Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Uhm niet alleen de lengte, extra breed is voor mij tot nu toe altijd een issue. Gewoon de hoogte inDaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:20:
De RX5700 is gewoon 180W.
Verder zijn de blowers van Nvidia niet veel beter dan die van AMD. FE's zijn vaak binned chips, relatief laag verbruik en het verschil zit denk ik meer in net iets meer koelblok en een iets betere kwaliteit ventilator. Voor 200W+ modellen moet AMD denk ik naar extra brede two slot gaan. Langer gaat denk ik niet werken omdat ze ook in je behuizing moeten passen.
Maar ik vind gewoon dat er fatsoenlijke axiale modellen moeten verschijnen. Modellen zoals de Nitro+.

Als we het heel precies bekijkenAstennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:34:
Board Power misschien maar GPU Power is 155 voor een reference 5700 voor de 5700 XT is dat 180 en voor de 50th anni is dat 188. De Pulse Silent 179 Pulse OC 195. Kan je met de more power tool zien.
Verbruik is niet hetzelfde als TDP, TDP is doorgaans minder dan het verbruik.
__/`\__/`\__
Medium? Dacht dat ze zelfs uit moesten?DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:57:
[...]
Zet wel je schaduwen op medium voordat de game crasht.
AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC
Medium werkt voor mij.Ewivis schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:05:
[...]
Medium? Dacht dat ze zelfs uit moesten?
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Je hebt TDP en Board power en GPU power. Allemaal verschillende dingen.Mistacal schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:02:
[...]
Uhm niet alleen de lengte, extra breed is voor mij tot nu toe altijd een issue. Gewoon de hoogte inliever een 3 slots koeler dan een brede
[...]
Als we het heel precies bekijken
Verbruik is niet hetzelfde als TDP, TDP is doorgaans minder dan het verbruik.
Stock met 1.2v trekt Navi de Max GPU power gewoon vol. 225 watt is dan ook niet genoeg.
Met de stock 180watt gpu power is de gemiddelde v-core 1.068mv even uit het hoofd en dan zie je dus dat hij continu de GPU-Power vol trekt. Pas met een UV gebeurd dat niet altijd meer.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ja ik heb zelf ook niet zo veel met TDP. Als het goed is zal in de toekomst het verschil tussen TDP en opgenomen vermogen alleen maar groter worden.Astennu schreef op donderdag 26 september 2019 @ 15:08:
[...]
Je hebt TDP en Board power en GPU power. Allemaal verschillende dingen.
Stock met 1.2v trekt Navi de Max GPU power gewoon vol. 225 watt is dan ook niet genoeg.
Met de stock 180watt gpu power is de gemiddelde v-core 1.068mv even uit het hoofd en dan zie je dus dat hij continu de GPU-Power vol trekt. Pas met een UV gebeurd dat niet altijd meer.
__/`\__/`\__
Jep. De fans van mijn Pulse draaien ook constant door. Ik heb eerder al met de fancurve getweaked. En net hiervoor een nieuwe driver installatie gedaan met DDU vooraf. Wat een raar opmerkelijk probleem. Ik heb alleen geen zin om een Windows herstel uit te voeren om dit gedrag verder te testen.PenguinEmperor schreef op donderdag 26 september 2019 @ 11:56:
[...]
Maar... Nu zit ik liever niet aan de fancurve. Laatste keer dat ik dat deed zag ik de fans nooit meer op 0rpm, ook niet na DDU. Pas na de laatste schone Windows installatie zag ik de fans stil staan bij het opstarten. Zou het drastisch verlagen van de casefans hetzelfde effect hebben, als alternatief?
Er is sowiezo weinig tot geen interesse in referentie sinds er betere varianten uit zijn, lijkt mij dat die nu gedumpt worden.engessa schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:20:
Iemand enig idee waarom de reference 5700 van Asus 60 tot 80 euro goedkoper is dan de andere merken in verschillende webshops? Zijn ze nu al 'oude' voorraden aan het dumpen?
Zijn verder allemaal het zelfde.
Bij mij gaat het pas stuk als ik Wattman aanslinger. Bij jou is het al stuk direct na installatie van een schone driver en zonder het aanpassen van opties ?Maulwurfje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 16:59:
[...]
Jep. De fans van mijn Pulse draaien ook constant door. Ik heb eerder al met de fancurve getweaked. En net hiervoor een nieuwe driver installatie gedaan met DDU vooraf. Wat een raar opmerkelijk probleem. Ik heb alleen geen zin om een Windows herstel uit te voeren om dit gedrag verder te testen.
UNOX: The worst operating system
Nee, ik heb met wattman gespeeld. Daarna heb ik twee keer gehad dat mijn drivers zomaar niet meer herkend worden. De boel verwijderd met DDU en opnieuw geïnstalleerd. Ik heb daarna niet iets aangeraakt, maar de fans blijven draaien (770 rpm). Ik hoor de kaart niet, maar zie dat de fans draaien.Korvaag schreef op donderdag 26 september 2019 @ 17:35:
[...]
Bij mij gaat het pas stuk als ik Wattman aanslinger. Bij jou is het al stuk direct na installatie van een schone driver en zonder het aanpassen van opties ?
En andere rariteit. Mijn memory stond ineens op 930 Mhz.
Superposition op high 1080p 12481
Core 66
Hotspot 89
Memory 88
Usage ~200 Watt (191-215)
Fans op 1600 vd 2000
Omgeving 26 graden
Bij Superpos zijn de clocks iets van 100Mhz lager dan bij Heaven. Bij Heaven zit hij tussen de 1990-2030 en bij Superpos zit hij op 1915-1970.
Ben benieuwd of ik zo hoger ga scoren met een 3900X of 3950X dan met mijn 1700x, mijn core zou naar 3.8-3.9 (met XFR) moeten boosten maar blijft lekker op de 3.4-3.5 zitten xD.
YouTube: Gamers Nexus
Wat is er toch met het XFX van de GT200 series, Nvidia drama en toen de TeraScale dagen gebeurd? Ze zijn geen schim meer van wat het was. Het is nu goedkope troep, slechte garantie en kinderachtige marketing en marketing vertegenwoordigers. Je ziet ze ook steeds minder in tenminste Nederland, en dat kan ik zo ook niet erg vinden. Nota bene is die thicc waarschijnlijk nog slechter dan de MSI Evoke, en dat is een prestatie...
En ik ben dus niet de enige met extreme junction temperaturen met de RX5700XT Gigabyte Gaming OC. Ik lijk het zelfs nog redelijk getroffen te hebben met "maar" 105C naast de verhoogde ventilator RPM.

https://www.reddit.com/r/..._5700xt_gaming_oc_issues/
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
Heaven misschien wel. SuperPosition is niet CPU limited zo ver ik weet. 12481is gezien je clocks een nette score dat soort scores haal ik ook met mijn 8600K @ 5.1GHz.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 18:24:
Even met Wattman zitten spelen: 2069 op 1165, limit op 20% geheugen stock.
Superposition op high 1080p 12481
Core 66
Hotspot 89
Memory 88
Usage ~200 Watt (191-215)
Fans op 1600 vd 2000
Omgeving 26 graden
Bij Superpos zijn de clocks iets van 100Mhz lager dan bij Heaven. Bij Heaven zit hij tussen de 1990-2030 en bij Superpos zit hij op 1915-1970.
Ben benieuwd of ik zo hoger ga scoren met een 3900X of 3950X dan met mijn 1700x, mijn core zou naar 3.8-3.9 (met XFR) moeten boosten maar blijft lekker op de 3.4-3.5 zitten xD.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Superposition:
1902mhz@1040mV:
Superposition 1080p Exteme score: 5019
Superposition 1080p High: 12092
1954mhz@1084mV
Superposition 1080p Exteme score: 5149
Superposition 1080p High: 12333
Warhammer: Total War 2 (High settings)
1902mhz@1040mV:
Warhammer: Total War 2 Battle Benchmark: 81,5 fps
Warhammer: Total War 2 Campaign Benchmark: 92 fps
Warhammer: Total War 2 Skaven Benchmark: 80,7 fps
1954mhz@1084mV
Warhammer: Total War 2 Battle Benchmark: 81,8 fps
Warhammer: Total War 2 Campaign Benchmark: 93,3 fps
Warhammer: Total War 2 Skaven Benchmark: 81,5 fps
Middle Earth: Shadow of War: (Very High)
1902mhz@1040mV: 83 fps
1954mhz@1084mV: 84 fps
Heaven gedraaid
Stock met mem op 950, 134fps
piek:

avg:

Overclocked 2140mhz, mem stock, 136fps
piek:

avg:

undervolt: 1061MV, max boost: 2002mhz 132fps
piek:

avg:

Oftewel wat betreft FPS maakt het niet zoveel uit... Maar check die temps e.d. Dat scheelt nogal zeg!
Ik ga hem undervolted houden... Niet dat ik me erger aan de fans overigens.. Ik hoor ze bijna alsnog niet en/of ik erger me er sowieso niet aan. Mijn pc's zijn nooit de stilste geweest.
Casefans staan op low btw, kunnen nog harder draaien, dus de temps kunnen denk ik nog wat iets beter.
Maar opzich ben ik niet ontevreden hoor. Kaart draait prima en doet wat ik verwacht. Als ik de Nitro+ had gehaald had ik vast betere cijfers, maar ja die was ook meteen een stuk duurder... En voor wat dan... Betere temps, wat je niet merkt verder?!
N.B. Ik had geen power limit verder ingesteld. Is het slim die op 50% te zetten zodat er meer buffer is? Kan het veel kwaad naast hogere temps en hardere fanspeed?
[ Voor 24% gewijzigd door Ewivis op 26-09-2019 23:07 ]
Ik krijg deze game maar niet aan goed aan de praat. Het lijkt alsof de GPU in een lagere powerstate blijft zitten. De kloksnelheden zijn er laag en de gpu utilisation ligt ver onder de 95%. Ik ga er niet vanuit dat ergens anders een bottleneck is. Deze game heb ik destijds op een i7 920 en een NVIDIA 295X gespeeld. Moderne hardware moet geen bottleneck opleveren.
YouTube: The Witcher 2 bad performance
Savefile
https://send.firefox.com/...6/#L-hHrmM8MdMVQQpnMd99aw
Ik wil er ook een ticket bij AMD aanmaken. Ik heb dit verder al gevonden.
https://www.reddit.com/r/...he_witcher_2_performance/
https://www.gog.com/forum...tions_read_before_posting
https://steamcommunity.co...ns/0/2564160288799925472/
edit: het lijkt sterk op dat Navi drivers slecht met DX9 overweg kan. Ik heb het gedrag van throtteling ook ervaren in Dragon Age Origins (al had ik toen een RX 580 en was het niet zo sterk reproduceerbaar). Iemand hier die zijn ervaringen wilt delen over DX9 games met Navi?
[ Voor 17% gewijzigd door Maulwurfje op 27-09-2019 00:00 ]
https://www.techpowerup.c...adeon-rx-5700-red-dragon/
Tja, eigenlijk is deze uitstekend. Zeer zeker geruisloos, no nonsense, goede temperaturen en goede boostclocks met een beetje extra vermogen.
Nou wat jij hebt heb ik ook bij bijvoorbeeld Borderlands 3. Hij geeft dan af en toe een hikje en dan zie ik in de graph van wattman dat de clock ineens naar 900mhz schiet ofzo.Maulwurfje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:51:
Wie wilt mij helpen om de performance van The Witcher 2 met een Navi kaart te achterhalen.
Ik krijg deze game maar niet aan goed aan de praat. Het lijkt alsof de GPU in een lagere powerstate blijft zitten. De kloksnelheden zijn er laag en de gpu utilisation ligt ver onder de 95%. Ik ga er niet vanuit dat ergens anders een bottleneck is. Deze game heb ik destijds op een i7 920 en een NVIDIA 295X gespeeld. Moderne hardware moet geen bottleneck opleveren.
Savefile
edit: het lijkt sterk op dat Navi drivers slecht met DX9 overweg kan. Ik heb het gedrag van throtteling ook ervaren in Dragon Age Origins (al had ik toen een RX 580 en was het niet zo sterk reproduceerbaar). Iemand hier die zijn ervaringen wilt delen over DX9 games met Navi?
Hij moet gewoon vol boven draaien... Is dit door een setting te voorkomen? Of zijn dat driver issues? Iemand anders die ditzelfde ervaart met de benchmark van bl3 in wattman?
Lijkt mij een totaal ander issue. Als je een hikje hebt kan dat ook een moment zijn waarop je systeem moet wachten op IO. En waarom zou je GPU op maximale snelheid lopen als de textures nog niet eens gebufferd zijn om verder te kunnen?Ewivis schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:58:
[...]
Nou wat jij hebt heb ik ook bij bijvoorbeeld Borderlands 3. Hij geeft dan af en toe een hikje en dan zie ik in de graph van wattman dat de clock ineens naar 900mhz schiet ofzo.
Hij moet gewoon vol boven draaien... Is dit door een setting te voorkomen? Of zijn dat driver issues? Iemand anders die ditzelfde ervaart met de benchmark van bl3 in wattman?
Als het vaker voorkomt dan af en toe een hikje kan het ook een CPU bottleneck zijn. Lagere GPU kloksnelheden duiden niet per definitie op een probleem met de videokaart of zijn drivers.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Nou ik bedenk mijn 750 evo wel eens eigenlijk... Die staat niet bekend om zijn snelle continue load... Mogelijk dat ik daarvan nu leest ga krijgen ofzo?Blaat schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:19:
[...]
Lijkt mij een totaal ander issue. Als je een hikje hebt kan dat ook een moment zijn waarop je systeem moet wachten op IO. En waarom zou je GPU op maximale snelheid lopen als de textures nog niet eens gebufferd zijn om verder te kunnen?
Als het vaker voorkomt dan af en toe een hikje kan het ook een CPU bottleneck zijn. Lagere GPU kloksnelheden duiden niet per definitie op een probleem met de videokaart of zijn drivers.
Ik heb sinds gisteren de Gigabyte rx 5700 xt er in zitten, en had met Wattman de max rpm van de fans op 34% gezet.DaniëlWW2 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:54:
Powercolor Red Dragon RX5700.
https://www.techpowerup.c...adeon-rx-5700-red-dragon/
Tja, eigenlijk is deze uitstekend. Zeer zeker geruisloos, no nonsense, goede temperaturen en goede boostclocks met een beetje extra vermogen.
Ik zag dan wel een Peak junction temperatuur van 113°C

Wanneer mogen we reviews van de Red Dragon verwachten? Ik kan de Gigabyte nog altijd terugsturen
Nee. Zoiets is software afhankelijk. Hoe snel je SSD ook is, die is nooit snel genoeg om je buffer continu van data te voorzien als de software te laat begint met er om te vragen. En zo enorm groot zijn de verschillen niet tussen een 750 evo en moderne SSD's.Ewivis schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:25:
[...]
Nou ik bedenk mijn 750 evo wel eens eigenlijk... Die staat niet bekend om zijn snelle continue load... Mogelijk dat ik daarvan nu leest ga krijgen ofzo?
Ik heb een 970 EVO en ik heb af en toe ook hikjes in The Witcher 3 sinds ik de texture pack geinstalleerd heb. De software houdt er geen rekening mee dat de IO belasting veel hoger wordt daarmee en vraagt daarom soms te laat om data. Het gevolg is af en toe een hikje van een tiende seconde.
Het kan geen kwaad iig.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
De kaart blijft koel en stil. Tot nu toe ook alles kunnen draaien wat ik er tegenaan heb gegooid, helaas is dat nog niet zo veel want ik merk dat mijn i7-3770 toch best wel een bottleneck is in bijna alles, en anders wordt de 75 Hz makkelijk gehaald.
Maar dit is natuurlijk niet zo erg, waar ik wel last van heb zijn artifacts. Ik heb twee filmpjes geüpload als voorbeeld [YouTube: MSI 5700 mech artifacts] en voorbeeld2 [YouTube: MSI 5700 mech artifacts]
Ze komen alleen op vreemde momenten voor, als ik onder full load speel is er eigenlijk niks aan de hand. Het lijkt voornamelijk voor te komen als ik in menu's zit (zoals in Apex Legends) of wanneer ik lichte gpu rekenkracht gebruik, zoals google maps of een video/game op de achtergrond.
Iemand die deze artifacts herkent? Ik zal even gaan testen met oudere drivers/freesync uit etc. Anders een gevalletje RMA/retour.
Edit: de nieuwe driver lost dit probleem op
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
113C? Ik vind mijn 105C al te veel omdat ventilatoren dan te snel gaan draaien. Met 34% kan ik denk ik wel iets meer halen, maar 113C ga ik denk ik niet halen.geemfriek schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:29:
[...]
Ik heb sinds gisteren de Gigabyte rx 5700 xt er in zitten, en had met Wattman de max rpm van de fans op 34% gezet.
Wanneer mogen we reviews van de Red Dragon verwachten? Ik kan de Gigabyte nog altijd terugsturen

Ik weet niet wanneer de Red Dragon XT gaat verschijnen in reviews, of in de winkels. Als ik de Red Dragon 5700 zie dan denk ik dat er weinig reden tot zorg is. Verbruikt ongeveer 190W en alsnog geruisloos met goede temperaturen. Potentieel beter dan de Sapphire Pulse, maar dat kan ik moeilijk inschatten. Ik zou retourneren en kiezen tussen even wachten de Red Dragon in de hoop op reviews of de Pulse kopen. En als je het helemaal zat bent en gewoon echt stil en koel wil, Nitro+ is te krijgen.
En de tear down van XFX, oh en de thicc.
[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-09-2019 09:42 ]
Probeer eens je monitor op 60Hz te draaien? 75Hz geeft nog wel eens vage problemen op Navi.Arm1n schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:35:
Sinds gisteren mijn MSI 5700 MECH OC binnen en helaas wat gemengde gevoelens.
De kaart blijft koel en stil. Tot nu toe ook alles kunnen draaien wat ik er tegenaan heb gegooid, helaas is dat nog niet zo veel want ik merk dat mijn i7-3770 toch best wel een bottleneck is in bijna alles, en anders wordt de 75 Hz makkelijk gehaald.
Maar dit is natuurlijk niet zo erg, waar ik wel last van heb zijn artifacts. Ik heb twee filmpjes geüpload als voorbeeld [YouTube: MSI 5700 mech artifacts] en voorbeeld2 [YouTube: MSI 5700 mech artifacts]
Ze komen alleen op vreemde momenten voor, als ik onder full load speel is er eigenlijk niks aan de hand. Het lijkt voornamelijk voor te komen als ik in menu's zit (zoals in Apex Legends) of wanneer ik lichte gpu rekenkracht gebruik, zoals google maps of een video/game op de achtergrond.
Iemand die deze artifacts herkent? Ik zal even gaan testen met oudere drivers/freesync uit etc. Anders een gevalletje RMA/retour.
https://nl.hardware.info/...-5700-xt-red-devil-reviewgeemfriek schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:29:
[...]
Ik heb sinds gisteren de Gigabyte rx 5700 xt er in zitten, en had met Wattman de max rpm van de fans op 34% gezet.
Excuus dit is de gewone..
__/`\__/`\__
Hoeveel RPM draait hij op 34%? En wat gebeurd er op stock? 113 is te veel voor die kaarten maar ik vermoed dat je fan speed ver onder de 1600 zit.geemfriek schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:29:
[...]
34% kan wel maar dan moet je ook de power slider op -10% zetten. Dan wordt er ook minder hitte gegenereerd.
Je kan de fan ook beter tweaken in de morepower tool om hem dynamisch te houden. In wattman kan dat ook wel een beetje maar dan moet je niet een flat curve van 34% in stellen. Dan moet je meer moeite gaan doen.
[ Voor 13% gewijzigd door Astennu op 27-09-2019 10:21 ]
Geen DX9 titels gespeeld, de afgelopen weet ik hoeveel jaar.Maulwurfje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:51:
Wie wilt mij helpen om de performance van The Witcher 2 met een Navi kaart te achterhalen.
Savefile
Maar dit is een zeer bekend probleem.

34% is ongeveer 1680RPM. Dat zou afdoende moeten zijn voor exemplaren zonder problemen. Standaard is 36% op 81C en dat is ongeveer 1780RPM. 100RPM llager zou geen 115C junction moeten veroorzaken lijkt me.Astennu schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:18:
[...]
Hoeveel RPM draait hij op 34%? En wat gebeurd er op stock? 113 is te veel voor die kaarten maar ik vermoed dat je fan speed ver onder de 1600 zit.
34% kan wel maar dan moet je ook de power slider op -10% zetten. Dan wordt er ook minder hitte gegenereerd.
Je kan de fan ook beter tweaken in de morepower tool om hem dynamisch te houden. In wattman kan dat ook wel een beetje maar dan moet je niet een flat curve van 34% in stellen. Dan moet je meer moeite gaan doen.
Zoja wordt deze geretourneerd
Als je CiV 6 hebt dan zou ik die proberen. Die was erger dan the Witcher 3 voor mij, en normaal gesproken is the Witcher 3 het ergst.geemfriek schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:35:
Bedankt voor de replies, ik test het vaanvond nog eens of ik nog aan de piek temp kom.
Zoja wordt deze geretourneerd
Stresstesten niet een beter alternatief? Vraag ik voor een "vriend"DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:37:
[...]
Als je CiV 6 hebt dan zou ik die proberen. Die was erger dan the Witcher 3 voor mij, en normaal gesproken is the Witcher 3 het ergst.
__/`\__/`\__
Weet je, als de videokaart smelt in Furmark, dan is dat gewoon Furmark. Als het buiten Furmark wel acceptabel is, dan zegt het ook weinig.Mistacal schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:57:
[...]
Stresstesten niet een beter alternatief? Vraag ik voor een "vriend"
Mijn 5700 duikt ook onder de 1500Mhz in Furmark. Programma is erg zwaar.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:58:
[...]
Weet je, als de videokaart smelt in Furmark, dan is dat gewoon Furmark. Als het buiten Furmark wel acceptabel is, dan zegt het ook weinig.
YouTube: The Witcher 2 better performance with D9VK
Ik heb de tool D9VK gebruikt. Het is een programmatje wat DX9 instructies omzet naar Vulcan. Het levert mij flink wat prestatiewinst op in The Witcher 2. Maar de problemen zijn niet voorbij. De game is alleen speelbaar geworden.
Lijkt me sterk dat een chipset update daar invloed op heeft eerlijk gezegd. Die twee zouden logischerwijs compleet los van elkaar moeten staan. Is het niet gewoon toeval?picobob schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:35:
Bij mij heeft een chipset update van mijn gigabyte moederbord gezorgd voor een temp drop van 115~ junction onder stock condities naar 105~. De kaart klokt wel goed want 2000mhz@1025mV met een gemiddelde clock die ook relatief dicht op de turbo zit. Toch zit hij dan nog op 80/90 core/junction. Heb een nieuwe kast aangeschaft met 3x120mm front intake fans en 140mm bottom intake met 2x 120mm out, dus de airflow zou ook voldoende moeten zijn. Op zich presteert hij nu acceptabel maar als ik naar @Ewivis zijn resultaten kijk kriebelt het toch. Scheelt echt veel. zou een repaste zin hebben? Als ik naar de gamernexus teardown kijk zou het redelijk te doen moeten zijn.
Een repaste met normale koelpasta zal mild helpen. Beter is met CLU of Conductonaut aan de slag gaan. Ik durf met redelijke zekerheid te zeggen dat dat minstens 20 graden van je junction temp af zal halen.
Edit: Neemt overigens niet weg dat er fouten gemaakt zijn of bespaard is bij de assemblage, dat zal ik natuurlijk niet ontkennen.
Ik heb zelf sinds een paar dagen de XFX THICC (niet de Ultra), maar ik kan me eigenlijk niet vinden in de conclusie van GN. Ik vind hem namelijk verre van luidruchtig (mijn RX 590 was beduidend luidruchtiger), en ook qua temperaturen kan ik nog niet klagen. Ik heb hem nog niet heel uitgebreid getest, maar na 15-20 minuten Furmark zat de kaart op een core temp van 79 graden, lijkt me een prima score? Met overclocken hou ik mij eigenlijk niet (meer) bezig, dus als de kaart out-of-the-box alles gewoon netjes draait op 3440x1440 (en dat doet ie tot nu toe), zal ik niet klagen.
Voor diegene die nieuwsgierig zijn, ik heb de XFX THICC besteld voordat de review van Gamernexus online stond, maar ik heb de afgelopen jaren verschillende XFX kaarten gehad en die bevielen mij eigenlijk allemaal prima. Vandaar de keuze voor de XFX.
[ Voor 15% gewijzigd door UTwizard op 27-09-2019 13:29 ]
Het kan zeker een brakke kaart zijn, maar wat zegt dat voor goeds over XFX? Los daarvan blijft de zeer twijfelachtige VRAM koeling staan. Daar kan je ook redelijkerwijs niks meer aan doen als eindgebruiker.UTwizard schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:27:
In de comments op de teardown van Gamernexus meldt iemand dit ook maar reageert er eigenlijk niemand inhoudelijk op, maar kan het niet zijn GN een brak exemplaar heeft ontvangen? In verschillende andere reviews komen namelijk andere grafieken naar voren als bij die van GN?
Edit: Neemt overigens niet weg dat er fouten gemaakt zijn of bespaard is bij de assemblage, dat zal ik natuurlijk niet ontkennen.
Ik heb zelf sinds een paar dagen de XFX THICC (niet de Ultra), maar ik kan me eigenlijk niet vinden in de conclusie van GN. Ik vind hem namelijk verre van luidruchtig (mijn RX 590 was beduidend luidruchtiger), en ook qua temperaturen kan ik nog niet klagen. Ik heb hem nog niet heel uitgebreid getest, maar na 15-20 minuten Furmark zat de kaart op een core temp van 79 graden, lijkt me een prima score? Met overclocken hou ik mij eigenlijk niet (meer) bezig, dus als de kaart out-of-the-box alles gewoon netjes draait op 3440x1440 (en dat doet ie tot nu toe), zal ik niet klagen.
Voor diegene die nieuwsgierig zijn, ik heb de XFX THICC besteld voordat de review van Gamernexus online stond, maar ik heb de afgelopen jaren verschillende XFX kaarten gehad en die bevielen mij eigenlijk allemaal prima. Vandaar de keuze voor de XFX.
Verder is er een verschil tussen de thicc en thicc ultra. De ultra heeft een bezopen vermogenslimiet, de normale thicc alleen maar een fors hogere. Verder is het probleem niet van de thicc dat het rampzalig is, maar dat goedkopere kaarten zoals de Pulse het relatief beter doen en kaarten zoals de Red Devil of Nitro+ helemaal beter zijn voor een vergelijkbare prijs. Dat zei Steve ook en daar valt hij over.
Verder check je junction temperaturen. Die zijn veel belangrijker dan edge wat de "normale" temperatuurmeting is.
En nu ook de ASRock Taichi.
https://www.techpowerup.c...x-5700-xt-taichi-oc-plus/
Dit is ook een 13 in een dozijn model. Niet slecht, maar ook niks bijzonders en legt het af tegen de standaard van de Nitro+ en Red Devil. Meer vergelijkbaar met de ROG Strix wat ook steeds meer een te dure middenmotor lijkt te zijn.
Verder begint het anderen niet ook enorm op te vallen hoeveel RX5700 series reviews er zijn? Het lijkt wel alsof de board partners zelf flink in het product geloven en/of AMD ze aan het pushen is om ruimschoots reviewsamples te distribueren. Eigenlijk heel goed dat we eens reviews hebben. Er zijn nu genoeg modellen door de mand gevallen, maar er is ook keuze.
Klopt, wat ik van de review van GN begreep had hij ook geen pre-release model oid maar heeft hij hem als retail model gekocht in een webshop.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:16:
[...]
Het kan zeker een brakke kaart zijn, maar wat zegt dat voor goeds over XFX? Los daarvan blijft de zeer twijfelachtige VRAM koeling staan. Daar kan je ook redelijkerwijs niks meer aan doen als eindgebruiker.
Verder is er een verschil tussen de thicc en thicc ultra. De ultra heeft een bezopen vermogenslimiet, de normale thicc alleen maar een fors hogere. Verder is het probleem niet van de thicc dat het rampzalig is, maar dat goedkopere kaarten zoals de Pulse het relatief beter doen en kaarten zoals de Red Devil of Nitro+ helemaal beter zijn voor een vergelijkbare prijs. Dat zei Steve ook en daar valt hij over.
Ik probeer voor mezelf te verklaren waar het verschil in waardes in de verschillende reviews vandaan komt, de verschillen zijn bij deze kaart(en) namelijk wel heel groot.
Yep, ik wou er dit weekend eens goed voor gaan zitten en kijken wat de VRAM en Junction temps zijn. Kom ik op terugVerder check je junction temperaturen. Die zijn veel belangrijker dan edge wat de "normale" temperatuurmeting is.
Koeler ten koste van geluidsproductie. Juist voor de premium modellen mag je verwachten dat het koeler met minder geluidsproductie is. Dat is het probleem van de thicc, Evoke, Taichi en ROG Strix. Ze falen allemaal om significant stiller te zijn voor de meerprijs. De Nitro+, Red Devil en Gaming X behalen dit doel wel.Beaudog schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:19:
De Thicc ultra is koeler dan de msi gaming x en de strix zag ik in een review
Tussen die laatste drie is naar mijn mening de Nitro+ nipt de beste, maar de Red Devil is zeker niet slecht en de Gaming X is het eigenlijk net niet. Nog steeds erg goed, maar net niet door de details zoals geen tweede bios.
Variatie komt natuurlijk voor, maar met zulke variatie ga ik denken aan gebrekkige kwaliteitscontrole, naast het zwakke VRAM koeling ontwerp. Het kan zo moeilijk een aanrader zijn als er betere opties zijn.UTwizard schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:31:
[...]
Klopt, wat ik van de review van GN begreep had hij ook geen pre-release model oid maar heeft hij hem als retail model gekocht in een webshop.
Ik probeer voor mezelf te verklaren waar het verschil in waardes in de verschillende reviews vandaan komt, de verschillen zijn bij deze kaart(en) namelijk wel heel groot.
Laat zeker weten, ben wel benieuwd hoe het vergelijkt met bijvoorbeeld TPU.Yep, ik wou er dit weekend eens goed voor gaan zitten en kijken wat de VRAM en Junction temps zijn. Kom ik op terug
https://www.techpowerup.c...xt-ultra-thicc-ii/31.html
Bij TPU lijkt de ultra namelijk meer een matige middenmotor te zijn en is het niet helemaal dramatisch. Het kan veel beter, zie Nitro+, Red Devil en Gaming X, maar het zal ook niet "smelten" of "opstijgen".
[ Voor 43% gewijzigd door DaniëlWW2 op 27-09-2019 14:42 ]
Jij gebruikte toch Superposition 1080p High om te testen of je gpu oc stabiel is? Ik merk zelf dat 1440p High hiervoor beter geschikt is. Waar ik met 1080p High zonder problemen er elke keer doorheen kom is dat met 1440p High anders; daar crashed hij een stuk sneller.
Zit er 1440P op superposition? ik kan die helemaal niet selecteren.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:52:
@Astennu
Jij gebruikte toch Superposition 1080p High om te testen of je gpu oc stabiel is? Ik merk zelf dat 1440p High hiervoor beter geschikt is. Waar ik met 1080p High zonder problemen er elke keer doorheen kom is dat met 1440p High anders; daar crashed hij een stuk sneller.

__/`\__/`\__
Het is even zoeken inderdaad, gewoon op custom preset zetten, dan kan het welMistacal schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:54:
[...]
Zit er 1440P op superposition? ik kan die helemaal niet selecteren.
Ik neem de 1080p High settings maar dan met 1440p.
Ok thanks! Ik zat op die standaarden zodat ik kon vergelijken met andere op de leaderboardsSp3ci3s8472 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:56:
[...]
Het is even zoeken inderdaad, gewoon op custom preset zetten, dan kan het wel.
Ik neem de 1080p High settings maar dan met 1440p.
__/`\__/`\__
Ik ook eerst, maar ik wilde weten of mijn OC stabiel was en gezien ik een wat tragere cpu heb wilde ik de gpu meer belasten.Mistacal schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:58:
[...]
Ok thanks! Ik zat op die standaarden zodat ik kon vergelijken met andere op de leaderboards
Ik weet niet hoe de Gigabyte werkt, maar als ik lager dan 35% forceer op mijn XFX THICC slaan de fans niet aan. Ik heb dan ook m’n laagste punt in de dan curve op 35% staan. Ja, dan draaien ze altijd, maar geruisloos voor mijn gebruik (1100rpm) en lagere idle temp en dus case temp etc.geemfriek schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:29:
[...]
Ze draaien met de Gigabyte wel. Veel andere merken en Wattman gaat alleen mis.Propane schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:04:
[...]
Ik weet niet hoe de Gigabyte werkt, maar als ik lager dan 35% forceer op mijn XFX THICC slaan de fans niet aan. Ik heb dan ook m’n laagste punt in de dan curve op 35% staan. Ja, dan draaien ze altijd, maar geruisloos voor mijn gebruik (1100rpm) en lagere idle temp en dus case temp etc.
Zo werkt het niet toch? Een GPU kan een CPU toch niet ontlasten?Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:00:
[...]
Ik ook eerst, maar ik wilde weten of mijn OC stabiel was en gezien ik een wat tragere cpu heb wilde ik de gpu meer belasten.
Ik gebruik het meeste 1080P High. Maar als ik iets gevonden heb pak ik ook 1440P en 4K + 8K. Volgens mij had ik of met 4K of met 8K nog sneller crashes dan met 1080p of 1440p. Maar High is voor de 5700 serie duidelijk zwaarder dan Extreme.Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:52:
@Astennu
Don't let perfect be the enemy of good.
Dat wat voor een korte periode kan?iCore schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:35:
[RX5700XT Pulse] ~2100Mhz, met +20% power limit (Max 1.2V) (kan waarschijnlijk lager) en een totaal of 225W voor GPU only power draw Tjunction tikt wel de 100 graden aan met 92% fanspeed (aka ~3000RPM) in een 460X met alle panelen erop. Vanavond / straks testen op stabiliteit. Wel leuk om te zien dat ie het iniedergeval voor een korte periode kan
ongeveer 25 minuutjes aida64
Je doelt dan op die 2100MHz die hij vast houd?
Kan best zijn dat hij met game loads wat verder zakt doordat meer delen in de core zwaarder belast worden.
Wat voor een Target clock heb je ingesteld? want voor games zit hij effectief snel 70MHz onder de max target als er verder geen TDP en Temp limieten zijn.
Niet precies; maar stel ik haal met een spel maar 80 frames per seconden en ik zie dat mijn GPU load rond de 90-97% zit en dat de CPU een aantal cores volledig belast heeft. Dan is er sprake van een CPU limiet.Ewivis schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:19:
[...]
Zo werkt het niet toch? Een GPU kan een CPU toch niet ontlasten?
Als je in zo'n geval de resolutie verhoogd betekent dat de GPU ineens een stuk meer werk moet doen en heb je ineens een GPU load van 97-100%. Doordat de GPU niet meer kan verwerken hoeft de CPU minder te doen.
Je ontlast in feit daarmee de CPU doordat de GPU meer moet doen.
Een ander voorbeeld zou zijn, als je in een spel 80 fps haalt en je verhoogd de resolutie van 1080p naar 1440p en je haalt nog steeds 80 fps. Dan is er dus (waarschijnlijk) een CPU bottleneck. Als je dan ziet dat je op 4k ineens 65 fps haalt dan kan je er van uit gaan dat die CPU bottleneck een stuk minder aanwezig is.
Je hebt dus gelijk dat een GPU vaak niet een CPU kan ontlasten omdat ze beiden andere taken uitvoeren. Alleen kan je er wel voor zorgen dat de een zo druk is dat de ander geen bottleneck meer vormt en hem op die manier ontlast.
ja de 2100Mhz houd ie vast, het gaat mij ook niet echt over de performance in games (Mijn i7 4790k @4.6Ghz bottleneckt het toch) maar ik vind tweaken gewoon leuk. 2150Mhz is de target clock in MSI AfterburnerAstennu schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:24:
[...]
Je doelt dan op die 2100MHz die hij vast houd?
Kan best zijn dat hij met game loads wat verder zakt doordat meer delen in de core zwaarder belast worden.
Wat voor een Target clock heb je ingesteld? want voor games zit hij effectief snel 70MHz onder de max target als er verder geen TDP en Temp limieten zijn.
Als je de MorePowertool gebruikt kan je die clock limit verhogen naar bv 2300MHz en het geheugen naar bv 1100. Dan kan je kijken of er nog meer in zit.iCore schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:26:
[...]
ja de 2100Mhz houd ie vast, het gaat mij ook niet echt over de performance in games (Mijn i7 4790k @4.6Ghz bottleneckt het toch) maar ik vind tweaken gewoon leuk. 2150Mhz is de target clock in MSI Afterburner
OK, het was wellicht een verklaring voor hoge junction temps als je praktisch fanless draait, haha.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:07:
[...]
Ze draaien met de Gigabyte wel. Veel andere merken en Wattman gaat alleen mis.
https://www.reddit.com/r/..._5700xt_gaming_oc_issues/
https://www.reddit.com/r/...xt_hits_114c_in_1_minute/
https://www.reddit.com/r/...700_xt_gaming_oc_initial/
https://www.reddit.com/r/..._gaming_oc_temp_question/
Ik heb nu het volgende gedaan:
Morepowertool:
GPU+SOC 975mv
GPU Power van 188 naar 150 (150 is ook wat een 5700 non xt gebruikt)
160A TDC GFX 13A SOC (dit doet volgens mij niet veel)
Fan Accustic limit van 2100 naar 1750 verlaagd
Temp target van 90c stock naar 87c.
Vervolgens in wattman target wat met de 975mv dan 1731MHz is (stock 2063 met 1200mv)
Weer verhoogd naar 1870MHz met 972mv. En dan de power target van de mid curve zo laag mogelijk gezet die kan door de vorige instellingen naar 753mv. Dan loopt de curve wat stijler omhoog en is hij net wat efficenter.
Eind resultaat 7340 puntenmet super position op 2560x1440p high (1080p high geeft nu 11631) . Temps: 83-96-90 voor de Edge-Juction-HBM. Fan speed is dan max 1970 ipv 2150 ish. Core voltage zit tussen de 925-975mv effectief.
Stock was de score +-7500 en was het verbruik van het systeem tijdens de bensh 275-285 watt Nu nog maar 225.
Ik denk dat ik hier maar eens een tijdje mee ga gamen. Dit is een stukje stiller dan stock (scheelt weer iets van 1,5db).
De temps zijn nu veel lager dus ik zou die fan curve nog wat kunnen tweaken en de temps wat laten oplopen maar aan de andere kant zijn wat lagere temps nooit verkeerd. Is wel efficienter (minder lekstroom)
Hoezo lagere case temp? De videokaart verbruikt evenveel energie..Propane schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 15:04:
Ja, dan draaien ze altijd, maar geruisloos voor mijn gebruik (1100rpm) en lagere idle temp en dus case temp etc.
Ja je kan ook met RTSS je framerate cappen maar AMD Chill zorgt juist voor minder input lag. Mijn ervaring was ook veel smoother dan zonder Chill. Hiervoor alleen met Anti Lag aan en zonder fps cap had ik tussen 115-150 fps (afhankelijk van de locatie). Soms leek het alsof het haperde omdat je dan ineens 40 fps dropt. Voortaan zal ik altijd Chill gebruiken bij single player games. Geen idee wat het effect is op online competitieve games.
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
Twee verschillende games geprobeerd, settings maxed out op 3440x1440:DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 14:37:
Laat zeker weten, ben wel benieuwd hoe het vergelijkt met bijvoorbeeld TPU.
https://www.techpowerup.c...xt-ultra-thicc-ii/31.html
Bij TPU lijkt de ultra namelijk meer een matige middenmotor te zijn en is het niet helemaal dramatisch. Het kan veel beter, zie Nitro+, Red Devil en Gaming X, maar het zal ook niet "smelten" of "opstijgen".

Welke versie heb jij?UTwizard schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:19:
[...]
Twee verschillende games geprobeerd, settings maxed out op 3440x1440:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De XFX Ultra s dus gewoon beter dan de Gigabyte, buiten VRAM dan want die gaat denk ik alsnog naar de Gigabyte.UTwizard schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 20:19:
[...]
Twee verschillende games geprobeerd, settings maxed out op 3440x1440:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Iets meer dan een uur CiV 6. Moest even de vernietiging van de wereld afronden, want AI irriteerde me net even te veel met hun hypocrisie.
Dit is niet eens het slechtste resultaat dat ik heb gehaald. De ventilator liep eigenlijk altijd rond de 2025RPM, geen idee waar de 4088 vandaan kwam. Natuurlijk waren er ramp ups omdat de junction temperatuur voor acute ventilator ramp up eist, maar niet zo extreem.
Die spikes heb ik ook bij mijn gigabyte, maar niet altijd...DaniëlWW2 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 21:45:
[...]
De XFX Ultra s dus gewoon beter dan de Gigabyte, buiten VRAM dan want die gaat denk ik alsnog naar de Gigabyte.![]()
[Afbeelding]
Iets meer dan een uur CiV 6. Moest even de vernietiging van de wereld afronden, want AI irriteerde me net even te veel met hun hypocrisie.
Dit is niet eens het slechtste resultaat dat ik heb gehaald. De ventilator liep eigenlijk altijd rond de 2025RPM, geen idee waar de 4088 vandaan kwam. Natuurlijk waren er ramp ups omdat de junction temperatuur voor acute ventilator ramp up eist, maar niet zo extreem.
Dit is de XFX RX 5700 XT THICC (dus niet de Ultra).
Productcode is RX-57XT8DFD6
We zullen zien.
Edit: Nee, toch nog een crash vandaag. Maar misschien heb ik nu toch de reden gevonden. Klacht van iemand anders gehoord van crashen met twee monitors aan, en geen crashes met een enkele monitor aan. Dat zou het kunnen verklaren. Gisteren een lange tijd crashvrij gespeeld toen ik een monitor profiel had met een enkele monitor aan. Vandaag een crash toen ik beide monitoren in mijn profiel aan had staan. Even aankijken of dat het is.
Edit 2: Nee. -Zucht- Dat is het ook niet. Hopen maar dat meer volwassen drivers dit oplossen.
[ Voor 57% gewijzigd door PenguinEmperor op 29-09-2019 01:02 ]
Verwijderd
Nope helemaal niet. Ik game op 144Hz.Verwijderd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:04:
iemand anders problemen met screen flickering boven 75hz oid? Mijn evoke oc is niet heel stabiel met 4k, hoge refresh rates of meer dan 1 scherm. Ben benieuwd of dit een uitzondering is, of dat meerdere mensen een soortgelijk probleem hebben.
Heb je je Geheugen overclocked? staat er iets van Freesync of Enhanced Sync aan?
Al die zaken werken hier goed maar er zijn ook mensen die problemen melden met die dingen aan.
Verwijderd
Ik had freesync aanstaan. Even kijken of dat uitzetten helpt.Astennu schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:13:
[...]
Nope helemaal niet. Ik game op 144Hz.
Heb je je Geheugen overclocked? staat er iets van Freesync of Enhanced Sync aan?
Al die zaken werken hier goed maar er zijn ook mensen die problemen melden met die dingen aan.
Edit: maakt niks uit. Heel vreemd, heb nog nooit zoiets gezien. Misschien is mijn kaart stuk?
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2019 18:17 ]
975mv met een 1870MHz target. En dan sleep ik het middelste bolletje van de voltage curve zo laag mogelijk zodat die op 753mv uit komt.Ewivis schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:35:
Ik zou het wel interessant vinden hoe jullie curves eruit zien van voltage+mhz en de fancurve. Kunnen jullie die uploaden?
Fan heb ik via MorePowertool getweaked werkt beter. Is meer te vergelijken met hoe het in het begin met Vega ging. Ipv curve een target temp. Was even wennen maar dat werkt zo veel mooier dan een curve (in mijn ogen) rampup en down is veel gelijkmatiger.
Maar die is 1700RPM met 89c (ik heb wel een reference cooler dus niet echt vergelijkbaar met de dual en tripple fan's qua fan speed).
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 28-09-2019 22:08 ]
Hebben jullie Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 Redistributable Package ATL Security Update draaien?
@Aslanboy1905 Waar jij AMD Chill voor gebruikt daar is de frame rate controle traget voor bedacht. Die functie is onderdeel van AMD Chill. Je gebruikt Chill om nog een stap verder te gaan en het kan je framerate drastisch verlagen wanneer er geen of nauwelijks input aanwezig is. Een voorbeeld is Civ 6 waar je als je niets aan het doen bent de framerate kan laten verlagen tot 40 frames ipv 100. Een range van 5 frames, zoals bij jou levert met Chill niets extra op tov frame rate controle target.
En over input lag gesproken. Blijkbaar heb je nog minder input lag als je alleen gebruikt maakt van frct.
YouTube: 40% Less Input Lag Without AMD Anti-Lag or NVidia Ultra-Low Latency
[ Voor 42% gewijzigd door Maulwurfje op 29-09-2019 13:19 ]
Ik heb hier nog nooit last van gehad. Gewoon windows 10 clean install en ook oudere installaties. Installeren en werken.Maulwurfje schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:35:
En opnieuw is het raak met de drivers. "No AMD graphics driver is installed." Ik word er een beetje moe van. Na wat googlen kan het ook zijn dat het aan het ontbreken van de juiste Microsoft Visual C++ pack ligt. Blijkbaar heb je Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 Redistributable Package ATL Security Update nodig. Een schone Windows 10 installatie komt niet met deze software geleverd.
Of gebruik je nog windows 7?
Windows 10 Pro. Ik heb recent nog een verse Windows 10 installatie uitgevoerd. OS "kan/mag" niet corrupt zijn.Astennu schreef op zondag 29 september 2019 @ 00:25:
[...]
Ik heb hier nog nooit last van gehad. Gewoon windows 10 clean install en ook oudere installaties. Installeren en werken.
Of gebruik je nog windows 7?
Ok dus je kan het gewoon aanlaten staan. Echter waar je eigenlijk voor moet zorgen is dat je gpu niet 99% load heeft, maar rond de 92-97%. Dan is je inputlag stuk lager!Maulwurfje schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:35:
En opnieuw is het raak met de drivers. "No AMD graphics driver is installed." Ik word er een beetje moe van. Na wat googlen kan het ook zijn dat het aan het ontbreken van de juiste Microsoft Visual C++ pack ligt. Blijkbaar heb je Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 Redistributable Package ATL Security Update nodig. Een schone Windows 10 installatie komt niet met deze software geleverd.
Hebben jullie Microsoft Visual C++ 2005 Service Pack 1 Redistributable Package ATL Security Update draaien?
@Aslanboy1905 Waar jij AMD Chill voor gebruikt daar is de frame rate controle trager voor bedacht. Die functie is onderdeel van AMD Chill. Je gebruikt Chill om nog een stap verder te gaan en het kan je framerate drastisch verlagen wanneer er geen of nauwelijks input aanwezig is. Bijvoorbeeld is Civ 6 waar je gerust als je niets aan het doen bent de framerate kan laten verlagen tot 40 frames ipv 100. Een range van 5 frames, zoals bij jou levert met Chill niets extra op tov frame rate controle target.
En over input lag gesproken. Blijkbaar heb je nog minder input lag als je alleen gebruikt maakt van frct.aa
Dus als je normaal max 90fps draait zet je je framelimiter op 82fps ofzo. Dan heb je veel minder inputlag.
Klopt. De reden waarom ik in Witcher 3 een range van 5 had gekozen is, omdat ik een controller gebruik en de Radeon software detecteert die movements van een controller niet ofso waardoor mijn fps 'vast' zit op de laagste fps die ik heb gekozen. Als ik muis + toetsenbord gebruik gaat mijn fps wel omhoog.Maulwurfje schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:35:
@Aslanboy1905 Waar jij AMD Chill voor gebruikt daar is de frame rate controle traget voor bedacht. Die functie is onderdeel van AMD Chill. Je gebruikt Chill om nog een stap verder te gaan en het kan je framerate drastisch verlagen wanneer er geen of nauwelijks input aanwezig is. Een voorbeeld is Civ 6 waar je als je niets aan het doen bent de framerate kan laten verlagen tot 40 frames ipv 100. Een range van 5 frames, zoals bij jou levert met Chill niets extra op tov frame rate controle target.
En over input lag gesproken. Blijkbaar heb je nog minder input lag als je alleen gebruikt maakt van frct.
Ik dacht met een 144hz scherm lock ik het op 100 fps zodat ik geen last heb van eventuele frame dips maar daarvoor kan ik idd FRTC gebruiken.
AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT
Mijn broer meld weer stuttering issues met Apex. Volgens mij is er recent weer een patch geweest. Vorig weekend had ik het nog bij hem en mijzelf getest maar toen was alles goed zolang je GPU-Z maar niet open had op de achtergrond. Maar ondanks dat alles uit is heeft hij er nu toch last van.
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 30-09-2019 11:21 ]
Bij mij geen problemen. Met een Ryzen 2600 - RX5700 ref. op een enkele hickup na constant 144 fps zonder stutters.Astennu schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:20:
Zijn er hier mensen die Apex spelen?
Zal er deze avond nog eens op letten.
Het is ook pas echt recent. Van het weekend had ik het getest toen de 1080 Ti er uit ging en deze er in. En toen was het goed. (heb her eerst zelf thuis helemaal uit zitten zoeken waar ik het door kreeg)h1ttent1t schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:35:
[...]
Bij mij geen problemen. Met een Ryzen 2600 - RX5700 ref. op een enkele hickup na constant 144 fps zonder stutters.
Zal er deze avond nog eens op letten.
Ik ga er anavond zelf ook even naar kijken.
En zal ook fraps weer laten meten want als het probleem zich voor doet zie je duidelijke spikes van 100-300ms.
Waarom zou je switchen van een 1080 ti naar een 5700xt? Dat is toch geen upgrade?Astennu schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:37:
[...]
Het is ook pas echt recent. Van het weekend had ik het getest toen de 1080 Ti er uit ging en deze er in. En toen was het goed. (heb her eerst zelf thuis helemaal uit zitten zoeken waar ik het door kreeg)
Ik ga er anavond zelf ook even naar kijken.
En zal ook fraps weer laten meten want als het probleem zich voor doet zie je duidelijke spikes van 100-300ms.
In oude games niet. In Moderne games zie je dat de 5700 XT regelmatig sneller is. + hij kreeg ook nog 50 euro terug. Oude games zijn ook op de 5700 XT snel genoeg.Ewivis schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:30:
[...]
Waarom zou je switchen van een 1080 ti naar een 5700xt? Dat is toch geen upgrade?
De next gen games gaan steeds meer gebruik maken van FP16 enz en dat kan de 1080 Ti gewoon niet. Async Compute is Pascal ook niet heel goed in ook dat wordt steeds meer gebruikt. Zie ook de resultaten van bv BF5.
Dus je ruilt een kaart van 2 jaar oud zonder garantie + 50 euro om voor een gloed nieuwe waarvan de architectuur meer futureproof is.
En ik verwacht dat de 1080 Ti ook hard in waarde omlaag gaat zodra er een RX 5800 of 3070 op de markt komt terwijl ze nu nog wel veel waar zijn.
+ geen nVidia is ook een goede rede want het is gewoon een Sh*t bedrijf. Ze maken hele mooie GPU's maar qua bedrijf is het 3x niets. Gesloten standaarden pushen. Zaken als GPP vind ik echt misselijk makend. Ja veel bedrijven zijn zo. Maar dan kies ik liever voor bedrijven die zaken anders aanpakken.
Mijn broer maakt dat minder uit. Maar ik vind het wel belangrijk.
Dus nee het is geen grote upgrade maar ook geen downgrade. En in mijn ogen wel sneller in de toekomst.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 30-09-2019 13:12 ]
Dat werkt helaas alleen met ingame frame limiters mits de engine een goede implementatie heeft het is dus geen garantie.Ewivis schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:12:
[...]
Ok dus je kan het gewoon aanlaten staan. Echter waar je eigenlijk voor moet zorgen is dat je gpu niet 99% load heeft, maar rond de 92-97%. Dan is je inputlag stuk lager!
Dus als je normaal max 90fps draait zet je je framelimiter op 82fps ofzo. Dan heb je veel minder inputlag.
Zie ook de video van HardwareUnboxed (en er zijn meer studies over gedaan).
https://www.youtube.com/watch?v=95rBw053qNw
Het uitvallen van geluid op mijn Onkyo receiver is helaas niet verholpen.
[ Voor 29% gewijzigd door PenguinEmperor op 30-09-2019 22:33 ]
*foute forum. excuses!
[ Voor 11% gewijzigd door chollersin op 30-09-2019 22:29 ]
Ook in BF V gehad na het aanpassen van wat settings in de radeon driver, reinstall van de driver heeft dat opgelost voor mij.Astennu schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:20:
Zijn er hier mensen die Apex spelen?
Mijn broer meld weer stuttering issues met Apex. Volgens mij is er recent weer een patch geweest. Vorig weekend had ik het nog bij hem en mijzelf getest maar toen was alles goed zolang je GPU-Z maar niet open had op de achtergrond. Maar ondanks dat alles uit is heeft hij er nu toch last van.
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
Arm1n schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:35:
Sinds gisteren mijn MSI 5700 MECH OC binnen en helaas wat gemengde gevoelens.
De nieuwe 19.9.3 drivers zijn uit en er staat specifiek een fix in de release notes over een 75 hz flickering probleem met freesync 75Hz schermen misschien de moeite even uit te proberenVerwijderd schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:04:
iemand anders problemen met screen flickering boven 75hz oid? Mijn evoke oc is niet heel stabiel met 4k, hoge refresh rates of meer dan 1 scherm. Ben benieuwd of dit een uitzondering is, of dat meerdere mensen een soortgelijk probleem hebben.
Display artifacts may be experienced on some 75hz display configurations on Radeon RX 5700 series graphics system configurations.
[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 01-10-2019 09:54 ]
Goed nieuws, ik zal het vanavond eens proberen. In de tussentijd werkte de onderstaande fix van Blaat ook. Maar 75Hz is beter dan 60 natuurlijk, maar het was wel fijn om te weten dat m'n GPU niet defect was (er van uit gaande dat de fix werkt).Astennu schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:33:
De nieuwe 19.9.3 drivers zijn uit en er staat specifiek een fix in de release notes over een 75 hz flickering probleem met freesync 75Hz schermen misschien de moeite even uit te proberen![]()
[...]
Overigens erg tevreden met de temperaturen van m'n Mech, max 70 graden en 70 graden op de junction tijdens een benchmark. Tijdens het gamen nog lager maar dat komt omdat m'n CPU voornamelijk de bottleneck isBlaat schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:38:
[...]
Probeer eens je monitor op 60Hz te draaien? 75Hz geeft nog wel eens vage problemen op Navi.
[ Voor 12% gewijzigd door Arm1n op 01-10-2019 10:02 ]
60Hz wil je idd anno 2019 niet dat is gewoon laggy.Arm1n schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:59:
[...]
Goed nieuws, ik zal het vanavond eens proberen. In de tussentijd werkte de onderstaande fix van Blaat ook. Maar 75Hz is beter dan 60 natuurlijk, maar het was wel fijn om te weten dat m'n GPU niet defect was (er van uit gaande dat de fix werkt).
[...]
Overigens erg tevreden met de temperaturen van m'n Mech, max 70 graden en 70 graden op de junction tijdens een benchmark. Tijdens het gamen nog lager maar dat komt omdat m'n CPU voornamelijk de bottleneck is
Moet je nagaan dat de consoles daar net op zitten.. Soms zelf op 30fps...Astennu schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:03:
[...]
60Hz wil je idd anno 2019 niet dat is gewoon laggy.
Ik moet zeggen dat ik dat op een TV toch net wat anders ervaar. Maar ik speel daar eigenlijk alleen Race en fighting games en geen FPS. Mijn Sony 940E heeft het beeld best smooth weer.Ewivis schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:25:
[...]
Moet je nagaan dat de consoles daar net op zitten.. Soms zelf op 30fps...
Nu is Forza motorsport wel 60FPS Horizon met 30 kon ik echt niet spelen was te laggy voor mijn gevoel.
Maar de next gen consoles gaat er denk ik wel verandering in brengen. 60FPS wordt de standaard en het zou mij niet verbazen als er opties komen voor high FPS en bv een lagere/dynamic resolution. Met gewoon een toggle of je high fps wil maar minder mooie GFX of max GFX 60FPS.
Steeds meer TV's ondersteunen ook 120Hz input. De schermen die gebruikt worden zijn het al.
Ik heb de patchnotes nog even beter gelezen en de artifacts bij 75Hz staan onder "known issues". Nog even wachten dus tot deze opgelost worden.Astennu schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:33:
[...]
[...]
De nieuwe 19.9.3 drivers zijn uit en er staat specifiek een fix in de release notes over een 75 hz flickering probleem met freesync 75Hz schermen misschien de moeite even uit te proberen![]()
[...]
En een UHD OLED met HDR is gewoon onovertroffen qua eye candy.
Verwijderd
Zal straks even updaten!Astennu schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 09:33:
[...]
[...]
[...]
Gelukkig klinkt het als een driver probleem en en mijn kaart lekker blijven!
Hij was nog goedkoper ook
Oh inderdaad my badArm1n schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:59:
[...]
Ik heb de patchnotes nog even beter gelezen en de artifacts bij 75Hz staan onder "known issues". Nog even wachten dus tot deze opgelost worden.

Maar goed het zit er dan dus wel aan te komen.
https://www.guru3d.com/ar...t-taichi-oc-review,1.html
Komt wel redelijk uit de bus met geluid en hitte