MPCoreDeveloper schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:29:
[...]
Als ik een auto had gekozen op zoveel mogelijk kilometers maken in een zo kort mogelijke tijd dan was ik wel lekker in mijn niet sjoemel Multijet eco Diesel blijven rijden 1:30 op lange afstanden en 2x Figueres Rotterdam gereden in 14 uur dat was dus inclusief tanken ( 1x ) en sanitaire stops . Dat kan een EV voorlopig nog niet en bedenk dat was een auto die nieuw 18K koste ( Punto Evo )
Nee hier heeft men mij overtuigd 😉 dat dit onverantwoord rijgedrag is etc etc en je iedere 2 uur even moet stoppen en dan heel relaxed aankomt.
En nu zou het opeens een criterium zijn om een auto met een actieradius van +400 echte kilometers (bij normale temperaturen) erop af te serveren?
Er is een mooi filmpje van een Nederlandse testrijder die met de ' slechte ' BZ4X ( die van mij met de oude software ) met 100% wegrijd uit Utrecht en met 3x laden in Milaan aankomt in zijn Hotel, dat was voor mij dus het ultieme ' het is gewoon geen issue ' puntje .
Als je een > 2024 Bouwjaar BZ4X hebt dan heb je de hard en software verbeterde versie.
Die van mij rijd gewoon prima hoor! Ik voel me de koning op de weg iedere dag dat ik erin stap en als ik naar mijn werk ga is het toch vooral file rijden, en dan zit het heerlijk comfortabel in deze auto, met zijn super mooie interieur, mooie schermen, uitstekend geluidssysteem, ventilatie etc etc en ook door testers aangegeven de beste rijhulp systemen.
En als je niet zo goed bent in parkeren doet hij dat ook nog even zelf ( en zelfs het beste volgens Björn , ik gebruik het niet zoveel overigens)
Nee voor die 1x per jaar dat ik 1400+ km rijd ( naar Spanje) plan ik dat wel om zijn ' beperking ' en rij ik de rest van het jaar lekker apart en comfortabel.
Lol net het Groene vignet binnen en 3 laadpassen voor het buite
nland, ik zal eerlijk zijn als het tegenvalt. ( Dan wordt de volgende een Y )
Als je een BEV wilt rijden omdat dat de milieubewuste keuze is (want dat is het ook) dan wil je OOK die auto in kunnen zetten voor lange afstanden.
Vandaar dat deze 1000km tests die YouTuber Bjorn Nyland doet van ongekende waarde zijn.
Dan kan je mooi stellen dat je dat met je 'multijet diesel' zou doen. Maar dat is juist niet het doel van onze energietransitie.
Tesla laat met de Model S LR zien hoe het wel kan. Deze 1000km challenge legt hij af in 8:55h. Minder dan 9 uur, referentie fossiel was 8:50. Dan zie je wat voor ongekende progressie er geboekt is sinds de eerste generatie Nissan Leaf, ergens in 2014?
En 1:30 (dat haal je ZEKER niet als je 130 rijdt) is nog steeds 5*3310(gCO2/L) = 16550g/100km. Dat is erg veel.
Als jij op PV stroom laadt, wat in de zomers makkelijk lukt (er is dan heel veel PV stroom op het stroomnet) dan stoot je nagenoeg geen (indirect) CO2 uit met je BEV. Daar moeten we heen met zijn allen.
Die BEV van die Model S zal totaal zo'n 10000kg CO2 hebben uitgestoten bij productie. Na zo'n 60.000km op onze huidige energiemix ben je al milieubewuster bezig met deze Model S.
Dus nee, je moet lange afstanden niet met je multijet diesel doen. Het is gewoon goed om te checken of fabrikanten van BEVs hun huiswerk goed doen. En blijkbaar is Toyota daar niet zo ver mee, niet erg - maar voor iemand die in de zomervakantie niet ure
nlang bij snelladers wilt staan is dat dus niet de auto. Dan ben je beter met een Model S, Model Y of Model 3 onderweg
EDIT:
Ik heb even gekeken, Figueres Spanje kan je met de nieuwe A6 E-tron (Performance) op het 100kWh 800V PPE platform in 12h36 min doen, dus sneller zelfs dan 14 uur. Volgens ABRP.
Totaal maar 1h6m laadtijd! En 4x een stopje van ~15 min. Who says we're not ready?
De EQS 450+ (die kan je nu al kopen voor 50.000 in DE) kan het met 3 stopjes van 20 min/stuk. Dus genoeg mogelijkheden, dan kan je in volledige luxe die kant op glijden
[
Voor 6% gewijzigd door
barta123 op 13-03-2025 13:24
]
3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en helaas nog LPG rijder (1.2 TSI Vialle LPdi - 350.000km)