Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arite
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-10 15:28
Ik heb sinds afgelopen weekend ook een 5700 XT in mijn kast zitten. Na veel frustratie met de drivers, vastlopers en green screens heb ik het aardig stabiel werkend te krijgen.

Allereerst heb ik een DDU gedaan en de drivers opnieuw geinstalleerd met de factory settings. Daarna niet meer aan de settings zitten en alles default laten.
Ook had ik last van FPS drops tijdens het gamen De clockspeed dook helemaal naar beneden en het herstelde ook niet meer. Ook de audio die ik via HDMI naar het beeldscherm stuurde begon te stotteren of hield er helemaal mee op.

Sinds ik een andere audio output gebruik en de audio device van de videokaart heb gedisabled heb ik nu eindelijk een stabiele videokaart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
Ik ben nog steeds behoorlijk tevreden over de 5700 XT Pulse. Ik vond hem alleen ondanks undervolt en een Fractal Design kast (met isolatie) toch nog wel goed hoorbaar.... dus...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z-eXp5xITA5TLhy48sqsJaAQ8Y=/f/image/TqhxnjIgdIIh3btKUT20miML.jpg

Even een repaste gedaan. Hierboven zie je hoe het eruit zag. Nu zit er een nette laag Thermal Grizzly Kryonaut op. Ik moet zeggen dat de junction temp minder omlaag is gegaan dan verwacht, maar de kaart is nu wel veel stiller dus het is een beetje appels met peren vergelijken. Met een kleine undervolt naar 1130mV zit de junction temperatuur nu tussen de 90 en 100 graden (tijdens gamen) maar de fan komt eigenlijk niet boven de 1550 RPM uit in tegenstelling tot voorheen waarin de fan zelfs soms tot boven de 2000 RPM kwam.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-10 19:02
Korvaag schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:34:
Ik ben nog steeds behoorlijk tevreden over de 5700 XT Pulse. Ik vond hem alleen ondanks undervolt en een Fractal Design kast (met isolatie) toch nog wel goed hoorbaar.... dus...

[Afbeelding]

Even een repaste gedaan. Hierboven zie je hoe het eruit zag. Nu zit er een nette laag Thermal Grizzly Kryonaut op. Ik moet zeggen dat de junction temp minder omlaag is gegaan dan verwacht, maar de kaart is nu wel veel stiller dus het is een beetje appels met peren vergelijken. Met een kleine undervolt naar 1130mV zit de junction temperatuur nu tussen de 90 en 100 graden (tijdens gamen) maar de fan komt eigenlijk niet boven de 1550 RPM uit in tegenstelling tot voorheen waarin de fan zelfs soms tot boven de 2000 RPM kwam.
Wow da's een flink verschil in rpm. Wel vreemd, mijn 5700xt Pulse komt ook op default settings niet boven de 1600 rpm uit, ook een enorm verschil dus. Zal misschien wel geluk hebben gehad met mijn thermal paste, of jij pech?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
SpankmasterC schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:38:
[...]

Wow da's een flink verschil in rpm. Wel vreemd, mijn 5700xt Pulse komt ook op default settings niet boven de 1600 rpm uit, ook een enorm verschil dus. Zal misschien wel geluk hebben gehad met mijn thermal paste, of jij pech?
Ik vermoed dat ik gewoon pech heb gehad. Als je ook ziet wat voor chaos het is. Veel teveel, overal eroverheen. Dit was gewoon niet zo netjes gedaan bij mij. Hoewel je na het eraf trekken van de koeler weinig meer kan zeggen over hoe de pasta er tussen heeft gezeten heb ik het idee dat ik gewoon een wat slordig exemplaar heb gehad.

In ieder geval nu aardig opgelost zo. Ik ben van de uitschieters in fanspeed af die ik nog wel eens had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Korvaag Een Pulse over de 2000RPM? Dat is gewoon out of spec want 1550RPM is de normale vbios limiet. Daar zal iets mis zijn gegaan.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
DaniëlWW2 schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:35:
@Korvaag Een Pulse over de 2000RPM? Dat is gewoon out of spec want 1550RPM is de normale vbios limiet. Daar zal iets mis zijn gegaan.
De normale fancurve wel ja, maar als ie te heet wordt gaat ie gewoon harder hoor. Hij gaat dan wel weer terug naar de 1550 als het kan en daar had ik telkens last van. Van die 'fan sweeps' zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Korvaag schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:14:
[...]

De normale fancurve wel ja, maar als ie te heet wordt gaat ie gewoon harder hoor. Hij gaat dan wel weer terug naar de 1550 als het kan en daar had ik telkens last van. Van die 'fan sweeps' zegmaar.
Dat begrijp ik. :P
Het geeft alleen aan dat het inderdaad niet goed was.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En normaal gesproken maakt 'teveel' koelpasta niet echt veel uit. Een paar graden misschien, maar niet dat hij buiten zijn normale bios range moet gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 14:54
Hoi, sinds vorige week heb ik een XFX 5700 XT Thicc III.
Die had goede reviews tov het vorige model , en ik las dat met de recentere drivers een hoop problemen weg zouden zijn.

Maar helaas.... ik had hiervoor echt zelden BSODS... maar sinds de AMD videokaart... ik heb tijdelijk mijn 2de scherm gedisabled omdat ik las dat dit nog niet goed gaat (WHY?)
maar als ik firefox opstart is het 50/50 of ik een BSOD krijg.... op youtube eerder 70/30, het systeem hangt (geluid soms ook) en hoppa een BSOD.

Daarna een herstart... waarna het systeem af en toe 3x vast loopt, dezelfde bsod en herstart. Hierna werkt het systeem eigenlijk weer een tijd stabiel.

Iemand tips? een pagina openen naar youtube zou toch niet moeten aanvoelen alsof je Russische roulette speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
Heb je hardware acceleratie ingesteld in je browsers? Zo ja, probeer deze eens uit te zetten.
Heb je met DDU alle AMD drivers uninstalled en volledig nieuwe installatie gedaan van de drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:15
@caspar M En als bovenstaande niet werkt is Windows opnieuw installeren aan te raden.

Wat zijn de rest van je specs?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
Lord_Dain schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:59:
Heb je hardware acceleratie ingesteld in je browsers? Zo ja, probeer deze eens uit te zetten.
Heb je met DDU alle AMD drivers uninstalled en volledig nieuwe installatie gedaan van de drivers?
Hardware acceleratie zal ik inderdaad eens uitzetten... dat is een standaard optie binnen firefox? ik google het even.

Ik heb een vrij nieuw systeem met AMD Ryzen 3600x, en hiervoor een NVIDIA 1060. Ik heb deze drivers eerst verwijderd , en toen pas de AMD kaart erin gezet... hiervoor geen AMD (grafische) drivers gehad. DDU lijkt me dan geen soelaas?
JohanNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:07:
@caspar M En als bovenstaande niet werkt is Windows opnieuw installeren aan te raden.

Wat zijn de rest van je specs?
Het is een nieuwe install omdat ik een maand of wat geleden een AMD ryzen 3600X build gebouwd heb: Tot nu toe super stabiel:
gallery: caspar M

[ Voor 24% gewijzigd door caspar M op 14-04-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@caspar M Jawel, als je van nvidia naar Amd gaat of andersom, dan is DDU echt wel aan te raden want er kunnen anders problemen ontstaan die je waarschijnlijk op geen andere manier kunt oplossen.

Je moet even in veilige modus gaan en dan zou ik kiezen voor dat je een nvidia kaart hebt.
Dan kies je drivers verwijderen zonder opnieuw op te starten of af te sluiten.
Daarna AMD en kies je voor Drivers verwijderen en opnieuw opstarten.
Daarna als de pc is opnieuw opgestart in normale modus de nieuwste AMD driver installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
JohanNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:31:
@caspar M Jawel, als je van nvidia naar Amd gaat of andersom, dan is DDU echt wel aan te raden want er kunnen anders problemen ontstaan die je waarschijnlijk op geen andere manier kunt oplossen.

Je moet even in veilige modus gaan en dan zou ik kiezen voor dat je een nvidia kaart hebt.
Dan kies je drivers verwijderen zonder opnieuw op te starten of af te sluiten.
Daarna AMD en kies je voor Drivers verwijderen en opnieuw opstarten.
Daarna als de pc is opnieuw opgestart in normale modus de nieuwste AMD driver installeren.
Ok, dat lijkt me het proberen wel waard. Ik zal tevens hard. accel. uitzetten en laten weten of de stabiliteit beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@caspar M
Is het niet je geheugen?
Kijk eens met Bluescreenview van Nirsoft waar hij een melding op geeft.
Zet XMP eens uit in je UEFI als je dit gekozen hebt. Dan is het geheugen trager, maar als dan je problemen weg zijn kun je hier mee verder experimenteren.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspar M
PD2JK schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:33:
@caspar M
Is het niet je geheugen?
Kijk eens met Bluescreenview van Nirsoft waar hij een melding op geeft.
Zet XMP eens uit in je UEFI als je dit gekozen hebt. Dan is het geheugen trager, maar als dan je problemen weg zijn kun je hier mee verder experimenteren.
in alle gevallen is het:

atikmpag.sys atikmpag.sys+10818

Dank je voor je suggestie, maar het kan niet aan het geheugen liggen zoals al eerder aangegeven... dit systeem draaide stabiel tot de installatie van de AMD kaart. Geheugen is ook gecertificeerd voor deze Ryzen en mobo en draait gewoon stock speeds...

Sinds het uitzetten van de hardware acceleratie in Firefox geen crash meer gehad trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 12:23
caspar M schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:01:
[...]

in alle gevallen is het:

atikmpag.sys atikmpag.sys+10818

Dank je voor je suggestie, maar het kan niet aan het geheugen liggen zoals al eerder aangegeven... dit systeem draaide stabiel tot de installatie van de AMD kaart. Geheugen is ook gecertificeerd voor deze Ryzen en mobo en draait gewoon stock speeds...

Sinds het uitzetten van de hardware acceleratie in Firefox geen crash meer gehad trouwens.
Zijn nog 2 paar dingen die je kan doen.
Zet in je bios PCI-e op gen3 of 4 ipd auto.
Ook Timeout Detection and Recovery (TDR) register tweak kan je toepassen, heb ik zelf ook toegepast omdat ik paar keer crash had tijdens browsen. Sindsdien niet meer.
Zie link: https://community.amd.com/thread/180166

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:50

PoweRoy

funky!

Zit te kijken naar een 5700 (non xt). Kom eigenlijk op deze 3 uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC€ 344,95€ 344,95
1VideokaartenPowercolor Red Dragon Radeon RX 5700€ 383,35€ 383,35
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 Pulse€ 386,35€ 386,35
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.114,65

Ik vind er aardig wat prijs verschil tussen zitten. Vooral omdat de asrock goede user reviews op tweakers heeft, maar in andere reviews niet echt uitspringt.

Welke van de 3 is de beste optie?

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Beste bestaat niet. Er is hooguit het beste voor jouw en dat kun je zelf het beste bepalen aan de hand van je eisen, wensen en voorkeuren.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 12:42

HellBeast

Oh My GoT!

en budget.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
PoweRoy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:36:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.114,65

Ik vind er aardig wat prijs verschil tussen zitten. Vooral omdat de asrock goede user reviews op tweakers heeft, maar in andere reviews niet echt uitspringt.

Ik zie juist ook dat er op Tweakers veel geklaagd wordt over dat de kaart veel lawaai maakt en heet wordt, vooral bij de XT versie die dezelfde koeler deelt. Maar alsnog, als dit de drie opties zijn zou ik voor de Asrock gaan omdat die het goedkoopste is.
Je zou nog iets van het design of vormfactor kunnen vinden, maar voor de rest zijn het dezelfde chips met een andere koeler.

Op die review sites kun je nog wel wat vergelijkingen doen qua performance, sommige kaarten presteren in die reviews tot wel een paar procent beter.
Vraag is of je dat in de praktijk, in jouw systeem ook kunt realiseren want in principe hebben ze allemaal dezelfde 5700 chip aanboord.
Je wilt wellicht ook de bios flashen naar die van de 5700 XT, dan is een review die daar op in gaat ook relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09:58
Ik heb de msi 5500xt mech oc 8gb aangeschaft voor in een van de systemen .
en ik ben aangenaam verrast kaart is stil wordt niet warmer dan 59c.
speel nu de de division 2 op 1080p custom settings rond de 80 fps samen met een 2400g
voor die prijs een top 1080p kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PoweRoy schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 00:36:
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.114,65

Het probleem met de ASRock is dat er geen goede reviews zijn. Het lijkt alleen niet bepaald een geruisloos model te zijn en of je er last van hebt, is echt afhankelijk van wat je wil tolereren. Zowel de Sapphire Pulse als de Powercolor Red Dragon zijn zeer goede RX5700 modellen. Dat weten mensen en daarom houden die hun waarde beter vast. Gezien de prijzen zou ik de Powercolor nu kopen, maar ik geef dan ook heel wat om geruisloosheid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Sinds een tijdje ben ik ook weer van team groen naar team rood overgestapt, op zichzelf ben ik er heel erg tevreden mee en de PowerColor Red Dragon 5700XT is gewoon fantastisch om te aanschouwen. Gaming gaat ook erg goed en het is fantastisch om alle settings een keer open te kunnen draaien.

Met DDU in safe mode heb ik netjes alle oude drivers verwijderd, maar nog blijf ik met Chrome issues zitten. Hier las ik al meer over (oa in dit topic), maar de meeste zijn oude(re) reacties. Ik ben benieuwd of daar nog updates over zijn? Of dat ik gewoon hardware acceleration moet uitzetten en daarmee klaar? Soms is het namelijk niet vooruit te branden en Hangouts Meet borked regelmatig wanneer ik dat gebruik.

Verder gebruik ik de kaart in een kleine mini ITX case en het geheel draait zo rond de 50-55 graden bij normaal gebruik zonder enig geluid. Ik moet nog een keer verder kijken naar undervolting en overclocking. Dat had ik in het begin wel gedaan, maar had toen vooral ruzie met de AMD software 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobbreede
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-10 22:59
alex3305 schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:46:
[...]

Of dat ik gewoon hardware acceleration moet uitzetten en daarmee klaar? Soms is het namelijk niet vooruit te branden en Hangouts Meet borked regelmatig wanneer ik dat gebruik.

[...]
Ben benieuwd of je dit ondertussen geprobeerd hebt en of 't geholpen heeft? :)

Why so serious?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
Ik heb met de nieuwste driver heel veel problemen met blackscreens. Regelmatig bij het uit standby halen kwam het beeld niet meer tot leven.

Heb de februari driver weer geïnstalleerd en nergens meer last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:16
Bobbreede schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:14:
[...]

Ben benieuwd of je dit ondertussen geprobeerd hebt en of 't geholpen heeft? :)
Uiteraard ;). Maar nog maar 1 dagje. Het lijkt allemaal wel sneller, maar ik vind Chrome toch niet lekker werken als de hardware acceleration uitstaat. Ik weet niet, het scrollt toch allemaal net iets minder soepel en schakelen tussen vensters (vooral met video) lijkt toch net wat minder te zijn. Maar misschien is dat ook gewoon een placebo effect.

In ieder geval geen last meer van corrupted video in Hangouts (Meet) en scrollen is wel een heel stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Bij mij wou de Radeon Software niet meer openen met de april driver, dus ben weer terug op maart.

Heb vrijwel alles wat redelijk was geprobeerd, maar geen succes.

[ Voor 27% gewijzigd door JohanNL op 21-04-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-10 18:25
Vandaag mijn MSI Radeon RX 5700 Evoke GP OC ontvangen, zondag besteld bij onze oosterburen en vandaag al binnen (330e inclusief verzenden), erg snelle service. Het installeren van de kaart verliep wel moeizaam, ik kom van een RX 570 (daarvoor een RX 480, daarvoor een HD7950). Bij de vorige kaarten was het een kwestie van inpluggen en gaan. Maar met deze kaart kreeg ik maar geen beeld of signaal. Van alles geprobeerd en wilde niet lukken. Ik zag wel dat er zelfs voor mijn oude Asrock Z77 Extreme 4, er een iets recentere bios was (2017), dus die erop gegooid en nog steeds niets. Uiteindelijk op het knopje clr cmos gedrukt nadat ik de interne GPU weer gebruikte en voila de kaart wordt herkend. Het opstarten van mijn pc is echter nu langzamer en mijn cpu is weer terug naar zijn basis clock, maar de kaart zelf lijkt stabiel te lopen.

Ik ga nog even wat tests runnen en hoop dan de komende tijd weer vooruit te kunnen. Next up is een CPU upgrade!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Hier ook sinds enige tijd in het bezit van een Sapphire RX 5600 XT. Met gamen en de 20.4.1 drivers tot nu toe nooit crashes ondervonden. Maar nu game ik ook niet heel veel en ook niet de nieuwste titels.

De zeldzame crashes die ik wel ervaar zijn tijdens browsen of als het systeem idle (heeft ge)draait.

Zoals vanochtend.
Zat op Reddit, hilarisch genoeg, een draadje te lezen over de black screen issues toen mijn 2e monitor ( browser) halverwege het draadje op zwart sprong en 10 seconden m'n volledige system bevroor.
Moet toegeven dat ik na een paar seconden in een schaterlach uitbarstte nadat ik mn reset knop had ingedrukt.

Deze zeldzame black screens tijden idle/low loads blijf ik best bizar vinden. Maar ze zijn minder frequent voor mij dan met de feb driver.

AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Gkirmathal schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:01:
Hier ook sinds enige tijd in het bezit van een Sapphire RX 5600 XT. Met gamen en de 20.4.1 drivers tot nu toe nooit crashes ondervonden. Maar nu game ik ook niet heel veel en ook niet de nieuwste titels.

De zeldzame crashes die ik wel ervaar zijn tijdens browsen of als het systeem idle (heeft ge)draait.

Zoals vanochtend.
Zat op Reddit, hilarisch genoeg, een draadje te lezen over de black screen issues toen mijn 2e monitor ( browser) halverwege het draadje op zwart sprong en 10 seconden m'n volledige system bevroor.
Moet toegeven dat ik na een paar seconden in een schaterlach uitbarstte nadat ik mn reset knop had ingedrukt.

Deze zeldzame black screens tijden idle/low loads blijf ik best bizar vinden. Maar ze zijn minder frequent voor mij dan met de feb driver.
misschien een idee, maar monitor je stroom eens goed.
Sommige voedingen hebben een ripple afwijking ( stroom drop) waar de VGA kaarten instabiel worden en kan je hele systeem bevriezen ja.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-10 15:19
Ik krijg volgende week mijn 5700XT binnen. Hoe zijn jullie ervaringen met undervolten? Had al een paar videos gezien op YouTube waarbij de clocks veel stabieler bleven na een undervolt

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Thc_Nbl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:08:
[...]

misschien een idee, maar monitor je stroom eens goed.
Sommige voedingen hebben een ripple afwijking ( stroom drop) waar de VGA kaarten instabiel worden en kan je hele systeem bevriezen ja.
Dit heb ik idd gelezen ja! Las dat sommige types Seasonic's hier last van hebben?
Kon alleen niks vinden dat dit ook betrekking had op de wat oudere EVO II lijn die ik heb.

Monitor ook regelmatig met HWiNFO, alleen heb hier nooit voltage drops mee waargenomen (onder load of idle). Dus misschien dat de mobo sensor dit niet snel genoeg oppikt?

De 'idle black screen' issue is bij mij ook dusdanig zeldzaam, niet te reproduceren, dat ik er voor nu mee kan leven. Komt bij mij niet voor in games en dat scheelt al hoopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Gkirmathal schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:01:

Zoals vanochtend.

Verschillende panelen met verschillend verversingssnelheden? Dat schijnt namelijk een problemen te zijn met W10. Ik heb nu tweemaal een complete system lockup gehad. De driver zou alleen moeten crashen, maar dat deed die dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:25:
[...]

Verschillende panelen met verschillend verversingssnelheden? Dat schijnt namelijk een problemen te zijn met W10. Ik heb nu tweemaal een complete system lockup gehad. De driver zou alleen moeten crashen, maar dat deed die dus niet.
Nope, beide schermen draaien 75Hz, ook toen beiden op 60Hz (was vergeten na driver reinstall ze weer op 75 te zetten) draaiden had ik de sporadische idle black screen.

Sinds ik de Timeout Detection and Recovery (TDR) timer in het registry heb verhoogt geen driver TDR Failure crashes meer gehad.
Hmm maar...misschien veroorzaakt deze tweak dat het systeem nu geen BSOD meer uitspuugt maar gewoon "freezed" zonder BSOD te geven.

----
Update 1:
Net thuis thuis komst wake-up from sleep: reboote volledige systeem nog voor login scherm.
Na 15min Twitch kijkend black screende rechter scherm, gevolgd door "Video TDR Failure - atikmpag.sys" BSOD.

Rare is dat ik dit 2 weken, na 20.4.1 geinstalleerd te heben, niet meer zo een crash of probleem heb ondervonden en nu binnen 24u drie crashes achter elkaar. Zeer apart.

Update 2:
Zo juist weer met Twitch, hardware acceleration uitgezet in browser, na 5 minuten volle system lockup en reboot.
Ga nu aantal dagen loggen met HWiNFO en kijken wat dat zegt als er weer iets plaats vind.

[ Voor 42% gewijzigd door Gkirmathal op 22-04-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyanidenl
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 15:17
Sinds gisteren een Gigabyte RX 5700 XT in huis.

De ervaring tot nu toe is niet bepaald positief. Bij het spelen van sommige games heb ik last van black screens waarbij ik mijn systeem volledig moet resetten. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:
  • DDU in Safe mode uitgevoerd
  • Oudere en nieuwere driver versies geinstalleerd
  • PCI setting in de BIOS aangepast
Ik ben eigenlijk best wel radeloos en vind het lastig om de fout te herleiden. Het betreft een volledig nieuwe build op basis van het X570 platform i.c.m. een Ryzen 9 processor en een schone Windows 10 installatie.

Iemand die me in de goede richting kan wijzen of deze ervaring deelt? Heb zo'n vermoeden dat Ram en de PSU ook een rol zouden kunnen spelen in dit verhaal.

Specs:
  • AMD Ryzen 9 3900X
  • Corsair RM750 PSU
  • G.Skill DDR4 Trident-Z 2x16GB 3600Mhz RGB [F4-3600C16D-32GTZNC]
  • Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G
  • Gigabyte X570 AORUS ELITE
P.S. alles staat op de stock settings, geen OC/XMP/enz.

[ Voor 3% gewijzigd door cyanidenl op 22-04-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Laatst online: 12:42

HellBeast

Oh My GoT!

cyanidenl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:42:

De ervaring tot nu toe is niet bepaald positief. Bij het spelen van sommige games heb ik last van black screens waarbij ik mijn systeem volledig moet resetten. Ik heb verschillende dingen geprobeerd:
Ik ben eigenlijk best wel radeloos en vind het lastig om de fout te herleiden. Het betreft een volledig nieuwe build op basis van het X570 platform i.c.m. een Ryzen 9 processor en een schone Windows 10 installatie.

Iemand die me in de goede richting kan wijzen of deze ervaring deelt? Heb zo'n vermoeden dat Ram en de PSU ook een rol zouden kunnen spelen in dit verhaal.

Specs:
  • AMD Ryzen 9 3900X
  • Corsair RM750 PSU
Hardware acceleration uitzetten van Google Chrome en Discord al geprobeerd?

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online

Specs:
  • AMD Ryzen 9 3900X
  • Corsair RM750 PSU
Als je zwart scherm krijgt, lopen andere dingen nog wel door? Eg geluiden, kleurtjes op een Razer toetsenbord (die worden bij Razer iig realtime door drivers aangestuurd, als die erook mee kapt zijn drivers ook gestopt). Geef je event log iets weer van voor de crash? (Alle errors tijdens herstart erna kan je in principe negeren).

Ik heb twee type zwarte schermen gehad die ik niet op AMD drivers kan schuiven:
1. Crucial SSD die ruzie heeft met Windows bitlocker. Kan je in je event log terugvinden. Hierbij bleven rest van mijn zaken iig een tijdje doordraaien ondanks zwarte scherm.
2. Modulaire Corsair voedingsconnector die aan de voedingskant een weggesmolten pin bleek te hebben. Dus een voedingsprobleem, dat resulteerde in zwart scherm waarbij alles direct ermee kapte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Specs:
  • AMD Ryzen 9 3900X
  • Corsair RM750 PSU
Hoeveel schermen heb je aangesloten? Heb je nog een receiver via HDMI aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyanidenl
Bedankt voor de snelle reacties.
HellBeast schreef op donderdag 23 april 2020 @ 07:22:
[...]

Hardware acceleration uitzetten van Google Chrome en Discord al geprobeerd?
Ik had geen andere apps draaien op de achtergrond tijdens het spelen.
Sissors schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:15:
[...]

Als je zwart scherm krijgt, lopen andere dingen nog wel door? Eg geluiden, kleurtjes op een Razer toetsenbord (die worden bij Razer iig realtime door drivers aangestuurd, als die erook mee kapt zijn drivers ook gestopt). Geef je event log iets weer van voor de crash? (Alle errors tijdens herstart erna kan je in principe negeren).

Ik heb twee type zwarte schermen gehad die ik niet op AMD drivers kan schuiven:
1. Crucial SSD die ruzie heeft met Windows bitlocker. Kan je in je event log terugvinden. Hierbij bleven rest van mijn zaken iig een tijdje doordraaien ondanks zwarte scherm.
2. Modulaire Corsair voedingsconnector die aan de voedingskant een weggesmolten pin bleek te hebben. Dus een voedingsprobleem, dat resulteerde in zwart scherm waarbij alles direct ermee kapte.
Ja, het geluid van de games loopt nog door. Ik heb verder geen Razer gear dus dat kan ik helaas niet bevestigen. Wat ik er wel bij kan vertellen is dat ik soms nog terug kan naar Windows vanuit de game zonder een hard-reset. Maar in de meeste gevallen moet ik het systeem geforceerd herstarten

Niks te vinden in de event log helaas.
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:42:
[...]

Hoeveel schermen heb je aangesloten? Heb je nog een receiver via HDMI aangesloten?
Twee stuks: een Dell U2715h via DisplayPort en een Dell U2815d via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

cyanidenl schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:07:
Bedankt voor de snelle reacties.

[...]

Ik had geen andere apps draaien op de achtergrond tijdens het spelen.
[...]

Ja, het geluid van de games loopt nog door. Ik heb verder geen Razer gear dus dat kan ik helaas niet bevestigen. Wat ik er wel bij kan vertellen is dat ik soms nog terug kan naar Windows vanuit de game zonder een hard-reset. Maar in de meeste gevallen moet ik het systeem geforceerd herstarten

Niks te vinden in de event log helaas.

[...]

Twee stuks: een Dell U2715h via DisplayPort en een Dell U2815d via HDMI.
Je kan tijdelijk proberen alleen een scherm aan te sluiten via DP (andere kabels uit de gpu, beeldscherm uit is volgens mij niet voldoende). Helaas zijn die blackscreen issues veel meer prevalent als je meerdere schermen hebt (hier dus ook). Als dit het probleem oplost, meld het dan vooral aan AMD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyanidenl
Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 13:57:
[...]

Je kan tijdelijk proberen alleen een scherm aan te sluiten via DP (andere kabels uit de gpu, beeldscherm uit is volgens mij niet voldoende). Helaas zijn die blackscreen issues veel meer prevalent als je meerdere schermen hebt (hier dus ook). Als dit het probleem oplost, meld het dan vooral aan AMD...
Bedankt voor de tip! Ik heb alle issues gerapporteerd bij AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17
Ik had met mijn PowerColor red dragon 5700XT nooit freezes en black screens. Maar juist bij de laatste driver (20.4.1) wel. Daarna DDU en terug naar de laatste WHQL versie van de driver en alles is weer smooth..

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
TheLarger1 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:39:
Ik had met mijn PowerColor red dragon 5700XT nooit freezes en black screens. Maar juist bij de laatste driver (20.4.1) wel. Daarna DDU en terug naar de laatste WHQL versie van de driver en alles is weer smooth..
Herkenbaar. Heb ik ook. Laatste driver alleen maar freezes. Daarvoor helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Vandaag komt er alleen weer een nieuwe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
20.4.2 is inmiddels te downloaden, morgen eens kijken of daarmee de problemen die ik ervaarde met 20.4.1 zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-10 21:57
Vraag me af of anderen gelijkaardige issues heb als ik want kreeg de 5700XT niet aan de praat.

Een paar dagen geleden een Sapphire Nitro + 5700XT gekocht.

Huidige build:
Gigabyte Aorus B450 Pro
Ryzen 3600
Cooler Master 650 watt Semi Modular PSU
2x8GB corsair Vengeance 3200C16
Gigabyte GTX 1080 G1

Reden voor aankoop was 15 tot 20% betere prestaties in games die ik speel, freesync, Rgb design en terug iets in een garantieperiode.

Drivers verwijderd en kaart vervangen leek me genoeg maar tot spijt zie ik geen reactie van de GPU. Mijn PC post wel in windows maar detecteert geen GPU. Via teamviewer blijft de computer benaderbaar.

Geen reactie op beeld, geen gpu te zien in pcie sloten binnen Windows of bios.

Heb het volgende geprobeerd:
2x8 pin kabels vervangen
In een andere PCIE slot plaatsen
Alle poorten getest, zowel DP als HDMI
5700XT op een andere bios gezet
PC bios gereset naar standaardwaarden.

Het enige maar denk niet dat het daar aan ligt is dat er nog een 5V rgb kabel geconnecteerd kan worden. Deze heb ik niet dus ook niet gedaan maar is niet nodig volgens handleiding.

Heb een retour procédure gestart bij Megekko maar als iemand het toch weet waar het aan kan liggen dan zal ik het nog overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:17
Elazz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:21:
Vraag me af of anderen gelijkaardige issues heb als ik want kreeg de 5700XT niet aan de praat.

Huidige build:
Gigabyte Aorus B450 Pro
Ryzen 3600
Gigabyte GTX 1080 G1

Reden voor aankoop was 15 tot 20% betere prestaties in games die ik speel, freesync, Rgb design en terug iets in een garantieperiode.

Drivers verwijderd en kaart vervangen leek me genoeg maar tot spijt zie ik geen reactie van de GPU. Mijn PC post wel in windows maar detecteert geen GPU. Via teamviewer blijft de computer benaderbaar.

2x8 pin kabels vervangen

Het enige maar denk niet dat het daar aan ligt is dat er nog een 5V rgb kabel geconnecteerd kan worden. Deze heb ik niet dus ook niet gedaan maar is niet nodig volgens handleiding.

Heb een retour procédure gestart bij Megekko maar als iemand het toch weet waar het aan kan liggen dan zal ik het nog overwegen.
Balen zeg! Maar als ik het zo hoor en lees wat je al geprobeerd hebt lijkt mij dit een DOA..

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
@Elazz Lijkt me ook een DOA.
Maar is er echt helemaal niets te vinden in apparatenbeheer? ook geen '' onbekend apparaat '' o.i.d.?
Erg vreemd en vervelend, hopelijk krijg je snel een nieuwe werkende kaart!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gkirmathal
Edit: nieuwe drivers waren al gepost...leuk die T-Mobile storing van net/gister avond

Benieuwd of dit weer meer stabiliteit geeft.
Het is van de zotte dat sommige mensen (mij incl) weken zonder crashes of black screens kunnen werken en ineens uit het niets de een na de ander om de orgen krijgen.

Andere info komt van Reddit, weet niet hoe valide. Maar het schijnt dat driver heel erg gevoelig is op memory timings tFAW en tRFC. Sommige in het draadje claimen dat ze probleem vrij zijn na het verhogen van deze twee timings. Zie: https://www.reddit.com/r/...rs_black_screening_since/

[ Voor 57% gewijzigd door Gkirmathal op 24-04-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
JohanNL schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:34:
@Elazz Lijkt me ook een DOA.
Maar is er echt helemaal niets te vinden in apparatenbeheer? ook geen '' onbekend apparaat '' o.i.d.?
Erg vreemd en vervelend, hopelijk krijg je snel een nieuwe werkende kaart!
Nu je het zegt. Er staat 2x AMD PCI in apparaatbeheer. Maar daar kan ik verder niets mee doen aangezien verdere info onbekend is. Drivers installeren lukt ook niet. Amd zegt geen GPU aangesloten. Via gpu-z of de bios is er dan zogezegd geen apparaat aangesloten. Via DXdiag staat overal "static"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
DaniëlWW2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:25:
[...]

Kijk deze wist ik weer niet. ook een hele goede.
ik heb nog 1 persoon (mijn baas) met zo'n probleem met zijn thuis pc.
Bedankt voor deze tip!

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Laatst online: 08-10 18:25
Elazz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 00:21:

Huidige build:
Gigabyte Aorus B450 Pro
Ryzen 3600
Gigabyte GTX 1080 G1

2x8 pin kabels vervangen

Ik had van de week ook problemen met het installeren van mijn rx 5700 en dacht ook aan DOA. Ook van alles geprobeerd, updaten bios etc, niets leek te helpen. In de bios stond ook dat er niets in mijn pci slot zat. Uiteindelijk zag ik de knop clr cmos achter op mijn pc en drukte die in en opeens werd de kaart herkend. Ik ben niet zo technisch, maar misschien helpt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Thc_Nbl schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 15:53:
[...]

Kijk deze wist ik weer niet. ook een hele goede.
ik heb nog 1 persoon (mijn baas) met zo'n probleem met zijn thuis pc.
Bedankt voor deze tip!
Je kan er alleen niet zoveel mee als dit het probleem is. Het zou kennelijk opgelost gaan worden in de volgende W10 build. Die zal alleen vrijwel gegarandeerd weer andere dingen slopen. :z

Maar het beste is om een beetje bewust om te gaan met je schermen. Bijvoorbeeld niet op een scherm een game en op de tweede een full screen video in een browser draaien. Op die manier heb ik eigenlijk geen enkel probleem meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Freshnub schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:13:
[...]

Ik had van de week ook problemen met het installeren van mijn rx 5700 en dacht ook aan DOA. Ook van alles geprobeerd, updaten bios etc, niets leek te helpen. In de bios stond ook dat er niets in mijn pci slot zat. Uiteindelijk zag ik de knop clr cmos achter op mijn pc en drukte die in en opeens werd de kaart herkend. Ik ben niet zo technisch, maar misschien helpt dat?
Ik zal het van het weekend eens proberen. Ik verwacht toch pas een reactie van Megekko begin volgende week. Vreemde is natuurlijk dat de pc gewoon opstart en ik met teamviewer kan inloggen. Weliswaar blijft de resolutie op 640x480 waardoor het moeilijk werken is zo. Heb vervolgens Temtem gestart en rendering werd volgensmij door de Cpu gedaan. Alle cores zaten op 100% load op 4.05GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Laatst online: 30-09 10:38
Elazz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:43:
[...]

Ik zal het van het weekend eens proberen. Ik verwacht toch pas een reactie van Megekko begin volgende week. Vreemde is natuurlijk dat de pc gewoon opstart en ik met teamviewer kan inloggen. Weliswaar blijft de resolutie op 640x480 waardoor het moeilijk werken is zo. Heb vervolgens Temtem gestart en rendering werd volgensmij door de Cpu gedaan. Alle cores zaten op 100% load op 4.05GHz
Misschien een hele flauwe, maar heb je de kaart wel goed in het PCI slot gedrukt? Je moet het slot horen dichtklikken op die manier weet je dat ie er echt goed en ver genoeg in zit. Is mij in het verleden namelijk wel eens overkomen met allerlei issues tot gevolg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elazz
Lord_Dain schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 18:06:
[...]

Misschien een hele flauwe, maar heb je de kaart wel goed in het PCI slot gedrukt? Je moet het slot horen dichtklikken op die manier weet je dat ie er echt goed en ver genoeg in zit. Is mij in het verleden namelijk wel eens overkomen met allerlei issues tot gevolg :)
Heb het inderdaad met de klik. Mijn GTX 1080 werkt zonder issues. Heb het een paar keer geprobeerd en in verschillende sloten. Volgensmij is het gewoon DOA. Kan gebeuren. Weet alleen niet of ik opnieuw deze kaart zou aanschaffen of voor een andere gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
JohanNL schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 20:04:
Bij mij wou de Radeon Software niet meer openen met de april driver, dus ben weer terug op maart.

Heb vrijwel alles wat redelijk was geprobeerd, maar geen succes.
Met de tweede april driver (20.4.2) kan ik de Radeon Software weer openen en tot zo ver geen problemen meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Elazz schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 16:43:
[...]

Geen andere PC om in te testen? Kan soms zijn dat je moederboord niet lekker met een bepaald type kaart, ook ooit gehad en het was specifiek de combinatie van dat moederboord + videokaart.

Heb sinds de 18e een XFX Radeon RX 5700 DD, via Amazon kunnen kopen voor 319,- Tot nu toe werkt alles perfect, hopelijk blijft dat ook zo :). Vind het qua uiterlijk ook een mooie kaart om te zien, lekker strak.

Heb er een XFX 5700 XT bios ingeflashed en zie tijdens bechmarks dat hij hem zelfs boost tot 2075mhz, 325mhz hoger dan stock 8)

Vroeg me alleen af, ik heb alleen de High performance bios erin geflashed, als ik nu de bios switch naar silent omzet word hij dan gewoon weer gezien als een normale 5700?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gkirmathal schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:33:
Edit: nieuwe drivers waren al gepost...leuk die T-Mobile storing van net/gister avond

Benieuwd of dit weer meer stabiliteit geeft.
Het is van de zotte dat sommige mensen (mij incl) weken zonder crashes of black screens kunnen werken en ineens uit het niets de een na de ander om de orgen krijgen.

Andere info komt van Reddit, weet niet hoe valide. Maar het schijnt dat driver heel erg gevoelig is op memory timings tFAW en tRFC. Sommige in het draadje claimen dat ze probleem vrij zijn na het verhogen van deze twee timings. Zie: https://www.reddit.com/r/...rs_black_screening_since/
Interessant, de enige "oc" aan mijn machine is dat het ram op 3600 c16 loopt met safe timings in de ryzen dram calculator. Wellicht als ik tFAW en tRFC verhoog dat het dan beter is.

Edit:
Ik zie dat als ik in de ram calculator XMP v2 pak ipv v1 en dan safe preset gebruik dat die timings dan hoger zijn. Moeite waard denk ik, ondanks dat mijn machine prime zonder problemen draait voor 1.5 uur en memtests ook goed gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25-04-2020 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkirmathal
Sp3ci3s8472 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 00:18:
[...]

Interessant, de enige "oc" aan mijn machine is dat het ram op 3600 c16 loopt met safe timings in de ryzen dram calculator. Wellicht als ik tFAW en tRFC verhoog dat het dan beter is.

Edit:
Ik zie dat als ik in de ram calculator XMP v2 pak ipv v1 en dan safe preset gebruik dat die timings dan hoger zijn. Moeite waard denk ik, ondanks dat mijn machine prime zonder problemen draait voor 1.5 uur en memtests ook goed gaan.
Heb mijn Crucial kit ook op 3600 cl16 lopen, de sub timings heb ik nog op auto staan. Draaide eerst cl18 met scherpe subtimings.

Btw, sinds ik de laatste 20.4.2 drivers + laatste chipset drivers heb geïnstalleerd, heb ik geen crashes of black screens meer gehad.
Maarja nu had ik sinds 5 april na installatie van 20.40.1 ook geen enkele crashes tot ineens 2 dagen terug.

Wil je het bij houden of die timings versoepelen goed voor jou hebben gewerkt? Ben wel erg benieuwd naar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Gkirmathal schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 08:56:
[...]

Heb mijn Crucial kit ook op 3600 cl16 lopen, de sub timings heb ik nog op auto staan. Draaide eerst cl18 met scherpe subtimings.

Btw, sinds ik de laatste 20.4.2 drivers + laatste chipset drivers heb geïnstalleerd, heb ik geen crashes of black screens meer gehad.
Maarja nu had ik sinds 5 april na installatie van 20.40.1 ook geen enkele crashes tot ineens 2 dagen terug.

Wil je het bij houden of die timings versoepelen goed voor jou hebben gewerkt? Ben wel erg benieuwd naar!
Ik ga nu de timings aanpassen, zie plaatje links (rood) zijn de nieuwe timings, rechts (blauw) de huidige.
Timings nieuw-oud

Dus naast de meeste timings zal tFAW gelijk blijven maar tRFC hoger worden. Ben benieuwd of het gaat helpen, denk het zelf van niet. Zowel voor mijn geheugen wat 3600 c15 (samsung B-die) als mijn R9 3950x zijn de huidige timings en snelheden geen probleem. Het enige wat ik voorzie is dat mijn moederbord het lastig heeft gezien dat nog een Asus CH6 x370 is.

Reboot nu :).

Edit: net 1.5 uur gegamed zonder enige problemen. Alleen zegt dat niks :z , mocht het toch nog fout gaan dan post ik het hier.....

[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 25-04-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
AMD tuning software is volgens mij echt heel erg buggy. Vandaag eens zitten spelen met de settings, buiten het feit dat je de Fan niet op 0% kan zetten ging alles goed. Kaart op 1050mv gezet, memory op 1900mhz en de core op 2120mhz. Diverse testruns gedraait met Valley, 3dmark, Superstition en daarbuiten nog even zelf gegamed, 0 problemen met die settings. Totdat ik een reboot deed.

-Blackscreens
-Automatische reset PC
-Fan gpu bleef op 0%

Settings teruggezet naar default maar de problemen bleven. Enige oplossing was safeboot, drivers verwijderen met DDU en weer opnieuw installeren. Heb hem nu maar op auto-tuning met alleen een undervolt, wat gelukkig wel weer helemaal goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Rev! schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:03:
AMD tuning software is volgens mij echt heel erg buggy. Vandaag eens zitten spelen met de settings, buiten het feit dat je de Fan niet op 0% kan zetten ging alles goed. Kaart op 1050mv gezet, memory op 1900mhz en de core op 2120mhz. Diverse testruns gedraait met Valley, 3dmark, Superstition en daarbuiten nog even zelf gegamed, 0 problemen met die settings. Totdat ik een reboot deed.

-Blackscreens
-Automatische reset PC
-Fan gpu bleef op 0%

Settings teruggezet naar default maar de problemen bleven. Enige oplossing was safeboot, drivers verwijderen met DDU en weer opnieuw installeren. Heb hem nu maar op auto-tuning met alleen een undervolt, wat gelukkig wel weer helemaal goed gaat.
Aardige kans dat core en al helemaal memory gewoon niet stabiel waren. Wat ik doe als ik ga spelen met settings is 15 minuten the Witcher 3 spelen. Dat is in mijn ervaring, veel definitiever dan een uur lang een Unigine benchmark run. Ik kan Valley een uur draaien en zo alsnog een crash krijgen binnen 15 minuten. Als het echt instabiel is, dan merk je het zelf binnen enkele minuten aan haperingen. Komt nog eens bij dat VRAM stabiliteit testen het echt problematische stuk is. Core clock is uiteindelijk een kwestie van maximaliseren van boost clock voor een zo laag mogelijk voltage. Daar rolt op een gegeven moment wel een waarde uit. Dan is het een kwestie van controleren dat in geen game, die waarde overschreden word. Bijvoorbeeld met mijn oude Vega was het 910mv en 1425MHz effectief. VRAM zal per applicatie verschillen en er is niet echt een test voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 23:26:
[...]

Aardige kans dat core en al helemaal memory gewoon niet stabiel waren. Wat ik doe als ik ga spelen met settings is 15 minuten the Witcher 3 spelen. Dat is in mijn ervaring, veel definitiever dan een uur lang een Unigine benchmark run. Ik kan Valley een uur draaien en zo alsnog een crash krijgen binnen 15 minuten. Als het echt instabiel is, dan merk je het zelf binnen enkele minuten aan haperingen. Komt nog eens bij dat VRAM stabiliteit testen het echt problematische stuk is. Core clock is uiteindelijk een kwestie van maximaliseren van boost clock voor een zo laag mogelijk voltage. Daar rolt op een gegeven moment wel een waarde uit. Dan is het een kwestie van controleren dat in geen game, die waarde overschreden word. Bijvoorbeeld met mijn oude Vega was het 910mv en 1425MHz effectief. VRAM zal per applicatie verschillen en er is niet echt een test voor.
Zou in theorie kunnen, ik heb overigens ook nog even furmark laten draaien bedenk ik me net zonder problemen, veel zwaarder krijg je het niet. Verklaard ook niet helemaal waarom de problemen bleven nadat ik alles had teruggezeten en waarom mijn gpu fan op 0% bleef staan. Hij is momenteel in principe ook wel snel zat zo, dus ik laat het voorlopig wel zo staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van het weekend mijn Sapphire 5700XT Pulse geïnstalleerd in mijn NCase M1, prestaties super! Kwam van een 2060 RTX en deze vooral ingeruild omdat de variant die ik had gewoon te veel lawaai maakte (slecht koelblok), destijds mijn huiswerk niet goed gedaan.
Dit keer dacht ik van wel, echter vanwege mijn case was de Powercolor en Nitro niet echt een optie, past eventueel wel maar lastig.

Kaart qua temperaturen na undervolten (925mv - 1925mhz) niet hoger dan 72 graden junction, dus super!
Echter zit er een irritante ratel in de fans.. Is dit iets wat in alle Pulse varianten voorkomt? Het is geen coil whining want als de fans niet draaien is het geluid er niet. Ik kan de kaart omruilen (25 dagen), nog nooit gedaan maar als de andere kaarten hetzelfde gedrag vertonen heeft het weinig zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:14
Beste allen,

Ik ben inmiddels enkele maanden de gelukkige bezitter van een MSI RX 5700 XT Gaming X. Ik laat de fans automatisch regelen (niets aan gedaan), waarbij ik goede temperaturen in idle heb van zo'n 40 graden.

Echter, ik zag in de Tweakers review staan dat de fans pas bij 60 graden aan zouden slaan bij deze kaart. Maar bij mij draaien ze ook in rust (ongeveer 900 RPM). Nu zag ik in Radeon software de optie voor "nul TPM". Echter, zodra ik dit aanvink en op wijziging opslaan druk, schiet de instelling weer naar de "uit" stand. Het lijkt dus alsof Radeon software het niet toe staat. Ook een gehele custom fan mode werkt niet (de fans lijken zich niet te laten sturen door deze software).

Weet iemand hier een oplossing voor?

[ Voor 4% gewijzigd door -Edwin- op 05-05-2020 02:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

caspar M schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:18:
Hoi, sinds vorige week heb ik een XFX 5700 XT Thicc III.
Die had goede reviews tov het vorige model , en ik las dat met de recentere drivers een hoop problemen weg zouden zijn.

Maar helaas.... ik had hiervoor echt zelden BSODS... maar sinds de AMD videokaart... ik heb tijdelijk mijn 2de scherm gedisabled omdat ik las dat dit nog niet goed gaat (WHY?)
maar als ik firefox opstart is het 50/50 of ik een BSOD krijg.... op youtube eerder 70/30, het systeem hangt (geluid soms ook) en hoppa een BSOD.

Daarna een herstart... waarna het systeem af en toe 3x vast loopt, dezelfde bsod en herstart. Hierna werkt het systeem eigenlijk weer een tijd stabiel.

Iemand tips? een pagina openen naar youtube zou toch niet moeten aanvoelen alsof je Russische roulette speelt.
Ik ervaar(de) zelfde issues, maar niet alleen met een 5700XT. Namelijk ook met een RX 570 en een RX 580. Dual screen is gewoonweg een drama, al is het met versie 20.4.2 redelijk stabiel nu. Bij mij is alleen World of Tanks zo nu en dan een issue. Maar niet meer zo erg als een maand geleden.

Wat wel helpt is een DDU installatie. En bij upgraden van de drivers ook een "factory default" installatie uitvoeren. Verder helpt het om in Chrome en Firefox hardware acceleratie uit te zetten. Overige games (welke eerst wel een BSOD gaven) doen het bij mij nu wel goed.

Verder mijn Moderbord BIOS naar 1407 gebracht (ASUS) en de laatste chipset drivers geïnstalleerd.

Alleen erger ik me nog over die crashes in World of Tanks. Maar dat heb ik kunnen relateren aan Discord, ook daar heb ik hardware acceleratie uitgezet. Op 1 of andere wijze gaan de drivers over de nek bij bepaalde acties.

Wat mij wel verbaast is dat de kaart (Powercolor Red Devil 5700XT) redelijk koel blijft ondanks dat ik geen prestatieverlies had. Een voorbeeld, met oudere drivers, tomb raider (v1.01.748.0) werd de kaart met 144fps (freesync) op 1440p iets van 90 graden en nu tikt ie niet meer dan 76 graden aan.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiezz
  • Laatst online: 02-10 14:35
Hoi,
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe pc i.v.m. de aangekondigde Flight Simulator 2020.

De 5700xt pas perfect binnen het budget en presteerde beter en is goedkoper dan een stille 2060 Super... Maar ja drivers...

Van wat ik tot nu toe heb gevonden lijkt er inmiddels een hoop opgelost maar ik maak me vooral zorgen over het dual monitor probleem. Ik heb 2 schermen. 1 1920*1080 en 1 1280*1024 (een oud scherm maar handig voor de productiviteit en om instrumenten op te zetten voor Flightsim). Beiden werken op 60 Hz en ben ook niet van plan hoger te gaan. Hoge refreshrate is voor Flightsim niet heel relevant.

Op internet zie ik vooral 'dual monitor issues' met schermen met hogere refresh ratjes. Kan hier iemand bevestigen dat 2*60hz op verschillende resoluties geen problemen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:39

Trygve

Redacteur
Verwijderd schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:25:
Echter zit er een irritante ratel in de fans.. Is dit iets wat in alle Pulse varianten voorkomt? Het is geen coil whining want als de fans niet draaien is het geluid er niet. Ik kan de kaart omruilen (25 dagen), nog nooit gedaan maar als de andere kaarten hetzelfde gedrag vertonen heeft het weinig zin.
Ik weet vrijwel zeker van niet, op de 5700 (non-XT) Pulse en 5600 XT Pulse waren de fans bij mij keurig stil en stabiel. Klinkt als een beschadiging, hebben beide fans er last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstx
  • Niet online
Sparkiezz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:43:
Op internet zie ik vooral 'dual monitor issues' met schermen met hogere refresh ratjes. Kan hier iemand bevestigen dat 2*60hz op verschillende resoluties geen problemen geeft?
Het enige 'probleem' dat er is, is dat bij 2 schermen het geheugen niet terugklokt waardoor het idle verbruik wat hoger is.
Dit heb ik ook met mijn 2 RX5700's en 2x 4K 60hz schermen. Als ik beide monitors op één kaart aansluit blijft de kloksnelheid van het geheugen op die kaart op 100% en verbruikt hij volgens de drivers 30w idle. Als ik op beide kaarten een monitor aansluit verbruiken ze allebei 9w dus dat is zuiniger. :+
Verder nooit problemen gehad, ook niet met verschillende resoluties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r100 schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 08:17:
[...]

Ik weet vrijwel zeker van niet, op de 5700 (non-XT) Pulse en 5600 XT Pulse waren de fans bij mij keurig stil en stabiel. Klinkt als een beschadiging, hebben beide fans er last van?
Helaas beide fans idd, de een wat meer dan de andere. Het klinkt alsof er een kabel tegen de fans aankomt. Kan zijn dat ik voor dat specifieke geluid wat gevoeliger ben.. Denk dat ik hem het beste dan maar kan omruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Sparkiezz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:43:
Hoi,
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe pc i.v.m. de aangekondigde Flight Simulator 2020.

De 5700xt pas perfect binnen het budget en presteerde beter en is goedkoper dan een stille 2060 Super... Maar ja drivers...

Van wat ik tot nu toe heb gevonden lijkt er inmiddels een hoop opgelost maar ik maak me vooral zorgen over het dual monitor probleem. Ik heb 2 schermen. 1 1920*1080 en 1 1280*1024 (een oud scherm maar handig voor de productiviteit en om instrumenten op te zetten voor Flightsim). Beiden werken op 60 Hz en ben ook niet van plan hoger te gaan. Hoge refreshrate is voor Flightsim niet heel relevant.

Helaas, maar er zijn ook met 1080p issues. Maar waar je voor moet uitkijken is twee grafische programma's tegelijk open. Bijvoorbeeld FS op scherm 1 en Discord met Hardware acceleratie aan op scherm 2. Dat geeft gewoon nog problemen, maar ook niet weer bij iedereen. Zo kan ik zonder problemen Division op scherm 1 spelen met 1440p en bijvoorbeeld Discord op scherm 2. Maar bij World of tanks kan dat weer niet. Maar bij World of Warships en Laura Croft weer wel.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiezz
Wim-Bart schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 16:17:
[...]

Helaas, maar er zijn ook met 1080p issues. Maar waar je voor moet uitkijken is twee grafische programma's tegelijk open. Bijvoorbeeld FS op scherm 1 en Discord met Hardware acceleratie aan op scherm 2. Dat geeft gewoon nog problemen, maar ook niet weer bij iedereen. Zo kan ik zonder problemen Division op scherm 1 spelen met 1440p en bijvoorbeeld Discord op scherm 2. Maar bij World of tanks kan dat weer niet. Maar bij World of Warships en Laura Croft weer wel.
Thanks voor de reacties. Voorzover ik lees is het zozeer resolutie gerelateerd maar zit het hem vooral in de frequenties van de beeldschermen (75hz en 144hz bijv.).

Wanneer ik Flightsim doe zal ik niet snel een zwaar programma ernaast zetten. Hooguit YouTube of Chrome.

Maar ook Chrome gebruikt hardware acceleration...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Sparkiezz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:45:
[...]

Thanks voor de reacties. Voorzover ik lees is het zozeer resolutie gerelateerd maar zit het hem vooral in de frequenties van de beeldschermen (75hz en 144hz bijv.).

Wanneer ik Flightsim doe zal ik niet snel een zwaar programma ernaast zetten. Hooguit YouTube of Chrome.

Maar ook Chrome gebruikt hardware acceleration...
Mijn neefje heeft op 2* 1080p met een RX 580 de zelfde issues als ik met 2 * 1440p en een 5700XT. De oplossingen zijn ook min of meer het zelfde. Hij draait 1*60,1*120Hz, ik draai 2*144Hz. Er is gewoon geen pijl op te trekken. Zelf heb ik wel gezien zat er voornamelijk issues zijn wanneer je op scherm 2 bijvoorbeeld Chrome, Firefox, Discord of andere software met GPU versnelling gebruikt. Maar ook niet altijd. Ik kan bijvoorbeeld min of meer 2 seconden van te voren voorspellen wanneer er een game crash gaat plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ook weer zo leuk. Ik ga van een reference blower 5700XT naar een MSI Gaming X model (de blower gaat in m'n ITX VR bak).

Op de reference, geen enkel probleem met hardware acceleration aan in Edge Chromium... Met de MSI zwart scherm. Vreemde verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiezz
Onder dit artikel las ik de volgende reactie:
Een hele goeie oplossing die ik gevonden heb en mijn problemen heeft opgelost is het volgende:

0) Alles uninstallen
1) Download de install van radeon adrenalin voor je kaart
2) open de .exe met 7zip en extract alles
3)Zoek je grafische kaart op in apparaatbeheer
4) nieuwe driver, zoek de driver op in de uitgepakte bestanden
5) probleem opgelost

Het probleem van de black screens, flickering of zelfs complete pc shutdown tijdens games (mijn probleem), komt dus door de software, niet de driver. Adrenalin is zo beroerd gemaakt dat het gewoon je complete pc crasht.
Zijn er hier meer voor wie deze oplossing wel (of juist niet) werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

RX5600XT modellen review. Joh wat een schok, Sapphire knuppelt weer eens alle concurrentie dood. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Sparkiezz schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:19:
Onder dit artikel las ik de volgende reactie:

[...]

Zijn er hier meer voor wie deze oplossing wel (of juist niet) werkt?
Ik had deze mogelijke oplossing hier al vaker gepost maar tot dusver had nog niemand in dit topic hier feedback op gegeven.
Deze manier van driver-installatie zou wel eens een oplossing kunnen bieden voor sommigen en sowieso is het minder belastend voor het systeem, ten koste van heel veel extra functionaliteiten die de Radeon software biedt.
Dus als je problemen ondervindt en je out-of-options bent dan is dit zeker het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KipCurreh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:27

KipCurreh

Nightcrawler

Wim-Bart schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 02:57:
[...]

Ik ervaar(de) zelfde issues, maar niet alleen met een 5700XT. Namelijk ook met een RX 570 en een RX 580. Dual screen is gewoonweg een drama, al is het met versie 20.4.2 redelijk stabiel nu. Bij mij is alleen World of Tanks zo nu en dan een issue. Maar niet meer zo erg als een maand geleden.

Wat wel helpt is een DDU installatie. En bij upgraden van de drivers ook een "factory default" installatie uitvoeren. Verder helpt het om in Chrome en Firefox hardware acceleratie uit te zetten. Overige games (welke eerst wel een BSOD gaven) doen het bij mij nu wel goed.

Verder mijn Moderbord BIOS naar 1407 gebracht (ASUS) en de laatste chipset drivers geïnstalleerd.
Heel vreemd toch allemaal.
Nooit geen problemen gehad met de RX580 in dual screen (1440p + 1080p scherm op verschillende refresh rates), waar ik nu met een gloednieuw systeem en 5700XT (Nitro+) geen enkele game kan opstarten zonder een zwart scherm te krijgen met 2 schermen..
1 scherm = 0 problemen

't enigste dat helpt op het moment van zwart scherm is de DP kabel eens uittrekken en terug insteken, en dan kan ik uren AC:Odyssey spelen.. Die game ziet er wel echt fantastisch uit op 1440 8)

Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb één scherm (144Hz, 1440p), en mijn TV aan mijn 5700XT. Nu staat die TV normaal uit, en alleen voor specifieke dingen gebruik ik hem. Echter recent stond hij een tijdje per ongeluk aan (en TV op ander kanaal, dus merkte het niet direct).

En inderdaad, het ene na het andere zwarte scherm. Na opnieuw opstarten werkte het altijd wel weer even, maar na loop van tijd kwam het steeds terug. Gelukkig kwam ik er toen een keer achter dat hij nog op Extend stond, en toen ik hem weer enkel op primaire monitor had gezet werkte het voor mij weer prima. Maar tja, het is toch wel triest dat nog steeds zulk soort zaken gewoon niet fatsoenlijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Ik krijg alleen problemen als ik met Radeon Manuel tuning ga spelen of met morepowertools settings aan pas. Met MSI afterburner gek genoeg geen enkel probleem. Dual screen werkt ook prima (1x 32inch QHD en 1x 25inch full hd). Ook dingens als HW acceleration in chrome werken gewoon goed.

Heb hem nu op max 1950Mhz (default was 2100) en een undervolt tot 1000mv met een custom fan curve en gelukkig is hij nu ook lekker stil, lawaai onder full load begon me redelijk te irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
-Edwin- schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 02:11:
Beste allen,

Ik ben inmiddels enkele maanden de gelukkige bezitter van een MSI RX 5700 XT Gaming X. Ik laat de fans automatisch regelen (niets aan gedaan), waarbij ik goede temperaturen in idle heb van zo'n 40 graden.

Echter, ik zag in de Tweakers review staan dat de fans pas bij 60 graden aan zouden slaan bij deze kaart. Maar bij mij draaien ze ook in rust (ongeveer 900 RPM). Nu zag ik in Radeon software de optie voor "nul TPM". Echter, zodra ik dit aanvink en op wijziging opslaan druk, schiet de instelling weer naar de "uit" stand. Het lijkt dus alsof Radeon software het niet toe staat. Ook een gehele custom fan mode werkt niet (de fans lijken zich niet te laten sturen door deze software).

Weet iemand hier een oplossing voor?
Is er nog iemand die ervaring heeft met bovenstaande? Veel oplossingen van internet zoals het instellen van een custom fan profile werken ook niet om zero RPM aan te kunnen zetten. Sterker nog, de fanprofile wordt iedere keer naar standaard gereset (maar dus niet zodanig standaard dat de fans stoppen met werken tot 60 graden, zoals MSI adverteerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-10 22:44
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het lijkt er op dat mijn 5700XT problemen voorbij zijn. Ik hoef niet meer voor een game te spelen ff Modern Warfare te starten om een insta-crash te krijgen om daarna de hele avond te kunnen gamen.

Met de nieuwste AMD-update en een update voor mijn Asrock Challenger voor de fans lijken de problemen voorbij te zijn. Gisteren de hele avond kunnen gamen zonder problemen.
Afgelopen dagen nog 1x een directx error gehad in MW, maar die komt volgens mij niet specifiek van een AMD kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Prosac schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:28:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het lijkt er op dat mijn 5700XT problemen voorbij zijn. Ik hoef niet meer voor een game te spelen ff Modern Warfare te starten om een insta-crash te krijgen om daarna de hele avond te kunnen gamen.

Met de nieuwste AMD-update en een update voor mijn Asrock Challenger voor de fans lijken de problemen voorbij te zijn. Gisteren de hele avond kunnen gamen zonder problemen.
Afgelopen dagen nog 1x een directx error gehad in MW, maar die komt volgens mij niet specifiek van een AMD kaart.
AMD schijnt er op te zitten. Met 20.4.2 is echt veel verbetering. Al bevroor vanmorgen mijn systeem uit het niets. Maar AMD schijnt vooruitgang te boeken.

Ik heb nu de volgende twee configuraties in test staan:
Powercolor Red Devil 5700 XT + 2 * AOC 1440p 144Hz freesync
ASUS Rx 580 8GB Top + 2 * AOC 1080p 120Hz Freesync

Beide met de 8 seconde timeout fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
-Edwin- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:16:
[...]

Is er nog iemand die ervaring heeft met bovenstaande? Veel oplossingen van internet zoals het instellen van een custom fan profile werken ook niet om zero RPM aan te kunnen zetten. Sterker nog, de fanprofile wordt iedere keer naar standaard gereset (maar dus niet zodanig standaard dat de fans stoppen met werken tot 60 graden, zoals MSI adverteerd).
Als je het bios van je kaart opent met morepowertools staat Zero RPM dan aangefinkt? (tabje fan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Rev! schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:21:
[...]

Als je het bios van je kaart opent met morepowertools staat Zero RPM dan aangefinkt? (tabje fan).
Daar staat het uit. Is het de bedoeling om het hierin via de BIOS file aan te passen? Ik voel daar (gezien geen eerdere ervaring) niet veel voor. Of zijn er ook andere opties om het aan te zetten, gezien zero RPM gewoon een out of the box feature van deze kaart zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Nee maar dat verklaard wel waarom het niet werkt, bios settings zijn leidend voor tools als AMD tuning, MSI afterburner. Ik kan bijvoorbeeld ook de fan niet lager dan 35% zetten omdat dat het minimum in het bios is, gelukkig staat Zero RPM wel standaard aan in het bios dus onder de 50gr gaat hij gewoon uit.

Ik zie helaas ook geen bios update voor jouw kaart, waar zie je trouwens dat het een feature van die kaart zou moeten zijn? Zie zo niks op de MSI site erover staan.

Met morepowertools zou je het inderdaad aan kunnen zetten, maar dan moet je wel je bios opnieuw flashen met het aangepaste bios volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Edwin-
Rev! schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:40:
Nee maar dat verklaard wel waarom het niet werkt, bios settings zijn leidend voor tools als AMD tuning, MSI afterburner. Ik kan bijvoorbeeld ook de fan niet lager dan 35% zetten omdat dat het minimum in het bios is, gelukkig staat Zero RPM wel standaard aan in het bios dus onder de 50gr gaat hij gewoon uit.

Ik zie helaas ook bios update voor jouw kaart, waar zie je trouwens dat het een feature van die kaart zou moeten zijn? Zie zo niks op de MSI site erover staan.

Met morepowertools zou je het inderdaad aan kunnen zetten, maar dan moet je wel je bios opnieuw flashen met het aangepaste bios volgens mij.
Ah dan is deze functie dus nooit aangezet door MSI begrijp ik. Wel vreemd, daar dit wel zo wordt genoemd op hun website: https://asset.msi.com/pdf...adeon-RX-5700-XT-GAMING-X?
Zie onder "features", waar "zero frozr" genoemd staat.

Tevens noemt Tweakers dit ook in de review: reviews: AMD RX 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?

Waar zie jij trouwens een BIOS update? Via MSI Live Update vind ik geen update voor de BIOS van de GPU, ook op de website zie ik geen nieuwe versie oid staan.

EDIT: Het is gelukt hoor! Ik moest blijkbaar in MSI Dragon Center de zero frozr functie aanzetten, Radeon software geeft nu ook 0 RPM aan en nul TPM staat daarin nu aangevinkt.

Verwarrend soms alle alternatieve stukjes software ;)

[ Voor 7% gewijzigd door -Edwin- op 06-05-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
-Edwin- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Ah dan is deze functie dus nooit aangezet door MSI begrijp ik. Wel vreemd, daar dit wel zo wordt genoemd op hun website: https://asset.msi.com/pdf...adeon-RX-5700-XT-GAMING-X?
Zie onder "features", waar "zero frozr" genoemd staat.

Tevens noemt Tweakers dit ook in de review: reviews: AMD RX 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?

Waar zie jij trouwens een BIOS update? Via MSI Live Update vind ik geen update voor de BIOS van de GPU, ook op de website zie ik geen nieuwe versie oid staan.

EDIT: Het is gelukt hoor! Ik moest blijkbaar in MSI Dragon Center de zero frozr functie aanzetten, Radeon software geeft nu ook 0 RPM aan en nul TPM staat daarin nu aangevinkt.

Verwarrend soms alle alternatieve stukjes software ;)
Post aangepast ;)

Wel vreemd inderdaad, daar staat het wel in. Lukt het ook niet om het via MSI afterburner te forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Edwin-
Rev! schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:22:
[...]

Post aangepast ;)

Wel vreemd inderdaad, daar staat het wel in. Lukt het ook niet om het via MSI afterburner te forceren?
Ik heb een EDIT gemaakt in mijn vorige post, via MSI Dragon Center moest ik zero frozr aanzetten ;). Hij draait nu niet meer tot 60 graden, tevens vermeld Radeon Software nu ook netjes dat de functie nul TPM aan staat ;)
Uiteraard dank voor de hulp!

Mogelijk is dit ook handig voor anderen die problemen ervaren met de nul TPM functie, blijkbaar kan Radeon Software deze functie niet overrulen. Verwarrend!

EDIT:
Overigens zie ik nu ook in Radeon Software dat de VRAM clockspeed zelfs in rust blijft hangen op 1750 MHz, waardoor mijn kaart continu rond de 60 graden is. Het scherm op 60 Hz verhelpt het probleem, maar daar heb ik geen 144 Hz scherm voor :F

Ook weer iets waar al enorm veel over is geschreven: https://community.amd.com...l&start=150&mode=comments

Blijkbaar is door de timings te veranderen in CRU een workaround te vinden waardoor de VRAM clockspeed in idle wel zakt, maar dit kan toch ook geen duurzame oplossing zijn.

Helaas nog steeds geen fix vanuit AMD, het zou alleen optreden in combinatie met bepaalde schermen (ik heb de AOC C24G1.

Zijn er meer mensen met dit probleem waarbij de VRAM clock blijft hangen in idle op 144 Hz?

[ Voor 50% gewijzigd door -Edwin- op 07-05-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-07-2023
Hi allemaal,

Ik heb afgelopen week, na de nodige reviews gelezen te hebben, de RX 5700 XT gekocht (Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G). De ervaringen waren redelijk gemengd (ook in dit topic), maar na de driverupdates van april toch overwegend positief en heb ik dus met enige aarzeling toch voor deze kaart gekozen in plaats van de (duurdere) 2070. Nu toch enigszins spijt: mijn pc blijft crashen zodra ik de kaart aan het werk zet en af en toe valt het beeld weg.

Laat me vooropstellen dat ik absoluut geen expert ben, en dat ik behalve de aanbevolen stappenplannen om problemen te verhelpen niks anders geprobeerd heb. Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:

1. Undervolten en underclocken van de kaart in de Radeon software (verschillende waardes tussen de 1950 en 1650 Mhz en vast op 1V, blijft crashen);
2. Verse installatie van de drivers d.m.v. DDU;
3. Update van de chipset drivers;
4. Hardware acceleratie uitgezet in firefox en discord; en
5. BIOS vast op PCIe 3 gezet in plaats van auto;
6. High performance in Windows (power options).

Vooralsnog helpt niets en ben ik ten einde raad. Omdat het toch 150 euro scheelt met de Nvidia 2070 super vroeg ik me af of jullie misschien een oplossing weten die ik nog niet geprobeerd heb?

Ik las dat er mogelijk problemen optreden met de PSU als je een split kabel gebruikt en dat het aangeraden wordt om 2 losse kabels te gebruiken, echter heb ik deze kabels niet voorhanden..

Mijn onderdelen:

AMD Ryzen 5 3600
MSI B450 TOMAHAWK MAX
Gigabyte RX 5700 XT GAMING OC 8G
16 GB 3200MHz
Corsair CX450M

NB. Tijdens het schrijven van deze reactie kreeg ik weer een zwart scherm en moest ik mijn pc opnieuw opstarten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-09 21:29
Game mode van Windows uitschakelen schijnt bij sommigen ook te helpen.

Eerlijk gezegd naar mijn persoonlijke mening is je voeding te zwak voor dit systeem. Ik zou toch minimum voor een 550W GOLD gaan.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
-Edwin- schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Ik heb een EDIT gemaakt in mijn vorige post, via MSI Dragon Center moest ik zero frozr aanzetten ;). Hij draait nu niet meer tot 60 graden, tevens vermeld Radeon Software nu ook netjes dat de functie nul TPM aan staat ;)
Uiteraard dank voor de hulp!

Mogelijk is dit ook handig voor anderen die problemen ervaren met de nul TPM functie, blijkbaar kan Radeon Software deze functie niet overrulen. Verwarrend!

EDIT:
Overigens zie ik nu ook in Radeon Software dat de VRAM clockspeed zelfs in rust blijft hangen op 1750 MHz, waardoor mijn kaart continu rond de 60 graden is. Het scherm op 60 Hz verhelpt het probleem, maar daar heb ik geen 144 Hz scherm voor :F

Ook weer iets waar al enorm veel over is geschreven: https://community.amd.com...l&start=150&mode=comments

Blijkbaar is door de timings te veranderen in CRU een workaround te vinden waardoor de VRAM clockspeed in idle wel zakt, maar dit kan toch ook geen duurzame oplossing zijn.

Helaas nog steeds geen fix vanuit AMD, het zou alleen optreden in combinatie met bepaalde schermen (ik heb de AOC C24G1.

Zijn er meer mensen met dit probleem waarbij de VRAM clock blijft hangen in idle op 144 Hz?
Mijne gaat wel netjes terug naar 200MHz. Maar ik draai wel sowieso een custom CRU profiel omdat mijn monitor dat nodig heeft om fatsoenlijk te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

icetouched schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:26:
Ik las dat er mogelijk problemen optreden met de PSU als je een split kabel gebruikt en dat het aangeraden wordt om 2 losse kabels te gebruiken, echter heb ik deze kabels niet voorhanden..
..
Corsair CX450M
Daar zou ik beginnen met het oplossen van dit probleem.

Twee losse kabels wordt idd aangeraden, dat geeft nou eenmaal stabielere voltages dan een split en daar schijnt Navi gevoelig voor te zijn.

Een Corsair CX450W is een prima budget PSU. Doet wat het moet doen, maar dat is het dan ook.
Voor een dergelijke setup zou ik wat beters aanraden. Bespaar niet op je PSU want je andere componenten staan of vallen er mee. De boel moet van stabiele spanning en voldoende stroom worden voorzien. Zo'n CX450W is prima geschikt voor simpel (kantoor, APU) tot low-mid gaming setups (mid CPU met enkele 6/8-pins PCIe GPU). Je bent hem nu eigenlijk te zwaar aan het belasten. En gezien je crashes schurk je denk ik tegen de overbelasting aan. Dat weet je pas zeker zodra je er wat zwaarders voor in de plaats zet.
Denk er ook aan dat alle onderdelen in je PC aan die PSU hangen. Als je PSU klapt heb je kans dat ie andere onderdelen meeneemt...

Ik zou adviseren om iets degelijks van minstens 550W te kopen. De belast je hem zo 50-60% onder load, dat is sweetspot. Weet ik niet wat je budget is en wat de wensen zijn (modulair of niet, efficientie, stilte), maar daar kom je met behulp van Voeding advies en informatie topic - Deel 34 vast wel uit.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Ultraman schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Daar zou ik beginnen met het oplossen van dit probleem.

Twee losse kabels wordt idd aangeraden, dat geeft nou eenmaal stabielere voltages dan een split en daar schijnt Navi gevoelig voor te zijn.

Een Corsair CX450W is een prima budget PSU. Doet wat het moet doen, maar dat is het dan ook.
Voor een dergelijke setup zou ik wat beters aanraden. Bespaar niet op je PSU want je andere componenten staan of vallen er mee. De boel moet van stabiele spanning en voldoende stroom worden voorzien. Zo'n CX450W is prima geschikt voor simpel (kantoor, APU) tot low-mid gaming setups (mid CPU met enkele 6/8-pins PCIe GPU). Je bent hem nu eigenlijk te zwaar aan het belasten. En gezien je crashes schurk je denk ik tegen de overbelasting aan. Dat weet je pas zeker zodra je er wat zwaarders voor in de plaats zet.
Denk er ook aan dat alle onderdelen in je PC aan die PSU hangen. Als je PSU klapt heb je kans dat ie andere onderdelen meeneemt...

Ik zou adviseren om iets degelijks van minstens 550W te kopen. De belast je hem zo 50-60% onder load, dat is sweetspot. Weet ik niet wat je budget is en wat de wensen zijn (modulair of niet, efficientie, stilte), maar daar kom je met behulp van Voeding advies en informatie topic - Deel 34 vast wel uit.
Oef, dit lijkt me wel een zware bewering. Het lijkt me dat een 450w-voeding dit normaal prima moet kunnen trekken? Ik zou dan ook niet direct aanraden om een nieuwe voeding aan te schaffen. Nouja, als het werkt dan zal het wel goed zijn, maar dingen als het beeld valt weg, nee dat lijkt me geen voedingsprobleem. Dan zou de PC er wel meteen mee kappen.

Ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk, maar ik weet niet of dit het juiste advies is, ik zou zelf iig bij dergelijke problemen niet direct aan de voeding denken, zeker niet omdat de radeon kaarten sowieso met enorm veel (driver)problemen te kampen hebben en 450w zou gewoon genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@icetouched Al geprobeerd om 20.2.2 te installeren en bij het driver menu de eerste maal openen, voor standaard te kiezen en niet voor een game profiel? Die oh zo vreemde en onverklaarbare freezes heb ik ook met 20.4.1 en 20.4.2. Zelden, maar ik heb ze wel. Met 20.2.2 heb ik het niet.

Daarnaast game mode uitzetten in W10. Dat is een bron van haperingen voor heel wat mensen en het levert werkelijk niks op. Ik vermoed toch al een tijdje dat zeker niet alle problemen te herleiden zijn tot de drivers. Er lijken ook heel wat zaken verbonden te zijn aan W10.

Voeding, tja. Het is een CX450W. Een single rail met 2x 6+2. Daarnaast een 3600 die nominaal gelimiteerd is tot 88W en de rest is niet bijzonder veeleisend. De Gigabyte heeft een 190W bios + VRAM waardoor je in totaal rond de 230 a 240W zit. Effectief zal je onder de 225W blijven uit de kabels omdat er maximaal 75W uit het PCI-E slot kan komen. Meestal draaien secondaire zaken daarop, zoals VRAM. Dit zou die voeding aan moeten kunnen. Het kan dat je een OCP setting af laat gaan als je een game start, maar dat betwijfel ik eigenlijk.

Crasht het werkelijk altijd of is het meer selectief? Heb je bijvoorbeeld een oude game of iets dat weinig verbruikt al geprobeerd? Minecraft of City Skylines? Gewoon een game die de videokaart niet volledig zal belasten. Wat je ook kan doen is een de powerlimiet verlagen. Zo kan je OCP problemen achterhalen.

Maar ik zou eerst 20.2.2 proberen. Ik merk dat die driver iets stabieler is dan wat erna kwam. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Snowdog schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Oef, dit lijkt me wel een zware bewering. Het lijkt me dat een 450w-voeding dit normaal prima moet kunnen trekken? Ik zou dan ook niet direct aanraden om een nieuwe voeding aan te schaffen. Nouja, als het werkt dan zal het wel goed zijn, maar dingen als het beeld valt weg, nee dat lijkt me geen voedingsprobleem. Dan zou de PC er wel meteen mee kappen.

Ik kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk, maar ik weet niet of dit het juiste advies is, ik zou zelf iig bij dergelijke problemen niet direct aan de voeding denken, zeker niet omdat de radeon kaarten sowieso met enorm veel (driver)problemen te kampen hebben en 450w zou gewoon genoeg moeten zijn.
Volgens Guru3d is het aanbevolen minimaal een 550w voeding te nemen, AMD zelf zegt: Minimum 600W (recommended 700W)

Dus ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:15:
[...]

Volgens Guru3d is het aanbevolen minimaal een 550w voeding te nemen, AMD zelf zegt: Minimum 600W (recommended 700W)

Dus ja...
Ok, ik zie het punt niet helemaal, als we alle "eisen" die fabrikanten stellen gaan opvolgen dan moeten we om een simpele game te spelen een Ryzen 3600 128 GB ram en een 1000w-voeding hebben. Ik bedoel die cijfers zijn doorgaans redelijk uit de lucht gegrepen om zichzelf in te dekken als het niet werkt,

Maarja, als jij een 700w-voeding koopt omdat je een 5700xt in je pc wil plaatsen, be my guest, dat is echter nergens voor nodig. Schermen met dat soort cijfers lijkt me dan ook nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-07-2023
Dank voor jullie reacties!

Windows game mode heb ik inderdaad ook uitgezet, evenals fastboot (Radeon settings bleven resetten).

Ik heb last van pc crashes als ik Warzone speel (waarbij de enige manier om de boel weer aan de praat te krijgen de reset knop is) en sinds vanmiddag (waarschijnlijk na het aanpassen van wat settings) dat het scherm éénmalig is uitgevallen bij het browsen, dus denk dat overbelasting wel een reële verklaring is voor de crashes.

Zal eens testen of hij ook uitvalt bij minder zware belasting, en of een oudere driver helpt.

Is er een manier om aan de hand van de logs te zien of het inderdaad gaat om overbelasting? Heb de PSU meegenomen van mijn oude build en hoopte weg te komen met die bezuiniging, maar als de PSU inderdaad door overbelasting plat komt te liggen lijkt het het niet onverstandig om daar toch ook wat nieuws voor aan te schaffen (ongeacht of er een AMD of nvidia kaart in komt).

Nogmaals dank allemaal! :)
Pagina: 1 ... 25 ... 27 Laatste