VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
Dat is dus o.a. die 1,3m/s2 vertraging waarbij ze aan moeten springen. Als die vertraging er is, onafhankelijk van de oorzaak, is het remlicht terecht. Volgens mij ook wanneer er fysiek op de rempedaal gedrukt wordt, maar weet niet zeker of dat altijd icm de vertraging moet zijn?Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:35:
Maar gaan de remlichten dan niet ook gewoon veel te snel aan?
Bij mijn weten waren daar wel regels (of richtlijnen?) voor maar het varieert wel echt te veel. Ik zou bijna opteren voor verplichte dynamische remlichten, zodat je beter kunt zien wat er allemaal gebeurt.
Ik krijg nu bijna een soort 'jongen die wolf riep'-gevoel bij remlichten, je neemt het bijna niet meer serieus tot je ineens een keer moet ankeren.
De vraag is of ze altijd pas branden vanaf die minimale vertraging of ook eerder.
Dat zou relatief simpel getest kunnen worden, bijv. door ANWB, met een accelerometer en remlicht observatie.
Om het jongetje dat wolf riep effect iets tegen te gaan, gaan de achterlichten bij moderne auto’s snel knipperen bij een noodstop. Die zou je dan wel moeten kunnen onderscheiden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik lees overal dat in de wet staat: wanneer de vertraging meer is dan 1.3 m/s² moeten de remlichten gaan branden. Ik kan alleen de wet zelf niet vinden. Maar dit lijkt dus centraal te zijn bepaald. Het kan zijn dat bij sommige auto's het vaker/eerder gebeurt dan dit.Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:35:
[...]
Maar gaan de remlichten dan niet ook gewoon veel te snel aan? Het valt mij op dat de ene EV bijna een noodstop op regenereren kan maken zonder dat lichten aan gaan, en de ander bij het pedaal iets oplichten al begint met remlichten.
[...]
Edit: @True heeft de richtlijn gevonden: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401
[ Voor 94% gewijzigd door RichieB op 09-02-2026 12:05 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Die artikelen (LendingTree/Forbes en iSeeCars/Road & Track) kloppen deels, maar missen context en hebben bias door incomplete normalisatie.sdgs schreef op zondag 8 februari 2026 @ 16:47:
[...]
Tesla is alvast in de VS het merk met het meeste ongevallen
https://www.forbes.com/si...t-rate-of-any-auto-brand/
en het meeste fatale ongevallen in de VS
https://www.roadandtrack....of-all-auto-brands-study/
Dus ja, ze staan niet hoog, maar helemaal bovenaan in die statistieken. Dan is er toch iets waar ze het beste in zijn.
Ongevallen per 1.000 bestuurders (LendingTree 2025/2026 data): Tesla staat hoog (derde met 42.8 incidenten per 1.000 drivers, na BMW en Ram), maar dit meet niet per gereden mijl. Tesla-eigenaren rijden vaak meer km's, zijn jonger/mannelijker/tech-enthousiast en gebruiken acceleratie + ADAS (Autopilot/FSD) soms overmoedig. → Meer crashes door gedrag/demografie, niet per se door de auto.
Fatale ongevallen per miljard mijlen (iSeeCars, gebaseerd op NHTSA 2018-2022 data): Tesla 5.6 vs. gemiddelde 2.8. Model Y scoort slecht (10.6). Maar: driver behavior is hoofdoorzaak (snelheid, afleiding door touchscreen, oververtrouwen op assistentie). De auto zelf scoort top in crashtests.
Waar Tesla wél top scoort (onafhankelijke bronnen):
IIHS 2025: Model Y = Top Safety Pick+ (hoogste rating), Model 3 = Top Safety Pick. Uitstekende bescherming bij impact.
→ https://www.iihs.org/ratings/top-safety-picks/2025/all/tesla
→ https://www.iihs.org/rati...a/model-y-4-door-suv/2025
NHTSA: Meestal 5 sterren overall.
Kort: Tesla staat bovenaan in ruwe incident- en fatale stats door rijgedrag (agressiever, meer vertrouwen in tech), maar de auto beschermt inzittenden beter dan veel concurrenten bij een crash. Het probleem zit meer in hoe mensen rijden dan in de auto zelf. Tesla moet driver monitoring nog strenger maken.
Dus ja, ze "leiden" ergens in, maar het hele verhaal is genuanceerder dan "meest onveilig".
Pieter Holtrop
Dat klinkt eerder als een tekortkoming van een ICE auto.stylezzz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:32:
Die grens is veel te laag. Bij een ICE gaan je remlichten toch ook niet branden als je afremt op de motor?
stylezzz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:32:
Die grens is veel te laag. Bij een ICE gaan je remlichten toch ook niet branden als je afremt op de motor?
Bij een ICE schakel je niet terug van de 6 naar de 4 om te gaan remmen op de motor op de snelweg.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente | Proton $20 referral
De wetten gelden voor alle auto's. Die maakt geen onderscheid in ICE, hybrid of EV. Maar ik kan geen wet vinden die voorschrijft dat remlichten moeten aangaan bij sterke vertraging.stylezzz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:32:
Edit: opgelost door @True: Dit komt uit: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401
In de Nederlandse wet staat alleen iets in Artikel 5.18.36d Regeling voertuigen over het noodstopsignaal:
1 Het noodstopsignaal van personenauto's, bedrijfsauto's, bussen en aanhangwagens voortbewogen door een personenauto, bedrijfsauto of bus mag alleen worden geactiveerd, indien de voertuigsnelheid meer dan 50 km/h bedraagt en:
a. het antiblokkeersysteem in werking is;
b. indien de toegestane maximummassa van het voertuig ten hoogste 3.500 kg bedraagt, de remvertraging meer bedraagt dan 6,0 m/s2; of
c. indien de toegestane maximummassa van het voertuig meer bedraagt dan 3.500 kg, de remvertraging meer bedraagt dan 4,0 m/s2.
2 Het noodstopsignaal wordt automatisch gedeactiveerd indien het antiblokkeersysteem niet meer in werking is of de remvertraging minder bedraagt dan 2,5 m/s2.
[ Voor 58% gewijzigd door RichieB op 09-02-2026 12:07 ]
Volgens mij is er ook nooit "wet" gezegd, meer dat dit ergens de grens is die bij een merk gehanteerd wordt.RichieB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:53:
[...]
We wetten gelden voor alle auto's. Die maakt geen onderscheid in ICE, hybrid of EV. Maak ik kan geen wet vinden die voorschrijft dat remlichten moeten aangaan bij sterke vertraging..
Hier misschien niet, maar wel bij de ANWB, Autoweek en in het AD.SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:54:
[...]
Volgens mij is er ook nooit "wet" gezegd, meer dat dit ergens de grens is die bij een merk gehanteerd wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door RichieB op 09-02-2026 11:57 ]
Dat is echt wat anders:RichieB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:53:
[...]
We wetten gelden voor alle auto's. Die maakt geen onderscheid in ICE, hybrid of EV. Maar ik kan geen wet vinden die voorschrijft dat remlichten moeten aangaan bij sterke vertraging. In de wet staat alleen iets in Artikel 5.18.36d Regeling voertuigen staat alleen iets over het noodstopsignaal:
[...]
noodstopsignaal: signaal om andere weggebruikers die zich achter het voertuig bevinden kenbaar te maken dat het voertuig sterk vertraagt en dat wordt gegeven door de gelijktijdige werking van alle remlichten of richtingaanwijzers;
Dan moet je denken aan die situaties waar je de remlichten snel ziet knipperen. Dat ga je met OPD niet voor elkaar krijgen.
Helemaal mee eens, maar waar komt die 1,3 m/s² vertraging dan vandaag? Ik kan daar de bron niet voor vinden.. alleen wat websites en fora die elkaar na lijken te praten.
X to doubt.SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:51:
[...]
Dat klinkt eerder als een tekortkoming van een ICE auto.
Uiteindelijk gaat het om het kunnen anticiperen zodat de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd.
Auto’s van de afgelopen 20 jaar rollen behoorlijk lang uit, ook als ze gewoon op de motor afremmen. Ja, als jij met een handbak even twee versnellingen teruggaat om de motor tegen de begrenzer aan te jagen, zodat je de remmen kunt sparen, is het een ander verhaal. Maar dat grenst aan een enkeltje shredder voor je rijbewijs, de auto zelf zal daar ook geen fan van zijn.
Als voor het gas loslaten bij 2500rpm het remlicht al voor aan zou moeten gaan krijg je dus precies dat “boy crying wolf” effect zoals aangehaald.
Een rustig verkeersbeeld is een veilig verkeersbeeld, remlichten die ook aanspringen bij een minimale vertraging waar je, bij het houden van voldoende afstand, zelf nooit voor op de rem zou hebben hoeven trappen, dragen daar niet aan bij, en staan ook haaks op de reden waarom we überhaupt aan de EV gaan: energie sparen.
Dit komt uit: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401RichieB schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:59:
[...]
Helemaal mee eens, maar waar komt die 1,3 m/s² vertraging dan vandaag? Ik kan daar de bron niet voor vinden.. alleen wat websites en fora die elkaar na lijken te praten.
Dit is het document: UN Regulation No 13-H – Uniform provisions concerning the approval of passenger cars with regard to braking [2023/401]
En dan deze paragraaf:
Mooi uitpluiswerk, kudos. Het woordje “may” laat het dus volledig over aan de fabrikanten. De meest minimale vertraging mag dus de remlichten reeds triggerenTrue schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:02:
[...]
Dit komt uit: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401
Dit is het document: UN Regulation No 13-H – Uniform provisions concerning the approval of passenger cars with regard to braking [2023/401]
En dan deze paragraaf:
[Afbeelding]
Slecht gedefinieerde standaard.
Maar het is dus gewoon mogelijk om hard af te remmen met een auto met verbrandingsmotor zonder dat daar een visuele waarschuwing voor aangaat. Dat zou ik niet proberen te verkopen als een feature.Cid Highwind schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:01:
[...]
X to doubt.
Uiteindelijk gaat het om het kunnen anticiperen zodat de verkeersveiligheid wordt gewaarborgd.
Auto’s van de afgelopen 20 jaar rollen behoorlijk lang uit, ook als ze gewoon op de motor afremmen. Ja, als jij met een handbak even twee versnellingen teruggaat om de motor tegen de begrenzer aan te jagen, zodat je de remmen kunt sparen, is het een ander verhaal. Maar dat grenst aan een enkeltje shredder voor je rijbewijs, de auto zelf zal daar ook geen fan van zijn.
Als voor het gas loslaten bij 2500rpm het remlicht al voor aan zou moeten gaan krijg je dus precies dat “boy crying wolf” effect zoals aangehaald.
Een rustig verkeersbeeld is een veilig verkeersbeeld, remlichten die ook aanspringen bij een minimale vertraging waar je, bij het houden van voldoende afstand, zelf nooit voor op de rem zou hebben hoeven trappen, dragen daar niet aan bij, en staan ook haaks op de reden waarom we überhaupt aan de EV gaan: energie sparen.
Nou in het wegmisbruikerstopic komen mensen langs die dat als feature zien hoor.SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Maar het is dus gewoon mogelijk om hard af te remmen met een auto met verbrandingsmotor zonder dat daar een visuele waarschuwing voor aangaat. Dat zou ik niet proberen te verkopen als een feature.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij mijn weten is het bij een rempedaal altijd op basis van indrukken, ongeacht hoe hard je hem in trapt. Daarom zijn mensen die met de voet op het rempedaal rijden ook vrij irritant, dat geeft eenzelfde wolfroep-effect.Puppetmaster schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:30:
[...]
Dat is dus o.a. die 1,3m/s2 vertraging waarbij ze aan moeten springen. Als die vertraging er is, onafhankelijk van de oorzaak, is het remlicht terecht. Volgens mij ook wanneer er fysiek op de rempedaal gedrukt wordt, maar weet niet zeker of dat altijd icm de vertraging moet zijn?
De vraag is of ze altijd pas branden vanaf die minimale vertraging of ook eerder.
Dat zou relatief simpel getest kunnen worden, bijv. door ANWB, met een accelerometer en remlicht observatie.
Was er niet een merk wat geëxperimenteerd had met zo'n proportioneel remlicht? Dat je in drie of vier stappen intensiteit of oppervlak qua lampen o.i.d. kunt herleiden hoe hard er geremd wordt?
Dat lijkt mij wel ideaal. Je hebt toch al die looplichtjes als richtingaanwijzer tegenwoordig en lampen zijn onderhand banen over de hele achterkant geworden. Dan kan je het ook als een soort voortgangsbalk implementeren, is het balkje 10% dan remt hij licht bij, is hij vol dan moet je uitwijken.
Dat is alleen bij serieus ankeren, tot op ABS-niveau. Voordat je op dat punt zit kan je al heel veel vertragen en achterliggers in de problemen brengen als die het niet verwachten dat je écht remt.Om het jongetje dat wolf riep effect iets tegen te gaan, gaan de achterlichten bij moderne auto’s snel knipperen bij een noodstop. Die zou je dan wel moeten kunnen onderscheiden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als wje daarmee >1,3 m/s2 decellereert zou dat wel moeten volgens de verordening.stylezzz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:32:
Als hij dat niet doet is het niet goed geïmplementeerd (en/of de auto te oud).
Voor ICE’s zonder regen of automatisch remmen (ACC) geldt dat dus niet.
[ Voor 10% gewijzigd door Puppetmaster op 09-02-2026 12:17 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dan zou men het moeten koppelen aan een accelerometer, ipv aan de bediening van het rempedaal, om oneigenlijk / onbekwaam gebruik af te kunnen vangen. Dat is een non-issue. Mocht er werkelijk een ongeval gebeuren is dat dus menselijk falen (onbekwaam schakelen/bewuste brakecheck ivm onvoldoende afstand).SirLenncelot schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:05:
[...]
Maar het is dus gewoon mogelijk om hard af te remmen met een auto met verbrandingsmotor zonder dat daar een visuele waarschuwing voor aangaat. Dat zou ik niet proberen te verkopen als een feature.
In het geval hier hebben we het echter om verschillende implementaties van dezelfde wetgeving, met negatieve consequenties. Op een manier zoals de wetgeving waarschijnlijk ook niet was gedacht.
Als voormalig tester een gevalletje specs succesvol geïmplementeerd, doelstelling niet behaald.
En ik blijf van mening dat je ten alle tijde je rijgedrag moet aanpassen, elke bestuurder, van elk type auto. Dus als er voor je iemand rijdt waarbij de remlichten 86 keer oplichten dan moet je je daar op aanpassen. Oplettendheid van de bestuurder moet 100% aanwezig zijn, no matter wat de verkeerssituatie is als je daarbij nog eens voldoende afstand houdt is er niets aan de hand.True schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:34:
In het kader van het BEV-topic, blijf ik van mening dat OPD-remlichtgedrag niet iets moet zijn wat door een ander opgelost zal moeten worden. Maar de bestuurder van de BEV moet zijn rijgedrag aanpassen zodat het iets is waar anderen ook wat mee kunnen en het te verwachten rijgedrag is.
Dat is alleen een issue als je te weinig afstand houdt. Of jij wel of niet op de rem gaat moet alleen komen doordat de afstand tot je voorligger kleiner wordt. Een remlicht is een indicatie dat die afstand minder kan worden, maar niet hoe veel en ook niet hoe snel. Als je genoeg afstand hebt gehouden kan je veel rem-acties van voorliggers oplossen zonder zelf op de rem te hoeven gaan.Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:35:
Ik krijg nu bijna een soort 'jongen die wolf riep'-gevoel bij remlichten, je neemt het bijna niet meer serieus tot je ineens een keer moet ankeren.
Nee, en dat levert soms best wel eens problemen op. Ik heb vroeger een benzine auto met een behoorlijk grote motor gehad, en die kon fors afremmen als je het gas losliet. Binnen de bebouwde kom meen ik verschillende keren gezien te hebben dat achterliggers die te weinig afstand hielden daar behoorlijk van schrokken als ik opeens dichterbij kwam zonder dat m'n remlicht aan was gegaan.stylezzz schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:32:
Mijn inziens kan je beter te veel waarschuwen dat er vertraagd wordt dan te weinig. Goede zaak dus dat EV's dit nu al beter doen dan ICE's. Meer standaardisering is altijd welkom, maar we gaan al de goede kant op.
Het hele punt is dat die indicatie dus ook geen indicatie meer is als hij te vaak gaat branden zonder dat er daadwerkelijk afgeremd wordt.Overspark schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:11:
[...]
Dat is alleen een issue als je te weinig afstand houdt. Of jij wel of niet op de rem gaat moet alleen komen doordat de afstand tot je voorligger kleiner wordt. Een remlicht is een indicatie dat die afstand minder kan worden, maar niet hoe veel en ook niet hoe snel. Als je genoeg afstand hebt gehouden kan je veel rem-acties van voorliggers oplossen zonder zelf op de rem te hoeven gaan.
Daarnaast is het in theorie natuurlijk waar dat je 'gewoon' veel afstand moet houden dan heb je er geen last van, maar dan nog is het hinderlijk dat de indicatie niet meer werkt. Je moet dan daadwerkelijk alleen maar naar de volgafstand kijken. Daarmee verliest het remlicht dus zijn functie.
Nog even los van dat het in praktijk onhaalbaar is om altijd maar zoveel afstand te houden dat je nooit hoeft te remmen. Daar is het simpelweg veel te druk voor op de Nederlandse wegen, zeker in de spits.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nouja, dat is dus niet waar. Dat licht gaat niet voor niets aan, er wordt weldegelijk (even) vertraagd. Het gaat misschien sneller aan dan jij wilt, maar er gebeurt wel iets waardoor het aan gaat. Persoonlijk heb ik dus liever dat het "te snel" aan gaat, dus ben ik wel tevreden met de huidige situatie.Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:24:
Het hele punt is dat die indicatie dus ook geen indicatie meer is als hij te vaak gaat branden zonder dat er daadwerkelijk afgeremd wordt.
Huh? Waar gaat dit fout dan? Die lichten gaan aan wanneer de auto vertraagd met een bepaalde hoeveelheid m/s2 toch? Of dat nou van een voet op een rempedaal.komt of van one-pedal-driving maakt toch niks uit? Je ziet een licht want de auto voor je remt af, klaar.Gonadan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:24:
[...]
Het hele punt is dat die indicatie dus ook geen indicatie meer is als hij te vaak gaat branden zonder dat er daadwerkelijk afgeremd wordt.
Daarnaast is het in theorie natuurlijk waar dat je 'gewoon' veel afstand moet houden dan heb je er geen last van, maar dan nog is het hinderlijk dat de indicatie niet meer werkt. Je moet dan daadwerkelijk alleen maar naar de volgafstand kijken. Daarmee verliest het remlicht dus zijn functie.
Nog even los van dat het in praktijk onhaalbaar is om altijd maar zoveel afstand te houden dat je nooit hoeft te remmen. Daar is het simpelweg veel te druk voor op de Nederlandse wegen, zeker in de spits.
Ik begrijp de 'ophef' in dit topic duidelijk niet want ik zie niet waar het fout gaat.
Dit zijn van die mensen die onbewust steeds van het gas gaan, maar bij een EV in max regeneratie gaan dan natuurlijk de remlichten aan.
Dit soort mensen moeten hun regeneratie op de lichtste stand zetten, maar dat begrijpen ze niet.
Ook niet toen ik iedere keer mn groot licht aanzette bij iedere keer dat zn remlichten gingen branden.
Ferry34 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:46:
Ook niet toen ik iedere keer mn groot licht aanzette bij iedere keer dat zn remlichten gingen branden.
Neem eens een taxi in een niet europees land. Meer mensen die digitaal rijden dan wat anders...
Maar laat dat flitsen maar weg, achter een Tesla zie je de lichten van de auto die volgt sowieso niet, en de rest heeft geen idee wat er aan de hand is...
Sony A7 iv en wat recycled glas
Waarschijnlijk krijgt ie nog wel een keer een brake-test van iemand in zijn snufferd met dergelijk gedrag.Tommie12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:59:
[...]
![]()
Neem eens een taxi in een niet europees land. Meer mensen die digitaal rijden dan wat anders...
Maar laat dat flitsen maar weg, achter een Tesla zie je de lichten van de auto die volgt sowieso niet, en de rest heeft geen idee wat er aan de hand is...
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic