Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __REMCO__
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-06 10:15
deepbass909 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:30:
[...]

Ja, ik heb er sinds een jaar of 2 twee boven elkaar hangen:
[[Afbeelding]

De plastic haken die je erbij krijgt, zijn prut. Bij mij braken die direct bij het monteren en/of ze waren te dik/verkeerde vorm. Ik heb op Aliexpress standaard metalen pegboard haken gehaald en die passen perfect en zijn veel steviger.
Nice! Bij de GAMMA zijn ze nou in de aanbieding (tientje goedkoper dus toch maar daar besteld)
Wbt die haken, bedoel je dan zulke:

https://a.aliexpress.com/_BT6XAX

Of zulke:

https://a.aliexpress.com/_B1ar3D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:17

JB

Cédric roelt!

Ik heb ze hier vandaan;

tegometall 12658037 lochwandhaken, 8 cm tego, 50 stuks https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_api_i_1g6GEbBP4X42V

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Gisteren uit frustratie een veritas beitelslijphulstuk gekocht.
Mijn slijpskills zijn niet heel onaardig, maar een micro bevel op mijn beitels lukt me toch niet strak uit de hand.

Aangezien in veel met hardhout werk, moet ik mijn beitels regemelatig slijpen, anders is het echt geen doen, dus grotendeels is het ook een stukje gemak.

Afbeeldingslocatie: https://www.baptist.nl/uploads/images/producten/large_14570925194553.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 01-04-2020 09:20 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:42
BrZ schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:52:
[...]

Als je 'm bij een makita dealer koopt krijg je er een gratis accu bij, neem er nog een tuinmachine bij, nog een gratis accu en je komt op ongeveer hetzelfde bedrag uit ;) Moet je alleen wel geduld hebben tot de accu's er zijn.
En inmiddels besteld (gisteravond)

De Makita DJR188ZJ - lader DC18RC - losse 5.0 Ah accu BL1850B (tweede krijg ik gratis)

Ik ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02
@FabianGTI Waar heb je hem besteld?

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Bij Toolmax, is inmiddels bij m'n ouders geleverd dus snel gedaan
Morgenavond maar eens bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
s0ulmaster schreef op woensdag 1 april 2020 @ 09:20:
Gisteren uit frustratie een veritas beitelslijphulstuk gekocht.
Mijn slijpskills zijn niet heel onaardig, maar een micro bevel op mijn beitels lukt me toch niet strak uit de hand.

Aangezien in veel met hardhout werk, moet ik mijn beitels regemelatig slijpen, anders is het echt geen doen, dus grotendeels is het ook een stukje gemak.

[Afbeelding]
Ik hebbumook :P

Werkt prima. Fijne accessoire.

Zeker voor iemand als ik die 1x per jaar een beitel gebruikt en dus hooguit jaarlijks slijpt. Dan is een hulpstukje wel zo prettig om goed te slijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Raymond schreef op woensdag 1 april 2020 @ 14:53:
[...]

Ik hebbumook :P

Werkt prima. Fijne accessoire.

Zeker voor iemand als ik die 1x per jaar een beitel gebruikt en dus hooguit jaarlijks slijpt. Dan is een hulpstukje wel zo prettig om goed te slijpen :)
Ik strop mn beitels elke keer als ik ze gebruik, dat helpt al een heleboel om de boel niet te snel bot te krijgen, maar het plan hiermee was om ff wat vaker mijn beitels en schaven nu te gaan slijpen

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Wat is een handiger manier om vanuit, in mijn geval, het plafond te berekenen tot waar het op de vloer in een verticale lijn komt? Soort loodje aan een touwtje maar dan moderner :P. Kruislijnlaser? Laserwaterpas? Eigenlijk zoek ik iets als een laserpen maar dan wat fancier.

[ Voor 3% gewijzigd door TommyGun op 01-04-2020 16:01 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

De betere lasers hebben 'hulppunten'. Eentje loodrecht omhoog, eentje loodrecht omlaag. Dus dan zou je een apparaat moeten zoeken die die functies heeft :)

Maar afhankelijk van wat je precies wilt bereiken zou een eenvoudiger kruislijnlaser met een voldoende wijde hoek (zodat de verticale lijn tegelijk op het plafond en de vloer valt) ook een oplossing kunnen zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 01-04-2020 16:10 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-09 17:01

TommyGun

Stik er maar in!

Orion84 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:02:
De betere lasers hebben 'hulppunten'. Eentje loodrecht omhoog, eentje loodrecht omlaag. Dus dan zou je een apparaat moeten zoeken die die functies heeft :)

Maar afhankelijk van wat je precies wilt bereiken zou een eenvoudiger kruislijnlaser met een voldoende wijde hoek (zodat de verticale lijn tegelijk op het plafond en de vloer valt) ook een oplossing kunnen zijn.
Ik wil op ons balkon een verticaal windscherm ophangen, daarvoor moet ik vanuit het plafond weten alwaar op de vloer de beugels moeten komen waarin het scherm valt, zonder dat ik al beschik over het scherm zelf (moet daarna op maat gemaakt worden). Dus een lijn projecteren is erg lastig.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kruislijn doet een vierkantje projecteren(of meerdere), een puntlaser doet precies wat het zegt. Sommige kunnen beide, let er op dat ze zelfnivellerend zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

TommyGun schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:12:
[...]

Ik wil op ons balkon een verticaal windscherm ophangen, daarvoor moet ik vanuit het plafond weten alwaar op de vloer de beugels moeten komen waarin het scherm valt, zonder dat ik al beschik over het scherm zelf (moet daarna op maat gemaakt worden). Dus een lijn projecteren is erg lastig.
Ik heb zelf deze hele simpele laser:
https://www.hornbach.nl/s...uder/6254145/artikel.html

Daarmee kan je (onder andere) een verticale lijn projecteren (incl. zelfnivellering, waardoor die lijn dus echt waterpas is). Daarmee moet je wel op een ongeveer een meter afstand van het punt staan waar je de bevestiging in het plafond wil maken, omdat de hoek van deze laser niet heel wijd is. Meer geavanceerde lasers projecteren lijnen bijna volledig rondom, dat maakt het makkelijker.

Maar daarmee kan je dus een verticale lijn projecteren. Die verticale lijn zie je natuurlijk niet, maar die lijn loopt natuurlijk ook door over je vloer en plafond. Als je dat vanuit twee posities doet, kan je daarmee volgens mij ook gewoon een punt op de vloer uitlijnen tegen een punt op het plafond (of andersom).

Wurth heeft een mooie uitleg van verschillende soorten lasers op hun site staan:
https://www.wurth.nl/nl/w...informatie/lijnlasers.php
Het "Kruislijnlaser: 2 lijnen" voorbeeld is dus wat ik schetste.
Afbeeldingslocatie: https://www.wurth.nl/media/media/pictures/blog/producten/2019/lasers_1/Kruislijnlaser_CLL11_res_wl2_974.jpg
De verticale lijn op de muur zie jij natuurlijk niet, want je projecteert op je balkon in het luchtledige, maar daar waar ie doorloopt op plafond en vloer zie je 'm natuurlijk wel :)

Je stelt de laser dan dus zo op dat ie op het plafond door het gewenste punt loopt en dan trek je op de vloer met een potlood of een stuk tape de lijn over. Daarna doe je dat vanuit een ander standpunt nog een keer. Waar de lijntjes die je op vloer tekent elkaar snijden zit je recht onder het punt op het plafond.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 01-04-2020 16:27 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
Zojuist maar eens een bouwstofzuiger besteld, ipv telkens te lenen lijkt het mij wel makkelijk om zelf één te hebben.
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappelijk.nl/media/amasty/amoptmobile/catalog/product/cache/cd248d2f1b2196ae06fe55810c245a5f/r/p/rp250ydl_wa_.jpg
Het is de Hitachi geworden, vrijwel identiek aan de hier befaamde makita. Echter van deze is het snoer 2,5 mtr langer.

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 01-04-2020 17:03 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Recht eind hout en een waterpas? Net ietsje groter maken als de afstand plafond / balkon, klemslaan, van alle kanten waterpas zetten en dan rondom aftekenen. Kruisje in het vierkant is je centerpunt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

[...]

Gewoon met een schietlood?
Kost 1,99 en nooit lege batterijen.
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8801836105758-424-424.jpg

https://www.praxis.nl/ver...master-schietlood/0643080

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Is er toevallig iemand hier die een Bosch Parallelgeleider heeft liggen en mij zou kunnen vertellen hoe breed deze is (dus het zwarte deel wat je tegen je werkstuk plaatst) en wat de diameter is van de stangen? Kan het online zo niet vinden helaas..

Gaat om deze geleider:
Afbeeldingslocatie: https://www.toolmax.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/3/1/3165140247252_1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
[...]

Een kruislijnlaser of waterpas. Het meest betaalbaar is een waterpas. Gewoon begin en eind aftekenen langs de waterpas, waterpas verplaatsen en herhalen tot je onderaan bent. Geen last van wind (schietlood) of zonlicht (laser).

Tenzij de beugel ver uit de wand komt, dan is een laser weer handiger. Je kan dan trouwens ook een 3-4-5-steek doen (driehoek met een zijde factor van 3, eentje factor van 4 en lange zijde factor van 5) om haaks uit de wand de positie van de beugels te bepalen. Dan kan je in principe met een waterpas en een duimstok of rolmaat de positie bepalen. En als het haalbaar is qua lengte kan je ook een winkelhaak gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Tuinmachinevraagje:
Ik heb een Bosch Easycut ART 23 strimmer. Zit een draad op. Ik zag ook van die durablades. Dat zag er handig uit, ik heb in de brandgang nog wel eens wat zwaarder weedwhacking te doen.
1) iemand ervaring met dat spul?
2) past dat spul op mijn machine? Zie wel andere types waar het past (om de ART 23 Li), maar ik heb de versie met snoer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
The Eagle schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:08:
Tuinmachinevraagje:
Ik heb een Bosch Easycut ART 23 strimmer. Zit een draad op. Ik zag ook van die durablades. Dat zag er handig uit, ik heb in de brandgang nog wel eens wat zwaarder weedwhacking te doen.
2) past dat spul op mijn machine? Zie wel andere types waar het past (om de ART 23 Li), maar ik heb de versie met snoer.
Vaak heb je hiervoor toch wel best wel krachtig trimmer voor nodig vrees dat het grote belasting gaat zijn voor jou machine

[ Voor 66% gewijzigd door ppatrick op 01-04-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twijfels schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:10:
Is er toevallig iemand hier die een Bosch Parallelgeleider heeft liggen en mij zou kunnen vertellen hoe breed deze is (dus het zwarte deel wat je tegen je werkstuk plaatst) en wat de diameter is van de stangen? Kan het online zo niet vinden helaas..

Gaat om deze geleider:
[Afbeelding]
Waarom wil je dat weten? Wellicht kunnen we je dan ook helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:27

Pixeltje

Woo-woohoo!

Twijfels schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:10:

Gaat om deze geleider:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_OR-ukuiNjfvnfHWSHsGJa0FLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PJCr2CfhqByedbzCo8Xi6en0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ErRv1o-9U0MGNP7qQkKf2zCAY4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lsWuws0ImFTdhZrbAeBsvxQk.jpg?f=fotoalbum_large

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Hartstikke bedankt! Wel waar ik al bang voor was...

@Verwijderd We zijn hier sleuven in een (bestaande) trap aan het frezen om van die rubber antislipstrips te plaatsen. Dit deed ik met de oude bovenfrees van m'n opa, maar waar ik al enigszins bang voor was ie dat hij eigenlijk simpelweg vermogen te kort komt (en daarbij ik het echt een geweldig onding vind, zonder stofafzuiging, speling in elk deel en een veel te kort snoer). Oftewel nu een goede reden om een Bosch GOF 1250 te kopen, stond toch al enige tijd op het lijstje :)

Maar de geleider is dus 10cm breder dan de geleider van de bovenfrees die ik gebruikte. Oftewel met het frezen kom ik 5cm verder van de randen af. Even kijken hoe ik dat aan ga pakken. Denk toch de oude geleider (als het kan wel op de nieuwe bovenfrees), zonder fijninstelling en alles maar gebruiken voor de buitenste 5cm. Zie helaas niet echt een goede alternatieve oplossing. De eerste twee treden zijn al wel gefreesd, en om nou 2 treden een bredere strip te geven is ook niet netjes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 17:28
The Eagle schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:08:
Tuinmachinevraagje:
Die durablades heb ik, ze slijten best snel, ik doe 1 a 2 mesjes per maaibeurt ik heb de 26Li. Heb ook de niet bosch mesjes getest, dat was helemaal een drama qua levensduur. De originele gaan wel, maar gevoelsmatig is draad beter.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

ppatrick schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:36:
[...]

Vaak heb je hiervoor toch wel best wel krachtig trimmer voor nodig vrees dat het grote belasting gaat zijn voor jou machine
De machine trekt het wel, het onkruid staat gewoon wat hoog soms. En soms trekt de draad het wat slecht. Geen zin in zovaak nieuwe draad op zetten, dus vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:24
The Eagle schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:04:
[...]

De machine trekt het wel, het onkruid staat gewoon wat hoog soms. En soms trekt de draad het wat slecht. Geen zin in zovaak nieuwe draad op zetten, dus vandaar.
Kan je niet proberen wat dikkere draad te gebruiken ben zelf met mijn Makita ook iets dikker gegaan qua draad en dat werkte erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Twijfels Zelf een geleider maken uit een stuk hout/lat ofzo misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:32
De Makita gratis accu actie is geldig voor producten gekocht bij Hornbach? Dit omdat er geen naw gegevens op de bon staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
ThinkPadd schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:47:
@Twijfels Zelf een geleider maken uit een stuk hout/lat ofzo misschien een optie?
Dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn, goed idee!

Eerst maar even kijken of ik de oude geleider er stevig genoeg in krijg, volgens mij is de stangdiameter(opname) bij die GOF 1250 10mm en van de oude 8mm. Beetje tape ofzo er om heen werkt misschien al voldoende. Maar als het niet lukt kan ik zelf wel een voet maken met hout ja :)
rockerpoet schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:54:
De Makita gratis accu actie is geldig voor producten gekocht bij Hornbach? Dit omdat er geen naw gegevens op de bon staan.
Hornbach staat niet tussen de dealers op de Makita site zelf (althans vestiging Zwolle zie ik zo niet op de kaart en Google laat niet zien dat ze het wel zijn), zijn dus denk ik geen dealer en doen daardoor ook niet mee in de actie lijkt mij? Niet in de actie verdiept, maar dat is meestal wel het geval met zulke acties.

[ Voor 34% gewijzigd door Twijfels op 01-04-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:19
rockerpoet schreef op woensdag 1 april 2020 @ 21:54:
Heb van de week nog iets geregistreerd van de hornbach, wel online gekocht. Maar je kon gewoon verschillende vestigingen selecteren.

Was de dtw285zj voor 170 via prijsgarantie met hd-tools.

Bij de kassa kan je trouwens ook gewoon om een factuur vragen waar je zelf je naam op kan zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door nubys op 01-04-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 11:32
Twijfels schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:01:
[...]

Dat zou inderdaad nog een optie kunnen zijn, goed idee!

Eerst maar even kijken of ik de oude geleider er stevig genoeg in krijg, volgens mij is de stangdiameter(opname) bij die GOF 1250 10mm en van de oude 8mm. Beetje tape ofzo er om heen werkt misschien al voldoende. Maar als het niet lukt kan ik zelf wel een voet maken met hout ja :)

[...]

Hornbach staat niet tussen de dealers op de Makita site zelf (althans vestiging Zwolle zie ik zo niet op de kaart en Google laat niet zien dat ze het wel zijn), zijn dus denk ik geen dealer en doen daardoor ook niet mee in de actie lijkt mij? Niet in de actie verdiept, maar dat is meestal wel het geval met zulke acties.
Ik heb voor een Engelse collega een Makita accu invalzaag bij Hornbach online besteld. De machine kon gewoon geregisteerd worden voor de gratis accu. Het adres dat op de factuur staat, staat inderdaad niet vermeld in de lijst. Maar ik heb de dichtstbijzijnde vestiging geselecteerd. Inmiddels is de aanvraag goedgekeurd en ontvang ik de accu binnen 5! weken.

Opvallend dat de zaag vanuit een Duits magazijn werd verstuurd en aan de stickers te zien van de Duitse Makita importeur kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Twijfels schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:55:
[...]

@Verwijderd We zijn hier sleuven in een (bestaande) trap aan het frezen om van die rubber antislipstrips te plaatsen. Dit deed ik met de oude bovenfrees van m'n opa, maar waar ik al enigszins bang voor was ie dat hij eigenlijk simpelweg vermogen te kort komt (en daarbij ik het echt een geweldig onding vind, zonder stofafzuiging, speling in elk deel en een veel te kort snoer). Oftewel nu een goede reden om een Bosch GOF 1250 te kopen, stond toch al enige tijd op het lijstje :)

Maar de geleider is dus 10cm breder dan de geleider van de bovenfrees die ik gebruikte. Oftewel met het frezen kom ik 5cm verder van de randen af. Even kijken hoe ik dat aan ga pakken. Denk toch de oude geleider (als het kan wel op de nieuwe bovenfrees), zonder fijninstelling en alles maar gebruiken voor de buitenste 5cm. Zie helaas niet echt een goede alternatieve oplossing. De eerste twee treden zijn al wel gefreesd, en om nou 2 treden een bredere strip te geven is ook niet netjes :+
Dan steek je het ding toch gewoon in 1 gat ipv 2? Moet je alleen wel goed opletten dat hij niet gaat 'kantelen' Die zwarte delen zijn als het goed is ook nog stelbaar (kunnen naar elkaar en van elkaar af schuiven).

Maar anders gewoon een lat (aluminium rij / Festool MFS / ...) op de trede en dan met een kopieerring er langs. Je freest een sleufje over de hele breedte van de trede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rockerpoet schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:32:
Zou graag een goede klopboor aanschaffen en mijn oog laten vallen op een Bosch GSB 21-2 RCT. Vraag mij af of deze niet te groot is voor die paar keren dat ik hem ga gebruiken voor klussen in/rondom huis. Voor normaal boren ben ik van plan een Makita DDF484 te gebruiken.
Wat voor huis?

GSB = klopboormachine. Gaatjes in beton duren dan eindeloos en al de tijd is dat ding aan het janken. Je kunt een boorhamer kopen, bijvoorbeeld de GBH 2-28. Als je de variant met 2 koppen neemt kun je er ook cilindrische boren instoppen om hout of metaal mee te boren. Wel zwaarder.

Ik heb het idee dat de "normale" boormachines nogal achter zijn gebleven bij de ontwikkelingen die de accuboormachines wel hebben gehad. Koppel is veelal om te janken zo laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 02:00:
[...]

Wat voor huis?

GSB = klopboormachine. Gaatjes in beton duren dan eindeloos en al de tijd is dat ding aan het janken. Je kunt een boorhamer kopen, bijvoorbeeld de GBH 2-28. Als je de variant met 2 koppen neemt kun je er ook cilindrische boren instoppen om hout of metaal mee te boren. Wel zwaarder.

Ik heb het idee dat de "normale" boormachines nogal achter zijn gebleven bij de ontwikkelingen die de accuboormachines wel hebben gehad. Koppel is veelal om te janken zo laag.
Jaren 30 huis, volgens mij voornamelijk steense muren. Heb bewust geen Makita DHP (accu klop/schroefboormachine) gekocht omdat ik voorstander ben van specifieke machines voor bepaalde toepassingen. De GBH 2-28 (ook mooie machine) is volgens mij minder geschikt voor steense muren,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 20:29
rockerpoet schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:14:
[...]

Jaren 30 huis, volgens mij voornamelijk steense muren. [...] De GBH 2-28 (ook mooie machine) is volgens mij minder geschikt voor steense muren,
Eensch! heb een vergelijkbaar huis, met een hamerboormachine moet ik enorm oppassen, voordat je het weet sla je de bakstenen aan puin, ook ver buiten je boorgat.
Ik leen nu, ondanks dat ik een hamerboor heb, vaak de antieke klopboormachine van m'n pa om gaten in de muur te boren. Hamerboor wordt eigenlijk alleen gebruikt voor breekwerk. Als ik dóór de muur heen moet, en het niet zo heel erg uitmaakt hoe het gat er uit komt te zien. Het gaat wel lekker snel namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 00:33:
[...]
Maar anders gewoon een lat (aluminium rij / Festool MFS / ...) op de trede en dan met een kopieerring er langs. Je freest een sleufje over de hele breedte van de trede?
Niet over de hele breedte aangezien dat niet lukt i.v.m. de wangen van de trap aan weerszijden helaas. Maar tot zover als mogelijk is dus.

Maar het idee van 1 stang ipv beide gebruiken om verder te kunnen frezen is een heel goed idee! Kantelen zal wel goed gaan, waar ik nog het meest bang voor ben is dat 1 stang niet stevig genoeg aangedraaid kan worden en dat hij er dus uit glijd als het ware, waardoor de lijn niet recht is. Eerst maar even op een stuk afvalhout proberen dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:39
[...]

Jaren 30 huis, volgens mij voornamelijk steense muren. Heb bewust geen Makita DHP (accu klop/schroefboormachine) gekocht omdat ik voorstander ben van specifieke machines voor bepaalde toepassingen. De GBH 2-28 (ook mooie machine) is volgens mij minder geschikt voor steense muren,
Ik heb ook een jaren 30 huis en heb de Makita DHR241
Hiermee in mijn huis nog nooit problemen gehad.
Ook in de betonnen fundering van de uitbouw meerdere 25mm gaten geboord voor leidingen.

persoonlijk vind ik het echt een topding.

Je moet er allen geen muren mee willen slopen, voor het betere sloopwerk zou ik een SDS-MAX machine pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z_ebHnk684yI538GCbq1RqTuk3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFvg3eWn8lUsUOSHwIXme4Ab.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Tf7nny2uN5E3FVoY-S2QCEodkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nO9aeHTllpeUjuapiduakOw4.jpg?f=fotoalbum_tile

En binnen!
Van het weekend even afstellen, wat al een stuk beter in elkaar zit dan de metabo.

@Framoes Helaas geen extra blad. ;)

Next up: De DJR188ZJ. Iemand tips voor zaagbladen? (@FabianGTI ) :)

[ Voor 6% gewijzigd door KillaZ op 02-04-2020 09:34 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:13
@KillaZ Ik heb voor mijn DJR187 een set Makita zaakbladen voor levend hout gekocht voor ca. 20,- en een set Bosch Pro staal zagen voor ca, 12,- die vind ik beide erg fijn. Redelijk flexibel, maar niet te. Je moet wel oppassen dat ze tegen een einde aanlopen, dan heb je namelijk gelijk een S-zaag. De zagen die er standaard bij zaten zijn rommel. Voor geen meter scherp of flexibel.

Ik heb het idee dat de Bosch Pro zagen voor Recipro en decoupeer zaagmachines een hele goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Als ik nieuwe/andere zagen nodig hebt begin ik in ieder geval bij Bosch Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
@Nivado Thanks! Mede door de decoupeerbladen zat ik ook al bij Bosch te kijken inderdaad.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
KillaZ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:16:
[Afbeelding][Afbeelding]

En binnen!
Van het weekend even afstellen, wat al een stuk beter in elkaar zit dan de metabo.

@Framoes Helaas geen extra blad. ;)

Jammer van dat blad, zoiets is altijd mooi meegenomen.

Wat betreft reciprozaagjes: Ik gebruik zelf al een tijdje die van Ecotools en de kwaliteit is boven verwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
KillaZ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:16:
Ik ben er ook nog een beetje naar aan het zoeken (Thnx voor de tips @Nivado )
Zelf heb ik deze erbij besteld
https://www.toolmax.nl/bo...or-hout-s644d-p-7551.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15-09 12:39
Is dit niks voor de Makitaliefhebbers? 16 pond voor 3 AH?

https://www.amazon.co.uk/...ttery-Black/dp/B000EDVTQM

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 02-04-2020 14:15 . Reden: pepper referrer er uit gesloopt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Twijfels schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:55:
[...]

Ik heb de Bosch POF 1400 die heeft een veel smallere simpele geleider.
Mogelijk past die ook op jouw machine?
Je woont iets te ver weg om mijne te lenen :X

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 02-04-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
wat is hier mis mee :p ?

te mooi om ....

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 02-04-2020 12:11 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 11:57:
[...]

Ik heb de Bosch POF 1400 die heeft een veel smallere simpele geleider.
Mogelijk past die ook op jouw machine?
Je woont iets te ver weg om mijne te lenen :X
Dat is zo lijkt het dezelfde geleider als ik zelf nu al heb ;)

Maar goed, ik moet toch even kijken wat ik ga doen, aangezien de Gamma heel leuk op de site had staan dat er hier in de buurt nog 1 GOF 1250 CE voor €220 op voorraad lag. Maar er bleek alleen een demo model te liggen, en volgens de regeltjes mochten ze die niet zo meegeven maar moest het verzonden worden ofzo, lekker vaag verhaal. Nogal rare praktijk ook, aangezien geen enkele Gamma in Nederland hem meer heeft liggen en ze hem volgens mij volledig uit hun assortiment halen. Oftewel ik heb alsnog geen nieuwe bovenfrees, dus denk dat ik toch nog een poging ga doen om in meerdere halen met de oude frees aan de slag te gaan.

Bijna elke site is ook alleen maar duurder geworden de laatste dagen met gereedschap :(

Enige voordeel aan het werken met een oude frees: je gaat nieuw en goed gereedschap alleen maar meer waarderen :+

In other news, wel (bij de gamma die ik dus eigenlijk het geld niet gun) een laserafstandsmeter gekocht, de Bosch GLM 50 C voor maar €87 :) Even mee zitten spelen en hij werkt inderdaad op de mm nauwkeurig, ga ik genoeg plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Niet naar NL helaas ;)
Sorry, this item can't be sent to your selected address. Learn more. You may either change the delivery address or delete the item from your order.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:35

MJV

KillaZ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:15:
[...]

Niet naar NL helaas ;)

[...]
Sowieso snap ik het bestaansrecht van die 3Ah accu’s niet. Ze zijn even groot en wegen evenveel als een 5Ah variant :??

Die 1.5Ah’s kunnen nog wel handig zijn omdat ze wat lichter zijn, als je veel boven je macht moet schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:53

A13X

Dude

Twijfels schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:12:
[...]

Maar goed, ik moet toch even kijken wat ik ga doen, aangezien de Gamma heel leuk op de site had staan dat er hier in de buurt nog 1 GOF 1250 CE voor €220 op voorraad lag. Maar er bleek alleen een demo model te liggen, en volgens de regeltjes mochten ze die niet zo meegeven maar moest het verzonden worden ofzo, lekker vaag verhaal. Nogal rare praktijk ook, aangezien geen enkele Gamma in Nederland hem meer heeft liggen en ze hem volgens mij volledig uit hun assortiment halen. Oftewel ik heb alsnog geen nieuwe bovenfrees, dus denk dat ik toch nog een poging ga doen om in meerdere halen met de oude frees aan de slag te gaan.

Bijna elke site is ook alleen maar duurder geworden de laatste dagen met gereedschap :(

Enige voordeel aan het werken met een oude frees: je gaat nieuw en goed gereedschap alleen maar meer waarderen :+

In other news, wel (bij de gamma die ik dus eigenlijk het geld niet gun) een laserafstandsmeter gekocht, de Bosch GLM 50 C voor maar €87 :) Even mee zitten spelen en hij werkt inderdaad op de mm nauwkeurig, ga ik genoeg plezier van hebben.
En van hout een geleider op maat knutselen die je vast schroeft aan de voet van je router? Dat zie je op die diy/houtwerk YouTube kanalen nog wel eens.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 18:02

BrZ

MJV schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:20:
[...]

Sowieso snap ik het bestaansrecht van die 3Ah accu’s niet. Ze zijn even groot en wegen evenveel als een 5Ah variant :??

Die 1.5Ah’s kunnen nog wel handig zijn omdat ze wat lichter zijn, als je veel boven je macht moet schroeven.
Mwa, gewoon oud model. Toen LXT nieuw was, waren er 1,5Ah lage accu's en 3Ah hoge accu's. Daarna 2Ah laag en 4Ah hoog. En nog later 5 en 6Ah.

Wat mij verbaast is dat er geen 2,5 of 3Ah lage accu's zijn met dezelfde cellen uit de 5 en 6Ah accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

BrZ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:33:
[...]

Mwa, gewoon oud model. Toen LXT nieuw was, waren er 1,5Ah lage accu's en 3Ah hoge accu's. Daarna 2Ah laag en 4Ah hoog. En nog later 5 en 6Ah.
Plus dat er machines zijn (zwarte contactplaat, zonder ster) die alleen 3Ah accu's lusten: https://www.makita.nl/ken...onder-jouw-machine-1.html
Wat mij verbaast is dat er geen 2,5 of 3Ah lage accu's zijn met dezelfde cellen uit de 5 en 6Ah accu's.
Kan zijn dat de hogere capaciteit cellen onvoldoende vermogen kunnen leveren en daardoor alleen bruikbaar zijn als je er 2 sets van parallel schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Klopt, met de tijd wordt de capaciteit steeds hoger. Bosch Blauw heeft nu ook 3.0ah in zijn kleine 12V accu's zitten waar de oudste modellen begonnen met 1.5ah. (2.0, 2.5 bestaan ook)

Zelfde voor de 18V series, gaan van 1.5ah helemaal tot 12.0ah. Maar een hoop hebben dezelfde form factor. (de 12.0 uiteraard niet)

[ Voor 12% gewijzigd door Navi op 02-04-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
BrZ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:33:
[...]

Oh dat zou lekker zijn zeg, die 1.5 Ah die ik heb gebruik ik voor de lichte zaken met de DTD.
Je moet alleen geen 90mm ergens in willen jassen, maar alles tot 40mm gaat vlotter dan met de 12v Bosch. O+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Twijfels schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:12:
[...]

Die pof1400ace die ik heb voldoet ook voor gleufjes frezen in de trap.
Die jij wilt heeft wel een stuk professionelere geleider.
Maar heb je dat nodig?

Zelf heb ik de mijne gekocht om de 3 punts sluiting in te frezen.
Hiervoor had ik van multiplex mallen gemaakt waardoor dat prima ging met de kopieerring.

voor de meeste klusjes die ik doe vind ik hem te groot/lomp.
Zou nu wel een RT0700CX3J of DRT50ZJX9 willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:24:
[...]

Die pof1400ace die ik heb voldoet ook voor gleufjes frezen in de trap.
Die jij wilt heeft wel een stuk professionelere geleider.
Maar heb je dat nodig?

Zelf heb ik de mijne gekocht om de 3 punts sluiting in te frezen.
Hiervoor had ik van multiplex mallen gemaakt waardoor dat prima ging met de kopieerring.

voor de meeste klusjes die ik doe vind ik hem te groot/lomp.
Zou nu wel een RT0700CX3J of DRT50ZJX9 willen.
Ik heb nu een POF 500 A uit het jaar 1800 in gebruik :+ Met 1400 watt zou ik inderdaad geen problemen hebben nu.

Tja wat is nodig, voor deze klus niet perse, maar ze worden er altijd bijgeleverd en het maakt instellen wel veel makkelijker en nauwkeuriger. Al mijn elektrische gereedschap is zo'n beetje Bosch Blauw en ik wil met de bovenfrees in de toekomst nog meerdere kasten gaan maken met het 32mm systeem, dat gaat perfect met de geleiderails en toebehoren die bij de blauwe Bosch passen.

Ik heb overigens al een Bosch GKF 12V kantenfrees, die gebruik ik erg veel en is een geniaal ding, zeker voor de kleine klussen. Maar soms schiet hij gewoon te kort, naast dat het een vaste voet is en geen 'plunge router'. Er moet dus een keer een grotere bovenfrees bij komen, en nu heb ik een goede reden om er één te halen, het is niet puur voor deze klus dus ;) Geef liever nu 2x zoveel uit aan iets waar ik mijn leven plezier van heb, dan over twee jaar me nog steeds ergeren aan de kleine dingetjes die het net niet zijn om dan alsnog het geld neer te leggen voor een duurdere.

Maar aan een ieder die met opmerkingen kwam, ik heb genoeg tips en tricks, moet hoe dan ook gaan lukken zo :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 02-04-2020 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Twijfels schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:32:
[...]

Ik heb nu een POF 500 A uit het jaar 1800 in gebruik :+ Met 1400 watt zou ik inderdaad geen problemen hebben nu.

Tja wat is nodig, voor deze klus niet perse, maar ze worden er altijd bijgeleverd en het maakt instellen wel veel makkelijker en nauwkeuriger. Al mijn elektrische gereedschap is zo'n beetje Bosch Blauw en ik wil met de bovenfrees in de toekomst nog meerdere kasten gaan maken met het 32mm systeem, dat gaat perfect met de geleiderails en toebehoren die bij de blauwe Bosch passen.

Ik heb overigens al een Bosch GKF 12V kantenfrees, die gebruik ik erg veel en is een geniaal ding, zeker voor de kleine klussen. Maar soms schiet hij gewoon te kort, naast dat het een vaste voet is en geen 'plunge router'. Er moet dus een keer een grotere bovenfrees bij komen, en nu heb ik een goede reden om er één te halen, het is niet puur voor deze klus dus ;) Geef liever nu 2x zoveel uit aan iets waar ik mijn leven plezier van heb, dan over twee jaar me nog steeds ergeren aan de kleine dingetjes die het net niet zijn om dan alsnog het geld neer te leggen voor een duurdere.

Maar aan een ieder die met opmerkingen kwam, ik heb genoeg tips en tricks, moet hoe dan ook gaan lukken zo :*)
Klinkt als de goede reden om daat ding nu meteen maar gewoon te gaan halen 8)

Zo doe ik het ook, al zit ik vooral in het makita ecosysteem.
Koop gewoon steeds de profi spullen omdat ik weet dat dat 10x beter werkt.

Een duurdere bovenfrees kon ik niet echt voor mezelf verantwoorden, omdat het voor een eenmalige klus was.
Maar uiteindelijk gebruik je hem dan wel steeds vaker.

Kom overigens van een oude topcraft (aldi) bovenfrees van mn pa, daar brak de voet vanaf binnen de eerste 5cm frezen in mijn deur :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:32:
[...]

Niet over de hele breedte aangezien dat niet lukt i.v.m. de wangen van de trap aan weerszijden helaas. Maar tot zover als mogelijk is dus.

Maar het idee van 1 stang ipv beide gebruiken om verder te kunnen frezen is een heel goed idee! Kantelen zal wel goed gaan, waar ik nog het meest bang voor ben is dat 1 stang niet stevig genoeg aangedraaid kan worden en dat hij er dus uit glijd als het ware, waardoor de lijn niet recht is. Eerst maar even op een stuk afvalhout proberen dus :)
Dat glijden van die stangen zal niet zo'n probleem zijn. Denk meer een probleem dat de kleminrichting niet 100% tegen rotatie om de as van het klemmende schroef beschermd. Dat wordt normaal opgelost door 2 stangen waarvan eentje twee klemmen heeft. Dan heb je die vrijheidsgraad weggenomen.

Je kunt ook die geleider vervangen door een zelfgemaakt plaatje met een latje er op dat je op die stangen klemt, of zoals hierboven ook al gezegd; aan de zool bevestigen.

Met 'kantelen' bedoel ik overigens ook dat je lijn niet recht wordt, in de zin van dat de boel gaat draaien om een verticale as door het voorste puntje van je zijgeleider (aannemende dat het grootste deel achter je machine aan komt. Dan komt je groef ook verder van de rand af.
[...]

Jaren '30 zonder spouwmuren :? . Ja, baksteen kun je ook wel boren met een klopboormachine. Hier gaat het tegenwoordig meestal gewoon met de boorhamer. Bakstenen blijven gewoon heel hoor. De huizen die van zand gemetseld zijn kwamen pas later.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-04-2020 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 08:34:
[...]

Ik heb ook een jaren 30 huis en heb de Makita DHR241. Hiermee in mijn huis nog nooit problemen gehad. Ook in de betonnen fundering van de uitbouw meerdere 25mm gaten geboord voor leidingen.
Gebruik je die ook voor het boren in steen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@rockerpoet
Door steen beton kalkzandsteen baksteen gevelsteen stoeptegels etc gaat allemaal prima.
Zeker de normale maten tot een 16mm
Vanaf 16mm duurt het misschien wat langer afhankelijk van het materiaal.

Maar zeker voor de gaatjes voor schilderijen tv's en andere zaken op te hangen een top ding.
Nooit zoeken naar stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Iemand toevallig ervaring met Bosch GKS 18V modellen? Ik wil een cirkelzaag (op accu) kopen. Dacht zelf aan het 'professional' model, die net iets dieper kan zagen als dat goedkopere model.

Zoja, hoe bevalt dat ding? Is het het extra geld waard om die ene cm dieper te kunnen zagen?

Makita heeft ook wel wat van dat spul, maar aangezien ik al wat Bosch accu's heb heeft dat natuurlijk mijn voorkeur.

[ Voor 8% gewijzigd door De_Bastaard op 02-04-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Hangt er natuurlijk vanaf wat je wilt zagen. Voor plaatmateriaal maakt die extra diepte natuurlijk niet uit. Balkjes wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
De_Bastaard schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:38:
Iemand toevallig ervaring met Bosch GKS 18V modellen? Ik wil een cirkelzaag (op accu) kopen. Dacht zelf aan het 'professional' model, die net iets dieper kan zagen als dat goedkopere model.

Zoja, hoe bevalt dat ding? Is het het extra geld waard om die ene cm dieper te kunnen zagen?

Makita heeft ook wel wat van dat spul, maar aangezien ik al wat Bosch accu's heb heeft dat natuurlijk mijn voorkeur.
Hoeveel extra geld t.o.v. welk model? En heb je Bosch DIY of Bosch Prof accu's?

De GKS heeft ook drie modellen trouwens, de GKS 18V-57 G kan je met geleiderail gebruiken. De GKS 18V-57 (zonder G) en 18V-LI kan je volgens mij helemaal niet met de rail gebruiken, ook niet met adapter. Dat is ook nog een overweging.

Zelf overigens alleen ervaring met de GKS 12V, maar daar heb je weinig aan.

Edit: weinig negatiefs te vinden over de GKS 18V-57 G overigens: bij amazon, ook prima prijs

[ Voor 27% gewijzigd door Twijfels op 02-04-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Twijfels schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:11:
[...]

Hoeveel extra geld t.o.v. welk model? En heb je Bosch DIY of Bosch Prof accu's?

De GKS heeft ook drie modellen trouwens, de GKS 18V-57 G kan je met geleiderail gebruiken. De GKS 18V-57 (zonder G) en 18V-LI kan je volgens mij helemaal niet met de rail gebruiken, ook niet met adapter. Dat is ook nog een overweging.

Zelf overigens alleen ervaring met de GKS 12V, maar daar heb je weinig aan.

Edit: weinig negatiefs te vinden over de GKS 18V-57 G overigens: bij amazon, ook prima prijs
Ik heb die Bosch prof accu's ;-).

Die 18V Li niet met geleiderail? :o Ik dacht dat je die er los bij kon krijgen. Dat ding heeft namelijk iets meer power, maar als ik het zo zie dan is inderdaad die 57G de betere keuze. Geleiderail wil ik er wel bij hebben want mijn vrouw wilt graag wat dingen recht gezaagd hebben :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
FRANQ schreef op donderdag 2 april 2020 @ 19:34:
@rockerpoet
Door steen beton kalkzandsteen baksteen gevelsteen stoeptegels etc gaat allemaal prima.
Zeker de normale maten tot een 16mm
Vanaf 16mm duurt het misschien wat langer afhankelijk van het materiaal.

Maar zeker voor de gaatjes voor schilderijen tv's en andere zaken op te hangen een top ding.
Nooit zoeken naar stroom.
Interessante machine, ook omdat ik al enkele 18v makita’s en mboxen heb. Lastig; bedrade Bosch (gbh 2-28) of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Orion84 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:43:
[...]
Plus dat er machines zijn (zwarte contactplaat, zonder ster) die alleen 3Ah accu's lusten: https://www.makita.nl/ken...onder-jouw-machine-1.html

[...]

Kan zijn dat de hogere capaciteit cellen onvoldoende vermogen kunnen leveren en daardoor alleen bruikbaar zijn als je er 2 sets van parallel schakelt.
Ik heb een tacker van Hitachi en daar kreeg ik twee platte 3Ah accu's bij (BSL1830C). Dat zijn volgens mij gewoon 18650 cellen. Het is dus wel mogelijk. Maar ik heb het idee dat Makita zich vooral richtte op de accu's met meer capaciteit en die 2Ah als compacte accu wel voldoende vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rockerpoet schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:28:
[...]

Interessante machine, ook omdat ik al enkele 18v makita’s en mboxen heb. Lastig; bedrade Bosch (gbh 2-28) of zoiets.
Keuze is reuze... 1J of 3J voor hetzelfde geld... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
De_Bastaard schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:24:
[...]

Ik heb die Bosch prof accu's ;-).

Die 18V Li niet met geleiderail? :o Ik dacht dat je die er los bij kon krijgen. Dat ding heeft namelijk iets meer power, maar als ik het zo zie dan is inderdaad die 57G de betere keuze. Geleiderail wil ik er wel bij hebben want mijn vrouw wilt graag wat dingen recht gezaagd hebben :+
Voor zover ik zie niet nee, alleen zo'n parallelgeleider zodat je een strookje van 10cm van een plaat af kan zagen ofzo. Als ik zo rond kijk in google / afbeeldingen dan lijkt het echter niet mogelijk het met geleiderail te gebruiken nee.

Als je toch voor de 18V gaat zou ik inderdaad direct voor de 57G variant gaan ;) Voor de prijs, en gezien de reviews, kan je daar ook niet mis mee gaan volgens mij.
Enige mooiere optie is wellicht een invalzaag, maar dat is weer een factor 3 qua prijs en daarbij niet op accu (iig bij Bosch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:47
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:33:
[...]

Keuze is reuze... 1J of 3J voor hetzelfde geld... >:)
Voor een gaatje in een baksteen heb je geen 3J nodig. Ik heb mede dankzij dit topic zelf een GBH2-28F aangeschaft, waar ik overigens erg blij mee ben, maar dat is omdat ik hier een betonnen casco heb. Verder heb ik alleen wat kalkstenen binnen muren waar je met een koffielepeltje nog wel een gat in kan maken. Hiervoor gebruik ik een accuboor met een steenboor zonder kloppen. Voor baksteen zou ik het bij een klopboor machine of een hele lichte boorhamer houden, of zelfs een goeie steenboor die bedoeld is voor boren zonder kloppen in een gewone boor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
steven2992 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:55:
[...]

Voor een gaatje in een baksteen heb je geen 3J nodig. Ik heb mede dankzij dit topic zelf een GBH2-28F aangeschaft, waar ik overigens erg blij mee ben, maar dat is omdat ik hier een betonnen casco heb. Verder heb ik alleen wat kalkstenen binnen muren waar je met een koffielepeltje nog wel een gat in kan maken. Hiervoor gebruik ik een accuboor met een steenboor zonder kloppen. Voor baksteen zou ik het bij een klopboor machine of een hele lichte boorhamer houden, of zelfs een goeie steenboor die bedoeld is voor boren zonder kloppen in een gewone boor.
Hangt er nogal vanaf hoe groot het gaatje moet worden en of er ook gebeiteld gaat worden. Grotere gaten gaan in baksteen dan natuurlijk weer prima met de diamantgatzaag en dan heb je ook niks aan kloppen inderdaad.

Ik heb bij mijn 2-28 zo'n afzuigadapter (Bosch GDE 16 Plus) gekocht. Fantastisch ding. Automaat op de stofzuiger zorgt er voor dat die ook vanzelf aangaat. Als je al met een slang bezig bent boeit een snoer ook al niet. En zonder snoer heb je het probleem dat je stofzuiger niet automatisch gaat tenzij je zo'n hip Bluetooth systeem hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-04-2020 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 14:51

ST10©DE

Dus.............

ST10©DE schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:41:
[...]

Dat is een goede mogelijkheid. Dan zou dit een goede optie zijn?

Edit: Hmm, dit lijkt me een oud model te zijn? geen "metalen" voorkant zoals op Bosch site te zien is. Uiteindelijk toch gegaan voor DCD996nt-xj van Dewalt. :X
Om mezelf maar even te quoten. Ook ik stond voor de keuze boorhamer of klopboor. Hier alleen baksteen. Maar omdat de oude AEG klopboor daar geen gaten in kreeg, zat ik aan een boorhamer te denken. Iemand bracht me op het idee dat de klopboorfunctie wel eens kapot zou kunnen zijn.

Derhalve toch voor de klopboor gegaan en die doet het prima! Ben er zeer tevreden mee! Dus voor baksteen voldoet een klopboor prima.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steven2992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 21:47
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:01:
[...]

Ik heb bij mijn 2-28 zo'n afzuigadapter (Bosch GDE 16 Plus) gekocht. Fantastisch ding.
Daar heb ik wel naar gekeken maar toen niet gekocht. Goed om te horen dat hij bevalt. Hij staat op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Twijfels schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:41:
[...]

Voor zover ik zie niet nee, alleen zo'n parallelgeleider zodat je een strookje van 10cm van een plaat af kan zagen ofzo. Als ik zo rond kijk in google / afbeeldingen dan lijkt het echter niet mogelijk het met geleiderail te gebruiken nee.

Als je toch voor de 18V gaat zou ik inderdaad direct voor de 57G variant gaan ;) Voor de prijs, en gezien de reviews, kan je daar ook niet mis mee gaan volgens mij.
Enige mooiere optie is wellicht een invalzaag, maar dat is weer een factor 3 qua prijs en daarbij niet op accu (iig bij Bosch niet).
Nee inderdaad, voor dat geld valt het wel mee. Ik zie alleen dat ik dus bij nader inzien toch de DIY accu's heb en niet die grote van 5 Ampere. Gaat dat 'n beetje werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:56
Kan iemand mij vertellen waarom een inschakelautomaat zo belachelijk duur is?

Ik wil op mijn werkbank een master/slave stopcontact zodat mijn stofzuiger aangaat wanneer de zaagtafel aangaat, maar had dan blijkbaar beter een Karcher WD6 kunnen kopen (6 maanden terug een WD5 gehaald, die heeft geen doorschakeling helaas)

Een Master/slave stekkerdoos met 6-7 inputs lijkt mij wat overkill, dus een inschakelautomaat leek mij de oplossing. Ik kom ze echter alleen maar van €100 tegen wat ik een beetje gortig vind.

Ik snap dat een inschakelautomaat het voordeel heeft van een uitgestelde uitschakeling, maar ik heb toevallig nog twee "slimme" stopcontact plugs liggen, welke ik met 2 regels code minstens net zo slim kan maken. Deze kunnen per stuk tot 2500w aan, dus dat lijkt mij een prima oplossing.
Of zie ik hier iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Flapperbol schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:56:

Ik wil op mijn werkbank een master/slave stopcontact zodat mijn stofzuiger aangaat wanneer de zaagtafel aangaat, maar had dan blijkbaar beter een Karcher WD6 kunnen kopen (6 maanden terug een WD5 gehaald, die heeft geen doorschakeling helaas)

Een Master/slave stekkerdoos met 6-7 inputs lijkt mij wat overkill, dus een inschakelautomaat leek mij de oplossing. Ik kom ze echter alleen maar van €100 tegen wat ik een beetje gortig vind.

Ik snap dat een inschakelautomaat het voordeel heeft van een uitgestelde uitschakeling, maar ik heb toevallig nog twee "slimme" stopcontact plugs liggen, welke ik met 2 regels code minstens net zo slim kan maken. Deze kunnen per stuk tot 2500w aan, dus dat lijkt mij een prima oplossing.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Niet alleen uitgestelde uitschakeling, ook uitgesteld inschakelen om stapelen van startstromen te voorkomen. Je kunt ook de bekabelen van de zaagtafel aanpassen en daar de stofzuiger direct ook op aansluiten. Mits e.e.a. voldoende overgedimensioneerd is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Flapperbol schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:56:
Is dit wat?
https://www.conrad.nl/p/k...ar-module-230-vac-1091973

Inbouwen met een mooi kastje met inbouw WCD? Met een zaagtafel moet dat zeker te maken zijn :)

Standaard Gamma inbouw WCD is € 2,- p/s, stroomkabel eraan en gaan.

https://www.gamma.nl/asso...tact-inbouw-wit/p/B460421

Misschien ga ik zelf wel zoiets bouwen :p

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:56
Thanks voor de snelle reacties :)
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:59:
[...]
Niet alleen uitgestelde uitschakeling, ook uitgesteld inschakelen om stapelen van startstromen te voorkomen.
Voor mij denk ik niet zo'n heel groot probleem aangezien mijn zaagtafel een soft start heeft, maar een dergelijke uitgestelde schakeling kan ik ook in mijn slimme plugs coderen. (Ik moet alleen in het bereik zijn van mijn wifi :+ )
kabeltjekabel schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:59:
[...]
Je kunt ook de bekabelen van de zaagtafel aanpassen en daar de stofzuiger direct ook op aansluiten. Mits e.e.a. voldoende overgedimensioneerd is natuurlijk.
Qua ruimte moet het prima kunnen, maar dan heb ik niet de vertraagde uitschakeling gok ik?
CurlyMo schreef op donderdag 2 april 2020 @ 22:16:
[...]

Is dit wat?
https://www.conrad.nl/p/k...ar-module-230-vac-1091973

Inbouwen met een mooi kastje met inbouw WCD? Met een zaagtafel moet dat zeker te maken zijn :)

Standaard Gamma inbouw WCD is € 2,- p/s, stroomkabel eraan en gaan.

https://www.gamma.nl/asso...tact-inbouw-wit/p/B460421

Misschien ga ik zelf wel zoiets bouwen :p
Dat is in ieder geval wel een goedkopere oplossing :P
Alleen ontbreekt dan de uitgestelde uitschakeling (toch?) die mij wel handig lijkt zodat de stofzuiger nog eventjes door kan zuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:43
@Flapperbol zet je er nog een tijd relais bij. Kun je nog instellen hoelang die stofzuiger door moet gaan ook👍🏼

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
Na vele jaren (ca. 16 jaar) een groene Bosch accuboormachine in gebruik te hebben (1 keer een nieuwe accu via eBay gekocht) nu toch maar een keer een nieuwe aanschaf. Het is de Bosch GSR 12 V‑35 FC met 4 verschillende opzetkoppen geworden.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
De_Bastaard schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:31:
[...]

Nee inderdaad, voor dat geld valt het wel mee. Ik zie alleen dat ik dus bij nader inzien toch de DIY accu's heb en niet die grote van 5 Ampere. Gaat dat 'n beetje werken?
Neen, dat past helaas niet, aansluiting is anders :(
En daarbij wil je met een cirkelzaag wel grotere accu’s ja, zou zeggen minstens 4 Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Laatst online: 11-09 15:31
hansvk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 00:04:
Na vele jaren (ca. 16 jaar) een groene Bosch accuboormachine in gebruik te hebben (1 keer een nieuwe accu via eBay gekocht) nu toch maar een keer een nieuwe aanschaf. Het is de Bosch GSR 12 V‑35 FC met 4 verschillende opzetkoppen geworden.
Zit ik ook al een tijdje op te azen, hoe bevalt de set? En waar heb je hem aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
ESteg schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:29:
[...]

Zit ik ook al een tijdje op te azen, hoe bevalt de set? En waar heb je hem aangeschaft?
Heb zelf de 12v-35 zonder flexkoppen, en een 12v-15 met flexkoppen.

De 35 is een erg fijn apparaatje en voor 12v ook krachtig met lekker hoog toerental. En die flexkoppen komen stiekem best vaak nog van pas en ben je op sommige momenten heel erg blij mee. Het is sowieso geen koop waar je spijt van zou krijgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
ESteg schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 07:29:
[...]

Ik moet de set nog binnen krijgen. Heb hem in Duitsland besteld (via idealo.de naar een goede aanbieding gezocht waar ook naar Nederland wordt verstuurd).

[ Voor 0% gewijzigd door hansvk op 03-04-2020 09:43 . Reden: typo ]

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-09 13:47
Heeft iemand hier een tip voor een fatsoenlijk basissetje steekbeitels? Hoeft geen 100 jaar mee te kunnen, maar wel een paar tikken kunnen overleven. Gebruik voor scharnierinkrozingen en een enkele keer iets verzinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ardj schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:47:
Heeft iemand hier een tip voor een fatsoenlijk basissetje steekbeitels? Hoeft geen 100 jaar mee te kunnen, maar wel een paar tikken kunnen overleven. Gebruik voor scharnierinkrozingen en een enkele keer iets verzinken.
Geen idee wat jou definitie van fatsoenlijk is, maar ik heb zelf zo'n setje van Bahco:
https://www.bahco.com/nl_...-doos-pb_434-s3-eur_.html

Is tegelijk ook de enige set waar ik ervaring mee heb, maar ze hebben in elk geval al aardig wat tikken overleefd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freggel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 15:58
Wat Orion84 aandraagt is best een prima set, wat het belangrijkste is, is hoe je ze slijpt. Nieuwe beitels moet je eigenlijk altijd eerst vlakken en slijpen, dan pas zijn ze klaar voor gebruik. Fabrieksaf is het eigenlijk altijd huilen, zowel bij goedkope als bij dure beitels. Met andere woorden, het gebruiksklaar maken van de beitels en dit bijhouden is veel belangrijker dan de prijs van een beitel.

Narex hoor ik ook goede dingen over, zoiets als dit zou ik kopen: klik Ik heb nu allemaal antieke Nooitgedagt en Sandvik beitels, maar als ik een nieuwe set zou kopen, zou het waarschijnlijk een van Narex worden.

Alleen wat ik zei, je moet ze eerst even gebruiksklaar maken. Als je wilt weten hoe, check Paul Sellers bijvoorbeeld eens op YouTube. :)

[ Voor 12% gewijzigd door freggel op 03-04-2020 12:34 . Reden: aanvullingen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:53

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

hansvk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 08:31:
[...]

Ik moet de set nog binnen krijgen. Heb hem in Duitsland besteld (via idealo.de naar een goede aanbieding gezocht waar ook naar Nederland wordt verstuurd).
Het is een gewelding dingetje. Zowel het dicht bij de kant kunnen schroeven- en boren als het haaks kunnen schroeven/boren is al meermaals handig gebleken.

Laatst zelfs én onder een hoek én dicht bij de kant geschroefd: moest een strookje achter een boeibord in de hoek vastzetten. Kon gewoon. :o

Ik heb dan de 12-15, die laat inderdaad qua toeren soms wat toeren te wensen over, wat pit betreft niet. Een 5x60 schroef aantrekken gaat nog prima met de 35Nm die hij max leveren kan.
Liever doe ik dat natuurlijk gewoon met ofwel mijn Makita 14,4 slagschroef of één van de twee boor-schroefmachines, maar dat het kan is al fijn. :)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
net voor de lock down waren de lidl beitels weer te koop in de winkel, aangeraden door paul sellers. Dat setje heb ik ook gehaald. Nog niet kunnen gebruiken. Wel ervaring met Narex en zijn goed.
Wat freggel zegt over slijpen is helemaal waar, en nodig.

je hebt waarschijnlijk ook geen hele set, met een 24mm en 12mm beitel kom je al enorm ver.

slijpstenen hoeven helemaal niet duur te zinj trouwens: https://paulsellers.com/2020/03/edge-sharpening-under-10/

[ Voor 7% gewijzigd door iscara op 03-04-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
De_Bastaard schreef op donderdag 2 april 2020 @ 21:31:
[...]

Bij een cirkelzaag zou ik niet voor Bosch groen gaan. Als je een beetje door wil kunnen zagen is een betere machine gewoon een must.

Afhankelijk van je budget, kan je voor een DHS660/680 van Makita gaan. Naar mijn mening de beste cirkelzaag op accu die er op dit moment is. Heeft als een van de weinige merken een BL motor en dat scheelt veel in kracht en zuinigheid bij dit soort machines.

Maar of je daar geld in moet steken is natuurlijk ook afhankelijk van het gebruik. Voor af en toe wat zagen kan je (als het veel geld scheelt) gewoon voor de Bosch groen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Nu online
Haha, het blijkt dat ik me dus vergis heb in wat "DIY" is.

Ik heb de normale Bosch Prof accu's van 2AH die je bij je accuboor krijgt, niet die van de groene dus. Met andere woorden volgens mij kan ik gewoon die cirkelzaag kopen en zal ik alleen wat minder lang kunnen zagen dan geadverteerd op de Bosch website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:19

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

De_Bastaard schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 14:16:
Haha, het blijkt dat ik me dus vergis heb in wat "DIY" is.

Ik heb de normale Bosch Prof accu's van 2AH die je bij je accuboor krijgt, niet die van de groene dus. Met andere woorden volgens mij kan ik gewoon die cirkelzaag kopen en zal ik alleen wat minder lang kunnen zagen dan geadverteerd op de Bosch website.
Bij toolstation kost ie 199 en dan krijg je er gratis een accu en lader bij. Als je een accu En lader erbij zoekt een betere deal dan Amazon.

Of die 2Ah werken durf ik niet te zeggen. Er is gereedschap dat enkel werkt bij grotere ah accu's. Omdat het zo veel stroom trekt dat een 2 ah accu dat niet kan leveren. Maar dat kan ook bij de makita reeks het geval geweest zijn. 'm.a.w. Klok en klepel, even zelf uitzoeken.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kan ook zijn dat een 2 Ah accu maar 25% van de runtime van een 5 Ah exemplaar geeft of lager koppel. Naarmate je de stroom naar het extreme trekt gaan interne verliezen een grotere rol spelen.

Een netgevoede cirkelzaag heeft al snel een 1200W motor. Een 5 Ah 18V accu is op z'n best 90 Wh. Dat is precies vier en een halve minuut 1200W. Maar normaliter trek je nooit maximum vermogen.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-04-2020 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Voor een aanstaande badkamer renovatie ben ik opzoek naar het juiste elektrisch gereedschap om een badkamer meubel te maken. De badkamer wil ik met een wat kleiner budget een cosmetische upgrade geven. Daarom ben ik van plan om zelf een meubel te maken. Door het zelf te doen kan ik een hoop besparen.Dat meubel wil ik gaan maken van eikenhouten planken van ongeveer 4 cm dik.
Daarnaast wil ik binnenkort ook alle plinten bij ons thuis gaan vervangen en misschien ooit nog ander laminaat plaatsen.

De laatste jaren heb ik relatief kleine projecten gehad waarbij ik hout heb bewerkt.
Iedere keer was het leuk om te doen, maar het gebrek aan het juiste gereedschap is toch wel een beperkende factor.

De afgelopen dagen heb ik veel rond geneusd op diverse fora, sites en YouTube. Waar ik eerst alleen opzoek was naar een cirkelzaag is de invalzaag nu ook kanshebber. Als ik voor 1 moet kiezen heb ik al een paar keer gelezen dat het het beste is om te kiezen voor de invalzaag.
Wat ik ook heb gezien is dat je met een cirkelzaag en een DIY zaagtafel ook goed recht kan zagen.

De zaag moet verstek kunnen zagen, rechte en nette zaagsneden kunnen maken en gewoon goed werken.
Mijn budget ligt rond de 150 euro. Hier zal ik geen professionele kwaliteit voor krijgen, maar hopelijk wel genoeg voor het huis, tuin en keuken gebruik.

Voorlopig heb ik nu de op een shortlist:
- Scheppach PL55
- Bosch GKS 190
- Makita HS7601J

Wat is een goede keus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:14

Illusion

(the art of)

Toekan schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:41:
Voor een aanstaande badkamer renovatie ben ik opzoek naar het juiste elektrisch gereedschap om een badkamer meubel te maken. De badkamer wil ik met een wat kleiner budget een cosmetische upgrade geven. Daarom ben ik van plan om zelf een meubel te maken. Door het zelf te doen kan ik een hoop besparen.Dat meubel wil ik gaan maken van eikenhouten planken van ongeveer 4 cm dik.
Daarnaast wil ik binnenkort ook alle plinten bij ons thuis gaan vervangen en misschien ooit nog ander laminaat plaatsen.

De laatste jaren heb ik relatief kleine projecten gehad waarbij ik hout heb bewerkt.
Iedere keer was het leuk om te doen, maar het gebrek aan het juiste gereedschap is toch wel een beperkende factor.

De afgelopen dagen heb ik veel rond geneusd op diverse fora, sites en YouTube. Waar ik eerst alleen opzoek was naar een cirkelzaag is de invalzaag nu ook kanshebber. Als ik voor 1 moet kiezen heb ik al een paar keer gelezen dat het het beste is om te kiezen voor de invalzaag.
Wat ik ook heb gezien is dat je met een cirkelzaag en een DIY zaagtafel ook goed recht kan zagen.

De zaag moet verstek kunnen zagen, rechte en nette zaagsneden kunnen maken en gewoon goed werken.
Mijn budget ligt rond de 150 euro. Hier zal ik geen professionele kwaliteit voor krijgen, maar hopelijk wel genoeg voor het huis, tuin en keuken gebruik.

- Scheppach PL55
- Bosch GKS 190
- Makita HS7601J

Wat is een goede keus?
Waarom vergelijk je twee 190mm cirkelzagen met een 165mm invalzaag? Dat is geen eerlijk vergelijk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
Weet iemand of de schuurzool van de flex ODE 100-2 uitwisselbaar is met een schuurzool van de dts 400 van festool? Op plaatjes zien ze er wel hetzelfde uit. De onderste schroefgaten zitten in het echt ook meer op 1 lijn met de buitenste 2 gaten dan dat je op de afbeelding van de flex ziet. Nu ik hem los heb gehaald, staat er 985.006 achterop. Een nummer voor een rupes schuurzool...
https://www.flex-tools.com/nl-nl/products/sp-100x150-7-fl-8/
https://www.festool.nl/accessoires/493723---ssh-stf-delta100x1507

[ Voor 20% gewijzigd door nubys op 04-04-2020 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:59

Vliegvlug

Flight Simple

Omdat ik de kartonnen doos voor mijn Makita DJR187 reciprozaag een beetje zat was een nieuwe koffer van Marktplaats gehaald:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSf14uxUDRhFDFBpNOs-iTBWbro=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzIRIy7wVyeB0sj6o0oLA9KZ.jpg?f=fotoalbum_medium

Zit er een stuk netter uit dan in die kartonnen doos, vooral dat vakje voor de zaagjes is handig. :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P8mZP7KJmEITkM-ZAfasoFgpYa8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2pgn3E2JEinavtdjXkeHP7b.jpg?f=fotoalbum_medium

Scheelt dat ze de DJR187 niet meer als Z versie verkopen zonder koffer maar alleen met, dus er is redelijk wat aanbod op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-09 14:23
Illusion schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:52:
[...]

Waarom vergelijk je twee 190mm cirkelzagen met een 165mm invalzaag? Dat is geen eerlijk vergelijk.
De 2 cirkelzagen had ik eerder al op het oog. Door het lezen van dit forum is de Scheppach erbij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Toekan schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 15:18:
[...]

De 2 cirkelzagen had ik eerder al op het oog. Door het lezen van dit forum is de Scheppach erbij gekomen.
Zou dan, met het oog op "rechte zaagsneden", toch voor de Scheppach gaan. Lekker op een liniaal te gebruiken.

Met bijvoorbeeld die GKS 190 moet je gaan zitten kloten met een lat of lange waterpas vastklemmen en irritant afmeten tot je hem precies op de juiste plek hebt. Bij die scheppach zet je je zaaglijn op het hout, legt het liniaal er straks tegenaan en gaan.

Cirkelzaag is imo leuk voor uit de losse pols zagen of dingen zagen die niet zo netjes hoeven. Ja je kan er hartstikke netjes mee werken. Maar een invalzaag maakt dat 10x zo makkelijk :)

Geen idee hoe de standaard zaagbladen op een Scheppach zijn, als je iets budget kan vinden of overhoud zou je nog kunnen kijken in ieder geval een nieuw en goed blad erbij te kopen. Maar goede bladen zijn helaas wel prijzig. Zie dat de Scheppach standaard wordt geleverd met 24mm blad. Bij zaagsnedes die in het zicht komen en niet verder afgewerkt (kunnen) worden, denk aan een werkblad, is een 48 of 60 tands blad aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:47
Ik zie daar geen zaagtafel in eerlijk gezegd. Ik zie wel dat er van een cirkelzaag een soort invalzaag is gemaakt, maar koop dan direct een invalzaag.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Vandaag voor het eerst serieus met mijn slagschroevedraaier aan de bak geweest. Damn wat een geweld, heerlijk. Fijn dat ik dat ding heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

- Scheppach PL55
- Bosch GKS 190
- Makita HS7601J

Wat is een goede keus?
Heb je überhaupt een zaag nodig? Waarom koop je het hout niet op maat gezaagd? Welke bewerkingen moet je nog meer doen?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Pagina: 1 ... 49 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic