@Sp3ci3s8472
Mijn fans op de morpheus blazen tegen de kaart aan .
Mijn fans op de morpheus blazen tegen de kaart aan .
[ Voor 14% gewijzigd door Beaudog op 16-09-2019 13:10 ]
[ Voor 14% gewijzigd door Beaudog op 16-09-2019 13:10 ]
29 euro meer (bijdehand)WouterL schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:58:
Meer dan honderd euro? Wil je een vergelijkbare kaart van de RX 5700XT (qua geluid en koeling) serie, dan zit je op een Red Devil variant van grofweg 500 euro. 40 euro meer en je hebt een RTX 2070 FE te pakken (toegegeven, lastig leverbaar soms).
Die veertig euro meer is dan helemaal niet zo lastig te verantwoorden.
UNOX: The worst operating system
Dat asrock model was ook een "budget" model. En wordt voor dezelfde MSRP aangeboden als het reference design.Tweakriez schreef op maandag 16 september 2019 @ 11:24:
[...]
Zelf vond ik de bouwkwaliteit van de 5700xt die ik had er wel cheapo uitzien en ergerde ik me aan de drivers, vastlopers en crashes bij de games die ik voornamelijk speel. Ben toen voor een 2070s Founders Editon gegaan welke slechts een paar tientjes meer was, veel betere bouwkwaliteit heeft en stabiele drivers.
Neemt niet weg dat AMD wellicht in de toekomst 2eer in mijn kast komt maar heb het gevoel dat RDNA nog niet helemaal top is.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Je beseft je dat Powercolor en ASRock ook AMD exclusief zijn?Korvaag schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:14:
Er is op Reddit iemand die wat kaarten met elkaar vergeleken heeft:
https://www.reddit.com/r/...d_devil_sapphire_5700_xt/
Ik ben nog steeds tevreden met m'n Pulse. Het voordeel van een fabrikant die alleen maar AMD doet. Ze hebben dingen als idle power consumption etc. gewoon goed onder controle.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[ Voor 60% gewijzigd door Korvaag op 16-09-2019 14:05 ]
ASrock is ook pas sinds 2018 en exclusief. Wat ze tot dusver hebben gelanceerd was niet veel soeps. Eigenlijk zijn ze nu een beetje een nog slechtere XFX...Korvaag schreef op maandag 16 september 2019 @ 13:59:
@Astennu
Ja, mijn ervaring is dat je vooral niet moet gaan zitten aan driver opties. De default install werkt gewoon goed (althans hier). Ga je dingen doen met opties (soms ook aan de hand van suggesties van de drivers dan krijg je enorme periodieke frame drops etc.
@DaniëlWW2
Ow Asrock wist ik niet. Ik beschouw ze echter nog als vrij nieuw in het GPU-landschap dus dat negeer ik dan altijd een beetje. Powercolor wist ik bij nader inzien wel... maar had er nog niet bij nagedacht
Tja eigenlijk gebruiken alle instapmodellen PCB's die zoveel op elkaar lijken dat er een referentiespec lijkt te zijn. De Gigabyte en Sapphire zijn identiek qua VRM. Ik denk dat het een kwestie is van software ja. Of ze het gaan fixen, denk het niet. Om eerlijk te zijn doet 6W me ook weinig op een videokaart die onder load over de 230W gaat.Ik vind het verschil in idle-verbruik echter bizar. De Gigabyte liet bij Guru3D een verdubbeling in idle-verbruik zien tov van de Pulse. Iets van 13 watt tegenover 7 watt. Van de Red Devil had ik nog niet echt gegevens gevonden maar die lijkt hier samen met de Asrock zelfs nog fors meer te pakken. Ik mag hopen dat daar nog bios updates voor komen (of driver fixes?) want een GPU die zoveel idle pakt is gewoon een aanzienlijk deel van je totale idle-verbruik.
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-09-2019 14:09 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[ Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 16-09-2019 14:15 ]
Bij mij is het nog wel erger. Gaat ook niet helpen dat als er op het laatste moment niks mis gaat, ik binnenkort aan een proefschrift zou moeten gaan beginnen. Ik heb hier ook twee 1080P schermen staan. De idle van twee schermen is veel erger dan eentje. Als ze dat oplossen dan win ik heel wat meer.Korvaag schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:13:
@DaniëlWW2
Ja mij juist wel. Mijn PC staat per dag een uur of 6 aan en ik game niet elke dag. Idle-verbruik is daarom voor mij wel een punt. Ook 1 van de hoofdredenen dat ik nog X470 heb en geen X570 heb gehaald bij m'n upgrade van Zen+ naar Zen2. X570 pakt idle ook 5 watt meer. Dat is op het idle-verbruik van mijn systeem 10%.
Overigens ben ik lekker bezig met undervolten om de 5700 XT onder de 200 te houden maar dat is meer spelen dan dat het nut heeft
Ik zie wel wat problemen. Te warm, te luidruchtig, te lage boostclocks. Eigenlijk inferieur op elke mogelijke manier aan de Pulse.En Asrock: idd, dat niet veel soeps was mijn conclusie ook dus ik heb ze gedachtenloos terzijde geschoven in m'n hoofd toen de aankondiging van de 5700 XT voorbij kwam. Als ik zo de testen lees lijkt het trouwens geen slechte kaart te zijn (afgezien van het idle-verbruik dan).
Kan ook aan gebruikte vrm componenten liggen. En een deel zal ook wel aan sturing zijn.Sissors schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:24:
Ik vraag me wel af waardoor die enorme verschillen in idle verbruik komen. Ze moeten toch blijkbaar iets anders in die GPUs zelf instellen om dat voor elkaar te krijgen, maar wat dan?
En het multi-monitor verbruik van Navi is sowieso nog veel te hoog, ben benieuwd of ze daar met software wat aan kunnen (en willen) doen, maar 36W volgens TPU verbruiken om twee monitoren te tonen is echt veel.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
LED's gebruiken niet veel als je het goed doet.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:01:
En ik bedacht me opeens waarom de Gigabyte waarschijnlijk meer verbruikt in idle dan de Pulse.
RGB logo.
Niet dat ik weet. Misschien met Gigabyte software.PenguinEmperor schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:02:
Kan je die uitzetten? Weet je het gelijk zeker.
Dit is geen kleine led. Nee, dit is een kermisattractie.Astennu schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:10:
LED's gebruiken niet veel als je het goed doet.
De Pulse heeft ook wat RGB geloof ik. Logo is daar ook verlicht.
Zoals bij die Nitro idd ook. Die verbruikt idle ook meteen meer. Dus zou best kunnen dat dat dan deels de oorzaakt is samen met een ander VRM design.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:12:
[...]
Niet dat ik weet. Misschien met Gigabyte software.![]()
[...]
Dit is geen kleine led. Nee, dit is een kermisattractie.
Tja de Gigabyte en Sapphire Pulse hebben exact dezelfde VRM setup. Dat is het waarschijnlijk dus niet.Astennu schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:14:
[...]
Zoals bij die Nitro idd ook. Die verbruikt idle ook meteen meer. Dus zou best kunnen dat dat dan deels de oorzaakt is samen met een ander VRM design.
Kijk naar TPU zou ik zeggen. 2dBA luider dan de Red Devil maar een paar graden koeler. Out of the box 2000MHz+. Dit is gewoon een Sapphire Nitro+.Ik ben vooral benieuwd hoe de Nitro het doet met overclocken. Zijn de chips binned? zit er beter geheugen op? anders is die 60 euro extra voor een iets betere cooler en veel RGB wel veel geld.
Ook daar testen ze helaas binnen de limieten van Wattman. Bij kaarten zoals de Nitro en de Red Devil wil je eigenlijk met de more powertool aan de slag om in ieder geval die OC limit's er af te halen.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:15:
[...]
Tja de Gigabyte en Sapphire Pulse hebben exact dezelfde VRM setup. Dat is het waarschijnlijk dus niet.
[...]
Kijk naar TPU zou ik zeggen. 2dBA luider dan de Red Devil maar een paar graden koeler. Out of the box 2000MHz+. Dit is gewoon een Sapphire Nitro+.
Tja, daar hoef je niet meer op te rekenen tegenwoordig. Tenminste niet voor de launch. GamersNexus lijkt wel wel interesse in te hebben want die halen ook goede geheugen OC's met hun Nitro+.Astennu schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:20:
[...]
Ook daar testen ze helaas binnen de limieten van Wattman. Bij kaarten zoals de Nitro en de Red Devil wil je eigenlijk met de more powertool aan de slag om in ieder geval die OC limit's er af te halen.
[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-09-2019 15:40 ]
Zo groot is die toch niet? En een LED die paar watt verstookt maakt al je complete PC een lamp, dat kan echt niet significiant zijn (tenzij ze iets grandioos verprutst hebben in de implementatie).DaniëlWW2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:12:
[...]
Niet dat ik weet. Misschien met Gigabyte software.![]()
[...]
Dit is geen kleine led. Nee, dit is een kermisattractie.
Precies, ik heb er wel een beetje opgewacht, in ieder geval om de prijs te weten te komen maar volgens mij hoger dan de pre order prijs op amazon.Sissors schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:43:
[...]
Zo groot is die toch niet? En een LED die paar watt verstookt maakt al je complete PC een lamp, dat kan echt niet significiant zijn (tenzij ze iets grandioos verprutst hebben in de implementatie).
Anyway, de Sapphire Nitro+. Tot zover dus het idee dat Sapphire idle verbruik wel onder controle kan houden. Verder ben ik iig blij dat ik daar niet op heb gewacht. In normale modus maakt hij meer geluid dan de Gigabyte, en ook is zijn koeling efficientie slechter. Pas in quiet mode wordt hij interessant, maar is hij eigenlijk nauwelijks beter dan een Pulse.
En een prijskaartje waarbij ik eerder nog twee tientjes erbij zou doen en een goedkope 2070S zou kopen.
__/`\__/`\__
Ik hoorde het ja. Moeten ze zeker doen want dat is gewoon waar de nitro voor gemaakt is.DaniëlWW2 schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:37:
[...]
Tja, daar hoef je niet meer op te rekenen tegenwoordig. Tenminste niet voor de launch. GamersNexus lijkt wel wel interesse in te hebben want die halen ook goede geheugen OC's met hun Nitro+.
Maar de Nitro+ heeft gewoon drie biossen. Dat zie je eigenlijk nooit.
Ja wat mij wel opvalt. Die Nitro+ is nu getest en heeft default een 220 watt BIOS. Als ik bij m'n Pulse de power limit op +20% zet zit ik daar ook ongeveer op en dan zijn de prestaties nauwelijks verschillend met de Nitro+.Astennu schreef op maandag 16 september 2019 @ 15:20:
[...]
Ook daar testen ze helaas binnen de limieten van Wattman. Bij kaarten zoals de Nitro en de Red Devil wil je eigenlijk met de more powertool aan de slag om in ieder geval die OC limit's er af te halen.
[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 16-09-2019 18:01 ]
Het gaat mij ook niet om het "MorePower" gedeelte. Als je de FP bekijkt zie je dat ik genoeg tests met UV heb gedaan en heel goed weet dat iets minder meer kan betekenen en in ieder geval veel doet voor de efficientie.Korvaag schreef op maandag 16 september 2019 @ 17:55:
[...]
Ja wat mij wel opvalt. Die Nitro+ is nu getest en heeft default een 220 watt BIOS. Als ik bij m'n Pulse de power limit op +20% zet zit ik daar ook ongeveer op en dan zijn de prestaties nauwelijks verschillend met de Nitro+.
Uiteraard heeft de Nitro+ meer koelreserve en kan dus ook hoger maar als je in de benches kijkt levert een hogere clock je nauwelijks wat op.
Met undervolten en powerslider ben ik zelf ook wat aan het testen geslagen en ik kan mijn Pulse zo ongeveer tussen de 200 en 250 watt verbruik krijgen zonder dat de prestaties nou echt verschillen. Bij 250 watt levert het je 100-150 time spy punten extra op (give or take). Verschil in boost clock is dan 25 MHz. Totaal niet interessant (maar wel leuk om te doen).
Ik ben blijer met het feit dat m'n geheugen probleemloos op 925MHz. wil draaien. Hoger nog niet geprobeerd, maar dat heeft meer effect dan een hogere core speed.
Heb hem nu afgeregeld op:
- Max boost in wattman op 2040 (is default 2070).
- Undervolt 1100mv
- Power slider + 50%
- Geheugen op 925 MHz.
Met deze instelling zit de boost clock in Valley ongeveer op de 1990 MHz en is de boost veel stabieler dan met de power slider op 0% (logisch). Boost is dus ruim boven de 1925 stock (komt met name door de power slider. Je ziet dat de kaart gewoon door de power limit default niet hoger boost dan 1925). Verbruik tijdens Valley is bijna precies 200 watt.
Max boost moest wat omlaag omdat ie met een spike wel naar de 2070 kan en 1100mv dan te weinig is. Bij spikes sloeg de PC vast.
Als je Valley laat draaien op stock (dus ook geen undervolt) met de power slider op +50% gaat de kaart 248 watt vreten en zit de boost clock op 2015 MHz. Vind ik mijn instelling een stuk zinniger
Edit: oja.. uiteraard test ik ook met games, maar het mooie van Valley en wattman is dat je on the fly dingen kan aanpassen en direct effect ziet.
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
__/`\__/`\__
Ik beweer toch niets anders / val je niet aan ofzo ?Astennu schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:25:
[...]
Het gaat mij ook niet om het "MorePower" gedeelte. Als je de FP bekijkt zie je dat ik genoeg tests met UV heb gedaan en heel goed weet dat iets minder meer kan betekenen en in ieder geval veel doet voor de efficientie.
Bekijk de review van gamers nexus met 40dba normalized maar eens de Nitro heeft de laagste temps. Zelfs met de 220 watt bios waardoor het verbruik 30 watt hoger (15% meer dan stock) is dan referenced koelt hij nog als een van de beste.Mistacal schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:29:
@Korvaag dat is heel erg netjes zo en ik kijk er inderdaad ook zo tegen aan als ik de nitro bekijk.
Qua koelingreserves, dat zie ik niet zo snel terug hoor
Daar ging ik ook niet van uit. Kreeg het idee dat jij het idee dat dat het mij om de power slider opvoeren ging dat wilde ik gewoon even aan gevenKorvaag schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:33:
[...]
Ik beweer toch niets anders / val je niet aan ofzo ?
Ik vind het gewoon opvallend dat de Nitro+ niet veel anders doet dan de Pulse afgezien van de TDP iets hoger zetten. Ik had meer van deze kaart verwacht aan slimmigheden (dus default beter geoptimaliseerd).
[ Voor 38% gewijzigd door Astennu op 16-09-2019 18:36 ]
Het crasht ook veel makkelijker als je gaat duiken naar de schatkisten. Maar het zwemmen in het algemeen zorgt voor de crash en dat is op meerdere plekken in Velen zo. Maar aangezien we het nu op vier verschillende systemen kunnen reproduceren, moet het maar eens op reddit worden gezet.Aslanboy1905 schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:29:
Ik heb de save game van @DaniëlWW2 geprobeerd en dit blijkt inderdaad te crashen. In eerste instantie kon ik de crash niet reproduceren en begon ik het met Radeon Live op te nemen maar door even door te zwemmen en dan weer terug was het (helaas) raak. Het spel en de Radeon software crasht. Ik heb de crash dus op kunnen nemen en op YouTube geüpload, zodat we er een melding over kunnen maken. Wat is het verstandigst?
[YouTube: Witcher 3 - RX 5700XT crashing]
Ik zit zelf in de Blood & Wine DLC en daar heb ik geen crashes.
PrimaAstennu schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:33:
Daar ging ik ook niet van uit.
En bij hardware.info review wordt hij op 40dBa verslagen door de Gigabyte kaart met zijn standaard bios. Op stille bios zal hij dan wel wat beter zijn, maar uiteindelijk kwam dat neer op paar MHz nog sneller dan een Pulse, bij vergelijkbare geluidsproductie.Astennu schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:33:
[...]
Bekijk de review van gamers nexus met 40dba normalized maar eens de Nitro heeft de laagste temps. Zelfs met de 220 watt bios waardoor het verbruik 30 watt hoger (15% meer dan stock) is dan referenced koelt hij nog als een van de beste.
[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 16-09-2019 18:51 ]
De Sapphire verbruikt daar 20 watt meer. En het temperatuur verschil is maar 1c.Sissors schreef op maandag 16 september 2019 @ 18:51:
[...]
En bij hardware.info review wordt hij op 40dBa verslagen door de Gigabyte kaart met zijn standaard bios. Op stille bios zal hij dan wel wat beter zijn, maar uiteindelijk kwam dat neer op paar MHz nog sneller dan een Pulse, bij vergelijkbare geluidsproductie.
Overigens werkt een custom fancurve nu in Wattman goed? Gezien ik dacht dat er nog problemen mee waren, maar sommige gebruiken het toch?
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 16-09-2019 19:06 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Maar dat is altijd zo geweest. De Nitro+ is gewoon het top model wat over de top is: Veel RGB, Grote cooler, Nog beter VRM en daar betaal je voor. Dat soort kaarten (even als de Strixx of de Red Devil) hebben nooit de beste prijs prestatie verhouding. Dan moet je zo iets als de Pulse nemen die wat meer no nonsense is.Beaudog schreef op maandag 16 september 2019 @ 19:10:
Ziet er goed uit de Nitro net de review gelezen van Hwi .
Uiteindelijk verschilt hij niet zo veel als de Pulse als ik het zo lees .
Dan is de Pulse meer bang for the buck.
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Koop die of de Pulse. Voor de huidige prijzen beter de Gigabyte, maar de Pulse kan ook. Red Devil, Gaming X, ROG Strix of Nitro+ zijn allemaal premium modellen die de normale gebruiker in principe niet nodig heeft. Dat geld al jaren, voor beide kampen. Fancurve iets aanpassen als je het net zoals ik net iets te luidruchtig vind en gamen maar. Maar even niet the Witcher 3.Ewivis schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:46:
Ik heb zo alle uitvoeringen eens bekeken van de 5700XT en het lijkt mbt prijs kwaliteit de GIGABYTE Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G grafische kaart het te gaan winnen.
Red Devil, STRIX, Nitro+ zijn niet het geld extra waard.
De MSI uitvoeringen vallen mee al helemaal tegen, terwijl ik eigenlijk daarop aan het wachten was.
De Gigabyte is stil en goede temps. Verder mbt snelheid scheelt het allemaal niet zo...
Ga hem denk ik morgen of overmorgen bestellen.
Of iemand moet mij kunnen overtuigen en andere te nemen ;-)
@DaniëlWW2 @PenguinEmperor @Aslanboy1905 Ik volg deze draad met belangstelling (wellicht komt er bij mij ook een keer een Navi inPenguinEmperor schreef op maandag 16 september 2019 @ 21:01:
De draad op r/amd is aangemaakt:
https://www.reddit.com/r/..._owners_help_us_out_here/
Bedankt voor het testen! Ik had eigenlijk ook weinig twijfel, maar het was wel iets wat ik graag getest zag worden.Slupor schreef op maandag 16 september 2019 @ 22:39:
Getest met de drivers 19.8.1 en 19.9.2, zowel stock settings als UV/OC, zowel met mijn eigen savegame als met de save van @DaniëlWW2. Ik kan, zoals ik al had verwacht, de crash niet reproduceren. Kan zoveel zwemmen/duiken als ik wil, W3 is met mijn V56 100% stabiel (heb ook nog flink wat mods draaien). Heb überhaupt in 3 playthroughs (in de afgelopen 3 jaar) nog nooit een crash ervaren met Witcher 3, zowel met mijn oude RX580 als met mijn V56.
Zal het zelf ook morgen testen. Vraag me ook nog af of we dit ook op de website van AMD moeten melden.Tried testing some more. Only crashes on ultra and high preset. Low and medium are fine. Shadows ultra/high seems to crash it for me at least. Ultra preset with shadows medium havnt crashed yet
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
Het werkt.Aslanboy1905 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 00:21:
Interessante comment over de crashes in Witcher 3 op Reddit
[...]
Zal het zelf ook morgen testen. Vraag me ook nog af of we dit ook op de website van AMD moeten melden.
Nice, we did itPenguinEmperor schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:30:
En iemand van AMD heeft ook gereageerd:
"Thanks for the detailed information. I'll pass this along. Do note that you can report issues to us directly here: https://amd.com/report"
Hoop dat ze het gaan fixen.
Ze moeten nu wel.PenguinEmperor schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:30:
"Thanks for the detailed information. I'll pass this along. Do note that you can report issues to us directly here: https://amd.com/report"
Het veranderen van grafische instellingen is er eentje om te onthouden bij troubleshooting
Nooit gedacht dat het zo eenvoudig was om dit soort problemen bij een bedrijf te melden. Hopen dat er ook werk van de oplossing wordt gemaakt.PenguinEmperor schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 07:30:
[ Voor 49% gewijzigd door Maulwurfje op 17-09-2019 15:24 ]
Ze hebben zo'n portal niet om er vervolgens niets mee te doen.Maulwurfje schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:23:
[...]
Het veranderen van grafische instellingen is er eentje om te onthouden bij troubleshooting.
[...]
Nooit gedacht dat het zo eenvoudig was om dit soort problemen bij een bedrijf te melden. Hopen dat er ook werk van de oplossing wordt gemaakt.
Dat werkt jammer genoeg niet bij ieder bedrijf, helaas. Maar Reddit is zodanig groot dat ze niet het risico nemen er niets mee te doen. Een beetje zoals Facebook vroeg was.Astennu schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:56:
[...]
Ze hebben zo'n portal niet om er vervolgens niets mee te doen.
Als genoeg mensen hetzelfde melden wordt er zeker wat mee gedaan.
__/`\__/`\__
AMD weet net als bij de CPU's het maximum er deze keer goed uit te halen. Voor gewone gebruikers handig. Voor ons Tweakers een beetje saaiDaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:32:
Ik denk dat het voor mij totaal zinloos is om ook maar iets te doen met overclocking of undervolting. Er zit gewoon niks noemenswaardigs in.
Dit was mijn beste score met het standaard profiel. (1200mv en 2084MHz targetclock)
[Afbeelding]
Dit was 1172mv en 2110MHz, crashte na 50 minuten Valley.
[Afbeelding]
Dit was 1100mv en 2040MHz, crashte binnen 15 minuten in Valley.
[Afbeelding]
Ik heb wel meer configuraties geprobeerd, maar er zit gewoon nauwelijks iets in en het crasht. Het is de moeite eigenlijk niet waard. De Gigabyte zit op een aardig optimum en het enige dat ik wil aanpassen is de ventilatorsnelheid games. Ik heb allang een stil profiel gemaakt en een profiel voor games die ik met een headset speel. Daar mag het best iets koeler. Als Wattman nou eens zou kappen met resetten de helft van de tijd als ik de PC weer eens aanzet.
En dan gaat die Gigabyte wel luidruchtig worden om de boel koel te houden. Daar heb je nou een Red Devil, Nitro+, ROG Strix of Gaming X voor. Dat mag wel gezegd worden. Eigenlijk zijn er vier goede high end opties voor Navi 10 die allen zo hun voor en nadelen hebben. Het is echt jaren geleden sinds je überhaupt keuze had.Astennu schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 22:10:
[...]
AMD weet net als bij de CPU's het maximum er deze keer goed uit te halen. Voor gewone gebruikers handig. Voor ons Tweakers een beetje saai
Met + power haal je wel 13k+ maar het verbruik schiet dan omhoog efficiëntie is dan down the drain.
Verwijderd
Is dat niet de red devil op silent bios?DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:19:
[...]
En dan gaat die Gigabyte wel luidruchtig worden om de boel koel te houden. Daar heb je nou een Red Devil, Nitro+, ROG Strix of Gaming X voor. Dat mag wel gezegd worden. Eigenlijk zijn er vier goede high end opties voor Navi 10 die allen zo hun voor en nadelen hebben. Het is echt jaren geleden sinds je überhaupt keuze had.
Ik denk dat Gigabyte met net iets boven een instapper eigenlijk heel erg haar best heeft gedaan met hun profiel en enige oplossing. Het is echt dat ik de ventilatoren eigenlijk net iets lager wil zetten, anders was het perfect. Het is ook jammer dat Navi 10 een vrij hete chip is. Bleven ze nou tien graden koeler dan zou je waarschijnlijk zien dat de AIB modellen met standaard lagere RPM's geprogrammeerd zouden zijn. Nu kan het eigenlijk niet omdat het boostclocks in de weg gaat zitten als je te laag gaat zitten. Het is alleen de toekomst want thermal density gaat echt niet afnemen. Het zullen alleen maar meer en meer van dit soort heethoofden worden die out of the box al tegen thermal runaway aanzitten tenzij je met een echt extreme koeloplossing komt zoals de Nitro+. Dat is dan iets van 50W extra voor hooguit een paar procent sneller. Eigenlijk zou er denk ik wel een markt zijn voor iets tussen de Pulse of Gaming OC aan de ene kant en de Nitro+, Red Devil etc. Wel een 190W powerlimiet, maar een koeloplossing die net iets beter is dan de Pulse of Gaming OC zodat het echt doodstil is.
Dat van je fan profiel kan je volgens mij met de morepowertool oplossen. Dan kan je hem bv 100-200RPM lager zetten. En dat van die temperatuur kan je daar ook oplossen gewoon die 190W naar 170W zetten en tata een lager verbruik. Ik merk ook dat dat het verschil is tussen OC en geen OC. Clock targets zijn identiek alleen max GPU power wordt dan wel of niet verhoogd. De Pulse zit op 195 dus ook al boven de stock 180.DaniëlWW2 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 23:19:
[...]
En dan gaat die Gigabyte wel luidruchtig worden om de boel koel te houden. Daar heb je nou een Red Devil, Nitro+, ROG Strix of Gaming X voor. Dat mag wel gezegd worden. Eigenlijk zijn er vier goede high end opties voor Navi 10 die allen zo hun voor en nadelen hebben. Het is echt jaren geleden sinds je überhaupt keuze had.
Ik denk dat Gigabyte met net iets boven een instapper eigenlijk heel erg haar best heeft gedaan met hun profiel en enige oplossing. Het is echt dat ik de ventilatoren eigenlijk net iets lager wil zetten, anders was het perfect. Het is ook jammer dat Navi 10 een vrij hete chip is. Bleven ze nou tien graden koeler dan zou je waarschijnlijk zien dat de AIB modellen met standaard lagere RPM's geprogrammeerd zouden zijn. Nu kan het eigenlijk niet omdat het boostclocks in de weg gaat zitten als je te laag gaat zitten. Het is alleen de toekomst want thermal density gaat echt niet afnemen. Het zullen alleen maar meer en meer van dit soort heethoofden worden die out of the box al tegen thermal runaway aanzitten tenzij je met een echt extreme koeloplossing komt zoals de Nitro+. Dat is dan iets van 50W extra voor hooguit een paar procent sneller. Eigenlijk zou er denk ik wel een markt zijn voor iets tussen de Pulse of Gaming OC aan de ene kant en de Nitro+, Red Devil etc. Wel een 190W powerlimiet, maar een koeloplossing die net iets beter is dan de Pulse of Gaming OC zodat het echt doodstil is.
Ik weet niet hoe het met andere zit maar ik ben er niet huiverig voor. Maar een van mijn kaarten wil gewoon niet overclockenpicobob schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:48:
Lees dat jullie wat huiverig zijn voor het OCen van memory. Zijn daar nog speciale tests / guides voor stabiliteit? Is het af te raden? Voor die 5500~ superposition run had ik 2150MHz@1162mV power op 50+ en memory op 950 gezet. Een enkele run gedaan en toen alles terug op stock. Eigenlijk allemaal een beetje onzinnig want ik ben tevreden met stock performance, en denk er eerder aan om de boel te draaien op 1000mV~. Met een snelle google vind ik eigenlijk alleen informatie over normaal ddr4 ram OCen.
Ja, maar dan nog iets goedkoper. Beetje zinloos om de volle prijs te betalen voor alleen een bios switch.Verwijderd schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:29:
[...]
Is dat niet de red devil op silent bios?
Bij mij doet die echt helemaal niks. Kan invullen wat ik wil, het werkt niet.Astennu schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:24:
[...]
Dat van je fan profiel kan je volgens mij met de morepowertool oplossen. Dan kan je hem bv 100-200RPM lager zetten. En dat van die temperatuur kan je daar ook oplossen gewoon die 190W naar 170W zetten en tata een lager verbruik. Ik merk ook dat dat het verschil is tussen OC en geen OC. Clock targets zijn identiek alleen max GPU power wordt dan wel of niet verhoogd. De Pulse zit op 195 dus ook al boven de stock 180.
Dan moeten ze omlaag als klopt wat ik vermoed. Ik denk nog steeds dat Navi 12 een 6 SE chip met 10CU's per SE zal worden. 384 bit bus met 12GB GDDR6 en dan krijg je 50% groter dan Navi 10. Met 1200mv ga je dan dus door de 300W grens en dat lijkt me niet de bedoeling. Potentieel kan deze chip alsnog 8GB of 16GB HBM2 krijgen, maar ik denk het niet. Het doel is hier natuurlijk om de zwakke TU-104 chip helemaal dood te meppen. Ergens denk ik dat Navi 12 al in productie is, maar het gaat nog even duren voordat we wat horen. Navi 12 duikt ook steeds meer op in voorbereidende bestanden waar Navi 14 een paar maanden terug begon op te duiken. Navi 14 verwacht ik eigenlijk binnenkort al om Polaris af te gaan lossen.Ik ben heel erg benieuwd naar big Navi. Want dan kunnen de core voltages wat omlaag. En mogelijk door meer ervaring met 7nm of eventueel 7nm+ hoeven de clocks niet eens veel/helemaal niet te zakken. We halen met slechts 2560 shaders al de prestaties van Radeon VII met 3840 shaders. Ik ben heel benieuwd wat een eventuele 3840 of 5120 shader Navi chip kan doen. Als 5120 tot de opties behoord wordt geheugen bandbreedte wel een ding. Dan moet je of HBM2E of een 512Bit GDDR6 memory interface hebben. Maar gezien de potentiele prestaties hoort daar dan ook een prijsclasse bij waarin HBM2E wel een optie zou zijn.
Hoe test je je oc? is dat met power limit of zonder?PenguinEmperor schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:49:
Tja, ik ga uberhaupt niet met het geheugen beginnen tot ik mijn clockspeed stabiel heb. Ik kreeg toch weer crashes in WH 2 battles dus heb nu maar het voltage weer een klein beetje verhoogd naar 1037mV bij een 1900mhz target. Krijg dan een gemiddelde boost snelheid van 1815 tot 1845mhz.
Stock is de Pulse mij, in mijn speciale geval, te luid. Ik denk dat ik geen ideale omgeving heb wat temperatuur betreft. Een meshify C kast in een open IKEA Alex kast (zonder deurtje en met in de achterkant twee noctua fans gemonteerd om eventuele hitte af te voeren). Dus ja, nogal speciaal.
Overigens heeft mijn vrouw een fractal design r5 met dezelfde onderdelen, maar dan met een nvidia 1080 en geheel geen problemen, in hetzelfde kastje. Ik zie ook bij mij geen excessief hoge temperaturen maar het is mogelijk dat ik lager boost dan zou kunnen met betere koeling.
Ik zie dan mensen beweren dat ze heel stabiel draaien op negenhonderdnogwat mV bij 1900mhz en dan vraag ik me af of ik iets verkeerd doe of een erg gare kaart heb. Kan ook dat het voor mij echt weer tijd wordt voor een schone Windows installatie. Maar dat de drivers ook niet 100 procent zijn helpt dan ook niet, al is het voor je gevoel. Dat je nooit zeker weet, crash ik nu vanwege mijn undervolt of is dit gewoon een driver dingetje.
Tot nu toe zonder power limit. Ik zal het eens met proberen, maar dan zou ik een lager standaard voltage moeten kunnen verkrijgen want met het huidige voltage + 50 procent power limit zal het stroomgebruik (en dus het geluid van de fans) te veel worden.Astennu schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:51:
[...]
Hoe test je je oc? is dat met power limit of zonder?
[ Voor 24% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 18-09-2019 13:39 ]
met +0% wordt hij afgeknepen. En als de load dan ineens wel hogere clocks toe staat kan het mis gaan. Dus vandaar dat ik met +50% test dan is 0% ook stabiel.PenguinEmperor schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:34:
[...]
Tot nu toe zonder power limit. Ik zal het eens met proberen, maar dan zou ik een lager standaard voltage moeten kunnen verkrijgen want met het huidige voltage + 50 procent power limit zal het stroomgebruik (en dus het geluid van de fans) te veel worden.
Bedankt voor het uitleggen van je methode. Ik zal er eens mee aan de slag gaan. Enige puntje is dat ik niet zozeer voor het meeste performance bij het laagste stroomgebruik ga, maar meer het meeste performance bij een voor mij acceptabel geluidsniveau. Denk je dat jouw methode dan nog de beste is?
De airflow van van die gast waar je naar linkt is gewoon te laag waardoor die VRAM temps nog steeds zo hoog zijn.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:37:
Kon deze niet voor mezelf houden:
https://linustechtips.com...-custom-cooling-the-vram/
![]()
In alle eerlijkheid zat ik aan eenzelfde oplossing te denken. Meer van die koperen dingen stacken zodat het oppervlakte groter wordt. Volgens mij is het overigens alleen superposition dat het geheugen 86 (26-28 ambient) graden wordt, maar ik vind het nog best warm.
Dat is wel met meerdere runs achter elkaar, het nadeel is dat er niet genoeg airflow over de heatsinks heengaat. De heatsinks zelf werken prima, de temperatuur loop heel langzaam op naar de 80 graden. Ongeveer 2 graden per 10 seconden, daarna trager.
[ Voor 37% gewijzigd door Astennu op 18-09-2019 13:48 ]
Ze worden heet, alleen kunnen ze de warmte niet kwijt. Ik heb ze met een Arctic Thermal Adhesive vast gezet. http://www.arcticsilver.c...lver_thermal_adhesive.htmAstennu schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:41:
[...]
met +0% wordt hij afgeknepen. En als de load dan ineens wel hogere clocks toe staat kan het mis gaan. Dus vandaar dat ik met +50% test dan is 0% ook stabiel.
Het gaat niet om de fan's sterker nog die moet je handmatig zetten want je wilt ook dat de core warmer wordt dan normaal. Je moet het zo testen dat hij onder zware omstandigheden ook stabiel is. (bv een hete zomer dag)
Die power zet je als je een stabiele waarde hebt gevonden terug naar 0% en dan wordt hij weer wat af geknepen maar dan weet je wel dat hij doe dan ook stabiel draait ook met max clocks die je nu vaak niet haalt want er is een power limit. Maar soms heb je wel spikes als de load even niet te hoog is en het TDP het toe staat en dan kan je een crash krijgen omdat hij naar clocks springt die niet stabiel zijn.
Met mijn methode heb je nog steeds een lager verbruik want je test niet meer met 1200mv maar met 1000mv. Die +50% power is dan waarschijnlijk dikke overkill. En heeft hij misschien maar 200 of nog minder nodig. Dat moet je even testen. Op 1100mv kan je nog steeds de max 180watt van een reference kaart halen in bepaalde load situaties. Daarom stability test ik altijd net +50% om dat uit te sluiten.
En gewoon de boel lekker heet laten worden maar niet zo ver dat hij gaat throttelen want dan gaat de load omlaag. De chips zijn gemaakt voor 110c. (bij 109c gaat hij throttelen) Dus je kan rustig een tjuction van 104-107c halen tijdens het testen als hij dan stabiel is is dat met 80-90c zeker het geval.
[...]
De airflow van van die gast waar je naar linkt is gewoon te laag waardoor die VRAM temps nog steeds zo hoog zijn.
Ik had meer van zulke heatsinks verwacht. Maar ik vraag me ook af of ze wel goed heet worden. zou je eigenlijk ook even moeten meten. Misschien is de geleiding niet optimaal.
Ik denk dat het ook meer met het toerental en de airflow van de fan's te maken heeft dan iets anders. Dus als je die wat hoger maakt zou dat moeten schelen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:26:
[...]
Ze worden heet, alleen kunnen ze de warmte niet kwijt. Ik heb ze met een Arctic Thermal Adhesive vast gezet. http://www.arcticsilver.c...lver_thermal_adhesive.htm
Als het contact niet goed was waren ze binnen een paar seconden op een hoge temperatuur, daarom gaf ik al aan dat het bij mij een heel stuk langer duurt en hij pas na 3 runs op de 86 graden zit en daar blijft. In de runs daarvoor tik hij 84 aan.
Ik kan de airflow nog een stuk verhogen, nu zit hij op 1650, wat nauwelijks te horen is. Misschien moet ik de kaart ook een slot naar beneden plaatsen, dan zit hij minder dicht tegen mijn cpu heatsink.
Dat klopt, het wordt dan max 80 in 26 ambient (3 runs). Nog steeds nauwelijks hoorbaarAstennu schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:38:
[...]
Ik denk dat het ook meer met het toerental en de airflow van de fan's te maken heeft dan iets anders. Dus als je die wat hoger maakt zou dat moeten schelen.
Ik kan me wel herinneren dat die Arctic op max rpm best stil was.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:21:
[...]
Dat klopt, het wordt dan max 80 in 26 ambient (3 runs). Nog steeds nauwelijks hoorbaar(22,6dB bij maximaal 2.000rpm volgens de specs). Op max rpm is core 60, en hot spot 83.
Niet alles zal zo zwaar zijn als Superposition denk ik zo.
Als ik de specs moet geloven iets van 26.78dB. Ze geven aan 0.4 Sone.Astennu schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:23:
[...]
Ik kan me wel herinneren dat die Arctic op max rpm best stil was.
Super position is wel te vergelijken met zwaardere games. Furmark is pas echt zwaar qua hitte. Zelfs 4X aa verbruikt meer dan superposition 8x is wel minder (te grote memory bandwith bottelneck).
Ik zie dat ik een hoop van wat ik dacht te weten moet bijstellen. Ik dacht dat de power limit verhogen meer stabiliteit gaf tegen een hoger stroomverbruik. Ik ga er toch eens dieper induiken.Astennu schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:41:
[...]
met +0% wordt hij afgeknepen. En als de load dan ineens wel hogere clocks toe staat kan het mis gaan. Dus vandaar dat ik met +50% test dan is 0% ook stabiel
[...]
Heb je al overwogen om ook heatsinks op de achterkant van het PCB te plaatsen? Kennelijk zitten de hitte producerende geheugenmodules van GDDR6 erg diep in de externe verpakking. Zo diep dat je kennelijk redelijk wat hitte kan afvoeren aan de achterkant met thermal pads.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:35:
[...]
Als ik de specs moet geloven iets van 26.78dB. Ze geven aan 0.4 Sone.
Kwam de volgende review tegen, gezien ik al mijn memory dingen heb vervangen door betere heatsinks zal dat anders zijn. Hij gebruikt ook andere fans.
https://www.youtube.com/watch?v=A_xqBidOjpQ
Ik denk overigens dat de custom heatsink markt misschien nog even "catch up" moet spelen gezien GDDR6 gewoon warmer wordt.
Nog nietDaniëlWW2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 16:22:
[...]
Heb je al overwogen om ook heatsinks op de achterkant van het PCB te plaatsen? Kennelijk zitten de hitte producerende geheugenmodules van GDDR6 erg diep in de externe verpakking. Zo diep dat je kennelijk redelijk wat hitte kan afvoeren aan de achterkant met thermal pads.
Een hoger power target geeft je een stabielere clockspeed en dus mogelijk een stabielere FPS. Maar voor de GPU is het zwaarder. Hij probeert zo hoog mogelijk te clocken binnen zijn power target en temperatuur limieten als die bereikt worden clockt hij terug. En krijgt de GPU het lichter en zakt het verbruik. Voltages zakken ook dus als je een te stijle voltage curve hebt kan je er issues meer krijgen.PenguinEmperor schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:56:
[...]
Ik zie dat ik een hoop van wat ik dacht te weten moet bijstellen. Ik dacht dat de power limit verhogen meer stabiliteit gaf tegen een hoger stroomverbruik. Ik ga er toch eens dieper induiken.
Ik heb toenertijd wel mijn Vega 64 nog ge-undervolt, maar dat was toch wat makkelijker dan deze kaart tot zoverre.
Maar nog een vraag tot slot: als ik crashes heb bij 1033mV bij een target van 1900mhz, heb ik dan een slechte chip? Moet ik me dan achter de oren krabben of er toch iets anders mis is met mijn systeem? Misschien toch Windows opnieuw installeren?
Ik heb trouwens ook wat rare meldingen in Wattman. Soms geeft Wattman aan een piek te hebben gezien van 2600mhz. Heeft iemand anders ook zo'n bug?
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 18-09-2019 17:10 ]
Ik heb even gekeken wat de verschillen zijn tussen de Pulse normal bios en de silent. Want die Silent is echt veel stiller:DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:38:
[...]
Bij mij doet die echt helemaal niks. Kan invullen wat ik wil, het werkt niet.![]()
[...]
__/`\__/`\__
Geweldig, ik kan alleen absoluut niks werkende krijgen, maakt niet uit wat ik probeer.Astennu schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:38:
[...]
Ik heb even gekeken wat de verschillen zijn tussen de Pulse normal bios en de silent. Want die Silent is echt veel stiller:
Pulse - Normal - Silent
Pwr GPU - 195 - 180
TDC GFX - 177 - 170
TDC SOC - 15 -14
Fan Acu - 1550 - 1480
Target Temp 89 -91
Thats it. Ik denk dat je ook met die target temp en Acoustic limit moet spelen.
Wat gebruik je dan? Ik heb totaal geen issues met MorePowerTool en met Wattman.DaniëlWW2 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 18:06:
[...]
Geweldig, ik kan alleen absoluut niks werkende krijgen, maakt niet uit wat ik probeer.![]()
Het is overigens nog niet eens zo bagger als de twee verschillende Gigabyte die ik ook heb geprobeerd. Daar kan ik namelijk helemaal niks aanpassen in eentje en de ander ondersteund niet eens Navi.
1
2
3
4
5
6
| Sapphire 5700 XT Pulse UV Testing: 1100mv max 2050T-875MEM 180w Power target -15% = 1686-1877-A1770-T2050MHz Score:11479 72.62-85.86-102.65 @ GPUPwr 151.9 Watt (157Max) 63- 76-78c 1,007mv avg 0% = 1832-1978-A1892-T2050MHz Score:12115 76.41-90.61-108.99 @ GPUPwr 175.5 Watt (182Max) 70- 86-88c 1,065mv avg +50% = 1880-2010-A1968-T2050MHz Score:12476 76.96-93.32-111.70 @ GPUPwr 192.0 Watt (203Max) 71- 90-88c 1,100mv avg |
Wattman reset de helft van de tijd en MorePowertool heb ik nu al zo vaak geprobeerd. Kan wel wat invullen en overschrijven, maar vervolgens veranderd er niks. Ik blijf Wattman wel opnieuw instellen. Doe ik toch al twee jaar.Astennu schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:06:
[...]
Wat gebruik je dan? Ik heb totaal geen issues met MorePowerTool en met Wattman.
Echt raar. Ik heb dat bij Vega wel eens gehad maar later was dat opgelost. More power werkt hier perfect ik zie die waardes gewoon terug in wattman (bv max core voltage). Fan reageert ook netjes zowel met de 50th anni als de Pulse.DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:16:
[...]
Wattman reset de helft van de tijd en MorePowertool heb ik nu al zo vaak geprobeerd. Kan wel wat invullen en overschrijven, maar vervolgens veranderd er niks. Ik blijf Wattman wel opnieuw instellen. Doe ik toch al twee jaar.
Ja, dat vermoeden heb ik ookAstennu schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:18:
[...]
Wat voor een windows gebruikte je? ik vraag me af of er bij jou niet qua software niet gaar is dat je altijd zo veel issues hebt met meerdere kaarten.
Wattman reset alleen als de driver crashed als de zaak instabiel is. Dan gaat hij naar defaults terug. Tenminste dat doet hij hier.DaniëlWW2 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 11:16:
[...]
Wattman reset de helft van de tijd en MorePowertool heb ik nu al zo vaak geprobeerd. Kan wel wat invullen en overschrijven, maar vervolgens veranderd er niks. Ik blijf Wattman wel opnieuw instellen. Doe ik toch al twee jaar.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Een specifieke savegame? of bij alle savegames?Blaat schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:28:
Ik denk dat ik er ook een vrij zware bug bij heb kunnen sprokkelen voor het repertoire van Navi.
Gears of War: Ultimate Edition crasht soms onmiddelijk na het laden van de save game (zwart scherm voor een paar seconden en dan crash to desktop). Als dat is gebeurd blijft hij dat ook doen totdat ik een keer een reboot heb gedaan. Na 1 crash weigert de game een save te laden zonder te crashen.
Heel wazig.
Alle saves.Astennu schreef op donderdag 19 september 2019 @ 14:54:
[...]
Een specifieke savegame? of bij alle savegames?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 19-09-2019 19:11 ]
Grappig, mijn games draaien juist super stabiel met 19.9.2. Daarvoor was het één en al problemen.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:36:
[...]
Wattman reset alleen als de driver crashed als de zaak instabiel is. Dan gaat hij naar defaults terug. Tenminste dat doet hij hier.
Mijn driver problemen heb ik opgelost! Soort van, ik krijg geen crashes meer tijdens Space Run. Ik heb de 19.7.2 driver gedownload en die zonder clean install over mijn 19.9.2 driver heen gegooid. Blijkbaar geeft het mij de fixes die nodig waren voor Windows 1903 en mijn spellen zijn weer stabiel.![]()
Frapant dat dit werkt.
Standaard stond deze bij mij aan. "Opties" - "Prestaties" - "Aanbevoleninstellingen gebruike" uit zetten - "hardwareversneller" uit zetten.Astennu schreef op donderdag 19 september 2019 @ 18:33:
Ik ben nu nog aan het uitzoeken wat het preceis geweest is. Met firefox aan merk ik heel af en toe iets. Hardware acceleration staat volgens mij niet aan want die optie is niet eens zichtbaar in het menu.
[ Voor 25% gewijzigd door grote_oever op 19-09-2019 19:21 ]
Ah good one.grote_oever schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:19:
[...]
Grappig, mijn games draaien juist super stabiel met 19.9.2. Daarvoor was het één en al problemen.
[...]
Standaard stond deze bij mij aan. "Opties" - "Prestaties" - "Aanbevoleninstellingen gebruike" uit zetten - "hardwareversneller" uit zetten.
Ik heb het met 19.9.2 dus weer eens aangezet en na een paar dagen geen problemen. Het werkt bij mij dus weer. Uiteraard komt ik nu natuurlijk melden dat zodra 19.10.1 er is, het niet meer zal werken. Dat zijn nu eenmaal de regels.grote_oever schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:19:
Standaard stond deze bij mij aan. "Opties" - "Prestaties" - "Aanbevoleninstellingen gebruike" uit zetten - "hardwareversneller" uit zetten.
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
AMD Wattman -> Beelscherm -> Schalen met GPU aan/uit zetten? Of schaamodus instelling aanpassen (centreren)?PenguinEmperor schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:22:
Heeft iemand anders dat programma's in lagere resolutions niet normaal worden weergegeven, maar in de linkerbovenhoek met zwarte balken beneden en rechts? Ik heb dit dus, en ook nog steeds na net opnieuw Windows helemaal schoon te hebben geinstalleerd.
Voorbeeld: https://imgur.com/hr9UbKN
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq