Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik rij al jaren met een industrieel filter rond he, juist omdat het motorfilter nog niet sterk genoeg was voor me. Alleen dan wel de lichtste industriële, in plaats van de zwaarste.

En het klopt, het filter kan wel vervangen worden... Maar dat gangetje door de dop heen is in dit specifieke geval véél smaller waardoor vervanging van het filter weinig effect heeft.
Direct vanaf de site van Elacin:
Alle filters – uitgezonderd het CH30-filter, kunnen worden verwisseld. Het CH30-filter heeft een kanaal van 1 mm. en is, in vergelijking met de andere filters met een kanaal van 2,3mm, te smal voor verwisseling.
Alleen stom dat de audicien dit niet wist en me dus ook niet gewaarschuwd heeft.

Nu baal ik dus eigenlijk al voor het testen dat ik dat kaartje niet eerder terug heb gevonden. En misschien valt het wel mee. Laten we er het beste van hopen. ;)

Heel eerlijk denk ik dat dat kanaaltje ook wel te verruimen moet zijn, dus dat is mogelijk ook nog een optie. Dat je daarna nooit meer terug kunt snap ik ook wel.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• xeoMe
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:38
Heeft iemand hier ervaring met een goede tuner?
Ik wil graag mijn BMW S1000XR uit 2015 laten tunen.
Wil graag een tune direct op de ECU en het liefst met de juiste afstelling. (geen kant en klare mapping)
Heb nu Akrapovic headers + mivv suono uitlaat en merk dat die wel beter afgesteld kan worden.

Hoor dat Tovami erg goed is, maar sta open voor nog meer aanraders. :)

• kneusteun
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 12:47
HTT-Thalan schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:59:
Ho Ho, volgens Nederlandse wetgeving is alles boven de 50cc officieel een motorfiets :P.
Dat ligt gelukkig nog beetje in het grijze, ik heb namelijk een 50cc (geen 49) welke gewoon op kenteken een brommer is.
Helaas als ik hem overschrijf op andere naam dan wordt het inderdaad wel een motorfiets.

Wel ideaal dat het gewoon standaard 75km/h loopt dus ze mogen er ook niks mee op de rollerbank.

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 15:25

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

kneusteun schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 12:14:
[...]

Dat ligt gelukkig nog beetje in het grijze, ik heb namelijk een 50cc (geen 49) welke gewoon op kenteken een brommer is.
Helaas als ik hem overschrijf op andere naam dan wordt het inderdaad wel een motorfiets.

Wel ideaal dat het gewoon standaard 75km/h loopt dus ze mogen er ook niks mee op de rollerbank.
En wat voor moois is dat dan?

• kneusteun
  • Registratie: september 2008
Simson schwalbe
xeoMe schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:52:
Wil graag een tune direct op de ECU en het liefst met de juiste afstelling. (geen kant en klare mapping)
Heb nu Akrapovic headers + mivv suono uitlaat en merk dat die wel beter afgesteld kan worden.

Ritzen in Weert :)

I7 9700K 5,1Ghz

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:46
Weet iemand of het nodig is om de ECU te flashen als er een nieuwe uitlaat onder wordt gehange? . Ik lees tegenstrijdige berichten online.

• Chakotay
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 15:26

Chakotay

Lick here to continue

@BvZwolle als de uitlaat veel meer (of minder) open is dan het origineel word het wel aangeraden om ook de mapping van de motor hierop aan te passen inderdaad.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
BvZwolle schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:48:
Weet iemand of het nodig is om de ECU te flashen als er een nieuwe uitlaat onder wordt gehange? . Ik lees tegenstrijdige berichten online.
De meeste motoren lopen standaard al met een arm mengsel. Eigenlijk is een custom map altijd aan te raden. Ga je een slipon uitlaat monteren wordt het mengsel nog wat armer. Ga je een volledige uitlaat systeem monteren wordt het nog een flinke stap erger.

Dus hoewel het eigenlijk zelfs met een originele uitlaat al geen slecht idee is om te doen kan je met alleen een slipon uitlaat het nog wel laten zitten. Ga je echter naar een volledig systeem is het sterk aan te raden.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

Bij mijn oude GSX-R was het goed te merken. Die was afgesteld op een geheel open Yoshimura zonder dBkiller. Met de dBkiller erin liep hij soms wat moeizaam en werd sneller heet. Als ik de dBkiller eruit haalde kwam er ook een flinke wolk zwarte rommel mee. Nadat die opnieuw was afgesteld met de dBkiller erin, was dat allemaal verholpen.

• PilatuS
  • Niet online
Mijn motor is afgestelt met de originele uitlaat. Het is een compleet andere motor geworden waarbij het verschil extreem is. Niet alleen meer vermogen en koppel, maar veel minder bokken en geen surging effect meer door het verwijderen van de lambda sensoren. Als je 2 dezelfde fietsen naast elkaar zou zetten en iemand er op laten rijden, zou de fiets zonder mapping maar aanvoelen alsof er iets flink mis mee is.

• BvZwolle
@PilatuS en @Chakotay Waar zou ik dat het beste laten doen?

• botoo
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 15:27

botoo

💀 too old to die young

PilatuS schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:23:
Mijn motor is afgestelt met de originele uitlaat. Het is een compleet andere motor geworden waarbij het verschil extreem is. Niet alleen meer vermogen en koppel, maar veel minder bokken en geen surging effect meer door het verwijderen van de lambda sensoren. Als je 2 dezelfde fietsen naast elkaar zou zetten en iemand er op laten rijden, zou de fiets zonder mapping maar aanvoelen alsof er iets flink mis mee is.
Die lambda sensoren verwijderen lijkt me dan ook een cruciale verandering aan de verbranding (zonder sonde geen info naar de boordcomputer), ik kan me goed voorstellen dat een motor dan niet lekker loopt.

Shrek op een ezel . . .

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@BvZwolle ik had het toen volgens mij bij Hoegee laten doen, maar dat is een Suzuki-toko :)

• UTwizard
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:17

Ik weet niet waar je vandaan moet komen, maar Pajic R&D in Gendringen is misschien een idee: https://www.pajic.nl/

• Joepla
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 10:07

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

@botoo Ik denk dat de lambda sensor(en) is/zijn verwijderd en de mapping is aangepast. Zonder correct lambdasignaal gaat de gemiddelde fiets in noodloop en rijdt dan als een oude krant.

Zelfs in de truuk met wat weerstanden trappen de meeste systemen niet in. Die willen een logisch, varierend signaal zien.

Edit: lambda's verwijderen zonder remapping is meestal geen goed idee...

[Voor 35% gewijzigd door Joepla op 13-02-2020 15:17]

Live solarinfo op PVoutput [6,625 kWp]

• PilatuS
  • Niet online
BvZwolle schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:33:
@PilatuS en @Chakotay Waar zou ik dat het beste laten doen?
Ik ben zelf bij Ritzen geweest, niet goedkoop maar wel heel goed.

Er zijn echter nog andere opties. Sowieso hangt het nog af van een slipon of systeem en verder hoe goed je het wil hebben en wat je wil uitgeven. Genoeg mensen die een bepaald Akra systeem kopen en dan een custom map flashen voor die uitlaat. Dit kan je zelf doen en kost je vrijwel niets. Niet perfect, maar veel beter dan origineel en behoorlijk goed.
botoo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Die lambda sensoren verwijderen lijkt me dan ook een cruciale verandering aan de verbranding (zonder sonde geen info naar de boordcomputer), ik kan me goed voorstellen dat een motor dan niet lekker loopt.
De lambda's verwijderen geeft juist een veel beter rijdende fiets. Mijn fiets heeft een custom map per cilinder en de lambda's zorgen voor het surging effect. Dit is als je met een constante snelheid aan het rijden bent dat het mengsel constant wordt aangepast. Dan ga je telkens ietsjes harder of ietsjes langzamer wat enorm irritant is. Met de custom map die mijn fiets heeft zijn de lambda's niet meer nodig en rijd ie zonder veel beter.

• BvZwolle
@PilatuS Het is een slip-on (zie foto collage een aantal berichten hier boven). Ik zit er aan te denken om de mapping van de SC Project erop te gooien. Daar komt de uitlaat denk ik het meeste bij in de buurt.

• PilatuS
  • Niet online
BvZwolle schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:21:
@PilatuS Het is een slip-on (zie foto collage een aantal berichten hier boven). Ik zit er aan te denken om de mapping van de SC Project erop te gooien. Daar komt de uitlaat denk ik het meeste bij in de buurt.
Met alleen een slipon is een hele custom map misschien wat overdreven. Het is natuurlijk wel altijd het beste, maar is ook erg prijzig. Als die SC Project ook een slipon is en iemand heeft een custom map laten maken met die uitlaat op de dyno met jouw fiets, dan kan die map prima werken. Je kan deze eventueel ook zelf er op zetten en een dyno run laten doen om te zien hoe de koppel en vermogen curves er uit zien en of het mengsel goed is.

• kevlar01
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Mijn Honda CBR 600 F3 heb ik ook opnieuw af laten stellen.
Heeft nog carbs, dus synchroonstellen + mengselverhouding afstellen en daarna was het weer goed.

Let op dat als je normaal alleen in de zomer rijdt, je beter ook met 'warm weer' kan laten afstellen. Nu is het wat kouder en is de luchttemperatuur eigenlijk niet representatief.

• Chakotay

Chakotay

Lick here to continue

@kevlar01 volgens mij hebben de meeste garages hun dynobank binnen staan, waar het hopelijk voor de monteurs wat warmer dan 5°C is :)

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Chakotay schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:51:
@kevlar01 volgens mij hebben de meeste garages hun dynobank binnen staan, waar het hopelijk voor de monteurs wat warmer dan 5°C is :)
True.. Het verschil zal ook niet heel groot zijn, maar toch. Als je injectie hebt ipv carburateurs dan zal dit probleem ook wel minder zijn lijkt me.

• botoo

botoo

💀 too old to die young

@PilatuS Ik had even begrepen dat je de Lambda's verwijderd had en dat je motor toen niet meer zo lekker liep en dat leek me dan niet onverwacht :+

Dat je motor beter loopt na verwijderen van de Lambda's en er gelijk een remap inopaat zetten is een gunstig en te verwachten resultaat :Y) .

Shrek op een ezel . . .

• PilatuS
  • Niet online
botoo schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:15:
@PilatuS Ik had even begrepen dat je de Lambda's verwijderd had en dat je motor toen niet meer zo lekker liep en dat leek me dan niet onverwacht :+
Zoiets dacht ik al :)
Dat je motor beter loopt na verwijderen van de Lambda's en er gelijk een remap inopaat zetten is een gunstig en te verwachten resultaat :Y) .
Precies. Nou was het voor mijn motor ook wel echt nodig hoor. Zonder custom map en andere ECU aanpassingen bokte ie tot rond de 40km/u in 1. Nu is dat rond de 30km/u geworden. Nog niet geweldig, maar een enorm verschil. Een custom map op een 4 in lijn zal ook minder nodig zijn dan bij een v-twin. Met bij mijn motor is het dus een extreem verschil. Toen ik de motor had gekocht heb ik ook gelijk een afspraak gemaakt om het ding te laten mappen. Ook gelijk per cilinder een custom map met de lambda's er uit en nog heel veel aanpassingen in de ECU. Bij mijn vorige motor werd ik al helemaal gek van het surging effect door de lambda's dus ben blij dat die er uit zijn.

• Dryhte
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 10:09
@PilatuS ik blijf het apart vinden dat je een nieuwe motor kan kopen, die kut loopt, en dat je vervolgens nog meer geld kwijt bent om die goed te laten lopen ;)

• PilatuS
  • Niet online
Dryhte schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:29:
@PilatuS ik blijf het apart vinden dat je een nieuwe motor kan kopen, die kut loopt, en dat je vervolgens nog meer geld kwijt bent om die goed te laten lopen ;)
Mee eens hoor :)

Het heeft 3 redenen waarom dit zo is. Ten eerste een vrij nieuw blok wat zegmaar Beta versie 0.8 is in plaats van goed door ontwikkeld. Het zelfde blok in een KTM Super Duke R 2020 is heel anders, maar dat het blok lomp was in mijn fiets wist ik van te voren. 10 jaar ontwikkeling doet een hoop.

Ten tweede omdat mijn motor nou niet bepaald een staatfiets is. Het is meer een racemotor gemaak voor het circuit waarmee je ook op straat kan rijden. Hou je het blok mooi in de toeren is het heel anders. Het ding is gewoon niet gemaakt om 25km/u mee te rijden.

Als laatste nog de milieu eisen. Iedere fiets loopt helaas standaard arm om aan de eisen te kunnen voldoen en ook om wat zuiniger te zijn. Geen enkel blok wat in welke fiets dan ook zit die gemaakt is om op straat te rijden is optimaal afgesteld. Het is allemaal arm afgesteld om maar aan de eisen te voldoen in plaats van dat het is afgesteld om zo goed mogelijk te lopen en om zo veel mogelijk vermogen te leveren. Met mijn blok merk je dit alleen een stuk meer dan bij iets als een 600cc 4 in lijn.

• Bommes
  • Laatst online: 15:16

Bommes

Capo del formaggio

@Dryhte mijn vstrom 1000 is geen nieuwe meer maar toen die uit kwamen wonen ze ook bekend om het slechte lopen in de lagere toerentallen.
Toen ik hem vorig jaar kocht deed hij dat nog.
Fiets is van 2006, daar hebben dus gewoon mensen al die jaren mee gereden terwijl het echt gewoon klote reed.

Ik heb wat laten aanpassen aan de injectie/ontsteking, geen complete Flash of zo maar schijnbaar kunnen ze bij deze motor al rijdend wat dingen tweaken.
Sindsdien rijd hij super, en is het bokken in de lagere toerentallen verdwenen.

Lang verhaal, maar om maar aan te geven dat ook gewoon normale Suzuki V-strom's afgeleverd werden op die manier. En dat jaren lang want ook de modellen daarna hadden er last van.

life is what happens to you while you're busy making other plans ~ Lennon

• PilatuS
  • Niet online
@Bommes Het is ook gewoon een ding bij v-twins van 1000cc of meer. Mijn SV had ongeveer hetzelfde blok als de Vstrom en die bokte ook aardig. Met een custom map kan je het minder maken, maar zo vloeiend lopen als een 600cc 4 in lijn zal nooit gebeuren.

Mijn gemapte 2010 LC8 vind ik trouwens nog steeds wel beter lopen dan een ongemapte LC8 in een 2018 Super Duke GT, dus dat zegt ook wel weer hoeveel een map kan schelen. Tegenover de ongemapte LC8 uit 2010 is het verschil helemaal extreem.

• boe.i
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
Vraagje: ik wil mijn motor laten verlagen, daarvoor heb ik het volgende onderdeel gekocht (link).

https://d3hzv86xqj829d.cloudfront.net/images/3799/I/24/150150021-lowering-kits.jpg

Het gaat om een kapje/retainer van de achterveer. Echter denkt de monteur van de garage dat je hiermee de motor niet verlaagt. Hij wil hem er best op zetten maar dat gaat wel tijd, en dus geld kosten. Maar volgens de fabrikant zou dit onderdeel specifiek verkocht worden om de motor 40mm te verlagen. Heeft iemand hier ervaring mee? Mij lijkt dat je hiermee de veer meer op spanning zet en daardoor dus dichter bij de grond komt te staan.

[Voor 21% gewijzigd door boe.i op 13-02-2020 17:34]

• BvZwolle
boe.i schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:25:
Vraagje: ik wil mijn motor laten verlagen, daarvoor heb ik het volgende onderdeel gekocht (link).

[Afbeelding]

Het gaat om een kapje/retainer van de achterveer. Echter denkt de monteur van de garage dat je hiermee de motor niet verlaagt. Hij wil hem er best op zetten maar dat gaat wel tijd, en dus geld kosten. Maar volgens de fabrikant zou dit onderdeel specifiek verkocht worden om de motor 40mm te verlagen. Heeft iemand hier ervaring mee? Mij lijkt dat je hiermee de veer meer op spanning zet en daardoor dus dichter bij de grond komt te staan.
Volgens mij trekt zo'n beugel de veer verder in waardoor het zadel ongeveer 3-4 cm dichter op het wegdek komt te liggen. Volgens mij is dit wel een verlagingsmanier.
Het plaatje kwam op de pc niet door (werk...) maar ik denk dat dit inderdaad niet voldoende is. Je moet minimaal van die plaatjes met twee ogen hebben.

[Voor 7% gewijzigd door BvZwolle op 13-02-2020 20:07]

• Reloader
  • Registratie: februari 2006
Iemand een adresje in brabant of omstreken voor:
het laten reinigen van een carburateur?

Heb een fazer staan die niet netjes loopt na een lange tijd stilstaan.

Ik had bedacht het zelf te gaan doen maar bij nader inzien is dat toch wat lastiger dan ik had bedacht. (ik ken alleen maar scooter carbs....)

t issue is dat t eigenlijk zo voordelig mogelijk mag gebeuren O-) aangezien ik niet weet of de fazer bij ons blijft, in de huidige staat verkopen zie ik ook niet echt zitten. :+

[Voor 22% gewijzigd door Reloader op 13-02-2020 17:38]

Ctrl+alt+Baksteendoorjescherm werkt altijd

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 13:51

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Geen goedkope optie, maar dit bedrijf wordt vaak aangeraden door K1600 rijders.
https://brentuningmoto.co...dheld-tuner-with-stage-2/

Veel opties voor "fine tunig" zo te zien.

• Raym09
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 14:51

Raym09

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Reloader schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:37:

Ik had bedacht het zelf te gaan doen maar bij nader inzien is dat toch wat lastiger dan ik had bedacht. (ik ken alleen maar scooter carbs....)

t issue is dat t eigenlijk zo voordelig mogelijk mag gebeuren O-) aangezien ik niet weet of de fazer bij ons blijft, in de huidige staat verkopen zie ik ook niet echt zitten. :+
Huybers in Schijndel?

The first 40 years of childhood are the hardest.

• Reloader
Ik zoek meer een enthousiaste hobbyist 😊, ik heb een goeie garagist maar , ik sta er altijd van te kijken wat die rekenen voor ultrasoon reinigen en ik vraag me af of dat een vereiste is 😊

• cyntax
  • Laatst online: 13:35

cyntax

Husky

Reloader schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:51:
[...]

Ik zoek meer een enthousiaste hobbyist 😊, ik heb een goeie garagist maar , ik sta er altijd van te kijken wat die rekenen voor ultrasoon reinigen en ik vraag me af of dat een vereiste is 😊
@HTT-Thalan gaat altijd naar zo een zelfsleutel garage van de Transalp club (Ed?), wellicht dat je daar terecht kan?

Moto-Guzzi V50 NATO III te koop

• BvZwolle
@Reloader Het is niet in de buurt, maar in Elburg zit een kerel waar je zelf kunt klussen in de garage. Alles tot je beschikking inclusief een ultrasoon reiniger. Leuke vent, waar je veel van kunt leren!

[Voor 3% gewijzigd door BvZwolle op 13-02-2020 18:57]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

In Sprundel zit mijn maatje die een motorgarage heeft en een ultrasoonbad.

Je moet niet persé voor goedkoop willen gaan, een carburateur kan een hoop mis aan zijn (en gáán). Het kan goed zijn dat het geen vuil is maar versleten/verharde rubbers (die moet je dan vervangen), kromme naalden, leidingen die verdroogd zijn etc etc etc... dat weten we pas als we hem uit elkaar halen.

De goedkopere optie is zelf verwijderen en mee naar Sprundel nemen maar dan kun je ook niks testen om te kijken of het probleem weg is, als je er zelf heen gaat en zelf sleutelt spaar je wel op het uurtarief en leer je nog wat.

Een carburateur revisieset kan zomaar tussen de 40 en 200 euro zijn afhankelijk van het type en bevat dan o.a. nieuwe rubbers, naalden, sproeiers...

- edit -

Ik zie op wiki dat de Fazer een inline-four is met andere woorden ga maar aan het bovenkant spectrum zitten voor een revisieset :+. Ding zit bovendien op een rail en ze zijn 'in sync' - losmaken is zeer zeker niet aanbevolen dus je wil de carbs in principe in één keer demonteren (incl rail) en schoonmaken en dat is best wel een klus. Bovendien is een gemiddeld ultrasoonbad hier niet groot genoeg voor, dus dan moet het half-half...

[Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 13-02-2020 19:12]

• Reloader
In dat geval is een eurotje of 250 inclusief arbeidsloon nog niet zo slecht 😅 bij mijn garagist

• LankHoar
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:20

LankHoar

Professionele amateur

LankHoar schreef op maandag 10 februari 2020 @ 21:04:
[...]

Ik zal eens een foto maken en posten. Ik betwijfel of dat voldoende gaat helpen.
Hier de foto:
Zadel

Is dit makkelijk en goedkoop fixbaar, of kan ik hem beter zo voor 40 euro ofzo op Marktplaats knallen en kijken wat het doet?

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• nehal3m
  • Registratie: maart 2010
Reloader schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:51:
[...]

Je kan ook je eigen carb(s) eraf halen en die naar de garage brengen. Scheelt je alvast de kosten voor het demonteren en daarna monteren, zou me niet verbazen als dat al met al een uurtje kost (op papier dan...).

edit: Beter lezen...

• BvZwolle
LankHoar schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:45:
[...]

Hier de foto:
[Afbeelding: Zadel]

Is dit makkelijk en goedkoop fixbaar, of kan ik hem beter zo voor 40 euro ofzo op Marktplaats knallen en kijken wat het doet?
Ik weet niet helemaal wat er gefixt moet worden, maar er zijn voldoende zaken die zadels opnieuw bekleden.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

BvZwolle schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:02:
[...]

Ik weet niet helemaal wat er gefixt moet worden, maar er zijn voldoende zaken die zadels opnieuw bekleden.
Ik wil dit zadel verkopen want heb er een andere opgezet, maar hij is best lelijk (er zat een lelijke nazi patch op die ik er af heb gehaald, en die foto is het resultaat). Als ik hem voor weinig geld netter kan krijgen levert hij 50+ euro op (wellicht 80) als ik andere Harley zadels advertenties op Marktplaats moet geloven ;)

I.v.m. Corona, gelieve uw handen te wassen alvorens een reactie te typen, en desinfectiegel te gebruiken bij het binnenkomen van een nieuw topic.

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:02

4x2

lộn xộn quá

boe.i schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:25:

[Afbeelding]

Even snel gegokt (maar ik weet het 99% zeker) komt deze in de plaats van de huidige bovenste (of onderste) veerschotel.
Die zal wel meer een kegelvorm hebben, dus met dit plattere ding zakt je motor.

Je veervoorspanning klopt waarschijnlijk niet zoveel meer van, hoeveel je daar van zult merken weet ik ook niet, zal wel meevallen.

Niks

• noes
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Heb je al gereden met carb cleaner in je tank? Een goedkoop alternatief is lampenolie (is kerosine). Lost veel troep op, wellicht is dat net voldoende.

BMW K46/S1000RR (te koop!), K26/R1200RT, E61/550i

• Reloader
noes schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:00:
[...]

Heb je al gereden met carb cleaner in je tank? Een goedkoop alternatief is lampenolie (is kerosine). Lost veel troep op, wellicht is dat net voldoende.
Zeker forte motopower 1 en 2 ,scheelt wel wat maar het is nog niet wat het moet zijn

• Grubeater
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 10:26

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

cyntax schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:55:
[...]

@HTT-Thalan gaat altijd naar zo een zelfsleutel garage van de Transalp club (Ed?), wellicht dat je daar terecht kan?
Ad Mies van http://www.msd-motorbandenservice.nl/.
BvZwolle schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:57:
@Reloader Het is niet in de buurt, maar in Elburg zit een kerel waar je zelf kunt klussen in de garage. Alles tot je beschikking inclusief een ultrasoon reiniger. Leuke vent, waar je veel van kunt leren!
Hans Schaap van http://www.pjsmotorbandenservice.nl/ ? Ook een Transalpclub dealer.

Honda Transalp XL600V | Mijn fotomeuk |

• harley
  • Registratie: augustus 1999
  • Laatst online: 13:29
Dryhte schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:29:
Heb dit helaas zelf uit eerste hand meegemaakt in 2005 buell XB9SX gekocht. Reed totaal anders dan het demo model. Ja kon wel kloppen. In 2004 was dit model nl niet leverbaar op europese markt wegens EU regelgeving mbt uitstoot enzo ( was toen dus ook al een probleem)
In 2005 weer wel leverbaar :D, maar dan wel door de gehele mapping ZO te verkloten dat het amper rijdbaar was :(
Er was wel een oplossing, namelijk een nieuwe ECM (track Use Only uitvoering) Race Uitlaat en Race luchtfilter allemaal origineel buell verkrijgbaar kostenplaatje dus een dikke 2200 euro om een nieuwe motor fatsoenlijk te laten lopen :( Dit zat ook op de Demo waar je dus mee lekker gemaakt wordt.

Raceuitlaat en filter moesten er toch wel op ivm geluid enzo. maar die RaceECM is er nooit gekomen, Originele ECM was al "gehacked" dus kon zelf de mapping aanpassen. RaceECM map uitgelezen en die nog gefinetuned en uiteindelijk van 1 op 12 naar 1 op 18 standaard verbruik gegaan en echt een TOTAAL andere motor. Zelfs de dealer stond ervan te kijken dat ie zo goed liep :D

[Voor 11% gewijzigd door harley op 13-02-2020 22:33]

...

• PilatuS
  • Niet online
harley schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:30:
[...]
uiteindelijk van 1 op 12 naar 1 op 18 standaard verbruik gegaan
Dit bij mij dan niet weer niet. Heb bij de tuner aangegeven een zo goed lopende motor te willen hebben zonder naar verbruik te kijken. Ging van 1:14 of 1:15 met standaard mapping naar 1:11 met custom map.

• Streepje
  • Laatst online: 07:43

Streepje

noem me maar Streepje

heb mijn MT-10 ook puur laten flashen voor een wat normalerre gas response, dat is goed gelukt en het is nu een minder "aan/uit" motor. Verschil was ook goed te merken toen ik weer eens op een stock MT-10 reed.

Binnenkort gaat hij wel weer een keer terug om de AIS uit te laten zetten en checken of de A/F nog goed staat met de titanium uitlaat

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn super tenere is ook geflasht, door de vorige eigenaar dus ik heb er nooit op gereden in originele toestand. Maar ik heb genoeg verhalen gehoord dat de eerste 3 versnellingen beperkt zijn, en dat dat juist bij het bochtige werk waarbij je wil wegaccelereren, behoorlijk storend kan zijn. Dat heeft Yamaha met de latere modeljaren steeds iets verbeterd zodat het bij de meest recente eigenlijk nog maar weinig zin heeft... Maar ik heb juist het eerste modeljaar waar dit nog de grootste impact had.

Ik heb nu dan ook niet te klagen over vermogen van onderuit. Het verbruikt wel iets meer dan vergelijkbare motoren, heb ik begrepen. Maar dat heb ik er dan wel voor over.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Reloader
Bedankt , ik bedenk me net dat e.e.a ook weer afgesteld moet worden en gesyncd , dat heb ik ook nog nooit gedaan dus dan is het misschien beter om t toch maar gewoon te laten doen 🙄

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Misschien zelf een poging wagen?
https://www.revzilla.com/.../spring-carb-cleaning-101

Voordeel van een motor is dat je overal relatief makkelijk bij komt :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Reloader schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:30:
In dat geval is een eurotje of 250 inclusief arbeidsloon nog niet zo slecht 😅 bij mijn garagist
Ik weet niet of daar ook een revisieset bij zit of dat het alleen om demonteren-schoonmaken-monteren gaat. Als er rubbers/onderdelen vervangen moeten worden komt dat er nog bij. Afstellen/syncen kan soms ook nodig zijn en zo'n setje heeft ook niet iedereen liggen. 250 euro om het probleem op te lossen (weet niet of er oplosgarantie op de klus zit :+) lijkt me geen gek bedrag idd.

Het was goedkoper geweest om er gewoon af en toe mee te rijden maar ja.... :P.

[Voor 5% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-02-2020 09:13]

• Reloader
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:13:
[...]

Ik weet niet of daar ook een revisieset bij zit of dat het alleen om demonteren-schoonmaken-monteren gaat. Afstellen/syncen kan soms ook nodig zijn en zo'n setje heeft ook niet iedereen liggen. 250 euro om het probleem op te lossen (weet niet of er oplosgarantie op de klus zit :+) lijkt me geen gek bedrag idd.

Het was goedkoper geweest om er gewoon af en toe mee te rijden maar ja.... :P.
iets met vorige eigenaar enzo :9

beetje impulsief er bij gekocht deze motor, misschien dat vrouwtje er mee wil gaan rijden aangezien die niet zo veel fun heeft op de CBR600F en niet kan wennen aan de zithouding..

en daardoor zo weinig op de CBR heeft gereden dat deze nu ook helemaal gereinigd en afgesteld moet worden :/

en dat ook het preventief toevoegen van de Forte niet geholpen heeft. als ik dat ding nu start komen de vlammen uit de uitlaat :|

en dat terwjil de thundercat er met dezelfde maatregelen naast heeft gestaan de hele winter en die loopt als een zonnetje :)

[Voor 6% gewijzigd door Reloader op 14-02-2020 09:15]

• Reloader
kevlar01 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Misschien zelf een poging wagen?
https://www.revzilla.com/.../spring-carb-cleaning-101

Voordeel van een motor is dat je overal relatief makkelijk bij komt :)
dit heb ik ook al gespot, maar daarna moeten ze natuurlijk gesyncd en afgesteld worden :'(

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Reloader schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:16:
[...]

dit heb ik ook al gespot, maar daarna moeten ze natuurlijk gesyncd en afgesteld worden :'(
Aah ja dat is inderdaad lastig. Het syncen heb je echt aparte tools voor nodig. Volgens mij is het geen rocket science, maar je moet wel weten wat je doet.

Misschien gewoon meteen een nieuwe (grotere) carb kopen, heb je meteen meer vermogen ;) al moet die ook afgesteld worden.

[Voor 14% gewijzigd door kevlar01 op 14-02-2020 09:20]

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Volgens mij wil mijn vrouw een (mid)dagje van me af volgende week: krijg zojuist een mail dat mijn tickets voor de motorbeurs klaar staan en ik heb niets besteld :+

• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 13:36
kevlar01 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:19:
[...]

Aah ja dat is inderdaad lastig. Het syncen heb je echt aparte tools voor nodig. Volgens mij is het geen rocket science, maar je moet wel weten wat je doet.

Misschien gewoon meteen een nieuwe (grotere) carb kopen, heb je meteen meer vermogen ;) al moet die ook afgesteld worden.
Het syncen is inderdaad niet moeilijk. Heb hier zelf een carbtune liggen. Daarbij sluit je slangetjes aan op de carbs en je moet ervoor zorgen dat de buisjes op dezelfde hoogte zitten.

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Thoit schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:43:
[...]

Het syncen is inderdaad niet moeilijk. Heb hier zelf een carbtune liggen. Daarbij sluit je slangetjes aan op de carbs en je moet ervoor zorgen dat de buisjes op dezelfde hoogte zitten.
Jep, heb het wel eens gezien toen mijn motor bij de garage was. Als de benzine in de slangetjes niet op de juiste hoogte zit, kan je het stellen met de schroeven op de carb geloof ik. Wel grappig om te zien.

• yozgoesdigital
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:20
kevlar01 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:48:
[...]

Jep, heb het wel eens gezien toen mijn motor bij de garage was. Als de benzine in de slangetjes niet op de juiste hoogte zit, kan je het stellen met de schroeven op de carb geloof ik. Wel grappig om te zien.
Volgens mij gaat het niet om bezine, maar om de (onder)druk in je spruitstuk. Dus meer hoe hard je air/fuel mix je cilinders in gaat. Volgens de Haynes handleiding die ik hier heb moet dit elke keer na kleppen stellen.
Ik heb op AlieExpress wel eens druk meters gekocht om te proberen, maar bij het aansluiten schoten de wijzers te hard heen en weer dat het moeilijk was om af te lezen. (iemand ervaring met de slang wat afknijpen? Zelf nog geen tijd voor genomen)

• UTwizard
  • Laatst online: 13:17
LankHoar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:42:
Volgens mij wil mijn vrouw een (mid)dagje van me af volgende week: krijg zojuist een mail dat mijn tickets voor de motorbeurs klaar staan en ik heb niets besteld :+
Dan mag ze ook niet klagen als je op de Motorbeurs helemaal losgaat qua aankopen, het was immers haar idee :+

• cyntax
  • Laatst online: 13:35

cyntax

Husky

yozgoesdigital schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 09:53:
[...]

Volgens mij gaat het niet om bezine, maar om de (onder)druk in je spruitstuk. Dus meer hoe hard je air/fuel mix je cilinders in gaat. Volgens de Haynes handleiding die ik hier heb moet dit elke keer na kleppen stellen.
Ik heb op AlieExpress wel eens druk meters gekocht om te proberen, maar bij het aansluiten schoten de wijzers te hard heen en weer dat het moeilijk was om af te lezen. (iemand ervaring met de slang wat afknijpen? Zelf nog geen tijd voor genomen)
Als het goed is zit er op de drukmeters van die stelschroeven om de wijzers strakker te zetten. Als je dat niet doet dan kan de meter kapot gaan.

Moto-Guzzi V50 NATO III te koop

• yozgoesdigital
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:20
cyntax schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:04:
[...]

Als het goed is zit er op de drukmeters van die stelschroeven om de wijzers strakker te zetten. Als je dat niet doet dan kan de meter kapot gaan.
Niet op mijn versie. Ik had ze ook eigenlijk voor iets anders gekocht en dacht dit even snel te proberen of het zou werken.

• Thoit
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 13:36
[...]

Klopt inderdaad, je moet dit sowieso elke keer doen na het kleppen stellen. Persoonlijk controleer ik ze elk jaar, aangezien ik in de winter altijd zelf een grote beurt aan de motor doe. Dan is er toch alles vanaf en is het weinig extra werk om dit ook mee te nemen.

@kevlar01 Dat werkt op lucht, niet op benzine :)

• nehal3m
[...]

Vriend van me heeft zelf een meter gemaakt met kwik vanwege de massatraagheid, dan krijg je een makkelijker af te lezen gemiddelde.

• LankHoar

LankHoar

Professionele amateur

Oh het word nog beter! Ze zegt 2 tickets te hebben gekocht en we gaan samen. Wat heb ik toch een lieve vrouw O+

• Cobraa
  • Registratie: december 2009
LankHoar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:01:
[...]

Oh het word nog beter! Ze zegt 2 tickets te hebben gekocht en we gaan samen. Wat heb ik toch een lieve vrouw O+
Gezellig! Die van mij gaat ook mee voor de 1e keer.

Honda CBR 600 RR 2009 | Mercedes-Benz CLA 2020

• botoo

botoo

💀 too old to die young

LankHoar schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:01:
[...]

Haar kaartje zal ws een controle functie hebben zodat ze kan voorkomen dat er (in haar ogen) onnodige aankopen gedaan worden :P Damage control noemen ze dat _O-

Shrek op een ezel . . .

• kevlar01
  • Niet online

kevlar01

Destruction's Hobbyschuur: Project Magna, #4: Carburateurs repareren...

Op Tweakblogs is toevallig ook iemand bezig met een carburateur revisie...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ben ik aan het werk, kom ik @Leviathius tegen :P.

Ticket voor de beurs zojuist aangeschaft! Ik dacht dat ik die bij motorkledingcenter ging kopen, maar dat is dan weer motorkledingstore wat we hier in Breda hebben... wel gelijk naar de jassen gekeken. Ze hebben niks in volledig geel maar komen een heel eind met een Rev'It jas + hesje. Eerst maar eens op de beurs kijken of ik wel een volledig gele kan krijgen.

[Voor 78% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-02-2020 13:40]

• Leviathius
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14:57
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:36:
Ben ik aan het werk, kom ik @Leviathius tegen :P.

Ticket voor de beurs zojuist aangeschaft! Ik dacht dat ik die bij motorkledingcenter ging kopen, maar dat is dan weer motorkledingstore wat we hier in Breda hebben... wel gelijk naar de jassen gekeken. Ze hebben niks in volledig geel maar komen een heel eind met een Rev'It jas + hesje. Eerst maar eens op de beurs kijken of ik wel een volledig gele kan krijgen.
Ben ik aan het werk, zie ik opeens die rode bromfiets van @HTT-Thalan staan :+ Collega's waren al op zoek naar van wie die stickermotor was :9

YouTube: MotorcycleGeek | Honda GROM MSX125 te koop

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Leviathius schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:50:
[...]

Ben ik aan het werk, zie ik opeens die rode bromfiets van @HTT-Thalan staan :+ Collega's waren al op zoek naar van wie die stickermotor was :9
Ik luister naar een goed bod :+.

• nehal3m
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:54:
[...]

Ik luister naar een goed bod :+.
Voordat ik m'n fiets kocht (voornamelijk vanwege de prijs/kmstand, kon ik niet laten staan) heb ik veel gekeken naar Transalpjes. Wat betaal je in jouw ervaring voor iets dat technisch redelijk in orde is met een km-stand van tussen 30-50k?

Voor zover ik kan bepalen begint 't zo rond de 1500 euro voor leuk spul.

Goeie woon-werk fiets ook?

edit: Bij nader inzien toch iets prijziger

[Voor 4% gewijzigd door nehal3m op 14-02-2020 14:10]

• Frans92
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 01-04 20:17

Frans92

VFR800

nehal3m schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Voordat ik m'n fiets kocht (voornamelijk vanwege de prijs/kmstand, kon ik niet laten staan) heb ik veel gekeken naar Transalpjes. Wat betaal je in jouw ervaring voor iets dat technisch redelijk in orde is met een km-stand van tussen 30-50k?

edit: Bij nader inzien toch iets prijziger
Mocht je geïnteresseerd zijn in deze fiets, zorg ervoor dat je van stickers houdt.

XBL: DonFrans

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nehal3m schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:02:
[...]

Vooropgesteld dat het een échte kilometerstand is (Alpjes houden maar 5 cijfers bij) mag je momenteel minimaal 2000 euro neerleggen voor een in goede conditie verkerende Alp met een lagere km-stand. Sommigen gaan zelfs al (blijft een vraagprijs en alles is onderhandelbaar natuurlijk) richting de 2500 en soms 3000 euro (maar dat is vooral voor hele mooie 650's).

Andere eind van de schaal kun je soms 'een Alpje' kopen voor 1000 euro in rijdende staat maar dan heb je echt een hele hoop achterstallig werk. Rijden doen ze altijd wel maar je pro-link zal compleet vastgeroest zitten, een hoop (verborgen) schade hier en daar en vaak ook niet origineel meer.

De mijne is lastig te verkopen omdat hij qua uiterlijke staat niet iedereens 'cup of tea' is maar technisch gezien is het ding zeer goed onderhouden. Jammere is dat het blok ondertussen zoveel olie lust dat ik bijna brommermix moet gaan tanken. Ik wil haar niet voor een appel + ei wegdoen dus gaan we lekker restaureren. Blijft een leuke en dankbare motor om aan te werken.

Als woon-werk doen ze het heel goed vooropgesteld dat je niet te hard rijd (bijna elke Alp verbruikt olie boven de 120km/u ongeacht de staat, komt door het ontwerp) en het originele zadel is niet zo comfortabel. Wel echte werkpaarden, betrouwbaar, lange onderhoudsintervallen en zuinig in het verbruik.

Sommige onderdelen worden steeds lastiger om te krijgen, zo is een nieuwe nokkenas, pro-link of kappenset vrijwel onmogelijk geworden. Dat betekent een hoop maatwerk en soms kluswerk om een Transalp goed te restaureren. Ik heb mijn kappenset zelf moeten repareren, prepareren en spuiten om hem weer in bruikbare staat te krijgen en ook daar is ondertussen puur door de trillingen alweer een nok afgebroken, het word ook gewoon broos en hard na 30+ jaar in weer en wind.
Frans92 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:11:
[...]

Mocht je geïnteresseerd zijn in deze fiets, zorg ervoor dat je van stickers houdt.
Bij de tweede restauratie ga ik het goed doen. Ik ga voor een externe kappenset á lá Boano maar weet nog niet of iets koop of iets zelf ga maken, ik ken wat mensen in 'het circuit' die hier wel handig mee zijn. Wel ga ik dan (weer) voor Honda kleuren, maar dan wit/rood. De uitlaat blijft, tank moet plastic worden en hier en daar ga ik proberen (flink) wat gewicht te sparen. Verkopen heeft geen zin in de huidige staat en eigenlijk wil ik mijn eerste motor gewoon lekker houden. Leuk voor later.

[Voor 24% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-02-2020 14:17]

• nehal3m
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:13:
[...]

Vooropgesteld dat het een échte kilometerstand is (Alpjes houden maar 5 cijfers bij) mag je momenteel minimaal 2000 euro neerleggen voor een in goede conditie verkerende Alp met een lagere km-stand. Sommigen gaan zelfs al (blijft een vraagprijs en alles is onderhandelbaar natuurlijk) richting de 2500 en soms 3000 euro (maar dat is vooral voor hele mooie 650's).

Andere eind van de schaal kun je soms 'een Alpje' kopen voor 1000 euro in rijdende staat maar dan heb je echt een hele hoop achterstallig werk. Rijden doen ze altijd wel maar je pro-link zal compleet vastgeroest zitten, een hoop (verborgen) schade hier en daar en vaak ook niet origineel meer.

De mijne is lastig te verkopen omdat hij qua uiterlijke staat niet iedereens 'cup of tea' is maar technisch gezien is het ding zeer goed onderhouden. Jammere is dat het blok ondertussen zoveel olie lust dat ik bijna brommermix moet gaan tanken. Ik wil haar niet voor een appel + ei wegdoen dus gaan we lekker restaureren. Blijft een leuke en dankbare motor om aan te werken.

Als woon-werk doen ze het heel goed vooropgesteld dat je niet te hard rijd (bijna elke Alp verbruikt olie boven de 120km/u ongeacht de staat, komt door het ontwerp) en het originele zadel is niet zo comfortabel. Wel echte werkpaarden, betrouwbaar, lange onderhoudsintervallen en zuinig in het verbruik.

Sommige onderdelen worden steeds lastiger om te krijgen, zo is een nieuwe nokkenas, pro-link of kappenset vrijwel onmogelijk geworden. Dat betekent een hoop maatwerk en soms kluswerk om een Transalp goed te restaureren. Ik heb mijn kappenset zelf moeten repareren, prepareren en spuiten om hem weer in bruikbare staat te krijgen en ook daar is ondertussen puur door de trillingen alweer een nok afgebroken, het word ook gewoon broos en hard na 30+ jaar in weer en wind.
Super cool antwoord, dankjewel! Ik ben nog steeds op zoek naar de opvolger (al heb ik 'm net) en zo'n Transalp zet wel veel vinkjes; ruitje voorop, hoge neutrale zit, betrouwbaar en zuinig. Als je voor rond de 2000 euro een knappe op de kop kan tikken heb je er denk ik een mooie fiets aan.

Aan je verhaal te horen is goedkoop duurkoop, dus dan spaar ik wat langer door. Bedankt voor de tip.

Nou heeft 't wat weg van een ADV, heb je er wel eens langere reizen op gedaan? En zo ja, is de dorst naar olie dan een probleem of kom je zelf niet op het type wegen waar je 120 rijdt? En het zadel is blijkbaar niet echt je van het, is daar after market nog wel wat voor te krijgen of is dat ook al moeilijk?

Ik heb wel de allures om zelf al m'n onderhoud te gaan doen maar dat wordt 'm denk ik pas als ik een 2e fiets heb zodat ik het me kan veroorloven om er 1 stil te laten staan. Zo te horen moet je best nog handig zijn als je dagelijks op een Transalp wilt rijden en zelf onderhoud wilt doen aangezien je veel dingen dus niet meer kan kopen.
Frans92 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:11:
[...]

:+

Hij staat er mooi bij vind ik, stickers misstaan er niet op.

[Voor 4% gewijzigd door nehal3m op 14-02-2020 14:23]

• Frans92
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 01-04 20:17

Frans92

VFR800

HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:13:
[...]
[...]

Bij de tweede restauratie ga ik het goed doen. Ik ga voor een externe kappenset á lá Boano maar weet nog niet of iets koop of iets zelf ga maken, ik ken wat mensen in 'het circuit' die hier wel handig mee zijn. Wel ga ik dan (weer) voor Honda kleuren, maar dan wit/rood. De uitlaat blijft, tank moet plastic worden en hier en daar ga ik proberen (flink) wat gewicht te sparen. Verkopen heeft geen zin in de huidige staat en eigenlijk wil ik mijn eerste motor gewoon lekker houden. Leuk voor later.
Het zou leuk zijn als je de volgende inderdaad op een mooie manier restaureert. Het zijn leuke motoren en in originele staat mooi om te zien. Jouw huidige is - om in jouw bewoordingen te blijven - niet helemaal my cup of tea.

XBL: DonFrans

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nehal3m schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:21:
[...]

Super cool antwoord, dankjewel! Ik ben nog steeds op zoek naar de opvolger (al heb ik 'm net) en zo'n Transalp zet wel veel vinkjes; ruitje voorop, hoge neutrale zit, betrouwbaar en zuinig. Als je voor rond de 2000 euro een knappe op de kop kan tikken heb je er denk ik een mooie fiets aan.

Aan je verhaal te horen is goedkoop duurkoop, dus dan spaar ik wat langer door. Bedankt voor de tip.

Nou heeft 't wat weg van een ADV, heb je er wel eens langere reizen op gedaan? En zo ja, is de dorst naar olie dan een probleem of kom je zelf niet op het type wegen waar je 120 rijdt? En het zadel is blijkbaar niet echt je van het, is daar after market nog wel wat voor te krijgen of is dat ook al moeilijk?

Ik heb wel de allures om zelf al m'n onderhoud te gaan doen maar dat wordt 'm denk ik pas als ik een 2e fiets heb zodat ik het me kan veroorloven om er 1 stil te laten staan. Zo te horen moet je best nog handig zijn als je dagelijks op een Transalp wilt rijden en zelf onderhoud wilt doen aangezien je veel dingen dus niet meer kan kopen.

:+

Hij staat er mooi bij vind ik, stickers misstaan er niet op.
Als je lid word van het Transalp clubforum kun je af en toe mooie Alpjes vinden maar ook daar zitten veel mensen bij die het ding nooit onderhouden en hem aan een 'liefhebber' kwijt willen (lees: er geen geld in willen steken en zich minder schuldig voelen op die manier).

De Alp is een hele makkelijke motor om aan te werken. Ik demonteer de mijne ondertussen binnen het uur tot aan het frame (blok er nog in).

https://tweakers.net/ext/f/dM4el0tlthL8vc9DNlFncQOW/full.jpg

Mijn zadel wás origineel, maar is verbreed. Je kunt ook een aftermarket (Corbin b.v.) kopen die lekker zitten maar wel tussen de 300 en 400 euro zitten. Ik doe geregeld lange(re) ritten van zeg 150-200km enkele rit, 400+ op een dag soms. Dat is prima te doen, maar het bibbert allemaal wat meer (V-Twin immers) en in mijn geval ook omdat ik geen rubbers op de stepjes heb. Het ultra-lage ruitje wat sommige Alpjes hebben is te verkiezen, geen enkele ruit is namelijk hoog genoeg om de lucht boven je hoofd uit te hebben tenzij je korter dan 1m70 bent (en dan pas je lastig op een Alp tenzij deze verlaagd is). Er is dus altijd wel wat turbulentie.

Zolang ik 100 rechterbaan hobbel hou ik het verbruik nog binnen de perken maar met een goed (gerestaureerd) blok zou het verbruik dan minimaal moeten zijn. Ik moet gewoon aan het eind van elke dag dat ik gereden hebben terug van min naar max bijvullen dus 300 tot 400cc erbij.

De meeste standaard dingen zoals pakkingen, bougies, filters, banden etc zijn nog prima te krijgen. Velgen word al een beetje een issue (zeker bij de 600's) en ook zaken zoals carbs, carb kits, CDI's (die gaan er bij het leven aan momenteel want alles is antiek) maar daar heb je dan weer moderne alternatieven voor (zoals ik heb, kost ongeveer 250+ euro voor een nieuwe). Blokken worden ook schaars maar reviseren is alhoewel niet goedkoop nog een betrouwbare optie mits je alles nog los kan krijgen en de nokkenas nog mee kan.

Grote voordelen:

- lange onderhoudsintervallen (12k olie, 24k bougies)
- relatief zuinig (ik haal gemiddeld 1 op 20) op lange afstanden
- makkelijk te onderhouden
- je hoeft geen gas terug te nemen als het asfalt verdwijnt :+

dit was met 2 zware (10+ kg per stuk) koffers eraan en ik probeerde een KTM450 bij te houden dus ik moest flink aanpoten
Frans92 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:24:
[...]

Het zou leuk zijn als je de volgende inderdaad op een mooie manier restaureert. Het zijn leuke motoren en in originele staat mooi om te zien. Jouw huidige is - om in jouw bewoordingen te blijven - niet helemaal my cup of tea.
Nee maar ik ben ook het type persoon die lak heeft aan de mening van een ander tenzij het er echt toe doet (ik luister naar mijn dokter bijvoorbeeld :+). Ik wilde ervaring opdoen met spuiten (dat is gelukt) en gewoon kijken wat er van zou komen. Sommige elementen zijn ook echt wel geslaagd zoals de Dakar look (het ruitje, de uitlaat) en de offroad bruikbaarheid is zeker beter dan een standaard Alp. De stickers waren een leuk experiment en krijg er nog steeds leuke reacties op maar de volgende word meer zoals dit:

Daarom moet het ding dus ook gewicht gaan verliezen, ik wil er ook echt op deze manier mee gaan leren rijden.

[Voor 14% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-02-2020 14:40]

• nehal3m
Super man, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Goeie kanshebber zo'n Transalp, ik ga 's naar dat clubforum kijken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nehal3m schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:44:
[...]

Super man, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Goeie kanshebber zo'n Transalp, ik ga 's naar dat clubforum kijken.
Even voor de duivel prekend: Ik weet alleen veel van Transalpjes en niet van de rest, maar bijna elk merk heeft wel een motor die in dit hokje past. Yamaha heeft de TDM850, BMW de F650 of F800, KTM heeft er een paar... staar je er dus niet op blind, er is veel leuks te koop als je bereid bent zelf wat gereedschap ter hand te nemen.

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Even de auteur erbij taggen: Hey, @Destruction ! :)

Is niet echt een revisie, meer schoonmaken. Afgeknapt choke pinnetje vervangen, nieuwe filterbak er bovenop, overstromende vlotter niet meer laten overstromen, dat soort dingen :)

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85 | Bendao E-Scooter '10

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

McKaamos schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:03:
[...]

Even de auteur erbij taggen: Hey, @Destruction ! :)

Is niet echt een revisie, meer schoonmaken. Afgeknapt choke pinnetje vervangen, nieuwe filterbak er bovenop, overstromende vlotter niet meer laten overstromen, dat soort dingen :)
En dat heeft er dan 10+ jaar onder gehangen, je komt erachter dat de rubbers van de vlotterbak(ken) verdroogd zijn, de afdichting van de naalden gescheurd, etc etc :P. Het is maar zelden dat je een oude(re) carb na puur schoonmaken zo weer terug kan hangen.

Voordeel van een carb is dát je er zelf nog aan kan werken. Injectiesystemen zijn (zeker in het veld) bijna niet te fixen als er wat stuk gaat.

• BvZwolle
Mooi toch! Als je binnenkort een dagje van haar af wilt : https://www.huishoudbeurs.nl/. :P

• kazzzdafke
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01-04 18:27
En de saga met de Triumph heeft een vervolg.
Deze namiddag deze mail van de expert/verzekering gekregen:

Wij komen kort terug op bovenvermeld dossier en de demontage van vanmiddag.

Wij kunnen tegensprekelijk vaststellen dat er inwendige schade is aan de versnellingsbak.
Deze is te vervangen.

In bijlage voor de garantieaanvraag huidige km-stand (11/02/2020) en foto’s metaaldeeltjes.

Foto’s zijn te hard om zomaar up te loaden. Nee, maar effectief dus defect en ook in de olie.

En dit was dan mijne. Ik heb nog bewust van 4e naar 5e meestal de koppeling ipv QS gebruikt. Mijn collega die ze morgen gaan opengooien zei: “fuck it, ik gebruik zoals het zou moeten” en heeft dus zeker dubbel zoveel false neutrals dan mij gehad.

Nu afwachten wat volgende stap is.

BMW S1000R sold! Hello SPEED RS :)

• NLDViane
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online
@kazzzdafke dat zou verrek tijd worden zeg... Jammer dat ze op deze manier hun naam te grabbel gooien en (tot nu) blijven ontkennen dat ze iets niet goed ontworpen hebben.

Ben stiekem wel benieuwd naar de foto's, is het vergelijkbaar met het filmpje van die Duitse Honda die laatst voorbij kwam?
EDIT: deze

YouTube: Kapitaler Getriebeschaden | Honda CBR1000RR SC59

[Voor 54% gewijzigd door NLDViane op 14-02-2020 22:10]

• Exclu
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 28-03 13:14
Vraagje, ik zoek een mount voor op mijn stuur zodat ik navigatie en flitsmeister van mijn telefoon af kan lezen. Iemand enig ervaring met wat voor setje ik het best kan gebruiken? Ik kijk nu naar een RAM Mount X grip, die lijkt alsof de telefoon er zo af zou vliegen of een quad lock.

Ook lees ik veel over dat de camera kapot gaat door de trillingen van de motor, iemand die daar ervaring mee heeft? Ik heb nog een jaar garantie dus als het echt fout gaat kan ik em nog terugsturen, maar heb liever dat de telefoon goed werkt. De andere optie is dat ik een goedkope chinese telefoon koop en een hotspot aanzet als ik rij.

Telefoon in kwestie is een Samsung S10+ en motor BMW F800GS Adventure 2016.

• Mainuz
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 13:48
@Exclu Bedenk ook dat je telefoonaccu erg snel leeg loopt als je navigatie en Flitsmeister gebruikt. Eigenlijk moet je dus ook een laadkabel monteren vanaf je motoraccu. Of evt een powerbank gaan gebruiken, maar die moet je dan ook weer ergens kwijt tijdens het rijden.
Bovendien kun je tijdens het rijden de meldingen op je gsm niet goed zien hoor. Het is nogal gevaarlijk om voortdurend naar beneden (je scherm) te moeten kijken. Of heb je ook al een BT headset?

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 13:02

4x2

lộn xộn quá

Ik heb goede ervaringen met zo'n goedkoop chinees ding met ritssluiting.
Wel met extra tyrip borging :+

M'n f650 had ik een usb lader in gefrommeld met 2 kabels en dat werkte, ondanks genoeg regen, nog prima

Niks

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 16:23:
[...]

En dat heeft er dan 10+ jaar onder gehangen, je komt erachter dat de rubbers van de vlotterbak(ken) verdroogd zijn, de afdichting van de naalden gescheurd, etc etc :P. Het is maar zelden dat je een oude(re) carb na puur schoonmaken zo weer terug kan hangen.

Voordeel van een carb is dát je er zelf nog aan kan werken. Injectiesystemen zijn (zeker in het veld) bijna niet te fixen als er wat stuk gaat.
Maar er gaat ook zelden wat aan stuk. Ik hoef echt geen carbs meer, injectie is simpeler in onderhoud en je hoeft je geen zorgen te maken als je een tijd niet gereden hebt. Geen gedoe met benzine aftappen of overstromende vlotters :Y

BMW K46/S1000RR (te koop!), K26/R1200RT, E61/550i

• kazzzdafke
NLDViane schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:00:
@kazzzdafke dat zou verrek tijd worden zeg... Jammer dat ze op deze manier hun naam te grabbel gooien en (tot nu) blijven ontkennen dat ze iets niet goed ontworpen hebben.

Ben stiekem wel benieuwd naar de foto's, is het vergelijkbaar met het filmpje van die Duitse Honda die laatst voorbij kwam?
[YouTube: Kapitaler Getriebeschaden | Honda CBR1000RR SC59]
Dat is wel extreem :)
Zo was het dus niet maar schrik wel van de metaal deeltjes in de olie. Waren ook behoorlijk groot 😮

• Streepje
  • Laatst online: 07:43

Streepje

noem me maar Streepje

Exclu schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 23:18:
Vraagje, ik zoek een mount voor op mijn stuur zodat ik navigatie en flitsmeister van mijn telefoon af kan lezen. Iemand enig ervaring met wat voor setje ik het best kan gebruiken? Ik kijk nu naar een RAM Mount X grip, die lijkt alsof de telefoon er zo af zou vliegen of een quad lock.

Ook lees ik veel over dat de camera kapot gaat door de trillingen van de motor, iemand die daar ervaring mee heeft? Ik heb nog een jaar garantie dus als het echt fout gaat kan ik em nog terugsturen, maar heb liever dat de telefoon goed werkt. De andere optie is dat ik een goedkope chinese telefoon koop en een hotspot aanzet als ik rij.

ik gebruik zelf nu zo'n 2 jaar een X-grip en je telefoon vliegt er niet zomaar vanaf. Ik gebruik hem zonder dat extra stuk elastiek en tot de 270km/h blijft hij gewoon zitten :+

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

• steveman
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 14:13

steveman

"Be curious"

NLDViane schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:00:

[YouTube: Kapitaler Getriebeschaden | Honda CBR1000RR SC59]
Wow! Damn, moet die bak vastslaan... koppeling of slipperclutch, niks redt je meer :X

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Nu online

Paar weken geleden een quadlock op mijn MT09 geplaatst. Na twee ritjes m’n camera van m’n iPhone XS kapot..

BMW F31 330i M Sport Shadow '18 - Yamaha MT-09 SP '19

• kazzzdafke
Ik had de x grip, een aantal jaren gehad.
Sinds vorig jaar overgegaan op de SP connect.
Het voelt niet alleen steviger, maar is het ook.
Geen slechte opmerking over x grip, het doet zijn ding maar er is toch een verschil.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Mocht iemand interesse hebben, ik heb gevonden dat de politie motorkleding word geleverd door damen leathers in Breda :). Ze nemen dit assortiment ook mee naar de beurs alwaar wij dus ook een volledig gele Motorjas kunnen kopen :).

• NLDViane
  • Registratie: mei 2011
  • Nu online

Het hangt van de camera op je telefoon af of deze het begeeft of niet. iPhones en Nokia (Carl Zeiss) camera's gaan aardig snel door de beeldstabilisatie en lensconstructie, welke niet tegen de snelle trillingen kunnen. Het kan zijn dat binnen 2 weken 2 van je camera's kapot zijn en de andere wel blijven werken, het kan zijn dat ze heel blijven...

Denk dat je als vuistregel aan kan houden dat fysieke beeldstabilisatie en fysieke zoomlenzen het gauw begeven. Optische stabilisatie en zoom zijn digitaal, dat kan niet kapot van een beetje trillen :p

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online

Heb zelf een Xgrip, die gaat je echt niet zomaar loslaten hoor, al helemaal niet met het extra elastiek erbij!

• Kraanmachinist
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:11
@nehal3m mocht je iets als een transalp wat vinden kun je ook altijd nog voor een BMW F650 gaan, die lijken toch iets goedkoper te zijn in betere staat. Ook zijn onderdelen veelal makkelijk te krijgen omdat hij veel onderdelen deelt met andere motoren.

• nehal3m
Kraanmachinist schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:41:
@nehal3m mocht je iets als een transalp wat vinden kun je ook altijd nog voor een BMW F650 gaan, die lijken toch iets goedkoper te zijn in betere staat. Ook zijn onderdelen veelal makkelijk te krijgen omdat hij veel onderdelen deelt met andere motoren.
Zal ik eens naar kijken, rij zo even naar Motorplaza Heerenveen. Als ze zoiets hebben zal ik eens tegen de bandjes schoppen :P

• Kraanmachinist
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 15:11
@nehal3m ik wilde eerst ook een transalp, maar gezien mijn A2 rijbewijs kan de BMW met 35 kW net wel en de Transalp ket 37 kW net niet haha. Uiteindelijk bevalt hij me super en is het net zoals de transalp een erg capabele, zuinige en voorspelbare motor.
Pagina: 1 ... 87 ... 123 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True