Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik ben even stil geweest, maar Navi was zeker in mijn gedachten, of mijn oren als ik een game opstartte…

Tja, nadat ik de conclusie moest trekken dat mijn Gigabyte Gaming OC eigenlijk heel erg meh is, begon het twijfelen wat nu te doen. Eerst maar eens het besluit wat ik met de Gigabyte zou gaan doen. Ik vermoed sterk dat het een contactprobleem is, dus de koeler eraf halen en opnieuw installeren met een betere thermal interface. Het alternatief was een flinke verlaging van de powerlimiet om de junction temperatuur onder de 100C te houden. Naar 180W gaat hielp namelijk niks waardoor ik verder had moeten gaan. Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat ik begrijpelijkerwijs vind dat een nieuwe videokaart gewoon hoort te werken, zeker eentje van €460. Als ik de powerlimiet fors wou spelen, dan had ik wel een blower gekocht. :P

Het alternatief was verkopen, maar de videokaart is dusdanig dat ik dat eigenlijk niet kan doen. Ik heb de ventilatoren op 40%/2025RPM gezet, maar alsnog haal dan 100C+ junction en de ventilatoren gaan dan alsnog sporadisch harder draaien. Het is iets minder erg dan de ongeveer 1950RPM, maar nog steeds niks. Harder is te luidruchtig. Verkopen valt dus eigenlijk ook af, of ik neem een groot verlies. Toen kwam ik er alleen achter dat Alternate een ruimere termijn om te retourneren hanteert. Nog even getwijfeld omdat ik hun eigenlijk niet wou opzadelen hiermee, maar toch gedaan met de uitleg. Duurde even voordat er een reactie kwam, kennelijk was het druk, maar van wat ik heb gehoord zou die zonder problemen terug moeten gaan waar ze hem bij Alernate nog gaan testen. De Gigabyte gaat dus terug. Dat gaat volgens mij de eerste keer worden dat ik ooit iets retourneer naar de webwinkel. Ik doe gewoon niet aan impulsaankopen waar ik spijt van krijg. Helaas was er toch een eerste keer voor. :/

Maar toen volgde het tweede probleem, welke RX5700XT gaat het dan wel worden voor mij? Aangezien ik zo ongeveer elke review heb gelezen en absoluut geen enkele twijfel meer wil hebben, was het nog even puzzelen. De kandidaten waren de Powercolor Red Dragon, Powercolor Red Devil, Sapphire Pulse, Sapphire Nitro+ en de MSI Gaming X.

Ik vermoed dat de Red Dragon iets beter is dan de Pulse, maar ik ga niet meer gokken. Die viel dus meteen af door een combinatie van beschikbaarheid en geen informatie over het XT model. De Pulse viel ook snel af. Het is een goede kaart, maar wat mij dwars zit is dat het een “net niet” model lijkt te zijn. Het probleem lijkt te zijn dat Sapphire met vrij goedkope en lage kwaliteit ventilatoren lijkt te werken voor de Pulse die akoestisch niet al te best zijn. Helaas, want de Nitro+ lijkt dezelfde ventilatoren te gebruiken als de Polaris modellen van Sapphire. Die modellen waren zeer goed. Zelfs met de zeer twijfelachtige RX590 was het resultaat nog uitstekend. Een gemiste kans dit van Sapphire, want Powercolor lijkt wel goede ventilatoren voor de Red Dragon te gebruiken.

Tegen dit punt had ik zoiets van buck het, ik ga voor het beste dat echt aan mijn wensen voldoet. De MSI Gaming X bleef een beetje onder de radar, maar op het eerste gezicht lijkt het een winnaar. Zwaarste model, enorme koelblok en uitstekende temperatuur en akoestische prestaties ondanks de forse powerlimiet. Helaas bleek het exemplaar van Computerbase.de, alsnog bijna 100C junction te halen. Ik betwijfel of het veel uit zal maken voor een Gaming X, maar nu is het een dingetje voor mij persoonlijk. Verder wil ik graag een model met een tweede, stille bios. Ik ben Wattman resets namelijk ook zat en ik wil geen 250W+ instellingen draaien voor een of twee procent sneller.

Bleven en dus twee opties over. De Red Devil is een solide model met een goede VRM setup en ventilatoren die ondanks een hogere draaisnelheid, net iets stiller zijn dan die van de Nitro+. De Red Devil daarentegen is ook iets zwaarder met iets lagere powerlimieten. De efficiëntie van het koelblok en ventilatoren ligt dus iets lager. De Nitro+ presteert over meerdere reviews vergeleken net wat beter in temperaturen. De Nitro+ lijkt het alleen echt te winnen in junction temperaturen en dat is voor mij belangrijk geworden. Ik ga nu ook voor het beste. Vervolgens vind ik de silent bios van de Red Devil eigenlijk net te tam waar die van de Nitro+ me meer aanspreekt. Ik heb liever drie displayaansluitingen, maar twee is eigenlijk afdoende. Het is niet bijzonder relevant. Ik geef ook niks om de RGB van de Nitro+. Wel zou ik graag gebruik maken van Trixx voor de sharpening slider die ook onder DX11 werkt en op termijn misschien voor wat aanpassingen die ik zo hoop te forceren zodat Wattman niet meer reset. Als laatste is de Red Devil nog steeds niet erg goed leverbaar wat de keuze toch wat makkelijker maakte.

Het resultaat is dus dat het lange wachten voorbij is. :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tmVUXoCskDYsFdmXPHxoCYy9/thumb.jpg

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PenguinEmperor
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-09 12:21
Gefeliciteerd @DaniëlWW2 , dat je er veel plezier aan mag beleven. Ik heb ergens eerlijk gezegd ook wel spijt dat ik niet toch voor de Nitro ben gegaan. Je betaald wel wat meer, maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:04
Nice @DaniëlWW2 je hebt een goede keuze gemaakt voor jou doel. Ik hoop dat het allemaal geen junc(tion) is

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PenguinEmperor schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:52:
Gefeliciteerd @DaniëlWW2 , dat je er veel plezier aan mag beleven. Ik heb ergens eerlijk gezegd ook wel spijt dat ik niet toch voor de Nitro ben gegaan. Je betaald wel wat meer, maar dan heb je ook wat.
Meer dat Sapphire met downgrades kwam voor de Pulse. Het is min of meer hetzelfde ontwerp als de Polaris Nitro+ series en bij de RX500 series hebben de Pulse varianten ook de betere ventilatoren. Het resultaat was zeer vergelijkbare akoestiek met wat ik nu haal met mijn Nitro+. Dat is namelijk uitstekend. Net hoorbaar als ik mijn heatset af doe. Komt absoluut niet over speakers heen als er ruim 200W door de GPU gaat. Zo hoort het. :*)

Maar de RX5700 serie Pulse modellen gebruiken een andere ventilator die merkbaar luidruchtiger is. Vergelijk maar eens bij TPU met de RX590 en de RX5700XT. Redelijk vergelijkbaar verbruik, vergelijkbare koeloplossing, maar het verschil in geluidsproductie is er zeker wel.

https://www.techpowerup.c...rx-590-nitro-plus/31.html
https://www.techpowerup.c...-rx-5700-xt-pulse/32.html

Het laatste stukje van de puzzel is dat de Nitro+ met drie ventilatoren werkt en de Pulse met twee. Twee die op een redelijk vergelijkbare snelheid, meer geluid produceren dan drie ventilatoren. Right. :P
Eigenlijk vraag ik me af of je Nitro+ ventilatoren kan gebruiken in de Pulse. Dat zou potentieel nog een interessant experiment zijn.
Mistacal schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:10:
Nice @DaniëlWW2 je hebt een goede keuze gemaakt voor jou doel. Ik hoop dat het allemaal geen junc(tion) is
Nou met de Gigabyte en nu de Nitro+ net hetzelfde stukje gelopen in Novigrad. De Gigabyte ging in een minuut van 55C naar 90C en liep daarna rustig verder op richting de 100C. De Nitro+ ging in een vergelijkbare tijdspanne en met hetzelfde traject naar de 80C en liep daarna langzaam op tot 83C. Helaas lijkt ik toch weer een punt te hebben gevonden waar the Witcher 3 alsnog crasht, wat de test ietwat voortijdig beëindigde. De Nitro+ liep alleen op ongeveer 1400RPM, de Gigabyte op 1950RPM. Nogal een verschil. Eerste indruk is dus uitstekend. :*)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Moet eerlijk zeggen dat de Pulse echt geen lawaai maakt, althans niet de mijne.
Game in de woonkamer, op mijn tv en surround set. Mijn PC zit in een open case (Thermaltake Core P3) zonder glazen panel gemonteerd.

Op warme dagen is mijn woonkamer ook gewoon 30 tot 32 graden en dat is met airco aan (appartement platdak geen schaduw) kaart blijft nog steeds stil en houdt de temperatuuren onder controle (heb junction temp nog niet 1 keer boven de 90 gezien, denk max 86 dat ik gezien heb.)

Nu zit ik dan wel een meter of 2 van mijn PC af wellicht dat het helpt, maar heb de pulse sinds ik hem heb nog niet 1 keer gehoord.

Dit is nog steeds alles op stock, moet nog steeds beetje tweaken, heb dit alleen de eerste 2 weken gedaan maar hardware acceleration en restarts en resets van Wattman begon ook te vervelen dus alles stock gelaten maar het is allemaal een stuk stabieler nu qua drivers, wellicht weekend weer eens ff spelen.

WoW: Doutz @ Defias brotherhood

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:43
Gisteren ook weer even zitten klooien met temps/mhz etc.

Kwam uit op
2100mhz/1.2 (gemiddeld 2050)
920mhz mem
Custom fanspeed: Max 43% wat ongeveer 2200rpm is.
Temps liepen op tot GPU: 78-80 / Tjunction max 108, gemiddeld 98. Vram 85

Heaven benchmark 137fps tegenover 131fps undervolt 2000/1.080. Scheelt dus 6fps totaal. Niet echt veel verschil en wel veel warmer... Zou je dat nou echt merken? Misschien wel als je een fps haalt van 40 en je gaat naar 46. Maar met hogere fps'sen niet echt lijkt me.

Jullie undervolten ook meer dan overklokken toch?

AMD Ryzen 7 5800X3D / 64GB@3600mhz / ASUS 4080 Super TUF Gaming OC

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Derr_Hans schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 09:28:
Moet eerlijk zeggen dat de Pulse echt geen lawaai maakt, althans niet de mijne.
Game in de woonkamer, op mijn tv en surround set. Mijn PC zit in een open case (Thermaltake Core P3) zonder glazen panel gemonteerd.

Op warme dagen is mijn woonkamer ook gewoon 30 tot 32 graden en dat is met airco aan (appartement platdak geen schaduw) kaart blijft nog steeds stil en houdt de temperatuuren onder controle (heb junction temp nog niet 1 keer boven de 90 gezien, denk max 86 dat ik gezien heb.)

Nu zit ik dan wel een meter of 2 van mijn PC af wellicht dat het helpt, maar heb de pulse sinds ik hem heb nog niet 1 keer gehoord.

Dit is nog steeds alles op stock, moet nog steeds beetje tweaken, heb dit alleen de eerste 2 weken gedaan maar hardware acceleration en restarts en resets van Wattman begon ook te vervelen dus alles stock gelaten maar het is allemaal een stuk stabieler nu qua drivers, wellicht weekend weer eens ff spelen.
In mijn case echt wel. Silent mode niet maar die stock mode wat een OC mode is was luid. Hij bleef dan echt niet onder de 2000 RPM Maar die kast die ik heb ( Prodigy M) is ook niet echt ideaal voor dual / tripple fan's blowers werken veel beter.

Mijn Reference kaart is nu ook lekker stil @ 1600-1700 RPM :P 925mv setting gemaakt met max 140 watt GPU power en 1800MHz Target. Effectief rond de 1700MHz.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:43
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 20:41:

Maar de RX5700 serie Pulse modellen gebruiken een andere ventilator die merkbaar luidruchtiger is. Vergelijk maar eens bij TPU met de RX590 en de RX5700XT. Redelijk vergelijkbaar verbruik, vergelijkbare koeloplossing, maar het verschil in geluidsproductie is er zeker wel.
Ik zit te kijken of ik de fans kan vervangen door die van de Nitro+ maar ik kom gewoon geen specs tegen.. alleen maar dat ze allebei double ball bearing zijn.

En om nou een RGB kit te kopen van de Nitro+ voor [veel] euro (ik hem hem nog niet eens gevonden in een shop overigens) en dan de middelste fan weg te gooien in de hoop dat 95mm betere fans zijn vind ik een beetje overdreven :)

@Astennu
Pulse doet hier zo'n 1600-1900 RPM op OC mode (wel undervolted) in een Fractal Design R6.

[ Voor 6% gewijzigd door Korvaag op 02-10-2019 12:49 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Korvaag schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

Ik zit te kijken of ik de fans kan vervangen door die van de Nitro+ maar ik kom gewoon geen specs tegen.. alleen maar dat ze allebei double ball bearing zijn.

En om nou een RGB kit te kopen van de Nitro+ voor [veel] euro (ik hem hem nog niet eens gevonden in een shop overigens) en dan de middelste fan weg te gooien in de hoop dat 95mm betere fans zijn vind ik een beetje overdreven :)

@Astennu
Pulse doet hier zo'n 1600-1900 RPM op OC mode (wel undervolted) in een Fractal Design R6.
Ik zat meer te kijken naar de ventilatoren van de Polaris lijn. Volgens mij zijn het dezelfde. Maar verder kan je beter gewoon een Nitro+ kopen dan nieuwe ventilatoren ja. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
DaniëlWW2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:51:
[...]

Ik zat meer te kijken naar de ventilatoren van de Polaris lijn. Volgens mij zijn het dezelfde. Maar verder kan je beter gewoon een Nitro+ kopen dan nieuwe ventilatoren ja. :*)
Dan heb ik wel 450 euro over in de vorm van een Pulse ;)

Lijken trouwens andere aansluitingen. De Pulse heeft fans met 6 pinnetjes die in een socket vallen. Een vervangende fan voor bv een RX480 heeft dit:

https://encrypted-tbn1.gs...eZeVTJWjgBIsnfVR&usqp=CAE

Nou wil niet zeggen dat elke fan van elke serie dat heeft, maar het is wel uitkijken geblazen (haha.. geblazen...) :+

Ook de RX590 heeft 3 van die vlakjes:

https://nl.aliexpress.com...BEgLUw_D_BwE&gclsrc=aw.ds

[ Voor 57% gewijzigd door Korvaag op 02-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 12:46:
[...]

@Astennu
Ik heb het niet over undervolted maar out of the box.
Maar je moet vrij laag met een UV gaan wil hij niet nog steeds 195watt nodig hebben. Volgens mij moet je dan wel richting / onder de 1100mv. Maar jou kast is qua cooling waarschijnlijk veel beter.

De silent mode met 180watt lost het probleem hier op dus hij draait nu gewoon in silent mode. Verschil in prestaties is heel klein.
Dat is ook de rede dat ik mijn eigen 50th Anni nu op slecht 140 watt heb gezet. Haal nog steeds 113xx punten op 1080p High en iets van 7183 op 1440p High in super position. En dat ding is nu super zuinig en lekker stil.

[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 02-10-2019 13:02 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Astennu schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Ik heb het niet over undervolted maar out of the box.
Maar je moet vrij laag met een UV gaan wil hij niet nog steeds 195watt nodig hebben. Volgens mij moet je dan wel richting / onder de 1100mv. Maar jou kast is qua cooling waarschijnlijk veel beter.

De silent mode met 180watt lost het probleem hier op dus hij draait nu gewoon in silent mode.
Klopt, hij verstookt nog steeds 195 watt hoor, dus dat zal uitendelijk niet veel schelen verwacht ik. De silent mode wil ik nog eens proberen om te kijken hoeveel FPS dat scheelt. Waarschijnlijk bijzonder weinig.

Momenteel trouwens max set boost op 1980 bij een UV van 1047 mV. Maar nog steeds 190 watt :)
Ewivis schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:18:

Jeps.. vaak levert een undervolt je hogere snelheden op ook nog :) (mits je niet aan de power limit / TDP komt). Hij kan binnen z'n TDP namelijk hoger boosten.

Voor mij is het stock ongeveer een effectieve boost van 1870 in Division 2 (bij een max set boost van 2070). Bij een UV is het 1920 effectief bij een max set boost van 2000.

[ Voor 7% gewijzigd door Korvaag op 02-10-2019 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:03:
[...]

Klopt, hij verstookt nog steeds 195 watt hoor, dus dat zal uitendelijk niet veel schelen verwacht ik. De silent mode wil ik nog eens proberen om te kijken hoeveel FPS dat scheelt. Waarschijnlijk bijzonder weinig.

Momenteel trouwens max set boost op 1980 bij een UV van 1047 mV. Maar nog steeds 190 watt :)
Qua geluid productie en verbruik maakt het dan niets uit nee. Enige verschil is dat als je de clock target gelijk laat je een hogere boost clock kan halen en je dus wel betere prestaties zal hebben.

Volgens mij deed die van mij gemiddeld 1,068mv bij bij 180watt TDP (kan ook 188 zijn geweest).
Maar daarom ben ik naar 1025mv gegaan en dan kan hij eigenlijk de hele tijd max boost halen binnen het TDP en is het standaard TDP geen beperkende factor meer.

Maar voor extra stilte gebruik ik voor de reference cooler dus 975mv met 150 watt (wel tdp limited) en nu ook 925mv met 140 watt (niet limited verbruik zit tussen de 123 en 134 watt).
Ewivis schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 10:18:
Gisteren ook weer even zitten klooien met temps/mhz etc.

Kwam uit op
2100mhz/1.2 (gemiddeld 2050)
920mhz mem
Custom fanspeed: Max 43% wat ongeveer 2200rpm is.
Temps liepen op tot GPU: 78-80 / Tjunction max 108, gemiddeld 98. Vram 85

Heaven benchmark 137fps tegenover 131fps undervolt 2000/1.080. Scheelt dus 6fps totaal. Niet echt veel verschil en wel veel warmer... Zou je dat nou echt merken? Misschien wel als je een fps haalt van 40 en je gaat naar 46. Maar met hogere fps'sen niet echt lijkt me.

Yep je moet hele goede cooling hebben wil je echt overclocken als in boven de 2150MHz target. Maar je verbruik gaat dan naar de 330 watt voor de kaart alleen. En je kan met de more power tool die hogere clocks en voltages unlocken maar dan moet je eigenlijk naar H2O.

Door een UV te gebruiken maar even hoge Clock targets (dus qua clockspeeds wel een overclock bij dat voltage) haal je hogere scores bij hetzelfde verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik merk toch op dat the Witcher 3 niet helemaal stabiel is, ondanks de schaduwen. Heb nu al een paar crashes gehad. Velen was stabiel, maar Novigrad niet. Eerst maar eens 19.9.3 proberen.

Verder merk ik dat een ding wel erg goed was van de Gigabyte, de standaard instellingen. 1200mv en 2084MHz targetclock werkte echt heel erg goed met 190W. De Nitro+ haar biossen zijn eigenlijk beiden wat minder. De normale bios levert weinig extra's op, de stille bios zakt wat verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
DaniëlWW2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:40:
Ik merk toch op dat the Witcher 3 niet helemaal stabiel is, ondanks de schaduwen. Heb nu al een paar crashes gehad. Velen was stabiel, maar Novigrad niet. Eerst maar eens 19.9.3 proberen.

Verder merk ik dat een ding wel erg goed was van de Gigabyte, de standaard instellingen. 1200mv en 2084MHz targetclock werkte echt heel erg goed met 190W. De Nitro+ haar biossen zijn eigenlijk beiden wat minder. De normale bios levert weinig extra's op, de stille bios zakt wat verder weg.
Maar scheelt het echt in performance? Je kunt je doodstaren op clock snelheden, maar uiteindelijk vraag ik me af of het wat betreft fps en spelbeleving echt zo veel uitmaakt?

Of misschien zeg ik dit wel omdat ik zelf alleen maar rond de 1850mhz comfortabel kan spelen :p Daarboven zijn de fans mij te luid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PenguinEmperor schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:50:
[...]

Maar scheelt het echt in performance? Je kunt je doodstaren op clock snelheden, maar uiteindelijk vraag ik me af of het wat betreft fps en spelbeleving echt zo veel uitmaakt?

Of misschien zeg ik dit wel omdat ik zelf alleen maar rond de 1850mhz comfortabel kan spelen :p Daarboven zijn de fans mij te luid.
Ik heb een Nitro+. Alles moet perfect zijn ja. :P
Maar het maakt weinig uit. Het was iets dat me wel beviel aan de Gigabyte, de strakke binning. Kan het zo invoeren en ik vermoed dat het zonder problemen zal werken. Het was een standaard bin die zelfs slechte kwaliteit chips ook moeten kunnen halen. Verder heb ik toch zeeën van temperatuur en akoestiek budget over met zelfs de normale bios. :+

En dit verklaard misschien wat. Bij GamersNexus proberen ze de XFX thicc te fixen, vooral door er zinloze dingen eraf te halen. Veel interessanter is wat er kennelijk gebeurd met junctiontemperaturen.

Navi 10 heeft dus acht schroefgaten puur voor contact tussen de GPU en heatsink. Fabrikanten, tenminste een fabrikant wou die ook gebruiken, maar dat kon niet omdat ze in Schenzen geen personeel meer kunnen vinden die de schroeven wil monteren.Het kan, maar dan worden de videokaarten een stuk duurder. Begrijpelijk want het is een klotebaan voor weinig geld. Dit moet alleen wel met de hand omdat er variatie in de schroeven zit en je machinaal zo de GPU kan slopen. Het resultaat is dus de enorme variatie in junctiontemperatuur. Ik vermoed ook dat dit een reden is waarom je steeds meer koperen platen ziet. Die zijn waarschijnlijk makkelijker te monteren met een kleinere foutmarge dan de oude heatpipes.

Mijn Nitro+ met de vol vermogen bios gaat naar ongeveer 90C junction als piek, maar blijft meestal rond de 85C zitten. Dat is uitstekend als je het gemiddelde ziet, maar het lijkt niet het beste resultaat te zijn. Ik heb denk ik ook niet de allerbeste airflow ooit, waardoor het me niet stoort.

[ Voor 44% gewijzigd door DaniëlWW2 op 03-10-2019 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:40:

Ik weet niet of dit strakke binning is of dat je gewoon geluk hebt gehad met je chip. Er zit gewoon wat verschil tussen de een en de ander. Target clocks zeggen nog niets over de effective clocks dus daar moet je vooral naar kijken. Maar ookal is dat 50-100Mhz lager het verschil in prestaties is zeer beperkt.
Navi boven de 180 watt is erg inefficient dus ja die biossen van de Nitro+ zijn met 200 en 225 watt gewoon hoog en alles behalve efficient. Daarnaast is alles boven de 1.1volt ook een beetje nutteloos tenzij verbruik je niets uit maakt.

Daarom draai ik nu zelf tussen de 925-1025mv afhankeljk van hoeveel herrie ik wil. En qua power tussen de 130-170 watt voor de GPU ipv 180 stock of 225 die sapphire voor de nitro+ gebruikt.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 03-10-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-12-2024
Ben uiteindelijk ook overgestapt van Gigabyte OC naar Sapphire Nitro i.v.m. hoge temperaturen. Heeft er iemand nog enkele tips qua instellingen in Wattmann of iets anders? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Provin915 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 12:58:
Ben uiteindelijk ook overgestapt van Gigabyte OC naar Sapphire Nitro i.v.m. hoge temperaturen. Heeft er iemand nog enkele tips qua instellingen in Wattmann of iets anders? :)
Ik overweeg om de settings van de Gigabyte, 190W powerlimiet, 1200mv en 2084MHz targetclock te gaan proberen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:48:
[...]

Ik overweeg om de settings van de Gigabyte, 190W powerlimiet, 1200mv en 2084MHz targetclock te gaan proberen. :P
Ik zou gewoon 180watt pakken en bv 2100 of 2150 target als je kaart dat kan met 1200mv.
Vervolgens dat middelste bolletje van de voltage curve helemaal naar beneden trekken. Die twee dingen samen zorgen voor hogere clocks meer performance ondanks 180watt GPU power. Dat middelste bolletje is ook erg van belang. Want met 180-190watt kan hij die 1.2mv niet halen. Door dat bolletje naar beneden te halen wordt je voltage ramp curve stijler en kan hij hogere clocks halen bij lager voltages omdat hij limited is bij TDP en dus ook core voltage gaat knijpen.

Je kan die silent bios pakken en dan gewoon -10% power of de normale bios en dan -20-23% power kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 03-10-2019 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Ik zou gewoon 180watt pakken en bv 2100 of 2150 target als je kaart dat kan met 1200mv.
Vervolgens dat middelste bolletje van de voltage curve helemaal naar beneden trekken. Die twee dingen samen zorgen voor hogere clocks meer performance ondanks 180watt GPU power.

Je kan die silent bios pakken en dan gewoon -10% power of de normale bios en dan -20-23% power kiezen.
Ik weet het, maar de Gigabyte biossettings zijn goed. Verder denk ik niet dat Gigabyte elke chip uitgebreid liep te testen. Nee, ik denk dat het een vrij generieke setting die Gigabyte waarschijnlijk van uitgebreide clockspeed curves van AMD zal hebben gekregen. Het is waarschijnlijk voor heel veel mensen een goed startpunt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:53:
[...]

Ik weet het, maar de Gigabyte biossettings zijn goed. Verder denk ik niet dat Gigabyte elke chip uitgebreid liep te testen. Nee, ik denk dat het een vrij generieke setting die Gigabyte waarschijnlijk van uitgebreide clockspeed curves van AMD zal hebben gekregen. Het is waarschijnlijk voor heel veel mensen een goed startpunt. :)
Denk het niet. Denk dat GA zelf misschien iets hogere target clocks heeft gepakt.
Hebben alle GA 5700 XT's die 2083 target?

Mijn ervaring is ook dat 2100T altijd wel werkt. En 2150 niet bij iedere kaart. Dus 2083 is dan een logische keuze om wat extra marge te hebben.

Maar goed ik heef alleen maar mijn ervaring. Die dat middelste bolletje doet veel voor je extra clockspeeds zonder aan de max target te hoeven komen.

Mijn ervaring is en dat zie je ook in de reviews dat de reference kaarten de beste performance per watt hebben. Van die Ampere's moet je gewoon af blijven en niet verhogen zoals andere merken dat doen. En max GPU power wil je ook niet verhogen boven de 180 watt die AMD voor de non 50th XT gebruikt. Alles daar boven is minder goed qua performance per watt. Je wil hem eerder verlagen richting de 155 watt van de 5700 non XT kaarten. Je levert dan wel wat performance in maar het valt overall wel mee. Hij wordt er wel veel efficienter van.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 03-10-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Astennu schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Vervolgens dat middelste bolletje van de voltage curve helemaal naar beneden trekken. Die twee dingen samen zorgen voor hogere clocks meer performance ondanks 180watt GPU power. Dat middelste bolletje is ook erg van belang.
Dat werkt niet perse hoor. Als ik dat middelste bolletje aanraak (en zover kan het niet naar beneden overigens) krijg ik direct flitsen in het scherm bij games/benchmarks. Ik laat dat middelste bolletje juist angstvallig met rust :)

Wil natuurlijk niet zeggen dat anderen dat niet moeten proberen, maar even een ervaring dat het bij mij niet werkt in het topic :)

Hmm.. kreeg toch weer zin om weer wat te gaan spelen dus weer even wat geprobeerd.. met deze instellingen werkt het middelste bolletje wel:
- Max boost 1960 bij 1032 mV
- Middelste bolletje max naar beneden
- Geheugen 940 MHz.

Levert een effectieve boost op van 1900 MHz. met 183 watt verbruik en een fanspeed van 1533 RPM (ongeveer onhoorbaar in een Fractal kast).

In division 2 benchmark lever ik wel 1 FPS in tov mijn vorige setting :P

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 03-10-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
keek net even in wattman:

mijn 5700 XT stijgt op!!

rpm

Zonder dollen, hij draait gewoon normaal... verkeerd uitgelezen door wattman denk ik :)

Ik ga het bolletje ook es naar beneden doen :) Had hem juist helemaal hoog gezet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 13:58:
[...]

Denk het niet. Denk dat GA zelf misschien iets hogere target clocks heeft gepakt.
Hebben alle GA 5700 XT's die 2083 target?
Gigabyte heeft op het moment maar een RX5700XT model dat je kan kopen. Ze hebben vervolgens maar een clockprofiel voor dit model. Ik weet vrij zeker dat ze niet een hele hoop varianten hebben liggen en dat ze ook niet een deel van hun chips gaan weggooien. Die 2084MHz target kan denk ik zelfs de slechte RX5700XT chip nog.
Mijn ervaring is ook dat 2100T altijd wel werkt. En 2150 niet bij iedere kaart. Dus 2083 is dan een logische keuze om wat extra marge te hebben.

Maar goed ik heef alleen maar mijn ervaring. Die dat middelste bolletje doet veel voor je extra clockspeeds zonder aan de max target te hoeven komen.

Mijn ervaring is en dat zie je ook in de reviews dat de reference kaarten de beste performance per watt hebben. Van die Ampere's moet je gewoon af blijven en niet verhogen zoals andere merken dat doen. En max GPU power wil je ook niet verhogen boven de 180 watt die AMD voor de non 50th XT gebruikt. Alles daar boven is minder goed qua performance per watt. Je wil hem eerder verlagen richting de 155 watt van de 5700 non XT kaarten. Je levert dan wel wat performance in maar het valt overall wel mee. Hij wordt er wel veel efficienter van.
Dit geld voor het referentiemodel, maar niet voor een model met fatsoenlijke koeling. ;)
Deze Nitro+ kan zonder enige moeite, 260W of meer verbruiken. Ik vind de 195W alleen meer dan voldoende. Het verschil is een redelijke lamp aan energie. Het verschil in framerates is er alleen zeker wel. Verder is de tweede bios qua ampère lager dan het referentiemodel met 171A i.p.v 184A.

Maar dit gebeurd er als ik het standaard 195W profiel test en het profiel van de Gigabyte die inmiddels zonder problemen al ruim een uur lang Unigine Valley heeft overleeft. :)

Standaard 2010MHz, 1177mv, 195W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/R9NWpTZRhDMc1ozqDcpcRbU9/full.png

"Gigabyte" 2084MHz, 1200mv, 195W
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zjNXk2JMfoWOFqPglQJfNKqQ/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de tempraturen behoorlijk hoog rond de 85 en tegen 90 graden, maar om nu de hele koeling aan te gaan passen. Zelf heb ik liever wat mindere prestaties en een stillere PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
Okay, ik heb wat meer informatie over mijn crashes in Warhammer 2. Ik heb geprobeerd met alles in Wattman op stock te spelen: crashes. Voor de zekerheid memtest gedaan: een uur lang, geen errors in memtest.

Toen, ergens gelezen dat iemand succes had door in windowed mode te spelen. Hmm, geen crashes. Maar wat is er anders in windowed mode? Freesync. Weer fullscreen gaan spelen, freesync uitgezet. Geen crashes. Mhh, maar is het dat echt, dan? Freesync aangezet, weer gaan spelen. Crash.

Edit: Zucht. Dacht ik dat ik het had... Net met Freesync uit toch weer een crash. Wat is er hier aan de hand?

Dan maar weer proberen in windowed mode te spelen. Kijken of ie dan crasht.

[ Voor 31% gewijzigd door PenguinEmperor op 03-10-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-09 15:54
Bof ik ff dat ik al een full open loop in mijn PC heb gebouwd..alleen vind ik de 5700XT geen meerwaarde hebben voor wat ik op dit moment doe boven de Vega 56 op 64 BIOS. Op 1440p kan de Vega nog steeds bijna alles aan wat ik er tegenaan gooi. Het enige is de coilwhine die soms irritant is, maar meestal staat er webtv of gamesound wat er ruim overheen gaat gelukkig.

Ben benieuwd of er nog een 5800 (XT) aankomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:58:
Bof ik ff dat ik al een full open loop in mijn PC heb gebouwd..alleen vind ik de 5700XT geen meerwaarde hebben voor wat ik op dit moment doe boven de Vega 56 op 64 BIOS. Op 1440p kan de Vega nog steeds bijna alles aan wat ik er tegenaan gooi. Het enige is de coilwhine die soms irritant is, maar meestal staat er webtv of gamesound wat er ruim overheen gaat gelukkig.

Ben benieuwd of er nog een 5800 (XT) aankomt.
Oh die komt er zeker, maar ik begin te twijfelen of het ook de 5800 series gaat zijn. Onderhand lijkt het er sterk op dat Navi 14 het volgende is:
-RX5500 series
-24CU's
-128bit bus 4/8GB GDDR6
-Aankondiging waarschijnlijk binnen twee weken.
-Zal Polaris 10/20 vervangen.

Navi 12 is de grotere chip.
-Ik begin te vermoeden dat dit de RX5900 series kan gaan heten.
-Ik denk minstens 56CU's.
-Waarschijnlijk ook 8GB GDDR6. Dit is opgedoken in een driver, maar waarschijnlijk snellere chips. 16 en 18Gbps chips zijn er allang.
-Ik gok nog dit jaar.
-Prestaties denk ik minstens RTX2080S niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DaniëlWW2 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:51:
[...]

Gigabyte heeft op het moment maar een RX5700XT model dat je kan kopen. Ze hebben vervolgens maar een clockprofiel voor dit model. Ik weet vrij zeker dat ze niet een hele hoop varianten hebben liggen en dat ze ook niet een deel van hun chips gaan weggooien. Die 2084MHz target kan denk ik zelfs de slechte RX5700XT chip nog.

[...]

Dit geld voor het referentiemodel, maar niet voor een model met fatsoenlijke koeling. ;)
Deze Nitro+ kan zonder enige moeite, 260W of meer verbruiken. Ik vind de 195W alleen meer dan voldoende. Het verschil is een redelijke lamp aan energie. Het verschil in framerates is er alleen zeker wel. Verder is de tweede bios qua ampère lager dan het referentiemodel met 171A i.p.v 184A.

Maar dit gebeurd er als ik het standaard 195W profiel test en het profiel van de Gigabyte die inmiddels zonder problemen al ruim een uur lang Unigine Valley heeft overleeft. :)

Standaard 2010MHz, 1177mv, 195W
[Afbeelding]

"Gigabyte" 2084MHz, 1200mv, 195W
[Afbeelding]
Mijn reference kaart soort ook gewoon 12000 punten out of the box. Dus mijn statement klopt nog steeds want dan haal ik 12200+. Met een lager verbruik.

Daarnaast gaat het mij ook om Efficiëntie die is met 180+ watt gpu power niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:06:
[...]

Dat werkt niet perse hoor. Als ik dat middelste bolletje aanraak (en zover kan het niet naar beneden overigens) krijg ik direct flitsen in het scherm bij games/benchmarks. Ik laat dat middelste bolletje juist angstvallig met rust :)

Wil natuurlijk niet zeggen dat anderen dat niet moeten proberen, maar even een ervaring dat het bij mij niet werkt in het topic :)

Hmm.. kreeg toch weer zin om weer wat te gaan spelen dus weer even wat geprobeerd.. met deze instellingen werkt het middelste bolletje wel:
- Max boost 1960 bij 1032 mV
- Middelste bolletje max naar beneden
- Geheugen 940 MHz.

Levert een effectieve boost op van 1900 MHz. met 183 watt verbruik en een fanspeed van 1533 RPM (ongeveer onhoorbaar in een Fractal kast).

In division 2 benchmark lever ik wel 1 FPS in tov mijn vorige setting :P
Kan natuurlijk dat het bij jou niet stabiel is. Flitsen van het beeld was bij mij memory oc dus probeer hetzelfde voor de grap eens met wat lagere memory clocks. Ik kreeg er ook last van zodra mijn core hoger geclockt is. Daarom moet ik mijn memory helaas stock laten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:30:
[...]

Mijn reference kaart soort ook gewoon 12000 punten out of the box. Dus mijn statement klopt nog steeds want dan haal ik 12200+. Met een lager verbruik.

Daarnaast gaat het mij ook om Efficiëntie die is met 180+ watt gpu power niet al te best.
2130MHz 1197mv, 195W. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YbaPDb3oy7UaQeYhAMnfuko8/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Laatst online: 16:04
Nette score hoor. Daar zit ik nog wel 15% vanaf met de vega56

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Astennu schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 23:33:
[...]

Kan natuurlijk dat het bij jou niet stabiel is. Flitsen van het beeld was bij mij memory oc dus probeer hetzelfde voor de grap eens met wat lagere memory clocks. Ik kreeg er ook last van zodra mijn core hoger geclockt is. Daarom moet ik mijn memory helaas stock laten :'(
Uiteraard geprobeerd... Lag echt aan de voltage curve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h1ttent1t
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:26
Astennu schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:20:
Zijn er hier mensen die Apex spelen?
Enkele dagen getest => geen enkel probleem te merken of in grafieken te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Gigabyte Gaming OC:

unigine

2

3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisbergh
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 23:20
Ik heb deze week mijn pc in elkaar gezet met de 5700 XT Gigabyte Gaming OC en met de monitor MSI Optix MAG271CQR. Draait heel goed enigste wat me is opgevallen dat als freesync aanstaat ik framedrops of iets dergelijks krijg in iedergeval haperingen. Als ik bij release notes van AMD ga kijken staat er dat er nog wel problemen zijn met 240hz. Mijn monitor is 1440p 144hz dus geen 240hz.

Zijn er meer mensen die dit probleem nog hebben? Zal vanavond even melden bij AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
h1ttent1t schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 08:10:
[...]

Enkele dagen getest => geen enkel probleem te merken of in grafieken te vinden.
Het werkt hier ook goed. Ik ga zaterdag even bij hem kijken wat ik zelf kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:56:
[...]

Uiteraard geprobeerd... Lag echt aan de voltage curve.
Ah oke 2 bad. Ik heb die van mij uitvoerig getest vanaf 750mv tm 1200 met stapjes van 25mv. Dus ik weet precies wat die kaart kan. En die ook dat als ik die curve omlaag trek hij eigenlijk nog niet eens op de optimale waarde uit komt. Dan Ik zou dan nog +-60 MHz hoger moeten kunnen. Maar niet iedere GPU is hetzelfde. Sommige schalen beter met hoge voltages andere beter met lage.
T2030 1075mv, 172W GPU Power
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xTVqmGrJjMxWf6WGI8sUtnXl/full.png

211 punten lager en wel 13 watt minder GPUPower budget. En dat is mijn punt. En dit is met een Reference kaart met stock fan curve! Dus met betere cooling zou de score hoger zijn.
Het verschil in prestaties is maar 1,7% of zo. Het verschil in Power is 11,5%. Hopelijk snap je mijn punt over de efficientie nu.

[ Voor 62% gewijzigd door Astennu op 04-10-2019 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Het is en blijft echt idioot hoe weinig het uitmaakt ten opzichte van de hoeveelheid vermogen die er extra in moet voor een hogere score (is bekend, I know).

Gisteren ook weer even wat aan het spelen geweest en eens een target van 1900 gezet. Gewoon eens zien wat het doet. Division 2 benchmark van 70 naar 67 FPS en een (duh) veeeeel stillere kaart. Effectieve clocks ergens rond de 1850 MHz. Vermogen weet ik niet meer precies uit mijn hoofd.. was iets van 165-175 watt geloof ik.

Waar ik nu wat moeite mee heb is hoe ik de kaart definitief ga afregelen. Ik neig nog naar mijn 1980 target bij zeg 1050 Mv. Dit omdat je dan de voor mij psychologische grens van 1900 bijna continu haalt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 04-10-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:26
Target heb ik op 1900mhz 1050mv
Superstil en het scheelt maar een paar fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:26:
Het is en blijft echt idioot hoe weinig het uitmaakt ten opzichte van de hoeveelheid vermogen die er extra in moet voor een hogere score (is bekend, I know).

Gisteren ook weer even wat aan het spelen geweest en eens een target van 1900 gezet. Gewoon eens zien wat het doet. Division 2 benchmark van 70 naar 67 FPS en een (duh) veeeeel stillere kaart. Effectieve clocks ergens rond de 1850 MHz. Vermogen weet ik niet meer precies uit mijn hoofd.. was iets van 165-175 watt geloof ik.

Waar ik nu wat moeite mee heb is hoe ik de kaart definitief ga afregelen. Ik neig nog naar mijn 1980 target bij zeg 1050 Mv. Dit omdat je dan de voor mij psychologische grens van 1900 bijna continu haalt :)
Ik raad je aan niet aan de clock targets te komen om een kaart stiller te maken maar juist die Power targets in de min te zetten. Dan houd je de prestaties zo hoog mogelijk. Maar gaat je verbruik omlaag en wordt je kaart dus stiller.

Ik pak zelf ook nog eens lagere max voltages want dat helpt ook weer om de score op te krikken. Boven de 1100 is heel inefficiënt. Zie ook mijn tests in de FP. Dus daar wil je liever niet komen warmt de cooler alleen maar onnodig op. Als je toch goede prestaties wil houden zou ik eerst eens met +50% power kijken wat je max is op 1100MV. Haal daar iets van 30-50MHz van af en zet je power dan op -5 of -10%.
Beaudog schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 10:46:
Target heb ik op 1900mhz 1050mv
Superstil en het scheelt maar een paar fps
Dat is ook mijn ervaring. Daarom zit ik nu op 950mv 1900Target clock met 140 watt GPU power max. Zelfs de reference kaart is dan niet luid meer :) bevalt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Astennu
Ja dat kan wel, maar dan krijg je een continu boostende GPU. Je krijgt dan veel meer een zaagtandgrafiek in de clocks. Zodra er ruimte is in TDP (door een lichte scene in de game) krijg je een boost naar (zeg) 2000 MHz. Zodra je een zware scene hebt komt ie niet verder dan (zeg) 1880 MHz. Ik wil die zaagtand juist weg hebben. Wat je hier namelijk ziet is dat de GPU daar in een korte burst heter van wordt (logisch: hogere clocks en hoger voltage) en de fans dus harder gaan draaien. Zodra de Pulse op een hoog RPM draait zakt het toerental maar zeer langzaam terug. Hij kan dan rustig minuten op 2000+ RPM draaien waar hij in feite niet meer vanaf komt omdat je regelmatig zo'n boost hebt.

Undervolten doe ik inderdaad om de score iets op te krikken, maar:
Door te undervolten 'verschuif' je het gedrag hierboven alleen maar. Is leuk, maar ook niet direct wat ik wil. Zoals we al eerder constateerden is dat de GPU de ruimte in TDP gewoon pakt en boost, en dat is maar goed ook, want dat is wat ie moet doen, maar dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Door de korte boosts wordt de core tijdelijk heter en draaien de fans te lang te hard.

Dit is met name de reden dat ik de target verschuif. Een bijkomende reden is: als ik die undervolt van hierboven doe om de score op te krikken, zie ik de GPU vaak alsnog bij die extreem lichte taken een boost zie doen naar zeg 2050 MHz. (default target van mijn kaart is 2070) en dat zorgt dan onmiddelijk voor een crash. Ik kan prima een uur gamen zonder problemen en als ik dan ineens een crash krijg en op AMD Link kijk (en daarna in Wattman) dan is dat altijd bij zo'n bezopen nutteloze spike.

De kaart gewoon op -5% of -10% zetten heb ik inderdaad ook wel geprobeerd, maar levert me domweg een te onrustige clockgrafiek op, plus de fans gaan er niet eens veel minder hard van draaien omdat ik dan nog steeds met het onrustige boostgedrag zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:13:
@Astennu
Ja dat kan wel, maar dan krijg je een continu boostende GPU. Je krijgt dan veel meer een zaagtandgrafiek in de clocks. Zodra er ruimte is in TDP (door een lichte scene in de game) krijg je een boost naar (zeg) 2000 MHz. Zodra je een zware scene hebt komt ie niet verder dan (zeg) 1880 MHz. Ik wil die zaagtand juist weg hebben. Wat je hier namelijk ziet is dat de GPU daar in een korte burst heter van wordt (logisch: hogere clocks en hoger voltage) en de fans dus harder gaan draaien. Zodra de Pulse op een hoog RPM draait zakt het toerental maar zeer langzaam terug. Hij kan dan rustig minuten op 2000+ RPM draaien waar hij in feite niet meer vanaf komt omdat je regelmatig zo'n boost hebt.

Undervolten doe ik inderdaad om de score iets op te krikken, maar:
Door te undervolten 'verschuif' je het gedrag hierboven alleen maar. Is leuk, maar ook niet direct wat ik wil. Zoals we al eerder constateerden is dat de GPU de ruimte in TDP gewoon pakt en boost, en dat is maar goed ook, want dat is wat ie moet doen, maar dan heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Door de korte boosts wordt de core tijdelijk heter en draaien de fans te lang te hard.

Dit is met name de reden dat ik de target verschuif. Een bijkomende reden is: als ik die undervolt van hierboven doe om de score op te krikken, zie ik de GPU vaak alsnog bij die extreem lichte taken een boost zie doen naar zeg 2050 MHz. (default target van mijn kaart is 2070) en dat zorgt dan onmiddelijk voor een crash. Ik kan prima een uur gamen zonder problemen en als ik dan ineens een crash krijg en op AMD Link kijk (en daarna in Wattman) dan is dat altijd bij zo'n bezopen nutteloze spike.

De kaart gewoon op -5% of -10% zetten heb ik inderdaad ook wel geprobeerd, maar levert me domweg een te onrustige clockgrafiek op, plus de fans gaan er niet eens veel minder hard van draaien omdat ik dan nog steeds met het onrustige boostgedrag zit.
Ja wel iets meer. Je kan dat oplossen door te zorgen dat je voltage goed getweaked is voor je power target. Dat is wat ik met die 950mv en 140 watt heb gedaan daar blijft hij net onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Astennu schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:20:
[...]

Ja wel iets meer. Je kan dat oplossen door te zorgen dat je voltage goed getweaked is voor je power target. Dat is wat ik met die 950mv en 140 watt heb gedaan daar blijft hij net onder.
Ik werk vandaag toch thuis.. ik zal m'n PC eens aan het benchen zetten met de default settings en zeg minus 5%. Eens zien wat de fans doen :) Ik ben inmiddels al zo veel/lang aan het spelen dat ik inmiddels ook niet meer weet wat nu de exacte waardes waren bij welke settings. Ik heb nog wel een A4'tje liggen met een regel of 40 aan verschillende clock settings en Division 2 scores ;)

T2070 bij 1200 mV met -5% geeft een fors lagere effectieve boost. Ergens tussen de 1800 en 1850
T2070 bij 1100 mV met -5% geeft een iets lagere boost dan T1980 met 1050. Zo rond de 1880 a 1900

Fanspeeds zijn in het tweede geval maar 20 RPM lager dan in het eerste geval, en wat ik uit ervaring weet is dat als in het tweede geval er zo'n spike optreedt, de kaart crasht.

[ Voor 21% gewijzigd door Korvaag op 04-10-2019 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:22:
[...]

Ik werk vandaag toch thuis.. ik zal m'n PC eens aan het benchen zetten met de default settings en zeg minus 5%. Eens zien wat de fans doen :) Ik ben inmiddels al zo veel/lang aan het spelen dat ik inmiddels ook niet meer weet wat nu de exacte waardes waren bij welke settings. Ik heb nog wel een A4'tje liggen met een regel of 40 aan verschillende clock settings en Division 2 scores ;)
Ik sla het allemaal in een kladblokje op zodat ik het terug kan vinden.
Ik heb ook GPU-Z log data bij de screenshots van superposition dat als ik over een half jaar iets wil terug vinden ook de data nog heb.

Ik vind het spelen met de hardware zelf soms leuker dan het gamen met de kaart ^^. Heb dat altijd erg interessant gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Astennu schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:30:
[...]

Ik sla het allemaal in een kladblokje op zodat ik het terug kan vinden.
Ik heb ook GPU-Z log data bij de screenshots van superposition dat als ik over een half jaar iets wil terug vinden ook de data nog heb.

Ik vind het spelen met de hardware zelf soms leuker dan het gamen met de kaart ^^. Heb dat altijd erg interessant gevonden.
Herkenbaar :)
Zie hierboven de resultaten van m'n snelle testje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:33:
[...]

Herkenbaar :)
Zie hierboven de resultaten van m'n snelle testje...
Ik gebruik deze waardes om een inschatting te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Superposition 1080p High Clock speed scaling @ 25,6 Ambient:
 875mv = 1606-1749-A1655-T1730MHz Score:10961 69.14-81.98- 98.36 @ GPUPwr 120,2 Watt (135Max) 87- 97-96c  @ 1007-1685RPM crash at 1756-T1740MHz) - 1.9140MHz per mv
 900mv = 1645-1719-A1695-T1770MHz Score:11173 70.24-83.57-100.02 @ GPUPwr 126,3 Watt (143Max) 88- 98-96c  @ 1108-1724RPM crash at 1724-T1781MHz) - 1.8833MHz per mv
*900mv = 1655-1724-A1705-T1781MHz Score:11225 70.62-83.96-100.13 @ GPUPwr 127,1 Watt (143Max) 87- 98-96c  @ 1098-1684RPM crash at 1724-T1781MHz) - 1.8944MHz per mv
 925mv = 1724-1770-A1749-T1820MHz Score:11446 72.08-85.61-102.53 @ GPUPwr 135,2 Watt (153Max) 85- 98-96c  @ 1392-1763RPM crash at    -T1830?MHz) - 1.8908MHz per mv
 950mv = 1734-1797-A1783-T1860MHz Score:11612 73.07-86.86-103.72 @ GPUPwr 142,1 Watt (162Max) 86- 98-94c  @ 1398-1763RPM crash at    -T1870?MHz) - 1.8768MHz per mv
 975mv = 1788-1845-A1822-T1899MHz Score:11802 74.38-88.28-106.16 @ GPUPwr 149,2 Watt (171Max) 85- 99-94c  @ 1649-1935RPM crash at 1855-T1910MHz) - 1.8687MHz per mv
1000mv = 1805-1884-A1859-T1941MHz Score:11999 75.56-98-75-107.33 @ GPUPwr 159,7 Watt (182Max) 86-100-92c  @ 1815-2031RPM crash at 1888-T1950MHz) - 1.8590MHz per mv
1025mv = 1833-1914-A1893-T1970MHz Score:12150 76.51-90.88-109.44 @ GPUPwr 166.8 Watt (191Max) 85-101-92c  @ 1900-2311RPM crash at    -1980?TMHz) - 1.8468MHz per mv
1050mv = 1851-1944-A1923-T2000MHz Score:12292 77.60-91.94-110.54 @ GPUPwr 173,0 Watt (200Max) 84-101-92c  @ 2010-2306RPM crash at    -T2010?MHz) - 1.8314MHz per mv
1075mv = 1888-1978-A1954-T2030MHz Score:12422 76.81-92.92-111.63 @ GPUPwr 185,8 Watt (215Max) 83-102-90c  @ 2136-2430RPM crash at 1981-T2040MHz) - 1.8176MHz per mv
1100mv = 1887-2001-A1980-T2060MHz Score:12554 79.04-93.00-113.07 @ GPUPwr 193,0 Watt (229Max) 82-101-88c  @ 2453-2873RPM crash at    -T2070?MHz) - 1.8000MHz per mv
1125mv = 1925-2028-A2003-T2080MHz Score:12660 78.26-94.69-114.60 @ GPUPwr 204.2 Watt (237Max) 81-102-86c  @ 3186-3472RPM crash at 2058-T2090MHz) - 1.7804MHz per mv
1150mv = 1943-2052-A2023-T2100MHz Score:12714 76.06-95.10-114.89 @ GPUPwr 213,2 Watt (246Max) 86-101-86c  @ 3186-3472RPM crash at 2074-T2110MHz) - 1.7591MHz per mv
1175mv = 1984-2079-A2056-T2130MHz Score:12886 81.02-96.38-116.24 @ GPUPwr 224,1 Watt (261Max) 81-104-88c  @ 3472-3472RPM crash at 2090-T2140MHz) - 1.7497MHz per mv
1200mv = 1989-2093-A2071-T2150MHz Score:12941 81.63-96.79-116.82 @ GPUPwr 240,2 Watt (278Max) 81-105-86c  @ 3810-3810RPM crash at 2098-T2160MHz) - 1.7258MHz per mv

Dit is met max power getest en heb Avg en max power gemeten. Met een stock TDP van 180 watt zou je dus rond de 1000mv willen zitten. Max GPUPower spikes zijn dan tegen de 182 watt aan Avg zit op 160. (mijn tests zijn opzettelijk met hoge temps en dus een hoger verbruik gedaan om de stabiliteit van de GPU goed te testen 24/7 draai ik onder de 100c tjunction)

Maar de max target is dan geen 2150T @ 1200mv meer maar dan nog maar 1940 @ 1000mv in mijn geval. Als je voor 195 watt aan het optimaliseren bent moet je meer richting de 1075-1100mv pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 04-10-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
@Astennu
Ja ik hang er nu ergens tussenin. Had je grafieken gezien en daar ook een beetje mee aan het spelen geweest. Met 1000 mV gaat de score me teveel omlaag en dat is gewoon een gevoelskwestie. Ik test met name met Division 2 omdat dat een behoordelijk zware game is momenteel.

Ik ben nu bezig met -5% en dat is voor mijn Pulse net onder de 185 watt en zit nu op T2000 en 1050 mV.

In Division 2 geeft dit een verbruik van in de 180 watt (wat al aangeeft dat Division aardig zwaar is als je dat vergelijkt met jouw Superposition scores).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 11:54:
@Astennu
Ja ik hang er nu ergens tussenin. Had je grafieken gezien en daar ook een beetje mee aan het spelen geweest. Met 1000 mV gaat de score me teveel omlaag en dat is gewoon een gevoelskwestie. Ik test met name met Division 2 omdat dat een behoordelijk zware game is momenteel.

Ik ben nu bezig met -5% en dat is voor mijn Pulse net onder de 185 watt en zit nu op T2000 en 1050 mV.

In Division 2 geeft dit een verbruik van in de 180 watt (wat al aangeeft dat Division aardig zwaar is als je dat vergelijkt met jouw Superposition scores).
Die van mij geeft met 1050mv 200watt max piek aan 173 watt is dan gemiddeld over de hele run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
@Astennu Vraagje: zou jij deze savegame voor WH2 misschien willen proberen? En dan een paar keer end turn doen. Ik probeer alles uit te sluiten, waaronder corrupte savegames.

https://we.tl/t-FzB6ZcXNzi

Ik was trouwens een post tegengekomen van iemand die beweerd dat er iets mis zou zijn met waardes in de registry:
Hey there amdmatt! Can you look into the invalid registry that occurs in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Services\amdkmdag\ChillEnabled? It seems to be the root cause of my BSODs and stuttering issue when playing games. Once I deleted the entry...recreated it with a QWORD (I suppose DWORD would work too) entry and gave it a value of 0 (hex) all was well. Games immediately had 0 stutter and I haven't taken a BSOD in two days of heavy gaming. I'm running a XFX 5700 XT THICC II OC but I'm guessing it's more widespread than just my card.

What's been happening is that during the install the value of ChillEnabled is listed as "invalid binary" and I believe it's causing the card to turn chill off and on repetitively thus causing the BSODs and stutters and has been interfering with FreeSync as well. have a look at that key on a fresh install. You'll see what I mean.
https://community.amd.com/thread/243837#

Heeft iemand hier al eerder van gehoord?

[ Voor 79% gewijzigd door PenguinEmperor op 04-10-2019 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
PenguinEmperor schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:26:
@Astennu Vraagje: zou jij deze savegame voor WH2 misschien willen proberen? En dan een paar keer end turn doen. Ik probeer alles uit te sluiten, waaronder corrupte savegames.

https://we.tl/t-FzB6ZcXNzi

Ik was trouwens een post tegengekomen van iemand die beweerd dat er iets mis zou zijn met waardes in de registry:

[...]

https://community.amd.com/thread/243837#

Heeft iemand hier al eerder van gehoord?
Ik heb zelf geen WHII is dat free to play?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
Astennu schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 23:42:
[...]

Ik heb zelf geen WHII is dat free to play?
8)7 Sorry, haalde je in de war met iemand anders. Warhammer 2 Total War. Helaas niet bepaald gratis... Vooral niet met al die DLC's...

Denk trouwens toch sowieso niet dat er iets mankeert aan de saves. Heb in ieder geval een stuk minder crashes nu ik het geheugen terug heb geschroefd naar 900mhz. Te hoge geheugen overclock veroorzaakt kennelijk geen artifacts maar wel harde crashes. Weer wat geleerd. Heb nog wel wat crashes gehad maar dan wel "zachte" crashes van het type display drivers die opnieuw moeten worden opgestart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
WH2 is 1 van mijn favo games van de afgelopen 2 jaar. Tijdens het spelen van WH2 overleed mijn PC vorig jaar en na heel lang zoeken bleek het niet de GPU of een mobo component, maar de CPU! die overleden was. WH2 belast de CPU dan ook maximaal en bij onderzoek op de CPU bleek dat er te lang te hoge voltages waren gebruikt (terwijl er geen zware overklok op zat, een milde 10% OC op een 6700K en dan ook nog onder water).. daarnaast kunnen crashes ook nog komen uit je geheugen instellingen in de BIOS. Nadat ik XMP heb uitgezet (op mijn nieuwe build) is mijn PC tijdens gamen eigenlijk nooit meer gecrashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
Lord_Dain schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 11:14:
WH2 is 1 van mijn favo games van de afgelopen 2 jaar. Tijdens het spelen van WH2 overleed mijn PC vorig jaar en na heel lang zoeken bleek het niet de GPU of een mobo component, maar de CPU! die overleden was. WH2 belast de CPU dan ook maximaal en bij onderzoek op de CPU bleek dat er te lang te hoge voltages waren gebruikt (terwijl er geen zware overklok op zat, een milde 10% OC op een 6700K en dan ook nog onder water).. daarnaast kunnen crashes ook nog komen uit je geheugen instellingen in de BIOS. Nadat ik XMP heb uitgezet (op mijn nieuwe build) is mijn PC tijdens gamen eigenlijk nooit meer gecrashed.
Mocht ik toch nog zware crashes krijgen in WH2 dan ga ik inderdaad het geheugen proberen te downclocken. Maar voorlopig lijken de echt harde crashes in WH2 veroorzaakt te zijn doordat het mijn gpu geheugen op 940mhz niet trok. Nu zijn de enige crashes die ik tot nu toe ben tegen gekomen de soort die mijn display driver laten crashen, en die heb ik in andere spellen ook. Dus ik vermoed wat dat betreft toch wel display drivers die nog niet helemaal lekker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De buren stippen het onderwerp Stabiliteit toch ook aan in hun recente roundup: https://nl.hardware.info/...d-up-de-beste-custom-navi
Is blijkbaar toch wel een dingetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Voordeel van de 5700 XT is dat hij zo snel is dat hij uit zijn neus zit te vreten met wat oudere spellen. Borderlands 2 op 4k (VSR) iets meer dan maxed (wat ini tweaks) tussen de 400-650 Mhz 50 Watt. Dit is met een framelimiter op 60fps ingame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:43:
De buren stippen het onderwerp Stabiliteit toch ook aan in hun recente roundup: https://nl.hardware.info/...d-up-de-beste-custom-navi
Is blijkbaar toch wel een dingetje.
Ook Tweakers heeft zijn eigen conclusies uit de testen gehaald:

reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?

Het verschilt ook zo weinig he of je de snelste hebt of een wat tragere. 6fps, welke met een overklok te krijgen zijn.

Jammer dat die powercolor red devil zo slecht te krijgen was, anders had ik die gehaald denk ik.
Alhoewel mijn gigabyte het prima doet!

Er is wel een probleem met HDR met de 5700XT. Alles is veel te licht.. daar had ik bij mijn RX 580 heb last van..
Hopelijk is dat nog te fixen. Heb net een nieuw scherm gekocht die HDR kan... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ewivis schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:51:
[...]
Er is wel een probleem met HDR met de 5700XT. Alles is veel te licht.. daar had ik bij mijn RX 580 heb last van..
Hopelijk is dat nog te fixen. Heb net een nieuw scherm gekocht die HDR kan... :'(
Wat voor scherm? HDR in windows of in games?

HDR in windows moet je nooit aanzetten want dat ziet er op elk scherm crap uit, en displayHDR 400 schermen zijn geen HDR schermen want die hebben nooit local dimming.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ewivis schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 08:51:
Het verschilt ook zo weinig he of je de snelste hebt of een wat tragere. 6fps, welke met een overklok te krijgen zijn.
Ik vind het in sommige tests, zoals Tomb Raider bij HWI, anders verdacht veel schelen. 89 fps met de Red Devil en 71 fps met de Pulse. En er wordt met geen woord over gerept..
Ook dat de stock regelmatig bovenaan staat vind ik vreemd.

https://nl.hardware.info/...d-up-de-beste-custom-navi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ik heb nog een een poging gedaan met mijn Gigabyte 5700XT of ik toch de 1950RPM target iets lager kan krijgen. Maar met de nieuwste drivers doet Wattman alleen idioot met fancurve aanpassingen (eg, gaat altijd heel hard blazen), en MorePowerTool lijkt compleet genegeerd te worden. Zowel power target and fan RPMs wijzigen doet helemaal niks. Iemand anders meer succes gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 12:40:
Ik heb nog een een poging gedaan met mijn Gigabyte 5700XT of ik toch de 1950RPM target iets lager kan krijgen. Maar met de nieuwste drivers doet Wattman alleen idioot met fancurve aanpassingen (eg, gaat altijd heel hard blazen), en MorePowerTool lijkt compleet genegeerd te worden. Zowel power target and fan RPMs wijzigen doet helemaal niks. Iemand anders meer succes gehad?
Met de Pulse en Reference kaart werkt de MorePowerTool super. Maar hoorde wel meer mensen met een GA die issues hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Zit er aan te denken om tegen het voorjaar mijn RX470 te vervangen met een 5700, nu kwam ik tot de volgende vraag tijdens het vergelijken/rondkijken naar kaarten.
Semi offtopic: In hoeverre kan de OpenGL versie nog effect hebben de prestaties van een GPU?
Ik zie bijvoorbeeld bij de powercolor red dragon 5700 (OpenGL 4.5) en 5700XT (OpenGL 4.6) daar een verschil in zit. Mocht dat verder eigenlijk geen impact hebben, waarom dan verschillende (en verouderde?) versies gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MonkeyJohn schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 15:15:
Zit er aan te denken om tegen het voorjaar mijn RX470 te vervangen met een 5700, nu kwam ik tot de volgende vraag tijdens het vergelijken/rondkijken naar kaarten.
Semi offtopic: In hoeverre kan de OpenGL versie nog effect hebben de prestaties van een GPU?
Ik zie bijvoorbeeld bij de powercolor red dragon 5700 (OpenGL 4.5) en 5700XT (OpenGL 4.6) daar een verschil in zit. Mocht dat verder eigenlijk geen impact hebben, waarom dan verschillende (en verouderde?) versies gebruiken?
Ga er maar van uit dat de 5700 en de 5700 XT gewoon dezelfde OpenGL versie ondersteunen en dan wel de laatste versie (4.6). Denk dat het gewoon een typo is. OpenGL games zijn vaak ouder de 5700 XT kaarten zullen daar snel genoeg voor zijn. Voor nieuwere games wordt OpenGL niet meer gebruikt en zijn ze overgestapt op Vulcan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewivis
Blaat schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 10:43:
[...]

Wat voor scherm? HDR in windows of in games?

HDR in windows moet je nooit aanzetten want dat ziet er op elk scherm crap uit, en displayHDR 400 schermen zijn geen HDR schermen want die hebben nooit local dimming.
Met mijn RX580 geen problemen gehad. Heb een Samsung C32HG70. 600nits. HDR600. Weinig local dimming zones ja... Maar zoals het er nu uitziet klopt gewoon niet. Echt wel een probleem van de 5700XT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Toch wel jammer dat ik hier en daar de zelfde driver/software issues tegenkom die ik met mijn Vega had.
Aangezien ik toch best een AMD fanboy ben had ik het liefst zo'n mooie 5700XT Red Devil, Nitro of GamingX gehaald.
Toch maar 4 tientjes meer uitgegeven en een 2070 Super FE gehaald, hoe groot AMD-fan (heb zelfs aandelen) ik ook ben: nvidia heeft mij nog nooit problemen gegeven.
Geen zin om weer een risico te nemen op een kaart waarmee ik issues heb.

Van deze review herken ik gewoon heel veel issues, en dat is jammer:
productreview: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G review door jbkappirossi
Vooral het alt-tab black screen/lockup was ontzettend ergerlijk, en relive leek bij mij voor bsod's te zorgen.

[ Voor 28% gewijzigd door unfor op 06-10-2019 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Astennu schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:40:
[...]

Met de Pulse en Reference kaart werkt de MorePowerTool super. Maar hoorde wel meer mensen met een GA die issues hadden.
Ik had een reboot gemist, nu lijkt hij wel te werken. Al heb ik ook al wel nu crashes en verschrikkelijke artifacts gehad met alleen een andere fan snelheid, wat ook niet helemaal de bedoeling hoort te zijn (en met temperaturen die meevallen, de artifacts waren bij Heroes of the Storm, wat een simpel spel is waar hij uberhaupt niet zijn normale fan snelheid haalt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 17:55:
[...]

Ik had een reboot gemist, nu lijkt hij wel te werken. Al heb ik ook al wel nu crashes en verschrikkelijke artifacts gehad met alleen een andere fan snelheid, wat ook niet helemaal de bedoeling hoort te zijn (en met temperaturen die meevallen, de artifacts waren bij Heroes of the Storm, wat een simpel spel is waar hij uberhaupt niet zijn normale fan snelheid haalt).
Je moet inderdaad wel rebooten na elke aanpassing in de MorePowerTool.
Dat is wel heel raar. Zelfs met hoge temps van 110 core en 104 memory heb ik geen artifacts met stock speeds.
Dus er gaat misschien iets anders fout of de kaart is gewoon niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:00:
[...]

Je moet inderdaad wel rebooten na elke aanpassing in de MorePowerTool.
Dat is wel heel raar. Zelfs met hoge temps van 110 core en 104 memory heb ik geen artifacts met stock speeds.
Dus er gaat misschien iets anders fout of de kaart is gewoon niet in orde.
Voor GDDR6 moet je proberen onder de 95 te blijven, hoger dan gaat de levensduur achteruit dacht ik.

Zelf nog geen artifacts gehad, wel CTD's met 19.9.2, de reden dat ik op 19.7.2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp3ci3s8472 schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 18:59:
[...]

Voor GDDR6 moet je proberen onder de 95 te blijven, hoger dan gaat de levensduur achteruit dacht ik.

Zelf nog geen artifacts gehad, wel CTD's met 19.9.2, de reden dat ik op 19.7.2 zit.
Klopt echter wordt er volgens mij op een andere manier gemeten door AMD. Gamers nexus heeft er volgens mij wel iets over gezegd dat het nu hoger is.
Kaart gaat ook niet throttelen. Volgens mij zijn die waardes voor zowel GPU, memory en vrm 110 in de bios. Als het dan echt schadelijk zou zijn waarom knijpt AMD de boel dan niet eerder af?

Ik draai ook niet zo hoog. Ik was worst case aan het testen. Mijn GDDR6 wordt met de huidige instellingen niet warmer dan 92c. Meestal onder de 90. Stock out of the box gaat hij relatief makkelijk over de 95 heen. (dit is wel bij hele zware workloads. Bij games komt het vaak niet zo ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 18:57
Ik heb een vraag, ik ben een nieuwe pc aan het bouwen en dacht aan de 5700 videokaart.
Alleen lees ik hier en daar wat dingen over spontaan reboots of crashes (pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 Pulse ChAiNsAwII in 'reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?' Refragmental in 'reviews: 5700 (XT)-videokaarten - Welke Navi is de beste?', qua prijs en specs is dit wel een hele interessante kaart. Maar heb niet zoveel trek in een onstabiele systeem
Dit is de build die ik wil gaan draaien.
(of deze kaart pricewatch: Sapphire Radeon RX 5700 Pulse)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 195,-€ 195,-
1MoederbordenMSI B450M Mortar Max€ 100,50€ 100,50
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 8G GDDR6€ 359,90€ 359,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 85,60€ 85,60
1VoedingenCorsair RM750 (2019)€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 104,-€ 104,-
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 65,36€ 65,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.046,31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@dutchnltweaker als ik heel eerlijk ben, na het lezen van alle posts in dit topic en desondanks dat ik ook een AMD kamper ben, zou ik op dit moment ook geen 5700(XT) kopen. De Nvidia kaarten vind ik daarentegen te duur, dus ik zou nog even wachten (en desnoods nu even een RX Vega scoren in de aanbieding ergens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Astennu schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 19:16:
[...]

Klopt echter wordt er volgens mij op een andere manier gemeten door AMD. Gamers nexus heeft er volgens mij wel iets over gezegd dat het nu hoger is.
Kaart gaat ook niet throttelen. Volgens mij zijn die waardes voor zowel GPU, memory en vrm 110 in de bios. Als het dan echt schadelijk zou zijn waarom knijpt AMD de boel dan niet eerder af?

Ik draai ook niet zo hoog. Ik was worst case aan het testen. Mijn GDDR6 wordt met de huidige instellingen niet warmer dan 92c. Meestal onder de 90. Stock out of the box gaat hij relatief makkelijk over de 95 heen. (dit is wel bij hele zware workloads. Bij games komt het vaak niet zo ver.
Ik kan dit vinden op de site van Micron:
https://www.micron.com/products/graphics-memory/gddr6

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar ik weet niet of dat externe package temp. Is of interne die temp. En daar had het volgens mij mee te maken.

Gn heeft het wel eens gezegd in de latere aftermarket reviews. In het begin waren ze ook op 95c aan het hameren maar later noemde hij iets over de 100c heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:26
Dat is hoog daar kom ik niet aan .
Ik game dan ook niet met hoge fps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:25:
@dutchnltweaker als ik heel eerlijk ben, na het lezen van alle posts in dit topic en desondanks dat ik ook een AMD kamper ben, zou ik op dit moment ook geen 5700(XT) kopen. De Nvidia kaarten vind ik daarentegen te duur, dus ik zou nog even wachten (en desnoods nu even een RX Vega scoren in de aanbieding ergens).
Het probleem met topics zoals dit is dat het een enorme concentratie van problemen is. Ondertussen heb ik mijn Nitro+ bijna een week en nauwelijks problemen ervaren. The Witcher 3 kan crashen als je tijdens een gevecht je menu opent om een potion of decoction te drinken, en dat is het wel. Oke Wattman reset elke keer, maar dat is niet alleen met Navi. :P

Blijft staan dat Nvidia te duur is en je laat betalen voor zinloze hardware en loze marketingbeloften. AMD is niet stabiel genoeg en eigenlijk ook te duur. Ze lossen het wel op, maar het blijft bizar hoe graag ze zichzelf bij de RTG in de voet willen schieten. Eerst de blowers en maanden wachten en vervolgens blijven er maar problemen met drivers. Ik heb nauwelijks problemen, ongetwijfeld zal de ruime meerderheid ook nergens last van hebben want deze videokaarten worden in oplagen van duizenden of tienduizenden gemaakt, maar er zijn alsnog te veel mensen die klagen.

Navi 14 gaat waarschijnlijk vandaag aangekondigd worden. Het is dan ook tijd dat AMD het oplost, voordat de betaalbare modellen te krijgen zijn. Het zijn ook steeds kleine, stomme dingen zoals Freesync uitzetten die het oplossen. Je koopt geen virtuele bom die je PC willekeurig laat crashen. Dat maakt het eigenlijk frustrerender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
Heb sinds ik Hardware Acceleration uit heb gezet in firefox / discord had ik geen spontane reboots meer.
Sinds update ergens in augustus werkt Hardware Acceleration weer normaal in firefox en sinds ik de setting aan heb geen random crash gehad.

Huidige driver zou probleem van discord oplossen, moet driver nog updaten (ik wacht altijd ffkes ermee).

In games heb ik nergens issues gehad met reboots of crashes, dit geld voor WoW, Heroes of the Storm, XCOM 2, Divinity 2, PuBG, Borderlands 3 en Wolcen plus nog wat andere games die ik gespeeld heb als test.

Nu heb ik geen Witcher 3 dus daar weet ik het niet van hoe het op mijn systeem draait :)

Voor mij was het puur Hardware Acceleration wat voor crashes zorgde.

Dit op een AMD Systeem: B350, Ryzen 1600 en RX5700 XT (pulse)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Derr_Hans schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:18:
Heb sinds ik Hardware Acceleration uit heb gezet in firefox / discord had ik geen spontane reboots meer.
Sinds update ergens in augustus werkt Hardware Acceleration weer normaal in firefox en sinds ik de setting aan heb geen random crash gehad.

Huidige driver zou probleem van discord oplossen, moet driver nog updaten (ik wacht altijd ffkes ermee).

In games heb ik nergens issues gehad met reboots of crashes, dit geld voor WoW, Heroes of the Storm, XCOM 2, Divinity 2, PuBG, Borderlands 3 en Wolcen plus nog wat andere games die ik gespeeld heb als test.

Nu heb ik geen Witcher 3 dus daar weet ik het niet van hoe het op mijn systeem draait :)
Ga je diep, diep schamen. :N :P
Voor mij was het puur Hardware Acceleration wat voor crashes zorgde.

Dit op een AMD Systeem: B350, Ryzen 1600 en RX5700 XT (pulse)
Dat is helaas een bekender probleem dat al jaren speelt. Bij mij werkt het op het moment in Firefox, maar ik heb het vaak genoeg uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derr_Hans
  • Niet online
Klopt, had het probleem ook met latere updates op mijn R9 380 voor hij stuk ging.
Maar wist niet dat het door Hardware acceleration kwam.

Door hier en reddit er achter, dus vandaar dat ik het nog eens meld als mensen problemen hebben met hardware acceleration in browsers/discord.

The Witcher series is helaas niet een game voor mij op een of andere manier :P
Zo wie zo zijn dat soort games niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 13:01:
[...]

Het probleem met topics zoals dit is dat het een enorme concentratie van problemen is. Ondertussen heb ik mijn Nitro+ bijna een week en nauwelijks problemen ervaren. The Witcher 3 kan crashen als je tijdens een gevecht je menu opent om een potion of decoction te drinken, en dat is het wel. Oke Wattman reset elke keer, maar dat is niet alleen met Navi. :P
Witcher die bij zulk soort dingen crasht lijkt me toch al een voldoende groot probleem? En kan jij met je nieuwe kaart wel een Wattman fancurve instellen, of werkt dat ook daarbij niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:00:
[...]

Witcher die bij zulk soort dingen crasht lijkt me toch al een voldoende groot probleem? En kan jij met je nieuwe kaart wel een Wattman fancurve instellen, of werkt dat ook daarbij niet?
The Witcher 3 is simpelweg niet 100% stabiel. Die game is dat nooit geweest en daarom is het zo'n handige benchmarktool. Het minste qua CPU, RAM okf GPU zorgt al voor een crash. Het is een Gameworks titel en dat merk je. Het hapert soms, de game heeft imputlag die voort lijkt te komen uit de CPU waardoor ik PhysX vermoed (heel veel Gameworks titels hebben dit soort problemen) en het kan crashen. Wat ik heb is een driverbug, maar het is niet catastrofaal.

Verder kan ik gewoon met Wattman de ventilator aanpassen, zowel met de Gigabyte als de Nitro+.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Nou, hier hangt na lang wikken en wegen de Nitro+ ook in zijn nieuwe huisje. Nog geen moment spijt van gehad. Geen crashes, geen vreemde performance problemen. Boost out of the box naar 2020mhz, nog niets mee gedaan. Games die ik tot nu toe heb getest zijn BFV, GTA5, Borderlands 3 (yay AMD raise the game), Prey en Asassins Creed Odyssey. In alle games merk ik een flinke vooruitgang t.o.v. mijn vorige kaart (een GTX1070). Nu eerst een inlezen in AMD, en dan ga ik ook eens aan het tweaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qJaXmuxJcjuoPlVS4So1noAq/medium.jpg

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Fanta schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:43:
Nou, hier hangt na lang wikken en wegen de Nitro+ ook in zijn nieuwe huisje. Nog geen moment spijt van gehad. Geen crashes, geen vreemde performance problemen. Boost out of the box naar 2020mhz, nog niets mee gedaan. Games die ik tot nu toe heb getest zijn BFV, GTA5, Borderlands 3 (yay AMD raise the game), Prey en Asassins Creed Odyssey. In alle games merk ik een flinke vooruitgang t.o.v. mijn vorige kaart (een GTX1070). Nu eerst een inlezen in AMD, en dan ga ik ook eens aan het tweaken.

[Afbeelding]
Welke kast heb jij? ziet er netjes uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Lord_Dain schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 11:25:
Klinkt niet echt positief, @DaniëlWW2 zou jij deze kaar dan wek aanraden om aan te schaffen? Heb hier in het verleden een r9 270 gehad waarvan ik best vaak problemen had. Daarna een 1050ti en daarmee geen problemen gehad. Met wat verhalen die hier rond doen wordt ik er een beetje huiverig van, maar als je hem neerlegt met de concurrentie is deze in zijn prijsklasse zelfs beter en daarom aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:15:
[...]

Klinkt niet echt positief, @DaniëlWW2 zou jij deze kaar dan wek aanraden om aan te schaffen? Heb hier in het verleden een r9 270 gehad waarvan ik best vaak problemen had. Daarna een 1050ti en daarmee geen problemen gehad. Met wat verhalen die hier rond doen wordt ik er een beetje huiverig van, maar als je hem neerlegt met de concurrentie is deze in zijn prijsklasse zelfs beter en daarom aantrekkelijk.
Ligt er aan welke games je op dit moment speelt en of die berucht zijn. Er zijn ook heel veel mensen die nergens last van hebben maar die zal je niet snel horen die zijn lekker aan het gamen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Fanta schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:43:

[Afbeelding]
Een Nitro+ is uiteraard een uitstekende keuze. :+
Maar Navi overclocken is eigenlijk heel simpel. Afhankelijk van de bios zet je voltage op 1200mv en dan begin je met 2100MHz targetclock. Gewoon een run Unigine Superposition draaien, het liefst high. Crash, dan 10MHz eraf. 2100MHz lijken ze allemaal wel te willen, maar daarboven is het krap. 10MHz erbij doen tot je crasht of bij 2150MHz komt. Daarna werkt voor mij twee uur Unigine Valley goed. Die van mij loopt nu op 2120MHz, 1200mv en de 195W stille bios. Echt veel meer ga je niet winnen met de performance bios.

Navi 10 en in het bijzonder de RX5700XT zijn behoorlijk hoog geclockt. Ik vermoed dat AMD dit heeft gedaan omdat Turing zo zwak is als concurrentie, zowel in prestatiewinst ten opzichte van "Paswell" als de prijzen. Het was waarschijnlijk makkelijk om een goedkoper bedoelde chip extra te laten verbruiken en er zo veel meer voor te kunnen vragen. Er zit alleen weinig meer in.

Verder waarom was ik ook zo dom om niet voor Borderlands te kiezen maar die andere game die helemaal vol met "time savers" en andere microtransactie BS zit. :X
dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:15:
[...]

Tja, ik heb eigenlijk nauwelijks problemen en er zijn er hier veel meer die dat ervaren. Freesync werkt, enhanced sync ook, ik heb een bsod gehad met een oudere driver en dan een crash met AC Odessey waar ik verder niet meer naar heb gekeken. En dan de problemen met the Witcher 3 waarvan het grootste deel al is opgelost met shadows aanpassen en beter inventory management van jezelf. Staat tegenover dat ik die laatste game meestal uren kan spelen zonder problemen, idem voor CiV 6 of wat andere games.

De drivers voor RDNA zijn zeker niet op het niveau waar ze horen te zijn. De standaard die AMD heeft gezet de afgelopen jaren is gewoon erg hoog. Het helpt ook niet dat r/AMD onderhand een puur giftig stukje internet is geworden. Het zit er vol met idiote fanboys die hysterisch gaan lopen gillen als het niet perfect is, trollen die het vuurtje graag opstoken en de mensen die wel normaal met elkaar willen discussiëren of elkaar willen helpen, worden ondergesneeuwd.

Uiteindelijk is het denk ik ook een beetje geluk en je specifieke configuratie, of je problemen gaat krijgen of alles perfect gaat zijn, en dat maakt het juist zo frustrerend als je dan toch ergens tegenaan loopt waar anderen geen last van hebben. Er zijn mensen waar het helemaal misgaat, door hardware acceleratie in je browser, met Freesync of 75Hz schermen, maar je weet als derde nooit of het onkunde of structureel is. Het kan ook altijd W10 zijn, tegenwoordig zeker geen echt stabiele software meer...

Ik draai bijvoorbeeld een setup met een 1080P 144Hz scherm en ernaast een 1080P 75Hz scherm. Beiden Freesync, maar geen enkel probleem ermee gehad. Zou je het internet geloven dan zou je denken dat mijn PC al minstens tweemaal gesmolten zou zijn. Vanuit mijn ervaringen kan ik zeggen dat het niet van het gewenste niveau is, dat niveau is namelijk hoog, maar het is ook niet rampzalig. Je kan in principe perfect je games spelen. Als laatste blijft staan dat de problemen die er zijn, uiteindelijk opgelost zullen worden. Verreweg de meeste problemen zijn al opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:59

Fanta

FordPerformance™️

Overigens had ik altijd enorm veel last van willekeurige crashes in GTA Online. Sinds ik de Nitro+ er in heb hangen, geen crash meer gehad.. Daarmee ben ik qua negatieve ervaringen met Navi waarschijnlijk het tegenovergesteld van wat men vreest, mijn systeem is er stabieler van geworden!

@dutchnltweaker Thanks, dat is een NZXT H500.

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Er is een nieuwe driver uit ! 19.10.1 !

Lijkt zowaar de 70 Hz. bug icm het wegvallen van sensoren te repareren. M'n monitor staat weer op 70 Hz.
Ik ga wel even goed testen of de fans netjes meewerken nu en of de performance niet als een kaartenhuis in elkaar zakt. Tot nu toe is het veelbelovend, want ook m'n muis haperde bij het leven op 70 Hz. en nu niet meer :)

Jeps.. de sensoren/fans doen het op 70 Hz. Dat scheelt weer een oververhitte kaart :) Performance in Unigine Valley (snelle test) is ook okee.

Mooi.. weer een probleem van het lijstje af :)

Wattman breekt Zero-RPM wel nog steeds, maar dat is niet zo'n enorm probleem imho.

[ Voor 29% gewijzigd door Korvaag op 07-10-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Provin915
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 26-12-2024
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:40:
[...]

Een Nitro+ is uiteraard een uitstekende keuze. :+
Maar Navi overclocken is eigenlijk heel simpel. Afhankelijk van de bios zet je voltage op 1200mv en dan begin je met 2100MHz targetclock. Gewoon een run Unigine Superposition draaien, het liefst high. Crash, dan 10MHz eraf. 2100MHz lijken ze allemaal wel te willen, maar daarboven is het krap. 10MHz erbij doen tot je crasht of bij 2150MHz komt. Daarna werkt voor mij twee uur Unigine Valley goed. Die van mij loopt nu op 2120MHz, 1200mv en de 195W stille bios. Echt veel meer ga je niet winnen met de performance bios.

Navi 10 en in het bijzonder de RX5700XT zijn behoorlijk hoog geclockt. Ik vermoed dat AMD dit heeft gedaan omdat Turing zo zwak is als concurrentie, zowel in prestatiewinst ten opzichte van "Paswell" als de prijzen. Het was waarschijnlijk makkelijk om een goedkoper bedoelde chip extra te laten verbruiken en er zo veel meer voor te kunnen vragen. Er zit alleen weinig meer in.

Verder waarom was ik ook zo dom om niet voor Borderlands te kiezen maar die andere game die helemaal vol met "time savers" en andere microtransactie BS zit. :X

[...]

Tja, ik heb eigenlijk nauwelijks problemen en er zijn er hier veel meer die dat ervaren. Freesync werkt, enhanced sync ook, ik heb een bsod gehad met een oudere driver en dan een crash met AC Odessey waar ik verder niet meer naar heb gekeken. En dan de problemen met the Witcher 3 waarvan het grootste deel al is opgelost met shadows aanpassen en beter inventory management van jezelf. Staat tegenover dat ik die laatste game meestal uren kan spelen zonder problemen, idem voor CiV 6 of wat andere games.

De drivers voor RDNA zijn zeker niet op het niveau waar ze horen te zijn. De standaard die AMD heeft gezet de afgelopen jaren is gewoon erg hoog. Het helpt ook niet dat r/AMD onderhand een puur giftig stukje internet is geworden. Het zit er vol met idiote fanboys die hysterisch gaan lopen gillen als het niet perfect is, trollen die het vuurtje graag opstoken en de mensen die wel normaal met elkaar willen discussiëren of elkaar willen helpen, worden ondergesneeuwd.

Uiteindelijk is het denk ik ook een beetje geluk en je specifieke configuratie, of je problemen gaat krijgen of alles perfect gaat zijn, en dat maakt het juist zo frustrerend als je dan toch ergens tegenaan loopt waar anderen geen last van hebben. Er zijn mensen waar het helemaal misgaat, door hardware acceleratie in je browser, met Freesync of 75Hz schermen, maar je weet als derde nooit of het onkunde of structureel is. Het kan ook altijd W10 zijn, tegenwoordig zeker geen echt stabiele software meer...

Ik draai bijvoorbeeld een setup met een 1080P 144Hz scherm en ernaast een 1080P 75Hz scherm. Beiden Freesync, maar geen enkel probleem ermee gehad. Zou je het internet geloven dan zou je denken dat mijn PC al minstens tweemaal gesmolten zou zijn. Vanuit mijn ervaringen kan ik zeggen dat het niet van het gewenste niveau is, dat niveau is namelijk hoog, maar het is ook niet rampzalig. Je kan in principe perfect je games spelen. Als laatste blijft staan dat de problemen die er zijn, uiteindelijk opgelost zullen worden. Verreweg de meeste problemen zijn al opgelost. :)
Ik heb nog een code voor BL3 gratis als je een AMD systeem hebt.

OT: Nu een paar dagen een nitro+ ipv gigabyte en het is een paar graden koeler tijdens gamen. Tevens een mooie kaart en lekker stil. Thanks voor de tip om te overclocken. Ik moet dat ook nog even doen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Provin915 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:51:
[...]

Ik heb nog een code voor BL3 gratis als je een AMD systeem hebt.
Ik word regelmatig beschuldigd van blind AMD fanboyisme. Wat denk je zelf? Uiteraard heb ik een 3700X naast de Navi. Moet natuurlijk wel. :+

Dus dibs? :P
OT: Nu een paar dagen een nitro+ ipv gigabyte en het is een paar graden koeler tijdens gamen. Tevens een mooie kaart en lekker stil. Thanks voor de tip om te overclocken. Ik moet dat ook nog even doen _/-\o_
Er zit weinig in, maar het is toch een klein beetje. Je kan natuurlijk ook met de performance bios aan de gang en dan wat gaan undervolten, maar ik geef de voorkeur aan de 195W bios. Die is goed genoeg. Verder is mijn Nitro+ wel meer dan een paar graden koeler. 10 a 15 graden en alsnog geruisloos. Verschil is enorm. :)

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-10-2019 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:40:
Het helpt ook niet dat r/AMD onderhand een puur giftig stukje internet is geworden. Het zit er vol met idiote fanboys die hysterisch gaan lopen gillen als het niet perfect is, trollen die het vuurtje graag opstoken en de mensen die wel normaal met elkaar willen discussiëren of elkaar willen helpen, worden ondergesneeuwd.
Je hebt ook nog r/realAMD oid. Keertje gekeken toen ik de link zag. Als je dacht dat r/AMD idiote fanboys heeft, moet je daar niet kijken. Op een thread met de vraag of Navi echt problemen heeft met drivers, was de hoogste geupvote reactie dan die er niet waren, want buiten Reddit om was er geen enkele klacht (iemand die dat ontkende werd gedownvote), en op r/AMD waren alle klachten simpelweg van betaalde Nvidia trolls.

Overigens kan ik het er niet mee eens zijn dat dit alleen opvalt nu omdat de AMD standaard hoog is voor hun drivers. Ze zijn gewoon ondermaats. Er zijn veel te veel problemen met te veel zaken. Bij mij gaat het ook lekker nog: Alles staat weer op stock, eerder vanavond Blizzard launcher opstarten, en de handel crasht met een foutmelding over graphics. (De launcher! dus dit is nog gewoon 2D). Opnieuw opstarten en het werkte wel, maar AMD control panel weigerde weer te starten, iets wat ik vaker heb gehad met deze kaart. En ik kan de kaart de schuld geven van een hoop dingen, maar een control panel wat niet start is toch echt puur een software probleem aan de kant van AMD. (Hij hangt tijdens het starten, waardoor er wel een venster gemaakt wordt, maar niet meer).

Onder de streep kan ik prima mijn games spelen idd (al vind ik je inventory niet kunnen gebruiken bij sommige gedeeltes omdat de handel dan crasht niet prima), maar ik wacht nog wel wat drivers af voor ik weer ga proberen hem nog wat stiller te krijgen. Het is nu te vaag of een crash komt door brakke drivers of door een undervolt / fan aanpassing. Ik hoop hem dan op 170W te kunnen draaien met zelfde prestaties als 190W maar 200RPM lagere fan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PenguinEmperor
Voorlopig is het voor mij al weer even geleden dat ik uberhaupt een crash heb gehad. Afkloppen natuurlijk. Zou kunnen dat het erg koele weer ook meehelpt. In ieder geval heeft mijn kaart het nu een stuk makkelijker om de boel koel te houden.

Ik heb de boel op 1900mhz@1045mV en 900mhz geheugen, en ik laat het maar zo zolang het werkt. Ik breek er geen records mee, maar zolang de boel maar werkt is het prima. Alle overlays voor de zekerheid uitgezet, want ik heb nog steeds het idee dat die de boel verstoren.

Oh, en helaas is ook met de laatste drivers helaas het wegvallen van geluid op mijn Onkyo receiver niet opgelost.

[ Voor 10% gewijzigd door PenguinEmperor op 07-10-2019 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@DaniëlWW2 Duidelijk, zat te denken aan deze kaart: pricewatch: Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als die normaal te krijgen was, dan is het een uitstekende keuze. Waarschijnlijk een van de beste RX5700 modellen die er is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:04:
[...]

Als die normaal te krijgen was, dan is het een uitstekende keuze. Waarschijnlijk een van de beste RX5700 modellen die er is. :)
Hij is normaal te krijgen toch? Staan websites waar je hem kan aanschaffen. In iedergeval bij Amazon is retourneren etc altijd netjes geregeld.

[ Voor 9% gewijzigd door dutchnltweaker op 07-10-2019 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

dutchnltweaker schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

Hij is normaal te krijgen toch? Staan websites waar je hem kan aanschaffen.
Met lange wachttijden en/of te hoge prijzen. Maar misschien is dat ergens niet zo erg. 19.10.1 is er nu, en misschien volgt 19.10.2 al voordat je een Navi in je systeem hebt zitten. ;)
Sissors schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:12:
[...]

Je hebt ook nog r/realAMD oid. Keertje gekeken toen ik de link zag. Als je dacht dat r/AMD idiote fanboys heeft, moet je daar niet kijken. Op een thread met de vraag of Navi echt problemen heeft met drivers, was de hoogste geupvote reactie dan die er niet waren, want buiten Reddit om was er geen enkele klacht (iemand die dat ontkende werd gedownvote), en op r/AMD waren alle klachten simpelweg van betaalde Nvidia trolls.
Het internet werkt op mysterieuze manieren. :z
Overigens kan ik het er niet mee eens zijn dat dit alleen opvalt nu omdat de AMD standaard hoog is voor hun drivers. Ze zijn gewoon ondermaats. Er zijn veel te veel problemen met te veel zaken. Bij mij gaat het ook lekker nog: Alles staat weer op stock, eerder vanavond Blizzard launcher opstarten, en de handel crasht met een foutmelding over graphics. (De launcher! dus dit is nog gewoon 2D). Opnieuw opstarten en het werkte wel, maar AMD control panel weigerde weer te starten, iets wat ik vaker heb gehad met deze kaart. En ik kan de kaart de schuld geven van een hoop dingen, maar een control panel wat niet start is toch echt puur een software probleem aan de kant van AMD. (Hij hangt tijdens het starten, waardoor er wel een venster gemaakt wordt, maar niet meer).

Onder de streep kan ik prima mijn games spelen idd (al vind ik je inventory niet kunnen gebruiken bij sommige gedeeltes omdat de handel dan crasht niet prima), maar ik wacht nog wel wat drivers af voor ik weer ga proberen hem nog wat stiller te krijgen. Het is nu te vaag of een crash komt door brakke drivers of door een undervolt / fan aanpassing. Ik hoop hem dan op 170W te kunnen draaien met zelfde prestaties als 190W maar 200RPM lagere fan ofzo.
Weet je, met mijn Nitro+ heb ik dus dit soort problemen niet. Nu je het zegt staat me iets bij dat met mijn Gigabyte ik ook wel eens problemen had met het control panel. Ventilatorcurve was ook even gedoe, maar dat kreeg ik op een gegeven moment aan de praat. In ieder geval geld dat 100% in Wattman = ongeveer 4950RPM. Verder moet je de hoogste waarde aanpassen, anders werkt het niet of slecht. Verder is er een vrij makkelijk fix voor control panel dat blijven hangen. Taakbeheer, kill en opnieuw opstarten.

Ergens lijkt de Sapphire ook stabieler te zijn. "It just works". Ik vraag het me toch af of de combinatie van de hogere junctiomtemperaturen met drivers en/of diepere bios problemen, niet voor extra instabiliteit zorgt. Helaas is dat geen vreemde gedachte na Gigabyte hun Vega's...

Maar ik kan het moeilijk eens zijn dat de drivers van AMD inherent minder zijn. Ik ervaar simpelweg weinig problemen. Met Navi 10 ervaar ik überhaupt eens wat problemen. In de bijna tien jaar dat ik nu AMD videokaarten heb, kan ik de problemen op een hand tellen. Het ergste wat ik heb gehad is dat de resolutie van mijn scherm niet werd herkent met mijn HD5850. Verder een tijdje geen HOI4 kunnen opstarten met mijn Vega en misschien hier en daar wat kleine dingetjes die ik allang ben vergeten. Met de jaren de HD7950 eigenlijk nooit iets bijzonders gehad. Kan ik natuurlijk wat beruchte Nvidia f*ck up's naar voren halen zoals hun bagger Vista drivers of die paar keer dat een nieuwe driver de ventilatoren van je videokaart uitschakelde en er videokaarten kapot gingen door oververhitting. Ja, een paar keer heeft Nvidia dat geflikt. :z

Dat is natuurlijk ook heel erg flauw. Het is alleen echt niet perfect zonneschijn aan het groene kamp. Het gras is er weliswaar groener, want Nvidia, maar het hoeft niet beter te zijn. Kan nu ook even linkjes gaan geven van Nvidia support, kijken of je dan nog steeds denkt dat alles beter is. Dit topic is conformation bias, geen objectieve weerspiegeling van de werkelijkheid. De mensen die geen problemen hebben, die zijn waarschijnlijk drukker bezig met videogames spelen. ;)

[ Voor 83% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-10-2019 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Mijn punt was niet over oude drivers voor andere kaarten, in welk kamp dan ook, maar puur de huidige staat van de Navi drivers. En ja, het is speelbaar, zelf heb ik gelukkig pas één keer in game gigantische artifacts gehad, maar jouw eigen verhalen zijn wat mij betreft onaanvaardbaar voor de staat van grafische drivers. Die moeten gewoon echt veel beter worden. Discord GUI die ermee kapt hoort nu opgelost te zijn, maar alt+tabben naar een zwart scherm is er voor mij juist weer bij gekomen. Een Wattman heb je weinig aan als je na elke reboot moet checken of hij nog wel goed ingesteld staat.

Persoonlijk heb ik nog nooit zoveel problemen gehad met een GPU, zowel niet bij mijn oude R9 Fury, als de GTX960 ervoor, als de HD6850 daarvoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 08-10-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
DaniëlWW2 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Met lange wachttijden en/of te hoge prijzen. Maar misschien is dat ergens niet zo erg. 19.10.1 is er nu, en misschien volgt 19.10.2 al voordat je een Navi in je systeem hebt zitten. ;)

[...]

Het internet werkt op mysterieuze manieren. :z

[...]

Weet je, met mijn Nitro+ heb ik dus dit soort problemen niet. Nu je het zegt staat me iets bij dat met mijn Gigabyte ik ook wel eens problemen had met het control panel. Ventilatorcurve was ook even gedoe, maar dat kreeg ik op een gegeven moment aan de praat. In ieder geval geld dat 100% in Wattman = ongeveer 4950RPM. Verder moet je de hoogste waarde aanpassen, anders werkt het niet of slecht. Verder is er een vrij makkelijk fix voor control panel dat blijven hangen. Taakbeheer, kill en opnieuw opstarten.

Ergens lijkt de Sapphire ook stabieler te zijn. "It just works". Ik vraag het me toch af of de combinatie van de hogere junctiomtemperaturen met drivers en/of diepere bios problemen, niet voor extra instabiliteit zorgt. Helaas is dat geen vreemde gedachte na Gigabyte hun Vega's...

Maar ik kan het moeilijk eens zijn dat de drivers van AMD inherent minder zijn. Ik ervaar simpelweg weinig problemen. Met Navi 10 ervaar ik überhaupt eens wat problemen. In de bijna tien jaar dat ik nu AMD videokaarten heb, kan ik de problemen op een hand tellen. Het ergste wat ik heb gehad is dat de resolutie van mijn scherm niet werd herkent met mijn HD5850. Verder een tijdje geen HOI4 kunnen opstarten met mijn Vega en misschien hier en daar wat kleine dingetjes die ik allang ben vergeten. Met de jaren de HD7950 eigenlijk nooit iets bijzonders gehad. Kan ik natuurlijk wat beruchte Nvidia f*ck up's naar voren halen zoals hun bagger Vista drivers of die paar keer dat een nieuwe driver de ventilatoren van je videokaart uitschakelde en er videokaarten kapot gingen door oververhitting. Ja, een paar keer heeft Nvidia dat geflikt. :z

Dat is natuurlijk ook heel erg flauw. Het is alleen echt niet perfect zonneschijn aan het groene kamp. Het gras is er weliswaar groener, want Nvidia, maar het hoeft niet beter te zijn. Kan nu ook even linkjes gaan geven van Nvidia support, kijken of je dan nog steeds denkt dat alles beter is. Dit topic is conformation bias, geen objectieve weerspiegeling van de werkelijkheid. De mensen die geen problemen hebben, die zijn waarschijnlijk drukker bezig met videogames spelen. ;)
380 is volgens mij niet heel hoog, hoef hem ook niet gelijk vandaag te hebben. Zou altijd als ik besluit nu te gaan bouwen kan ik mijn oude 1050ti altijd nog wel gebruiken voor een tijdje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuske
  • Laatst online: 18:07
Ik heb sinds kort de Sapphire RX 5700 Pulse aangeschaft voor mijn nieuwe build.
Helaas (ook) last van BSOD's. Ik vraag me echter af of dit ook daadwerkelijk door de videokaart(drivers) komt of wellicht door CPU/MoBo/Mem/PSU. Ik krijg de BSOD: video_scheduler_internal_error.
Tijdens gamen heb ik er nog geen last van gehad, meestal gebeurd dit na een koude start na +- 10 minuten. Na de herstart heb ik er vervolgens geen last meer van gehad totdat deze weer een dag uit heeft gestaan.
Ik heb in Chrome, Hardware Acceleration uitgezet wat in ieder geval Chrome al wat stabieler maakt.

Ik heb op dit moment de 19.9.3 drivers draaien.

Verder specs van mijn pc:
AMD Ryzen 5 3600
MSI B450 Tomahawk MAX
G.skill 16GB 2x8
BitFenix Formula Gold 450W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Korvaag schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:15:
Er is een nieuwe driver uit ! 19.10.1 !

Lijkt zowaar de 70 Hz. bug icm het wegvallen van sensoren te repareren. M'n monitor staat weer op 70 Hz.
Ik ga wel even goed testen of de fans netjes meewerken nu en of de performance niet als een kaartenhuis in elkaar zakt. Tot nu toe is het veelbelovend, want ook m'n muis haperde bij het leven op 70 Hz. en nu niet meer :)

Jeps.. de sensoren/fans doen het op 70 Hz. Dat scheelt weer een oververhitte kaart :) Performance in Unigine Valley (snelle test) is ook okee.

Mooi.. weer een probleem van het lijstje af :)

Wattman breekt Zero-RPM wel nog steeds, maar dat is niet zo'n enorm probleem imho.
Ik zie het ja. Met de release van de 5500 serie hebben ze ook wat andere fixes toegevoegd :)

Als je de fan wilt tweaken gewoon de morepowertool gebruiken en met temp targets en fan speed spelen. werkt hier perfect met de reference kaart.

Pagina: 1 ... 15 ... 27 Laatste