Ugh, tijd voor een designer bij ASRock.
Wie bedenkt zoiets lelijks...
Zal vast in de lijn van de andere 3slot-3fan oplossingen koelen.
Ja inderdaadunfor schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 14:59:
Ugh, tijd voor een designer bij ASRock.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik vond die middelste en de achterste persoonlijk mooier:DaniëlWW2 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 15:37:
Ik kijk gewoon dwars door het ontwerp heen en zag een flink koelblok, bios switch en drie ventilatoren.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 01-09-2019 11:33 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Astennu schreef op zondag 1 september 2019 @ 11:32:
[...]
Ik vond die middelste en de achterste persoonlijk mooier:
[Afbeelding]
Ik kijk gewoon dwars door het ontwerp heen en zag een flink koelblok, bios switch en drie ventilatoren.
[ Voor 8% gewijzigd door DaniëlWW2 op 01-09-2019 11:38 ]
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
[ Voor 16% gewijzigd door DaniëlWW2 op 02-09-2019 23:16 ]
Prachtige productafbeeldingen ookDaniëlWW2 schreef op maandag 2 september 2019 @ 22:37:
En een dag later het bewijs dat er een RX5700 Nitro+ gaat komen. Je kan alvast de RGB ventilatoren aanschouwen, drie ventilatoren waardoor we dus weten dat het een drie ventilatoren ontwerp gaat worden. Nu nog de videokaart.![]()
https://www.sapphiretech....es/nitro-gear-accessories
Dat lijkt me nogal een significant iets. Dat hij het verder prima doet is mooi, maar ik hoef geen kaart waar ik nog geen eens veilig mee naar Youtube kan kijken. Is dit ook ervaring van andere?Derr_Hans schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:43:
Ja Blue Screen, niet tijdens gamen tho..
Maar YouTube of alles wat maar een filmpje is op het internet heb je kans op een blue screen.
Tijdens Gamen alleen maar las je alt tab naar YouTube.
Mijn Sapphire Pulse RX 5700 XT doet verder Prima
[ Voor 15% gewijzigd door Derr_Hans op 03-09-2019 09:57 ]
WoW: Doutz @ Defias brotherhood
Heb nu de Asus RX 5700 reference nu een weekje in bezit, voorlopig geen spijt van!h1ttent1t schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 10:43:
Bedankt voor de reacties! Zal mijn ervaringen hier volgende week ook delen.
Sinds de 18.1 en 18.2 driver is het kijken van browser hardware accelerated video content kapot. Althans BSODs hier. Meld dit ook bij AMD via dat formulier, dan fixen ze het hopelijk sneller.Sissors schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:02:
Even naar juiste topic halen:
[...]
Dat lijkt me nogal een significant iets. Dat hij het verder prima doet is mooi, maar ik hoef geen kaart waar ik nog geen eens veilig mee naar Youtube kan kijken. Is dit ook ervaring van andere?
Uiteraard wat gegoogled, en het lijkt gebaseerd op hoeveelheid resultaten en datum ervan wel heel veel erger bij de 5700XT dan bij de 2070S bijvoorbeeld. Probleem is natuurlijk dat Google resultaten weinig zeggen, vooral omdat die van de 2070S vervuild worden door resultaten van reguliere 2070 en andere 20XX kaarten.
Maar voor mij is prio 1 bij een GPU dat het stabiel draait, prijs / performance komt daarna pas.
[ Voor 47% gewijzigd door Beaudog op 03-09-2019 10:58 ]
Erg nette waardes. Zeker voor zo'n lage fan speed. Welke clock targets heb je nu? En wat haal je in practijk ongever?Beaudog schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 07:45:
Ik heb nu een tijdje de morpheus draaien op de 5700xt ben er wel blij mee de kaart is nu wel 4 slots dik maar als je de ruimte heb zou ik zeker voor deze gaan .
De heatsinks heb ik er op geplakt en ik gebruik 2 12 cm fans van alphacool .
Ik game op een 55 inch led tv .
De kaart heb ik op 1042 mv undervolt
Gebruik uitgebreide sync .
Fps op 65 vastgezet fans draaien op rond de 700 rpm onhoorbaar .
Gpu max 70 c
Hotspot max 75 c
Vrm max 65c
Geheugen max 82c
Nog niet echt. Heb wel BDOS's gehad maar heb meer aan mij pc veranderd de laatste tijd en hij gaf niet de ati file aan bij de bsod dus kan gewoon iets anders geweest zijn. Ik heb daar gister wat aanpassingen voor gedaan dus nu even afwachten. Maar heb in het begin helemaal geen issues met de 5700 XT gehad qua bsods ik heb em al sinds dag 1.Sissors schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:02:
Even naar juiste topic halen:
[...]
Dat lijkt me nogal een significant iets. Dat hij het verder prima doet is mooi, maar ik hoef geen kaart waar ik nog geen eens veilig mee naar Youtube kan kijken. Is dit ook ervaring van andere?
Uiteraard wat gegoogled, en het lijkt gebaseerd op hoeveelheid resultaten en datum ervan wel heel veel erger bij de 5700XT dan bij de 2070S bijvoorbeeld. Probleem is natuurlijk dat Google resultaten weinig zeggen, vooral omdat die van de 2070S vervuild worden door resultaten van reguliere 2070 en andere 20XX kaarten.
Maar voor mij is prio 1 bij een GPU dat het stabiel draait, prijs / performance komt daarna pas.
Dat is idd ook mijn ervaring. Ik gebruikte alleen wattman. Ik kon voor de MAX clock targets 1850-930 zelfs nog iets lager en dat was helemaal stabiel en niet echt luid. Nee niet zo stil als een Pulse mja ook veel goedkoper.h1ttent1t schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:31:
[...]
Heb nu de Asus RX 5700 reference nu een weekje in bezit, voorlopig geen spijt van!
Met de Morepowertool een undervolt gedaan (1050mV) en tijdens het gamen (bvb Apex) wordt de kaart nu niet warmer van 70°. Ik ervaar het geluid van de blower ook niet als irritant.
Voor de Belgen: deze kaart staat nu in de aanbieding bij topachat.com voor 310€, incl. verzending wordt dat dan iets minder dan 320€. Koopje!
Ah dan is het mogelijk toch dat geweest. Merk het idd wel sinds die nieuwere drivers. Maar het gebeurt ook niet altijd soms werkt het een hele tijd prima.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:51:
[...]
Sinds de 18.1 en 18.2 driver is het kijken van browser hardware accelerated video content kapot. Althans BSODs hier. Meld dit ook bij AMD via dat formulier, dan fixen ze het hopelijk sneller.
Het is kiezen of delen, het fixed bij mij de problemen die Windows 1903 heeft geintroduceerd met een gare groene, paarse of contrasloze overlay.
Dus hardware acceleration (tijdelijk) uitzetten bij die programma's.
@Beaudog Mooie temps, wat voor programma gebruik je voor load testing?
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 03-09-2019 11:26 ]
[ Voor 21% gewijzigd door fvdg86 op 03-09-2019 19:18 ]
NIBE F1255 - HA - Niko home control II
Ik maak zelf gebruik van Argus Monitor. Mijn onderste 2 intake fans zijn daarmee qua RPM gekoppeld aan de GPU temp van mijn Vega 64. De bovenste intake is gekoppeld aan CPU temp.Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:11:
Weet iemand een vervanger voor SpeedFan? Mijn gpu fan controller kan niet overweg met mijn noctua's xD. Fans staan stil (draaien alleen tijdens boot). Nu zitten de fans weer op mijn moederbord wat suboptimaal is. Ik heb de fans aan mijn cpu temperatuur gekoppelt, alleen wordt deze nooit warm >.> (63 graden prime95 en in games rond de 50, idle 29).
Nog geen support voor Navi, maar als dat er wel is dan overweeg ik het misschien aan te schaffen.Wekko306 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:51:
[...]
Ik maak zelf gebruik van Argus Monitor. Mijn onderste 2 intake fans zijn daarmee qua RPM gekoppeld aan de GPU temp van mijn Vega 64. De bovenste intake is gekoppeld aan CPU temp.
Please do not inquire about support for AMD GPU RX 5700 / Radeon VII series, we are working on this and hope to have a solution in September, but can't give an exact date.
Dit werkt inderdaad goed. Ik heb Argus Monitor (noodgedwongen) moeten gebruiken op een moment dat ik per ongeluk een moederbord zonder temp header gekocht had, nadat oude mobo overleden was.Wekko306 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:51:
[...]Ik maak zelf gebruik van Argus Monitor. Mijn onderste 2 intake fans zijn daarmee qua RPM gekoppeld aan de GPU temp van mijn Vega 64. De bovenste intake is gekoppeld aan CPU temp.
In oude games is de 1080 Ti sneller in moderne games is de 5700 XT sneller.Lord_Dain schreef op woensdag 4 september 2019 @ 08:49:
Goeiedag, ik meng me ook weer eens in het gesprek.
[...]
Dit werkt inderdaad goed. Ik heb Argus Monitor (noodgedwongen) moeten gebruiken op een moment dat ik per ongeluk een moederbord zonder temp header gekocht had, nadat oude mobo overleden was.
Ik houd al een tijdje dit topic in de gaten maar ben nog best tevreden met m'n Vega 56 op 64 BIOS. Toch jeukt het af en toe hè...? Hoever zit de 5700XT van de 1080Ti af? Ik weet nog dat ik indertijd omver werd geblazen van de performance van een 1080Ti in mijn gaming rig, echter was het op dat moment overkill en ik kon de kaart vanwege mining gekte ook weer makkelijk verkopen..
[ Voor 20% gewijzigd door Astennu op 04-09-2019 08:57 ]
De RX5800 of RX5900 zullen gezien de prijs van de RX5700 XT wel hoger uit gaan komen. Want die blijft onder de 500 maar de volgende stap is dan toch 550/600 euro.Lord_Dain schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:04:
@Astennu dan lijkt het erop dat 't op dit moment inderdaad niet de moeite loont om mijn trusty RX Vega 56 te vervangen. Denk dat ik wacht op de volgende generatie of de een verbetering van de huidige Navi (als die uberhaupt komt én onder de 500€ blijft). Er komen wat leuke nieuwe 1440p IPS monitoren aan, denk dat daar dan mijn volgende upgrade naartoe gaat.
De reference 5700XT is toch goed rond de 400€ te krijgen? Ik ga sowieso voor een reference model omdat ik er zelf een koelblok op wil zetten zodat de boel in mijn loop past.Astennu schreef op woensdag 4 september 2019 @ 09:57:
[...]
De RX5800 of RX5900 zullen gezien de prijs van de RX5700 XT wel hoger uit gaan komen. Want die blijft onder de 500 maar de volgende stap is dan toch 550/600 euro.
Ja je hebt gelijk ik was in de war met de 50th die heeft een MSRP van 450. De normale XT is 400. Dus dus dan is een RX5800 van 500-550 nog wel mogelijk.Lord_Dain schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:00:
[...]
De reference 5700XT is toch goed rond de 400€ te krijgen? Ik ga sowieso voor een reference model omdat ik er zelf een koelblok op wil zetten zodat de boel in mijn loop past.
Nou, kom maar op dan, laat de oude tijden maar herlevenAstennu schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:03:
[...]
Ja je hebt gelijk ik was in de war met de 50th die heeft een MSRP van 450. De normale XT is 400. Dus dus dan is een RX5800 van 500-550 nog wel mogelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 04-09-2019 14:14 ]
Haha was toen een mooi kaartje maar de 9700 Pro heeft op mij altijd nog het meeste indruk gemaakt:Lord_Dain schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:12:
[...]
Nou, kom maar op dan, laat de oude tijden maar herleven
[Afbeelding]
Mijn eerste high end videokaart.Lord_Dain schreef op woensdag 4 september 2019 @ 14:12:
[...]
Nou, kom maar op dan, laat de oude tijden maar herleven
[Afbeelding]
Ik snap niet wat MSI aan het doen is laatste tijd op het gebied van AMD, ook hun X570 moederborden zijn zwaar ondermaats en dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan bios updates..DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:18:
[...]
En de MSI mech kan ook afgeschreven worden.![]()
![]()
[Afbeelding]
https://www.reddit.com/r/...ainvideo_coming_tomorrow/
[ Voor 13% gewijzigd door unfor op 04-09-2019 18:44 ]
Nou ja mocht de 5700 xt echt beter zijn dan die ik mijn 2070 super gewoon weg. En anders moet ik het er mee doen tot een volgende generatie. Vrees eigenlijk dat mijn 2070 super het ook niet echt gaat trekken.Sissors schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:16:
@Phusebox (ja weet dat het niet meer maakt voor je, maar tag je toch even gezien je interesse had)
Het heeft een aantal weken gekost, maar eindelijk is de VR review er. Beetje aparte vergelijkingen, een RX5700 vs een 2060 vanilla, maar goed, we moeten het ermee doen. https://babeltechreviews....-rtx-2060-vs-the-rx-5700/
Ter vergelijking, een RX5700 is ruwweg 10% sneller dan een 2060 in de reguliere benchmarks van Tweakers. Het maakt het er voor mij niet makkelijker op. In principe is gemiddeld genomen de RX5700 sneller, dus ze hebben iig de inefficientie van Vega voor VR grotendeels opgelost. Echter hoewel het gemiddelde significant beter is voor de RX5700, is onder de streep 50% van de spellen sneller op de 2060, ondanks dat die op papier 10% trager moet zijn.
Blijkbaar komt de RX5700XT er nog aan. Tbh ik begrijp niet waarom ze die niet direct hebben gedaan, maar ik verwacht niks spannends tov de RX5700. Het is iig een hele stap voorwaarts tov de Vegas.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Dit is gewoon cyclisch. Af en toe zie je de grote drie eens wat goeds produceren en dan doen ze weer een paar jaar hun best totaal niet en verkopen ze wel door de naam of dat ene moederbord/videokaart/whatever dat best goed was. Dat is ook waarom ik een sterke voorkeur voor een fabrikant zoals Sapphire heb. Die hebben zich meer dan eens bewezen, maar zetten zich altijd in om een goed product te leveren. Lukt niet altijd, maar meestal wel.unfor schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:41:
[...]
Ik snap niet wat MSI aan het doen is laatste tijd op het gebied van AMD, ook hun X570 moederborden zijn zwaar ondermaats en dan heb ik het nog niet eens over het gebrek aan bios updates..
Lijkt er op dat ze verwacht hadden dat deze serie niet zo'n succes zou worden dus niet teveel investeren..
(Zie: https://www.reddit.com/r/..._budget_x570_vrm_thermal/ )
Zeker waar. Alleen voorlopig heb ik ondanks de thermal pads geen klagen over de msi evoke. Super silent hoeft per se en de performance is wel top van de kaart. Het is niet dat ik nu msi gebonden ben of merk gebonden. Enkel als ik af ga op benchmarks en reviews dan heb ik toch gekozen voor deze msi en ook qua prijs. 3 jaar garantie en dan zal er vast weer wat nieuws op de markt voor mij zijn.DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 19:39:
[...]
Dit is gewoon cyclisch. Af en toe zie je de grote drie eens wat goeds produceren en dan doen ze weer een paar jaar hun best totaal niet en verkopen ze wel door de naam of dat ene moederbord/videokaart/whatever dat best goed was. Dat is ook waarom ik een sterke voorkeur voor een fabrikant zoals Sapphire heb. Die hebben zich meer dan eens bewezen, maar zetten zich altijd in om een goed product te leveren. Lukt niet altijd, maar meestal wel.
NIBE F1255 - HA - Niko home control II
Als MSI een paar cent meer had willen betalen voor fatsoenlijk thermal pads en er niet zo nodig 260W door die Evoke moest jagen en de ventilatorcurve beter had gemaakt, dan zou ik die misschien wel gekocht hebben. Nu is het voor mij tenminste bewust een product kopen waarvan ik weet dat de fabrikant de kantjes er vanaf loopt.fvdg86 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:05:
[...]
Zeker waar. Alleen voorlopig heb ik ondanks de thermal pads geen klagen over de msi evoke. Super silent hoeft per se en de performance is wel top van de kaart. Het is niet dat ik nu msi gebonden ben of merk gebonden. Enkel als ik af ga op benchmarks en reviews dan heb ik toch gekozen voor deze msi en ook qua prijs. 3 jaar garantie en dan zal er vast weer wat nieuws op de markt voor mij zijn.
Die grafiek van Fallout 4, wat blijft die engine die ze gebruiken toch een bagger engine.Sissors schreef op woensdag 4 september 2019 @ 18:16:
@Phusebox (ja weet dat het niet meer maakt voor je, maar tag je toch even gezien je interesse had)
Het heeft een aantal weken gekost, maar eindelijk is de VR review er. Beetje aparte vergelijkingen, een RX5700 vs een 2060 vanilla, maar goed, we moeten het ermee doen. https://babeltechreviews....-rtx-2060-vs-the-rx-5700/
Ter vergelijking, een RX5700 is ruwweg 10% sneller dan een 2060 in de reguliere benchmarks van Tweakers. Het maakt het er voor mij niet makkelijker op. In principe is gemiddeld genomen de RX5700 sneller, dus ze hebben iig de inefficientie van Vega voor VR grotendeels opgelost. Echter hoewel het gemiddelde significant beter is voor de RX5700, is onder de streep 50% van de spellen sneller op de 2060, ondanks dat die op papier 10% trager moet zijn.
Blijkbaar komt de RX5700XT er nog aan. Tbh ik begrijp niet waarom ze die niet direct hebben gedaan, maar ik verwacht niks spannends tov de RX5700. Het is iig een hele stap voorwaarts tov de Vegas.
Onderhand zou je uit principe niks meer van Bethesda moeten kopen.Sp3ci3s8472 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 23:10:
[...]
Die grafiek van Fallout 4, wat blijft die engine die ze gebruiken toch een bagger engine.
[ Voor 54% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-09-2019 10:16 ]
Even een Quote vanuit de leveringen topic wat wel handig is hier te vermelden.Nickvdd schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 10:48:
Yep, de crashes hebben voornamelijk met 3 dingen te maken, Radeon Chill, Enhanced Sync en hardware acceleration (discord, steam, browsers etc.) Hierna over het algemeen geen BSOD’s of CTD’s meer.
En dat is een bug die volgens mij echt al jaren in AMD drivers opduikt.Derr_Hans schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:04:
[...]
Even een Quote vanuit de leveringen topic wat wel handig is hier te vermelden.
Had zelf al Enhanced Sync uitgezet, maar Hardware Acceleration uit in Firefox heeft mijn BSoD bij YouTube opgelost en nu al 2 dagen BSoD vrij.
[ Voor 2% gewijzigd door picobob op 05-09-2019 11:30 . Reden: typo ]
[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 05-09-2019 11:44 ]
Waarom wordt die fan curve niet gewoon bepaald door de driver (AMD) in plaats van door de bios (fabrikant)?DaniëlWW2 schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:15:
Als MSI een paar cent meer had willen betalen voor fatsoenlijk thermal pads en er niet zo nodig 260W door die Evoke moest jagen en de ventilatorcurve beter had gemaakt, dan zou ik die misschien wel gekocht hebben. Nu is het voor mij tenminste bewust een product kopen waarvan ik weet dat de fabrikant de kantjes er vanaf loopt.![]()
Er is denk ik ook een heel goede reden waarom je de Evoke nu al even voor MSRP kan kopen.
Nooit eerder gehad. Op R9 290 en Vega64, maar ik update dan ook niet elke maand; eerder elk half jaar.DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:17:
[...]
En dat is een bug die volgens mij echt al jaren in AMD drivers opduikt.
Omdat verschillende ventilatoren, verschillend geluid produceren en sommige fabrikanten kiezen voor betere ventilatoren en anderen voor betere koelblokken. Een setting voor alle modellen betekent waardeloos voor alle modellen. Nee, MSI moet gewoon een fatsoenlijke curve in hun bios stoppen. Dat en geen 260W door een videokaart jagen als de koeloplossing het niet aankan.Olaf van der Spek schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:05:
[...]
Waarom wordt die fan curve niet gewoon bepaald door de driver (AMD) in plaats van door de bios (fabrikant)?
Dan kan de gebruiker zelf de tradeoff tussen performance en noise maken.
Ik wel met zowel mijn HD7950 als met de RX Vega 56. Driver en Firefox willen bij mij gewoon niet. Misschien werkt het nu, maar ik probeer het niet eens meer.Sp3ci3s8472 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:37:
[...]
Nooit eerder gehad. Op R9 290 en Vega64, maar ik update dan ook niet elke maand; eerder elk half jaar.
Alleen de tijd dat hardware acceleratie net nieuw was in browser dan ging het nog wel eens plat, maar dat lag eerder aan de browser dan aan de drivers.
[ Voor 17% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-09-2019 23:13 ]
[ Voor 76% gewijzigd door koetsier88 op 06-09-2019 08:39 ]
2x HDMI waarschijnlijk voor VR plus HDMI scherm, aangezien veel VR headsets enkel op HDMI werken en AMD verzaakt heeft een USB-C poort erop te zetten om future proof te zijn voor VR.DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:29:
[...]
-€480 op Amazon.fr, was wel te verwachten. Zal hier wel richting de €500 gaan.
-2x display en 2x HDMI. Dat zie je ook niet vaak. Waarom je precies een tweede HDMI port nodig hebt is mij alleen niet helemaal duidelijk.
-16 september is de launch en dat is gewoon waardeloos. Het is alleen wel een Sapphire Nitro+.![]()
https://videocardz.com/ne...5700-xt-nitro-oc-pictured
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Oculus Rift + TV aan mijn PC, ik moet juist een DP naar HDMI converter kopenDaniëlWW2 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:29:
[...]
Omdat verschillende ventilatoren, verschillend geluid produceren en sommige fabrikanten kiezen voor betere ventilatoren en anderen voor betere koelblokken. Een setting voor alle modellen betekent waardeloos voor alle modellen. Nee, MSI moet gewoon een fatsoenlijke curve in hun bios stoppen. Dat en geen 260W door een videokaart jagen als de koeloplossing het niet aankan.
[...]
Ik wel met zowel mijn HD7950 als met de RX Vega 56. Driver en Firefox willen bij mij gewoon niet. Misschien werkt het nu, maar ik probeer het niet eens meer.
edit: Daar is die hoor.![]()
[Afbeelding]
-2x display en 2x HDMI. Dat zie je ook niet vaak. Waarom je precies een tweede HDMI port nodig hebt is mij alleen niet helemaal duidelijk.
-16 september is de launch en dat is gewoon waardeloos. Het is alleen wel een Sapphire Nitro+.![]()
Steam | Ryzen 7 3700X Sapphire Pulse RX7900 GRE 16GB Asus Prime X470 Pro
__/`\__/`\__
[ Voor 5% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-09-2019 10:12 ]
Dit wordt denk ik wel de snelste / best koelende/overclockbare 5700 XT.DaniëlWW2 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:29:
[...]
Omdat verschillende ventilatoren, verschillend geluid produceren en sommige fabrikanten kiezen voor betere ventilatoren en anderen voor betere koelblokken. Een setting voor alle modellen betekent waardeloos voor alle modellen. Nee, MSI moet gewoon een fatsoenlijke curve in hun bios stoppen. Dat en geen 260W door een videokaart jagen als de koeloplossing het niet aankan.
[...]
Ik wel met zowel mijn HD7950 als met de RX Vega 56. Driver en Firefox willen bij mij gewoon niet. Misschien werkt het nu, maar ik probeer het niet eens meer.
edit: Daar is die hoor.![]()
[Afbeelding]
__/`\__/`\__
Tenzij Sapphire toch met een Toxic komt. Doen ze dat dan verwacht ik niks minder dan 1900MHz baseclock en ruim 2000MHz gameclock, want Toxic.Astennu schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:42:
[...]
Dit wordt denk ik wel de snelste / best koelende/overclockbare 5700 XT.
Al moet ik zeggen dat andere merken ook best goed uitgepakt hebben. Die Red Evil is ook super nice.
[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-09-2019 10:47 ]
Ja True die overtreffende trap is er natuurlijk ook nogDaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:46:
[...]
Tenzij Sapphire toch met een Toxic komt. Doen ze dat dan verwacht ik niks minder dan 1900MHz baseclock en ruim 2000MHz gameclock, want Toxic.
Mwah vergelijkbaar? Volgens mij is hij gewoon de betere keuze als je de ruimte hebt en de Pulse niet (significant) goedkoper is.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:12:
@Sissors VR kan mij dus helemaal niks schelen.
Maar dan is een tweede HDMI wel logisch.
En GamerNexus heeft ook de Gigabyte gehad. Betere GDDR6 en core temperaturen dan de Pulse. Kijk, nu wordt die echt interessant. Nota bene had Steve eens weinig te klagen.![]()
https://www.gamersnexus.n...aming-oc-review-benchmark
Teardown volgt, maar het zou met name voor GDDR6 goed zijn qua airflow. Voor mij belangrijk aangezien eigenlijk alle problemen die ik heb gehad met mijn PC in de tien jaar dat ik nu gaming PC's heb, altijd te maken hebben met geheugen.
Ventilator zit rond de 1700RPM en is dan onder de 40dBA. 40dBA was met 2000RPM. De kaart lijkt getuned te zijn voor een stiller profiel. Core wordt wat warmer, maar nog steeds acceptabel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Alles bij elkaar vergelijkbaar met de Sapphire Pulse. Gigabyte heeft dus eindelijk eens een videokaart ontworpen die voldoet aan de standaarden die je mag eisen.
Heb de Red Devil nu al zo’n 2 daagjes en uit de box doet het al 2Ghz op de performance BIOS, nou moet ik wel zeggen dat de temperaturen in mijn kast amper boven de 50C komen. Heerlijk videoplankje minus wat driver problemen.kutkip schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 19:27:
Blijkbaar is het al gelukt het voltage te unlocken van de 5700 (xt). Hier een duitse video waar op 1.25V en waterkoeling 2200MHz gehaald wordt.
YouTube: 2.2 GHz und mehr | AMD Radeon RX 5700 XT übertaktet | Navi ohne OC L...
Ik weet niet hoe vrij de fabrikanten straks zijn met hun custom kaarten, maar als we 2Ghz kaarten krijgen beloofd dat wat moois.
Pulse heeft wel betere VRM koeling, qua core temperatuur is het vergelijkbaar en de Gaming OC is beter met GDDR6. De Pulse heeft dan wel weer een bios switch en beiden hebben voor zover ik weet exact dezelfde VRM setup. MSRP is $410 voor de Pulse en $420 voor de Gaming OC.Sissors schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 12:21:
[...]
Mwah vergelijkbaar? Volgens mij is hij gewoon de betere keuze als je de ruimte hebt en de Pulse niet (significant) goedkoper is.
67 graden voor Gigabyte, 68 graden voor de Pulse bij gelijk geluid. Dat is geen betere VRM koeling. Alleen bij de niet stille bios heeft de Pulse lagere temperaturen. Maar imo is het zinvoller om te kijken naar de temperaturen bij gelijk geluid, immers kan je altijd de fancurve aanpassen als je wil. En hij houdt toch nog de VRMs veel koeler dan reference.
[ Voor 68% gewijzigd door unfor op 06-09-2019 16:46 ]
[ Voor 137% gewijzigd door Apoca op 06-09-2019 18:15 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Screenshot zegt bijzonder weinig.Nilos128 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:21:
[Afbeelding]
Is dit normaal?
Tijdens een rondje Furmark komt mijn kloksnelheid maximum tot 1600 mhz?
Hopelijk is dit een bug of zo...
Ik kon dit je een maand geleden al vertellen.unfor schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 16:27:
Ik heb eindelijk gevonden of de XFX RAW wel fatsoenlijke RAM cooling heeft, nou niet dus...
De geheugen chips worden gekoeld met een stalen plaat net als op de Thicc en de 590 Fatboy.
Staal is een ontzettend slechte hitte geleider vergeleken met koper en aluminium.
Hier een video waar de boel ontleed word en je ziet in de video ook de VRAM temperaturen die oplopen tot over de 100c.
Jammer, want deze kaart is wel direct beschikbaar en zou best een mooie kaart zijn als het geheugen fatsoenlijk gekoeld werd.
[YouTube: 【翼王】这次是真正的非公NAVI显卡了,XFX 5700XT黑狼上手测试]
Mijn shitlist tot zover, doe jezelf een lol en sla deze bagger kaarten over:
pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT MECH OC
pricewatch: MSI Radeon RX 5700 XT EVOKE OC
pricewatch: XFX Radeon RX 5700 XT RAW II 8GB GDDR6
pricewatch: XFX Radeon RX 5700 XT THICC II 8GB GDDR6
Er is een goede reden dat deze kaarten volop uit voorraad verkrijgbaar zijn.
Het geheugen probleem om de MSI kaarten is nog niet eens het ergste, maar het extreme fan lawaai dat blijkbaar nodig is om hem te koelen.DaniëlWW2 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 18:57:
[...]
Ik kon dit je een maand geleden al vertellen.![]()
Ik wist het begin augustus eigenlijk al van de Raw. De Thicc kwam ik later achter want die blijkt eigenlijk hetzelfde ontwerp te hebben met een ander uiterlijk. Ik heb er volgens mij ook nooit een geheim van gemaakt dat ik het over beide XFX modellen had. Maar XFX staat voor mij nog onder MSI. MSI kan je tenminste fixen, een soort van want de twee GDDR6 chips boven de GPU lijkt niet volledig afgedekt te worden door de coltplate. Een stalen plaat vervangen voor tenminste goede kwaliteit aluminium doe je niet zomaar.
[ Voor 13% gewijzigd door unfor op 06-09-2019 19:04 ]
Natuurlijk is de Pulse (veel) beter. Die doet uiteindelijk maximaal 250W en gemiddeld iets meer dan 240W in gaming loads. De Evoke 10W meer en zit daarmee dicht op de Red Devil. Over de fancurve viel ik ook veel meer dan de VRAM. VRAM was heet, maar net niet slechter dan het referentiemodel. Niet dat dit een compliment is, maar toch.unfor schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:00:
[...]
Het geheugen probleem om de MSI kaarten is nog niet eens het ergste, maar het extreme fan lawaai dat blijkbaar nodig is om hem te koelen.
Amper beter dan reference, dat is toch best ernstig. Dan laat sapphire met hun pulse toch beter zien dat het anders kan met een kleine 2 fan 2 slot oplossing.
Ik had een maand geleden op een of andere vage Chinese site dus al een tear down gezien. Toen begon de r/AMD meltdown al.En over de XFX kaarten, sure de Thicc was bevestigd dat die de stalen plaat hadden, de Raw had ik nog geen teardown van gezien. Dat ze het zelfde waren was logisch, maar niet bevestigd.
[ Voor 9% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-09-2019 19:12 ]
Even los van dat geheugen is de MSI koeling hardware helemaal niet zo slecht als ik kijk naar reviews. Het probleem is meer dat ze de fancurve te agressief hebben staan. Wat ruimere fancurve, en temperaturen blijven acceptabel en hij is een stuk stiller.unfor schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:00:
[...]
Het geheugen probleem om de MSI kaarten is nog niet eens het ergste, maar het extreme fan lawaai dat blijkbaar nodig is om hem te koelen.
Amper beter dan reference, dat is toch best ernstig. Dan laat sapphire met hun pulse toch beter zien dat het anders kan met een kleine 2 fan 2 slot oplossing.
En over de XFX kaarten, sure de Thicc was bevestigd dat die de stalen plaat hadden, de Raw had ik nog geen teardown van gezien. Dat ze het zelfde waren was logisch, maar niet bevestigd.
[ Voor 21% gewijzigd door iCore op 07-09-2019 08:33 ]
Don't let perfect be the enemy of good.
Ik vraag me meer af wat sustained boostclocks zijn.iCore schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 07:41:
@DaniëlWW2 Voor de undervolt gewoon Radeon settings. of bedoel je dat niet? Anyway had ook wat (korte, 5-10 sec. durende) spikes naar 2000+ Mhz
rond de 1980-1990 bij full load.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 09:57:
[...]
Ik vraag me meer af wat sustained boostclocks zijn.
Dat is niet mis voor 1050mv.iCore schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 10:02:
[...]
rond de 1980-1990 bij full load.
Vind zelf ook dat gigabyte nu wel wat liefde verdiend, ze lijken eindelijk eens hun best te doen voor AMD GPU's
Dit had ik ook met de 5700xt van Asrock. Ik stelde freesync in maat had enorme out of sync beelden. Nu met de 2070s werkt het allemaal wel via DP.Sissors schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:12:
Gigabyte 5700XT ontvangen en geinstalleerd. Vooralsnog lijkt het prima, op één ding na: Gelukkig heb ik nooit veel verschil gezien met Freesync aan of uit, want anders was ik nu behoorlijk sacherijnig geweest dat ik niet voor een RTX2700 was gegaan. Want misschien krijgt Nvidia het wel voor elkaar om Freesync te laten werken, gezien AMD het bij mij iig duidelijk niet lukt.
Netjes alle drivers volledig verwijderd, nieuwe kaart erin, drivers installeren, zowel met als zonder CRU opgeschaalde Freesync range zegt hij gewoon dat Freesync aan staat, maar in de Freesync demo applicatie is overduidelijk dat Freesync echt niks aan het doen is.
Oeh, das een goede. Ja heb ik uitgezet. Eens kijken of het dan beter gaat.picobob schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:00:
Heb je niet hardware acceleratie uitgezet vanwege BSOD?
[ Voor 23% gewijzigd door grote_oever op 07-09-2019 17:33 ]
Die update geeft in sommige gevallen problemen met de Windows 10 1903 update. Waardoor je een of andere vage groene, paarse of contrastloze overlay krijgt.PenguinEmperor schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:40:
Voor de mensen met problemen; ik heb begrepen dat driverversie 19.7.5 eigenlijk de laatste echte driverversie is die geen grote problemen geeft voor de nieuwe Navi kaarten. Hebben jullie deze driverversie geprobeerd?
Van alle problemen die Navi nog heeft lijkt me geen 8k kunnen kijken op je 1080p scherm niet de grootstegrote_oever schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:20:
[...]
Oeh, das een goede. Ja heb ik uitgezet. Eens kijken of het dan beter gaat.
[Edit]
Lol, laat maar. Na aanzetten hardware acceleratie kreeg ik gelijk alweer een BSOD. Dus gelijk maar weer uitgezet. Geen 8k voor mij dus
Must....have....the.....numbers....Sissors schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:45:
[...]
Van alle problemen die Navi nog heeft lijkt me geen 8k kunnen kijken op je 1080p scherm niet de grootste
Interessant.PenguinEmperor schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:55:
Hmm, voor mij de eerste dag met de 5700 XT. Niets te klagen, to zoverre. Alleen had ik allemaal succesverhalen gelezen over het undervolten. Eens geprobeerd, maar krijg al crashes als ik ook maar een beetje undervolt. Dus of ik heb wat dat betreft een slechte kaart, of die lui testen hun kaart niet geweldig.
[ Voor 13% gewijzigd door PenguinEmperor op 07-09-2019 22:36 ]
Even mezelf quoten, ik heb het enige makkelijke gedaan wat een redelijk verschil zou kunnen geven, en dat is DX12 inschakelen.Sissors schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 20:21:
Wat me wel wat tegenvalt is BF5. Met mijn i7-7700k haal ik op high presets op 1440p 'maar' 70-80 fps gemiddeld ofzo, wat nou niet significant meer is dan mijn R9 Fury. Nu resulteerd Afterburner aanzetten direct in een crash, maar volgens taakbeheer zit GPU uit zijn neus te vreten en is CPU rond de 80% gebruikt. Dat ik CPU beperkt ging worden ging ik wel vanuit, maar moet die dan niet naar 100% gaan, en ik had wel meer verwacht.
Nu is het natuurlijk lastig een redelijke benchmark te zoeken, maar wat in de buurt komt voor BF1: https://www.gamersnexus.n...-vs-i7-7700k-144hz-gaming
Goed, BF1 is vast iets lichter, maar volgens mij zit er niet heel veel verschil in. En daar hebben ze een 1080TI, maar op BF5 moet een 5700XT nog sneller zijn.
Waren mijn verwachtingen nu verkeerd, of moet ik gaan uitzoeken waarom ik niet meer fps krijg in BF5?
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
BF5 haar DX12 implementatie is gewoon kapot. DICE sloopt het letterlijk elke patch wel voor of AMD of Nvidia en dan krijg je extreme framedrops. Werkt het toevallig op de huidige patch weer eens, dan is het al snel beter dan DX11.Sissors schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 22:48:
[...]
Even mezelf q2uoten, ik heb het enige makkelijke gedaan wat een redelijk verschil zou kunnen geven, en dat is DX12 inschakelen.
Het goede nieuws, framerates gemiddeld naar de 130 ofzo, en 100% GPU gebruik, dus die staat niet meer uit zijn neus te vreten.
Het slechte nieuws: Om de zoveel tijd even een enorme fps drop
Stom ding, begrijp zo wel weer de voordelen van een console, dingen zullen ook gewoon eens een keer werken zoals ze horen te werken.
Wat betreft undervolten, heb Wattman auto undervolt gedaan, die heeft 50mV eraf gehaald en hij lijkt stabiel te draaien.
Elke GPU is anders. Maar buiten dat moet je voor een goede UV ook wel iets terug qua max clock target (is mijn ervaring) Eigenlijk wil je onder de 1100mv en meer richting die 1000mv als je een flink lager verbruik wilt.PenguinEmperor schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:55:
Hmm, voor mij de eerste dag met de 5700 XT. Niets te klagen, to zoverre. Alleen had ik allemaal succesverhalen gelezen over het undervolten. Eens geprobeerd, maar krijg al crashes als ik ook maar een beetje undervolt. Dus of ik heb wat dat betreft een slechte kaart, of die lui testen hun kaart niet geweldig.
Ventilator RPM?Sissors schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:55:
Ik moet zeggen dat als hij op 100% draait (qua GPU gebruik, niet fansnelheid), de Gigabyte wel duidelijk te horen is.
Bij mij wordt mijn RX Vega 56 niet echt warmer dan 50c. Staat wel 100% load, maar dat is veel te koel.Sissors schreef op zondag 8 september 2019 @ 12:18:
Bij BF5 onder DX12 was het vergelijkbaar qua geluid als bij de Freesync demo (die hem ook op 100% stressed om één of andere reden), dus ik gebruik die tweede even gezien dat makkelijk snel opstart:
Nogal aangezien de XT standaard 180W doet. Ik heb alleen geen idee wat de Gigabyte precies doet. Is wel iets dat ik eigenlijk wil weten. Verder is het achterhalen wat de snelheid is op 100% en dan terugrekenen. Helaas werkt Wattman met percentages en niet snelheden.125W GPU Power (lijkt me optimistisch), fan op 1900RPM. Al na loop van tijd dropt hij de fan naar een 1700RPM, en dat scheelt behoorlijk. GPU temp volgens de Radeon overlay is ruwweg 65 graden. Verder is het ook gewoon echt de standaard fan geluid die ik hoor, geen tikjes ofzo, maar gewoon een fan die zijn best doet.
De software van AMD is niet helemaal betrouwbaar als het om de ventilatoren gaat. Ik denk dat als er 850RPM staat, dat ze helemaal niet draaien. Maar 65C is acceptabel en dan kan je makkelijk 1700RPM als harde limiet instellen als je eenmaal het correcte percentage weet.Even gegoogled, en op het eerste gezicht is dat vergelijkbaar met wat ze bijvoorbeeld hier hebben: https://www.gamersnexus.n...aming-oc-review-benchmark, eerst boost hij naar een 1900RPM, en daarna zakt hij wat terug. Ben benieuwd of dat dat bij andere ook vergelijkbaar is, en of ik dan gewoon een andere definitie hebt van wat heel stil is
Overigens momenteel gaat hij ook niet semi-passief. Nou ja, te lui om kast open te maken om te controleren, maar hij geeft 850 RPM aan nu. Niet dat het iets uitmaakt, daar kunnen we het iig over eens zijn dat het onhoorbaar is.
Met 65 graden denk ik ook nog wel dat er wat ruimte is voor een custom fanprofiel.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq