Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:05

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Snowdog schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Oef, dit lijkt me wel een zware bewering. Het lijkt me dat een 450w-voeding dit normaal prima moet kunnen trekken? Ik zou dan ook niet direct aanraden om een nieuwe voeding aan te schaffen. Nouja, als het werkt dan zal het wel goed zijn, maar dingen als het beeld valt weg, nee dat lijkt me geen voedingsprobleem. Dan zou de PC er wel meteen mee kappen.
PC beeld valt weg en reboot plotseling? Dat zijn symptomen van onstabiliteit. Die kunnen door een ontoereikende voeding worden veroorzaakt.

Een goede 450W kan genoeg zijn, dat kan ik wel met je eens zijn.
Zijn systeem onder load... piekt tegen de 300W? Dat zal met een 80 Plus Bronze PSU dan 350 a 375 W uit de muur zijn. Ik weet niet hoe oud de PSU is.
Een Corsair CX450W is een budget PSU. Aardig ding, doet wat ie moet doen meestal. Het feit dat er maar 1 PCIe power kabel aan zit zegt wel al iets: deze voeding is niet voor een dergelijke toepassing bedoeld.

Misschien is de voeding wel toereikend qua stroom, maar kan ie niet voldoende stabiele spanning leveren om de boel gaande te houden. Gezien de aanbeveling om twee PCIe voedingstekkers te gebruiken ipv een combi bevestigt dat aardig de hypothese dat stabiele spanning gewenst/noodzakelijk is.
Dus vind ik het waarschijnlijk dat de CX450W ontoereikend is, vandaar mijn advies.

550W is meer dan je nodig hebt, maar wat 550W+ je geeft is vrijwel zeker twee aparte PCIe voedingskabels. Als je 500W vind met twee aparte PCIe voedingskabels zal dat ook voldoen.
Wat hoofdruimte op een voeding is wel prettig overigens. Ze zo tussen 40% en 60% belasten is vaak de sweetspot qua efficiency. Niet dat je ze niet voor 80% mag belasten, moeten ze tegen kunnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Ultraman op 08-05-2020 18:46 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
Snowdog schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:20:
[...]

Ok, ik zie het punt niet helemaal, als we alle "eisen" die fabrikanten stellen gaan opvolgen dan moeten we om een simpele game te spelen een Ryzen 3600 128 GB ram en een 1000w-voeding hebben. Ik bedoel die cijfers zijn doorgaans redelijk uit de lucht gegrepen om zichzelf in te dekken als het niet werkt,

Maarja, als jij een 700w-voeding koopt omdat je een 5700xt in je pc wil plaatsen, be my guest, dat is echter nergens voor nodig. Schermen met dat soort cijfers lijkt me dan ook nergens voor nodig.
Het is waarschijnlijk niet nodig maar wel aanbevolen door de fabrikant van de videokaart.
Als je bij AMD aanklopt met je problemen zullen ze je hier ook eerst op wijzen in dit geval.

Maar guru3d zit in een andere positie en komt tot de conclusie dat je een 550w voeding zou moeten nemen, minimaal.
Dus een 450w voeding zou dan toch echt te weinig zijn, ook volgens de experts.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-09 18:25

auto660

1991 240 GL Brick

Ultraman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:40:
[...]

PC beeld valt weg en reboot plotseling? Dat zijn symptomen van onstabiliteit. Die kunnen door een ontoereikende voeding worden veroorzaakt.

Een goede 450W kan genoeg zijn, dat kan ik wel met je eens zijn.
Zijn systeem onder load... rond de 300W? Dat zal met een 80 Plus Bronze PSU dan 350 a 375 W uit de muur zijn. Ik weet niet hoe oud de PSU is. Maar "ken net".
Een Corsair CX450W is een budget PSU. Aardig ding, doet wat ie moet doen meestal. Het feit dat er maar 1 PCIe power kabel aan zit zegt wel al iets: deze voeding is niet voor een dergelijke toepassing bedoeld.

Misschien is de voeding wel toereikend qua stroom, maar kan ie niet voldoende stabiele spanning leveren om de boel gaande te houden. Gezien de aanbeveling om twee PCIe voedingstekkers te gebruiken ipv een combi bevestigt dat aardig de hypothese dat stabiele spanning gewenst/noodzakelijk is.
Dus vind ik het waarschijnlijk dat de CX450W ontoereikend is, vandaar mijn advies.

550W is meer dan je nodig hebt, wat hoofdruimte bij een PSU is prettig. Maar wat 550W+ je geeft is vrijwel zeker twee aparte PCIe voedingskabels. Als je 500W vind met twee aparte PCIe voedingskabels zal dat ook voldoen.

Ik heb trouwens een vergelijkbaar systeem. Ryzen
De CX450M was volgens mij wel een degelijke voeding, degelijker dan de CX430 serie bijvoorbeeld. Een paar jaar geleden had ik een watergekoelde I5 3570K@4.6GHz met een zwaar geoverclockte Radeon HD 7950 er aan hangen en de voeding werd niet eens warm, veel moeite leek hij er niet mee te hebben.

Bovendien moet een voeding moeiteloos 2/3e van zijn opgegeven vermogen moeten leveren, continu vermogen. Dat er daarbij ongeveer 360W uit het stopcontact wordt getrokken klinkt al wat heftiger maar is niet zo belangrijk, de voeding is gemaakt om maximaal wel bijna 550W continu uit het stopcontact te trekken.

Dan heb je misschien nog wel de hoge piekstromen die de videokaart kan trekken, maar ik geloof niet dat een CX450M daar niet geschikt voor is. De rest van het systeem zal ook niet veel vermogen vragen. Maar aangezien de fabrikanten alleen het continu vermogen aangeven en niet het piekvermogen blijft dat wel een beetje gissen. Dat de pc ook uitvalt tijdens het internetten lijkt mij wel een teken dat het niet aan de capaciteiten van de voeding ligt.

Heb je de bios van het moederbord geupdate naar de laatste versie? Heb je de crashes ook als je XMP uit zet van je ram? Of als die nog uit staat, zet het dan eens aan.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

auto660 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:53:
Dat de pc ook uitvalt tijdens het internetten lijkt mij wel een teken dat het niet aan de capaciteiten van de voeding ligt.
Oh, dat heb ik even gemist.
Dat is wel een goede hint dat er nog wat anders aan de hand kan zijn.

Wel blijft ik bij mijn aanbeveling dat ding te vervangen, ondanks het niet de schuldige hoeft te zijn wanneer ook tijdens het browsen de boel uitvalt.

[ Voor 19% gewijzigd door Ultraman op 08-05-2020 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

icetouched schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:31:
Dank voor jullie reacties!

Windows game mode heb ik inderdaad ook uitgezet, evenals fastboot (Radeon settings bleven resetten).

Ik heb last van pc crashes als ik Warzone speel (waarbij de enige manier om de boel weer aan de praat te krijgen de reset knop is) en sinds vanmiddag (waarschijnlijk na het aanpassen van wat settings) dat het scherm éénmalig is uitgevallen bij het browsen, dus denk dat overbelasting wel een reële verklaring is voor de crashes.

Zal eens testen of hij ook uitvalt bij minder zware belasting, en of een oudere driver helpt.

Is er een manier om aan de hand van de logs te zien of het inderdaad gaat om overbelasting? Heb de PSU meegenomen van mijn oude build en hoopte weg te komen met die bezuiniging, maar als de PSU inderdaad door overbelasting plat komt te liggen lijkt het het niet onverstandig om daar toch ook wat nieuws voor aan te schaffen (ongeacht of er een AMD of nvidia kaart in komt).

Nogmaals dank allemaal! :)
Heb je toevallig the Witcher 3? Die game is echt een verkapte stresstest voor alles. Nauwelijks games die meer verbruiken, je GPU zo heet krijgen en zo gevoelig zijn. Verder ook best een goede game. :P

Maar wat hier zou kunnen is een potentieel irritant en vrij obscuur AMD Radeon dingetje. Als deze videokaarten, Navi maar ook Vega opstarten, dan hebben ze wel eens last van enorme, kortstondige spikes. Dat zou OCP kunnen afsteken. Dit was namelijk wat het probleem met de Seasonic Focus serie en Vega veroorzaakte.

Het zou hier ook goed kunnen dat het twee problemen zijn. OCP en drivers. OCP zou vrij consistent moeten zijn, drivers helaas minder. Je zal meerdere games moeten gaan aflopen. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Ultraman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:55:
[...]

Wel blijft ik bij mijn aanbeveling dat ding te vervangen, ondanks het niet de schuldige hoeft te zijn wanneer ook tijdens het browsen de boel uitvalt.
Ook al is er meer aan de hand, die voeding is gewoon ondermaats voor dit systeem. Als je Reddit er op na leest komen de meeste instabiliteitsproblemen bij Navi voort uit de voeding (en voordien drivers :P ).

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Laatst online: 17-09 18:25

auto660

1991 240 GL Brick

Ultraman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:55:
[...]

De voeding kan natuurlijk wel het probleem zijn, elektronica gaat nou eenmaal op een moment stuk. Maar in dit geval acht ik die kans gewoon niet zo groot. Ik zie wel eens op tweakers dat mensen meteen het advies krijgen om een nieuwe voeding te kopen (zonder duidelijke reden) en dan alsnog hetzelfde probleem hebben.

Maar in dit geval: Let's agree to disagree. :) Misschien komt het wel door de voeding, maar het is de moeite waard om eerst eens naar andere instellingen of software te kijken.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:16
Precies, vervang die voeding gewoon.
Eenmalig een investering van €100 - €150 en je zit doorgaans weer goed voor de komende 10 jaar.

Zullen vast sommigen niet zo'n leuk idee vinden: als je de voeding online koopt kun je hem ook nog onder WKOA terug sturen mocht het het probleem niet oplossen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Goed, ik sta op het punt om een RX 5700 reference te kopen. Kan hem nu vinden voor een goede prijs.
Nog wel een vraag. Iets wat ik op dit moment vervelend/onhandig vind van mijn huidige RX 580: de Zero RPM.
Mijn huidige Sapphire RX 580 Pulse draait default zijn fans. Zo zit dat in zijn VBIOS.
Die flashen met die settings net andersom heb ik al eens geprobeerd. Dat was wegens de signed VBIOS een fiasco: UEFI booten ging niet meer. Heb gelukkig in een legacy systeem nog terug kunnen flashen naar het origineel.

Mijn vraag: hoe zit dat met reference RX 5700? Draait de fan tijdens boot en in de UEFI setup van je systeem? (Ik heb een Asus RX 5700 op het oog, mocht het nog per fabrikant verschillen).

Ja, ik ben bekend met Zero RPM. Die werkt bij me onder Windows (al zij het matig omdat de kaart idle de drempel haalt om de fan te laten spinnen en daarna na een minuut weer stopt). Ik ben puur geïnteresseerd in Zero RPM tijdens UEFI setup en bijvoorbeeld by default onder Linux?
En als ie toch draait, hoor je hem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn reference blower RX 5700XT heeft in ieder geval geen Zero RPM optie. Ik gok dat het ook niet op de 5700 zit. Die blower koelers kunnen anders de warmte gewoon niet kwijt gezien het geen open shroud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En hoe is het geluid in idle? :)
Zacht zuchtje geen probleem. Brom is annoying.
Anders moet ik het gewoon gaan proberen en als het echt niet bevalt kan ie nog terug. Maarja voorkomen is beter dan genezen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
Het is wel te horen, maar meer een woesj dan een brom :P. Hij zit nu in m'n VR PC in de woonkamer waar ik er op 2 meter vanaf zit en is dan totaal niet te horen tot onder load, idle is geruisloos. Maar als hij in je PC op je bureau zit, pak hem beet 40cm van je oren dan hoor je hem wel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13
Sissors schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:44:
[...]

Mijne gaat wel netjes terug naar 200MHz. Maar ik draai wel sowieso een custom CRU profiel omdat mijn monitor dat nodig heeft om fatsoenlijk te werken.
Door het profiel in CRU naar "LCD standaard" te veranderen klokt die wel terug, echter dan is alle tekst met mijn monitor nogal blurry...

Enige workaround lijkt nu om het scherm op 120 Hz te zetten als ik niet game, dan klokt het wel terug. Of de huidige situatie accepteren, de fans blijven in ieder geval nog net uit omdat die tegen de 60 graden aan komt in idle, maar er niet overheen gaat. Of is dit schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-07-2023
Update:

Heb vanochtend 4 games geprobeerd, met 50/50 resultaten. Cities Skylines en League of Legends draait hij zonder problemen (geen crashes en geen zwarte schermen). Far Cry 5 leek het eerste half uur soepel te draaien, maar crashte na dat half uur naar de desktop zonder foutmelding. Vervolgens Witcher 3 geprobeerd, daar precies hetzelfde probleem. Na de crashes kan ik als ik het nog een keer probeer de spellen +- 30 sec 1min draaien voordat hij weer crasht naar desktop.

De problemen met Call of Duty (pc crash - reboot) lijken dus een exclusief probleem voor Warzone, maar ben ook benieuwd wat het probleem met FarCry en de Witcher veroorzaakt. Ik heb gezocht op het internet en blijkt vaker voor te komen bij XMP profielen / RAM OC. Had inderdaad XMP profile aan staan om op 3200Mhz te komen, maar dit uitzetten helpt niet. Windows memory diagnostic geeft ook geen problemen aan met het geheugen, dus denk dat die oorzaak uitgesloten is.

Zouden deze crashes ook te maken kunnen hebben met instabiliteit van de PSU of toch een probleem met de videokaart?

EDIT: Als ik kijk naar de temperaturen van CPU en GPU lijkt het wel alsof het spel crasht zodra de CPU 88 graden aantikt (in de eerste Far Cry 5 logs, daarna crashen ze ook op 50-60), maar dit zit nog onder de max temp van 95 die AMD op de eigen website heeft staan. Zou het te maken kunnen hebben met te warme CPU?

[ Voor 14% gewijzigd door icetouched op 09-05-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:14
Ik zou een OCCT psu stresstest proberen, als die stabiel blijft draaien is het zeker niet je voeding.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icetouched
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-07-2023
mash_man02 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:45:
Ik zou een OCCT psu stresstest proberen, als die stabiel blijft draaien is het zeker niet je voeding.
Nadat de OCCT psu stresstest ruim een half uur gedraaid had (op 2560x1440 full screen) kapte de PC er mee en startte windows vanzelf opnieuw op. Ik heb niet een half uur naar het scherm zitten staren, maar het viel me wel op dat als ik keek dat het scherm af en toe flikkerde. Lijkt dus mogelijk toch een probleem te zijn met de PSU.

Ook de CPU werd ontzettend warm (94.75 C), is dat normaal? Ik begrijp dat het een stress test is, maar zag dat anderen bij het draaien van de OCCT test met de Ryzen 3600 tussen de 80 en de 85 uitkwamen, dus zou het kunnen zijn dat de test een fail safe op de processor heeft getriggerd? Ben hem nu nog een keer aan het draaien met HWinfo op de achtergrond om te kijken of hij warmer dan 95 wordt, die was ik de eerste keer vergeten aan te zetten.

Daarnaast toch nog even de vraag hoe het kan dat Witcher en Far Cry (en naar verwachting alle veeleisende games) beide crashen na enkele minute in game, aangezien de PC niet opnieuw opstart of vastloopt lijkt dat niet te verklaren door PSU problemen. Na deze stresstest ga ik eens proberen om oude driver versies proberen om te kijken of de spellen op die drivers wel goed draaien.

Dank voor het meedenken ! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:14
Als je de test alleen voor GPU of CPU doet en het blijft wel stabiel heb je denk ik je antwoord.

De belasting op je voeding is dan een heel stuk lager.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

94 C op de CPU is wel aan de warme kant.
AMD Ryzen, zeker de 3000, vind het niet erg om warm te worden. Mijne gaat tot de 79 C. Ik dacht dat de CPU zelf turbod tot de 84 C wordt bereikt en de max bij de 95 C lag ... Nou is zo'n OCCT stress test een geval wat je onder normale load niet gaat bereiken, maar warm wordt ie wel.

Ik denk dat je vraag onderhand wel een eigen topic verdient. Want inmiddels wijken we flink af van de Navi discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Niet online
-Edwin- schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:02:
[...]

Door het profiel in CRU naar "LCD standaard" te veranderen klokt die wel terug, echter dan is alle tekst met mijn monitor nogal blurry...

Enige workaround lijkt nu om het scherm op 120 Hz te zetten als ik niet game, dan klokt het wel terug. Of de huidige situatie accepteren, de fans blijven in ieder geval nog net uit omdat die tegen de 60 graden aan komt in idle, maar er niet overheen gaat. Of is dit schadelijk?
Ik heb het opgelost door in Radeon Software een custom resolutie te maken in plaats van met CRU.

Settings -> Display -> Custom Resolutions (even EULA accepteren) - Create New

Dan alles standaard laten staan behalve de Timing Standard op CVT - Reduced Blanking. Nu klokt mijn geheugen wel netjes terug en ik heb nog steeds 144Hz zonder vreemde artifacts tot dusver. Dit is op een MSI MAG27CQ.

Ik had trouwens eerst nooit door dat m'n geheugen niet lager klokte in idle, dus bedankt dat je met op het spoor zette, hahaha :+ .

[ Voor 8% gewijzigd door Propane op 10-05-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Propane schreef op zondag 10 mei 2020 @ 18:07:
[...]

Ik heb het opgelost door in Radeon Software een custom resolutie te maken in plaats van met CRU.

Settings -> Display -> Custom Resolutions (even EULA accepteren) - Create New

Dan alles standaard laten staan behalve de Timing Standard op CVT - Reduced Blanking. Nu klokt mijn geheugen wel netjes terug en ik heb nog steeds 144Hz zonder vreemde artifacts tot dusver. Dit is op een MSI MAG27CQ.

Ik had trouwens eerst nooit door dat m'n geheugen niet lager klokte in idle, dus bedankt dat je met op het spoor zette, hahaha :+ .
Ook dit heb ik al geprobeerd, helaas wordt alle tekst op mijn monitor nadat ik het op "CVT - Reduced Blanking" zet blurry, dus dat is niet echt een oplossing voor mij :'(
Ik heb de AOC C24G1 overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Heb je dat ook al met 120Hz (een veelvoud van 60Hz) geprobeerd?
Ik heb zo een custom resolutie van 2560x1440, 120Hz refresh rate en timing op "CVT - Reduced Blanking".
Memory van mijn RX 580 en mijn RX 5700 klokt dan keurig terug.

Vandaag de ASUS RX 5700 reference binnengekregen. Meteen even de kast omgebouwd om een extra stroomkabel bij zijn nisje te krijgen en de kaart in gebruik te kunnen nemen. Mooi strak ding.
Blower is in idle op stock settings wel erg hoorbaar. Beetje flauw dat AMD de "bug" rond de idle fanspeed heeft opgelost en nu de min PWM van de VBIOS wordt aangehouden. Wat zo'n 26% fan speed inhield... ai.
MorePowerTool erbij gehaald en die min PWM door midden gehakt: 13%. Dat is veel beter.
Na enig tunen doet de RX 5700 nu stock freq met 963 mV en een aangepaste fan curve. Qua geluid onder load zit ie nu maar een klein beetje boven de Sapphire RX 580 Pulse die ik had. Levert alleen wel vrijwel dubbel de frames per seconde :9
Blijft jammer dat er geen zero RPM op zit, maar met de fan zo op 13% valt er prima mee te leven. :)
Morgen nog maar een beetje verder tunen.

[ Voor 74% gewijzigd door Ultraman op 14-05-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ultraman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 00:27:
Heb je dat ook al met 120Hz (een veelvoud van 60Hz) geprobeerd?
Ik heb zo een custom resolutie van 2560x1440, 120Hz refresh rate en timing op "CVT - Reduced Blanking".
Memory van mijn RX 580 en mijn RX 5700 klokt dan keurig terug.
Op 120 Hz klokt die sowieso wel terug, ook zonder aan de timing te zitten! Ik zou het eventueel tijdens processen buiten gaming om het scherm handmatig op 120 Hz kunnen zetten tot AMD het oplost.

Al meen ik het wel te merken bij scrollen en muisbewegingen, maar ik denk dat dat eerder tussen mijn oren zit dan dat ik echt het verschil tussen 120 en 144 Hz zou zien 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik heb een Red Devil 5700XT, het valt me op dat de zero rpm bij mij ruim onder 60 graden pas actief wordt, terwijl dit al bij 59 graden zou moeten gebeuren.

Als ik gewoon zit te browsen gaat hij dus de hele tijd aan en uit van 0 naar ongeveer 1000 rpm, wat kan ik er aan doen? Heb ook even de default setting gedaan maar dat heeft niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Volgens mij gaat hij aan bij 60 graden en weer uit bij 50 graden, zo doet mijn XFX het iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

-Edwin- schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:46:
Op 120 Hz klokt die sowieso wel terug, ook zonder aan de timing te zitten! Ik zou het eventueel tijdens processen buiten gaming om het scherm handmatig op 120 Hz kunnen zetten tot AMD het oplost
Ja op 120Hz klokt ie idd terug bij me, anders niet. Maar wat zou je handmatig moeten doen dan?
Ik heb hem in Windows op 120Hz staan (en daar heb ik een Custom Resolution voor nodig want de DDC van mijn scherm laat me kiezen uit 60 Hz of 165 Hz).
In games heb ik hem op 165Hz staan, met FreeSync.
Dat gaat allemaal automagisch.
Jackson6 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:57:
Ik heb een Red Devil 5700XT, het valt me op dat de zero rpm bij mij ruim onder 60 graden pas actief wordt, terwijl dit al bij 59 graden zou moeten gebeuren.
Lijkt mij normaal. Als hij het op precies 1 graad onder de activatietemperatuur zou doen dan zou ie continu staan wisselen tussen uit/aan/uit/aan. Er zit vaak wat hysterese tussen van een aantal graden. Bijvoorbeeld fan aan bij 60 °C en fan uit bij 50 °C.
Vind ik trouwens best een flinke idle temperatuur 60 °C, maar ik heb geen Red Devil.

[ Voor 32% gewijzigd door Ultraman op 14-05-2020 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Ultraman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:12:
[...]
Ja op 120Hz klokt ie idd terug bij me, anders niet. Maar wat zou je handmatig moeten doen dan?
Ik heb hem in Windows op 120Hz staan (en daar heb ik een Custom Resolution voor nodig want de DDC van mijn scherm laat me kiezen uit 60 Hz of 165 Hz).
Ik kan wel in Windows voor 120 Hz kiezen met mijn scherm. Daarvoor hoef ik dus geen custom resolution aan te maken.

Met "handmatig" op 144 Hz zetten bij het gamen bedoel ik het volgende: Stel ik heb in de Windows scherminstellingen het scherm op 120 Hz gezet (zodat de GPU goed terugklokt), als ik dan wil gamen moet ik ook hierin eerst het scherm op 144 Hz zetten toch? Ik was in de veronderstelling dat alleen ingame 144 Hz aanzetten niet voldoende zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

icetouched schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:34:
Update:

Heb vanochtend 4 games geprobeerd, met 50/50 resultaten. Cities Skylines en League of Legends draait hij zonder problemen (geen crashes en geen zwarte schermen). Far Cry 5 leek het eerste half uur soepel te draaien, maar crashte na dat half uur naar de desktop zonder foutmelding. Vervolgens Witcher 3 geprobeerd, daar precies hetzelfde probleem. Na de crashes kan ik als ik het nog een keer probeer de spellen +- 30 sec 1min draaien voordat hij weer crasht naar desktop.

De problemen met Call of Duty (pc crash - reboot) lijken dus een exclusief probleem voor Warzone, maar ben ook benieuwd wat het probleem met FarCry en de Witcher veroorzaakt. Ik heb gezocht op het internet en blijkt vaker voor te komen bij XMP profielen / RAM OC. Had inderdaad XMP profile aan staan om op 3200Mhz te komen, maar dit uitzetten helpt niet. Windows memory diagnostic geeft ook geen problemen aan met het geheugen, dus denk dat die oorzaak uitgesloten is.

Zouden deze crashes ook te maken kunnen hebben met instabiliteit van de PSU of toch een probleem met de videokaart?

EDIT: Als ik kijk naar de temperaturen van CPU en GPU lijkt het wel alsof het spel crasht zodra de CPU 88 graden aantikt (in de eerste Far Cry 5 logs, daarna crashen ze ook op 50-60), maar dit zit nog onder de max temp van 95 die AMD op de eigen website heeft staan. Zou het te maken kunnen hebben met te warme CPU?
Ik heb een zeer vergelijkbaar probleem gehad. Bij mij lag het aan de processor. Na omruil zijn mijn problemen verdwenen.

Mijn probleem was: Far cry, Battlefield en the Division 2 spelen zonder problemen variërend van een kwartier tot een paar uur en dan hangt de computer, gaat hij terug naar Windows, krijg ik een blauw scherm(met iedere keer een andere melding wat vaak HDD, geheugen of videokaart gerelateerd was) of start opnieuw op. Crasht ook in Windows zonder duidelijke aanleiding, maar het kan ook lang goed gaan. Crasht tijdens occt. Verschillende geheugen snelheden getest. Memtest86 gedraaid zonder problemen. Dacht dat het aan mijn Radeon vii lag, met igpu geen problemen. Toen een rtx 2070 super gekocht, crashte hij in spellen nog vaker. Maar was in Windows en tijdens occt (1 dag) wel stabiel of iig niets opgemerkt. Uiteindelijk dacht ik videokaart wordt vanuit de processor aangestuurd, dus misschien ligt het daar aan.

Ik denk zelf als er niet meer vermogen gevraagd wordt dan wat de voeding aan kan, dat het niet daar aan ligt. Ik heb mijn Radeon vii ook gewoon op een gecombineerde pci-e stekker zitten, dus dat is het probleem niet denk ik. Ik had zelf trouwens ook mijn twijfels over mijn voeding, maar nadat hij met een andere videokaart wel stabiel bleef met occt en furmark tegelijk verdwenen die twijfels enigzins.

Toen dus maar de gok gewaagd om de processor terug te sturen voor garantie. Meestal testen de winkels het ook nog even voor omruiling. Goede keuze geweest.

Ik heb iig nog nooit zon 'raar' onstabiel systeem gehad. Heeft me ook veel tijd gekost.

De setup

Intel i9 9900k
Corsair hx750
16 GB ram
Asus Maximus Hero XI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

-Edwin- schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:10:
Met "handmatig" op 144 Hz zetten bij het gamen bedoel ik het volgende: Stel ik heb in de Windows scherminstellingen het scherm op 120 Hz gezet (zodat de GPU goed terugklokt), als ik dan wil gamen moet ik ook hierin eerst het scherm op 144 Hz zetten toch? Ik was in de veronderstelling dat alleen ingame 144 Hz aanzetten niet voldoende zou zijn.
Bij mij is 165Hz selecteren in de game voldoende. De monitor gaat een keer op zwart als ik de game start en dan wordt ook FreeSync merkbaar actief. Kijk ik namelijk in het infomenu van mijn display dan zie je de refresh rate veranderen en die blijft ook veranderen adhv de framerate op dat moment.
Wellicht heeft jouw display ook zo'n info sectie in zijn menu zitten waarmee je dit zou kunnen verifieren.

Niet alle games bieden de optie aan om de refresh rate in te stellen. Counter-Strike: Global Offensive is er zo eentje bijvoorbeeld. Die pakte normaal de 120Hz zo over, maar via Steam kan ik wel een startargument meegeven (volgens mij -freq 165) om hem in het gareel te krijgen.

Waar ik benieuwd naar ben: zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Red BIOS Editor geleverd door de ontwikkelaars van de MorePowerTool? De stock BIOS voorzien van een lagere PWM waarde en wellicht lager stock voltage en mogelijk fan curve is wel iets wat ik liever in het VBIOS heb zitten dan dat ik dat met software steeds moet doen.
Bij mijn Polaris kaart liep ik tegen signed firmware aan waarna UEFI niet meer wilde booten destijds en de driver het natuurlijk niet kloppende signature niet pikte. Ik lees dat het bij Navi met die Red BIOS Editor wel zou kunnen... maar benieuwd of iemand hier het BIOS van zijn/haar RX 5700 (XT) geflashed heeft met aangepaste values :)

[ Voor 23% gewijzigd door Ultraman op 15-05-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Ultraman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:12:
[...]

[...]
Lijkt mij normaal. Als hij het op precies 1 graad onder de activatietemperatuur zou doen dan zou ie continu staan wisselen tussen uit/aan/uit/aan. Er zit vaak wat hysterese tussen van een aantal graden. Bijvoorbeeld fan aan bij 60 °C en fan uit bij 50 °C.
Vind ik trouwens best een flinke idle temperatuur 60 °C, maar ik heb geen Red Devil.
Ik heb het al opgelost, in de drivers kon ik de fan maar minimaal op 30% zetten, heb met MorePowerTools de bios herschreven (fluitje van een cent btw), zodat ze nu op 27% kunnen draaien, dan zijn ze echt zo goed als onhoorbaar en daarmee blijft de idle temp wel op 49 graden :) , heel nice dat dit kan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jackson6 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:54:
[...]

Ik heb het al opgelost, in de drivers kon ik de fan maar minimaal op 30% zetten, heb met MorePowerTools de bios herschreven (fluitje van een cent btw), zodat ze nu op 27% kunnen draaien, dan zijn ze echt zo goed als onhoorbaar en daarmee blijft de idle temp wel op 49 graden :) , heel nice dat dit kan!
Met MorePowerTools de BIOS herschreven? Dat is een beetje gek, want dat kan die tool voor zover ik weet niet. MorePowerTool kan de SoftPowerPlayTables in het Windows registry aanpassen. Kan het zijn dat je dat hebt gedaan? Dat is wat ik tot nu toe ook heb gedaan en werkt (enkel in Windows) uitstekend.
Of heb je je changes ook met met Red BIOS Editor en ATiFlash naar de kaart geschreven? Want daar ben ik dan heel benieuwd naar. Mocht iemand anders een BIOS edit en flash hebben uitgevoerd ook natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 19-05-2020 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Ultraman schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:59:
[...]

Met MorePowerTools de BIOS herschreven? Dat is een beetje gek, want dat kan die tool voor zover ik weet niet. MorePowerTool kan de SoftPowerPlayTables in het Windows registry aanpassen. Kan het zijn dat je dat hebt gedaan? Dat is wat ik tot nu toe ook heb gedaan en werkt (enkel in Windows) uitstekend.
Of heb je je changes ook met met Red BIOS Editor en ATiFlash naar de kaart geschreven? Want daar ben ik dan heel benieuwd naar. Mocht iemand anders een BIOS edit en flash hebben uitgevoerd ook natuurlijk.
Sorry, ik bedoelde natuurlijk de registry 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 22:00
Na nu werkelijk waar alles geprobeerd te hebben wat het internet mij bood, heb ik toch een nieuwe videokaart in het systeem gestoken. Een Sapphire 5700XT Nitro+ kon ik lenen. Dit nadat het systeem crashte terwijl ik gewoon zat te werken, geen game aan, gewoon citrixen.
Even voor de zekerheid de drivers opnieuw geinstalleerd en voila.. nu al twee dagen geen problemen meer. Kan volop gamen, zelfs de beruchte 6068 error in Modern Warfare overkwam me niet.

Nu toch de Challenger terugsturen voor een service, want dat lijkt toch echt de bottleneck te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand met een 5700XT al de nieuwe drivers geinstalleerd?

Lijkt mij bij met 2 schermen op Displayport wel een probleem opgelost te hebben en stabieler, maar Hot Spot temperatuur schiet echt enorm omhoog, naar 100+. Ik weet dat de kaart het makkelijk aan kan, echter gaan dan mijn fans op 100% (Red Dragon 5700XT), en dat is niet prettig.
Als ik zo monitor lijkt dit te komen dat hij bijna niet meer throttled, GPU clock blijft stabiel op 1 snelheid. Iemand anders dezelfde ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:43
Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:35:

Lijkt mij bij met 2 schermen op Displayport wel een probleem opgelost te hebben en stabieler, maar Hot Spot temperatuur schiet echt enorm omhoog, naar 100+. Ik weet dat de kaart het makkelijk aan kan, echter gaan dan mijn fans op 100% (Red Dragon 5700XT), en dat is niet prettig.
Als ik zo monitor lijkt dit te komen dat hij bijna niet meer throttled, GPU clock blijft stabiel op 1 snelheid. Iemand anders dezelfde ervaring?
Laatste ook geïnstalleerd, maar geen problemen hier.
Undervolt: 1150
Gpu; 2070
Max fan speed: 42% is ongeveer 2000rpm. Dan hoor ik em nog niet.
Max temps 90 graden tjunc en mem van gpu.
Gigabyte gaming oc 5700 xt

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ewivis schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:40:
[...]

Laatste ook geïnstalleerd, maar geen problemen hier.
Undervolt: 1150
Gpu; 2070
Max fan speed: 42% is ongeveer 2000rpm. Dan hoor ik em nog niet.
Max temps 90 graden tjunc en mem van gpu.
Gigabyte gaming oc 5700 xt
Thanks, heb nu een factory reset gedaan, in eerste instantie leek hij weer omhoog te gaan maar na paar uur lijkt het weer goed te zijn. Finger crossed dat het zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Verwijderd schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:35:

Ja, deze geeft na een uur spelen full screen artifacts (temps zijn natuurlijk ok). Dan heb ik liever dat mijn audio een keer wegvalt ipv dit :o.
Ik merk overigens dat na een lange tijd spelen mijn UVD clock ineens op1275 vastzit en niet meer naar idle wil, alleen een reboot lost dat op. Vraag me af of dat misschien de reden is dat de kaart zo raar reageerd met video acceleratie in browsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:29:
[...]

Ja, deze geeft na een uur spelen full screen artifacts (temps zijn natuurlijk ok). Dan heb ik liever dat mijn audio een keer wegvalt ipv dit :o.
Ik merk overigens dat na een lange tijd spelen mijn UVD clock ineens op1275 vastzit en niet meer naar idle wil, alleen een reboot lost dat op. Vraag me af of dat misschien de reden is dat de kaart zo raar reageerd met video acceleratie in browsers.
Ah vervelend, mijn rootcause was dat ik de pc inb slaapstand had gezet, blijkbaar gaat het dan niet lekker.

Issue wat ik nog wel heb is dat binnen performance staat mijn Junction temperatuur incorrect, hij denkt dat het 781 graden is :) Sensors verder wel goed als ik het via GPU-Z bekijk.
Nogmaals een factory reset hielp hier niet.

Ben toch maar teruggevallen naar de vorige vesie, kreeg VIDEO TDR failures :(

En ook in de oude drivers hardware freezes, ik ga hem na ik al de Sapphire retour had gestuurd wederom retour sturen en maar een 2070 super kopen, erg jammer maar dit werkt gewoon niet.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2020 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Single Malt
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-03 08:32
Officieel ten einde raad.

Heb de MSI Radeon 5700XT Gaming nu sinds januari, maar sinds die tijd ook enkel problemen. Op een gegeven moment heb ik het voor elkaar gekregen om alles enigszins te laten draaien zonder black screens, random opnieuw opstarten van pc, tearing, etc. Maar had een kleine flickering.

Niet heel storend en liever dat, dan elke 10 minuten tot 2 uur willekeurig een black screen met als gevolg een harde reset van de PC.

Sinds vrijdag is het helemaal drama en alleen na het opstarten van een game. De kleine flickering die ik had is nu omgeruild voor gigantische tearing en wel zo erg dat elke keer als ik mijn muis beweeg het scherm zwart wordt en ik moet hopen dat ik net op het juiste plekje beland om in de game instellingen te komen.

Enige manier om hier vanaf te komen is om mijn beeldscherm aan te sluiten via HDMI i.p.v. DP en vervolgens de beeldscherminstellingen op 120hz te zetten of lager.
Een andere monitor levert dezelfde problemen op hogere refresh rates. Een nieuwe DP kabel (van Club 3D, dus Vesa certified) lost niets op.

Alle drivers van 2019 tot en met de nieuwste van 2020 gisteravond geprobeerd via DDU in safemode te uninstallen en vervolgens te installeren, maar niets lijkt te werken.

Ben het zat met de kaart, levert me al vijf maanden stress op en wil gewoon eens lekker een avondje gamen in plaats van 50% van mijn avond dingen op te lossen vooraleer ik een game durf op te starten. Heb vanochtend de mail de deur uit gestuurd met de vraag of ik mijn GPU kan omruilen voor een 2070 Super.

Vind het oprecht jammer, want ik gun het AMD ten zeerste en heb het lang genoeg uitgehouden, maar ergens moet je een lijn trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
Single Malt schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:41:

Ben het zat met de kaart, levert me al vijf maanden stress op en wil gewoon eens lekker een avondje gamen in plaats van 50% van mijn avond dingen op te lossen vooraleer ik een game durf op te starten. Heb vanochtend de mail de deur uit gestuurd met de vraag of ik mijn GPU kan omruilen voor een 2070 Super.

Vind het oprecht jammer, want ik gun het AMD ten zeerste en heb het lang genoeg uitgehouden, maar ergens moet je een lijn trekken.
Is dat mogelijk om na zo'n tijd je product nog om te ruilen?

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Single Malt
Ik hoop het, maar ben bang dat ik naast de boot val.
In principe heb ik een jaar garantie op de kaart, maar geen idee of omruilen daaronder gaat vallen. In principe moeten ze een goed werkend product leveren, en is dit niet het geval bij mijn kaart.

Mocht omruilen niet mogelijk zijn zal ik moeten overwegen een 2070S in zijn geheel aan te schaffen en de 5700XT maar gewoon stof te laten happen. Zonde van het geld, maar het zit me zo hoog dat ik het bijna waard vind om wat geld neer te leggen als ik gewoon eens een weekend door kom zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:43
Single Malt schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:11:
In principe heb ik een jaar garantie op de kaart, maar geen idee of omruilen daaronder gaat vallen. In principe moeten ze een goed werkend product leveren, en is dit niet het geval bij mijn kaart.

Mocht omruilen niet mogelijk zijn zal ik moeten overwegen een 2070S in zijn geheel aan te schaffen en de 5700XT maar gewoon stof te laten happen. Zonde van het geld, maar het zit me zo hoog dat ik het bijna waard vind om wat geld neer te leggen als ik gewoon eens een weekend door kom zonder problemen.
Misschien goed om eens te testen bij iemand anders in zn systeem? Heeft die ook problemen?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Single Malt
Ewivis schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Misschien goed om eens te testen bij iemand anders in zn systeem? Heeft die ook problemen?
Zeker een goed idee om eens te testen, al ben ik er vrij zeker van dat het de kaart is gezien de problemen zo ontzettend bekend voorkomen als je een simpele google zoekopdracht geeft. Heb twee vrienden met een game pc, maar die gebruiken beiden Nvidia kaarten. Kan op zijn minst eens vragen of ze dit zien zitten.

Ik wacht in ieder geval eerst even de reactie op mijn mail af. Misschien willen ze hem bij Azerty zelf testen, komt op hetzelfde neer natuurlijk. Als zij hem werkend krijgen vind ik het ook best, om het een of ander, zolang ik maar rustig kan gamen haha 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Single Malt schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:11:

Normaal gezien kan je binnen een beperkte periode (ik dacht 2 weken) omruilen zonder reden. Als er daarna blijkt een defect te zijn valt het onder garantie maar wordt jouw kaart hersteld en krijg je geen nieuwe.

Ik begrijp je. Op zich heb ik zelf nog niet veel problemen gehad (een crash of 2/3) maar elke crash er 1 teveel vind ik. Ikzelf wacht op de 3*** reeks van Nvidia om (eventueel) mijn AMD te vervangen maar die zal dan gewoon in de verkoop gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Single Malt
ikbenben schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Normaal gezien kan je binnen een beperkte periode (ik dacht 2 weken) omruilen zonder reden. Als er daarna blijkt een defect te zijn valt het onder garantie maar wordt jouw kaart hersteld en krijg je geen nieuwe.

Ik begrijp je. Op zich heb ik zelf nog niet veel problemen gehad (een crash of 2/3) maar elke crash er 1 teveel vind ik. Ikzelf wacht op de 3*** reeks van Nvidia om (eventueel) mijn AMD te vervangen maar die zal dan gewoon in de verkoop gaan.
Ben er bang voor dat omruilen erg lastig gaat worden inderdaad. Wellicht dat ik hem dan ook in de verkoop moet zetten, maar dat ligt er uiteraard aan of hij volgens Azerty technisch in orde is of niet. Zo niet, dan krijg ik het niet over mijn hart om op internet te koop aan te bieden :X

Goed we wachten af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het kan ook een compatibiliteitsprobleem tussen de videokaart en een ander onderdeel zijn. Mooiste zou zijn als je de videokaart in een andere PC kunt testen. Dan kun je vrij zeker zijn of de videokaart defect is of dat het probleem ergens anders ligt. Overigens kun je de videokaart ook tweedehands verkopen en jouw probleem er gewoon bij vermelden en de koper de optie geven om het product binnen twee weken terug te sturen naar jouw. Of als die persoon ook het probleem heeft gewoon garantie laten claimen bij Azerty. Want dan zal het wel een defecte videokaart zijn.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:28

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Heb de MSI Radeon 5700XT Gaming nu sinds januari, maar sinds die tijd ook enkel problemen. Op een gegeven moment heb ik het voor elkaar gekregen om alles enigszins te laten draaien zonder black screens, random opnieuw opstarten van pc, tearing, etc. Maar had een kleine flickering.

Niet heel storend en liever dat, dan elke 10 minuten tot 2 uur willekeurig een black screen met als gevolg een harde reset van de PC.

Sinds vrijdag is het helemaal drama en alleen na het opstarten van een game. De kleine flickering die ik had is nu omgeruild voor gigantische tearing en wel zo erg dat elke keer als ik mijn muis beweeg het scherm zwart wordt en ik moet hopen dat ik net op het juiste plekje beland om in de game instellingen te komen.

Enige manier om hier vanaf te komen is om mijn beeldscherm aan te sluiten via HDMI i.p.v. DP en vervolgens de beeldscherminstellingen op 120hz te zetten of lager.
Een andere monitor levert dezelfde problemen op hogere refresh rates. Een nieuwe DP kabel (van Club 3D, dus Vesa certified) lost niets op.

Alle drivers van 2019 tot en met de nieuwste van 2020 gisteravond geprobeerd via DDU in safemode te uninstallen en vervolgens te installeren, maar niets lijkt te werken.

Ik schrik een beetje hiervan en moest even reageren ipv alleen lurken. Ik heb zelf in het begin een 5700xt gehad en was de problemen al snel zat en ben toen naar 2070s gegaan. Sindsdien geen enkele crash of andere issues. Ik zag de laatste tijd o.a. op hardware unboxed maar ook hier dat de problemen eigenlijk opgelost waren en dit gaf me hoop om weer straks een uitstapje naar AMD te maken maar als ik nu weer hier lees dan ben ik daar toch huiverig over. Ik heb nu een AMD cpu en dit bevalt me prima en wil graag de concurrentie aanwakkeren en ook voor AMD op gpu gebied gaan maar al het trial and error gezeur vind ik het niet waard. Nu weet ik dat ik een game kan opstarten en geen gezeik heb en hoef ik niet allerlei consessies te doen of te cherry picken qua instellingen om maar geen crashes te hebben. Ik vind het echt jammer dat AMD de zaakjes nog steeds niet op orde heeft bij de gpu-tak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Edwin-

Ik heb dit probleem ook gehad. Heb je MSI Dragon Center ooit geïnstalleerd gehad? Dan moet je deze herinstalleren en "game mode" uitzetten. Dit heeft bij mij bovenstaande verholpen.

Met game mode aan in Dragon Center had ik bij alle games >120 Hz die tearing waar je het over hebt. <120 Hz crashte mijn pc op random momenten tijdens het gamen.

Nu ik in Dragon Center game mode heb uitgezet kan ik op 144 Hz gamen zonder tearing en zonder random crashes van mijn pc!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Single Malt
Tweakriez schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:42:
[...]

Ik schrik een beetje hiervan en moest even reageren ipv alleen lurken. Ik heb zelf in het begin een 5700xt gehad en was de problemen al snel zat en ben toen naar 2070s gegaan. Sindsdien geen enkele crash of andere issues. Ik zag de laatste tijd o.a. op hardware unboxed maar ook hier dat de problemen eigenlijk opgelost waren en dit gaf me hoop om weer straks een uitstapje naar AMD te maken maar als ik nu weer hier lees dan ben ik daar toch huiverig over. Ik heb nu een AMD cpu en dit bevalt me prima en wil graag de concurrentie aanwakkeren en ook voor AMD op gpu gebied gaan maar al het trial and error gezeur vind ik het niet waard. Nu weet ik dat ik een game kan opstarten en geen gezeik heb en hoef ik niet allerlei consessies te doen of te cherry picken qua instellingen om maar geen crashes te hebben. Ik vind het echt jammer dat AMD de zaakjes nog steeds niet op orde heeft bij de gpu-tak.
Helemaal mee eens. Er zit zoveel potentie in AMD, maar tot nu toe hebben ze mij nog niet weten te overtuigen. Hopen dat hun Big Navi goed en zonder al te veel problemen wordt gelanceerd. Zou tonen dat ze hebben geleerd van deze reeks. Zelf ook een 3700x CPU en daar ben ik alles behalve ontevreden over. Geweldig ding, ze kunnen het dus zeker wel!
-Edwin- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Ik heb dit probleem ook gehad. Heb je MSI Dragon Center ooit geïnstalleerd gehad? Dan moet je deze herinstalleren en "game mode" uitzetten. Dit heeft bij mij bovenstaande verholpen.

Met game mode aan in Dragon Center had ik bij alle games >120 Hz die tearing waar je het over hebt. <120 Hz crashte mijn pc op random momenten tijdens het gamen.

Nu ik in Dragon Center game mode heb uitgezet kan ik op 144 Hz gamen zonder tearing en zonder random crashes van mijn pc!
Nu je dit zegt zet je me toch tot het nadenken.

Ik heb inderdaad MSI Dragon Center en wat mij nog sterker laat overwegen dat dit het probleem is, is het feit dat ik de problemen vooral kreeg een dag na installatie van Valorant met hun "geweldige" Vanguard Anti Cheat.
Laat ik nou net telkens bij opstarten de melding krijgen dat Vanguard iets in MSI Dragon Center had gedetecteerd wat ze moesten blokkeren (MSI Mystic Light, dus dacht er niet teveel over na gezien mijn bijna RGB loze build).

Heb direct Valorant i.c.m Vanguard van mijn pc gegooid, want een anti cheat met 24/7 kernel acces is niet voor mij weggelegd. Echter heb ik MSI Dragon Center nooit geherinstalleerd. Iets wat ik vanavond als eerste ga proberen dus! Thanks voor de tip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Maar heel weinig mensen hebben problemen als je kijkt naar de RMA rate, die is bij Mindfactory gewoon vergelijkbaar met vergelijkbare producten van nVidia, zo rond de 2 à 3%. Als de problemen echt serieus waren geweest zag je dat sowieso terug in de RMA rate.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Single Malt
Ik snap je uitgangspunt, maar vind dit wel lichtelijk ongenuanceerd.

Denk dat je het hebt over deze of een soortgelijke post

Ontertussen flink outdated, maar een simpele klik op de gelinkte GPU's geeft aan dat het gros van de XT's rond de 3-4% liggen en de meeste 2070's rond de 1% met her en der een uitschieter (zoals de KFA met 12%).

Gemiddeld wellicht geen extreem groot verschil (XT: 2,84% en 2070: 1,38%), maar individueel zitten er toch redelijke verschillen tussen.

Daarbij komt uiteraard ook kijken dat een hoop mensen het bot voor hun neus kregen dat de XT's problemen zouden worden opgelost door middel van driver updates, echter zijn we nu een jaar verder en blijken de problemen nog steeds rond te dwalen (eerlijkheidshalve even vermelden dat het wel positief is dat er nu ook verhalen komen van opgeloste problemen).
Deze mensen zitten met hetzelfde probleem als ik. Een RMA is zo simpel nog niet als je het product al 5 maanden of zelfs langer in bezit hebt en zeker niet als het een driver probleem is.

Grofweg een 2x grotere RMA voor de XT's in tegenstelling tot de 2070's is niet onopmerkelijk te noemen. Edoch kan een RMA ook betekenen dat hij simpelweg niet in je case pastte en/of je een goedkopere hebt gevonden. Feiten trekken uit een RMA rate is altijd een discutabel iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sowieso is een factor 2 hogere RMA al een behoorlijk verschil imo. Ja absoluut is het nog zo dat veruit de meeste niet teruggaan, maar alsnog is het verschil groot genoeg om niet zomaar onder de noemer "vergelijkbaar" te scharen.

Ook zal het bij genoeg mensen wel gewoon prima werken: De meeste hebben bijvoorbeeld niet twee schermen met verschillende refresh rates. En van degene die last hebben van willekeurig inzakkende kloksnelheden zullen de meeste waarschijnlijk niks merken, of het accepteren. Je zal iig zeker niet zomaar RMA'en.

Uiteindelijk als ik het iemand moet adviseren is het simpelweg een afweging tussen beste prijs/prestaties (AMD), of meer betalen maar grotere kans dat je geen gezeik hebt (Nvidia).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Laatst online: 22:00
-The_Mask- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:34:
Of als die persoon ook het probleem heeft gewoon garantie laten claimen bij Azerty. Want dan zal het wel een defecte videokaart zijn.
Ik heb mijn 5700XT Challenger teruggestuurd naar Azerty (Gekocht in november) met erbij vermeld alles dat ik geprobeerd heb (van nieuw geheugen tot herinstallatie windows en registry aanpassing)

Zonder problemen hebben ze me een nieuwe Challenger toegestuurd en -ik durf het bijna niet meer te zeggen- deze werkt prima. Geen crashes, geen zwarte schermen. Nieuwste drivers na DDU durven installeren, werkt nog steeds. Modern Warfare is altijd een prima test om te kijken of je crasht, maar dat gaat nu al een aantal avondjes prima, ook PUBG crasht niet meer lukraak.
Nu nog even GTA V testen en dan lijkt het er echt op dat de videokaart zelf het probleem was.

Al vrees ik nu dat ik vanavond toch een crash heb, dat overkomt me elke keer dat ik hier gemeld heb dat het probleem voorbij lijkt te zijn.
Maar dan is Tweakers dus het probleem. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het is ook zo hopeloos willekeurig. Ik denk dat aardig wat mensen met de echt serieuze problemen, te maken hebben met een ander probleem dan de drivers. Zei het de videokaart die zelf instabiel is geclockt of defect is, instabiel RAM of een PSU probleem. Aan de andere kant blijven er maar willekeurig problemen opduiken. Ik kan gewoon een week helemaal niks hebben en opeens alsnog een black screen krijgen. Het is gerelateerd met de twee monitoren en op het tweede scherm iets met beeld, maar het is pure willekeur of er iets gebeurd. Full screen is al erger dan geen full screen. Met een monitor werkt gewoon perfect. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Single Malt schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:50:
Ik snap je uitgangspunt, maar vind dit wel lichtelijk ongenuanceerd.

Denk dat je het hebt over deze of een soortgelijke post

Ontertussen flink outdated, maar een simpele klik op de gelinkte GPU's geeft aan dat het gros van de XT's rond de 3-4% liggen en de meeste 2070's rond de 1% met her en der een uitschieter (zoals de KFA met 12%).

Gemiddeld wellicht geen extreem groot verschil (XT: 2,84% en 2070: 1,38%), maar individueel zitten er toch redelijke verschillen tussen.
Dat is een oude idd vanuit de tijd dat er wel driver problemen waren en dan zie je dat het probleem klein was. Je hebt idd uitzonderingen, maar dat zal waarschijnlijk een slechte batch zijn en dan krijg je een piek.
Daarbij komt uiteraard ook kijken dat een hoop mensen het bot voor hun neus kregen dat de XT's problemen zouden worden opgelost door middel van driver updates, echter zijn we nu een jaar verder en blijken de problemen nog steeds rond te dwalen (eerlijkheidshalve even vermelden dat het wel positief is dat er nu ook verhalen komen van opgeloste problemen).
Er zijn duizenden defecten aan een videokaart mogelijk en het gros daarvan laat de driver crashen, laat artifacts zien of zwarte schermen. Meeste mensen geven echter de driver de schuld, ook bijvoorbeeld doordat verschillende driver versies verschillende problemen geeft. Aan een defect product wordt gewoon vaak niet gedacht, terwijl het natuurlijk een prima mogelijkheid is.
Deze mensen zitten met hetzelfde probleem als ik. Een RMA is zo simpel nog niet als je het product al 5 maanden of zelfs langer in bezit hebt en zeker niet als het een driver probleem is.
Een RMA na 5 maanden komt op hetzelfde neer als een RMA na een dag. Alleen na 5 maanden kun je ongetwijfeld het probleem beter uitleggen. Bedoel je niet wet koop op afstand waarmee je het product binnen 2 weken zonder reden kunt terug sturen?
Grofweg een 2x grotere RMA voor de XT's in tegenstelling tot de 2070's is niet onopmerkelijk te noemen. Edoch kan een RMA ook betekenen dat hij simpelweg niet in je case pastte en/of je een goedkopere hebt gevonden. Feiten trekken uit een RMA rate is altijd een discutabel iets te noemen.
Dat is het zeker. Maar het laat wel zien dat het probleem nooit echt groot is geweest.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Op wat voor moederbord zit je? Ik heb mijn 5700XT aan een vriend uitgeleend om te testen en die heeft nog geen problemen gehad waar ik elke dag gezeur had.
Indien je een AMD bord hebt met Agesa 1.0.0.4B dan is er een kans dat dat voor problemen zorgt. Als je de optie hebt moet je in de AMD Common Bios Options ergens de flag 10bit PCI-E uitzetten (dit zorgt voor grote incompatibiliteits problemen met PCI-E kaarten).

Zelf heb ik een tweedehands 570XT aangeschaft maar ook deze lijkt problemen te geven. Nog geen test gedaan met deze setting in de bios. Het probleem is volgens mij bij mij ontstaan na de update van mijn Asus Crosshair VI Hero voor mijn R9 3950X (hoewel dit lastig is na te gaan).

Ter aanvulling, ik heb eerst alles gestest wat los en vastzit. MemtestX86 meerdere uren laten draaien, hetzelfde voor Prime95.

[ Voor 3% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-06-2020 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een 9600K op een Z370 bord, twee 5700XT's gehad, een Sapphire Pulse en een Red Dragon, met beiden helaas veel problemen, de een ratelende fans en af en toe een freeze en de Red Dragon altijd na een dag freezes (na opnieuw installeren van de drivers). Ik heb twee monitoren, 1 Freesync/Gsync en 1 4k dat geeft schijnbaar de problemen.
Ik heb het ook opgegeven en een Asus Strix 2070 OC Super gekocht, deze nu vijf dagen en geen enkel issue met gamen of dual screen.
Prestaties van de 5700XT waren super, maar het was gewoon wachten tijdens gamen op een hardware freeze. Hopelijk hebben ze met de volgende generatie opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik ben voor de Gigabyte Aorus 5700XT gegaan afgelopen maart en heb tot nu toe nog 0 problemen. Heb wel het gevoel dat deze kaart gewoon heel degelijk in elkaar steekt en de boel ook vrij cool kan houden.

Het is wel een vrij forse jongen maar ben er tot nu toe zeer tevreden mee qua performance (is ook 1 van de snellere 5700XT's) stabiliteit en geluidsniveau.

Sowieso vind ik de videokaarten en moederborden in de Aorus lijn wel goed in elkaar zitten, de X570 ITX bevalt ook uitstekend in combinatie met een 3800X.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Single Malt
-Edwin- schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Heb eens met MSI Dragon Center gespeeld. Kon letterlijk de tearing en flickering nabootsen door simpelweg te klikken tussen de profielen standaard of "extreme performance". Moment dat ik die laatste aanklikte begon de drama. Dit verdween als ik weer naar standaard ging.

Programma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Profiel op standaard en gaming mode uitgezet. Gisteravond 3 uur zonder problemen kunnen gamen op 165hz. Benieuwd of dit de oplossing was, if so ben ik helemaal happy met de 5700XT, is er dus niets mis met de kaart en neem ik al mn woorden van gisteren terug 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pHennyWise
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-08 18:15
Single Malt schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:22:
[...]

Heb eens met MSI Dragon Center gespeeld. Kon letterlijk de tearing en flickering nabootsen door simpelweg te klikken tussen de profielen standaard of "extreme performance". Moment dat ik die laatste aanklikte begon de drama. Dit verdween als ik weer naar standaard ging.

Programma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Profiel op standaard en gaming mode uitgezet. Gisteravond 3 uur zonder problemen kunnen gamen op 165hz. Benieuwd of dit de oplossing was, if so ben ik helemaal happy met de 5700XT, is er dus niets mis met de kaart en neem ik al mn woorden van gisteren terug 8)7
Blij deze draad gevonden te hebben, exact hetzelfde probleem. MSI Dragon Center Gaming Mode uitgeschakeld en problemen verdwenen als sneeuw voor de zon. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:46
Recent een upgrade gedaan naar een 1440p 144hz freesync monitor. Nu valt mij op dat mijn gpu (hotspot) meer richting de 90 graden gaat is dit normaal dat mijn gpu nu een paar graden warmer word? Kom van een 1080p 180hz scherm naar 1440p 144hz. Heb in het begin wel problemen gehad dat mijn memory clocks constant 1750 draaien maar dat is opgelost door wat dingen aan te passen met cru.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pindamann
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-09 16:23

Pindamann

Human

1440p heeft iets van 1.77x zoveel pixels, dus het is aanzienlijk zwaarder wanneer je tot nu toe een fps cap (vsync ofzo) of cpu bottlenecked was. Dus het zou kunnen we je videokaart nu zwaarder belast wordt inderdaad

9800X3D | 3070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
Ik heb net een build op basis van de BBG gedaan met als verschil een B550 moederbord:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenAsus Prime B550M-A (WI-FI)€ 134,90€ 134,90
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 419,60€ 419,60
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 60,-€ 60,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 32,-€ 32,-
1Ventilatorenbe quiet! Pure Wings 2 PWM, 120mm€ 8,09€ 8,09
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 67,88€ 67,88
1VoedingenCorsair TX550M V2€ 84,70€ 84,70
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 1TB€ 109,95€ 109,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.082,12

Het overclocking/undervolten van de Sapphire RX 5700 XT lijkt nogal voor instabiliteit te zorgen. Zelfs de auto-config opties (undervolt/overclock et) zorgen soms voor een harde green screen, waarbij de computer niet meer reageert en alleen uitgeschakeld kan worden door de PSU uit te schakelen.

Wat is een referentie overclock voor een Sapphire die toch echt wel stabiel zou moeten kunnen draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
@MailMan

Hier werkt de kaart goed op B550 met een undervolt naar 1120 bij default clock (2059 volgens de Tuning tab). Geheugen op 1800Mhz. Hoger krijg ik bij bepaalde games artifacts.

Ik kan verder undervolten maar niet zonder de clocksnelheid te verlagen en het viel mij op dat de driver deze setting de helft van de reboots niet onthield (waarna ik dus idd wel crashes kreeg). Op deze manier heb ik toch een undervolt en presteert de kaart bij mij goed.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Korvaag schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:30:
@MailMan

Hier werkt de kaart goed op B550 met een undervolt naar 1120 bij default clock (2059 volgens de Tuning tab). Geheugen op 1800Mhz. Hoger krijg ik bij bepaalde games artifacts.

Ik kan verder undervolten maar niet zonder de clocksnelheid te verlagen en het viel mij op dat de driver deze setting de helft van de reboots niet onthield (waarna ik dus idd wel crashes kreeg). Op deze manier heb ik toch een undervolt en presteert de kaart bij mij goed.
Maar undervolten doe je vooral om hem koeler te krijgen, of haal je er ook meer performance uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
MailMan schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:07:
[...]

Maar undervolten doe je vooral om hem koeler te krijgen, of haal je er ook meer performance uit?
Niet zozeer voor koeling. Undervolten doe ik om minder power te verstoken bij een gegeven frequentie waardoor ie meer ruimte krijgt om hoger te boosten. Een 5700XT draait vrij netjes binnen z'n TDP (bij de Pulse 195 watt uit mijn hoofd). Met een lager voltage kan ie binnen die power envelope hoger boosten.

Als ik even wat waardes grofweg uit mijn hoofd zeg zat ik zonder undervolt zo rond de 1830 a 1850 Mhz. en met undervolt vrij strak boven de 1900Mhz.

Met andere woorden: op default voltage haalde ie ongeveer nooit z'n max boost clock (daar is het dan ook een max voor). Met undervolt zit ie er ongeveer 100% van de tijd op of hoger (sterk afhankelijk van de game natuurlijk).

Edit: ik zal 3Dmark even installeren voor je en even met/zonder tuning settings draaien. Je krijgt dan een indicatie. Games verschillen natuurlijk onderling gigantisch. 3Dmark is relatief zwaar op sommige stukken dus je ziet dan de frequentie hard naar beneden gaan om binnen de 195 watt te blijven.

Default bij Time Spy alleen test 2:
Frequentie tussen de 1760 en 1900Mhz. Resultaat: 50.26 FPS

Met undervolt 1120mV alleen test 2:
Tussen de 1810 en 1955Mhz. Resultaat 51,69 FPS

En dan om even aan te geven wat die powerlimit doet. Als ik de kaart op +50% power limit zet en hem dan met undervolt laat draaien krijg ik (naast een straaljager) de volgende waardes:
2000 Mhz. strak (want niet gelimiteerd door power) met 53.75 FPS

Aangezien ik geen straaljager wil laat ik de kaart dus met default power limit draaien en de undervolt om zo een mooie mix te krijgen tussen prestaties en (gebrek aan) herrie. Dit is trouwens ook de reden waarom simpelweg de max frequentie hoger zetten niet zvoeel zin heeft. Als je de power limit niet aanpast kan je de kaart op max 3000 Mhz. zetten (bij wijze van) maar daar zal ie nooit op gaan draaien omdat dat niet binnen z'n powerlimit past*

Heb de kaart trouwens wel een repaste gegeven met Kryonaut maar dat scheelde met name wat in temperatuur.

* Dit ligt iets genuanceerder want je kan dan wel spikes krijgen naar die idiote frequenties waardoor ie alsnog crasht maar het gaat even om het hoog-over idee. De powerlimit is in de regel beperkend voor de frequentie tijdens gamen.

[ Voor 50% gewijzigd door Korvaag op 09-07-2020 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Heb al mijn problemen met mijn kaart kunnen oplossen. Voeding gaf dus problemen :|. Nieuwe erin en alles werkt ineens.
Doorloopt Superposition op Extreme/High op 3440x1440 zonder problemen op 2100 2150 met standaard voltage.Kijken hoe hoog hij kan, gezien de gpu maar 58 graden wordt (hot spot 80). Temperaturen lijken ook lager dan met mijn vorige voeding.

[ Voor 50% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 09-07-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Voor de updaters naar de net uitgekomen nieuwe driver:
Performance Tuning Profiles saved from previous Radeon Software releases will no longer be compatible with Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.7.1 and onward

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 23:30:
Heb al mijn problemen met mijn kaart kunnen oplossen. Voeding gaf dus problemen :|. Nieuwe erin en alles werkt ineens.
Doorloopt Superposition op Extreme/High op 3440x1440 zonder problemen op 2100 2150 met standaard voltage.Kijken hoe hoog hij kan, gezien de gpu maar 58 graden wordt (hot spot 80). Temperaturen lijken ook lager dan met mijn vorige voeding.
Wat voor voeding had je?

Ik heb dus de BBG gevolgd met een Corsair TX550M V2 als PSU, alleen lees ik dat AMD dus 600 watt adviseert.

Kan 550 watt voor problemen zorgen als ik ga overclocken of zou dat wel te doen moeten zijn gezien de rest van de specs?

Ik vind namelijk wel dat ik snel/vaak green screens/reboots heb met een beetje aanpassingen in Adrenalin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MailMan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 08:36:
[...]

Wat voor voeding had je?

Ik heb dus de BBG gevolgd met een Corsair TX550M V2 als PSU, alleen lees ik dat AMD dus 600 watt adviseert.

Kan 550 watt voor problemen zorgen als ik ga overclocken of zou dat wel te doen moeten zijn gezien de rest van de specs?

Ik vind namelijk wel dat ik snel/vaak green screens/reboots heb met een beetje aanpassingen in Adrenalin.
Er is niet zo iets als "een 600 watt voeding". Als iemand dat aangeeft kun je het direct al negeren omdat er heel veel verschil zit tussen de miljoenen verschillende voedingen van 600 watt. De helft zal voldoen maar de andere helft niet. Er zijn gewoon heel veel dingen waar je rekening mee moet houden en daar is bij de BBG rekening mee gehouden. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]

Wat voor voeding had je?

Het was absoluut niet het wattage, het was een pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 11 650W (de 550 Watt versie) en in het begin heeft hier aan een Vega64 gehangen (zei het met undervolt). Maar ik heb altijd problemen gehad met de HDMI naar mijn versterker. In het begin viel het geluid gewoon weg, met de RX 570 en 5700 XT kreeg ik op bepaalde kanalen een bromtoon. Dat is naderhand steeds erger geworden want met mijn RX 480 had ik daar geen last van in het begin.
Ik dacht dat die bromtton inherrent was aan de versterker die ik voor mijn bass box gebruik omdat deze ook al 25 jaar oud is. Dat bleek dus niet het geval, ik heb er nu gewoon een overkill voeding ingedaan want ik was het zat en elk ander component was al uitvoerig door mij getest. Het was of het moederbord, maar omdat ik van PCI-E slotwisselde en nog steeds dezelfde problemen had onwaarschijnlijk of de voeding.
Bijgaande met de bromtoon, kreeg ik ook symptonen die je zou verwachten als je DP kabels kapot zouden zijn dus horizontale flickeringen en beeldverlies, dit is nu allemaal weg.

Misschien dat @Verwijderd dat misschien beter uit kan leggen, want het is volgens mij niet de 12 volt rails van de voeding die het probleem gaven.
Ik heb er nu een pricewatch: Corsair RM750x (2018) Zwart in zitten. Na wat reviews te hebben gelezen op johny guru. Ik zie op die site alleen nauwelijks nieuwe reviews verschijnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 10-07-2020 10:22 . Reden: watt? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een bromtoon uit de versterker duidt vaak op een aardingsprobleem ergens.
[...]

Maar niet als je alles standaard hebt staan? Welke aanpassingen doe je?

[ Voor 67% gewijzigd door -The_Mask- op 10-07-2020 10:33 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

-The_Mask- schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:31:

[...]

Precies, dat was ook mijn eerste gedachte. Alleen is alles hier goed geaard (op helaas de versterkers na...) en heb ik om die reden ook andere stekkerdozen geprobeerd. Daarnaast weet ik dat de aarde goed is gelegd omdat ik mee heb geholpen met de werkzaamheden (kabels trekken).
Dat zou alleen niet verklaren waarom het nu is opgelost met een andere voeding, of de oude voeding had een probleem met aarde?

Waarom zijn zoveel apparaten niet goed geaard? Elk stopcontact tenminste in mijn huis heeft aarde, in sommige landen zoals Frankrijk is dat natuurlijk anders maar toch dan pak je maar een tussenstukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

[...]
Welke versie van Windows draai je? Net na de 1903 release had ik vergelijkbare problemen (maar dan ook bijv. contrasloos beeld of roze), die zijn uiteindelijk na een aantal Windows updates en driver updates weggegaan. Ik dacht dat dit met Windows Nightlight had te maken wat niet lekker samenging met de kleurenprofielen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan

[...]

Nee geen crashes als alles standaard staat, geloof ik.

Ik liet Adrenalin underclocken naar iets van 1120mV. Ging dan tijd goed maar soms toch een groen scherm en reboot.

Ik draai nu 1124mV handmatig op 1800mhz VRAM. Even testen hoe dat gaat.
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:53:
[...]

Welke versie van Windows draai je? Net na de 1903 release had ik vergelijkbare problemen (maar dan ook bijv. contrasloos beeld of roze), die zijn uiteindelijk na een aantal Windows updates en driver updates weggegaan. Ik dacht dat dit met Windows Nightlight had te maken wat niet lekker samenging met de kleurenprofielen .
Draai nu 10.0.19041.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MailMan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:12:
[...]

Nee geen crashes als alles standaard staat, geloof ik.
Dan lijkt het mij vrij simpel, je het zelf verkeerd. :p

Sowieso is de videokaart tegenwoordig veel beter in de spanning te bepalen dan dat je zelf ooit zou kunnen. Het heeft dus ook weinig nut om hier mee bezig te gaan, omdat het allemaal helemaal zelf gaat en elke paar milliseconde de spanning zelf wordt aangepast.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 18:26:
[...]

Dan lijkt het mij vrij simpel, je het zelf verkeerd. :p

Sowieso is de videokaart tegenwoordig veel beter in de spanning te bepalen dan dat je zelf ooit zou kunnen. Het heeft dus ook weinig nut om hier mee bezig te gaan, omdat het allemaal helemaal zelf gaat en elke paar milliseconde de spanning zelf wordt aangepast.

Maar ik volg je niet helemaal. Je wil toch wel handmatig kunnen undervolten door b.v. het max voltage lager te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ja en dat kan gewoon, want je geeft een curve op, niet een vaste spanning. En zover mij bekend hebben ze het bij Nvidia zelf zo goed ingesteld / onder controle dat er weinig te winnen is, terwijl bij AMD er vaak nog wel een redelijk stukje te winnen is. Dat gezegd, de curve die hij uit de fabriek krijgt is uiteraard gekozen zodat die iig zou moeten werken, alles wat je hem lager zet is geen garantie dat hij blijft werken. Als die garantie er wel was, had AMD hem zelf wel lager gezet standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MailMan schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:35:
[...]

Maar ik volg je niet helemaal. Je wil toch wel handmatig kunnen undervolten door b.v. het max voltage lager te zetten?
Vroeger wel, tegenwoordig heeft het bijna geen toegevoegde waarde meer. AMD en nVidia hebben het zo goed onder de knie dat er nog weinig te verbeteren valt. Voor hun is het namelijk ook zeer belangrijk dat ze het maximale uit elke GPU knijpen, want dat verhoogd gewoon hun winst.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
-The_Mask- schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:56:
[...]

Vroeger wel, tegenwoordig heeft het bijna geen toegevoegde waarde meer. AMD en nVidia hebben het zo goed onder de knie dat er nog weinig te verbeteren valt. Voor hun is het namelijk ook zeer belangrijk dat ze het maximale uit elke GPU knijpen, want dat verhoogd gewoon hun winst.
Dus je/ik ga gewoon weinig performance winst uit het OCen van mn RX5700XY halen? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@MailMan
Is ook al te zien aan de cijfers die ik stuurde. Paar FPS winst voor een enorm stuk meer hitte en verbruik als je de powerlimit weghaalt.

Ik vind het gewoon leuk om te doen binnen de powerlimit omdat ie zo wat hoger boost en toch wat koeler blijft, dus dat scheelt me herrie en hou er iets meer FPS aan over ook als bonus (al is dat verwaarloosbaar).

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 10-07-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan

[...]

Hmm nu toch ook een gamecrash met alles standaard. Rebooten via Windows heeft hij dan ook geen zin in en dan moet ik zelf echt opnieuw opstarten met de aan en uit knop, waarbij na reboot USB apparaten wel stroom krijgen en het HDD lampje knippert, maar er geen beeld komt.

Heb nu even de AMD Chipset drivers geïnstalleerd van de AMD site ipv van ASUS. Wel iets achteruit gegaan in 3DMark score (100-200 punten).

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 11-07-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Iemand nog tips om crashes tegen te gaan of te achterhalen of het de GPU wel/niet is?

Zonder overclocken heb ik nu random crashes in games maar ook regelmatige crashes bij het opstarten van Windows 10. Zodra deze bij het login scherm komt heb ik meerdere keren een spontane reboot gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@MailMan Was het een verse Windows install na de build ? Kan dat zo snel even niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Korvaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:33:
@MailMan Was het een verse Windows install na de build ? Kan dat zo snel even niet vinden.
Yep versie 10.0.19041

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Heb je de laatste AMD chipset drivers ook geinstalleerd naast de GPU-drivers ? En daarnaast geen potentieel conflicterende software als afterburner ofzo ?

En hoewel het door een aantal mensen wordt verworpen als oorzaak, maar ik er zelf in het verleden ook wel eens een GPU mee 'gefixed' heb: Zit de GPU met 1 of 2 kabels aangesloten op je voeding?
(de kaart heeft natuurlijk 2 stekkers nodig, maar komen die van 1 hoofdkabel af of heb je 2 losse kabels gebruikt).

Oja, het is verder al aangegeven, maar maak je over de voeding geen zorgen. Ik heb een vergelijkbare build en als ik mijn build HELEMAAL maximaliseer qua stroomverbruik (Prime95 max power en GPU gemaximaliseerd met Furmark) komt mijn desktop inclusief monitor niet boven de 430 watt uit (uitgelezen op de UPS). De monitor is dan verantwoordelijk voor een watt of 30-35 (net even uitgezet en de UPS op het display uitgelezen).

Mijn full load van het hele systeem is dus ongeveer 400 watt. Je zit met een 550 watt echt prima, zeker gezien het feit dat zo'n load als ik net beschrijf een worst worst case is en je daar NOOIT aan zal komen in de realiteit. Je belast dan 72,7% van je voeding in een worst case, wat prima is.

[ Voor 46% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Korvaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:41:
[...]

Heb je de laatste AMD chipset drivers ook geinstalleerd naast de GPU-drivers ? En daarnaast geen potentieel conflicterende software als afterburner ofzo ?

En hoewel het door een aantal mensen wordt verworpen als oorzaak, maar ik er zelf in het verleden ook wel eens een GPU mee 'gefixed' heb: Zit de GPU met 1 of 2 kabels aangesloten op je voeding?
(de kaart heeft natuurlijk 2 stekkers nodig, maar komen die van 1 hoofdkabel af of heb je 2 losse kabels gebruikt).

Oja, het is verder al aangegeven, maar maak je over de voeding geen zorgen. Ik heb een vergelijkbare build en als ik mijn build HELEMAAL maximaliseer qua stroomverbruik (Prime95 max power en GPU gemaximaliseerd met Furmark) komt mijn desktop inclusief monitor niet boven de 430 watt uit (uitgelezen op de UPS). De monitor is dan verantwoordelijk voor een watt of 30-35 (net even uitgezet en de UPS op het display uitgelezen).

Mijn full load van het hele systeem is dus ongeveer 400 watt. Je zit met een 550 watt echt prima, zeker gezien het feit dat zo'n load als ik net beschrijf een worst worst case is en je daar NOOIT aan zal komen in de realiteit. Je belast dan 72,7% van je voeding in een worst case, wat prima is.
Bedankt voor het meedenken.

Voeding loopt via 1 kabel met meerdere losse stekkers 6+2+8. Heb ook geen andere kabel over geloof ik.

Heb MSI Afterburner net verwijderd voor de zekerheid, maar meer staat er niet aan.

Bizar genoeg net weer een Green screen en reboot. Eerst 1.5u Assetto Corsa Competizione zonder problemen gespeeld. Start vervolgens PUBG op en groen scherm nadat ik op Join klik... :'(

Nu meteen gevolgd door het volledige uitschakelen en reboot van het systeem terwijl ik in de Windows Event Viewer zit te kijken.... Wat is er in vredesnaam aan de hand met dit ding?

En nog een keer. Zelfde verhaal. Paar minuten in Windows bezig en reboot.

[ Voor 6% gewijzigd door MailMan op 12-07-2020 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
PC crasht nu ook in Safe Mode...

Sluit dat de GPU uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@MailMan
Er is nog niets uit te sluiten. Ook niet dat je Windows of driver inmiddels beschadigd is door de spontane crashes.

Ik zou beginnen met het regelen van een extra kabel van de voeding naar de GPU en niet via 1 kabel. In de regel zit de tweede kabel bij de voeding.
Volgens deze review zouden er twee bij moeten zitten:
https://www.anandtech.com...0m-80plus-gold-psu-review

PCI-E 6+2 Pin: 2

Aangezien de 5700XT vaak en snel wisselt tussen frequenties vraagt dit veel van de spanningsvoorziening. In sporadische gevallen kan 1 kabel dit gewoon niet snel genoeg opvangen en kan de GPU crashen. Als je deze tweede kabel hebt aangesloten kunnen we eens verder kijken. Ik zou daarna de GPU-driver even via een clean install opnieuw installeren (de installer heeft een optie om alle user settings te wissen) en daarna even verder zien.

Edit: mocht je nog in Windows komen dan zou ik iig (zeker gezien het feit dat je nog niets geinstalleerd hebt) zelfs even een Windows Reset doen om te zorgen dat inmiddels potentieel corrupte bestanden gefixed worden en dan Chipset drivers en GPU-drivers installeren en verder niets (ok.. Steam wellicht om games te testen maar je snapt wat ik bedoel).

Nu ik je verhaal nog eens lees. Ik zou sowieso eens even helemaal vers beginnen. Domweg een volledige nieuwe install. Mocht je nog wat tijd over hebben dan kan een memtest ook geen kwaad (https://www.memtest86.com/) al moet ik zeggen dat ik dan wel veel eerder al crashes verwacht had. Aan de andere kant. Het zal (voor mij) niet de eerste keer zijn dat geheugen voor dit soort idiote problemen zorgt. Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje gezien :+

[ Voor 30% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is zeer onwaarschijnlijk dat het de voeding is en zoals je kunt lezen in de review komt de voeding met één kabel, niet twee. Wat het wel kan zijn? In principe alles, kwestie van testen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
-The_Mask- schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:06:
Het is zeer onwaarschijnlijk dat het de voeding is en zoals je kunt lezen in de review komt de voeding met één kabel, niet twee. Wat het wel kan zijn? In principe alles, kwestie van testen.
Ja ik zie het.. Verkeerd gelezen. Het tabelletje heeft het over de *connectoren*. Oeps...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Korvaag schreef op zondag 12 juli 2020 @ 15:10:
@MailMan
Er is nog niets uit te sluiten. Ook niet dat je Windows of driver inmiddels beschadigd is door de spontane crashes.

Ik zou beginnen met het regelen van een extra kabel van de voeding naar de GPU en niet via 1 kabel. In de regel zit de tweede kabel bij de voeding.
Volgens deze review zouden er twee bij moeten zitten:
https://www.anandtech.com...0m-80plus-gold-psu-review

PCI-E 6+2 Pin: 2

Aangezien de 5700XT vaak en snel wisselt tussen frequenties vraagt dit veel van de spanningsvoorziening. In sporadische gevallen kan 1 kabel dit gewoon niet snel genoeg opvangen en kan de GPU crashen. Als je deze tweede kabel hebt aangesloten kunnen we eens verder kijken. Ik zou daarna de GPU-driver even via een clean install opnieuw installeren (de installer heeft een optie om alle user settings te wissen) en daarna even verder zien.

Edit: mocht je nog in Windows komen dan zou ik iig (zeker gezien het feit dat je nog niets geinstalleerd hebt) zelfs even een Windows Reset doen om te zorgen dat inmiddels potentieel corrupte bestanden gefixed worden en dan Chipset drivers en GPU-drivers installeren en verder niets (ok.. Steam wellicht om games te testen maar je snapt wat ik bedoel).

Nu ik je verhaal nog eens lees. Ik zou sowieso eens even helemaa vers beginnen. Domweg een volledige nieuwe install. Mocht je nog wat tijd over hebben dan kan een memtest ook geen kwaad (https://www.memtest86.com/) al moet ik zeggen dat ik dan wel veel eerder al crashes verwacht had. Aan de andere kant. Het zal (voor mij) niet de eerste keer zijn dat geheugen voor dit soort idiote problemen zorgt. Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje gezien :+
Volgens mij heb ik geen kabel over?

Afbeeldingslocatie: https://images.anandtech.com/doci/12070/corsair_tx550m_03.jpg

De enige losse PCI-E die erbij zit is die 6+2 en die gaat in de GPU (tweede van links op de foto), samen met een 8pin.

Zal straks even kijken of ik iets over het hoofd zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
@MailMan Nee mijn fout. Ik had het verkeerd gelezen. Tabel gaat over de connectoren, niet de kabels. De extra kabel is dus niet zomaar te doen.

Edit:
Zo, even verder tikken op de computer. Gaat sneller.

Ik denk dat er weinig anders over is dan testen testen testen zoals hierboven gezegd is. Persoonlijk zou ik beginnen met de memtest86 om geheugen uit te sluiten. Dat kan namelijk makkelijk via USB-stick. Minimaal 1 pass en liever meer. Van alle hardwaredefecten is geheugen (in mijn ervaring) de meest voorkomende en het makkelijkst te testen. Kost alleen redelijk wat tijd.

Defecte voedingen zijn een zeldzaamheid. Defecte CPU's ook. Moederbord kan, maar vind ik gezien de verschijnselen ook niet direct logisch.

Daarna een schone reinstall van Windows. Alleen chipset drivers en GPU-drivers. Dan zou ik beginnen met een Prime95 blend test om te kijken of de combinatie load op CPU en geheugencontroller stabiel is. Dit is met Prime meestal redelijk snel duidelijk.

Als laatste zou ik de GPU gaan onderzoeken met stresstests zoals Furmark. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf wat minder verstand heb van GPU-testen. Het grote probleem met GPU-testen is dat je problemen kan hebben bij enorm zware load (Furmark), juist sterk wisselende loads (zie mijn opmerking over wisselen tussen frequenties) of juist hele lichte loads waarbij de kaart tot zijn maximale frequentie boost. Het is allemaal niet zo zwart/wit stabiel of niet stabiel.

[ Voor 85% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
-The_Mask- schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:06:
Heb al best wel wat geprobeerd qua drivers, en heb hier geen hardware liggen om mee uit te wisselen.

Ik ga nu eens de Bios defaulten en kijken of het het DOCP profiel is van het geheugen dat misschien niet lekker werkt. Lees dat dat vergelijkbare issues kan geven en vind het heel apart hoe de pc vaak crasht bij laden van windows, of laden van een sessie PUBG in het vorige geval. Misschien dat het geheugen dan extra wordt aangesproken?

[ Voor 17% gewijzigd door MailMan op 12-07-2020 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
MailMan schreef op zondag 12 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Heb al best wel wat geprobeerd qua drivers, en heb hier geen hardware liggen om mee uit te wisselen.

Ik ga nu eens de Bios defaulten en kijken of het het DOCP profiel is van het geheugen dat misschien niet lekker werkt. Lees dat dat vergelijkbare issues kan geven en vind het heel apart hoe de pc vaak crasht bij laden van windows, of laden van een sessie PUBG in het vorige geval. Misschien dat het geheugen dan extra wordt aangesproken?
Dat kan absoluut. Vandaar ook mijn memtest-suggestie en de Prime95 Blend test suggestie. Direct al crashes in Windows en/of safe mode zorgt ervoor dat ik niet direct de GPU verdenk. Mocht je trouwens in de buurt van Utrecht wonen dan wil ik graag komen helpen met debuggen :)

Ook een long shot, maar kijk even waar je mem-voltage op staat bij het XMP profiel. Sommige biossen hadden het probleem dat het XMP-voltage niet altijd goed gezet werd. Simpel uit te lezen met HWiNFO64.

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 12-07-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Lang geen crashes meer gezien tot ik gisteren ghost recon breakpoint wou spelen. Heb een uur kunnen spelen en na een uur 1x crash. Nu heb ik constant crashes als ik deze spel start en op play druk al. Toevallig andere Tweakers met een rx 5700 xt die deze spel wel zonder problemen kunnen spelen? Cpu 3800x gpu asus strix 5700 xt. Andere spellen geen enkele problemen bijv ac odyssey, cod warzone, conan exiles en the division 2 lopen allemaal goed zonder crashes.

Edit: blijkbaar een patch van gisteren waar door iedereen ongeacht welke platform crashes heeft dus niets te maken met mijn gpu :p

[ Voor 12% gewijzigd door Sokucho op 17-07-2020 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
-

[ Voor 100% gewijzigd door Sokucho op 01-08-2020 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaahaaap
  • Laatst online: 17-09 01:12
Vraagje: Kan iemand een screenshot delen van de stock frequency en voltage waarden in wattman voor een stock/niet overclocked RX5700?

Gaat om dit scherm
Afbeeldingslocatie: https://www.amd.com/system/files/2018-12/DH020-12.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik heb een Sapphire 5700XT die met Heaven eruit crasht na ongeveer 5-7 minuten. Meestal zwart scherm en alleen handmatig rebooten werkt.

Draai alles stock (GPU, CPU en RAM).

Gebeurt bij drivers 20.7.2 als bij 20.4.2.

Het enige wat nu lijkt te helpen is het Undervolten/Clocken van de kaart, maar dat zou toch niet moeten...?

Temperaturen (Max) voor de crash:
CPU: 50
GPU: 72
GPU Memory: 82
GPU Hot Spot/Junction: 97

[ Voor 12% gewijzigd door MailMan op 04-08-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokucho
@MailMan zou idd zonder undervolt/clock gewoon stabiel moeten werken. Hoe lang heb je deze gpu al en heb je dit ook tijdens gamen? Temperatuur wat je aangeeft is niet gek warm ofzo daar ligt het ook niet aan.
Pagina: 1 ... 26 27 Laatste