Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Ewanos schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Dit is een nieuwe build met dus een verse installatie van Windows. Na het installeren van Windows keurig alle drivers en overige updates gedraaid. Het liefst ontwijk ik dit dus...
Je zou opnieuw de drivers kunnen verwijderen met DDU en dan de driver installeren via apparatenbeheer.
Als het goed is staat er een folder op je C schijf met '' AMD '' as naam, daarin staat ergens een .inf bestand die je kunt openen vanuit apparatenbeheer en de driver op die manier handmatig installeren.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:53
hmm, met de nieuwe patch heb ik meer problemen met alt tabben dan vroeger.
bij destiny 2 bvb crasht de game nu iedere keer ik alt tab, vroeger had ik dit nooit.

correcte installatie gedaan met DDU, ga het verder opvolgen of dit blijvend is.

PSN - ps4 : sir_kowlier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 20:18
JohanNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Je zou opnieuw de drivers kunnen verwijderen met DDU en dan de driver installeren via apparatenbeheer.
Als het goed is staat er een folder op je C schijf met '' AMD '' as naam, daarin staat ergens een .inf bestand die je kunt openen vanuit apparatenbeheer en de driver op die manier handmatig installeren.
Heb de AMD folder maar kan niet zo snel een .inf vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
Ewanos schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:55:
[...]

Heb de AMD folder maar kan niet zo snel een .inf vinden?
Zo uit mijn hoofd staat dat in binaries en daar ergens in een andere folder.
Als je vanuit apparatenbeheer/device manager het .inf file gaat zoeken in de AMD folder kun je hem wel makkelijk vinden is mijn ervaring.
En volgens mij waren er ook twee .inf files, geen idee of die een verschil maken maar ik heb altijd de bovenste genomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:51
Zoals het nu lijkt heb ik de problemen opgelost. Stabiel Modern Warfare aan het spelen zonder DirectX error of zwart scherm.
Met dank aan een redelijk simpele oplossing

YouTube: Fixing AMD's Broken Drivers

voor wie het filmpje niet wil kijken.

- DDU niet nodig (alleen als je van Nvidia komt)
- Drivers opnieuw installeren
- Selecteer "schone installatie/factory reset" als aanvullende eis
- Als je vervolgens je voorkeursinstellingen moet opgeven selecteer "standaard" en geen Esports/Gaming.

Het omzetten van je huidige installatie van custom/gaming/esports naar standaard werkt niet, dan blijven schijnbaar in de achtergrond bepaalde instellingen aan staan. Moet met schone installatie van de drivers.

En voila..
Het loopt nu al een hele middag stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:46
Is een gpu temperatuur van 57 graden en hotspot van 95 graden normaal met een rx5700 xt? Voornamelijk de hot spot en wat wordt bedoelt met vddc vr in OCCT ? Vram? Die zijn max 57 bij stressen denk dat ik een heel goed kaartje heb als die hotspot ook normaal is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BlackBarryNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 17:53:
Is een gpu temperatuur van 57 graden en hotspot van 95 graden normaal met een rx5700 xt? Voornamelijk de hot spot en wat wordt bedoelt met vddc vr in OCCT ? Vram? Die zijn max 57 bij stressen denk dat ik een heel goed kaartje heb als die hotspot ook normaal is
Ja. De allerbeste zitten rond de 90 graden met hotspot, maar ze mogen wat hoger. 110 graden is de limiet, maar de goede ontwerpen zouden dat niet moeten kunnen halen. :)

Maar ik zie in je inventaris dat het een ROG Strix is. Wanneer is die gemaakt? Dat is namelijk relevant aangezien er nogal wat problemen mee waren. Bijvoorbeeld dat het koelblok er niet goed aan zit. Januari 2020 productie en verder zou dat verholpen moeten hebben en ik vermoed dat je er dan ook eentje hebt die wel deugt, maar dat zou ik wel even controleren. Open je behuizing dus eens en kijk of er beweging in het koelblok zit.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Ja. De allerbeste zitten rond de 90 graden met hotspot, maar ze mogen wat hoger. 110 graden is de limiet, maar de goede ontwerpen zouden dat niet moeten kunnen halen. :)

Maar ik zie in je inventaris dat het een ROG Strix is. Wanneer is die gemaakt? Dat is namelijk relevant aangezien er nogal wat problemen mee waren. Bijvoorbeeld dat het koelblok er niet goed aan zit. Januari 2020 productie en verder zou dat verholpen moeten hebben en ik vermoed dat je er dan ook eentje hebt die wel deugt, maar dat zou ik wel even controleren. Open je behuizing dus eens en kijk of er beweging in het koelblok zit.
[YouTube: Asus Strix Fix, Another Defective Radeon RX 5700 XT]
[YouTube: Asus Officially Fixes The 5700 XT Strix, But Blames AMD For Their Mistake]
Geen idee wanneer deze is gemaakt en ik ben bekend met deze probleem heb toch de risico genomen omdat ik de asus rog strix voor prikkie kon overnemen. In deze video laat hij zien dat er ruimte zit tussen heatsink en kaart door te lange schroefjes en de mijne heeft dit gelukkig niet. Hij koelt zelfs veel beter dan ik had verwacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

BlackBarryNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 18:05:
[...]

Geen idee wanneer deze is gemaakt en ik ben bekend met deze probleem heb toch de risico genomen omdat ik de asus rog strix voor prikkie kon overnemen. In deze video laat hij zien dat er ruimte zit tussen heatsink en kaart door te lange schroefjes en de mijne heeft dit gelukkig niet. Hij koelt zelfs veel beter dan ik had verwacht.
Als je het probleem niet hebt, dan is die waarschijnlijk goed. Koelen kunnen ze ook wel, als ze werken.
Ik zeg het maar even voordat er problemen ontstaan. :)

[ Voor 4% gewijzigd door DaniëlWW2 op 04-03-2020 18:07 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewanos
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-05 20:18
Prosac schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:19:
Zoals het nu lijkt heb ik de problemen opgelost. Stabiel Modern Warfare aan het spelen zonder DirectX error of zwart scherm.

- Als je vervolgens je voorkeursinstellingen moet opgeven selecteer "standaard" en geen Esports/Gaming.

Het omzetten van je huidige installatie van custom/gaming/esports naar standaard werkt niet, dan blijven schijnbaar in de achtergrond bepaalde instellingen aan staan. Moet met schone installatie van de drivers.

Geprobeerd en helaas freezed m'n game nog wel steeds. Tot nu toe nog geen random BSOD's.

En voila..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Klein dingetje, maar toch.
Ik was de laatste tijd bezig met wat problemen verhelpen en mijn PC moest vandaag weer eens open voor wat. Meestal maak ik mijn behuizing elke paar maanden een beetje stofvrij. Het was hier alleen al niet gebeurd sinds juni toen ik een FD R6 kocht en het systeem erin bouwde. Nou, die behuizing is een winnaar. Er zit wel wat in, maar niet veel. Erg stoffige kamer dus tevreden.

Maar er zat ook stof aan de achterkant van de ventilatoren van de Nitro+ en op de backplate. Dus ik haal de kaart eruit en bedenk me dat ik de ventilatoren natuurlijk eruit kan halen wat ik dan ook maar eens probeer. Dit is echt een geweldig bedacht systeem. Een ventilator is er makkelijk eruit te halen of terug te plaatsen. Het systeem schuift zonder schroef al op haar plaats waardoor het gat voor die schroef perfect uitlijnt en die schroef kan je ook niet doordraaien. Heerlijk dit van Sapphire. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:45
DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:08:
Ik was de laatste tijd bezig met wat problemen verhelpen en mijn PC moest vandaag weer eens open voor wat. Meestal maak ik mijn behuizing elke paar maanden een beetje stofvrij. Het was hier alleen al niet gebeurd sinds juni toen ik een FD R6 kocht en het systeem erin bouwde. Nou, die behuizing is een winnaar. Er zit wel wat in, maar niet veel. Erg stoffige kamer dus tevreden.

Maar er zat ook stof aan de achterkant van de ventilatoren van de Nitro+ en op de backplate. Dus ik haal de kaart eruit en bedenk me dat ik de ventilatoren natuurlijk eruit kan halen wat ik dan ook maar eens probeer. Dit is echt een geweldig bedacht systeem. Een ventilator is er makkelijk eruit te halen of terug te plaatsen. Het systeem schuift zonder schroef al op haar plaats waardoor het gat voor die schroef perfect uitlijnt en die schroef kan je ook niet doordraaien. Heerlijk dit van Sapphire. :Y
Had ik met mijn vorige FD R5 ook al, stof dat aan de aanzuigmonden blijft kleven maar binnen in de kast zo goed als niks!

Ook 1 van de redenen dat ik voor de Nitro + gekozen heb, het gemakkelijk demonteren van de fans zodat je deze gemakkelijk kan proper maken. Bij mijn oude ATI 7800 was dit niet zo praktisch.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En het vervolg. We zijn weer terug naar vergelijkbare percentages met Nvidia. Verder heeft de RTG intern dus wat dingen aangepast en verbeterd zodat dit hopelijk niet meer gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Jammer dat het zo lang heeft mogen duren, ze zijn veel klanten verloren aan het groene team door dit gepruts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Nergens last van gehad tot ik the division 2 heb aangeschaft. Spel start niet eens op eerst kreeg ik bsod VIDEO_DXGKRNL_fatal_error drivers verwijderen en opnieuw geïnstalleerd en nu crasht hij nog steeds maar dan zonder bsod spel start niet eens op!

Edit na windows update werkt het weer?

[ Voor 7% gewijzigd door Sokucho op 06-03-2020 21:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

JohanNL schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:40:
[...]

AMD raadt zelf aan om de in de driver ingebouwde "Factory Reset" te gebruiken, als je software wilt verwijderen.
Zeker als je van ouder Radeon product naar nieuwer Radeon product gaat.

Die nieuwste driver lijkt wel een hele hoop te fixen. Klasse werk zullen we maar zeggen.

Fuk it. Ik ga die Special Edition Nitro+ die je gereviewed hebt kopen. :D

Eat the bugs, live in a pod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-09 14:43
Nou ik had dus laatst een black screen hoor.. met nieuwste drivers. Heb wel dirty install gedaan. Dus misschien maar eens alles netjes eraf en weer erop via AMD uninstaller.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:57
Beste,
Dit weekend mijn Sapphire Pulse RX 5600 XT mogen ontvangen. Wat een apparaat!
Volgens de SKU heb ik 299-4E411-002SA. Voor deze staat ook de nieuwe vbios online.
Nu wil ik zeker zijn dat ik moet updaten, maar kom ik wisselende GPU clock en boost clock tegen in GPU-Z versus informatie TechPowerUp website van oud/nieuw. Hopelijk kunnen jullie helpen of ik wel of niet moet updaten voor ik hem verpest.

Dit is wat er nu op staat in Silent bios mode:
BIOS Version: 017.001.000.049.000000
Board ID: 113-4E4111U-O4A
Clocks: 1460 / 1500 MHz

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Nu online
@Ralph88 Wat denk je te behalen met een vbios update?
Als de videokaart na behoren werkt, niet updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
JohanNL schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:16:
@Ralph88 Wat denk je te behalen met een vbios update?
Als de videokaart na behoren werkt, niet updaten.
Voornamelijk de 10% prestatiewinst. Zeker op langere termijn als de kaart ouder word. Dan doe ik het liever nu als over twee jaar. Al heb je in de basis gelijk.
De manier van updaten lijkt me niet ingewikkeld, maar ik twijfel door de verschillende mhz welke ik tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ralph88 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:08:
Beste,
Dit weekend mijn Sapphire Pulse RX 5600 XT mogen ontvangen. Wat een apparaat!
Volgens de SKU heb ik 299-4E411-002SA. Voor deze staat ook de nieuwe vbios online.
Nu wil ik zeker zijn dat ik moet updaten, maar kom ik wisselende GPU clock en boost clock tegen in GPU-Z versus informatie TechPowerUp website van oud/nieuw. Hopelijk kunnen jullie helpen of ik wel of niet moet updaten voor ik hem verpest.

Dit is wat er nu op staat in Silent bios mode:
BIOS Version: 017.001.000.049.000000
Board ID: 113-4E4111U-O4A
Clocks: 1460 / 1500 MHz

Thanks.
Uh, volgens mij blijft met de silent bios de GDDR6 altijd op 12Gpbs/1500MHz. Dit vertelt ons dus niks. Je moet de PC uitzetten, naar de performance bios wisselen en dan kijken of je 1500MHz of 1750MHz effectief ziet. Maar gezien de 1460MHz boostclock, vermoed ik dat de goede bios er al op staat. Als je betere prestaties wil, dan moet je naar performance bios. Flashen heeft hier weinig zin als je op de silent bios blijft. Je krijgt de 14Gbps GDDR6 namelijk alleen met de performance bios. Nu is de Sapphire Pulse een dusdanig goede kaart dat die alsnog onhoorbaar zou moeten zijn. Het verschil is dus alleen die 35W extra die resulteert in hogere boostclocks.
Zie ook: https://www.sapphiretech....adeon-rx-5600-xt-6g-gddr6

Oh en flashen is vrij simpel. Zie:

Ik zou alleen een extra stap ondernemen. Check eerst eens welke bios switch de performance bios heeft. Als je de eerste maal hebt geflashed, reboot dan je systeem en controleer dat het werkt. In principe hoef je ook niet beide biossen te flashen. Je hebt uiteindelijk toch alleen de bios nodig die je gebruikt. Zo heb je een back up mocht het op een of andere manier iets misgaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph88
DaniëlWW2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 15:09:
[...]
Ik zou alleen een extra stap ondernemen. Check eerst eens welke bios switch de performance bios heeft. Als je de eerste maal hebt geflashed, reboot dan je systeem en controleer dat het werkt. In principe hoef je ook niet beide biossen te flashen. Je hebt uiteindelijk toch alleen de bios nodig die je gebruikt. Zo heb je een back up mocht het op een of andere manier iets misgaan. :)
In beiden kwam er geen verschil in gegevens naar voren via Trixx en GPU-Z. Dus ik heb de bios update uitgevoerd op rechter switch.
CMD gaf aan dat oude en nieuwe bios versie gelijk was. Dan stond de laatste versie er al op dacht ik.
Opnieuw opgestart en blijft werken. Opnieuw GPU-Z geopend en deze geeft nu wel andere waardes aan. Al blijft de versie tot op de laatste cijfer gelijk. Prima, clocks zijn in ieder geval gewijzigd. De linker switch wijzig ik (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dodners
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-01 12:44
Gigabyte Aorus Radeon RX 5700 XT 8G

Ik heb veel geluk gehad met mijn timing, de week dat ik mijn onderdelen kreeg kwam Adrenalin 20.2.2 uit.

Het heeft wel even geduurd voordat het systeem stabiel was, vooral door de combinatie van ryzen en een oude Mobo driver versie. Nadat PCIE v4 definitief de deur uit was met de laatste Mobo driver kon ik DDU runnen om zeker te weten dat ik de laatste Adrenalin versie kon installeren.

De laatste Adrenalin heeft standaard een aantal features uitstaan, ik hoop dat AMD de komende tijd stabiliteit gaat verzorgen zodat ik naar hartelust kan gaan tweaken. Ik heb nog even geprobeerd te undervolten, maar ik merkte gelijk dat games in bepaalde situaties consistent crashten, dus toch maar teruggegaan naar stock settings.

Blijkbaar is de fan curve van mijn GPU best behoudend, hij gaat zelfs bij 60˚C nog niet hard draaien, en nooit meer dan 50% capaciteit. Wel al een paar keer gemerkt dat de fans ineens even op hol slaan, waarbij 1 keer ook een crash gepaard ging.

Over het algemeen is mijn ervaring met deze GPU de afgelopen week positief. Als je persé settings wilt tweaken moet je op dit moment geen Navi GPU nemen. Neem je wel een Navi GPU, zorg dan dat je Mobo drivers up to date zijn voordat je aan de GPU drivers begint!

Afgelopen week gespeeld:
https://tweakers.net/pric...-revenant-kingdom-pc.html
https://tweakers.net/pric.../titanfall-2-windows.html
https://tweakers.net/pric...iginal-sin-2-windows.html

[ Voor 9% gewijzigd door dodners op 09-03-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het jammere van de nieuwere drivers vind ik dat ze bij het installeren niet overweg kunnen met standaard Windows mappen die je op een NAS hebt staan :(
Ik heb mijn documenten, foto's en muziek op een NAS staan en elke keer als ik een driver update wil doen, moet ik eerst die locaties aanpassen aan iets op mijn computer en daarna weer terugzetten.
En dat waarschijnlijk voor een paar extra opties die ik nooit zal gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 10:27
Iemand ervaring met de pricewatch: Gigabyte G750H icm pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT?

Ik heb ze beiden tegelijk besteld. Het probleem waar ik nu (ondanks schone Windows installatie met de meest recente drivers) tegenaan blijf lopen zijn keiharde system reboots tijdens of direct na het gamen/benchmarken icm. 3dmark. Het lijkt wel stabieler te draaien met de powerslider van de radeon software op -50%, maar ik ben benieuwd voor hoe lang dat goed gaat (plus nu heb ik het gevoel dat ik die kaart hiermee flink tekort aan het doen ben).

Ik ben benieuwd of ik nu m'n gpu moet gaan omruilen of dat de psu het toch niet aan kan. Iemand die hier meer uitsluitsel over kan geven?

[ Voor 6% gewijzigd door bakakaizoku op 09-03-2020 18:58 ]

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

Tweakriez

clicksmashstuff.com

DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 20:08:

Had dit met een Define R4 ook, bleek heel goed stofvrij. De reden dat ik nu ook weer een FD heb, de Meshify in dit geval. Blijft ook heerlijk stofvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

bakakaizoku schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:57:
Iemand ervaring met de pricewatch: Gigabyte G750H icm pricewatch: Powercolor Red Devil RX 5700 XT?

Ik heb ze beiden tegelijk besteld. Het probleem waar ik nu (ondanks schone Windows installatie met de meest recente drivers) tegenaan blijf lopen zijn keiharde system reboots tijdens of direct na het gamen/benchmarken icm. 3dmark. Het lijkt wel stabieler te draaien met de powerslider van de radeon software op -50%, maar ik ben benieuwd voor hoe lang dat goed gaat (plus nu heb ik het gevoel dat ik die kaart hiermee flink tekort aan het doen ben).

Ik ben benieuwd of ik nu m'n gpu moet gaan omruilen of dat de psu het toch niet aan kan. Iemand die hier meer uitsluitsel over kan geven?
Geen ervaring mee, en met de kwaliteit van de voeding zou je die niet direct verdenken. Toch worden spontane reboots in 90% van de gevallen veroorzaakt door de voeding.

Kan je het misschien testen met een andere voeding?

Als je in de buurt woont heb ik nog wel een SF600 liggen die je kan lenen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding is geen hoogvlieger. Het is voor 60 euro een leuke budget voeding geweest. Maar meestal was die dik boven de 60 euro en kon je hem dus beter links laten liggen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakakaizoku
  • Laatst online: 17-09 10:27
Heb hem intussen alweer teruggestuurd naar Azerty aangezien ik nog in m'n respijt periode zit. Ben benieuwd wat ze er mee gaan doen, in theorie zou ik m'n geld terug moeten krijgen maar als ze een vervangende versie terug willen sturen wil ik het nog wel een kans geven, anders toch maar kijken naar een 2070s.
-The_Mask- schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:24:
De voeding is geen hoogvlieger. Het is voor 60 euro een leuke budget voeding geweest. Maar meestal was die dik boven de 60 euro en kon je hem dus beter links laten liggen.
Hij was volgens mij 80 euro toen ik hem kocht, maar dat terzijde heb ik eigenlijk altijd geskimpt op de voeding. Ik heb er wel bij stil gestaan dat deze het probleem zou kunnen veroorzaken, maar vanwege het prijsverschil kijk ik liever eerst of ik het met een andere gpu kan oplossen. Terugsturen van de psu doe ik nu sowieso niet meer omdat m'n oude psu het nu helemaal begeven heeft volgens mij.

[ Voor 52% gewijzigd door bakakaizoku op 10-03-2020 17:52 ]

PSN: bakakaizoku - WoW: Thiccblonde (GM of Phoenix Ascension) @ Twisting-Nether

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

bakakaizoku schreef op maandag 9 maart 2020 @ 18:57:

Ik heb deze kaart pas aangeschaft omdat die zo lekker stil zou zijn en heb 'm precies 1 dag in m'n bezit gehad. Wat een feest, constant drivercrashes in Overwatch. Ook andere spellen hadden hun eigenaardigheden (m'n systeemconfiguratie is overigens prima in orde). Gelijk teruggestuurd, ik heb dus echt geen zin om beta tester te worden voor AMD. Ik dacht dat de aanhoudende driver-problemen met de 5700XT op waren gelost en vandaar dat ik de kaart een kans had gegeven maar blijkbaar niet dus.

GTX1080 weer terug in m'n systeem gestopt en geen enkel probleem meer gehad (zoals ik eigenlijk de afgelopen jaren geen enkel probleem met deze kaart heb gehad). RTX 2070 super is nu onderweg. Wel iets duurder, wellicht te duur voor z'n prestaties, maar tenminste wel stabiel en geen gezeur.

AMD of nVidia, het maakt me geen bal uit en de fabrikant die het meeste bang voor buck biedt krijgt mijn centen, maar het moet wél (normaal) werken.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Jammer dat er nog steeds mensen zijn met deze problemen. Ik gebruik mijn Powercolor red dragon 5700XT naar volle tevredenheid. Echt 0 crashes. Nieuwe drivers zijn dus toch nog niet voor iedereen de oplossing..

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smeldor
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:12
Ik ook 0 crashes enkel in the witcher 3 maar dat is met nieuwe drivers ook verholpen. Enkel heb ik een slechte strix gehad die niet goed gemonteerd was waardoor ik hoge tempo had. Nu ik mijn nitro heb 0 problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het lijkt erop dat Sapphire stiekem de RX5600XT haar koeler aan het opwaarderen is. Dit exemplaar heeft de RX5700XT koeler met de drie heatpipes. Uiteraard is dit nodig want de RX5600XT Pulse was nog niet comfortabel genoeg een van de allerbeste RX5600XT's die je kon krijgen. Nee, moet nog beter. :P
Afbeeldingslocatie: https://prohardver.hu/dl/upc/2020-03/49687_check_back.jpg
https://www.reddit.com/r/...xt_released_with_5700_xt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:09:
Het lijkt erop dat Sapphire stiekem de RX5600XT haar koeler aan het opwaarderen is. Dit exemplaar heeft de RX5700XT koeler met de drie heatpipes. Uiteraard is dit nodig want de RX5600XT Pulse was nog niet comfortabel genoeg een van de allerbeste RX5600XT's die je kon krijgen. Nee, moet nog beter. :P
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...xt_released_with_5700_xt/
Zolang de prijs niet omhoog gaat zie ik persoonlijk in dit specifieke geval het probleem misschien niet helemaal zo hard in eventueel :+

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaclat
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Gummiebeer schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 19:30:
En het geratel is weer terug 8)7
Versie 20.1.3 geen geratel tijdens scrollen, alle andere versies wel.
Geratel wordt getriggerd door input van een invoerapparaat.
Zal dus ergens een conflict maken met een USB driver van het moederbord. Maar blijft raar dat het bij 20.1.3 niet hoorbaar is.
Ik heb een ook Red Dragon 5700 XT, ook last van geratel :(
Ik zit op 20.2.2. heb jij al verbetering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Zou het met het invoer apparaat te maken hebben? Niet eerder een of andere vorm van smooth scrolling + hardware acceleratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:06
Bombaclat schreef op zondag 15 maart 2020 @ 19:53:
[...]

Ik heb een ook Red Dragon 5700 XT, ook last van geratel :(
Ik zit op 20.2.2. heb jij al verbetering?
Ja, helaas nog steeds geratel tijdens scrollen. Ook geratel tijdens animaties van bijvoorbeeld websites. Zelfs tijdens een loading scherm waarbij een loading bar zich vult. Erg vreemd.
Als er nog geen driver is geïnstalleerd na ddu clean bijvoorbeeld is het geratel weg. Na driver installatie is het weer vrolijk terug.

Heb me erbij neergelegd, of iemand moet nog de oplossing hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Laatst online: 17-09 18:39

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Gummiebeer schreef op maandag 16 maart 2020 @ 07:47:
[...]

Ja, helaas nog steeds geratel tijdens scrollen. Ook geratel tijdens animaties van bijvoorbeeld websites. Zelfs tijdens een loading scherm waarbij een loading bar zich vult. Erg vreemd.
Als er nog geen driver is geïnstalleerd na ddu clean bijvoorbeeld is het geratel weg. Na driver installatie is het weer vrolijk terug.

Heb me erbij neergelegd, of iemand moet nog de oplossing hebben.
Wat jij beschrijft zijn over het algemeen momenten wanneer je heel veel fps maakt met je gpu.
Loading screens etc .

Soms helpt het om een frame cap aan te zetten die vergelijkbaar is met je refresh rate van je monitor .

Ik had het met mijn vorige kaart ook.
In main menu's en tijdens loading screen haalde ik zo tegen de 1000 FPS waardoor mijn gpu ratelde als een malle.

FPS cap gedaan op 60 FPS en had een stuk minder last of helemaal geen last meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
The Division 2 1080p alles op ultra niet hoger dan 40fps? Wat die ik fout? Systeem bestaat uit 3800x 16gb ram en een rx 5700 xt

Edit met wat instellingen op 60fps gekregen maar screen stutter. Heb met ddu al drivers verwijderd en de meest recente geïnstalleerd van amd.

Edit na uitzetten van radeon enhanced sync haal ik 130 fps en loopt alles soepel. Heb dit bij andere games niet gehad.

[ Voor 55% gewijzigd door Sokucho op 16-03-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer
Japiegsxr schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:16:
[...]

Wat jij beschrijft zijn over het algemeen momenten wanneer je heel veel fps maakt met je gpu.
Loading screens etc .

Soms helpt het om een frame cap aan te zetten die vergelijkbaar is met je refresh rate van je monitor .

Ik had het met mijn vorige kaart ook.
In main menu's en tijdens loading screen haalde ik zo tegen de 1000 FPS waardoor mijn gpu ratelde als een malle.

FPS cap gedaan op 60 FPS en had een stuk minder last of helemaal geen last meer.
De fps zijn al gecapt, minimaal 60 en max 144.
Het probleem zet zich alleen voort in browser en loading bars. Ook als je met de cursor over icons in W10 gaat hoor je een kort geratel. Ingame is het niet ten sprake als de fps gecapt zijn.
Ik heb getest om hardware acceleratie uit te zetten in Chrome, geen resultaat. W10 geeft die optie niet dus ook kansloos.

Het lijkt mij echt een driver issue, want 1 oudere driver installatie geeft geen of minimale ratel. Helaas geeft die nog een mudglitch met RDR2 dus ook geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Prosac schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:19:

En voila..
We zijn nu ongeveer anderhalve week verder en ik crash 1x per dag. De eerste game die ik speel crasht binnen 5 minuten, directx error of gewoon een freeze/crash naar desktop.
Ik zie dat de GPU dan 2x piekt op bijna 100%. Vervolgens crasht de pc naar een automatische herstart als ik weer een game start of ik kan gewoon direct spelen. Maar na de automatische herstart is het ook de rest van de tijd goed.
Snap er geen flikker van, maar het is beter dan het was. voor 20.2.2. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:16

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Prosac schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:58:
[...]

We zijn nu ongeveer anderhalve week verder en ik crash 1x per dag. De eerste game die ik speel crasht binnen 5 minuten, directx error of gewoon een freeze/crash naar desktop.
Ik zie dat de GPU dan 2x piekt op bijna 100%. Vervolgens crasht de pc naar een automatische herstart als ik weer een game start of ik kan gewoon direct spelen. Maar na de automatische herstart is het ook de rest van de tijd goed.
Bizar dat je blij mag zijn met "maar" 1 crash per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Prosac schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:58:
[...]

Met welke games heb je dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Vandaag de Radeon 6570 vervangen door een 5500 XT Pulse. Na het installeren van de driver gaat mijn ZR2740w monitor aangesloten via DP op zwart tijdens het starten van Windows. De monitor aan/uit of van de stroom af lijkt niet te werken. DP kabel loskoppelen werkt wel, soms.
Zonder driver werkte het wel gewoon, ook op 2560 x 1440.. de monitor heeft geen HDMI poort, alleen DP en DVI. En wat een coil whine.

Framerate is wel stukken beter. :D

[ Voor 17% gewijzigd door Olaf van der Spek op 19-03-2020 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLarger1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:57
Voor de mensen die nog problemen hebben; AMD heeft weer een nieuwe driver gereleased :)

https://www.amd.com/en/su...e-notes/rn-rad-win-20-3-1

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS ROG STRIX X470-F - AMD Radeon 6900XT - LG 34GN850-B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 22:44
Heb zelf sinds ongeveer een maand nu een Sapphire X5700XT Nitro+ en moet eerlijk zijn dat ik nog geen crash heb gehad.
Hij is verder stil, dus moet zeggen dat het een waardige upgrade is voor mijn R9 290X tri-x (yup, sapphire fan).

Zag dat er ook een performance switch op zit. Maar geen idee in welke stand hij staat.
En, daar ik nu over ben op RGB, eens kijken wat die RGB fans kosten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummiebeer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gummiebeer
Driver update.
https://www.amd.com/en/su...tm_medium=email&utm_term=

Edit: al gepost hierboven

Edit 2: dubbel post en ruzie met mobiel :z

Edit3: Om deze post nog wat van nut mee te geven. Na deze driver update ben ik van het geratel af met de Powercolor Red Dragon 5700XT *O*

[ Voor 27% gewijzigd door Gummiebeer op 19-03-2020 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Ik ben aan het twijfelen of ik hem zou installeren. Momenteel staat hij op 20.2.1 en ik denk dat ik niet echt problemen heb er mee. Alleen twijfel ik of dat het zou helpen bij de sporadische framedrop in Forza 7.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - Samsung Odyssey Neo G7 32" | Samsung 65QN93B | Denon AVR-X1700H DAB | Monitor Audio Silver RX6 | BK XXLS 400 FF | PS5 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
sowieso GTA V en Modern Warfare. Of ik bij die laatste "-d3d11" toevoeg bij de additional command line helpt helaas niet.
PUBG (Lite) wil ook nog wel een keer vastlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ikbenben schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 18:55:
Ik ben aan het twijfelen of ik hem zou installeren. Momenteel staat hij op 20.2.1 en ik denk dat ik niet echt problemen heb er mee. Alleen twijfel ik of dat het zou helpen bij de sporadische framedrop in Forza 7.
Waarom? Het is niet alsof je niet terug kan gaan naar een voorgaande driver als je problemen ervaart. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:57:
[...]

Waarom? Het is niet alsof je niet terug kan gaan naar een voorgaande driver als je problemen ervaart. :P
Mja ok. Beetje mijn onervarenheid die mij twijfelachtig maakt :9
We zien wel, zal straks of morgen eens proberen anders.

Best met DDU eerst alles verwijderen zeker en dan in safe mode de nieuwe installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prosac
ikbenben schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Best met DDU eerst alles verwijderen zeker en dan in safe mode de nieuwe installeren?
De optie voor een clean install in de "20-versies" van de AMD software is prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Prosac op 20-03-2020 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ikbenben schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Mja ok. Beetje mijn onervarenheid die mij twijfelachtig maakt :9
We zien wel, zal straks of morgen eens proberen anders.

Je kan in principe altijd over de driver installeren. Verder is AMD haar resetfunctie kennelijk ook erg goed. Aangezien je nog op iets voor 20.2.2 zat, zou ik fabrieksinstellingen herstellen aanvinken. Ik had zelf DDU wel gedaan voor 20.2.2 en dat ging toen mis en koste me weer even voordat het goed was. :P

DDU is eigenlijk alleen voor echte noodzaak. Wisselen tussen GPU's of helemaal tussen AMD en Nvidia of alles verwijderen omdat je te maken hebt met een installatiefout. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Je kan in principe altijd over de driver installeren. Verder is AMD haar resetfunctie kennelijk ook erg goed. Aangezien je nog op iets voor 20.2.2 zat, zou ik fabrieksinstellingen herstellen aanvinken. Ik had zelf DDU wel gedaan voor 20.2.2 en dat ging toen mis en koste me weer even voordat het goed was. :P

DDU is eigenlijk alleen voor echte noodzaak. Wisselen tussen GPU's of helemaal tussen AMD en Nvidia of alles verwijderen omdat je te maken hebt met een installatiefout. :)
Ok, ik zal het proberen. Dus gewoon over installeren en fabrieksinstellingen aanvinken of ook eerst de oude drivers verwijderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

ikbenben schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 19:26:
[...]

Ok, ik zal het proberen. Dus gewoon over installeren en fabrieksinstellingen aanvinken of ook eerst de oude drivers verwijderen?
Gewoon installeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Prosac schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 23:31:
[...]

sowieso GTA V en Modern Warfare. Of ik bij die laatste "-d3d11" toevoeg bij de additional command line helpt helaas niet.
PUBG (Lite) wil ook nog wel een keer vastlopen.
Same problem in de nieuwe softwareversie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ondersteunt Navi passieve DP -> DVI adapters?
Passieve DP -> HDMI adapters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Die tweede ja, die eerste zal dus automatisch ook ja zijn (gezien HDMI en DVI praktisch identiek zijn). Ik weet niet of er een limiet op zit hoeveel passieve adapters ze aan kunnen (ik weet dat sommige kaarten beperkte hardware daarvoor hebben, en bijvoorbeeld niet meer dan 1 of 2 passieve adapters aankunnen, hoe dat zit bij Navi weet ik niet).

Mijn TV hangt hier met passieve adapter aan mijn Navi kaart. Werkt prima inclusief geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sissors schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:40:
Die tweede ja, die eerste zal dus automatisch ook ja zijn (gezien HDMI en DVI praktisch identiek zijn).
HDMI en single-link DVI zijn enigzins vergelijkbaar, maar dual-link DVI ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Heb een raar probleempje. Mijn strix 5700xt koelt goed geen hoge temperaturen maar als ik bijv cod warzone speel waar bij 8000mb vram word gebruikt (behoorlijk veel ja) dan gaan mijn fans (van de kaart) harder draaien (70%) dan wat ik heb ingesteld (51%). Is dit bekend? of op te lossen met andere software? Andere temperaturen blijven dan wel heel laag bijv gpu max 52 hotspot max 69. Dit tijdens 3 potjes COD warzone.

Edit: Zo juist adrenalin verwijderd (DDU) drivers handmatig geinstalleerd (zaten nog in c:/amd) fan gaat niet harder dan 1900rpm en temperatuur blijft goed. Toch maar ander software gebruiken dan voor undervolt.

Edit 2: Msi afterburner zorgt voor crashes dus toch maar weer adrenalin geinstalleerd. Na deze installatie is mijn probleem verholpen. Heb in veilige modus DDU gebruikt nu doen mijn fans niet meer gek.

In het kort > Fans gaan bij normale temperaturen harder draaien dan ingestelde fan curve > Adrenalin verwijderd / DDU in veilige modus > driver opnieuw geinstalleerd (zonder adrenalin driver was te vinden in c:/amd) > adrenalin geinstalleerd fans houden fan curve aan.

Enige wat ik nog wil is dat de zero rpm niet werkt als je handmatig een fan curve hebt met wattman. Zie verschillende fixes op internet voor oudere gpu's zoals XML maar heeft bij mij tot nu toe niet gewerkt.

[ Voor 55% gewijzigd door Sokucho op 25-03-2020 16:40 . Reden: korte samenvatting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Die nieuwe drivers uit 2020 zijn bij veel dingen een stuk stabieler. Helaas heb ik met xcom 2 dat het spul nu random gewoon crashed.
Geheugen max 84 en core 60 graden met de hotspot op 80...... ik krijg artifacts en de display driver probeert een aantla keer opnieuw te initialiseren. Dan boem reboot.
Gebruik ik drivers van vorig jaar dan heb ik nergens last van..... doet mij vermoeden dat ze ergens het voltage of te hoog of te laag hebben gezet....in de nieuwere drivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
OK, mijn eerste echte probleem met de 5700XT... Gisteren een Lenovo Explorer VR headset opgepikt (Windows Mixed Reality). Alles geïnstalleerd maar na een paar minuten in de VR Windows omgeving klapt de driver eruit. In een game nog sneller.

Ik ben nu terug gegaan naar de laatste 2019 versie en kan zonder problemen in VR gamen nu, maar dan loop ik dus weer een paar maanden aan optimalisatie voor bijv. Modern Warfare mis. Misschien toch maar weer eens Nvidia proberen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dit is ook raar.. de linker helft van het scherm is soms lichter dan de rechter helft.

ZR2740w via DP @ 5500 XT

Monitor uit en aan en het is weer normaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WhaItNHJJ1sYfDppFudwHm-jsc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8I78ZsnC4aeL9BCVqMaAbleJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-03-2020 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Heb sinds een maand ongeveer mijn nieuwe pc met Sapphire RX 5700 XT Nitro+. Mooie kaart, werkt goed. Wellicht binnenkort eens upgraden met de RGB fans (yup, niet verwacht, maar ben over op RGB).
Hij is stil in de nieuwe Silencio met venster. Dus ook dat is erg fijn.
Enige is dat ik er niet achter kan komen (en suf dat het er niet gewoon bij zit) welk kabeltje er nodig is om de kaart op de RGB header van mijn Asus moederbord te plempen.
Lijkt me dat dit redelijk standaard is aangezien het kabeltje van de aRGB strip van de Creative AE5 ook gewoon werkt.
Misschien dat kabeltje eens proberen op de Sapphire. De aansluitingen lijken verder hetzelfde als ik de karige handleiding zo lees.

Ik hoor overigens iedereen over problemen, maar moet zeggen dat ik eigenlijk geen problemen ondervind met mijn setup. Nog geen BSOD, hangen of grafische glitches gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
Arunia schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:37:
Heb sinds een maand ongeveer mijn nieuwe pc met Sapphire RX 5700 XT Nitro+. Mooie kaart, werkt goed. Wellicht binnenkort eens upgraden met de RGB fans (yup, niet verwacht, maar ben over op RGB).
Enige is dat ik er niet achter kan komen (en suf dat het er niet gewoon bij zit) welk kabeltje er nodig is om de kaart op de RGB header van mijn Asus moederbord te plempen.
Lijkt me dat dit redelijk standaard is aangezien het kabeltje van de aRGB strip van de Creative AE5 ook gewoon werkt.
Misschien dat kabeltje eens proberen op de Sapphire. De aansluitingen lijken verder hetzelfde als ik de karige handleiding zo lees.

Ik hoor overigens iedereen over problemen, maar moet zeggen dat ik eigenlijk geen problemen ondervind met mijn setup. Nog geen BSOD, hangen of grafische glitches gehad.
Ik heb dezelfde kaart en ik heb gewoon een 4-pin RGB kabeltje gebruikt. Gewoon letten op het pijtje op de stekkers dat je ze juist aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@ikbenben Dank, dan ga ik daar eens naar kijken. Het heeft geen haast gelukkig, dus kan rustig zoeken.
1 pin is er niet, dus maakt het dan ook niet uit welke 4 pins kabel je hebt. Dat scheelt wel weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Arunia schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 09:37:

ARGB en niet RGB. Het is niet hetzelfde. ARGB is met drie pinnen en werkt op 5v. RGB is met vier pinnen op 12v. Die zijn niet compatibel met elkaar.
ikbenben schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 10:07:
[...]

Ik heb dezelfde kaart en ik heb gewoon een 4-pin RGB kabeltje gebruikt. Gewoon letten op het pijtje op de stekkers dat je ze juist aansluit.
Uh wat heb je precies gedaan? Toch niet op een 12v header?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:16:
[...]

ARGB en niet RGB. Het is niet hetzelfde. ARGB is met drie pinnen en werkt op 5v. RGB is met vier pinnen op 12v. Die zijn niet compatibel met elkaar.

Uh wat heb je precies gedaan? Toch niet op een 12v header?
I know :)

Je kan gerust een 4-pin op een 3-pin (welke de Sapphire dus heeft) aansluiten hoor. Je moet gewoon zien dat je ze correct aansluit en niet omdraait op de andere aansluiting, vandaar mijn opmerking over het pijltje op de stekker.

Edit: dit kabeltje heb ik gebruikt (de male zoals je ziet op de foto kan je er gewoon uithalen)
https://www.alternate.be/...bel/html/product/1462461?

[ Voor 14% gewijzigd door ikbenben op 31-03-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
@DaniëlWW2 Inderdaad aRGB. Had de gewone aansluiting op het moederbord al gezien.
De huidige ledstrip zit op de 3pins (4pin socket met 1 pin eruit zeg maar).

We gaan het eens rustig bekijken.

Volgens mij is het bij mij beide kanten pinnen, maar moet het nog eens rustig bekijken.

[ Voor 18% gewijzigd door Arunia op 31-03-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenben
Arunia schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 11:23:
@DaniëlWW2 Inderdaad aRGB. Had de gewone aansluiting op het moederbord al gezien.
De huidige ledstrip zit op de 3pins (4pin socket met 1 pin eruit zeg maar).
Vandaar dat ik dus ook gewoon een 4-pin kabeltje heb gebruikt aangezien dit fysisch gewoon een 4-pin met 1 pinnetje minder is. Ik heb me rot gezocht op een correcte 3-pin maar ik heb niet gevonden wat ik wou.
Nu zitten beide aRGB 3-pins verbonden met een 4-pin kabeltje, wat gewoon goed werkt als je op het pijltje van de stekker let (nogmaals :P ) bij het aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Iemand een idee of de fans van een RX5700 XT Pulse horen te draaien bij het aanzetten van de PC?

Heb een nieuw systeem wat geen beeld geeft, de GPU lijkt niet "aan" te gaan. CPU fan draait wel. Moet nu uitzoeken of de GPU DOA is, of wellicht de PSU.

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-v op 31-03-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Jay-v schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:44:
Iemand een idee of de fans van een RX5700 XT Pulse horen te draaien bij het aanzetten van de PC?

Heb een nieuw systeem wat geen beeld geeft, de GPU lijkt niet "aan" te gaan. CPU fan draait wel. Moet nu uitzoeken of de GPU DOA is, of wellicht de PSU.
De 2de stroom aansluiting wel aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Tito129 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:53:
[...]

De 2de stroom aansluiting wel aangesloten?
Zowel de 6+2 als de 6 pin zijn aangesloten inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenben

Als er een 0-fan modus is draaien ze niet altijd dus wil op zich niet direct iets zeggen dat hij stuk is.
Check eens of er een temperatuur of andere data uit te lezen is van de gpu met bv HWINFO64 of dergelijke software.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ze horen aan te gaan totdat je POST. Daarna zouden ze uit moeten gaan en pas weer aangaan als je een game opstart en de temperatuur oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Olaf van der Spek schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:34:
Dit is ook raar.. de linker helft van het scherm is soms lichter dan de rechter helft.

ZR2740w via DP @ 5500 XT

Monitor uit en aan en het is weer normaal.

[Afbeelding]
Dat is volgens mij sinds 1903 of 1909 en niet de schuld van AMD. Dit zie je meer als je de oudere drivers van vorig jaar pakt. Het was veel erger na de Windows update en haast onwerkbaar :P. Ook andere rare kleuren en contrast fouten. Het heeft te maken met de implementatie van ICC kleuren profielen icm Nightlight en HDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Ze horen aan te gaan totdat je POST. Daarna zouden ze uit moeten gaan en pas weer aangaan als je een game opstart en de temperatuur oploopt.
Thanks, dat dacht ik ook. Maar dit gebeurt dus helemaal niet. Mijn PSU is wat ouder, dus ik denk dat ik deze eerst maar ga vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jay-v schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Thanks, dat dacht ik ook. Maar dit gebeurt dus helemaal niet. Mijn PSU is wat ouder, dus ik denk dat ik deze eerst maar ga vervangen.
Start het systeem wel op en gaan de ventilatoren wel draaien als je een game opstart? De drivers lijken namelijk willekeurig de fan stop te slopen voor sommige modellen. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Start het systeem wel op en gaan de ventilatoren wel draaien als je een game opstart? De drivers lijken namelijk willekeurig de fan stop te slopen voor sommige modellen. :z
Het systeem post helemaal niet. Ik krijg niets op mijn monitor. Kan dus niet eens een OS installeren ;-). Alleen de CPU fan gaat aan wanneer ik op de power button druk :(

[ Voor 7% gewijzigd door Jay-v op 31-03-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Jay-v schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Het systeem post helemaal niet. Ik krijg niets op mijn monitor. Kan dus niet eens een OS installeren ;-). Alleen de CPU fan gaat aan wanneer ik op de power button druk :(
Dan moet je naar de leds op je moederbord gaan kijken als je die hebt. Er zal dan iets niet goed werken. De GPU zou ook een DOA kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:55:
Dat is volgens mij sinds 1903 of 1909 en niet de schuld van AMD. Dit zie je meer als je de oudere drivers van vorig jaar pakt. Het was veel erger na de Windows update en haast onwerkbaar :P. Ook andere rare kleuren en contrast fouten. Het heeft te maken met de implementatie van ICC kleuren profielen icm Nightlight en HDR.
Dit is Windows 7. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Oh lekker dan :P. Dan zit dit waarschijnlijk in de driver.
De andere problemen die ik omschrijf hebben wel destijds te maken gehad met de Windows update. Voordat ik die update had werkte alles goed. Daarna gezeur met de ICC profielen tot Windows een nieuwe update uitbracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:48:
Daarna gezeur met de ICC profielen tot Windows een nieuwe update uitbracht.
Maar alleen op de ene helft van het scherm? Dat heb ik.
Vandaag ook een aantal crashes gerelateerd aan video acceleratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Olaf van der Spek schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:05:
[...]

Maar alleen op de ene helft van het scherm? Dat heb ik.
Vandaag ook een aantal crashes gerelateerd aan video acceleratie.
Die heb ik ondertussen bij elke browser maar uitgezet waar mogelijk.... dit gaat vooral bij browsers fout. Met fatsoenlijke hardware geaccelereerde (MPC-HC en VLC) programma's heb ik er geen last van.
Probeer ook niet te gamen met youtube aan op de achtergrond als hardware acceleratie aanstaat, dat is vragen om problemen :(.

Drivers uit december hebben bij mij dat niet meer dat halve scherm. Ik had het in 19.7.2 en in de nieuwste 2 drivers (maar dan in mindere mate).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urben
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06-2022
Ik scrolde toevallig door dit forum heen en zag dat er mensen last hadden van geluid tijdens scrollen/video's/games. Heb lang niet alles gelezen maar deel even mijn ervaring hiermee.

Ik kom vanaf een GTX 560 TI en heb ca. een half jaar terug met een aanbieding een Reference RX5700 voor 300 euro kunnen kopen.

Een wereld van verschil in performance natuurlijk. Ik heb er gelijk een RX5700XT bios op geflashed en undervolt. Draait tot op de dag van vandaag super stabiel ook onder heavy load. Ik kon me zelfs niet storen aan het geluid van de blowerkoeler. Dat valt me namelijk reuze mee.

Waar ik me wel enorm aan irriteerde waren alle squicky (geef het een naam) geluidjes die mijn computer maakte tijdens scrollen, video's veranderende achtergronden en tijdens games. Bij elke verschillende mate van inspanning die de kaart moest leveren zong die op andere toonhoogte.

Had al vaker gelezen dat het ook aan de voeding kon liggen maar ik was er heilig van overtuigt dat het geluid uit de videokaart kwam. Op een dag was ik het zat en ben ik op onderzoek uit gegaan. Heb van een willekeurig A4tje een cone/ijshoorntje gevouwen en ben daarmee aan mijn oor gaan luisteren waar het nu precies vandaan kwam. Bleek toch gewoon mijn 12 jaar oude Coolermaster voeding te zijn (700W).

Ik heb met het gesnerp op proberen te lossen door beter te loadbalancen op verschillende rails van de voeding, maar het hielp allemaal niet. Heb de boel nog open gehad om hem vol te gooien met hot glue, maar zag er toch maar vanaf. Het idee dat bij opwarming continue lijmdampen vrijkomen leek me niet zo gezond.

Uiteindelijk een nieuwe voeding gekocht van seasonic met maar 1 rail en 650W en daarmee was het helemaal opgelost. Geen random gekke geluiden meer.

Mocht je het nooit gedaan hebben controleer even of het geluid wel echt van je videokaart komt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik had mezelf getrakteert op een 3700X. Zag dat het toch nog tijdje ging duren voordat er echt wat interessants nieuws gaat komen, dus kan ik beter nu kopen dan over een jaar. En waarom is dit relevant voor Navi topic? Omdat ik dus ook de handel opnieuw heb moeten installeren. Het leverde nog meer FPS op dan ik verwacht had in BF5. Klein detail: regelmatig heb ik nu korte stuttering. Volgens MSI Afterburner zijn het stutters van rond de 50ms, worst case 100ms.

Na een hoop uitzoeken, is mijn conclusie dat het niks te maken heeft met mijn nieuwe Ryzen setup + moederbord, en alles te maken heeft met een 5700XT, die het eerst wel (redelijk) goed deed. Want door MSI Afterburner zo snel mogelijk te laten loggen, is de volgorde duidelijk:
1. GPU core clocks storten in (soms gaat memory ook mee, soms niet).
2. GPU belasting stort in, framebuffer gaat snel leeg.
3. Afhankelijk van hoe groot de stutter is stort ook de CPU belasting in

Mijn conclusie is dat CPU prima is, die belasting stort in omdat hij staat te wachten tot de GPU stopt met uit zijn neus te vreten. Maar het begint dus met GPU clocks die instorten richting de 1000MHz, en daarna gaat de GPU belasting pas omlaag.

Met wat Googlen uiteindelijk gevonden dat ik bij een Navi GPU niet de enige ben waarbij ineens de GPU clock instort. Morgen maar eens oudere drivers proberen, kijken of die wel gewoon netjes hun werk doen, want dat is redelijk mijn laatste hoop. Verder is het een totaal schone installatie, geprobeerd met powertarget te spelen, undervolten, etc. Redelijk zeker van dat ik alle drivers geupdate heb, XMP profiel aan voor geheugen. Alleen chipset drivers moet ik binnenkort nog een keer checken. Want de AMD chipset driver installer blijft bij iedereen op 0% hangen... (hij installeert iig een deel alsnog, maar weer lekkere QC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urben
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-06-2022
Sissors schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:41:

Mijn conclusie is dat CPU prima is, die belasting stort in omdat hij staat te wachten tot de GPU stopt met uit zijn neus te vreten. Maar het begint dus met GPU clocks die instorten richting de 1000MHz, en daarna gaat de GPU belasting pas omlaag.

Met wat Googlen uiteindelijk gevonden dat ik bij een Navi GPU niet de enige ben waarbij ineens de GPU clock instort. Morgen maar eens oudere drivers proberen, kijken of die wel gewoon netjes hun werk doen, want dat is redelijk mijn laatste hoop. Verder is het een totaal schone installatie, geprobeerd met powertarget te spelen, undervolten, etc. Redelijk zeker van dat ik alle drivers geupdate heb, XMP profiel aan voor geheugen. Alleen chipset drivers moet ik binnenkort nog een keer checken. Want de AMD chipset driver installer blijft bij iedereen op 0% hangen... (hij installeert iig een deel alsnog, maar weer lekkere QC).
Ik heb de problemen rondom Navi kaarten al even niet meer gevolgd maar weet dat veel mensen met een 1080p scherm hier last van hadden. Op het moment dat ze een hogere resolutie instelde gebeurde het niet meer. Welke resolutie gebruik jij? En heb je Radeon Chill etc. al uit staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
1440p @ 144Hz (dus ook niet de problematische 75Hz). Chill enzo staat uit ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
Ik heb 2k 144Hz en alles uitgezet. Bij sommige games helpt het om de maximale frames op 120 te cappen. Maar voor Modern Warfare en GTA V lijkt dit niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simbob
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
https://wccftech.com/amd-...ig-navi-benchmarks-specs/

Wat meer info over Big Navi.
Zelf ben ik in de race voor een nieuwe kaart en wacht geduldig af welke er gaan winnen, AMD of Nvidia.

Edit: in de comments hebben ze het erover dat het een 1 april grap zou zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Simbob op 01-04-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
fietsbob schreef op woensdag 1 april 2020 @ 16:37:
https://wccftech.com/amd-...ig-navi-benchmarks-specs/

Wat meer info over Big Navi.
Zelf ben ik in de race voor een nieuwe kaart en wacht geduldig af welke er gaan winnen, AMD of Nvidia.

Edit: in de comments hebben ze het erover dat het een 1 april grap zou zijn.
Het feit dat er GDDR7 in staat moet het imho al duidelijk maken dat het niets officieels is. Het enige wat zou kunnen kloppen is de shadercount.

[ Voor 5% gewijzigd door ECP0WERS op 01-04-2020 16:58 ]

AMD Ryzen 9 9900X | Minisforum MS-A1 | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Habana
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:32
Van dat grafiekje kunnen ze alleen maar dromen aldaar bij AMD en wij van de bij behorende prestaties, maar de 1 April grap druipt er wel heel erg vanaf, PCIe5.0 en GDDR7…ja natuurlijk :+

Maar 80CU units en 2633Mhz dat zou wel kicken zijn, ik ga vast sparen …Oeps bijna vergeten ik Game niet. _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Habana op 01-04-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 07:49
Sissors schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:41:
Ik had mezelf getrakteert op een 3700X. Zag dat het toch nog tijdje ging duren voordat er echt wat interessants nieuws gaat komen, dus kan ik beter nu kopen dan over een jaar. En waarom is dit relevant voor Navi topic? Omdat ik dus ook de handel opnieuw heb moeten installeren. Het leverde nog meer FPS op dan ik verwacht had in BF5. Klein detail: regelmatig heb ik nu korte stuttering. Volgens MSI Afterburner zijn het stutters van rond de 50ms, worst case 100ms.

Na een hoop uitzoeken, is mijn conclusie dat het niks te maken heeft met mijn nieuwe Ryzen setup + moederbord, en alles te maken heeft met een 5700XT, die het eerst wel (redelijk) goed deed. Want door MSI Afterburner zo snel mogelijk te laten loggen, is de volgorde duidelijk:
1. GPU core clocks storten in (soms gaat memory ook mee, soms niet).
2. GPU belasting stort in, framebuffer gaat snel leeg.
3. Afhankelijk van hoe groot de stutter is stort ook de CPU belasting in

Heb je al wat resultaat weten te boeken? Ik ben zelf ook in de running voor een 5700 XT, maar door de vele berichten die ik lees over driver problemen twijfel ik best wat nu het beste is te doen.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Bij mij valt de stuttering vooral op bij Modern Warfare. Ik weet niet of dat aan de 5700XT ligt of aan Modern Warfare zelf. Vind het zelf heel vervelend, want het maakt Warzone op momenten onspeelbaar.

Tijdens een sessie VR heb ik verder geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Laatst online: 18-09 14:43
Ik heb geen 1 spel welke door stuttering of black screens onspeelbaar wordt. Ik kan dagen gamen zonder problemen.

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
batumulia schreef op maandag 6 april 2020 @ 10:31:
[...]

Heb je al wat resultaat weten te boeken? Ik ben zelf ook in de running voor een 5700 XT, maar door de vele berichten die ik lees over driver problemen twijfel ik best wat nu het beste is te doen.
Nop, oudere drivers hielpen niet, dus maar de nieuwste erop gezet. Ik weet niet of het nu minder is geworden, of dat ik er wat meer aan gewend ben. Het gebeurd soms, maar het is acceptabel. Acceptabel als in: het is een enkele keer een stutter van 50ms-100ms. Zeker niet elke paar seconde ofzo of echt lange stutters. Niet acceptabel als in dat een kaart van €500 dit niet hoort te doen. Zag ook in driver release notes dat stuttering een bekend probleem is bij AMD, nu nog een oplossing...

Bij release heb ik niet de problemen ermee gehad die andere hebben gehad. Maar ik neig toch wel heel erg om zodra Nvidia met de 3000 series komt, en als die tijdje stabiel bij andere draait, om de overstap te maken. En ik kan dus nu gewoon leuk gamen, maar geen enkele kaart die ik ooit heb gehad komt ook maar in de buurt van het aantal driver problemen die ik heb gehad met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrWisent
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-05 22:13
kwdtje schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 07:00:
Bij mij valt de stuttering vooral op bij Modern Warfare. Ik weet niet of dat aan de 5700XT ligt of aan Modern Warfare zelf. Vind het zelf heel vervelend, want het maakt Warzone op momenten onspeelbaar.

Tijdens een sessie VR heb ik verder geen problemen.
Alt-tab je veel? Ik kreeg een keer last van fps drops om de 2/3 seconden. Sindsdien alt-tab ik niet meer en heb ik het ook niet meer gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwdtje
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
MrWisent schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 08:40:
[...]

Alt-tab je veel? Ik kreeg een keer last van fps drops om de 2/3 seconden. Sindsdien alt-tab ik niet meer en heb ik het ook niet meer gekregen.
Thanks voor de tip, ik alt tab wel regelmatig idd haha.

Na een tijdje gespeeld te hebben zonder te alt tabben geen last meer gehad. Als je alt tabbed dan via instellingen even fullscreen borderless -> fullscreen truukje doen en dan blijft het ook werken.

:)

[ Voor 24% gewijzigd door kwdtje op 08-04-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
Al weer een nieuwe driver update zag ik net 20.4.1.
Pagina: 1 ... 24 ... 27 Laatste