Deveon schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 12:05:
@
Waaj @
fdees @
VidaR-9 Thanks voor de reactie. Een proefles is inderdaad een goed idee, maar ik denk dat het niet zoveel met het echte rijden te maken had (obv proefles voor de auto en ook het voorbeeld van @
fdees). Over het algemeen heb ik wat meer tijd nodig om te wennen dan een krap uurtje onder toezicht.
Maar dan ga ik gewoon beginnen met lessen (als het weer iets beter wordt) en gaandeweg ervaren of ik het iets voor mij is. Tot nog toe is de keuze namelijk vooral rationeel en heb verder eigenlijk niets met motoren.
Een proefles kijkt vooral naar of je uberhaupt een beetje op een motor kan rijden. Rechtuit, bocht om, remmen en schakelen. Dus dat lijkt zeker meer op echt rijden dan de balans- en nood-oefeningen van AVB.
Desnoods neem je een paar proeflessen bij verschillende rijscholen en antwoord altijd 'nee' als ze vragen of je ervaring hebt
Maargoed, als het een rationeel iets is, ga het gewoon proberen en wacht niet op beter weer. Als het je te doen is om praktische redenen (file filteren en daarmee sneller op werk of thuis, makkelijker parkeren, lagere kosten, etc), vind ik het eigenlijk wel aan te raden om gewoon NU te gaan lessen. Kou en regen zijn voor veel motorrijders een excuus om toch maar niet te gaan rijden (c.q. de mooi-weer-rijder) en juist jij lijkt nu te gaan kiezen om te gaan rijden zolang het mogelijk is. Maak het maar mee hoe het is om te rijden bij 5 graden of als je een bui op je
kop helm krijgt.
Spoiler: Het valt wel mee, maar je moet het wel even mee maken om écht te bevatten dat shit-weer eigenlijk zo slecht niet is.
Het valt of staat met je uitrusting. Een goed motorpak die zowel waterafstotend, ventilerend als warm is, hoeft niks méér te kosten dan een mooi-weer pak. Waterafstotend is ook genoeg voor maximaal een uurtje rijden in een fikse regenbui. Goed voorbeeld uit eigen ervaring: Revit Voltiac jas. Waterafstotend (nee niet waterdicht wat op internet geroepen wordt, check het label aan de jas maar), afsluitbare ventilatie voor warme dagen en verwijderbare binnenvoering voor de koude dagen.
Voor je helm hoeft het ook niet veel extra te kosten om eentje te hebben die zowel een ingebouwde ventilatie, zonnebril als pinlock heeft. Daar mee is je helm direct geschikt voor alle weertypen. (zelfs bij de F-ing Lidl, en nee die zijn zo slecht niet!)
Schoenen/laarzen doen opzich niet heel veel voor je comfort tussen de weers-extremen, dus daar zou ik zeggen: pak iets wat een beetje waterafstotend is.
Het enige waarvan je mijns inziens twee sets wil, zijn handschoenen. Een set koele en warme handschoenen, bij voorkeur beide met een waterafstotende laag, maar op z'n minst de warme.
En zorg dat je een col hebt (zo'n ding om je nek, sjaal is kut)
noes schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 20:57:
[...]
De proefles die ik destijds heb gedaan was zowel AVB als AVD, dus beheersing en verkeer. In totaal iets van 3u op de motor gezeten, in de ijzige kou! Maar het was wel genieten
Over upgrades gesproken, heb vandaag LED verlichting gemonteerd op de RT.
Hier verschil LED en Halogeen (linkerlamp nu LED):
[Afbeelding]
Gemonteerd en brandend:
[Afbeelding]
En zo zit dat dan allemaal in de koplampbehuizing gepropt:
[Afbeelding]
Er zit namelijk een koellichaam bij, zodat een fan niet nodig is / zou moeten zijn. Deze kan je zelf vormen en daardoor in je lamp behuizing passen.
Zo is ie origineel:
[Afbeelding]
En zo zit ie erin, zonder de kabel enz erbij:
[Afbeelding]
Geen moeilijke klus om uit te voeren, maar het is wel een heel gehannes. Ik was begonnen met de linkerlamp, en die bleek verreweg het makkelijkst te zijn omdat mijn rechterhand er goed bij kon komen. De rechter koplamp heb ik vrijwel allemaal met links moeten doen... en daar is mijn motoriek toch wat minder. Ook zit daar een kabeltje iets meer in de weg (die grijs/bruine op de laatste foto). Dus om die goed te doen heb ik de spiegel en het kapje voor de spiegel weggehaald, dan heb je een beetje zicht op wat je doet. Andere pro tip: foto's maken met je telefoon, dan kan je zien wat de situatie is
Eindresultaat:
[Afbeelding]
De stadslichtjes had ik al eerder witte LEDs in gestoken. Op de foto lijken ze wat blauwer, in het echt is het bijna dezelfde tint. Ik vind het goed zo
Ik heb nog wel een neon-gele folie gekocht om over de koplampen te plakken, maar daar twijfel ik toch wel over:
Folie voor brandende koplampen (op de foto lijkt het meer groen dan geel, in het echt is het vooral geel).
[Afbeelding]
Oeh, dat is een mooi systeem. Welke LED lampen zijn dat en waar heb je ze vandaan?