Een bromtoon uit de versterker duidt vaak op een aardingsprobleem ergens.
MailMan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Ik vind namelijk wel dat ik snel/vaak green screens/reboots heb met een beetje aanpassingen in Adrenalin.
Maar niet als je alles standaard hebt staan? Welke aanpassingen doe je?

[Voor 67% gewijzigd door -The_Mask- op 10-07-2020 10:33]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:00

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:31:

[...]

Precies, dat was ook mijn eerste gedachte. Alleen is alles hier goed geaard (op helaas de versterkers na...) en heb ik om die reden ook andere stekkerdozen geprobeerd. Daarnaast weet ik dat de aarde goed is gelegd omdat ik mee heb geholpen met de werkzaamheden (kabels trekken).
Dat zou alleen niet verklaren waarom het nu is opgelost met een andere voeding, of de oude voeding had een probleem met aarde?

Waarom zijn zoveel apparaten niet goed geaard? Elk stopcontact tenminste in mijn huis heeft aarde, in sommige landen zoals Frankrijk is dat natuurlijk anders maar toch dan pak je maar een tussenstukje.

Battle.net tag

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

MailMan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:36:
[...]
Ik vind namelijk wel dat ik snel/vaak green screens/reboots heb met een beetje aanpassingen in Adrenalin.
Welke versie van Windows draai je? Net na de 1903 release had ik vergelijkbare problemen (maar dan ook bijv. contrasloos beeld of roze), die zijn uiteindelijk na een aantal Windows updates en driver updates weggegaan. Ik dacht dat dit met Windows Nightlight had te maken wat niet lekker samenging met de kleurenprofielen .

Battle.net tag

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 10:43

[...]

Nee geen crashes als alles standaard staat, geloof ik.

Ik liet Adrenalin underclocken naar iets van 1120mV. Ging dan tijd goed maar soms toch een groen scherm en reboot.

Ik draai nu 1124mV handmatig op 1800mhz VRAM. Even testen hoe dat gaat.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Welke versie van Windows draai je? Net na de 1903 release had ik vergelijkbare problemen (maar dan ook bijv. contrasloos beeld of roze), die zijn uiteindelijk na een aantal Windows updates en driver updates weggegaan. Ik dacht dat dit met Windows Nightlight had te maken wat niet lekker samenging met de kleurenprofielen .
Draai nu 10.0.19041.
MailMan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:12:
[...]

Nee geen crashes als alles standaard staat, geloof ik.
Dan lijkt het mij vrij simpel, je het zelf verkeerd. :p

Sowieso is de videokaart tegenwoordig veel beter in de spanning te bepalen dan dat je zelf ooit zou kunnen. Het heeft dus ook weinig nut om hier mee bezig te gaan, omdat het allemaal helemaal zelf gaat en elke paar milliseconde de spanning zelf wordt aangepast.

AMD Nieuwsdiscussie

• MailMan
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:26:
[...]

Dan lijkt het mij vrij simpel, je het zelf verkeerd. :p

Sowieso is de videokaart tegenwoordig veel beter in de spanning te bepalen dan dat je zelf ooit zou kunnen. Het heeft dus ook weinig nut om hier mee bezig te gaan, omdat het allemaal helemaal zelf gaat en elke paar milliseconde de spanning zelf wordt aangepast.

Maar ik volg je niet helemaal. Je wil toch wel handmatig kunnen undervolten door b.v. het max voltage lager te zetten?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:39
Ja en dat kan gewoon, want je geeft een curve op, niet een vaste spanning. En zover mij bekend hebben ze het bij Nvidia zelf zo goed ingesteld / onder controle dat er weinig te winnen is, terwijl bij AMD er vaak nog wel een redelijk stukje te winnen is. Dat gezegd, de curve die hij uit de fabriek krijgt is uiteraard gekozen zodat die iig zou moeten werken, alles wat je hem lager zet is geen garantie dat hij blijft werken. Als die garantie er wel was, had AMD hem zelf wel lager gezet standaard.
MailMan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Maar ik volg je niet helemaal. Je wil toch wel handmatig kunnen undervolten door b.v. het max voltage lager te zetten?
Vroeger wel, tegenwoordig heeft het bijna geen toegevoegde waarde meer. AMD en nVidia hebben het zo goed onder de knie dat er nog weinig te verbeteren valt. Voor hun is het namelijk ook zeer belangrijk dat ze het maximale uit elke GPU knijpen, want dat verhoogd gewoon hun winst.

AMD Nieuwsdiscussie

• MailMan
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Vroeger wel, tegenwoordig heeft het bijna geen toegevoegde waarde meer. AMD en nVidia hebben het zo goed onder de knie dat er nog weinig te verbeteren valt. Voor hun is het namelijk ook zeer belangrijk dat ze het maximale uit elke GPU knijpen, want dat verhoogd gewoon hun winst.
Dus je/ik ga gewoon weinig performance winst uit het OCen van mn RX5700XY halen? :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 12:58
@MailMan
Is ook al te zien aan de cijfers die ik stuurde. Paar FPS winst voor een enorm stuk meer hitte en verbruik als je de powerlimit weghaalt.

Ik vind het gewoon leuk om te doen binnen de powerlimit omdat ie zo wat hoger boost en toch wat koeler blijft, dus dat scheelt me herrie en hou er iets meer FPS aan over ook als bonus (al is dat verwaarloosbaar).

[Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 10-07-2020 21:22]

UNOX: The worst operating system

• MailMan

[...]

Hmm nu toch ook een gamecrash met alles standaard. Rebooten via Windows heeft hij dan ook geen zin in en dan moet ik zelf echt opnieuw opstarten met de aan en uit knop, waarbij na reboot USB apparaten wel stroom krijgen en het HDD lampje knippert, maar er geen beeld komt.

Heb nu even de AMD Chipset drivers geïnstalleerd van de AMD site ipv van ASUS. Wel iets achteruit gegaan in 3DMark score (100-200 punten).

[Voor 12% gewijzigd door MailMan op 11-07-2020 12:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Iemand nog tips om crashes tegen te gaan of te achterhalen of het de GPU wel/niet is?

Zonder overclocken heb ik nu random crashes in games maar ook regelmatige crashes bij het opstarten van Windows 10. Zodra deze bij het login scherm komt heb ik meerdere keren een spontane reboot gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Korvaag
@MailMan Was het een verse Windows install na de build ? Kan dat zo snel even niet vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Korvaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:33:
@MailMan Was het een verse Windows install na de build ? Kan dat zo snel even niet vinden.
Yep versie 10.0.19041

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Korvaag
Heb je de laatste AMD chipset drivers ook geinstalleerd naast de GPU-drivers ? En daarnaast geen potentieel conflicterende software als afterburner ofzo ?

En hoewel het door een aantal mensen wordt verworpen als oorzaak, maar ik er zelf in het verleden ook wel eens een GPU mee 'gefixed' heb: Zit de GPU met 1 of 2 kabels aangesloten op je voeding?
(de kaart heeft natuurlijk 2 stekkers nodig, maar komen die van 1 hoofdkabel af of heb je 2 losse kabels gebruikt).

Oja, het is verder al aangegeven, maar maak je over de voeding geen zorgen. Ik heb een vergelijkbare build en als ik mijn build HELEMAAL maximaliseer qua stroomverbruik (Prime95 max power en GPU gemaximaliseerd met Furmark) komt mijn desktop inclusief monitor niet boven de 430 watt uit (uitgelezen op de UPS). De monitor is dan verantwoordelijk voor een watt of 30-35 (net even uitgezet en de UPS op het display uitgelezen).

Mijn full load van het hele systeem is dus ongeveer 400 watt. Je zit met een 550 watt echt prima, zeker gezien het feit dat zo'n load als ik net beschrijf een worst worst case is en je daar NOOIT aan zal komen in de realiteit. Je belast dan 72,7% van je voeding in een worst case, wat prima is.

[Voor 46% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 13:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Korvaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Heb je de laatste AMD chipset drivers ook geinstalleerd naast de GPU-drivers ? En daarnaast geen potentieel conflicterende software als afterburner ofzo ?

En hoewel het door een aantal mensen wordt verworpen als oorzaak, maar ik er zelf in het verleden ook wel eens een GPU mee 'gefixed' heb: Zit de GPU met 1 of 2 kabels aangesloten op je voeding?
(de kaart heeft natuurlijk 2 stekkers nodig, maar komen die van 1 hoofdkabel af of heb je 2 losse kabels gebruikt).

Oja, het is verder al aangegeven, maar maak je over de voeding geen zorgen. Ik heb een vergelijkbare build en als ik mijn build HELEMAAL maximaliseer qua stroomverbruik (Prime95 max power en GPU gemaximaliseerd met Furmark) komt mijn desktop inclusief monitor niet boven de 430 watt uit (uitgelezen op de UPS). De monitor is dan verantwoordelijk voor een watt of 30-35 (net even uitgezet en de UPS op het display uitgelezen).

Mijn full load van het hele systeem is dus ongeveer 400 watt. Je zit met een 550 watt echt prima, zeker gezien het feit dat zo'n load als ik net beschrijf een worst worst case is en je daar NOOIT aan zal komen in de realiteit. Je belast dan 72,7% van je voeding in een worst case, wat prima is.
Bedankt voor het meedenken.

Voeding loopt via 1 kabel met meerdere losse stekkers 6+2+8. Heb ook geen andere kabel over geloof ik.

Heb MSI Afterburner net verwijderd voor de zekerheid, maar meer staat er niet aan.

Bizar genoeg net weer een Green screen en reboot. Eerst 1.5u Assetto Corsa Competizione zonder problemen gespeeld. Start vervolgens PUBG op en groen scherm nadat ik op Join klik... :'(

Nu meteen gevolgd door het volledige uitschakelen en reboot van het systeem terwijl ik in de Windows Event Viewer zit te kijken.... Wat is er in vredesnaam aan de hand met dit ding?

En nog een keer. Zelfde verhaal. Paar minuten in Windows bezig en reboot.

[Voor 6% gewijzigd door MailMan op 12-07-2020 15:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
PC crasht nu ook in Safe Mode...

Sluit dat de GPU uit?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
@MailMan
Er is nog niets uit te sluiten. Ook niet dat je Windows of driver inmiddels beschadigd is door de spontane crashes.

Ik zou beginnen met het regelen van een extra kabel van de voeding naar de GPU en niet via 1 kabel. In de regel zit de tweede kabel bij de voeding.
Volgens deze review zouden er twee bij moeten zitten:
https://www.anandtech.com...0m-80plus-gold-psu-review

PCI-E 6+2 Pin: 2

Aangezien de 5700XT vaak en snel wisselt tussen frequenties vraagt dit veel van de spanningsvoorziening. In sporadische gevallen kan 1 kabel dit gewoon niet snel genoeg opvangen en kan de GPU crashen. Als je deze tweede kabel hebt aangesloten kunnen we eens verder kijken. Ik zou daarna de GPU-driver even via een clean install opnieuw installeren (de installer heeft een optie om alle user settings te wissen) en daarna even verder zien.

Edit: mocht je nog in Windows komen dan zou ik iig (zeker gezien het feit dat je nog niets geinstalleerd hebt) zelfs even een Windows Reset doen om te zorgen dat inmiddels potentieel corrupte bestanden gefixed worden en dan Chipset drivers en GPU-drivers installeren en verder niets (ok.. Steam wellicht om games te testen maar je snapt wat ik bedoel).

Nu ik je verhaal nog eens lees. Ik zou sowieso eens even helemaal vers beginnen. Domweg een volledige nieuwe install. Mocht je nog wat tijd over hebben dan kan een memtest ook geen kwaad (https://www.memtest86.com/) al moet ik zeggen dat ik dan wel veel eerder al crashes verwacht had. Aan de andere kant. Het zal (voor mij) niet de eerste keer zijn dat geheugen voor dit soort idiote problemen zorgt. Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje gezien :+

[Voor 30% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 16:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!
Het is zeer onwaarschijnlijk dat het de voeding is en zoals je kunt lezen in de review komt de voeding met één kabel, niet twee. Wat het wel kan zijn? In principe alles, kwestie van testen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
-The_Mask- schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:06:
Het is zeer onwaarschijnlijk dat het de voeding is en zoals je kunt lezen in de review komt de voeding met één kabel, niet twee. Wat het wel kan zijn? In principe alles, kwestie van testen.
Ja ik zie het.. Verkeerd gelezen. Het tabelletje heeft het over de *connectoren*. Oeps...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
Korvaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:10:
@MailMan
Er is nog niets uit te sluiten. Ook niet dat je Windows of driver inmiddels beschadigd is door de spontane crashes.

Ik zou beginnen met het regelen van een extra kabel van de voeding naar de GPU en niet via 1 kabel. In de regel zit de tweede kabel bij de voeding.
Volgens deze review zouden er twee bij moeten zitten:
https://www.anandtech.com...0m-80plus-gold-psu-review

PCI-E 6+2 Pin: 2

Aangezien de 5700XT vaak en snel wisselt tussen frequenties vraagt dit veel van de spanningsvoorziening. In sporadische gevallen kan 1 kabel dit gewoon niet snel genoeg opvangen en kan de GPU crashen. Als je deze tweede kabel hebt aangesloten kunnen we eens verder kijken. Ik zou daarna de GPU-driver even via een clean install opnieuw installeren (de installer heeft een optie om alle user settings te wissen) en daarna even verder zien.

Edit: mocht je nog in Windows komen dan zou ik iig (zeker gezien het feit dat je nog niets geinstalleerd hebt) zelfs even een Windows Reset doen om te zorgen dat inmiddels potentieel corrupte bestanden gefixed worden en dan Chipset drivers en GPU-drivers installeren en verder niets (ok.. Steam wellicht om games te testen maar je snapt wat ik bedoel).

Nu ik je verhaal nog eens lees. Ik zou sowieso eens even helemaa vers beginnen. Domweg een volledige nieuwe install. Mocht je nog wat tijd over hebben dan kan een memtest ook geen kwaad (https://www.memtest86.com/) al moet ik zeggen dat ik dan wel veel eerder al crashes verwacht had. Aan de andere kant. Het zal (voor mij) niet de eerste keer zijn dat geheugen voor dit soort idiote problemen zorgt. Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje gezien :+
Volgens mij heb ik geen kabel over?

De enige losse PCI-E die erbij zit is die 6+2 en die gaat in de GPU (tweede van links op de foto), samen met een 8pin.

Zal straks even kijken of ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
@MailMan Nee mijn fout. Ik had het verkeerd gelezen. Tabel gaat over de connectoren, niet de kabels. De extra kabel is dus niet zomaar te doen.

Edit:
Zo, even verder tikken op de computer. Gaat sneller.

Ik denk dat er weinig anders over is dan testen testen testen zoals hierboven gezegd is. Persoonlijk zou ik beginnen met de memtest86 om geheugen uit te sluiten. Dat kan namelijk makkelijk via USB-stick. Minimaal 1 pass en liever meer. Van alle hardwaredefecten is geheugen (in mijn ervaring) de meest voorkomende en het makkelijkst te testen. Kost alleen redelijk wat tijd.

Defecte voedingen zijn een zeldzaamheid. Defecte CPU's ook. Moederbord kan, maar vind ik gezien de verschijnselen ook niet direct logisch.

Daarna een schone reinstall van Windows. Alleen chipset drivers en GPU-drivers. Dan zou ik beginnen met een Prime95 blend test om te kijken of de combinatie load op CPU en geheugencontroller stabiel is. Dit is met Prime meestal redelijk snel duidelijk.

Als laatste zou ik de GPU gaan onderzoeken met stresstests zoals Furmark. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf wat minder verstand heb van GPU-testen. Het grote probleem met GPU-testen is dat je problemen kan hebben bij enorm zware load (Furmark), juist sterk wisselende loads (zie mijn opmerking over wisselen tussen frequenties) of juist hele lichte loads waarbij de kaart tot zijn maximale frequentie boost. Het is allemaal niet zo zwart/wit stabiel of niet stabiel.

[Voor 85% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 16:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MailMan
-The_Mask- schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:06:
Heb al best wel wat geprobeerd qua drivers, en heb hier geen hardware liggen om mee uit te wisselen.

Ik ga nu eens de Bios defaulten en kijken of het het DOCP profiel is van het geheugen dat misschien niet lekker werkt. Lees dat dat vergelijkbare issues kan geven en vind het heel apart hoe de pc vaak crasht bij laden van windows, of laden van een sessie PUBG in het vorige geval. Misschien dat het geheugen dan extra wordt aangesproken?

[Voor 17% gewijzigd door MailMan op 12-07-2020 16:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Korvaag
MailMan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Heb al best wel wat geprobeerd qua drivers, en heb hier geen hardware liggen om mee uit te wisselen.

Ik ga nu eens de Bios defaulten en kijken of het het DOCP profiel is van het geheugen dat misschien niet lekker werkt. Lees dat dat vergelijkbare issues kan geven en vind het heel apart hoe de pc vaak crasht bij laden van windows, of laden van een sessie PUBG in het vorige geval. Misschien dat het geheugen dan extra wordt aangesproken?
Dat kan absoluut. Vandaar ook mijn memtest-suggestie en de Prime95 Blend test suggestie. Direct al crashes in Windows en/of safe mode zorgt ervoor dat ik niet direct de GPU verdenk. Mocht je trouwens in de buurt van Utrecht wonen dan wil ik graag komen helpen met debuggen :)

Ook een long shot, maar kijk even waar je mem-voltage op staat bij het XMP profiel. Sommige biossen hadden het probleem dat het XMP-voltage niet altijd goed gezet werd. Simpel uit te lezen met HWiNFO64.

[Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 16:33]

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 13-08 11:02
Lang geen crashes meer gezien tot ik gisteren ghost recon breakpoint wou spelen. Heb een uur kunnen spelen en na een uur 1x crash. Nu heb ik constant crashes als ik deze spel start en op play druk al. Toevallig andere Tweakers met een rx 5700 xt die deze spel wel zonder problemen kunnen spelen? Cpu 3800x gpu asus strix 5700 xt. Andere spellen geen enkele problemen bijv ac odyssey, cod warzone, conan exiles en the division 2 lopen allemaal goed zonder crashes.

Edit: blijkbaar een patch van gisteren waar door iedereen ongeacht welke platform crashes heeft dus niets te maken met mijn gpu :p

[Voor 12% gewijzigd door Sokucho op 17-07-2020 21:06]

• Sokucho
-

[Voor 100% gewijzigd door Sokucho op 01-08-2020 15:18]

• aaahaaap
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-08 08:35
Vraagje: Kan iemand een screenshot delen van de stock frequency en voltage waarden in wattman voor een stock/niet overclocked RX5700?

Gaat om dit scherm

• MailMan
Ik heb een Sapphire 5700XT die met Heaven eruit crasht na ongeveer 5-7 minuten. Meestal zwart scherm en alleen handmatig rebooten werkt.

Draai alles stock (GPU, CPU en RAM).

Gebeurt bij drivers 20.7.2 als bij 20.4.2.

Het enige wat nu lijkt te helpen is het Undervolten/Clocken van de kaart, maar dat zou toch niet moeten...?

Temperaturen (Max) voor de crash:
CPU: 50
GPU: 72
GPU Memory: 82
GPU Hot Spot/Junction: 97

[Voor 12% gewijzigd door MailMan op 04-08-2020 20:00]

• Sokucho
@MailMan zou idd zonder undervolt/clock gewoon stabiel moeten werken. Hoe lang heb je deze gpu al en heb je dit ook tijdens gamen? Temperatuur wat je aangeeft is niet gek warm ofzo daar ligt het ook niet aan.

• MailMan
BlackBarryNL schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:59:
@MailMan zou idd zonder undervolt/clock gewoon stabiel moeten werken. Hoe lang heb je deze gpu al en heb je dit ook tijdens gamen? Temperatuur wat je aangeeft is niet gek warm ofzo daar ligt het ook niet aan.
Heb de GPU een maand, maar al wel vanaf dag 1 gedoe met crashes. Toen dacht ik dat het aan DOCP/XMP lag, wat misschien nog steeds zo is, maar de crashes van Heaven zijn regelmatiger dan de andere crashes die ik had. Ook zijn het geen hard-resets/reboots maar gewoon een black screen.

Lees hier meer over m'n issue als je je verveelt :P

Random crashes nieuwe build. Hulp met diagnosticeren.

Zojuist Undervolt, Underclock en Max Fan speed gedaan maar dat helpt dus niet. Ook PCI op Gen 3.0 zetten helpt niet.

Iemand tips?

• Sokucho
@MailMan heb je nog een andere voeding liggen of van iemand lenen een optie? Heb daar al gelezen dat je een splinternieuwe hebt maar als het met undervolten wel goed gaat zou ik zelf eerst de voeding proberen. Kaart moet gewoon in stock settings goed lopen en als er een defect in de kaart zit waarom zou die dan met undervolten wel goed lopen?

Edit; lees nu pas dat undervolten ook niet werkt. Zou als nog proberen van iemand een voeding te lenen of een andere proberen mits je deze hebt.

[Voor 17% gewijzigd door Sokucho op 04-08-2020 22:08]

• MailMan
BlackBarryNL schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:53:
@MailMan heb je nog een andere voeding liggen of van iemand lenen een optie? Heb daar al gelezen dat je een splinternieuwe hebt maar als het met undervolten wel goed gaat zou ik zelf eerst de voeding proberen. Kaart moet gewoon in stock settings goed lopen en als er een defect in de kaart zit waarom zou die dan met undervolten wel goed lopen?

Edit; lees nu pas dat undervolten ook niet werkt. Zou als nog proberen van iemand een voeding te lenen of een andere proberen mits je deze hebt.
Helaas niet. Dat is wel jammer aan Tweaken zonder uitwissel apparatuur. Je zou eigenlijk iets moet kunnen huren bij een zaakje :P

Het zou kunnen dat een CMOS reset het probleem heeft opgelost. Laat hem nog even langer draaien om er zeker van te zijn.

• MailMan
Toch niet :(

• MailMan
Het gebeurt gek genoeg alleen zo consequent in Unigine Heaven en niet bij b.v. Furmark. Beide zijn met name op de GPU gericht toch?
MailMan schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:47:
Het gebeurt gek genoeg alleen zo consequent in Unigine Heaven en niet bij b.v. Furmark. Beide zijn met name op de GPU gericht toch?
Klopt, alleen is Furmark een stuk zwaarder en constanter waardoor je hiermee lagere klokfrequenties hebt. Defecte voeding, probleem met de PEG stroomkabel of defecte videokaart is goed mogelijk, dan kun je ook zulke dingen krijgen.

AMD Nieuwsdiscussie

• MailMan
Nieuwe Drivers zijn trouwens uit: 20.8.1

https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-20-8-1

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
M'n Powercolor Red Devil 5700XT is kaduk! Middelste fan maakt ineens een erg ratelend geluid, op alle rpm's hoorbaar. Heb de kaart even bekeken maar er zit niks tegen de fan aan tijdens het draaien.

Heeft iemand een idee hoelang zo'n RMA actie duurt (ik stuur de kaart morgen naar Megekko)? Zal toch even een tijdelijke videokaart moeten regelen.

[Voor 7% gewijzigd door Jackson6 op 17-08-2020 15:17]

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 00:28

HMC

Pluviophile

@Jackson6 Kan je niet net zoals bij Sapphire kaarten gewoon de fan vervangen?
Je kaart is echt niet stuk.

Eat the bugs, live in a pod

• Jackson6
  • Niet online
HMC schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:22:
@Jackson6 Kan je niet net zoals bij Sapphire kaarten gewoon de fan vervangen?
Je kaart is echt niet stuk.
Dat kan, alleen waar bestel je een fan voor dat ding??

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:18
Jackson6 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 16:59:
[...]

Dat kan, alleen waar bestel je een fan voor dat ding??
Ebay? Ali?

AMD Ryzen 5900x / 32GB@3600mhz / Gigabyte 3080 TI Gaming OC

• Jackson6
  • Niet online
Ja, dan stuur ik hem wel even terug, dan krijg ik er gewoon een originele fan in terug..

• Ewivis
Jackson6 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 17:21:
[...]

Ja, dan stuur ik hem wel even terug, dan krijg ik er gewoon een originele fan in terug..
Nee... Losse fan bestellen, zelf inzetten bedoel ik dan ;-) ook weleens met een rx580 gedaan toendertijd.

• Jackson6
  • Niet online
Ewivis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:14:
[...]

Nee... Losse fan bestellen, zelf inzetten bedoel ik dan ;-) ook weleens met een rx580 gedaan toendertijd.
Ja alleen dit valt onder garantie? En daarbij kan ik die fans nergens vinden.

• Ewivis
Jackson6 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 18:41:
[...]

Ja alleen dit valt onder garantie? En daarbij kan ik die fans nergens vinden.
Garantie, de kaart terugsturen naar je verkooppunt toch? Dan regelen die het maar :-)

Ben je em wel poosje kwijt denk ik...

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13
Heb hem geprobeerd. Maar alleen maar crashes. Snel weer terug.. snap niet waarom ik zoveel problemen steeds heb.

• Jackson6
  • Niet online
Ewivis schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:47:
[...]

Garantie, de kaart terugsturen naar je verkooppunt toch? Dan regelen die het maar :-)

Ben je em wel poosje kwijt denk ik...
Ja, hij gaat morgen naar de shop terug. Heb wat vervangends geregeld..

• Sokucho
Iemand ervaring met black screen bij destiny 2? Krijg meteen een black screen kan wel gewoon alt tab loopt verder niks vast. Heb de asus strix 5700 xt verder geen problemen met andere games etc.

[Voor 22% gewijzigd door Sokucho op 17-08-2020 23:11]

• MailMan
Tito129 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 22:49:
[...]

Heb hem geprobeerd. Maar alleen maar crashes. Snel weer terug.. snap niet waarom ik zoveel problemen steeds heb.
20.8.2 is nu ook alweer uit:

https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-20-8-2

Fixed Issues:
Reports of intermittent system hangs while exiting system sleep on some AMD Ryzen™ 3000 Series Mobile Processors with Radeon™ Graphics.

Weet dat je geen integrated GPU hebt, maar wie weet?

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 13-08 08:15
Ik heb gisteren toch de knoop doorgehakt en een nieuwe GPU besteld. Binnen nu en een paar uurtjes komt mijn XFX RX 5700 XT THICC III Ultra binnen, ter vervanging van mijn Fury X. Dit als voorloper voor verdere aanpassingen aan mijn setup.

Gebruik nu al jaren 3 monitoren op mijn main pc, 2x1080p en een 2560x1080 ultrawide. Gaming heb ik de laatste jaren vanwege tal van redenen (minder interesse, andere hobbies, nieuw huis en veel projectjes daaromtrent) afgenomen. Nu is dat niet erg, maar nu merkte ik ook dat hoewel mijn interesse om te gamen weer aangewakkerd is, dat wanneer ik achter mn pc kroop ik te vaak afgeleid werd en toch zat te Youtuben of b.v. op Tweakers te browsen. Daarnaast gebruik ik deze gamepc ook voor thuiswerken, enorme overkill voor een RDP sessie naar mn virtual desktop van het werk.

Mijn oplossing voor dit alles: een betere scheiding van werk en gaming en de gaming setup ook weer echt puur en alleen daarvoor maken. Dit betekent in het kort: de beide 1080p monitoren worden gekoppeld aan mijn Mac Mini. Deze is muisstil en veel zuiniger dan mijn 3700X/RX 5700XT systeem en voldoet voor de werk doeleinden nog prima. Het 29" 2560x1080 scherm wordt geupgrade naar een 34" 3440x1440 scherm met minimaal 100Hz en gaat dienen als enige scherm voor te gamen. Dit scherm kan ik dan eventueel ook gebruiken voor de racing seat die ik aan het bouwen ben.
Zodoende heb ik dus maar 1 ultrawide scherm voor gaming, meer dan afdoende voor mijn behoeften. Dan ben ik ook niet meer zo afgeleid/geneigd om op een 2e of 3e scherm weer andere dingen te doen. Het gebruik van meerdere schermen is vroeger uit "noodzaak" geboren ten tijde dat ik nog zeer actief WoW speelde op hoog niveau en daarbij had ik gewoon een 2e scherm nodig voor Teamspeak/Ventrilo, dingen op te zoeken van quests etc. en op zaken op de website van de guild te regelen buiten en tijdens raids. Aangezien ik dit al jaren niet meer doe, alleen nog sporadisch met 1 of 2 vrienden een beetje recreatief WoWen.

Maar goed, ben eens benieuwd naar de 5700XT. Heb het desbetreffende model om 2 redenen gekozen:
- Goede prestaties en relatief stil
- De looks
Qua performance waren er meerdere opties (Powercolor, ASRock), maar uiteindelijk vond ik deze XFX kaart dan veruit het mooiste. Hij past ook goed bij de rest van mn build, die heel subtiel is (geen RGB onzin), alles zwart en wit. Zal later wel een foto updaten zodra hij erin hangt.

Edit:
Nou, het beestje zit erin:

Even voor de gein een paar testjes gedraaid zonder eigenlijk ergens aan te zitten (GPU op stock settings, 3700X ook alleen PBO aan):

3DMark Firestrike: 23776 (28140 graphics, 24062 physics)
3DMark Firestrike Ultra: 6839 (6925 graphics, 23875 physics)
3DMark Time Spy: 9547 (9474 graphics, 9987 physics)

En een extra zinloze test: WoW Classic, 2560x1080 (ja nog de oude monitor) met alle graphics op max: 310-330FPS in leveling zones/dorpjes met enkele tot enkele tientallen andere spelers in beeld. Met de resolution scaling op 200% (5120x2160) nog altijd rond de 105-120FPS.

Een dezer dagen als het wat koeler wordt (zonder airco wordt het hier op deze kamer snel 30+ graden) eens wat meer spelen met de kaart, beetje overclocken, undervolten enzovoorts. Maar alleen kijkend naar de syntethische benchmarks lijkt dit kaartje bijna gelijk te scoren met een RTX 2080 Super, dat had ik absoluut niet verwacht (ik had gehoopt op 2070/2070 Super performance). Achja, tot dusverre zeer tevreden met de aankoop. :)

[Voor 22% gewijzigd door Moi_in_actie op 20-08-2020 21:27]

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• jaimykooijman
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-07 10:04
Ik heb sinds kort ook spontane reboots. Heb van alles geprobeerdd, DDU, AMD clean UP en noem het allemaal maar op. :?

In het begin kreeg ik COD MW niet eens opgestart. toen kon ik geen spel joinen, ondertussen kan ik al stiekem 2 potjes spelen voordat ik weer een black screen krijg. De hele PC start gewoon opnieuw op. Ik heb Cinebench gedraaid en geen problemen met CPU. UE gedraaid voor de GPU na 5 minuten nog geen problemen gezien. Alles is net 1 a 2 weekjes oud. |:(

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn. Mijn eerdere RX5700XT gaven dit probleem niet. (pulse/nitro/gigabyte en asus ). Of is COD MW zich alweer na elke update aan het slopen. Morgen toch maar eens een ander spel downloaden en kijken hoe het daar mee gaat.

Systeem:

Mobo: MSI B550 tomahawk
CPU: Ryzen 5 3600
RAM: Corsair 3200mhz 2x8GB
PSU: CM 750 Gold
GPU: MSI RX5700XT gaming X
AIO: 240mm CM v2

alvast bedankt!

• pietervanhuizen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:45
Mijn systeem is ook sinds kort erg instabiel, zwarte schermen en crashes bij soms maar een korte load op de videokaart (Powercolor Red Devil RX 5700 XT).Doom Eternal, Superposition Unigine. Ik heb hem al sinds oktober, maar eigenlijk pas recent last van crashes. Ik draai nu nieuwste versie van drivers. Een load op de CPU geeft geen problemen (Prime95), ook als ik naar het verbruik kijk dan kan PSU geen issue zijn.. Temps ook geen probleem, ik krijg hem down na enkele minuten. Maar goed misschien heeft iemand een idee?
Zie mijn inventaris: gallery: pietervanhuizen

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:09
@pietervanhuizen Al oudere drivers geprobeerd van toen je systeem nog wel na behoren werkte?
Even met DDU de huidige verwijderen in safe mode en daarna een oudere versie van de Radeon software installeren.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen 💸

• MailMan
@jaimykooijman @pietervanhuizen

Is het alleen bij Load van de GPU, of ook bij idle?

Installeer eens OCCT en draai de GPU Memory Test een aantal minuten. Zeker weten dat die geen errors geeft.

• jaimykooijman
Alleen bij load, boven de 60fps word het erger. Ik game met een headset dus last heb ik er niet van. Het irriteert me wel. :P

Ik zal het straks eens proberen. Ben wel benieuwd.

Ook kwam ik er achter dat ik de GPU via adreline software moest undervolten. Anders kreeg ik de ene na de andere black screen en reboot.

• jaimykooijman
OCCT nun draaiende vram enkele minuten geen fouten gevonden. Is het misschien aanvoer vanuit de PSU? Het geluid komt uit het gedeelte waar de 2x8pin de kaart binnen gaan.

• JohanNL
@jaimykooijman Zou kunnen, welke voeding heb je?

• jaimykooijman
Spilternieuwe cooler master 750 gold modulair. Als OCCT draai op power bij GPU. Krijg ik een melding van adreline Wattman restored to default.

• JohanNL
jaimykooijman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:04:
Spilternieuwe cooler master 750 gold modulair. Als OCCT draai op power bij GPU. Krijg ik een melding van adreline Wattman restored to default.
Het eerste wat in mij op komt is dan dat de GPU niet genoeg stroom krijgt, maar dat hoeft niet zozeer met de voeding te maken te hebben.
Je zou eens kunnen proberen in de Radeon software de spanning iets te verhogen en/of de kloksnelheden te verlagen.
Niet ideaal natuurlijk, maar dat zou voor nu een oplossing kunnen bieden.

• jaimykooijman
Heb spanning met 30% verhoogd. Word als iets minder. Maar nog wel hoorbaar.

In spellen zoals BFV krijg ik gewoon game freezes van 2-3 seconden.

• JohanNL
jaimykooijman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 11:43:
Heb spanning met 30% verhoogd. Word als iets minder. Maar nog wel hoorbaar.

In spellen zoals BFV krijg ik gewoon game freezes van 2-3 seconden.
Ik zou dan toch als dat mogelijk is een andere voeding proberen.
En gebruik je toevallig een displayport kabel? Sommigen hier hadden een andere DP kabel gekocht en dat loste ook hun problemen op.
Ging om deze kabel: pricewatch: Club 3D DisplayPort 1.4 kabel 2 meter HBR3 8K 60Hz Zwart
Zie ook de reviews :)

• jaimykooijman
Dan moet ik helaas een andere voeding aanschaffen. Maar het is niet anders. Deze kan ik gelukkig nog terug sturen.

Bedankt voor het advies!

• JohanNL
@jaimykooijman Geen probleem :)

Voor een goede voeding zou ik dan nog even kijken en eventueel een vraag stellen in het voeding advies topic: Voeding advies en informatie topic - Deel 34

• jaimykooijman
Het is alleen boven de 60fps. Daarboven begint de coil whine. V sync staat aan.

Dat met BFV heeft denk ik te maken met slecht optimalisatie.

Twijfel nu of het niet gewoon me gpu is.

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

jaimykooijman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:11:
Het is alleen boven de 60fps. Daarboven begint de coil whine. V sync staat aan.

Dat met BFV heeft denk ik te maken met slecht optimalisatie.

Twijfel nu of het niet gewoon me gpu is.
Je zou naar deze kunnen kijken:
pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart

Staat erg hoog aangeschreven bij JohnyGuru. Ik had met audio op een BeQuiet voeding steeds ruis en sinds ik over ben op deze is dat over.

Battle.net tag

• jaimykooijman
Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:34:
[...]

Je zou naar deze kunnen kijken:
pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart

Staat erg hoog aangeschreven bij JohnyGuru. Ik had met audio op een BeQuiet voeding steeds ruis en sinds ik over ben op deze is dat over.
Heeft dit echt te maken met mijn PSU? als ik in het menu van een spel zit is er geen coil whine. Echt puur met gamen. Zou het dan niet aan de GPU liggen? het is achterop de kaart waar denk ik de VRMS liggen. :?

Vind het beetje zonde om 125,- uittegeven aan iets wat ik niet zeker weet. aangezien deze build maar net 1 a 2 weken oud is. Is een corsair 650 ook voldoende? of 550? In PSU calculatie verbruikt de build niet meer dan dat.

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 16:49

PcManiaxx

ondertitel duh

Ik zit zo erg te twijfelen tussen de 5700xt en de rtx 2070. Ik neig sterk naar de 5700xt. Na jaren bij nvidia gezeten te hebben durf ik het weer eens aan. Ik vernam hier en daar dat het allemaal met vallen en stoten gaat bij deze kaarten.

Ik game zelf puur alleen op full hd, de hogere resoluties maken mij geen zier uit, maar wel in combinatie met 144hz scherm. Pffff, keuzes, ik weet het ff niet meer :P

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

jaimykooijman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:56:
[...]

Heeft dit echt te maken met mijn PSU? als ik in het menu van een spel zit is er geen coil whine. Echt puur met gamen. Zou het dan niet aan de GPU liggen? het is achterop de kaart waar denk ik de VRMS liggen. :?

Vind het beetje zonde om 125,- uittegeven aan iets wat ik niet zeker weet. aangezien deze build maar net 1 a 2 weken oud is. Is een corsair 650 ook voldoende? of 550? In PSU calculatie verbruikt de build niet meer dan dat.
Ik zou je vraag in het voeding advies topic vragen, dit werkte voor mij en heeft goede reviews.

Battle.net tag

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
PcManiaxx schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:47:
Ik zit zo erg te twijfelen tussen de 5700xt en de rtx 2070. Ik neig sterk naar de 5700xt. Na jaren bij nvidia gezeten te hebben durf ik het weer eens aan. Ik vernam hier en daar dat het allemaal met vallen en stoten gaat bij deze kaarten.

Ik game zelf puur alleen op full hd, de hogere resoluties maken mij geen zier uit, maar wel in combinatie met 144hz scherm. Pffff, keuzes, ik weet het ff niet meer :P
Ik zou nu geen RTX5700xt of RTX2070 aanschaffen, nog even wachten de RTX3070 komt er aan en hopelijk binnen nu en 1,5 maand een aankondiging over big Navi!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PcManiaxx schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:47:

Is je videokaart kapot of stervende? Zo nee, wachten op Ampere en RDNA2. Turing en RDNA1 waren altijd al bijzonder overpriced, maar nu is dat ook helemaal duidelijk geworden. Wacht totdat beiden er zijn over een paar maanden en dan koop je iets. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

jaimykooijman schreef op woensdag 2 september 2020 @ 16:56:
[...]

Een game menu is doorgaans ook geen (intensieve) 3D omgeving. Ik heb eens iets soortgelijks(coilwhine) meegemaakt, en dat bleek achteraf aan de voeding te liggen.
Wat je kan doen is even een andere videokaart uitproberen, liefst een gelijkwaardige, of je huidige kaart in een andere systeem proberen.

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / Sapphire Nitro+ RX 5700XT

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-08 23:45
Lord_Dain schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:23:
[...]

Ik zou nu geen RTX5700xt of RTX2070 aanschaffen, nog even wachten de RTX3070 komt er aan en hopelijk binnen nu en 1,5 maand een aankondiging over big Navi!
Focus ligt op big navi hier.
Ik hoop echt dat ze goed product op de markt gaan brengen. Maar als ik naar prijzen van rtx 3000 kijk...

• jaimykooijman
Xadeon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:28:
[...]

Een game menu is doorgaans ook geen (intensieve) 3D omgeving. Ik heb eens iets soortgelijks(coilwhine) meegemaakt, en dat bleek achteraf aan de voeding te liggen.
Wat je kan doen is even een andere videokaart uitproberen, liefst een gelijkwaardige, of je huidige kaart in een andere systeem proberen.
Precies ik ga dan toch maar een nieuwe PSU opzoeken. Het is best irritant. Ook al brengt het geen schade toe krijg er wel de kriebels van.

Hoop maar dat het aan me PSU ligt en niet aan me GPU. Welke PSU heb je nu?

• Xadeon
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

Xadeon

[☆] Generaal Laagvlieger [☆]

@jaimykooijman Zelf heb ik nog een 'oude' 1200 watter van Cooler Master. Maar ik heb niet zo lang geleden voor mijn vriendin's werkcomputer een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W aangeschaft, dat goed staat aangeschreven. Ook in Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Gigabyte Aorus X570 Master / AMD Ryzen 9 5900X / G.Skill Trident Z 4000@3800 32GB / Sapphire Nitro+ RX 5700XT

• jaimykooijman
Xadeon schreef op donderdag 3 september 2020 @ 21:26:
@jaimykooijman Zelf heb ik nog een 'oude' 1200 watter van Cooler Master. Maar ik heb niet zo lang geleden voor mijn vriendin's werkcomputer een pricewatch: be quiet! Straight Power 11 650W aangeschaft, dat goed staat aangeschreven. Ook in Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Precies een mede Tweaker noemde ook de Be Quiet! Eerst maar eens afwachten wat er met me nieuwe CM MWE 750 gebeurt. Hoop een geld terug.

• pietervanhuizen
JohanNL schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:27:
@pietervanhuizen Al oudere drivers geprobeerd van toen je systeem nog wel na behoren werkte?
Even met DDU de huidige verwijderen in safe mode en daarna een oudere versie van de Radeon software installeren.
Ik heb dit gedaan en een versie uit mei geïnstalleerd, geen verschil. Na enkele minuten spelen springt mijn scherm op standby en crashed de boel.
Ik ga binnenkort de hele boel wel opnieuw installeren.

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13-08 16:43
Hier waren de problemen ook door een brakke voeding, Corsair RM550x, die coilwhine en crashes veroorzaakte.
Nu een Seasonic GX750 en zowel coilwhine en crashes zijn niet meer aan de orde.

Nu heb ik wel de 5700XT met 2 aparte kabels aangesloten op de psu. Misschien dan toch stabieler dan een enkele kabel met splitter.

• JohanNL
Gummiebeer schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:10:
Nu heb ik wel de 5700XT met 2 aparte kabels aangesloten op de psu. Misschien dan toch stabieler dan een enkele kabel met splitter.
Dit zou inderdaad ook een oplossing kunnen bieden.

• pietervanhuizen
MailMan schreef op woensdag 2 september 2020 @ 09:53:
@jaimykooijman @pietervanhuizen

Is het alleen bij Load van de GPU, of ook bij idle?

Installeer eens OCCT en draai de GPU Memory Test een aantal minuten. Zeker weten dat die geen errors geeft.
Ik heb inmiddels een verse Windows 10 installatie, maar ik heb nog steeds een crashende machine. De OCCT VRAM test draait zonder problemen. Draai ik de 3D test op 100% dan crashed de hele pc na enkele minuten. Ik doe nog even wat andere tests. Op dat moment is er geen load op de CPU (CPU loadtest geeft geen problemen) en valt de belasting op PSU dus wel mee, Radeon overlay geeft zo'n 220 watt aan op de videokaart. Mijn vermoeden is dus een issue met GPU of moederbord... Ik zal de kaart in een andere machine proberen als ik daar tijd voor heb.

Nog even mijn pc: gallery: pietervanhuizen

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:41:
[...]

Is je videokaart kapot of stervende? Zo nee, wachten op Ampere en RDNA2. Turing en RDNA1 waren altijd al bijzonder overpriced, maar nu is dat ook helemaal duidelijk geworden. Wacht totdat beiden er zijn over een paar maanden en dan koop je iets. :)
Ik zou ook wachten, maar voor je het weten is het wel weer januari..

• Techtrade Dordt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-06 17:23
Ik heb zelf een Gigabyte 5700 XT OC 8G graka met nog 2 jaar garantie en echt in nieuwstaat met doos en de kaart heeft geen coilwhine.

Nu wil ik deze verkopen maar momenteel krijg ik op Marktplaats berichten van mensen als volgt:
Hallo Jasper, ik wil het wel kopen voor € 200 cash vandaag ophalen.

Rtx3000 komt volgende week uit
Ondanks dat ik op de hoogte ben van de rtx3000 en de verwachte performance is dit toch een idioot en brutaal bod?
Wat vinden jullie momenteel een degelijke prijs om te vragen?

• Arunia
  • Laatst online: 23:24
@Techtrade Dordt geen idee wat de prijzen doen en hoeveel sneller de rtx3xxx kaarten zijn, maar als de gemiddelde prijs hoger ligt, dan niet mee gaan in die 200 euro.

Daarnaast zijn die Nvidia kaarten ook ruim duurder en is de 5700xt gewoon valide om mee te komen.

Dit zijn gewoon mensen die met een BS verhaal je kaart goedkoop willen kopen.

En hier in v&a plaatsen een optie?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:39
Tja dat is marktplaats wat je beschrijft. Dat gezegd hebbende vind ik persoonlijk tweedehands prijzen voor GPUs altijd idioot hoog: Zou het zelfs idiote en brutale prijzen willen noemen :P.

Anyway, elke GPU is in nieuwstaat, het is niet alsof je hem door de modder trekt. En een doos heb je nou niet heel veel aan ;). Ik zou zelf heel blij zijn met €300 voor een 5700XT.

• Techtrade Dordt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-06 17:23
@Arunia
Dankjewel voor je reactie!
Toch fijn om enigsinds bevestiging te krijgen dat ik nog niet volledig abuis ben.

Bedankt voor de tip voor Tweakers v&a. Dit heb ik inderdaad gedaan. En mocht er echt geen koper meer voor een degelijke prijs komen dan speel ik hier nog wel een generatie op door. Het is een fantastische kaart.

@Sissors Daar heb je ook wel een punt, maar als ik kijk naar de 2070 supers dan gaan die nu ongeveer voor 350-400 euro. En 2 jaar garantie telt wel als iets boven een stukje karton toch? :P

In ieder geval bedankt voor jullie snelle opinie! Out of the box denken geeft toch een breder beeld.

[Voor 9% gewijzigd door Techtrade Dordt op 06-09-2020 09:04]

• BillyMilano
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 19:20
Ondanks dat ik op de hoogte ben van de rtx3000 en de verwachte performance is dit toch een idioot en brutaal bod?
Wat vinden jullie momenteel een degelijke prijs om te vragen?
Hoi,
Normaliter is de helft tot één derde van de nieuwprijs de richtlijn ,daar is niets idioots aan .

Gezien het feit dat er weer nieuwe videokaarten uit gaan komen en je hebt een kaart die nog in de garantie zit mag je uit gaan van de helft van de nieuwprijs .Het is aan de potentiële koper wat de marktwaarde van de 2e hands kaart zal zijn .

Succes met jouw keuze .

groet , Billy.

• pietervanhuizen
Ik heb het nu toch stabiel gekregen!
Ik heb eerst nog met tuning instellingen geprobeerd om hem stabiel te krijgen (ik was met name verbaasd dat de max clock flink terugschroeven geen resultaat boodt). Volgens de AMD software trok de kaart op een gegeven moment nog maar 170 watt (itt 220 watt normaal) maar toch crashde de boel. Temps van alle onderdelen overduidelijk prima.

Ik wilde de kaart in een andere machine stoppen; maar dat bleek toch veel werk aangezien de kaart simpelweg niet past in die kast. Alles uit elkaar halen was een optie, maar toen herinnerde ik me echter dat mijn Red Devil een dubbele bios met switch heeft, deze stond nog op OC, nu overgeschakeld naar silent (ik had hem oorspronkelijk op OC laten staan aangezien ik het geluidsverschil niet zo groot vond). Nu werkt hij dus wel stabiel, en draait hij al 20 minuten de OCCT gpu test. De tuning software geeft aan dat hij gewoon 220 watt verbruikt.

Gek he?

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Techtrade Dordt schreef op zondag 6 september 2020 @ 09:03:
@Sissors Daar heb je ook wel een punt, maar als ik kijk naar de 2070 supers dan gaan die nu ongeveer voor 350-400 euro. En 2 jaar garantie telt wel als iets boven een stukje karton toch? :P

In ieder geval bedankt voor jullie snelle opinie! Out of the box denken geeft toch een breder beeld.
Als een 3070 daadwerkelijk ~2080TI prestaties levert voor ~500 euro is een tweedehands 5700XT logischerwijs niet veel meer dan 200 euro waard.
Het is even afwachten wat de prestaties van de nieuwe Nvidia GPU's precies gaan zijn maar ik kan me niet anders voorstellen dan dat de tweedehands prijzen van huidige GPU's flink gaat kelderen aankomende maand. Ik ben zelf niet in de markt voor een tweedehands GPU, maar zou nu zeker niet meer dan 200 betalen voor een tweedehands 5700XT.

Quest 2 kopen? Gebruik mijn referral link voor €30 store credit: https://www.oculus.com/referrals/link/BroodRoosterNL/

• JohanNL
@Wekko306 Als, als, als...
Volgens mij schets je nu een van de best mogelijke scenario's in geval van de RTX 3070.
En sowieso kun je geen 5700XT tweedehands voor €200 krijgen op dit moment, dat jij er niet meer voor over hebt is dan leuk en aardig maar daar ga je dus niets mee kunnen kopen ;)

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:12
Laten we eerst maar eens de benchmarks afwachten, tot nu toe alleen leuke Nvidia powerpoints gezien en een grappige marketing film met een aantal 'reviewers' die achter een grote TV roepen dat het geweldig is. Feitelijk is er nog helemaal niets bekend qua daadwerkelijke performance. Meten is weten :P

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:57
Even inhaken op het marktplaats verhaal. Inderdaad sommige koper proberen gewoon wat uit maar dat is nu eenmaal het spel. De meeste verkopers op MP of Ebay zijn ook niet realistisch. Op dit moment kan je een nieuwe 5700XT kopen voor +/- 350 euro met volledige garantie vanaf aankoopdatum...waarom zou een koper dan tussen de 300 en 350 euro neerleggen voor een gebruikt exemplaar zonder volledige garantie (ik ga dan uit van hetzelfde merk,editie enz). Daarbij ook niet wetende wat er met de kaart is gebeurt. Tweedehands GPU's zijn eigenlijk hierdoor weinig waard economisch gezien en speelt emotie meer. Kortom het is wat de gek ervoor overheeft en hoe graag iemand van de kaart afwil. Het staat daarom iedereen gewoon vrij om een laag bod te doen. Deal with it! ;)

• JohanNL
@Saybia Dat doet men omdat er mogelijk veel vraag naar is en er velen zijn die het wel voor een tientje korting doen op een product als deze.
Maar ook: op MP '' moet '' men altijd afdingen, stel jij wilt €250 hebben voor je gebruikte 5700 XT, dan kun je er beter €300 voor vragen.
Ga je er gelijk €250 voor vragen, dan is de kans op dat iemand het voor dat bedrag zou willen overnemen veel kleiner, want men denkt dat als jij €250 vraagt, je vast ook wel voor €200 akkoord gaat.
Op Tweakers V&A speelt dit overigens ook wel, het '' ik wil korting '' spel hoort er gewoon bij ;)

• Pimpdoggy
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-07 15:25
Tweakers,

De twijfel staat bij mij ook heel hoog op het moment. Ik wil nu instappen voor een nieuwe gpu vanwege mijn huidige model (MSI R9 390X gaming 8gb) en een upgrade van een Intel Core i5-4460 Boxed naar de welbekende AMD Ryzen 5 3600.

Als MSI fanboy twijfel ik nu tussen de:

MSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G
en de
MSI Radeon RX 5600 XT Gaming

Volgens userbenchmark scheelt het 5% bottleneck in het voordeel van de 5600. Ik weet dat ik daar niet te erg naar moet kijken maar toch ivm de verhalen over de slechte drivers en het flashen van de 5600(wat ik liever niet doe) neig ik eerder naar de 2060. Stiekem is mijn voorkeur voor de 2060 vanwege het design. Maar als jullie zeggen dat de 5600 echt de betere koop is wil ik dat wel voor lief nemen. Ik heb een prolite B2783QSU die profiteert van freesync op 2560x1440 bij 70Hz.

• JohanNL
@Pimpdoggy Ik denk dat je het beste nog even wacht op nieuwe kaarten, welke de prijzen van de oude kaarten naar verwachting ook zal drukken.
Eind deze maand worden nieuwe AMD kaarten gelanceerd!
reviews: AMD Radeon RX 6800 (XT) & RX 6900 XT - Alles over de RDNA 2-videokaa...

Ook is black friday er binnenkort weer, wat meestal wel de moeite waard is om daar even op te wachten.

• Pimpdoggy
@JohanNL . Hmm goeie tip wel wel naar dat ze dan net Watch Dogs Legion uitbrengen en we tegen de release van Valhalla zitten. Ik werk in de horeca dus voorlopig heb ik niet veel te doen daarom dacht ik nu in te stappen. Thanks voor je advies en ik weet ook zeker dat ik mezelf voor mijn kop ga slaan over een maand. Maar ik wil toch echt advies wat ik nu kan kopen maar het is echt een bizarre markt op het moment. Bij mijn aanschaf van mijn Ryzen 5 gingen prijzen ook snel dalen dus dan kan ik het beste eigenlijk weer 4 jaar wachten een 3080 oppikken voor 50 euro :P

Kleine update: ik zou een MSI GTX 1080 ti gaming x trio tweedehands kunnen halen voor 350. Goed alternatief of beter dan toch bij 2060 blijven?

[Voor 11% gewijzigd door Pimpdoggy op 02-11-2020 16:35]

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik weet niet wat voor een druk er achter zit dat je echt nu nu nu iets moet kopen. Maar als je een nieuwe GPU wilt zou ik lekker wachten op voorraad van de nieuwe kaarten (zowel Nvidia als AMD). Je gaat dan sowieso geen miskoop maken.

Als je nu nog een 2060 of 5600XT gaat kopen kan je relatief snel weer aan de slag omdat de games voortaan gaan rekenen op feature sets en performance van de RTX30xx serie en RX6xxx serie. En nu nog een 1080Ti doen... blijft een goede kaart maar ik zou het zelf fijner vinden om wat meer up to date te zijn :D.

• Pimpdoggy
Snap wat je bedoelt. Mijn huidige GPU is zo enorm oud dat ik heel veel games niet meer kan spelen. Met een GPU die iets nieuwer is kan ik voorlopig weer meedraaien. Ik game ook vrij casual en vraag niet al teveel. De horeca zit in een lockdown dus ik zit vrij veel thuis en ik wil wel graag Valhalla en Watch dogs legion spelen.

• JohanNL
En de 390X is ook nog wel best een redelijk kaart, met het bijstellen van wat settings moet je heel ver komen.

@Pimpdoggy Het is jouw keuze uiteraard, als je heel graag nu een nieuwe kaart wilt hebben moet je dat eigenlijk gewoon doen.
Houd er alleen wel rekening mee dat de waarde van jouw aankoop de komende maanden enorm kan dalen, dat risico is op dit moment enorm reëel.
En het zit er gewoon dik in dat er zoals voorheen je op Black Friday hele mooie koopjes kunt scoren, ook GPU's!

De GTX 1080Ti is weliswaar een vrij oude kaart, maar is nog steeds erg snel en is ongeveer zo snel als een 5700 XT ( OC ) / RTX 2070 ( super ).
Daarnaast ook 12GB VRAM kan voordelen bieden.
€350 lijkt dan op eerste gezicht wel scherp, alhoewel het wel een tweedehands kaart betreft die waarschijnlijk al jaren oud is, je niet ( precies ) weet wat ermee gedaan is, geen garantie meer heeft en naar verwachting een kortere levensduur heeft.
Zou er dus nog zeker €50 proberen eraf te halen wil je die weg ingaan.

• Sokucho
Topic is ondertussen dood zie ik maar probeer het toch. Hier meest recente drivers met een rx 5700 xt en van alles geprobeerd zelfs alles op low gezet maar call of duty black ops cold war is gewoon niet speelbaar! Verder dit ook geprobeerd iets beter maar nog steeds niet fatsoenlijk speelbaar. https://amp.reddit.com/r/...crostutters_on_rx_5700xt/

iemand tips

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

BlackBarryNL schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 12:18:
Topic is ondertussen dood zie ik maar probeer het toch. Hier meest recente drivers met een rx 5700 xt en van alles geprobeerd zelfs alles op low gezet maar call of duty black ops cold war is gewoon niet speelbaar! Verder dit ook geprobeerd iets beter maar nog steeds niet fatsoenlijk speelbaar. https://amp.reddit.com/r/...crostutters_on_rx_5700xt/

iemand tips
Zonder verdere informatie over je systeem geen.

Battle.net tag

Pagina: 1 ... 25 26 27 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee