Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-10 15:58
picobob schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:31:
[...]

Heb ook de gigabyte. Mijn case had geen fans en had na 30 minuten 100 core en 115 junction @2000 rpm gpu. Nadat ik alle kabels netjes had weg gestopt en met een 120 mm fan direct erop en op 2000 rpm... 98 core en 115 junction. Wel in uniengine van 5010 naar 5040 gegaan. Als ik hem vervolgens draai op 1950 mHZ / 1000 mV kom ik op 85 core 100 junction en nog steeds een 5010 score. Vandaag nog even kijken of ik provisorisch een outtake fan kan regelen. Was wel teleurgesteld dat de 30 euro fan 0.0 temp verschil maakte. -O-
Zoals Daniel al zegt bizar hoger temperaturen. Behalve dat deze misschien gaar is lijkt me het zeker noodzakelijk wat airflow te creëren in je kast. 1 fan doet geen drol voor je airflow, wat er in gaat moet er ook uit. In principe is dat in elke kast te realiseren zelfs de super kleintjes zoals de elite 110 en qb one

__/`\__/`\__

• Astennu
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 16-10 14:22
peerke1987 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:56:
Top! Bedankt voor je reactie.

Tweaken vind ik niet erg, als het eind resultaat maar stabiel is. In dit geval ga ik dan eerder voor een UV voor een wat stiller resultaat, maar dan weet ik in ieder geval ook wat de potentie is mocht ik het écht nodig hebben.

Ik ga dan denk ik voor de sapphire variant :).
Bedoel je dan de pulse? of een refferenced?
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:00:
[...]

Goede RX5700. De videokaart is voor een paar tientjes simpelweg een stuk sneller tot het punt dat ze vergelijkbaar zijn met de oude RTX2070 of de RTX2060S. Als je een Pulse, Gaming OC of Red Dragon haalt, dan zijn ze gewoon geruisloos. :)
Ja hij is een paar tientjes duurder maar dan heb je het snel over 10% van de totaal prijs voor 2% extra prestaties en een stillere kaart. Dan is het de vraag of dat je het waard is. Met wat tweaken kan je een Refferenced kaart ook stil maken.

Is je hele pc nu al fluister stil dan zou ik wel voor een Pulse of iets vergelijkbaars gaan. Maar als je nu ook al fans hebt die je hoort is een refferenced 5700 prima.

Hij gaf aan dat budget belangrijk is. Dus kan mij voorstellen dat de rest van de PC ook meer op prijs prestatie gemaakt is en niet zo zeer op zo stil mogelijk.

Dus het ligt er aan wat je wilt/zoekt en wat je te besteden hebt.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• peerke1987
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13-10 15:14
Astennu schreef op donderdag 12 september 2019 @ 12:27:
[...]

Bedoel je dan de pulse? of een refferenced?
De refferenced, vanwege prijs en de wetenschap dat deze ook stiller te krijgen is. dankzij dit topic :).
[...]

...
...

Hij gaf aan dat budget belangrijk is. Dus kan mij voorstellen dat de rest van de PC ook meer op prijs prestatie gemaakt is en niet zo zeer op zo stil mogelijk.

Dus het ligt er aan wat je wilt/zoekt en wat je te besteden hebt.
Klopt, prijs/prestatie/toekomstbestendig heeft prio 1, ik had het idee om de PC stiller/koeler te maken in een later stadium door een aftermarket CPU en wellicht GPU koeling.

Dit is de configuratie dusver:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 264,99€ 264,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 351,51€ 351,51
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 150,89€ 150,89
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,55€ 63,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.281,94

Ik wil verder dit topic niet hijacken, mocht je er op willen schieten sta ik daar verder voor open.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01:54
Je had het idee om je PC stiller/koeler te maken dus je drukt er een referentie kaart in. 8)7
De logica ontgaat mij even.

unfor wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:44 (13%)

Steam - BFV - PUBG

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Doe het nu gewoon goed. Koop meteen een betere luchtkoeler voor je PC en ga niet na verloop van tijd aan de slag met een een aftermarket GPU koeler. Je kan best een goedkoper moederbord nemen en dat betalen. Tenzij je me nu een heel goede reden geeft waarom je PCI-E 4.0 nodig hebt, kan je beter naar X470 gaan en voor het geld die koeler kopen voor je CPU en meteen een RX5700XT.

Maar dit kan nu beter denk ik in een apart topic. :)
unfor schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:56:
Of zelfs B450, want even serieus: Wie gebruikt er tegenwoordig nog dingen als Crossfire en SLI?
Er zijn maar weinig mensen die ook echt de lanes nodig hebben die X470 bied.
Maargoed, das allemaal offtopic en poster kan beter een eigen thread voor z'n build maken. :)
Je koopt geen X470 voor de PCI-E lanes. Je koopt X470 voor de bios en I/O opties. Er zijn maar weinig gamesystemen die meer dan 20 PCI-E lanes nodig hebben. :)

Ontopic dan. Ik denk dat ik de silicon lottery heb verloren, alweer. :')
De chip wil gewoon niks merkbaars tolereren qua undervolting. Ik kan nu wel verdergaan voor misschien 20MHz winst, maar het kan me bijna niks meer schelen. Ik ben eigenlijk door de opties voor undervolting heen zonder prestatieverlies. Het enige dat ik nog kan proberen is de targetclock die op 2084 staat voor de Gigabyte Gaming OC, wat verhogen met de 1200mv.

Serieus, waarom haat Radeon mij? :'( :P
-RX Vega 56 was gewoon slecht.
-RX580 was een slechte undervolter.
-HD7950 was zo ongeveer de slechte overclocker ooit.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 12-09-2019 13:59 (61%)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 01:54
Of zelfs B450, want even serieus: Wie gebruikt er tegenwoordig nog dingen als Crossfire en SLI?
Er zijn maar weinig mensen die ook echt de lanes nodig hebben die X470 bied.
Maargoed, das allemaal offtopic en poster kan beter een eigen thread voor z'n build maken. :)

Steam - BFV - PUBG

• Astennu
peerke1987 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:31:
[...]

De refferenced, vanwege prijs en de wetenschap dat deze ook stiller te krijgen is. dankzij dit topic :).

[...]

Klopt, prijs/prestatie/toekomstbestendig heeft prio 1, ik had het idee om de PC stiller/koeler te maken in een later stadium door een aftermarket CPU en wellicht GPU koeling.

Dit is de configuratie dusver:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 335,-€ 335,-
1MoederbordenGigabyte X570 Aorus PRO€ 264,99€ 264,99
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 351,51€ 351,51
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D30AESB€ 150,89€ 150,89
1VoedingenFractal Design ION+ 660W Platinum€ 116,-€ 116,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 63,55€ 63,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.281,94

Ik wil verder dit topic niet hijacken, mocht je er op willen schieten sta ik daar verder voor open.
Dan is wel even de vraag wat je belangrijker vind. Budget of stil. Want begrijp me niet verkeerd de 5700 is met een UV (voor een refferenced AMD Kaart) erg stil je kan makkelijk onder de 2000RPM. Maar hij is dan niet super stil je kan hem nog steeds horen maar het is veel meer op de achtergrond.

Een kaart zoals de Pulse hoor je niet doordat die cooler aanzienlijk beter is.

Maar wat je ook aangeeft mocht je willen kan je later ook een aftermarket cooler kopen voor +-30 euro als je het geld nu voor andere dingen nodig hebt. + wellicht vind je hem stil genoeg kan je die 30 euro in de zak houden.
In het ergste geval kan je hem binnen 2 weken nog omruilen.
Persoonlijk zou ik de refferenced kaart eerst proberen. De 5700 refferenced is qua geluid productie veel beter te temmen dan de XT. Bij de XT moet je qua clocks ook inleveren wil je hem veel stiller krijgen.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Mistacal
Astennu schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:01:
[...].

Maar wat je ook aangeeft mocht je willen kan je later ook een aftermarket cooler kopen voor +-30 euro als je het geld nu voor andere dingen nodig hebt. + wellicht vind je hem stil genoeg kan je die 30 euro in de zak houden.
In het ergste geval kan je hem binnen 2 weken nog omruilen.
Persoonlijk zou ik de refferenced kaart eerst proberen. De 5700 refferenced is qua geluid productie veel beter te temmen dan de XT. Bij de XT moet je qua clocks ook inleveren wil je hem veel stiller krijgen.
Als je nu 265 euro uitgeeft voor een moederbord dan moet je toch geen refference kaart willen?
peerke1987 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 13:31:
[...]
Klopt, prijs/prestatie/toekomstbestendig heeft prio 1, ik had het idee om de PC stiller/koeler te maken in een later stadium door een aftermarket CPU en wellicht GPU koeling
ijkt me goed je lijstje ook even elders te posten want ik vind het persoonlijk compleet onsamenhangend. De gekozen producten liggen best wat uit elkaar qua prijs en kan zeer slecht opmaken wat je nu wilt met het systeem.

Voor 1250 euro hoort hier minimaal een XT in te zitten

Mistacal wijzigde deze reactie 12-09-2019 14:26 (13%)

__/`\__/`\__

• peerke1987
bedankt heren voor de eerlijke reacties. Zoals ik aangaf wil ik het topic niet hijacken en doe ik dit niet.
Ik heb al reeds een topic, maar kreeg daar (nog) niet echt uit wat jullie bijvoorbeeld hier schrijven.

Mocht je er op willen schieten of wat advies mee geven, kan dit in het onderstaande topic. Dat waardeer ik enorm want ik ben soms beetje de draad kwijt 8)7
Desktop - 3D architectural home design - Premiere Pro - Game

Ik vind het lastig om te kiezen wat goed is, overal is het een paar euro extra en je hebt dan wel het goede, ergens moet je een streep trekken. In reviews schrijven ze, een x570 chipset is wat duurder maar is de toekomst en dan ben je toekomstbestendig (reviews: Ryzen 3900X en 3700X - AMD stoot Intel van de troon In dit roept men dat je beter je geld in andere zaken kunt steken. Het hoeft niet direct het beste te zijn, als het maar uitbreidbaar is later.

• Astennu
Mistacal schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:24:
[...]

Als je nu 265 euro uitgeeft voor een moederbord dan moet je toch geen refference kaart willen?

[...]
ijkt me goed je lijstje ook even elders te posten want ik vind het persoonlijk compleet onsamenhangend. De gekozen producten liggen best wat uit elkaar qua prijs en kan zeer slecht opmaken wat je nu wilt met het systeem.

Voor 1250 euro hoort hier minimaal een XT in te zitten
Zo goed had ik er niet naar gekeken maar mee eens. Schrap het X570 bord pak een B450 Max en neem een stille XT heb je meer aan.

Maar dit is inderdaad offtopic ik zal even in die andere thread reageren.

Astennu wijzigde deze reactie 12-09-2019 14:46 (5%)

• Mistacal
Astennu schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:46:
[...]

Zo goed had ik er niet naar gekeken maar mee eens. Schrap het X570 bord pak een B450 Max en neem een stille XT heb je meer aan.

Maar dit is inderdaad offtopic ik zal even in die andere thread reageren.
Precies, toekomstbestendigheid in een PC is niet zo ver vooruit als dat je zal willen. Nu zitten er hippe dingen op maar voor hoelang?

__/`\__/`\__

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En toen kreeg je ook crashes binnen enkele minuten met de stock settings. :/
Yay, nu kan ik gaan troubleshooten. -O-

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Astennu
Mistacal schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:48:
[...]

Precies, toekomstbestendigheid in een PC is niet zo ver vooruit als dat je zal willen. Nu zitten er hippe dingen op maar voor hoelang?
Nee daarom 2021 komt DDR5 en rond die tijd verwacht ik ook wel iets van PCI-E 5.0 te zien. Wellicht dat jaar of 2022.

+ als ik zie hoe snel mijn 970 Evo Plus is heb ik persoonlijk geen PCI-E 4.0 nodig.
Wellicht dat een RX 6900 die in 2021 uit komt wat aan PCI-E 4.0 heeft maar Navi 10 is niet snel genoeg. En of Navi 20 daar veel mee kan vraag ik mij ook af. Dat zit misschien op het randje van dat het een paar % kan schelen.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:01
Iemand bekend met het volgende probleem? Net m'n 5700 XT (Sapphire Pulse) geinstalleerd. Dit na DDU-uninstallen van de Nvidia drivers in safe mode:

- GPU-Z geeft geen GPU Clock speed en memory speed weer
- Muiscursor hapert regelmatig (net alsof de PC het heel druk heeft en geen tijd kan besteden aan cursor). Er is op dat moment niet echt een spike te zien in de CPU-belasting overigens

Dit met driver 19.9.1. Zodra ik het device uninstall zijn de haperingen weg. Het lijkt dus een brakke driver te zijn. Nou weet ik dat de eerdere drivers nogal wat problemen gaven, maar is dat met 19.9.1 nog steeds het geval ?

UNOX: The worst operating system

• Astennu
Korvaag schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:31:
Iemand bekend met het volgende probleem? Net m'n 5700 XT (Sapphire Pulse) geinstalleerd. Dit na DDU-uninstallen van de Nvidia drivers in safe mode:

- GPU-Z geeft geen GPU Clock speed en memory speed weer
- Muiscursor hapert regelmatig (net alsof de PC het heel druk heeft en geen tijd kan besteden aan cursor). Er is op dat moment niet echt een spike te zien in de CPU-belasting overigens

Dit met driver 19.9.1. Zodra ik het device uninstall zijn de haperingen weg. Het lijkt dus een brakke driver te zijn. Nou weet ik dat de eerdere drivers nogal wat problemen gaven, maar is dat met 19.9.1 nog steeds het geval ?
Ik heb dat van de muis haperen maar af en toe als er load is ik switch van een game naar iets anders.
Ik had het met de 19.7.x en 19.8.x niet. Misschien toch maar eens een oudere driver weer installeren en kijken hoe het dan loopt.
Ik heb met de 19.9.1 ook wat BSOD issues maar ik heb sindsdien ook mijn bios van een update voorzien dus of het alleen de drivers zijn weet ik niet.

• Korvaag
Astennu schreef op donderdag 12 september 2019 @ 15:36:
[...]

Ik heb dat van de muis haperen maar af en toe als er load is ik switch van een game naar iets anders.
Ik had het met de 19.7.x en 19.8.x niet. Misschien toch maar eens een oudere driver weer installeren en kijken hoe het dan loopt.
Ik heb met de 19.9.1 ook wat BSOD issues maar ik heb sindsdien ook mijn bios van een update voorzien dus of het alleen de drivers zijn weet ik niet.
Ja er gaat hier iets helemaal verkeerd. Time spy score 2296 :+

Goed. Rigoreuze optie:
  • Windows reset
  • Na herinstall alleen chipset drivers en gpu-drivers
  • Steam install met 3DMark
En we hebben ineens wel performance.... :P 8685 Time Spy en HWiFNO64 geeft ook ineens waardes voor temp/clocks etc.

Windows was echt goed stuk. Bijkomend idioot iets: hij wilde m'n USB backup disk ook niet meer herkennen. Naja, alles is weer goed nu. Nu helaas wel wat programma's opnieuw installeren maar dat is niet zo heel erg.

Korvaag wijzigde deze reactie 12-09-2019 16:50 (30%)

• PenguinEmperor
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19-10 17:54
Lagere voltages geprobeerd.

1900mhz@1000mV... Meteen een crash bij het openen van Shadow of Mordor
1900mhz@1020mV... Ook al snel een crash.
1900mhz@1033mV Tot zo ver stabiel.

De laatste setting geprobeerd in Shadow of Mordor (geen crash, ook bij het opzoeken van zoveel mogelijk orcs om tegelijkertijd mee te vechten, omdat dit in het verleden makkelijk crashes heeft opgeleverd), tijdje Warhammer Total War 2 geprobeerd, en een tijdje Witcher 3. Nog geen crashes. Fingers crossed. In ieder geval de fans nog niet gehoord op een irritant geluidsniveau. Superposition score 4960 (1080p Extreme). Timespy graphics 8693.

PenguinEmperor wijzigde deze reactie 12-09-2019 21:33 (5%)

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:36
PenguinEmperor schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:27:
Lagere voltages geprobeerd.

1900mhz@1000mV... Meteen een crash bij het openen van Shadow of Mordor
1900mhz@1020mV... Ook al snel een crash.
1900mhz@1033mV Tot zo ver stabiel.

De laatste setting geprobeerd in Shadow of Mordor (geen crash, ook bij het opzoeken van zoveel mogelijk orcs om tegelijkertijd mee te vechten, omdat dit in het verleden makkelijk crashes heeft opgeleverd), tijdje Warhammer Total War 2 geprobeerd, en een tijdje Witcher 3. Nog geen crashes. Fingers crossed. In ieder geval de fans nog niet gehoord op een irritant geluidsniveau. Superposition score 4960. Timespy graphics 8693.
Total War Warhammer 2 zal je CPU de bottleneck zijn, niet de GPU.. bij mij wil WH2 ook wel eens crashen terwijl de CPU op 100% draait en de GPU een beetje aan het chillen is.. kan bv. door een memory foutjes komen dat je er dan uit klapt.

• PenguinEmperor
Lord_Dain schreef op donderdag 12 september 2019 @ 20:47:
[...]

Total War Warhammer 2 zal je CPU de bottleneck zijn, niet de GPU.. bij mij wil WH2 ook wel eens crashen terwijl de CPU op 100% draait en de GPU een beetje aan het chillen is.. kan bv. door een memory foutjes komen dat je er dan uit klapt.
Tja, ik laat nog wel weten of ik met deze settings nog crashes heb in WH2.

Ik had met mijn Vega 64 nooit crashes met WH2, dus of het iets aan de rest van mijn systeem is waag ik te betwijfelen.

Dat in WH2 de CPU de bottleneck is bestrijd ik in ieder geval zeer zeker niet.

PenguinEmperor wijzigde deze reactie 12-09-2019 20:53 (6%)

• Aslanboy1905
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
19.9.2 drivers zijn uit: https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-19-9-2

Ziet er naar uit dat de hardware acceleration bug (in chrome) waardoor je een BSOD krijgt is gefixt dus die kan weer aan. Discord met hardware acceleration nog niet maar het probleem is wel bekend bij AMD. Enhanced sync moet nu ook gefixt zijn dus ook geen BSOD meer. Al met al een goede update als het waar is.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

• Astennu
Aslanboy1905 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 00:55:
19.9.2 drivers zijn uit: https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-19-9-2

Ziet er naar uit dat de hardware acceleration bug (in chrome) waardoor je een BSOD krijgt is gefixt dus die kan weer aan. Discord met hardware acceleration nog niet maar het probleem is wel bekend bij AMD. Enhanced sync moet nu ook gefixt zijn dus ook geen BSOD meer. Al met al een goede update als het waar is.
Ik heb tot nut toe geen issues met Discord gehad. Maar gebruik default settings. Ik ga deze wel meteen proberen.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En dat waren een aantal werkelijk miserabele uren aan troubleshooting...
Dus the Witcher 3 crashte steeds, in het bijzonder als ik in het grote meer in het zuidwesten van Velen zwem voor wat schatkisten. Ik weet dat dit een wat gevoeliger punt is in de game. maar dit was belachelijk. Elke keer als ik dook naar een bepaalde diepte, crash. Varieerde van een simpele CTD tot flink blijven hangen tot complete driver crash waarna mijn beeldscherm geen beeld meer gaf. Elke keer wat anders en elke keer dat punt.

Ik heb vervolgens met drivers lopen experimenteren, RAM OC eraf gehaald en weer teruggezet, andere save games geëxperimenteerd, veel lagere clockspeeds en uiteindelijk heb ik alle mods van de game afgehaald. Dat laatste werkte gewoon. Echt hoe de F zorgen wat mods voor zulke crashes? Ja er zitten wat grafische mods bij, maar het heeft nooit problemen gegeven. Toen begon de ellende alleen omdat mods installeren met de Witcher 3 gewoon miserabel kan zijn. Nu dus ook want ik heb de afgelopen uren besteed aan de boel weer opnieuw aan de praat krijgen.

Maar nu zit ik dus met de game die ik bewust een tijd niet heb gespeeld, wetende dat ik een nieuwe videokaart zou krijgen. Die wou ik dus wat tweaken en the Witcher 3 spelen is een uitstekende stresstest. Nu kan ik alleen op elk moment een willekeurige crash krijgen wat niet aan de videokaart of de undervolt ligt, maar aan een of andere rare instabiliteit tussen de game, mods en de drivers. Geweldig. :z

Maar het goede nieuws is dat de boel niet kapot is. Daar begon ik even bang voor te worden. :/
Beter nieuws is dat de 2110MHz/1164mv OC/UV waarschijnlijk wel stabiel is. Was toch wat winst, maar voornamelijk stabiel boven de 1900MHz met meestal 1910-1930MHz. Niet slecht voor 190W powerlimiet. Voor 2000MHz moet je al snel naar 220W, waardoor dit een aardige sweetspot lijkt. :)

• PenguinEmperor
Het lijkt er op dat de nieuwste drivers mijn probleem met de geheugen dat vast bleef zitten op de maximale frequency heeft opgelost!

Weer te vroeg gejuigt. Als ik mijn tweede beeldscherm weer aanzet gaat het geheugen weer vast zitten. :(

PenguinEmperor wijzigde deze reactie 13-09-2019 07:53 (30%)

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 02:09:
En dat waren een aantal werkelijk miserabele uren aan troubleshooting...
Dus the Witcher 3 crashte steeds, in het bijzonder als ik in het grote meer in het zuidwesten van Velen zwem voor wat schatkisten. Ik weet dat dit een wat gevoeliger punt is in de game. maar dit was belachelijk. Elke keer als ik dook naar een bepaalde diepte, crash. Varieerde van een simpele CTD tot flink blijven hangen tot complete driver crash waarna mijn beeldscherm geen beeld meer gaf. Elke keer wat anders en elke keer dat punt.

[Afbeelding]

Ik heb vervolgens met drivers lopen experimenteren, RAM OC eraf gehaald en weer teruggezet, andere save games geëxperimenteerd, veel lagere clockspeeds en uiteindelijk heb ik alle mods van de game afgehaald. Dat laatste werkte gewoon. Echt hoe de F zorgen wat mods voor zulke crashes? Ja er zitten wat grafische mods bij, maar het heeft nooit problemen gegeven. Toen begon de ellende alleen omdat mods installeren met de Witcher 3 gewoon miserabel kan zijn. Nu dus ook want ik heb de afgelopen uren besteed aan de boel weer opnieuw aan de praat krijgen.

Maar nu zit ik dus met de game die ik bewust een tijd niet heb gespeeld, wetende dat ik een nieuwe videokaart zou krijgen. Die wou ik dus wat tweaken en the Witcher 3 spelen is een uitstekende stresstest. Nu kan ik alleen op elk moment een willekeurige crash krijgen wat niet aan de videokaart of de undervolt ligt, maar aan een of andere rare instabiliteit tussen de game, mods en de drivers. Geweldig. :z

Maar het goede nieuws is dat de boel niet kapot is. Daar begon ik even bang voor te worden. :/
Beter nieuws is dat de 2110MHz/1164mv OC/UV waarschijnlijk wel stabiel is. Was toch wat winst, maar voornamelijk stabiel boven de 1900MHz met meestal 1910-1930MHz. Niet slecht voor 190W powerlimiet. Voor 2000MHz moet je al snel naar 220W, waardoor dit een aardige sweetspot lijkt. :)
Bij mijn zoektocht naar de crashes die ik heb bij “the division 2” kwam ik ook veel the witcher 3 crashes tegen. Geen idee of dat door populariteit van spel komt. Uiteindelijk heb ik het op drivers gegooid en de game even aan de kant gelegd. Een oplossing heb ik dus ook nog niet.

• Derr_Hans
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Nieuwe Drivers zijn uit..

https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-19-9-2

Lijkt hardware acceleration gefixed te zijn... (behalve in discord)
Had net een crash Borderlands 3 wou ff proberen voor ik naar werk ga, dus eerst maar even driver updaten voor ik de game gaat testen.

Derr_Hans wijzigde deze reactie 13-09-2019 08:07 (3%)

WoW : Doutz Priest @ Defias Brotherhood

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 02:45

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Derr_Hans schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:06:

Had net een crash Borderlands 3 wou ff proberen voor ik naar werk ga, dus eerst maar even driver updaten voor ik de game gaat testen.
Radeon Image Sharpening
Now available on Radeon RX 590, Radeon RX 580, Radeon RX 570, Radeon RX 480 and Radeon RX 470 series desktop graphics products for DirectX®12 and Vulkan® applications.
Leuk! Handig voor mijn HTPC die een oudere kaart draait.

Voor mensen met een niet x570 bord, ik las op het interwebs dat het vastzetten van de PCI-E versie voor het slot waar je kaart in zit ook dingen kan oplossen.

Battle.net tag

• Propane
  • Registratie: augustus 2008
  • Niet online
Derr_Hans schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 08:06:

Misschien dat het een probleem in Chrome fixed, maar met deze nieuwe drivers stotteren videos in Edge Chromium opeens enorm. Hardware accelleration uit en alles is weer normaal. Vorige driver werkte prima.

Fix it here, break it there. Kan ook niet even lekker terug naar de oude driver, want ik speel Borderlands 3 :+ .

• Derr_Hans
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Heb zelf nog niet geprobeerd, maar ik gebruik Firefox :D
Zal zodra ik thuis ben hardware acceleration weer aan zetten in Firefox ff een Borderlands 3 filmpje kijken tijdens het eten en na het eten ook maar gewoon Borderlands 3 spelen :P

Derr_Hans wijzigde deze reactie 13-09-2019 13:58 (3%)

WoW : Doutz Priest @ Defias Brotherhood

• Mistacal
Dikke asrock kaart gespot, deze was mij ontgaan

De kaart beschikt uiteraard over de Navi 10-gpu, waarvan de boostfrequenties in dit geval op kunnen lopen tot 2040 MHz; dat is zo'n 7 procent hoger dan standaard, mede mogelijk gemaakt door de 10+1-fase stroomvoorziening. Het 8 GB gddr6-geheugen werkt echter nog op de fabriekssnelheid van 1750 MHz (14 Gbps)

https://nl.hardware.info/...-heeft-zes-beelduitgangen

__/`\__/`\__

• maartendd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 23:29
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 02:09:

Ik draai vandaag met succes (gevoel dat er ruimte zit.)

2110Mhz/1163mv
Fan: wel hoger curve. (luider)
Energielimiet: 5% meer

Hiermee:1950 - 1980 Mhz. // AVG 1178
Superposition: 1080pExtreme = 5209 score.
Energie: AVG 197 watt
Warmte: avg 67 graden //max 71 (de curve kan nog wat meer) dus kan koeler.

Ps: de nieuwste driver van vandaag

maartendd wijzigde deze reactie 13-09-2019 16:43 (9%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dus ik denk dat ik er met de hulp van @Nilos128 achter ben wat er misgaat met mijn Navi...
Nilos128 kwam namelijk met de briljante suggestie dat het begon na wat Windows 10 updates. Ja, die had ik dus ook geïnstalleerd en toen begon het. Het waren er vier. Die ga ik dus verwijderen, drie mochten van Microsoft verwijderd worden en dat deed ik dus.

Zie daar, opeens kon ik de game gewoon langer dan een paar minuten spelen. Toen besloot Windows 10 te doen wat Windows 10 doet en die updates gewoon op de achtergrond opnieuw te installeren en crash. Geweldig.

Dus die updates alweer verwijderen en nu willen er nog maar twee weg. Die derde, KB4512508 laat Windows me niet meer verwijderen. Het kon een uur geleden, maar nu kan het niet meer. Ik had toevallig een herstelpunt aangemaakt afgelopen zondag. Doe ik bijna nooit maar ik dacht voor de zekerheid wel. Dat start ik dus op en Windows besluit vervolgens dat dit herstelpunt ook niet uitgevoerd kan worden. Vervolgens besluit Windows om dit herstelpunt meteen maar helemaal te verwijderen, want Windows.

Daar zit je dan. Heb je bewust maandenlang niet the Witcher 3 gespeeld omdat je met je nieuwe videokaart een nieuwe playthrough wou beginnen. Gewoon heerlijk een echt nieuwe game, geen NG+, deathmarch, alles weer verzamelen, verkennen en opbouwen. Heerlijk genoten van White Orchard en nu fijn in Velen. Toen kwam Windows met een of andere BS update die ze ongevraagd erdoorheen hebben geramt en nu mag je blij zijn als je 15 minuten kan spelen zonder dat de boel crasht. :(

Ja, ik ben niet erg blij op het moment, verre van. Ik ga nog wel kijken of er iets is dat ik nog kan doen, want anders gaat er gewoon een schone W10 installatie volgen waarna ik die stomme updates botweg ga weigeren en blokkeren.
maartendd schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:30:
[...]

Ik draai vandaag met succes (gevoel dat er ruimte zit.)

2110Mhz/1163mv
Fan: wel hoger curve. (luider)
Energielimiet: 5% meer

Hiermee:1950 - 1980 Mhz. // AVG 1178
Superposition: 1080pExtreme = 5209 score.
Energie: AVG 197 watt
Warmte: avg 67 graden //max 71 (de curve kan nog wat meer) dus kan koeler.

Ps: de nieuwste driver van vandaag
Voor mij is 2110MHz 1164mv niet stabiel. Naar 1172mv gaan lijkt beter te zijn. Dan haal ik ook wel flinke 190MHz+ boostclocks. Ik ben alleen druk bezig met een heel ander probleem. :z

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 13-09-2019 17:14 (15%)

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 16:42:
Dus ik denk dat ik er met de hulp van @Nilos128 achter ben wat er misgaat met mijn Navi...
Nilos128 kwam namelijk met de briljante suggestie dat het begon na wat Windows 10 updates. Ja, die had ik dus ook geïnstalleerd en toen begon het. Het waren er vier. Die ga ik dus verwijderen, drie mochten van Microsoft verwijderd worden en dat deed ik dus.

Zie daar, opeens kon ik de game gewoon langer dan een paar minuten spelen. Toen besloot Windows 10 te doen wat Windows 10 doet en die updates gewoon op de achtergrond opnieuw te installeren en crash. Geweldig.

Dus die updates alweer verwijderen en nu willen er nog maar twee weg. Die derde, KB4512508 laat Windows me niet meer verwijderen. Het kon een uur geleden, maar nu kan het niet meer. Ik had toevallig een herstelpunt aangemaakt afgelopen zondag. Doe ik bijna nooit maar ik dacht voor de zekerheid wel. Dat start ik dus op en Windows besluit vervolgens dat dit herstelpunt ook niet uitgevoerd kan worden. Vervolgens besluit Windows om dit herstelpunt meteen maar helemaal te verwijderen, want Windows.

Daar zit je dan. Heb je bewust maandenlang niet the Witcher 3 gespeeld omdat je met je nieuwe videokaart een nieuwe playthrough wou beginnen. Gewoon heerlijk een echt nieuwe game, geen NG+, deathmarch, alles weer verzamelen, verkennen en opbouwen. Heerlijk genoten van White Orchard en nu fijn in Velen. Toen kwam Windows met een of andere BS update die ze ongevraagd erdoorheen hebben geramt en nu mag je blij zijn als je 15 minuten kan spelen zonder dat de boel crasht. :(

Ja, ik ben niet erg blij op het moment, verre van. Ik ga nog wel kijken of er iets is dat ik nog kan doen, want anders gaat er gewoon een schone W10 installatie volgen waarna ik die stomme updates botweg ga weigeren en blokkeren.

[...]

Voor mij is 2110MHz 1164mv niet stabiel. Naar 1172mv gaan lijkt beter te zijn. Dan haal ik ook wel flinke 190MHz+ boostclocks. Ik ben alleen druk bezig met een heel ander probleem. :z
Misschien een stomme suggestie maar je zou het spel eens in een compatibiliteitsmodus kunnen draaien.

Wat betreft de updates, moet je wel willen maar goed

https://borncity.com/win/...deinstallation-erzwingen/

__/`\__/`\__

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mistacal schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 17:32:
Misschien een stomme suggestie maar je zou het spel eens in een compatibiliteitsmodus kunnen draaien.
Viel te proberen maar helaas. :/

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 18:06:
[...]

Viel te proberen maar helaas. :/
Wel klote zeg, denk je het te hebben gevonden in de drivers of kaart is het die kut Windows.

Hopelijk kan je het fixen

__/`\__/`\__

• picobob
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-10 20:30
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 11:00:
[...]

Goede RX5700. De videokaart is voor een paar tientjes simpelweg een stuk sneller tot het punt dat ze vergelijkbaar zijn met de oude RTX2070 of de RTX2060S. Als je een Pulse, Gaming OC of Red Dragon haalt, dan zijn ze gewoon geruisloos. :)

[...]

Dit klopt echt niet. Ik kom niet eens in de buurt van 90 graden als mijn ventilatoren rond de 2000RPM draaien. Ik blijf steken rond de 79-80C in the Witcher 3 en die game is een verkapt powervirus die nog steeds door de meeste serieuze reviewers word gebruikt als de game om verbruik te testen. Junction van 115C is helemaal extreem. Ik begin te twijfelen of je kaart niet gaar is. Maakt het koelblok wel contact?
Heb nog even gespeeld en op stock haalt hij zelf met een Dyson fan op 10 direct erop en alle system fans op 100% nog 90/110 core/junction. De kaart geïnspecteerd en vraag me af of dit normaal is:
https://ibb.co/XVWMpPb

Verder vind ik in dit topic en op Reddit meerdere mensen met hogere temps. Misschien is de QA bij gigabyte niet heel hoog?

Zit er aan te denken om hem terug te sturen en te wachten op een red devil / nitro / MSI gaming.

picobob wijzigde deze reactie 13-09-2019 20:21 (8%)

• Korvaag
Ik ben echt helemaal klaar met die 5700XT. Ik heb nu *weer* last van het feit dat Wattman niets meer weergeeft. Geen frequenties/temps. Niets. Alles staat op 0 en er zijn geen grafieken. De hele hardwaremonitoring is weg.

Ook HWiNFO64 geeft geen sensoren meer weer mbt temps etc.

Dit was de beginsituatie waarmee ik eergisteren een windows reset heb gedaan. Dit keer geen MSI afterburner geinstalleerd. We zijn nu 2 dagen verder en weer even ver als waar ik was. Ik heb een uur of 2 een werkende PC gehad en nu *weer* dezelfde problemen.

Ik heb sinds jaar en dag bij voorkeur AMD-kaarten maar dit is toch wel heel erg.... :(

Ah ik ben er uit waardoor het komt. Ook dit komt doordat mijn monitor 70Hz. is. Zodra je de monitor op niet-60Hz. zet breekt ook alle hardwaremonitoring.

Dit dus:
https://community.amd.com/thread/241943

Korvaag wijzigde deze reactie 13-09-2019 20:20 (14%)

• Sissors
  • Laatst online: 08:58
picobob schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 19:51:
[...]

Heb nog even gespeeld en op stock haalt hij zelf met een Dyson fan op 10 direct erop en alle system fans op 100% nog 90/110 core/junction. De kaart geïnspecteerd en vraag me af of dit normaal is:
https://ibb.co/XVWMpPb

Verder vind ik in dit topic en op Reddit meerdere mensen met hogere temps. Misschien is de QA bij gigabyte niet heel hoog?

Zit er aan te denken om hem terug te sturen en te wachten op een red devil / nitro / MSI gaming.
Wordt je koelblok warm?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Korvaag schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 20:02:
Ik ben echt helemaal klaar met die 5700XT. Ik heb nu *weer* last van het feit dat Wattman niets meer weergeeft. Geen frequenties/temps. Niets. Alles staat op 0 en er zijn geen grafieken. De hele hardwaremonitoring is weg.

Ook HWiNFO64 geeft geen sensoren meer weer mbt temps etc.

Dit was de beginsituatie waarmee ik eergisteren een windows reset heb gedaan. Dit keer geen MSI afterburner geinstalleerd. We zijn nu 2 dagen verder en weer even ver als waar ik was. Ik heb een uur of 2 een werkende PC gehad en nu *weer* dezelfde problemen.

Ik heb sinds jaar en dag bij voorkeur AMD-kaarten maar dit is toch wel heel erg.... :(

Ah ik ben er uit waardoor het komt. Ook dit komt doordat mijn monitor 70Hz. is. Zodra je de monitor op niet-60Hz. zet breekt ook alle hardwaremonitoring.

Dit dus:
https://community.amd.com/thread/241943
Maar werkt verder alles zonder crashes? Zo ja dan zou ik dit accepteren, geloof me na de afgelopen twee dagen...

Maar ik lijk toch door te kunnen spelen. Hopen dat ik niet ergens tegen een keiharde crash barrière gaan aanlopen tijdens een quest. Voorlopig niet. Ik denk dat mijn problemen ook tenminste gedeeltelijk uit de drivers voortkomen, helaas. Ik heb nu letterlijk elke driver geprobeerd sinds launch, maar crash op bepaalde punten. Gelukkig tot dusver punten waar je niet hoeft te komen, maar toch. Beetje zuur. :/

• Korvaag
@DaniëlWW2 Op 1 bluescreen na lijkt alles stabiel. Ik heb net na twee dagen eindelijk iets kunnen gamen. 2 uurtjes wolfenstein deed het prima.

Dat bluescreen was nog met de monitor op 70 Hz. en na VLC-player die met een serie ook een (bekend) knalgroen scherm gaf, dus daar besteed ik maar niet zoveel aandacht aan.

Nu de monitor weer op 60 Hz. staat lijkt alles gewoon stabiel.

Verder erg fijne kaart trouwens. Beetje zitten spelen met undervolten, max clock lager zetten en meer undervolten, en dat dan vergelijken met Timespy (scores).

Het is echt bizar hoe ver je dit ding kan undervolten/terugclocken zonder echt aan prestaties in te leveren.
Zegmaar 220 watt en 9176 score of 192 watt en 8830 score.
Stock is 226 watt en 8937 score.

Dus bij een basis undervolt (niet aan de kloksnelheid zitten) ga je zelfs omhoog in prestaties en door een lompe undervolt en underclock kom je weer op de stock performance uit (give or take natuurlijk) en dat voor dan 226-192 = 34 watt minder.

^ En daar heb ik dus eigenlijk altijd AMD voor. Lekker spelen :)

Korvaag wijzigde deze reactie 13-09-2019 22:17 (47%)

• Provin915
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 18-10 15:23
Eindelijk m'n build afgemaakt. Idle is mijn gigabyte 5700 xt 49 graden. Ik vind dit wel aan de hoge kant. De fans draaien ook niet. Is dit normaal? Ik weet wel dat bij Nvidia Gigabyte kaarten de fans pas draaien als ze te warm worden.

Voor de rest loopt alles wel lekker. Advies voor 5700 xt? Undervolten etc?

Volgens Wattman heb ik dit:

GPU 432 Mhz
Memory 875 Mhz
Temperature 50 celsius
Power: 37 W

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Provin915 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:27:
Eindelijk m'n build afgemaakt. Idle is mijn gigabyte 5700 xt 49 graden. Ik vind dit wel aan de hoge kant. De fans draaien ook niet. Is dit normaal? Ik weet wel dat bij Nvidia Gigabyte kaarten de fans pas draaien als ze te warm worden.

GPU 432 Mhz
Memory 875 Mhz
Temperature 50 celsius
Volgens mij is de fanstop tot 50C dus. :P
Maar op zich lijken ze al aardig out of the box te lopen. Ik zou in Wattman eerst eens de ventilatoren beperkten op 34%. Dat is ongeveer 1700RPM en dat is redelijk geruisloos. De videokaart zou ook niet oververhit mogen raken.

Vervolgens undervolten en overclocken. Hou er alleen rekening mee dat er waarschijnlijk weinig te winnen is, beide kanten op. De Gigabyte zit out of the box al redelijk goed. Echte winst zal pas komen met flink wat extra vermogen en dat kan de koeling waarschijnlijk niet aan. :)

• Provin915
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:38:
[...]

Volgens mij is de fanstop tot 50C dus. :P
Maar op zich lijken ze al aardig out of the box te lopen. Ik zou in Wattman eerst eens de ventilatoren beperkten op 34%. Dat is ongeveer 1700RPM en dat is redelijk geruisloos. De videokaart zou ook niet oververhit mogen raken.

Vervolgens undervolten en overclocken. Hou er alleen rekening mee dat er waarschijnlijk weinig te winnen is, beide kanten op. De Gigabyte zit out of the box al redelijk goed. Echte winst zal pas komen met flink wat extra vermogen en dat kan de koeling waarschijnlijk niet aan. :)
Top dank je wel. Ja ik wil niet teveel met de instellingen spelen. De fans draaien nog niet. Ik ben nu lekker Borderlands 3 aan het downloaden en dan gelijk even opstarten en testen :9~

Voor de rest mooie kaart en lekker stil

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Korvaag schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:11:
@DaniëlWW2 Op 1 bluescreen na lijkt alles stabiel. Ik heb net na twee dagen eindelijk iets kunnen gamen. 2 uurtjes wolfenstein deed het prima.

Dat bluescreen was nog met de monitor op 70 Hz. en na VLC-player die met een serie ook een (bekend) knalgroen scherm gaf, dus daar besteed ik maar niet zoveel aandacht aan.

Nu de monitor weer op 60 Hz. staat lijkt alles gewoon stabiel.

Verder erg fijne kaart trouwens. Beetje zitten spelen met undervolten, max clock lager zetten en meer undervolten, en dat dan vergelijken met Timespy (scores).

Het is echt bizar hoe ver je dit ding kan undervolten/terugclocken zonder echt aan prestaties in te leveren.
Zegmaar 220 watt en 9176 score of 192 watt en 8830 score.
Stock is 226 watt en 8937 score.

Dus bij een basis undervolt (niet aan de kloksnelheid zitten) ga je zelfs omhoog in prestaties en door een lompe undervolt en underclock kom je weer op de stock performance uit (give or take natuurlijk) en dat voor dan 226-192 = 34 watt minder.

^ En daar heb ik dus eigenlijk altijd AMD voor. Lekker spelen :)
Je hebt dus een Red Devil? :P
Mijn Gigabyte lijkt heel wat minder rek te hebben met 190W.

Verder dit al gezien? :)
https://www.reddit.com/r/...e_with_your_rx_5700xt_on/

• Korvaag
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:12:
[...]

Je hebt dus een Red Devil? :P
Mijn Gigabyte lijkt heel wat minder rek te hebben met 190W.

Verder dit al gezien? :)
https://www.reddit.com/r/...e_with_your_rx_5700xt_on/
Nope.. Pulse...

URL was ik naar op zoek, maar kon hem niet meer vinden zo snel. Thanks. Zal er morgen even naar kijken!

Ik denk overigens niet dat het mij helpt, want dit is echt CRU en monitor / Freesync.

Het probleem wat ik heb is dat Wattman geen sensoren meer uitleest op 70Hz. Ook Afterburner en HWiNFO zien geen sensoren meer. Dus niet dat ze geen waardes meer geven, maar bij HWiNFO ontbreken letterlijk de eerste sensoren mbt temperaturen. De rest wordt gewoon niet correct uitgelezen.

Korvaag wijzigde deze reactie 13-09-2019 23:17 (28%)

• Mistacal
Zo te lezen worden de ervaringen er niet veel beter op. Volgende week wil ik toch echt een nieuwe kaart bestellen maar troubleshooten heb ik verdomd weinig zin in.

Doel is wel om 1440 op 75hz te gaan doen (iig freesync) maar lees tot nu toe veel problemen.

Op basis van de huidige ervaringen zou ik bijna een 2070 gaan kopen. Wat zijn jullie meningen als er nu een kaart gekocht zou moeten worden? Problemen voor lief nemen of?

__/`\__/`\__

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mistacal schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:32:
Zo te lezen worden de ervaringen er niet veel beter op. Volgende week wil ik toch echt een nieuwe kaart bestellen maar troubleshooten heb ik verdomd weinig zin in.

Doel is wel om 1440 op 75hz te gaan doen (iig freesync) maar lees tot nu toe veel problemen.

Op basis van de huidige ervaringen zou ik bijna een 2070 gaan kopen. Wat zijn jullie meningen als er nu een kaart gekocht zou moeten worden? Problemen voor lief nemen of?
Het valt mij ietwat tegen, maar het is niet rampzalig. Ik heb uiteindelijk een game die op sommige punten niet wil en wat gedoe gehad met Wattman haar ventilatorsnelheid. RTX2070 is verder een zeer slecht plan. Die is namelijk langzamer en duurder. ;) :P

Zoiets als 75 vs. 60Hz is waarschijnlijk ook meer irritant dan echt problematisch. Je moet het alleen weten. Het is niet alsof de drivers totale bagger zijn. Ze zijn gewoon nog niet op het niveau dan je van AMD mag verwachten. Dat zal wel komen en dan heb je gewoon een goede videokaart.

• Provin915
Zojuist paar uurtjes Path of Exile gespeeld. Niet zo zeer GPU-intensief maar het draait toch wel lekker. Onder 70 graden stabiel en trekt 190 W onder load.

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:54:
[...]

Het valt mij ietwat tegen, maar het is niet rampzalig. Ik heb uiteindelijk een game die op sommige punten niet wil en wat gedoe gehad met Wattman haar ventilatorsnelheid. RTX2070 is verder een zeer slecht plan. Die is namelijk langzamer en duurder. ;) :P

Zoiets als 75 vs. 60Hz is waarschijnlijk ook meer irritant dan echt problematisch. Je moet het alleen weten. Het is niet alsof de drivers totale bagger zijn. Ze zijn gewoon nog niet op het niveau dan je van AMD mag verwachten. Dat zal wel komen en dan heb je gewoon een goede videokaart.
Met de 2070 bedoelde ik de super mee. Die gaan nu voor een 570 over de toonbank. Als ik een kaart zou willen kopen dan wordt het 1 van de volgende,

Gigabyte Gaming OC
Sapphire Nitro+
XFX Thicc 2 Ultra
Asrock Taichi X

De gigabyte springt er een beetje uit maar heb tot nu toe goede ervaringen met het merk en vind het geen lelijke kaart.

De nitro en de taichi moeten nog uitkomen dus valt weinig over te zeggen. Toch ben ik bereid hier nog even op te wachten, de nitro zou a.s. maandag in de schappen moeten liggen.

De xfx ultra is eigenlijk de mooiste kaart meer niet.

Ik heb speciaal een 75hz monitor gekocht voor 1440 dus dat zit me wel een beetje dwars. 500 euro voor een niet helemaal functionerende kaart... Ik vind het lastig. Zelf geen zeeën van tijd dus als de pc aangaat is het om te gamen en niet om te kloten. Uiteraard wordt er wel getweaked maar liever niet getroubleshoot.

__/`\__/`\__

• Korvaag
@Mistacal
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er goed klaar mee was na het 70Hz. debacle. Bijna een dag lang (2 avonden) aan het klieren geweest met herinstallaties etc. voordat ik erachter kwam dat het alleen dat minidingetje was.

Overigens voor mij wel een belangrijk minidingetje aangezien mijn prestaties een vierde waren van wat ze moesten zijn en Windows niet vloeiend (lees: muishaperingen om de paar seconden). Het was dus echt onwerkbaar waardoor ik wel aan het klussen *moest*.

Verder werkt de kaart nu naar behoren wat mij betreft, ware het niet dat ie tijdelijk dus op 60Hz. monitor draait. Met m'n RX580 was 70 Hz. totaal geen probleem dus ik maak me er niet druk over. Ze gaan het geheid fixen.

Overigens: hou er rekening mee dat bij de 5700 XT een duurdere kaart met (vaak) hogere snelheden bijna niet beter presteert dan een goedkopere kaart. RX 5700 is aardig memory bottlenecked. 100 MHz. core meer gaat je nauwelijks wat opleveren. Kijk dus met name naar herrie/temperaturen als je kiest.

Ik ben daarom alsnog voor de Pulse gegaan. De constructie van die kaart (die youtube Gamers Nexus breakdown) sprak me erg aan. Hij mag dan iets duurder zijn dan de bv Gigabyte of Asrock, maar ik heb er meer vertrouwen in.

Korvaag wijzigde deze reactie 14-09-2019 08:47 (36%)

• Sissors
Mistacal schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 23:32:

Het is een lastige omdat we jou geen juist antwoord kunnen geven. Ik draai hem bijna gewoon onder standaard settings, alleen de auto undervolt optie gebruikt in Wattman die er vervolgens 50mV vanaf heeft gehaald. Nu ik future frame rendering aan heb staan in BF5 draait hij redelijk op 80-90% (rest is CPU bottleneck), en bij normale game geluiden hoor ik hem niet. Toen ik gisteren erop lette bij het afsluiten van BF5 hoorde ik wel duidelijk een zoemend geluid na het afsluiten (dus toen al het geluid wegviel), dat vervolgens snel minder werd toen hij afkoelde.
Ik heb verder nog geen enkele crash of BSOD gehad, en het lijkt wel mee te vallen als je niet teveel gaat undervolten en geen hardware acceleratie aan hebt staan, maar dan nog gaat het vaker mis dan zou moeten als je hier leest.

Ook weet ik niet hoe het kan gezien TDPs vergelijkbaar zijn, maar 2070S kaarten zijn stiller. De Gigabyte 5700XT heeft 48dB op hardware.info, en een zo goed als identieke 2070S heeft 42dB geluidsproductie (en je betaalt ervoor, maar MSI heeft ze op 26dB).

Oftewel ik ben tevreden met mijn aankoop, maar ik gebaseerd op dit topic en geluidsproductie van 2070S kaarten zou ik je ook geen ongelijk kunnen geven als je die koopt, de prijs/performance is minder, maar stillere kaarten en vooral gewoon betere drivers zijn ook wat waard.

• grote_oever
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Provin915 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 22:27:

GPU 432 Mhz
Memory 875 Mhz
Temperature 50 celsius
Is 49 graden te hoog? Want volgens mij is dat toch acceptabel? Die van mij is ook 49 graden zonder een fan aan.

• ik ben Ben
  • Laatst online: 17-10 17:37
Zojuist mijn 1070 vervangen voor een 5700 XT (gigabyte) en zit helaas met een vervelend probleem. Mijn tweede monitor vertoont ''subtiele'' artifacts. Kleine red/pink dots.

Edit; Artifact is niet te zien op een printscreen.

Inmiddels 19.9.1 en 19.9.2 geprobeerd (met behulp van DDU), maar zelfde resultaat. Msi afterburner e.d. staat er ook niet meer op. Ik kan de dots verplaatsen naar mijn primaire monitor. Als ik de primaire uitschakel, reboot, en dan wat normaliter mijn primaire scherm is, toevoegen als tweede.

Iets GPU intensief draaien op mijn hoofdscherm gaat nagenoeg perfect, los van wat hierboven te zien is op mijn tweede scherm natuurlijk.

Ik vraag mij af is dit een hardware defect, of software? Tips zijn welkom.

ik ben Ben wijzigde deze reactie 14-09-2019 09:48 (3%)

• Mistacal
@Sissors & @Korvaag & @DaniëlWW2 bedankt voor de toelichtingen.

Ik denk inderdaad dat vroeg of laat sommige issues opgelost worden.

Soms moet je ook maar denken, ach f*ck it. Het komt vanzelf goed.

De 2070s is me toch wat te duur als ik die met de gigabyte vergelijk. Ik kom van de 580 af dus zie sowieso verbetering.

Nu maar 1 kopen en niet meer over nadenken

__/`\__/`\__

• peerke1987
Ik heb na wikken en wegen de Sapphire 5700 Pulse (non-xt) besteld, komt vandaag binnen.

Ik ben bereid om wat mee te testen met jullie (ik heb nog niet de ervaring, maar wel tijd ivm een gebroken rug). Maar wellicht voegt een extra test kaart iets toe aan de ervaringen.

• Astennu
ik ben Ben schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:40:
Zojuist mijn 1070 vervangen voor een 5700 XT (gigabyte) en zit helaas met een vervelend probleem. Mijn tweede monitor vertoont ''subtiele'' artifacts. Kleine red/pink dots.

Edit; Artifact is niet te zien op een printscreen.

[Afbeelding]

Inmiddels 19.9.1 en 19.9.2 geprobeerd (met behulp van DDU), maar zelfde resultaat. Msi afterburner e.d. staat er ook niet meer op. Ik kan de dots verplaatsen naar mijn primaire monitor. Als ik de primaire uitschakel, reboot, en dan wat normaliter mijn primaire scherm is, toevoegen als tweede.

Iets GPU intensief draaien op mijn hoofdscherm gaat nagenoeg perfect, los van wat hierboven te zien is op mijn tweede scherm natuurlijk.

Ik vraag mij af is dit een hardware defect, of software? Tips zijn welkom.
En als je de scher,en van input wisseld heb je het dan ook?
Wat gebeurd er als je de kabes van beide schermen omdraait?

• Astennu
grote_oever schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 09:25:
[...]

Is 49 graden te hoog? Want volgens mij is dat toch acceptabel? Die van mij is ook 49 graden zonder een fan aan.
50c voor GPU's idle is tegenwoordig heel normaal. Fan's draaien dan extreem langaam of staan zelfs stil.

• PenguinEmperor
Astennu schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:52:
[...]

50c voor GPU's idle is tegenwoordig heel normaal. Fan's draaien dan extreem langaam of staan zelfs stil.
Vooral als je net als mij de bug hebt waar je geheugen niet downclocked. Is een dingetje als je twee beeldschermen hebt en eentje ervan is 144hz.

• ik ben Ben
  • Laatst online: 17-10 17:37
Astennu schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 14:50:
[...]

En als je de scher,en van input wisseld heb je het dan ook?
Wat gebeurd er als je de kabes van beide schermen omdraait?
Bedankt voor het meedenken. Bleef helaas hetzelfde. Uiteindelijk in een geheel anders systeem incl monitoren geïnstalleerd, en exact t zelfde euvel. Zojuist omgeruild voor een nieuwe, maar wel t zelfde type van gigabyte, en alles werkt nu top.

Schijnbaar dus toch een (klein) hardware defect, kan gebeuren.

• picobob
Het wordt wel warm in het midden maar ik kan hem gewoon aanraken. De achterste en voorste delen zijn gewoon lau. De backplate is gloeiend heet en kan je niet lang aanraken.

• Astennu
ik ben Ben schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 15:37:
[...]

Bedankt voor het meedenken. Bleef helaas hetzelfde. Uiteindelijk in een geheel anders systeem incl monitoren geïnstalleerd, en exact t zelfde euvel. Zojuist omgeruild voor een nieuwe, maar wel t zelfde type van gigabyte, en alles werkt nu top.

Schijnbaar dus toch een (klein) hardware defect, kan gebeuren.
Mooi dat het opgelost is.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En the Witcher 3 is klaar voor mij. Ik heb nu een safe file die meteen crasht als het laden voorbij is. Fyke Isle, alweer. Dat gebied kan je maar beter vermijden. Helaas want de quest op dat eiland is echt geweldig, zelfs voor de totaal bezopen hoge standaarden die deze game zet...

Dus ik dacht ik ga AC Odessey maar weer eens oppakken. Laatst goedkoop de DLC gekocht en deze was ik ook aan het opsparen. De drivers zeggen nee want op een gegeven moment ook CTD. Geweldig. Is er een game die ik wil spelen die niet crasht? Het lijkt erop dat juist de grafisch intensieve games problemen hebben.
Morgen maar eens bedenken of ik iets ouds kan bedenken dat hopelijk niet crasht...

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 14-09-2019 23:50 (5%)

• PenguinEmperor
Is dit allemaal wanneer je de kaart stock gebruikt?

• Astennu
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:49:
En the Witcher 3 is klaar voor mij. Ik heb nu een safe file die meteen crasht als het laden voorbij is. Fyke Isle, alweer. Dat gebied kan je maar beter vermijden. Helaas want de quest op dat eiland is echt geweldig, zelfs voor de totaal bezopen hoge standaarden die deze game zet...

Dus ik dacht ik ga AC Odessey maar weer eens oppakken. Laatst goedkoop de DLC gekocht en deze was ik ook aan het opsparen. De drivers zeggen nee want op een gegeven moment ook CTD. Geweldig. Is er een game die ik wil spelen die niet crasht? Het lijkt erop dat juist de grafisch intensieve games problemen hebben.
Morgen maar eens bedenken of ik iets ouds kan bedenken dat hopelijk niet crasht...
Is die kaart dan wel in orde? Of gaat het ergens anders in je build misschien mis?

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 23:49:

Drivers lijken niet echt stabiel; kleuren probleem is opgelost maar zodra ik Space Run of Space Run Galaxy speel dan heb ik 2-15 min voor ik een CTD krijg en de driver recovered, dit spel kan je met een kaart van 10 jaar geleden nog spelen.....
Total Warhammer 2 op ultra loopt dan weer fijn 8)7.

Snap er weinig van.

Uit ellende maar een uur Prime95 gedraait, wat natuurlijk prima gaat.

Dit is echt de eerste keer dat ik zoveel gezeur heb met drivers op een AMD kaart, normaal was het vooral gezeik met Nvidia drivers. Ergens denk ik ook dat het aan dat vervloekte Windows ligt met dat vanaf 1903 zo onstabiel als maar wat is geworden.

Battle.net tag

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PenguinEmperor schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:07:
[...]

Is dit allemaal wanneer je de kaart stock gebruikt?
Ja. Ik pas niks meer aan, kan toch niet fatsoenlijk stresstesten.
Astennu schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:28:
[...]

Is die kaart dan wel in orde? Of gaat het ergens anders in je build misschien mis?
Met mijn gare Vega die regelmatig artifacts gaf, had ik deze problemen niet. Maar zowel de Witcher 3 als AC Odessey zijn beruchte CTD klanten, helaas. Ik heb ook geen aanleiding gezien om te denken dat de kaart gaar is. Ik heb de Witcher 3 ook al geprobeerd met mijn CPU en RAM OC's eraf en dat deed precies niks.
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:55:
Drivers lijken niet echt stabiel; kleuren probleem is opgelost maar zodra ik Space Run of Space Run Galaxy speel dan heb ik 2-15 min voor ik een CTD krijg en de driver recovered, dit spel kan je met een kaart van 10 jaar geleden nog spelen.....
Total Warhammer 2 op ultra loopt dan weer fijn 8)7.

Snap er weinig van.

Uit ellende maar een uur Prime95 gedraait, wat natuurlijk prima gaat.

Dit is echt de eerste keer dat ik zoveel gezeur heb met drivers op een AMD kaart, normaal was het vooral gezeik met Nvidia drivers. Ergens denk ik ook dat het aan dat vervloekte Windows ligt met dat vanaf 1903 zo onstabiel als maar wat is geworden.
Het is inderdaad niet fijn. Ik heb nu bijna tien jaar AMD gehad en ik heb het nog nooit zo erg gehad. Ik had de afgelopen tien jaar nauwelijks problemen. Het ergste was een paar drivers moeten overslaan omdat ik niet de correcte resolutie kon gebruiken, een keer een game die een aantal drivers niet wou opstarten en natuurlijk "Default Radeon Wattman settings have been restored due to an unexpected system failure" a.k.a opstarten van W10. :+

Daarvoor tijdelijk een halfjaar een 9500gt en die gaf meer problemen. Idem voor de laptop GPU wat ook een Nvidia was...

W10 1903 kan ook heel goed niet helpen. Die "update" lijkt uitstekend te zijn in dingen slopen...

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-09-2019 09:46 (7%)

• Sissors
Edit: Dat was nieuwe post ipv editten

Sissors wijzigde deze reactie 15-09-2019 10:16 (90%)

• Sissors
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:40:
[...]
Ik heb ook geen aanleiding gezien om te denken dat de kaart gaar is.
Behalve dat regelmatig de handel crasht nadat je een nieuwe kaart erin hebt gestopt? Ik weet niet of veel andere hetzelfde probleem hebben bij die spellen icm Navi, maar als dat niet zo is zou ik toch eens gaan overwegen dat die kaart gewoon gaar is.

(Danwel je moederbord wat bij Vega je artifacts gaf en bij Navi crashes)

En woopdiedoop, ik heb weer het probleem waar mijn Fury ook last van had, dat om één of andere reden mijn scherm - GPU communicatie misgaat, waardoor GPU denkt dat mijn scherm iets andere horizontale resolutie heeft dan er is, en mijn scherm maar in het midden een paar lijntjes extra erin kopieert ter compensatie. Scherm aan/uit zetten lost het op, en bij mijn Fury bleef het opgelost door met CRU de verversingssnelheid naar 143Hz te forceren ipv 144Hz (ja je gelooft het niet), maar zo krijg ik toch weer neigingen om de handel maar terug te sturen en een 2070S te kopen. Serieus het is onwaarschijnlijk dat Nvidia slechtere drivers kan hebben als AMD.

Sissors wijzigde deze reactie 15-09-2019 10:33 (39%)

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 19-10 12:11

Blaat

Hardware fanaat!

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 09:40:
[...]

Ja. Ik pas niks meer aan, kan toch niet fatsoenlijk stresstesten.

[...]

Met mijn gare Vega die regelmatig artifacts gaf, had ik deze problemen niet. Maar zowel de Witcher 3 als AC Odessey zijn beruchte CTD klanten, helaas. Ik heb ook geen aanleiding gezien om te denken dat de kaart gaar is. Ik heb de Witcher 3 ook al geprobeerd met mijn CPU en RAM OC's eraf en dat deed precies niks.

[...]

Het is inderdaad niet fijn. Ik heb nu bijna tien jaar AMD gehad en ik heb het nog nooit zo erg gehad. Ik had de afgelopen tien jaar nauwelijks problemen. Het ergste was een paar drivers moeten overslaan omdat ik niet de correcte resolutie kon gebruiken, een keer een game die een aantal drivers niet wou opstarten en natuurlijk "Default Radeon Wattman settings have been restored due to an unexpected system failure" a.k.a opstarten van W10. :+

Daarvoor tijdelijk een halfjaar een 9500gt en die gaf meer problemen. Idem voor de laptop GPU wat ook een Nvidia was...

W10 1903 kan ook heel goed niet helpen. Die "update" lijkt uitstekend te zijn in dingen slopen...
Kan je mij misschien de savegame in kwestie toedoen op de een of andere manier? Dan kan ik checken of ik op mijn 5700XT dezelfde issues ondervind.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:34:
[...]

Kan je mij misschien de savegame in kwestie toedoen op de een of andere manier? Dan kan ik checken of ik op mijn 5700XT dezelfde issues ondervind.
Veel succes ermee. :P
https://we.tl/t-8i17onmKlz

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

Tnx! Ik ga even kijken zometeen. Was dit met of zonder mods?

Als ik deze save wel fatsoenlijk geladen krijg kan je wellicht aannemen dat het niet per definitie aan de drivers ligt.

Gigabyte X570i Aorus Pro Wifi | AMD Ryzen 9 3900X | 16GB DDR4 3600C14 | Sapphire Radeon 5700XT | Samsung 970 EVO 1TB | Gigabyte Aorus AD27QD | Phanteks Revolt X 1000W | Custom Loop

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:53:
[...]

Tnx! Ik ga even kijken zometeen. Was dit met of zonder mods?

Als ik deze save wel fatsoenlijk geladen krijg kan je wellicht aannemen dat het niet per definitie aan de drivers ligt.
Het is met mods maar een paar dagen geleden had ik alles verwijderd tot het punt van de game zelf opnieuw downloaden. Hielp niet. Het is ook heel specifiek Fyke Isle en het meer. De safe zit midden in de toren, het eiland gaf geen enkel probleem.

• PenguinEmperor
Voor wat het waard is, ik heb het geprobeerd en kan de save gewoon laden en een beetje rondlopen in de toren. En dat is met mijn undervolt waarvan ik niet eens zeker weet of ie 100% stabiel is.

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 10:55:
[...]

Het is met mods maar een paar dagen geleden had ik alles verwijderd tot het punt van de game zelf opnieuw downloaden. Hielp niet. Het is ook heel specifiek Fyke Isle en het meer. De safe zit midden in de toren, het eiland gaf geen enkel probleem.
Ik heb de savegame geprobeerd en 0 issues hier.

Ik denk dat er meer aan de hand is bij jou. Dit is overigens wel met een fresh install van Windows 1903. Tevens heb ik een custom loop dus mijn temps zijn erg laag. Wellicht dat dat verschil maakt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PenguinEmperor schreef op zondag 15 september 2019 @ 11:32:
Voor wat het waard is, ik heb het geprobeerd en kan de save gewoon laden en een beetje rondlopen in de toren. En dat is met mijn undervolt waarvan ik niet eens zeker weet of ie 100% stabiel is.
Blaat schreef op zondag 15 september 2019 @ 12:08:
[...]

Ik heb de savegame geprobeerd en 0 issues hier.

Ik denk dat er meer aan de hand is bij jou. Dit is overigens wel met een fresh install van Windows 1903. Tevens heb ik een custom loop dus mijn temps zijn erg laag. Wellicht dat dat verschil maakt.
Bedankt voor de moeite. :)
Maar het begint nu gewoon absurd te worden. Ik heb het inmiddels aan de praat gekregen. Eerst had ik nog:
-De videokaart uit de PC gehaald en opnieuw geïnstalleerd.
-PCI-E 3.0 geforceerd in bios.
-Lopen spelen met refreshrates van mijn scherm.
-Tweede scherm afkoppelen.
-Alles behalve muis, toetsenbord en headset afkoppelen.
-Freesync uit.

Alles deed niks. Vervolgens alle mods eraf gegooid en het werkte opeens wel. Toen de meest simpele mod die je kan bedenken, een simpele texture swap van de schedes zodat ze allemaal zwart zijn en crash. Dafuq? Die mod draai ik al bijna twee jaar zonder problemen. Het werkte een paar dagen geleden ook en nu opeens niet? Die mod dus weg en bewust een andere texture swap mod gepakt waarvan ik wist dat die niet ingeladen zou worden op dit punt. Het werkt. Toen de grafische mods, werkt, nu alles behalve de scheden mod en het werkt. Hoe de f*ck is dit mogelijk? :P

Uiteraard ook nog even mijn gegarandeerd crashpunt opgezocht bij de gezonken ruines ten zuiden Fyke Isle. Met of zonder mods, automatische crash. Het is dus zeker niet stabiel, maar dit lijken drivers te zijn. De drivers lijken echt in een schandalige staat te zijn, twee maanden na release. Nota bene had Navi 10 een respin nodig en was de kaart eigenlijk maanden te laat. Hoe de F zijn de drivers dan nog steeds zo gaar?

Ergens vraag ik me dan ook echt af hoeveel er nog gewonnen kan worden in optimalisaties zodra de drivers niet zo bezopen gaar meer zijn.

• NielsAVS
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18-10 21:52
Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen een 5700XT en een 2070S. Na alle ervaringen die ik hier lees over de dramatische AMD drivers, vraag ik mij af waarom mensen niet gewoon €100 meer uitgeven voor een kaart die beter presteert, stabiele drivers heeft, en meer ‘futureproof’ is ivm raytracing. Of heb ik ergens een hele belangrijke reden gemist om toch voor navi te gaan, behalve de iets lagere prijs?

Ambachtelijk gebrouwen bieren uit de Bollenstreek

• PenguinEmperor
NielsAVS schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:24:
Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen een 5700XT en een 2070S. Na alle ervaringen die ik hier lees over de dramatische AMD drivers, vraag ik mij af waarom mensen niet gewoon €100 meer uitgeven voor een kaart die beter presteert, stabiele drivers heeft, en meer ‘futureproof’ is ivm raytracing. Of heb ik ergens een hele belangrijke reden gemist om toch voor navi te gaan, behalve de iets lagere prijs?
Tja, persoonlijk word ik niet echt warm van dat Raytracing. Het wordt vast nog wel wat, maar niet met deze generatie videokaarten. Ik heb liever fijne framerates.

En dan is de 5700 XT op papier een goede kaart. Of het echt een goede beslissing is, kan ik nu nog niet zeggen. Pas als de driver problemen allemaal verholpen zijn, en dat zal nog wel even duren.

Persoonlijk had ik ook even geen zin om een Nvidia kaart te kopen. De manier waarop ze zich nu profileren stoort me een beetje. Maar goed, dat is natuurlijk een erg emotionele reden.

• Sissors
Toen ik kocht waren er nog niet zoveel ervaringen omdat de AIBs er nog niet waren :P.

Uiteindelijk heeft de 5700XT een betere prijs/prestatie verhouding, en primaire zware spel voor de kaart die ik speel is BF5, waarbij de 5700XT het helemaal goed doet. Gelukkig zijn bij mij de problemen beperkt (behalve nu weer één keer verticale lijnen in het beeld, en rechterhelft van het beeld veel te donker (keertje alt+tabben en het is opgelost), en Freesync die nog steeds niet fatsoenlijk werkt :P. Maar ja, gezien dat beperkte problemen zijn vergeleken met andere, kan ik mensen ook geen ongelijk geven als een 2070S kopen, die wel mindere prijs/prestatie heeft, maar wel betere drivers en stiller is.

Edit: En mijn eerste BSOD binnen. Oké kan niet garanderen dat het door de GPU komt, maar het is wel opvallend.

Sissors wijzigde deze reactie 15-09-2019 14:59 (4%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Waar moet ik beginnen? :P
Behalve dat een paar procent sneller voor €100 meer gewoon dom is, geeft het ook nog eens een waardeloos signaal af. Nvidia is al jaren bezig met nauwelijks innoveren, maar wel de prijzen telkens verhogen. Nu weer Nvidia kopen zal er alleen maar voor zorgen dat ze de prijzen blijven verhogen. Ze vragen nu al belachelijke bedragen en dat kan nog erger worden.

Vervolgens kan je nog niet zo lang een RX5700XT kopen die niet een blower is. Er zijn genoeg mensen die klagen, maar voor elke persoon die klaagt zijn er meerdere die geen enkel probleem hebben. Helaas heb ik het geluk dat ik net twee games heb die niet fatsoenlijk willen draaien. Betekent niet dat iedereen het zo heeft. Het is ook niet alsof mijn videokaart nu opeens "space invaders" laat zien, zoals heel wat Turing kaarten vorig jaar deden.

Dat brengt me bij drivers. Het is zeker niet goed genoeg, maar ik heb nu bijna tien jaar AMD videokaarten en het werkt 99,9999999999% van de tijd gewoon perfect. Nvidia heeft geen monopoly op betere drivers, verre van. Ik pak gewoon even Nvidia haar eigen forum erbij.
https://www.nvidia.com/en...ms/game-ready-drivers/13/

Lees maar even en kom me hier vertellen dat Nvidia beter is. ;)
Dat is dus conformation bias. Vrijwel iedereen hier heeft een Navi of wil er eentje kopen. Natuurlijk gaat het hier dan over problemen waar mensen tegenaan lopen en tips. Betekent niet dat elke RX5700 series videokaart een tikkende tijdbom met waardeloze drivers is. Het is zeker niet op het niveau dat het zou moeten zijn, maar het zal gefikst worden. Juist de afgelopen weken zijn al veel bugs gefikst. Helaas voor mij niet de bugs waar ik last van heb. Ze zijn alleen breder bekend en het zal wel opgelost worden. Voor nu is het helaas behelpen. Ben er ook niet blij mee, maar het is ook niet totaal rampzalig. Mateloos irritant, maar niet hopeloos. Er zijn ergere dingen dan je videokaart die zich niet gedraagt in bepaalde games, ook al is het the Witcher 3. :+

Als laatste "Ray Tracing". Dat is echt de grootste hoop onzin die de afgelopen jaren uit Nvidia is gekomen. Niet tegen jou bedoeld, maar RTX is een gigantische hoop leugens. De RTX hardware van zelfs de $2500 kostgende Titan RTX komt niet eens in de buurt van zelfs de meest simpele effecten echt ray tracen. Wat Nvidia "Ray Tracing" noemt is het absoluut minimale aan lichteffecten of reflecties uitvoeren. Vervolgens gebruiken ze de Tensor cores om het beeld kunstmatig op te schonen want zonder die Tensor Cores ziet het er namelijk zo uit. ;)

Ray Tracing is uiteindelijk letterlijk wat het zegt, de stralen traceren. Je hebt je lichtobject en hieruit komen lichtstralen. Deze bereiken een solide object en ketsen vervolgens af. Zo krijg je uitstekende schaduweffecten of kan je reflecties creëren. Het probleem met RTX is dat zelfs die Titan RTX niet eens in de buurt komt van genoeg rays produceren om je beeld niet in een puinzooi te veranderen. Vervolgens zijn de rays ook nog eens beperkt tot een bounce waardoor ze erg beperkt zijn in de precisie van de reflecties of schaduwen. Het is eigenlijk tot het punt dat je met traditionele technieken aardig in de buurt kan komen, zonder dat je framerate door de helft gaat, op 1080P, met een Titan RTX, voor het meest basale aan ray tracing effecten.

Dan doet de Titan RTX nog 11 gigarays per seconde. De RTX2080Ti doet 10 gigarays en de RTX2070S doet 7 gigarays per seconde. Het is dus extra hopeloos op een RTX 2070S. :z

Conclusie, RTX is een gigantische leugen. De hardware komt niet eens in de buurt van de vereisten voor zelfs de meest basale Ray Tracing. Natuurlijk begrijpt vrijwel niemand van de techpers dit of zeggen ze het niet. Er zijn er maar een paar die zeggen dat RTX onzin is en die hebben gelijk. Waarschijnlijk weten ze dit niet eens, maar komen ze tot de conclusie gebaseerd op benchmarks.

Ergens ben ik hier ook echt heel erg pisnijdig over naar Nvidia. Ray Tracing is de droom, het ultieme punt van grafisch spektakel in termen van belichting, schaduwen, reflecties etc, als je het goed doet. Met goed bedoel ik zoiets als CGI rendered films, niet de onzin van Nvidia. Onderhand is Ray Tracing hierdoor gereduceerd tot een grap van zichzelf. Dat irriteert mij eigenlijk mateloos want de techniek zelf is geweldig. Het is gewoon bij lange na niet zover dat je dit kan doen in real time.

Maar zeg eens, wat is je situatie precies? Je lijkt bereid om meer te betalen dan €500 voor een videokaart. Kan je wachten met je huidige systeem of ga je naar 4K ofzo? Zo ja dan zou ik wachten op Navi 12/RX5800 series. Die zouden makkelijk sneller moeten zijn dan de RTX2070S of zelfs de RTX2080S. Het gaat waarschijnlijk nog wel maanden duren en dan zouden de drivers ook een stuk beter moeten zijn. :)

• Sissors
Dat een 2070S maar zo weinig achter een Titan/2080TI zit verbaasd mij eigenlijk, vind het een klein verschil.

En tegelijkertijd, als RTX echt zo nutteloos is, waarom gaat dan ook gewoon AMD eraan mee doen bij de volgende generatie, Xbox, PS, etc?
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:50:
[...]

Behalve dat een paar procent sneller voor €100 meer gewoon dom is, geeft het ook nog eens een waardeloos signaal af.
Ja dat kwaliteit van AMD drivers waardeloos is? Of dat ze gewoon stillere videokaarten in het AMD kamp moeten maken? Echt, kan iemand mij uitleggen waarom een 2070S met identieke koeler stiller en koeler is als TDP bijna gelijk moet zijn op papier?

Maar zeg eens, wat is je situatie precies? Je lijkt bereid om meer te betalen dan €500 voor een videokaart. Kan je wachten met je huidige systeem of ga je naar 4K ofzo? Zo ja dan zou ik wachten op Navi 12/RX5800 series. Die zouden makkelijk sneller moeten zijn dan de RTX2070S of zelfs de RTX2080S. Het gaat waarschijnlijk nog wel maanden duren en dan zouden de drivers ook een stuk beter moeten zijn. :)
Ik zou echt daar niet op gaan wachten, dan ben je zo maar een half jaar verder voor iets wat misschien interessant zou kunnen zijn. Vast sneller dan de 2070S, maar hoeveel duurder?

Sissors wijzigde deze reactie 15-09-2019 16:09 (7%)

• NielsAVS
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 18-10 21:52
Helder verhaal, hier en daar wel een beetje gekleurd door een bepaalde mening over Nvidia die ik niet deel. Wat betreft het hoog houden van de prijzen doet AMD daar namelijk net zo hard aan mee, dus dat is voor mij geen reden om voor het rode of groene kamp te kiezen.

Wat betreft mijn situatie, ik game nu op 1080p/144hz en merk dat ik met mijn huidige setup net wat performance mis (ryzen 2600, gtx 1070). Ik speel vooral AAA titels en ik ben een fan van eyecandy, dus liefst alles op maximale instellingen. Ik denk dat dit het beste moment is om de 1070 nog voor een goede prijs te kunnen doorverkopen, dus ik ben nu aan het oriënteren voor een nieuwe kaart die mij de performance geeft voor 1080p/144 (met in het achterhoofd de overstap naar 1440p/144 op korte termijn).

Omdat ik momenteel vooral BF5 speel, heb ik een lichte voorkeur voor het rode kamp, en dan met name de red devil. Maar alle meldingen over crashes en slechte drivers doen mij toch achter de oren krabben..

Ambachtelijk gebrouwen bieren uit de Bollenstreek

• Mistacal
Sissors schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:08:
Dat een 2070S maar zo weinig achter een Titan/2080TI zit verbaasd mij eigenlijk, vind het een klein verschil.

En tegelijkertijd, als RTX echt zo nutteloos is, waarom gaat dan ook gewoon AMD eraan mee doen bij de volgende generatie, Xbox, PS, etc?

[...]

Ja dat kwaliteit van AMD drivers waardeloos is? Of dat ze gewoon stillere videokaarten in het AMD kamp moeten maken? Echt, kan iemand mij uitleggen waarom een 2070S met identieke koeler stiller en koeler is als TDP bijna gelijk moet zijn op papier?

[...]

Ik zou echt daar niet op gaan wachten, dan ben je zo maar een half jaar verder voor iets wat misschien interessant zou kunnen zijn. Vast sneller dan de 2070S, maar hoeveel duurder?
Waarom AMD er aan mee gaat doen? Dat is simpelweg de vraag uit de markt. Zie het als extra functies op een telefoon, op een gegeven moment wil iedereen het hebben of het nu zinvol is of niet (megapixels en hoeveelheid lenzen op een telefoon)
NielsAVS schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:15:
Helder verhaal, hier en daar wel een beetje gekleurd door een bepaalde mening over Nvidia die ik niet deel. Wat betreft het hoog houden van de prijzen doet AMD daar namelijk net zo hard aan mee, dus dat is voor mij geen reden om voor het rode of groene kamp te kiezen.

Wat betreft mijn situatie, ik game nu op 1080p/144hz en merk dat ik met mijn huidige setup net wat performance mis (ryzen 2600, gtx 1070). Ik speel vooral AAA titels en ik ben een fan van eyecandy, dus liefst alles op maximale instellingen. Ik denk dat dit het beste moment is om de 1070 nog voor een goede prijs te kunnen doorverkopen, dus ik ben nu aan het oriënteren voor een nieuwe kaart die mij de performance geeft voor 1080p/144 (met in het achterhoofd de overstap naar 1440p/144 op korte termijn).

Omdat ik momenteel vooral BF5 speel, heb ik een lichte voorkeur voor het rode kamp, en dan met name de red devil. Maar alle meldingen over crashes en slechte drivers doen mij toch achter de oren krabben..
Ik sta op hetzelfde punt als dat jij doet al zit ik al op 1440p maar dan op 75hz. Mijn 580 schiet echt te kort hiervoor en de manier waarop navi nu werkt is gewoon ruk. Ik heb al veel overwogen, ook een 2070s of zelf een flink opgevoerde vega56 tot de drivers wel top zijn.

Wel neem ik als kanttekening mee dat een GPU maar 2 jaar meegaat en vind daarom een bedrag van 500 euro niet helemaal op zijn plek (voor de 2070s)

Dus onder de streep is een 5700 de beste keus kijkend naar de nabije toekomst

__/`\__/`\__

• Aslanboy1905
  • Niet online

Natuurlijk zal je eerder verhalen horen over slechte ervaringen maar die zijn ook flink afgenomen in de afgelopen week. Een paar dagen geleden is er een driver update uitgekomen wat de meeste BSOD heeft opgelost (zoals hardware acceleration in chrome en 75hz issue). Ik heb de Red Devil sinds 9 september en nooit een crash gehad. Sinds die update zie je ook bijna niemand meer klagen over BSOD. En crashes kunnen ook te maken hebben met een defecte kaart. Ik speel zelf op dit moment Gears 5, Forza Horizon 4, Witcher 3 en CS:GO en heb dus nergens last van.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aslanboy1905 schreef op zondag 15 september 2019 @ 17:42:
[...]

Natuurlijk zal je eerder verhalen horen over slechte ervaringen maar die zijn ook flink afgenomen in de afgelopen week. Een paar dagen geleden is er een driver update uitgekomen wat de meeste BSOD heeft opgelost (zoals hardware acceleration in chrome en 75hz issue). Ik heb de Red Devil sinds 9 september en nooit een crash gehad. Sinds die update zie je ook bijna niemand meer klagen over BSOD. En crashes kunnen ook te maken hebben met een defecte kaart. Ik speel zelf op dit moment Gears 5, Forza Horizon 4, Witcher 3 en CS:GO en heb dus nergens last van.
Ga ik het nogmaals vragen met een andere save. :)
Ik dacht dat ik namelijk het ergste wist te vermijden qua crashes met de Witcher 3, maar nee hoor. Onderhand begin ik op het punt aan te belanden dat ik denk dat het meer is dan alleen de drivers. Ik link dus nu de voor mij ultieme 100% gegarandeerde crash mee. Zodra ik hier ga duiken naar de schatkisten nadat ik de drowners heb afgeschoten, als ik maar te diep ga, crash. Alles van CTD tot volledig verlies van beeld en ertussen met Wattman resets. Altijd crasht het hier wel en dan meestal de tweede of derde optie.

https://we.tl/t-VfL1I8IVuy

Als jij, @Blaat en/of @PenguinEmperor het nogmaals zouden willen testen, dan graag. Weet ik namelijk of ik de kaart kan terugsturen. Ik heb nu wel genoeg troubleshooting gedaan en ben het eigenlijk zat. :/

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 18:09:
[...]

Ga ik het nogmaals vragen met een andere save. :)
Ik dacht dat ik namelijk het ergste wist te vermijden qua crashes met de Witcher 3, maar nee hoor. Onderhand begin ik op het punt aan te belanden dat ik denk dat het meer is dan alleen de drivers. Ik link dus nu de voor mij ultieme 100% gegarandeerde crash mee. Zodra ik hier ga duiken naar de schatkisten nadat ik de drowners heb afgeschoten, als ik maar te diep ga, crash. Alles van CTD tot volledig verlies van beeld en ertussen met Wattman resets. Altijd crasht het hier wel en dan meestal de tweede of derde optie.

https://we.tl/t-VfL1I8IVuy

Als jij, @Blaat en/of @PenguinEmperor het nogmaals zouden willen testen, dan graag. Weet ik namelijk of ik de kaart kan terugsturen. Ik heb nu wel genoeg troubleshooting gedaan en ben het eigenlijk zat. :/
Ik ga het vanavond voor je testen. :)

• PenguinEmperor
@DaniëlWW2 Mhh, ik heb het even kort gebrobeerd. En na die erg vervelende drowners neergeschoten te hebben, dook ik wat dieper naar de schat en... crash.

Okay, kan gebeuren, zoals ik eerder al aangaf ben ik nog niet van overtuigd dat mijn underclock 100% stabiel is. En dus na het herstarten niet het underclock profiel geladen en dus stock... Helaas, pindakaas. Duurde nu wat langer maar *weer* gecrashed.

Voor de zekerheid hierna na de reboot gecontroleerd dat mijn settings nu echt weer stock waren, hierna nog een keer rondjes gezwommen... En weer gecrashed.

Het ligt dus niet aan mijn undervolt. Is dit goed, of slecht nieuws? :s

Ik gebruik trouwens wel de Witcher 3 HD Reworked mod.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op zondag 15 september 2019 @ 16:08:
Het is lineair aan het aantal Polymorph engines. Dat is het verschil tussen de Titan RTX en de RTX2070S. Titan RTX heeft er 36 en de RTX2070S 20. Eigenlijk liegt Nvidia want de RTX2070S heeft dus geen 7 Gigarays maar 6,67. Immers komen de rays uit de RT cores en die zijn gedeeltelijk uitgeschakeld op de RTX2070S.
Omdat Sony en Microsoft erom hebben gevraagd. :z
Verder was er laatst een patent opgedoken hoe AMD kennelijk hun RT implementatie wou doen. Als ik het goed begreep dan wil AMD een hybride techniek introduceren die alsnog voornamelijk draait op hun alles kunnende ALU's. Van wat ik er uit kon opmaken lijkt het idee te zijn om een enkele fixed function unit toe te voegen aan elke CU die basale RT kan uitvoeren en deze informatie te combineren met shaders en hiermee een beeld te renderen. Het gaat waarschijnlijk om een implementatie die goedkoop te ontwikkelen is, wel iets kan, maar voornamelijk zal leunen op slimme hybride technieken om daadwerkelijk uitvoerbaar te zijn voor geringe grafische winst. Heel wat anders dan RTX. Meer ga ik er hier ook niet over zeggen.
PenguinEmperor schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:34:
@DaniëlWW2 Mhh, ik heb het even kort gebrobeerd. En na die erg vervelende drowners neergeschoten te hebben, dook ik wat dieper naar de schat en... crash.

Okay, kan gebeuren, zoals ik eerder al aangaf ben ik nog niet van overtuigd dat mijn underclock 100% stabiel is. En dus na het herstarten niet het underclock profiel geladen en dus stock... Helaas, pindakaas. Duurde nu wat langer maar *weer* gecrashed.

Voor de zekerheid hierna na de reboot gecontroleerd dat mijn settings nu echt weer stock waren, hierna nog een keer rondjes gezwommen... En weer gecrashed.

Het ligt dus niet aan mijn undervolt. Is dit goed, of slecht nieuws? :s

Ik gebruik trouwens wel de Witcher 3 HD Reworked mod.
Goed en slecht. Goed omdat het dus niet alleen mijn PC is. Slecht omdat dit betekent dat de game gewoon kreupel is op meerdere systemen. :P
Maar ik heb dus precies hetzelfde probleem. HD Reworked of niet geïnstalleerd heb ik allang geprobeerd, doet niks. Ik heb het hier dus ook al geprobeerd met volgens mij elke driver sinds de launch van Navi, na het verwijderen en herinstalleren van de game, met en zonder mods. Het werkt op een of andere manier een keertje wel en toen heb ik heel snel alles opgevist en wegwezen.

• Astennu
Ik ben nu met de Sapphire 5700 XT Pulse aan het testen. Opzich wel een leuk kaartje. Wel erg breed in vergelijking met de refferenced kaart. Wel netjes twee slots hoog.

Hij haalt in ieder geval de max wattman settings met default power slider. Met power naar max en 2150-950MHz heb ik met superposition 10800p high 13219 kunnen halen en met Extreme: 5566 best mooie score. Alleen dan verbruikt hij wel aardig wat en is hij ook minder stil. (als je hem dan vol op zijn donder geeft zijn de temps 74-101-82 met 2538RPM dat is erg netjes

Met stock power was de core voor 1080p high 12579 verbruik is dan gelijk. (Temps zijn dan 71-89-84 met 1575PRM)

Astennu wijzigde deze reactie 15-09-2019 21:08 (13%)

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 19:38:
[...]

Goed en slecht. Goed omdat het dus niet alleen mijn PC is. Slecht omdat dit betekent dat de game gewoon kreupel is op meerdere systemen. :P
Maar ik heb dus precies hetzelfde probleem. HD Reworked of niet geïnstalleerd heb ik allang geprobeerd, doet niks. Ik heb het hier dus ook al geprobeerd met volgens mij elke driver sinds de launch van Navi, na het verwijderen en herinstalleren van de game, met en zonder mods. Het werkt op een of andere manier een keertje wel en toen heb ik heel snel alles opgevist en wegwezen.
Ook hier een zwart scherm als ik diep genoeg duik. :)

Alles op stock settings onder een custom loop. Heb de wattman sliders nog nooit aangeraakt bij deze kaart.

In dit geval een reproduceerbaar probleem van Navi kaarten dus. :P

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@PenguinEmperor @Blaat Mooi, dan is de kaart dus niet gaar. Voor de zekerheid heb ik 3.5 uur lang Unigine Valley laten draaien en dat ging ook goed. Hoewel ik morgen waarschijnlijk zwaar in verleiding gebracht zal worden als de Nitro+ dan zou verschijnen, ben ik eigenlijk best tevreden met de Gigabyte. Kaart voelt vrij solide aan, is vrij basaal en het koelblok is zeker niet mis. De stock fancurve is helaas wel slecht, maar als je die zelf aanpast naar maximaal 34% dan is het zo goed als geruisloos. Temperatuur is maximaal 85C in the Witcher 3, effectief dus iets lager in vrijwel elke game. Niks mis mee. Witcher 3 krijgt gewoon een apart profiel waar ik de ventilator op 40% laat lopen. Speel die game toch met mijn headset. Andere games zoals BF5 kunnen dat ook krijgen. Als Wattman nu eens niet constant zou resetten. :z

Verder nog een paar punt van crashes gevonden bij de zee in Velen. Het water ingaan is hopeloos, maar bij de kust ging het ook al mis. Waardeloos want ik had de game spelen maanden en maanden opgespaard om weer een nieuwe game te beginnen met de nieuwe videokaart en ik genoot er echt weer van in White Orchard waar geen problemen waren. Het was iets van anderhalf jaar geleden toen ik voor het laatst helemaal op nul begon. Helaas ga ik het nu echt aan de kant leggen. :'(

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 15-09-2019 22:23 (3%)

• Blaat

Blaat

Hardware fanaat!

Kunnen we hier melding van maken Bij AMD? Lijkt me zinvol om dat met zoveel mogelijk mensen te doen zodat er wellicht een fix voor komt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Blaat schreef op zondag 15 september 2019 @ 22:24:
Kunnen we hier melding van maken Bij AMD? Lijkt me zinvol om dat met zoveel mogelijk mensen te doen zodat er wellicht een fix voor komt.
Ik zat er ook al over te denken. We hebben nu zo'n overduidelijke punt te pakken dat ze de bug heel snel zouden moeten kunnen reproduceren. Je kan natuurlijk door AMD haar standaard formulier gaan, maar ik zie geen mogelijkheid om die save mee te sturen. Misschien r/AMD maar ik heb geen account. :)

https://www.feedback.amd.com/se/5A1E27D2297D2968

• PenguinEmperor
Ik zou zelf inderdaad zeggen r/AMD. Mensen daar oproepen om ook de betreffende save te proberen, en ook de aanwezige AMD reps te taggen in de draad.

Maar dan moeten ze wel reageren, natuurlijk.

Iets in de trend van:

Dear AMD community; we need your help. A bunch of us on the Dutch "Tweakers" PC hardware forum have stumbled upon an area in the Witcher 3 that so far for all of us has produced a reproducible crash. We've shared a save game among ourselves of Geralt swimming in a certain lake, and all of us have found that if we dove deep into said lake we eventually crash.

<Link naar betreffende save hier>

We'd like to ask those of you who have a navi card and a copy of the Witcher 3 to load up said save and dive into the lake for a bit, and see for yourself if it causes a crash for you.

Should enough of you share our experience, we'd also like to tag in any AMD reps that are present on this board to take a look at this issue.

PenguinEmperor wijzigde deze reactie 15-09-2019 23:08 (65%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het kan nog iets uitgebreider. De crashes vinden plaats over heel Velen, maar het makkelijkst is het water in duiken. White Orchard lijkt veel beter te draaien, ik heb uit een andere save ook al een crash in Skellige te pakken en Novigrad en Toussaint heb ik niet bekeken. Maar de strekking lijkt me goed. :)

• Aslanboy1905
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 23:19:
Het kan nog iets uitgebreider. De crashes vinden plaats over heel Velen, maar het makkelijkst is het water in duiken. White Orchard lijkt veel beter te draaien, ik heb uit een andere save ook al een crash in Skellige te pakken en Novigrad en Toussaint heb ik niet bekeken. Maar de strekking lijkt me goed. :)
Ik zal het morgen even testen voor je. Ben benieuwd..

• Astennu

Ik heb die evaringen met crashes zelf niet (maar ik speel geen the witcher). Zolang je niet met de OC tool aan de slag gaat is alles bij mij erg stabiel. En zelfs wattman werkt de laatste tijd ook stabiel. Alleen de manual fan control's zijn een beetje appart.

Je hebt voor een +-430-450 euro dan een erg leuke kaart.

Vooral de launch drivers waren niet 100% sollid. Dat was wel jammer maar het was ook een nieuwe architectuur.
Bij nVidia heb je dan ook niet altijd 100% stabiele drivers waar alles werkt.

Daarnaast brengt AMD nu ook meerdere drivers per maand uit dus je hebt best snel verbeteringen. Overall ben ik wel tevreden met de kaart. Hij is lekker snel op mijn 1440P 144Hz scherm toch een stuk sneller dan mijn vorige Vega 64 en de 1070 zit daar ook in de buurt qua prestaties. Het verschil is in ieder geval merkbaar.

En RTX Tja de 20x0 serie is een leuke demo van waar het heen gaat en je moet ergens beginnen. Maar het moet voor mij eerst nog sneller worden wil ik daar extra voor betalen.
Ik denk dat het nog 1-2 generaties nodig heeft. Het zou mij niets verbazen als de RTX 30x0 generatie meer dan 2x zo veel GigaRay/s kan en dat de FPS hit dan aanzienlijk lager zal zijn.

Maar goed die zijn er nog niet en zijn mogelijk ook weer aardig aan de prijs.

Astennu wijzigde deze reactie 16-09-2019 10:08 (4%)

• picobob
Iedereen bedankt voor het meedenken. Het lek is boven! Er kwam een auto-update langs binnen van mijn chipset drivers en daarna zijn de temps flink gedaald. Vind het een beetje vreemd, maar ik klaag niet. Je voelt gewoon dat er een stuk minder warmte van de kaart straalt, zelfs bij gelijke temperaturen.

Verschil:

en die temps liepen nog verder op.

En nu:

Over een enkele run is het niet helemaal te zien maar voor de update liepen de temperaturen gewoon op tot 110 ~ 115 en dan ging hij throttlen.

Nu hij toch lekker ingebakken is heb ik gelijk alle OC settings even op de max gezet een de core op 2150@1160mv.

Zit toch wel rek in de kaart: :9

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19-10 12:14

Tweakriez

Hold the door!

Sissors schreef op zondag 15 september 2019 @ 14:16:
[...]

Toen ik kocht waren er nog niet zoveel ervaringen omdat de AIBs er nog niet waren :P.

Uiteindelijk heeft de 5700XT een betere prijs/prestatie verhouding, en primaire zware spel voor de kaart die ik speel is BF5, waarbij de 5700XT het helemaal goed doet. Gelukkig zijn bij mij de problemen beperkt (behalve nu weer één keer verticale lijnen in het beeld, en rechterhelft van het beeld veel te donker (keertje alt+tabben en het is opgelost), en Freesync die nog steeds niet fatsoenlijk werkt :P. Maar ja, gezien dat beperkte problemen zijn vergeleken met andere, kan ik mensen ook geen ongelijk geven als een 2070S kopen, die wel mindere prijs/prestatie heeft, maar wel betere drivers en stiller is.

Edit: En mijn eerste BSOD binnen. Oké kan niet garanderen dat het door de GPU komt, maar het is wel opvallend.
Zelf vond ik de bouwkwaliteit van de 5700xt die ik had er wel cheapo uitzien en ergerde ik me aan de drivers, vastlopers en crashes bij de games die ik voornamelijk speel. Ben toen voor een 2070s Founders Editon gegaan welke slechts een paar tientjes meer was, veel betere bouwkwaliteit heeft en stabiele drivers.

Neemt niet weg dat AMD wellicht in de toekomst 2eer in mijn kast komt maar heb het gevoel dat RDNA nog niet helemaal top is.

Hold the door!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 15 september 2019 @ 15:50:
Behalve dat een paar procent sneller voor €100 meer gewoon dom is, geeft het ook nog eens een waardeloos signaal af. Nvidia is al jaren bezig met nauwelijks innoveren, maar wel de prijzen telkens verhogen.
Dat komt simpelweg door een gebrek aan concurrentie (van AMD). ;)

Het verschil is trouwens wel iets meer dan een paar procent.

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 06:55
Meer dan honderd euro? Wil je een vergelijkbare kaart van de RX 5700XT (qua geluid en koeling) serie, dan zit je op een Red Devil variant van grofweg 500 euro. 40 euro meer en je hebt een RTX 2070 FE te pakken (toegegeven, lastig leverbaar soms).

Die veertig euro meer is dan helemaal niet zo lastig te verantwoorden.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wekko306 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:51:
[...]

Ik maak zelf gebruik van Argus Monitor. Mijn onderste 2 intake fans zijn daarmee qua RPM gekoppeld aan de GPU temp van mijn Vega 64. De bovenste intake is gekoppeld aan CPU temp.
Ze hebben nu Navi support! Werkt geweldig :D.

@Beaudog
Heb jij de fans op je kaart in push + pull of anders? Ik was zo dom om push + push te doen, dat maakt blijkbaar uit als ik het internet mag geloven.

Battle.net tag

Pagina: 1 ... 10 ... 16 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True