Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Mijn boorhamer (Rockwell van de Praxis,) is stuk. Nu vond ik hem in veel gevallen te zwaar en onhandig dus wil graag een goede klopboormachine kopen. Op netstroom. Zag o.a. een Bosch GSB 16 die mij wel wat lijkt.

Nu heb ik reeds goede SDS boren voor beton maar die passen niet op de snelspanhouder van de GSB. Bestaan er adapters voor snelspan naar SDS? Gezien het principe van SDS verwacht ik van niet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:39
Shadow_Agent schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:52:
Mijn boorhamer (Rockwell van de Praxis,) is stuk. Nu vond ik hem in veel gevallen te zwaar en onhandig dus wil graag een goede klopboormachine kopen. Op netstroom. Zag o.a. een Bosch GSB 16 die mij wel wat lijkt.

Nu heb ik reeds goede SDS boren voor beton maar die passen niet op de snelspanhouder van de GSB. Bestaan er adapters voor snelspan naar SDS? Gezien het principe van SDS verwacht ik van niet :P
Als je in beton wil boren zal je toch echt een nieuwe boorhamer nodig hebben. Een klopboor is daar niet voor geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
GermanPivo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:59:
[...]

Ze worden onder verschillende namen verkocht, waarvan die van de Lidl veruit de goedkoopste was. Maar deze lijkt er erg op.
Die van de Lidl heeft wel aan beide zijden een dubbele stang onder die draagarmen met roller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
microcuts schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Als je in beton wil boren zal je toch echt een nieuwe boorhamer nodig hebben. Een klopboor is daar niet voor geschikt.
Dat is nu toch ook weer gigantisch kort door de bocht. Als je gaten diameter 30mm door een volle betonbalk van 30 cm diep wil boren, ga je er inderdaad niet raken met een klopboor.

Moet je een plugje van 6-8mm 4cm diep boren daarentegen....

Die materiaalfetish neemt hier soms echt wel extreme vormen aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 21:04
Matthis schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:20:
[...]

Dat is nu toch ook weer gigantisch kort door de bocht. Als je gaten diameter 30mm door een volle betonbalk van 30 cm diep wil boren, ga je er inderdaad niet raken met een klopboor.

Jij hebt duidelijk nog nooit in echt beton geboord.

Ik heb met een 800W metabo klopboormachine in beton proberen te boren en een 6mm gaatje duurde meerdere minuten. En ik moest er 12, bij het derde gaatje had ik de zoveelste buur al aan de deur met het verzoek ermee te kappen. (Studentenhuis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Dat is volkomen afhankelijk van de situatie.

Bij mij in huis kom je met een klopboor echt het beton niet in.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
[...]

Als ik hier een klopboormachine op het betonnen breedplaat plafond zet dan heb ik vrij snel een gat van 5mm diep (de dikte van het spachtelputz wat er op zit) maar daar blijft het dan ook wel bij... Kan rustig een kwartier lang proberen zonder enig verschil. Een boorhamer gaat er als een mes door boter doorheen.

De betonnen buitenmuur / woningscheidende muur kom ik dan weer wel in. Niet makkelijk, maar het gaat.

Oftewel, je hebt beton en je hebt beton. Niet al het beton is hetzelfde en zal je dezelfde ervaring met boren geven...

@Shadow_Agent ik zou een lichtere boorhamer kopen als ik jou was.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-05 19:28
[...]

Het ligt er heel erg aan in wat voor beton je wilt boren. Mijn muren zijn van dat blauwe beton (met kiezels).
Ik ben heel blij dat ik daarvoor een HiKOKI DH24PH2WSZ heb. Als je muren van ander materiaal zijn kan het zo maar zijn dat een lichte machine ook goed genoeg voor je is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 09-05 15:12
Ik heb hier de Metabo SBE 1300, met een kabeltje. Principe van mes en boter is hier wel van toepassing, gaat heel fijn en is toch geen zware machine om in de hand te houden, ook niet voor meerdere gaten achter elkaar.

Deze is ook geen SDS, maar dat mis ik niet. Voor het lompe sloopwerk heb ik nog een oude Aldi-special boorhamer met SDS. Die is wel te zwaar om veel precieze gaatjes achter elkaar te boren, dan heb ik echt een trillende arm (ben wel een typische IT-er met spierloze armpjes :D ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

microcuts schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

ik weet het ;)
M'n oude woning had ook van dat knoeterharde beton en kwam ik met een oude Metabo niet doorheen inderdaad. Met die Rockwell geen probleem! Maar voor veel zaken waar m'n snoerloze accuschroef eigenlijk te licht is, zou een klopboormachine ideaal zijn. Boorhamer is dan te zwaar en lomp.

Wat wordt verstaan onder een "lichte boorhamer" eigenlijk? @Xander

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Toch besloten om toch een boorhamer te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Shadow_Agent schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Wat wordt verstaan onder een "lichte boorhamer" eigenlijk? @Xander
Mwoh.....iets van <2 joule? Zoiets?

Hier zullen nog wel wat mensen een duit in het zakje komen doen :)

Je komt een eind verder met een budgetvriendelijke licht boorhamer en kwalitatief goede boortjes dan een topboor met 5 J en een drama-boortje in elk geval ;)

Het is wel raadzaam om even te checken of je bij de boor die je op het oog hebt de hamerfunctie uit kunt zetten, dan kun je bijv ook gewoon in hout boren, 30 liter latex mengen of beton mixen in een kuip :)

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 09-08-2020 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:27

sphere

Debian abuser

RobNemoo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:57:
Deze is ook geen SDS, maar dat mis ik niet. Voor het lompe sloopwerk heb ik nog een oude Aldi-special boorhamer met SDS. Die is wel te zwaar om veel precieze gaatjes achter elkaar te boren, dan heb ik echt een trillende arm (ben wel een typische IT-er met spierloze armpjes :D ).
In een zwarte koffer, met normale boorkop, sds boren en een busje vet? Heb hem zelf ook, geen spijt van :D

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 17:33
Ik heb recentelijk zo'n Turbo Cyclone gekocht voor m'n Kärcher WD6. Nou kwam ik er achter dat de cyclone 50(?)mm aansluitingen heeft en m'n Kärcher heeft 35mm slangen.

Ik denk er over om op de turbo cyclone verloopstukken te plaatsen. Is dat de beste oplossing? Met een 50mm slang werken lijkt me een slecht idee vanwege de te lage luchtsnelheid met dit het vermogen van m'n stofzuiger.

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:45
Bestaan er adapters voor snelspan naar SDS? Gezien het principe van SDS verwacht ik van niet :P
Ik denk dat je dan moet kijken naar combihamers, daarvan kan je bij sommige toestellen de boorkoppen verwisselen. Bij mijn Makita gaat dat zelfs zonder gereedschappen, gewoon knopje omdraaien en de kop komt los. Mijn toestel is wel een giga apparaat, maar vooral omdat ik er eentje heb op accu's. De toestellen op 230v zijn veel lichter en kleiner.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:34

Vliegvlug

Flight Simple

Nieuwe aanwinst! :*)
Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75r6rJzML7r6z95tG7wt6HYht5w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPWqtfpenm67mo1tlQnXyxvx.jpg?f=fotoalbum_medium

Ik had nog geen VDE schroevendraaiers en voor het aanpakken van de groepenkast is het fijn om de klemmen op het juiste moment te kunnen aandraaien. :)

Ze doen er ook nog een Tool Rebels sticker bij en een Velcro plakker met daarbij een heuse handleiding met aanbevelingen en waarschuwingen, een belangrijk stukje Velcro blijkbaar. :P

Wat ik ook een mooi detail vind is dat je aan de buitenkant van de rol al kan zien welke tool er in zit.
En een meetrapport van de momentschroevendraaier mag natuurlijk ook niet ontbreken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ukJFvrAx4bv1jNv_o-o7HCI387g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHTCLUCjIfU6NS6n7IOfU5a6.jpg?f=fotoalbum_medium

Heb wel een beetje medelijden met dhr/mevr Cahová, de tester, die in een testruimte van bijna 28 graden Celsius zijn/haar werk moet doen...

Iemand enig idee waarom die tests op zo’n hoge temperatuur gedaan worden, lijkt me toch niet de normale werktemperatuur van de gemiddelde elektricien :?

Nu staat er in de folder die erbij zit ook dat ze het handvat testen op klappen bij -40 graden Celsius zodat er dan nog veilig mee te werken is. Ook dat lijkt me niet iets waar de gemiddelde elektricien vaak tegenaan loopt maar goed te weten dat het kan! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Arator schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 15:02:
[...]

Ik denk dat je dan moet kijken naar combihamers, daarvan kan je bij sommige toestellen de boorkoppen verwisselen. Bij mijn Makita gaat dat zelfs zonder gereedschappen, gewoon knopje omdraaien en de kop komt los. Mijn toestel is wel een giga apparaat, maar vooral omdat ik er eentje heb op accu's. De toestellen op 230v zijn veel lichter en kleiner.
Dat was niet wat hij bedoelde. Hij doelde op het gebruik van de SDS boortjes die hij al heeft in een normale (klop)boormachine met snelspankop.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vliegvlug schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:10:
Nieuwe aanwinst! :*)
Kraftform Kompakt VDE 16 Torque 1,2-3,0 Nm extra slim 1

[Afbeelding]

Ik had nog geen VDE schroevendraaiers en voor het aanpakken van de groepenkast is het fijn om de klemmen op het juiste moment te kunnen aandraaien. :)

Ze doen er ook nog een Tool Rebels sticker bij en een Velcro plakker met daarbij een heuse handleiding met aanbevelingen en waarschuwingen, een belangrijk stukje Velcro blijkbaar. :P

Wat ik ook een mooi detail vind is dat je aan de buitenkant van de rol al kan zien welke tool er in zit.
En een meetrapport van de momentschroevendraaier mag natuurlijk ook niet ontbreken:

[Afbeelding]

Heb wel een beetje medelijden met dhr/mevr Cahová, de tester, die in een testruimte van bijna 28 graden Celsius zijn/haar werk moet doen...

Iemand enig idee waarom die tests op zo’n hoge temperatuur gedaan worden, lijkt me toch niet de normale werktemperatuur van de gemiddelde elektricien :?

Nu staat er in de folder die erbij zit ook dat ze het handvat testen op klappen bij -40 graden Celsius zodat er dan nog veilig mee te werken is. Ook dat lijkt me niet iets waar de gemiddelde elektricien vaak tegenaan loopt maar goed te weten dat het kan! :+
Cahová Is een Tsjechische achternaam, dus ik gok gewoon een arbeidsmigrant die ergens in Duitsland voor weinig onder niet zo heel denderende omstandigheden werk zit te doen.
Het was hier op 7 juli ca 20 graden max, Duitsland zal iets warmer zijn geweest. Fabriekshal zonder airco en dan zit je zo op 27 graden. Heeft denk ik niks te maken met vereiste testomstamdigheden, het was gewoon zo.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:27
Iemand een idee waar de Dewalt DWX723 in Europa te koop is? Kan hem alleen in Amerika vinden. (voor schoonbroer, hij heeft hem op het werk en wil hem privé ook voor zijn verjaardag hebben. Alleen kan ik hem nergens vinden.)

Edit: Betreft een standaard voor een afkortzaag.

[ Voor 10% gewijzigd door Goof2000 op 09-08-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:39
Goof2000 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:52:
Iemand een idee waar de Dewalt DWX723 in Europa te koop is? Kan hem alleen in Amerika vinden. (voor schoonbroer, hij heeft hem op het werk en wil hem privé ook voor zijn verjaardag hebben. Alleen kan ik hem nergens vinden.)

Edit: Betreft een standaard voor een afkortzaag.
Waarschijnlijk hebben ze het in Europa een ander type nummer gegeven. Het lijkt de DE7023 te zijn, die komt qua afmetingen en gewicht overeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:27
microcuts schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Waarschijnlijk hebben ze het in Europa een ander type nummer gegeven. Het lijkt de DE7023 te zijn, die komt qua afmetingen en gewicht overeen.
Dat is niet helemaal zo, begreep ik, de DWX723 is langer en handiger vanwege draaiknoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hobbez86
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:41
Solomon schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:34:
Ik heb recentelijk zo'n Turbo Cyclone gekocht voor m'n Kärcher WD6. Nou kwam ik er achter dat de cyclone 50(?)mm aansluitingen heeft en m'n Kärcher heeft 35mm slangen.

Ik denk er over om op de turbo cyclone verloopstukken te plaatsen. Is dat de beste oplossing? Met een 50mm slang werken lijkt me een slecht idee vanwege de te lage luchtsnelheid met dit het vermogen van m'n stofzuiger.
Heb zelf een oude Makita VC2010L (zal vergelijkbare specs hebben als jouw Kärcher) waar ik m.b.v. van wat PVC*) stukken en 50 mm slangen een cycloon aan kan hangen. De originele ~35 mm stofzuigerslang kan ik er ook op zetten om de normale hulpstukken (zuigbuis + vloermond) te kunnen gebruiken. Werkt prima; meeste troep komt in de cycloon terecht. Als ik spijkers, steentjes en andere zware dingen opzuig hebben die wel de neiging te blijven hangen bij de overgang van 35 mm naar 50. Zou wat dat betreft beter zijn om de 35 slang direct op de cycloon te zetten (verbinding tussen stofzuiger en cycloon wel 50 mm).

*) passend gemaakt met hetelucht föhn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtyxiqSUWJpAog-GX21Af7GTqVU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82e1F0Bta2QYBCjrMiVcGnpk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 15:39
ione schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 23:44:
[...]

Dat er bij de groene van die klemmen worden meegeleverd heeft geen meerwaarde ten opzichte van de blauwe? Gebruik je ‘m met een statief of iets anders als klemmen?
Ben nog in dubio welke ik ga bestellen. Rode laser is op zich geen bezwaar aangezien ik het voornamelijk binnen zal gebruiken.
Die kunnen handig zijn. Ik gebruik inderdaad een statief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:36:
[...]

Oeps, sorry, paar dagen druk...
Mijn bovenfrees is een Bosch POF1400, de kantenfrees een Makita DRT50. Ik vind de Bosch veel te lomp voor de meeste zaken, terwijl de Makita er (bij de meeste van mijn use cases) ook goed mee wegkomt. Het zal er inderdaad wel van afhangen wat je er mee van plan bent, maar frezen is zo veelzijdig... De 'inval' opties worden door mij eigenlijk weinig gebruikt, en voor de rest grijp je veel vlugger naar een handzaam kantenfreesje, dan een lompe bovenfrees - vind ik.

[...]

Boortje erin en dan aan de schacht meten inderdaad. Maar dan meet je ook de afwijking van het boortje.
Of aan de kop. Maar dan meet je ook de afwijking van de (buitenkant van de) kop :+

Mijne was aan de kop gemeten.
no worries :) goed om even je gebruik te lezen, dan snap ik je voorkeur voor de kantenfrees.

Ik gebruik de bovenfrees veel meer met de invalfunctie, meer dan een randje of kleine bewerking.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MTKTenKO8_Kga6TAb2pS8YKj3vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0R6xXmL8rCqjMm5PQeMMKw1n.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom ga ik ook nog even in op de pistoolgreep van bijv de Bosch, dat maakt een frees zoveel handzamer. Dan zit je qua gebruiksgemak een beetje er tussen in. Ook heb ik geen echt zware frees, de OF1010.

Neemt niet weg dat een kantenfreesje ook nog op mijn "nice to have"-wishlist staat hoor ;)

nog even een heads-up naar @Jellabie :)

@ boorkop : ok helder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Vliegvlug schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:10:

Ik heb bij een TD gewerkt die (o.a) thermokoppels/thermometers kalibreerde en justeerde.

Maar ik hoefde gelukkig niet bij die meters in het kneiterhete oliebad te zitten hoor :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:47

https://www.amazon.de/Bos...osch+g%2Caps%2C171&sr=8-3
Heb ik voor 146 besteld. Komt vrij regelmatig in de aanbieding. Dit jaar al 3 x geloof ik.
Daar zit inderdaad een verwisselbare kop bij, om tussen SDS en normale boren te wisselen.
Heb er al 25m2 loszittende dekvloer mee uitgekapt (was soms wel k*t als het 2cm dik was) en een berg gaatjes van 10mm mee geboord in beton en baksteen.

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 10-08-2020 14:28 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Nu heeft mijn Bosch boorhamer poef gedaan, daarna wat geknetter, wat langzaam draaien. Na openen blijkt dat het ontstoringsfilter het begeven heeft. Dit is uit elkaar gebarsten.
Als ik deze vervang, zou dan het euvel volledig verholpen zijn? Ik weet niet waarom dit filter poef heeft gedaan?

Verder wil ik het vet vervangen in de machine van het tandwiel gedeelte. Kan ik daar lagervet voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:11

timovd

Voorsprong door techniek

Hoe verhoudt zo'n VDE schroevendraaier van de Hornbach (https://www.hornbach.nl/s...elig/6165808/artikel.html) zich tot een Gedore of Wera (of zelf Fluke) zich? Zijn de punten van de schroevendraaiers over 20 jaar nog steeds sterk genoeg om een schroef goed vast te draaien? Ik zal denk ik de PH2 (of Pozi2) het meest gebruiken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

timovd schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:23:
Hoe verhoudt zo'n VDE schroevendraaier van de Hornbach (https://www.hornbach.nl/s...elig/6165808/artikel.html) zich tot een Gedore of Wera (of zelf Fluke) zich? Zijn de punten van de schroevendraaiers over 20 jaar nog steeds sterk genoeg om een schroef goed vast te draaien? Ik zal denk ik de PH2 (of Pozi2) het meest gebruiken.
Ik dacht dat Witte best aardige schroevendraaiers maakt. Voor mijn gevoel is Wera niet zoveel duurder dat ik erover nadenk, en dus uiteindelijk gewoon Wera bestel.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Witte is een echt schroevendraaier merk, net als Wera. Zeker op niveau van Wera, qua kwaliteit. Ik geloof dat een serie van Stahlwille schroevendraaiers ook ingekocht zijn van Witte.

Gedore (blauw) zou ik kopen om de sleutels en doppen, niet om de schroevendraaiers.

Fluke ken ik van de multimeters, niet van de schroevendraaiers.

PB Swiss is de top voor schroevendraaiers.

Hoe een schroevendraaier zich zal houden over 20 jaar hangt af van het gebruik. Bits zijn bv. verbruiksgoederen, en als je een schroevendraaier net zoveel zou gebruiken als een bit in een schroefmachine, mag je er van uit gaan dat die ook gaat slijten, ongeacht de kwaliteit. Dat gezegd hebbende, PB Swiss geeft gewoon levenslange garantie op hun schroevendraaiers, dus mag aannemen dat dat wel een levenlang mee gaat bij normaal gebruik.

Als je gewoon schroeven koopt, is het waarschijnlijk allemaal PZ2 of torx. PH2 kom je wel regelmatig tegen, maar is niet wat je in de bouwmarkt koopt, over het algemeen.

Als je een VDE schroevendraaier als enige set wilt gebruiken, zou ik zeker kijken naar een set met isolatie die verjongd naar de kling toe, zoals de isolatie in bv. deze klingenset. Anders gaat onvermijdelijk die isolatie een keer in de weg zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vind VDE niet per se lekker werken, ook omdat je die isolatie om de steel juist wel heel wil houden.
Waarom niet gewoon een net setje voor gewoon werk en een paar VDE schroevendraaiers voor je meterkastwerk?

offtopic:
* Boudewijn heeft een 12 (oid) delige set van Wera, met 2 stuks VDE en een spanningzoeker. De rest voldoet prima.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 10-08-2020 22:12 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:25
Zijn de punten van de schroevendraaiers over 20 jaar nog steeds sterk genoeg om een schroef goed vast te draaien?
20 jaar is erg lang voor een schroevendraaier, ik zou de allerduurste kopen en hopen dat die zo lang mee gaan. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Hoe staan de meningen tegenwoordig over haakse slijpers op batterijen?
Zou ik er eentje op batterijen kopen of toch een klassieke met draad?
Die DeWalt die hier eerder ter sprake kwam lijkt me wel veilig genoeg om vanuit te gaan dat de job gemakkelijk lukt, maar ik heb niets met het ecosysteem van DeWalt, behalve dan een afkortzaag...
Ik zit volledig in Makita en Festool (en dan vooral Festool eigenlijk).
Ik heb vooral veel te maken met hout, maar voor leidingen door te slijpen in mijn gebouw van 2 verdiepingen heb ik wel iets degelijks nodig.
En ik heb laatst dit met een slijptol moeten proper maken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7HzIWOX.png?1
En aangezien Makita belachelijk veel modellen heeft, neig ik meer naar de Festool variant

Heb liever zo weinig mogelijk draden, voor meer bewegingsvrijheid, maar ik denk dat ik daar misschien iets te ver in ga.. :P
Bosch lijkt me ook wel leuk (maar dan wel met draad)

Is trouwens niet om sleuven mee te maken.
Daarvoor heb ik een dubbele sleuvenfrees (zoiets als dit)

[ Voor 13% gewijzigd door bottom line op 10-08-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

henkie196 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:52:
[...]

Witte is een echt schroevendraaier merk, net als Wera. Zeker op niveau van Wera, qua kwaliteit. Ik geloof dat een serie van Stahlwille schroevendraaiers ook ingekocht zijn van Witte.

Gedore (blauw) zou ik kopen om de sleutels en doppen, niet om de schroevendraaiers.

Fluke ken ik van de multimeters, niet van de schroevendraaiers.

PB Swiss is de top voor schroevendraaiers.

Hoe een schroevendraaier zich zal houden over 20 jaar hangt af van het gebruik. Bits zijn bv. verbruiksgoederen, en als je een schroevendraaier net zoveel zou gebruiken als een bit in een schroefmachine, mag je er van uit gaan dat die ook gaat slijten, ongeacht de kwaliteit. Dat gezegd hebbende, PB Swiss geeft gewoon levenslange garantie op hun schroevendraaiers, dus mag aannemen dat dat wel een levenlang mee gaat bij normaal gebruik.

Als je gewoon schroeven koopt, is het waarschijnlijk allemaal PZ2 of torx. PH2 kom je wel regelmatig tegen, maar is niet wat je in de bouwmarkt koopt, over het algemeen.

Als je een VDE schroevendraaier als enige set wilt gebruiken, zou ik zeker kijken naar een set met isolatie die verjongd naar de kling toe, zoals de isolatie in bv. deze klingenset. Anders gaat onvermijdelijk die isolatie een keer in de weg zitten.
Een beetje fatsoenlijke schroevendraaier kun je dan ook gewoon slijpen. Al heb ik het idee dat dat tegenwoordig nauwelijks meer gedaan wordt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:06:
Een beetje fatsoenlijke schroevendraaier kun je dan ook gewoon slijpen. Al heb ik het idee dat dat tegenwoordig nauwelijks meer gedaan wordt.
Bij een sleuf schroevendraaier kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je die kunt slijpen. Misschien ook met een PH, alhoewel ik me afvraag of de pasvorm dan naderhand nog zo goed is. PZ wordt met dat tussenrib lastig te slijpen. Torx hebben we het dan nog maar even niet over.

M'n schoonvader heeft wel een PH schroevendraaier bijgeslepen, is ondertussen meer een priem. Was mogelijk ook de bedoeling, ik weet het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:27

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

bottom line schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 22:56:
Die DeWalt die hier eerder ter sprake kwam lijkt me wel veilig genoeg om vanuit te gaan dat de job gemakkelijk lukt, maar ik heb niets met het ecosysteem van DeWalt, behalve dan een afkortzaag...
Ik heb vooral veel te maken met hout, maar voor leidingen door te slijpen in mijn gebouw van 2 verdiepingen heb ik wel iets degelijks nodig.
[Afbeelding]
En aangezien Makita belachelijk veel modellen heeft, neig ik meer naar de Festool variant

Heb liever zo weinig mogelijk draden, voor meer bewegingsvrijheid, maar ik denk dat ik daar misschien iets te ver in ga.. :P

Voor de echte powerrrr heb je de makita xgt (36/40v) lijn, of de bosch biturbo lijn.
https://www.makita.nl/artikel/ga013gz.html
https://www.bosch-profess...s/gws-18v-15-c-06019H6000

De bosch is 18V, maar dan heb je wel de 8ah procore accu nodig om de power te kunnen gebruiken. Voordeel is de uitwisselbaarheid van de accu's, al wordt dat iets beperkt doordat de biturbo machines alleen op volle kracht gaan bij de grote accu's. De makita is een nieuw accu's systeem. De enige compatibiliteit is een verloop je om je 18v accu's te kunnen laden op de nieuwe lader.

Dewalt heeft de 54v flexvolt slijper, niet bekend mee...

Ik heb ervaring met een 'normale' 18v bosch. Werkt prima, minder krachtig dan een met draad. Maar dat maakt de bewegingsvrijheid voor mij meer dan goed. Staat nog op mijn wensenlijst voor thuis.. Die biturbo van bosch claimt 1600 watt te kunnen leveren.. Zal wel snel door de accu heen gaan, maar de kracht heb je dan wel.

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 11-08-2020 08:01 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:33
[Afbeelding]

Sinds ik een haakse slijper op accu heb gebruik ik de bedrade eigenlijk alleen nog als ik steen moet slijpen. Wat een verademing om zonder draad te kunnen slijpen! Moet ik er wel bij zeggen dat ik er regelmatig gebruik van maak maar bijna nooit in de garage, en dat de draad bij mij altijd te kort is en ik dus met verlengsnoer moet werken. Als je het apparaat voornamelijk op 1 plek gebruikt waar stroom voorhanden is zou ik lekker een bedrade versie kopen. Goedkoper, meer kracht en de energievoorziening is over 20 jaar nog steeds voorhanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]
[...]
Het aantal 18V 125mm modellen wordt al wat overzichtelijker zodra je de keuze hebt gemaakt voor welk soort schakelaar je wilt (veiligheidsschakelaar waar je in knijpt, of een vastzetschakelaar (schuifje bovenop)).

Belangrijkste keuzes die dan overblijven: wel/geen instelbaar toerental, wel/geen rem, wel/geen kickback beveiliging (elektronisch).

2x18V of XGT 40V lijkt me overkill voor af en toe een leidinkje doorslijpen en wat afbraam/staalborstel werk.

Ik heb zelf een DGA513, dat bevalt prima.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Vers van de pers:

Best Cordless Tracksaw Head-to-Head Comparison

Bosch GKT 18V-20GC
DEWALT DCS520ST1
Festool TSC 55 REB
Mafell MT55 18M
Makita XPS02PTJ

[ Voor 15% gewijzigd door lampie1979 op 11-08-2020 09:19 ]

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

[Afbeelding]

Ik heb zelf een Bosch GWS 7-125 en een Bosch GWS 18-125 V-LI.

Ik gebruik ze beide voor verschillende zaken. Even snel wat afbramen of wat klein kortstondig slijpwerk pak ik de accuversie. Lekker mobiel, geen gedoe met verlengsnoeren etc. Sta ik langere tijd op dezelfde plek dan pak ik de tol met draad, die heeft toch meer kracht, zeker langer achter elkaar, en hoef ik geen accu's te wisselen. Eigenlijk het enige apparaat dat ik in zowel 18v als 230v heb, gebruik ze beide regelmatig.

Groetjes Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 11:49
[Afbeelding]

Heb zelf ook alleen maar Makita 18v gereedschap. Waaronder een DGA504 en daar heb ik vorig weekend stenen vensterbanken mee op maat lopen slijpen. Gaat prima, enige nadeel van zo hard werken is dat je snel door je accu heen bent (voor 4 stukken met een strekkende lengte van zo'n 2m toch 2 5ah accu's verbruikt) en daar kan mijn enkele oplader niet tegenaan laden. Wel super handzaam en relaxed met koptelefoon op aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ben al een hele tijd in de race voor een goede aangedreven excenterschuurmachine.
kandidaten:
- Bosch GET 75-150 (omdat ie in reviews goed concurreert met de Festool Rotex)
- Mirka Deros 5650CV (omdat men er zo lyrisch over is vooral wegens het lage gewicht)
- Festool Rotex 150

Ik vind de Rotex eigenlijk te duur, zeker vergeleken met de bosch die voor 350 te kopen moet zijn. De mirka lukt met goed zoeken naar verwachting voor 400. de Festool komt boven de 600.. Ik gebruik hem niet dagelijks en niet professioneel. Dus daarvoor hoef ik de garantie en service van Festool niet.

Nu zag ik dat er ook een Mirka Deros 650CV is (dus zonder de 5 aan het begin van de cijfertjes). Kan nergens vinden wat het verschil is, behalve dat hij een stukje goedkoper is dan de 5650CV.
Iemand enig idee wat het verschil is tussen de 5650 en de 650?

Heb geen haast met de aankoop, dus kan rustig aanbiedingen afwachten. Begin van t nieuwe jaar moet hij binnen zijn..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:14

Denko

|{ing Øf ßlitz

Het scheelt 5 euro (en dan heb je nog 1 schroevendraaier meer).

Ik heb het toenertijd daardoor gewoon lekker bij Wera gehouden.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
prein2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:49:
Ben al een hele tijd in de race voor een goede aangedreven excenterschuurmachine.
kandidaten:
- Bosch GET 75-150 (omdat ie in reviews goed concurreert met de Festool Rotex)
- Mirka Deros 5650CV (omdat men er zo lyrisch over is vooral wegens het lage gewicht)
- Festool Rotex 150

Ik vind de Rotex eigenlijk te duur, zeker vergeleken met de bosch die voor 350 te kopen moet zijn. De mirka lukt met goed zoeken naar verwachting voor 400. de Festool komt boven de 600.. Ik gebruik hem niet dagelijks en niet professioneel. Dus daarvoor hoef ik de garantie en service van Festool niet.

Nu zag ik dat er ook een Mirka Deros 650CV is (dus zonder de 5 aan het begin van de cijfertjes). Kan nergens vinden wat het verschil is, behalve dat hij een stukje goedkoper is dan de 5650CV.

Heb geen haast met de aankoop, dus kan rustig aanbiedingen afwachten. Begin van t nieuwe jaar moet hij binnen zijn..
De Mirka is een heel andere machine dan de bosch/festool.
De Mirka is alleen een excentermachine, dus voor afwerken. De bosch/festool hebben beide een rotex-functie. Daarmee kan je onbenullig hard afnemen, bijna vergelijkbaar met een bandschuurmachine. Daarnaast hebben ze ook een excenterstand, net als de Mirka.
De prijs die je daarvoor betaalt, is dat die bosch en festool een andere vorm hebben en zwaarder zijn. De festool EC's zijn meer vergelijkbaar met die Mirka, qua gewicht en functionaliteit. Bosch heeft volgens mij niet iets direct vergelijkbaars.

Bedenk dus eerst goed wat je wilt, dan valt er vanzelf al wat af qua keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Mijn haakse slijper op accu van Makita is naast mijn slagschroevendraaier 1 van mijn fijnste aankopen geweest.
Ontzettend gemakkelijk om er snel even bij te pakken maar ook voor sloopwerkzaamheden is het bijzonder prettig om geen snoer te hebben.
Ik heb veel respect voor zo'n apparaat en het feit dat ik geen rekening hoef te houden met waar mijn snoer is scheelt een hoop.

Zorg wel voor wat hogere capaciteit accu's. 3ah is zo leeg. Uiteraard afhankelijk wat je ermee doet. Beetje ontroesten loopt wel los dan maar ga je er stevig hoekstaal of iets dergelijks mee doorslijpen dan is je 3ah accu zo leeg.

Waarom je voor Festool zou gaan is mij een raadsel. Net als boor en schroefmachines op accu van Festool is dat spul gewoon te duur wat je ervoor terug krijgt. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[Afbeelding]

Ik heb er al jaren 1 van makita, en is echt een zegen om erbij te hebben naast een 230v model. klein klusje blijft een klein klusje omdat je niet in de weer hoeft met verlengsnoeren e.d. ook handig op plekken waar je zo min mogelijk met 230v wil doen (op steiger in kruipruimte etc) maar voor het echte werk. en daar valt die balk schoonmaken ook onder gewoon niet aan beginnen. en lekker een 230v pakken.
vergis je trouwens niet in hoe goed makita is in het maken van slijptollen.

Bij accu is mijn ervaring ook dat waneer wat je door gaat slijpen iets knijpt (bv een oude gasbuis die iets onder spanning is opgehangen.) dan vraag je teveel van de accu en gaat het apparaat in de beveiliging. met 230v versie bagger je er zo doorheen. waarschijnlijk zal het met 2x 18v ook beter gaan, maar daar heb ik geen ervaring in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:34
Anoniem: 93986 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

Mijn haakse slijper op accu van Makita is naast mijn slagschroevendraaier 1 van mijn fijnste aankopen geweest.
Ontzettend gemakkelijk om er snel even bij te pakken maar ook voor sloopwerkzaamheden is het bijzonder prettig om geen snoer te hebben.
Ik heb veel respect voor zo'n apparaat en het feit dat ik geen rekening hoef te houden met waar mijn snoer is scheelt een hoop.

Zorg wel voor wat hogere capaciteit accu's. 3ah is zo leeg. Uiteraard afhankelijk wat je ermee doet. Beetje ontroesten loopt wel los dan maar ga je er stevig hoekstaal of iets dergelijks mee doorslijpen dan is je 3ah accu zo leeg.

Waarom je voor Festool zou gaan is mij een raadsel. Net als boor en schroefmachines op accu van Festool is dat spul gewoon te duur wat je ervoor terug krijgt. Maar dat is mijn mening.
Ik haat teveel aanbod ;)
Bij Festool is het duidelijk. Jij wilt dit doen, wij hebben daar dit apparaat voor, ergonomie is geweldig en alle mogelijke veiligheidsfuncties zitten erop. En desnoods nog 20tal (erg prijzige) gadgets om je ervaring / gemak te verbeteren.
Als je een schroefmachine wilt kopen bij Makita mag je eerst door het oerwoud zien te geraken waarmee je wilt starten. En moest ik Festool ooit beu zijn, dan is de 2de hands markt daar net wat makkelijker dan bij Makita geloof ik.
Mijn Festool assortiment zijn enkel zagen en schuurmachines momenteel. De rest maakt me niet echt uit welk merk.

Heb trouwens net de DGA513 besteld :9

[ Voor 4% gewijzigd door bottom line op 11-08-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 16:16

Nhz

Deventer

Raymond schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

De Mirka is alleen een excentermachine, dus voor afwerken. De bosch/festool hebben beide een rotex-functie. Daarmee kan je onbenullig hard afnemen, bijna vergelijkbaar met een bandschuurmachine. Daarnaast hebben ze ook een excenterstand, net als de Mirka.
De prijs die je daarvoor betaalt, is dat die bosch en festool een andere vorm hebben en zwaarder zijn. De festool EC's zijn meer vergelijkbaar met die Mirka, qua gewicht en functionaliteit. Bosch heeft volgens mij niet iets direct vergelijkbaars.

Ik heb de Festool ETS 125, een heel erg fijne random orbit schuurmachine. Een enorm fijn machientje, ligt goed in de hand, weinig getril waardoor je er lang mee kan schuren.

Ben nog wel in de markt voor een Festool RO 150, maar die is me op dit moment nog iets te duur. Ding is echter niet te vergelijken met de ETS 125, waar de ETS een machientje is, is de RO 150 is een machine. Heb er onlangs eens mee mogen werken en dat ding kan voor mijn gevoel met een korrel 180 alsnog 4x zo snel materiaal afnemen als de ETS met korrel 40.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Raymond schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:09:
[...]

Oh, ik dacht dat de mirka ook een rotex machine was! Nou, dan valt die eigenlijk af en blijft de Bosch over..

En ja het moet echt een aangedreven excenter zijn.. usecase: 100 lagen antifouling van de boot af, dek volledig kaalschuren etc. De werkzaamheden worden nu zo omvangrijk dat ik het niet meer kan maken om de rotex van vrienden te lenen...

[ Voor 12% gewijzigd door prein2 op 11-08-2020 10:43 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:30:
Oh, ik dacht dat de mirka ook een rotex machine was! Nou, dan valt die eigenlijk af en blijft de Bosch over..

En ja het moet echt een aangedreven excenter zijn.. usecase: 100 lagen antifouling van de boot af, dek volledig kaalschuren etc. De werkzaamheden worden nu zo omvangrijk dat ik het niet meer kan maken om de rotex van vrienden te lenen...
Een Rupes EK150 kan dan ook een alternatief zijn? Voor grote oppervlakken is er ook een versie met een 200mm zool.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:37
Voor wie nog Bosch blauw zoekt bij onze gamma (Veenendaal) gaat groot gedeelte er tegen 50% eruit. De verleiding was groot maar heb toch maar het laten staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3Qcn4cGq9UjeG_K98kgZhKXz-o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVGMdKnV3GJcqTTu0zJ419ne.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
prein2 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:49:
https://www.mirka.com/Mir...cuum-Orbit-50-MID6502022/
https://www.mirka.com/Mir...bit-50-Case-MID5650202CA/

Die met die 5 erbij heeft een verwisselbare pad, zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Jan-man schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 11:45:
Voor wie nog Bosch blauw zoekt bij onze gamma (Veenendaal) gaat groot gedeelte er tegen 50% eruit. De verleiding was groot maar heb toch maar het laten staan.

[Afbeelding]
Van laatst was er ook al iemand die dat zei in dit topic. Helaas nog niet zo'n geluk gehad bij mijn vestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

henkie196 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:37:
[...]

Bij een sleuf schroevendraaier kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je die kunt slijpen. Misschien ook met een PH, alhoewel ik me afvraag of de pasvorm dan naderhand nog zo goed is. PZ wordt met dat tussenrib lastig te slijpen. Torx hebben we het dan nog maar even niet over.

M'n schoonvader heeft wel een PH schroevendraaier bijgeslepen, is ondertussen meer een priem. Was mogelijk ook de bedoeling, ik weet het niet.
Kruis / PZ is idd wat lastiger. Hier zie je hoe je een platte kop en een kruiskop kunt doen. Voor een PZ kan ik me voorstellen dat je iets meer moet vijlen :)
https://www.geredgereedsc...napt-op/schroevendraaier/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
The Eagle schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:04:
[...]

Kruis / PZ is idd wat lastiger. Hier zie je hoe je een platte kop en een kruiskop kunt doen. Voor een PZ kan ik me voorstellen dat je iets meer moet vijlen :)
https://www.geredgereedsc...napt-op/schroevendraaier/
Dat lijkt me alleen te werken met oud gereerdschap, dat niet gehard is. Nieuwe schroevendraaiers hebben geharde punten, dus die kan je net zo slecht slijpen als nieuwe handzagen, met geharde tanden.

En daarnaast kan het ook gewoon niet uit: Een PB-swiss schroevendraaier koop je los voor 10-15 euro. Dat zijn dure schroevendraaiers. Zelfs voor dat geld loont het niet om te slijpen, imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
lampie1979 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:18:
Vers van de pers:

Best Cordless Tracksaw Head-to-Head Comparison

Bosch GKT 18V-20GC
DEWALT DCS520ST1
Festool TSC 55 REB
Mafell MT55 18M
Makita XPS02PTJ

[YouTube: Best Cordless Tracksaw]
Die uitslag was eigenlijk wel wat ik er van verwachtte.

- Mafell is zelfs als je de prijs meeneemt niet te kloppen;
- Makita biedt meer power dan de rest;
- Festool is goed maar biedt minder prijs/kwaliteit dan Makita; en de
- Bosch komt tekort (iemand hier linkte dat Bosch forum met alle kritiek)
- DeWalt bungelt net als bij de bedrade versie een beetje onderaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Ik heb een simpele tank-loze compressor (Woodstar CP16) om wat dingen schoon te kunnen blazen/banden oppompen e.d. Dit gaat prima, maar na een paar minuten warmt de compressor op waardoor de lucht die eruit komt vrij veel vocht bevat door het samenpersen/condenseren. Als ik op m'n hand blaas dan wordt deze best vochtig. Voor gereedschap/elektronica schoonblazen is dit niet zo fijn. Ik heb begrepen dat in grotere installaties dit door middel van een water-/olieafscheider wordt voorkomen.

Ik hoef er niet mee te airbrushen of duikflessen vullen ofzo, 100% kurkdroge lucht is dus geen vereiste. Zou een simpele waterafscheider zoals deze voor tussen het blaaspistool en de slang werken?
Hoe werkt zo'n ding technisch gezien? Ik zie een aftap nippeltje zitten, daarmee zul je het opgevangen vocht kunnen aftappen. Maar hoe zorgt zo'n dingetje dat hij het vocht 'vangt' ?

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2020 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:22
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:23:
Ik heb een simpele tank-loze compressor (Woodstar CP16) om wat dingen schoon te kunnen blazen/banden oppompen e.d. Dit gaat prima, maar na een paar minuten warmt de compressor op waardoor de lucht die eruit komt vrij veel vocht bevat door het samenpersen/condenseren. Als ik op m'n hand blaas dan wordt deze best vochtig. Voor gereedschap/elektronica schoonblazen is dit niet zo fijn. Ik heb begrepen dat in grotere installaties dit door middel van een water-/olieafscheider wordt voorkomen.

Ik hoef er niet mee te airbrushen of duikflessen vullen ofzo, 100% kurkdroge lucht is dus geen vereiste. Zou een simpele waterafscheider zoals deze voor tussen het blaaspistool en de slang werken?
Hoe werkt zo'n ding technisch gezien? Ik zie een aftap nippeltje zitten, daarmee zul je het opgevangen vocht kunnen aftappen. Maar hoe zorgt zo'n dingetje dat hij het vocht 'vangt' ?
Wellicht kun je voor het fijnere/elektronica werk gewoon wat persluchtbusjes halen bij de Action?

Edit: Slecht advies, die busjes zijn erg slecht voor het milieu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
B-lex schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

Wellicht kun je voor het fijnere/elektronica werk gewoon wat persluchtbusjes halen bij de Action?
offtopic:
Laten we daar maar niet over beginnen ;) True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"

TL;DR: Er zit/zat R134a gas in die busjes, ook wel bekend als het koelmiddel in de airco van je auto/split-unit. In feite een regelrecht milieudelict om zo'n spuitbus leeg te spuiten.

Geen idee of ze nog steeds R134a gebruiken in die busjes gezien de prijzen van koelmiddel de laatste jaren flink hoger zijn geworden om fabrikanten aan te sporen naar milieuvriendelijkere varianten uit te wijken.

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 11-08-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:51
Framoes schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

Die uitslag was eigenlijk wel wat ik er van verwachtte.

- Mafell is zelfs als je de prijs meeneemt niet te kloppen;
- Makita biedt meer power dan de rest;
- Festool is goed maar biedt minder prijs/kwaliteit dan Makita; en de
- Bosch komt tekort (iemand hier linkte dat Bosch forum met alle kritiek)
- DeWalt bungelt net als bij de bedrade versie een beetje onderaan
En dan komt Makita ook nog eens met een grotere invalzaag, de XSH10

YouTube: Makita 9 1/4" 36V Track Saw!!! Toolsday

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:22
ThinkPadd schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

offtopic:
Laten we daar maar niet over beginnen ;) True in "Goedkope perslucht om te de-dusten"

TL;DR: Er zit/zat R134a gas in die busjes, ook wel bekend als het koelmiddel in de airco van je auto/split-unit. In feite een regelrecht milieudelict om zo'n spuitbus leeg te spuiten.

Geen idee of ze nog steeds R134a gebruiken in die busjes gezien de prijzen van koelmiddel de laatste jaren flink hoger zijn geworden om fabrikanten aan te sporen naar milieuvriendelijkere varianten uit te wijken.
Heb even gegoogeld, zit inderdaad R134a in die busjes van de Action. Bi-zar.... nooit geweten. Het zou wat mij betreft per direct uit de handel moeten worden gehaald. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09-05 22:55
Ik ben op zoek naar een Accuboormachine. Ik heb een oude boormachine met snoer, maar die werkt niet meer.

Ik leende van de week een accuboormachine van de buurman en vond dat echt ideaal. Ik ben geen klusser maar wil wel graag goede spullen hebben en wil vaker dingen zelf gaan fixen.

Budget daarom max 300 euro.

Het lijkt mij handig als er:

- een koffer bij zit
- boortjes in de koffer
- een extra accu
- ik ook kan schroeven ermee
- optioneel door beton kan boren

Beton boren moet ik volgens mij een boorhamer voor hebben. Gelukkig heb ik geen beton in mijn huis maar als het toch mogelijk is, is dat handig.

Ik las ook dat tegenwoordig een kliksysteem beter is met boren. Ik wil wel gewoon moeiteloos door mijn stenen muren kunnen boren (binnen/buiten)

Ik denk eerlijk gezegd dat veel apparaten voldoen aan mijn wensen, net topic gezocht en lijkt me dat een 18v Mokita prima is alleen zijn er diverse soorten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:33
TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:47:
Ik ben op zoek naar een Accuboormachine. Ik heb een oude boormachine met snoer, maar die werkt niet meer.

Ik leende van de week een accuboormachine van de buurman en vond dat echt ideaal. Ik ben geen klusser maar wil wel graag goede spullen hebben en wil vaker dingen zelf gaan fixen.

- een koffer bij zit
- boortjes in de koffer
- een extra accu

Beton boren moet ik volgens mij een boorhamer voor hebben. Gelukkig heb ik geen beton in mijn huis maar als het toch mogelijk is, is dat handig.

Ik las ook dat tegenwoordig een kliksysteem beter is met boren. Ik wil wel gewoon moeiteloos door mijn stenen muren kunnen boren (binnen/buiten)

Ik denk eerlijk gezegd dat veel apparaten voldoen aan mijn wensen, net topic gezocht en lijkt me dat een 18v Mokita prima is alleen zijn er diverse soorten?
Ik zou eerder losse kwaliteitsboren kopen ipv meegeleverde accessoires. Ook een losse boorhamer (simpele met 2-3Joule moet voldoende zijn als je niet veel hoeft te boren) en een compacte accuboor lijkt me beter.

Ik weet dat er van Bosch een SDS Boorhamer voor hun 18 volt systeem is die vrij goed schijnt te zijn (GFA 18-H SDS adapter) maar dat zal krap worden met je budget en andere vereisten.

Ik zou even in dit topic zoeken dan krijg je denk ik wel een beter idee wat er hier zoal aangeraden wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-05 11:12

- een koffer bij zit
- boortjes in de koffer
- een extra accu

Je bent op zoek naar een apparaat wat niet bestaat. Kies twee van de drie:

Wil je boren in hout/steen en schroeven kies een Accuklopboormachine (Makita DHP484/483)
Wil je boren in beton en boren in hout en steen kies een Boorhamer of en Combihamer als je ook wilt beitelen (Makita DHR171)
Wil je boren in hout en schroeven kies een Accuboormachine (Makita DDF484/483)

Één machine die al het bovenstaande kan bestaat helaas niet.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Davidshadow13 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Je bent op zoek naar een apparaat wat niet bestaat. Kies twee van de drie:

Wil je boren in hout/steen en schroeven kies een Accuklopboormachine (Makita DHP484/483)
Wil je boren in beton en boren in hout en steen kies een Boorhamer of en Combihamer als je ook wilt beitelen (Makita DHR171)
Wil je boren in hout en schroeven kies een Accuboormachine (Makita DDF484/483)

Één machine die al het bovenstaande kan bestaat helaas niet.
dan idd gewoon de 1e (accukklopboormachine). de DHP484 is wel erg duur. Zo maar even langs de toolstation rijden kijken wat ze adviseren

hoewel deze 300 euro is. https://www.gereedschapce...bsdHONRrWPiAaAo1sEALw_wcB

maar ander type? DHP484RTJ ipv DDF484

[ Voor 17% gewijzigd door TweakerVincent op 11-08-2020 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Jan-man knap dat je je ingehouden hebt _/-\o_
Alsjemenou schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:04:
[...]

Van laatst was er ook al iemand die dat zei in dit topic. Helaas nog niet zo'n geluk gehad bij mijn vestiging.
ik ben naar de vestiging in Bussum gesjeesd voor een bouwlaser d:)b

maar meer luitjes hier hebben inderdaad wat blauws weten te scoren :)

Mijn lokale Gamma had ook niks in de uitverkoop 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:24

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

net als @Orion84 recent een DGA513 gekocht en uitermate tevreden ermee, de elektrische rem ervaar ik zeker als een meerwaard, apparaat heeft voor mij voldoende power.

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:22:
maar ander type? DHP484RTJ ipv DDF484
DHP is de klopboorversie van de DDF.

Als gewicht je niet uitmaakt (DHP is zwaarder) dan lekker voor de DHP gaan.

Er gaat commentaar komen dat de DHP "minder nauwkeurig" is, maar in jouw situatie is dat niet relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Raymond schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:50:
[...]

DHP is de klopboorversie van de DDF.

Als gewicht je niet uitmaakt (DHP is zwaarder) dan lekker voor de DHP gaan.

Er gaat commentaar komen dat de DHP "minder nauwkeurig" is, maar in jouw situatie is dat niet relevant.
Vraag is meer of ik neit veel te veel geld uit geef? Ik wil kwaliteit hebben ipv gare troep die ik normaal had. En zonder problemen door elke muur komen (behalve beton)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:52:
[...]

Vraag is meer of ik neit veel te veel geld uit geef? Ik wil kwaliteit hebben ipv gare troep die ik normaal had. En zonder problemen door elke muur komen (behalve beton)
Het meeste geld zit in de accus en oplader. Je zou ook nog voor de niet koolborstelloze variant kunnen gaan (DHP482) die is iets goedkoper en voor de DIY'er ga je die koolborstels nooit versleten krijgen en je accus toch ook niet leeg, of voor jouw budget ook nog een slagschroevendraaier erbij. Persoonlijk zou ik voor die laatste gaan, goede aanbieding. DHP482 heb ik zelf los gescoort voor 60 euro want ik had de accu's al.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Davidshadow13 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Het meeste geld zit in de accus en oplader. Je zou ook nog voor de niet koolborstelloze variant kunnen gaan (DHP482) die is iets goedkoper en voor de DIY'er ga je die koolborstels nooit versleten krijgen en je accus toch ook niet leeg, of voor jouw budget ook nog een slagschroevendraaier erbij. Persoonlijk zou ik voor die laatste gaan, goede aanbieding. DHP482 heb ik zelf los gescoort voor 60 euro want ik had de accu's al.
die laatste heeft alleen 3 amp accus ipv 5? verder ziet dat er ook goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Voor het boren van wat gaatjes en wat schroeven is 3Ah voldoende.
Ga je echt veel boren/schroeven achter elkaar, dan zal je wat hebben aan meer Ah's.

Zie ook YouTube: Makita Battery Tests | Run Time, Charge Time, Weights etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Klopt persoonlijk gebruik ik liever de 3Ah accus voor mijn boormachine en schroeftol vanwege het gewicht. 5Ah gebruik ik op Cirkelzaag en slijptol e.d. echt apparaten die meer vermogen vragen van de motor en dus baat hebben bij meer ampere. Zoals @Dr Pro al zegt voor DIY gebruik is 3Ah op een accuboormachine meer dan genoeg.

Zelfs als ik een hele dag bezig met met een schutting neerzetten. Dus hele tijd gaatjes boren en schroeven krijg ik die 3Ah niet leeg op het einde van de dag.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
Bij Makita zit er geen verschil in de 3-4-5ah accu's.
Alleen de 1-2ah accu's zijn kleiner en lichter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Top ik ga bestellen, de 484 voor 289 euro :D. Leuk en veel dank voor jullie tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:29
Ik heb niets dan lovende woorden voor m'n DHP484, m.i. een ideale van-alles-watmachine.

Denk er inderdaad wel aan dat bij Makita de 3, 4 en 5 Ah accu's allemaal even zwaar en groot zijn, alleen de prijzen verschillen.

[ Voor 43% gewijzigd door BrtH op 11-08-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Hoe lang gaan de accus mee? Bij weinig gebruik? kan ik bijvoorbeeld over 10 jaar gewoon nieuwe accu’s kopen als ze niet goed meer zijn of werkt dat niet zo?

(makita)

[ Voor 3% gewijzigd door TweakerVincent op 11-08-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:30
ione schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Is dit gewoon een originele Bosch Blauw? Of een ‘Ali’-variant.
Ik zag ook deze (Bosch Quigo III). Is ongeveer dezelfde prijsklasse. https://www.coolblue.nl/p...0vGw_gEAQYESABEgJI8fD_BwE

Is er iemand die één van de twee kan aanraden? Beter om het hier te kopen dan via AE?
Zojuist een Bosch Quigo III gekocht. Volgens de specs niet zo nauwkeurig als bijvoorbeeld een Bosch blauw (0,8mm t.o.v. 0,3), maar vind 5 tientjes een prima prijs voor iets wat ik voor een paar klusjes ga gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:24

A13X

Dude

TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:09:
Hoe lang gaan de accus mee? Bij weinig gebruik? kan ik bijvoorbeeld over 10 jaar gewoon nieuwe accu’s kopen als ze niet goed meer zijn of werkt dat niet zo?

(makita)
Dat is koffiedik kijken, lijkt erop dat makita er wel een stabiel platform van gaat maken maar garanties heb en krijg je niet.

Ik dacht 10 jaar geleden op het 18v platform van Dewalt in te haken, uiteindelijk veel minder van gekocht als ik in eerste instantie dacht. De accu zijn nog perfect maar het platform is hemelen, al kun je er wel een adapter voor krijgen voor de nieuwe accu's.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb nog geen problemen gehad met mijn oudste accu's (die zijn nu iets van 5 jaar oud denk ik).
Bij weinig gebruik?
Dat is met Li-ion niet zo'n probleem. Vroeger met NiCd wel (geheugen effect). Ze lopen ook niet echt vanzelf leeg.
kan ik bijvoorbeeld over 10 jaar gewoon nieuwe accu’s kopen als ze niet goed meer zijn of werkt dat niet zo?

(makita)
Dat is een beetje koffiedik kijken natuurlijk, maar bijvoorbeeld de oude typen Makita accu's worden nog steeds verkocht: https://www.toolnation.nl...12-volt-2-8-ah-ni-mh.html

Dus zeker voor een enorm platform als het huidige 18V LXT verwacht ik dat je daar voorlopig ook wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Orion84 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:15:
[...]
Ik heb nog geen problemen gehad met mijn oudste accu's (die zijn nu iets van 5 jaar oud denk ik).

[...]
Dat is met Li-ion niet zo'n probleem. Vroeger met NiCd wel (geheugen effect). Ze lopen ook niet echt vanzelf leeg.

[...]
Dat is een beetje koffiedik kijken natuurlijk, maar bijvoorbeeld de oude typen Makita accu's worden nog steeds verkocht: https://www.toolnation.nl...12-volt-2-8-ah-ni-mh.html

Dus zeker voor een enorm platform als het huidige 18V LXT verwacht ik dat je daar voorlopig ook wel goed zit.
ok mooi om te lezen dat ze niet zomaar leeglopen.

Andere noob vraag, ik weet niet zeker of ik een leidingzoeker nodig heb? Lijkt me niks om onder stroom of een lekkage te veroorzaken. Gebruiken jullie vaak zo’n leidingzoeker of gewoon gaan?

Zoja welke is dan goed om te kopen? Net op bol.com zitten zoeken maar vind het maar lastig omdat het varieert van 5 sterren en dan toch nog een zooi 1 sterren. Wat is dan nog goed... lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
thanks ga hem niet kopen, drama met false-positives. Dan maar hopen dat het goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Drama met false positives? Wat een vreemde conclusie.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
8088 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:48:
Drama met false positives? Wat een vreemde conclusie.
:P. Ga maar even wat youtubes kijken waar leidingen enzo meestal liggen. Denk waardevoller dan zo’n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsC
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 09-05 08:22
TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:51:
[...]

:P. Ga maar even wat youtubes kijken waar leidingen enzo meestal liggen. Denk waardevoller dan zo’n ding.
Hier de verbouwing ook zonder leidingzoeker gedaan.
opzicht ging dat wel goed met wat logisch nadenken en soms wat kappen met de hand voor de zekerheid.
Al werd het ook 1 keer spontaan donker :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:33
Voor een nieuw project (kapschuur) moet ik dakplaten op maat maken. Ik dacht dat te doen met mijn mooie draadloze makita haakse slijper, maar dat schijnt niet de bedoeling te zijn. Er moet volgens de leverancier gebruik gemaakt worden van een 'knabbelschaar'. Wat raden jullie aan? Knipex heeft zoiets: https://www.toolmax.nl/kn...onentengrepen-280-mm.html . Makita heeft https://www.makita.nl/artikel/jn1601.html, maar dat is veel te gortig.

Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Eenmalig gebruik? 3x goed meten en een elektrische knabbelschaar huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
abbeyrules schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:20:
Voor een nieuw project (kapschuur) moet ik dakplaten op maat maken. Ik dacht dat te doen met mijn mooie draadloze makita haakse slijper, maar dat schijnt niet de bedoeling te zijn. Er moet volgens de leverancier gebruik gemaakt worden van een 'knabbelschaar'. Wat raden jullie aan? Knipex heeft zoiets: https://www.toolmax.nl/kn...onentengrepen-280-mm.html . Makita heeft https://www.makita.nl/artikel/jn1601.html, maar dat is veel te gortig.

Wat raden jullie aan?
Als je een cirkelzaag hebt kan het ook met een metaalblad op laag toerental.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jadjong schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Als je een cirkelzaag hebt kan het ook met een metaalblad op laag toerental.
In 0,5mm met een getand blad? Dat lijkt me geen goed plan.
Hier ook een knabbelschaar geleend voor het op maat maken van damwand, werkt super!
Bij Makita is de accu versie wss een stuk goedkoper, zeker in het accuactieseizoen.

[ Voor 4% gewijzigd door bbbrumbrum op 11-08-2020 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:05

Woohooo

Smilie, James Smilie

TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 15:40:
Top ik ga bestellen, de 484 voor 289 euro :D. Leuk en veel dank voor jullie tips!
Hier heb je de (semi) opvolger 485 nog iets goedkoper > DDF485

[ Voor 15% gewijzigd door Woohooo op 11-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Woohooo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:48:
[...]

Hier heb je de (semi) opvolger 485 nog iets goedkoper > DDF485
dit is een ddF niet de h versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:05

Woohooo

Smilie, James Smilie

TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 21:08:
[...]

dit is een ddF niet de h versie.
DHP bedoel je? Was van week €260 op amazon.de, zit nu ook op €305.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Woohooo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:00:
[...]

DHP bedoel je? Was van week €260 op amazon.de, zit nu ook op €305.
heb nu prima prijs, zal vast ergens op internet voor 2 tientjes goedkoper zijn maar dat houd je altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

alaintje schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

https://www.amazon.de/Bos...osch+g%2Caps%2C171&sr=8-3
Heb ik voor 146 besteld. Komt vrij regelmatig in de aanbieding. Dit jaar al 3 x geloof ik.
Daar zit inderdaad een verwisselbare kop bij, om tussen SDS en normale boren te wisselen.
Heb er al 25m2 loszittende dekvloer mee uitgekapt (was soms wel k*t als het 2cm dik was) en een berg gaatjes van 10mm mee geboord in beton en baksteen.
ik heb de Bosch 20 2 gehaald bij Hornbach, leek mij ook goed te zijn maar valt mij tegen. Toch te weinig slagkracht. Heerlijk licht apparaat maar voor de betonmuren hier echt te licht. Kwam er niet door. Een Parkside boorhamer die ik ook had liggen (te leen) beukte zonder problemen de gaten in de muur. Zelfde boor gebruikt uiteraard :P beetje spijt van de aankoop nu, al kan hij als klopboormachine op stroom z'n ding doen. Denk zelf toch maar een Parkside erbij te halen voor de betongaten. Ben net verhuisd dus moet nog wel het e.e.a. geboord worden nu en later

https://www.hornbach.nl/s...boor/6094349/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:23

JT

VETAK y0

- een koffer bij zit
- boortjes in de koffer
- een extra accu

Bij Toolnation kun je een Bosch blauw kopen voor 200 waar je een normale 4ah accu en lader tijdelijk gratis bij krijgt en extra 4.0ah ProCore accu bij krijgt (https://www.toolstation.n...efboormachine-body/p83759) en er is ook een DeWalt met 65nm en 2 5ah accu's voor 199 (https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p80546)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
JT schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:01:
[...]

Bij Toolnation kun je een Bosch blauw kopen voor 200 waar je een normale 4ah accu en lader tijdelijk gratis bij krijgt en extra 4.0ah ProCore accu bij krijgt (https://www.toolstation.n...efboormachine-body/p83759) en er is ook een DeWalt met 65nm en 2 5ah accu's voor 199 (https://www.toolstation.n...schroefboormachine/p80546)
dank voor het meedenken maar ik heb vanmiddag al besteld. de 484

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

TweakerVincent schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:13:
[...]

dank voor het meedenken maar ik heb vanmiddag al besteld. de 484
Ah, veel plezier ermee!

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wheel schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Dat zijn allemaal klussen waarbij een kruislijnlaser ideaal is :Y Pak in verband met de vlonder buiten een groene laser. Via AliExpress heb je voor zo'n €50 een blauwe Bosch met groene laser. Voldoet meer dan voor genoemde klussen.
Ik heb even gezocht maar kon geen andere posts vinden van je met een toelichting op die ali-link. Kun je mij er wellicht naartoe wijzen? WIl namelijk zeker weten dat ik geen fake koop ;) Dank!

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:25
Gewoon wat handige hacks van DIY Creators.
Handige zaagjig voor de afkortzaag en veel meer.
De melkfles op een zaagmachine en zaagblad aan de werktafel zijn imo geniaal.
Net als het zout bij een lijmverbinding........

Veel goede simpele hacks, ook voor beginners.
Als oude rot vond ik het verfrissend om naar te kijken. Gewoon basic, simpel en doeltreffend.
En ook zijn andere kanalen zijn imo het kijken waard

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1 ... 115 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic