Over dat filteren en of het bekend is bij automobilisten hangt vaak ook erg af van de plaats.
Als er eens uitzonderlijk een file staat op een B-weg bij mij in de gemeente kleven mensen gewoon op die middenlijn -of er over- met eerder uitzonderingen die m'n koplamp in zijspiegel zien en ook effectief opzij gaan. Velen zijn het daar niet gewoon en dat merk je meteen wanneer het dan file is.
In de zonder uitzondering dagelijkse stilstaande file op de Vuurkruisenlaan in Brussel bvb. is het fenomeen echt bekend, de overgrote meerderheid van automobilisten staan er zelf dagelijks en laten je met plezier doorgaan, sommigen gooien zelfs zo hard hun stuur om dat ik soms denk "kerel, doe maar rustig, ik heb ook remmen en zal wel effe wachten als dat moet hoor".
Eerlijk: ik ben nog niemand tegengekomen die me bewust probeert te blokkeren maar ik zeg er wel bij dat ik nog maar een goeie maand met de motor rijd.
Het verbaast me trouwens zelf, komende van de (gewone) fiets waarmee ik tussen 2014 en 2019 dagelijks pendelde. Als fietser ben je -zeker in Brussel- een paria, niet zelden gaat het zelfs over in echte fietsershaat, heb ik al ZO ontzettend vaak moeten meemaken.
Met de motor is het compleet anders: tuurlijk heb je altijd wel idioten maar blijkbaar... willen mensen veel minder graag een motor in hun autoportier dan een fiets.
Ik vermoed dat het -incognito-effect- (bespaar jezelf gegoogle, ik vond het woord zelf uit

) ook meespeelt.
Ik verduidelijk even: Je rijdt op een motor, meestal met motorpak (hoop ik toch) je ziet er al snel wat stoerder uit, breder geschouderd met de padding... Ik weet het niet maar er moet een verklaring zijn waarom het verschil zo frappant is.
Ik bedoel: zichtbaarheid kan het niet zijn: ik ben op de fiets ontzettend zichtbaar, fluo all-round, sterk voorlicht, extra helmlicht voor en achter... En toch slaagt men er op bepaalde plaatsen keer op keer in om wél oogcontact te maken maar toch te denken "fuck you fietser, jij zal wel remmen" terwijl ik nu, op de motor, op exàct dezelfde plaatsen en tijdstippen, veel meer gewoon m'n voorrang krijg. (niet altijd hoor, maar duidelijk meer dan met de fiets)
"snelheid inschatten" ok maar dan nog, tegen dat ik oogcontact maak met een automobilist waarop ik voorrang heb, ben ik al dichtbij genoeg dat ie sowieso moet stoppen, of hij m'n snelheid kan inschatten of niet.
Misschien is het omdat je met de motor ook meer "in" het autoverkeer zit t.o.v. met de fiets...
Soms voel ik me net Moses wanneer, zoals vanochtend, links en rechts van me de auto's mooi opzij gingen, uitzonderingen (appende vrouwen kuch...) daartoe gelaten.