Pagman schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 11:09:
Eens in de tijd spuit ik het schoon met water en dan schoonpoetsen met een borstel en vervolgens weer in de kettingspray. Kettingspray gebruik ik soms wel elk weekend of om de 2 weken afhankelijk hoeveel en in wat van weer ik rij.
Is ook mijn plan deze namiddag... alleen lastig dat ik achterwiel niet van de grond krijg dus zal motor steeds wat achteruit moeten rollen om aan alle delen van de ketting te raken.
Nog een vraagje, het is maar een idee: Voor de fiets gebruik ik al jaren Dry Wax (Soudal) voor ketting, is geen vet maar een soort paraffine-gebaseerd goedje dat je vloeibaar aanbrengt, doordringt in de fijnste delen, en dan ietwat opdroogt.
Voordelen zijn -voor de fiets i.i.g.- genoeg om nooit meer vettige smering te gebruiken: stoot vuil af i.p.v. dat het er blijft aan kleven én is waterafstotend, is letterlijk een 'propere' smering, waarmee ik wil zeggen: ik kan mijn fietsketting door mijn hand halen en mijn hand zal niet vuil of vet zijn, hoogstens wat deeltjes droge wax die ik er zo af kan wrijven, ik gebruik op de fiets niks anders meer, het is zo leuk om steeds een propere, en toch gesmeerde ketting te hebben waaraan amper nog vuil blijft hangen, zelfs bij de natste, vuilste ritten.
Nadeel is dat je het regelmatiger moet aanbrengen dan kettingspray en daarin zit dan de crux: met een fiets is dat een werkje van niks: pedalen draaien, ketting door droog doek halen, dan nieuwe wax sprayen. Met motor lijkt het me ietwat... lastiger.
Is dit iets dat ik ook voor motor kan gebruiken?
https://www.lottosoudalsh...ets/soudal-droge-wax.html
[
Voor 12% gewijzigd door
PinusRigida op 05-02-2020 11:36
]