Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:08

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb nu net een lading nieuw hout binnengebracht :P. Moet nog drogen helaas, zit tussen de 20 en 25% maar dat gaat dus de boekenkast worden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:23
johan_solar schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:19:
[...]

Ik heb deze 6 dagen terug besteld n.a.v. deze post en hij is nu al in huis :P . Verzending uit Spanje. De lasers doen het alle drie goed, en ik zie dat onze WCD's allemaal op de juiste hoogte gemonteerd zijn. Mooi spul _/-\o_
Ik had hem ook binnen een week binnen en hij is echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:27
barry86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:09:
[...]

Ik had hem ook binnen een week binnen en hij is echt een aanrader!
Er heeft iemand eerder wel eens een blauwe Bosch (meen ik?) gepost van AliExpress, ook voor een aantrekkelijke prijs. Kunnen jullie niet ff een vergelijking doen voor wie er nog geen hebben :+ Serieuzere vraag: hoe check je nu eigenlijk hoe zuiver zo'n ding wel of niet is? Want je hebt hele dure en blijkbaar ook niet-zo-dure, maar waar zit het verschil dan in als het niet veel meer is dan een lijntje op de muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:15

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Waterpas, of een slang met water over een langere afstand

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

jsiegmund schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:35:
[...]

Er heeft iemand eerder wel eens een blauwe Bosch (meen ik?) gepost van AliExpress, ook voor een aantrekkelijke prijs. Kunnen jullie niet ff een vergelijking doen voor wie er nog geen hebben :+ Serieuzere vraag: hoe check je nu eigenlijk hoe zuiver zo'n ding wel of niet is? Want je hebt hele dure en blijkbaar ook niet-zo-dure, maar waar zit het verschil dan in als het niet veel meer is dan een lijntje op de muur?
Ik denk dat de meeste van dat soort apparaten zuiver zijn als je ze koopt. Het verschil in prijs en kwaliteit zit hem denk ik meer in jarenlang ge- en misbruik op de bouwplaats, inclusief om laten vallen, in de bus, uit de bus, enzovoort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:27

Illusion

(the art of)

[...]

deWit schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:42:
Waterpas, of een slang met water over een langere afstand
Een horizontale lijnlaser test je door hem uit het midden van een kamer te zetten, en daarna 4 keer een kwartslag te draaien. Tussendoor markeer je waar de straal de muur raakt. Als op het einde elke keer de straal op het vorige punt uitkwam, dan is ie goed.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
Bij deze deko laser uit China zit een handleiding om de zuiverheid te controleren 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

[...]

Die heb ik gekocht :) Werkt prima, wel eens gecheckt met een aantal waterpassen. Alleen ik had gedacht dat een groene laser buiten beter zichtbaar zou zijn, een hint van zon = onzichtbare laser op 3 meter afstand :|

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
JT schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:57:
[...]

Die heb ik gekocht :) Werkt prima, wel eens gecheckt met een aantal waterpassen. Alleen ik had gedacht dat een groene laser buiten beter zichtbaar zou zijn, een hint van zon = onzichtbare laser op 3 meter afstand :|
Ontvanger gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Ik zal er ongetwijfeld te weinig van snappen maar hoe helpt mij dat in zaken waterpas krijgen?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:08
Vanavond de Bosch GCM 8 SJL gekocht voor €261. Laagste prijs bij Toolnation, dus heb ik even iemand bij Hornbach langs gestuurd! Wellicht nog een goeie tip voor andere zoekenden.. Weet niet of Toolnation die prijs morgen ook nog hanteert!
Krijnemans schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:55:
Daar ga ik toch weer... Ik ben nog steeds aan het rondkijken voor een leuke aanbieding voor de Bosch GSR18v-60c, maar ik begin nu toch steeds meer te neigen naar de 55. Ze zijn redelijk soortgelijk en connectivity zie ik mezelf toch nooit gebruiken.

Het enige echte grote verschil is dan nog de kickback control. Heeft iemand hier ervaring mee? Op een Bosch of ander merk natuurlijk... Ik heb het nu niet en kan me ook niet echt voor de geest halen dat ik vaak situaties heb waarin ik dit wel zou hebben. Ik boor/schroef eigenlijk 95% in hout en steen en 5% in metaal.
Iemand hierover toevallig nog een mening over of ervaring mee?

[ Voor 61% gewijzigd door Krijnemans op 27-11-2020 22:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
JT schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:08:
[...]

Ik zal er ongetwijfeld te weinig van snappen maar hoe helpt mij dat in zaken waterpas krijgen?
Ik vermoed zomaar dat dat een reactie was over de opmerking over de zichtbaarheid buiten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Inmiddels dan ook maar overstag gegaan voor een laser, het is door onder andere de berichten van @barry86 en @johan_solar de groene 12-lijns Deko DKLL12PB geworden. Zonder statief voor 47.44 euro meegepikt, als statief ga ik voor het statief van Amazon tot 210cm dat ook in dit topic als tip werd gegeven.

Dat gaat passen, toch? :+

[ Voor 12% gewijzigd door sloth op 28-11-2020 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:24
Heeft er hier iemand ervaring met de accugrasmaaier Makita DLM382Z? Ik heb 3 18v 3AH accu’s en ben benieuwd of 2x 3AH toereikend is voor plusminus 60m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ik doe ruim 200m2 met 2x 5aH, dus zou moeten lukken.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:38
Met de tips van hier heb ik gisteren tijdens BF een Bosch GSR 12V-35 besteld!
Helaas geen 'FC' versie met clickbare opzetstukken, want daar zat geen korting op.
Dank voor de tips. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin94
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:02
Illusion schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:11:
Een horizontale lijnlaser test je door hem uit het midden van een kamer te zetten, en daarna 4 keer een kwartslag te draaien. Tussendoor markeer je waar de straal de muur raakt. Als op het einde elke keer de straal op het vorige punt uitkwam, dan is ie goed.
Ik heb de Deko DKLL12PB1 laser ook ontvangen en deze test gedaan. De fout was over een kamer van 10m ongeveer 1mm, wat neerkomt op ongeveer 0.05mm/m. Dat is ruim onder de spec van 0.2mm/m. De laserlijn is binnen ook erg helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:58
Raymond schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:54:
Mijn vader wil voor mijn neefje een licht en goedkoop boorschroefmachientje kopen (denk aan tientjeswerk). Moet dus wel inc accu en lader zijn.

Ik dacht aan de lidl/aldi. Maar dat gaat dus niet lukken voor dat geld. Enig idee waar ik wel zou kunnen kijken?
Dus echt in de orde van 25 euro voor een compleet apparaat :)
ik zie dat nu deze in de lighting is bij amazon, Zal niet al te best zijn, maar krijgt nog wel redelijk reviews:

https://www.amazon.de/Akk...f854a?smid=A26GYWMY3ZN7R1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:16:
Heeft er hier iemand ervaring met de accugrasmaaier Makita DLM382Z? Ik heb 3 18v 3AH accu’s en ben benieuwd of 2x 3AH toereikend is voor plusminus 60m2.
vermoed dat dat prima gaat.
Hier dezelfde maaier met 2x5.0ah en doe meerdere malen een grasveld van ongeveer dezelfde grootte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Boudewijn Welk typenummer is deze Lidl zaag? Hoe ik ook google, ik krijg (volgens mij) een goedkoper ogend type te zien. Die van jou heeft twee geleiderails.
Erg nieuwsgierig hoe en waar je die gekocht hebt want ik vind hem niet in de lidlshop.

[ Voor 16% gewijzigd door Sa.Tan op 28-11-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

[...]

Ik heb die Bosch ("Bosch"), en het verloop is iets van 0.5mm per meter. Prima zat voor de dingen die ik ermee wil doen.

Heb ook een groene 12 lijns en die verloopt iets minder, maar haalt zijn spec ook niet (spec 0.2mm dacht ik en zit tussen de 0.3 en 0.4 mm per meter).

[ Voor 10% gewijzigd door mark-k op 28-11-2020 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Sa.Tan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:25:
@Boudewijn Welk typenummer is deze Lidl zaag? Hoe ik ook google, ik krijg (volgens mij) een goedkoper ogend type te zien. Die van jou heeft twee geleiderails.
Erg nieuwsgierig hoe en waar je die gekocht hebt want ik vind hem niet in de lidlshop.
Uitverkocht, die halen ze dan van de site. Net als de zaagtafel e.d.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Niet online
https://www.lidl-shop.nl/...et-geleiderail/p100291591

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Online uitverkocht.... ik zat er gister nog naar te kijken.
* teacher leent de festool van de buurman nog wel even... :Y

Vorige week, andere buurman: mag ik je leidingzoeker even lenen?
"Ja tuurlijk"

Kan ik hem nergens meer vinden. Uitgeleend?
Dus incoming: https://www.amazon.nl/Bos...ngvoerende/dp/B0046041C8/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
2 jaar geleden mijn huidige huis gekocht en langzaam opgeknapt en gereedschap gekocht per klus, nu zit ik in de afwerk fase... enige wat ik echt nog mis is een manier om platen mooi recht te zagen want zoals eerder aangegeven moet ik binnenkort inbouw kasten maken op de slaapkamer, moet nog een aantal deuren in korten ook, en heb ook nog een soort inbouw kast beneden in de buurt van de keuken, deze wil ik ook aanpassen.... wil nog een custom schuifdeur maken en een houtskelet schuur zetten dus in principe werk genoeg :p

Dacht eerst misschien proberen met een goedkope inval zaag zoals die van parkside die inmiddels is uitverkocht.
Ben over het algemeen toch wel voor het motto, goedkoop is duurkoop. ik koop liever kwaliteit, werkt fijner, nauwkeuriger, je doet er langer mee... Echter is geld niet oneindig en heb het hele huis moeten verbouwen, en een imperium aan gereedschap inmiddels al opgebouwd. dus kan niet eindeloos alles blijven kopen maar zou toch wel een goede invalzaag willen hebben met minimaal 2.44 aan rail zodat ik in principe elke plaat kan zagen.

Dit is echt max budget, dus diegene die een mafell aanraad, eer dat je daar zo'n complete set hebt ben je 1000 euro kwijt..

https://www.zaagbladenspe...9dl5_beBebdsaAs-JEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Alphacell schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 12:01:
2 jaar geleden mijn huidige huis gekocht en langzaam opgeknapt en gereedschap gekocht per klus, nu zit ik in de afwerk fase... enige wat ik echt nog mis is een manier om platen mooi recht te zagen want zoals eerder aangegeven moet ik binnenkort inbouw kasten maken op de slaapkamer, moet nog een aantal deuren in korten ook, en heb ook nog een soort inbouw kast beneden in de buurt van de keuken, deze wil ik ook aanpassen.... wil nog een custom schuifdeur maken en een houtskelet schuur zetten dus in principe werk genoeg :p

Dacht eerst misschien proberen met een goedkope inval zaag zoals die van parkside die inmiddels is uitverkocht.
Ben over het algemeen toch wel voor het motto, goedkoop is duurkoop. ik koop liever kwaliteit, werkt fijner, nauwkeuriger, je doet er langer mee... Echter is geld niet oneindig en heb het hele huis moeten verbouwen, en een imperium aan gereedschap inmiddels al opgebouwd. dus kan niet eindeloos alles blijven kopen maar zou toch wel een goede invalzaag willen hebben met minimaal 2.44 aan rail zodat ik in principe elke plaat kan zagen.

Dit is echt max budget, dus diegene die een mafell aanraad, eer dat je daar zo'n complete set hebt ben je 1000 euro kwijt..

Ik heb voor zo'n klus een Bosch Pro en 2 stuks rails gekocht met een verbinding ertussen. Totaal geen spijt van toen ik hier in huis mijn eigen kasten ging maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46N-1bHyaC6ptMn0lsX15ixkSjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E88LHJouvVrettO4gylq271q.jpg?f=fotoalbum_large

Et voila. Algemene indruk is niet heel slecht. De kuip is plastic, de tafel metaal. De geleider een alu profiel . Dat ook nog op het oog recht lijkt te zijn.
Morgen maar eens opbouwen. Onderstel is redelijk zwaar. Nu staat hij op zolder, dan de pootjes eronder.

Ik snap alleen niet wat een laser op een zaag met geleider doet. Extra feature... Maar waarvoor?

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 28-11-2020 13:06 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
Inderdaad niet meer leverbaar, dan maar stevig doorsparen voor de dewalt zaagtafel 7485. (Of iets vergelijkbaars.)
https://www.mastertools.n...XBIM5pswt51caAouiEALw_wcB
Schijnt ook wel goed te zijn, ik ga deze toch maar sporadisch gebruiken voor hardhoutlatjes ed.

edit: of ik kan hier vragen welke zaagtafel een beetje voldoet, met name een betrouwbare stevige aanslag.
Iets tot €500,00.
Vind zelf dit de meest riskante categorie zaagtafels die wat knap werk kunnen leveren trouwens.

[ Voor 23% gewijzigd door Sa.Tan op 28-11-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis van der Stelt
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:54

De Mafell met enkele geleider voor €600
https://www.gereedschappr...mafell-t-max-4-actie.html

Heb ik onlangs aangeschaft, omdat ik overal las dat Mafell toch wel stuk beter was. Al het andere gereedschap is wel stukken duurder van Mafell. Vraag is ook of je van andere merken al onderdelen hebt, of wil gaan aanschaffen. Achteraf vraag ik me af of de Festool niet beter was geweest, omdat het ook een top machine is, maar ze wel veel meer accessoires en dergelijke hebben.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis van der Stelt schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:57:
[...]

Heb ik onlangs aangeschaft, omdat ik overal las dat Mafell toch wel stuk beter was. Al het andere gereedschap is wel stukken duurder van Mafell. Vraag is ook of je van andere merken al onderdelen hebt, of wil gaan aanschaffen. Achteraf vraag ik me af of de Festool niet beter was geweest, omdat het ook een top machine is, maar ze wel veel meer accessoires en dergelijke hebben.
Ja en de accessoires van Festool daadwerkelijk goedkoper zijn. Dat zie je niet vaak.

Ik ben met een maatje aan het bellen om zijn df500 Domino frees over te nemen. Waar zouden jullie op letten? Loopt alles soepel, geen gek geluid etc.

Diepte-instelling, breedte. Zijn de geleidertjes nog heel. Drukt de body nog soepel naar de plaat. Dat soort dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Dennis van der Stelt schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:57:
[...]

Ja heb momenteel redelijk veel van Dewalt 18V XR, en een Dewalt afkortzaag.
Eigenlijk alles behalve m,n grote haakse slijptol dat is een Metabo 8)7

Maar op het 18V Platform is er geen track-saw op het moment, dus dan wordt het instappen in het 54V systeem waar de accus dan wel backwards compatible zijn met mijn andere machines.... Of een bekabelde Track saw maar met met 2 geleiders kom je dan ook op 550 euro uit bekabeld, en op accu nog n stuk duurder.... dus vandaar leek mij deze festool set best een goede set voor 600 euro, 2 rails, klemmen, systainer e.d.

https://www.mastertools.n...Q-VZe4B3eTdgaAlX-EALw_wcB

Deze is ook nice, toch weer 200 euro goedkoper 8)7

2 lange rails is een must omdat ik gewoon elke plaat die bij de bouwmarkt haalt, wil kunnen zagen in de lengte.... Nauwkeurigheid als dat een 9.5 is ipv een 10 is bij mij ook niet erg. het is voor inbouwkasten te maken platen te zagen e.d. niet voor chique de friemel meubels mee te maken o.i.d.
Maar denk dat een zaag net als Scheppach het net niet is, qua vibraties en de out of the box experience....

[ Voor 21% gewijzigd door Alphacell op 28-11-2020 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Vraag.

Welke tellerkop schoreven zijn het best qua belasting en stevigheid? Paz, Woodies of Dynaplus.

Gaat om de maat 8x140 DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
maartend schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:26:
Vraag.

Welke tellerkop schoreven zijn het best qua belasting en stevigheid? Paz, Woodies of Dynaplus.

Gaat om de maat 8x140 DD
Ik heb voor een houtskelet bouw 6x140 gebruikt van Heco dacht ik.
Woodies gebruik ik normaal over het algemeen voor alles....
Nog geen tellerkop van gebruikt verder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
maartend schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 14:26:
Vraag.

Gaat om de maat 8x140 DD
Wordt toch gewoon opgegeven ? Ik heb woodies 8x160 gebruikt volgens mij. Voldeden prima.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
KillaZ schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:28:
[...]

Wordt toch gewoon opgegeven ? Ik heb woodies 8x160 gebruikt volgens mij. Voldeden prima.
Gaat me om ervaring, niet om de slager die zijn eigen vlees aanprijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:02
maartend schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:29:
[...]

Gaat me om ervaring, niet om de slager die zijn eigen vlees aanprijst
Zonder gekheid, wat zegt ervaring mbt sterkte van schroeven? Die krijg toch alleen maar met negatieve ervaringen? :+

Een tellerkop is een tellerkop, die jas je er heel snel in met de favoriete tool van. @Fraggert , of wat langzamer met een normale accutol.

Hier lag naast de eigen aangekochte woodies een lading heco (iets kleinere maat) en een lading wurth goud in de maat 10x220.

Het enige wat ik als verschil tussen die schroeven heb gemerkt is dat TX40 echt groot is, verder happen ze allemaal snel in je hout en ros je ze er toch wel in. De fabrikant moet ze laten keuren en 90% van de bouwlui jassen er overbemeten schroeven in. Dus of je dat veel gaat brengen?

Ik zou zo weer voor woodies gaan overigens. Die van. wovar zijn ook prima kwaliteit.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Boudewijn schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 13:05:
[...]

[Afbeelding]

Et voila. Algemene indruk is niet heel slecht. De kuip is plastic, de tafel metaal. De geleider een alu profiel . Dat ook nog op het oog recht lijkt te zijn.
Morgen maar eens opbouwen. Onderstel is redelijk zwaar. Nu staat hij op zolder, dan de pootjes eronder.

Ik snap alleen niet wat een laser op een zaag met geleider doet. Extra feature... Maar waarvoor?
Mooi ding, staat hier boven nu ook opgebouwd.
Ik heb er al een paar testsneden mee gemaakt, verrassend strak resultaat moet ik zeggen.
Er zijn wel zeker wat zaken die je zelf moet tweaken, zoals de hoekaanslag die zwarte letters op zwarte ondergrond heeft. 8)7 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbUjR2ZdzCpbXctujB41W-PWLuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Wmcx7v0bxfAVznlQ01Zn8bX.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast past mijn liniaal niet helemaal op de zijkant, waardoor ik een halve mm af zit van het blad als hij op de 0 staat, daar moet ik nog een keer naar kijken hoe dat op te lossen.
Zelf de beschermkap er meteen afgehaald. Zat te twijfelen of dat niet te onveilig is, maar een plaat er doorheen duwen is anders echt te stroef en daarnaast kan je ook geen dado cuts maken als hij er op zit.
De laser geeft je lijn aan waar je gaat zagen, zou nog handig kunnen zijn om je zaaglijn een laatste keer te checken t.o.v. je afgetekende lijn, maar volgens mij is hij daar niet accuraat genoeg voor.. Denk dat ik die er ook af ga halen want ook die belemmerd een dado cut.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd8r9TQxWwyaNmL0CHEMije9iXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLHEtO17Kd7XueZiYRAao6SU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een gewetensvraag; is het asociaal om een tafelzaag en bovenfrees te gebruiken op zolder tussen 10 uur in de ochtend en zes uur in de avond in een rijtjeshuis (redelijk geïsoleerd, ik hoor van de buren enkel de hond af en toe blaffen, geen idee of ze mij horen)? Of moet dat gewoon kunnen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:10
Zinloos1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 17:21:
Ik heb een gewetensvraag; is het asociaal om een tafelzaag en bovenfrees te gebruiken op zolder tussen 10 uur in de ochtend en zes uur in de avond in een rijtjeshuis (redelijk geïsoleerd, ik hoor van de buren enkel de hond af en toe blaffen, geen idee of ze mij horen)? Of moet dat gewoon kunnen?
Af en toe of een bepaalde periode moet kunnen vind ik. Als je ineens besluit om als hobby/bijverdienproject een eigen zaakje begint in steigerhouten meubels maken/verkopen terwijl je buren in de zorg/in ploegen werken begint het wel vervelend te worden. Helemaal als dat vervolgens inhoudt dat je structureel iedere zaterdagmorgen om 8:00u dat ding aanslingert.

Gewoon voor eigen gebruik/een verbouwing of af en toe eens een leuk projectje is gewoon prima lijkt me. Er wordt anno 2020 ook wel eens overdreven gereageerd als er een keer wat lawaai is. Je hebt nergens een contract met je buren getekend dat het 24/7 muisstil moet zijn maar een beetje redelijkheid (aan beide kanten) lijkt me voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 28-11-2020 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
[...]

Ik heb er al een paar testsneden mee gemaakt, verrassend strak resultaat moet ik zeggen.
Er zijn wel zeker wat zaken die je zelf moet tweaken, zoals de hoekaanslag die zwarte letters op zwarte ondergrond heeft. 8)7 [Afbeelding]

Daarnaast past mijn liniaal niet helemaal op de zijkant, waardoor ik een halve mm af zit van het blad als hij op de 0 staat, daar moet ik nog een keer naar kijken hoe dat op te lossen.
Zelf de beschermkap er meteen afgehaald. Zat te twijfelen of dat niet te onveilig is, maar een plaat er doorheen duwen is anders echt te stroef en daarnaast kan je ook geen dado cuts maken als hij er op zit.
De laser geeft je lijn aan waar je gaat zagen, zou nog handig kunnen zijn om je zaaglijn een laatste keer te checken t.o.v. je afgetekende lijn, maar volgens mij is hij daar niet accuraat genoeg voor.. Denk dat ik die er ook af ga halen want ook die belemmerd een dado cut.

[Afbeelding]

Is zo niet te zeggen maar laag geluid gaat meestal door muren heen en hoog geluid veel minder. Boren/hameren hoor je dus snel maar zagen of frezen zal veel minder snel door de muur gaan. Maar goed je kan het testen. Of even overleggen met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantillon
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik dacht me voor de eerste maal deftige klemmen aan te schaffen voor kleine houtprojecten. Ik lees hier dat veel mensen de Bessey EZS 30-8 kopen. Is er ook een reden om de EZS 15-8 te kopen, of spring je met die eerste al heel ver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Laatst online: 22:24
Jelte schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 09:56:
[...]
vermoed dat dat prima gaat.
Hier dezelfde maaier met 2x5.0ah en doe meerdere malen een grasveld van ongeveer dezelfde grootte.
De maaier voldoet zelf wel naar wens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Er zijn wel zeker wat zaken die je zelf moet tweaken, zoals de hoekaanslag die zwarte letters op zwarte ondergrond heeft. 8)7 [Afbeelding]

[Afbeelding]

Tja.. wat is redelijk. Ene zaag is de andere ook niet qua lawaai. Afweging met zoveel factoren... kunnen anderen op basis van twee regels tekst denk weinig van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Cantillon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 18:27:
Ik dacht me voor de eerste maal deftige klemmen aan te schaffen voor kleine houtprojecten. Ik lees hier dat veel mensen de Bessey EZS 30-8 kopen. Is er ook een reden om de EZS 15-8 te kopen, of spring je met die eerste al heel ver?
:? Dat zijn gewoon identieke klemmen, de een alleen twee keer zo lang. Als je de extra lengte nooit gebruikt zit het alleen maar in de weg.

Dus gewoon kijken wat je nodig hebt. Ik heb hier zowel lange als korte, want de lange zijn irritant zwaar als je klein spul lijmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cantillon
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-11-2024
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:49:
[...]

:? Dat zijn gewoon identieke klemmen, de een alleen twee keer zo lang. Als je de extra lengte nooit gebruikt zit het alleen maar in de weg.

Dus gewoon kijken wat je nodig hebt. Ik heb hier zowel lange als korte, want de lange zijn irritant zwaar als je klein spul lijmt.
Ja, misschien de vraag wat slecht verwoord. Het hangt dus wat van een case by case af, en gewoon kopen wat op dat moment nodig is. Ik vind online wel niet echt een goede afbeelding van wat de maten exact aanduiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:41
Bessey maakt fijne klemmen, daar doe je (incl. de instappers) geen miskoop aan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JL-IP(!) schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:41:
[...]

De maaier voldoet zelf wel naar wens?
Zeker wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Cantillon schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 20:12:
[...]

Ja, misschien de vraag wat slecht verwoord. Het hangt dus wat van een case by case af, en gewoon kopen wat op dat moment nodig is. Ik vind online wel niet echt een goede afbeelding van wat de maten exact aanduiden.
300mm klembereik is gewoon tussen de bekken bij klemmen. Spanbereik is dan meer. Afbeeldingen bij webshops kloppen nooit. Bessey Catalogus is wel heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:17
Dank voor de reacties, ik hoor hier zelf in de buurt ook veel (cirkel)zagen gaan in garages om de hoek. Heb er zelf geen last van. Buren zijn al ouder en gepensioneerd. Voor mij is het puur voor wat leuke projectjes af en toe en eigenlijk vooral in het weekend.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 19:47:
[...]

Tja.. wat is redelijk. Ene zaag is de andere ook niet qua lawaai. Afweging met zoveel factoren... kunnen anderen op basis van twee regels tekst denk weinig van zeggen.
Ja, dat snap ik. Maar het gaat mij er voornamelijk om is het iets wat anderen ook binnenshuis doen. Of zit verder iedereen in garage ver van huis waar niemand je kan horen. Ik ben graag redelijk en meedenkend naar de buren en zou het normaal in een garage gedaan hebben, maar die heb ik op dit moment helaas nog niet en buiten werken is nu nog een beetje te koud/nat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Zinloos1 ikzelf zou het zeer waarderen wanneer mijn buurman even langskwam om dit te vragen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zinloos1 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 21:09:
Dank voor de reacties, ik hoor hier zelf in de buurt ook veel (cirkel)zagen gaan in garages om de hoek. Heb er zelf geen last van. Buren zijn al ouder en gepensioneerd. Voor mij is het puur voor wat leuke projectjes af en toe en eigenlijk vooral in het weekend.

[...]

Ja, dat snap ik. Maar het gaat mij er voornamelijk om is het iets wat anderen ook binnenshuis doen. Of zit verder iedereen in garage ver van huis waar niemand je kan horen. Ik ben graag redelijk en meedenkend naar de buren en zou het normaal in een garage gedaan hebben, maar die heb ik op dit moment helaas nog niet en buiten werken is nu nog een beetje te koud/nat.
De schuur laat hier meer geluid naar buiten dan de zolder :>

Gewoon zagen voor 22:00 en dan een keer de buren vragen of ze het horen. Geluidsoverlast tussen huizen is nogal afhankelijk van exacte bouw en ook de mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Voor naast de 2-28 hamerboor en de 18-2-LI accutol van ibood een GOP 40-30 multitool opgepikt bij Amazon in de sale van afgelopen week.

Bij de 2-28 vroeg ik me ooit af of dat vreselijk overkill zou zijn. Conclusie na een aantal jaar: ja, maar dat interesseert me geen hol. Enorm veel plezier van het ding gehad in mijn eigen betonnen appartement en bij het helpen klussen bij vrienden met net gekochte huizen. Geen gezeik, gaten waar ik ze hebben wil zonder veel moeite, dus een enorm fijne aankoop.

Daarom de GOP 40-30 ook maar besteld want aanbieding. Multifunctioneel, opnieuw overkill voor mij, maar voor 170 euro incl L-boxx en een redelijk compleet setje accessoires is het prijsverschil met de groene Bosch ineens vrij klein. Dus mag ie op de "doet het over 30 jaar nog zonder gezeik" stapel (die inmiddels 3 L-boxxes hoog is).

Gekeken naar de 18v versie, want cordless is echt wel winst voor zo'n ding, maar de meerprijs is voor mij met incidentele projectjes echt te gortig.

Morgen eens testen wat ie kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
sloth schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 00:10:
Inmiddels dan ook maar overstag gegaan voor een laser, het is door onder andere de berichten van @barry86 en @johan_solar de groene 12-lijns Deko DKLL12PB geworden. Zonder statief voor 47.44 euro meegepikt, als statief ga ik voor het statief van Amazon tot 210cm dat ook in dit topic als tip werd gegeven.

Dat gaat passen, toch? :+
Is er toevallig iemand met een Deko laser (DKLL12PB zou helemaal mooi zijn :*)) die kan bevestigen dat deze een 1/4" aansluiting heeft, past op een standaard statief? Dan kan ik de Amazon unit van hierboven gewoon bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djjvb
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:50

Deze... €477 inc verzending naar NL.
https://www.alango.de/all...chsaege?number=0615990EA8

Hier heb ik hem zelf vandaan en met vergelijkbare afweging. Heb een parkside gehad, werkte met een ecotools blad prima. En toen merkte ik dat ik hem veel gebruikte, maar op sommige momenten toch net niet nauwkeurig genoeg was. Bijvoorbeeld onder verstek zagen. (Kan ook aan mijn onkunde liggen)
Dan helpt soms net even een tandje beter gereedschap. Vond de Mafell en Festool niet te verantwoorden voor mijn meer incidentele zagen en zat al in het Bosch systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
mark-k schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:33:
[...]

Ik heb die Bosch ("Bosch"), en het verloop is iets van 0.5mm per meter. Prima zat voor de dingen die ik ermee wil doen.

Heb ook een groene 12 lijns en die verloopt iets minder, maar haalt zijn spec ook niet (spec 0.2mm dacht ik en zit tussen de 0.3 en 0.4 mm per meter).
Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

wheel schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:33:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Precies wat ik zeg? Ik geloof er niks van dat het origineel Bosch GMBH is als een of andere aliexpress Chinees ze voor 2 tientjes op de post gooit. Kan best dat het de standaard "we maken er ook nog 10k voor onszelf" is, maar sowieso dat Bosch hier niet van op de hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
mark-k schreef op zondag 29 november 2020 @ 15:10:
[...]

Precies wat ik zeg? Ik geloof er niks van dat het origineel Bosch GMBH is als een of andere aliexpress Chinees ze voor 2 tientjes op de post gooit. Kan best dat het de standaard "we maken er ook nog 10k voor onszelf" is, maar sowieso dat Bosch hier niet van op de hoogte is.
Oke, dat kan. wheel in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
djjvb schreef op zondag 29 november 2020 @ 13:30:
[...]

Deze... €477 inc verzending naar NL.
https://www.alango.de/all...chsaege?number=0615990EA8

Hier heb ik hem zelf vandaan en met vergelijkbare afweging. Heb een parkside gehad, werkte met een ecotools blad prima. En toen merkte ik dat ik hem veel gebruikte, maar op sommige momenten toch net niet nauwkeurig genoeg was. Bijvoorbeeld onder verstek zagen. (Kan ook aan mijn onkunde liggen)
Dan helpt soms net even een tandje beter gereedschap. Vond de Mafell en Festool niet te verantwoorden voor mijn meer incidentele zagen en zat al in het Bosch systeem.
Dankjewel, denk dat dit hem gaat worden :D

Hoe zit het met garantie op deze site?
Denk niet dat er veel verschil zit in de bosch of deze makita, het bosch rail systeem lijkt me wel wat superieur...
Makita is wel iets goedkoper in nederland, dus hoef ik hem niet in duitsland te bestellen...
https://www.mastertools.n...ObbqwFYU67lAaAsoMEALw_wcB

Die bosch set is in NL 550 Euro ofzo

Daar in tegen als ik een zaagblad en klemmen koop ben ik ook 550 kwijt. als ik de zaag in duitsland bestel..

Voor 600 heb ik die festool in nederland voor met een zaagblad en 2 klemmen.
Enige is dan dat die bosch een beter rail systeem heeft, snel spanklemmen en een foudraal voor de rails.
voor 50 euro minder...

[ Voor 46% gewijzigd door Alphacell op 29-11-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Ik ben opzoek naar goede metaal zaagbladen voor mijn multitool. Ik moet een aantal redelijke dikwandige pijpen (2mm) doorsnijden waar de recripro en slijptol niet bij kunnen.

Ik zie in het topic dat de carbide zaagbladen van Bosch populair zijn, maar die zijn voor starlock only.

Verder kwam ik tegen bladen van Multizaag, heeft iemand daar ervaring mee?
Bijvoorbeeld deze van titanium of deze ook van titanium. Er staat wel bij voor zachte metalen..

Ook bij Ecotools verkopen ze natuurlijk zaagbladen voor een zaagprijsje, bv deze en deze maar daar staat ook expliciet 'voor zacht metaal' bij.

Wie heeft er nog een tip wat dit betreft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Megalomania schreef op zondag 29 november 2020 @ 17:03:
Ik ben opzoek naar goede metaal zaagbladen voor mijn multitool. Ik moet een aantal redelijke dikwandige pijpen (2mm) doorsnijden waar de recripro en slijptol niet bij kunnen.

Ik zie in het topic dat de carbide zaagbladen van Bosch populair zijn, maar die zijn voor starlock only.

Bijvoorbeeld deze van titanium of deze ook van titanium. Er staat wel bij voor zachte metalen..

Ook bij Ecotools verkopen ze natuurlijk zaagbladen voor een zaagprijsje, bv deze en deze maar daar staat ook expliciet 'voor zacht metaal' bij.

Ik vind de bladen van Ecotools prima. Moest een aantal dikke spijkers doorzagen. Met blaadjes van de Action was er geen beginnen aan. Met de Ecotools bladen was ik er zo doorheen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Laatst online: 22:20

Met die van ecotools heb ik gisteren nog een aantal staven betonwapening doorgezaagd van een mm of 10 a 12. Na een staaf of 8 was hij wel klaar, maar dat kan bij die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online

Die “titanium” zijn niet van titanium, gelukkig.
TiN coating op de tip wss.
Overig aanbod ziet eruit als identiek aan Ecotools.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
jichem schreef op zondag 29 november 2020 @ 20:17:
[...]

Met die van ecotools heb ik gisteren nog een aantal staven betonwapening doorgezaagd van een mm of 10 a 12. Na een staaf of 8 was hij wel klaar, maar dat kan bij die prijs.
Waarom niet met de slijptol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Voor een kolom voor, is deze machine wat, of beter toch de bekende groene Bosch?

https://www.hbm-machines....-mm-kolomboormachine-375w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NCSmits
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:23
Lankman schreef op zondag 29 november 2020 @ 23:55:
Voor een kolom voor, is deze machine wat, of beter toch de bekende groene Bosch?

https://www.hbm-machines....-mm-kolomboormachine-375w
Ik weet niet hoe de LPG van Hornbach precies werkt, maar afgelopen donderdag was de bekende bosch 189,- op Amazon. Ik heb hem toen voor €170 bij de Hornbach op weten te halen. :*)

In de pricewatch valt de prijs van donderdag terug te vinden:
pricewatch: Bosch PBD 40

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 16:35:
Een tellerkop is een tellerkop, die jas je er heel snel in met de favoriete tool van. @Fraggert , of wat langzamer met een normale accutol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Za_0B0OTkWFX9iuipB-r8ALUW28=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DMflPRLX6BFlqb7ZQnPzypWp.jpg?f=user_large

Raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

:P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
NCSmits schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:44:
[...]

Ik weet niet hoe de LPG van Hornbach precies werkt, maar afgelopen donderdag was de bekende bosch 189,- op Amazon. Ik heb hem toen voor €170 bij de Hornbach op weten te halen. :*)

In de pricewatch valt de prijs van donderdag terug te vinden:
pricewatch: Bosch PBD 40
Dank je, gemiste kans, maar wel eigen schuld, zou gewoon alerts moeten instellen.

Ik zou er als Hornbach zeker niet intrappen om verlopen aanbiedingen te vergoeden, dus laat dez em maar rustig doen.

Los daarvan, kan zon Hyundai boormachine wat zijn om door staal te boren of forstner bits te gebruijken? Of beter 2e hands/PBD 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:32

woutur

Klauwtjes uit!

Ik was in de race voor een nieuwe zaagtafel of afkortzaag ergens in de black friday deals. Ik kon niet heel veel vinden. Ik ben een beginnend hobbyist dus ik wil er niet heel veel geld tegen aan smijten.

In eerste instantie ging ik voor Metabo:
- TS 254 M zaagtafel (te vinden voor zo'n 375 €)
- KGS 254 M afkort zaag (te vinden voor zo'n 270 €)

De zaagtafel kan pas weer in maart geleverd worden. Als alternatief een DeWalt 7485 bekeken maar die is 140€ duurder, zaagt een stuk minder diep en er was niet echt een goede deal te vinden.

De Metabo KGS 254 M leek me wel wat, maar toch redelijke twijfel omdat er best veel negatieve reacties op zijn (ook hier in het topic).Aan de andere kant, het is een gegeven dat deze afkortzaag afgesteld kan worden en dat het dan best een redelijk goed apparaat is. Ik heb iets nodig wat mijn 84 mm balken kan afkorten. Dan zijn 216 mm zagen gewoonweg veel te klein (en ik ga geen hout draaien, dan kan ik net zo goed mijn cirkelzaag gebruiken). Zoveel hout zagen doe ik ook weer niet, dus ik heb er gewoonweg geen 500 euro voor over om een duurdere zaag te kopen. Lastig lastig :) Onvolprezen Timmerman Koos is er wél happy mee :)

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000

Tjark

DON'T PANIC

@woutur niet dat je er nú wrs nog wat aan hebt maar
Krijnemans schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 22:49:
Vanavond de Bosch GCM 8 SJL gekocht voor €261. Laagste prijs bij Toolnation, dus heb ik even iemand bij Hornbach langs gestuurd! Wellicht nog een goeie tip voor andere zoekenden.. Weet niet of Toolnation die prijs morgen ook nog hanteert!
Vandaag nog steeds voor de prijs lager dan Hornbach, maar wel uitverkocht:
https://www.toolnation.nl/#sqr:(q[8%20sjl])

[ Voor 13% gewijzigd door Tjark op 30-11-2020 10:23 ]

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Tjark schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:16:
@woutur niet dat je er nú wrs nog wat aan hebt maar

[...]

Vandaag nog steeds voor de prijs lager dan Hornbach, maar wel uitverkocht:
https://www.toolnation.nl/#sqr:(q[8%20sjl])
Dat lijkt een prima ding, alleen de zaagdiepte is te klein voor me (hoewel wel weer groot voor de blad diameter).

En even backquoten:
Teijgetje schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:31:
[...]

Meer happy dat de machine gelijk op toeren is, slowstart is niets voor Koos.
Verder vindt hij de machine geheel opnieuw uit, alles wat een afkortzaag makkelijk maakt gebruikt hij niet maar maakt er hulpstukken voor. 8)7
Hij stelt hem gewoon ook op zodat de helft al niet gebruikt kan worden.
En uren bezig geweest hem haaks te zetten?
Zelfs de max zaaghoogte van de machine meet hij verkeerd, dat is natuurlijk van bladrand tot asring, ipv wat je er onder kan leggen. Hij wil immers alles in één keer doorjassen.

Overigens zijn de filmpjes hilarisch met de Google ondertiteling.
Die meet/denkfout viel me ook al op. Slowstart leek me nu juist iets wat prettig is zodat je geen terugslag krijgt als het apparaat start. Hij vindt het blijkbaar een pluspunt. Enfin, die gast gebruikt zagen ook niet voor het eerst en is al wat jaartjes bezig met hout, dus zijn mening heeft wel wat waarde.

Overigens vind ik de filmpjes van GoTools TV ook vaak wel de moeite waard. Die vent checkt altijd hoe je ergens speling in krijgt en doet ook best praktische tests.

[ Voor 58% gewijzigd door woutur op 30-11-2020 10:39 ]

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:36
Verder vindt hij de machine geheel opnieuw uit, alles wat een afkortzaag makkelijk maakt gebruikt hij niet maar maakt er hulpstukken voor. 8)7
Zelfs de max zaaghoogte van de machine meet hij verkeerd, dat is natuurlijk van bladrand tot asring, ipv wat je er onder kan leggen. Hij wil immers alles in één keer doorjassen.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 30-11-2020 10:32 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
Teijgetje schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:31:
[...]

Timmerman Koos is inderdaad erg grappig met zn Rotterdamse(?) accent. En natuurlijk zijn handeltjes eromheen. Datje zijn video's kunt kopen voor 0,25 per stuk _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:31
woutur schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:46:
Ik was in de race voor een nieuwe zaagtafel of afkortzaag ergens in de black friday deals. Ik kon niet heel veel vinden. Ik ben een beginnend hobbyist dus ik wil er niet heel veel geld tegen aan smijten.

In eerste instantie ging ik voor Metabo:
- TS 254 M zaagtafel (te vinden voor zo'n 375 €)
- KGS 254 M afkort zaag (te vinden voor zo'n 270 €)

De zaagtafel kan pas weer in maart geleverd worden. Als alternatief een DeWalt 7485 bekeken maar die is 140€ duurder, zaagt een stuk minder diep en er was niet echt een goede deal te vinden.

De Metabo KGS 254 M leek me wel wat, maar toch redelijke twijfel omdat er best veel negatieve reacties op zijn (ook hier in het topic).Aan de andere kant, het is een gegeven dat deze afkortzaag afgesteld kan worden en dat het dan best een redelijk goed apparaat is. Ik heb iets nodig wat mijn 84 mm balken kan afkorten. Dan zijn 216 mm zagen gewoonweg veel te klein (en ik ga geen hout draaien, dan kan ik net zo goed mijn cirkelzaag gebruiken). Zoveel hout zagen doe ik ook weer niet, dus ik heb er gewoonweg geen 500 euro voor over om een duurdere zaag te kopen. Lastig lastig :) Onvolprezen Timmerman Koos is er wél happy mee :)
Ik denk dat je even moet melden wat je verwacht met de zaag te gaan doen. Balkjes inkorten voor openhaardhout is heel anders dan een mooi walnoot balkje inkorten voor in een meubel ;) .

Heb mijn KGS 254 M al vrij veel gebruikt. Het is echt een bouwzaag, vooral voor ruwbouw dingen (afkorten, onder een hoek zagen en grof inkepen) werkt de zaag wat mij betreft prima. Je moet hem even goed afstellen (weinig moeite, en met een digitale hoekmeter goed te doen) en dan zaagt de zaag prima. Stofafzuiging is waardeloos, dus als je binnen zit te werken waar je veel last van hebt van stof dan is deze zaag niet zo handig. Tenzij je natuurlijk zelf een ombouw om je zaag maakt, maar daar moet je maar net zin in hebben :P. Het systeem met de dieptestop werkt, maar is niet heel stijf. Als je dus anders op de zaag hangt / duwt dan krijg je een diepere of minder diepe snede. Echter als je echt op de zaag hangt dan krijg je op een gegeven moment toch wel door hoe je een redelijk nette inkeping kunt maken.

Heb er zelf een uitklapbare bank / picknick tafel, een afdak voor de fietsen en de complete ruwbouw voor de zolder mee gemaakt. Dat ging prima maar de nauwkeurigheid was voor die projecten niet extreem belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
bbbrumbrum schreef op zondag 29 november 2020 @ 22:30:
[...]

Waarom niet met de slijptol?
Omdat dat bijzonder onprettig werkt in een kruipluik met je gezicht er 20cm vanaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webber87
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 16:59
jichem schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:01:
[...]

Omdat dat bijzonder onprettig werkt in een kruipluik met je gezicht er 20cm vanaf :P
Haha, ja dat snap ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Hier ook een tevreden gebruiker van de KGS 254 M hoor. Zoals eerder gemeld: even zelf goed afstellen, en de zaag doet keurig wat er gevraagd wordt. Zal vast eens een minder goed exemplaar tussen zitten, maar als je op bijvoorbeeld amazon de reviews bekijkt, krijgt hij daar ook keurig 4,5/5 sterren.
Er zijn ongetwijfeld betere afkortzagen te krijgen, maar in deze prijsklasse is deze Metabo mijns inziens gewoon een prima zaag (zeker na afstelling). Misschien soms een een kwestie van het managen van je verwachtingen. Een zaag die 3x zo duur is zal ongetwijfeld fijner/beter werken?

Op dit moment zijn er van de KGS 254 M zowel bij Hornbach als Bauhaus voldoende op voorraad. Toolnation.nl is 7 euro voordeliger dan Hornbach en Bauhaus momenteel: zeker bij Hornbach moet er dan volgens mij een prima deal te scoren zijn. Succes!

Edit: stofafzuiging is bij nagenoeg alle afkortzagen niet heel geweldig dacht ik. Bijgeleverde zakje kan je in ieder geval net zo goed weggooien. Met een fatsoenlijke bouwstofzuiger aangesloten verdwijnt er genoeg in de stofzuiger, maar ligt er ook nog voldoende stof/zaagsel in de directe omgeving.
woutur schreef op maandag 30 november 2020 @ 09:46:

[ Voor 8% gewijzigd door Beaub op 30-11-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:41
[...]
[...]
De ene slowstart is de andere niet: hier start de Dewalt afkorter heel snel (die heeft wel een slowstart volgens mij) en de Makita invalzaag start vrij traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

daboemann schreef op maandag 30 november 2020 @ 10:49:
[...]

Ik denk dat je even moet melden wat je verwacht met de zaag te gaan doen. Balkjes inkorten voor openhaardhout is heel anders dan een mooi walnoot balkje inkorten voor in een meubel ;) .

Heb mijn KGS 254 M al vrij veel gebruikt. Het is echt een bouwzaag, vooral voor ruwbouw dingen (afkorten, onder een hoek zagen en grof inkepen) werkt de zaag wat mij betreft prima. Je moet hem even goed afstellen (weinig moeite, en met een digitale hoekmeter goed te doen) en dan zaagt de zaag prima. Stofafzuiging is waardeloos, dus als je binnen zit te werken waar je veel last van hebt van stof dan is deze zaag niet zo handig. Tenzij je natuurlijk zelf een ombouw om je zaag maakt, maar daar moet je maar net zin in hebben :P. Het systeem met de dieptestop werkt, maar is niet heel stijf. Als je dus anders op de zaag hangt / duwt dan krijg je een diepere of minder diepe snede. Echter als je echt op de zaag hangt dan krijg je op een gegeven moment toch wel door hoe je een redelijk nette inkeping kunt maken.

Heb er zelf een uitklapbare bank / picknick tafel, een afdak voor de fietsen en de complete ruwbouw voor de zolder mee gemaakt. Dat ging prima maar de nauwkeurigheid was voor die projecten niet extreem belangrijk.
Ik ben er van plan balken mee af te korten voor mijn werkbank. Daarnaast wil ik nog een aantal kabinetjes maken voor diverse tools (vlakbank, afkortzaag (die ik dan dus eerst ergens anders op zal moeten gebruiken) etc.) Ik heb nog geen precisiewerk op de agenda staan en ik verwacht daarvoor ook waarschijnlijk kleiner en smaller materiaal te gebruiken wat ik dan op de (nog te kopen) zaagtafel gooi.

Als ik het goed lees moet ik halfhoutse verbindingen maar eerst eens een aantal malen proberen met wat wegwerphout. Het credo 'laat de zaag het werk doen' zal daar ongetwijfeld ook voor gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@woutur Heb m'n 12cm douglas palen prima met de Bosch 8 sjl mee doorgekregen, maar ik moest ze inderdaad wel draaien, en niet in 1 keer. Maar zulke balken zaag ik gelukkig niet vaak :)
Maar wat Beaub zegt is ook top nu met de aanbieding via Hornbach.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:45

sjirafje

No inspirational quotes here

verkeerde topic |:(

[ Voor 94% gewijzigd door sjirafje op 30-11-2020 13:18 ]

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

Beaub schreef op maandag 30 november 2020 @ 11:32:

Op dit moment zijn er van de KGS 254 M zowel bij Hornbach als Bauhaus voldoende op voorraad. Toolnation.nl is 7 euro voordeliger dan Hornbach en Bauhaus momenteel: zeker bij Hornbach moet er dan volgens mij een prima deal te scoren zijn. Succes!
[...]
Hoe werkt dat eigenlijk? Ik zie dat Toolnation geen verzendkosten rekent (4,95 bij Hornbach). Als ik em nu bij Hornbach ook voor de Toolnation prijs krijg, moet ik er alsnog weer 4,95 bij dokken ;) Wat is die 10% extra korting waar ze het over hebben en waarover wordt dat berekend? Niet dat ik nu zo'n enorme krent ben, maar ik vroeg het me af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark

Tjark

DON'T PANIC

@woutur ik heb alleen ervaring in de winkel: je schiet een verkoper van de afdeling aan en zegt dat je van de prijsgarantie gebruik wil maken. Je geeft 't product aan en ze pakken de EAN van de Hornbach website. Dan gaan ze naar de website van de winkel waar jij zegt dat ie goedkoper is en zoeken op de EAN. En als 't klopt en die prijs, dan krijg jij 'm voor de prijs van de andere winkel - 10%.
Hornbach.nl : 4007430247360 - https://www.toolnation.nl...e.html?sqr=4007430247360& -> 262,51 * 0.9 = € 236,26

*insert signature here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur

woutur

Klauwtjes uit!

De bestelling is geplaatst en het online prijsdingformuliertje ingevuld. Ik ben benieuwd. Ik denk dat voor de prijs van dit ding je gewoonweg niet teleurgesteld kan worden. Zowel, dan raak ik het vast voor een goede prijs kwijt en heb ik voor een paar tientjes iets geleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021

Pas wel op met de Ecotools bladen. Deze zijn vaak niet geschikt voor Starlock systemen. Mijn Bosch Professional multitool slikt bijvoorbeeld alleen maar Starlock, hoewel productpagina's van bladen vaak compatibiliteit schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:48
Voor de afkortzagen zie ik 2 verschillende types van hendels.

de klassieke (zoals bij de metabo KGS) en diegene die er haaks op staan (zoals de hierboven vermelde bosch).

Wat zijn eigenlijk de voordelen/nadelen van beide systemen? kan iemand me daarbij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 22:13

Echt niet.

Gewoon niet.

Heb net mijn lidl liniaalzaag geprobeerd, die blijkt ook over festool geleiders te lopen. De verschillende linialen zijn zelfs aan elkaar te koppelen, maar er zit wel een fractie dikteverschil in, dus je merkt daar wel een drempel met de zaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Fraggert schreef op maandag 30 november 2020 @ 08:59:
[...]

[Afbeelding]

Raaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.

:P
Ik weet niet hoe de jouwe gaat, maar mijn GDX 18V-200 C gaat echt RATATATATATATATA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
barry86 schreef op maandag 23 november 2020 @ 15:16:
[...]

Persoonlijk zou ik met circa 3j in beton boren. Anders verbrand de boor snel of het schiet niet op.

Deze van de parkside [Afbeelding]
is maar 1J, erg licht en super praktisch voor hang en sluitwerk ophangen, en boven al goedkoop.
In beton komt hij ook wel met 1J, maar snel gaat het niet.
Gebruik je deze ook als elektrische schroevendraaier? Ik ben opzoek naar een eenvoudig alles-in-1 oplossing. Voor het zwaardere werk heb ik wel een boorhamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Martinusz schreef op donderdag 26 november 2020 @ 15:36:
Iemand ervaring met de Bosch Advanced Vac 20?

Lees tussen reviews toch wat matige reviews onder andere over dat de stofzak niet goed blijft zitten, maar het lijkt mij voor die prijsklasse toch wel een aardige bouwstofzuiger.

Schuin oog kijk ik ook naar de Parkside, deze lijkt nog maar sinds kort aangeboden te worden in NL, dus daar zijn weinig ervaringen te vinden (behalve handjevol duitse).
Vandaag de Bosch advanced Vac20 besteld, mooie prijs nu van 84.99 :) geen cashback, maar hij is dan ook 15 euro goedkoper dan elders met cashback ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Martinusz op 30-11-2020 16:51 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:56
Stvn21 schreef op maandag 30 november 2020 @ 15:44:
[...]

Gebruik je deze ook als elektrische schroevendraaier? Ik ben opzoek naar een eenvoudig alles-in-1 oplossing. Voor het zwaardere werk heb ik wel een boorhamer.
Ik heb nog geen bithouders met SDS-plus aansluiting gezien. Ik snap je vraag, maar ik zou hier persoonlijk niet mee willen schroeven.
Maar ja, ik sleep dan ook standaard minimaal 3 accutollen mee als ik ergens ga klussen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:25

Impry

Rallymedia.nl

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Budha
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-09 21:27

Budha

Online ergo sum

Adam Savage (van Mythbusters) spreekt lyrisch over de Fluke 101 multimeter.

In Nederlandse webshops kon ik 'm niet vinden, maar zojuist via Ali besteld (uit Spanje) om eens uit te proberen. Fluke zelf verwijst alleen naar Aziatische distributeurs, dus wellicht is dit model bedoeld voor de Aziatische markt.

Is iemand bekend met deze multimeter? Ik vraag mij af of je voor 40 euro Fluke kwaliteit kunt verwachten ook al is het een heel eenvoudig model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
[...]

Dat is mogelijk, maar ik weet niet of het praktisch is...

Het heeft wel een sds koppeling, maar dat is op te lossen met:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:03
Budha schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:30:
Adam Savage (van Mythbusters) spreekt lyrisch over de Fluke 101 multimeter.

In Nederlandse webshops kon ik 'm niet vinden, maar zojuist via Ali besteld (uit Spanje) om eens uit te proberen. Fluke zelf verwijst alleen naar Aziatische distributeurs, dus wellicht is dit model bedoeld voor de Aziatische markt.

Is iemand bekend met deze multimeter? Ik vraag mij af of je voor 40 euro Fluke kwaliteit kunt verwachten ook al is het een heel eenvoudig model.
Geen idee want die meter ken ik zelf niet. Als ie tegenvalt kun je ook eens naar een meter van Brymen kijken. Dat is wel Fluke kwaliteit voor net iets meer dan die 40 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stvn21
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:44
barry86 schreef op maandag 30 november 2020 @ 16:44:
[...]

Dat is mogelijk, maar ik weet niet of het praktisch is...

Het heeft wel een sds koppeling, maar dat is op te lossen met:

[...]
Heb je een aanbeveling vwb een goede allrounder (boren en schroeven) met goede prijs/kwaliteit verhouding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Stvn21 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:10:
[...]

Heb je een aanbeveling vwb een goede allrounder (boren en schroeven) met goede prijs/kwaliteit verhouding?
Bosch GSB serie voor als je graag een klopboor wil. MAar aangezien je aangeeft al een boorhamer te hebben, zou ik voor de Bosch GSR serie gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Stvn21 schreef op maandag 30 november 2020 @ 19:10:
Kijk dan een gewone schroef-boormachine. Klopboor kan, maar met een goede steenboor komt een gewone boormachine ook zonder problemen door steen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jrf2e21eZDuuBrx8_b5fOTX48w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kdXDxKlTZKXRfzjNFtYFS7g.jpg?f=fotoalbum_large

Deze net gekocht voor in mijn eigen schoen.

Kreeg deze er ook nog bij.
https://tweakers.net/foto...18i3d3ximclMxc7JfKdg4.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Bosch GSR 18v-60 FC dan met het SDS opzetstuk.

Met een boorhamer schroeven is 3x kut. Koppel is om te huilen bij lage toerentallen en ze hebben veelal geen rem, dus bij kleine schroeven draait hij vrolijk nog een tijdje door als je de knop loslaat.

Die 13 euro voor een SDS-bithouder zou ik dus mooi in m'n portemonnee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Die zit gewoon standaard al bij de DF-500 Set

EDIT: Aha, had de link ook nog even moeten bekijken :P . Je hebt dus de niet-set uitvoering gekocht?

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-11-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:33:
[...]

Die zit gewoon standaard al bij de DF-500 Set
Oh meen je dat?

Het is uiteindelijk de set geworden ja. Had liever die heel grote editie gehad maar die is gewoon niet verkrijgbaar. Prima. 5mm frees erin en een zak domino's. Nu eens heel goed kijken hoe dit mooie spul werkt.
kabeltjekabel schreef op maandag 30 november 2020 @ 22:33:

EDIT: Aha, had de link ook nog even moeten bekijken :P . Je hebt dus de niet-set uitvoering gekocht?
Het is de set uitvoering ja. Wel volgens mij de kale met los de extra's erbij, prima.

[ Voor 27% gewijzigd door Boudewijn op 30-11-2020 22:36 ]

Pagina: 1 ... 161 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic