Dat was weer interessant... Ik wilde naar huis gaan na het werk, maar zag dat mijn achterlicht nog aan stond. Blijkbaar had ik perongeluk de sleutel doorgedraaid naar de parkeerlicht-stand vanochtend

. De accu had niet meer genoeg stroom om te starten, en natuurlijk lag mijn start-powerbank nog thuis aan de schuur aan de lader.
Gelukkig had een collega een setje startkabels, dus alsnog geen groot probleem... Tot ik er te laat achterkwam dat hij ze verkeerd om op de accu van zijn auto had aangesloten

Dat deed natuurlijk niet zoveel behalve een mooie vonk geven. Toch nog even geprobeerd op de goede manier, en de motor sloeg zowaar nog aan zonder storingen. Zelfs een 2e keer starten ging goed, dus de boel weer dichtgeschroefd en naar huis vertrokken.
Tot ik na 10 km opeens de aandrijving verloor en de lichten uitgingen, heel praktisch midden op de snelweg tussen een op- en afrit in. Meteen naar de vluchtstrook gegaan en achter de vangrails maar de ANWB gebeld, die na 10 minuten al een monteur ter plaatse had. Zijn vermoeden was dat de dynamo de kortsluiting niet overleefd had. Zijn voorstel was om een berger te laten komen om de motor naar het volgende tankstation te slepen (3 km verderop, kortste bergingsritje ooit

) en daar even verder te kijken, en de accu een tijdje vol te laten zodat ik in ieder geval door naar huis kon.
Ik bleek echter geluk te hebben, er was alleen een ongelabelde 30A zekering geklapt. Na die vervangen te hebben leek de accu toch weer bij te laden vanuit de dynamo

Op naar huis, daar kon ik inderdaad gewoon weer zonder hulp starten. De accu mag nu in ieder geval nog even een nachtje aan de lader, morgen eens zien of die misschien nog wel vervangen mag worden.