Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
bluebear schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:39:
[...]

maar zijn deze mensen dan blind wanneer het om bugs in nVidia drivers gaat? Dat was mijn punt... het lijkt alsof nVidia niets fout kan doen en al hun stumbles wordt voor lief genomen, terwijl bij AMD het minste of geringste met een loep geanalyseerd wordt.

Als je gaat zoeken, kun je horror stories voor beide kampen vinden, waarom is weegt de een zwaarder dan de ander?
Zo was het in het verleden inderdaad wel. Daar waren ook drivers die kaarten echt sloopte daar is maar weinig over geklaagd. En zo zijn er wel meer bugs geweest. Vista drivers van nVidia waren horrible veel meer crashes dan AMD. Toch hoorde je iedereen over de AMD/ATi drivers.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Korvaag schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:15:
Een efficientere koeler is maar 1 aspect van een kaart en dan nog hangt het er vanaf naar welke temperaturen je kijkt. Zoals gezegd: Junction is in veel reviews vrij hoog bij de Gigabyte kaart. Zie ook hier:
https://www.gamersnexus.n...aming-oc-review-benchmark

Edge temp 'wint' de Gigabyte, Junction 'wint' de Pulse. GN concludeert dan ook 'depending on metric' en zet de kaarten vervolgens naast elkaar:
Naar welke grafiek kijken we? 40dBA Noise-Normalized Thermals (GPU Temperature) – RX 5700 XT?
83.4 vs 83.7 noem ik equivalent - foutmarge en geen winnen. Als het voor de GB kaart "vrij hoog" is, dan is het voor de Pulse kaart toch ook "vrij hoog"?

[Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-09-2019 22:48]

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
[...]

Een efficientere koeler is maar 1 aspect van een kaart en dan nog hangt het er vanaf naar welke temperaturen je kijkt. Zoals gezegd: Junction is in veel reviews vrij hoog bij de Gigabyte kaart. Zie ook hier:

Edge temp 'wint' de Gigabyte, Junction 'wint' de Pulse. GN concludeert dan ook 'depending on metric' en zet de kaarten vervolgens naast elkaar:

Ultimately, then, we see the Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC as better value than the MSI RX 5700 XT Evoke OC video card, we see the Gaming OC as competitive-to-slightly-better in thermals versus the Pulse (depending on metric), and there’s nothing special with the PCB. The card lacks the dual BIOS that the Pulse has, which we do think is a massive advantage that Sapphire holds over its competitors, but the rest is mostly tied.

Het is natuurlijk prima dat jij het een beter kaart vindt, maar stellen dat in elke review de GB boven de Pulse wordt gezet is gewoon niet waar.
En helaas gaat de bios dus ingrijpen op junction. Verder vraag ik me af hoe die 40dBA genormaliseerd tot stand is gekomen. Normaliseren is ook niet zonder problemen. Uiteindelijk hebben alle ventilatoren een optimum bereik waar ze niet te luid zijn, maar wel koelen. Wie weet werken de ventilatoren van de Pulse nauwelijks beter op hoge snelheid en die van Gigabyte dus wel.
@DaniëlWW2
Vervelend dat de GB tegenvalt. Ik heb hard zitten twijfelen destijds en de GB kwam voor mij gewoon te laat. Het was voor mij stuivertje wisselen geweest. De GB was goedkoper, maar ik heb vanuit het verleden wat matige ervaringen met de flimsy bouwkwaliteit van GB kaarten, de Sapphire was duurder maar wel beschikbaar.

Kan je de GB niet gewoon verkopen en alsnog een Red Devil of Nitro+ ofzo halen ? Gaat je wel geld kosten natuurlijk maar als je je er echt zo aan ergert....
Het probleem is dat die ook niet slecht genoeg is om dat te doen. Het is te horen voor mij, maar de meeste mensen met een vergelijkbare setup zoals ik, zullen nauwelijks tot helemaal geen last hebben. Het is echt dat ik extreem gevoelig ben voor verschillende geluiden, juist omdat ik er een autistische aanleg voor heb. Het is nog steeds veel beter dan Vega, maar dat is ook geen uitdaging. Ik kan het tolereren net zoals dat ik Vega heb getolereerd, maar ergens wou ik dat ik nou eens slim was geweest en meteen voor de Red Devil was gegaan toen je voor een goede prijs kon krijgen bij Cyberport.de. De Gigabyte heb ik ook in een opwelling gekocht en ik zat de dag erna al te twijfelen, helaas met reden. Maar les geleerd. Ergens weet ik gewoon dat ik zomaar een RX5800 kan kopen als ze verschijnen, en dan gaat het puur tussen de Nitro+ en de Red Devil. Dan betaal ik maar iets meer. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:53
Zal je zien dat je bij die kaarten bij de volgende generatie ineens halve thermal pads hebt :+

Ik ga overigens ook nog wat verder spelen. Ik had net 1 crash, dus voltage 15 mV verhoogd. Wat wel opviel is dat de kaart crashte bij een snelheid van 2240 MHz. Die rare hoge waardes worden had ik tot nu toe afgedaan als meetfout, maar hij lijkt toch echt een idiote boost te doen gezien de crash.

@Olaf van der Spek
Ik kijk naar de auto settings aangezien de kaarten daar standaard op draaien. Dat zijn de waardes die je kan verwachten als je niet met de fans speelt.

[Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 24-09-2019 23:42]

UNOX: The worst operating system

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:59
Astennu schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:40:
[...]

Mja hij verstookt dan ook 220 watt. Zou hem zelf nooit met die bios draaien denk ik die 195 watt bios lijkt mij meer dan prima. Iets lager voltage iets hogere target en klaar :)
Oh ik ben het eens dat die normale power targets gewoon slechte ideeën zijn. Dus de koeler zelf zal best goed zijn (al het nog steeds niet halen bij wat MSI stopt op de 2070S), maar dat valt me dus tegen, slechte ideeën in de high-end kaart van wat de beste producent zou moeten zijn van AMD kaarten.
[...]

@Olaf van der Spek had al wat gezegd erover, maar als samenvatting, bij 40dBa:
GBT 7 graden koelere edge
Pulse 0.3 graden koelere junctie (vraag me af hoe dat kan met zo'n verschillende edge temp)
GBT 7 graden koelere VRAM
GBT 1 graden koelere VRM

Dus de GBT koeler is gewoon efficienter. Enige vraag nog is het bios profiel erin. En persoonlijk is een ingebouwde switch wel iets voordelig hoor, maar het zou niet nodig moeten zijn als Wattman niet elke 3 seconde resette. Hopelijk fixt AMD dat nog.

Edit: Fair enough dat je naar autosettings kijkt, maar ik vind gamersnexus altijd nogal apart dat ze bij auto settings de fan noise niet meten. Dat lijkt me nogal relevant. Je hebt qua temperaturen gelijk bij autosettings, maar dat is wel omdat de Gigabyte stiller is. Ik heb hem liever iets stiller zelf dan wat koeler.

Uiteraard moet iedereen zijn eigen keuzes maken, maar voor mij is iig bij gelijke prijs en genoeg ruimte in de kast de Gigabyte een logischere keuze.

[Voor 12% gewijzigd door Sissors op 25-09-2019 07:57]

• Blaat
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20:43

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Tenzij je lang met je kaart wil doen. Dan moet je nooit een Gigabyte kopen.

Gigabyte gebruikt nog steeds zeer matige kwaliteit glijlagers in z'n fans en naast de strix fans van Asus zijn dat de fans die het het snelst opgeven (lees: soms geeft de eerste fan het na 2 jaar gebruik al op). Dit is wel orientatiegevoelig. De kaart rechtop hebben maakt dat de lagers het veel langer uithouden omdat de olie dan niet naar 1 kant zakt. Er zijn echter maar weinig gamers die dat hebben.

Al met al zou ik veel liever een kaart nemen van een fabrikant die kogellagers of nog beter, maglev fans gebruikt.

Custom water loops zijn als pannenkoeken, je eerste mislukt altijd.

Sissors schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:55:
[...]

Oh ik ben het eens dat die normale power targets gewoon slechte ideeën zijn. Dus de koeler zelf zal best goed zijn (al het nog steeds niet halen bij wat MSI stopt op de 2070S), maar dat valt me dus tegen, slechte ideeën in de high-end kaart van wat de beste producent zou moeten zijn van AMD kaarten.
Ik denk niet dat dat zo is. Ik denk dat het puur met het oppervlak van de chip te maken heeft. Die TU die is 2x zo groot dus diezelfde warmte kan je veel makkelijker weg nemen. Je ziet hetzelfde bij Ryzen 3000 maakt niet uit hoe goed je H2O cooler is toch zijn je temps relatief hoog. Want het zijn hele kleine chips die hetzelfde verbruik hebben als de vorige generatie maar die warmte kun je minder makkelijk vervoeren.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Korvaag
@Blaat
Ja dat is mijn ervaring dus ook met Gigabyte kaarten. Helaas.

@Sissors
Mijn persoonlijke totaal niet onderbouwde theorie is dat de junction temp bij de gigabyte kaart hoger is omdat de koeler op kleine punten slechter contact maakt. Als je de teardown bekijkt zie je dat de plate en de heatpipes vrij grof zijn. Het kan dus dus prima zijn dat op oppervlak de temperatuur wel in orde is (dat zullen ook minder sensoren zijn dan junction verwacht ik), maar junction op zo'n slecht contactpunt hoger is dan je verwacht omdat de hitte niet direct weg kan, maar via een omweggetje moet.
Let wel: dit is een ENORME aanname, puur gebaseerd op de video's van de teardown en het gesproken commentaar daarbij :)

Ze zouden voor de grap eens koelers moeten wisselen om te kijken of dat inderdaad uitmaakt. Ik heb alleen niet de tijd, niet het geld, niet de tools en niet de meetapparatuur om dit op een zinnige manier te doen :+

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:28:
Al met al zou ik veel liever een kaart nemen van een fabrikant die kogellagers of nog beter, maglev fans gebruikt.
Zouden ze niet gewoon standaard 12 of 14cm fans kunnen gebruiken zodat ze eenvoudig te vervangen zijn? :p
Zijn die fans überhaupt niet te vervangen van Asus en Gigabyte?

Ik ben dit trouwens nog nooit tegengekomen in reviews, is dit algemeen bekend?
Korvaag schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 23:40:
Zal je zien dat je bij die kaarten bij de volgende generatie ineens halve thermal pads hebt :+

Ik ga overigens ook nog wat verder spelen. Ik had net 1 crash, dus voltage 15 mV verhoogd. Wat wel opviel is dat de kaart crashte bij een snelheid van 2240 MHz. Die rare hoge waardes worden had ik tot nu toe afgedaan als meetfout, maar hij lijkt toch echt een idiote boost te doen gezien de crash.

@Olaf van der Spek
Ik kijk naar de auto settings aangezien de kaarten daar standaard op draaien. Dat zijn de waardes die je kan verwachten als je niet met de fans speelt.
Ah, onder de foutieve kop "Memory & VRM Thermals with Auto Settings".

[Voor 59% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-09-2019 09:59]

• Maulwurfje
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 00:06
Ik heb nu een paar dagen mijn Pulse RX 5700 geïnstalleerd. Eerst de bouwkwaliteit. Ik had verwacht dat de Pulse slecht gebouwd was. Dat kwam door de scrout aan de voorkant, wat mij niet aanspreekt en geheel van plastic is. Maar de kaart is solide. De backplate en de zijkanten zijn van metaal met aan de bovenkant SAPPHIRE in rode led verlichting. Gelukkig zie je de voorkant niet als je de kaart hebt geïnstalleerd, maar wel de lichtgevende letters. Ik vind het een premium uitstraling.

Ik heb een paar tests gedaan en ik heb niet alle kloksnelheden onthouden. De kaart loopt in silent modes en draait op ongeveer 1400 rpm. De normale modes vind ik te luid.
In Furmark duikt de kloksnelheid onder de 1500Mhz.
TimeSpy zit de gameklok van 1650Mhz.
En Total War Three Kingdoms is de enige game die ik getest heb, maar ik weet even de kloks niet meer.

Aan het eind van deze week ga ik wat uitgebreider testen. Mijn doel is om de kaart stabiel te krijgen op 1000mV met 1400RPM en hopelijk zit er 1700Mhz+ gameboost in het vat.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:28:
Tenzij je lang met je kaart wil doen. Dan moet je nooit een Gigabyte kopen.

Gigabyte gebruikt nog steeds zeer matige kwaliteit glijlagers in z'n fans en naast de strix fans van Asus zijn dat de fans die het het snelst opgeven (lees: soms geeft de eerste fan het na 2 jaar gebruik al op). Dit is wel orientatiegevoelig. De kaart rechtop hebben maakt dat de lagers het veel langer uithouden omdat de olie dan niet naar 1 kant zakt. Er zijn echter maar weinig gamers die dat hebben.

Daar zat ik dus ook over in. Ik snap eigenlijk niet waarom ik nu de Gigabyte heb gehaald omdat ik wist dat de ventilatoren twijfelachtig zijn. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 september 2019 @ 09:53:
[...]Zijn die fans überhaupt niet te vervangen van Asus en Gigabyte?[...]
Zeker! Aliexpress staat er vol mee. En het feit dat aliexpress OEM fans aanbiedt (dus geen goedkope namaak) zegt enorm veel over de kwaliteit.

Ik ben van mening dat je het dan beter goed kan doen dus ik heb laatst noctua fans als vervanger gebruikt op een strix kaart.

Zie Asus Strix GTX970 fan rescue!
Ik ben dit trouwens nog nooit tegengekomen in reviews, is dit algemeen bekend?
[...]
Waarom zou dat ook? Een review gaat over hoe een kaart presteert wanneer hij net uit de doos komt. Dat de fans na slechts een paar jaar de handdoek in de ring gooien is voor die review niet relevant.

Voor casefans is het inmiddels algemene kennis dat glijlagers stil zijn maar totaal niet slijtvast. Daarom maken premium merken die iets anders doen ook zo'n hoge vlucht. Videokaarten hobbelen echter nog een beetje achter de feiten aan.

• PenguinEmperor
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 08-04 21:29
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 10:47:
[...]

Daar zat ik dus ook over in. Ik snap eigenlijk niet waarom ik nu de Gigabyte heb gehaald omdat ik wist dat de ventilatoren twijfelachtig zijn. :/
Tja, het komt op mij over dat je echt best spijt hebt. Ik zou als ik jou was dan zou ik wachten tot de prijs van de Nitro een beetje gedaald is bij de betere webshops en dan in overweging nemen een Nitro te bestellen en te kijken of die ervaring veel beter is. Je zult er dan geld op verliezen als je de Gigabyte verkoopt, maar het is beter dan altijd dat knagende gevoel te hebben over iets waar je toch behoorlijk voor hebt betaald.
Blaat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:27:
[...]

Zeker! Aliexpress staat er vol mee. En het feit dat aliexpress OEM fans aanbiedt (dus geen goedkope namaak) zegt enorm veel over de kwaliteit.

Ik ben van mening dat je het dan beter goed kan doen dus ik heb laatst noctua fans als vervanger gebruikt op een strix kaart.

Zie Asus Strix GTX970 fan rescue!
Hele mooie en gave oplossing man! werkt ook heel erg goed zo te zien.

• Korvaag
Mooi opgelost !

De manier waarop bij de Pulse (en Nitro+) de fans vastzitten vind ik ook wel sjiek. Nu nog een keer kijken of daar Noctuafans voor uitkomen. Wellicht zijn ze er wel, maar ik heb nog niet gezocht iig.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Blaat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:27:
Waarom zou dat ook? Een review gaat over hoe een kaart presteert wanneer hij net uit de doos komt. Dat de fans na slechts een paar jaar de handdoek in de ring gooien is voor die review niet relevant.
Waarom zou dat niet relevant zijn, als koper zou dat toch nuttige info zijn?

Dus, welke merken / modellen gebruiken wel goede fans?

[Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-09-2019 11:47]

• Korvaag
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:47:
[...]

En hoe gaan ze dat testen dan. Een review 2 jaar naar dato lijkt me wat aan de late kant. Je kan dan hoogstens speculeren op het moment dat ze uitkomen en dat proberen ze juist zoveel mogelijk uit reviews te houden.. dat speculeren... Zeker in de VS waarbij aanklagen ongeveer een soort landelijk hobby is en als een reviewer speculeert dat een fan niet lang meegaat en dat onwaar blijkt, hij het bokje is.

Je kan dan hoogstens een fan naast een 2 jaar oude fan houden die al kapot is en dan aangeven dat de kans dus groot is dat die fan dus matig is en dan nog moet je zeker weten dat de kapotte fan geen exemplarische fail was.

[Voor 28% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2019 11:51]

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

[...]

MSI, Powercolor en Sapphire gebruiken exclusief ball bearings voor hun RDNA based kaarten. Asrock durf ik niet te zeggen. Asrock vermeldt het niet op hun website. Meestal mag je er dan vanuit gaan dat het geen ball bearings zijn.

[Voor 12% gewijzigd door Blaat op 25-09-2019 11:53]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:49:
[...]

En hoe gaan ze dat testen dan. Een review 2 jaar naar dato lijkt me wat aan de late kant. Je kan dan hoogstens speculeren op het moment dat ze uitkomen en dat proberen ze juist zoveel mogelijk uit reviews te houden.. dat speculeren... Zeker in de VS waarbij aanklagen ongeveer een soort landelijk hobby is en als een reviewer speculeert dat een fan niet lang meegaat en dat onwaar blijkt, hij het bokje is.
Je kunt toch gewoon uitzoeken wat voor soort fans / lagers er gebruikt worden?
Net zoals in PSU reviews vermeld wordt of er Japanse of niet-Japanse condensators in zitten.

• DaniëlWW2
  • Niet online
PenguinEmperor schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:32:
[...]

Tja, het komt op mij over dat je echt best spijt hebt. Ik zou als ik jou was dan zou ik wachten tot de prijs van de Nitro een beetje gedaald is bij de betere webshops en dan in overweging nemen een Nitro te bestellen en te kijken of die ervaring veel beter is. Je zult er dan geld op verliezen als je de Gigabyte verkoopt, maar het is beter dan altijd dat knagende gevoel te hebben over iets waar je toch behoorlijk voor hebt betaald.
Daar denk ik inmiddels ook over na. Gewoon een Red Devil of Nitro+ en op silent bios draaien. :)

• Korvaag
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:52:
[...]

Je kunt toch gewoon uitzoeken wat voor soort fans / lagers er gebruikt worden?
Net zoals in PSU reviews vermeld wordt of er Japanse of niet-Japanse condendators in zitten.
Ja maar dat zegt toch nog niets. Wie weet heeft fabrikant x wel een manier gevonden met sealing waardoor een fan die een paar jaar terug brak was nu ineens wel 4 jaar meegaat.

Ik ben het met je eens dat je het wel kan vermelden, maar je kan er bijna onmogelijk conclusies aan verbinden tenzij de fan 1 op 1 hetzelfde is als een fan die al brak is gebleken.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:53:
[...]

Ja maar dat zegt toch nog niets. Wie weet heeft fabrikant x wel een manier gevonden met sealing waardoor een fan die een paar jaar terug brak was nu ineens wel 4 jaar meegaat.

Ik ben het met je eens dat je het wel kan vermelden, maar je kan er bijna onmogelijk conclusies aan verbinden tenzij de fan 1 op 1 hetzelfde is als een fan die al brak is gebleken.
De enige conclusie die je kan trekken is dat in horizontale orientatie een fan met ball bearings het gegarandeerd veel langer vol houdt van een fan met sleeve bearings.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:53:
Dat kan toch ook uitgezocht / nagevraagd worden?

• Korvaag
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:55:
[...]

Dat kan toch ook uitgezocht / nagevraagd worden?
Ja en elke fabrikant zal dan zeggen: er zijn ons geen problemen bekend met de levensduur van onze fans 8)7

"There are no tanks in Baghdad"

[Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2019 11:57]

[...]

Gamers nexus zegt daar wel eens wat over tijdens teardowns en geeft hij sowieso de typenummers zodat je het zelf op zou kunnen zoeken. Als je ballbearing hebt zit je over het algemeen wel goed.

Dat was in de mining tijd ook wel grappig die 290X Tri-X kaarten hadden allemaal fan issues de reference kaarten helemaal niet.

• Korvaag
Hmmm.. kom er net achter dat zodra ik Wattman enable de fan stop van m'n Sapphire Pulse niet meer werkt. Is dat een bekend iets ? Lastig op te googlen.

Irrelevant of ik in Wattman het fanprofiel aanpas ja/nee overigens (doe ik default niet).

• DaniëlWW2
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:27:
Hmmm.. kom er net achter dat zodra ik Wattman enable de fan stop van m'n Sapphire Pulse niet meer werkt. Is dat een bekend iets ? Lastig op te googlen.

Irrelevant of ik in Wattman het fanprofiel aanpas ja/nee overigens (doe ik default niet).
Kijk, dat probleem heb ik dus niet. :P
Maar ik had er al eens van gehoord dat de fanstop niet echt lekker wil werken met Wattman.

• Korvaag
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:37:
[...]

Maar ik had er al eens van gehoord dat de fanstop niet echt lekker wil werken met Wattman.
Ik kom/kwam dat met name met oude driverversies tegen, maar het lijkt dus nog steeds een dingetje. Nou is een op 700 RPM spinnende combinatie van 2 fans in een Fractal Design kast niet echt hoorbaar, maar het viel me ineens op.

Het grappige is dat 'reset' van Wattman het ook niet oplost. Je moet echt Wattman nog niet enabled hebben en dan gaat het goed (net even getest met een clean install van de driver). Zodra je Wattman aanzet begint het feest.

[Voor 18% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2019 12:41]

• DaniëlWW2
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:39:
[...]

Ik kom/kwam dat met name met oude driverversies tegen, maar het lijkt dus nog steeds een dingetje. Nou is een op 700 RPM spinnende combinatie van 2 fans in een Fractal Design kast niet echt hoorbaar, maar het viel me ineens op.
700RPM uitgelezen of gekeken in je behuizing? Uitlezing is namelijk verre van accuraat. :)

• Korvaag
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:41:
[...]

700RPM uitgelezen of gekeken in je behuizing? Uitlezing is namelijk verre van accuraat. :)
Ik heb inmiddels een licht gepolijst topje van m'n middelvinger rechts... zegt dat genoeg ? :+

• DaniëlWW2
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:42:
[...]

Ik heb inmiddels een licht gepolijst topje van m'n middelvinger rechts... zegt dat genoeg ? :+
Nah, je moet kijken met je ogen, heel dichtbij anders zie je het niet. Maar gelukkig kan je de ventilatoren makkelijk vervangen als je ze zo sloopt. :P

Draaien ze dan ook echt niet of staan ze wel stil? Want ik begreep dat er iets van een bug in zit.
Zelf heb ik alleen getest met de max power tool en dat werkt erg mooi. Gewoon iets hoger of lager temp target het zelfde voor de max accustic fan speed. Op die manier kan je hem ook stiller maken.
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:42:
[...]

hij draait dus nog. Dan zou ik zeggen gebruik de maxpowertool om de fan te tweaken.

Bij de pulse is het verschil tussen silent 2c voor de target temp (hoger) 70rpm voor de fan. En 15 watt voor het TDP.

[Voor 24% gewijzigd door Astennu op 25-09-2019 12:44]

• Korvaag
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:43:
[...]

Nah, je moet kijken met je ogen, heel dichtbij anders zie je het niet. Maar gelukkig kan je de ventilatoren makkelijk vervangen als je ze zo sloopt. :P
Haha. ik wilde op jouw reactie al reageren:
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:37:
Misschien zijn je fans nu al stuk :+

Maar ook voor @Astennu Ze draaien echt op 700 RPM (naja, dat exacte getal kan ik niet zien/voelen natuurlijk, maar ze draaien niet hard).

Testen door even licht met je vinger het midden van een fan aan te raken.. kaart hangt immers op z'n kop.
Zo te zien echt een Wattman issue. De greyed out fangrafiek staat ook op 11% minimaal en er is geen slider voor Zero RPM zodra je 'manual' kiest. Hij lijkt dus bij het enablen van Wattman, ondanks dat je niets doet het met fanprofiel, toch het fanprofiel van de kaart te overrulen.

@Astennu Mijn vermoeden is dat het tweaken met morepower dit niet gaat oplossen. Het lijkt namelijk het fanprofiel van Wattman zelf te zijn wat dit doet, en die is niet naar 0 te slepen hier. Wattman aan lijkt het Wattmanprofiel per defintie te gebruiken:

https://tweakers.net/ext/f/m6ACxtyaUiodkEU9O1P8Fuw4/full.png

[Voor 28% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2019 12:52]

• DaniëlWW2
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:45:
[...]

[...]

Nee, want ik hoor ze als ik een game opstart. :P

Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:45:
[...]

[...]

Maar ook voor @Astennu Ze draaien echt op 700 RPM (naja, dat exacte getal kan ik niet zien/voelen natuurlijk, maar ze draaien niet hard).

Testen door even licht met je vinger het midden van een fan aan te raken.. kaart hangt immers op z'n kop.
Zo te zien echt een Wattman issue. De greyed out fangrafiek staat ook op 11% minimaal en er is geen slider voor Zero RPM zodra je 'manual' kiest. Hij lijkt dus bij het enablen van Wattman, ondanks dat je niets doet het met fanprofiel, toch het fanprofiel van de kaart te overrulen.
Yeah had er al wat over gelezen wilde het nog testen maar ben het vergeten. Gebruik zelf dus die maxpower tool verlaag daar de fan speed gewoon wat werkt prima. Met de target temp spelen werkt ook goed (dit is de tjunction max temp).

• Korvaag
Astennu schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:51:
[...]

Yeah had er al wat over gelezen wilde het nog testen maar ben het vergeten. Gebruik zelf dus die maxpower tool verlaag daar de fan speed gewoon wat werkt prima. Met de target temp spelen werkt ook goed (dit is de tjunction max temp).
Ik zal eens kijken. Moet nu richting een klant, dus kan vanavond pas wat doen, maar kan ook gewoon even een volgende versie van de drivers afwachten. Wellicht gaan die wel onder Wattman netjes om met Zero RPM. Dit is voor zover ik kan zien gewoon een Wattman die de mogelijkheden van de kaart gewoon niet goed uitleest en zelf maar op minimaal 11% PWM gaat staan (die greyed-out grafiek hierboven is 11% minimum als je hem op 'manual' zet en uitleest).

@DaniëlWW2 Hoe ziet jouw grafiek eruit in Wattman? Staat die ook niet op 0 bij de automatische setting?

[Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2019 12:56]

• DaniëlWW2
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:55:
[...]

Ik zal eens kijken. Moet nu richting een klant, dus kan vanavond pas wat doen, maar kan ook gewoon even een volgende versie van de drivers afwachten. Wellicht gaan die wel onder Wattman netjes om met Zero RPM. Dit is voor zover ik kan zien gewoon een Wattman die de mogelijkheden van de kaart gewoon niet goed uitleest en zelf maar op minimaal 11% PWM gaat staan (die greyed-out grafiek hierboven is 11% minimum als je hem op 'manual' zet en uitleest).

@DaniëlWW2 Hoe ziet jouw grafiek eruit in Wattman? Staat die ook niet op 0 bij de automatische setting?
Lijkt er verdacht veel erop.
https://tweakers.net/ext/f/XVoLETAl6hkm7ZJRbU3unOxg/full.jpg

Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:55:
[...]

Wat wil je bereiken? ik vraag me af hoeveel prio AMD bij de Fan controll heeft liggen namelijk. Er zijn andere zaken qua game fixes die belangriojker zijn ik verwacht ook dat die voorrang krijgen.

• Korvaag
Astennu schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:00:
[...]

Wat wil je bereiken? ik vraag me af hoeveel prio AMD bij de Fan controll heeft liggen namelijk. Er zijn andere zaken qua game fixes die belangriojker zijn ik verwacht ook dat die voorrang krijgen.
Dat Wattman m'n Zero RPM met rust laat als ik niets aanvink van 'manual fanspeed'. Tis verder niet zo erg ofzo, maar meer opvallend.

Nu snel weg.. vanavond eens verder kijken :)

@DaniëlWW2
Apart dat het dan bij jou wel werkt... maar thanks voor het nakijken !

[Voor 8% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2019 13:01]

• Ewivis
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:24
Moet zeggen, heb de case bij mij direct weer dichtgedaan toen ik zag dat de fans draaiden, maar de Zero % niet verder geinspecteerd. Ik zal het zelf ook eens in de gaten houden wat hij nu bij mij doet.

Ik heb overigens de Gigabyte OC, met blijkbaar bagger fans wat ik niet wist :(

Had tevens al een RX580 die ook van Gigabyte was en die draait na 2 jaar nog dikke prima. Niks aan de hand met de fans.

AMD Ryzen 5 3600@stock / 32GB@3600mhz / Gigabyte 5700 XT Gaming OC 8GB

Ewivis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:26:
Moet zeggen, heb de case bij mij direct weer dichtgedaan toen ik zag dat de fans draaiden, maar de Zero % niet verder geinspecteerd. Ik zal het zelf ook eens in de gaten houden wat hij nu bij mij doet.

Ik heb overigens de Gigabyte OC, met blijkbaar bagger fans wat ik niet wist :(

Had tevens al een RX580 die ook van Gigabyte was en die draait na 2 jaar nog dikke prima. Niks aan de hand met de fans.
Voor af en toe gamen is het ook geen issue. Maar als je veel games speelt en die fan's veel op hoge speeds draaien gaan ze eerder kapot. 2 Jaar zal nog niet direct een issue zijn maar 3 wellicht wel. Genoeg mensen doen langer dan 3 jaar met een kaart. Voor ons tweakers die regelmatig iets nieuws willen is het niet echt een issue.

• Mistacal
  • Laatst online: 03-04 10:40
Astennu schreef op woensdag 25 september 2019 @ 13:36:
[...]

Voor af en toe gamen is het ook geen issue. Maar als je veel games speelt en die fan's veel op hoge speeds draaien gaan ze eerder kapot. 2 Jaar zal nog niet direct een issue zijn maar 3 wellicht wel. Genoeg mensen doen langer dan 3 jaar met een kaart. Voor ons tweakers die regelmatig iets nieuws willen is het niet echt een issue.
Ik verwacht niet dat die lagers in 2 jaar kapot gaan. De gemiddelde levensduur van een lager is 60.000 draaiuren. Het maximale toerental van de lagers ligt vele malen hoger dan in een case fan. Dit geldt even voor de lagers die ik gebruik en selecteer. (Kogellagers)

Hier ook nog even aangevuld door gamers Nexus. 300.000 uur.. dat is wel wat veel maar misschien op een toerental van 3000rpm niet gek

https://www.gamersnexus.n...e-fan-bearing-differences

[Voor 12% gewijzigd door Mistacal op 25-09-2019 14:11]

__/`\__/`\__

Mistacal schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:09:
[...]

Ik verwacht niet dat die lagers in 2 jaar kapot gaan. De gemiddelde levensduur van een lager is 60.000 draaiuren. Het maximale toerental van de lagers ligt vele malen hoger dan in een case fan. Dit geldt even voor de lagers die ik gebruik en selecteer. (Kogellagers)

Hier ook nog even aangevuld door gamers Nexus. 300.000 uur.. dat is wel wat veel maar misschien op een toerental van 3000rpm niet gek

Moet je maar eens zien hoe sleeve fan's het na een jaar mining doen. Dat is niet best kan ik je vertellen. En dat is niet op max fan speed.

• Ewivis
in 1 jaar = 8.736 uren.

Ik speel gemiddeld 8 uur per week: is 1092 weken spelen, delen door 52 = 21 jaar... Dan pas heb ik evenveel uren gemaakt als hij met de fans.

Ik denk dat het wel goed gaat komen ;)

• Mistacal
Astennu schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:17:
[...]

Moet je maar eens zien hoe sleeve fan's het na een jaar mining doen. Dat is niet best kan ik je vertellen. En dat is niet op max fan speed.
Dan is het gewoon troep.. een goede lager moet dat maximaal kunnen.
Ewivis schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:42:
in 1 jaar = 8.736 uren.

Ik speel gemiddeld 8 uur per week: is 1092 weken spelen, delen door 52 = 21 jaar... Dan pas heb ik evenveel uren gemaakt als hij met de fans.

Ik denk dat het wel goed gaat komen ;)
Dat denk ik ook wel, heb nog casefans van ongeveer die leeftijd en doen het nog perfect.

__/`\__/`\__

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

[...]

En houd je met die 60.000 uur ook rekening met de orientatie? Er is ergens een studie op internet te vinden waarbij werd aangetoond dat de levensduur meer dan halveerde als deze horizontaal werd gelegd.

Tevens wordt de gemiddelde videokaart heter dan 50 graden en dat heeft ook enorme invloed op de levensduur.

Ik ga even goegel graven om te kijken of die ik terug kan vinden.

[Voor 5% gewijzigd door Blaat op 25-09-2019 14:50]

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hier ook nog even aangevuld door gamers Nexus. 300.000 uur..
Dat geldt voor fluid bearings, niet voor sleeze bearings... heb je het (hele) artikel gelezen?

[Voor 6% gewijzigd door Olaf van der Spek op 25-09-2019 14:50]

• Mistacal
Blaat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:45:
[...]

En houd je met die 60.000 uur ook rekening met de orientatie? Er is ergens een studie op internet te vinden waarbij werd aangetoond dat de levensduur meer dan halveerde als deze horizontaal werd gelegd.

Ik ga even goegel graven om te kijken of die ik terug kan vinden.
Dit is enkel voor fluids en voor lagers die in een richting worden belast waarvoor ze in het ontwerp niet voor zijn bedoeld. Een kogellager is in nagenoeg alle richting erg sterk..

__/`\__/`\__

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Mistacal schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:50:
[...]

Dit is enkel voor fluids en voor lagers die in een richting worden belast waarvoor ze in het ontwerp niet voor zijn bedoeld. Een kogellager is in nagenoeg alle richting erg sterk..
Klopt. Alleen hebben de goedkope fans op videokaarten sleeve bearings geen ball bearings.

Edit: Ik zie dat je het specifiek over de bearings van je eigen kaart hebt. Nvm dus.

[Voor 10% gewijzigd door Blaat op 25-09-2019 14:52]

• Mistacal
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:48:
[...]

Dat geldt voor fluid bearings, niet voor sleeze bearings... heb je het (hele) artikel gelezen?
Blaat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:51:
[...]

Klopt. Alleen hebben de goedkope fans op videokaarten sleeve bearings geen ball bearings.
https://www.newark.com/pd...cles/mro/ballVsSleeve.pdf

Let op bij de tekst "orientation". Een sleeve bearing in een fan die zowel horizontaal of verticaal geplaatst kan worden is eigenlijk een verkeerde keuze

__/`\__/`\__

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Mistacal schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:53:
[...]

[...]

https://www.newark.com/pd...cles/mro/ballVsSleeve.pdf

Let op bij de tekst "orientation". Een sleeve bearing in een fan die zowel horizontaal of verticaal geplaatst kan worden is eigenlijk een verkeerde keuze
Correct. Dat doen Gigabyte en Asus al jaren verkeerd op hun videokaarten.

MSI heeft ook pas sinds pascal ball bearing fans, daarvoor waren het ook sleeve bearings. Videokaarten van de maxwell generatie of ouder beginnen inmiddels zeldzamer te worden doordat fans het simpelweg opgeven.

En ja, je kan een Gigabyte en Asus kaart binnen een jaar slopen met mining, zo kut zijn die fans.

• Mistacal
Blaat schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:59:
[...]

Correct. Dat doen Gigabyte en Asus al jaren verkeerd op hun videokaarten.

MSI heeft ook pas sinds pascal ball bearing fans, daarvoor waren het ook sleeve bearings. Videokaarten van de maxwell generatie of ouder beginnen inmiddels zeldzamer te worden doordat fans het simpelweg opgeven.

En ja, je kan een Gigabyte en Asus kaart binnen een jaar slopen met mining, zo kut zijn die fans.
Dan kan ik het er wel mee eens zijn dat het een levensduur van 2 jaar heeft. Wel mooi slecht vind ik, serieuze verkeerde besparing.

Mooi zou een SSO lager zijn van Noctua of op zijn minst toch een kogellager.

Wel weer wat geleerd _/-\o_

__/`\__/`\__

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sself-stabilising oil-pressure bearing (SSO bearing) dus..

• Aslanboy1905
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online

Herkenbaar. Zero rpm mode werkt niet op mijn Powercolor Red Devil kaart zodra ik in Wattman ben. Om het weer werkend te krijgen moest ik zelfs de drivers opnieuw installeren.

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

• Mistacal
Olaf van der Spek schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:57:
Sself-stabilising oil-pressure bearing (SSO bearing) dus..
Bij voorkeur wel.. niet voor niets dat er bij Novtua 6 jaar garantie op zit en ze toch de wel de "beste" zijn

__/`\__/`\__

• Outsiders99
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-10-2019
Binnenkort wil ik heel graag een RX5700 videokaart aanschaffen. Bij verschillende merken zie ik dat het minimale vereiste voeding 600 Watt wordt gevraagd. Ik gebruik een be quiet! Straight Power 11 550W, 550 Watt voeding. Daarnaast heb ik een AMD 2600 op een Gigabyte X470 moederbord, met 3 ssd's, 1 maal ssd m2 slot en 2 HDD's.

Mijn voorkeur is de Sapphire Radeon RX 5700 Pulse. Kan ik deze videokaart gebruiken om op mijn huidige systeem aan te sluiten met 550 Watt of raden jullie mij dit af?. bvd.

• PenguinEmperor
Outsiders99 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:56:
Binnenkort wil ik heel graag een RX5700 videokaart aanschaffen. Bij verschillende merken zie ik dat het minimale vereiste voeding 600 Watt wordt gevraagd. Ik gebruik een be quiet! Straight Power 11 550W, 550 Watt voeding. Daarnaast heb ik een AMD 2600 op een Gigabyte X470 moederbord, met 3 ssd's, 1 maal ssd m2 slot en 2 HDD's.

Mijn voorkeur is de Sapphire Radeon RX 5700 Pulse. Kan ik deze videokaart gebruiken om op mijn huidige systeem aan te sluiten met 550 Watt of raden jullie mij dit af?. bvd.
Je hoeft je nergens zorgen over te maken. Jouw voeding voldoet prima. De fabrikanten van videokaarten en ander spul adviseren vaak voedingen met overdreven hoge wattages omdat ze er rekening mee houden dat nogal wat mensen voedingen van twijfelachtige kwaliteit in hun kastje hebben zitten.

Nah zolang het een A-Merk PSU is is 550 meer dan prima voor stock gebruik. Alleen met zware OC of andere extreme configuraties kom je in de problemen.
De videokaart gebruikt maar iets van 155-175 watt. De CPU stock met cpu mobo en mem er bij ook nog eens 150-175. (even grof geschat).

Mijn setup trekt maximaal rond de 350 watt geloof ik als ik aan het gamen ben. Zelfs met zaken als furmark moet ik mijn best doen om 400 te halen als ik maximaal overclock met een XT.

• Visgek82
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 22:29

Ja hoor, zonder probleem. de fabrikant moet met deze waarschuwing ook uitgaan van zeer goedkope voedingen van 600 watt, die nog niet de helft stabiel kunnen leveren wat jouw voeding kan, sinds jij een goede voeding hebt is dit geen issue.

MSI B350M PC Mate / Ryzen 5 1600 / 16gb DDR4 / Nvidia GeForce GTX 1070-TI

• Korvaag
Aslanboy1905 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:21:
[...]

Herkenbaar. Zero rpm mode werkt niet op mijn Powercolor Red Devil kaart zodra ik in Wattman ben. Om het weer werkend te krijgen moest ik zelfs de drivers opnieuw installeren.
Check, hier dus ook.. (omdat je wattman niet weer uit kunt zetten via een optie ofzo. Waarschuwing accepteren is aan, en that's that).

@Outsiders99 Nog maar een extra bevestiging:
Ja, kan prima. Hier met een 3600X en een 5700 XT met gamen maximaal 350 watt maar meestal meer richting 330 watt. Laat dat met een 2600X een keer ma-xi-maal 400 worden. Helemaal prima met een voeding van goede kwaliteit.

[Voor 23% gewijzigd door Korvaag op 25-09-2019 18:49]

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:25
@Astennu
Die AMD link werkt goed.
Ik heb een aantal uurtjes Metro Exodus gespeeld. Fan speed wat aangepast zodat de GPU max. 70 graden werd. Nu viel me alleen op dat mijn memory clock op 875MHz bleef hangen, terwijl het hier dik het dubbele wordt aan gegeven: https://www.techpowerup.c...x-5700-xt-gaming-oc.b7238
1.400/1.750MHz normaal gesproken.

FPS is goed, op wat spontante drops na. Dan zie je tevens ook dat de GPU load even inkakt.

\\ VoetbalShirtjes Topic //

Aquila schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:18:
@Astennu
Die AMD link werkt goed.
Ik heb een aantal uurtjes Metro Exodus gespeeld. Fan speed wat aangepast zodat de GPU max. 70 graden werd. Nu viel me alleen op dat mijn memory clock op 875MHz bleef hangen, terwijl het hier dik het dubbele wordt aan gegeven: https://www.techpowerup.c...x-5700-xt-gaming-oc.b7238
1.400/1.750MHz normaal gesproken.

FPS is goed, op wat spontante drops na. Dan zie je tevens ook dat de GPU load even inkakt.
875 is de default clock voor GDDR6. Echter wil het nog wel eens anders weergegeven worden. De nVidia kaarten laten de DDR clocks zien dus base x2. En sommige tools geven weer de quad rate aan.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Meer reviews. :)

Computerbase.de heeft de Gigabyte en nu weet ik het zeker dat de Pulse beter is...
Geluidssterkte en temperaturen is vergelijkbaar, clocks net iets hoger wat ik al merkte omdat er zo als geen potentieel in de chip zit, maar junction temperatuur...
https://tweakers.net/ext/f/9EYEdj1suKiofqjnhkbPDzsR/full.jpg
https://www.computerbase....itt_lautstaerke__kuehlung

Dat is hier het probleem want dit lijkt een waarschuwing af te laten gaan waardoor de ventilator constant harder gaat draaien om onder het kritieke punt te blijven. Dat hoor je en dat is zo irritant. De Pulse zou dit dus helemaal niet moeten hebben. Met een vergelijkbare geluidssterkte is de Pulse dan veel beter. Die zou ik waarschijnlijk ook horen, maar dat is perfect te tolereren. Ik hoor het omdat ik als autist me bijzonder slecht kan afsluiten van geluiden. De meeste mensen zullen het nooit horen over zelfs een simpel setje speakers...

Verkopen begint verleidelijk te worden. Nu nog een Nitro+ zien te bemachtigen of misschien de Pulse...

GamersNexus heeft de thicc, en maakt de thicc af. :P

[Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-09-2019 21:13]

• Mistacal

__/`\__/`\__

• Maulwurfje
Het is mij nu twee keer overkomen dat de AMD drivers niet meer wordt herkend. Een keer had ik een crash de andere keer deed ik een restart van de drivers met de tool CRU (custom resolution utility). Ik heb toen maar de drivers opnieuw geïnstalleerd na een zweep met DDU.

• Korvaag
@DaniëlWW2
Ik blijf bij mijn theorie dat matig contact op miniscule plaatsen de junction temp van de GB de hoogte in jaagt. Het is bijzonder onlogisch dat de edge koeler blijft dan een willekeurige andere (midrange) kaart maar dat junction beserk gaat.

Het kan gewoon niet anders dat bepaalde spots in de chip slecht worden gekoeld en vanuit tests weten we dat junction temp de hoogste van alle sensoren is.

Het zou me dus niets verbazen als (zeg) 90% van de junction sensoren prima temps aangeven maar slechts een beperkt aantal een 'ARGH MEIN LEBEN' doen.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:09:
@DaniëlWW2
Ik blijf bij mijn theorie dat matig contact op miniscule plaatsen de junction temp van de GB de hoogte in jaagt. Het is bijzonder onlogisch dat de edge koeler blijft dan een willekeurige andere (midrange) kaart maar dat junction beserk gaat.

Het kan gewoon niet anders dat bepaalde spots in de chip slecht worden gekoeld en vanuit tests weten we dat junction temp de hoogste van alle sensoren is.

Het zou me dus niets verbazen als (zeg) 90% van de junction sensoren prima temps aangeven maar slechts een beperkt aantal een 'ARGH MEIN LEBEN' doen.
Het zou me helemaal niks verbazen als ik zie hoe GPU tot koelblok werkt.
https://i.ytimg.com/vi/cPuh-yhMh5Y/maxresdefault.jpg

Combineer dit met het geringe oppervlakte van Navi 10 en de hoge thermal density en een kleine afwijking zie ik al zo 10C schelen. Dat zou het in ieder geval verklaren.

• Korvaag
@DaniëlWW2
Dat is inderdaad de video waarop ik dat baseer ja.... Tussen de heatpipes kan je ongeveer niet anders dan een (kleine) kier hebben. Als ze hier iets van metaal op gegoten hadden en daarmee een baseplate hadden gemaakt was het naar mijn bescheiden en nog steeds compleet ononderbouwde mening.. beter geweest :)

Grappig.. Deze gast komt ongeveer op dezelfde waardes die ik nu ingesteld heb op de Pulse (undervolt):
YouTube: ASRock RX 5700 XT Taichi Review, It's HOT!!!

Mijn effective boost clock ligt echter wel iets lager, namelijk op 1930 MHz. ongeveer.

Trouwens:
AMD heeft nog wel een klusje met de drivers. Wat mijn opvalt in Division 2 is dat ik soms een enorme frame drop heb (lees: ongeveer stilstaand beeld). Via AMD Link kan je dan ook zien dat de GPU gewoon terugvalt naar 0 MHz. Alle monitoring tools heb ik daarbij uitstaan (dus HWiNFO etc).

[Voor 115% gewijzigd door Korvaag op 26-09-2019 07:25]

• picobob
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-03 14:09
Korvaag schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:09:
@DaniëlWW2

Ook ik heb een gigabyte. Ik was aan het experimenteren met een 140mm fan en als ik die als Bottom intake met laag RPM direct op de GPU zet haal ik consistent 3% betere superposition scores, maar de gemiddelde temps blijven hetzelfde.

Hij draait nu op 2000mhz@1025mv en dan haal ik 80 gpu en 90 junction en gemiddelde boost van 1930-1940. Met een RPM van 1900.

[Voor 39% gewijzigd door picobob op 26-09-2019 08:17. Reden: verkeerde persoon gequote]

• Mistacal
picobob schreef op donderdag 26 september 2019 @ 07:34:
[...]

Ook ik heb een gigabyte. Ik was aan het experimenteren met een 140mm fan en als ik die als Bottom intake met laag RPM direct op de GPU zet haal ik consistent 3% betere superposition scores, maar de gemiddelde temps blijven hetzelfde.

Hij draait nu op 2000mhz@1025mv en dan haal ik 80 gpu en 90 junction en gemiddelde boost van 1930-1940. Met een RPM van 1900.
Grappig, Ik doe precies het zelfde (met een vega welliswaar). Scheelt echt enorm

__/`\__/`\__

DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:11:
Meer reviews. :)

Computerbase.de heeft de Gigabyte en nu weet ik het zeker dat de Pulse beter is...
Geluidssterkte en temperaturen is vergelijkbaar, clocks net iets hoger wat ik al merkte omdat er zo als geen potentieel in de chip zit, maar junction temperatuur...
[Afbeelding]
https://www.computerbase....itt_lautstaerke__kuehlung

Dat is hier het probleem want dit lijkt een waarschuwing af te laten gaan waardoor de ventilator constant harder gaat draaien om onder het kritieke punt te blijven. Dat hoor je en dat is zo irritant. De Pulse zou dit dus helemaal niet moeten hebben. Met een vergelijkbare geluidssterkte is de Pulse dan veel beter. Die zou ik waarschijnlijk ook horen, maar dat is perfect te tolereren. Ik hoor het omdat ik als autist me bijzonder slecht kan afsluiten van geluiden. De meeste mensen zullen het nooit horen over zelfs een simpel setje speakers...

Verkopen begint verleidelijk te worden. Nu nog een Nitro+ zien te bemachtigen of misschien de Pulse...

GamersNexus heeft de thicc, en maakt de thicc af. :P
[YouTube: Worst One Yet: XFX RX 5700 XT THICC II Ultra Review | Do Not Buy]
En de THICC die het bij GN heel slecht doet doet het bij TPU weer goed?
Ik zou voor de Nitro gaan want ik kan je vertellen de Pulse is met de normal 195Watt bios ook niet stil. In mijn slecht gekoelde kast (rede waarom ik altijd blowers gebruik) heeft die kaart het ook lastig. Hij gat dan ook dik boven zijn max accustic RPM van 1550 RPM. 1550RPM is stil maar daar blijft het niet bij target temp is 89c. En dat is moeilijk te halen met de extra hitte die in mijn kast blijft hangen (Prodigy M).

En dit is dus precies de rede waarom ik Pro blowers ben al die warme lucht gaat de kast uit en dat helpt enorm. Ik zou willen dat AMD ook gewoon een keer veel tijd besteed aan het maken van een goede blower. nVidia heeft ook laten zien dat het kan.

Ze moeten de component plaatsing van de PCB verbeteren zodat de heastink groter kan worden. Vooral langer maar ook breeder. Daarnaast kijken naar de Fin shape van de heatsink om te zorgen dat deze minder geluid resoneren als er veel lucht langs gaat. Ook de grill achter moet daar op aangepast worden. En als laatste de blower fan zelf moet bekeken worden. Ook daar kunnen ze de fin's misschien wat veranderen en er nog een iets groter rad plaatsen waardoor hij meer lucht kan bewegen met een lager toerental. En plaats die zo ver mogelijk naar achter om meer ruimte te maken voor de heatsink. Op die manier kan je denk ik een heel wat stillere blower maken die toch beter koelt. Dat kost meer tijd en geld. AMD heeft altijd dure PCB's die hier en daar over engineered zijn met 70Amp componenten waar 40-50 ook genoeg is. Helemaal niets mis mee maar op de koeler bezuinigen ze wel.

En dan geven ze deze gen wel geld uit aan looks door zo'n nep heatsink achter in de koeler te plaatsen die nergens aan vast zit :'(
Als ze dit soort aanpassingen niet gaan doen moeten ze bij de RX 5800 of 5900 niet voor een blower gaan. Dan moeten ze gewoon dual en tripple fan heatsinks gaan gebruiken.

• Korvaag
De Pulse kan inderdaad best gaan blazen als ie warm wordt. Ik heb voor de grap eens de slider op +50% gezet en ben daarna met de default instellingen (dus 1.2 volt) eens gaan gamen. Nou, ik mag dan een Fractal kast hebben met geluidsisolatie. Dat ding ga je dan wel horen hoor. Zelfs door de koptelefoon heen :)

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

@Astennu en @DaniëlWW2 weet je wat pas stil is?

spoiler:
https://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/1600x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/e/k/ek-vector_radeon_rx_5700_plexi_front_pcb_gt.jpg

:+

Korvaag schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:28:
De Pulse kan inderdaad best gaan blazen als ie warm wordt. Ik heb voor de grap eens de slider op +50% gezet en ben daarna met de default instellingen (dus 1.2 volt) eens gaan gamen. Nou, ik mag dan een Fractal kast hebben met geluidsisolatie. Dat ding ga je dan wel horen hoor. Zelfs door de koptelefoon heen :)
Nja dat dus :P maar als je +50% doet met de 195 watt bios ga je dus richt de 300 watt als hij dat nodig heeft. En op 1.2v komt hij dan een aardig eindje om dat ook echt te gebruiken :P
Dan moet je wel een hele stille pomp hebben. Ik heb geen recente ervaring met custom loops maar in het verleden waren die ook te horen. AIO's hetzelfde ik hoor altijd de pomp. Dan heb ik nog liever een luidere fan die constant is.
+ hoe wil je dat in een Prodigy M proppen? ^^ Het kan misschien wel maar dan moet je wel heel creatief aan het werk.

• Korvaag
Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:41:
[...]
Nja dat dus :P maar als je +50% doet met de 195 watt bios ga je dus richt de 300 watt als hij dat nodig heeft. En op 1.2v komt hij dan een aardig eindje om dat ook echt te gebruiken :P
300 haalde ie niet, maar ik heb zwaar over de 250 wel gezien ja :+

Voor stabielere clocks heb ik nu overigens met de undervolt van 1060 bij 2000 max boost de power slider op +10% staan. De clockspeed is nu echt bijna een volledig rechte lijn.

Moet nog steeds wat meer spelen met de voltages. 1026 gaf een crash bij max boost 2000, maar waar het omslagpunt tussen instabiel en stabiel ligt weet ik nog niet zeker.

• Blaat

Blaat

BBG'er

Hardware Fanaat

Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:41:
[...]

[...]

Dan moet je wel een hele stille pomp hebben. Ik heb geen recente ervaring met custom loops maar in het verleden waren die ook te horen. AIO's hetzelfde ik hoor altijd de pomp. Dan heb ik nog liever een luidere fan die constant is.
+ hoe wil je dat in een Prodigy M proppen? ^^ Het kan misschien wel maar dan moet je wel heel creatief aan het werk.
Je kan daarin wel een 240mm rad kwijt, wat in principe wel voldoende is. :P

Pomp en reservoir wordt echter een lastig verhaal. :>

Ik heb zelf 2x Laing D5 pompen op 20% draaien om de 100l per uur te halen. Op dat toerental hoor je ze echt niet.

• PenguinEmperor
Ik krijg de Pulse wel redelijk stil, maar dat is met een undervolt/underclock. 1900mhz target/1040mV. De fans komen dan bijna nooit boven de 1600rpm. Ook tevens de enige manual settings waarop ik geen crashes heb gekregen in Warhammer 2 tot nog toe (afkloppen).

Bij andere settings krijg ik vroeg of laat eerst een zwart scherm, dan wel weer beeld maar wel duidelijk corrupted. Als ik dan alt tab en weer terug ga ziet alles er weer prima uit en is het duidelijk dat echt de display drivers zijn gecrashed.

Met deze undervolt/underclock (mag ik het nog een undervolt noemen, of is het alleen een underclock? :P) heb ik een clockspeed van +-1840. Desondanks als ik de fps vergelijk met andere settings waar ik een hogere clocksnelheid haalde lijkt er weinig verschil.

Geheugen kan ik trouwens wel makkelijk op 940 draaien. Niet dus.

[Voor 6% gewijzigd door PenguinEmperor op 07-10-2019 23:00]

• Ewivis
PenguinEmperor schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:44:
Ik krijg de Pulse wel redelijk stil, maar dat is met een undervolt/underclock. 1900mhz target/1040mV. De fans komen dan bijna nooit boven de 1600rpm. Ook tevens de enige manual settings waarop ik geen crashes heb gekregen in Warhammer 2 tot nog toe (afkloppen).

Bij andere settings krijg ik vroeg of laat eerst een zwart scherm, dan wel weer beeld maar wel duidelijk corrupted. Als ik dan alt tab en weer terug ga ziet alles er weer prima uit en is het duidelijk dat echt de display drivers zijn gecrashed.

Met deze undervolt/underclock (mag ik het nog een undervolt noemen, of is het alleen een underclock? :P) heb ik een clockspeed van +-1840. Desondanks als ik de fps vergelijk met andere settings waar ik een hogere clocksnelheid haalde lijkt er weinig verschil.

Geheugen kan ik trouwens wel makkelijk op 940 draaien.
Ik had ook begrepen dat het overklokken van de memory het meest helpt mbt meer FPS?
Je geeft aan dat je underclocked ben, je geeft ook aan dat je weinig verschil merkt. Heb je een voor en na benchmark gedaan van een x aantal games/tests? Zo ja, ben ik wel benieuwd naar je resultaten.

• Maulwurfje
1600 rpm is in mijn NZXT S340 elite window nog goed hoorbaar. Ik probeer de boel onder de 1400 rpm te krijgen.

De kast en CPU koeler waren mijn miskopen.
Geheugen kan ik trouwens wel makkelijk op 940 draaien.
Dat is toch vrij hoog. _/-\o_

• Mistacal
Ik vraag me af hoeveel casefans iedereen draait want de getallen hier zijn voor mij echt wel hoog qua geluidsproductie (nu begrijp ik dat het een ten koste gaat van het ander)

Zelf heb ik een Corsair Air 240 met daarin 2 front 120mm intakes, 2 bottom 120mm intakes, 2 top 120mm exhaust en 2 rear 80mm exhaust. Dus echt helemaal vol met fans, alles draait op ongeveer 1000-1200rpm met alleen Arctic F12 (en F8 voor achter) fans.

Het systeem is hier nagenoeg stil, rond de 20-30 dba. Ik zal van het weekend nog eens meten met een Db meter.

__/`\__/`\__

• DaniëlWW2
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:24:
[...]

En de THICC die het bij GN heel slecht doet doet het bij TPU weer goed?
Variatie in kwaliteit, net zoals bij de Gigabyte...
Ik zou voor de Nitro gaan want ik kan je vertellen de Pulse is met de normal 195Watt bios ook niet stil. In mijn slecht gekoelde kast (rede waarom ik altijd blowers gebruik) heeft die kaart het ook lastig. Hij gat dan ook dik boven zijn max accustic RPM van 1550 RPM. 1550RPM is stil maar daar blijft het niet bij target temp is 89c. En dat is moeilijk te halen met de extra hitte die in mijn kast blijft hangen (Prodigy M).
Zo ver was ik eigenlijk al. Ik ga kiezen tussen de Red Devil en de Nitro+. Liefst de Nitro+ omdat ik dan Trixx kan gebruiken en ik de silent bios van de Nitro+ iets beter vind dan die van de Red Devil. RGB header gebruik ik ook zodat ik vanuit de bios alles kan uitschakelen. :)
En dit is dus precies de rede waarom ik Pro blowers ben al die warme lucht gaat de kast uit en dat helpt enorm. Ik zou willen dat AMD ook gewoon een keer veel tijd besteed aan het maken van een goede blower. nVidia heeft ook laten zien dat het kan.

Ze moeten de component plaatsing van de PCB verbeteren zodat de heastink groter kan worden. Vooral langer maar ook breeder. Daarnaast kijken naar de Fin shape van de heatsink om te zorgen dat deze minder geluid resoneren als er veel lucht langs gaat. Ook de grill achter moet daar op aangepast worden. En als laatste de blower fan zelf moet bekeken worden. Ook daar kunnen ze de fin's misschien wat veranderen en er nog een iets groter rad plaatsen waardoor hij meer lucht kan bewegen met een lager toerental. En plaats die zo ver mogelijk naar achter om meer ruimte te maken voor de heatsink. Op die manier kan je denk ik een heel wat stillere blower maken die toch beter koelt. Dat kost meer tijd en geld. AMD heeft altijd dure PCB's die hier en daar over engineered zijn met 70Amp componenten waar 40-50 ook genoeg is. Helemaal niets mis mee maar op de koeler bezuinigen ze wel.

En dan geven ze deze gen wel geld uit aan looks door zo'n nep heatsink achter in de koeler te plaatsen die nergens aan vast zit :'(
Als ze dit soort aanpassingen niet gaan doen moeten ze bij de RX 5800 of 5900 niet voor een blower gaan. Dan moeten ze gewoon dual en tripple fan heatsinks gaan gebruiken.
Ik denk dat ze niet eens een veel betere koeloplossing hoeven te ontwikkelen. Nee, ze moeten vermogen voor blowermodellen gewoon beperken en de AIB's de ruimte geven om er zelf wat van te maken, zoals vroeger. De blower van Vega/Navi is eigenlijk goed voor maximaal 150, misschien 160W, niet 180W en zeker niet 225W. Zet dit ontwerp op de aankomende RX5600 series en het is waarschijnlijk redelijk geruisloos. Helaas zie ik AMD weer een goedkopere blower nemen zoals ze met Polaris deden, en dan beginnen we weer...

• PenguinEmperor
Ewivis schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:53:
Je geeft aan dat je underclocked ben, je geeft ook aan dat je weinig verschil merkt. Heb je een voor en na benchmark gedaan van een x aantal games/tests? Zo ja, ben ik wel benieuwd naar je resultaten.
De enige echte benchmark die ik gedaan heb is superposition. Daar krijg ik met de "stabiele" underclock +- 5000 op 1080p extreme, en met mijn beste "onstabiele" maar met hogere clocksnelheid (iets boven 1900mhz) 5100. Of je hier conclusies aan moet verbinden weet ik niet. Een onstabiele setting is sowieso niet ideaal.

Mijn observatie betreft weinig verschil is meer een gevoel en als ik kijk naar de framerates als ik echt WH2 speel. Ik kan als ik thuis ben wel wat benchmarks proberen

Een goede, stabiele underclock met 1900 of meer mhz zal ongetwijfeld beter zijn dan wat ik draai. Maar die haal ik tot nu toe niet, of tenminste niet op een voor mij aanvaardbaar voltage en geluidsniveau. Ik heb of een slechte chip, of niet de juiste omstandigheden.
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:09:
[...]

Variatie in kwaliteit, net zoals bij de Gigabyte...
Ik vraag mij af of het wel normalised testing was. Bij GN staat hij ook boven aan met stock fan speed alleen maar hij veel herrie door de zeer hoge fan speeds die nodig zijn om die temps te halen.
Zo ver was ik eigenlijk al. Ik ga kiezen tussen de Red Devil en de Nitro+. Liefst de Nitro+ omdat ik dan Trixx kan gebruiken en ik de silent bios van de Nitro+ iets beter vind dan die van de Red Devil. RGB header gebruik ik ook zodat ik vanuit de bios alles kan uitschakelen. :)
Nitro heeft volgens mij een nog net wat stillere cooler. En iets grotere fan's als ik mij niet vergis.
Ik denk dat ze niet eens een veel betere koeloplossing hoeven te ontwikkelen. Nee, ze moeten vermogen voor blowermodellen gewoon beperken en de AIB's de ruimte geven om er zelf wat van te maken, zoals vroeger. De blower van Vega/Navi is eigenlijk goed voor maximaal 150, misschien 160W, niet 180W en zeker niet 225W. Zet dit ontwerp op de aankomende RX5600 series en het is waarschijnlijk redelijk geruisloos. Helaas zie ik AMD weer een goedkopere blower nemen zoals ze met Polaris deden, en dan beginnen we weer...
Als je dat doet kan je max 140 watt gebruiken want men vond de 5700 nog te luid. Dus dat is geen oplossing dan ga je de 5700 XT wel heel erg limiteren clocks worden dan heel laag.
nVidia kan het ook zie de 980 Ti en 1080 Ti en Titan V.

Ik ben het met je eens dat 140-150watt een beetje de max is wil je het stil houden. De 5700 gebruikt 155 watt.

Polaris was ook echt jammer als ze dan een iets grotere heatsink met koper en heatpipes gebruikt was die kaart stil geweest. Met de cooler van Vega had je hem bv echt niet gehoord. Mja het moest goedkoop :'(.
PenguinEmperor schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:20:
[...]

De enige echte benchmark die ik gedaan heb is superposition. Daar krijg ik met de "stabiele" underclock +- 5000 op 1080p extreme, en met mijn beste "onstabiele" maar met hogere clocksnelheid (iets boven 1900mhz) 5100. Of je hier conclusies aan moet verbinden weet ik niet. Een onstabiele setting is sowieso niet ideaal.

Mijn observatie betreft weinig verschil is meer een gevoel en als ik kijk naar de framerates als ik echt WH2 speel. Ik kan als ik thuis ben wel wat benchmarks proberen

Een goede, stabiele underclock met 1900 of meer mhz zal ongetwijfeld beter zijn dan wat ik draai. Maar die haal ik tot nu toe niet, of tenminste niet op een voor mij aanvaardbaar voltage en geluidsniveau. Ik heb of een slechte chip, of niet de juiste omstandigheden.
Ik raad je echt aan geen extreme te gebruiken dat is bij mij wel stabiel waar high crashed. 4K opti en 8K Opti zijn ook zwaar nog wat zwaarder dan 1080p High.
Test ook met hogere temperaturen dan wat je normaal zou halen door de fanspeed opzettelijk te verlagen.

Als je dan iets hebt wat stabiel is de fan speeds weer auto zetten en eventueel 30-50 MHz er af voor extra marge of bv 25mv er bij. Dan heb je met games geen issues. De ene game is de andere niet het een kan stabiel zijn een andere kan crashen omdat hij de GPU zwaarder belast.

[Voor 27% gewijzigd door Astennu op 26-09-2019 10:30]

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
Mistacal schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:00:
Ik vraag me af hoeveel casefans iedereen draait want de getallen hier zijn voor mij echt wel hoog qua geluidsproductie (nu begrijp ik dat het een ten koste gaat van het ander)

Zelf heb ik een Corsair Air 240 met daarin 2 front 120mm intakes, 2 bottom 120mm intakes, 2 top 120mm exhaust en 2 rear 80mm exhaust. Dus echt helemaal vol met fans, alles draait op ongeveer 1000-1200rpm met alleen Arctic F12 (en F8 voor achter) fans.

Het systeem is hier nagenoeg stil, rond de 20-30 dba. Ik zal van het weekend nog eens meten met een Db meter.
Corsair 280x gebruik de 5700xt met de morpheus erop 2x 12 cm fans draaien rond de 700/900rpm
Front 2x 12 cm fans draaien ronder de 1000 rpm
Systeem is echt stil het is dat je de lampjes aan ziet gaan anders denk je nog dat hij uit staat .

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

• Mistacal
Beaudog schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:32:
[...]

Corsair 280x gebruik de 5700xt met de morpheus erop 2x 12 cm fans draaien rond de 700/900rpm
Front 2x 12 cm fans draaien ronder de 1000 rpm
Systeem is echt stil het is dat je de lampjes aan ziet gaan anders denk je nog dat hij uit staat .
Kijk dat zijn mooie getallen. Wat voor een temperaturen heb je zoal onder load?

__/`\__/`\__

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Nu online
Als ik game is het rond
De 80-85 c
Met de division 2 1080p ultra settings
Fps cap 80 fps
1440p werkt niet met de nieuwste driver krijg links en rechts zwarte balken .
Met de division dan ,niet bv met doom.

Amd Ryzen 2700x 3600x Vega Vii 5700Xt Geforce 2080 Ti Vega 64 7+ game systems

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:29

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mistacal schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:00:

Probleem hier is dat de GPU nauwelijks warm wordt maar dat het geheugen dan te warm wordt omdat de airflow te laag is. Ik heb net de front intake fans wat harder laten draaien en de intake fan die van onder blaast uitgezet zodat die de luchtstroom van de front niet in de weg zit. Dus meer koele lucht gaat naar binnen.

Battle.net tag

• PenguinEmperor
Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:27:
Ik raad je echt aan geen extreme te gebruiken dat is bij mij wel stabiel waar high crashed. 4K opti en 8K Opti zijn ook zwaar nog wat zwaarder dan 1080p High.
Test ook met hogere temperaturen dan wat je normaal zou halen door de fanspeed opzettelijk te verlagen.

Als je dan iets hebt wat stabiel is de fan speeds weer auto zetten en eventueel 30-50 MHz er af voor extra marge of bv 25mv er bij. Dan heb je met games geen issues. De ene game is de andere niet het een kan stabiel zijn een andere kan crashen omdat hij de GPU zwaarder belast.
Oh, ik doe ook wel high na jouw laatste advies, maar die getallen onthoud ik wat minder goed. Zit op 't werk, vandaar.

Maar... Nu zit ik liever niet aan de fancurve. Laatste keer dat ik dat deed zag ik de fans nooit meer op 0rpm, ook niet na DDU. Pas na de laatste schone Windows installatie zag ik de fans stil staan bij het opstarten. Zou het drastisch verlagen van de casefans hetzelfde effect hebben, als alternatief?
PenguinEmperor schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:56:
[...]

Oh, ik doe ook wel high na jouw laatste advies, maar die getallen onthoud ik wat minder goed. Zit op 't werk, vandaar.

Maar... Nu zit ik liever niet aan de fancurve. Laatste keer dat ik dat deed zag ik de fans nooit meer op 0rpm, ook niet na DDU. Pas na de laatste schone Windows installatie zag ik de fans stil staan bij het opstarten. Zou het drastisch verlagen van de casefans hetzelfde effect hebben, als alternatief?
Is even wennen :) ik weet dat daar +-12000 normaal is voor voor stock. Alles er boven is goed.

Wat je dan kan doen is de morepowertool gebruiken en de target temp van bv 89 even in 100 of zelfs 103 veranderen. Dan gaat de fan ook langzamer tot dat hij die temp haalt en dan pas versnellen.Bij 109 gaat hij throttelen en dat is wat de reff kaart bij hele zware load gewoon haalt dus niet schadelijk. Maar dan kan je wel goed stability testen.

Na het aanpassen van die target wel even rebooten. En na het testen gewoon terug naar de stock value zetten. Dan blijft 0rpm fan wel werken.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:27:
[...]

Ik vraag mij af of het wel normalised testing was. Bij GN staat hij ook boven aan met stock fan speed alleen maar hij veel herrie door de zeer hoge fan speeds die nodig zijn om die temps te halen.
Ik denk eerder variatie. Van wat ik heb begrepen heeft een Navi 10 een paar duizend temperatuursensoren. Als er dan eentje is die niet goed contact maakt, dan krijg je dit. Op termijn is het helemaal rampzalig als je thermal paste begint uit te drogen. Dan kan je Tj max zo makkelijk halen dat je ventilatoren naar standje orkaan gaan.
Nitro heeft volgens mij een nog net wat stillere cooler. En iets grotere fan's als ik mij niet vergis.
Ik heb het weer opgezocht. :P
Nitro+ is een qua massa iets lichtere videokaart die beter koelt per Watt. De Red Devil heeft alleen een stillere silent bios omdat die minder verbruikt dan die van de Nitro+ en daar maximaal gebruik van maakt. Voluit is de Red Devil ook net iets stiller omdat de Nitro+ iets meer verbruikt. Ik denk dat de OC bios van de Red Devil net iets beter is en de silent van de Nitro+ is denk ik net beter dan die van de Red Devil. :)
Als je dat doet kan je max 140 watt gebruiken want men vond de 5700 nog te luid. Dus dat is geen oplossing dan ga je de 5700 XT wel heel erg limiteren clocks worden dan heel laag.
nVidia kan het ook zie de 980 Ti en 1080 Ti en Titan V.

Ik ben het met je eens dat 140-150watt een beetje de max is wil je het stil houden. De 5700 gebruikt 155 watt.

Polaris was ook echt jammer als ze dan een iets grotere heatsink met koper en heatpipes gebruikt was die kaart stil geweest. Met de cooler van Vega had je hem bv echt niet gehoord. Mja het moest goedkoop :'(.
De RX5700 is gewoon 180W. :P
Verder zijn de blowers van Nvidia niet veel beter dan die van AMD. FE's zijn vaak binned chips, relatief laag verbruik en het verschil zit denk ik meer in net iets meer koelblok en een iets betere kwaliteit ventilator. Voor 200W+ modellen moet AMD denk ik naar extra brede two slot gaan. Langer gaat denk ik niet werken omdat ze ook in je behuizing moeten passen.

Maar ik vind gewoon dat er fatsoenlijke axiale modellen moeten verschijnen. Modellen zoals de Nitro+. :*)

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21:25
Astennu schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:25:
[...]

875 is de default clock voor GDDR6. Echter wil het nog wel eens anders weergegeven worden. De nVidia kaarten laten de DDR clocks zien dus base x2. En sommige tools geven weer de quad rate aan.
Inderdaad ja, nu je het zegt.
Denk dat het vooral even wachten is op wat nieuwere drivers. Ik denk dat het dan ook stukken beter zal draaien.
Vooralsnog is het even puzzelen met de settings.

\\ VoetbalShirtjes Topic //

DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:20:
[...]

Ik denk eerder variatie. Van wat ik heb begrepen heeft een Navi 10 een paar duizend temperatuursensoren. Als er dan eentje is die niet goed contact maakt, dan krijg je dit. Op termijn is het helemaal rampzalig als je thermal paste begint uit te drogen. Dan kan je Tj max zo makkelijk halen dat je ventilatoren naar standje orkaan gaan.
Ik heb geen idee hoeveel Navi 10 er heeft. Vega 20 heeft er 64. Misschien 1 per CU? wellicht heeft de Navi 10 er dan 40. Maar inderdaad als je slecht contact hebt op een bepaald punt gaat het mis.
Ik heb het weer opgezocht. :P
Nitro+ is een qua massa iets lichtere videokaart die beter koelt per Watt. De Red Devil heeft alleen een stillere silent bios omdat die minder verbruikt dan die van de Nitro+ en daar maximaal gebruik van maakt. Voluit is de Red Devil ook net iets stiller omdat de Nitro+ iets meer verbruikt. Ik denk dat de OC bios van de Red Devil net iets beter is en de silent van de Nitro+ is denk ik net beter dan die van de Red Devil. :)
Mja dat kan je makkelijk gelijk trekken met de power slider of de more power tool. Dus de vraag is welke cooler is beter met hetzelfde verbruik. Tweaken doe ik toch wel dus ik zou gewoon de beste cooler willen hebben.
De RX5700 is gewoon 180W. :P
Verder zijn de blowers van Nvidia niet veel beter dan die van AMD. FE's zijn vaak binned chips, relatief laag verbruik en het verschil zit denk ik meer in net iets meer koelblok en een iets betere kwaliteit ventilator. Voor 200W+ modellen moet AMD denk ik naar extra brede two slot gaan. Langer gaat denk ik niet werken omdat ze ook in je behuizing moeten passen.

Maar ik vind gewoon dat er fatsoenlijke axiale modellen moeten verschijnen. Modellen zoals de Nitro+. :*)
Board Power misschien maar GPU Power is 155 voor een reference 5700 voor de 5700 XT is dat 180 en voor de 50th anni is dat 188. De Pulse Silent 179 Pulse OC 195. Kan je met de more power tool zien.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:34:
[...]

Ik heb geen idee hoeveel Navi 10 er heeft. Vega 20 heeft er 64. Misschien 1 per CU? wellicht heeft de Navi 10 er dan 40. Maar inderdaad als je slecht contact hebt op een bepaald punt gaat het mis.
Ik had ergens gelezen dat het er echt veel meer waren. Dat is denk ik ook nodig voor de gevoelige boostclocks.
Mja dat kan je makkelijk gelijk trekken met de power slider of de more power tool. Dus de vraag is welke cooler is beter met hetzelfde verbruik. Tweaken doe ik toch wel dus ik zou gewoon de beste cooler willen hebben.
Eigenlijk wil ik gewoon eens niet hoeven te tweaken zodat Wattman eens ophoud met resetten. Het is het ook eigenlijk niet meer waard om zelf te gaan tweaken met een goed AIB model. Maar bij de Nitro+ en Red Devil zit je op een punt dat het weinig meer uitmaakt. Beiden zijn gewoon uitstekend. Nitro+ is denk ik net iets beter, maar niks mis met de Red Devil.
Board Power misschien maar GPU Power is 155 voor een reference 5700 voor de 5700 XT is dat 180 en voor de 50th anni is dat 188. De Pulse Silent 179 Pulse OC 195. Kan je met de more power tool zien.
En hoeveel hitte moet de koeling dan afvoeren? Alleen de GPU of alles? Juist ja. :+

[Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-09-2019 14:42]

• Ewivis
Wat me ook opviel trouwens en wat ik eigenlijk helemaal niet nodig vind is dat Gigabyte een nieuwe Bios heeft vrijgegeven voor de 5700 XT om de default fan speed te verhogen om de temps te verlagen?

Ik heb deze Bios er nog niet opstaan en ik ga dat denk ik ook niet doen.. Hij wordt niet warmer dan 70 graden. TJunction weet ik niet, die ligt wss rond de 90 ofzo.

bios 5700 xt

• DaniëlWW2
  • Niet online
Ewivis schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:42:
Wat me ook opviel trouwens en wat ik eigenlijk helemaal niet nodig vind is dat Gigabyte een nieuwe Bios heeft vrijgegeven voor de 5700 XT om de default fan speed te verhogen om de temps te verlagen?

Ik heb deze Bios er nog niet opstaan en ik ga dat denk ik ook niet doen.. Hij wordt niet warmer dan 70 graden. TJunction weet ik niet, die ligt wss rond de 90 ofzo.

[Afbeelding: bios 5700 xt]
Die van mij zou dat misschien wel nodig hebben, de temperaturen dan want de ventilatoren hoeven echt niet nog harder bij die van mij. :/

Maar wat haal je precies? Ongeveer 70C en echt 90C junction? Welke ventilator RPM?
Die van mij gaat zo over de 100C junction in CiV 6 met 2000RPM+.

[Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 26-09-2019 14:49]

DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:41:
[...]

Ik had ergens gelezen dat het er echt veel meer waren. Dat is denk ik ook nodig voor de gevoelige boostclocks.
Zou goed kunnen deze keer hebben ze er volgens mij niets over gezegd. Misschien dat het in de whitepapers staat?
Eigenlijk wil ik gewoon eens niet hoeven te tweaken zodat Wattman eens ophoud met resetten. Het is het ook eigenlijk niet meer waard om zelf te gaan tweaken met een goed AIB model. Maar bij de Nitro+ en Red Devil zit je op een punt dat het weinig meer uitmaakt. Beiden zijn gewoon uitstekend. Nitro+ is denk ik net iets beter, maar niks mis met de Red Devil.
Nja daar heb je de morepowertool voor dan hoef je niets in whattman te doen. En die settings blijven na een crash gewoon staan. zit wat dieper. Volgens mij leest de driver tijdens de installatie die waardes uit uit de bios en neemt die over in het register. En de morepowertool past die stock values aan.
En hoeveel hitte moet de koeling dan afvoeren? Alleen de GPU of alles? Juist ja. :+
Nee mee eens. In dat geval vind ik 170-180 watt board power nog wel goed werken met die stock coolers.

• DaniëlWW2
  • Niet online
Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:48:
[...]

Zou goed kunnen deze keer hebben ze er volgens mij niets over gezegd. Misschien dat het in de whitepapers staat?
Ik dacht dat GamerNexus daar eens mee kwam. Verder ook niet erg relevant. :)
Nja daar heb je de morepowertool voor dan hoef je niets in whattman te doen. En die settings blijven na een crash gewoon staan. zit wat dieper. Volgens mij leest de driver tijdens de installatie die waardes uit uit de bios en neemt die over in het register. En de morepowertool past die stock values aan.
Die werkt dus niet bij mij. Trixx zou het eventueel wel moeten kunnen doen, als je een Sapphire hebt. :)
Nee mee eens. In dat geval vind ik 170-180 watt board power nog wel goed werken met die stock coolers.
Niet mee eens dat het gewoon 180W is? :P
Maar mijn Vega zal uiteindelijk iets van 160W hebben verbruikt. Dat was acceptabel totdat de thermal paste uitdroogde. Laatste maanden waren alsnog luidruchtig. Met een thermal pad heb je dat meteen ook niet meer.

• Ewivis
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:44:
[...]

Die van mij zou dat misschien wel nodig hebben, de temperaturen dan want de ventilatoren hoeven echt niet nog harder bij die van mij. :/

Maar wat haal je precies? Ongeveer 70C en echt 90C junction? Welke ventilator RPM?
Die van mij gaat zo over de 100C junction in CiV 6 met 2000RPM+.
Waarmee gemeten, gewoon hwinfo? Kan ik wel eens een screenshot van sturen. De 90 graden is een gokje hoor... Die heb ik nog niet gekeken.
Probeer juist momenteel zonder stats etc te spelen omdat die zo zorgen voor lag in spellen met de 5700 series... :(

• DaniëlWW2
  • Niet online
Ewivis schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:53:
[...]

Waarmee gemeten, gewoon hwinfo? Kan ik wel eens een screenshot van sturen. De 90 graden is een gokje hoor... Die heb ik nog niet gekeken.
Probeer juist momenteel zonder stats etc te spelen omdat die zo zorgen voor lag in spellen met de 5700 series... :(
Wattman. :)
Maar GPU temperatuur bij mij is ook veel hoger dan 70C. Ik denk dat die van mij gewoon niet goed is. :/

• Ewivis
DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:55:
[...]

Wattman. :)
Maar GPU temperatuur bij mij is ook veel hoger dan 70C. Ik denk dat die van mij gewoon niet goed is. :/
Ik ga vanavond nog even Witcher 3 doen en geef ik daarna mn stats wel door na 30 min ofzo.

Pagina: 1 ... 13 ... 25 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True