Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• iCore
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 13:36

iCore

Dat is mijn uitspraak.

Lol, ik heb nu crashes (en BSOD'S, maar die had ik al, vanaf begin)

Nu crash radeon settings zelf, dit ziet er zo uit:

https://tweakers.net/ext/f/NyITaIKgJjkMYx6lRV9DHgJ6/thumb.png

Ik hou van mijn RX5700XT, maar damn wat haat ik de Drivers nu :(

Mensen zijn niet perfect, Software gemaakt door mensen, dus ook niet.

• kowlier
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 15-09 13:52
bij mij zijn enkel de 19.8.1 stabiel gebleken so far

PSN - ps4 : sir_kowlier

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 12:09
Ik had gisteren na alt+tabben van/naar full screen één keer dat rechterhelft van mijn scherm heel veel donkerder was. Precies door het midden een duidelijke afscheiding. Nog een keer en het was gelukkig weer normaal.

• Aquila
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14:36
nvm

Aquila wijzigde deze reactie 09-09-2019 18:30 (97%)

\\ XBOX 360 & One X // AMD Ryzen 2600x \\ VoetbalShirtjes Topic// FC Bayern \\

• unfor
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:37
Sissors schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:03:
Ik had gisteren na alt+tabben van/naar full screen één keer dat rechterhelft van mijn scherm heel veel donkerder was. Precies door het midden een duidelijke afscheiding. Nog een keer en het was gelukkig weer normaal.
Alle driver problemen zoals deze en crashes na alt-tab naar YouTube zijn ook allemaal aanwezig op Vega, dus geen zorgen dat het hardware issues zijn ;)

Steam - BFV - PUBG

• Urithar
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:27
unfor schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:27:
[...]

Alle driver problemen zoals deze en crashes na alt-tab naar YouTube zijn ook allemaal aanwezig op Vega, dus geen zorgen dat het hardware issues zijn ;)
Dat is dan weer een soort van geruststellend :P. Dat de rechterhelft van het scherm veel donkerder wordt heb ik ook met enige regelmaat (Wow classic - windowed full screen). Een alt tab en weer terug lost dat indderdaad weer op. Verder crashed Chrome nu af en toe, maar weet niet of dat nu gerelateerd is (gebeurd sinds upgrade naar RX5700, dus heeft er wel de schijn van).

Verder 1 BSOD gehad in een maand tijd, dat valt gelukkig nog mee. Qua performance wel beter dan de RX480, hopelijk na een paar driver updates ook even stabiel.

• Mistacal
  • Laatst online: 14:01

__/`\__/`\__

• unfor
Eh ja.. Alleen wel jammer dat hij nou net het meest relevante bij deze XFX modellen niet laat zien: De max geheugen temperatuur.
Als je de screenshot ziet van GPU-Z laat hij alleen de max core temp zien, de rest is al afgekoeld. Zo'n lage junction temp kan immers niet.
Meteen ook de reden waarom dit soort reviewers na al die jaren nog steeds zo klein zijn, en serieuze reviewers als gamersnexus keihard groeien.

Quote uit een draadje op reddit:
Simply putting the power limit to +50% made my thiccs vram go up go 104C lol. Im returning it tomorrow
https://www.reddit.com/r/...iewers/ezjvx1e/?context=3

unfor wijzigde deze reactie 09-09-2019 11:35 (29%)

Steam - BFV - PUBG

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
unfor schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:27:
[...]

Waarom zou het dan geen hardware issue kunnen zijn?

• Mistacal
unfor schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:30:
[...]

Eh ja.. Alleen wel jammer dat hij nou net het meest relevante bij deze XFX modellen niet laat zien: De max geheugen temperatuur.
Als je de screenshot ziet van GPU-Z laat hij alleen de max core temp zien, de rest is al afgekoeld. Zo'n lage junction temp kan immers niet.
Meteen ook de reden waarom dit soort reviewers na al die jaren nog steeds zo klein zijn, en serieuze reviewers als gamersnexus keihard groeien.

Quote uit een draadje op reddit:

[...]

https://www.reddit.com/r/...iewers/ezjvx1e/?context=3
Agreed, de reacties had ik niet gelezen nog.

__/`\__/`\__

• unfor
Olaf van der Spek schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:12:
[...]

Waarom zou het dan geen hardware issue kunnen zijn?
Omdat het een issue is dat weg is geweest met andere drivers.

Steam - BFV - PUBG

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nog eentje, helaas weer geen VRAM. Heb het al verzocht, kijken of Steve het gaat testen.

Verder draait deze out of the box dus eigenlijk ook te koel en luidruchtig. Niet zo slecht als de Evoke, maar die verbruikt dan ook meer. XFX is echt niet meer wat het ooit geweest is. Garantietermijnen zijn ook allang fors versoberd. :/

edit: TPU heeft de THICC Ultra (OC model) die gewoon meer dan 300W verbruikt onder Furmark en maximaal 300W in gaming. :')

VRAM lijkt onder de 90C te blijven, maar VRM's worden ook beduidend warmer. Geluid is acceptabel, zeker voor de 300W net zoals GPU temperatuur.
https://www.techpowerup.c...xt-ultra-thicc-ii/31.html

Echt, als XFX de VRAM koeling echt op orde had gehad, dan was de THICC misschien wel de go to geweest. Het koelblok is zeker niet mis, de ventilatoren op bijna 2000RPM zijn nog steeds acceptabel en met een minder bezopen powerlimiet kan je natuurlijk de ventilatoren wat langzamer laten draaien.

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 09-09-2019 14:43 (42%)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Sissors
Het koelblok ziet er goed uit inderdaad. Maar VRAM valt toch ook wel mee? Wel iets warmer dan de Pulse, maar nou niet gigantisch. VRM verschil is een stuk groter al. Maar onder de streep is de Pulse een 4dB stiller, en de Gigabyte is weer een stuk(je) stiller, dit ding is gewoon relatief lawaaierig.

En eerlijk is eerlijk, hun compleet bezopen 300W power limit levert daadwerkelijk een meetbaar voordeel op (niet van die dingen waar je van 120 naar 121 fps gaat). Maar toch zou voor mij dat

Mogelijk als ze niet compleet bezopen power limieten hadden ingesteld was het een interessante geweest, en dat zou wel leuk zijn om te weten. Jammer dat ze quiet bios geen performance/power getallen hebben. Maar die lijkt ook nog steeds behoorlijk hoog te zijn. Had dan hem bij quiet bios gewoon op default power limit laten lopen.

Oftewel voor mij misschien een leuke, als je vervolgens direct hem terug zet naar een normaal power limit. Onder de streep hebben ze 4% performance winst door 30% extra power erin te gooien.

Sissors wijzigde deze reactie 09-09-2019 15:52 (4%)

• Tweakerplus
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 08:11
Weet iemand verschil tussen deze is Asus Radeon 5700 XT TUF 3 Gaming OC 8GB en de 5700 xt saphire?
beide rond de 500 euro.

Let op de TUF is geen strix model.

Ik kan de benchmarks niet vinden, decibel, temperature.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Het duurde even, maar daar is die dan. :D
https://tweakers.net/ext/f/sOYMNYHiAhCfpJMCo9eWzP2W/thumb.jpg

Eerste indruk is goed. De kaart ziet er persoonlijk een stuk beter uit dan op de foto's. Voelt ook solide aan. Het enige directe dat ik merkte is dat de plastic overkapping aan de kant van de I/O niet erg solide voelt. Pak je de videokaart daar vast, dan buigt dit opeens een klein beetje door. Het is ook niet recht, maar het voelde gewoon net even minder. Voor de rest is de kaart zeer no nonsense. Geen anti reparatie stikker en ventilatoren kan je extern losmaken als je het koelblok eraf wil halen.

Ik zag alleen wel dit hoekje van de koelplaat.
https://tweakers.net/ext/f/YopyHH5plu2a2R3GInB9QxgL/thumb.jpg

Zit aan beide kanten, deze verbuiging. VRAM contact lijkt niet gecomprimeerd te zijn, maar het is wel een verbuiging. Verder wat van de vinnen die verbogen zijn, maar dat zullen veel meer videokaarten hebben. Niet dramatisch, gewoon drie die verbogen zijn aan een kant. Onder de backplate kan je ook de thermal pads voor de VRAM zien. Het zal dus wel goed zitten. Thermal pads tussen de VRAM en de koelplaat zitten wel perfect en die zijn ook dun.

Ook zitten er thermal pads over de inductoren. Die zie je ook niet altijd. Bij mijn exemplaar lijkt die thermal pad alleen wat scheef te zitten. Het zal niet veel uitmaken want die inductoren zullen nooit heet genoeg mogen worden dat het echt voor problemen zal zorgen.

Zo, nu maar eens de drivers goed verwijderen en dan eens gaan wisselen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Lord_Dain
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:44
@DaniëlWW2 gefeliciteerd. nu nog een nieuwe camera die wel scherpe foto's kan maken :P

Die verbuiging, is dat misschien 'by design' tbv de koeling?

Lord_Dain wijzigde deze reactie 09-09-2019 17:46 (26%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lord_Dain schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:45:
@DaniëlWW2 gefeliciteerd. nu nog een nieuwe camera die wel scherpe foto's kan maken :P
Was mobieltje en ik heb een beetje trilhanden. Ik krijg het alleen goed met een spiegelreflex. :P
Die verbuiging, is dat misschien 'by design' tbv de koeling?
Denk het niet maar het zou niet moeten uitmaken.
Kan in ieder geval vertellen dat de fan stop gewoon werkt. Meteen na post gaan de ventilatoren uit. :)

edit: Zo, ook eindelijk W10 hun BS als het gaat om twee schermen opgelost. Om een of andere reden herkent Windows mijn tweede scherm niet als ik een driver opnieuw installeer. Dan kan ik er weer een HDMI kabel erbij pakken zodat mijn tweede scherm opeens wel herkent zal worden, ook met DP. Altijd heel veel gedoe.

Ook meteen maar even uitgetest hoe snel 100% RPM is van de Gaming OC. Nou ongeveer 4400RPM. Opvallend genoeg zakte de ventilator geleidelijk terug toen ik de boel resette. Kon je dus mooi luisteren wanneer het geruisloos was. Met mijn FD R6 kan je het rond de 2100RPM makkelijk met je speakers over het geluid heen. 2000RPM is eigenlijk al geruisloos. Default is iets van 1700RPM dus dit is ruim in orde. :Y

Deze waarden in percentages zullen zich ongeveer vertalen in 45% = 2000 en 38% = 1700. Ongeveer want ventilatoren kunnen verschillen per individueel model en de RPM uitlees van AMD is niet perfect. Standaardprofiel is 12% tot 50% en dat is de fan stop. Dan 24% (1050RPM) bij 65C, 36% (1580RPM) op 81C en 46% (2020RPM) op 90C. Profiel is dus ook niks mis mee. Alleen met een luidruchtige behuizing zou ik het wat lager zetten. Potentieel het maximum verlagen als je spikes krijgt of de temperaturen aanpassen als je net op de grens zit en de ventilator steeds harder en dan weer zachter gaat draaien. :)

edit 2: Ook maar eens de Morepowertool erbij gepakt. Bios kan je makkelijk uitlezen met GPU-Z en dat inladen. Ik doe dit vanwege deze guide: https://www.igorslab.medi...morepowertool-tutorial/3/

Nou, de Gigabyte Gaming OC heeft een GPU powerlimiet van 190W i.p.v 180W. Niks mis mee eigenlijk.

Verder lijkt de ventilator tuning ook in orde. Dit leest die uit in de bios.

Alles bij elkaar lijkt dit een heel erg goed model te zijn. Er zijn geen overduidelijke stupiditeiten begaan. Ik ga nog wel undervolten, maar deze gewoon out of the box draaien lijkt zeer goed mogelijk. Je hoeft gewoon niks aan te passen. Erg netjes dit van Gigabyte en een gigantisch stap voorwaarts ten opzichte van Vega...

Ik zat er het weekend even over te piekeren dat ik toch de Sapphire Pulse, Red Devil of de Nitro+ wou hebben, maar nu ben ik er eigenlijk wel blij mee. Gigabyte lijkt gewoon een goed product te hebben ontwikkeld en zet dat voor een goede prijs in de markt. :Y

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 09-09-2019 20:43 (79%)

• maartendd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 08:31
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:47:
[...]

Was mobieltje en ik heb een beetje trilhanden. Ik krijg het alleen goed met een spiegelreflex. :P

[...]

Denk het niet maar het zou niet moeten uitmaken.
Kan in ieder geval vertellen dat de fan stop gewoon werkt. Meteen na post gaan de ventilatoren uit. :)

edit: Zo, ook eindelijk W10 hun BS als het gaat om twee schermen opgelost. Om een of andere reden herkent Windows mijn tweede scherm niet als ik een driver opnieuw installeer. Dan kan ik er weer een HDMI kabel erbij pakken zodat mijn tweede scherm opeens wel herkent zal worden, ook met DP. Altijd heel veel gedoe.

Ook meteen maar even uitgetest hoe snel 100% RPM is van de Gaming OC. Nou ongeveer 4400RPM. Opvallend genoeg zakte de ventilator geleidelijk terug toen ik de boel resette. Kon je dus mooi luisteren wanneer het geruisloos was. Met mijn FD R6 kan je het rond de 2100RPM makkelijk met je speakers over het geluid heen. 2000RPM is eigenlijk al geruisloos. Default is iets van 1700RPM dus dit is ruim in orde. :Y

Deze waarden in percentages zullen zich ongeveer vertalen in 45% = 2000 en 38% = 1700. Ongeveer want ventilatoren kunnen verschillen per individueel model en de RPM uitlees van AMD is niet perfect. Standaardprofiel is 12% tot 50% en dat is de fan stop. Dan 24% (1050RPM) bij 65C, 36% (1580RPM) op 81C en 46% (2020RPM) op 90C. Profiel is dus ook niks mis mee. Alleen met een luidruchtige behuizing zou ik het wat lager zetten. Potentieel het maximum verlagen als je spikes krijgt of de temperaturen aanpassen als je net op de grens zit en de ventilator steeds harder en dan weer zachter gaat draaien. :)

edit 2: Ook maar eens de Morepowertool erbij gepakt. Bios kan je makkelijk uitlezen met GPU-Z en dat inladen. Ik doe dit vanwege deze guide: https://www.igorslab.medi...morepowertool-tutorial/3/

Nou, de Gigabyte Gaming OC heeft een GPU powerlimiet van 190W i.p.v 180W. Niks mis mee eigenlijk.
[Afbeelding]

Verder lijkt de ventilator tuning ook in orde. Dit leest die uit in de bios.
[Afbeelding]

Alles bij elkaar lijkt dit een heel erg goed model te zijn. Er zijn geen overduidelijke stupiditeiten begaan. Ik ga nog wel undervolten, maar deze gewoon out of the box draaien lijkt zeer goed mogelijk. Je hoeft gewoon niks aan te passen. Erg netjes dit van Gigabyte en een gigantisch stap voorwaarts ten opzichte van Vega...

Ik zat er het weekend even over te piekeren dat ik toch de Sapphire Pulse, Red Devil of de Nitro+ wou hebben, maar nu ben ik er eigenlijk wel blij mee. Gigabyte lijkt gewoon een goed product te hebben ontwikkeld en zet dat voor een goede prijs in de markt. :Y
Wat zijn jouw temps. en welke software is hiervoor het beste. Als ik maar iets aanpas aan de fan curve dan bevriest de hele radeon applicatie. de app bevriest gewoon heel snel, echt frustrerend. zowel niewste als oudere versie.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

maartendd schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:28:
[...]

Wat zijn jouw temps. en welke software is hiervoor het beste. Als ik maar iets aanpas aan de fan curve dan bevriest de hele radeon applicatie. de app bevriest gewoon heel snel, echt frustrerend. zowel niewste als oudere versie.
Moet ik misschien eens testen. Ben vooral druk bezig met anderen dingen controleren. :P

• maartendd
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:29:
[...]

Moet ik misschien eens testen. Ben vooral druk bezig met anderen dingen controleren. :P
draai met vaste waarde 50% fan speed, 77 graden en net geen 100 junction.
de waardes stock. vindt ik persoonlijk wat tegenvallen. Buiten dat echt elke keer de software bevriest en een harde reset nodig heeft. Gewoon nu al tegen het irritante aan.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

maartendd schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:49:
[...]

draai met vaste waarde 50% fan speed, 77 graden en net geen 100 junction.
de waardes stock. vindt ik persoonlijk wat tegenvallen. Buiten dat echt elke keer de software bevriest en een harde reset nodig heeft. Gewoon nu al tegen het irritante aan.
Ik heb ook net mijn eerste BSOD te pakken. Heerlijk, zo early adopter zijn. :z
Maar welk model heb jij want 50% zegt weinig. Ik had al eens Superposition gedraaid en dat was gewoon stil. Boostclocks tussen de 1860-1920MHz. Dat kan stabieler denk ik. :)

• picobob
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 13:44
Ik heb ook een gigabyte, qua framerates doet hij het beter dan ik had verwacht. Haal op 3440x1440 met de meeste settings op zijn hoogst vaak gewoon de 100 fps van mijn monitor. Na een half uurtje spelen merkte ik dat hij ging stutteren terwijl de FPS gewoon 80+ waren. GPU op 96 en junction op 115 c en gpu clock all over de place (fans op 2000RPM). Heb geen case fans maar kast stond nog wel open. Scheelt dat echt 20+ graden? Morgen maar eens undervolten.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

picobob schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:20:
Ik heb ook een gigabyte, qua framerates doet hij het beter dan ik had verwacht. Haal op 3440x1440 met de meeste settings op zijn hoogst vaak gewoon de 100 fps van mijn monitor. Na een half uurtje spelen merkte ik dat hij ging stutteren terwijl de FPS gewoon 80+ waren. GPU op 96 en junction op 115 c en gpu clock all over de place (fans op 2000RPM). Heb geen case fans maar kast stond nog wel open. Scheelt dat echt 20+ graden? Morgen maar eens undervolten.
Je blaast permanent iets van 240W in je behuizing en het kan er niet goed uit. Waarom heb je geen casefans? Elke behuizing moet gewoon minstens twee ventilatoren hebben. Eentje voor koele lucht naar binnen en eentje voor hete lucht eruit. Undervolting gaat ook niks helpen zo. Het enige dat werkt is een blower stijl koeloplossing. Dit is ook een van de weinige scenario's waar een blower echt zinvol is. Wat je nu doet is naar de thermal limiet gaan en dan gaat de GPU terugclocken.

• Duinday
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13:29
Hier ook de Gigabyte. Wel wat coilwhine bij het opstarten van bijv. de Witcher 3. Tijdens het spelen verder geen last. In Windows is ie ook niet volledig stil. Alsof er een hele kleine kabouter in zit met een sambabal die af en toe zacht rammelt. Nieuwigheid? Misschien de lager van de ventilator?

Witcher op 3440x1440 met high/ultra settings. Speelt heerlijk weg. CSGO heb ik nog wel vreemde resultaten; 100-120 fps, nu speel ik dat niet veel dus weinig zin om verder uit te zoeken.

• maartendd
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 21:57:
[...]

Ik heb ook net mijn eerste BSOD te pakken. Heerlijk, zo early adopter zijn. :z
Maar welk model heb jij want 50% zegt weinig. Ik had al eens Superposition gedraaid en dat was gewoon stil. Boostclocks tussen de 1860-1920MHz. Dat kan stabieler denk ik. :)
Heb ook de gigabyte 5700xt oc.
Wattman is een drama, maar probeer qua temps in de buurt te komen zoals gamers nexus review van de kaart. Heb de setting stock staan maar fan curve op 50% gezet vast om meer een stabiele temp te houden qua testen.

Deze temps komen ook uit Wattman. Weet niet welke app beter os qua meten en registratie.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Duinday schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:34:
Hier ook de Gigabyte. Wel wat coilwhine bij het opstarten van bijv. de Witcher 3. Tijdens het spelen verder geen last. In Windows is ie ook niet volledig stil. Alsof er een hele kleine kabouter in zit met een sambabal die af en toe zacht rammelt. Nieuwigheid? Misschien de lager van de ventilator?

Witcher op 3440x1440 met high/ultra settings. Speelt heerlijk weg. CSGO heb ik nog wel vreemde resultaten; 100-120 fps, nu speel ik dat niet veel dus weinig zin om verder uit te zoeken.
Je ventilator hoort niet te draaien in Windows. Waarschijnlijk gaat daar iets mis. :)
maartendd schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:34:
[...]

Heb ook de gigabyte 5700xt oc.
Wattman is een drama, maar probeer qua temps in de buurt te komen zoals gamers nexus review van de kaart. Heb de setting stock staan maar fan curve op 50% gezet vast om meer een stabiele temp te houden qua testen.

Deze temps komen ook uit Wattman. Weet niet welke app beter os qua meten en registratie.
Volgens mij waren die temperaturen gemeten in een open opstelling. Ga je nooit halen. :)

• Duinday
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13:29
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:36:
[...]

Je ventilator hoort niet te draaien in Windows. Waarschijnlijk gaat daar iets mis. :)

[...]

Volgens mij waren die temperaturen gemeten in een open opstelling. Ga je nooit halen. :)
:F :X Ow! Net ff gekeken, ze draaien niet... Moet ik toch even verder zoeken naar die kabouter... :D

• stevens20
  • Laatst online: 10:17
Hmm.. Ik heb uit impulse, ivm levertijd, de xfz RAWll gekocht. Morgen maar eens kijken of het echt zo erg is als jullie het hier doen vermoeden.

Ik ga bf V op 1440p spelen op een 60hz scherm.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En een ventilatorprofiel maken in Wattman is hilarisch kapot. :P
Wat ik ook invoer, ze gaan altijd harder draaien. Het probleem is dat in de bios maximaal 1950RPM geprogrammeerd staat, en dat is eigenlijk toch te veel.

edit: ben er al uit. AMD lijkt het standaard profiel van de referentiemodellen af te dwingen in de driver. Er is helemaal niks aan te doen. Wattman gaat makkelijk over de 2000RPM zodra ik iets verander en die Morepowertool werkt helemaal niet. :/

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 09-09-2019 23:22 (36%)

• SmellyOrc
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 08:25
Vandaag ook mijn Gigabyte Rx 5700 XT Gaming OC binnen gekregen, en loop meteen tegen twee problemen aan:

1) mijn tweede monitor wordt niet meer herkend. Hoewel ik hiervan mijn DVI -> HDMI verloopstukje van verdenk

2) Video afspelen met MPC-HC met lav filters en HW acceleration aan werkt niet. Geen crashes, maar krijg geen beeld. Zet ik HW accelleration aan, werkt het weer.

Temps zijn wel goed, core clock daarentegen een beetje laag:

Edit: Blijkbaar is punt 2 te verhelpen door m'n scherm terug te zetten naar 60hz. Damnit.

SmellyOrc wijzigde deze reactie 09-09-2019 23:19 (8%)

• picobob
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 22:31:
[...]

Je blaast permanent iets van 240W in je behuizing en het kan er niet goed uit. Waarom heb je geen casefans? Elke behuizing moet gewoon minstens twee ventilatoren hebben. Eentje voor koele lucht naar binnen en eentje voor hete lucht eruit. Undervolting gaat ook niks helpen zo. Het enige dat werkt is een blower stijl koeloplossing. Dit is ook een van de weinige scenario's waar een blower echt zinvol is. Wat je nu doet is naar de thermal limiet gaan en dan gaat de GPU terugclocken.
Een goedkope case. Hiervoor draaide ik gewoon op een IGP. Scythe Mugen met 2 fans neemt alle ruimte in aan de achterkant, daar past geen fan meer tussen. :+ Aan de voorkant misschien een 120mm intake fan plaatsen.. of toch een nieuwe case.

• stevens20
picobob schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:17:
[...]

Een goedkope case. Hiervoor draaide ik gewoon op een IGP. Scythe Mugen met 2 fans neemt alle ruimte in aan de achterkant, daar past geen fan meer tussen. :+ Aan de voorkant misschien een 120mm intake fan plaatsen.. of toch een nieuwe case.
Misschien 1 fan van de mugen af halen en als outtake op de case. Uiteraard nog een iintake aan de voorkant plaatsen. (eventueel afbeeldingen zoeken met "airflow pc")

• Sissors
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 17:47:
[...]

DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:06:
Wat ik ook invoer, ze gaan altijd harder draaien. Het probleem is dat in de bios maximaal 1950RPM geprogrammeerd staat, en dat is eigenlijk toch te veel.
Nu verwar je mij, is rond de 2000RPM wel of niet geluidsloos bij jou? Ik heb een Carbide 400Q, wat vast niet beste kast ooit is, maar toch redelijk geluid moet dempen. Tegelijk ben ik skeptisch over geluidsdemping van kasten. Het doet wel iets natuurlijk, maar onder de streep is een kast zo lek als een mandje gezien je ook nog airflow moet hebben. En des te lekker hij is, des te minder geluidsdemping, maar des te beter de airflow en dus kunnen je fans weer rustiger draaien.

Nu zijn er wel oplossingen die echt goed werken, zoals zoiets: https://nickpower.com/diy...or-noisy-air-compressors/, maar dan wordt je PC kast wel erg groot :P.

Maar daarom vind ik het zo lastig om af te gaan wat andere vinden, de één vind de 5700XT referentie een helicopter, de ander zegt dat het meevalt. En weer de volgende vindt alles waar een fan iets draait al te luidruchtig.

Gebaseerd op de laatste post vind jij 1900RPM toch ook wel wat veel? Al boost hij dan maar even naar die klok? Kan je met dat tooltje die je eerder noemde het niet veranderen? Al lijkt een custom fancurve als dat werkt me handiger. En gelukkig is die 1900-2000RPM maar tijdelijk.
Overigens zonder echte duurtest te hebben gedraaid, maar na een aantal minuten leek hij wel in thermisch equilibrium, en bleef hij boosten naar rond de 2.02GHz in de Freesync demo.

Ik denk dat bij BF5 ik perongeluk toch FFR niet aan had staan trouwens. Na weer terug te zijn gegaan naar DX11 draait hij nu wel tussen de 100 en 144fps. Gaat redelijk op en neer, maar overall duidelijk vloeiender dan mijn oude kaart. Hij is nog steeds CPU limited (7700K zit permanent op 100%), maar de GPU doet nu met 75% ook redelijk mee. Komende dagen eens wat grafische settings omhoog gaan doen.

@SmellyOrc, Ik neem aan dat je DP naar HDMI bedoelt? Of ben je creatief met verloopjes geweest. Zelf heb ik iig ook een DP naar HDMI erin gedaan voor mijn TV, en dat werkt (bijna) prima. Geluid gaat er netjes over, en TV wordt goed aangestuurd. Alleen een Popcorn Time wil precies 2 seconde zijn geluid ernaar sturen voor hij terug switched naar PC speakers. Maar goed, dat lijkt me ongerelateerd, en MPC doet het wel prima.

• maartendd
DaniëlWW2 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:06:

edit: ben er al uit. AMD lijkt het standaard profiel van de referentiemodellen af te dwingen in de driver. Er is helemaal niks aan te doen. Wattman gaat makkelijk over de 2000RPM zodra ik iets verander en die Morepowertool werkt helemaal niet. :/
Vanavond niet zo veel tijd.
Maar heb precies het zelfde. als ik maar iets verhoog / aanpas is alsof de hele fan curve software er met de pet naar gooit. dan gelijk erg hoorbaar. Daarom maar op 50% vast gezet om te zien wat hij dan doet qua koeling. fan is dan zeker hoorbaar.

Mijn case is een Define S zonder voorkant (alleen stoffilter) intake 3X140, 1x140 bottum up en 2X 140 exhaust (naar achter en omhoog) en cpu is Noctua NH-D15 SE-AM4 (2X 140) dus airflow zowel direct op de kaart als indirect is meer dan genoeg.

Was dus beetje verbaast dat de temps bij vol 100% (potje apex) nog best hoog gingen. (74-77). power is wel 190watt. misschien bij lichte ondervolt betere temps. ben dus benieuwd wat jouw settings zijn van undervolten.

al met al, ben zeker blij kaart doet het goed. Maar de software voor het finetunen man man man. Wat een #$@#!#!*

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13:49
Ik heb de fans op het moederbord aangesloten
2x 12 cm geen herrie ook geen fan curve ze draaien standaard boven de 1000 rpm komen ze nooit undervolt 1040 mv klok vast gezet op 1900 MHz .

Ryzen 1500x 1600 1700x 2600x Vega 56 Vega 64 Vega vii rx480

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Sissors schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:55:
[...]

[...]

Nu verwar je mij, is rond de 2000RPM wel of niet geluidsloos bij jou? Ik heb een Carbide 400Q, wat vast niet beste kast ooit is, maar toch redelijk geluid moet dempen. Tegelijk ben ik skeptisch over geluidsdemping van kasten. Het doet wel iets natuurlijk, maar onder de streep is een kast zo lek als een mandje gezien je ook nog airflow moet hebben. En des te lekker hij is, des te minder geluidsdemping, maar des te beter de airflow en dus kunnen je fans weer rustiger draaien.

Nu zijn er wel oplossingen die echt goed werken, zoals zoiets: https://nickpower.com/diy...or-noisy-air-compressors/, maar dan wordt je PC kast wel erg groot :P.

Maar daarom vind ik het zo lastig om af te gaan wat andere vinden, de één vind de 5700XT referentie een helicopter, de ander zegt dat het meevalt. En weer de volgende vindt alles waar een fan iets draait al te luidruchtig.

Gebaseerd op de laatste post vind jij 1900RPM toch ook wel wat veel? Al boost hij dan maar even naar die klok? Kan je met dat tooltje die je eerder noemde het niet veranderen? Al lijkt een custom fancurve als dat werkt me handiger. En gelukkig is die 1900-2000RPM maar tijdelijk.
Overigens zonder echte duurtest te hebben gedraaid, maar na een aantal minuten leek hij wel in thermisch equilibrium, en bleef hij boosten naar rond de 2.02GHz in de Freesync demo.
In mijn FD R6 hoor ik het zeker boven de 1900RPM. Het probleem is dat ik gisteren te veel achtergrondgeluid had. Toen dat weg was, merkte ik het meteen. Het probleem is dat het ventilatorprofiel van de blower nu hardcoded lijkt te zijn. Je hebt dus ongeveer 1950RPM en dat hoor je. 100RPM eraf is voor mij waarschijnlijk al voldoende. Het kan alleen niet want zodra je iets aanpast, gaan de ventilatoren alleen maar harder draaien. :P

• Maulwurfje
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 11:47
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 09:55:
[...]

In mijn FD R6 hoor ik het zeker boven de 1900RPM. Het probleem is dat ik gisteren te veel achtergrondgeluid had. Toen dat weg was, merkte ik het meteen. Het probleem is dat het ventilatorprofiel van de blower nu hardcoded lijkt te zijn. Je hebt dus ongeveer 1950RPM en dat hoor je. 100RPM eraf is voor mij waarschijnlijk al voldoende. Het kan alleen niet want zodra je iets aanpast, gaan de ventilatoren alleen maar harder draaien. :P
Hou ons op de hoogte Daniël. Ik volg je ervaring op de voet ;).

De keuze voor een fluisterstille kaart staat bij mij eventjes op een lagere prioriteit. Na een frisse installatie van Windows 10 heeft bij mij de pomp van de NZXT Kraken X62 ineens een vervelend hoge pitch gekregen. Heeft altijd op silentmodes gedraaid met 2100 rpm voor de pomp; maar is nu duidelijk hoorbaarder geworden.

Zelfs een blowerkoeler is nu interessant. Ik verkies een zacht stabiel geluid boven een hoge "pitch".

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Maulwurfje schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:28:
[...]

Hou ons op de hoogte Daniël. Ik volg je ervaring op de voet ;).

De keuze voor een fluisterstille kaart staat bij mij eventjes op een lagere prioriteit. Na een frisse installatie van Windows 10 heeft bij mij de pomp van de NZXT Kraken X62 ineens een vervelend hoge pitch gekregen. Heeft altijd op silentmodes gedraaid met 2100 rpm voor de pomp; maar is nu duidelijk hoorbaarder geworden.

Zelfs eens blowerkoeler is nu interessant. Ik verkies een zacht stabiel geluid boven een hoge "pitch".
Vreemd. Zeker dat er niet iets verkeerd zit? :)

Maar nu heb ik het goed gehoord. Zit een beetje coil whine in mijn videokaart, maar mijn Vega was erger. Ongeveer 1800RPM begint er een licht ventilatorgeluid en daarboven hoor je de boel echt. Nu nog een manier vinden om daar te komen. Kennelijk werkte de ventilator curve tot 19.7.2. Ik heb alleen geen zin in teruggaan. :P

• satisf
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 11:52
Ik heb iets vrij vreemds aan de hand, met de pulse 5700 XT. Ik vond vandaag dat mijn speelsessie van the witcher nogal sterk stotterde dus maar de FPS counter van GOG aangezet, bleek dat ik amper 15FPS haalde. Ik kon mijn ogen niet geloven dus zette ik even de overlay van AMD zelf aan en die bevestigde het. Dan maar eens Anno 1800 opgestart, hetzelfde: 7FPS.

Nu heb ik mijn case opengedraaid en blijkt dat mijn GPU fans niet eens starten bij deze games. Ik ben nu aan het zoeken wat dit kan zijn maar vrees dat dit RMA gaat worden :(.

• Sissors
Dat is weer eens wat anders. Wat als je hem vanuit software forceert naar een bepaalde RPM? Oftewel zijn je fans gewoon kapot, of gaat er in de drivers iets fout.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

satisf schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:43:
Ik heb iets vrij vreemds aan de hand, met de pulse 5700 XT. Ik vond vandaag dat mijn speelsessie van the witcher nogal sterk stotterde dus maar de FPS counter van GOG aangezet, bleek dat ik amper 15FPS haalde. Ik kon mijn ogen niet geloven dus zette ik even de overlay van AMD zelf aan en die bevestigde het. Dan maar eens Anno 1800 opgestart, hetzelfde: 7FPS.

Nu heb ik mijn case opengedraaid en blijkt dat mijn GPU fans niet eens starten bij deze games. Ik ben nu aan het zoeken wat dit kan zijn maar vrees dat dit RMA gaat worden :(.
In dit geval zou ik je driver verwijderen, DDU in save mode eroverheen en dan 19.7.2 installeren. Dan zou je weer controle moeten hebben over je ventilatoren en dan kan je hopelijk forceren. Ik vermoed namelijk dat de driver nu conflict heeft met de fan stop functie en niet gaat draaien. :)

• Sissors
Overigens wat betreft coil whine, daar heb ik vooralsnog absoluut niks van gemerkt bij mijne. Ik kan me trouwens ook voorstellen dat de pads tussen koelblok en spoelen dat nog wat dempen.

• MonkeyJohn
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 14:22
Hoe warm wordt je gpu?
Ik zag gister een video (hardware unboxed) over de xfx thicc 2 en daarbij was het soms zo dat als de fans niet draaide door een lage GPU load die pas weer weer gingen draaien nadat de GPU een bepaalde temperatuur bereikte (100°C in dit geval).. dat is dus vooral een AMD driver software dingetje waarschijnlijk.

• satisf
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 10:57:
[...]

In dit geval zou ik je driver verwijderen, DDU in save mode eroverheen en dan 19.7.2 installeren. Dan zou je weer controle moeten hebben over je ventilatoren en dan kan je hopelijk forceren. Ik vermoed namelijk dat de driver nu conflict heeft met de fan stop functie en niet gaat draaien. :)
Thanks, ik kende DDU nog niet (lang geleden dat ik dergelijke issues had). Ik was vanochtend van 19.9.1 naar 19.7.2 en dan naar 19.9.1 teruggegaan tijdens het debuggen van een vulkan issue, maar ik gebruikte gewoon de AMD installers. Nu zit ik via DDU met een clean 19.7.2 install en mijn vulkan issues zijn op zijn minst weg :).

Maar vreemd genoeg loste dat mijn oorspronkelijke issue niet op. Het leek uiteindelijk ook niet aan de fans te liggen want alle temperaturen die ik kon meten leken ook effectief laag genoeg om in stop te staan. Ook draaiden de fans wel netjes tijdens startup dus geen HW probleem op zijn minst.

Dan maar wat verder geprutst met AMD settings. Alles van ultra naar low gegooid en terug, freesync af en aan, niets hielp (alles low kwam niet boven 25FPS). En dan ineens krijg ik die irritante AMD 'pop up' "Press alt-r to enable the AMD in-game overlay settings" die ik normaal negeer. Ik druk op alt-r en geloof het of niet, de seconde dat die overlay verschijnt springt mijn FPS van 15 naar 60 (ingestelde cap) en loopt alles (voorlopig) vlot.

Goed dat het nu werkt, al ga ik nog wat verder testen, maar ik vind het hatelijk dat ik niet eens weet wat het nu juist heeft opgelost. Ik ben een fan van AMD HW maar de woorden die ik overheb voor hun SW zijn niet gepast om op een publiek forum te typen |:(.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@satisf Het lijkt wel alsof de driver niet herkende dat er een 3D applicatie draaide. Met de overlay aanzetten lijkt die het opeens wel te herkennen. Vreemd. Maar de drivers zijn niet op het niveau wat je mag verwachten. AMD is de afgelopen jaren juist heel goed bezig geweest, maar een compleet nieuwe architectuur lijkt toch problematisch te zijn. Tot dusver heb ik een BSOD gehad tijdens YT. Hardwareacceleratie uitgezet en dat lijkt weg. Dan nog de ventilatoren en dan werkt denk ik alles. Het zijn alleen wel weer de kleine dingen die een verder uitstekend product, wat verminderen. :/

• Mistacal
Ik zie op cyberport dat er 2 versies van de thicc 2 zijn. De normale en de ultra, heb er alleen verder niks over gelezen

https://www.guru3d.com/ar...cc-ii-ultra-review,1.html

210w op de ultra. Lees niks over VRM temps

Mistacal wijzigde deze reactie 10-09-2019 16:13 (36%)

__/`\__/`\__

• Aslanboy1905
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
Ook vanaf vandaag een trotse eigenaar van de Powercolor Red Devil RX 5700 XT. Wat een beest (foto)!
Kom van Nvidia dus met DDU alles weggepleurd en vervolgens het beestje aangesloten en AMD drivers geïnstalleerd. Halfuurtje CS:GO en Forza Horizon getest zonder enige problemen. Vanavond lekker Gears 5 uitproberen.

Heb voor de zekerheid hardware acceleration uitgezet in chrome ivm verhalen over BSODs. Hopelijk maak ik het niet mee en wordt het zsm gefixt!

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

• Tweakriez
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 12:48

Tweakriez

Hold the door!

Vandaag na bijna 2 weken eindelijk de bevestiging gehad dat mijn 5700xt gecrediteerd wordt en ik het geld terug krijg... Zou 3 werkdagen duren... Heb nu naar tevredenheid een 2070s FE maar in de toekomst wellicht weer AMD...

Hold the door!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
Aslanboy1905 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:32:
Ook vanaf vandaag een trotse eigenaar van de Powercolor Red Devil RX 5700 XT. Wat een beest (foto)!
Heeft ie aan 300W (6 + 8 pins) niet voldoende?

• Aslanboy1905
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 17:55:
[...]

Heeft ie aan 300W (6 + 8 pins) niet voldoende?
Er zijn 2x 8 power connectors op de kaart dus die heb ik ook aangesloten.. In de review van Techpowerup gaat ie iig niet over de 300W heen dus weet niet of je dan 8 + 6 kan aansluiten (ben geen expert hierin, sorry).

Aslanboy1905 wijzigde deze reactie 10-09-2019 18:19 (0%)
Reden: typo

AMD Ryzen 3700x | Asus X470-F Gaming | DDR4 16GB @ 3766C14 | Powercolor Red Devil RX 5700 XT

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 02:41

Mikayu

.srt

Ik had liever ook 2x8 gezien op de Gigabyte. Nu bungelt er een extra 2pin connector naast :|

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En ik heb mijn eerste beetje undervolting ook maar eens gedaan. :)
Begon met 1152mv en de targetclock die voor de Gigabyte in ieder geval 2084MHz is. Was niet Witcher 3 stabiel. 1162mv lijkt dat wel te zijn. Helaas is het een niet al te fijne schaal dus lukt het me niet om precies 1160 te doen in Wattman. Dat is dus mijn voorlopige baseline, toch 40mv eraf. Meteen gaan de boostclocks ook wat omhoog en blijven ze wat stabieler.

Vervolgens eens wat Superposition runs gedaan.

Stock 1200mv/2084MHz

1162mv/2100MHz

1162mv/2110MHz

1162mv/2120 was honderd punten regressie. 2150, het maximum in Wattman was keiharde crash. Dat was ook zo voor 1170 en 1180mv waren ook crash. 1190mv lukte net, maar was ook niet al te best.

Dan 1200mv/2050MHz

Zoals je kan zien loop je hier tegen de powerlimiet aan. 40mv eraf levert alsnog iets betere scores op. Het scheelt niet veel maar het verschil is er. Helaas ben ik hier de clockspeed plot verloren, maar het was zeker niet zo stabiel qua clockspeeds als met 1162mv. Ik heb ook steeds een laag punt gezocht qua clockspeed frequentie, voor zover ik het precieze punt mocht selecteren. Het is allemaal net niet precies genoeg voor wat ik eigenlijk wil, maar goed genoeg voor vergelijking.

Ik denk dat ik dus 1162mv/2110MHz verder ga testen op stabiliteit. Is dat stabiel dan ga ik kijken of ik het echt kan forceren in het register met de Morepowertool. Wattman reset namelijk na elke boot op het moment, en die error ben ik zo ongelofelijk zat na twee jaar met mijn Vega. :P

• maartendd
Help,.!!!

Oke de casus:
Gigabyte 5700 XT oc afgelopen weekend geleverd.

Vanaf het begin ongeacht welke versie van de drivers een zeer buggy readeon die bevriest.Maar ook Hoge temps.!! potje apex 78 - 80 graden en 108 junction. Voor mijn doen TE hoog voor zo'n kaart. Zeker gezien dat de reviews positief zijn qua koeling.

Wat blijkt met GPU-Z mijn Memory clock staat vast op 1750 MHZ in idle hierdoor dus ook 50 graden idle temps......Moment dat ik in windows adapter settings de settings verlaag naar 75 of 60 hrz. dropt ie naar 100 of 200 mhz base in idle en ook gelijk temps van 40 graden idle (fan uit). Nu zo staan dat ik 120Hrz windows heb staan en dan blijft hij netjes 200mhz. Fan curve iets meer (aan en idle in de mid 30.) in game met iets meer van gemiddeld nu 73. Maar wel met aanwezig fan geluid.

settings verder nog stock.

• satisf
DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 11:47:
@satisf Het lijkt wel alsof de driver niet herkende dat er een 3D applicatie draaide. Met de overlay aanzetten lijkt die het opeens wel te herkennen. Vreemd. Maar de drivers zijn niet op het niveau wat je mag verwachten. AMD is de afgelopen jaren juist heel goed bezig geweest, maar een compleet nieuwe architectuur lijkt toch problematisch te zijn. Tot dusver heb ik een BSOD gehad tijdens YT. Hardwareacceleratie uitgezet en dat lijkt weg. Dan nog de ventilatoren en dan werkt denk ik alles. Het zijn alleen wel weer de kleine dingen die een verder uitstekend product, wat verminderen. :/
Ik heb het ondertussen waarschijnlijk kunnen herleiden tot freesync. De software toggle van freesync doet nogal raar bij mij, ook al zet ik die af hij lijkt soms toch nog aan te staan, ik vermoed AMD met hun per-game overrides. Mijn gok is dat die overlay toen dus ineens freesync switchte. Ik kan het nu vrij makkelijk reproduceren: freesync aan -> framerate laag en GPU doet niets. Zet ik freesync af vanop de monitor zelf (zodat de software niet kan twijfelen) -> mooi max FPS en GPU vliegt erin. Monitor = Iiyama XUB2792QSU, nu niet uitzonderlijk voor freesync gekocht maar zou toch mooi zijn moest ik het kunnen enablen. Ik gok dat er ergens een display setting is die niet mooi speelt met de freesync specs van die monitor (mssch color-space/bit-depth ofzo), waardoor de frame rate gewoon trasht.

edit: of toch niet, na het bovenstaande 3x succesvol toe te passen zit ik na de 4e test ook op <20 FPS met freesync off en switcht ie terug naar 60 FPS na freesync on |:( . WTF zeg.

Verder ga ik wel akkoord hoor, het blijft een goede kaart, het is gewoon nogal wat puzzelwerk :).

satisf wijzigde deze reactie 10-09-2019 21:52 (5%)

• SmellyOrc
Sissors schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 07:55:
@SmellyOrc, Ik neem aan dat je DP naar HDMI bedoelt? Of ben je creatief met verloopjes geweest. Zelf heb ik iig ook een DP naar HDMI erin gedaan voor mijn TV, en dat werkt (bijna) prima. Geluid gaat er netjes over, en TV wordt goed aangestuurd. Alleen een Popcorn Time wil precies 2 seconde zijn geluid ernaar sturen voor hij terug switched naar PC speakers. Maar goed, dat lijkt me ongerelateerd, en MPC doet het wel prima.
Was een Female DVI -> Male HDMI. Heb nu een Female HDMI -> Male HDMI in m'n monitor geplugd, en deze werkt wel. Gelukkig maar :)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

satisf schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:39:
[...]

Ik heb het ondertussen waarschijnlijk kunnen herleiden tot freesync. De software toggle van freesync doet nogal raar bij mij, ook al zet ik die af hij lijkt soms toch nog aan te staan, ik vermoed AMD met hun per-game overrides. Mijn gok is dat die overlay toen dus ineens freesync switchte. Ik kan het nu vrij makkelijk reproduceren: freesync aan -> framerate laag en GPU doet niets. Zet ik freesync af vanop de monitor zelf (zodat de software niet kan twijfelen) -> mooi max FPS en GPU vliegt erin. Monitor = Iiyama XUB2792QSU, nu niet uitzonderlijk voor freesync gekocht maar zou toch mooi zijn moest ik het kunnen enablen. Ik gok dat er ergens een display setting is die niet mooi speelt met de freesync specs van die monitor (mssch color-space/bit-depth ofzo), waardoor de frame rate gewoon trasht.

edit: of toch niet, na het bovenstaande 3x succesvol toe te passen zit ik na de 4e test ook op <20 FPS met freesync off en switcht ie terug naar 60 FPS na freesync on |:( . WTF zeg.

Verder ga ik wel akkoord hoor, het blijft een goede kaart, het is gewoon nogal wat puzzelwerk :).
Dit helpt kennelijk ook voor sommigen. :)
https://www.reddit.com/r/...e_with_your_rx_5700xt_on/

• madman2003
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 07:57

madman2003

madman2003

2000 RPM is nooit geruisloos, zeker niet op een 80mm of grotere fan. GPU fans worden duidelijk hoorbaar na 1000 RPM in mijn ervaring. En voor case fans is 1000 RPM veel als je rust verwacht (zeker op de grotere maten), 600/700 RPM zit meer in de richting. Ik heb recentelijk met mijn GTX970 geprobeerd, en richting 800 RPM kan ik hem voor het eerst licht horen, boven de 1000 RPM nog duidelijker. Het is natuurlijk relatief stil voor een GPU, 1200 RPM tijdens furmark is best OK voor een GPU. Maar alleen de red devil is mijn ogen een canditaat, de rest is allemaal luidruchtiger als wat ik nu heb.

• Sissors
Zoals je hierboven (en ook eerder) kan lezen ben ik best kritisch over wat je geruisloos kan noemen. Maar imo ga je daar nu wel heel ver in door. Ik kan me alleen voorstellen dat hij hoorbaar is boven de 1000 RPM als je echt in een 100% stille kamer zit ermee. Ik ga er vanuit dat er minstens gewoon geluiden van een spel zijn. 1900 RPM kan ik dan bij de Gigabyte iig duidelijk horen, maar 1700 RPM zit al voor mij echt op het randje.

• PenguinEmperor
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 14:33
Ik heb uiteindelijk een undervolt gevonden waar ik blij van word. Ik ben niet gegaan voor maximum performance, maar voor lekker stil. 1958 mHz@1081mV. Is tot nu toe stabiel gebleven in shadow of Mordor, en ik erger me nooit meer aan de fans. Wat een verademing na bijna twee jaar luisteren naar een opstijgende Vega 64.

En ook met een behoorlijk teruggeschaalde klok doet ie 't nog prima: 5110 Superposition score @ 1080p Extreme. En overal redelijke framerates. Behalve in Warhammer 2: Total War; leuk spel, maar bagger geoptimaliseerd.

https://imgur.com/mtJaaZR

Te vroeg gejuigt; toch uiteindelijk nog niet stabiel, en bovendien merkte ik dat soms de temperatuur te hoog opliep. Ik ga het nu op 1930mhz@1051mV proberen. Een stuk lagere score in Superposition (rond de 5000), maar hopelijk wel een betere ervaring in games.

PenguinEmperor wijzigde deze reactie 11-09-2019 20:41 (19%)

• Beaudog
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 13:49
Ja zo doe ik het ook 1900 MHz/1040mv
Het verschil in performance is niet schokkend .
Maar wel een stuk stiller.

Ryzen 1500x 1600 1700x 2600x Vega 56 Vega 64 Vega vii rx480

DaniëlWW2 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:10:
En ik heb mijn eerste beetje undervolting ook maar eens gedaan. :)
Begon met 1152mv en de targetclock die voor de Gigabyte in ieder geval 2084MHz is. Was niet Witcher 3 stabiel. 1162mv lijkt dat wel te zijn. Helaas is het een niet al te fijne schaal dus lukt het me niet om precies 1160 te doen in Wattman. Dat is dus mijn voorlopige baseline, toch 40mv eraf. Meteen gaan de boostclocks ook wat omhoog en blijven ze wat stabieler.

Vervolgens eens wat Superposition runs gedaan.

Stock 1200mv/2084MHz
[Afbeelding]
[Afbeelding]

1162mv/2100MHz
[Afbeelding]
[Afbeelding]

1162mv/2110MHz
[Afbeelding]
[Afbeelding]

1162mv/2120 was honderd punten regressie. 2150, het maximum in Wattman was keiharde crash. Dat was ook zo voor 1170 en 1180mv waren ook crash. 1190mv lukte net, maar was ook niet al te best.

Dan 1200mv/2050MHz
[Afbeelding]

Zoals je kan zien loop je hier tegen de powerlimiet aan. 40mv eraf levert alsnog iets betere scores op. Het scheelt niet veel maar het verschil is er. Helaas ben ik hier de clockspeed plot verloren, maar het was zeker niet zo stabiel qua clockspeeds als met 1162mv. Ik heb ook steeds een laag punt gezocht qua clockspeed frequentie, voor zover ik het precieze punt mocht selecteren. Het is allemaal net niet precies genoeg voor wat ik eigenlijk wil, maar goed genoeg voor vergelijking.

Ik denk dat ik dus 1162mv/2110MHz verder ga testen op stabiliteit. Is dat stabiel dan ga ik kijken of ik het echt kan forceren in het register met de Morepowertool. Wattman reset namelijk na elke boot op het moment, en die error ben ik zo ongelofelijk zat na twee jaar met mijn Vega. :P
Wat haal je met 1080P high? mijn ervaring is dat dat een stukje zwaarder is voor de GPU dan Extreme je hebt dan eerder crashes.

Ik ben ook wel benieuwd wat je qua mem OC kan halen want dat lijkt echt een silicion lottery te zijn. En ik heb de zwaar verloren met mijn kaart :'(

Ik heb helemaal geen issues met wattman resets alleen als ik echt een crash heb.
Persoonlijk zou ik denk ik voor lagere targets gaan en dan lagere core spanning zodat je efficientie omhoog gaat. Richting de 1100mv is de kaart aanzienlijk efficienter.
madman2003 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:17:
2000 RPM is nooit geruisloos, zeker niet op een 80mm of grotere fan. GPU fans worden duidelijk hoorbaar na 1000 RPM in mijn ervaring. En voor case fans is 1000 RPM veel als je rust verwacht (zeker op de grotere maten), 600/700 RPM zit meer in de richting. Ik heb recentelijk met mijn GTX970 geprobeerd, en richting 800 RPM kan ik hem voor het eerst licht horen, boven de 1000 RPM nog duidelijker. Het is natuurlijk relatief stil voor een GPU, 1200 RPM tijdens furmark is best OK voor een GPU. Maar alleen de red devil is mijn ogen een canditaat, de rest is allemaal luidruchtiger als wat ik nu heb.
Als je zo ver wil gaan kan je beter een Custom H2O loop maken met hele grote rad's en super stille fan's (en een hele stille pomp anders hoor je die weer) of een van die kasten uit het verleden die helemaal passief was en met heatpipes werkt. Maar dan moet je eigenlijk niet voor GPU's en CPU's gaan met een hoog verbruik. Dan kan het echt helemaal stil.

Astennu wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:02 (15%)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• picobob
stevens20 schreef op maandag 9 september 2019 @ 23:24:
[...]

Misschien 1 fan van de mugen af halen en als outtake op de case. Uiteraard nog een iintake aan de voorkant plaatsen. (eventueel afbeeldingen zoeken met "airflow pc")
Helaas is er alleen een 80mm exhaust fan bevestiging plaats, dus dat kan niet. Kan de cpu fans gewoon op 100% zetten, voel dan wel redelijk wat airflow. De PSU zou ook als exhaust werken, merk daar weinig van. Heb een flinke 120mm fan gekocht voor de intake, we zullen zien wat de resultaten zijn.

p.s. stellen jullie MHz/mv in via Wattman met de default curve?
picobob schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:13:
[...]

Helaas is er alleen een 80mm exhaust fan bevestiging plaats, dus dat kan niet. Kan de cpu fans gewoon op 100% zetten, voel dan wel redelijk wat airflow. De PSU zou ook als exhaust werken, merk daar weinig van. Heb een flinke 120mm fan gekocht voor de intake, we zullen zien wat de resultaten zijn.

p.s. stellen jullie MHz/mv in via Wattman met de default curve?
Yep Ik stel eerst de eind targets in bv 1025mv met 1900 MHz. En dan trek ik dat middelste bolletje zo ver mogelijk naar beneden. Daardoor wordt de voltage rampup bij hogere voltages stijler. En heeft hij lagere voltages bij lagere clocksnelheden waardoor hij iets hoger kan boosten. Zeker met de referenced cooler scheelt dat wel wat qua temperatuur vooral als ik 1100+mv wil gebruiken.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:56:
[...]

Wat haal je met 1080P high? mijn ervaring is dat dat een stukje zwaarder is voor de GPU dan Extreme je hebt dan eerder crashes.
Kan ik ook eens proberen. :P
Ik ben ook wel benieuwd wat je qua mem OC kan halen want dat lijkt echt een silicion lottery te zijn. En ik heb de zwaar verloren met mijn kaart :'(
Weet je, na Vega heb ik eigenlijk geen zin om VRAM aan te raken. Het was ook niet Vega, nee het is altijd de RAM met mij waar het misgaat. :z
Ik heb helemaal geen issues met wattman resets alleen als ik echt een crash heb.
Persoonlijk zou ik denk ik voor lagere targets gaan en dan lagere core spanning zodat je efficientie omhoog gaat. Richting de 1100mv is de kaart aanzienlijk efficienter.
Vandaag voor het eerst geen reset, het is een wonder. :+

• PenguinEmperor
Als ik in idle in Wattman kijk zie ik mijn geheugen nooit beneden de 875. Hebben meer mensen dit, en is dit problematisch?

Edit: na wat zoeken er achter dat dit een bekende bug is bij het hebben van twee beeldschermen waarvan er eentje op 144hz draait. De refreshrate verzetten verhelpt het, maar daar hebben we natuurlijk geen 144hz monitor voor gekocht. Misschien dat nieuwere drivers het probleem verhelpen, maar dan moeten ze niet die blue screens geven waar de huidige drivers berucht om zijn.

PenguinEmperor wijzigde deze reactie 11-09-2019 18:53 (60%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PenguinEmperor schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:52:
Als ik in idle in Wattman kijk zie ik mijn geheugen nooit beneden de 875. Hebben meer mensen dit, en is dit problematisch?
Ik heb er geen last van. Verder zo lang als je GDDR6 niet bloedheet wordt, dan zou het geen probleem mogen zijn. :)

RX5700 Red Dragon. 40dBA haal je met 1700RPM, maar de bios is geprogrammeerd op 1200RPM. Ook geen temperatuurproblemen. Nog even wachten op de teardown en dan kan er weer een op de lijst van niet waardeloos. :)

https://www.gamersnexus.n...ark-overclocking-thermals

DaniëlWW2 wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:04 (17%)

DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:20:

Weet je, na Vega heb ik eigenlijk geen zin om VRAM aan te raken. Het was ook niet Vega, nee het is altijd de RAM met mij waar het misgaat. :z
Heb ik ook nooit issues mee gehad.
Die Gigabyte's met Hynix waren wel berucht tho....

Je ziet het met GDDR6 snel genoeg als het niet stabiel is. Ik kan die van mij alleen stock draaien 900MHz is al te veel. Dan krijg ik af en toe flashes te zien.
Zit er dus over te denken toch maar een Sapphire Nitro te testen. Kijken of ik dan 950MHz of hoger kan halen. En hoe de performance scaling dan is met hogere clocks.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:04:
[...]

Heb ik ook nooit issues mee gehad.
Die Gigabyte's met Hynix waren wel berucht tho....

Je ziet het met GDDR6 snel genoeg als het niet stabiel is. Ik kan die van mij alleen stock draaien 900MHz is al te veel. Dan krijg ik af en toe flashes te zien.
Ik had ook een blower met Samsung, and it sucked and then it artifacted. Nee dank je. :P
Zit er dus over te denken toch maar een Sapphire Nitro te testen. Kijken of ik dan 950MHz of hoger kan halen. En hoe de performance scaling dan is met hogere clocks.
Yes, join the dark side. We have decent cooling. :Y)

Maar met mijn Gigabyte tune ik gewoon een beetje. Default is eigenlijk al goed genoeg in alle waarden. Die ene procent erbij doet me weinig. Ik heb liever dat ik nooit meer die waardeloze Wattman reset bug meer heb dus als dat weer doorgaat, dan laat ik de kaart gewoon op stock draaien. Dat is wel eens fijn na twee jaar lang, vrijwel dagelijks de Wattman reset error bij elke boot. :')

DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:14:
[...]

Ik had ook een blower met Samsung, and it sucked and then it artifacted. Nee dank je. :P
Op welke snelheden? 900 was meestal geen issue voor een 56. Wilde je hoger kon je beter een 64 bios pakken met de hogere mem voltages. Ik heb er zelf geen gehad die de 1000 niet wilde halen (mits 64 bios en samsung geheugen)
[...]

Yes, join the dark side. We have decent cooling. :Y)
Ik vraag me af of dat in mijn kast wel goed werkt ik moet alle case fans rond om de kaart er uit halen wil het passen. Dus is alles behalve optimaal. + vind de blower veel mooier kan er ook niets aan doen.
Maar ben vooral benieuwd naar performance scaling van het geheugen. Het is dat ik de refferenced cooler niet over kan zetten anders had ik het gedaan :P

Maar met mijn Gigabyte tune ik gewoon een beetje. Default is eigenlijk al goed genoeg in alle waarden. Die ene procent erbij doet me weinig. Ik heb liever dat ik nooit meer die waardeloze Wattman reset bug meer heb dus als dat weer doorgaat, dan laat ik de kaart gewoon op stock draaien. Dat is wel eens fijn na twee jaar lang, vrijwel dagelijks de Wattman reset error bij elke boot. :')
Het zou fijn zijn als er weer een bios editior zou zijn. Dat werkt by far het mooiste. Helaas hebben zowel AMD als nVidia de bios op slot zitten :'(

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:25:
[...]

Op welke snelheden? 900 was meestal geen issue voor een 56. Wilde je hoger kon je beter een 64 bios pakken met de hogere mem voltages. Ik heb er zelf geen gehad die de 1000 niet wilde halen (mits 64 bios en samsung geheugen)
Ik haalde dus net 900 en met de core erbij is het te heet geworden en sporadische artifacts. Ik wil gewoon niet meer. :P
Ik vraag me af of dat in mijn kast wel goed werkt ik moet alle case fans rond om de kaart er uit halen wil het passen. Dus is alles behalve optimaal. + vind de blower veel mooier kan er ook niets aan doen.
Maar ben vooral benieuwd naar performance scaling van het geheugen. Het is dat ik de refferenced cooler niet over kan zetten anders had ik het gedaan :P
Een Sapphire Nitro+ verminken met een blower. :N :P
Maar Micron GDDR6 schijnt beter te zijn voor Navi. Geen idee wat mijn Gigabyte heeft.
Het zou fijn zijn als er weer een bios editior zou zijn. Dat werkt by far het mooiste. Helaas hebben zowel AMD als nVidia de bios op slot zitten :'(
De Morepowertool zou dit omzeilen. Uiteindelijk leest de driver een registerfile uit en die kan je overschrijven. Volgens mij werkt het alleen nog niet echt goed. :)

DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:29:
[...]

Ik haalde dus net 900 en met de core erbij is het te heet geworden en sporadische artifacts. Ik wil gewoon niet meer. :P
met een 64 bios? dan heb je echt een hele slechte kaart gehad.
[...]

Een Sapphire Nitro+ verminken met een blower. :N :P
Maar Micron GDDR6 schijnt beter te zijn voor Navi. Geen idee wat mijn Gigabyte heeft.
Dat zou kunnen. Refferenced heeft Samsung? Kan zijn dat die timings wat liever zijn voor de Memmory controller en daarom kaarten met Micron harder gaan.

Edit: Net even snel gekeken. Refferenced gebruikt Samsung. De XFX Thicc en de Sapphire Pulse hebben Micron.
Edit2: De MSI Evoque, PC Red Devil en Asus Strix gebruiken ook Micron en ze halen bij TPU allemaal 950 MHz.

Dus de vraag is nu hoe hoog je kan als je de sliders in wattman verhoogd met de more power tool.
Ik moet dus duidelijk een kaart met Micron testen.
Ik heb wel een 5700 refferenced gehad die 930MHz deed. Toen was de more power tool er nog niet om meer te kunnen testen.
[...]

De Morepowertool zou dit omzeilen. Uiteindelijk leest de driver een registerfile uit en die kan je overschrijven. Volgens mij werkt het alleen nog niet echt goed. :)
Die settings resetten volgens mij na een crash of bsod ook. Met een bios editor heb je dat niet.

Astennu wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:59 (20%)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:52:
[...]

met een 64 bios? dan heb je echt een hele slechte kaart gehad.
Geen flash. Maar ik had ook 910mv nodig om net 1420MHz te halen. HBM2 werd bij mij ook gewoon heet. Ik verlies altijd de silicon lottery. Ik denk dat ik binnenkort de Vega maar eens uit elkaar haal. Kijken of ik iets zie wat het kan verklaren. Garantie is toch voorbij en in principe blijft die in mijn kast liggen, voor de verzameling. :P
Dat zou kunnen. Refferenced heeft Samsung? Kan zijn dat die timings wat liever zijn voor de Memmory controller en daarom kaarten met Micron harder gaan.
Volgens mij hebben alle referentiemodellen Samsung en de meeste partnermodellen lijken Micron te hebben. De Gigabyte van GamersNexus had ook Micron en eigenlijk ben ik er nog geen eentje tegengekomen die Samsung had.
Die settings resetten volgens mij na een crash of bsod ook. Met een bios editor heb je dat niet.
Maar de bios is vergrendeld. Register edit is afdoende. Verder reset de boel bij mij gewoon bij booten zonder iets bijzonders. :P

DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:58:
[...]

Geen flash. Maar ik had ook 910mv nodig om net 1420MHz te halen. HBM2 werd bij mij ook gewoon heet. Ik verlies altijd de silicon lottery. Ik denk dat ik binnenkort de Vega maar eens uit elkaar haal. Kijken of ik iets zie wat het kan verklaren. Garantie is toch voorbij en in principe blijft die in mijn kast liggen, voor de verzameling. :P
Zonder flash is het niet raar zeker als je hoge HBM temps hebt. 910mv voor 1420 effectief is niet heel best nee. de betere halen 1480 op 900mv.
[...]

Volgens mij hebben alle referentiemodellen Samsung en de meeste partnermodellen lijken Micron te hebben. De Gigabyte van GamersNexus had ook Micron en eigenlijk ben ik er nog geen eentje tegengekomen die Samsung had.
Kopt zie de update van mijn vorige post. Alle non reff hebben tot nu toe micron en halen de max 950 MHz bij TPU.
[...]

Maar de bios is vergrendeld. Register edit is afdoende. Verder reset de boel bij mij gewoon bij booten zonder iets bijzonders. :P
Ja helaas ik gebruik tot nu toe gewoon wattman. En sla mijn profiel op. IPC heb ik geen resets tenzij iets crashed. Maar reg is ook een optie.

Oke dit is grappig. Ik heb net even gekeken naar de 5700 Refferneced op TPU en die heeft dus ook Micron. En ik kon daar dus ook 930 MHz halen zonder issues. Maar niet meer kunnen testen want geen morepower tool op dat moment.
Dus alleen de refferenced XT's hebben Samsung en die lijken het minder goed te doen.

Ik vraag mij ook af of de latere versies van de XT's misschien wel micron hebben gekregen?
En weet bv niet of de 50th anni nu nog nieuw gemaakt wordt of dat dat een beperkte batch was in het begin en ze nu niet meer gemaakt worden. Want ik wil er eigenlijk zo een met Micron hebben.

Edit:
Ik zit me net te bedeken. Wellicht zijn de samsung timings strakker. En is dat de rede dat de Refferenced XT ondanks een 120-200MHz lagere core clock bij HWI toch in de top van de performance charts staat en de meeste non refferenced kaarten verslaat.
Vervolgens kan hij niet zo goed overclocken.

Maar nu is dus de vraag wat gebeurt er als je de non refferenced kaart naar 950 of zelfs 1000+ MHz mem clockt. (mits dat haalbaar is). Dan kan het zo maar zo zijn dat de non refferenced kaarten wel veel sneller zijn en dat die hogere core clocks dan pas benut worden.

Ik ga maar eens op zoek naar een kaartje met Micron mem om dit te testen.

Astennu wijzigde deze reactie 11-09-2019 11:20 (35%)

• Aslanboy1905
  • Niet online
Heeft iemand ook het probleem hier dat zodra je in Wattman bent de zero-rpm fan mode stopt met werken? Kan ook specifiek met mijn Powercolor kaart te maken hebben maar weet wel dat het probleem bij Wattman ligt.

Was gewoon aan het rondkijken in Wattman en merkte opeens dat mijn fans op 28% spinnen (niks aangepast en alles stond op auto). Zero rpm mode werkte opeens niet meer. Toen de Radeon software eenmaal was gecrasht zag ik dat de zero rpm fans weer werkte dus kreeg ik langzamerhand het vermoeden dat het aan de software kan liggen. In safe mode geboot en daar werkte de zero rpm fans ook. Maar eenmaal in Windows weer niet. Heb uiteindelijk alles opnieuw geïnstalleerd en de zero rpm fans werkt ook weer in Windows. Voorlopig zal ik dus niet eens rondkijken in de settings :)

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Aslanboy1905 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:04:
Heeft iemand ook het probleem hier dat zodra je in Wattman bent de zero-rpm fan mode stopt met werken? Kan ook specifiek met mijn Powercolor kaart te maken hebben maar weet wel dat het probleem bij Wattman ligt.

Was gewoon aan het rondkijken in Wattman en merkte opeens dat mijn fans op 28% spinnen (niks aangepast en alles stond op auto). Zero rpm mode werkte opeens niet meer. Toen de Radeon software eenmaal was gecrasht zag ik dat de zero rpm fans weer werkte dus kreeg ik langzamerhand het vermoeden dat het aan de software kan liggen. In safe mode geboot en daar werkte de zero rpm fans ook. Maar eenmaal in Windows weer niet. Heb uiteindelijk alles opnieuw geïnstalleerd en de zero rpm fans werkt ook weer in Windows. Voorlopig zal ik dus niet eens rondkijken in de settings :)
Het ligt zeer zeker aan Wattman. Zelf nergens last van, maar ik denk dat ik eerder de uitzondering dan de regel ben. Sinds 19.8.1 is de ventilatorcontrole van de driver gewoon kapot.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• Sissors
En meer VR benchmarks. Nu de 2060S vs 2070S vs 5700XT: https://babeltechreviews....xt-vs-the-rtx-2070-super/

Weinig spannends om eerlijk te zijn na de 5700 benchmark resultaten. Vega VR problemen zijn opgelost met Navi. Gezien ze het zelf niet hebben gedaan, heb ik even alles genormalizeerd naar 5700XT, en daarna relatieve framerate verschillen uitgerekend. Als je gewoon het gemiddelde pakt hebben spellen met hoge framerate teveel invloed, dus daarom eerst relatief tov de 5700XT alles uitgerekend.

Resultaat is dat de 5700XT bijna perfect tussen de 2060S en 2070S in ligt. Hij is 7.6% sneller dan de 2060S, en de 2070S is 7.7% sneller. Het verschil met 2060S wordt iets minder als Hellblade eruit wordt gehaald, gezien daar iets duidelijk mis is gegaan met de benchmark, hij is trager dan de 2060. Hadden ze zelf ook wel kunnen opmerken...

Onder de streep is het duidelijk dat Navi vergelijkbaar in VR presteert als dat het in reguliere spellen presteert vergeleken met de RTX kaarten.

Sissors wijzigde deze reactie 11-09-2019 13:15 (7%)

Aslanboy1905 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:04:

Zou goed door wattman kunnen komen. Amd refferenced kaarten hebben geen Zero-RPM (hopelijk komt dat nog wel een keer)

Ik denk dat je het beste de morepowertool kan gebruiken om je OC/UV toe te passen dan blijft die Zero-RPM als het goed is wel naar behoren werken.

Even wat anders ik heb een Sapphire 5700 XT Pulse besteld om de memory OC en prestaties te kunnen testen. Ik krijg deze hopelijk zondag binnen. Ik ben benieuwd.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: maart 2007
  • Nu online

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

madman2003 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 23:17:
Hangt ook van de kast en de fans af. Mijn Noctua's begin ik pas bij 1500 RMP te horen. Dit is in een Define R5 kast, die behoorlijk wat geluid dempt.

Battle.net tag

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En de MSI RX5700XT Gaming X.

Kijk eens aan, MSI kan dus wel fatsoenlijke thermal pads gebruiken. Tenminste voor zes van de acht GDDR6 modules. :z

Verder:
-280W piek in gaming.
-Betere thermals dan de Red Devil.
-1dBA luider dan de Red Devil
-Ondanks dat twee VRAM chips alsnog maar voor de helft worden gekoeld lijken de VRAM temperaturen ook in orde.
https://www.techpowerup.c...deon-rx-5700-xt-gaming-x/

Dit is een MSI vlaggenschip hoor. Uitstekend OC model voor wie een flinke premium wil betalen. Ook knap dat ze het lukt met twee ventilatoren. Als MSI nou een beetje van dezelfde moeite had gestoken in met name de Evoke...

DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:00:
En de MSI RX5700XT Gaming X.

Kijk eens aan, MSI kan dus wel fatsoenlijke thermal pads gebruiken. Tenminste voor zes van de acht GDDR6 modules. :z
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Verder:
-280W piek in gaming.
-Betere thermals dan de Red Devil.
-1dBA luider dan de Red Devil
-Ondanks dat twee VRAM chips alsnog maar voor de helft worden gekoeld lijken de VRAM temperaturen ook in orde.
https://www.techpowerup.c...deon-rx-5700-xt-gaming-x/

Dit is een MSI vlaggenschip hoor. Uitstekend OC model voor wie een flinke premium wil betalen. Ook knap dat ze het lukt met twee ventilatoren. Als MSI nou een beetje van dezelfde moeite had gestoken in met name de Evoke...
Ze doen dit bij MSI met een rede het is wel by design. Maar goed mensen zijn het er niet echt mee eens.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Astennu schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:12:
[...]

Ze doen dit bij MSI met een rede het is wel by design. Maar goed mensen zijn het er niet echt mee eens.
Dan moet MSI misschien eens met een reden komen waarom dit een goed idee is. ;)

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:37:
[...]

Dan moet MSI misschien eens met een reden komen waarom dit een goed idee is. ;)
Inderdaad, MSI had mijn inziens de evoke als mede high end versie kunnen plaatsen vanwege het design. Beetje hetzelfde als de thicc 2 ultra, allemaal bijna goed... bijna

__/`\__/`\__

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mistacal schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:57:
[...]

Inderdaad, MSI had mijn inziens de evoke als mede high end versie kunnen plaatsen vanwege het design. Beetje hetzelfde als de thicc 2 ultra, allemaal bijna goed... bijna
Ik denk eigenlijk eerder dat MSI die Evoke helemaal niet had moeten ontwikkelen. Het ontwerp voegt nu helemaal niks toe aan de line-up. Gaming X verbruikt 20W meer en is veruit superieur. Mech is $45 goedkoper dan de Gaming X en als die eenmaal fatsoenlijke VRAM koeling heeft en op 225W blijft, dan is het waarschijnlijk een aardige instapper. Nu heb je met de Evoke een 260W model dat luidruchtig is, slechte VRAM koeling heeft en eigenlijk de Mech kannibaliseert omdat die nauwelijks duurder is. Deze productlijn slaat nergens op tenzij MSI hier een "ASUS" doet en bewust hun mindere modellen inferieur maakt zodat mensen hopelijk de Gaming X kopen. ASUS heeft hier namelijk een handje van.

Maar ondertussen is mijn 1162mv/2110MHz targetclock niet stabiel gebleken. 1162mv/2100MHz draaide een flinke periode Witcher 3 zonder problemen, maar een van zwaarste punten in die game was het alsnog een CTD. Geen harde crash, maar CTD. Dan ben je er dus bijna. Nu maar eens 1164mv/2100MHz proberen. Effectieve boostclock is 1900-1950MHz en dat is gewoon goed.

Ook heb ik toch de ventilatoren in Wattman aan de praat gekregen. Wattman negeert gewoon elke instelling behalve de snelste. Wattman leest uit op basis van een eigen arbitraire 4950RPM als 100% en het percentage dat je hiervan instelt neemt die. Ben nu naar 34% gegaan en dat is ongeveer 1700RPM. Hier nog een beetje mee spelen om te controleren dat de temperatuur niet blijft toenemen en dan is dat ook weer geregeld. Gelukkig kan je met Wattman altijd dingen veranderen terwijl je game draait. :)

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:19:
[...]

Ik denk eigenlijk eerder dat MSI die Evoke helemaal niet had moeten ontwikkelen. Het ontwerp voegt nu helemaal niks toe aan de line-up. Gaming X verbruikt 20W meer en is veruit superieur. Mech is $45 goedkoper dan de Gaming X en als die eenmaal fatsoenlijke VRAM koeling heeft en op 225W blijft, dan is het waarschijnlijk een aardige instapper. Nu heb je met de Evoke een 260W model dat luidruchtig is, slechte VRAM koeling heeft en eigenlijk de Mech kannibaliseert omdat die nauwelijks duurder is. Deze productlijn slaat nergens op tenzij MSI hier een "ASUS" doet en bewust hun mindere modellen inferieur maakt zodat mensen hopelijk de Gaming X kopen. ASUS heeft hier namelijk een handje van.
Daar ben ik het niet mee eens. De evoke is nu juist dat gedurfde design. Even buiten de 13 in een dozijn ontwerpen. Dit even compleet buiten de specs en prestaties om want die hadden op het niveau van de gaming X moeten liggen. Prestaties bekeken gelden dezelfde punten die je aanhaalt voor de mech ook voor de evoke.

De thicc 2 is wat dat betreft in hetzelfde schuitje te plaatsen, het design wordt bestempeld als een van de mooiste maar ach wat jammer van de prestaties.

Zoals ik al zei, allemaal bijna. Enige kaarten die er nu echt bovenuit steken zijn de gigabyte en de red devil

__/`\__/`\__

• SmellyOrc
Eindelijk een beetje tijd gekregen om de temps e.d. te testen van mijn Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC:

Dit is na 3-4 minuten in het startmenu van Greedfall. Kaart is luid, geen wonder ook omdat deze de 2500 RPM aantikt. Na het sluiten van het spel duurt het ook enige tijd voordat de fanspeed weer teruggaat naar niet hoorbaar, ook al liggen de idle temps ondertussen op ~38 graden.

Voorlopig nog niet onder de indruk van de kaart...

• Mistacal
SmellyOrc schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:52:
Eindelijk een beetje tijd gekregen om de temps e.d. te testen van mijn Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC:

[Afbeelding]

Dit is na 3-4 minuten in het startmenu van Greedfall. Kaart is luid, geen wonder ook omdat deze de 2500 RPM aantikt. Na het sluiten van het spel duurt het ook enige tijd voordat de fanspeed weer teruggaat naar niet hoorbaar, ook al liggen de idle temps ondertussen op ~38 graden.

Ik volg dit alles op de voet om zo over 1,5 week als ik terug ben van vakantie een bestelling te plaatsen.

Heb je ook al gerommeld met undervolten en custom fan profiel of is dit zo uit de doos performance?

__/`\__/`\__

Mistacal schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:58:
[...]

Ik volg dit alles op de voet om zo over 1,5 week als ik terug ben van vakantie een bestelling te plaatsen.

Heb je ook al gerommeld met undervolten en custom fan profiel of is dit zo uit de doos performance?
Gezien de reviews zou je verwachten dat dat bij die Red Devil en Gigabyte niet hoeft. RPM is wel erg hoog. maar Junction temp tikt daar ook 100c aan nu is dat niet ongewoon maar die 2500 rpm is nodig om hem daar te houden.

Astennu wijzigde deze reactie 11-09-2019 23:04 (6%)

• SmellyOrc
Mistacal schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:58:
[...]

Blijkbaar komt de luidruchtigheid van de custom fan profile die nog actief was in msi afterburner. Zonder dat profiel is-ie wel stil, maar GPu temp hot spot heeft al de 112C aangetikt. Ben ik nog niet echt tevreden over.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mistacal schreef op woensdag 11 september 2019 @ 20:29:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. De evoke is nu juist dat gedurfde design. Even buiten de 13 in een dozijn ontwerpen. Dit even compleet buiten de specs en prestaties om want die hadden op het niveau van de gaming X moeten liggen. Prestaties bekeken gelden dezelfde punten die je aanhaalt voor de mech ook voor de evoke.

De thicc 2 is wat dat betreft in hetzelfde schuitje te plaatsen, het design wordt bestempeld als een van de mooiste maar ach wat jammer van de prestaties.

Zoals ik al zei, allemaal bijna. Enige kaarten die er nu echt bovenuit steken zijn de gigabyte en de red devil
De Evoke vind ik echt slecht. Het is niet alleen VRAM, maar ook wat MSI nu eigenlijk heeft gedaan. Ze hebben een model ontwikkeld met een koeloplossing die waarschijnlijk adequaat zou zijn voor 230W en er gaat 250W doorheen. Het resulteert in een videokaart die onnodig luidruchtig is en MSI maakt het erger met een slechte bios implementatie die het extra luidruchtig maakte. Het is zeker wat anders, maar dat maakt het nog niet goed. ;)

Vervolgens is de Gigabyte is denk ik niet beter dan de Pulse, misschien 1 of 2% beter, maar ik denk dat de kwaliteit van je chip een groter verschil maakt. Je zal voor de Gigabyte alleen zelf een fancurve moeten aanpassen want de standaard is te luid. Dat kost vervolgens wel wat boostclocks of je moet een headset opzetten. Gelukkig heb ik dat aan de praat gekregen waardoor ik twee profielen kan draaien en per game kan bepalen welke in wil. Verder ga ik denk ik het undervolten maar even wegleggen voordat ik gillend gek ga worden. Het is gewoon nog irritanter dan Vega al was en de prestatiewinsten zijn nihil. Ik heb meer crashes met iets meer voltage, ik heb crashes nadat ik de ventilator langzamer laat draaien waardoor de chip heter word en ik denk dat mijn chip eigenlijk nauwelijks wil undervolten. Leuk dat die boostclocks verhoogd, maar als ik de ene keer uren kan spelen en de volgende keer alleen maar crashes krijg, dan ben ik het zat. De effectieve winst is iets van 25MHz, misschien iets meer en dat kan me gestolen worden als het zo willekeurig stabiel moet.

• Mistacal
DaniëlWW2 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 01:31:
[...]

De Evoke vind ik echt slecht. Het is niet alleen VRAM, maar ook wat MSI nu eigenlijk heeft gedaan. Ze hebben een model ontwikkeld met een koeloplossing die waarschijnlijk adequaat zou zijn voor 230W en er gaat 250W doorheen. Het resulteert in een videokaart die onnodig luidruchtig is en MSI maakt het erger met een slechte bios implementatie die het extra luidruchtig maakte. Het is zeker wat anders, maar dat maakt het nog niet goed. ;)
Prestatie gezien kan ik het niet meer met je eens zijn. Maar als je de MSI kaarten zo naast elkaar legt dan gebeurd er denk ik wel een "ASUSJE" of het moet pakweg een domme fout zijn van MSI.

Er blijft zo weinig over qua kaarten om een echt goede keuze te maken.

__/`\__/`\__

• stevens20
Ik heb mijn xfx binnen en was best even bang nadat ik via dit topic wat gelezen had over slechte koeling enzovoorts..

Voor plug en play is dit een prima kaart. Ik heb er nog geen uuuuren met zitten gamen maar dat wat ik speelde was prima. De ventilatoren blijven lang uit en gaan daarna rustig hun gang. Ja, je hoort ze als je gamed zonder geluid. Ik speel alleen shooters en heb daarom geen last van wat verplaatsende lucht.

• Derr_Hans
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Zo ver ik zie zal het niet zo veel luider zijn, de XFX RAW 2 in games 1 a 2 DB luider dan een Pulse.
Dus ik denk dat het nog wel mee valt.

WoW : Doutz Priest @ Defias Brotherhood

• picobob
SmellyOrc schreef op woensdag 11 september 2019 @ 22:52:

[Afbeelding]

Heb ook de gigabyte. Mijn case had geen fans en had na 30 minuten 100 core en 115 junction @2000 rpm gpu. Nadat ik alle kabels netjes had weg gestopt en met een 120 mm fan direct erop en op 2000 rpm... 98 core en 115 junction. Wel in uniengine van 5010 naar 5040 gegaan. Als ik hem vervolgens draai op 1950 mHZ / 1000 mV kom ik op 85 core 100 junction en nog steeds een 5010 score. Vandaag nog even kijken of ik provisorisch een outtake fan kan regelen. Was wel teleurgesteld dat de 30 euro fan 0.0 temp verschil maakte. -O-

• peerke1987
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 19:14
Ha Mannen, Poeh wat een topic :D

Korte vraag, RX 5700 non XT, doen of niet? Budget is erg belangrijk.
Ik twijfel tussen de Nvidia 2060 en de 5700 ivm geluid, maar heb het vermoeden dat het allemaal wel mee valt en met een beetje uv het nog beter is?

Hoor het graag
peerke1987 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:05:

Ik twijfel tussen de Nvidia 2060 en de 5700 ivm geluid, maar heb het vermoeden dat het allemaal wel mee valt en met een beetje uv het nog beter is?

Hoor het graag
Zie ook de firstpost. Als je tweaken niet erg vind is de 5700 refferenced super. Je kan max OC halen met een lager voltage en hij is dan nog net wat stiller. Of stock speeds maar aanzienlijk stiller. Qua prijs prestatie verhouding als je OC/UV ook mee neemt is de 5700 beter dan de XT.

• peerke1987
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 19:14
Top! Bedankt voor je reactie.

Tweaken vind ik niet erg, als het eind resultaat maar stabiel is. In dit geval ga ik dan eerder voor een UV voor een wat stiller resultaat, maar dan weet ik in ieder geval ook wat de potentie is mocht ik het écht nodig hebben.

Ik ga dan denk ik voor de sapphire variant :).

• Sissors
picobob schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:31:
[...]

Heb ook de gigabyte. Mijn case had geen fans en had na 30 minuten 100 core en 115 junction @2000 rpm gpu. Nadat ik alle kabels netjes had weg gestopt en met een 120 mm fan direct erop en op 2000 rpm... 98 core en 115 junction. Wel in uniengine van 5010 naar 5040 gegaan. Als ik hem vervolgens draai op 1950 mHZ / 1000 mV kom ik op 85 core 100 junction en nog steeds een 5010 score. Vandaag nog even kijken of ik provisorisch een outtake fan kan regelen. Was wel teleurgesteld dat de 30 euro fan 0.0 temp verschil maakte. -O-
Ik zou dan ook geen fan van €30 kopen. Zelf gebruik Arctic F14s, voor jou dan dus Arctic F12. Komen prima uit tests en kosten eens een €10.

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

peerke1987 schreef op donderdag 12 september 2019 @ 10:05:

Hoor het graag
Goede RX5700. De videokaart is voor een paar tientjes simpelweg een stuk sneller tot het punt dat ze vergelijkbaar zijn met de oude RTX2070 of de RTX2060S. Als je een Pulse, Gaming OC of Red Dragon haalt, dan zijn ze gewoon geruisloos. :)
picobob schreef op donderdag 12 september 2019 @ 09:31:
[...]

Dit klopt echt niet. Ik kom niet eens in de buurt van 90 graden als mijn ventilatoren rond de 2000RPM draaien. Ik blijf steken rond de 79-80C in the Witcher 3 en die game is een verkapt powervirus die nog steeds door de meeste serieuze reviewers word gebruikt als de game om verbruik te testen. Junction van 115C is helemaal extreem. Ik begin te twijfelen of je kaart niet gaar is. Maakt het koelblok wel contact?

• PenguinEmperor
Vreemd. Vanmorgen nog crashes gehad in Warhammer 2: Total War met 1930mhz@1051mV. Terwijl dit juist, als ik zie wat anderen bereiken met lagere voltages, misschien eerder een te hoog voltage lijkt. Zou ook een te hoog voltage kunnen leiden tot crashes? Hoorde de fans ook nog best net voor de crash. Als ik thuis kom in ieder geval nog maar eens een lager voltage proberen.

Ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat ik echt geen idee heb waar ik mee bezig ben.
Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True