Fanta schreef op zondag 15 september 2019 @ 13:24:
Ik zit al een tijdje te twijfelen tussen een 5700XT en een 2070S. Na alle ervaringen die ik hier lees over de dramatische AMD drivers, vraag ik mij af waarom mensen niet gewoon €100 meer uitgeven voor een kaart die beter presteert, stabiele drivers heeft, en meer ‘futureproof’ is ivm raytracing. Of heb ik ergens een hele belangrijke reden gemist om toch voor navi te gaan, behalve de iets lagere prijs?
Waar moet ik beginnen?
Behalve dat een paar procent sneller voor €100 meer gewoon dom is, geeft het ook nog eens een waardeloos signaal af. Nvidia is al jaren bezig met nauwelijks innoveren, maar wel de prijzen telkens verhogen. Nu weer Nvidia kopen zal er alleen maar voor zorgen dat ze de prijzen blijven verhogen. Ze vragen nu al belachelijke bedragen en dat kan nog erger worden.
Vervolgens kan je nog niet zo lang een RX5700XT kopen die niet een blower is. Er zijn genoeg mensen die klagen, maar voor elke persoon die klaagt zijn er meerdere die geen enkel probleem hebben. Helaas heb ik het geluk dat ik net twee games heb die niet fatsoenlijk willen draaien. Betekent niet dat iedereen het zo heeft. Het is ook niet alsof mijn videokaart nu opeens "space invaders" laat zien, zoals heel wat Turing kaarten vorig jaar deden.
Dat brengt me bij drivers. Het is zeker niet goed genoeg, maar ik heb nu bijna tien jaar AMD videokaarten en het werkt 99,9999999999% van de tijd gewoon perfect. Nvidia heeft geen monopoly op betere drivers, verre van. Ik pak gewoon even Nvidia haar eigen forum erbij.
https://www.nvidia.com/en...ms/game-ready-drivers/13/
Lees maar even en kom me hier vertellen dat Nvidia beter is.
Dat is dus conformation bias. Vrijwel iedereen hier heeft een Navi of wil er eentje kopen. Natuurlijk gaat het hier dan over problemen waar mensen tegenaan lopen en tips. Betekent niet dat elke RX5700 series videokaart een tikkende tijdbom met waardeloze drivers is. Het is zeker niet op het niveau dat het zou moeten zijn, maar het zal gefikst worden. Juist de afgelopen weken zijn al veel bugs gefikst. Helaas voor mij niet de bugs waar ik last van heb. Ze zijn alleen breder bekend en het zal wel opgelost worden. Voor nu is het helaas behelpen. Ben er ook niet blij mee, maar het is ook niet totaal rampzalig. Mateloos irritant, maar niet hopeloos. Er zijn ergere dingen dan je videokaart die zich niet gedraagt in bepaalde games, ook al is het the Witcher 3.
Als laatste "Ray Tracing". Dat is echt de grootste hoop onzin die de afgelopen jaren uit Nvidia is gekomen. Niet tegen jou bedoeld, maar RTX is een gigantische hoop leugens. De RTX hardware van zelfs de $2500 kostgende Titan RTX komt niet eens in de buurt van zelfs de meest simpele effecten echt ray tracen. Wat Nvidia "Ray Tracing" noemt is het absoluut minimale aan lichteffecten of reflecties uitvoeren. Vervolgens gebruiken ze de Tensor cores om het beeld kunstmatig op te schonen want zonder die Tensor Cores ziet het er namelijk zo uit.
Ray Tracing is uiteindelijk letterlijk wat het zegt, de stralen traceren. Je hebt je lichtobject en hieruit komen lichtstralen. Deze bereiken een solide object en ketsen vervolgens af. Zo krijg je uitstekende schaduweffecten of kan je reflecties creëren. Het probleem met RTX is dat zelfs die Titan RTX niet eens in de buurt komt van genoeg rays produceren om je beeld niet in een puinzooi te veranderen. Vervolgens zijn de rays ook nog eens beperkt tot een bounce waardoor ze erg beperkt zijn in de precisie van de reflecties of schaduwen. Het is eigenlijk tot het punt dat je met traditionele technieken aardig in de buurt kan komen, zonder dat je framerate door de helft gaat, op 1080P, met een Titan RTX, voor het meest basale aan ray tracing effecten.
Dan doet de Titan RTX nog 11 gigarays per seconde. De RTX2080Ti doet 10 gigarays en de RTX2070S doet 7 gigarays per seconde. Het is dus extra hopeloos op een RTX 2070S.
Conclusie, RTX is een gigantische leugen. De hardware komt niet eens in de buurt van de vereisten voor zelfs de meest basale Ray Tracing. Natuurlijk begrijpt vrijwel niemand van de techpers dit of zeggen ze het niet. Er zijn er maar een paar die zeggen dat RTX onzin is en die hebben gelijk. Waarschijnlijk weten ze dit niet eens, maar komen ze tot de conclusie gebaseerd op benchmarks.
Ergens ben ik hier ook echt heel erg pisnijdig over naar Nvidia. Ray Tracing is de droom, het ultieme punt van grafisch spektakel in termen van belichting, schaduwen, reflecties etc, als je het goed doet. Met goed bedoel ik zoiets als CGI rendered films, niet de onzin van Nvidia. Onderhand is Ray Tracing hierdoor gereduceerd tot een grap van zichzelf. Dat irriteert mij eigenlijk mateloos want de techniek zelf is geweldig. Het is gewoon bij lange na niet zover dat je dit kan doen in real time.
Maar zeg eens, wat is je situatie precies? Je lijkt bereid om meer te betalen dan €500 voor een videokaart. Kan je wachten met je huidige systeem of ga je naar 4K ofzo? Zo ja dan zou ik wachten op Navi 12/RX5800 series. Die zouden makkelijk sneller moeten zijn dan de RTX2070S of zelfs de RTX2080S. Het gaat waarschijnlijk nog wel maanden duren en dan zouden de drivers ook een stuk beter moeten zijn.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.