nehal3m schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:21:
[...]
Super cool antwoord, dankjewel! Ik ben nog steeds op zoek naar de opvolger (al heb ik 'm net) en zo'n Transalp zet wel veel vinkjes; ruitje voorop, hoge neutrale zit, betrouwbaar en zuinig. Als je voor rond de 2000 euro een knappe op de kop kan tikken heb je er denk ik een mooie fiets aan.
Aan je verhaal te horen is goedkoop duurkoop, dus dan spaar ik wat langer door. Bedankt voor de tip.
Nou heeft 't wat weg van een ADV, heb je er wel eens langere reizen op gedaan? En zo ja, is de dorst naar olie dan een probleem of kom je zelf niet op het type wegen waar je 120 rijdt? En het zadel is blijkbaar niet echt je van het, is daar after market nog wel wat voor te krijgen of is dat ook al moeilijk?
Ik heb wel de allures om zelf al m'n onderhoud te gaan doen maar dat wordt 'm denk ik pas als ik een 2e fiets heb zodat ik het me kan veroorloven om er 1 stil te laten staan. Zo te horen moet je best nog handig zijn als je dagelijks op een Transalp wilt rijden en zelf onderhoud wilt doen aangezien je veel dingen dus niet meer kan kopen.
Hij staat er mooi bij vind ik, stickers misstaan er niet op.
Als je lid word van het Transalp clubforum kun je af en toe mooie Alpjes vinden maar ook daar zitten veel mensen bij die het ding nooit onderhouden en hem aan een 'liefhebber' kwijt willen (lees: er geen geld in willen steken en zich minder schuldig voelen op die manier).
De Alp is een hele makkelijke motor om aan te werken. Ik demonteer de mijne ondertussen binnen het uur tot aan het frame (blok er nog in).
Mijn zadel wás origineel, maar is verbreed. Je kunt ook een aftermarket (Corbin b.v.) kopen die lekker zitten maar wel tussen de 300 en 400 euro zitten. Ik doe geregeld lange(re) ritten van zeg 150-200km enkele rit, 400+ op een dag soms. Dat is prima te doen, maar het bibbert allemaal wat meer (V-Twin immers) en in mijn geval ook omdat ik geen rubbers op de stepjes heb. Het ultra-lage ruitje wat sommige Alpjes hebben is te verkiezen, geen enkele ruit is namelijk hoog genoeg om de lucht boven je hoofd uit te hebben tenzij je korter dan 1m70 bent (en dan pas je lastig op een Alp tenzij deze verlaagd is). Er is dus altijd wel wat turbulentie.
Zolang ik 100 rechterbaan hobbel hou ik het verbruik nog binnen de perken maar met een goed (gerestaureerd) blok zou het verbruik dan minimaal moeten zijn. Ik moet gewoon aan het eind van elke dag dat ik gereden hebben terug van min naar max bijvullen dus 300 tot 400cc erbij.
De meeste standaard dingen zoals pakkingen, bougies, filters, banden etc zijn nog prima te krijgen. Velgen word al een beetje een issue (zeker bij de 600's) en ook zaken zoals carbs, carb kits, CDI's (die gaan er bij het leven aan momenteel want alles is antiek) maar daar heb je dan weer moderne alternatieven voor (zoals ik heb, kost ongeveer 250+ euro voor een nieuwe). Blokken worden ook schaars maar reviseren is alhoewel niet goedkoop nog een betrouwbare optie mits je alles nog los kan krijgen en de nokkenas nog mee kan.
Grote voordelen:
- lange onderhoudsintervallen (12k olie, 24k bougies)
- relatief zuinig (ik haal gemiddeld 1 op 20) op lange afstanden
- makkelijk te onderhouden
- je hoeft geen gas terug te nemen als het asfalt verdwijnt
dit was met 2 zware (10+ kg per stuk) koffers eraan en ik probeerde een KTM450 bij te houden dus ik moest flink aanpotenFrans92 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:24:
[...]
Het zou leuk zijn als je de volgende inderdaad op een mooie manier restaureert. Het zijn leuke motoren en in originele staat mooi om te zien. Jouw huidige is - om in jouw bewoordingen te blijven - niet helemaal my cup of tea.
Nee maar ik ben ook het type persoon die lak heeft aan de mening van een ander tenzij het er echt toe doet (ik luister naar mijn dokter bijvoorbeeld

). Ik wilde ervaring opdoen met spuiten (dat is gelukt) en gewoon kijken wat er van zou komen. Sommige elementen zijn ook echt wel geslaagd zoals de Dakar look (het ruitje, de uitlaat) en de offroad bruikbaarheid is zeker beter dan een standaard Alp. De stickers waren een leuk experiment en krijg er nog steeds leuke reacties op maar de volgende word meer zoals dit:
Daarom moet het ding dus ook gewicht gaan verliezen, ik wil er ook echt op deze manier mee gaan leren rijden.
[
Voor 14% gewijzigd door
HTT-Thalan op 14-02-2020 14:40
]