Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PenguinEmperor
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 23-01 17:53
Maulwurfje schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:24:
[...]

AMD Wattman -> Beelscherm -> Schalen met GPU aan/uit zetten? Of schaamodus instelling aanpassen (centreren)?
Allebei geprobeerd, maar helaas pindakaas.
Ewivis schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:12:
Nou heb de gigabyte binnen. Prestaties tegenover mijn oude rx580: 90% meer fps gemiddeld. Had wat testen van tevoren gedaan :)

Ddu gebruikt bij het swappen trouwens.

Heb wel aantal keer al wat foutmeldingen gehad met shadow of the tombraider, pubg en borderlands 3 heeft wat microstutters, zelfs op very low(de fps zijn wel in orde).

Wordt niet te warm en hoor dat ding amper in mn R4 kast.

Hopelijk wordt de ondersteuning mbt drivers nog beter.
Ik zou meer verschik verwachten. De Vega 64 was al bijna 2x zo snel als een RX 480.
PenguinEmperor schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:22:
Heeft iemand anders dat programma's in lagere resolutions niet normaal worden weergegeven, maar in de linkerbovenhoek met zwarte balken beneden en rechts? Ik heb dit dus, en ook nog steeds na net opnieuw Windows helemaal schoon te hebben geinstalleerd.

Voorbeeld: https://imgur.com/hr9UbKN
Ja ik heb dit dus ook dacht dat het Trixx Boost was die dat verkeerd deed. (probeerde die scaling te gebruiken) GPU Scaling staat nu aan. Heb ook de opties zoals Full panel en Center getest maar die doen niets.

Misschien heeft de 19.9.2 het kapot gemaakt? ik heb het eerder niet getest.

Astennu wijzigde deze reactie 20-09-2019 03:22 (31%)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Mistacal
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-01 09:51
Ewivis schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:12:
Nou heb de gigabyte binnen. Prestaties tegenover mijn oude rx580: 90% meer fps gemiddeld. Had wat testen van tevoren gedaan :)

Ddu gebruikt bij het swappen trouwens.

Heb wel aantal keer al wat foutmeldingen gehad met shadow of the tombraider, pubg en borderlands 3 heeft wat microstutters, zelfs op very low(de fps zijn wel in orde).

Wordt niet te warm en hoor dat ding amper in mn R4 kast.

Hopelijk wordt de ondersteuning mbt drivers nog beter.
Dat is zeer netjes, neem aan dat je de XT hebt genomen?

__/`\__/`\__

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 23:47
Heeft iemand anders dat programma's in lagere resolutions niet normaal worden weergegeven, maar in de linkerbovenhoek met zwarte balken beneden en rechts? Ik heb dit dus, en ook nog steeds na net opnieuw Windows helemaal schoon te hebben geinstalleerd.

Ik heb het ook 1440p is met balken net als jouw foto.
1080p is geen probleem 4K ook niet .
Tijdje op 4K gegamed maar de 5700xt kan nog aardig mee vindt ik zelf.
Met de Vega vii heb ik het probleem niet .
Zal wel aan de driver liggen .

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

• Ewivis
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19:37
Mistacal schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 07:34:
[...]

Dat is zeer netjes, neem aan dat je de XT hebt genomen?
Heb de XT inderdaad. Gaming OC.
Heb relatief oude processor, 4670k @4.2ghz,(verder wil ie niet, tenzij ik de vcore heel hoog zet...). Wat ook betekent dat ik 16GB aan DDR3 geheugen heb op 1866mhz. Mogelijk dat ik die nog kan overklokken, de 5700XT ook nog iets.

Overzicht prestaties:

AMD Ryzen 5 3600@stock / 32GB@3600mhz / Gigabyte 5700 XT Gaming OC 8GB

• Iverke
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:47

Ik heb zelf ook schaling problemen. Wanneer ik schaling aanzet lijkt mij desktop resolutie mee te veranderen wanneer ik mijn game afsluit. (getest met csgo)

Ook lijkt mijn gpu niet zijn volledige kracht te laten zien. Pperformance lijkt eerder op mijn oude rx480 dan op wat het zou moeten zijn. Clocks in 'esports' games die weinig kracht vragen gaan niet hoger dan 800-900Mhz.

Alle mogelijke troubleshooting al geprobeerd, lijkt alsof chill geforceerd aanstaat.

Ook report aangemaakt bij AMD. Lijkt niet dat alle gebruikers hier problemen van ondervinden.

• satisf
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08-01 21:47
Iverke schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:21:
[...]

Ik heb zelf ook schaling problemen. Wanneer ik schaling aanzet lijkt mij desktop resolutie mee te veranderen wanneer ik mijn game afsluit. (getest met csgo)

Ook lijkt mijn gpu niet zijn volledige kracht te laten zien. Pperformance lijkt eerder op mijn oude rx480 dan op wat het zou moeten zijn. Clocks in 'esports' games die weinig kracht vragen gaan niet hoger dan 800-900Mhz.

Alle mogelijke troubleshooting al geprobeerd, lijkt alsof chill geforceerd aanstaat.

Ook report aangemaakt bij AMD. Lijkt niet dat alle gebruikers hier problemen van ondervinden.
Dit lijkt heel sterk op wat ik hier eerder had, heb je toevallig een 70Hz/75Hz monitor? BIj mij hielp het om die op 60Hz te zetten, alle problemen weg sindsdien. Het zou ook helpen om virtuele resoluties aan te maken, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.

• Maulwurfje
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 16:06
Iverke schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 10:21:
[...]
Herkenbaar. Ik speel Dragon Age Origins opnieuw en mijn RX 580 duikt soms ook in een lagere energie fase (<800-900 Mhz) waardoor framerate inkakt. Ik heb het niet in het begin en niet altijd. Zelf dacht dat alt-tab mogelijk een oorzaak kan zijn.

• Iverke
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:47
satisf schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:02:
[...]

Dit lijkt heel sterk op wat ik hier eerder had, heb je toevallig een 70Hz/75Hz monitor? BIj mij hielp het om die op 60Hz te zetten, alle problemen weg sindsdien. Het zou ook helpen om virtuele resoluties aan te maken, maar dat heb ik zelf niet geprobeerd.
Ik gebruik een 144 Hz ultrawide. Heb op 100,120 & 144 Hz getest maar dit gaf geen verschil. Vanavond nog eens proberen met VSR op 4k of dit beter gaat.

• Mistacal
Zoo, de pulse is weer terug en nu is de gigabyte niet meer leverbaar. Heerlijk... 😂

Nu tijdelijk een vega 56 gekocht want ja er moet wel gegamed worden.

__/`\__/`\__

Ewivis schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 08:34:
[...]

Heb de XT inderdaad. Gaming OC.
Heb relatief oude processor, 4670k @4.2ghz,(verder wil ie niet, tenzij ik de vcore heel hoog zet...). Wat ook betekent dat ik 16GB aan DDR3 geheugen heb op 1866mhz. Mogelijk dat ik die nog kan overklokken, de 5700XT ook nog iets.

Overzicht prestaties:
[Afbeelding: Prestaties]
Ik denk dat je CPU in games het probleem gaat worden. Die kan bij moderne games een bottelneck vormen. 4.2 is geen beste cpu. Daar heb je de silicon lottery verloren :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Zeer belangrijke teardown is zeer belangrijk. :P

Eigenlijk niet echt bijzonders. Presteert uitstekend, maar verder niks echt speciaals.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Ewivis
Astennu schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:40:
[...]

Ik denk dat je CPU in games het probleem gaat worden. Die kan bij moderne games een bottelneck vormen. 4.2 is geen beste cpu. Daar heb je de silicon lottery verloren :)
Klopt ja, is geen goede geweest. Er komt binnenkort(over paar maanden als de prijzen iets zijn gezakt) een Ryzen 3600 :) dus komt goed!

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20:55
Opgelost :)

Aquila wijzigde deze reactie 21-09-2019 09:31 (108%)

\\ XBOX // AMD \\ VoetbalShirtjes Topic // FC Bayern \\

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:11
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 11:48:
Zeer belangrijke teardown is zeer belangrijk. :P
[YouTube: Tear-Down: Nitro+ OC Sapphire RX 5700 XT - Thermal Design & Assembly]

Eigenlijk niet echt bijzonders. Presteert uitstekend, maar verder niks echt speciaals.
De Pulse met een groter koelblok :)

UNOX: The worst operating system

• Reiko
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23-01 00:31
Net mijn Red Devil bestelling geannuleerd dat ik ergens een maand geleden heb besteld. Nu opnieuw zoeken naar iets anders en toch komt die twijfel nu ook weer terug of ik niet beter voor de stabielere 2070S ga ipv de 5700 XT.
De keuze voor amd zou zoveel makkelijker zijn als je niet zoveel problemen leest.

3700X | X570 | 32GB 3466C16 | 2070S

Ewivis schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:10:
[...]

Klopt ja, is geen goede geweest. Er komt binnenkort(over paar maanden als de prijzen iets zijn gezakt) een Ryzen 3600 :) dus komt goed!
Ja mijn broertje heeft die stap ook gemaakt zeer mooie upgrade. En niet extreem duur gezien het oude spul ook nog iets waard was had je de helft van het bedrag al weer terug.

Reiko schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 12:44:
Net mijn Red Devil bestelling geannuleerd dat ik ergens een maand geleden heb besteld. Nu opnieuw zoeken naar iets anders en toch komt die twijfel nu ook weer terug of ik niet beter voor de stabielere 2070S ga ipv de 5700 XT.
De keuze voor amd zou zoveel makkelijker zijn als je niet zoveel problemen leest.
Ik heb er zelf niet veel problemen mee.
Ik heb hier een Pulse en een 50th Anni.

De Pulse mag eventueel weg mocht je interesse hebben.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:28

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Niet echt gerelateerd aan Navi... maar gezien ik altijd over Win 10 zeik:

Dus updates gewoon minimaal een half jaar uitstellen gezien ze niet meer fatsoenlijk testen bij MS.

Battle.net tag

• Mistacal
Ik kan het je niet kwalijk nemen hoor. Door mijn eigen domme fout niet goed gekeken naar de afmetingen en blijkt de 5700xt niet te passen, andere niet leverbaar. Tijdelijk een vega 56 en eigenlijk vind ik het nog helemaal niet zo erg. De vega blijkt geweldig te zijn om mee te overklokken dus heb er wel zin aan.

__/`\__/`\__

Mistacal schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 17:55:
[...]

Ik kan het je niet kwalijk nemen hoor. Door mijn eigen domme fout niet goed gekeken naar de afmetingen en blijkt de 5700xt niet te passen, andere niet leverbaar. Tijdelijk een vega 56 en eigenlijk vind ik het nog helemaal niet zo erg. De vega blijkt geweldig te zijn om mee te overklokken dus heb er wel zin aan.
Als stroomverbruik je niets uit maakt wel :P Maar je kan hem ook heel leuk undervolten. + prestaties zijn super. IMO is dit op dit moment de beste kaart die je 2e hands kan kopen.

• Mistacal
Astennu schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 01:37:
[...]

Als stroomverbruik je niets uit maakt wel :P Maar je kan hem ook heel leuk undervolten. + prestaties zijn super. IMO is dit op dit moment de beste kaart die je 2e hands kan kopen.
Ja dat zag ik ook voorbij komen inderdaad, 250% meer vermogen... heb hem nieuw gekocht. Misschien niet beste keuze qua prijs/prestatie maar ja.

Neemt niet weg dat ergens eind november de vega weer plaats gaat maken voor de 5700xt. Ondertussen hou ik dit topic nog in de gaten hoe het allemaal verloopt.

__/`\__/`\__

Mistacal schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 06:14:
[...]

Ja dat zag ik ook voorbij komen inderdaad, 250% meer vermogen... heb hem nieuw gekocht. Misschien niet beste keuze qua prijs/prestatie maar ja.

Neemt niet weg dat ergens eind november de vega weer plaats gaat maken voor de 5700xt. Ondertussen hou ik dit topic nog in de gaten hoe het allemaal verloopt.
Ligt er aan wat je betaald hebt. Want je hebt ze vrij cheap nieuw al hebben die vaak hynix geheugen en dat clock niet zo hoog. Dan kan je geen Vega 64 bios gebruiken. Met Samsung gaat dat wel.

• Mistacal
Astennu schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 09:28:
[...]

Ligt er aan wat je betaald hebt. Want je hebt ze vrij cheap nieuw al hebben die vaak hynix geheugen en dat clock niet zo hoog. Dan kan je geen Vega 64 bios gebruiken. Met Samsung gaat dat wel.
Heb in het vega topic gereageerd zodat het niet te veel of topic gaat hier

__/`\__/`\__

• Mistacal
https://nl.hardware.info/...-14-nog-voor-half-oktober

Dat wordt misschien nog wel leuk dat ik heb gewacht, wie weet!

Mistacal wijzigde deze reactie 22-09-2019 21:08 (23%)

__/`\__/`\__

• badnews.nl
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-01 20:33
Ik was al heel lang van plan mijn X61 Kraken te vervangen door een custom loop.
Vorige week alles besteld bij EKWB (icm met de back to school en verlaten mandje korting).

Ook gelijk mijn 5700xt 50th edition meegenomen in de loop. Ik weet dat het goedkoper is een niet FE te kopen met betere fans. Maar toch, dus mijn AMD ryzen 2700x en 5700XT worden nu door een slim 360 radiator gekoeld. Ik ben niet van plan veel te overklokken, mijn Ryzen draaide al 4300mhz op alle cores en daar ga ik niet mee spelen.

Maar de stilte is wel lekker, de 3x Vardar fans draaien op max 1150 rpm, pomp hoor je bijna niet. Alleen nog een oude case fan vervangen door een stillere en alles is fluiterstil.

En de resultaten zijn ook goed, nooit de 5700xt zo koel gehad.
Heb een paar keer superposition gedraaid om temperaturen te meten, die normaal met maximale fan tot ruim 90 graden kwamen.
Met mijn nieuwe loop is dit maximaal 72 graden op hotspot en 46 graden voor de GPU.

Ben er wel tevreden over, goed resultaat na een weekend klooien met hardtubes, heat guns, testruns voor lekkage..

• Fid3lity
  • Laatst online: 31-10-2019

Fid3lity

Spectre X

Yes, exact hetzelfde. Mijn display (3440 * 1440) deed het voorheen (driver 19.10.22) prima met in-game resolutie van 2560 * 1080, maar nu (driver 19.9.2) niet meer. Heb de driver enkel van een update voorzien om de Modern Warfare BETA eens te kunnen proberen. Exact hetzelfde probleem als dit Reddit draadje.

• WouterL
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 00:17
Gewoon doen en niet meer omkijken tot de prijs/kwaliteit verhouding écht in het voordeel uitvalt van AMD.
Ik zie het AMD graag goed doen met de Navi RX 5700xt. Maar afgezien van de reference modellen, zijn de aftermarkets gewoon simpelweg te duur om een geducht concurrent te zijn voor de RTX 2070S varianten. Mega jammer. Wellicht pushen goede driver updates de RX 5700xt dichterbij de rtx 2070S?

• Daletumxa
  • Laatst online: 21-01 15:27
Hier juist precies de tegen overgestelde ervaringen.

Eerst een 2070S, terug moeten sturen ivm gebreken. Nu naar de 5700 XT pulse voor meer dan 100 euro goedkoper, cyberport met coupons was binnen 5 dagen geleverd, en nu dezelfde FPS zonder andere negative dingen zoals BSOD's etc en het ding draait hier nu 2 weken.

Toegegeven nog niet geoc'd door puur tijd gebrek, al zal het in mijn geval toch meer een undervolt worden. Erg blij dat ik van kamp groen vertrokken ben, 100 euro is mij geen merk loyaliteit waard.

• Reiko
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23-01 00:31
Niets is probleemloos in hardware land maar als je minder problemen leest over een product dat met een tienvoud meer is verkocht, dan kan je wel vaststellen dat je minder kans op problemen hebt met geforce op dit moment.

Ik lees ook erg vaak de laatste weken van 5700XT gebruikers iets in de aard van "Alles draait probleemloos buiten dit en dat".

3700X | X570 | 32GB 3466C16 | 2070S

• Daletumxa
  • Laatst online: 21-01 15:27
Ow ongetwijfeld zullen er meer issues met drivers bij AMD zijn, ze zijn immers naar de nieuwe RDNA structuur overgestapt. Hoe goed je je drivers ook wil maken, een complete overhaul zal niet direct vlekkenloos werken - al ben ik zelf echt nog niets tegen gekomen. Mijn gameplay is tot nu toe beperkt gebleven tot Path of Exile/Anno1800/Gears 5, misschien heb ik mazzel gehad. Voor mij zijn de tijdelijke driver issues met een Witcher 3, gelijk zin om te spelen weer, bv wel die 100 euro waard.

Alleen tienvoud? De 2070S is echt geen tienvoud meer verkocht, de 2070S heeft een lichte voorsprong voor als ik zo heel kort naar de mindfactory verkopen kijk. Dat met de heel beperkte beschikbaarheid van de 5700XT de eerste maand vind ik dat nog verrassend - 2070S was toch beter verkrijgbaar.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:28

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Reiko schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:00:
Niets is probleemloos in hardware land maar als je minder problemen leest over een product dat met een tienvoud meer is verkocht, dan kan je wel vaststellen dat je minder kans op problemen hebt met geforce op dit moment.

Ik lees ook erg vaak de laatste weken van 5700XT gebruikers iets in de aard van "Alles draait probleemloos buiten dit en dat".
Volgens mij ligt het dit keer meer aan Windows 10 1903 dit keer dan aan AMD. Gezien ik de laatste 10 jaar geen driver problemen meer heb gehad met AMD.
Het moment dat ik problemen kreeg was de dag na de 1903 update en dat begon met mijn Vega64 kaart en nu met de 5700XT kaart (hoewel ik die heb gefixed).

Battle.net tag

Dit lijken tot nu toe meer op de vervangers van Polaris en niet een model boven de 5700 XT.
Dus eerder een RX 5600 (XT) en een 5400 serie.
Sp3ci3s8472 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:51:
[...]

Volgens mij ligt het dit keer meer aan Windows 10 1903 dit keer dan aan AMD. Gezien ik de laatste 10 jaar geen driver problemen meer heb gehad met AMD.
Het moment dat ik problemen kreeg was de dag na de 1903 update en dat begon met mijn Vega64 kaart en nu met de 5700XT kaart (hoewel ik die heb gefixed).
Die grotere updates willen ook nog wel eens roet in het eten gooien. Maar RDNA is ook nog erg nieuw. Je merkt wel verschil tussen Vega en Navi qua hoe volwassen de drivers zijn. Maar het wordt steeds beter. 19.9.2 draait hier erg goed. Wattman werkt ook stabiel dat was voorheen vooral het ding waar ik last van had.

Astennu wijzigde deze reactie 23-09-2019 13:01 (46%)

• PenguinEmperor
Tja jongens, laat ik het zo zeggen. Als je nu een navi koopt moet je wel een beetje een enthousiasteling zijn, een beetje geduld hebben en het niet erg vinden om te troubleshooten.

Maar zou ik mijn vrouw, die helemaal geen zin heeft in gezeur en gewoon zonder problemen haar spellen wil spelen, deze kaart aanraden? Op dit moment echt niet.
PenguinEmperor schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:41:
Tja jongens, laat ik het zo zeggen. Als je nu een navi koopt moet je wel een beetje een enthousiasteling zijn, een beetje geduld hebben en het niet erg vinden om te troubleshooten.

Maar zou ik mijn vrouw, die helemaal geen zin heeft in gezeur en gewoon zonder problemen haar spellen wil spelen, deze kaart aanraden? Op dit moment echt niet.
Tja ik ervaar die problemen zelf dus helemaal niet. Alle games die ik speel werken zonder problemen. De enige "issues" die ik heb zijn oc gerelateerd. Dat doen de meeste mensen niet. En zo wel dan weet je dat je meer problemen kan verwachten dan normaal dat is inherent aan overclocken.
Dus ik denk dat het er heel erg van af hangt wat iemand speelt of dat een issue is.

Zolang de games die die persoon speelt gewoon goed draaien kan je het prima aanraden.
Ook met nVidia kaarten kun je issues hebben. Ja die architectuur is wat ouder dus die drivers zijn nu wat verder maar ook daar kan er een rotte drive update tussen zit die dingen sloopt.

Ik denk dat je daar ook mensen tegen zal komen met problemen ondanks die kaarten ouder zijn. Mensen met issues zullen zich eerder melden dan mensen waar alles vlekkeloos werkt.

• Mistacal
Astennu schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:58:
[...]

Dit lijken tot nu toe meer op de vervangers van Polaris en niet een model boven de 5700 XT.
Dus eerder een RX 5600 (XT) en een 5400 serie.
Het is inderdaad even afwachten, hoor beide verhalen. We zullen het zien

__/`\__/`\__

• picobob
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 30-12-2019
Fid3lity schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:13:
[...]

Yes, exact hetzelfde. Mijn display (3440 * 1440) deed het voorheen (driver 19.10.22) prima met in-game resolutie van 2560 * 1080, maar nu (driver 19.9.2) niet meer. Heb de driver enkel van een update voorzien om de Modern Warfare BETA eens te kunnen proberen. Exact hetzelfde probleem als dit Reddit draadje.
Bij mij een vergelijkbaar probleem, bij mijn 100hz 3440 * 1440 scherm. Een custom resolutie aanmaken lukte met de oude drivers wel met CVT voor timings. Na een fresh install krijg ik gelijk een zwart scherm als ik probeer de resolutie aan te maken.
picobob schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:35:
[...]

Bij mij een vergelijkbaar probleem, bij mijn 100hz 3440 * 1440 scherm. Een custom resolutie aanmaken lukte met de oude drivers wel met CVT voor timings. Na een fresh install krijg ik gelijk een zwart scherm als ik probeer de resolutie aan te maken.
Ik denk dat je voor lagere resoluties gewoon een oudere driver moet pakken zoals de 19.8.2.
En voor nu misschien bug report insturen zodat AMD het weer recht kan zetten in de 19.10 drivers. (als ze niet al een fix hebben die bij de volgende release uit gaat komen).

Edit: Ik heb net voor de zekerheid maar even een bug report ingestuurd.

Astennu wijzigde deze reactie 23-09-2019 14:44 (11%)

• PenguinEmperor
Astennu schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:50:
[...]

Tja ik ervaar die problemen zelf dus helemaal niet. Alle games die ik speel werken zonder problemen. De enige "issues" die ik heb zijn oc gerelateerd.
Tja, maar mijn vrouw zit naast mij, kijkt naar mijn scherm en ziet dit: https://imgur.com/hr9UbKN, en schudt meewarig haar hoofd. En dat heeft niets met overclocken te maken. En dan kan je naar een andere driver maar dan moet je wel hardware acceleration uitzetten etc.

Nu kun je me wel een enorme zeur vinden, maar ik ben dus wel een enthousiasteling die met dit soort dingen kan leven. Maar wil AMD de markt echt veroveren dan moet dit beter.
PenguinEmperor schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:47:
[...]

Tja, maar mijn vrouw zit naast mij, kijkt naar mijn scherm en ziet dit: https://imgur.com/hr9UbKN, en schudt meewarig haar hoofd. En dat heeft niets met overclocken te maken. En dan kan je naar een andere driver maar dan moet je wel hardware acceleration uitzetten etc.

Nu kun je me wel een enorme zeur vinden, maar ik ben dus wel een enthousiasteling die met dit soort dingen kan leven. Maar wil AMD de markt echt veroveren dan moet dit beter.
Maar waarom wil je een lagere resolutie gebruiken? Ik bedoel de 5700 XT is een kaart welke 1440P prima aan kan dus waarom zou je dan bv 1080p willen draaien?
Je kan alleen CAS niet gebruiken maar dat is alleen een issue als je nu een 4K scherm gebruikt. (maar ook dan kan je gewoon kiezen om dan even 4K medium/high te draaien ipv Ultra)

Dus alleen voor mensen met een 4K / 5K scherm is dit momenteel even een issue.
Zo iets soortlijks kan bij nvidia ook gebeuren. Nieuwe driver en iets wat dan ineens stuk gaat. Of MS patch en er gaat iets stuk.

Het is gewoon jammer dat de driver die de hardware acceletation issues oplost dit kapot gemaakt heeft. Maar de 19.7.2 drivers waren hier altijd stabiel ook met internet browsers en games en andere resoluties.
Wattman was daar alleen wat buggy maar als je geen OC gebruikt heb je daar geen last van.

Astennu wijzigde deze reactie 23-09-2019 15:01 (3%)

Mistacal schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:07:
[...]

Het is inderdaad even afwachten, hoor beide verhalen. We zullen het zien
nieuws: HP-pc's met Radeon 5300XT en B550-chipset verschijnen online

Nieuwe indicatie.

• Aquila
Is het werkelijk zo dat MSI Afterburner voor problemen zorgt in zijn algeheel bij de 5700xt?
Zie het veel voorbij komen in verschillende topics op het internet. Want ik gebruik het programma graag.

Aquila wijzigde deze reactie 23-09-2019 15:06 (3%)

Aquila schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:06:
Is het werkelijk zo dat MSI Afterburner voor problemen zorgt in zijn algeheel bij de 5700xt?
Zie het veel voorbij komen in verschillende topics op het internet. Want ik gebruik het programma graag.
Ik heb in het verleden super vaak rare dingen door MSI afterburner gehad. Dus als het even kan gebruik ik die liever niet :P Dus het zou mij niets verbazen.

Waarvoor wil je afterburner gebruiken? Ik vind Wattman zelf veel prettiger en je kan er meer mee dan met afterburner.

• Mistacal
}:O Dat schema eronder verklaart voor mij een heleboel op compubase.de, daarvoor dank
Astennu schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:09:
[...]

Ik heb in het verleden super vaak rare dingen door MSI afterburner gehad. Dus als het even kan gebruik ik die liever niet :P Dus het zou mij niets verbazen.

Waarvoor wil je afterburner gebruiken? Ik vind Wattman zelf veel prettiger en je kan er meer mee dan met afterburner.
Ik gebruik WattTool, die vind ik dan weer net wat fijner. Geen idee trouwens of die met Navi werkt, wel met Vega en Polaris. Anders misschien MPT, ?

https://www.igorslab.medi...nd-overclocking-software/

Mistacal wijzigde deze reactie 23-09-2019 15:18 (10%)

__/`\__/`\__

• Aquila
Astennu schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:09:
[...]

Ik gebruik momenteel nog altijd mijn vertrouwde logitech g15 waarmee ik de temps etc in de gaten kan houden. Dat vind ik wel fijn, maar inmiddels heb ik door de jaren wat kennis laten vergaan dus geen idee wat de alternatieven zijn of wat er in de driver zelf te vinden is.

Alleen ben ik flink gaan zoeken vanwege stuttering problemen. En daar kwam wel vaak in voor de MSI Afterburner uitschakelen wel een van de verstandige dingen is om te doen. Ik probeer links en rechts zelf een hoop uit, maar het verschil is vaak nihil.
Ondertussen heb ik een hele boel dingen gelezen, maar ik kom er niet helemaal wijs uit.
Ik heb de stutteringen in bijv. Battlefield V, Metro Exodus en in Modern Warfare 2.
Lijkt me geen performance issue, dus misschien even op drivers wachten?

@Mistacal
Ik zal het eens checken als ik thuis ben! :)

Mistacal schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:16:
[...]

}:O Dat schema eronder verklaart voor mij een heleboel op compubase.de, daarvoor dank

[...]

Ik gebruik WattTool, die vind ik dan weer net wat fijner. Geen idee trouwens of die met Navi werkt, wel met Vega en Polaris. Anders misschien MPT, ?

https://www.igorslab.medi...nd-overclocking-software/
Ja die morepower tool werkt. Echter kan je daar niet alles wat je met Wattman kan. Sommige dingen kan je daar juist die je niet met Wattman kan maar andersom ook. Bv max clock target instellen van je voltage. En hoe stijl die curve omhoog gaat ook niet. En dat zijn toch weer dingen waar je wat extra MHz uit je GPU kan persen. Dus ik gebruik nu een combinatie van de morepower tool en wattman voor de optimale "OC/UV".

Aquila schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:24:
[...]

Ik gebruik momenteel nog altijd mijn vertrouwde logitech g15 waarmee ik de temps etc in de gaten kan houden. Dat vind ik wel fijn, maar inmiddels heb ik door de jaren wat kennis laten vergaan dus geen idee wat de alternatieven zijn of wat er in de driver zelf te vinden is.

Alleen ben ik flink gaan zoeken vanwege stuttering problemen. En daar kwam wel vaak in voor de MSI Afterburner uitschakelen wel een van de verstandige dingen is om te doen. Ik probeer links en rechts zelf een hoop uit, maar het verschil is vaak nihil.
Ondertussen heb ik een hele boel dingen gelezen, maar ik kom er niet helemaal wijs uit.
Ik heb de stutteringen in bijv. Battlefield V, Metro Exodus en in Modern Warfare 2.
Lijkt me geen performance issue, dus misschien even op drivers wachten?

@Mistacal
Ik zal het eens checken als ik thuis ben! :)
Ah ja dat is lang gelezen. Die heb ik ook nog gehad.
Stuttering merk ik ook met Afterburner. Met Wattman en AMD Link niet. Dus er gaat iets niet lekker als sommige tools uitlezen waar je framedrops door krijgt.

Bij mij was de oplossing GPU-Z niet gebruiken en alles was ineens weer super soepel. AMD link werkt wel dus als je het prettig vind wel GPU stats te zien gewoon je telefoon onder je scherm neer zetten. Dat doe ik nu. Vind ik nog prettiger dan wat die G15 toen de tijd kon weer geven. (meer nuttige data).

Maar voor het loggen vind ik GPU-Z wel prettig. En dan heb ook een mooie tool om de logs weer te geven. Weet niet of je met AMD link of afterburner ok kan loggen naar een file. Dan kan je in Excel nog wel wat maken.

Astennu wijzigde deze reactie 23-09-2019 15:29 (6%)

• Mistacal
Astennu schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:28:
[...]

Bij mij was de oplossing GPU-Z niet gebruiken en alles was ineens weer super soepel. AMD link werkt wel dus als je het prettig vind wel GPU stats te zien gewoon je telefoon onder je scherm neer zetten. Dat doe ik nu. Vind ik nog prettiger dan wat die G15 toen de tijd kon weer geven. (meer nuttige data).
Off-topic: Hmmm... AMD link op raspberry pi misschien met een 2e scherm? Of nog meer stats die daarop kunnen draaien?

__/`\__/`\__

Mistacal schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:59:
[...]

Off-topic: Hmmm... AMD link op raspberry pi misschien met een 2e scherm? Of nog meer stats die daarop kunnen draaien?
Als je daar Android apps op kan draaien kan dat zeker. Of een oude android telefoon gebruiken die nog in de kast ligt.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor Polaris rebrands ja. :P

Op het moment zijn de Radeon 520 en 530 nog oude 28nm GCN chips voor OEM systemen. Daarboven staat Lexa/Polaris 12 voor RX540/550. Die chips zijn 103mm2 en ondersteunen maximaal 4GB GDDR5. Ze zijn voor moderne maatstaven extreem kleine GPU's. Ze worden geproduceerd op 14nm van GoFlo wat tegenwoordig geen leading node meer is. Wafers zullen dus een stuk goedkoper zijn geworden. GoFlo zit waarschijnlijk ook nog eens in een afhankelijkheidsrelatie wat de prijzen verder zal drukken. Financieel gaat het gewoon slecht met GoFlo.

AMD koopt ondertussen heel wat. Polaris 10/20 zal EOL gaan, Polaris 30 ook, maar Vega 10 denk ik niet en zowel Zen 1 als Zen+ denk ik ook niet. Vega 10 wordt op het moment gekocht door Google voor Stadia en die zullen lange termijn beschikbaarheid eisen. Zen 1 kan je gebruiken voor goedkopere Epyc, TR en Ryzen SKU's en Zen+ voor goedkope TR en Ryzen SKU's. Dat is wederom een stukje beschikbaarheid voor grote klanten. Je kan om deze reden nog steeds Kaby Lake krijgen en tot redelijk recent zelfs Haswell. Intel produceerde die chips gewoon nog voor OEM klanten en er kwamen ook wel voorraden beschikbaar in het detailkanaal. Aangezien AMD eens wat te bieden heeft en er ook vraag naar is, zal de productie denk ik niet zomaar stoppen. Zeker niet als de chips toch relatief goedkoop zijn. Buiten de westerse wereld leven ook nog miljarden mensen die het beste van het beste niet kunnen betalen. Daar is een Zen 1 of Zen+ gewoon uitstekend voor.

Het is dan ook nog eens een HP OEM doos voor een voor OEM dozen niet extreme prijs. Ik verwacht echt niet iets geweldigs. Er zit een 512GB SSD in, dat is al luxe voor een OEM doos. Ik zie echt geen ruimte voor een videokaart die ook echt meerwaarde bied over de APU. Waarom je dan precies die videokaart erin hebt zitten? Tja HP zal wel meer denken te kunnen vragen dan die chip kost.

Als laatste rest de vraag wat AMD precies te winnen heeft met het maken van een zeer kleine RDNA chip? De markt voor dit soort losse videokaarten is morsdood. Ze zijn nauwelijks sneller dan een APU/IGP en om dan zo'n chip te gaan maken op het zeer dure 7nm zie ik niet gebeuren. Ik kan het in ieder geval niet rationaliseren waarom AMD een dergelijke chip zou willen ontwerpen. Kijk naar Nvidia. Die dekken dit segment af met de zeer matige GT1030 en de GT 730. Dat is Kepler. Er is geen kleine Turing en daar is een reden voor. Er is geen vraag naar.

Conclusie: Ik denk Polaris 12 rebrands. Goedkoop, past binnen specificaties, past binnen bedrijfsstrategie van AMD en HP zie ik ook niet iets innovatiefs leveren voor €699. :z

Maar ik denk nog steeds dat Navi 14 een 24CU zal zijn met denk ik toch GDDR6. Potentieel de cut down met een gereduceerde geheugenbus naar 192bit en 6GB i.p.v 8GB. Navi 12 denk ik toch iets groters. Ik zie gewoon echt de rationeel niet vanuit AMD om twee kleinere chips dan Navi 10 te maken. Zeker niet nadat Lisa Su heeft gezegd dat ze zeer competitief zouden zijn in alle GPU segmenten. Ze zit al jaren te azen op de hoge marge, high end producten en dan zou de eerste ronde van RDNA bij Navi 10 blijven? Nee, voorlopig geloof ik daar niks van. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:44:
[...]

Voor Polaris rebrands ja. :P

Op het moment zijn de Radeon 520 en 530 nog oude 28nm GCN chips voor OEM systemen. Daarboven staat Lexa/Polaris 12 voor RX540/550. Die chips zijn 103mm2 en ondersteunen maximaal 4GB GDDR5. Ze zijn voor moderne maatstaven extreem kleine GPU's. Ze worden geproduceerd op 14nm van GoFlo wat tegenwoordig geen leading node meer is. Wafers zullen dus een stuk goedkoper zijn geworden. GoFlo zit waarschijnlijk ook nog eens in een afhankelijkheidsrelatie wat de prijzen verder zal drukken. Financieel gaat het gewoon slecht met GoFlo.

AMD koopt ondertussen heel wat. Polaris 10/20 zal EOL gaan, Polaris 30 ook, maar Vega 10 denk ik niet en zowel Zen 1 als Zen+ denk ik ook niet. Vega 10 wordt op het moment gekocht door Google voor Stadia en die zullen lange termijn beschikbaarheid eisen. Zen 1 kan je gebruiken voor goedkopere Epyc, TR en Ryzen SKU's en Zen+ voor goedkope TR en Ryzen SKU's. Dat is wederom een stukje beschikbaarheid voor grote klanten. Je kan om deze reden nog steeds Kaby Lake krijgen en tot redelijk recent zelfs Haswell. Intel produceerde die chips gewoon nog voor OEM klanten en er kwamen ook wel voorraden beschikbaar in het detailkanaal. Aangezien AMD eens wat te bieden heeft en er ook vraag naar is, zal de productie denk ik niet zomaar stoppen. Zeker niet als de chips toch relatief goedkoop zijn. Buiten de westerse wereld leven ook nog miljarden mensen die het beste van het beste niet kunnen betalen. Daar is een Zen 1 of Zen+ gewoon uitstekend voor.

Het is dan ook nog eens een HP OEM doos voor een voor OEM dozen niet extreme prijs. Ik verwacht echt niet iets geweldigs. Er zit een 512GB SSD in, dat is al luxe voor een OEM doos. Ik zie echt geen ruimte voor een videokaart die ook echt meerwaarde bied over de APU. Waarom je dan precies die videokaart erin hebt zitten? Tja HP zal wel meer denken te kunnen vragen dan die chip kost.

Als laatste rest de vraag wat AMD precies te winnen heeft met het maken van een zeer kleine RDNA chip? De markt voor dit soort losse videokaarten is morsdood. Ze zijn nauwelijks sneller dan een APU/IGP en om dan zo'n chip te gaan maken op het zeer dure 7nm zie ik niet gebeuren. Ik kan het in ieder geval niet rationaliseren waarom AMD een dergelijke chip zou willen ontwerpen. Kijk naar Nvidia. Die dekken dit segment af met de zeer matige GT1030 en de GT 730. Dat is Kepler. Er is geen kleine Turing en daar is een reden voor. Er is geen vraag naar.

Conclusie: Ik denk Polaris 12 rebrands. Goedkoop, past binnen specificaties, past binnen bedrijfsstrategie van AMD en HP zie ik ook niet iets innovatiefs leveren voor €699. :z

Maar ik denk nog steeds dat Navi 14 een 24CU zal zijn met denk ik toch GDDR6. Potentieel de cut down met een gereduceerde geheugenbus naar 192bit en 6GB i.p.v 8GB. Navi 12 denk ik toch iets groters. Ik zie gewoon echt de rationeel niet vanuit AMD om twee kleinere chips dan Navi 10 te maken. Zeker niet nadat Lisa Su heeft gezegd dat ze zeer competitief zouden zijn in alle GPU segmenten. Ze zit al jaren te azen op de hoge marge, high end producten en dan zou de eerste ronde van RDNA bij Navi 10 blijven? Nee, voorlopig geloof ik daar niks van. ;)
Goed verhaal, lekker kort ook wel :P

Concluderend, navi 12 wordt richting de 5800

__/`\__/`\__

• Aquila
Astennu schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:28:
[...]

Ah ja dat is lang gelezen. Die heb ik ook nog gehad.
Stuttering merk ik ook met Afterburner. Met Wattman en AMD Link niet. Dus er gaat iets niet lekker als sommige tools uitlezen waar je framedrops door krijgt.

Maar voor het loggen vind ik GPU-Z wel prettig. En dan heb ook een mooie tool om de logs weer te geven. Weet niet of je met AMD link of afterburner ok kan loggen naar een file. Dan kan je in Excel nog wel wat maken.
Ik ga ook even zorgen dat ik die AMD link werkend krijg :)

Ondertussen wat dingetjes geprobeerd. Afterburner verwijdert en free sync uitgezet, modern warfare 2 en Metro lijken positief te reageren. Alleen krijg ik steeds een streep boven in mij scherm, flikkeren en zwart.
Dat was ik toen straks vergeten bij te voegen. Bekend bij iemand?

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mistacal schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:14:
[...]

Goed verhaal, lekker kort ook wel :P
Kort en bondig wordt zwaar onderschat. :+
Concluderend, navi 12 wordt richting de 5800
Dat denk en hoop ik toch echt. Zeker als Navi 14 dus 24CU's is. Een 32CU of 28CU chip slaat dan echt nergens op. Zeker 32CU zou vreemd zijn omdat je dat makkelijk ook kan doen met Navi 10.

Aquila schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:14:
[...]

Ik ga ook even zorgen dat ik die AMD link werkend krijg :)

Ondertussen wat dingetjes geprobeerd. Afterburner verwijdert en free sync uitgezet, modern warfare 2 en Metro lijken positief te reageren. Alleen krijg ik steeds een streep boven in mij scherm, flikkeren en zwart.
Dat was ik toen straks vergeten bij te voegen. Bekend bij iemand?
Heb je nog een OC/UV op de kaart zitten? zwart flikkersn heb ik bij instabiele mem OC's gezien.
Anders misschien alles goed verwijderen. DDU er over en dan drivers opnieuw installeren kijken of het dan weg is.

Kan je een foto van die streep op het scherm maken?

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Eindelijk ook de vervanging van mijn RX 470 binnen, de Red Dragon 5700 XT voor een redelijke prijs op Amazon kunnen scoren aangezien de non XT veel te duur is momenteel. Silent BIOS aan en (volgens GPU-Z) op 190W full load. Wel zo fijn met een klein kastje (vandaar ook een 2 slot kaart).
Nieuwste AMD driver draaide al, 470 eruit, 5700 erin, 0 problemen. Video acceleratie in Edge dev werkt prima, SOTTR op 1440p@~75fps hoogste setting helemaal mooi :) En stiller dan de 470. Blije AMD gebruiker hier.

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:14
PenguinEmperor schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:47:
[...]

Zelfs al doet AMD alles goed, zullen mensen nog steeds iets vinden om over te zeuren.

• PenguinEmperor
bluebear schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 04:28:
[...]

Zelfs al doet AMD alles goed, zullen mensen nog steeds iets vinden om over te zeuren.
Daar gaat het niet om. Ja, sommige mensen zijn altijd anti-AMD en zullen toch nooit een AMD kaart kopen. Klopt. Maar nu je heb je dus mensen die echt twijfelen, een beetje rond kijken, en dan uiteindelijk toch weer voor Nvidia kaarten gaan. En dat is gewoon jammer.

Maar goed, ik zal er over ophouden, want ik denk dat ik mijn punt nu wel gemaakt heb.

• Aquila
Astennu schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:31:
[...]

Heb je nog een OC/UV op de kaart zitten? zwart flikkersn heb ik bij instabiele mem OC's gezien.
Anders misschien alles goed verwijderen. DDU er over en dan drivers opnieuw installeren kijken of het dan weg is.

Kan je een foto van die streep op het scherm maken?
Ik ga er proberen een foto van te maken!
De kaart waar het om draait is een Asus Strix OC, dus die heeft een factory overclock. Defect kaartje anders?

PenguinEmperor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:09:
[...]

Daar gaat het niet om. Ja, sommige mensen zijn altijd anti-AMD en zullen toch nooit een AMD kaart kopen. Klopt. Maar nu je heb je dus mensen die echt twijfelen, een beetje rond kijken, en dan uiteindelijk toch weer voor Nvidia kaarten gaan. En dat is gewoon jammer.

Maar goed, ik zal er over ophouden, want ik denk dat ik mijn punt nu wel gemaakt heb.
Het klopt dat als je overstapt van nVidia naar AMD en dan dat soort dingen tegen komt je wel even zo zit te kijken van uhh dat had ik eerst niet.
Idem als je het leest en je aan het twijfelen was.

Zou beter zijn als drivers vanaf dag1 bug vrij zijn. Maar dat lijkt steeds moeilijker te worden. Operating systems, Games, Ander soort software ze kennen vandaag de dag veel al day1 patches of in ieder geval in de week / maand er na.

Maar ik snap je punt inderdaad heel goed. Ik denk ook wel dat AMD er wat meer tijd in had mogen steken met als met Radeon VII. Hopelijk gaat een deel van het geld wat nu binnenkomt ook weer naar het driver ontwikkel team en kunnen ze wat meer mensen aan nemen om dit soort issues @ launch te verminderen.
Aquila schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:35:
[...]

Ik ga er proberen een foto van te maken!
De kaart waar het om draait is een Asus Strix OC, dus die heeft een factory overclock. Defect kaartje anders?
Kan altijd een keer gebeuren. Memory wordt tot nu toe niet out of the box overclocked dus als die flashes daar vandaan komen is dat wel apart. Je kan een keer met max fan speed testen of het dan weg gaat dan blijft het geheugen veel koeler. Maar als het dan weg gaat zou ik hem om laten ruilen.

Astennu wijzigde deze reactie 24-09-2019 08:47 (18%)

• Aquila
I@Astennu
Standaard staat de fan vrij laag vind ik zelf. Het gaat tegen de 80 graden aan. Met MSI Afterburner ging die max tot 70. Dat ga ik dus even via control panel aanpassen en dan kijken hoe het reageert met een koelere kaart.

Wat is eigenlijk de max temp die gezond is voor zo’n videokaart?

https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body
Worden ook al een aantal dingen aangegeven over free-sync en afterburner.

Aquila wijzigde deze reactie 24-09-2019 09:09 (45%)

• Mistacal
Iemand al zijn standaard 5700 geflashed naar een XT? Even uit nieuwsgierigheid..

__/`\__/`\__

Aquila schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:03:
I@Astennu
Standaard staat de fan vrij laag vind ik zelf. Het gaat tegen de 80 graden aan. Met MSI Afterburner ging die max tot 70. Dat ga ik dus even via control panel aanpassen en dan kijken hoe het reageert met een koelere kaart.

Wat is eigenlijk de max temp die gezond is voor zo’n videokaart?

https://www.reddit.com/r/...um=&utm_content=post_body
Worden ook al een aantal dingen aangegeven over free-sync en afterburner.
De reference kaart gaat tot 109 in sommige gevallen (voor junction temp) en dat mag ook daar na clock hij terug. GDDR6 mag 95 halen vrm 120+ (dacht 150c max)

Freesync werkt hier prima. Wel stuttering issued gehad door gpu-z maar gebruik nu gewoon amd link.

Mistacal schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 09:38:
Iemand al zijn standaard 5700 geflashed naar een XT? Even uit nieuwsgierigheid..
Nope kon geen goedkope 2e hands 5700 krijgen om het te testen. Maar opzich heb je geen flash nodig je kan de more power tool ook gebruiken voor hetzelfde effect gewoon de waardes van de XT over nemen. Clock limits verhogen werkt op de XT prima dus zal op de 5700 ook wel werken.

• Mistacal
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:16:
[...]

Nope kon geen goedkope 2e hands 5700 krijgen om het te testen. Maar opzich heb je geen flash nodig je kan de more power tool ook gebruiken voor hetzelfde effect gewoon de waardes van de XT over nemen. Clock limits verhogen werkt op de XT prima dus zal op de 5700 ook wel werken.
Nja zo ver ik kan lezen werkt dat dus niet vanwege de limieten in de bios. Ik dacht ik gooi het er maar even uit

[img]https://ibb.co/9bthxpQ]https://i.ibb.co/Mc6fzgF/chart.png

__/`\__/`\__

Mistacal schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:41:
[...]

Nja zo ver ik kan lezen werkt dat dus niet vanwege de limieten in de bios. Ik dacht ik gooi het er maar even uit

[img]https://ibb.co/9bthxpQ][Afbeelding]
De XT heeft ook limieten in de bios namelijk 180 watt en 2150MHz clocks.
De 50th anni heeft 188 watt en 2200 MHz en memory 950.

Bij de XT heb ik er met die more power tool gewoon 2400 core en 1100 Memory van kunnen maken en daar na kon ik hem ook hoger zetten. Zelfde geld voor Power als ik die hoger zet werk dat ook.

Je moet wel rebooten na dat je die tool ingesteld hebt en die settings saved hebt. Maar dit werkt volgens mij ook gewoon op een non XT. Die more power tool omzeilt de bios waardes en limieten.

Hij wordt nooit zo snel als een XT want dat komt door de shader counts. Je kan een 5700 niet volledig unlocken naar een XT je kan alleen zorgen dat hij dezelfde power limits, voltages en clock limits krijgt als een XT. Dit was bij Vega 56 hetzelfde. Het prestatie verschil wat je over houd komt door het verschil in shaders 2304 vs 2560.
In het geval van Vega was het verschil in prestaties maar klein 1-8% maar meestal meer +-2-3 omdat de shaders niet allesmaal actief gehouden konden worden. RDNA kan dit beter dus daar zie je betere scaling met meer shaders.

Astennu wijzigde deze reactie 24-09-2019 11:00 (24%)

• Mistacal
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:56:
[...]

De XT heeft ook limieten in de bios namelijk 180 watt en 2150MHz clocks.
De 50th anni heeft 188 watt en 2200 MHz en memory 950.

Bij de XT heb ik er met die more power tool gewoon 2400 core en 1100 Memory van kunnen maken en daar na kon ik hem ook hoger zetten. Zelfde geld voor Power als ik die hoger zet werk dat ook.

Je moet wel rebooten na dat je die tool ingesteld hebt en die settings saved hebt. Maar dit werkt volgens mij ook gewoon op een non XT. Die more power tool omzeilt de bios waardes en limieten.
Dan zou het wel moeten kunnen inderaad. Ik zie daarvoor echter niets over (of ik lees ervoerheen) bij Guru3D

__/`\__/`\__

• geemfriek
  • Laatst online: 13:52
Gisteren een Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC besteld, deze is precies nog redelijk goed leverbaar en lees toch overal dat die vrij goed presteert (vergelijkbaar met Sapphire Pulse, maar zonder dual BIOS)

Nog mensen met ervaringen met deze kaart?
Mistacal schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:58:
[...]

Dan zou het wel moeten kunnen inderaad. Ik zie daarvoor echter niets over (of ik lees ervoerheen) bij Guru3D
Ik heb nog wat meer info aan mijn post toegevoegd.
Veel websites hebben het nog niet getest. Ik heb het wel getest met de XT. De 5700 had ik al niet meer.
Maar gezien hoe het werkt ga ik er van uit dat het ook met een 5700 werkt.
geemfriek schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:58:
Gisteren een Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC besteld, deze is precies nog redelijk goed leverbaar en lees toch overal dat die vrij goed presteert (vergelijkbaar met Sapphire Pulse, maar zonder dual BIOS)

Er zijn hier idd een aantal mensen met die kaart. Prestaties en geluid productie is prima. So far zijn er geen issues mee.

• Ewivis
geemfriek schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:58:

Ik heb hem! Geen specifieke issues ermee. Merk nog wel dat ik persoonlijk iets smoother gameplay had verwacht. Toch redelijk wat haperingen nog hier en daar. Of dat de 5700 XT is weet ik niet. Maar met mijn RX580 had ik daar geen last van (wel weer last van minder hoge FPS :P )

Ewivis schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:04:
[...]

Ik heb hem! Geen specifieke issues ermee. Merk nog wel dat ik persoonlijk iets smoother gameplay had verwacht. Toch redelijk wat haperingen nog hier en daar. Of dat de 5700 XT is weet ik niet. Maar met mijn RX580 had ik daar geen last van (wel weer last van minder hoge FPS :P )
Heb je monitoring tools of iets op de achtergrond open? Want toen kreeg ik haperingen als ik die uit zet is het echt butter smooth.

• Ewivis
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 11:17:
[...]

Heb je monitoring tools of iets op de achtergrond open? Want toen kreeg ik haperingen als ik die uit zet is het echt butter smooth.
Ja dat heb ik inderdaad en heb inderdaad ook vernomen dat deze allemaal uit moeten staan. Dat heb ik nog niet getest. Ga ik nog doen van de week. Ben benieuwd :)

• Korvaag
@Ewivis
Bij mij krijg ik ook rare dips als ik die enhanced refresh rate aan heb staan (of hoe heet dat.. iets met enhanced). Als ik de drivers gewoon compleet default hou na installatie werkt het voor mij het beste.

Enige wat ik doe is met Wattman wat undervolten etc maar niets aan de overige instellingen.

• Ewivis
Korvaag schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:22:
@Ewivis
Bij mij krijg ik ook rare dips als ik die enhanced refresh rate aan heb staan (of hoe heet dat.. iets met enhanced). Als ik de drivers gewoon compleet default hou na installatie werkt het voor mij het beste.

Enige wat ik doe is met Wattman wat undervolten etc maar niets aan de overige instellingen.
Ik heb verder geen aanpassingen gedaan in Catalyst configs.
Kan jij of iemand mij helpen met basics undervolten van de 5700XT? Want daar heb ik opzich wel oren naar. Misschien een lichte overclock ofzo :)

• Korvaag
Ewivis schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:25:
[...]

Kan jij of iemand mij helpen met basics undervolten van de 5700XT? Want daar heb ik opzich wel oren naar. Misschien een lichte overclock ofzo :)
Overclock heb je niets aan. Geeft je nauwelijks performance gain voor een zeer rappe stijging in opgenomen vermogen.

Je kan beter de max boost iets beperken en dan undervolten tot stabiel. Scheelt je 20-40 watt zonder problemen voor ongeveer dezelfde prestaties. Dit dan met een stuk minder hitte (en dus herrie).

Mijn Pulse doet default:
1200 mv
2070 max boost ingesteld
Dit leidt dan tot een effectieve boost van zo'n 1995 MHz in heaven (in games is dat lager).

Momenteel heb ik hem draaien op
1100 mv
2030 max boost ingesteld
Dit leidt dan tot een effectieve boost van 25 MHz. minder dan hierboven. Ongeveer onmeetbare performance drop. Verder veel stabielere clocks omdat ie niet continu tegen z'n TDP aan schurkt (en dus aan het throttlen slaat).

Ik wil eigenlijk uitkomen op een ingestelde max boost van 2000 bij een 1000 a 1050 mv maar daar moet ik nog even iets verder mee spelen. Nog niet echt tijd voor gehad.

De default max boost van de Pulse is 1925 dus hij performed ook met undervolt nog steeds boven spec.

Edit: oja.. mijn geheugen draait op 925 MHz. ipv 875 MHz. Het kan denk ik nog wel hoger, maar ook daar heb ik nog niet echt meer mee kunnen spelen. Dit was mijn eerste 'gok' nadat ik in reviews had gelezen dat ze tot 950 kwamen met de Pulse.

Korvaag wijzigde deze reactie 24-09-2019 12:31 (9%)

• Aquila
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 10:14:
[...]

De reference kaart gaat tot 109 in sommige gevallen (voor junction temp) en dat mag ook daar na clock hij terug. GDDR6 mag 95 halen vrm 120+ (dacht 150c max)

Freesync werkt hier prima. Wel stuttering issued gehad door gpu-z maar gebruik nu gewoon amd link.
Ga ik er vanavond laat of morgen heen kijken, want dat is wel verstandig om te weten.
Aaah mooi, aan die temps ben ik nog niet gekomen (hoop ik :p).

AMD link moet per se via wifi? Of via dezelfde router?

Ewivis schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:25:
[...]

Heel basic:
Voltage naar 1097mv zetten en vervolgens zo'n hoog mogelijke target clock die zal rondom de 2000-2050 zitten. En dan trek je dat middelste balletje van de voltage curve zo ver mogelijk omlaag. Op die manier wordt hij efficienter. En dan je mem overclocken zo hoog als je kan. Dan kan je nog een 5-8% extra performance krijgen zonder een hoger verbruik :)
Aquila schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 12:31:
[...]

Ga ik er vanavond laat of morgen heen kijken, want dat is wel verstandig om te weten.
Aaah mooi, aan die temps ben ik nog niet gekomen (hoop ik :p).

AMD link moet per se via wifi? Of via dezelfde router?
Een referenced kaart kan die core en mem temps halen die andere zeker niet of er is iets mis :P
Volgens mij moet het wel via dezelfde router. Willicht is het wel naar buiten open te zetten. Maar mijn telefoon zit thuis toch op de wifi dus ik heb daar geen last van.

• Aquila
@Astennu
Dat zijn inderdaad heet hoofdjes. Maar zelfs mijn kaart vind ik vrij warm worden. Maar ach, dan hoef ik niet te stoken swinters :p

Aha kijk aan. Dat is top! :)

• nubro01
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 02-01 19:30
Net 3 dagen mijn Asus strix RX5700 XT die mijn RX480 heeft vervangen. Op de RX480 draaide ik moeiteloos 3 monitoren en een Oculus Rift S, maar deze RX5700 XT en Windows 10 1903 x64 zien geen andere monitoren. Nu lees ik alleen maar geneuzel over snelheid maar blijkbaar gebruikt niemand alle 4 de monitor poorten of ben ik soms de enige die tot de conclusie moet komen dat de drivers van AMD totaal waardeloos zijn op dit moment??? De Asus kaart is niet de goedkoopste, maar er zit nieteens een driver CD bij, waarschijnlijk omdat die nog steeds niet goed genoeg is.

• Sissors
  • Laatst online: 20:27
Een driver CD is dan ook wel echt heel zinloos. Genoeg hebben überhaupt geen CD speler, en ik ken geen enkele reden waarom je die liever zou hebben dan gewoon recente downloaden.

Maar hij ziet geen enkele andere monitor? Ik heb een monitor via DP, TV via DP naar HDMI adapter en een Oculus Rift. En dat werkt prima. Ik neem aan dat hij alle vier tegelijk hoort te kunnen aansturen, maar het is zeker geen automatisme dat elke gpu al zijn uitgangen tegelijk kan aansturen.

• Korvaag
Ik ben even aan het spelen geweest met mijn 5700 XT Pulse en de benchmark van Division 2. Ik ben nu uitgekomen op:

Boost target clock: 2010 MHz.
Memory clock: 930 MHz.
Voltage: 1052 mV.
Sustained boost in benchmark: 1930 MHz. (mooie vlakke lijn)
Power: 197 W
Temp: 71 graden
Fan: 1635 RPM
Junction temp: 89 graden

Alles ingesteld/afgelezen in Wattman (icm AMD Link voor de lol tijdens de benchmark). Waardes zijn maximale waardes uit Wattman met uitzondering van de sustained boost. Dat is een inschatting aan de hand van de vrij vlakke frequentiegrafiek in Wattman. Je kan er vanuit gaan dat dit +/- zo'n 10 MHz. scheelt over de hele linie.

Dit levert me in de Division 2 benchmark een score op van 6380 met 71 FPS (op 1440p maxed settings). Ter vergelijking: stock (met wel geheugen OC) krijg ik een score van 6115 met 68 FPS bij 199 W. Het is maar een kleine verbetering natuurlijk maar wel leuk om te doen :) Wat opvalt is dat op stock de boost echt varieert van 1820 MHz. - 1870 MHz. (ongeveer). Enorme zaagtandgrafiek.

Ik heb geprobeerd nog wat lager te gaan met voltage maar met een boost clock van 2000 ingesteld en een voltage van 1026 mV. was de benchmark wel stabiel, maar in Windows kreeg ik een desktop-crash. Verder een hele tabel hier van probeersels maar het gaat me wat ver om alles te posten. Daar heeft @Astennu al een TS mee volgeschreven. Je kan zoals hij schrijft voor een betrekkelijk weinig FPS-verlies deze kaart qua powerconsumptie nog een heel stuk zuiniger krijgen, maar dat hoeft van mij niet perse. Ik vind dit wel prima :) Ik vind het leuker om met wat undervolt boven de max boost clock van Sapphire te zitten :)

PS: Ik moet nog langer testen om stabiliteit over langere sessies te testen, maar dit lijkt nu na een run of 5 de best presterende setting. Kaart is nu onhoorbaar met deze temperatuur.

Korvaag wijzigde deze reactie 24-09-2019 21:54 (40%)

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:32
Ik heb een HDMI 2.0-kabel gekocht en gebruik die om m'n pc met de Gigabyte RX5700 XT aan m'n receiver te verbinden. Ik heb alleen wel heel veel haperingen waarbij het geluid elke 10-20 seconden voor een halve seconde tot 5 seconden wegvalt. Met het beeldsignaal heb ik geen problemen.

Zijn er mensen hier die dit probleem herkennen? Anders begin ik het troubleshooten bij de kabel, maar als het even kan hou ik dat geld in mijn zak natuurlijk :P

• PenguinEmperor
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:14:
[...]

Heel basic:
Voltage naar 1097mv zetten en vervolgens zo'n hoog mogelijke target clock die zal rondom de 2000-2050 zitten. En dan trek je dat middelste balletje van de voltage curve zo ver mogelijk omlaag. Op die manier wordt hij efficienter. En dan je mem overclocken zo hoog als je kan. Dan kan je nog een 5-8% extra performance krijgen zonder een hoger verbruik :)
Bij een target van 2000mhz bij 1097mV crash ik halverwege tijdens een superposition 1080p Extreme benchmark run al. Ik moet 25mhz van de target af halen wil ik uberhaupt een 1080p Extreme run af kunnen maken. Ik zie de clocksnelheid zo rond de 1920 met af en toe een kleine dip in de 189Xmhz. Geheugen is dan trouwens gezet op 900mhz. Uiteindelijk kom ik dan op een score van + - 5100 uit. Ga voor de grap nog eens kijken of dit in een aantal games stabiel is.
Ample Energy schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:04:
Ik heb een HDMI 2.0-kabel gekocht en gebruik die om m'n pc met de Gigabyte RX5700 XT aan m'n receiver te verbinden. Ik heb alleen wel heel veel haperingen waarbij het geluid elke 10-20 seconden voor een halve seconde tot 5 seconden wegvalt. Met het beeldsignaal heb ik geen problemen.

Zijn er mensen hier die dit probleem herkennen? Anders begin ik het troubleshooten bij de kabel, maar als het even kan hou ik dat geld in mijn zak natuurlijk :P
Ja, ik heb dit ook sinds de laatste AMD drivers op mijn Onkyo receiver. Gek genoeg doet het geluid het wel prima tijdens Youtube videos, maar tijdens het spelen van games valt af en toe het geluid weg. Heb nu aparte PC speakers gekocht, was ik toch al van plan. Denk dat het een driver dingetje is, had het op eerdere drivers niet.

Oh, vraagje trouwens aan iedereen; hebben jullie de ervaring dat je eerder crashed als je de Radeon Overlay aan hebt? Het is een gevoel dat ik heb, maar heb het nooit kunnen bewijzen.

PenguinEmperor wijzigde deze reactie 24-09-2019 19:21 (4%)

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 01:32
PenguinEmperor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:10:
[...]

Ja, ik heb dit ook sinds de laatste AMD drivers op mijn Onkyo receiver. Gek genoeg doet het geluid het wel prima tijdens Youtube videos, maar tijdens het spelen van games valt af en toe het geluid weg. Heb nu aparte PC speakers gekocht, was ik toch al van plan. Denk dat het een driver dingetje is, had het op eerdere drivers niet.
Bedankt voor je reactie!

En hier ook de laatste drivers en een Onkyo receiver (stom dat ik die dingen niet niet vermeldde, sorry mensen...).

Maar dan ga ik op dit moment maar uit van een driverprobleem en hou ik de updates in de gaten. Hopelijk kan ik dan binnenkort goed nieuws brengen ;)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De RX5700 Red Dragon en ASUS TUF zijn getest bij Compterbase.de. Dus niet de XT, nee de cut down.
https://www.computerbase....wercolor-red-dragon-test/

De Red Dragon is best goed, maar dat wisten we al. De TUF, tja koop maar een goedkopere blower. Effect is hetzelfde. Ja echt, zo slecht komt die er eigenlijk uit in geluid en temperaturen afgezet tegen verbruik. ASUS gaat gewoon vol voor de kroon van MSI als het om slechte RX5700 series model gaat. :F

En ik heb eens wat anders gespeeld dan the Witcher 3. :P
Denk dat ik toch een 180W ,1100 a 1150mv 2000MHz ish targetclock profiel ga maken voor de meeste games. Mijn Gigabyte gaat anders naar de 105C junction temperatuur in een zwaardere game zoals CiV 6 en dan gaat er een waarschuwing ergens in de bios van de videokaart af en word het ventilatorprofiel genegeerd en gaat die flink harder draaien. Dan zakt het weer twee graden en dan zijn we weer terug bij af. Begint na een paar uur al aardig irritant te worden en ik heb de paar frames toch niet nodig.

In het algemeen ben ik eigenlijk niet zo blij met de Gigabyte. Het lijkt allemaal in orde, bouwkwaliteit is niks mis mee, maar de ventilatoren moeten simpelweg te hard draaien om echt binnen de limieten te blijven. Ik denk dat de ventilatoren die Gigabyte gebruikt gewoon niet erg goed zijn, want het is niet alsof er nu een gebrek is aan koeloppervlakte. Ergens baal ik dat ik niet een Red Devil heb gekocht toen ze je voor €480 inclusief verzending kon krijgen in Duitsland. Was uiteindelijk niet veel meer geweest, maar dat was gegarandeerd wel geruisloos. Alternatief is de Pulse die ook niet zomaar richting de 2000RPM zou moeten gaan om koel genoeg te blijven over langere perioden. :/

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 24-09-2019 19:47 (5%)

PenguinEmperor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:10:
[...]

Bij een target van 2000mhz bij 1097mV crash ik halverwege tijdens een superposition 1080p Extreme benchmark run al. Ik moet 25mhz van de target af halen wil ik uberhaupt een 1080p Extreme run af kunnen maken. Ik zie de clocksnelheid zo rond de 1920 met af en toe een kleine dip in de 189Xmhz. Geheugen is dan trouwens gezet op 900mhz. Uiteindelijk kom ik dan op een score van + - 5100 uit. Ga voor de grap nog eens kijken of dit in een aantal games stabiel is.
Geen GPU is hetzelfde. Mijn 50th en Pulse doen 2050 met 1097mv memory 940 voor de Pulse.
Ik test zelf met 1080p high daar crashed hij eerder dan dan met Extreme. 4K opti en 8K zijn ook zwaarder.

Ik test de pulse overigens met 180watt ipv stock 195watt. Maar mijn score is hoger dan stock ondanks het lagere verbruik.

• Sissors
Ik begrijp je punt over de Red Devil, dat gevoel heb ik ook wel wat. Maar een Pulse is volgens elke review luidruchtiger als de Gigabyte. En moet zeggen dat ik hem regelmatig hoor, maar alleen als een potje net eindigt, en dan al het geluid tijdelijk uit gaat. Met gewoon game geluiden hoor ik hem niet. (50mV auto-undervolt, verder stock).

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:52:
Ik begrijp je punt over de Red Devil, dat gevoel heb ik ook wel wat. Maar een Pulse is volgens elke review luidruchtiger als de Gigabyte. En moet zeggen dat ik hem regelmatig hoor, maar alleen als een potje net eindigt, en dan al het geluid tijdelijk uit gaat. Met gewoon game geluiden hoor ik hem niet. (50mV auto-undervolt, verder stock).
Als ik zie dat ze bij GamersNexus kennelijk rond de 1700RPM zaten dan geloof ik er verder niks meer van, van al hun temperatuur en decibelwaarden....

Die van mij loopt vrij snel op 1900RPM+ en zelfs de allerbeste ventilatoren zal je dan horen. Die temperaturen passeert die van mij ook ruim in luttele minuten. Zit zo op de 75C+. Wat ze halen kan bijna alleen maar op een open testbench waar de hitte aan de zijkant eruit kan. In een behuizing gaat het je niet lukken. Misschien als Gigabyte een cherry picked exemplaar heeft gestuurd.

Games met mijn headset op laat ik gewoon 2000RPM+ draaien, kan me niks schelen. Voor de meeste andere games liever niet want ik hoop 1800RPM zelfs vrij makkelijk. Ik ben er dan ook zeer gevoelig voor. Mijn PC is ook vrijwel geruisloos buiten nu de videokaart. Het enige dat ik nog kan doen zijn de ventilatoren vooraan vervangen voor Noctua's en dan is alles van een dusdanig extreme standaard dat er niks meer te winnen is. De ventilator achterin is al een Noctua.

• PenguinEmperor
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:20:

Die van mij loopt vrij snel op 1900RPM+ en zelfs de allerbeste ventilatoren zal je dan horen. Die temperaturen passeert die van mij ook ruim in luttele minuten. Zit zo op de 75C+. Wat ze halen kan bijna alleen maar op een open testbench waar de hitte aan de zijkant eruit kan. In een behuizing gaat het je niet lukken.
Ja, de reviewers zouden liefst naast het testen van videokaarten in een open bench setup de kaarten ook testen in een normale kast zoals de gemiddelde gamer die heeft. Dan hadden ze ook al eerder bijvoorbeeld die slecht gekoelde VRM's op de Asus Vega Strix ontdekt. En had ik die toen niet ook gekocht. :(

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PenguinEmperor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:38:
[...]

Ja, de reviewers zouden liefst naast het testen van videokaarten in een open bench setup de kaarten ook testen in een normale kast zoals de gemiddelde gamer die heeft. Dan hadden ze ook al eerder bijvoorbeeld die slecht gekoelde VRM's op de Asus Vega Strix ontdekt. En had ik die toen niet ook gekocht. :(
Eigenlijk kan je voor AMD gewoon geen ander merk overwegen dan Sapphire of nu Powercolor. Dieptreurig eigenlijk. Nu ook die ASUS TUF. Hoe verpest je dat met drie ventilatoren en een ontwerp met ruim meer dan twee slots dik? Mijn volgende gaat gewoon een Sapphire of Powercolor worden. Ben eigenlijk best teleurgesteld in Gigabyte en die doen het alsnog veel beter dan ASUS of MSI. :/

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:20:
[...]

Als ik zie dat ze bij GamersNexus kennelijk rond de 1700RPM zaten dan geloof ik er verder niks meer van, van al hun temperatuur en decibelwaarden....
[Afbeelding]

Die van mij loopt vrij snel op 1900RPM+ en zelfs de allerbeste ventilatoren zal je dan horen. Die temperaturen passeert die van mij ook ruim in luttele minuten. Zit zo op de 75C+. Wat ze halen kan bijna alleen maar op een open testbench waar de hitte aan de zijkant eruit kan. In een behuizing gaat het je niet lukken. Misschien als Gigabyte een cherry picked exemplaar heeft gestuurd.

Games met mijn headset op laat ik gewoon 2000RPM+ draaien, kan me niks schelen. Voor de meeste andere games liever niet want ik hoop 1800RPM zelfs vrij makkelijk. Ik ben er dan ook zeer gevoelig voor. Mijn PC is ook vrijwel geruisloos buiten nu de videokaart. Het enige dat ik nog kan doen zijn de ventilatoren vooraan vervangen voor Noctua's en dan is alles van een dusdanig extreme standaard dat er niks meer te winnen is. De ventilator achterin is al een Noctua.
Mja dat is denk ik open bensh met een temp controlled room @ 21c. Dat is wat anders dan in bv een kleine kast waar de temp toch snel een paar C hoger is dan gaat je rpm weer een paar honderd omhoog en vervolgens hoor je de kaart.
Als ik mijn TDP wat lager zet en de kaart koeler wordt is hij een heel stuk stiller.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:46:
[...]

Mja dat is denk ik open bensh met een temp controlled room @ 21c. Dat is wat anders dan in bv een kleine kast waar de temp toch snel een paar C hoger is dan gaat je rpm weer een paar honderd omhoog en vervolgens hoor je de kaart.
Als ik mijn TDP wat lager zet en de kaart koeler wordt is hij een heel stuk stiller.
Dit noem jij klein? :P
pricewatch: Fractal Design Define R6 USB-C Zwart
Het is een grote stalen doos vol met geluidsdemping en nog steeds redelijk goede airflow. De exchaustfan is een pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm die ik nog had liggen. Het kan niet veel beter. Als ik dus al problemen heb, hoe denk je dat het dan voor meeste mensen zal zijn? Zeker met de RGB gekte zal het nog veel erger zijn...

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:52:
Zeker met de RGB gekte zal het nog veel erger zijn...
Wat heeft RGB ermee te maken?
Het kan niet veel beter.
https://www.coolermaster.com/catalog/cases/full-tower/haf-x/

Olaf van der Spek wijzigde deze reactie 24-09-2019 20:57 (19%)

• Sissors
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 20:42:
[...]

Eigenlijk kan je voor AMD gewoon geen ander merk overwegen dan Sapphire of nu Powercolor. Dieptreurig eigenlijk. Nu ook die ASUS TUF. Hoe verpest je dat met drie ventilatoren en een ontwerp met ruim meer dan twee slots dik? Mijn volgende gaat gewoon een Sapphire of Powercolor worden. Ben eigenlijk best teleurgesteld in Gigabyte en die doen het alsnog veel beter dan ASUS of MSI. :/
Powercolor heeft mooie kaarten, met bijbehorend prijskaartje. Maar Sapphire Pulse is gewoon volgens elke review minder dan de Gigabyte, en Sapphire Nitro+ valt mij tegen, en moet je sowieso quiet bios pakken om hem stiller te krijgen dan de Gigabyte.

Waarom weet ik nog steeds niet, maar zo goed als alle 2070S kaarten zijn stiller dan de 5700XT.

Overigens draait mijne denk ik wel ietsjes sneller, maar hij is goed vergelijkbaar met die grafiek. Hij boost eerst naar ruim 1900RPM, wat al snel hoorbaar is, en zakt dan terug naar ergens in de 1700RPM. Vraag me niet waarom hij eerst 1900RPM doet, maar mijne is echt niet heel anders.
Sissors schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:00:
[...]

Powercolor heeft mooie kaarten, met bijbehorend prijskaartje. Maar Sapphire Pulse is gewoon volgens elke review minder dan de Gigabyte, en Sapphire Nitro+ valt mij tegen, en moet je sowieso quiet bios pakken om hem stiller te krijgen dan de Gigabyte.

Waarom weet ik nog steeds niet, maar zo goed als alle 2070S kaarten zijn stiller dan de 5700XT.

Overigens draait mijne denk ik wel ietsjes sneller, maar hij is goed vergelijkbaar met die grafiek. Hij boost eerst naar ruim 1900RPM, wat al snel hoorbaar is, en zakt dan terug naar ergens in de 1700RPM. Vraag me niet waarom hij eerst 1900RPM doet, maar mijne is echt niet heel anders.
De Pulse is ook een cost down kaart.
Wat valt er tegen aan de nitro? Ik vind die erg nice is alleen duur.

Dat ze minder stil zijn heeft denk ik met de die size te maken. Het zelfde verbruik alleen minder groot oppervlak om het door te geven aan de cooler. Met wat tweaks kan je hem wel weer stiller maken maar eigenlijk is het zonde dat dat nodig is.

• Korvaag
Sissors schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:00:
[...]

Powercolor heeft mooie kaarten, met bijbehorend prijskaartje. Maar Sapphire Pulse is gewoon volgens elke review minder dan de Gigabyte
Hoe kom je daar precies bij ? Ik zie ze meestal ongeveer naast elkaar eindigen waarbij de Pulse altijd een pluspunt krijgt voor dual BIOS en de junction temperature bij de Gigabyte vaak een minpunt is door de (mogelijk) minder goed contact makende koeler. Gigabyte weer wat stiller (wat mogelijk weer de oorzaak is van de hogere junction temp, al lijkt dat ook iets exemplarisch te hebben want het komt er niet bij elke review uit). Wel verbruikt de Gigabyte in idle weer veel meer dan de Pulse etc.

Iemand trouwens enig idee waarom de 19.9.2 driver opnieuw op de AMD site is gezet ? Hij heeft nu als datum: 9/23/2019 terwijl ik hem allang had draaien. Mis ik nu gewoon iets ?

Korvaag wijzigde deze reactie 24-09-2019 22:03 (20%)

• Sissors
Korvaag schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:01:
[...]

Hoe kom je daar precies bij ? Ik zie ze meestal ongeveer naast elkaar eindigen waarbij de Pulse altijd een pluspunt krijgt voor dual BIOS en de junction temperature bij de Gigabyte vaak een minpunt is door de (mogelijk) minder goed contact makende koeler. Gigabyte weer wat stiller (wat mogelijk weer de oorzaak is van de hogere junction temp, al lijkt dat ook iets exemplarisch te hebben want het komt er niet bij elke review uit). Wel verbruikt de Gigabyte in idle weer veel meer dan de Pulse etc.

Iemand trouwens enig idee waarom de 19.9.2 driver opnieuw op de AMD site is gezet ? Hij heeft nu als datum: 9/23/2019 terwijl ik hem allang had draaien. Mis ik nu gewoon iets ?
Elke site die ik heb gezien die beide had kwam erop uit dat de Gigabyte stiller is bij vergelijkbare temperaturen. Natuurlijk de ene heeft wat koelere VRAM, andere wat koelere VRM, maar onder de streep is Gigabyte koeler efficienter van wat ik heb gezien.

Dual bios is leuk, maar hoevaak maak je je kast open om te schakelen ertussen? In principe moet Wattman hetzelfde kunnen als die niet constant terug resette.
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 21:45:
[...]

De Pulse is ook een cost down kaart.
Wat valt er tegen aan de nitro? Ik vind die erg nice is alleen duur.

Dat ze minder stil zijn heeft denk ik met de die size te maken. Het zelfde verbruik alleen minder groot oppervlak om het door te geven aan de cooler. Met wat tweaks kan je hem wel weer stiller maken maar eigenlijk is het zonde dat dat nodig is.
Valt me tegen dat hij met gewone bios luidruchtiger is als de Gigabyte. Als ik dat vergelijk met een high end MSI voor een 2070S, en zijn geluidsproductie, dan had ik er meer van verwacht. Vooral gezien de toch wel hype die hier bij sommige was rond die kaart.

Die oppervlakte zou idd een rol kunnen spelen, als de thermische weerstand daar te groot is. Los van de oorzaak blijft het toch wel een tegenvaller imo dat 5700XTs luidruchtiger zijn dan de 2070S.

Sissors wijzigde deze reactie 24-09-2019 22:07 (27%)

• Korvaag
Sissors schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:05:
[...]

Elke site die ik heb gezien die beide had kwam erop uit dat de Gigabyte stiller is bij vergelijkbare temperaturen. Natuurlijk de ene heeft wat koelere VRAM, andere wat koelere VRM, maar onder de streep is Gigabyte koeler efficienter van wat ik heb gezien.

Dual bios is leuk, maar hoevaak maak je je kast open om te schakelen ertussen? In principe moet Wattman hetzelfde kunnen als die niet constant terug resette.
Een efficientere koeler is maar 1 aspect van een kaart en dan nog hangt het er vanaf naar welke temperaturen je kijkt. Zoals gezegd: Junction is in veel reviews vrij hoog bij de Gigabyte kaart. Zie ook hier:
https://www.gamersnexus.n...aming-oc-review-benchmark

Edge temp 'wint' de Gigabyte, Junction 'wint' de Pulse. GN concludeert dan ook 'depending on metric' en zet de kaarten vervolgens naast elkaar:

Ultimately, then, we see the Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC as better value than the MSI RX 5700 XT Evoke OC video card, we see the Gaming OC as competitive-to-slightly-better in thermals versus the Pulse (depending on metric), and there’s nothing special with the PCB. The card lacks the dual BIOS that the Pulse has, which we do think is a massive advantage that Sapphire holds over its competitors, but the rest is mostly tied.

Het is natuurlijk prima dat jij het een beter kaart vindt, maar stellen dat in elke review de GB boven de Pulse wordt gezet is gewoon niet waar.

@DaniëlWW2
Vervelend dat de GB tegenvalt. Ik heb hard zitten twijfelen destijds en de GB kwam voor mij gewoon te laat. Het was voor mij stuivertje wisselen geweest. De GB was goedkoper, maar ik heb vanuit het verleden wat matige ervaringen met de flimsy bouwkwaliteit van GB kaarten, de Sapphire was duurder maar wel beschikbaar.

Kan je de GB niet gewoon verkopen en alsnog een Red Devil of Nitro+ ofzo halen ? Gaat je wel geld kosten natuurlijk maar als je je er echt zo aan ergert....

Korvaag wijzigde deze reactie 24-09-2019 22:34 (13%)

• Mistacal
Waarom geen arctic koeler erop?

Mistacal wijzigde deze reactie 24-09-2019 22:37 (8%)

__/`\__/`\__

• bluebear
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 08:36:
[...]

Het klopt dat als je overstapt van nVidia naar AMD en dan dat soort dingen tegen komt je wel even zo zit te kijken van uhh dat had ik eerst niet.
Idem als je het leest en je aan het twijfelen was.
maar zijn deze mensen dan blind wanneer het om bugs in nVidia drivers gaat? Dat was mijn punt... het lijkt alsof nVidia niets fout kan doen en al hun stumbles wordt voor lief genomen, terwijl bij AMD het minste of geringste met een loep geanalyseerd wordt.

Als je gaat zoeken, kun je horror stories voor beide kampen vinden, waarom is weegt de een zwaarder dan de ander?
Sissors schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:05:
[...]

Valt me tegen dat hij met gewone bios luidruchtiger is als de Gigabyte. Als ik dat vergelijk met een high end MSI voor een 2070S, en zijn geluidsproductie, dan had ik er meer van verwacht. Vooral gezien de toch wel hype die hier bij sommige was rond die kaart.

Die oppervlakte zou idd een rol kunnen spelen, als de thermische weerstand daar te groot is. Los van de oorzaak blijft het toch wel een tegenvaller imo dat 5700XTs luidruchtiger zijn dan de 2070S.
Mja hij verstookt dan ook 220 watt. Zou hem zelf nooit met die bios draaien denk ik die 195 watt bios lijkt mij meer dan prima. Iets lager voltage iets hogere target en klaar :)

Pagina: 1 ... 12 ... 20 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True