Ik heb gisteren toch de knoop doorgehakt en een nieuwe GPU besteld. Binnen nu en een paar uurtjes komt mijn
XFX RX 5700 XT THICC III Ultra binnen, ter vervanging van mijn Fury X. Dit als voorloper voor verdere aanpassingen aan mijn setup.
Gebruik nu al jaren 3 monitoren op mijn main pc, 2x1080p en een 2560x1080 ultrawide. Gaming heb ik de laatste jaren vanwege tal van redenen (minder interesse, andere hobbies, nieuw huis en veel projectjes daaromtrent) afgenomen. Nu is dat niet erg, maar nu merkte ik ook dat hoewel mijn interesse om te gamen weer aangewakkerd is, dat wanneer ik achter mn pc kroop ik te vaak afgeleid werd en toch zat te Youtuben of b.v. op Tweakers te browsen. Daarnaast gebruik ik deze gamepc ook voor thuiswerken, enorme overkill voor een RDP sessie naar mn virtual desktop van het werk.
Mijn oplossing voor dit alles: een betere scheiding van werk en gaming en de gaming setup ook weer echt puur en alleen daarvoor maken. Dit betekent in het kort: de beide 1080p monitoren worden gekoppeld aan mijn Mac Mini. Deze is muisstil en veel zuiniger dan mijn 3700X/RX 5700XT systeem en voldoet voor de werk doeleinden nog prima. Het 29" 2560x1080 scherm wordt geupgrade naar een 34" 3440x1440 scherm met minimaal 100Hz en gaat dienen als enige scherm voor te gamen. Dit scherm kan ik dan eventueel ook gebruiken voor de racing seat die ik aan het bouwen ben.
Zodoende heb ik dus maar 1 ultrawide scherm voor gaming, meer dan afdoende voor mijn behoeften. Dan ben ik ook niet meer zo afgeleid/geneigd om op een 2e of 3e scherm weer andere dingen te doen. Het gebruik van meerdere schermen is vroeger uit "noodzaak" geboren ten tijde dat ik nog zeer actief WoW speelde op hoog niveau en daarbij had ik gewoon een 2e scherm nodig voor Teamspeak/Ventrilo, dingen op te zoeken van quests etc. en op zaken op de website van de guild te regelen buiten en tijdens raids. Aangezien ik dit al jaren niet meer doe, alleen nog sporadisch met 1 of 2 vrienden een beetje recreatief WoWen.
Maar goed, ben eens benieuwd naar de 5700XT. Heb het desbetreffende model om 2 redenen gekozen:
- Goede prestaties en relatief stil
- De looks
Qua performance waren er meerdere opties (Powercolor, ASRock), maar uiteindelijk vond ik deze XFX kaart dan veruit het mooiste. Hij past ook goed bij de rest van mn build, die heel subtiel is (geen RGB onzin), alles zwart en wit. Zal later wel een foto updaten zodra hij erin hangt.
Edit:
Nou, het beestje zit erin:
Even voor de gein een paar testjes gedraaid zonder eigenlijk ergens aan te zitten (GPU op stock settings, 3700X ook alleen PBO aan):
3DMark Firestrike:
23776 (28140 graphics, 24062 physics)
3DMark Firestrike Ultra:
6839 (6925 graphics, 23875 physics)
3DMark Time Spy:
9547 (9474 graphics, 9987 physics)
En een extra zinloze test: WoW Classic, 2560x1080 (ja nog de oude monitor) met alle graphics op max: 310-330FPS in leveling zones/dorpjes met enkele tot enkele tientallen andere spelers in beeld. Met de resolution scaling op 200% (5120x2160) nog altijd rond de 105-120FPS.
Een dezer dagen als het wat koeler wordt (zonder airco wordt het hier op deze kamer snel 30+ graden) eens wat meer spelen met de kaart, beetje overclocken, undervolten enzovoorts. Maar alleen kijkend naar de syntethische benchmarks lijkt dit kaartje bijna gelijk te scoren met een RTX 2080 Super, dat had ik absoluut niet verwacht (ik had gehoopt op 2070/2070 Super performance). Achja, tot dusverre zeer tevreden met de aankoop.
[
Voor 22% gewijzigd door
Moi_in_actie op 20-08-2020 21:27
]