Het argument dat EV's duurder zijn dan ICE's gaat eigenlijk al niet meer op. Die vanaf prijs van 26K voor een basis polo komt in de praktijk ook niet voor. Voordat je de showroom uit rijd ben je al ver voorbij de 30K.... Die Edition uitvoering van 26K is meestal een lokkertje, die in de praktijk 'niet leverbaar' is of een bizarre levertijd kent.Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:42:
[...]
De absoluut goedkoopste Polo op benzine (1.0 80pk) kost al meer dan 25k momenteel...
De id.Polo EV gaat echt 30k kosten verwacht ik.
En die 300 km WLTP van de instapper is voor veel gebruikers voldoende, maar dat beseffen ze vaak (nog) niet.ultimateharry schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:44:
[...]
De 450km WLTP versie waarschijnlijk wel idd, maar de instapper met 37kWh is aangekondigd voor 25k.
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Yep, zeker met fatsoenlijk snelladen, voor momenten dat je net iets verder moet in een korte tijd. Dat maakt zoveel verschil.HandyLumberjack schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:48:
[...]
En die 300 km WLTP van de instapper is voor veel gebruikers voldoende, maar dat beseffen ze vaak (nog) niet.
Komt nog steeds wel door de belastingen. Op zelfs de meest simpele ICE Polo zit al 5.5K BPM. Voor de volledige transitie zal ook dat bedrag tzt volledig bij de EV opgeteld moeten worden.stylezzz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:46:
[...]
Het argument dat EV's duurder zijn dan ICE's gaat eigenlijk al niet meer op. Die vanaf prijs van 26K voor een basis polo komt in de praktijk ook niet voor. Voordat je de showroom uit rijd ben je al ver voorbij de 30K.... Die Edition uitvoering van 26K is meestal een lokkertje, die in de praktijk 'niet leverbaar' is of een bizarre levertijd kent.
De prijs van de EV versie zal navenant gaan dalen om dat goed te maken. Maar we zijn er qua prijs dus nog niet.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ja en nee, als je echt alleen boodschappen en werkverplaatsing doet met eigen laadpaal dan is dat 95% van de tijd goed genoeg.HandyLumberjack schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:48:
[...]
En die 300 km WLTP van de instapper is voor veel gebruikers voldoende, maar dat beseffen ze vaak (nog) niet.
Maar een daguitstap 100km verder zal je al doen snelladen en dan wordt het krap. Mijn vrouw wordt al zenuwachtig als ze ziet dat de batterijindicator bij 20% oranje kleurt...
En 300km WLTP is in de winter ook maar 200km echt.
Ik ga nooit de versie met de kleinste batterij kopen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dat soort WLTP waarden zijn natuurlijk ideaal voor de 2e auto.Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:08:
[...]
Ja en nee, als je echt alleen boodschappen en werkverplaatsing doet met eigen laadpaal dan is dat 95% van de tijd goed genoeg.
Maar een daguitstap 100km verder zal je al doen snelladen en dan wordt het krap. Mijn vrouw wordt al zenuwachtig als ze ziet dat de batterijindicator bij 20% oranje kleurt...
En 300km WLTP is in de winter ook maar 200km echt.
Ik ga nooit de versie met de kleinste batterij kopen.
Ik heb om die reden voor mijn vrouw nog een PHEV gekocht met 45km echt range in de zomer en momenteel 34km range en daarmee red ze net 90% van al haar ritten elektrisch.
Vergeet ze eens op te laden of gaat ze een keer wat verder weg, ook geen ramp.
Volledig elektrisch was aan haar nog niet besteed. Dit is dan een niet onaardige tussenstap.
Daar komt bij dat deze 2e hands markt hele andere prijzen kent dan een nieuwe met een karige WLTP. Dat is een beetje het "probleem" . Op tweakers zitten we redelijk in een bubbel, er zijn maar weinig mensen die een splinternieuwe wagen kopen of een 2e hands voor 30k+ .
En in alle andere statistieken worden leaserijders meestal meegenomen wat ook niet echt een eerlijk beeld geeft van de daadwerkelijke verkopen aan strikt particulieren.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 18-12-2025 09:17 ]
Mijn vrouw rijdt ca 8000km per jaar. Grootste deel is 'rond de kerktoren', maar maandelijks een keer of 2-3 zijn er verplaatsingen die heen en terug naar de 180km-200km gaan en waar er lokaal geen laadpaal is.GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:16:
[...]
Dat soort WLTP waarden zijn natuurlijk ideaal voor de 2e auto.
Ik heb om die reden voor mijn vrouw nog een PHEV gekocht met 45km echt range in de zomer en momenteel 34km range en daarmee red ze net 90% van al haar ritten elektrisch.
Vergeet ze eens op te laden of gaat ze een keer wat verder weg, ook geen ramp.
Volledig elektrisch was aan haar nog niet besteed. Dit is dan een niet onaardige tussenstap.
Daar komt bij dat deze 2e hands markt hele andere prijzen kent dan een nieuwe met een karige WLTP. Dat is een beetje het "probleem" . Op tweakers zitten we redelijk in een bubbel, er zijn maar weinig mensen die een splinternieuwe wagen kopen of een 2e hands voor 30k+ .
En in alle andere statistieken worden leaserijders meestal meegenomen wat ook niet echt een eerlijk beeld geeft van de daadwerkelijke verkopen aan strikt particulieren.
Als je dan iedere keer onderweg moet gaan bijladen... dat vindt zij niet goed, en ik snap dat.
Nu, momenteel doet ze dat met een 6 jaar oude Polo die er nog helemaal perfect uit ziet, en dus blijft die auto zeker nog jaren in bezit. De overweging die we maken is: stel dat die auto morgen gestolen wordt of affikt, wat kopen we dan. Vandaag zou dat dan wel eens een R5 kunnen worden, maar nog liever hadden we die gekocht met 30% korting, 2 jaar oud en tot 20-30k op de teller... Maar ja, die zijn er nog niet.
Dus hopen we maar dat die benzineauto niet in brand vliegt.
- Gonadan
- Registratie: Februari 2004
- Laatst online: 18:51
Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Geen matches
Wat maakt dat een Niro automatisch aan alle eisen en wensen van een autokoper voldoet?assje schreef op woensdag 17 december 2025 @ 14:27:
[...]
Een Hyundai Ioniq koop je al voor €10k en een Niro voor €15k. Zeker de laatste is voor vrijwel iedereen gewoon geschikt. Aanschafprijs is écht geen argument meer tegen EV's.
Voor vakanties en zeker caravan's wordt het gewoon gedrag aanpassen of bereid zijn de rekening ervoor te betalen.
Bij mijn weten is een vergelijking tussen EV en ICE binnen hetzelfde merk/klasse nog altijd in het voordeel van een ICE. Nog even los van het feit dat EV's nog gesubsidieerd worden om de prijs te drukken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- Gonadan
Geen matches
Goed punt, dat is iets waar fabrikanten dan wel rekening mee moeten houden. Wellicht dat ze dan iets inbouwen van periodiek even een x tijd gebruiken ook al vraagt het batterijniveau er niet om?Of-Aaargh schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:22:
[...]
Toepassing in een EREV is een scenario waar een ander nadeel van brandstofmotoren naar boven komt. Een elektromotor kun je gerust een jaar lang niet gebruiken, als je hem daarna aanzet zoemt ie er weer rustig op los.
Een brandstofauto maar een of twee keer per jaar gebruiken is erg slecht voor de motor. De brandstof verouderd, al die bewegende onderdelen kunnen gaan vastzitten. Als tijdens die ene vakantie die je noemt het grasmaaiermotortje van je EREV ineens na een jaar weer aangeslingerd moet worden op de Duitse Autobahn kun je voor allerlei verrassingen komen te staan.
Natuurlijk kunnen er aanpassingen aan de motor gedaan worden om dit nadeel op te vangen. Maar die zal daar dan wel weer duurder door worden. Of de brandstofmotor zal in de praktijk vaker aanslaan dan uit duurzaam oogpunt gewenst is (uiteraard niet in de testen voor de fabrieksopgaven van uitstoot).
Dat soort nadelen kan je natuurlijk prima softwarematig oplossen en omdat het slechts een dynamo aan hoeft te drijven zijn de eisen ook een heel stuk lager dan wanneer je een hele auto moet aandrijven. En die software zullen ze inderdaad absoluut gebruiken om de tests te beïnvloeden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn ervaring is dat 180-200km moet kunnen met een dergelijke WLTP zonder bijladen, mits je accepteert dat je soms met 5-10% lading thuis komt. En anders is het enkele minuten snelladen.Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:48:
[...]
Mijn vrouw rijdt ca 8000km per jaar. Grootste deel is 'rond de kerktoren', maar maandelijks een keer of 2-3 zijn er verplaatsingen die heen en terug naar de 180km-200km gaan en waar er lokaal geen laadpaal is.
Als je dan iedere keer onderweg moet gaan bijladen... dat vindt zij niet goed, en ik snap dat.
Nu, momenteel doet ze dat met een 6 jaar oude Polo die er nog helemaal perfect uit ziet, en dus blijft die auto zeker nog jaren in bezit. De overweging die we maken is: stel dat die auto morgen gestolen wordt of affikt, wat kopen we dan. Vandaag zou dat dan wel eens een R5 kunnen worden, maar nog liever hadden we die gekocht met 30% korting, 2 jaar oud en tot 20-30k op de teller... Maar ja, die zijn er nog niet.
Dus hopen we maar dat die benzineauto niet in brand vliegt.
Dit is, voor mij in ieder geval, al jaren bekend.user109731 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:28:
Ik zie in dit topic wat reacties als “zolang stroom niet volledig groen is, heeft een EV weinig voordeel”. Toevallig had Ember een aardig artikel deze week waar ze dit aanstippen:
The EV leapfrog – how emerging markets are driving a global EV boom
Zelfs in een land als Indonesië met stroom uit kolen heb je met een EV 50% minder fossiele brandstof nodig omdat de energie efficiënter gebruikt wordt.
YouTube: Are Electric Cars Worse For The Environment? Myth Busted
YouTube: Are Teslas Actually Better For The Environment?
In Nederland is de hele discussie rondom EV's en 'te weinig range' onzinnig met die korte afstanden die we hier rijden.
Ik ben van een 80kWh accu, naar 52kWh gegaan en nu 30kWh. Nu zal ik niet beweren dat iedereen maar 30kWh (winter nu 150-180km range) nodig heeft, maar 52kWh moet toch zeker dekkend zijn. Zeker als je thuis kunt laden iedere dag.
Zodra je dat niet kunt maakt 300 of 500km ook niet echt veel meer uit en blijft het gewoon irritant.
Op vakantie is een ander verhaal, maar voor die ene rit naar Italie of Spanje zijn er vast oplossingen. Stel je moet een keer 500km, dan nog is 52kWh prima te doen. Ja ok, misschien een keer extra laden... who cares...
Ik ben van een 80kWh accu, naar 52kWh gegaan en nu 30kWh. Nu zal ik niet beweren dat iedereen maar 30kWh (winter nu 150-180km range) nodig heeft, maar 52kWh moet toch zeker dekkend zijn. Zeker als je thuis kunt laden iedere dag.
Zodra je dat niet kunt maakt 300 of 500km ook niet echt veel meer uit en blijft het gewoon irritant.
Op vakantie is een ander verhaal, maar voor die ene rit naar Italie of Spanje zijn er vast oplossingen. Stel je moet een keer 500km, dan nog is 52kWh prima te doen. Ja ok, misschien een keer extra laden... who cares...
Mijn idee. Ik geloof dat het gemiddelde kilometrage iets van 18K kilometers per jaar is voor de nederlander. Woon werk verkeer is iets van 20km enkele reis... Dat red je makkelijk met je 30 of 50kWh accu.STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:49:
In Nederland is de hele discussie rondom EV's en 'te weinig range' onzinnig met die korte afstanden die we hier rijden.
En nu komen er weer reacties van.... Jamaar ik rijd 500km per dag en 100K per jaar.... Ja, dan zou ik een iets grotere accu nemen.
- Gonadan
Geen matches
Aangezien ik de laatste (en enige) was die daarover schreef neem ik aan dat je op mij reageert zonder me te citeren. Maar dan heb je verkeerd begrepen wat ik met die opmerking bedoelde.user109731 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:28:
Ik zie in dit topic wat reacties als “zolang stroom niet volledig groen is, heeft een EV weinig voordeel”. Toevallig had Ember een aardig artikel deze week waar ze dit aanstippen:
Zelfs in een land als Indonesië met stroom uit kolen heb je met een EV 50% minder fossiele brandstof nodig omdat de energie efficiënter gebruikt wordt.
Het was een discussie of een EREV een positieve bijdrage kan leveren aan het einddoel (emissieloos verkeer) en daarbij werd gesteld dat een EREV slecht was omdat hij niet volledig emissieloos was en daarmee een compromis. Daarop was mijn reactie dat als je er zo zwart/wit in gaat staan je een EV dan ook 100% op groene stroom moet gebruiken anders meet je met twee maten.
Daarmee wil ik dus niet zeggen dat een EV geen voordeel biedt, waar haal je dat vandaan? Als iemand van kamp 'alle beetjes helpen' ben ik juist voorstander van de EV, ook al rijdt hij deels op grijze stroom. Het maakt de transitie juist makkelijker omdat je dan alleen nog maar de bron van de stroom emissievrij hoeft te maken, je hoeft dan niet meer alle wagens langs.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inderdaad, mijn Alpine A290 heeft 52kWh en met het feit dattie thuis aan de granny kan is er geen probleem.STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:49:
Nu zal ik niet beweren dat iedereen maar 30kWh (winter nu 150-180km range) nodig heeft, maar 52kWh moet toch zeker dekkend zijn. Zeker als je thuis kunt laden iedere dag.
Er was een duidelijk verschil qua laden met de Megane E Tech die ik hiervoor had maar die 1 a 2 keer dat wij naar Frankrijk gaan vind ik dat 0 probleem. Vrouwlief haar blaas heeft de vorm van een erwt geloof ik dus ik moet sowieso vaak stoppen. De tijden van 2 uur rijden en dan stoppen liggen al een poos achter ons.STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:49:
41 km is mijn woon werk, wat ik 1 a 2 keer per week doe. Als ik 2 x achter elkaar ga, dan ga ik wel laden na de 2de dag met deze wat 'koudere' dagen.stylezzz schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:19:
Woon werk verkeer is iets van 20km enkele reis... Dat red je makkelijk met je 30 of 50kWh accu.
Ook als 1ste (en enige) auto voldoet het prima hoor.GeeMoney schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:16:
Dat soort WLTP waarden zijn natuurlijk ideaal voor de 2e auto.
Dat hangt er maar net vanaf waarop je focust voor uw vergelijking.Gonadan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:49:
[...]
Wat maakt dat een Niro automatisch aan alle eisen en wensen van een autokoper voldoet?
Bij mijn weten is een vergelijking tussen EV en ICE binnen hetzelfde merk/klasse nog altijd in het voordeel van een ICE. Nog even los van het feit dat EV's nog gesubsidieerd worden om de prijs te drukken.
Ik ben vorige jaar 2x op wintersport geweest;Zjanzjak schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:08:
Vrouwlief haar blaas heeft de vorm van een erwt geloof ik dus ik moet sowieso vaak stoppen. De tijden van 2 uur rijden en dan stoppen liggen al een poos achter ons.
- Met de familie met de Niro; 869km met normale snelheid. Op de heenweg met overnachting en op de terugweg 11:33 over gedaan met 02:17 aan (laad)stops.
- Met twee vrienden in een Audi 951km in 07:22 met achtelijke snelheid en totaal 00:15 aan 3 tank/plas/koffie stops.
Maak benzine maar eens €4/L en zie eens hoe snel mensen de wat langere stops gaan accepteren.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
- Gonadan
Geen matches
'Achterlijke snelheid'.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:56:
[...]
Ik ben vorige jaar 2x op wintersport geweest;Neem je het 2e scenario als uitgangspunt dan kan je lang wachten tot een EV voldoet. Ik ben daar dan ook helemaal geen voorstander van, een EV hoeft helemaal niet beter te zijn "op alle fronten".
- Met de familie met de Niro; 869km met normale snelheid. Op de heenweg met overnachting en op de terugweg 09:15 over gedaan met 02:17 aan (laad)stops.
- Met twee vrienden in een Audi 951km in 07:22 met achtelijke snelheid en totaal 00:15 aan 3 tank/plas/koffie stops.
Maak benzine maar eens €4/L en zie eens hoe snel mensen de wat langere stops gaan accepteren.
Als men wil is er altijd wel een scenario te vinden waarin een EV niet voldoet. Algemener gezegd, als je iets niet echt wilt kan je altijd wel redenen bedenken waarom dat voor jou niet kan.
Dik zeven uur reizen met een kwartiertje pauze moet ik echt niet aan denken. Ik doe altijd al gemiddeld elke twee à tweeënhalf uur een pauze, en dan meestal gemiddeld een minuut of 20 per stuk. Dat vind ik echt zoveel fijner reizen.
Hoe bedoel je dat?3_s schreef op donderdag 18 december 2025 @ 13:51:
[...]
Dat hangt er maar net vanaf waarop je focust voor uw vergelijking.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kom bij allebei op een gemiddelde rijsnelheid van rond de 130 km/u uit.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 14:56:
[...]
Ik ben vorige jaar 2x op wintersport geweest;Neem je het 2e scenario als uitgangspunt dan kan je lang wachten tot een EV voldoet. Ik ben daar dan ook helemaal geen voorstander van, een EV hoeft helemaal niet beter te zijn "op alle fronten".
- Met de familie met de Niro; 869km met normale snelheid. Op de heenweg met overnachting en op de terugweg 09:15 over gedaan met 02:17 aan (laad)stops.
Twee uur laden over 1000 km is trouwens ook wel veel.
[ Voor 3% gewijzigd door Menesis op 18-12-2025 15:20 ]
Mixed Reality dev
Excuus, rijtijd en reistijd door elkaar gehaald (aangepast) :130km/u versus 94km/u.Menesis schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:19:
[...]
Ik kom bij allebei op een gemiddelde rijsnelheid van rond de 130 km/u uit.
Twee uur laden over 1000 km is trouwens ook wel veel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/I1idHGqCsrBRelLsDYhw4CTT.jpg?f=user_large)
Twee uur laden best wel veel maar toch de realiteit met een Kia Niro in koude omstandigheden en nog een keer wat gedoe met laders en een keer een 50kW lader. Op de heenweg zelfs ongeveer 3 uur besteed aan laden (deels als gevolg om met wat meer batterij op bestemming aan te komen).
[ Voor 29% gewijzigd door assje op 18-12-2025 15:33 ]
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
In dit geval met 3 mannen over de nacht rijden; dat is dus met wissel van bestuurder bij iedere stop.Gonadan schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:16:
Dik zeven uur reizen met een kwartiertje pauze moet ik echt niet aan denken. Ik doe altijd al gemiddeld elke twee à tweeënhalf uur een pauze, en dan meestal gemiddeld een minuut of 20 per stuk. Dat vind ik echt zoveel fijner reizen.
Het vrijwel continu 160km/u met stukken ruim boven 200km/u (en dan komt je met klein beetje file en wat binnendoor gemiddeld dus alsnog maar aan 130km/u)
[ Voor 14% gewijzigd door assje op 18-12-2025 15:33 ]
- Gonadan
Geen matches
Dan nog, je wilt af en toe toch ook gewoon je benen strekken? Ik snap zo'n tactiek wel als je meters wil maken, maar dat zou niets voor mij zijn.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:33:
In dit geval met 3 mannen over de nacht rijden; dat is dus met wissel van bestuurder bij iedere stop.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ach, ik heb de pogingen om in het sociaal verkeer mensen bij de feiten te houden opgegeven. Er wordt vanwege koudwatervrees voor elektrisch rijden met overtuiging zoveel onzin beweerd dat het hopeloos is. Als de overheid geen andere houding aanneemt, blijven particulieren in de weerstand.user109731 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 08:28:
Levensgevaarlijk. En dodelijk vermoeiend. Sowieso geen argument om tegen EV laden in te brengen.assje schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:33:
[...]
In dit geval met 3 mannen over de nacht rijden; dat is dus met wissel van bestuurder bij iedere stop.
Het vrijwel continu 160km/u met stukken ruim boven 200km/u (en dan komt je met klein beetje file en wat binnendoor gemiddeld dus alsnog maar aan 130km/u)
Het EV laden past prima in een verstandige manier van reizen die mensen best aan kunnen houden. Iedereen gaat naar verloop van tijd in de auto minder rijden (en dan is de alom genoemde 2u reizen, 15 minuten rust best ok). Gewoon de vakantie laten beginnen in de auto en eindigen eenmaal thuis. Je komt zo ontzettend veel relaxter thuis.
En ja… ik was ook van het doorjakkeren, maar heb dat volledig omgegooid pre-EV.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Budget, comfort of milieu.
Ja, een EV is duurder,maar rijdt wel een stuk comfortabeler.
Ik heb sinds vorige week als particulier een Citroen e-C4 (bruto 50kWh) gehaald en toevallig belandde ik in dezelfde discussie op het werk.
Je merkt dat de echte petrolheads het inderdaad niets vinden hoewel er 1 na het meerijden toch begint te twijfelen. Terwijl ik overigens niemand over wil halen.
Degene die het niets vinden, wijzen inderdaad op het 'ongemak' tijdens de zomervakanties. Ik ben nogal laidback, vakantie betekent voor mij zo min mogelijk stress en als ik iedere 2 uur moet stoppen vind ik het prima. Maar het ineens door kunnen rijden, midden in de nacht vertrekken en maar 1 tank stop maken spreekt nog vele mensen aan blijkbaar. Ik heb dit persoonlijk altijd een horror gevonden. Ik vind autorijden leuk, maar op een gegeven moment wordt het toch wel wat saai.
Ik ben momenteel super tevreden, met een woon werk afstand van 24km dagelijks en 3 daagse kantoor aanwezigheid is het voor mij prima te doen. Ik wacht nog op mijn eigen laadpaal die moet worden aangelegd, maar onze gemeente heeft het in mijn wijk prima voor elkaar. Tot de tijd dat de laadpaal komt is het hier goed te doen.
Het enige jammere is dat nu een EV voor particulieren echt goed bereikbaar wordt, alle voordelen lijken te verdwijnen. Ik hoop dan ook dat de regering toch nog iets zal verzinnen qua stimuleringsmaatregels. Zeker nu we als Europa iets minder ambitieus lijken te worden qua vergroening. Overigens denk ik dat iedereen aan de EV nooit zal gebeuren en ook niet verstandig is. Maar als fossiele brandstof voor autos een niche markt wordt of als we naar 60/40 gaan, hebben we het goed voor elkaar denk ik.
Je merkt dat de echte petrolheads het inderdaad niets vinden hoewel er 1 na het meerijden toch begint te twijfelen. Terwijl ik overigens niemand over wil halen.
Degene die het niets vinden, wijzen inderdaad op het 'ongemak' tijdens de zomervakanties. Ik ben nogal laidback, vakantie betekent voor mij zo min mogelijk stress en als ik iedere 2 uur moet stoppen vind ik het prima. Maar het ineens door kunnen rijden, midden in de nacht vertrekken en maar 1 tank stop maken spreekt nog vele mensen aan blijkbaar. Ik heb dit persoonlijk altijd een horror gevonden. Ik vind autorijden leuk, maar op een gegeven moment wordt het toch wel wat saai.
Ik ben momenteel super tevreden, met een woon werk afstand van 24km dagelijks en 3 daagse kantoor aanwezigheid is het voor mij prima te doen. Ik wacht nog op mijn eigen laadpaal die moet worden aangelegd, maar onze gemeente heeft het in mijn wijk prima voor elkaar. Tot de tijd dat de laadpaal komt is het hier goed te doen.
Het enige jammere is dat nu een EV voor particulieren echt goed bereikbaar wordt, alle voordelen lijken te verdwijnen. Ik hoop dan ook dat de regering toch nog iets zal verzinnen qua stimuleringsmaatregels. Zeker nu we als Europa iets minder ambitieus lijken te worden qua vergroening. Overigens denk ik dat iedereen aan de EV nooit zal gebeuren en ook niet verstandig is. Maar als fossiele brandstof voor autos een niche markt wordt of als we naar 60/40 gaan, hebben we het goed voor elkaar denk ik.
Of het nadeel van fossiel vergroten. De komende decennia zal fossiele brandstof simpelweg steeds duurder moeten worden.soskes schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:27:
Het enige jammere is dat nu een EV voor particulieren echt goed bereikbaar wordt, alle voordelen lijken te verdwijnen. Ik hoop dan ook dat de regering toch nog iets zal verzinnen qua stimuleringsmaatregels. Zeker nu we als Europa iets minder ambitieus lijken te worden qua vergroening.
Fossiel moet gewoon naar 0. De niche markt zal in de vorm van bio of synthetische brandstoffen zijn maar personenvervoer totaal niet zinvol.Overigens denk ik dat iedereen aan de EV nooit zal gebeuren en ook niet verstandig is. Maar als fossiele brandstof voor autos een niche markt wordt of als we naar 60/40 gaan, hebben we het goed voor elkaar denk ik.
[ Voor 31% gewijzigd door assje op 19-12-2025 09:36 ]
Dat is natuurlijk gewoon wensdenken. Want dat gaat nooit gebeuren uiteindelijkassje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:21:
[...]
Of het nadeel van fossiel vergroten. De komende decennia zal fpssiele brandstof simpelweg steeds duurder moeten worden.
[...]
Fossiel moet gewoon naar 0. De niche markt zal in de vorm van bio of synthetische brandstoffen zijn maar personenvervoer totaal niet zinvol.
Vaak bu'j te bang!
In België zou het nochtans nu een goed moment zijn om de belasting op fossiele brandstoffen te verhogen.
Ik zag gisteren dat de prijs voor 1l benzine onder de 1,4€ is gedoken. 1,392€/l zag ik staan, dat is stilaan de prijs van 2020 (Corona) en lager dan in 2018. Zonder rekening te houden met inflatie. (Gemiddelde prijzen volgend statbel)
Ik zag gisteren dat de prijs voor 1l benzine onder de 1,4€ is gedoken. 1,392€/l zag ik staan, dat is stilaan de prijs van 2020 (Corona) en lager dan in 2018. Zonder rekening te houden met inflatie. (Gemiddelde prijzen volgend statbel)
Er is een hele groep Nederlanders die een electrische auto niet kunnen betalen, maar nu wel bv een oud barrel van € 750 - 1.000 kunnen kopen.assje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:21:
[...]
Of het nadeel van fossiel vergroten. De komende decennia zal fpssiele brandstof simpelweg steeds duurder moeten worden.
[...]
Fossiel moet gewoon naar 0. De niche markt zal in de vorm van bio of synthetische brandstoffen zijn maar personenvervoer totaal niet zinvol.
Als alles electrisch wordt, ontneem je hun mobiliteit.
Op dit forum zitten over het algemeen de beter verdienende mensen die niet elk dubbeltje om hoeven te draaien.
Ik weet ook de oplossing niet, maar het tweakers.net publiek is niet een goede doorsnede van de samenleving.
Daarom vind ik verhogen van brandstoffen en minder aantrekkelijk maken van ICE niet de juiste weg.
We zitten nu aan 6-10% EV en dat stijgt omdat in B ca 60% van de nieuwe auto’s EV’s zijn. In NL zijn de percentages gelijkaardig dacht ik.soskes schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 05:27:
Ik heb sinds vorige week als particulier een Citroen e-C4 (bruto 50kWh) gehaald en toevallig belandde ik in dezelfde discussie op het werk.
Dat betekent dat een uitbater van een tankstation zijn omzet vanaf nu zowat elke maand zachtjes ziet dalen. Als hij nog leningen heeft, dan worden die elke maand moeilijker te betalen, en her en der zakken er tankstations onder de rendabiliteitsdrempel. Nieuwe stations boiwt niemand meer. Als het echt een niche wordt, dan kan een heel deel van de bevolking 20km rijden om benzine te vinden. Ondertussen worden nieuwe EVs goedkoper en komt het ipping point echt nabij. EV rijden wordt dan ontegensprekelijk goedkoper dan benzine rijden.
En dan zal je zien dat het ineens snel gaat. Hetzelfde is ooit gebeurd met diesel.
Nadeel hiervan is dat je de mensen die achteraan de 'autoketen' staan omdat ze een nieuwe niet kunnen betalen juist zwaar belast. Het zijn ook nog eens mensen die in de regel geen eigen laadmogelijkheid hebben.assje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:21:
[...]
Laat het toch gewoon op 'natuurlijke' manier gebeuren. De helft van de nieuwverkopen is al EV. Dat wordt alleen maar meer. Het aandeel EV in het totaal gereden kilometers stijgt zelfs nog veel harder omdat veelrijders vaker nieuwe auto's kopen.
ICE zal inderdaad nog heel lang (en ook breed) blijven bestaan aan de zogenoemde achterkant van de autoketen. Maar daar worden de kilometers niet gemaakt, en ook in die contreien zullen tweedehands EVs langzaam door gaan druppelen.
Ben ervan overtuigd dat al die dwingelandij een negatieve invloed heeft op de EV adaptatie. Dit terwijl de voordelen van EV zo evident zijn (en daar komt prijs straks nog eens bij) dat de markt toch wel overgaat.
Vergelijk het met de smartphone. Binnen een paar jaar was iedereen overgestapt van een dumpphone naar een smartphone. Maar stel nu dat de EU een week na Jobs' introductie van de iPhone had bevolen dat alle burgers binnen een jaar zo'n telefoon zouden moeten gaan gebruiken. Vermoed dat het dan lang niet zo snel was gegaan omdat mensen zich er tegen zouden gaan verzetten.
Het van hogerhand zaken opleggen wekt altijd wantrouwen en weerstand op. En het hoeft in dit geval helemaal niet opgelegd te worden, het product 'EV' biedt genoeg voordelen ten opzichte van z'n voorganger.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Daarom moet deze wijziging geleidelijk gebeuren zonder de samenleving te ontwrichten. Dat wil overigens niet zeggen dat alles perse hetzelfde moet kunnen blijven.geenstijl schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:55:
[...]
Er is een hele groep Nederlanders die een electrische auto niet kunnen betalen, maar nu wel bv een oud barrel van € 750 - 1.000 kunnen kopen.
Als alles electrisch wordt, ontneem je hun mobiliteit.
Op dit forum zitten over het algemeen de beter verdienende mensen die niet elk dubbeltje om hoeven te draaien.
Ik weet ook de oplossing niet, maar het tweakers.net publiek is niet een goede doorsnede van de samenleving.
Daarom vind ik verhogen van brandstoffen en minder aantrekkelijk maken van ICE niet de juiste weg.
Dit argument is wat mij betreft overigens achterhaald. Voor €199/maand private lease je al een EV. Zelfs het goedkoopste benzine barrel is gemiddeld niet of nauwelijks goedkoper dan dat.
Let wel, als je de lange termijn consequenties verrekemd betalen we voor fossiel eigenlijk maar de helft van wat het zou moeten kosten. Eigenlijk wordt fossiel extreem gesibaidieerd door de atmosfeer als publiek riool te mogen gebruiken.
[ Voor 10% gewijzigd door assje op 19-12-2025 08:08 ]
Wensdenken? Dit is wat mij betreft onvermijdelijk. Over 30 jaar zijn brandstofautos een uitzondering.-tom-562 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 07:39:
Dat is natuurlijk gewoon wensdenken. Want dat gaat nooit gebeuren uiteindelijk
Brandstofprijs bestaat toch al grotendeels uit accijns, met dut argument kan je de prijs ook nog eens halveren.alexbl69 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:02:
Ben ervan overtuigd dat al die dwingelandij een negatieve invloed heeft op de EV adaptatie. Dit terwijl de voordelen van EV zo evident zijn (en daar komt prijs straks nog eens bij) dat de markt toch wel overgaat.
Er hoeft ook geen "dwingelandij" te zijn. Het is gewoon de taak van de overheid om te zorgen dat een EV per kilometer goedkoper is dan een fossiele auto.
Dus, accijns omhoog, minder tankstations, meer laadpalen, betrouwbare laadtarieven afdwingen etc.
Dit gebeurt ook allemaal al en gaat vanzelf versnellen.
Je baseren op huidige omstandigheden is naief.
Nee, er zijn nog altijd mensen die een dumbphone gebruiken, weinig, maar ze zijn er.alexbl69 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:02:
[...]
Nadeel hiervan is dat je de mensen die achteraan de 'autoketen' staan omdat ze een nieuwe niet kunnen betalen juist zwaar belast. Het zijn ook nog eens mensen die in de regel geen eigen laadmogelijkheid hebben.
Laat het toch gewoon op 'natuurlijke' manier gebeuren. De helft van de nieuwverkopen is al EV. Dat wordt alleen maar meer. Het aandeel EV in het totaal gereden kilometers stijgt zelfs nog veel harder omdat veelrijders vaker nieuwe auto's kopen.
ICE zal inderdaad nog heel lang (en ook breed) blijven bestaan aan de zogenoemde achterkant van de autoketen. Maar daar worden de kilometers niet gemaakt, en ook in die contreien zullen tweedehands EVs langzaam door gaan druppelen.
Vergelijk het met de smartphone. Binnen een paar jaar was iedereen overgestapt van een dumpphone naar een smartphone. Maar stel nu dat de EU een week na Jobs' introductie van de iPhone had bevolen dat alle burgers binnen een jaar zo'n telefoon zouden moeten gaan gebruiken. Vermoed dat het dan lang niet zo snel was gegaan omdat mensen zich er tegen zouden gaan verzetten.
Het van hogerhand zaken opleggen wekt altijd wantrouwen en weerstand op. En het hoeft in dit geval helemaal niet opgelegd te worden, het product 'EV' biedt genoeg voordelen ten opzichte van z'n voorganger.
Feit is, daar worden mijn longen en de aarde niet slechter van.
Er moet wel degelijk nog wat promo gevoerd worden voor EV’s, en dat Europa nu wat doet voor de auto’s onder de 4,2m door het aantal veiligheidsystemen wat te verminderen (lane keeping bv) vind ik wel belangrijk.
In Nederland wellicht, Europa twijfelachtig, wereldwijd nietassje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:05:
[...]
Wensdenken? Dit is wat mij betreft onvermijdelijk. Over 30 jaar zijn brandstofautos een uitzondering.
Vaak bu'j te bang!
Ik ben het met je eens qua kosten, alleen is het ontzettend lastig om die mensen dit te laten beseffen. Het komt gewoon niet aan, of er komt weer een excuus waarom het niet van toepassing is bij hun.assje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:04:
[...]
Dit argument is wat mij betreft overigens achterhaald. Voor €199/maand private lease je al een EV. Zelfs het goedkoopste benzine barrel is gemiddeld niet of nauwelijks goedkoper dan dat.
Ik ben ervan overtuigd dat als er niet een béétje druk was gekomen vanuit de overheid, dat we nu nog allemaal ICE aan het rijden waren. Maar als je tegen een deadline aankijkt (2035, bijvb.), dan besef je dat we met ICE's in een doodlopend straatje zitten.alexbl69 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:02:
[...]
Nadeel hiervan is dat je de mensen die achteraan de 'autoketen' staan omdat ze een nieuwe niet kunnen betalen juist zwaar belast. Het zijn ook nog eens mensen die in de regel geen eigen laadmogelijkheid hebben.
...
Anderzijds is 2035 voor sommigen nog dermate ver af dat het als drukkingsmiddel nog steeds niet al teveel indruk maakt. En die kopen dan met hun budget, in plaats van een electrische CLA, dan maar een benzineslurpende GLC SUV. Wel, voor dié mag er dan naar mijn aanvoelen best wat méér EV-druk komen... Die kopers deel ik niet bepaald in onder de allerarmsten onder ons...
En, by the way, de autosector is nu ook niet bepaald onverdacht als het aankomt op het in de verf zetten van de nadelen van EV's, he. Noch om hun gretigheid om naar electrisch over te schakelen. Zomaar een voorbeeld: zegt "dieselgate" jou nog iets?
Model 3 LR (model 2023)
30 jaar is lang hoor....-tom-562 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:37:
[...]
In Nederland wellicht, Europa twijfelachtig, wereldwijd niet
En als China vol voor EV gaat, dan duwen ze dit ook naar Afrika enz.
Ze hebben daar wegen aan gelegd, dan kunnen investeringen in een beter electriciteitsnetwerk ook wel.
De autosector is in de eerste plaats opportunistisch, en de huidige kapitalistische omgeving kan je hen dat zelfs niet kwalijk nemen. Het is denken/handelen op bedrijfsniveau, niet op menselijk niveau.
Zie bijvoorbeeld Volkswagen: lobbyen voor uitstel uitfasering ICE en tegelijk een batterijfabriek openen en de grootste ev verkoper van Europa zijn.
Het een sluit gewoon het andere niet uit. Het gaat om geld verdienen. Vanuit een standpunt van een bedrijf de normaalste zaak van de wereld. Bedrijven doen niet aan emotie, kiezen geen 'kamp'. Brengt niets op.
Van zodra ze denken dat het definitief bergaf is met de ice (of dat ze inschatten dat het algmene publiek dit denkt) zullen ze zich marketinggewijs profileren als voortrekker van de EV en zeggen dat ze het altijd wel al wisten, dat ze als goede daad voor de mensheid de verkoop van ice 'versneld' zullen afbouwen,....
Zie bijvoorbeeld Volkswagen: lobbyen voor uitstel uitfasering ICE en tegelijk een batterijfabriek openen en de grootste ev verkoper van Europa zijn.
Het een sluit gewoon het andere niet uit. Het gaat om geld verdienen. Vanuit een standpunt van een bedrijf de normaalste zaak van de wereld. Bedrijven doen niet aan emotie, kiezen geen 'kamp'. Brengt niets op.
Van zodra ze denken dat het definitief bergaf is met de ice (of dat ze inschatten dat het algmene publiek dit denkt) zullen ze zich marketinggewijs profileren als voortrekker van de EV en zeggen dat ze het altijd wel al wisten, dat ze als goede daad voor de mensheid de verkoop van ice 'versneld' zullen afbouwen,....
Hoe meer EV's er komen hoe duurder benzine wordt (wet van vraag en aanbod).
In de MRB zit een c02 component die nu nog op 0 staat. Deze zal de komende jaren ongetwijfeld gaan stijgen. Waarbij inderdaad wel rekening gehouden moet worden met degenen die een dubbeltje vaker moeten omdraaien.
Van de andere kant, 100 jaar geleden had ook niet iedereen een auto.
In de MRB zit een c02 component die nu nog op 0 staat. Deze zal de komende jaren ongetwijfeld gaan stijgen. Waarbij inderdaad wel rekening gehouden moet worden met degenen die een dubbeltje vaker moeten omdraaien.
Van de andere kant, 100 jaar geleden had ook niet iedereen een auto.
Ik heb ooit een andere wet geleerd...janne_nl schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:01:
Hoe meer EV's er komen hoe duurder benzine wordt (wet van vraag en aanbod).
- Gonadan
Geen matches
Misschien had je het gemist maar de discussie ging juist over de prijs. En binnen hetzelfde merk/klasse is die gewoon nog niet in het voordeel van de EV, integendeel.3_s schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:36:
[...]
Budget, comfort of milieu.
Ja, een EV is duurder,maar rijdt wel een stuk comfortabeler.
Als je een heel nieuwe afweging maakt dan wordt het een complexer verhaal inderdaad, maar veel mensen kijken toch naar wat ze hebben en wat dan de EV-variant daarvan zou zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- Gonadan
Geen matches
100%. Op wat principiëlen na dan, maar die reden dan vast al een Prius.flupp schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 09:35:
[...]
Ik ben ervan overtuigd dat als er niet een béétje druk was gekomen vanuit de overheid, dat we nu nog allemaal ICE aan het rijden waren.
Elektrisch rijden was helemaal niet sexy tot de Tesla als een soort gadget gezien werd en het wat begon te lopen. Maar als er geen hele dikke subsidie voor gegeven was had het gros inderdaad gewoon nog ICE gereden.
Zelfs de afgelopen tijd zag je veel EV rijders weer terug gaan naar ICE omdat ze puur kijken naar bijtelling en het type motor zal ze een worst zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ehm ja, eigenlijk heb je gelijk en draaide ik hem om
Wat niet wegneemt dat als de vraag wegvalt de prijs waarschijnlijk wel gaat stijgen, maar niet meteen natuurlijk. De prijs aan de pomp zal eerst dalen (aanbod) omdat de vraag afneemt. Later zal de prijs stijgen omdat de vraag niet echt meer zal stijgen, waardoor je als pomphouder wel andere inkomsten moet aanboren en/of de prijs verhogen.
Dat zal denk ik zeker nog 10 jaar duren lijkt me.
Kan binnen 10 jaar, of binnen 2 jaar , binnen 5 jaar,...
Probleem is: het risico bestaat dat de omslag van steeds goedkoper naar steeds duurder niet op een rustige manier zal verlopen. Maar door een onverwachte gebeurtenis heel plots. Zoals de meeste fossiele energiecrisissen in het verleden.
Als particulier kan je zolang mogelijk blijven doorrijden met je ICE zolang de prijs blijft zakken maar je moet ook wel op tijd het zinkend schip verlaten.
Probleem is: het risico bestaat dat de omslag van steeds goedkoper naar steeds duurder niet op een rustige manier zal verlopen. Maar door een onverwachte gebeurtenis heel plots. Zoals de meeste fossiele energiecrisissen in het verleden.
Als particulier kan je zolang mogelijk blijven doorrijden met je ICE zolang de prijs blijft zakken maar je moet ook wel op tijd het zinkend schip verlaten.
Met de aanstaande tekorten op de begroting zal de accijnskorting toch hopelijk weer een keer verdwijnen…
Valt de businesscase weer een stukje beter uit voor de EV.
Als je thuis kan laden, met een dynamisch contract en wat kilometers maakt is de case al snel positief op een occasion EV.
Valt de businesscase weer een stukje beter uit voor de EV.
Als je thuis kan laden, met een dynamisch contract en wat kilometers maakt is de case al snel positief op een occasion EV.
KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
De vraag zal zakken en (bij gelijkblijvend aanbod) dan ook de prijs. Totdat pomphouders één na één afvallen omdat er geen rooie cent meer mee wordt verdiend. Dus zakt daardoor op zijn beurt het aanbod, totdat de prijs stabiliseert (op een lager niveau). Hoe kleiner de vraag wordt, hoe lager de prijs stabiliseert.janne_nl schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 11:12:
…
Wat niet wegneemt dat als de vraag wegvalt de prijs waarschijnlijk wel gaat stijgen, maar niet meteen natuurlijk. De prijs aan de pomp zal eerst dalen (aanbod) omdat de vraag afneemt. Later zal de prijs stijgen omdat de vraag niet echt meer zal stijgen, …
Zo zijn hoefsmeden intussen nog maar met een klein clubje.
Wat er gebeurt met mensen die zich niet willen aanpassen, kun je mooi observeren in Mad Max 🤪
Model 3 LR (model 2023)
De tweedehands markt zijn EV's stuk goedkoepr dan hun fossiele soortgenoten. Ook nieuw scheelt het niet nagenoeg niets. Sterker nog, vaak zijn ze goedkoper.Gonadan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:52:
[...]
Misschien had je het gemist maar de discussie ging juist over de prijs. En binnen hetzelfde merk/klasse is die gewoon nog niet in het voordeel van de EV, integendeel.
Als je een heel nieuwe afweging maakt dan wordt het een complexer verhaal inderdaad, maar veel mensen kijken toch naar wat ze hebben en wat dan de EV-variant daarvan zou zijn.
Ik begrijp nooit zo goed waar dit nu vandaan komt. Als je 4 jaar terugkeek dan zou ik je gelijk geven. Open de site van VW of BMW maar eens.
ID3 - 30k , Golf - 37k. ID4 40k, Tiguan 50k.
BMW i5 70k, 5-serie 73k. IX1 46k, X1 53k
Ja er zijn ook wat modelletjes die iets duurder zijn.
Overigens heb ik het dan nog niet eens over de chineese EV's die veel meer bieden en goedkoper zijn dat dan hun Duitse collega's. MG4 gaat voor 24k weg, MG5 voor 27k etc...
- Gonadan
Geen matches
Toegegeven, die i5 vs 5-serie is wel een mooie vergelijking. Je bent nogal creatief met bedragen maar het zit inderdaad dichter bij elkaar dan ik verwachtte. Dan heb je het wel echt over de modellen van dit of misschien vorig jaar, dus het lijkt recent heel erg naar elkaar toe gekropen te zijn. Natuurlijk is er nog een BPM-voordeel, maar dat is ook niet zo groot.STIMPPYYY schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:06:
[...]
De tweedehands markt zijn EV's stuk goedkoepr dan hun fossiele soortgenoten. Ook nieuw scheelt het niet nagenoeg niets. Sterker nog, vaak zijn ze goedkoper.
Ik begrijp nooit zo goed waar dit nu vandaan komt. Als je 4 jaar terugkeek dan zou ik je gelijk geven. Open de site van VW of BMW maar eens.
ID3 - 30k , Golf - 37k. ID4 40k, Tiguan 50k.
BMW i5 70k, 5-serie 73k. IX1 46k, X1 53k
Ben dan wel benieuwd hoe die prijzen gedrukt worden. Is dat simpelweg vanwege schaalgrootte van de productie of worden er concessies gedaan? (oprechte vraag, los van dat auto's door de leasemarkt sowieso al steeds gammeler zijn geworden)
Dat is een heel andere discussie, dan heb je het niet meer over hetzelfde merk/model.Ja er zijn ook wat modelletjes die iets duurder zijn.
Overigens heb ik het dan nog niet eens over de chineese EV's die veel meer bieden en goedkoper zijn dat dan hun Duitse collega's. MG4 gaat voor 24k weg, MG5 voor 27k etc...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedragen komen 1-1 van de website (overzicht-modellen). Weinig creativiteitGonadan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:35:
[...]
Toegegeven, die i5 vs 5-serie is wel een mooie vergelijking. Je bent nogal creatief met bedragen maar het zit inderdaad dichter bij elkaar dan ik verwachtte. Dan heb je het wel echt over de modellen van dit of misschien vorig jaar, dus het lijkt recent heel erg naar elkaar toe gekropen te zijn. Natuurlijk is er nog een BPM-voordeel, maar dat is ook niet zo groot.
Ben dan wel benieuwd hoe die prijzen gedrukt worden. Is dat simpelweg vanwege schaalgrootte van de productie of worden er concessies gedaan? (oprechte vraag, los van dat auto's door de leasemarkt sowieso al steeds gammeler zijn geworden)
[...]
Dat is een heel andere discussie, dan heb je het niet meer over hetzelfde merk/model.
BPM voordeel heb je wel een goed punt idd.
De fabrikanten zijn verplicht om aan de gemiddelde co2 emissie eisen te voldoen met hun vloot, en daar hebben ze het best lastig meeGonadan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:35:
[...]
Toegegeven, die i5 vs 5-serie is wel een mooie vergelijking. Je bent nogal creatief met bedragen maar het zit inderdaad dichter bij elkaar dan ik verwachtte. Dan heb je het wel echt over de modellen van dit of misschien vorig jaar, dus het lijkt recent heel erg naar elkaar toe gekropen te zijn. Natuurlijk is er nog een BPM-voordeel, maar dat is ook niet zo groot.
Door een EV te verkopen besparen ze ca. €9000,- wat ze niet aan boetes hoeven te betalen bij overschrijding.
Precies dit, beleid doet het werk wel.HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:55:
[...]
De fabrikanten zijn verplicht om aan de gemiddelde co2 emissie eisen te voldoen met hun vloot, en daar hebben ze het best lastig mee
Door een EV te verkopen besparen ze ca. €9000,- wat ze niet aan boetes hoeven te betalen bij overschrijding.
Toch wel, de Fiat Grande Panda E is 1000 euro goedkoper dan de hybride uitvoering.Gonadan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:52:
[...]
Misschien had je het gemist maar de discussie ging juist over de prijs. En binnen hetzelfde merk/klasse is die gewoon nog niet in het voordeel van de EV, integendeel.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
- Gonadan
Geen matches
Mja, ik heb de lijsten met uitvoeringen gepakt en die naast elkaar gelegd, dat maakt het beeld wel iets anders. Vanaf prijzen vind ik altijd wat tricky.STIMPPYYY schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:48:
[...]
Bedragen komen 1-1 van de website (overzicht-modellen). Weinig creativiteit.
BPM voordeel heb je wel een goed punt idd.
Dat verklaart wel waarom de nieuwste 5-serie een upgrade heeft gehad qua electro-ondersteuning. Hij stoot daarmee net weer een stuk minder CO2 uit, op papier.HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 12:55:
[...]
De fabrikanten zijn verplicht om aan de gemiddelde co2 emissie eisen te voldoen met hun vloot, en daar hebben ze het best lastig mee
Zeiss Distagon 21 f/2.8
- Gonadan
Matched: nl
Wellicht een klein beetje off-topic, maar een contract met bkr-registratie aan gaan zodat je teveel kunt betalen voor iets wat je eigenlijk niet kunt betalen zie ik niet zo snel als een oplossing.assje schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 08:04:
[...]
Daarom moet deze wijziging geleidelijk gebeuren zonder de samenleving te ontwrichten. Dat wil overigens niet zeggen dat alles perse hetzelfde moet kunnen blijven.
Let wel, als je de lange termijn consequenties verrekemd betalen we voor fossiel eigenlijk maar de helft van wat het zou moeten kosten. Eigenlijk wordt fossiel extreem gesibaidieerd door de atmosfeer als publiek riool te mogen gebruiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het alternatief, die auto van 750-1000 euro is ook risicovol, daar koop je tegenwoordig alleen nog maar barrels voor die waarschijnlijk de volgende APK niet halen zonder grote kosten, los van dat het vaak onzuinige wagens zijn.Gonadan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:27:
[...]
Wellicht een klein beetje off-topic, maar een contract met bkr-registratie aan gaan zodat je teveel kunt betalen voor iets wat je eigenlijk niet kunt betalen zie ik niet zo snel als een oplossing.
Dan kun je beter maandelijks €199,- betalen direct nadat je loon gestort is, waar je dan een stuk zekerheid voor terug krijgt.
(En als je ontslagen wordt mag je vaak kosteloos opzeggen)
- Gonadan
Matched: nl
Het alternatief is gemiddeld 48 keer die 199, ofwel een kleine 10K. Daar kan je echt wel wat betrouwbaars mee kopen, zelfs als je eerst vaste lasten en onderhoud eraf trekt.HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:38:
[...]
Het alternatief, die auto van 750-1000 euro is ook risicovol, daar koop je tegenwoordig alleen nog maar barrels voor die waarschijnlijk de volgende APK niet halen zonder grote kosten, los van dat het vaak onzuinige wagens zijn.
Dan kun je beter maandelijks €199,- betalen direct nadat je loon gestort is, waar je dan een stuk zekerheid voor terug krijgt.
(En als je ontslagen wordt mag je vaak kosteloos opzeggen)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het alternatief is niet 10k, het alternatief is 10k-onderhoud-verzekering-MRB-afschrijvingGonadan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:54:
[...]
Het alternatief is gemiddeld 48 keer die 199, ofwel een kleine 10K. Daar kan je echt wel wat betrouwbaars mee kopen, zelfs als je eerst vaste lasten en onderhoud eraf trekt.
Vaak bu'j te bang!
En dan vergeet je nog een flinke brandstofbesparing-tom-562 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:59:
[...]
Het alternatief is niet 10k, het alternatief is 10k-onderhoud-verzekering-MRB-afschrijving
- Gonadan
Geen matches
Lees anders even goed wat ik schrijf.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Inmiddels 80+ berichten/reacties voornamelijk over benzine (PHEV en EREV) t/o BEV.
Misschien de 1e alinea van de topicwaarschuwing nog eens lezen:
"Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc."
Misschien de 1e alinea van de topicwaarschuwing nog eens lezen:
"Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc."
[ Voor 0% gewijzigd door Peter-036 op 19-12-2025 17:47 . Reden: typo gecorrigeerd ]
It is what it is.If you can't change it, deal with it!
Inderdaad. Eindcijfer onderhoud dit jaar voor mij: 200€ : remoliewissel + vervangen interieurfilter. Verleden jaar was dat ruitenwisservloeistof en ruitenwissers (45€?). Beiden overigens ook nodig bij ICE’s.HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:02:
[...]
En dan vergeet je nog een flinke brandstofbesparing
Niet nodig (de meeste hiervan zelfs nooit):
- motoroliewissel(s)
- remblokken vervangen (áls, dan wel zelden!)
- vervanging koelvloeistof
- cylinderkoppakking vervangen, gebeurt al eens bij hogere kilometerstanden (maar nu niet langer aanwezig)
- nooit te vervangen (wegens niet aanwezig) distributieriem
- kan nóóit kapot (wegens niet aanwezig) koppeling
- ook nóóit kapot (wegens óók afwezig) versnellingsbak
Wat zit een EV toch simpel in elkaar. Tegen dat mijn kleinkinderen hun rijbewijs hebben, gaan ze zich toch heel waarschijnlijk serieuze vragen stellen waarom een benzine of dieselmotor eigenlijk zoveel draaiende delen had, en hoe het komt dat we niet met z’n allen al vroeger electrisch zijn beginnen rijden. Eigenlijk is een brandstofmotor belachelijk ingewikkeld.
Model 3 LR (model 2023)
Laatst eens een mooi filmpje van de aandrijflijn van mijn auto (ID.4) bekeken op Youtube, geniaal hoe simpel. Versnellignsbak bestaat uit een ingaande as en een uitgaande as (verbonden met elkaar d.mv. 2 tandwielen), en 3 lagers in totaal. Hoe simpel wil je het hebbenflupp schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:31:
[...]
Inderdaad. Eindcijfer onderhoud dit jaar voor mij: 200€ : remoliewissel + vervangen interieurfilter. Verleden jaar was dat ruitenwisservloeistof en ruitenwissers (45€?). Beiden overigens ook nodig bij ICE’s.
Niet nodig (de meeste hiervan zelfs nooit):
- motoroliewissel(s)
- remblokken vervangen (áls, dan wel zelden!)
- vervanging koelvloeistof
- cylinderkoppakking vervangen, gebeurt al eens bij hogere kilometerstanden (maar nu niet langer aanwezig)
- nooit te vervangen (wegens niet aanwezig) distributieriem
- kan nóóit kapot (wegens niet aanwezig) koppeling
- ook nóóit kapot (wegens óók afwezig) versnellingsbak
Wat zit een EV toch simpel in elkaar. Tegen dat mijn kleinkinderen hun rijbewijs hebben, gaan ze zich toch heel waarschijnlijk serieuze vragen stellen waarom een benzine of dieselmotor eigenlijk zoveel draaiende delen had, en hoe het komt dat we niet met z’n allen al vroeger electrisch zijn beginnen rijden. Eigenlijk is een brandstofmotor belachelijk ingewikkeld.
Vaak bu'j te bang!
- Gonadan
Geen matches
Waarom heeft die ID4 überhaupt een versnellingsbak? Bedoel je niet gewoon een vaste overbrenging met die twee tandwielen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan is het toch nog steeds een versnellingsbakGonadan schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:57:
Waarom heeft die ID4 überhaupt een versnellingsbak? Bedoel je niet gewoon een vaste overbrenging met die twee tandwielen?
Vaak bu'j te bang!
- Gonadan
Geen matches
Mja, strikt genomen kan je het nog zo noemen. Een versnellingsbak met één versnelling, je kunt niet schakelen. Dat scheelt weer een koppeling en zo.-tom-562 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:04:
[...]
Dan is het toch nog steeds een versnellingsbakOfja, een vertragingsbak om precies te zijn
(wat een ICE dus ook heeft)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
180km haal ik nu amper met 75kWh (korte ritten met koude accu icm langere ritten met 130km/h) , niet iedere EV is modern en superzuinig. (model S 75D)STIMPPYYY schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:49:
Sorry, ik rij zelf EV, maar 900km in 7uur is niet achterlijk op buitenlandse snelweg met een ICE, gewoon normale cruise speed. Ik vind EV rijders die met 95km/h tussen de vrachtwagens hangen eerder "achterlijke snelheid" aanhouden
Ik lees verderop "levensgevaarlijk" pff, die mensen hebben nog nooit met iets als een Audi S6 relaxed 160km/h op de autobahn gereden, dat voelt als 110km/h in je Prius hoor
[ Voor 31% gewijzigd door _Anvil_ op 19-12-2025 15:44 ]
Zijn er in België (neem aan dat je niet in NL woont) dan nog echt gebieden zonder laadpalen? Mijn vriendin woont in een Vlaams stadje met 50d mensen en er zijn echt tig palen in elke wijk.Tommie12 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:48:
[...]
Mijn vrouw rijdt ca 8000km per jaar. Grootste deel is 'rond de kerktoren', maar maandelijks een keer of 2-3 zijn er verplaatsingen die heen en terug naar de 180km-200km gaan en waar er lokaal geen laadpaal is.
Kan je verzekeren dat die kleine Honda van mij echt niet zuinig is. Slaat eigenlijk nergens op, maar dat terzijde. Overigens is een Tesla beter gestroomlijnd dan menig andere EV. De S is ook niet echt de categorie waar jan modaal in gaat rondrijden, hoewel ze 2ehands ook niet duur meer zijn_Anvil_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:35:
[...]
180km haal ik nu amper met 75kWh (korte ritten met koude accu icm langere ritten met 130km/h) , niet iedere EV is modern en superzuinig. (model S 75D)
Ik heb het over lokaal beschikbare 11kW (of minder) palen._Anvil_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:37:
[...]
Zijn er in België (neem aan dat je niet in NL woont) dan nog echt gebieden zonder laadpalen? Mijn vriendin woont in een Vlaams stadje met 50d mensen en er zijn echt tig palen in elke wijk.
Nee, die zijn niet overal zo beschikbaar op de plaats waar je moet zijn zonder dat je te ver moet omlopen.
Die lokale palen staan op plaatsen waar de meeste huizen geen eigen laadpaal kunnen zetten, en soms vind je er wel op een grotere parking, maar die zijn dan regelmatig bezet.
En ja, soms lukt dat, soms niet.... Het is allemaal geen drama, maar je hebt op dat moment gewoon geen zin om nog te gaan snellladen op de terugweg.
200km vanaf 100-10% in de winter vind ik wel een minimum voor een bruikbare EV.
Vanaf mijn huis (Nederland) is de dichtsbijzijnde laadpaal ook 2300 meter. Een bezoeker gaat daar toch ook niet parkeren om naar mijn huis te lopen?_Anvil_ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:37:
[...]
Zijn er in België (neem aan dat je niet in NL woont) dan nog echt gebieden zonder laadpalen? Mijn vriendin woont in een Vlaams stadje met 50d mensen en er zijn echt tig palen in elke wijk.
Dat is iets dat mij ook enorm opvalt, het verschil in laadpaaldichtheid door het land heen. Zeker als je wat meer in het Noorden van het land komt. Dan is een laadpaal op praktische loopafstand nog echt geen garantie en als ze er zijn, dan is het een enkele paal met maar een parkeerplaats echt gereserveerd voor EV's.HandyLumberjack schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 15:45:
[...]
Vanaf mijn huis (Nederland) is de dichtsbijzijnde laadpaal ook 2300 meter. Een bezoeker gaat daar toch ook niet parkeren om naar mijn huis te lopen?
uhm...
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic