Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Handschoenen icm draaiend gereepdschap is lijp, want dat kan de rest van je hand het zaagblad / boor / ... intrekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:30
Manier van zagen aanpassen lijkt mij beter.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:17
kabeltjekabel schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:16:
Ringen,kettinkjes en metalen horlogebanden icm draaiend gereedschap is lijp, want dat kan de rest van je hand/vinger het zaagblad / boor / ... intrekken.
FTFY
Totaal oneens, passende handschoenen is meestal geen probleem.
Wordt je handschoen zodanig gegrepen dan had er van je blote hand ook niets over gebleven.

Maar het ging hier over een handzaag geloof ik.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mens wordt meestal meteen kapot gesneden, handschoen wordt aan getrokken. Net zoals als met haren i.c.m. lintzaag.

Ringen, kettinkjes en horloges zijn sowieso artikelen die ik compleet vermijd. Ik moet geen troep aan m'n lijf.

[ Voor 33% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-10-2019 00:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:24
Wat voor handzaag hebben we het eigenlijk over? Zo'n handzaag?
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8800824033310-500-500.jpg

Dan is het misschien beter om wat meer nadruk te leggen op veilig werken in plaats van het gebruik van handschoenen... Wat voor zaag je ook gebruikt, op het moment dat je met je hand in de buurt van het blad komt heb je daarvoor toch meestal al een aantal dingen verkeerd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Bij handzagen moet je inderdaad wel heel raar bezig zijn om je handen er in te krijgen.

Zelf zaag ik eigenlijk niks met de hand. Ik heb wel een handzaag, zo'n oud verroest ding. Alles wat je met de hand zaagt kost toch veel meer moeite en tijd, en is nooit zo recht als met de machine.

Jaja, er zijn absoluut mensen die beter met de hand kunnen zagen, maar de 99% van degenen die het claimen zagen alsnog schever dan mijn decoupeerzaag met 145mm blad...

[ Voor 68% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-10-2019 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Twijfels schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 11:06:
[...]

Dat is opzich nog wel een mooi systeem, alleen kan je niet zelf de bakjes los kopen en configureren of wel? Is dat bevestigingssysteem nog degelijk of grote kans dat het snel afbreekt, het oogt enigszins fragiel met die gele clipjes.

[...]

Die zijn wel erg klein en daarmee per raster/vierkante meter gerekend ook verschrikkelijk duur helaas. Maar bedankt voor het meedenken :)
Ik heb diezelfde fatmax bakken, maar dan met ijzeren clips als sluiting en iets grotere clips aan de zijkant. Deze dus. Die zijn volgens mij nog steviger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 12:20
MedionAkoya schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 19:44:
Beste,

Vorige maand heb ik bij handzagen in mijn vinger gezaagd. Hierdoor moest ik naar SH om mijn vinger te hechten. Nu kan ik mijn hand weer gebruiken, er waren geen pezen beschadigd.

Nu is mijn vraag. Welk handschoen is hiervoor geschikt.
Ik dacht aan lederen handschoenen van Stanley (al in huis gehaald) maar nu hoor ik dat er speciale zaaghandschoenen bestaan.
Die van Husqvarna Classic wel prijzig. Maar heeft iemand ervaring met zaaghandschoenen van Husqvarna?
https://www.husqvarna.com...schuhe-classic/579379910/

Edit: Husqvarna is voor kettingzagen. Ik heb handschoenen voor een handzaag nodig.

Genoemde handschoenen op deze/dit topic van tweakers.net
Handschoenen voor handzagen
- Snijbeschermende werkhandschoenen van Hornbach https://www.hornbach.nl/s...t-10/8810866/artikel.html
- Snijbestendige werkhandschoenen van https://veiligheidshandsc...tendige-handschoenen.html
->optie; -werkhandschoenen van leer (zogenoemde Rigger Gloves)

onpraktisch handschoenen (niet geschikt voor handzagen)
- Maliënkolder
- Pantserhandschoenen
- Husqvarna Classic (alleen te gebruiken voor kettingzagen) https://www.husqvarna.com...schuhe-classic/579379910/
- Bosbouwhandschoenen (alleen te gebruiken voor kettingzagen)
Ik weet dat er in de schaatswereld snij-vaste handschoenen gebruikt worden. Bij de marathons is dit namelijk verplicht. Schaatsen zijn op snelheid ook net messen. Wellicht is dit een optie? Ze zullen je niet voor 100 procent beschermen, maar de schade zal absoluut vele malen minder zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk eerlijk gezegd dat @MedionAkoya gewoon wat beter op moet letten. NOfi :). Ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt in je knokkels te zagen met een handzaag. Dat je een goede handzaag met je vingers even richt voor de eerste snedes snap ik, maar als je eenmaal aan het zagen bent ben je daar niet met je vingers in de buurt

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

The Eagle schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 20:57:
Ik denk eerlijk gezegd dat @MedionAkoya gewoon wat beter op moet letten. NOfi :). Ik snap niet hoe je het voor elkaar krijgt in je knokkels te zagen met een handzaag. Dat je een goede handzaag met je vingers even richt voor de eerste snedes snap ik, maar als je eenmaal aan het zagen bent ben je daar niet met je vingers in de buurt
Inderdaad, mijn fout was dat ik in een verticaal geplaatste balk zaagde. Er moest een inkeping komen.
Door stommiteit hield ik bij zagen de verticale balk vast. Dom dom.

Bij horizontaal zagen gebruikte ik meerdere lijmklemmen, die aan een tafel bevestigde. Echter bij verticaal zagen had iets anders nodig. Ik gebruikte een metalen bankschroef die daar op zolder was geïnstalleerd.
Dom dom, en dat terwijl ik wel een verstelbare werkbank in de schuur had liggen.

Volgende keer pak ik gewoon een verstelbare werkbank en niet de metalen bankschroef.

Het beste is natuurlijk een houten bankschroef vanwege een grote klemoppervlakte.
Een metalen bankschroef heeft een kleine klemoppervlakte en is vrij hoog geplaatst...

Als ik een inkeping maak, dan denk ik dat ik maar een houtbeitel gebruik.

[ Voor 10% gewijzigd door MedionAkoya op 20-10-2019 10:18 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MedionAkoya schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 23:36:
[...]

Inderdaad, mijn fout was dat ik een verticaal geplaatste balk zaagde. Er moest een inkeping komen.
Door stommiteit hield ik bij zagen de verticale balk vast. Dom dom.

Bij horizontaal zagen gebruikte ik meerdere lijmklemmen, die aan een tafel bevestigde. Echter bij verticaal zagen had iets anders nodig. Ik gebruikte een metalen bankschroef die daar op zolder was geïnstalleerd.
Dom dom, en dat terwijl ik wel een verstelbare werkbank in de schuur had liggen.

Volgende keer pak ik gewoon een verstelbare werkbank en niet de metalen bankschroef.

Het beste is natuurlijk een houten bankschroef vanwege een grote klemoppervlakte.
Een metalen bankschroef heeft een kleine klemoppervlakte en is vrij hoog geplaatst...

Als ik een inkeping maak, dan denk ik dat ik maar een houtbeitel gebruik.
Ik weet niet of ie hier al eens eerder gepost was, maar dit bedrijf / deze fabrikant heeft een heleboel verschillende handschoenen. Dus wellicht dat je hier een goed model kan uitzoeken.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:36
kleine update voor de geïnteresseerden mbt de Stahlwille wagen die ik tegen zeer gunstige prijs kon bestellen (1200,- ipv de reguliere prijs van tussen de 2400/2800,- )

Ze hebben aan mij doorgegeven dat deze pas tegen eind november weer leverbaar zou zijn, en of ik daarop wilde wachten. Natuurlijk ja gezegd.

Hopelijk is dit gewoon de waarheid (heb geen reden om te denken van niet, was gewoon keurig mailtje) en geen vertragingstactiek in de hoop dat ik afhaak. Maar in ieder geval geen directe annulering :)
Leveren ze gewoon eind november dan helemaal top ! Komt er dan weer uitstel, dan maar even met hen in gesprek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:13
breagor schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:57:
kleine update voor de geïnteresseerden mbt de Stahlwille wagen die ik tegen zeer gunstige prijs kon bestellen (1200,- ipv de reguliere prijs van tussen de 2400/2800,- )

Ze hebben aan mij doorgegeven dat deze pas tegen eind november weer leverbaar zou zijn, en of ik daarop wilde wachten. Natuurlijk ja gezegd.

Hopelijk is dit gewoon de waarheid (heb geen reden om te denken van niet, was gewoon keurig mailtje) en geen vertragingstactiek in de hoop dat ik afhaak. Maar in ieder geval geen directe annulering :)
Leveren ze gewoon eind november dan helemaal top ! Komt er dan weer uitstel, dan maar even met hen in gesprek.
Misschien sterkt deze mail je zelfs wel in hun leverplicht, doordat ze je order nu nogmaals onder ogen hebben gehad en met geen woord hebben gerept over de actieprijs. Ik heb echter geen juridische achtergrond!

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
breagor schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 07:57:

Afgelopen tijd heb ik wat spullen van Stahlwille in Duitsland gekocht, alles wat niet op voorraad lag heb ik ook een maand zo’n beetje op moeten wachten dus dat is (helaas) redelijk normaal. Denk dus idd niet dat ze hopen op annulering maar dat je gewoon geleverd krijgt! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:11
Ik moet binnenkort een paar koperen leidingen solderen. Ik heb dat nooit gedaan dus geen idee waar ik op moet letten qua aanschaf van een soldeerbrander en toebehoren. Ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Iemand tips?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

De zelfbouw LED bouwverlichting op 12V loodaccu accu

Het waarom van dit projectje samengevat:
Ik wil in de kruipruimte van 12x5 m, Tonzon bodemfolie aanbrengen, maar het is te vocht (90++% RH) om veilig met een 230V looplamp te werken en een zaklamp vind ik zelf niet handig. Het idee: Gebruik een bouwlamp die op een accu werkt. De "kooptypes" vind ik veel te duur.

Het projectje is hier gestart: route99 in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Op wat kleine verbeteringen/aanpassing na is de LED bouwverlichting op accu set klaar.

Waarom zo een grote box? Er zijn meerdere redenen hiervooor:
  • Voor onder in de kruipruimte direct de LED lampen is het licht direct op de juiste hoogte
  • Er is ruimte voor een 2e accu
  • Het maken van de uitzet arm constructie is stabieler dan op een kleine box (=inschatting)
  • Er zit ca 1 meter reserve kabel nog aan de plus & min leiding, met een kleine inspanning kan ik die gebruiken mocht eea aangepast moeten worden.
Het restantje aluminum L-profiel had ik nog liggen van een doe-het-zelf-verbeter-actie-van-de-trap-naar-boven... Het L-profiel vorm geeft de arm meer stabiliteit (oa tegen doorzakken).

De foto indrukken van het resultaat:
1. Niet in werking: meeneem modus....
2. Linker LED lamp aan, bijna 360º draaibaar
3. Rechter LED lamp aan, bijna 360º draaibaar
4. Beide LED lampen aan, nog steeds beiden bijna 360º draaibaar
5. De oplaad aansluiting buiten de box: Veiliger. Goed kleur markering voor de PLUS pool.
6. In de box: De Nedis 12V 15Ah gesloten lood/zwavel accu. Er kan nog een accu bij voor het geval er toch veel met 2 lampen gewerkt wordt
7. De bedrading onder het deksel: de tiewraps moeten nog wat draden management gedaan worden _/-\o_
8. De gekochte lader
9. Het kostenoverzicht in vergelijking als je een box maakt met 1 LED-lamp. Kosten uiteraard lager als je eea al hebt of iets hoger als je gedwongen bent meer zaken te laten versturen.

Deze LED lampen by default zijn spuitwater dicht, ik heb me daar voor de box niet op gericht, maar wel zeker spat waterdicht. De snoeren zijn via een afdichting door de deksel heen getrokken, nadat er eerst een gat geboord was..

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qkb84rx/1-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VMbjC4C/2-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Fmxq8Gb/3-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tK81wJ2/4-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PTgrF8t/5-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8zQg60P/6-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/j6pqsFN/7-Small.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/kKQpb0j/Nedis-Loodaccu-lader-3-8-A-Nedis-6-VDC-12-VDC-BACCH03-N120510021-big.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b10dQKf/kosten.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door route99 op 21-10-2019 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Exigence

dnkroz

TimoDimo schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:15:
Ik moet binnenkort een paar koperen leidingen solderen. Ik heb dat nooit gedaan dus geen idee waar ik op moet letten qua aanschaf van een soldeerbrander en toebehoren. Ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan. Iemand tips?
Met een eenvoudige soldeerbrander van bijvoorbeeld CFH kom je voor een paar leidingen een heel eind. Kies voor het gemak eentje met piezo ontsteking, bijvoorbeeld de PZ5000. Potje S39 en een rolletje soldeer erbij en je bent klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Persoonlijk en ook een beetje afhankelijk van het soort werk, vind ik de types met een slang handiger.
Je kunt de gas bus achter je zetten, iig een beetje uit de weg, en met de brander vaak beter bij dat gene komen wat je moet verhitten.
https://www.hbm-machines....0JuANwEAkYBCABEgLwYfD_BwE

Of ze er zijn met piezo? Je kunt ook een keuken piezo aansteker los bij de hand hebben, hoeft alleen maar te vonken... bij ons is ie altijd leeg en het werkt toch.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

route99 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:17:

Ik wil in de kruipruimte van 12x5 m, Tonzon bodemfolie aanbrengen, maar het is te vocht (90++% RH) om veilig met een 230V looplamp te werken en een zaklamp vind ik zelf niet handig. Het idee: Gebruik een bouwlamp die op een accu werkt. De "kooptypes" vind ik veel te duur.
Leuk projectje en slim bedacht om veilig in de kruipruimte te kunnen werken. Begrijp ik het nu goed dat op de polen die je naar buiten hebt getrokken altijd 12v staat, of is dat schakelbaar? Hoewel de kans klein is, is het misschien wel prettig om die polen schakelbaar te maken zodat je er bij stoten niet direct pijn van ondervind...

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dank je. _/-\o_
Inderdaad: Ik kwam er pas achter dat, ook bij de buren, de in de kruipruimte er 99% LV (luchtvochtigheid) heerst..
Was vroeger nooit zo. maar wellicht heeft ivm de droogte het polderdistrict het grondwater laten stijgen en wij wonen in de wijk naast een brede sloot, in A'dam noemen ze het geloof ik dan een gracht? 8)
Ik ga iig ook kijken er mogelijk toch iets naar binnen sijpelt, maar dan ook bij de buren....
Zelfs met dubbel geïsoleerde spullen op 230V mag ik daar nu niet werken, ik heb het gecheckt, biedt geen enkele beveiliging tegen hoge LV (RH).
We gaan Tonzon bodem folie uitleggen en laat het eerst maar opdrogen.
Begrijp ik het nu goed dat op de polen die je naar buiten hebt getrokken altijd 12V staat, of is dat schakelbaar?
Daar is al in voorzien, de schakelaar in de rode cirkel zorgt daarvoor. Met de andere schakelaars zet je de lampen echt uit en met die in de rode cirkel zorg je er voor dat je pas naar buiten verbonden bent als alleen als de accu geladen wordt.
Het is inderdaad wel goed om aan te denken en ook aan de zekering in die lijn, anders zou je bij een "per ongeluk kortsluiting" de accu laten ontploffen....

Ben wel een aantal keren "door" het schema heen gegaan om alle opties door te lopen, je zou er een kunnen vergeten...
Tnx...

Edit: gezien jouw profiel wel logisch dat je er op let....
Ik kom zelf uit de chemie wereld, veiligheid op nummer 1.
Mijn bijvak was natuurkunde, daarmee ben je geen elektrotechnicus maar je weet iig veel meer dan de "gemiddelde" consument (als die zou bestaan.... ;) ).
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1J0n06L/Schema-Small.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 21-10-2019 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Ik ben op zoek naar een manier om holle ruimtes in een muur op te sporen. Er lopen hier in de muren diverse buizen die ik volgens mij met een reguliere leidingdetector niet op kan sporen. Denk hierbij aan condensafvoer van bijvoorbeeld diverse airco's en de WTW unit. Zijn hier apparaatjes voor?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:02
Nhz schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 11:44:
Ik ben op zoek naar een manier om holle ruimtes in een muur op te sporen. Er lopen hier in de muren diverse buizen die ik volgens mij met een reguliere leidingdetector niet op kan sporen. Denk hierbij aan condensafvoer van bijvoorbeeld diverse airco's en de WTW unit. Zijn hier apparaatjes voor?
De Bosch Dtect serie. Die werkt met radar.
Boels verhuurt de 150. Kost best veel voor een dagje, maar werkt supergoed.

https://www.boels.nl/hure...etector-professional-wand

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 21-10-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@Raymond thanks. Inderdaad flink aan de prijs voor een dagje huren, helemaal omdat dit zo'n ding is dat altijd wel van pas komt. Een reguliere detector heb ik namelijk ook niet. Als je hem 4x nodig hebt dan is kopen al goedkoper, maar om nu ff 600euro te investeren in zo'n ding. Mja...twijfels.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Nhz schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 14:06:
@Raymond thanks. Inderdaad flink aan de prijs voor een dagje huren, helemaal omdat dit zo'n ding is dat altijd wel van pas komt. Een reguliere detector heb ik namelijk ook niet. Als je hem 4x nodig hebt dan is kopen al goedkoper, maar om nu ff 600euro te investeren in zo'n ding. Mja...twijfels.
Die dtect werkt voor wat jij wilt en geeft zelfs aan hoe diep de buis/balk ligt. Ff een dag door je huis lopen en je hebt alles in beeld. Koop je voor 8 tientjes die gewone bosch leidingzoeker voor de rest.

De dtect120 kan je nog wel eens vinden voor 130-160 euro. Kan iets minder dan die dure, maar ziet wel dezelfde materialen.
Om te kopen, kan je die overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
route99 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:17:

Als je kruipruimte zo vochtig is dat je er niet met dubbel geïsoleerd gereedschap mag komen, zou ik toch eens uitzoeken waar het vocht vandaan komt.

Naast gewone looplampen heb je trouwens ook bouwlampen met snoer of oplaadbaar die tegen vocht kunnen. Voor een paar tientjes heb je IP65 of 66 bouwlampen met snoer en voor rond de €100 een die oplaadbaar is.

En hoe wil je de bodemfolie bevestigen? Je moet het toch met opstaande rand plaatsen? Ik heb het tot nu toe altijd geplaatst met pluggen en van die plaatjes om het op z'n plek te houden. Daar kwam ook een boorhamer aan te pas. Dat kan natuurlijk niet als je al geen dubbel geïsoleerd gereedschap kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat ik ook onderzoek ga doen vermelde ik al.
Ik ga iig ook kijken er mogelijk toch iets naar binnen sijpelt, maar dan ook bij de buren....
In de tussentijd leg ik toch de Tonzon bodemfolie.
Die gaat hoe dan ook helpen.

Het tegen de muur op hangen maakt een onderdeel v/ het projectje uit, ik heb met een techneut van Tonzon gebeld. Hij adviseerde mij de Z-vouw te gebruiken als einde van de staande folie op de wand.
Vastzetten om de meter met hun paddenstoel plug is volgens hem voldoende, mits je de Z-vouw gebruikt.

Tav IP klasse: Ik neem gewoon geen risico, ik wil geen 230V onder zulke omstandheden om mij heen hebben als ik het zelf zo simpel kan bouwen op laagspannungsniveau 12V..
Wikipedia: Elektrische veiligheidsklasse
Veiligheid
De meest veilige vorm van werken met een elektrisch apparaat is die op een accupack of batterij werken.
En dan komt met afstand pas Klasse 3, 42 V wisselspanning.

Met zo weinig moeite die ik nodig had, zie ik niet in waarom ik dit veiligheidsaspect anders zou moeten uitvoeren, waarbij ik 100% zeker moet zijn dat het een hoge IP klasse moet zijn. Dat zou me meer zorgen kosten, want na ca 3 meter begint al het 1e probleem.... want daar houdt de geleverde draad of de stekker v/d LED-lamp op (kijk maar bij die producten)... en dan moet ik de rest v/d IP66-68 infrastructuur zelf alsnog opzetten... .

Hoe een bedrijf het oplost zal mij een zorg zijn. Ik heb het imho uitstekend geregeld.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 21-10-2019 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 11-09 16:13
Ik heb een beetje advies nodig over de keuze voor een nieuwe boorhamer. In ons huis is het beton van het plafond knoer hard en de betonvloer is met een Bosch Groen simpelweg niet doorheen te komen. Nu heb ik besloten om een nieuw apparaat aan te schaffen die dat wel kan.

Nu twijfel ik tussen tussen de volgende 2 apparaten:

https://www.hornbach.nl/s...tikel.html#artikeldetails

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Die van Bosch heeft een hogere slagkracht. Ik kan er een snelspan kop erop zetten wat ook zijn voordelen heeft voor het simpele werk. Beide hebben een SDS Plus kop.

Nu neigen verkopers vaak naar Makita in de winkels waar ik geweest ben. Is dat terecht?
Is er iemand met een beetje kijk op deze apparaten die mij de goede richting kan opsturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
route99 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:48:
Dat ik ook onderzoek ga doen vermelde ik al.

[...]

Het tegen de muur op hangen maakt een onderdeel v/ het projectje uit, ik heb met een techneut van Tonzon gebeld. Hij adviseerde mij de Z-vouw te gebruiken als einde van de staande folie op de wand.
Vastzetten om de meter met hun paddenstoel plug is volgens hem voldoende, mits je de Z-vouw gebruikt.

Tav IP klasse: Ik neem gewoon geen risico, ik wil geen 230V onder zulke omstandheden om mij heen hebben als ik het zelf zo simpel kan bouwen op laagspannungsniveau 12V..
Wikipedia: Elektrische veiligheidsklasse

[...]
En dan komt met afstand pas Klasse 3, 42 V wisselspanning.

Met zo weinig moeite die ik nodig had, zie ik niet in waarom ik dit veiligheidsaspect anders zou moeten uitvoeren, waarbij ik 100% zeker moet zijn dat het een hoge IP klasse moet zijn. Dat zou me meer zorgen kosten, want na ca 3 meter begint al het 1e probleem.... want daar houdt de geleverde draad of de stekker v/d LED-lamp op (kijk maar bij die producten)... en dan moet ik de rest v/d IP66-68 infrastructuur zelf alsnog opzetten... .

Hoe een bedrijf het oplost zal mij een zorg zijn. Ik heb het imho uitstekend geregeld.
Ja, bij 90% vochtigheid zit je praktisch in de Bayou. Dan moet er ergens iets mis gaan.

Heb het niet meegekregen uit je eerdere posts, maar heb je een vloer met houten draagbalken? Check die zeker ook even op rot. Misschien vind je zo zelfs wel de plek waar het naar binnen loopt.

Gaten boren ga je dus doen met iets op accu? Gezien de hoeveelheid vocht zal het een wat oudere woning zijn met baksteen in de kruipruimte. Dan moet een gewone accutol met steenboor voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Gelukkig een volledig betonnen vloer, grote doorzonwoning uit '82, maar zoveel vocht trekt warmte weg uit de woning via de vloer (=aanname, want we verbruiken maar ca 1000m3 gas/j)... , dus ik wil naar normale LV/RH waarden.

Ik stel eerst een wachtperiode na het leggen van de bodemfolie, dat beetje wat nog langs de zijkanten zou kunnen komen is toch geen groot oppervlak, dus eerst monitoren of de LV/RH dan al voldoende zakt om vervolgens wel met een dubbel geïsoleerde boormachine op 230 V te mogen... werken.
Dus het is een gefaseerd plan, eerst uit de "risico zone" zien te komen.

Bij al dat werken komen we eerst langs alle punten en dan meteen kijken of er iets lekt/naar binnen sijpelt. Dat zal dan uiteraard eerst verholpen moeten worden, ook bij de buren. We gaan het samen uitvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 22-10-2019 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Met name de Bosch is hier al tientallen keren aan bod gekomen. Een kleine zoektocht in dit topic zou je dus genoeg informatie moeten geven.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

scosec schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:12:
Ik heb een beetje advies nodig over de keuze voor een nieuwe boorhamer. In ons huis is het beton van het plafond knoer hard en de betonvloer is met een Bosch Groen simpelweg niet doorheen te komen. Nu heb ik besloten om een nieuw apparaat aan te schaffen die dat wel kan.

Die van Bosch heeft een hogere slagkracht. Ik kan er een snelspan kop erop zetten wat ook zijn voordelen heeft voor het simpele werk. Beide hebben een SDS Plus kop.

Nu neigen verkopers vaak naar Makita in de winkels waar ik geweest ben. Is dat terecht?
Is er iemand met een beetje kijk op deze apparaten die mij de goede richting kan opsturen?
Ik heb de Bosch 2-28, en wel de met een extra verwisselbare kop voor gewone boortjes.

Ik weet niet de onderlinge verschillen maar met de 2-28 kom ik moeiteloos hier de betonmuur in, daar waar ik voorheen ook niks gedaan kreeg met andere, kwalitatief mindere, boorhamers.

Wel wil ik je nog even meegeven om echt te investeren in je boortjes, ik heb destijds een aanbieding Festool betonboren erbij genomen en dat is ook echt een wereld van verschil.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10

En is die Bosch Groen wel een boorhamer? Want met mijn Groene boorhamer knal ik prima door beton heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
CurlyMo schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Met name de Bosch is hier al tientallen keren aan bod gekomen. Een kleine zoektocht in dit topic zou je dus genoeg informatie moeten geven.
Ga ik doen! Algemene zoekfunctie leidde mij naar dit topic.
Fraggert schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

Ik heb de Bosch 2-28, en wel de met een extra verwisselbare kop voor gewone boortjes.

Ik weet niet de onderlinge verschillen maar met de 2-28 kom ik moeiteloos hier de betonmuur in, daar waar ik voorheen ook niks gedaan kreeg met andere, kwalitatief mindere, boorhamers.

Wel wil ik je nog even meegeven om echt te investeren in je boortjes, ik heb destijds een aanbieding Festool betonboren erbij genomen en dat is ook echt een wereld van verschil.
Goed om te weten dat je hier positieve ervaringen mee hebt. Geen dingen die je mist op de boorhamer?
Ossi schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

En is die Bosch Groen wel een boorhamer? Want met mijn Groene boorhamer knal ik prima door beton heen.
Dat is wel een boorhamer idd. Zowel in het (blauw kiezel) beton in mijn garage als in mijn plafond komt hij amper doorheen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

Fraggert schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:53:
[...]
...
@scosec, dit inderdaad. De boormachine het werk laten doen en niet zelf hard gaan duwen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ossi schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:53:
[...]

@scosec
Dit.

Nog geen beton tegengekomen waar ik met mijn simpele Bosch groen niet doorheen ben gekomen. Welke is het en wat voor boortje gebruik je?

Daarnaast kan je kwalitatief zowel met de Bosch als de Makita niet misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:11:
[...]

@scosec
Dit.

Nog geen beton tegengekomen waar ik met mijn simpele Bosch groen niet doorheen ben gekomen. Welke is het en wat voor boortje gebruik je?

Daarnaast kan je kwalitatief zowel met de Bosch als de Makita niet misgaan.
Ik vermoed dat het hier aan te linken is. De boortjes komen uit een grote bak met veel van allerlei. Dat zal zeer zeker niet van hoge kwaliteit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maak eens een foto van het boortje? Of een linkje van een soortgelijk boortje wat je gebruikt. En nogmaals de vraag, welke Bosch heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:28

Exigence

dnkroz

Die Makita heeft ook geen beitelfunctie en de Bosch wel. Moet je voor jezelf bepalen of dat handig is, maar ik zou persoonlijk geen boorhamer kopen zonder beitelfunctie.

Die Bosch is echt een alleskunner (hamerstop, beitelfunctie, snelspankop etc.). Ga je heel veel plezier van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radicalEMT
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 12:02
Ik heb een beetje advies nodig over de keuze voor een nieuwe boorhamer. In ons huis is het beton van het plafond knoer hard en de betonvloer is met een Bosch Groen simpelweg niet doorheen te komen.
Let op dat het niet alleen je boormachine is, maar ook de boor zelf. Daar zijn verschillende kwaliteiten in te krijgen en dat maakt een wereld van verschil. Dit lijkt mij een goede set: https://www.hornbach.nl/s...elig/7924246/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scosec
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:31:
Maak eens een foto van het boortje? Of een linkje van een soortgelijk boortje wat je gebruikt. En nogmaals de vraag, welke Bosch heb je?
Ai, ik zie dat het een klopboor machine is een geen boorhamer. (Schoonvader gaf aan dat het een boorhamer is) Dat verklaard natuurlijk wel het nodige |:( |:(

Handige harrie dat ik ben 8)7

Boortje zal ik straks ff kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door scosec op 22-10-2019 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
scosec schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 09:44:
[...]

Ai, ik zie dat het een klopboor machine is een geen boorhamer. (Schoonvader gaf aan dat het een boorhamer is) Dat verklaard natuurlijk wel het nodige |:( |:(

Handige harrie dat ik ben 8)7

Boortje zal ik straks ff kijken.
Kijk dat verklaart een hoop. In principe kan je het verschil aflezen aan de boorkop. Als er een SDS kop op zit (of kan), is het een boorhamer, en bij een snelspankop een klopboor.

Ik kan je wel aanraden een combi/multi hamer te nemen, dan kan je ook een heer tegels verwijderen, of hem gebruiken voor een (grote) gatenzaag.

Wat kracht betreft is voor het boren van gaten en het verwijderen van tegels ca. 2J voldoende. Meer kracht, zorgt voor sneller werken, maar meestal ook voor minder precisie en meer gewicht.

Ik heb zelf een Metabo combi hamer (UHE 2250) met 2.4J slagkracht. Hier kan ik alles mee. De Bosch GBH 2-26 en 2-28 hebben ook veel mensen hier in hun bezit. Geen van die machines zijn een slechte koop. Ze hebben allemaal zo hun voor- en nadelen.

* Nivado kan er heel slecht tegen als mensen de termen boorhamer en klopboor door elkaar gebruiken!

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 22-10-2019 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:33

Ik heb de Bosch en ben er super tevreden over. Nog geen muur of plafond tegengekomen waar ik niet doorheen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelleMN86
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-03-2023
Hier sinds een paar weken ook de Bosch 2-28 in bezit.

Gelijk uitgeprobeerd om wat gaten te boren in een betonnen plafond. 10mm gaten en dat ging erg soepeltjes kan ik zeggen !

Kort gezegd is het zeker een aanrader !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 18:22

Zoals vaak gezegd, bosch is voor huis tuin en keuken gaten voren een perfect machine die alles aankan.

Voor gaten t/m 8mm gebruik ik altijd deze:
https://www.lidl-shop.nl/...-boorhamer-20V/p100260923

Is een erg fijn en handzaam apparaatje wat snel werkt en het goed doet.
Voor gaten 10/12mm zou ik toch de grotere bosch pakken (hij kan het wel).

En zoals ook al genoemd. Investeer in goede boren, dat is een wereld van verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
route99 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 21:48:
[...]
[...]
Aanrader! Bij ons doet het wonderen.

Het enige probleem wat we ooit hebben gehad is een lekkende aftapkraan van de CV... gat maakt dan een mooie plas /op/ het folie :+
Maar dat is niet onoverkomelijk.. verder was het er zo droog, dat we en een complete voorraad zelf geteelde aardappelen konden bewaren. Een jaar van gegeten!

[ Voor 37% gewijzigd door MeMoRy op 22-10-2019 11:11 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breagor
De gereedschapskar van Stahlwille is toch eerder voorradig en ik heb zojuist een verzend bevestiging ontvangen, dus helemaal super. Complimenten voor Stahlshop, is helemaal keurig afgehandeld! _/-\o_
Ik zal ff fotootje plaatsen als hij er is :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

scosec schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 08:59:

Goed om te weten dat je hier positieve ervaringen mee hebt. Geen dingen die je mist op de boorhamer?
ik mis niks nee, maar dat komt misschien ook doordat ik ook nog een accutol en gesnoerde (klop)boormachine heb waardoor ik niet altijd de boorhamer tevoorschijn hoef te halen.

Misschien wel nog een tip voor je om te kijken wat er mogelijk is vwb stofafzuiging bij de machines op je shortlist.

Sommige machines hebben zo'n opzetstuk erbij (of de mogelijkheid daartoe) als ik boven de bank moet boren dan moet óf alles aan de kant óf ik moet wachten tot mijn vriendin even de stofzuiger erbij kan houden.

Het kan voor jouw keuze misschien nog van belang zijn :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Nu online
Fraggert schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:00:
[...]

ik mis niks nee, maar dat komt misschien ook doordat ik ook nog een accutol en gesnoerde (klop)boormachine heb waardoor ik niet altijd de boorhamer tevoorschijn hoef te halen.

Misschien wel nog een tip voor je om te kijken wat er mogelijk is vwb stofafzuiging bij de machines op je shortlist.

Sommige machines hebben zo'n opzetstuk erbij (of de mogelijkheid daartoe) als ik boven de bank moet boren dan moet óf alles aan de kant óf ik moet wachten tot mijn vriendin even de stofzuiger erbij kan houden.

Het kan voor jouw keuze misschien nog van belang zijn :) .
Goede tip! Ik heb zelf een Starmix tool met bouwstofzuiger hiervoor.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81qsDnZbHQL._AC_SL1500_.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]
hey dat ziet er een stuk beter uit dan die rommel bij de bouwmarkt, die gaat op de "onder-de-Kerstboom-Lijst" _/-\o_

Ik heb een Festool CTL26 voor op mijn invalzaag, bovenfrees etc. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zorg bij dat soort dingen wel dat je ze goed schoonhoudt, anders smeer je alsnog je muur/plafond onder de rommel zodra je hem over de plek van je boorgat plaatst.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:08
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een bladblazer. De makita DUB 362Z is bij gereedschapscentrum 82.49.

Bij de Hornbach kun je gebruik maken van de laagste prijs garantie ( kost daar 199). Dan krijg je hem mee voor 74.24. Omdat Hornbach officiele makita dealer is kun je via Makita een 18V 5AH accu aanvragen. Heb je voor slechts 74 EUR een bladblazer + accu,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Nivado schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

[Afbeelding]
Heb je een stofzuiger met automatische filterreiniging? Ik heb namelijk sindskort een Bosch GAS35M en bij het "kloppen" dondert die starmix tool elke keer van de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:29
Ik zit een beetje door de catalgus van Gedore te bladeren kom daar twee verschillende ring- steeksleutels tegen. Namelijk de NR. 1B en de NR. 7. (pagina 124/125 en pagina 1216/127)

Op het eerste gezicht zie ik geen verschil maar dat zal er ongetwijfeld wel zijn. Wat is dan het verschil? De lengte van de sleutels?

[ Voor 25% gewijzigd door nielsn op 22-10-2019 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Nu online
Framoes schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:10:
[...]

Heb je een stofzuiger met automatische filterreiniging? Ik heb namelijk sindskort een Bosch GAS35M en bij het "kloppen" dondert die starmix tool elke keer van de muur.
Nee ik heb een Nilfisk Attix 30-21, met handmatige filterreiniging. Ik heb nog nooit gehad dat hij van de muur is gevallen, en dan staat hij niet eens op maximale zuigkracht. Dus wellicht heeft de Nilfisk wat meer zuigkracht en/of hogere opbrengst. Of duurt het langer voordat het filter vol is, of misschien zijn mijn muren zijn vlakker/gladder.
nielsn schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:13:
Ik zit een beetje door de catalgus van Gedore te bladeren kom daar twee verschillende ring- steeksleutels tegen. Namelijk de NR. 1B en de NR. 7. (pagina 124/125 en pagina 1216/127)

Op het eerste gezicht zie ik geen verschil maar dat zal er ongetwijfeld wel zijn. Wat is dan het verschil? De lengte van de sleutels?
De 1B is 10gr gebogen en verdiept bij de ring. De 7 is 15gr verbogen en niet verdiept.

[ Voor 31% gewijzigd door Nivado op 22-10-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:29
Nivado schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

De 1B is 10gr gebogen en verdiept bij de ring. De 7 is 15gr verbogen en niet verdiept.
Zo, snelle reactie! _/-\o_

Wat is dan eigenlijk het voordeel van de verdieping en de (10 graden vs 15 graden bij de nr 7) gebogen ring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:40

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
nielsn schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:13:

De B is langer en iets dikker. De 7 is daarmee de handzame versie bij de B zit de ring met een kleine verspringing zodat je ook verzonken moeren kan doen en/of dichterbij het werkstuk kan werken. En dit zonder je knokkels te verneuken of de sleutel scheef te houden. dit laatste is ook de reden van een hoek aan de ring zijde
https://www.lasaulec.nl/g...ijke-sleutelmaten/a117318
https://www.lasaulec.nl/g...telmaten/A117274?aantal=1

(selecteer de zelfde maat en je kan de maat verschillen zien)

edit: ik heb zelf vrij rechte sleutels, waaronder nr 7 voor om een hoekje gebruik ik (zoals @Pyramiden hieronder ook zegt) wel een doppenset. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 22-10-2019 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:24
nielsn schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:28:
[...]

Zo, snelle reactie! _/-\o_

Wat is dan eigenlijk het voordeel van de verdieping en de (10 graden vs 15 graden bij de nr 7) gebogen ring?
Net wat je zelf fijner vindt. Ik heb zelf Nr 7 als set. Ik heb redelijk dunne handen, dus raak niet iets als ik de Nr 7 ringsleutel kant gebruik om een bout los te draaien vanaf een grote platte plaat. Verder vind ik verdiepte ringsleutels minder fijn omdat ze voor mijn gevoel sneller willen kantelen als je er kracht op zet. Daarnaast kan kan de verdieping in de weg zitten als je de steeksleutel kant gebruikt, en is de ringsleutel kant soms te hoog waardoor je ergens niet bij komt.

Naar mijn mening kun je meestal net zo goed een doppenset pakken, als je qua ergonomie een verdiepte ringsleutel nodig hebt. Die past dan meestal ook wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb een beetje advies nodig over de keuze voor een nieuwe boorhamer.

Ook hier tevreden gebruiker van een Bosch boorhammer. Geen ervaring met de makita's.

Nog even over je vraag/opmerking: gewone verkopers bij algemene bouwmarkten zijn meestal de laatste mensen die je moet volgen om advies over apparatuuraanschaf. Het is natuurlijk een ander verhaal als je al een jarenlange band hebt met een bedrijf, maar de snelle verkoopjongens die je in de gamma en dergelijke ziet hebben niet jouw directe belang in het oog maar de instructies wat ze moeten verkopen van hun supervisor/manager. Dit geld voor heel veel verkoop punten helaas, goed advies vind je eerder bij fora en vrienden / collega's.

@breagor Goed nieuws, gefeliciteerd met je aanwinst alvast.

@Nivado Dat is inderdaad een handige tool. Ik kreeg hem bij de starmix stofzuiger tijdens aanschaf. Je moet hem inderdaad wel goed schoon houden.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:37
denuz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:01:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een bladblazer. De makita DUB 362Z is bij gereedschapscentrum 82.49.

Bij de Hornbach kun je gebruik maken van de laagste prijs garantie ( kost daar 199). Dan krijg je hem mee voor 74.24. Omdat Hornbach officiele makita dealer is kun je via Makita een 18V 5AH accu aanvragen. Heb je voor slechts 74 EUR een bladblazer + accu,
Maar mij is niet duidelijk of hij bij gereedschapscentrum nou met of zonder accu's wordt geleverd: advertentiekop: Makita DUB362Z 36V (2x 18V) Li-Ion accu bladblazer body - 200 km/h
eerste regel in de advertentie:Let op! Standaard geleverd zonder accu's en oplader!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• denuz
Sammy_tukker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:01:
[...]

Maar mij is niet duidelijk of hij bij gereedschapscentrum nou met of zonder accu's wordt geleverd: advertentiekop: Makita DUB362Z 36V (2x 18V) Li-Ion accu bladblazer body - 200 km/h
eerste regel in de advertentie:Let op! Standaard geleverd zonder accu's en oplader!
Bij beide wordt ie zonder accu geleverd. Volgens mij is gereedschapcentrum geen officiele dealer.

Hornbach wel, dus als je bij Hornbach koopt, maak je gebruik van de laagste prijs garantie. Zij matchen de prijs van gereedschapcentrum en je krijgt nog 10% extra korting. Omdat hornbach wel een officiele dealer is krijg je van Makita een gratis accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snobbieh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 11:29
2x18V betekent gewoon dat hij 2 18V accus nodig heeft om te werken (werkspanning is 36V). Is dus zonder accus.

I7 2600K - 8GB - M550 256GB - GTX 670

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Nu online
Sammy_tukker schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:01:
[...]

Wat is daar niet duidelijk aan?
DUB362Z: Geen Accu's, lader of kist (alleen body in doos)
2x 18V: heeft 2 18V accu's nodig
Body: geleverd zonder lader/accu's
Let op! Standaard geleverd zonder accu's en oplader!: Geen accu's en Lader

2 accu's en lader in kist kost ca. € 200,- a € 250,- dus voor 90 krijg je die er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
denuz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:01:

Ik wist helemaal niet dat er weer accu-actie is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:44
Fraggert schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

hey dat ziet er een stuk beter uit dan die rommel bij de bouwmarkt, die gaat op de "onder-de-Kerstboom-Lijst" _/-\o_

Ik heb een Festool CTL26 voor op mijn invalzaag, bovenfrees etc. :)
De festool variant van deze is voor 2 tientjes te koop bij toolstation ;-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Raymond schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 14:48:
[...]

Ik wist helemaal niet dat er weer accu-actie is :)
Op tuinmachines. En op 2x18V bouwgereedschap ook geloof ik.

Met alle blaadjes hier rond het appartementengebouw is dit wel aanlokkelijk.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
Orion84 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 16:08:
[...]

Op tuinmachines. En op 2x18V bouwgereedschap ook geloof ik.

Met alle blaadjes hier rond het appartementengebouw is dit wel aanlokkelijk.
2x18v bouwgereedschap ook ja.

Ik kon gisteren de verleiding niet weerstaan. Heb een 230v bladblazer nog liggen, dit is wel een stuk makkelijker. 2 accu's erin en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

KillaZ schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

De festool variant van deze is voor 2 tientjes te koop bij toolstation ;-)
d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
Nivado schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 13:20:
[...]

Nee ik heb een Nilfisk Attix 30-21, met handmatige filterreiniging. Ik heb nog nooit gehad dat hij van de muur is gevallen, en dan staat hij niet eens op maximale zuigkracht. Dus wellicht heeft de Nilfisk wat meer zuigkracht en/of hogere opbrengst. Of duurt het langer voordat het filter vol is, of misschien zijn mijn muren zijn vlakker/gladder.
De zuigkracht is 3700 vs 4400l/min, de inhoud 30 vs 35 liter en het filter is push to clean vs autoclean. In principe allemaal in het voordeel van de Bosch. Het is alleen als de machine het filter reinigt. Dit gebeurt dmv "kloppen" door het omkeren van de luchtstroom. Dat is ook de reden dat dat ding van de muur valt.

Verder wel een erg handige functie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
Zo, weer eens wat anders dan handgereedschap! Mijn grote droom om met metaal te werken recent werkelijkheid gemaakt door het aanschaffen van een lasapparaat. Omdat ik een gelimiteerd budget heb en van alle soorten lassen een beetje wil proeven ben ik voorzichtig begonnen met deze HBM 230.

Ondertussen elektrode en MIG gelast, en na heel wat plaatjes volgeprut te hebben met spetters lukt het ondertussen best aardig!
Lasapparaat_Zijkant

Omdat de machine een dikke gele vlek is, en meer mensen de humor van bekende Canadees AvE kunnen waarderen moesten er wat stickers op! Heb mezelf gelukkig nog maar 2x in de hens gezet ondertussen..

Lasapparaat_Zijkant

Ik hoop dat ik wat mensen kan inspireren als het gaat om lassen en metaalbewerking. Met een klein budget en gelimiteerde ruimte gaat het prima! Geduld en creativiteit zijn dan wel een must...

Hoop dat ik het houten karretje/hondje binnenkort kan vervangen door een wat netter metalen karretje!

[ Voor 0% gewijzigd door EJonk op 22-10-2019 21:17 . Reden: Typ0 ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen over een recipro zaag. Aangezien Makita drie modellen in de 'gratis batterij actie' heeft zitten, moet het er maar eens van komen. Nu is het alleen de vraag welke.

Optie 1: https://www.klium.nl/maki...eciprozaag-lxt-18v-717961

Optie 2: https://www.klium.nl/maki...eciprozaag-lxt-18v-335913

Optie 3: https://www.klium.nl/maki...eciprozaag-lxt-18v-303909

Ik zaag met enige regelmaat pallets en houten kuubkisten uit elkaar, dat doe ik nu met de accu decoupeerzaag. Verder wil ik de recipro gaan gebruiken bij het volledig strippen van onze woonboerderij uit 1840, houten vloeren, plafonds, delen van de kap, etc.

Klein voordeel van de 188 en 183 is dat ze in een makpack komen, waar de 186 in een gewone koffer komt. Geen mega ramp overigens.

Heeft een van jullie ervaring met deze machines? Waar zouden jullie voor gaan?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Alleen die laatste (djr183zj) valt onder gratis accu actie (tuinmachines), hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 18:22
Als je vaak pallets zaagt zou ik de elec kettingzaag van makit pakken. Sneller en makkelijker dan dat gaat het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

EJonk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:16:
Zo, weer eens wat anders dan handgereedschap! Mijn grote droom om met metaal te werken recent werkelijkheid gemaakt door het aanschaffen van een lasapparaat. Omdat ik een gelimiteerd budget heb en van alle soorten lassen een beetje wil proeven ben ik voorzichtig begonnen met deze HBM 230.

Ondertussen elektrode en MIG gelast, en na heel wat plaatjes volgeprut te hebben met spetters lukt het ondertussen best aardig!
[Afbeelding: Lasapparaat_Zijkant]

Omdat de machine een dikke gele vlek is, en meer mensen de humor van bekende Canadees AvE kunnen waarderen moesten er wat stickers op! Heb mezelf gelukkig nog maar 2x in de hens gezet ondertussen..

Ik hoop dat ik wat mensen kan inspireren als het gaat om lassen en metaalbewerking. Met een klein budget en gelimiteerde ruimte gaat het prima! Geduld en creativiteit zijn dan wel een must...

Hoop dat ik het houten karretje/hondje binnenkort kan vervangen door een wat netter metalen karretje!
Hey, wat leuk!!!

ook ik interesseer me al lange tijd voor een laspost na eens wat klein TIGwerk gedaan heb met een maatje, met een lasapparaat gaat er een wereld aan mogelijkheden open voor de thuisklusser.

HIer zitten wel meer die dit leuk vinden, als je zelf ook een beginner bent kun je ook je licht eens opsteken bij www.lasforum.nl , het is geen enorm forum maar wel erg hulpzame lui die je kunnen helpen als je eens ergens tegenaanloopt.
barry86 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 06:40:
Als je vaak pallets zaagt zou ik de elec kettingzaag van makit pakken. Sneller en makkelijker dan dat gaat het niet
goeie tip voor @Nhz , en op en rond een woonboerderij is een kettingzaag (in welke vorm dan ook) misschien net een betere keuze. Ik weet niet of er nog een grote tuin omheen zit, een opstandje aan fruitbomen of wilgen of ander potentieel snoeiwerk en of je een houtkachel stookt?

Wel is een recipro een stuk vergevingsgezinder dan een kettingzaag bij sloopwerk als je daarbij spijkers enzo verwacht tegen te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-09 15:02

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

EJonk schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 21:16:

Leuk! Hier zelf ook gasgevuld MIG las apparaatje, kan je leuke dingen mee maken hoor. Wel een fatsoenlijk (split-leder) lasschort en handschoenen erbij, want een normale trui brand door kan ik je zeggen 8)
Maar het is leuk voor tafelpootjes, dingen repareren etc. En gewoon stoer om te doen :+

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Orion84 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 03:31:
Alleen die laatste (djr183zj) valt onder gratis accu actie (tuinmachines), hè?
Volgens de Klium actie pagina vallen ze er alle drie onder.
barry86 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 06:40:
Ik heb een kettingzaag, maar een ketting dat geef zo enorm veel meer bende dan een relatief dun zaagblad.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 14:44
Fraggert schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:44:
[...]

Hey, wat leuk!!!

ook ik interesseer me al lange tijd voor een laspost na eens wat klein TIGwerk gedaan heb met een maatje, met een lasapparaat gaat er een wereld aan mogelijkheden open voor de thuisklusser.

HIer zitten wel meer die dit leuk vinden, als je zelf ook een beginner bent kun je ook je licht eens opsteken bij www.lasforum.nl , het is geen enorm forum maar wel erg hulpzame lui die je kunnen helpen als je eens ergens tegenaanloopt.
Lasforum ben ik hartstikke aan het lurken, inderdaad hartstikke leerzaam. Kijk ook veel naar HarryTheFerryMan, Ave en ThisOldTony. Youtube is echt een prachtig medium voor het leren.
Sjoerdfoto schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 07:58:
[...]

Leuk! Hier zelf ook gasgevuld MIG las apparaatje, kan je leuke dingen mee maken hoor. Wel een fatsoenlijk (split-leder) lasschort en handschoenen erbij, want een normale trui brand door kan ik je zeggen 8)
Maar het is leuk voor tafelpootjes, dingen repareren etc. En gewoon stoer om te doen :+
Idd, ik werk nu wel met fatsoenlijke handschoenen, maar een schort mis ik nog. Het overal wat ik heb is doordrenkt in het vet, dus misschien niet de beste optie... Het is idd stoer werk 8)

[ Voor 0% gewijzigd door EJonk op 23-10-2019 09:24 . Reden: typO ]

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nhz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 08:12:
[...]

Volgens de Klium actie pagina vallen ze er alle drie onder.
Apart en ook meteen tot maart 2020. Lijkt haast of ze al vooruit lopen op de standaard accu actie in Q1 2020. Als ik jou was zou ik dat toch echt even dubbel checken (of achteraf de discussie met Klium aangaan dat ze dan zelf die accu maar moeten leveren als Makita weigert).

Strookt namelijk totaal niet met de informatie van Makita zelf: https://www.makita.nl/alle-aanbiedingen.html

Edit: ik zie het al, Klium verwijst naar Makita.be: http://www.makita.be/acties/bl1850b.html

Vraag me af of je als Nederlander ook bij Makita België gratis accu's kan aanvragen?

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2019 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Orion84 Volgens mij al een keer voorbij gekomen en ik dacht toen van niet was de conclusie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:42:
@Orion84 Volgens mij al een keer voorbij gekomen en ik dacht toen van niet was de conclusie.
MJV in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" geeft aan dat het juist wel gelukt is.

Alleen is Klium met veel machines wel een stuk duurder dan andere NL webshops. Dus let even goed op of het wel de moeite is.

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2019 09:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

MJV in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4" geeft aan dat het juist wel gelukt is.

Alleen is Klium met veel machines wel een stuk duurder dan andere NL webshops. Dus let even goed op of het wel de moeite is.
Op de site van Klium:
Ontvang een gratis accu dankzij Klium !
Makita en Klium belonen hun klanten. Tot en met 31 maart 2020 ontvang je bij de aankoop van bovenstaande Makita basisuitvoeringen een GRATIS 18V 5,0 Ah accu (BL1850B). Dankzij speciaal gemaakte afspraken geldt deze actie ook voor Nederlandse Klium-klanten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:57
Nhz schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:51:
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen over een recipro zaag. Aangezien Makita drie modellen in de 'gratis batterij actie' heeft zitten, moet het er maar eens van komen. Nu is het alleen de vraag welke.

Optie 1: https://www.klium.nl/maki...eciprozaag-lxt-18v-717961

Optie 2: https://www.klium.nl/maki...eciprozaag-lxt-18v-335913

Optie 3: https://www.klium.nl/maki...eciprozaag-lxt-18v-303909

Ik zaag met enige regelmaat pallets en houten kuubkisten uit elkaar, dat doe ik nu met de accu decoupeerzaag. Verder wil ik de recipro gaan gebruiken bij het volledig strippen van onze woonboerderij uit 1840, houten vloeren, plafonds, delen van de kap, etc.

Klein voordeel van de 188 en 183 is dat ze in een makpack komen, waar de 186 in een gewone koffer komt. Geen mega ramp overigens.

Heeft een van jullie ervaring met deze machines? Waar zouden jullie voor gaan?
Ik zou gaan voor DJR187ZK :).

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• breagor
Het Stahlwille karretje is gearriveerd !!

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/jqznCkpF/20191023-095333.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/VkHd3ytd/20191023-095825.jpg

hij moet tijdelijk maar even in de gang totdat mijn nieuwe huis klaar is:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/zv5Bn8sP/20191023-103908.jpg

Wederom dank aan Stahlshop, die zich aan de (waarschijnlijk abusievelijke) aanbieding gehouden hebben zonder enig morrelen.....echt super blij mee.
Ik had eerder al even bij de Hornbach/Bauhaus gekeken naar een kar, maar blij dit tegen gekomen te zijn, kwaliteit verschil is aanzienlijk.

Nu de volgende uitdaging: op zoek naar een bankschroef....ik wil er eigenlijk geen een die ik aan de werkbankmoet schroeven, dus moet met klem zijn.
Minimale bekbreedte moet 100mm zijn, maar liever 120mm.
Ben er tot nu toe 2 tegen gekomen die voldoen, de Heuer Brockhaus 100 of 120 en de Ridgid Matador 100 of 120, bij beide kun je een aparte klem kopen. Maakt het wel wat prijzig, maar goed.
Zijn er wellicht nog andere alternatieven? Hoeft geen wereld kwaliteit te zijn, maar gewoon goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:34
breagor schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:03:
Nu de volgende uitdaging: op zoek naar een bankschroef....ik wil er eigenlijk geen een die ik aan de werkbankmoet schroeven, dus moet met klem zijn.
Ben er tot nu toe 2 tegen gekomen die voldoen, de Heuer Brockhaus 100 of 120 en de Ridgid Matador 100 of 120, bij beie kun je een aparte klem kopen. Maakt het wel wat prijzig, maar goed.
Zijn er wellicht nog andere alternatieven? Hoeft geen wereld kwaliteit te zijn, maar gewoon goed.
Zelf heb ik deze. Prima spul :) Check wel even of je blad voldoende oversteek heeft om de klem te bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:07

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wederom dank aan Stahlshop, die zich aan de (waarschijnlijk abusievelijke) aanbieding gehouden hebben zonder enig morrelen.....echt super blij mee.
Ik had eerder al even bij de Hornbach/Bauhaus gekeken naar een kar, maar blij dit tegen gekomen te zijn, kwaliteit verschil is aanzienlijk.

Ben er tot nu toe 2 tegen gekomen die voldoen, de Heuer Brockhaus 100 of 120 en de Ridgid Matador 100 of 120, bij beide kun je een aparte klem kopen. Maakt het wel wat prijzig, maar goed.
Prachtig gereedschap zeg. Heb je echt geluk mee.

En wat betreft de bankschroef: er is maar 1 optie ---> Heuer Brockhaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nice! Wat heb je daar nu uiteindelijk voor betaald dan, als ik vragen mag?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
Glenfiddich schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:50:
[...]

Nice! Wat heb je daar nu uiteindelijk voor betaald dan, als ik vragen mag?
Tuurlijk, het was 1229 euro......normaal is de lege kar al ongeveer die prijs... *O*

[ Voor 11% gewijzigd door breagor op 23-10-2019 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
breagor schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:51:
[...]

Tuurlijk, het was 1229 euro......normaal is de lege kar al ongeveer die prijs... *O*
Wow, dat moet dan zeker wel een foutje geweest zijn. Erg sportief en netjes dat ze de order niet hebben geannuleerd!

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

S_tef schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 10:41:
[...]

Ik zou gaan voor DJR187ZK :).
Waarom? Alleen vanwege de brushless motor? De DJR188ZJ is ook brushless.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
wheel schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:13:
[...]

Zelf heb ik deze. Prima spul :) Check wel even of je blad voldoende oversteek heeft om de klem te bevestigen.
ik ga denk ik ook voor de heuer brockhaus, het blad heeft 6cm oversteek, waarschijnlijk wel voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_tef
  • Laatst online: 20:57
Nhz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:02:
[...]

Nee. Ik heb laatst ook het e.e.a. bekeken en ben voor de DJR187 gegaan.
De DJR187 heeft meer slaglengte en heeft 2 toerentallen, de 188 heeft er maar 1.
Bij de 187 krijg je geen mbox omdat deze te groot is, maar ik denk wel dat hij in de hoogste mbox schuin moet passen. Omdat de 187 groter is lijkt me deze ook net wat handiger vast te pakken vs de 188 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Nhz schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:02:
[...]

Hij rammelt ook minder door in je arm dan de 186. De 188 is compacter, maar daardoor dus ook beperkter in het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:08

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

breagor schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:51:
[...]

Zo! Dat is netjes voor het geld. Niet dat ik het bij moeder de vrouw verkocht zou krijgen. :P

Iets anders: *knip* speculeren over waarom iemand zijn account geanonimiseerd heeft doen we hier niet.

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2019 13:04 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:07
*knip* speculeren over waarom iemand zijn account geanonimiseerd heeft doen we hier niet.

[ Voor 80% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Laatst online: 18-08 16:30

Jelte,89

Woodworking

Andere offtopic vraag, wat is dat met die usericons vandaag de dag? ze zijn allemaal 'hetzelfde'...

*knip*

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 23-10-2019 13:04 ]

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:34
breagor schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:09:
[...]

ik ga denk ik ook voor de heuer brockhaus, het blad heeft 6cm oversteek, waarschijnlijk wel voldoende?
Even snel gekeken naar de tafelklem op https://www.heuer.de/uplo...a-papier_tafelklem_nl.pdf. Zowel de 100 als 120 mm kan (als je kijkt naar F), maar je kan geen hele slagen maken met aandraaien. Kwestie van zo nauw mogelijk plaatsen en dan de hendel steeds doorschuiven/korte slagen maken.

Als je gaat voor de draaiklem geldt https://www.heuer.de/uplo...a-papier_draaiklem_nl.pdf en is de afmeting van g van belang. Conclusie hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Mijn volgende plan is om een bouwstofzuiger aan te schaffen. Nu wil ik daar meteen maar een cyclone op aansluiten zodat je alle bouwstof netjes daarin krijgt. Eentje uit China lijkt me prima: https://www.aliexpress.com/item/32942971357.html

De cyclone heeft een 55mm en- en uitgang (dat is de binnendiameter die de pijp moet hebben neem ik aan). Maar hoe sluit je die aan op een standaard bouwstofzuiger?

Hebben bouwstofzuigers trouwens überhaupt een universele zuigmond? Ik zie er veel van 35mm?
Verder zie ik dat elk apparaat weer een ander soort aansluiting heeft. Is er niet een handig flexibel verloopstukje van rubber of zo dat overal op past?

De volgende stap is om een stofopvangbak te bevestigen op de cyclone. Tips hiervoor ook welkom. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Jelte,89 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 13:04:
Andere offtopic vraag, wat is dat met die usericons vandaag de dag? ze zijn allemaal 'hetzelfde'...

*knip*
plan: Werkervaring, opleidingen en Identicons - Development-iteratie #167

Verder graag terug on-topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Jelte,89 schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 09:35:
[...]
Ik heb een tijdje geleden samen met @Framoes een aantal boxen gekocht bij Auer, ben zeer te spreken over de kwaliteit hiervan, zal eens even de post/het plaatje terugzoeken.

Linkje naar Auer

En de post over de boxen
Voor de machines heb ik de L-boxxen. Over opbergen van kleine dingetjes, vooral schroefjes/boortjes e.d.: wat vinden jullie van de Stanley FatMax? Mogelijke eisen die je kunt stellen zijn volgens mij zoals eerder genoemd:
  • Transparante deksel
  • Uitneembare bakjes
  • In elkaar klikbaar, om mee te nemen
  • Niet te duur, maar ook geen duurkoop
FatMax lijkt me geschikt en het assortiment is aardig uitgebreid. Iemand met ervaring? Hier wat prijzen:

https://www.amazon.de/dp/B004OTPZ3U
https://www.amazon.de/dp/B01M587QXX
https://www.amazon.de/dp/B004IZTG7G
https://www.amazon.de/dp/B07DJ4WK2M
https://www.amazon.de/dp/B007J3HFC2
https://www.amazon.de/dp/B01N2HSSGY
https://www.amazon.de/dp/B00OYVKHYU

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61xhtpfH2HL._SL1000_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/9125prgtzkL._SL1500_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81PZ6XF5NHL._SL1500_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/918UhbNeDkL._SL1500_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/8176jzriSvL._SL1500_.jpg

Vooral is het interessant dat ze ook ondiepe versies hebben. Kun je goed ruimtebesparend sorteren. Voor losse boortjes en bits bijvoorbeeld.

Ze hebben ook een serie binnen de lijn die nog robuuster is zonder doorzichtige deksel (en volgens mij ookmaar volgens mij niet in elkaar klikbaar met de gele serie), maar is meer voor zware (hand)gereedschappen e.d.:
https://www.amazon.de/dp/B00G70743I
https://www.amazon.de/dp/B00OYVKFQ0
https://www.amazon.de/dp/B00OYVKDPS

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61d9sqCrliL._SL1000_.jpg
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81RtNfxNsfL._SL1500_.jpg

Even een tikje aan degenen in het vorige topic die hier mee bezig waren: @Nicklazzz @Jelte,89 @Framoes @RZor @kabeltjekabel @Twijfels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tja, op een gegeven moment is het meer dat je alles hetzelfde wilt, ongeacht welk systeem dat dan is.

Als ik nu een boorhamer koop... is dat een L-Boxx. Mijn Metabo klopboormachine zit in een niet-systeem "koffer", mijn oude Festools zitten in Systainer Classic... mijn nieuwere Festools in T-Loc Systainer. En straks gaat Festool over naar de 3e generatie Systainers die weer een andere hoogte hebben...

Fluke leverd zijn spul dan weer in totaal onhandelbare koffers, mijn leidingzoeker zit in plastic fantastic koffertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
TimoDimo schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 17:48:
[...]

Voor de machines heb ik de L-boxxen. Over opbergen van kleine dingetjes, vooral schroefjes/boortjes e.d.: wat vinden jullie van de Stanley FatMax? Mogelijke eisen die je kunt stellen zijn volgens mij zoals eerder genoemd:
  • Transparante deksel
  • Uitneembare bakjes
  • In elkaar klikbaar, om mee te nemen
  • Niet te duur, maar ook geen duurkoop
FatMax lijkt me geschikt en het assortiment is aardig uitgebreid. Iemand met ervaring? Hier wat prijzen:

https://www.amazon.de/dp/B004OTPZ3U
https://www.amazon.de/dp/B01M587QXX
https://www.amazon.de/dp/B004IZTG7G
https://www.amazon.de/dp/B07DJ4WK2M
https://www.amazon.de/dp/B01N2HSSGY
https://www.amazon.de/dp/B00OYVKHYU

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Vooral is het interessant dat ze ook ondiepe versies hebben. Kun je goed ruimtebesparend sorteren. Voor losse boortjes en bits bijvoorbeeld.

Ze hebben ook een serie binnen de lijn die nog robuuster is zonder doorzichtige deksel (en volgens mij ook in elkaar klikbaar met de gele serie), maar is meer voor zware (hand)gereedschappen e.d.:
https://www.amazon.de/dp/B00G70743I
https://www.amazon.de/dp/B00OYVKFQ0
https://www.amazon.de/dp/B00OYVKDPS

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Even een tikje aan degenen in het vorige topic die hier mee bezig waren: @Nicklazzz @Jelte,89 @Framoes @RZor @kabeltjekabel @Twijfels.
Ik ga toch denk ik maar voor de auer assortiboxen, en dan zo’n toolbox erbij met 3 kleinere assortiboxen zodat ik evt spul mee kan nemen onderweg of wat dan ook. Zijn degelijk plus efficiënt in ruimtegebruik, die FatMax zijn erg lomp en stevig maar nemen daardoor ook een beetje onnodig veel ruimte in.

Groot pluspunt van Auer is dat ze volledig zelf in te delen zijn met kleine/grote bakken.

Nadeel bij Auer is wel weer dat je €18 verzendkosten betaalt bij orders onder de circa €300 uit mn hoofd, even snel wat bijkopen zit er dan niet echt in imo.
Pagina: 1 ... 16 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic