuk met het FSN OFA 32 systeem, dan kan je o.a. makkelijk 32mm gatenrijen maken (wat vaak gedaan wordt in meubels) en de rails zijn handig om sleuven ergens in te frezen. Wordt het allemaal wel weer een stuk duurder van.
Wat frezen betreft, ik heb nu ervaring met S&R (pools, goedkoop maar redelijk spul) en Bosch frezen. De Bosch frezen zijn wel wat beter en worden minder snel bot heb ik het idee. DeWalt geen ervaring mee. Een goed merk voor frezen wat redelijk in dezelfde prijsklasse valt is Ent. In NL wat lastiger te verkrijgen, via Amazon wel genoeg van te vinden. Dat is ook een merk specifiek gericht op houtbewerking (boren, frezen etc).
Als je een diamantsteen hebt zijn frezen trouwens goed tussentijds zelf te slijpen, dat is ook echt een aanrader om te doen, verschil merk je zeer duidelijk
Ik zal Ent eens onderzoeken.
Life is not about specs, it is about joy!
€35 euro is geen geld, opvallend dat ie bij Klium zo goedkoop is.Fontainemelon schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:35:
[...]
Ik zie 'm op Klium en dergelijke voor rond de €35, dat valt toch goed mee of niet? Ik heb de RT0700 en heb binnenkort een projectje waarin wat baantjes gefreesd moeten worden over redelijke lengtes, valt dat ding dan aan te raden?
Als je de rails en frees al hebt dan lijkt me dat een no-brainer. Als je ook de rails nog moet kopen is het wellicht voor een eenmalig klusje nog wel wat prijzig.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
@Twijfels same here. Ik vond de prijs van dat onderstel wat gortig, en aangezien dat ding toch in de weg staat was een kastje eronder een stuk praktischerThy... schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:12:
[...]
Ik heb het onderstel er niet bij. Heb zelf een kastje op wielen voor eronder gemaakt.
@PRoeske ik heb zowel de Festool ts55 als de Makita sp6000 invalzaag. De Festool is permanent in de CMS tafel ingebouwd en gebruik de Makita voor plaatwerk. Beide werken prima als invalzaag en geleide rails zijn uitwisselbaar. Enige + wat de makita heeft is een lipje dat je onder de geleiderail van makita kan schuiven als je onder een hoek gaat zagen. Dan donderd de zaag er niet af
tijdens het zagen de zaag wel op de rail duren want dat lipje is uitsluitend bedoelt om niet van de rail te vallen.
Ik heb recent een RT0700 gekocht en ik vind 't een geweldig ding!bartvl schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:11:
Aangezien het mijn eerste frees zal worden heb ik nog geen enkel freesje in huis. Ik geef er de voorkeur aan om wel meteen goed te beginnen, dus kwalitatieve frezen in huis te halen.
Toolnation heeft op dit moment/vandaag een 22-delige set van Dewalt (DT90017-QZ) in de aanbieding: 112,-
Bosch heeft ook een vrij uitgebreide set, zie ik. Wat zijn jullie ervaringen met de freessets en wat zouden jullie aanbevelen?
Qua freesjes had ik niet zo'n beeld wat ik nodig ging hebben dus heb deze set bij Hornbach gekocht. Geen geld wat mij betreft, want ik heb er al heel wat mee gefreest en ze doen het prima. Mijn vader heeft dezelfde set al een tijdje en is er erg tevreden over.
Dit overigens in tegenstelling tot dit Wolfcraft freesje wat ik er ook kocht. Al na de eerste keer frezen in MDF helemaal blauw
En ik kan je ook niet helpen helaas, want hier ook zelf een kastje in elkaar gezetFlapperbol schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:16:
[...]
@Twijfels same here. Ik vond de prijs van dat onderstel wat gortig, en aangezien dat ding toch in de weg staat was een kastje eronder een stuk praktischer
Dankje. Dan toch maar de bessey’srockhopper schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:56:
[...]
De snelspan klemmen van de lidl (powerfix) braken bij mij erg snel af eerste respectievelijk tweede gebruik, zou ze niet aanraden of in ieder geval niet dat type. En ik reken mezelf niet eens tot de lompe gebruiker.
@Twijfels +1 voor ENT, niet heel goedkoop maar erg fijn om mee te werken.bartvl schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:45:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik zal Ent eens onderzoeken.
Lange standtijd, zelfs in harde persing vochtwerend MDF met een hoog lijmgehalte wat een aanslag is op je verspanend materiaal.
Ik koop ze bij mijn lokale GBI ijzerzaak en inmiddels aardig wat bij elkaar, een 45gr verstekfrees staat nog op de wishlist.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Zit nu ook naar de Triton TBJ001 te kijken, vooral omdat die een redelijke prijs heeft, en ik de verstekmogelijkheden (schijnt het zwakke punt te zijn) niet of nauwelijks ga gebruiken.GeertH schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 16:58:
[...]
Heb voor mezelf deze gekocht:
https://www.toolstation.n...5JscKEn2-L4xoCJUYQAvD_BwE
Bevalt prima aangezien ik hem zeer weinig gebruik
Waar ik wel mee zit is de mogelijkheden om 12mm multiplex te bewerken. Alle frezen lijken voor 18mm gemaakt. Nu is het freesje 4mm dik, en de freesgaten komen meestal niet precies in het midden terecht.
Weet je hoeveel mm hout je onder en boven een lamellengat overhoud?
Dan kan ik inschatten of het bruikbaar is voor 12mm.
Je kunt de afstand tot de bovenkant van de plaat instellen, bij mijn Makita stel je bv de afstand op 9mm voor een sleuf in het midden van een 18mm plaat. Bij een plaat van 12mm zou je dus kunnen instellen dat er boven en onder de sleuf nog 4mm over blijft. Afhankelijk van het materiaal is dat wel of niet sterk genoeg.Baytep schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:44:
[...]
Zit nu ook naar de Triton TBJ001 te kijken, vooral omdat die een redelijke prijs heeft, en ik de verstekmogelijkheden (schijnt het zwakke punt te zijn) niet of nauwelijks ga gebruiken.
Waar ik wel mee zit is de mogelijkheden om 12mm multiplex te bewerken. Alle frezen lijken voor 18mm gemaakt. Nu is het freesje 4mm dik, en de freesgaten komen meestal niet precies in het midden terecht.
Zover ik kan zien zit de frees op een vaste hoogte boven de onderplaat van de frees, dit is niet instelbaar.chapie schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:19:
[...]
Je kunt de afstand tot de bovenkant van de plaat instellen, bij mijn Makita stel je bv de afstand op 9mm voor een sleuf in het midden van een 18mm plaat. Bij een plaat van 12mm zou je dus kunnen instellen dat er boven en onder de sleuf nog 4mm over blijft. Afhankelijk van het materiaal is dat wel of niet sterk genoeg.
Afstand instellen kan wel met de geleider erbovenop, maar die schijnt bij de Triton niet zo best te zijn, en wil ik ook niet gebruiken.
Vraag is dus hoeveel mm de frees boven de onderplaat zit bij de Triton
Hier heb ik ook eindelijk mn GSS 160 binnen. Even mee gespeeld maar niet geschuurd nog. Viel op met switchen van de zool dat er een rood rubbertje inzit wat zo te zien iets is om de zool vast te houden op de machine maar deze is niet meer rond, zie foto:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OeQQthbN5Y017XYy1Zkeg8t1.jpg?f=user_large)
Weet niet of dit zo hoort, of dat het rubber verdroogd is oid? Het kan niet veel kwaad lijkt me anders dat er misschien iets meer speling op de zoolbevestiging komt?
Schuurpapier
Nog een schuurpapier vraagje want die verschillende schuurzolen is leuk maar betekent ook meer soorten schuurpapier hehe. Kom in het topic vaak Ecotools tegen wat aangeraden wordt, met wat zoeken bij speciaalzaken online kwam ik bij Klingspor (Duits) en Sia (Zwitsers) uit. En Bosch' eigen papier is er natuurlijk (made in Swiss=Sia?)
Iemand die Sia en/of Klingspor gebruikt? Ecotools wil ik wel proberen maar daar is de 80x130 met Festool gatenpatroon (meer gaten, de delta is wel zelfde). Omdat het grote verpakkingen en ik ook nieuw papier voor mn excenter nodig heb tikt dat aan en wil het in 1 keer meteen goed.
Ik dacht zelf aan korrelgroottes van: 120, 180 en 240 (misschien nog een 60/80 erbij maar die gewoon in kleinverpakking). Raden jullie nog een tussenstap aan? Denk hierbij aan normaal schuurwerk voor geverfde raamkozijn/deur opschuren en aflakken, daarnaast blank hout/multiplex.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OeQQthbN5Y017XYy1Zkeg8t1.jpg?f=user_large)
Weet niet of dit zo hoort, of dat het rubber verdroogd is oid? Het kan niet veel kwaad lijkt me anders dat er misschien iets meer speling op de zoolbevestiging komt?
Schuurpapier
Nog een schuurpapier vraagje want die verschillende schuurzolen is leuk maar betekent ook meer soorten schuurpapier hehe. Kom in het topic vaak Ecotools tegen wat aangeraden wordt, met wat zoeken bij speciaalzaken online kwam ik bij Klingspor (Duits) en Sia (Zwitsers) uit. En Bosch' eigen papier is er natuurlijk (made in Swiss=Sia?)
Iemand die Sia en/of Klingspor gebruikt? Ecotools wil ik wel proberen maar daar is de 80x130 met Festool gatenpatroon (meer gaten, de delta is wel zelfde). Omdat het grote verpakkingen en ik ook nieuw papier voor mn excenter nodig heb tikt dat aan en wil het in 1 keer meteen goed.
Ik dacht zelf aan korrelgroottes van: 120, 180 en 240 (misschien nog een 60/80 erbij maar die gewoon in kleinverpakking). Raden jullie nog een tussenstap aan? Denk hierbij aan normaal schuurwerk voor geverfde raamkozijn/deur opschuren en aflakken, daarnaast blank hout/multiplex.
Dat durf ik zo niet te zeggen.Baytep schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:44:
[...]
Wel dat ik al een keer de machine heb gebruikt voor 12mm, en toen onder de klep/aanslag wat vulplaatjes heb gelegd zodat de sleuf ongeveer in het midden uitkwam.
Het verstek gedeelte valt me niet tegen!
Ja, als je het vergelijkt met een originele lamello frees is het niks, maar voor het geld meer dan prima.
Bij multiplex wel opletten, het standaard freesblad is niet geweldig. Daardoor word de boel te heet, en vliegt uiteindelijk de stofzak in de fik.
Vraag me niet hoe ik dat weet..
Binnenkort ga ik weer eens laminaat leggen. De decoupeerzaagjes worden altijd snel bot, ook de speciale voor laminaat.
Nu zijn er ook (nog) duurdere hardmetalen hardmetalen zaagbladen voor laminaat. Er zijn Bijvoorbeeld deze van Bosch voor €20 per 3 stuks (Hilti verkoopt deze zelfde ook, worden gemaakt door Wilpu lijkt het), of deze van Festool voor zelfs €18 per stuk.
Bosch heeft een mooie marketingpagina over dit soort hardmetaal en claimt dat het 20-30x langer mee gaat. Als dit echt zo is zijn het wellicht mooie investeringen, ze zijn immers niet 20-30x duurder. Technisch gezien lijkt het voordeel te zijn dat ze niet bot worden bij hoge temperaturen. Bosch gebruikt het in de duurdere SDS boren, reciprozagen, decoupeerzagen, multitool zaagjes, cirkelzagen. Festool heeft ook freesjes van dit materiaal voor hardere houtsoorten.
Heeft iemand ervaring met deze zaagjes, of wellicht een ander soort hardmetalen zaagjes? Gaan ze daadwerkelijk veel langer mee?
Ja ik weet wat een laminaatsnijder is.
Nu zijn er ook (nog) duurdere hardmetalen hardmetalen zaagbladen voor laminaat. Er zijn Bijvoorbeeld deze van Bosch voor €20 per 3 stuks (Hilti verkoopt deze zelfde ook, worden gemaakt door Wilpu lijkt het), of deze van Festool voor zelfs €18 per stuk.
Bosch heeft een mooie marketingpagina over dit soort hardmetaal en claimt dat het 20-30x langer mee gaat. Als dit echt zo is zijn het wellicht mooie investeringen, ze zijn immers niet 20-30x duurder. Technisch gezien lijkt het voordeel te zijn dat ze niet bot worden bij hoge temperaturen. Bosch gebruikt het in de duurdere SDS boren, reciprozagen, decoupeerzagen, multitool zaagjes, cirkelzagen. Festool heeft ook freesjes van dit materiaal voor hardere houtsoorten.
Heeft iemand ervaring met deze zaagjes, of wellicht een ander soort hardmetalen zaagjes? Gaan ze daadwerkelijk veel langer mee?
Misschien niet het antwoord wat je zoekt, maar ik heb laatst een kleine en grote handzaag met de Dremel even bijgewerkt. Daarmee bedoel ik de puntjes weer scherp gemaakt en de zijkanten klein beetje schuin bijgeslepen. Wereld van verschil tussen hoe het eerst was en nu is. Nadeel, het duurt wel even, maar ik heb vakantie en met deze regenachtige dagen even niets beters te doen 😁microcuts schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:48:
Binnenkort ga ik weer eens laminaat leggen. De decoupeerzaagjes worden altijd snel bot, ook de speciale voor laminaat.
Nu zijn er ook (nog) duurdere hardmetalen hardmetalen zaagbladen voor laminaat. Er zijn Bijvoorbeeld deze van Bosch voor €20 per 3 stuks (Hilti verkoopt deze zelfde ook, worden gemaakt door Wilpu lijkt het), of zelfs deze van Festool voor zelfs €18 per stuk.
Gaten van ecotools komen perfect overeen.6killer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:16:
Hier heb ik ook eindelijk mn GSS 160 binnen. Even mee gespeeld maar niet geschuurd nog. Viel op met switchen van de zool dat er een rood rubbertje inzit wat zo te zien iets is om de zool vast te houden op de machine maar deze is niet meer rond, zie foto:
[Afbeelding]
Schuurpapier
Ik heb voor de gs160a zelf de 80/120/240 korrel en dan nog lading gaas.
Bij excenter heb ik 40/80/120/180/240/300/420/600 of iig in die range. Ik mis zelf bij de delta niks. Ik had een paar papiertjes korrel 40 van bosch maar dat gaf zo'n lelijk schuur resultaat dat ik alsnog een lading 80 en 120 heb gebruikt. Overigens vind ik het papier van ecotools echt veel beter dan van bosch zelf.
Weet iemand hier ook als je een nieuw grasmaaier mes nog moet slijpen?
Ik heb een nieuw mes gekocht voor een Honda HRB475 motor maaier maar echt scherp is hij niet als je er met de hand tegenaan zit. Of zijn ze standaard al goed geslepen en hoeven ze niet vlijmscherp te zijn?
Kan hier verder weinig over vinden.. alleen tutorials hoe je zo'n mes slijpt.
Ik heb hem er nu al onder geschroefd maar begin toch te twijfelen.
Ik heb een nieuw mes gekocht voor een Honda HRB475 motor maaier maar echt scherp is hij niet als je er met de hand tegenaan zit. Of zijn ze standaard al goed geslepen en hoeven ze niet vlijmscherp te zijn?
Ik heb een paar weken geleden 50 m² laminaat gelegd, en daarbij de Rotec DC130 gebruikt.microcuts schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:48:
Alles afgekort en hoekjes gezaagd, dus best intensief gebruik gemaakt van de decoupeerzaag, en ondanks dat maar 3 zaagjes gebruikt. Deze waren niet eens heel erg bot geworden.
https://www.rotec.tools/n...dc130/groups/g+c+m+a+view
Het is een stuk steviger steviger dan het op een foto lijkt. Dikke metalen stangen en dat plastic is ook goed stevig. Zit weinig beweging in bij gebruik. Ik verwachtte er vooraf een stuk minder van.Twijfels schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:52:
[...]
Toch wel? Als ik google op die RT0700 rails, dan vind ik helemaal geen afbeeldingen met rails afgezien van iemand die zijn eigen adapter met hout heeft gemaakt
Edit: je hebt gelijk, oogt wel lekker goedkoop en fragiel, maar voor de hobbyist prima bruikbaar
Ander onderwerp:
Ik heb een DWS774 afkortzaag die voor garantie (inmiddels al te lang) bij DeWalt is. Maar ik had een afkortzaag nodig en daarom nu een Metabo KS216M geleend.
Toch wel een redelijk verschil in kwaliteit. De Metabo zit echt slechter in elkaar. Maar ook tussen deze Metabo van pak 'm beet 5-10 jaar terug en nu.
Ik had deze Metabo voorheen ook en die straalde echt meer kwaliteit uit. De nieuwe heeft goedkoper en dunner plastic, slechter afgewerkt metaal, plastic kappen sluiten minder goed op elkaar aan, etc.
En de prijs is niet veel gedaald in de afgelopen jaren.
Even tussen al het Mafell, Makita, Bosch Pro en Festool geweld even mijn inmiddels 15 + jaar oude Bosch gr...
....gr
...groe
......gr
......groen
even een hart onder de riem steken
Still going strong
vers zaagblad erop van Ecotools en gáán
:strip_exif()/f/image/N98mreAH3gkArk3Q59qNEVYC.jpg?f=fotoalbum_large)
Kippenhok in wording
:strip_exif()/f/image/ONY6gbrpiubb0qsY2VDXy5pK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6LWh5ZSIrvmYoI8kOHExxfLb.jpg?f=fotoalbum_large)
Still going strong
:strip_exif()/f/image/N98mreAH3gkArk3Q59qNEVYC.jpg?f=fotoalbum_large)
Kippenhok in wording
:strip_exif()/f/image/ONY6gbrpiubb0qsY2VDXy5pK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6LWh5ZSIrvmYoI8kOHExxfLb.jpg?f=fotoalbum_large)
@microcuts ik denk dat je wat verkeerd doet als je zaagjes zo snel bot zijn. Die laminaat zaagjes van Bosch (de normale dus) zijn echt prima. Ze worden bot als je hem er te snel doorheen wil drukken, zaag zn werk laten doen en dan is de levensduur meer dan prima
Maar zijn het 8 gaten en klopt het plaatje niet of gebruik je niet alle gaten in het papier? Is het wel vergelijkbaar in papier dan (Bosch vs Ecotools), dus materiaal korrel en structuur? Of weet iemand hier wie de producent is?jichem schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:01:
[...]
Gaten van ecotools komen perfect overeen.
Ik heb voor de gs160a zelf de 80/120/240 korrel en dan nog lading gaas.
Bij excenter heb ik 40/80/120/180/240/300/420/600 of iig in die range. Ik mis zelf bij de delta niks. Ik had een paar papiertjes korrel 40 van bosch maar dat gaf zo'n lelijk schuur resultaat dat ik alsnog een lading 80 en 120 heb gebruikt. Overigens vind ik het papier van ecotools echt veel beter dan van bosch zelf.
Ja eigenlijk wel, maar hangt er ook weer vanaf hoe je gras is. Bron kan ik zo snel niet terug vinden omdat ik tientallen gras videos bekeken ivm herstellen van grasveld, maar bij nieuw ingezaaid gras was een scherpe maaibalk aan te raden voor een goede 'cut' en ook voor gewoon gras geld hoe scherper de 'cut' hoe beter het is voor het gras. Ik zou alleen als die er al onder zit eerst testen en als het niet te rafelig is pas eind van het seizoen slijpen.thespeed schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:23:
Weet iemand hier ook als je een nieuw grasmaaier mes nog moet slijpen?
Niet echt een antwoord op je vraag want zelf geen ervaring maar hier laat iemand zien wat carbide bladen voor voordeel tov standaard bladen hebben: Youtube.microcuts schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:48:
Ik ben er wel tevreden over hoor, freest wel lekker zo. Ik vond het alleen wat prijzig voor 2 metalen staafjes en enkele andere onderdelen (hoewel ik denk ik meer betaald heb dan €35)Fontainemelon schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:35:
[...]
Ik zie 'm op Klium en dergelijke voor rond de €35, dat valt toch goed mee of niet? Ik heb de RT0700 en heb binnenkort een projectje waarin wat baantjes gefreesd moeten worden over redelijke lengtes, valt dat ding dan aan te raden?
Ik ben op zoek gegaan naar een (accu) boormachine, en eigenlijk zie ik door het bomen het bos niet meer 
Heeft iemand wat tips of suggesties waar hij/zij goede ervaring mee heeft? Waar ik ongeveer naar op zoek ben is een "middenklasser". Ik zal er zeker niet dagelijks mee bezig zijn, hoogstens elke week een keertje. Echter als ik hem dan gebruik wil ik dat 'ie ook goed is. Een accu (of twee) en een beetje "massief". Mijn voorkeur is namelijk juist (misschien apart) om een voor mijn gevoel robuust ding in mijn handen te hebben.
Ik zie ook af en toe wel wat voorbij komen bij een faillissementsveilig en dan begin ik weer te twijfelen of zoiets nu goed is. Ook een paar keer bij de bouwmarkten geweest ter oriëntatie maar daar kom je eigenlijk om in de (IMO) overpriced meuk van Bosch.
Zijn er nou een paar machines waarvan je zegt; ongeacht hoe/wat, met zoiets zit je wel goed?
Heeft iemand wat tips of suggesties waar hij/zij goede ervaring mee heeft? Waar ik ongeveer naar op zoek ben is een "middenklasser". Ik zal er zeker niet dagelijks mee bezig zijn, hoogstens elke week een keertje. Echter als ik hem dan gebruik wil ik dat 'ie ook goed is. Een accu (of twee) en een beetje "massief". Mijn voorkeur is namelijk juist (misschien apart) om een voor mijn gevoel robuust ding in mijn handen te hebben.
Ik zie ook af en toe wel wat voorbij komen bij een faillissementsveilig en dan begin ik weer te twijfelen of zoiets nu goed is. Ook een paar keer bij de bouwmarkten geweest ter oriëntatie maar daar kom je eigenlijk om in de (IMO) overpriced meuk van Bosch.
Zijn er nou een paar machines waarvan je zegt; ongeacht hoe/wat, met zoiets zit je wel goed?
Qua middenklassers zit je met Makita of Bosch Professional (de blauwe variant dus) wel goed, die zijn over het algemeen prima geprijsd. Zijn er nog bepaalde functies die er op moeten zitten?Douweegbertje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:28:
Ik ben op zoek gegaan naar een (accu) boormachine, en eigenlijk zie ik door het bomen het bos niet meer
Ik heb deze week mijn eerste eigen accuboormachine binnen gehad. Van alles in handen gehad van bosch-groen en metabo bij mijn ouders, tot ryobi en festool bij vrienden en hitachi bij de ouders van de baasvrouw. Dus varierend van compleet ruk tot A-merk tot luxe.
Gezien ik zelden in steen boor en als ik dat (of met grote gatenboren aan de gang wil) ik wel een boormachine kan lenen heb ik dat even niet als eis gesteld. Wel boor ik regelmatig in hout of in licht metaal (geen RVS) of plastic, voor electronicaprojectjes. Daarnaast koop ik liever 1x iets goeds dan 3x meuk.
Omdat ik het mooi spul vind is het een PDC18/4 van festool geworden (yup my first cordless drill...) . Gewoon omdat het een dik merk is, en ik een okaye prijs betaalde. @Douweegbertje wellicht aardig om ff naar te kijken? Het ding is serieus goed, maar ik zou dus bij beton en lompe gatenboren wegblijven.
Puntje is wel dat hier ondertussen een verzameling Gamma-boortjes lag. Voor elke klus werd een nieuw boortje gekocht, ff snel telkens. Een aantal SDS, een aantal gewoon klassieke boortjes. Nu heb ik bij de ijzerboer om de hoek (zwager in den haag, schijnt vrij bekend te zijn) meteen ff 2 sets geslepen boren gehaald.
Famag geslepen boren voor hout, en Izar voor metaal. Dat laatste setje is zoiets als deze: https://www.amazon.co.uk/...ud-zirkonio/dp/B01HC53E1M, van 1 tot 10mm, per 0.5mm oplopend.
Nu ben ik bezig met een projectje waarbij ik door cheapass hard plastic (ABS vermoed) heen boor, zowel van aliexpress electronica-kastjes als een koelbox (daar zit ook piepschuim tussen de wanden). Met mijn cheap-ass boortjes boeide het me niet. Kan ik hier die metaalboortjes voor gebruiken? Ik het plastic verspaant heel netjes, en het smelt overduidelijk niet. Moet lukken, toch?
Gezien ik zelden in steen boor en als ik dat (of met grote gatenboren aan de gang wil) ik wel een boormachine kan lenen heb ik dat even niet als eis gesteld. Wel boor ik regelmatig in hout of in licht metaal (geen RVS) of plastic, voor electronicaprojectjes. Daarnaast koop ik liever 1x iets goeds dan 3x meuk.
Omdat ik het mooi spul vind is het een PDC18/4 van festool geworden (yup my first cordless drill...) . Gewoon omdat het een dik merk is, en ik een okaye prijs betaalde. @Douweegbertje wellicht aardig om ff naar te kijken? Het ding is serieus goed, maar ik zou dus bij beton en lompe gatenboren wegblijven.
Puntje is wel dat hier ondertussen een verzameling Gamma-boortjes lag. Voor elke klus werd een nieuw boortje gekocht, ff snel telkens. Een aantal SDS, een aantal gewoon klassieke boortjes. Nu heb ik bij de ijzerboer om de hoek (zwager in den haag, schijnt vrij bekend te zijn) meteen ff 2 sets geslepen boren gehaald.
Famag geslepen boren voor hout, en Izar voor metaal. Dat laatste setje is zoiets als deze: https://www.amazon.co.uk/...ud-zirkonio/dp/B01HC53E1M, van 1 tot 10mm, per 0.5mm oplopend.
Nu ben ik bezig met een projectje waarbij ik door cheapass hard plastic (ABS vermoed) heen boor, zowel van aliexpress electronica-kastjes als een koelbox (daar zit ook piepschuim tussen de wanden). Met mijn cheap-ass boortjes boeide het me niet. Kan ik hier die metaalboortjes voor gebruiken? Ik het plastic verspaant heel netjes, en het smelt overduidelijk niet. Moet lukken, toch?
offtopic:
ik weet dat er voor het geld echt sterkere/lompere/dikkere machines te koop zijn, maar ik zoek vooral ergonomie en stabiliteit. Voor lomp klopboren/boorhameren 2x per jaar leen ik wel wat. Ook is het makita accu-ecosysteem veel uitgebreider, I know.
ik weet dat er voor het geld echt sterkere/lompere/dikkere machines te koop zijn, maar ik zoek vooral ergonomie en stabiliteit. Voor lomp klopboren/boorhameren 2x per jaar leen ik wel wat. Ook is het makita accu-ecosysteem veel uitgebreider, I know.
[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2020 00:10 ]
Festool is qua ergonomie inderdaad ongeëvenaard, de prijs blijft altijd wel even slikkenBoudewijn schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:00:
Ik heb deze week mijn eerste eigen accuboormachine binnen gehad. Van alles in handen gehad van bosch-groen en metabo bij mijn ouders, tot ryobi en festool bij vrienden en hitachi bij de ouders van de baasvrouw. Dus varierend van compleet ruk tot A-merk tot luxe.
Wat betreft boren in kunststof: Ik heb goede ervaringen met de HEX-9 boortjes, deze zijn voor alle materialen geschikt, heb daar ook wel eens mee in plastic gewerkt: https://www.bosch-profess...zaamheden-2593259-ocs-ac/
Volgens mij kun je deze ook les bestellen per boortje bij diverse webshops.
@Zaphara
Festool is inderdaad fijn spul. Premium prijs, zeker. Aan de andere kant, merk ik met die schuurmachine dat elke keer als ik hem gebruik ik met een grote lach op mijn gezicht sta te werken. Dat is een fijn gevoel
. Die accuboormachine gebruik ik denk ik vaker dan de schuurmachine, dus nog vaker een big smile.
Ja maar kan ik met die metaalboren die ik heb gewoon in plastic werken? ik kan me oprecht niet voorstellen dat boren die voor een heel hard materiaal geschikt zijn stuk gaan bij een zacht materiaal... maar wil dat graag ff bevestigd hebben. Bij de gamma-boortjes-collectie boeit het me niet zo nml
.
Festool is inderdaad fijn spul. Premium prijs, zeker. Aan de andere kant, merk ik met die schuurmachine dat elke keer als ik hem gebruik ik met een grote lach op mijn gezicht sta te werken. Dat is een fijn gevoel
Ja maar kan ik met die metaalboren die ik heb gewoon in plastic werken? ik kan me oprecht niet voorstellen dat boren die voor een heel hard materiaal geschikt zijn stuk gaan bij een zacht materiaal... maar wil dat graag ff bevestigd hebben. Bij de gamma-boortjes-collectie boeit het me niet zo nml
[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2020 00:36 ]
Bij mijn weten zijn metaalboortjes het meest geschikt voor kunststof ja: https://www.gereedschapce...roductadvies/metaalboren/
Dan wel metaalboortjes van de HSS variant gebruiken, dit zijn meestal de standaard goedkopere types dus dan zouden jouw Gamma boortjes geschikt moeten zijn. Sowieso in lage stand uitproberen.
Dan wel metaalboortjes van de HSS variant gebruiken, dit zijn meestal de standaard goedkopere types dus dan zouden jouw Gamma boortjes geschikt moeten zijn. Sowieso in lage stand uitproberen.
Check even of er glas in het plastic zit, zo ja dan zou ik een goedkoop boortje pakken en er niet een goede boor voor bot maken tenzij je hem ook weer zelf kan slijpen. Ergens op dat plastic staat als het goed is gemarkeerd wat het is, als daar GF voor glassfiber of GB voor glass bead achter staat dan zit er glas in het plastic.
Verwijderd
Mja, Festool. Ik quote mijzelf maar eens,
Vitamine in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
Niks ten nadele van de rest van de lijn van Festool maar persoonlijk zou ik alles van Festool wat schroeft, boort of klopt links laten liggen.
Na aanleiding onder andere van dit,Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 13:35:
[...]
Iedere keer als ik dit soort vergelijkingen zie en er zit een Festool boor/schroef/klop machine tussen dan vraag ik mij echt af waarom ze dat spul nog maken.
Ten opzichte van de concurrent heeft het niets extra's te bieden. Het is groter qua formaat, zowel accu als body, lang niet zo sterk en echt schreeuwend veel duurder. Zelfs als interieurbouwer of fervente fan van Festool doe je er gewoon een slechte koop aan.
Ze hebben een hoop leuk spul maar op dat gebied lopen ze mijlenver achter.
Niks ten nadele van de rest van de lijn van Festool maar persoonlijk zou ik alles van Festool wat schroeft, boort of klopt links laten liggen.
Thanks! Redelijk indrukwekkend hoe soepel dat zaagje door hout vol met schroeven heen gaat. Maar eens proberen dus.6killer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:59:
Niet echt een antwoord op je vraag want zelf geen ervaring maar hier laat iemand zien wat carbide bladen voor voordeel tov standaard bladen hebben: Youtube.
Je mening is gebaseerd op de 12v versie van Festool?Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:56:
[...]
Na aanleiding onder andere van dit,
Milwaukee brandt dacht ik op in de test (of dat was een ander filmpje)
Ik denk dat ieder merk wel iets heeft dat niet helemaal meekomt met de rest, Bosch blauw heeft hun accu tacker ook weer snel van de markt gehaald, deze was ook zeer slecht. (bosch gsk 18)
Dan blijven er maar weinig merken over dan....
Ik heb zelf klemmen van Ironside en Irwin. Prima tevreden over :-) die ik heb lijken op deze: https://www.klusgereedsch...1d-4999-9bfa-93aa2fcda7abTwijfels schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:30:
@unezra Bosch toont zelf op de productfoto's een houten balk onder een gipsplaat, dat moet dus werken. Het oog zou ik niet zo missen eigenlijk, aftekenen kan je ook naast + boven het apparaat om daarna een kruisje te maken. Je wilt met leidingen hoe dan ook niet op de mm nauwkeurig gokkenIk zie dat Bosch zelf ook een nauwkeurigheid van +-10mm aangeeft, dus dat oog heb je dan al niet zoveel meer aan.
@Beun Wolfcraft is goedkope troep imo. Vind deze ook verschrikkelijk duur in verhouding tot de 'echte' merken. Bessey is the way to go wat betreft lijmklemmen. Ik vind de EZS 30-8 persoonlijk echt fijne klemmen. Slechts een fractie duurder.
[ Voor 11% gewijzigd door 1nsane op 07-06-2020 12:38 ]
Adjust non olet, plerumque...
Ondanks dat ik niks met Festool heb werk ik er wel dagelijks wel mee. Accutol werkt toch wel gewoon dikke prima.Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:56:
[...]
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Ik ben zeer tevreden over de Makita DDF484. Is een wat zwaardere accu/boormachine (geen klopboor-functie!) die zich tot nu toe prima houdt in de omstandigheden waar ik hem heb gebruit. Dit was inclusief 8mm boren in staal, 76mm gatenzaag in hout, en genoeg schroeven in allerhande soorten ondergrond.Douweegbertje schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:28:
Bijkomend voordeel van Makita (maar ook andere merken) blijft in mijn ogen toch ook het accu-ecosysteem (LXT18v). Dit is ook een geweldige techniek voor vendor-lock-in.
Is niet de goedkoopste accuboor, maar een set met lader, 2x5ah accu in kist (RTJ versie, of losse componenten - dat laatste loont soms!) zou voor rond de €200 te doen moeten zijn.
Ik denk er serieus aan om toch maar een multitool aan te schaffen, soms van die onhandige plekjes waar je daar wel mee bij kan. Aangezien ik alles van makita 18v heb lijkt mij de https://www.makita.nl/artikel/dtm51zjx3.html wel wat. Iemand ervaring mee?
Ecotools heeft de delta met 7 gaten en die gebruik je alle 7. Het verschil qua papierstructuur weet ik niet, enkel dat de ecotools versie langer mee gaat en veel goedkoper is..6killer schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:59:
[...]
Maar zijn het 8 gaten en klopt het plaatje niet of gebruik je niet alle gaten in het papier? Is het wel vergelijkbaar in papier dan (Bosch vs Ecotools), dus materiaal korrel en structuur? Of weet iemand hier wie de producent is?
[...]
Ja eigenlijk wel, maar hangt er ook weer vanaf hoe je gras is. Bron kan ik zo snel niet terug vinden omdat ik tientallen gras videos bekeken ivm herstellen van grasveld, maar bij nieuw ingezaaid gras was een scherpe maaibalk aan te raden voor een goede 'cut' en ook voor gewoon gras geld hoe scherper de 'cut' hoe beter het is voor het gras. Ik zou alleen als die er al onder zit eerst testen en als het niet te rafelig is pas eind van het seizoen slijpen.
[...]
Niet echt een antwoord op je vraag want zelf geen ervaring maar hier laat iemand zien wat carbide bladen voor voordeel tov standaard bladen hebben: Youtube.
Ben je hier nu een ‘g’ vergeten, of heb je het verkeerde type genoemd? De DDF484 heeft namelijk geen klopboor functie.PRoeske schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:55:
[...]
Ik ben zeer tevreden over de Makita DDF484. Is een wat zwaardere accu/boormachine (een klopboor-functie!)
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Precies, gewoon goed inlezen en pas vervangen als het stuk gaat, heb destijds omdat ik snel wat nodig had een goedkope powerplus accu schroeftol gehaald met 2 accus en die blijft maar gaan terwijl het goedkope rommel is eigenlijk. Al ben ik zelf wel een beetje jaloers op deze van mn schoonpa: https://www.gereedschapce...1MXQNdEAQYASABEgKly_D_BwEakatar schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:35:
[...]
Je mening is gebaseerd op de 12v versie van Festool?
Ik denk dat ieder merk wel iets heeft dat niet helemaal meekomt met de rest, Bosch blauw heeft hun accu tacker ook weer snel van de markt gehaald, deze was ook zeer slecht. (bosch gsk 18)
Adjust non olet, plerumque...
Het enige wat ik erg op Makita tegen heb is hun systeem om bitjes/boren te bevestigen, dat is m.i. zo brak geregeld t.o.v. de concurrentie, één van de redenen dat ik over ben gestapt op een ander ecosysteem.
Welk systeem om bitjes/boren waaraan te bevestigen?Zaphara schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:36:
Het enige wat ik erg op Makita tegen heb is hun systeem om bitjes/boren te bevestigen, dat is m.i. zo brak geregeld t.o.v. de concurrentie, één van de redenen dat ik over ben gestapt op een ander ecosysteem.
Ik ga even uit van het 'quick release' snelspanboorkop systeem wat Makita heeft, waardoor je niet de hele kop hoeft te draaien om een boor/bithouder vast of los te maken. Weet even niet meer hoe Makita het zelf noemtOrion84 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:50:
[...]
Welk systeem om bitjes/boren waaraan te bevestigen?
Ik vind het erg praktisch vooral
Op accu zou ik inderdaad dit doen, met draad zou ik voor een Fein gaan. Die is ook met een systainer te koop net als bij Makita.mierenfokker schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:05:
Ik denk er serieus aan om toch maar een multitool aan te schaffen, soms van die onhandige plekjes waar je daar wel mee bij kan. Aangezien ik alles van makita 18v heb lijkt mij de https://www.makita.nl/artikel/dtm51zjx3.html wel wat. Iemand ervaring mee?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Dit ja. Overigens bestaat die optie ook bij andere merken, maar bij Bosch Blauw/Festool heb ik daar nooit problemen mee gehad (ervaringen van accu klopboormachines).Notna schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Ik ga even uit van het 'quick release' snelspanboorkop systeem wat Makita heeft, waardoor je niet de hele kop hoeft te draaien om een boor/bithouder vast of los te maken. Weet even niet meer hoe Makita het zelf noemt
Het is wel praktisch maar dat systeem is vaak het eerste wat kapot gaat aan de klopboren. Niet degelijk genoeg.Notna schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Ik ga even uit van het 'quick release' snelspanboorkop systeem wat Makita heeft, waardoor je niet de hele kop hoeft te draaien om een boor/bithouder vast of los te maken. Weet even niet meer hoe Makita het zelf noemt
klein tegengeluidje, Festool mikt natuurlijk primair op de zakelijke markt.Verwijderd schreef op zondag 7 juni 2020 @ 07:56:
[...]
Wijs jij maar eens een merk aan met de dezelfde vervangingsservice bij diefstal
Dat maakt het totaalplaatje van Festool voor anderen intreressant genoeg.
[ Voor 5% gewijzigd door Fraggert op 07-06-2020 14:47 ]
Verwijderd
@akatar @FSSF Even goed lezen mannen. Ik zeg niet dat er iets mis is met Festool. Ik zeg dat voor wat je ervoor betaald je bij de concurrent gewoon beter uit bent.
Ik zeg ook, iedere keer als ik dit soort filmpjes zie. Dat is er dus toevallig 1.
Even 1 die ik zo snel kon vinden,
https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
Bijna 600 euro voor een slagschroevendraaier en die brengt niets meer als een Bosch, Makita, Dewalt, Milwaukee.
Willekeurige boormachine,
en dan een Makita,
https://www.toolmax.nl/ma...-3-st-snellader-mbox.html
Festool heeft fantastisch spul maar met hun schroef en slag machines maken ze mijn inziens gewoon misbruik van hun naam.
Ik zeg ook, iedere keer als ik dit soort filmpjes zie. Dat is er dus toevallig 1.
Even 1 die ik zo snel kon vinden,
Bijna 600 euro voor een slagschroevendraaier en die brengt niets meer als een Bosch, Makita, Dewalt, Milwaukee.
Willekeurige boormachine,
en dan een Makita,
https://www.toolmax.nl/ma...-3-st-snellader-mbox.html
Festool heeft fantastisch spul maar met hun schroef en slag machines maken ze mijn inziens gewoon misbruik van hun naam.
Oeps - inderdaad een G vergeten!Orion84 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:31:
[...]
Ben je hier nu een ‘g’ vergeten, of heb je het verkeerde type genoemd? De DDF484 heeft namelijk geen klopboor functie.
@Douweegbertje , deze heeft dus geen klop-functie. Maakt hem niet minder prettig om mee te werken 😃.
En de service bij Festool is geweldig. Laatst ging om drie uur in de middag mijn Rotex stuk, gebeld met Festool Nederland, kon hem daar rechtstreeks heensturen en om 4 uur in een pakketje afgeleverd bij PostNL. Volgende middag kreeg ik al weer een verzendbevestiging en de dag erop een gerepareerde en van keuringsrapport voorzien Rotex weer in mijn handen om de klus af te maken. Echt minder dan 44 uur weg geweest.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Prima apparaat, heb deze ook. Veel power. Vind em wel wat "bulky" en het zwaartepunt ligt iets teveel naar onderen mijns inziens. De meegeleverde zaagjes zijn kwalitatief matig. Maar verder gewoon een goed en degelijk apparaat.mierenfokker schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:05:
Inderdaad superieure service, en hun bluetooth systeem koppeling met de bouwzuigers is ook uniek. Maar goed, het zit nou eenmaal in een segment hoger dan DeWalt, Bosch Blauw, Makita, Metabo etc.Himalaya schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:11:
En de service bij Festool is geweldig. Laatst ging om drie uur in de middag mijn Rotex stuk, gebeld met Festool Nederland, kon hem daar rechtstreeks heensturen en om 4 uur in een pakketje afgeleverd bij PostNL. Volgende middag kreeg ik al weer een verzendbevestiging en de dag erop een gerepareerde en van keuringsrapport voorzien Rotex weer in mijn handen om de klus af te maken. Echt minder dan 44 uur weg geweest.
Vindt het een beetje appels met peren vergelijken. Laten we het erop houden dat er voor iedere specifieke vraag en budget bij al deze merken wel wat moois te vinden is, je koopt hoe dan ook geen slechte meuk.
Ik wilde vandaag naar de Hornbach in Duiven voor de invalcirkelzaag. Helaas onverrichte zaken weer naar huis. In de regen achteraan in de rij staan die over de parkeerplaats slingert vond ik te ver gaan. Daarom helaas mijn dingetjes niet kunnen halen.
Bij de karwei de broodnodige flexibele slang gekocht voor de nieuwe kraan in de keuken en die geïnstalleerd maar wat een gekkenwerk bij die bouwmarkten zeg. Morgen een herkansing.
Bij de karwei de broodnodige flexibele slang gekocht voor de nieuwe kraan in de keuken en die geïnstalleerd maar wat een gekkenwerk bij die bouwmarkten zeg. Morgen een herkansing.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Er wordt ergens in dit topic gesuggereerd / beweerd dat Parkside en Ferm verwant aan elkaar zijn.
Nu zie ik dat de Action de 20v/4h accu in de aanbieding heeft.
Weet iemand toevallig of de Ferm accu op de Parkside 20v serie past?
Nu zie ik dat de Action de 20v/4h accu in de aanbieding heeft.
Weet iemand toevallig of de Ferm accu op de Parkside 20v serie past?
de grap is inderdaad dat ik dat vermogen dat ik zou missen niet zo belangrijk vind. Ergonomie vind ik fijn.Zaphara schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:50:
[...]
Inderdaad superieure service, en hun bluetooth systeem koppeling met de bouwzuigers is ook uniek. Maar goed, het zit nou eenmaal in een segment hoger dan DeWalt, Bosch Blauw, Makita, Metabo etc.
Vindt het een beetje appels met peren vergelijken. Laten we het erop houden dat er voor iedere specifieke vraag en budget bij al deze merken wel wat moois te vinden is, je koopt hoe dan ook geen slechte meuk.
Ik heb net heerlijk in dit soort meuk zitten boren: https://m.nl.aliexpress.c...393e6a8&is_c=Y&gclid=null
Een 150Nm dewalt is daar niet per de beter in denk ik.
En ja bij festool betaal je voor de naam. Dat doe je met een Mac, een Hasselblad of een Porsche ook. Niks mis mee als je je daar van bewust bent wmb (bij de Mac en de Hasselblad kreeg ik er minder commentaar op
[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 07-06-2020 17:15 ]
Klopt helemaal, daarom zit ik voor mn accu gereedschap bij Milwaukee (M12 en M18) in het ecosysteem, al heb ik net mn eerste Makita accu gereedschap voor de tuin gehaald. Bedraad ben ik een stuk minder merktrouw en kijk ik vooral waar een fabrikant goed in is of naar een goede prijs/prestatie balans en heb ik o.a. gereedschap van Festool (afkortzaag, schuurmachines en bovenfrees), Fein, Triton (bovenfrees in tafel ingebouwd), Bosch Blauw (Schaaf), Starmix (stofzuiger) en Hammer (formaatzaag). Maar ik maak dan ook alle meubels, inclusief de trappen, in huis zelf. En ik rook niet en we hebben geen kinderenLaten we het erop houden dat er voor iedere specifieke vraag en budget bij al deze merken wel wat moois te vinden is, je koopt hoe dan ook geen slechte meuk
Ik kwam dit topic pas kort geleden tegen en ben lekker aan het meelezen en heb al weer heel wat tips gezien...
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wat betreft accutollen biedt Festool gewoon te weinig voor de prijs. Niet alleen de 12V machines, maar ook 18V. En in die prijsklasse biedt bijvoorbeeld Metabo accutollen met meer dan 2 versnellingen en een elektronische slipkoppeling (zoals Festool) die ik met meer vertrouwen mee naar buiten zou nemen. Ik blijf erbij dat Festool een beetje 'binnengereedschap' is.akatar schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:35:
[...]
Je mening is gebaseerd op de 12v versie van Festool?
Ik heb zojuist al m'n accutollen bekeken, maar ik zie er niks speciaals aan. Ook de Metabo met quick snelspankop heeft hetzelfde systeem en de Milwaukee/Hitachi/DeWalt/etc die ik ooit heb gebruikt hadden eenzelfde soort snelspankop.Notna schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:08:
[...]
Wat is er zo speciaal aan bij Makita?
Ik heb een DHP481 van 2014 en die doet het nog prima na jaren te zijn gebruikt voor o.a. boren in beton (als ik m'n boorhamer niet bij me had) en mixen van kuipen cement en beton. Maar dat is natuurlijk n=1, dus dat kan per persoon verschillen.Jampot007 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:41:
[...]
Het is wel praktisch maar dat systeem is vaak het eerste wat kapot gaat aan de klopboren. Niet degelijk genoeg.
De snelspankop schijnt overigens wel goeie kwaliteit te zijn. Yukiwa geloof ik. Japanse makelij.
Kleine toevoeging: maar een klein deel zakelijke markt. Je ziet het amper in veel takken van de bouw en veel in sommige andere takken.Fraggert schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:42:
[...]
klein tegengeluidje, Festool mikt natuurlijk primair op de zakelijke markt.
Wijs jij maar eens een merk aan met de dezelfde vervangingsservice bij diefstal
Dat maakt het totaalplaatje van Festool voor anderen intreressant genoeg.
En die diefstalservice moeten ze ook wel bieden met het hoge risico dat je loopt met een bus vol Festool. Ik ken een aannemer die op een bepaald moment via z'n vaste bouwhandel voor weinig een aantal T-locs kocht omdat ze handiger werken dan de koffers die 'zijn' merk leverden. Hij zei dat je gasten ineens naar die systainers zag kijken, nog net geen eurotekens in hun ogen. "Zo, jij hebt veel Festool..."
Je krijgt de eerste drie jaar, bij diefstal, voor €100 ex een stuk gereedschap éénmalig opnieuw. Prima service, maar het is niet oneindig.
Maar dat vermogen ontbreekt wel, terwijl andere fabrikanten dat in eenzelfde formaat machine wel voor elkaar krijgen. Je krijgt er naast de naam weinig extra's voor. Kwaliteit is vrijwel gelijk bij de meeste fabrikanten en ergonomie is persoonlijk. Ik vind Makita fijner vasthouden dan bijvoorbeeld Milwaukee en DeWalt, maar dat kan bij iemand anders precies andersom zijn. En zo'n DeWalt boort niet beter, maar waarschijnlijk net zo goed, maar dan voor de helft van de prijs van een Festool.Boudewijn schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:12:
[...]
de grap is inderdaad dat ik dat vermogen dat ik zou missen niet zo belangrijk vind. Ergonomie vind ik fijn.
Ik heb net heerlijk in dit soort meuk zitten boren: https://m.nl.aliexpress.c...393e6a8&is_c=Y&gclid=null
Een 150Nm dewalt is daar niet per de beter in denk ik.
En ja bij festool betaal je voor de naam. Dat doe je met een Mac, een Hasselblad of een Porsche ook. Niks mis mee als je je daar van bewust bent wmb (bij de Mac en de Hasselblad kreeg ik er minder commentaar op). Ik wil ooit als ik later groot ben ook hun deltaschuurmachine en decoupeerzaag op accu hebben. Voor een delta is dat handiger dan voor een vlakschuurmachine omdat je nogal wel eens in gekke hoekjes zit. Grasmaaiers en heggenscharen zie ik er eerlijk gezegd niet snel komen.
Een Mac(book) biedt door de in-house ontwikkeling van zowel de hard- als software voordelen t.o.v. andere laptops met Windows of Linux. Het draait samen net iets beter en de accu gaat vaak langer mee. En voor een luxe Windows ultrabook met metalen behuizing betaal je niet de helft van wat je voor een Macbook betaalt. Dat zit tegenwoordig vrij dicht bij elkaar.
Een Porsche is gewoon een dikke sportwagen die logischerwijs het (drie)dubbele kost van een VW Passat. Als ik dan moet kiezen tussen de rest van m'n leven een Porsche ipv een VW of Festool ipv Makita dan weet ik het wel
Festool maakt wel echt mooi gereedschap, maar ik zal het persoonlijk nooit aanraden aan iemand. Tenzij ze een isolatiezaag op accu of een kantenlijmer voor meubelpanelen zoeken. Die maken andere fabrikanten niet.
Ik zeg ook niet dat ze voor een groot marktaandeel gaan, ik zeg dat ze mikken op de zakelijke markt en niet zozeer de DIYer. Ik kom beroepshalve heel erg veel bij bedrijven over de vloer en ook in de werkplaatsen en daar waar ik festool verwacht zie ik het anders wel, en nog steeds, erg veel.Framoes schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:44:
[...]
Kleine toevoeging: maar een klein deel zakelijke markt. Je ziet het amper in veel takken van de bouw en veel in sommige andere takken.
En die diefstalservice moeten ze ook wel bieden met het hoge risico dat je loopt met een bus vol Festool. Ik ken een aannemer die op een bepaald moment via z'n vaste bouwhandel voor weinig een aantal T-locs kocht omdat ze handiger werken dan de koffers die 'zijn' merk leverden. Hij zei dat je gasten ineens naar die systainers zag kijken, nog net geen eurotekens in hun ogen. "Zo, jij hebt veel Festool..."
Je krijgt de eerste drie jaar, bij diefstal, voor €100 ex een stuk gereedschap éénmalig opnieuw. Prima service, maar het is niet oneindig.
Ik snap ook niet helemaal waarom festool van jou die service zou moeten bieden, maar goed, Ik weet dat jij wel vaker kritisch bent op Festool, en dat is prima hoor maar een aantal opmerkingen vind ik wat vreemd overkomen soms.
"Ja, Festool heeft die diefstal regeling die verder niemand bied, maar die voorwaarden zijn wel heel erg zus en zo"
Gelukkig hoef je het niet te kopen
[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 08-06-2020 10:12 . Reden: zinsopbouw ]
In sommige werkplaatsen en bij interieurbouwers kan je er niet omheen, dat klopt. In de bouw zie ik het weinig. Zowel in nieuwbouw als bij kleine aannemers.Fraggert schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:24:
[...]
Ik zeg ook niet dat ze voor een groot marktaandeel gaan, ik zeg dat ze mikken op de zakelijke markt en niet zozeer de DIYer. Ik kom beroepshalve heel erg veel bij bedrijven over de vloer en ook in de werkplaatsen en daar waar ik festool verwacht zie ik het anders wel, en nog steeds, erg veel.
Ik snap ook niet helemaal waarom festool van jou die service zou moeten bieden, maar goed, Ik weet dat jij wel vaker kritisch bent op Festool, en dat is prima hoor maar
Een aantal opmerkingen vind ik wat vreemd overkomen soms.
"Ja, Festool heeft die diefstal regeling die verder niemand bied, maar die voorwaarden zijn wel heel erg zus en zo"
Gelukkig hoef je het niet te kopen![]()
Begrijp me niet verkeerd, de voorwaarden waren slechts ter aanvulling (ik dacht dat het vervangen duurder was, maar de periode langer). Vind het natuurlijk goed dat ze het aanbieden.
En mijn kritiek op Festool is vooral gebaseerd op mijn ervaring ermee. Mensen doen soms alsof het magisch is en veel beter dan andere A-merken, maar ik vind het persoonlijk niet heel speciaal. Als iemand hier een accuschroefmachine zoekt lijkt Festool me geen goed instapmerk.
Tenzij je dus de machines en accessoires neemt die zij alleen maken. Domino, LR32, isolatiezaag, etc. Ze hebben bepaalde niches gedekt die niemand anders dekt en zijn innovatief. Niet gek gezien wat het moederbedrijf maakt.
En als ze een machine hebben die beduidend beter is dan de concurrentie en ik heb er zo een nodig, koop ik uit vrije wil Festool
Zo, vorig weekend de scheppach combimachine de kelder ingetild. Hij heeft jaren bij een oom van me gestaan en daar flink onder geleden. Dus ben druk geweest met schoonmaken en ontroesten.
Komende week komen de nieuwe beitels binnen. Dan ga ik alles ook goed afstellen.
De geleider moet nog wat bijgesteld worden, die heeft ook een flinke dreun gehad.
En dan de accessoires oppoetsen. Dan is hij helemaal klaar.
Voor nu staat'ie er wel netjes bij:
Komende week komen de nieuwe beitels binnen. Dan ga ik alles ook goed afstellen.
De geleider moet nog wat bijgesteld worden, die heeft ook een flinke dreun gehad.
En dan de accessoires oppoetsen. Dan is hij helemaal klaar.
Voor nu staat'ie er wel netjes bij:
Top tip, thanks!Stevens1 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:20:
Tip:
Universeel onderstel afkortzaag
Parkside van Lidl heeft een leuk onderstel voor een afkortzaag , heb mijn metabo KGS 216M hier ook op gemonteerd en heb hier toen 49 euro voor betaald.
Dit onderstel is degelijk van constructie en mooi opvouwbaar , en wordt ook verkocht onder de naam Scheppach Onderstel UMF1600 en is dan aanzienlijk duurder.
De parkside is momenteel in de aanbieding voor 29 euro maar is uitverkocht ,komt een nieuwe partij binnen vermeld de site.
Een klein minpuntje is dat deze niet in hoogte is te verstellen.
https://www.lidl-shop.nl/...8c16b8facdc7e6e55837.jpeg
Als bonus hierbij het linkje:
https://www.lidl-shop.nl/...chineonderstel/p100258820
Kijk, en daarom vroeg ik er maar even een beetje om door bij je, ik ken je van hier langer en beter dan een "Festool-basher".Framoes schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:47:
[...]
In sommige werkplaatsen en bij interieurbouwers kan je er niet omheen, dat klopt. In de bouw zie ik het weinig. Zowel in nieuwbouw als bij kleine aannemers.
Begrijp me niet verkeerd, de voorwaarden waren slechts ter aanvulling (ik dacht dat het vervangen duurder was, maar de periode langer). Vind het natuurlijk goed dat ze het aanbieden.
En mijn kritiek op Festool is vooral gebaseerd op mijn ervaring ermee. Mensen doen soms alsof het magisch is en veel beter dan andere A-merken, maar ik vind het persoonlijk niet heel speciaal. Als iemand hier een accuschroefmachine zoekt lijkt Festool me geen goed instapmerk.
Tenzij je dus de machines en accessoires neemt die zij alleen maken. Domino, LR32, isolatiezaag, etc. Ze hebben bepaalde niches gedekt die niemand anders dekt en zijn innovatief. Niet gek gezien wat het moederbedrijf maakt.
En als ze een machine hebben die beduidend beter is dan de concurrentie en ik heb er zo een nodig, koop ik uit vrije wil FestoolEn dat zal ik hier dan eerlijk toegeven, haha.
Ik heb de Domino (eerst de XL en nu de kleine 500) maar ik begon met de OF1010 omdat dat domweg de enige was met een pistoolgreep toen die Bosch GOF er nog niet was.
Gezien het prijsverschil zou ik nu blind die blauwe kopen.
Gaaf
@Raymond Gaaf, mooie aanwinst, veel plezier ermee
[ Voor 7% gewijzigd door Fraggert op 08-06-2020 07:33 ]
Zou deze ook passen onder een GCM 8 SJL? Hoe bevestig je je zaag hierop? Gewoon op die twee dwarsliggers lijkt me?Stevens1 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:20:
Tip:
Universeel onderstel afkortzaag
Parkside van Lidl heeft een leuk onderstel voor een afkortzaag , heb mijn metabo KGS 216M hier ook op gemonteerd en heb hier toen 49 euro voor betaald.
Dit onderstel is degelijk van constructie en mooi opvouwbaar , en wordt ook verkocht onder de naam Scheppach Onderstel UMF1600 en is dan aanzienlijk duurder.
De parkside is momenteel in de aanbieding voor 29 euro maar is uitverkocht ,komt een nieuwe partij binnen vermeld de site.
Een klein minpuntje is dat deze niet in hoogte is te verstellen.
https://www.lidl-shop.nl/...8c16b8facdc7e6e55837.jpeg
er is een handleiding:larsbeumer.apd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:20:
[...]
Zou deze ook passen onder een GCM 8 SJL? Hoe bevestig je je zaag hierop? Gewoon op die twee dwarsliggers lijkt me?
https://www.lidl-service....rstel+PUG+1600+A1&count=1
Ah a. Heel fijn, dankje!Fraggert schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:24:
[...]
er is een handleiding:
https://www.lidl-service....rstel+PUG+1600+A1&count=1
Ik heb er de GCM 8SJ er op staan, werkt perfect hoor. Inderdaad op 2 dwarsbalken schroeven en dan klik je hem er zo in.larsbeumer.apd schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:20:
[...]
Zou deze ook passen onder een GCM 8 SJL? Hoe bevestig je je zaag hierop? Gewoon op die twee dwarsliggers lijkt me?
Er staat nog wel wat op het verlanglijstje 
Misschien toch maar all-in Bosch Accu Ecosysteem gaan...
They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!
Ik had dit hier gepost maar die is begrijpelijkerwijs gemoved door een MOD naar het juiste topic, Bosch Blauw in de aanbieding in DLD binnenkort, allicht iets voor jou?lampie1979 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:54:
Er staat nog wel wat op het verlanglijstje
Fraggert in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"
Tx Fraggert, mijn reactie was op jouw post. Much appreciated! Ik heb de euro's al klaargezet
They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!
ow top, dat kon ik niet meer zienlampie1979 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:43:
Tx Fraggert, mijn reactie was op jouw post. Much appreciated! Ik heb de euro's al klaargezet
leuk joh, ben benieuwd naar waar je voor slaagt, laat maar eens weten
Jongens jongens waar zijn ze bij Toolmax mee bezig? Tot twee keer toe halfbakken orders ontvangen, andere orders na 3 weken nog steeds niet ontvangen terwijl het op voorraad zou moeten zijn, de klantenservice is werkelijk nooit meer te bereiken, op emails wordt pas na 1,5 week gereageerd.....
Ik heb dezelfde ervaring helaas (eind april). Het was daar altijd uitstekend, maar nu krijg je geen reactie en beloftes worden niet nagekomen.Zaphara schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:48:
Jongens jongens waar zijn ze bij Toolmax mee bezig? Tot twee keer toe halfbakken orders ontvangen, andere orders na 3 weken nog steeds niet ontvangen terwijl het op voorraad zou moeten zijn, de klantenservice is werkelijk nooit meer te bereiken, op emails wordt pas na 1,5 week gereageerd.....
Kon het toch niet laten. Weer wat besteld. Dit keer niet elektrisch. Een kleine japanse deuvelzaag. Ik maak nog steeds regelmatig gebruik van de Japanse zagen, maar miste een kleine handzame variant. Vooral voor die laatste stukjes netjes afzagen.En wie weet, straks ook daadwerkelijk deuvels ;-)
https://www.baptist.nl/ho...g-125-mm-19-5-en-25-4-tpi
https://www.baptist.nl/ho...g-125-mm-19-5-en-25-4-tpi
Thx, alvast maar beginnen met lobbyen bij de vrouw (verrassend hoeveel je kunt kopen onder het mom van een nog op te leveren nieuwbouwhuis).Fraggert schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:41:
[...]
Ik had dit hier gepost maar die is begrijpelijkerwijs gemoved door een MOD naar het juiste topic, Bosch Blauw in de aanbieding in DLD binnenkort, allicht iets voor jou?
Fraggert in "(Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic"
Ik hoop op een leuke deal voor de Bosch GSR 12 V-35 in L-boxx voor simpele klusjes waarvoor ik de 18v makita's niet nodig heb. Bijkomende reden voor die machine is dat ik afgelopen maanden een D-tect 120 in L-boxx en een GLL 3-50 zonder box heb gekocht. De accu-inzet van de d-tect kan dan mooi bij de boormachine in de box, zodat de GLL 3-50 bij de d-tect kan.
Dan rest alleen nog een l-box+inzet voor mijn GOP 55-36. Apparaten in kartonnen dozen vind ik toch niks.
Binnenkort dien ik een paar (dubbel)-wanddozen te verplaatsen cq te bestaande 'enkele' te vergroten naar een dubbele ivm volledig inbouw, bij mijn schoonvader (nieuwe keuken).
daar ik helaas nog geen dozenboor heb; maar eentje aanschaffen voor die paar tientjes. Mijn oog is gevallen op deze : https://www.ecotools.nl/p...oor-82-mm-met-zijsleuven/
of dien ik wel de 68mm boor te pakken?
verder nog tips?
daar ik helaas nog geen dozenboor heb; maar eentje aanschaffen voor die paar tientjes. Mijn oog is gevallen op deze : https://www.ecotools.nl/p...oor-82-mm-met-zijsleuven/
verder nog tips?
[ Voor 54% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2020 11:29 ]
12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu
Ik zou een boor van 68 pakken. 82 is wel heel erg groot en dan moet je ook veel meer opvullen.Crazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:25:
de inbouwdozen zijn 63mm - dus 82 is prima (waarna opvullen met gips).
verder nog tips?
En hoe minder je hoeft op te vullen, hoe beter. Bovendien worden die gaten ook altijd nog een paar millimeter groter dan de boor vanwege afspattend gesteente.
http://www.deyterra.com
de Attema U40/U50 inbouwdozen zijn 82mm breed? :-)rally schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:33:
[...]
Ik zou een boor van 68 pakken. 82 is wel heel erg groot en dan moet je ook veel meer opvullen.
En hoe minder je hoeft op te vullen, hoe beter. Bovendien worden die gaten ook altijd nog een paar millimeter groter dan de boor vanwege afspattend gesteente.
In wat voor materiaal moet je wanddozen maken?Crazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:25:
Binnenkort dien ik een paar (dubbel)-wanddozen te verplaatsen cq te bestaande 'enkele' te vergroten naar een dubbele ivm volledig inbouw, bij mijn schoonvader (nieuwe keuken).
verder nog tips?
Voor in beton zou ik deze aanraden, gunstig geprijsd en een prima ding. In metselwerk / kalkzandsteen is die uit je link beter geschikt. Hoewel het met die S&R boorkroon ook wel lukt (eigen ervaring).
Attema U40/U50 inderdaad met 82mm boren.
edit: @Crazy- let er op dat je nog een adapter nodig hebt voor je SDS met die Ecotools boor, M16 opname.
[ Voor 4% gewijzigd door Twijfels op 08-06-2020 11:42 ]
woning uit medio 1980-85 - tussenwoning; betreft de de muur tussen hen en de buren in (spouw). Ik vermoed dat het abrasieve steen is; geen beton. Moet toegeven dat het een mooi boortje/setje is die je aangeeft.Twijfels schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:39:
[...]
In wat voor materiaal moet je wanddozen maken?
Voor in beton zou ik deze aanraden, gunstig geprijsd en een prima ding. In metselwerk / kalkzandsteen is die uit je link beter geschikt. Hoewel het met die S&R boorkroon ook wel lukt (eigen ervaring).
Attema U40/U50 inderdaad met 82mm boren.
@Twijfels ik zag het inderdaad - dan is die je aangeeft nog beter qua prijs! Maar niet geschikt voor abrasieve steen? ervaring mee?
[ Voor 7% gewijzigd door Crazy- op 08-06-2020 11:43 ]
Ik zie nu ook net, zie mn edit, dat je nog een adapter nodig hebt. Geen idee hoe duur dat is, maar daar wordt het wel stuk duurder van in totaal.Crazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:42:
[...]
woning uit medio 1980-85 - tussenwoning; betreft de de muur tussen hen en de buren in (spouw). Ik vermoed dat het abrasieve steen is; geen beton. Moet toegeven dat het een mooi boortje/setje is die je aangeeft.
Die boorkroon die ik linkte werkt prima tov een segmentboor, duurt hooguit wat langer. Afgelopen week nog 4 gaten in kalkzandsteen mee gemaakt
klinkt goed! prima deal dan... gaat in het mandje!Twijfels schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:44:
[...]
Ik zie nu ook net, zie mn edit, dat je nog een adapter nodig hebt. Geen idee hoe duur dat is, maar daar wordt het wel stuk duurder van in totaal.
Die boorkroon die ik linkte werkt prima tov een segmentboor, duurt hooguit wat langer. Afgelopen week nog 4 gaten in kalkzandsteen mee gemaaktNu na 10 gaten nog geen slijtage aan te zien.
Dat schreef je net nietCrazy- schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:37:
[...]
de Attema U40/U50 inbouwdozen zijn 82mm breed? :-)
Maar inderdaad, dan is 82mm de beste keuze. En afhankelijk van het materiaal moet je kijken welke boor je daar het beste voor kan pakken.
Je link is voor beton prima.
http://www.deyterra.com
Ai! dacht dat even dat ik het er bij had gezet, maar had het weggehaald blijkbaar haha. Sorry ;-)rally schreef op maandag 8 juni 2020 @ 11:45:
[...]
Dat schreef je net nietDaarin stond dat de dozen 62mm waren
![]()
Maar inderdaad, dan is 82mm de beste keuze. En afhankelijk van het materiaal moet je kijken welke boor je daar het beste voor kan pakken.
Je link is voor beton prima.
Jep, prima apparaat. Maand of 4 geleden gekocht, en al diverse keren gebruikt, vaak voor stukjes waar je met een decoupeerzaag niet lekker bij komt. Niet voor niets het het een multitool, al een aantal keer gehad dat ik dacht, hoe ga ik dat makkelijk oplossen, en dan blijkt dit een prima apparaat. Voordeel van de accu-variant, lekker makkelijk overal te gebruiken, nadeel is wel weer dat het een flink zwaar apparaat wordt.mierenfokker schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:05:
@Festool discussie, momenteel bestaat de collectie elektrisch gereedschap voornamelijk uit Makita, op de stofzuiger (CTM-Midi) na. De vlakke bovenkant én de mogelijkheid om Systainers/M-boxen erop te kunnen klikken is super fijn!

Binnenkort komt er nog een slagschroevendraaier bij, welke dan samen met de DDF482 in 1 doos past.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Ik ben een beetje aan het kijken naar wat Gedore sleutel sets. Op marktplaats kwam ik wat tegen, maar ik twijfel of het echt is, oa vanwege het logo en de verschillen daar in. Iemand een mening?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AMxWlH2Tj2hBXJ8equ6QDncI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AMxWlH2Tj2hBXJ8equ6QDncI.jpg?f=user_large)
Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)
Iemand ervaring met de Parkside lijmpistool?
Ik hoef 'm niet veel te gebruiken; waar ik 'm nu voor wil gebruiken is de LED-strips (en kabels daarvoor) beter vastzetten (de strips zelf plakken voor geen meter). En misschien af en toe misschien wat kleine zaken.
De andere Parkside schijnt niet zo geweldig te zijn, maar deze lijkt wel ok.
Ik hoef 'm niet veel te gebruiken; waar ik 'm nu voor wil gebruiken is de LED-strips (en kabels daarvoor) beter vastzetten (de strips zelf plakken voor geen meter). En misschien af en toe misschien wat kleine zaken.
[ Voor 8% gewijzigd door Piet91 op 08-06-2020 14:10 ]
Ook die heb ik, werkt prima, beter dan een €5 dingetje van de Action welke al moeite heeft de lijm op te warmen. Voor je beoogde doel en die prijs een prima deal.
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
De verkoper geeft aan dat het nieuw en ongebruikt is. De maten die in deze set en in een steeksleutelset (nr 6) zitten kloppen met de sleutelsetten zoals Gedore ze verkoopt ... Echter zitten er sleutels tussen waarvan het logo anders is (zie bijvoorbeeld sleutel 21 op de foto), iets dikker lijkt of het logo ontbreekt.Pyramiden schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:06:
@M14 Ik heb een set van deze steeksleutels. Volgens mij komt die met het andere logo uit een oudere serie.
Die matte finish is wel heel erg lijkend. Zijn er buiten het logo nog andere zaken waardoor je twijfelt?
Ik heb zelf een Pattex lijmpistool, voor een redelijke prijs te koop met een flinke doos (1kg) sticks erbij.Piet91 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:06:
[Afbeelding]
Prima ding.
Die sticks los zijn al 20 euro op bijvoorbeeld bol.com
Geen idee hoe duur andere sticks zijn, maar voor 22.5 euro een lijmpistool+50sticks is een prima deal volgens mij.
[ Voor 7% gewijzigd door dragonhaertt op 08-06-2020 14:19 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Action heeft ook goedkope 11mm sticks: 10 stk. van 15cm lang voor €0,99.
Ik heb een goedkoop no-name lijmpistool. Nadeel vind ik dat er geen thermostaatregeling in zit. Als hij te lang aan staat wordt de lijm kokend heet en duurt het erg lang voor het stolt. Ik speel dan zelf maar voor thermostaat door af en toe de stekker eruit te halen zodat hij tussendoor kan afkoelen
Die van Lidl is draadloos, maar dat komt natuurlijk omdat hij dan niet verwarmt. Als hij weer teruggezet wordt in het basisstation gaat hij weer opwarmen. Als je af en toe iets vastplakt werkt dat, als je achter elkaar door dingetjes wilt vastzetten dan is dat irritant omdat hij dus afkoelt.
Ik heb een goedkoop no-name lijmpistool. Nadeel vind ik dat er geen thermostaatregeling in zit. Als hij te lang aan staat wordt de lijm kokend heet en duurt het erg lang voor het stolt. Ik speel dan zelf maar voor thermostaat door af en toe de stekker eruit te halen zodat hij tussendoor kan afkoelen
Die van Lidl is draadloos, maar dat komt natuurlijk omdat hij dan niet verwarmt. Als hij weer teruggezet wordt in het basisstation gaat hij weer opwarmen. Als je af en toe iets vastplakt werkt dat, als je achter elkaar door dingetjes wilt vastzetten dan is dat irritant omdat hij dus afkoelt.
[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 08-06-2020 14:27 ]
Geen ervaring met deze, maar wat lijkt die sterk op de Steinel Gluematic 5000, zegPiet91 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:06:
[Afbeelding]

Erg tevreden over over deze, maar andere prijsklasse. Als 'ie net zo goed werkt, prima bruikbaar
Lijken gewoon echte Gedore sleutels zo te zien. Ene logo is oud, andere nieuwe logo. Maakt het wel bijzonder aangezien hij in de advertentie zegt nieuw en ongebruikt.M14 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:58:
Ik ben een beetje aan het kijken naar wat Gedore sleutel sets. Op marktplaats kwam ik wat tegen, maar ik twijfel of het echt is, oa vanwege het logo en de verschillen daar in. Iemand een mening?
Hier overigens voor €216 nieuw te koop met code PASDE5. dan ben je 100% zeker.
Vanwaar eigenlijk zo'n grote set, veel maten zal je nooit en te nimmer gebruiken. Kan je beter naar de Gedore 7-020 kijken (nummer 6093660).
Of als ik nog een andere tip mag geven, ik vind persoonlijk de Stahlwille sleutels net wat beter overkomen, dan kan je kijken naar de Stahlwille 13/15 set, daar zitten alle gangbare maten van 6-32mm in. Ben je voor minder geld klaar en imo wat betere kwaliteit. Van Gedore hoor je de laatste jaren wel vaker dat het niet meer is wat het ooit geweest is helaas.
[ Voor 16% gewijzigd door Twijfels op 08-06-2020 14:40 ]
Nette prijs. ThnkxTwijfels schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:34:
[...]
Lijken gewoon echte Gedore sleutels zo te zien. Ene logo is oud, andere nieuwe logo. Maakt het wel bijzonder aangezien hij in de advertentie zegt nieuw en ongebruikt.
Hier overigens voor €216 nieuw te koop met code PASDE5. dan ben je 100% zeker.
Ik sleutel oa aan (mijn) motoren. Dan kom je een aantal van die extra maten nog wel eens tegen. Daarnaast vind ik het ook mooi om de set compleet te hebben.Vanwaar eigenlijk zo'n grote set, veel maten zal je nooit en te nimmer gebruiken. Kan je beter naar de Gedore 7-020 kijken (nummer 6093660).
Of als ik nog een andere tip mag geven, ik vind persoonlijk de Stahlwille sleutels net wat beter overkomen, dan kan je kijken naar de Stahlwille 13/15 set, daar zitten alle gangbare maten van 6-32mm in. Ben je voor minder geld klaar en imo wat betere kwaliteit. Van Gedore hoor je de laatste jaren wel vaker dat het niet meer is wat het ooit geweest is helaas.
Waarom Gedore: Ik ben er soort van mee opgegroeid. Dat betekend niet dat het een heilig huisje is hoor. Heb je voorbeelden dat Gedore minder blijkt te zijn?
Exotische motoren?M14 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:50:
[...]
Nette prijs. Thnkx
[...]
Ik sleutel oa aan (mijn) motoren. Dan kom je een aantal van die extra maten nog wel eens tegen. Daarnaast vind ik het ook mooi om de set compleet te hebben.
Waarom Gedore: Ik ben er soort van mee opgegroeid. Dat betekend niet dat het een heilig huisje is hoor. Heb je voorbeelden dat Gedore minder blijkt te zijn?
Zo snel geen voorbeelden voor handen, o.a. op Amazon in de reviews zie je nog wel wat commentaar en ook op diverse fora (garagejournal bijvoorbeeld) is niet iedereen er over te spreken. Was voor mij reden om Stahlwille te kiezen, hoewel ik eerder ook altijd naar Gedore zou grijpen.
Ik zeg overigens niet dat Gedore slecht is, absoluut niet, maar gezien Stahlwille toch nagenoeg even duur is gaat mijn voorkeur daar naar uit.
Scherp.Twijfels schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:34:
[...]
Lijken gewoon echte Gedore sleutels zo te zien. Ene logo is oud, andere nieuwe logo. Maakt het wel bijzonder aangezien hij in de advertentie zegt nieuw en ongebruikt.
@M14 Ik kwam laatst dit bericht tegen over oplichting op MP. Ik ken de communicatie met de verkoper niet, maar ik betwijfel of je verder in zee moet gaan met deze persoon.
https://www.nepwekker.nl/tools/
Die metabo ziet er wel leuk uit. Wellicht is er iemand die er wat over kant zeggen: zo te zien aan de naamgeving lijkt het een oud model. Tegenwoordig heten ze Wxx-yyy. met xx het vermogen en yyy de diameter. Klopt dat of vertel ik nu onzin?colvano schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:25:
[...]
Ik ben zelf erg te spreken over de Metabo W 1100-125
Voor €68 zonder koffer of €99 met koffer en een diamantschijf.
Niet te groot en krachtig genoeg. Heb er al veel tegels en metaal mee geslepen.
Ik weet ook niet of daar iets van ga merken.
Als alternatief heb je nog de bosch GWS7-125.
Vergelijkerbaar kwa trilling, iets minder vermogen.
Of de PWS850-125, met koffer: voordeel, want anders moet ik de slijpschijven en dergelijke weer ergens kwijt, maar veel meer trilling en door de koffer weer duurder. Kortom valt eigenlijk gelijk weer af. Zo vaak hoef ik ook niet alles mee te zeulen dat ik er een koffer omheen wil (veel gereedschap heeft bij mij wel een koffer en dat ik soms handig (alles accessoires bij de hand, maar meestal werk ik in de berging waar alles ligt en dan is het hinderlijk).
Als alternatief voor de metabo W1100 is er een W850-125 met koffer en diamantschijf voor 65 euro bij toolnation. Of de W750-125 voor 55 euro.
En dan heb je nog de andere merken: HiKOKI, Makita, DeWalt, etc.
Eigenlijk moet ik eerst weten welk vermogen ik nodig heb.
Op de planning staan zwalustaartplaten (geen probleem voor ieder apparaat). tegels van 9/10 mm, plaatstaal/buis van zo'n 2/3 mm dik.
Inmiddels verschilt het hier ook dussen black+dacker, bosch groen, bosch blauw en einhell. Het is niet goed, maar toch neig ik steeds naar bosch, geen idee waarom eigenlijk, behalve dat het gewoon prima werkt, maar dat doet makita, metabo enzo ook.En nee ik heb niet alleen Metaboook Makita, Bosch en Parkside. Niet merkgebonden, gewoon op zoek naar goede prijs/kwaliteit.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic