Hét grote motortopic - Deel 24 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 504 Laatste
Acties:
  • 2.009.836 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLDViane
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-05 09:33
Met lessen wordt geleerd bij +-4000rpm opschakelen "want dat is het nieuwe rijden". 30 in de 2, 50 in de 3, 80 in de 4.
Vervolgens krijg je de opmerking dat je dat na het lessen bijna nooit zal doen, want je powerband zit vaak veel hoger. De meeste motoren kunnen prima 80 in de 6 rijden, maar als je aan het scheuren bent wil je m veel liever op 2/3e van je maximaal toerental bij het uitkomen van de bocht :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

NLDViane schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:02:
Met lessen wordt geleerd bij +-4000rpm opschakelen "want dat is het nieuwe rijden". 30 in de 2, 50 in de 3, 80 in de 4.
Vervolgens krijg je de opmerking dat je dat na het lessen bijna nooit zal doen, want je powerband zit vaak veel hoger. De meeste motoren kunnen prima 80 in de 6 rijden, maar als je aan het scheuren bent wil je m veel liever op 2/3e van je maximaal toerental bij het uitkomen van de bocht :Y
Dat ze dat nog doet prima, ieder zijn eigen ding, maar ga je lager heb je erg weinig trekkracht/aandrijving en daardoor mis je de volledige stabiliteit van de motor. Dat gaat echt niet ten goede komen aan het vertrouwen. Want je hebt nu eenmaal iets van snelheid en toeren nodig om te kunnen rijden en dat een motor zich 'zet'.

Nieuwe rijden kan met een soepele motor zoals zij heeft verder prima overigens, met bv zoiets als de Gixxer die ik had kun je dat echt vergeten. :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLDViane
@Joopieboy Mooie aanvulling en volledig mee eens, het was ook zeker niet belerend bedoeld :)
Rijd zelf ook 80 in z'n 6, 50 in z'n 4 op lange rechte stukken, maar zodra er wat leuke bochten in zicht komen gaat ie een paar versnellingen lager.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Ook wel verstandig, kun je afremmen op de motor, snelheid makkelijker regelen met het gas en daarmee nog meer controle. :)

Lange stukken is idd gewoon lekker rustig tokkelen en genieten van het koppel als je alsnog moet inhalen. :+ Kan nu al niet wachten tot eind mei. :P

[ Voor 38% gewijzigd door Joopieboy op 22-02-2020 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-04 21:34
Joopieboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Hier spreek je jezelf nogal een beetje heel erg tegen. :P 'Een beetje op toeren' is niet 2-3000 toeren, dat is net van stationair af. Het is geen auto. ;)
Het hangt ook volledig van het soort motorblok af. Bij die NC blokken van Honda (of dikke choppers als H-D) is het maximaal aantal toeren veel lager dan bijvoorbeeld de nieuwe Honda Fireblade. Die laatste loopt maximaal 14.500 toeren voordat het max vermogen wordt afgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

MichielK71 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:27:
[...]

Het hangt ook volledig van het soort motorblok af. Bij die NC blokken van Honda (of dikke choppers als H-D) is het maximaal aantal toeren veel lager dan bijvoorbeeld de nieuwe Honda Fireblade. Die laatste loopt maximaal 14.500 toeren voordat het max vermogen wordt afgegeven.
Klopt helemaal mee eens, maar dat is in deze totaal geen vergelijk. Geeft niet weg dat 2-3000 toeren gewoon echt te weinig is om te kunnen rijden in haar geval. :)

Zij heeft de een 'kleine' motor maar wel een die behoorlijk soepel is, maar dat soort dingen gaan dan eigenlijk niet, zeker niet als je toch al vertrouwen mist. Lekker de motor het werk laten doen, gaat alles veel soepeler en 10x gemakkelijker. :)

Doet mij trouwens denken, de BMW 1250GS(A) valt ook gewoon 'stil' als je onder de 1500 toeren komt, dan ben je ineens de volledige aandrijving kwijt. Was wel een apart iets op de rotonde 3 kwart. :P

[ Voor 25% gewijzigd door Joopieboy op 22-02-2020 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 15:53:
[...]

Hier spreek je jezelf nogal een beetje heel erg tegen. :P 'Een beetje op toeren' is niet 2-3000 toeren, dat is net van stationair af. Het is geen auto. ;)
Vandaar het valt opzich mee. M'n diesel wil wel vanaf 1k toeren dus wat dat betreft is dit voor mij vrij veel. Maar kan me niet heugen dat de Versys zo anders afgesteld is dat die opeens veel hoger in z'n toeren moet zitten. Wel optimaal bij 5k geloof ik maarja, daar rij je niet mee weg.

In de bergen moest ik toch maar wel terug naar z'n 1 :+ Maarja..

[ Voor 5% gewijzigd door SmurfLink op 22-02-2020 16:40 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

SmurfLink schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Vandaar het valt opzich mee. M'n diesel wil wel vanaf 1k toeren dus wat dat betreft is dit voor mij vrij veel. Maar kan me niet heugen dat de Versys zo anders afgesteld is dat die opeens veel hoger in z'n toeren moet zitten. Wel optimaal bij 5k geloof ik maarja, daar rij je niet mee weg.

Doe er je ding mee, ik geef het als tip mee ook omdat ik weet waar je tegenaan loopt met rijden. Een auto en een diesel is al helemaal geen vergelijk, ik hoop dat je dat snapt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:42:
[...]

Doe er je ding mee, ik geef het als tip mee ook omdat ik weet waar je tegenaan loopt met rijden. Een auto en een diesel is al helemaal geen vergelijk, ik hoop dat je dat snapt. :)
Dat snap ik, maar voor wegrijden is het echt genoeg. Wat dat betreft was de lesmotor hetzelfde dus wellicht is dit inderdaad zo verschillend per blok, maar dit was hoe ik 't aangeleerd kreeg en hij bokt bij mij absoluut nooit (behalve eerste momenten in de bergen, maar toen heb ik direct 't advies van hoger in de toeren zitten toegepas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:48
Joopieboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:29:
[...]Doet mij trouwens denken, de BMW 1250GS(A) valt ook gewoon 'stil' als je onder de 1500 toeren komt, dan ben je ineens de volledige aandrijving kwijt. Was wel een apart iets op de rotonde 3 kwart. :P
De mijne draait stationair op 1500rpm :+

En opschakelen doen we pas bij de 8000. Als we dat bij 3000/4000 doen kom ik nooit op de 80km/h :P
SmurfLink schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:39:
[...]
Bij voorkeur mijd je die als het even kan, maar de volgende keer heb je die 1 hopelijk niet nodig in de bergen d:)b

Heb zelf een haat aan die aan/uit versnelling :+
Meen je die? Bij mij zie ie gewoon vol het gas erop en dan doorschakelen. We hebben tenslotte de zelfde motor en instructeurs gehad :+

Dankzij hem reed ik een keer ~175 op de teller om weer aan te haken nadat hij gas gaf met zn 1200gsa :+

Gamertag: timmie271

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLDViane
@timmie271 in de bergen naar z'n 1 is vrij normaal hoor, we rijden niet allemaal 30 bij 8000rpm :+

Dit was niet Marc maar die andere (ben z'n naam even kwijt, was wel een toffe gast), maar die bracht het ook op zo'n manier. Met optrekken is het natuurlijk anders, maar constante snelheid is mij met die versnellingen geleerd :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
NLDViane schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:21:
@timmie271 in de bergen naar z'n 1 is vrij normaal hoor, we rijden niet allemaal 30 bij 8000rpm :+
Neuh. Hangt ook van je blok af maar die er-6 blokken kunnen prima even in de 2 blijven richting 3k rpm en dan gas weer opentrekken. Fijner dan terug naar de 1 met gelijk 6k rpm. Maar dat ben ik :P

En ik rij 80 in de 6 met 6000rpm geloof ik :+ in de 5 zit ik boven de 7000rpm

Die 1 liter blokken gaan ook vaak zat naar de 1 terug had ik al begrepen :Y
Dit was niet Marc maar die andere (ben z'n naam even kwijt, was wel een toffe gast), maar die bracht het ook op zo'n manier. Met optrekken is het natuurlijk anders, maar constante snelheid is mij met die versnellingen geleerd :Y
Ah zo. Marc zei dat ik teveel doorschakelde en gerust een versnelling lager mocht zitten. Hij had makkelijk praten met z'n quickshifter :P

[ Voor 4% gewijzigd door timmie271 op 22-02-2020 17:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLDViane
timmie271 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Neuh. Hangt ook van je blok af maar die er-6 blokken kunnen prima even in de 2 blijven richting 3k rpm en dan gas weer opentrekken. Fijner dan terug naar de 1 met gelijk 6k rpm. Maar dat ben ik :P

En ik rij 80 in de 6 met 6000rpm geloof ik :+ in de 5 zit ik boven de 7000rpm

Die 1 liter blokken gaan ook vaak zat naar de 1 terug had ik al begrepen :Y
Mijn ervaring was in de 2 naar beneden, aanremmen, terug naar 1 (soms 7-8k rpm), dieper remmen (2-4k rpm, afhankelijk van hoe scherp en diep de bocht was), apex, gas rustig open, door naar 2, herhalen.
Zeker op hoogte had de mijne vaak vermogen te kort om lekker weg te trekken in de 2, dus dan maar in de 1 :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Ik schakel meestal bij 4000-6000rpm, als ik het rustig aan doe.. :)
Redline begint bij 14k rpm. Maar die raak ik eigenlijk nooit, boven 12k is de puf bij mijn Speed Four er wel uit..Onder 2500rpm vind ie ook niet fijn trouwens..

Oh, en besloten wat mijn volgende motor word: De nieuwe Street Triple R in de grijs metallic. Wat een gaaf ding! En met de brembo's e.d. de bescheiden meerprijs t.o.v. de S meer dan waard.

Helaas op de beurs niet geslaagd voor een tanktas, wel een paar toffe Sneakers gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door darkkingll op 22-02-2020 17:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timmie271
NLDViane schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:38:
[...]

Mijn ervaring was in de 2 naar beneden, aanremmen, terug naar 1 (soms 7-8k rpm), dieper remmen (2-4k rpm, afhankelijk van hoe scherp en diep de bocht was), apex, gas rustig open, door naar 2, herhalen.
Zeker op hoogte had de mijne vaak vermogen te kort om lekker weg te trekken in de 2, dus dan maar in de 1 :Y
Je laat het van de zomer nog maar een keer zien en heb ik bij voorkeur mijn 4 pitter :+
darkkingll schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:39:
Ik schakel meestal bij 4000-6000rpm, als ik het rustig aan doe.. :)
Redline begint bij 14k rpm. Maar die raak ik eigenlijk nooit, boven 12k is de puf bij mijn Speed Four er wel uit..Onder 2500rpm vind ie ook niet fijn trouwens..
Laatste getalletje is 12k bij mij :+ redline op 10.5k en limiter op 11k,vermogen stopt bij 9k al. Lang leve de 1 pitter :P

[ Voor 31% gewijzigd door timmie271 op 22-02-2020 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
MichielK71 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 16:27:
Het hangt ook volledig van het soort motorblok af. Bij die NC blokken van Honda
Ik denk niet dat er een benzinemotor op twee wielen rondrijdt die dichterbij elektrisch rijden komt dan de NC serie. Zó veel koppel onderin heb ik nog niet eerder meegemaakt op een motorfiets. Het zal vast ten koste gaan van de top-end qua vermogen maar dat kon ik op de beurs niet testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-05 22:42

xos

Voor maximale controle in de bochten wil je eigenlijk zo hoog in de toeren zitten dat het koppel al begint af te nemen waardoor de vermogensafgifte redelijk hetzelfde blijft als de motor nog wat toeren stijgt. Kan je makkelijk je lijn met het gas controleren en de vermogensafgifte is heel lineair en dus voorspelbaar. Het vergt alleen wel een goede controle van de rechterpols.

En een beetje superbike draait toch 16.5k rpm :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
xos schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:51:
Voor maximale controle in de bochten wil je eigenlijk zo hoog in de toeren zitten dat het koppel al begint af te nemen waardoor de vermogensafgifte redelijk hetzelfde blijft als de motor nog wat toeren stijgt. Kan je makkelijk je lijn met het gas controleren en de vermogensafgifte is heel lineair en dus voorspelbaar. Het vergt alleen wel een goede controle van de rechterpols.

Ik heb geen ervaring met superbikes maar ik rij mijn bochten al jaren op hele lage toeren en dat gaat dikke prima. Op de Alp kan ik ook makkelijk in zijn twee wegrijden.

Toen ik dat bij de versys deed liet ik hem stilvallen :X.

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-02-2020 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
NLDViane schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:38:
[...]

Dit was pretty much ook wel hoe ik aan kwam rijden ja.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:11
Leuk zo mn eerste motorbeurs! Toffe dingen gezien, heb wel steeds beter beeld van mn droombike. Op de Guzzi V7 gezeten, Yamaha XJR700 en Kawa Z900 wat een mooie apparaten. Maar wat een prijzen tegenwoordig pff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271

Ik kom niet verder dan 11k :+
SmurfLink schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:56:
[...]

Dit was pretty much ook wel hoe ik aan kwam rijden ja.. :P
Dan kan het dus prima met die van jou en kun je het prima blijven doen :Y Als ik hetzelfde geintje uithaal (wat ik een keer deed) dan knalt ie direct naar de limiter toe :X

Maar ja de mijne gaat dan ook maar 65 in de 1 en ~90 in de 2. En rijden als een diesel lukt niet zoals jij dat doet met die van jou :+ Dan krijg ik gelijk ruzie met iedereen die achter me rijd :P

@HTT-Thalan was dat blok niet een halve auto-motorblok? Of ben ik in de war met een andere motor?

[ Voor 6% gewijzigd door timmie271 op 22-02-2020 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booyaa
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 16:08
Zo, leuk dagje motorbeurs achter de rug gehad. Maar man o man wat een drukte zeg. Dit hoeft van mij niet elk jaar :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Je wilt idd niet in dat schakelmomentje zitten van je kleppen, dan wordt een tikje met het gas gelijk wel heel erg spannend. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
timmie271 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:22:
@HTT-Thalan was dat blok niet een halve auto-motorblok? Of ben ik in de war met een andere motor?
Klopt. Is een half blok uit de Honda Jazz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie271
HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:50:
[...]

Klopt. Is een half blok uit de Honda Jazz.
Had ik het dus toch goed. Maar dat verklaart ook wel waarom die makkelijker lager in de toeren rijd dan een gemiddelde motor :P
Joopieboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Je wilt idd niet in dat schakelmomentje zitten van je kleppen, dan wordt een tikje met het gas gelijk wel heel erg spannend. :P
Gewoon volgas opschakelen in de bochten kon prima in Luxemburg O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
timmie271 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 18:53:
Had ik het dus toch goed. Maar dat verklaart ook wel waarom die makkelijker lager in de toeren rijd dan een gemiddelde motor :P
En heul langzaam is het ook nog niet:

[ Voor 11% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-02-2020 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Joopieboy schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:37:
[...]

Motoren zijn flink duurder geworden, maar kijk maar eens voor de gein bij auto's met alle belastingregels wat dat heeft gedaan. En vergis je niet wat er tegenwoordig aan elektronica, veiligheden en andere zaken op motoren zitten. Dat maakt het gewoon steeds duurder. :)
Ja ik weet het maar het is absurd. Slaat nergens meer op. Ze zouden gestripte versies moeten uitbrengen, geen gimmicks, gewoon gas geven. Slaat vermoedelijk enorm aan.

Zit niks anders op dan oudere allroad te kopen (KTM Adventure 990) en die goed te gaan gebruiken.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Capo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Ja ik weet het maar het is absurd. Slaat nergens meer op. Ze zouden gestripte versies moeten uitbrengen, geen gimmicks, gewoon gas geven. Slaat vermoedelijk enorm aan.

Zit niks anders op dan oudere allroad te kopen (KTM Adventure 990) en die goed te gaan gebruiken.
Tja maar dan krijg je weer gezeik met de euronormen en veiligheid enzo.. dus dat gaan ze niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

SmurfLink schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Tja maar dan krijg je weer gezeik met de euronormen en veiligheid enzo.. dus dat gaan ze niet doen.
Precies... Dat gedoe maakt het ook allemaal een heel stuk erger.

Ben blij dat ik het prijsverschil tussen een 2019 Euro 4 en 2020 Euro 5 BMW niet hoef te betalen, samen met iets meer BTW scheelt dat toch weer een stuk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
SmurfLink schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:47:
[...]

Navigatie zooi eraf, simpeler dashboard, xenon eraf, cruise control eraf, traction control eraf, nul opties standaard.

Is vast een boel te besparen aan gewicht, bpm en prijs.

My old man wrote me a letter from prison once. It said "if you don't want to end up in here, stay away from crime, women and drugs" Trouble is, that don't leave you much else to do, does it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:07
Capo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:54:
[...]

Navigatie zooi eraf, simpeler dashboard, xenon eraf, cruise control eraf, traction control eraf, nul opties standaard.

Dat wat jij beschrijft bestaat al. Al die nieuwe china motortjes die ook te zien waren op de beurs hebben no frills en alleen de bare basics. Die dingen zijn ook al nieuw te koop vanaf €5000 voor een middeklasser (600cc).

Edit: Maar aangezien je zoekt naar een ktm 990 adv denk ik dat jij ook niet op een no frills motor zit te wachten. Jij wilt waarschijnlijk wel WP/ohlins forks en brembo remmen wat voor op straat ook totaal onnodig is.

[ Voor 17% gewijzigd door cyntax op 23-02-2020 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:28

fdees

Trust me I'm an Engineer

Dan moet je gewoon een mash of royal enfield kopen als je niets wil qua moderne technieken.

Persoonlijk vind ik de geintegreerde navigatie, ABS en cruise control heel fijn. Ik kan het allemaal uitschakelen en het is ook niet zichtbaar. Maar vanwege de Euro-normen qua uitstoot en verplichte ABS is een ECU eigenlijk gewoon nodig en dan ben ik blij dat ze zoveel mogelijk gebruik maken van wat er allemaal mee mogelijk is. Dus volgens mij voegen deze elektische opties weinig gewicht toe, mogelijk alleen kosten vanwege software.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
[...]

En hoeveel geld kost het om een motor te designen die zo gedowngrade is? :+ Dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de verkoop ervan anders bestond het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
cyntax schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:58:
[...]

Dat wat jij beschrijft bestaat al. Al die nieuwe china motortjes die ook te zien waren op de beurs hebben no frills en alleen de bare basics. Die dingen zijn ook al nieuw te koop vanaf €5000 voor een middeklasser (600cc).

Edit: Maar aangezien je zoekt naar een ktm 990 adv denk ik dat jij ook niet op een no frills motor zit te wachten. Jij wilt waarschijnlijk wel WP/ohlins forks en brembo remmen wat voor op straat ook totaal onnodig is.
Chinese motor vs een doorontwikkelde fiets waar een Europeaan op past is nogal een vergelijk.

En je aanname dat fatsoenlijke vering totaal onnodig is op straat raakt kant noch wal. Daar ga ik niet eens over in gesprek.
fdees schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:04:
Dan moet je gewoon een mash of royal enfield kopen als je niets wil qua moderne technieken.

Persoonlijk vind ik de geintegreerde navigatie, ABS en cruise control heel fijn. Ik kan het allemaal uitschakelen en het is ook niet zichtbaar. Maar vanwege de Euro-normen qua uitstoot en verplichte ABS is een ECU eigenlijk gewoon nodig en dan ben ik blij dat ze zoveel mogelijk gebruik maken van wat er allemaal mee mogelijk is. Dus volgens mij voegen deze elektische opties weinig gewicht toe, mogelijk alleen kosten vanwege software.
Ik ben zeer gecharmeerd van de Royal Enfield Himayalan. Prachtig ding. Helaas is het met 1.90 en 100+ kg niet echt een optie, zeker niet met een boel bagage erbij nog.

Het moderne spul is geweldig, voor een fiets van A naar B. Bedoel geef mij maar een electrische fiets met lane assist, traction control, alles. Maar dan wel voor woon-werk ;) Gaat mij meer om de "fun" :)
SmurfLink schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:08:
[...]

En hoeveel geld kost het om een motor te designen die zo gedowngrade is? :+ Dat weegt waarschijnlijk niet op tegen de verkoop ervan anders bestond het al.
Het gebeurd al, enkel bij motorfietsen lijkt het niet aan te slaan. Waarschijnlijk vanwege kosten of de markt is te klein of of of. Toch wachten tot iemand met een modulaire fiets komt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:28

fdees

Trust me I'm an Engineer

Capo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:17:
[...]

Chinese motor vs een doorontwikkelde fiets waar een Europeaan op past is nogal een vergelijk.

En je aanname dat fatsoenlijke vering totaal onnodig is op straat raakt kant noch wal. Daar ga ik niet eens over in gesprek.

[...]

Ik ben zeer gecharmeerd van de Royal Enfield Himayalan. Prachtig ding. Helaas is het met 1.90 en 100+ kg niet echt een optie, zeker niet met een boel bagage erbij nog.

Het moderne spul is geweldig, voor een fiets van A naar B. Bedoel geef mij maar een electrische fiets met lane assist, traction control, alles. Maar dan wel voor woon-werk ;) Gaat mij meer om de "fun" :)

[...]

Het gebeurd al, enkel bij motorfietsen lijkt het niet aan te slaan. Waarschijnlijk vanwege kosten of de markt is te klein of of of. Toch wachten tot iemand met een modulaire fiets komt :+
Zat zelf ook met een gelijk probleem qua postuur. Zat oorspronkelijk te kijken naar een Triumph Street Scrambler, maar die was zo laag en compact dat het uiteindelijk de Scrambler 1200 XE is geworden, veel luxer, maar vooral ruimer en comfortabeler.

Waar ik nu wel aan moet denken als funbike die fatsoenlijk groot is en niet heel luxe is een Tenere 700 wel wat. Was zelf verbaasd eigenlijk hoe ruim/groot deze is voor een 700. Maar nog wel relatief voordelig als je het vergelijk met andere modelen in die categorie.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

de tenere 700 is dan ook een vrij "basic" motor met alleen zijn ABS die ook nog uit gezet kan worden

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
fdees schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:51:
[...]

Zat zelf ook met een gelijk probleem qua postuur. Zat oorspronkelijk te kijken naar een Triumph Street Scrambler, maar die was zo laag en compact dat het uiteindelijk de Scrambler 1200 XE is geworden, veel luxer, maar vooral ruimer en comfortabeler.

Waar ik nu wel aan moet denken als funbike die fatsoenlijk groot is en niet heel luxe is een Tenere 700 wel wat. Was zelf verbaasd eigenlijk hoe ruim/groot deze is voor een 700. Maar nog wel relatief voordelig als je het vergelijk met andere modelen in die categorie.
Klopt! Tenere is enige die echt in de categorie valt nog.

Op de Mosko Motor stand stond die met zachte tassen, echt super. Ander zadel erop, groffere banden en klaar.

De Husq Norden vond ik echt geweldig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:02

Vrijdag

De Zwarte

[...]

Ik heb nog wel een GPZ 500s te koop zonder, tja, eigenlijk alles wel. Voor 1 € per cc :9

En als ie toch niet doet wat je er van verwacht, heb je een hele indrukwekkende presse-papier voor op kantoor 8)

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 17:49:
[...]

Ik denk niet dat er een benzinemotor op twee wielen rondrijdt die dichterbij elektrisch rijden komt dan de NC serie. Zó veel koppel onderin heb ik nog niet eerder meegemaakt op een motorfiets. Het zal vast ten koste gaan van de top-end qua vermogen maar dat kon ik op de beurs niet testen.
Dat komt omdat je nog geen boxer hebt gereden :Y

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:06

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

noes schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:00:
[...]

Dat komt omdat je nog geen boxer hebt gereden :Y
Of een K1600 }) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyntax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:07
Capo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:17:
[...]

Die Chinese/India motoren zijn ook doorontwikkeld en bouwen voort op bestaande en bewezen techniek van de Europese markt. Even een greep uit dat assortiment wat in jouw straatje moet passen (goedkoop, groot en basic):

SWM Super Dual
AJP PR7
Benelli TRK 502
Royal Enfield Himalayan
Mash X-Ride 650

Allemaal maar een fractie van wat je normaliter betaald voor een goed aangeklede adventure KTM of BMW.

Wat jij wilt is dat er nog een bekende naam aan geplakt wordt maar dat gaat zeker niet gebeuren aangezien de bekende merken juist de meeste motoren verkopen in hun aller hoogste segment. Best verkochte motor op Nederlandse bodem van de afgelopen 10 jaar? BMW R1200GS...

Jij vind dat fatsoenlijke vering nodig is voor op straat, maar met het gros van de standaard geleverde vering op moderne motoren zou gewoon voldoende moeten zijn. Ook ik vind goede vering en remmerij belangrijk, maar ik vind ook dat Dynamic Electronic Suspension, Enduro/Bochten ABS, Cruise Control, Handvatverwarming etc. handig om te hebben. Het gaat hier toch uiteindelijk om wat je persoonlijk nodig hebt, alleen vind ik hoe je het verwoord een beetje vreemd. Overigens is het niet zo dat ik het niet kan vinden met jouw stelling, die begrijp ik wel. Maar ik denk dat er genoeg (nieuwe) motoren zijn die voor jou geschikt zijn, wellicht met een aantal aanpassingen (Hyperpro setje ofzo).

BTW, als je lekker basic helemaal zonder enige elektronische hulp enzo wilt rondrijden op straat of daar vanaf, dan heb ik ook nog een hele mooie MG V50 NATO te koop staan, veel meer smiles per gallon dat dit gaat het niet worden. Maar het is ook wel een klein fietsje, dus wellicht niet zo geschikt voor een groot persoon :P.

[ Voor 14% gewijzigd door cyntax op 23-02-2020 17:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik heb vandaag tegen mijn vrouw gezegd dat zij niet meer de enige is die ik graag in mijn leven wil hebben.

Wat ben ik verliefd geworden op de Ducati scrambler 1100 sport pro...

Afbeeldingslocatie: https://bikerbook.nl/wp-content/uploads/2020/01/Scrambler-sport-pro-1100-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://bikerbook.nl/wp-content/uploads/2020/01/Scrambler-sport-pro-1100-2.jpg

(Ik heb zelf ook enkele foto's gemaakt op de beurs maar ze zijn lange na niet zo mooi als je ze op internet kan vinden.)

Het was jammer dat het kakweer is/was want ik ben dit jaar alleen maar binnen gebleven.

[ Voor 9% gewijzigd door streamnl op 23-02-2020 17:03 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pagman
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-07-2024
cyntax schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Benelli TRK 502

BTW, als je lekker basic helemaal zonder enige elektronische hulp enzo wilt rondrijden op straat of daar vanaf, dan heb ik ook nog een hele mooie MG V50 NATO te koop staan, veel meer smiles per gallon dat dit gaat het niet worden :p.
De TRK rijd echt fijn, heb er vorig jaar op proefgereden en volgens de importeur komt eind dit jaar de 850cc variant uit wat dus een mooie opvolger is zodra die op de 2e hands markt verschijnt :P

Zonder trouwens dat je de Nato weg doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Ik vind die Benelli's en Royal Enfield motoren best leuke fietsen. Betaalbaar nieuw, niet zo groot en lekker niet meedoen met de pk en vermogensrace :9

Ohja, en de zijspan combi van Mash was echt supercute O+

[ Voor 16% gewijzigd door Vrijdag op 23-02-2020 17:21 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Afgelopen week eindelijk de brief gekregen dat de Z750 belastingvrij is, en dat voor de 2de keer al, hij was belasting vrij en toen weer niet en nu weer wel omdat hij 40 jaar heeft bereikt.

Tevens maar begonnen aan de lekke koppakking te vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RkaUO1A.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VCSxfO4.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:08
Vrijdag schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:16:
Ik vind die Benelli's en Royal Enfield motoren best leuke fietsen. Betaalbaar nieuw, niet zo groot en lekker niet meedoen met de pk en vermogensrace :9

Ohja, en de zijspan combi van Mash was echt supercute O+
Alleen jammer dat je de goede punten opnoemt.
Ik vind dat ze in vermogen achterblijven, niet meedoen met de race is prima maar dit is wel wat overdreven.
Afwerking en onderdelen vind ik ook jammer dat het allemaal wat slordig is.
Dat icm de reviews waarvan blijkt dat het allemaal gewoon wat los trilt en barbaars is maken het voor mij minder interresant.

Dan een vit of svartpilen 401. Heb je meer van alles voor je geld in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:04

Secsytime

Automagisch

kneusteun schreef op zondag 23 februari 2020 @ 18:03:
[...]

Alleen jammer dat je de goede punten opnoemt.
Ik vind dat ze in vermogen achterblijven, niet meedoen met de race is prima maar dit is wel wat overdreven.
Afwerking en onderdelen vind ik ook jammer dat het allemaal wat slordig is.
Dat icm de reviews waarvan blijkt dat het allemaal gewoon wat los trilt en barbaars is maken het voor mij minder interresant.

Dan een vit of svartpilen 401. Heb je meer van alles voor je geld in mijn ogen.
Die worden ook gewoon in India gemaakt hoor :+. En als lostrillen het enige is.. hoef je alleen maar even met een momentsleutel alles bijlangs te lopen bij aankomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
Ook bij bekende merken kwamen er kwaliteitsverschillen voor als de productie naar een andere fabriek of ander land ging. Ik geloof best wel dat de knockoffs af en toe minder kieskeurig en precies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 09:09
Vrijdag schreef op zondag 23 februari 2020 @ 15:40:
[...]

Ik heb nog wel een GPZ 500s te koop zonder, tja, eigenlijk alles wel. Voor 1 € per cc :9

En als ie toch niet doet wat je er van verwacht, heb je een hele indrukwekkende presse-papier voor op kantoor 8)
Ik ben er zeer over te spreken. De wielen zitten er nog onder. Voorlopig.

edit: Op de beurs nog een Ténéré gereden, en RE Interceptor + Himalayan.

De Yamaha was echt een beest, reed fantastisch. De Himalayan was wat kleiner dan ik had verwacht, maar die reed ook echt lekker. Gequote op 1 op 38, laat daar 1 op 32 van overblijven IRL en ik rij voor praktisch niks naar m'n werk. Als ik zo naar de specs en m'n eerste indruk kijk wordt dat denk ik m'n nieuwe woon-werk fiets komend jaar.

Ach ja. Eerst de wielen maar van die Kawasaki af rijden.

[ Voor 37% gewijzigd door nehal3m op 23-02-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-05 22:39
Capo schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Je hebt nog wel relatief goedkope opties... de Benelli 7xx was zelfs voorzien van Brembo remmen zag ik... Maar goed, is alsnog iets van 8000euro. Dan is het verschil met bv een suzuki haast verwaarloosbaar..

Ik heb nu wel weer zin gekregen om op de motor naar werk te gaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door darkkingll op 23-02-2020 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

darkkingll schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:43:
[...]

Je hebt nog wel relatief goedkope opties... de Benelli 7xx was zelfs voorzien van Brembo remmen zag ik... Maar goed, is alsnog iets van 8000euro. Dan is het verschil met bv een suzuki haast verwaarloosbaar..

Zegt alsnog weinig als je een hoofdremcilinder hebt die van kauwgum gemaakt lijkt te zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Toevallig iemand tips om harde rubber weer zacht te maken ?

Het gaat om de rubbers tussen het luchtfilter huis en de carburateur. Bij het monteren leg ik ze normaal altijd in warm water. Dan kun je ze monteren en na het afkoelen zijn ze weer super hard. Ik zoek eigenlijk een oplossing zodat ze langer soepel blijven. Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-05 15:14
Zaterdag naar de Motorbeurs geweest. Na een paar jaar niet meer geweest te zijn was het wel ff leuk om rond te lopen. Heb nog even een BMW motor test gereden. Het parcours daarvoor was alleen slecht qua wegdek. Parkeerterrein van de Jaarbeurs is niet best. Verder wat gegeten en kleding bekeken.
Het viel me wel op dat er best veel bier werd gedronken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Racer89 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:23:
Toevallig iemand tips om harde rubber weer zacht te maken ?

Het gaat om de rubbers tussen het luchtfilter huis en de carburateur. Bij het monteren leg ik ze normaal altijd in warm water. Dan kun je ze monteren en na het afkoelen zijn ze weer super hard. Ik zoek eigenlijk een oplossing zodat ze langer soepel blijven. Iemand enig idee?
Tsja dan zullen de weekmakers wel eruit zijn inmiddels, zijn diverse middelen om te vetten en te doen, maar ik betwijfel of dat dan genoeg gaat zijn, zeker voor langere tijd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Willem30 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:09:
Zaterdag naar de Motorbeurs geweest. Na een paar jaar niet meer geweest te zijn was het wel ff leuk om rond te lopen. Heb nog even een BMW motor test gereden. Het parcours daarvoor was alleen slecht qua wegdek. Parkeerterrein van de Jaarbeurs is niet best. Verder wat gegeten en kleding bekeken.
Het viel me wel op dat er best veel bier werd gedronken.
8) Dat is het voordeel van een kneus met OV zijn, je kan lekker bier drinken.

Nou moest ik daarna nog wel met de auto, dus ik heb het keurig bij 2 bier gehouden, maar toch. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
  • Laatst online: 31-05 09:41
@Racer89 vervangen is eigenlijk het enige dat echt goed werkt voor zoiets helaas.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik weet niet zeker of dit alleen voor "onze" Lidl geldt, maar aanstaande donderdag zijn er wat motorartikelen in de aanbieding.
Waarschijnlijk geheel ongegrond maar ik geloof niet dat ik met een veilig gevoel de helm zou dragen op de motor.
Maar twee nieuwe helmmutsen voor €4,99 p.s. is wel fijn.

Edit: Ik hoef zelf geen nieuwe helm. Mijn helm voldoet nog prima ;)

Edit2: inderdaad Lidl en niet de Action. Goedemorgen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Tcl3RlTqWNCa3pYuHG9I8G1A/full.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door streamnl op 24-02-2020 09:11 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

streamnl schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:56:
Ik weet niet zeker of dit alleen voor "onze" Action geldt, maar aanstaande donderdag zijn er wat motorartikelen in de aanbieding.
Waarschijnlijk geheel ongegrond maar ik geloof niet dat ik met een veilig gevoel de helm zou dragen op de motor. Maar twee nieuwe helmmutsen voor €4,99 p.s. is wel fijn.

[Afbeelding]
Helm zou ik op een brommer nog wel dragen, maar niet op de motor. Op dat soort dingen wil je niet besparen imo. De rest is wel interessant natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
@streamnl de helm zal vast aan de veiligheidsnormen voldoen, maar de pasvoor, duurzaamhed en bouwkwaliteit zullen waarschijnlijk waardeloos zijn. Spul als thermoondergoed is wel altijd interessant :)

Over die motorhoes trouwens, het valt me op dat daar een venster voor het kenteken in zit. Iemand toevallig een idee waarom je dit zou willen? Ik heb er helemaal geen behoefte aan dat mijn kenteken geregistreerd kan worden zolang dit niet nodig is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 11:44
Ik weet niet zeker of dit alleen voor "onze" Action geldt, maar aanstaande donderdag zijn er wat motorartikelen in de aanbieding.
Waarschijnlijk geheel ongegrond maar ik geloof niet dat ik met een veilig gevoel de helm zou dragen op de motor. Maar twee nieuwe helmmutsen voor €4,99 p.s. is wel fijn.

[Afbeelding]
Paar pagina's eerder ook een acculader met "winterlaadmodus" voor €14,95
Chakotay schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:02:
@streamnl de helm zal vast aan de veiligheidsnormen voldoen, maar de pasvoor, duurzaamhed en bouwkwaliteit zullen waarschijnlijk waardeloos zijn. Spul als thermoondergoed is wel altijd interessant :)

Over die motorhoes trouwens, het valt me op dat daar een venster voor het kenteken in zit. Iemand toevallig een idee waarom je dit zou willen? Ik heb er helemaal geen behoefte aan dat mijn kenteken geregistreerd kan worden zolang dit niet nodig is :P
Volgens mij iets met motor op openbare plaats parkeren moet het kenteken zichtbaar zijn.

[ Voor 36% gewijzigd door bleufred1 op 24-02-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leviathius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-05 22:28
Waarschijnlijk geheel ongegrond maar ik geloof niet dat ik met een veilig gevoel de helm zou dragen op de motor.

[Afbeelding]
Action is bekend voor goedkoop, maar dit is toch écht de Lidl hoor :Y)

De termo kleding van de Lidl werkt erg goed trouwens. Voor de rest kun je je op de non-safety spullen geen buil vallen volgens mij. Helm etc zou ik maar links laten liggen. De waarde van je helm zegt genoeg over hoeveel je je hoofd waard vind. 50€ is dan niet echt veel :+. Collega van mij heeft die Lidl helm en is er tevreden over, maarja hij rijd ook een GS500 uit het jaar kruik voor een appel en een ei gekocht. Een échte Nederlander dus.

YouTube: MotorcycleGeek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Leviathius schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:06:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Meteen aangepast.

(carnaval en te vroeg je bed uit rollen... Geen goeie combinatie... :O )

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:11
Ik ga die hoes maar eens aanschaffen. Iemand ervaring mee hoeveel dagen die meegaat? :D

Ook maar even wat thermo gehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door SemperFidelis op 24-02-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:23:
[...]

Tsja dan zullen de weekmakers wel eruit zijn inmiddels, zijn diverse middelen om te vetten en te doen, maar ik betwijfel of dat dan genoeg gaat zijn, zeker voor langere tijd. :)
Ja, ze zijn inderdaad keihard. Alleen het gedeelte wat in de luchtfilter zit is nog soepel.
Chakotay schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:35:
@Racer89 vervangen is eigenlijk het enige dat echt goed werkt voor zoiets helaas.
Was ik ook al bang voor, ik was al aan het kijken voor nieuwe. Vroeg me alleen af of iemand misschien een tip had hiervoor. Warm water werkt nog altijd het beste. Alleen merk ik na elke keer in het warm water worden ze daarna nog harder :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
Leviathius schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:06:
[...]

De termo kleding van de Lidl werkt erg goed trouwens. Voor de rest kun je je op de non-safety spullen geen buil vallen volgens mij. Helm etc zou ik maar links laten liggen. De waarde van je helm zegt genoeg over hoeveel je je hoofd waard vind. 50€ is dan niet echt veel :+. Collega van mij heeft die Lidl helm en is er tevreden over, maarja hij rijd ook een GS500 uit het jaar kruik voor een appel en een ei gekocht. Een échte Nederlander dus.
Mijn off road helm was niet veel duurder en is wel dikke prima. Zegt niks over deze Lidl helm maar goedkoop is dus niet altijd troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-05 10:59
HTT-Thalan schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:38:
[...]

Daarna een Versys 650 geprobeerd als vergelijking. Grappig ding, goeie prijsstelling (op papier een betere keuze dan de Honda) maar ik vond hem nerveus rijden en onderin het toerenbereik (bij krappere bochten in zijn 1 en soms 2) ging het blok enorm bokken. Waarschijnlijk rij ik dan (te) laag in de toeren maar dat was voor de NC (en voor mijn Transalp overigens ook) geen enkel probleem. Meer toeren aanhouden loste het probleem min of meer op.
Bokkig en zenuwachtig, weet je zeker dat je op een Versys 650 gezeten hebt? :P

De Versys is juist een hele gemakkelijke fiets, krappe bochtjes of woonwijken in lage toeren geen enkel probleem. Het is wat dat betreft de ideale motor voor luie mensen. Kan me voorstellen dat de Versys 1000 daar misschien wel iets meer last heeft van zenuwachtig gedrag op lage toeren. De Versys heeft hetzelfde blok als de ER N/F serie, maar is net iets anders ingesteld.

Overigens is het blok in de laatste jaren (of uberhaupt de motor zelf) in de afgelopen 4 jaar nauwelijks veranderd. Ieder jaar komen er andere kleurtjes bij en passen ze de accessoires aan, maar verder is het precies dezelfde motor van 4 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
aidanl schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:05:
[...]

De Versys is juist een hele gemakkelijke fiets, krappe bochtjes of woonwijken in lage toeren geen enkel probleem. Het is wat dat betreft de ideale motor voor luie mensen. Kan me voorstellen dat de Versys 1000 daar misschien wel iets meer last heeft van zenuwachtig gedrag op lage toeren. De Versys heeft hetzelfde blok als de ER N/F serie, maar is net iets anders ingesteld.

Overigens is het blok in de laatste jaren (of uberhaupt de motor zelf) in de afgelopen 4 jaar nauwelijks veranderd. Ieder jaar komen er andere kleurtjes bij en passen ze de accessoires aan, maar verder is het precies dezelfde motor van 4 jaar geleden.
Keyword: "Vinden" ---> Mening :P.

Ik ben er van overtuigd dat het een hele goede motor is, compleet, krachtig, goede zit, nette prijsstelling, niks mis mee. Het is puur door mijn eigen (aangeleerde) rijgedrag dat ik koppelkrachtige motoren prettig vind. Als ik nu weer op mijn lesmotor (CB650F) zou stappen had ik waarschijnlijk de zelfde mening.

De manier waarop de NC gelijk onderin de toeren wegtrok vond ik uitermate prettig. Een boxer zou misschien hetzelfde (of beter) presteren voor mij maar ik heb geen boxermotoren gevonden die qua onderhoud, prijs en verbruik interessant voor me zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:40
aidanl schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Een maat van me heeft ook een Versys 650 en die wil er vanaf om het bokken. Die kijkt nu naar de "gulden middenweg", de Tracer 900, door de 3-cilinder. Ik kan niet anders dan beamen dat een 3-cilinder heerlijk rijdt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
cyntax schreef op zondag 23 februari 2020 @ 16:58:
[...]

Die Chinese/India motoren zijn ook doorontwikkeld en bouwen voort op bestaande en bewezen techniek van de Europese markt. Even een greep uit dat assortiment wat in jouw straatje moet passen (goedkoop, groot en basic):

SWM Super Dual
AJP PR7
Benelli TRK 502
Royal Enfield Himalayan
Mash X-Ride 650

Allemaal maar een fractie van wat je normaliter betaald voor een goed aangeklede adventure KTM of BMW.

Wat jij wilt is dat er nog een bekende naam aan geplakt wordt maar dat gaat zeker niet gebeuren aangezien de bekende merken juist de meeste motoren verkopen in hun aller hoogste segment. Best verkochte motor op Nederlandse bodem van de afgelopen 10 jaar? BMW R1200GS...

Jij vind dat fatsoenlijke vering nodig is voor op straat, maar met het gros van de standaard geleverde vering op moderne motoren zou gewoon voldoende moeten zijn. Ook ik vind goede vering en remmerij belangrijk, maar ik vind ook dat Dynamic Electronic Suspension, Enduro/Bochten ABS, Cruise Control, Handvatverwarming etc. handig om te hebben. Het gaat hier toch uiteindelijk om wat je persoonlijk nodig hebt, alleen vind ik hoe je het verwoord een beetje vreemd. Overigens is het niet zo dat ik het niet kan vinden met jouw stelling, die begrijp ik wel. Maar ik denk dat er genoeg (nieuwe) motoren zijn die voor jou geschikt zijn, wellicht met een aantal aanpassingen (Hyperpro setje ofzo).

BTW, als je lekker basic helemaal zonder enige elektronische hulp enzo wilt rondrijden op straat of daar vanaf, dan heb ik ook nog een hele mooie MG V50 NATO te koop staan, veel meer smiles per gallon dat dit gaat het niet worden. Maar het is ook wel een klein fietsje, dus wellicht niet zo geschikt voor een groot persoon :P.
De techniek is super mooi en wat er allemaal kan is geweldig. Maar als iemand die puurheid doet waarderen, is de markt van de nieuwe motorfietsen iets met een dubbel gevoel. De MG V50 Nato is een fantastische motor, de oude BSA en Nortons ook. Karakter, rijden op nummer 1, sleutelen op nummer 2 :+

Maar nieuwe fietsen...En dat hoeft niet met fancy vering met goldcoated 2mm afgeschaafde titanium olie terug voer leiding.

Ik heb zitten kijken en reviews zitten lezen over de door jou geposte opties, het probleem is, je merkt het gewoon dat de het dus niet de doorontwikkelde fietsen zijn (Naast formaat problemen :+ )
Het prijs verschil is er niet voor niks in afwerking en dergelijke. Ik/We zijn verwend tegenwoordig.

https://www.adventurebike...wm-superdual-2017-review/

Jammer want zou leuk zijn geweest om dat pad eens op te gaan.
darkkingll schreef op zondag 23 februari 2020 @ 23:43:
[...]

Ik heb ook zin in woon werk verkeer, ook met 6 graden ;)

Maar waar het mij omging is dat ze allroads maken, die offroad gaan?, met een prijs waar je hartverzakking krijgt als je er krasjes op krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Capo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:23:
[...]

De techniek is super mooi en wat er allemaal kan is geweldig. Maar als iemand die puurheid doet waarderen, is de markt van de nieuwe motorfietsen iets met een dubbel gevoel. De MG V50 Nato is een fantastische motor, de oude BSA en Nortons ook. Karakter, rijden op nummer 1, sleutelen op nummer 2 :+

Maar nieuwe fietsen...En dat hoeft niet met fancy vering met goldcoated 2mm afgeschaafde titanium olie terug voer leiding.

Ik heb zitten kijken en reviews zitten lezen over de door jou geposte opties, het probleem is, je merkt het gewoon dat de het dus niet de doorontwikkelde fietsen zijn (Naast formaat problemen :+ )
Het prijs verschil is er niet voor niks in afwerking en dergelijke. Ik/We zijn verwend tegenwoordig.

https://www.adventurebike...wm-superdual-2017-review/

Jammer want zou leuk zijn geweest om dat pad eens op te gaan.

[...]

Ik heb ook zin in woon werk verkeer, ook met 6 graden ;)

Maar waar het mij omging is dat ze allroads maken, die offroad gaan?, met een prijs waar je hartverzakking krijgt als je er krasjes op krijgt.
Ik heb de discussie niet helemaal meegekregen, maar waar ben je naar op zoek en wat is je budget? Moet het nieuw zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 478829

Ik ga offroad met m’n full option R1200 GS sinds die nieuw is. Is niet dat er geen krassen op komen bij woon/werk of zo. Integendeel de krassen die ik heb zijn van op de weg, niet van in de modder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online
Capo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:23:
Van de krassen gaat ze niet minder goed werken.

De enige voorstelling die ik me er bij kan maken is dat mensen willen kunnen laten zien wat voor een mooie blinkende machine ze wel niet hebben staan, m.a.w. het gaat om het aanzicht/de status.

En dan denk ik, wil je een status als poetser of een status als bikkel :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-05 16:20

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik weet niet zeker of dit alleen voor "onze" Lidl geldt, maar aanstaande donderdag zijn er wat motorartikelen in de aanbieding.

Edit2: inderdaad Lidl en niet de Action. Goedemorgen...

[Afbeelding]
Ik zou het ook niet vertrouwen maar misschien zit dat gewoon tussen de oren... Toeval wil dat ik dit weekend een YouTubefilmpje zag (dacht dat het van FortNine was) over dit onderwerp, ging wel over de Amerikaanse markt maar de redenering is bij ons hetzelfde en wat bleek: de goedkoopste helmen zijn daarom niet onveilig, zolang ze bepaalde keurmerken hebben of tenminste één algemeen aanvaard veiligheidskeurmerk.

Comfort, extra's en afwerking m.b.t. winddichtheid, aerodynamica en geluidsisolatie etc. zijn de grootste besparingsposten bij goedkope helmen.
Wat ook een belangrijke afweging is, is dat je best de voorkeur geeft aan een helm (goedkoop of niet) van een merk dat er al om bekend staat helmen te maken t.o.v. een helm van een totaal onbekend of nieuw merk, omdat bekende marktspelers ook in hun goedkope helmen een bepaalde expertise zullen steken.

Dat gezegd zijnde zou ik het persoonlijk ook niet doen, gewoon omdat ik weet dat het steeds in m'n achterhoofd zal zitten, mijn huidige helm is een middenklasser met mooie korting, dacht zo'n 300 euro nieuwprijs (toen), met saloncondities gekocht aan 199 euro. Veel lager in prijsklasse zou ik zelf niet willen gaan en voor die prijs kan je alles hebben: degelijk comfort, degelijke windisolatie en ventilatie die niet fluit, pinlock én apart sunscreen... all you need. 8)

Wat ik wél ooit deed, is een fietshelm in de Aldi kopen voor 3 tientjes ofzo... Doe ik gewoon niet meer: heb die helm misschien 5 keer gedragen: ondanks dat ik hem toen gepast had, zat hij nooit echt goed, zelfs na het aanpassen van de padding, en leek mijn hoofd wel een paddenstoel met die helm op... Ben me snel een degelijke Met Corso gaan halen voor misschien het dubbele, was een zeer groot verschil in zowel pasvorm als uitzicht.

[ Voor 10% gewijzigd door PinusRigida op 24-02-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-05 10:59
HTT-Thalan schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:10:
[...]

Keyword: "Vinden" ---> Mening :P.

Ik ben er van overtuigd dat het een hele goede motor is, compleet, krachtig, goede zit, nette prijsstelling, niks mis mee. Het is puur door mijn eigen (aangeleerde) rijgedrag dat ik koppelkrachtige motoren prettig vind. Als ik nu weer op mijn lesmotor (CB650F) zou stappen had ik waarschijnlijk de zelfde mening.

De manier waarop de NC gelijk onderin de toeren wegtrok vond ik uitermate prettig. Een boxer zou misschien hetzelfde (of beter) presteren voor mij maar ik heb geen boxermotoren gevonden die qua onderhoud, prijs en verbruik interessant voor me zijn.
Uiteraard is het een mening, ik ben alleen verbaasd omdat ik me er niet in kan vinden. Met de oudere Versys (pre-facelift) was het een bekender issue. Daar waren verschillende mods om hem minder bokkig te maken. Na de facelift is het eigenlijk een hele soepele fiets geworden.

Maar zo geld voor alle motoren dat als je je de éne gewend bent, een ander ineens heel anders rijd. Ik vind de ER 6F van mijn vrouw, ondanks hetzelfde blok, een stuk minder lekker rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chakotay
Zo'n Versys 650 blijft een tweecylinder natuurlijk, als je soepele viercylinders gewend bent kan ik me voorstellen dat de Versys bokkerig overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maegrim
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 14:07
Volgende keer wat meer substantie svp

[ Voor 91% gewijzigd door Señor Sjon op 24-02-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

HTT-Thalan schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:34:
[...]

En dan denk ik, wil je een status als poetser of een status als bikkel :+.
Poserstatus natuurlijk. De rest is secundair 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capo
  • Niet online
BvZwolle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:29:
[...]

Ik heb de discussie niet helemaal meegekregen, maar waar ben je naar op zoek en wat is je budget? Moet het nieuw zijn?
Ik ben al vrij zeker van wat er komt. Ging mij erom dat ik op de motorbeurs verbaasd was over de belachelijk hoge prijzen. 24k voor een fireblade, 22k voor aan africa twin.
Als je kijkt zijn ze in 10/15 jaar verdubbeld qua prijs.
Anoniem: 478829 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:30:
Ik ga offroad met m’n full option R1200 GS sinds die nieuw is. Is niet dat er geen krassen op komen bij woon/werk of zo. Integendeel de krassen die ik heb zijn van op de weg, niet van in de modder.
:D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
@Maegrim ik ben benieuwd wat hij van een R1250GS, Triumph Rocket III of Panigale V4 zou vinden :P @HTT-Thalan , waar heb je verder zoal op gereden?

[ Voor 20% gewijzigd door Chakotay op 24-02-2020 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Capo schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:17:
[...]

Ik ben al vrij zeker van wat er komt.

[...]
Maar dan ben ik wel erg benieuwd... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:52

LankHoar

Langharig tuig

Topicstarter
Donderdag op de beurs op de Harley Lowrider S gereden. Ik wist wat mijn volgende motor zou worden, tot ik het prijskaartje zag :)

Daarna nog de Indian Scout geprobeerd. Had nog niet eerder Indian gereden maar reed ook prima. Helaas was het test parcours te klein om echt fatsoenlijk de motorfiets uit te proberen. Snelheidslimiet van 50, leuk maar dat haal je al amper :P

Iemand anders nog leuke fietsen geprobeerd op de beurs?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:45
Donderdag ga ik kijken naar een Superduke 1290 (2.0) *O*
Chakotay schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:24:
@Maegrim ik ben benieuwd wat hij van een R1250GS, Triumph Rocket III of Panigale V4 zou vinden :P @HTT-Thalan , waar heb je verder zoal op gereden?
Maar schakelen die ook zo soepel? :7

[ Voor 9% gewijzigd door R0y. op 24-02-2020 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
R0y. schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:31:
[...]

Met Quickshifter denk ik wel, de Triumph even buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maegrim
de nieuwe rocket 3 heeft een quickshifter up en down als optie

[ Voor 9% gewijzigd door Maegrim op 24-02-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

[...]

1250GSA met quickshifter is lekker lomp, heerlijk. Past wel bij mij. 8)
Of niet @etwintje. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Vraag me af hoe andere woon/werk motorrijders dit doen; Ik hoor/lees hier en daar dingen als "na elke rit door de regen je ketting poetsen".

Nu zie ik er niet op tegen om m'n ketting te poetsen, ik doe dit in deze periode, gezien het slechte weer wekelijks, doe dit samen met het wassen van de volledige motor.

...Maar eens per week zou dus volgens sommigen veel te weinig zijn voor een ketting die in regenweer dagelijks gruis van straat opraapt.

Eerlijk: dàgelijks m'n ketting schoonmaken zie ik toch echt niet zitten, ik vind het gewoon veel omdat ik soms pas om 19u30 thuis ben, heb ook nog een gezin waar ik graag wat tijd wil in steken, ik ga echt niet élke dag die fiets op de stand zetten en ketting beginnen poetsen, m'n vrouw verklaart me dan pas écht gek.

En idd. dat hoeft niet lang te duren, het hoeft geen per-fecte glanzende ketting te zijn, klopt, maar zelfs dan: ik doe ongeveer 3, als ik zuinig ben 4 kettingpoetsbeurten per flesje chaincleaner, daar kom ik dus met wat moeite een maand mee toe maar als ik dagelijks begin te poetsen moet ik wekelijks een nieuw busje kopen. 8)7

Dus voor anderen die hun motor dagelijks, ook met rotweer gebruiken; Wat is jullie ehm... "kettingpoets-interval"? Is ééns per week te weinig?
ps: Gewone secundaire wegen, zo'n kleine 80km/dag in totaal, geen veld -of aardewegjes dus "relatief" proper maar sowieso gooien m'n wielen wel wat op natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maegrim
na regen ff smeren, niet schoonmaken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Of gewoon goed kettingvet gebruiken. :P Zorgen dat de ketting goed vet is en niet uitgedroogd raakt.
Gemiddeld deed ik tussen de 400 en een 6-700km met een gesmeerde ketting voor ie weer moest beetje afhankelijk van het weer. Met droog en mooi zomerweer makkelijk een 1000km.

Wel met Innotec Total Power Grease wat eigenlijk meer een industrieel vet is. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:27
Ik heb altijd de regel aangehouden om iedere 500 KM -en- na iedere regenrit de ketting te smeren. Zo is de kettingset in het verleden op de ZX6R 40.000 KM meegegaan.

Toegegeven, de ZX6R was wel puur een hobby voertuig dus die heeft niet extreem veel regenritten gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nehal3m
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-05 09:09
PinusRigida schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:59:
Vraag me af hoe andere woon/werk motorrijders dit doen; Ik hoor/lees hier en daar dingen als "na elke rit door de regen je ketting poetsen".

Nu zie ik er niet op tegen om m'n ketting te poetsen, ik doe dit in deze periode, gezien het slechte weer wekelijks, doe dit samen met het wassen van de volledige motor.

...Maar eens per week zou dus volgens sommigen veel te weinig zijn voor een ketting die in regenweer dagelijks gruis van straat opraapt.

Eerlijk: dàgelijks m'n ketting schoonmaken zie ik toch echt niet zitten, ik vind het gewoon veel omdat ik soms pas om 19u30 thuis ben, heb ook nog een gezin waar ik graag wat tijd wil in steken, ik ga echt niet élke dag die fiets op de stand zetten en ketting beginnen poetsen, m'n vrouw verklaart me dan pas écht gek.

En idd. dat hoeft niet lang te duren, het hoeft geen per-fecte glanzende ketting te zijn, klopt, maar zelfs dan: ik doe ongeveer 3, als ik zuinig ben 4 kettingpoetsbeurten per flesje chaincleaner, daar kom ik dus met wat moeite een maand mee toe maar als ik dagelijks begin te poetsen moet ik wekelijks een nieuw busje kopen. 8)7

Dus voor anderen die hun motor dagelijks, ook met rotweer gebruiken; Wat is jullie ehm... "kettingpoets-interval"? Is ééns per week te weinig?
ps: Gewone secundaire wegen, zo'n kleine 80km/dag in totaal, geen veld -of aardewegjes dus "relatief" proper maar sowieso gooien m'n wielen wel wat op natuurlijk.
Ik zet ‘m 1 à 2 keer op de middenbok en dan inspuiten terwijl hij in de eerste versnelling staat te draaien.

2 minuten werk. Schoonmaken doe ik eigenlijk bijna nooit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Phreak
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 16:22

Phreak

KTM SuperDuke

Have fun !
Rijden = Kopen
Trust me, i know :P

Noobmeter WoT: Froekie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Vooral smeren is dus de boodschap als ik het hier zo lees.

Da's natuurlijk geen probleem om dagelijks te doen bij regenweer als ik dan in het weekend de troep er toch weer kan af poetsen....

Lijkt me een goed compromis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
PinusRigida schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:59:

Ik zweer bij Forte Red Chain Grease. Blijft goed zitten, ook met prutweer. Ik heb nog nooit in mijn leven een ketting schoongemaakt (dat is voor posers). Gewoon afhankelijk van km's en/of nat weer invetten met een bokkepootje. Even uit mijn hoofd hebben we zo 50k km met een kettingset (tandwielen+ketting) gedaan waarbij het achtertandwiel niet eens aan vervanging toe was bij een Fazer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chakotay
@PinusRigida ik rij elke dag woonwerk door weer en wind, en heb in ruim 200k km letterlijk nog nooit een ketting schoongemaakt. Het enige dat ik er behalve ~1x per week smeren na minimaal 35-40k km mee doe is de slijptol erop zetten en een nieuwe monteren :)

[ Voor 4% gewijzigd door Chakotay op 24-02-2020 12:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

UTwizard schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:06:
Ik heb altijd de regel aangehouden om iedere 500 KM -en- na iedere regenrit de ketting te smeren. Zo is de kettingset in het verleden op de ZX6R 40.000 KM meegegaan.

Toegegeven, de ZX6R was wel puur een hobby voertuig dus die heeft niet extreem veel regenritten gezien.
Als je altijd onder dezelfde omstandigheden rijdt en altijd hetzelfde vet gebruikt kan dit misschien wel, maar je moet even opletten wanneer de ketting gaat glimmen, dan moet er weer vet op. :)

En niet teveel natuurlijk, dat gaat overal zitten als je pech hebt. ;)

En idd, hier ook nooit gereinigd, gewoon goed vet houden en niet met een hogedruk de ketting afspuiten. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Joopieboy op 24-02-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

Señor Sjon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:22:
[...]

Ik zweer bij Forte Red Chain Grease. Blijft goed zitten, ook met prutweer. Ik heb nog nooit in mijn leven een ketting schoongemaakt (dat is voor posers). Gewoon afhankelijk van km's en/of nat weer invetten met een bokkepootje. Even uit mijn hoofd hebben we zo 50k km met een kettingset (tandwielen+ketting) gedaan waarbij het achtertandwiel niet eens aan vervanging toe was bij een Fazer.
Chakotay schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:24:
@PinusRigida ik rij elke dag woonwerk door weer en wind, en heb in ruim 200k km letterlijk nog nooit een ketting schoongemaakt. Het enige dat ik er behalve ~1x per week smeren na minimaal 35-40k km mee doe is de slijptol erop zetten en een nieuwe monteren :)
Joopieboy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:27:
[...]

En idd, hier ook nooit gereinigd...
You guys kidding me?! En ik die dacht dat een ketting schoonmaken eigenlijk evenveel een must is als smeren, ok, ietsjes minder belangrijk dan smeren maar toch ook belangrijk.

Zo te lezen kan je best lang zonder poetsen op voorwaarde dat je voldoende smeert... Interessant...

[ Voor 6% gewijzigd door PinusRigida op 24-02-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:08
Joopieboy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:27:
[...]

Als je altijd onder dezelfde omstandigheden rijdt en altijd hetzelfde vet gebruikt kan dit misschien wel, maar je moet even opletten wanneer de ketting gaat glimmen, dan moet er weer vet op. :)
Je smeert toch niet de ketting?
Volgens mij houd je gewoon de O-ringen netjes zodat er geen zooi tussenkomt, of zie ik iets over het hoofd?
Zand houd je van de ktting om slijtage te beperken, maar de meeste smering is voor de ringen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 07-05 11:44
ketting smeren of schoonmaken te veel moeite?
Neem een motor met Cardan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Ook. Als het begint te glimmen moet er weer troep overheen. Wel lees ik nu dat Forté gestopt is met Red Chain Grease.... :'( Nooo

Ik vermoed dat ze een nieuw label hebben, aangezien Forté weer van eigenaar is gewisseld:
https://www.junai.nl/red-chain-grease.html is voor zover ik kan vinden de goedkoopste.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida

PinusRigida

I put the p in pool.

bleufred1 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:31:
ketting smeren of schoonmaken te veel moeite?
Neem een motor met Cardan :+
Ik neem even de vrijheid om je statement lichtjes aan te passen om het binnen de context te houden:

"ketting smeren of dagelijks schoonmaken te veel moeite?"

Smeren is geen probleem, maar ik vroeg me af wat er klopt van de bewering dat je de ketting na elke regenrit ook moet schoonmaken. (tegenwoordig dagelijks in mijn geval)

[ Voor 3% gewijzigd door PinusRigida op 24-02-2020 12:42 ]

Pagina: 1 ... 91 ... 504 Laatste

Dit topic is gesloten.