Wat je ook kan doen is een automatische oiler installeren. Ik werd helemaal gek van het om de 2 dagen smeren toen ik veelvuldig woon-werk reed met mijn TR650. Bijkomend voordeel was dat de ketting ongelofelijk schoon bleef doordat er continue een laagje olie blijft hangen en de oude met vuil er weer afspoelt. Ik gebruikte Husqvarna kettingzaag olie daarvoor. Werkte uitstekend. Daarna nooit meer echt de ketting schoongemaakt en nu heb ik dat probleem helemaal niet meer door een cardanPinusRigida schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:59:
Vraag me af hoe andere woon/werk motorrijders dit doen; Ik hoor/lees hier en daar dingen als "na elke rit door de regen je ketting poetsen".
Nu zie ik er niet op tegen om m'n ketting te poetsen, ik doe dit in deze periode, gezien het slechte weer wekelijks, doe dit samen met het wassen van de volledige motor.
...Maar eens per week zou dus volgens sommigen veel te weinig zijn voor een ketting die in regenweer dagelijks gruis van straat opraapt.
Eerlijk: dàgelijks m'n ketting schoonmaken zie ik toch echt niet zitten, ik vind het gewoon veel omdat ik soms pas om 19u30 thuis ben, heb ook nog een gezin waar ik graag wat tijd wil in steken, ik ga echt niet élke dag die fiets op de stand zetten en ketting beginnen poetsen, m'n vrouw verklaart me dan pas écht gek.
En idd. dat hoeft niet lang te duren, het hoeft geen per-fecte glanzende ketting te zijn, klopt, maar zelfs dan: ik doe ongeveer 3, als ik zuinig ben 4 kettingpoetsbeurten per flesje chaincleaner, daar kom ik dus met wat moeite een maand mee toe maar als ik dagelijks begin te poetsen moet ik wekelijks een nieuw busje kopen.![]()
Dus voor anderen die hun motor dagelijks, ook met rotweer gebruiken; Wat is jullie ehm... "kettingpoets-interval"? Is ééns per week te weinig?
ps: Gewone secundaire wegen, zo'n kleine 80km/dag in totaal, geen veld -of aardewegjes dus "relatief" proper maar sowieso gooien m'n wielen wel wat op natuurlijk.
Zo zag mijn ketting er met de oiler er altijd uit:

Edit: Ik gebruikte trouwens het Tutoro systeem, er zijn er wel meer op de markt maar die van Tutoro is lekker simpel en eenvoudig te installeren en in gebruik. Mocht ik in de toekomst weer een motorfiets met ketting bezitten dan is het eerste wat erop komt een Tutoro. Die werd ook direct op de F650GS van mijn vriendin geinstalleerd. Super aftersales team dus garantie kwesties werden direct opgelost. Heb geen aandelen verder, maar ben gewoon een tevreden klant.
[ Voor 10% gewijzigd door cyntax op 24-02-2020 12:49 ]