PC beeld valt weg en reboot plotseling? Dat zijn symptomen van onstabiliteit. Die kunnen door een ontoereikende voeding worden veroorzaakt.Snowdog schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:09:
[...]
Oef, dit lijkt me wel een zware bewering. Het lijkt me dat een 450w-voeding dit normaal prima moet kunnen trekken? Ik zou dan ook niet direct aanraden om een nieuwe voeding aan te schaffen. Nouja, als het werkt dan zal het wel goed zijn, maar dingen als het beeld valt weg, nee dat lijkt me geen voedingsprobleem. Dan zou de PC er wel meteen mee kappen.
Een goede 450W kan genoeg zijn, dat kan ik wel met je eens zijn.
Zijn systeem onder load... piekt tegen de 300W? Dat zal met een 80 Plus Bronze PSU dan 350 a 375 W uit de muur zijn. Ik weet niet hoe oud de PSU is.
Een Corsair CX450W is een budget PSU. Aardig ding, doet wat ie moet doen meestal. Het feit dat er maar 1 PCIe power kabel aan zit zegt wel al iets: deze voeding is niet voor een dergelijke toepassing bedoeld.
Misschien is de voeding wel toereikend qua stroom, maar kan ie niet voldoende stabiele spanning leveren om de boel gaande te houden. Gezien de aanbeveling om twee PCIe voedingstekkers te gebruiken ipv een combi bevestigt dat aardig de hypothese dat stabiele spanning gewenst/noodzakelijk is.
Dus vind ik het waarschijnlijk dat de CX450W ontoereikend is, vandaar mijn advies.
550W is meer dan je nodig hebt, maar wat 550W+ je geeft is vrijwel zeker twee aparte PCIe voedingskabels. Als je 500W vind met twee aparte PCIe voedingskabels zal dat ook voldoen.
Wat hoofdruimte op een voeding is wel prettig overigens. Ze zo tussen 40% en 60% belasten is vaak de sweetspot qua efficiency. Niet dat je ze niet voor 80% mag belasten, moeten ze tegen kunnen.
[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 08-05-2020 18:46 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.