Ik scrolde toevallig door dit forum heen en zag dat er mensen last hadden van geluid tijdens scrollen/video's/games. Heb lang niet alles gelezen maar deel even mijn ervaring hiermee.
Ik kom vanaf een GTX 560 TI en heb ca. een half jaar terug met een aanbieding een Reference RX5700 voor 300 euro kunnen kopen.
Een wereld van verschil in performance natuurlijk. Ik heb er gelijk een RX5700XT bios op geflashed en undervolt. Draait tot op de dag van vandaag super stabiel ook onder heavy load. Ik kon me zelfs niet storen aan het geluid van de blowerkoeler. Dat valt me namelijk reuze mee.
Waar ik me wel enorm aan irriteerde waren alle squicky (geef het een naam) geluidjes die mijn computer maakte tijdens scrollen, video's veranderende achtergronden en tijdens games. Bij elke verschillende mate van inspanning die de kaart moest leveren zong die op andere toonhoogte.
Had al vaker gelezen dat het ook aan de voeding kon liggen maar ik was er heilig van overtuigt dat het geluid uit de videokaart kwam. Op een dag was ik het zat en ben ik op onderzoek uit gegaan. Heb van een willekeurig A4tje een cone/ijshoorntje gevouwen en ben daarmee aan mijn oor gaan luisteren waar het nu precies vandaan kwam. Bleek toch gewoon mijn 12 jaar oude Coolermaster voeding te zijn (700W).
Ik heb met het gesnerp op proberen te lossen door beter te loadbalancen op verschillende rails van de voeding, maar het hielp allemaal niet. Heb de boel nog open gehad om hem vol te gooien met hot glue, maar zag er toch maar vanaf. Het idee dat bij opwarming continue lijmdampen vrijkomen leek me niet zo gezond.
Uiteindelijk een nieuwe voeding gekocht van seasonic met maar 1 rail en 650W en daarmee was het helemaal opgelost. Geen random gekke geluiden meer.
Mocht je het nooit gedaan hebben controleer even of het geluid wel echt van je videokaart komt.